Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:45:
Voor mij is het niet helemaal duidelijk hoe nu die Busch Jaeger Zigbee dimmer werkt.
Als ik het goed begrijp werkt het als volgt:
-7610 U inbouwdeel, moet gecombineerd worden met een wandzender 6735/7636/7637 i.c.m. met HUE Lampen.
-7611 U inbouwdeel (niet dimbaar), moet gecombineerd worden met een wandzender 6735/7636/7637 maar deze kan gecombineerd worden met gewone "halogeen" spots en werken dan gewoon via de HUE app.
-7615 U inbouwdeel moet gecombineerd worden met een wandzender 6735/7636/7637 maar deze kan gecombineerd worden met gewone "led" spots en werken dan gewoon via de HUE app.
Of zit ik er met deze redenering totaal naast?
Het wordt namelijk wel een hele prijzige aangelegenheid als ik het bestaande schakelmateriaal wil vervangen met Busch Jaeger Zigbee dimmer (4x) en hierbij ook nog 14x GU10 Hue lampen moet gaan aanschaffen.
Verder wil ik niet die lelijke Philips dimmers aan de muur (afstandbediening).
@
8-Track Kun jij bovenstaande vragen beantwoorden, aangezien jij enige ervaring hebt op dit gebied.

Ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is; ik heb de eerste keer ook het verkeerde besteld. Je moet het hele Busch Jaeger systeem onderverdelen in drie groepen:
- Inbouwmateriaal
- Bedieningselementen
- Wandzenders
Het is vereist dat je inbouwmateriaal met een bedieningselement gebruikt. Hou er rekening mee dat alle inbouwelementen een nuldraad nodig hebben, dus in je doos moet een bruine, blauwe en zwarte draad zitten. Het kan dus zijn dat je een nuldraad erbij moet trekken. Een wandzender werkt op een knoopcelbatterij, is overal te plaatsen met schroeven of een plakstrip, en is dus niet gebonden aan een centraaldoos.
De
6715 Dimmer is voor het dimmen van alle "domme" lichtbronnen; LED, halogeen, gloeilamp, maakt niet uit. De
6711 Relais is voor alleen het aan/uit schakelen ervan. Deze twee inbouwelementen kunnen gecombineerd worden met bedieningselement met twee of meerdere knoppen. Zodra je het bedieningselement op het inbouwdeel hebt geklikt en toegevoegd aan je Zigbee netwerk, zal hij in de Hue app verschijnen als "dimbare lamp". Met de bovenste twee knoppen kun je de domme lamp schakelen of dimmen, de overige knoppen kun je toewijzen aan scènes naar keuze.
Bij de wandzenders zijn alle knoppen voor het aanroepen van scènes. Zigbee verbruikt heel weinig stroom dus je kan er van uitgaan dat de knoopcel jaren mee gaat. Wil je toch liever permanente stroom, dan biedt de
6710 "Netzteil" in combinatie met een bedienelement dezelfde functionaliteit als een wandzender.
Als laatste was het toevoegen van al deze elementen aan het Zigbee netwerk een soort Konami code zwarte magie, waar uiteindelijk het gebruiken van Touchlink het meest effectief bleek.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:18:
@Verwijderd: daar heb ik ook even kort onderzoek naar gedaan maar kwam er ook niet uit.
Die losse dimmer is idd te lelijk en past niet in een standaard raam (wil 2 schakelaars naast elkaar).
Ik ga het nu met ZWave oplossen (Fibaro dimmer module, maar daarvan alleen het knop-signaal afvangen en via mn domoticasysteem de juiste scene activeren).
Met ZWave kun je ook knoppen linken aan acties van andere modules, dit werkt perfect (ideaal voor een hotelschakeling bijvoorbeeld).
Misschien dat die Busch dat via Zigbee in theorie ook zou kunnen, maar zou niet weten hoe je zo'n module geprogrammeerd krijgt.
Een hotelschakeling heb ik idd ook met mijn Busch Jaeger setup, echt supermakkelijk in te stellen. Aan het begin van de gang zit een inbouwdimmer die de halogeenlamp fysiek schakelt, aan het andere eind een wandzender die de dimmer bedient. Een andere truc is het toewijzen van één knop bij de voordeur die ál het licht in de woning uitzet, en meteen de thermostaat laag zet.
[
Voor 12% gewijzigd door
8-Track op 13-12-2017 16:25
]