Ik heb dezelfde piek hier maar geen loss en ik zit op een andere gateway:hipster schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:29:
Toch weer wat loss vanacht :
[Afbeelding]
geen onderhoudsmeldingen.

Het was dus onderhoud, dat is wel weer geruststellend
[ Voor 13% gewijzigd door hipster op 30-08-2023 13:15 ]
Hebben jullie daar ook een vast adres van? Wil vanuit mijn KPN smokeping het gedeelde Jonaz gateway voor IPv4 pingen en bij voorkeur ook voor IPv6.
Inderdaad een mooie provider KPN. Ontstond jouw packetloss dan verderop in het netwerk? Je gebruikt dezelfde fiber tot aan je woning neem ik aan.M.devries schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:00:
Ik blijf packetloss houden. Niet alleen zichtbaar in pfsense, maar ook merkbaar in gebruik. Hieronder de afgelopen 8 uur. Helaas nog geen oplossing vanuit Jonaz.
[Afbeelding]
Geen idee waar het aan lag. Jonaz kon het ook niet vinden. Ben nu wel van GPON naar AON gegaan, over dezelfde fiber. Mogelijk dat dat er nog wat mee te maken had.stormfly schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:22:
[...]
Inderdaad een mooie provider KPN. Ontstond jouw packetloss dan verderop in het netwerk? Je gebruikt dezelfde fiber tot aan je woning neem ik aan.
Dat merk ik ook, vreemde is wel dat Smokeping het nog niet heeft opgemerkt. Dus vraag mij af of het wel de gateway is, maar niet iets daarachter...Borkdude schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:24:
Ik heb nog steeds last van haperingen bij Jonaz, elk half uur of zo ligt de verbinding er een paar seconden uit. Overweeg om over te stappen naar KPN.

Wat interessant zou zijn is als jullie van de goede en de slechte situatie eens een traceroute zouden kunnen vastleggen, of er dan een ander pad wordt gekozen. Mocht dat duiden op een matig/overbelast pad, dan kunnen jullie dat gezamenlijk bij Jonaz beleggen.
Dit is mijn huidige traceroute richting google.stormfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:14:
Het Jonah drop topic ;-)
Wat interessant zou zijn is als jullie van de goede en de slechte situatie eens een traceroute zouden kunnen vastleggen, of er dan een ander pad wordt gekozen. Mocht dat duiden op een matig/overbelast pad, dan kunnen jullie dat gezamenlijk bij Jonaz beleggen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| C:\Users\kevin>tracert google.nl Tracing route to google.nl [142.251.36.35] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms unifi.local [10.0.0.1] 2 4 ms 4 ms 4 ms 082-163-042-001.jonaz.nl [82.163.42.1] 3 5 ms 4 ms 4 ms jonaz.nl.jointtransit.nl [213.207.11.147] 4 4 ms 5 ms 4 ms google.telecity5.nl-ix.net [193.239.117.141] 5 6 ms 5 ms 5 ms 108.170.241.225 6 4 ms 4 ms 4 ms 142.251.66.241 7 5 ms 5 ms 5 ms ams17s12-in-f3.1e100.net [142.251.36.35] Trace complete. |
Nice dat gaat over de NL-IX dat is een platform waar veel bandbreedte beschikbaar is, of Jonaz dat ook zelf inkoopt en actief monitoort is de vraag.kevinwalter schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Dit is mijn huidige traceroute richting google.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 C:\Users\kevin>tracert google.nl Tracing route to google.nl [142.251.36.35] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms unifi.local [10.0.0.1] 2 4 ms 4 ms 4 ms 082-163-042-001.jonaz.nl [82.163.42.1] 3 5 ms 4 ms 4 ms jonaz.nl.jointtransit.nl [213.207.11.147] 4 4 ms 5 ms 4 ms google.telecity5.nl-ix.net [193.239.117.141] 5 6 ms 5 ms 5 ms 108.170.241.225 6 4 ms 4 ms 4 ms 142.251.66.241 7 5 ms 5 ms 5 ms ams17s12-in-f3.1e100.net [142.251.36.35] Trace complete.
Ben benieuwd naar een foutieve situatie, het kan of zijn dat hun link naar de NL-IX vol loopt tijdens piekuren. Of een achterliggende partij een volle link heeft.
Met mtr of winmtr kun je een continue traceroute laten lopen & de verschillen per hop in kaart brengen, wellicht dat dat inzicht biedt.stormfly schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:43:
[...]
Nice dat gaat over de NL-IX dat is een platform waar veel bandbreedte beschikbaar is, of Jonaz dat ook zelf inkoopt en actief monitoort is de vraag.
Ben benieuwd naar een foutieve situatie, het kan of zijn dat hun link naar de NL-IX vol loopt tijdens piekuren. Of een achterliggende partij een volle link heeft.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Grappig.. ik heb een hop minder:kevinwalter schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
Dit is mijn huidige traceroute richting google.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 C:\Users\kevin>tracert google.nl Tracing route to google.nl [142.251.36.35] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms unifi.local [10.0.0.1] 2 4 ms 4 ms 4 ms 082-163-042-001.jonaz.nl [82.163.42.1] 3 5 ms 4 ms 4 ms jonaz.nl.jointtransit.nl [213.207.11.147] 4 4 ms 5 ms 4 ms google.telecity5.nl-ix.net [193.239.117.141] 5 6 ms 5 ms 5 ms 108.170.241.225 6 4 ms 4 ms 4 ms 142.251.66.241 7 5 ms 5 ms 5 ms ams17s12-in-f3.1e100.net [142.251.36.35] Trace complete.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Tracing route to google.nl [142.250.179.163] over a maximum of 30 hops: 1 * * * Request timed out. 2 8 ms 2 ms 2 ms 082-163-042-001.jonaz.nl [82.163.42.1] 3 2 ms 2 ms 2 ms google.telecity5.nl-ix.net [193.239.117.141] 4 2 ms 3 ms 2 ms 108.170.241.129 5 3 ms 3 ms 3 ms 142.251.48.175 6 3 ms 3 ms 3 ms ams15s41-in-f3.1e100.net [142.250.179.163] |
Ik vermoed dat de "normale" gebruikers hier minder problemen inzien.FiberSam schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:22:
Jonaz liet mij weten dat dit probleem nog maar bij een heel enkele klant aanwezig is. Not. Het is duidelijk dat dit breder voorkomt. Ik heb er al maanden last van. Ondanks dat Jonaz zegt dat ze eraan werken heb ik het idee dat er knap weinig gebeurt. Hoe moeilijk kan dit nu zijn?
Nou dat hangt denk af van hoe je TV kijkt, als je NLZiet gebruikt met OTT TV diensten dan geeft loss wel direct impact op je TV ervaring.kevinwalter schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:52:
[...]
Ik vermoed dat de "normale" gebruikers hier minder problemen inzien.
@ArcticWolf interessant dat is goed om hier als naslag te plaatsen. Ben vooral benieuwd als er loss is of dat lokaal is of niet. Draaide jij ook geen smokeping, kan je dan die 5/6 hops niet eens opnemen en kijken wat het effect is gedurende loss? Is de loss al op de Jonaz GW?
Loss is al op de Jonaz gateway idd.@ArcticWolf interessant dat is goed om hier als naslag te plaatsen. Ben vooral benieuwd als er loss is of dat lokaal is of niet. Draaide jij ook geen smokeping, kan je dan die 5/6 hops niet eens opnemen en kijken wat het effect is gedurende loss? Is de loss al op de Jonaz GW?
Maar na de omschakeling iets minder dan 30 uur geleden, geen loss meer gehad.
(82.163.42.1):
/f/image/YepdXaNU6JcZGmkGZTF4gxnw.png?f=fotoalbum_large)
Welke omschakeling?
Borkdude schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:27:
> Maar na de omschakeling iets minder dan 30 uur geleden
Welke omschakeling?
/f/image/l1q5F0BeXXkX19HYvw7oHU0t.png?f=fotoalbum_large)
Dat is Dé vraag. Geen idee. Er is iets gebeurd waardoor het weer stabiel is.
En hier wat langer:
/f/image/ZfsAaCkABNfA2DUTtiWUIYb3.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik doen, ben alleen m'n wachtwoord van m'n Pi weer vergetenstormfly schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Nou dat hangt denk af van hoe je TV kijkt, als je NLZiet gebruikt met OTT TV diensten dan geeft loss wel direct impact op je TV ervaring.
@ArcticWolf interessant dat is goed om hier als naslag te plaatsen. Ben vooral benieuwd als er loss is of dat lokaal is of niet. Draaide jij ook geen smokeping, kan je dan die 5/6 hops niet eens opnemen en kijken wat het effect is gedurende loss? Is de loss al op de Jonaz GW?
Alweer!?ArcticWolf schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:33:
[...]
Kan ik doen, ben alleen m'n wachtwoord van m'n Pi weer vergetenkan dus even duren voor resultaat..
Erg he
edit:
Ik heb
082-163-042-001.jonaz.nl - 82.163.42.1
google.telecity5.nl-ix.net - 193.239.117.141
toegevoegd aan m'n probes, zal morgen de resultaten posten.
[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 03-10-2023 19:01 ]
Jonaz Gateway (waar ik op zit dan) 30 uur:

3 uur:

Jonaz Transit (82.163.42.1):

Google NL-IX (193.239.117.141):

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 04-10-2023 18:44 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Deg6JoxvnawQ0ZGpY4jAR79U.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Bweap op 10-10-2023 13:30 ]
Wat zijn momenteel de algemene ervaringen van Jonaz?
Zie in de geschiedenis wel wat drops en latency berichten, maar wil me niet laten leiden door een paar probleem gevallen (ondanks dat dat heel vervelend kan zijn).
Dus do? Or don't?
Al hoewel ik met gesprekken via Teams geen problemen heb. Verder is de administratie sinds vorig jaar wel een stuk beter geworden
Ik zie zelf geen reden om over te stappen op een andere ISP.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 11-10-2023 10:21 ]
Ik heb onlangs contact gehad met Jonaz over de packet loss issues, dat is nog een restantje van een issue/storing dat ze eerder hadden. Die hadden ze toen opgelost, maar een boel klanten hebben nog steeds (zo nu en dan) last van wegvallende verbindingen, men gaf daarbij toen ook aan, dat men nog niet weet waar het hem in zit, maar ook dat men het nog in onderzoek heeft.mikemm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:14:
Hi Jonaz gebruikers momenteel ben ik op zoek naar een tweak alternatief. En ik zag Jonaz als een van de beschikbare keuzes.
Zie in de geschiedenis wel wat drops en latency berichten, maar wil me niet laten leiden door een paar probleem gevallen (ondanks dat dat heel vervelend kan zijn).
Dus do? Or don't?
Ik ben daar ook een van en het wisselt hoe vaak het gebeurd. De ene dag lijkt het erger dan een andere, al merk ik het vooral doordat mijn VPN verbinding met het werk wegvalt en ik werk enkel op Vrijdagen thuis.
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2023 12:10 ]
https://www.jonaz.io/modems/zte-f6600r-v9-0/
Niet te vinden mbv Google (de interface en software is dusdanig anders dan de voorgangers dat ik niet kan vinden waar ik VLAN's kan configureren?)
Iemand ervaring?
Staat de manual niet in het modem als je inlogged? Bij m'n F668A namelijk wel.Vhond schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:57:
Iemand toevallig een manual van de laatste generatie ZTE modem/router voor mij?
https://www.jonaz.io/modems/zte-f6600r-v9-0/
Niet te vinden mbv Google (de interface en software is dusdanig anders dan de voorgangers dat ik niet kan vinden waar ik VLAN's kan configureren?)
Iemand ervaring?
Op Youtube staat wel een of ander filmpje maar dan in een taal die ik niet beheers en het beeld is ook nog eens gekanteld ; )
Daar valt een hoop over te zeggen, maar per saldo ben ik wel positief. Er is nogal wat gebeurt de afgelopen jaren, vooral op het vlak van support. Deze thread staat er vol mee. Maar in al die jaren is de internetverbinding nagenoeg altijd up en zeker snel geweest. Alleen de laatste 6 maanden idd kortstondige connection drops (meer dan een enkele packet drop, kan wel 5s duren). Dat lijkt een hardnekkig probleem te zijn, maar ze hebben dit inmiddels wel weten terug te dringen. Het is echter nog echt niet bij iedereen weg.mikemm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:14:
Hi Jonaz gebruikers momenteel ben ik op zoek naar een tweak alternatief. En ik zag Jonaz als een van de beschikbare keuzes.
Dus do? Or don't?
Zoals hier vaker gemeld: Jonaz is een kleine no-frills speler, met snel en stabiel internet en een beperkt TV aanbod, tegen een lage prijs. Verder zijn ze relatief cooperatief als je hun modem in bridge wilt laten zetten, wat een hoop tweakers hier wel prettig vinden.
Interessant, Ik heb ook lopen zoeken, maar idd niets gevonden. Dat filmpje is in het Roemeens. Je kan een browser add-in installeren voor vertaling met AI. Dat werkt best aardig, voldoende om te begrijpen wat er gezegd wordt.Vhond schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:39:
Nee was voorheen inderdaad wel zo, maar ik kan het niet vinden.
Op Youtube staat wel een of ander filmpje maar dan in een taal die ik niet beheers en het beeld is ook nog eens gekanteld ; )
Mijn modem staat in bridge, dus ik kan je niet helpen. Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om de VLAN instellingen te vinden lijkt me? Zoveel valt er nou ook weer niet in te stellen op zo'n modem. De vraag is natuurlijk wel of die optie er uberhaupt in zit. Misschien moet je ook met een eigen router gaan werken.
Ik ben bij Jonaz weg gegaan vanwege alle packet loss issues, had er ontzettend veel hinder van, maanden lang, vooral met online games. Sinds ik over ben op KPN heb ik ontzettend stabiel internet en ben maar 12,50 meer per maand kwijt. Een maat van mij zit nog op Jonaz en ik zie regelmatig zijn access point connectie verliezen met de netgear insight cloud omgeving die ik voor hem beheer.mikemm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:14:
Dus do? Or don't?
Hij zegt er zelf geen hinder van te ondervinden aangezien hij eigenlijk alleen videodiensten streamed en dingen download en dan merk je die packet loss niet zo.
Dit klinkt goed, is dit een standaard prijs of heb je nog moeten vragen om een aanbieding?DeineMutti schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:57:
[...]en ben maar 12,50 meer per maand kwijt.
Dat is de prijs zonder aanbieding, ik heb wel korting, de eerste 6 maanden voor 35 euro, dan ben ik nog even zelfs goedkoper uit dan Jonaz. Na die kortingsmaanden betaal ik 52,50 voor enkel 1gbit internet, dus geen tv of wifi punten etc.Borkdude schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:59:
[...]
Dit klinkt goed, is dit een standaard prijs of heb je nog moeten vragen om een aanbieding?
Hoe is het overstapproces? Ik wil graag niet een dag zonder internet zitten als ik overstap.
Kan er ook niks over vinden, dat filmpje had je ook niet veel aan neeVhond schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:39:
Nee was voorheen inderdaad wel zo, maar ik kan het niet vinden.
Dan moet je het in eigen hand houden en 14 dagen overlap plannen, je kan er niet 100% van op aan dat het overstap proces goed verloopt bij welke aanbieder dan ook. Monteur ziek in de herfst, is geen patch in de POP die dag.Borkdude schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:55:
DeineMutti:
Hoe is het overstapproces? Ik wil graag niet een dag zonder internet zitten als ik overstap.
Zijn het dezelfde monteurs als bij Odido, van Guideon?
Dit werd met name ingegeven doordat mijn zusje in Apeldoorn in haar nieuwe appartementje, met T-mobile, 's avonds steeds last had van ontzettend hoge latency en bijna geen throughput meer (wilde even kijken of ze toevallig alles weer via DTAG aan het routeren waren
Viel me wel op dat Jonaz slecht één enkele 10 Gbit/s link heeft op alleen de NL-IX
https://bgpview.io/asn/62105#ix
Met het alle packetloss problemen, zou het niet zo kunnen zijn dat zo langzamerhand deze verbinding misschien aan een uitbreiding toe is ?
[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 13-10-2023 11:59 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik vroeg mij hetzelfde af, maar er zijn screenshots dat de gateway al faalt. Dat is de first hop, en staat nog los van peering.eymey schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:58:
Ik zat de laatste tijd eens op BGP view sites te zoeken wat voor verbindingen met AMS-IX, NL-IX en andere iX'en de diverse providers nou eigenlijk hebben (of dat hun ISP netwerk eventueel achter een andere grote partij zit).
Dit werd met name ingegeven doordat mijn zusje in Apeldoorn in haar nieuwe appartementje, met T-mobile, 's avonds steeds last had van ontzettend hoge latency en bijna geen throughput meer (wilde even kijken of ze toevallig alles weer via DTAG aan het routeren waren).
Viel me wel op dat Jonaz slecht één enkele 10 Gbit/s link heeft op alleen de NL-IX
https://bgpview.io/asn/62105#ix
Met het alle packetloss problemen, zou het niet zo kunnen zijn dat zo langzamerhand deze verbinding misschien aan een uitbreiding toe is ?
Denk dat ze veel via Level3 (transit) versturen, en vergis je niet dat sommige partijen zo klein zijn dat ze niet in de buurt komen van bandbreedtes die jij in gedachten hebt.
Bij Odido valt mijn mond elke keer open, dat zij geen actieve congestie management/link managment uitvoeren.
Allemaal waar wat je zegt, jastormfly schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:07:
[...]
Ik vroeg mij hetzelfde af, maar er zijn screenshots dat de gateway al faalt. Dat is de first hop, en staat nog los van peering.
Denk dat ze veel via Level3 (transit) versturen, en vergis je niet dat sommige partijen zo klein zijn dat ze niet in de buurt komen van bandbreedtes die jij in gedachten hebt.
Nou inderdaad. Terwijl ze qua partij en links op de NL-IX echt niet klein zijn. Maar in hun netwerk zelf is het echt bagger qua congestie management / link management. Voor mij, als bijna full time thuiswerker, een reden om NOOIT met die partij in zee te gaan, ook niet als oud Tweak klant (zit nu overigens al een poosje bij Freedom).Bij Odido valt mijn mond elke keer open, dat zij geen actieve congestie management/link managment uitvoeren.
Mijn zusje werkt ook full time thuis, maar overdag valt het gelukkig mee met de congestie.
[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 13-10-2023 12:11 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Er was helaas bij mij hardware matig wat mis, Jonaz gebruikte als ik het goed zeg, de B vezel, en KPN de A vezel, alleen bleek bij mij de A verzel kapot te zijn waardoor KPN niet direct werkte en er nog een monteur moest langs komen, die constateerde het probleem in eerste instantie niet waardoor er nog een monteur van KPN Netwerk moest langs komen.Borkdude schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:55:
DeineMutti:
Dit is dus niet de normale ervaring, echter was het alsnog binnen enkele dagen geregeld, en eerlijk gezegd werkte het Jonaz internet dusdanig slecht bij mij dat ik toch niet kon gamen dus die extra paar dagen maakte voor mij persoonlijk niet zoveel uit.
Het is echt een lastig speelveld. Qua bedrag hoop ik toch wat financiële voordelen te behalen met black Friday. Maar kwaliteit is ook echt belangrijk zoals jij schetst. Er is een Odido topic op hun site waar je volle linken kunt melden. Heb hem gedeeld in de Odido GoT thread.eymey schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:10:
[...]
Nou inderdaad. Terwijl ze qua partij en links op de NL-IX echt niet klein zijn. Maar in hun netwerk zelf is het echt bagger qua congestie management / link management. Voor mij, als bijna full time thuiswerker, een reden om NOOIT met die partij in zee te gaan, ook niet als oud Tweak klant (zit nu overigens al een poosje bij Freedom).
Mijn zusje werkt ook full time thuis, maar overdag valt het gelukkig mee met de congestie.
//offtopic
KPN geeft nu 6x 7,5 korting op 12 maanden, wat een soap. In het Ziggo topic heeft een tweaker 9x35 gescoord. En Odido zit op 8x30e netto voor nieuwe klanten.
Ik wil graag bij KPN blijven vanwege de kwaliteit maar moet ook sport en hobby voor de kids betalen. Misschien nog Solcon als alternatief. Jonaz is niet beschikbaar voor mij.
Ik weet het niet, ik ben denk ik een te kritische gebruiker voor Odido. Dan misschien maar Ziggo 🤭
Ach we hebben nog even. KPN valt nooit uit en niet tegen. Ook met 52,50 voor een Gigabit link niet. Heb nu nog de oude prijs 57,5 plus inflatie. Zit op 60,50 voor gigabit.
Voor wat ik betaal aan Jonaz en de kwaliteit die ik ervaar op die downtime na afgelopen zomer zie ik echt geen reden om over te stappen naar KPN of T-Mobile waar je meer voor kwijt bent en ook nog eens jaarlijks verhogen.
Ik werk ook 2 a 3 dagen van de week thuis en heb eigenlijk 3 a 4x problemen ondervonden met thuiswerken over de tijd dat ik Jonaz heb (2,5 jaar)... lekker boeiend denk ik dan
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2023 19:56 ]
Hooglanderveen to be exact. Maar Teams of m'n beveiligde verbinding via Citrix geeft zelden een probleem aan, dus ik heb volgens mij niet de problemen die jullie ondervinden.fluz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:28:
Hier ook in Amf Noord. dagelijks nog wegvallende verbindingen. De gamers hier dringen aan op een overstap naar een stabielere provider
Ik zit op gateway:
185.47.132.1
en transit:
82.163.42.1
En ik zou de overstap vragen/oplossingen in het KPN of T-Mobile topic posten (of waar dan ook), maar niet hier.
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 13-10-2023 21:02 ]
Ik heb het 5 jaar geleden gehad van Jonaz, en was er toen wel tevreden over.
NRG
Hier in Nieuwland idd anders:ArcticWolf schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
Hooglanderveen to be exact. Maar Teams of m'n beveiligde verbinding via Citrix geeft zelden een probleem aan, dus ik heb volgens mij niet de problemen die jullie ondervinden.
Ik zit op gateway:
185.47.132.1
en transit:
82.163.42.1
En ik zou de overstap vragen/oplossingen in het KPN of T-Mobile topic posten (of waar dan ook), maar niet hier.
Transit: 82.163.40.60
Ik krijg namelijk netjes een prefix maar ik heb het idee dat er in de routing iets mis is sinds de laatste grote storing.
https://www.jonaz.nl/veelgestelde-technische-vragen/
Na mijn melding bij Jonaz heb ik een nieuw modem gekregen, dit heeft direct voor een grote verbetering gezorgd. Verbindingen vallen niet meer weg, heb nog wel last van disconnecties van servers. Waar dit aan ligt zoek ik nog uit. In ieder geval dank Jonaz voor deze aanpak!fluz schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:28:
Hier ook in Amf Noord. dagelijks nog wegvallende verbindingen. De gamers hier dringen aan op een overstap naar een stabielere provider
@fluz Wat bedoel je trouwens met "Verbindingen vallen niet meer weg, heb nog wel last van disconnecties van servers.", wat is het verschil tussen wegvallende verbindingen en disconnecties?
Een wegvallende verbinding kan zijn dat door de tussenliggende apparatuur de verbinding opeens dropt, en een disconnectie met een server kan zijn dat de daadwerkelijke verbinding met de server op juiste wijze gestopt wordt.Borkdude schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:08:
Ik dacht ook verbetering te zien na nieuwe modem, maar helaas tijdens video-calls toch nog disconnects gedurende enkele seconden, om het half uur ongeveer.
@fluz Wat bedoel je trouwens met "Verbindingen vallen niet meer weg, heb nog wel last van disconnecties van servers.", wat is het verschil tussen wegvallende verbindingen en disconnecties?
Ik zal binnenkort mijn lijst met momenten doorgeven waarop ik de VPN verbinding met werk verloor. Er zitten dagen bij dat het eens per uur gebeurde. Tijdens het werk is dat best irritant.Borkdude schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:47:
@fluz Stuur a.u.b. ook regelmatig een mail naar Jonaz, wellicht dat ze er meer vaart achter zetten
Al een tijdje meelezende dacht ik eerst dat de oorzaak extern lag, maar bijkbaar kan de modem dus ook de oorzaak zijn.
Mijn modem staat altijd in bridge, al jaren, maar de haperingen zijn van de laatste paar maanden.
Klopt, ruwweg vanaf april dit jaar. Jonaz zei ca. een maand geleden dat het probleem bij bijna iedereen weg was, maar dat was dus duidelijk niet het geval. Ook bij mij niet. Maar sinds ca. 2 weken zie ik toch wel een duidelijke verbetering. De verbinding bij gamen valt niet vaak meer uit. Ik monitor het nu even apart met een connection logger.Borkdude schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:35:
@zaadstra "Of zijn er wel situaties van haperingen met bridge modems bekend."
Mijn modem staat altijd in bridge, al jaren, maar de haperingen zijn van de laatste paar maanden.
Dat is iets anders dan de vaak genoemde Smokeping?FiberSam schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Ik monitor het nu even apart met een connection logger.
Ik merk hier dat af en toe downloads afbreken, en Firefox reageert zeer irritant op een netwerkonderbreking of moeilijke site 'aan de overkant' - ik krijg daar niet goed de vinger achter.
Dus maar eens beginnen met meten om dingen uit te sluiten. Ik zie in ieder geval dat er een docker is van linuxserver/smokeping, dat lijkt me een goede start.
Hier ook helaas, Amersfoort.Borkdude schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:26:
Zojuist meerdere minuten geen internet.
Voor de manieren van contact heb ik eigenlijk ook niet al te beste ervaringen. Nu zie ik ook dat ze een livechat hebben, maar ik zie op de Jonaz website nergens een link er naar toe. Ben ik daarin de enige?
[ Voor 69% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2023 11:35 ]
Het állersnelste internet voor de állerlaagste prijs is bij jou thuis:
Binnenkort beschikbaar!
Jouw adres staat op de planning!
Gefeliciteerd! Jouw adres staat op de planning om binnenkort aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk van Jonaz. Jouw adres valt namelijk in een postcode gebied waar wij binnenkort ons netwerk naartoe uit gaan breiden.
Binnenkort kan jij dus kiezen voor glasvezel van Jonaz. We verwachten dat dit binnen 2 tot 5 maanden zal zijn. Nog heel even geduld dus, maar we komen eraan!
Zou een zeer positieve ontwikkeling zijn na de overname van Cambrium door Odido. Ik hoop dat FiberCrew haar hardware ook openstelt voor bijvoorbeeld Freedom internet.
Ah, hier dus ook, Soest. Leek routering of DNS. Nieuwe verbindingen opzetten lukte niet en sommige bestaande kapten er mee, maar de radiostream kabbelde gewoon door ....Borkdude schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:26:
Zojuist meerdere minuten geen internet.
Van dit soort acties krijg ik als trouwe vaste klant altijd heel erg jeuk.CH4OS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:33:
Ik zag trouwens ook, dat ze een actie hebben voor nieuwe klanten (eerste zes maanden 25 euro), ben benieuwd wat ze voor klanten kunnen doen die al jaren klant zijn, zoals ik.
Verlaag het dan voor iedereen, je krijgt extra nieuwe klanten en de vaste klanten hebben reden om te blijven.
Jep. Ik heb ze toen ik het schreef een mailtje gestuurd, maar op mijn mail van vorige week moeten ze ook nog reageren, dus ik vrees dat er geen reactie komt ook. En waar de live chat te vinden is van ze, ook geen idee van.zaadstra schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:43:
Van dit soort acties krijg ik als trouwe vaste klant altijd heel erg jeuk.
Verlaag het dan voor iedereen, je krijgt extra nieuwe klanten en de vaste klanten hebben reden om te blijven.
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2023 13:46 ]
Het klinkt op zich natuurlijk super tof, dat er een (goedkope?) provider diens gebied uitbreid, maar lees ook wel even goed de recente ervaringen hier. Natuurlijk zal het per regio vast verschillen, maar ook zaken als klantenservice is best belangrijk en die valt ook een beetje tegen wanneer eea niet werkt zoals zou moeten. Dus ik zou niet al te vroeg juichen, als ik heel eerlijk ben.Akiranon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:55:
Het lijkt erop dat Jonaz binnenkort (2-5 maanden) ook beschikbaar zal zijn in Enschede!Wanneer ik mijn postcode invul krijg ik de volgende tekst te zien;
Het állersnelste internet voor de állerlaagste prijs is bij jou thuis:
Binnenkort beschikbaar!
Jouw adres staat op de planning!
Gefeliciteerd! Jouw adres staat op de planning om binnenkort aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk van Jonaz. Jouw adres valt namelijk in een postcode gebied waar wij binnenkort ons netwerk naartoe uit gaan breiden.
Binnenkort kan jij dus kiezen voor glasvezel van Jonaz. We verwachten dat dit binnen 2 tot 5 maanden zal zijn. Nog heel even geduld dus, maar we komen eraan!
Zou een zeer positieve ontwikkeling zijn na de overname van Cambrium door Odido. Ik hoop dat FiberCrew haar hardware ook openstelt voor bijvoorbeeld Freedom internet.
Begrijp het sentiment. Mijn gedachte is meer dat met de komst van Jonaz er mogelijk meer alternatieven beschikbaar komen in Enschede, zoals bijvoorbeeld (betaalbaar) Freedom. Op het moment zijn we in Enschede namelijk overgeleverd op KPN als belichter bij Freedom. Het zou heel mooi zijn als FiberCrew hier ook beschikbaar komt als belichter.CH4OS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
Het klinkt op zich natuurlijk super tof, dat er een (goedkope?) provider diens gebied uitbreid, maar lees ook wel even goed de recente ervaringen hier. Natuurlijk zal h et per regio vast verschillen, maar ook zaken als klantenservice is best belangrijk en die valt ook een beetje tegen wanneer eea niet werkt zoals zou moeten. dus ik zou niet al te vroeg juichen, als ik heel eerlijk ben.
Ja, Smokeping is nmm niet geschikt voor onze problemen. Dat komt omdat Smokeping laagfrequente probes heeft (bijv. elke 30s), en die bij een probe als burst de deur uitstuurt. Dan mis je heel veel kortstondige onderbrekingen waar wij last van hebben. Smokeping is ideaal bij langdurige onderbrekingen. Ik gebruik Smokeping al lang, idd onder Docker, maar mijn issues komen daar niet goed uit naar voren. Daarom gebruik ik ook "Internet Connection Monitor" als add-in in Chrome. Die heeft veel betere support voor high frequency probes.zaadstra schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:15:
[...]
Dat is iets anders dan de vaak genoemde Smokeping?
:fill(white):strip_exif()/f/image/cfH4TIkBjIOIbBGO4CcBFtYv.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door FiberSam op 27-10-2023 14:58 ]
Blijkbaar niet overal in Enschede. Dit is het resultaat als ik mijn PC in 053 invoer:Akiranon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:55:
Het lijkt erop dat Jonaz binnenkort (2-5 maanden) ook beschikbaar zal zijn in Enschede!Wanneer ik mijn postcode invul krijg ik de volgende tekst te zien;
Wat jammer, jouw adres is niet aangesloten op ons netwerk en staat ook niet op de planning om binnenkort aangesloten te worden.
Hmm, mijn postcode ligt in Stadsveld (7545). Ook even die van mijn ouders gecheckt (7532). Beide krijg ik de melding dat het binnenkort beschikbaar is.gerritjan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:29:
[...]
Blijkbaar niet overal in Enschede. Dit is het resultaat als ik mijn PC in 053 invoer:
[...]
Hier ook 7545, maar dan Elferink-Heuwkamp. Misschien is de database nog niet helemaal compleet bij Jonaz.Akiranon schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:33:
[...]
Hmm, mijn postcode ligt in Stadsveld (7545). Ook even die van mijn ouders gecheckt (7532). Beide krijg ik de melding dat het binnenkort beschikbaar is.
[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 27-10-2023 16:42 ]
Tuurlijk, maar ik denk niet dat er hier nieuw glas de grond ingaat. Elk huis heeft al z'n eigen fibertje en omdat de PC van @Akiranon met dezelfde getallen begint, zitten we hoogstwaarschijnlijk op dezelfde PoP.CH4OS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:43:
Postcode is natuurlijk wel meer dan de cijfers alleen. Ik snap dat we die hier niet volledig willen delen, maar grote kans dat daar wel het verschil in zit. Het is immers niet zo dat alle straten in een wijk in een dag van glasvezel kunnen worden voorzien, plat gezegd. Kan dus maar zo zijn, dat jouw postcode combinatie over meer dan 5 maanden dan dus aan de beurt komt, @gerritjan.
Nog mooier: ik probeerde het met mijn PC en een willekeurig nummer, daarmee dus de melding "helaas".
Als ik nu mijn eigen huisnummer probeer krijg ik wel de melding "binnenkort beschikbaar".
Het zal toch niet zo zijn dat Jonaz een bestand met Tweak-glasvezelaars heeft?
Ik had vanmorgen ook de onderbrekingen rond de zelfde tijd als de anderen. Ik heb mijn router geherstart, en daarna had ik een prima stabiele link (geen idee of de herstart hier mee geholpen heeft).FiberSam schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
Ja, Smokeping is nmm niet geschikt voor onze problemen. Dat komt omdat Smokeping laagfrequente probes heeft (bijv. elke 30s), en die bij een probe als burst de deur uitstuurt. Dan mis je heel veel kortstondige onderbrekingen waar wij last van hebben. Smokeping is ideaal bij langdurige onderbrekingen. Ik gebruik Smokeping al lang, idd onder Docker, maar mijn issues komen daar niet goed uit naar voren. Daarom gebruik ik ook "Internet Connection Monitor" als add-in in Chrome. Die heeft veel betere support voor high frequency probes.
[Afbeelding]
Mijn vraag is echter: weet iemand of er een tool beschikbaar is die we 24/7 kunnen draaien die juist (alleen) de haperingen/drops/disconnections logt, zodat we Jonaz onze problemen duidelijk inzichtelijk kunnen maken?
En ik elke keer maar weer m'n homeserver afspeuren of ik een boeboe heb gemaakt ergens.
PING 185.47.132.1 (185.47.132.1): 56 data bytes
--- 185.47.132.1 ping statistics ---
5 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss
Uiteindelijk de WAN interface herstart en het werkt direct weer.
Ik had trouwens de radio aan, Jonaz huis FM met Veronica, voorafgaand aan de Internet onderbreking werd de radio een aantal keren stil.
Is de reset crew weer ontsnapt?