Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JohDB
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09:24
Barre73 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Dit is een TK-01 FTU. Er is geen tweede vezel. Er is maar 1 vezel uitgelast in DP en dus ook in de PoP. Die ene vezel zit afgelast in de FTU op een APC connector, precies wat Jonaz wil. Dit lijkt meer een misverstand bij de monteur.
Net de aansluiting even nagekeken (via DM adres opgevraagd). Deze aansluiting is 2-vezelig en er is een patch op de B-vezel (2e) aangevraagd en afgemeld. Gezien de bouwdatum van de POP (2009) lijkt het me ook logisch dat de A-vezel een SC/PC connector heeft. Ik denk dat er toch een 2e vezel afgemonteerd gaat worden.

[Voor 4% gewijzigd door JohDB op 10-06-2021 21:59]

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:59

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Dan ben ik wel benieuwd. De foto is een tk01. En die heb ik nooit gezien met sc/pc op de eerste vezel.

En @Barre73 bevestigd dat ook.

Het netwerk uit 2009 was 2 vezels. Daarvoor zijn ook posities in de odf gereserveerd, maar na- aansluitingen worden sinds een paar jaar altijd 1 vezelig opgeleverd.

Zo staat het ook in de BC vermeld. Kijk jij rechtstreeks of via een api? Als je puur naar odf posities kijkt dan klopt die 2e vezel, maar netwerktechnisch kan t best zijn dat die nieteens in een dp is doorgelast (of zelfs losgehaald is en voor een andere aansluiting gebruikt is.
In de bc staat ook de has datum. Ik gok dat die geen 2009 is maar ergens 2018+ ofzo (weet niet exact wanneer de tk01 geintroduceerd is)

Net gechecked: mijn bovenburen hebben pas vorig jaar glas gekregen. Initieel was het hier 2 vezelig met de ty01 ftu.
Bij haar staat netjes in de BC 1va, incl has datum en tk-01
En ook de odf posities van beide vezels, maar die 2e is dus niet afgelast of in gebruik, alleen in de odf gereserveerd voor bestaande adressen tijdens de netwerkbouwfase. Dat zegt dus niet dat die gelast is.

Overigens kun je prima een patch zetten op de b-vezel in een oud (2v) netwerk, maar dat die odf positie ergens ook uitkomt is een 2e. Ik gok op een foutje waarbij even voorbijgegaan wordt aan het feit dat een na- aanleg 1 vezelig is en in dat geval Jonaz een patch op de eerste vezel had moeten aanvragen (itt tot de 2e vezel op een reeds aangelegde aansluiting met een ty-01)

[Voor 47% gewijzigd door DJSmiley op 10-06-2021 23:58]

• JohDB
De informatie komt rechtreeks uit de BC. Het netwerkconcept voor na-aansluitingen is '2v'.

Ik bedoelde met de SC/PC connector ook de POP-zijde, in de FTU zal inderdaad een SC/APC connector zitten. Als de aansluiting op een bestaande ODF-lade wordt geplaatst dan wordt de connector in de POP regulier niet vervangen.

Een ODF-afnemer mag eisen dan beide zijde APC moeten zijn. Dus als de A-vezel SC/PC in de POP is dan is er geen andere keuze om de B-vezel te gaan gebruiken.

Dit proces gaat vaak fout omdat veel monteurs niet op de hoogte zijn omdat dit voor KPN als operator niet nodig is. Ik kan uit ervaring spreken. Maar dit is toch echt de procedure.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik snap nu wat er gebeurt. En het klopt, de A en de B vezel zijn hier afgelast in de PoP (ook bij na-aansluitingen) en zo staat het ook in de BC. Op het moment dat de klant een FTU krijgt wordt een TK-01 opgehangen. In dit geval had deze dan inderdaad moeten worden afgelast met de B-vezel.

@DJSmiley Na-aansluitingen liggen in stoep of bij gevel maar zijn wel volledig gelast in DP en PoP. Dus beide vezels (tot 2016 dan).

• jongerenchaos
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Barre73 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:14:
Ik snap nu wat er gebeurt. En het klopt, de A en de B vezel zijn hier afgelast in de PoP (ook bij na-aansluitingen) en zo staat het ook in de BC. Op het moment dat de klant een FTU krijgt wordt een TK-01 opgehangen. In dit geval had deze dan inderdaad moeten worden afgelast met de B-vezel.

@DJSmiley Na-aansluitingen liggen in stoep of bij gevel maar zijn wel volledig gelast in DP en PoP. Dus beide vezels (tot 2016 dan).
Dat klinkt alsof je 2 providers zou kunnen nemen op je adres. Zal administratief mogelijk niet gaan maar technisch mogelijk. Stel je komt vanaf KPN ed en je zegt het abonnement niet op en laat de aansluting van Jonaz activeren zou dat dan kunnene lukken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:27

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

KPN is er nu en ze gaan idd de B fiber lassen. Hing al in de TK01.

Edit:
En al klaar }:O

[Voor 41% gewijzigd door ArcticWolf op 11-06-2021 10:32]

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• JohDB
jongerenchaos schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Dat klinkt alsof je 2 providers zou kunnen nemen op je adres. Zal administratief mogelijk niet gaan maar technisch mogelijk. Stel je komt vanaf KPN ed en je zegt het abonnement niet op en laat de aansluting van Jonaz activeren zou dat dan kunnene lukken?
Technisch wel, maar administratief niet. Jonaz kan alleen de B-vezel bestellen als ze een migratie aanvragen en dan wordt de A-vezel automatisch opgeheven/verwijderd. Als ze geen migratie aanvragen wordt de aanvraag automatisch geweigerd.
De leverstraat van Reggefiber (zoals het in de contracten nog altijd heet) kent wel 2 vezels per woning voor alle aansluitingen tot 2016/2017, maar je kan er niet maar eentje huren. Het is altijd een paar. Waarbij alle providers de A-vezel gebruiken behalve Jonaz die de B vezel gebruikt.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Even een vraagje, heb even snel naar de TV instellingen gekeken... ik ontvang NPO1 in perfect HD maar bij de overige zenders hoor ik alleen geluid en krijg ik een E30-4 melding, enig idee wat dat is en hoe ik er vanaf kom? Even snel gegoogled en die melding betekent dat de smartcard een update moet krijgen??

Ik heb een Irdeto 1.2 module (van Ziggo).

[Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 11-06-2021 12:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FoxzMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-06 09:32
Bij mij duurde het ook even voordat het beeld er was. Dacht dat het een dag duurde. Kennelijk moet er ergens iets syncen. Weet alleen niet meer of de tv er voor aan moest blijven staan.

-

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

FoxzMan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:07:
Bij mij duurde het ook even voordat het beeld er was. Dacht dat het een dag duurde. Kennelijk moet er ergens iets syncen. Weet alleen niet meer of de tv er voor aan moest blijven staan.
Jonaz belde net om te vragen of alles goed opgeleverd was en toen heeft hij de TV meteen geactiveerd... die wordt om de X uur doorgestuurd idd 8)7 (TV moet aan staan).

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True