[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 105 Laatste
Acties:
  • 7.836.638 views

Onderwerpen

Alle 29 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09
Blik1984 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:19:
[...]

Ziet er top uit. Even een vraag aan jou als ervaringsdeskundige. Ik wil de 2meter lightstrip opdelen in 2 delen van 1 meter. 1 meter onder de kast en 1 meter bovenop de kast. Daartussen zit pak em beet 80 cm. Kan ik ze gewoon via een cat5/6 kabel aan elkaar solderen en dan werkt het alsof het 1 strip is?
Thanks!

Ja dat klopt helemaal!
Daar kan je gewoon een cat5/6 kabel voor gebruiken. Daarna zal alles gewoon als 1 strip functioneren ;)
Het solderen is overigens prima te doen als je een beetje soldeerervaring hebt.
Hier een foto van de soldeerverbindingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dJqTRmo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

robertwebbe

Robert Webbe

Fly-guy schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Dat is (denk ik) precies wat ik bedoel.. Raar dat ik daar overheen gelezen heb, maar bedankt :)

Echter nu ik het beter lees, lijkt het alsof bij donker de lampen aangaan, ook als ik er niet ben. En dat is nu net weer niet wat ik wil. Maar zal het eens proberen.
Je kunt er altijd eentje bij Coolblue bestellen en gaan testen. Als het niet naar je zin werkt stuur je hem kosteloos terug en heb je binnen een paar dagen het geld weer terug op je rekening staan.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 08-08-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Gek advies.

En volgens mij heeft hij al zo'n sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
robertwebbe schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:57:
[...]

Je kunt er altijd eentje bij Coolblue bestellen en gaan testen. Als het niet naar je zin werkt stuur je hem kosteloos terug en heb je binnen een paar dagen het geld weer terug op je rekening staan.
De sensors heb ik al, dus proberen ga ik zeker doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:29
Fly-guy schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 01:43:
[...]
De sensors heb ik al, dus proberen ga ik zeker doen...
Wil je de uitkomst laten weten? Ben erg benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Dat is (denk ik) precies wat ik bedoel.. Raar dat ik daar overheen gelezen heb, maar bedankt :)

Echter nu ik het beter lees, lijkt het alsof bij donker de lampen aangaan, ook als ik er niet ben. En dat is nu net weer niet wat ik wil. Maar zal het eens proberen.
Wat je wilt kun je prima voor elkaar krijgen. Mits je bereid bent om zelf de regels in je hue bridge te beheren. In essentie is die motion sensor, 3 sensoren in één (motion, temp, light) + plus een aantal regels in de bridge die lampen aan/uit doen en de koppeling tussen hue app en sensor voor elkaar krijgt.

Toen ik hetzelfde wilde heb ik besloten om alle default regels uit de bridge te gooien en mijn eigen te maken. Incl, als lichtsterke boven x, dan zet de lampen uit. Nadeel is wel dat je je motion sensors niet meer kunt beheren via de app.
Volgens mij heb ik het proces al eens eerder uitgelegd in dit forum, maar wil het best nogmaals uitleggen als er interesse voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe is de gevoeligheid en het bereik van de sensor?

Ik heb nu een aantal Z-Wave Aeon Labs 4-in-1 sensoren, maar die hebben een reikweidte van minder dan twee meter en dat is te weinig voor de toepassingen die ik voor ogen heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 06:55:
[...]

Wat je wilt kun je prima voor elkaar krijgen. Mits je bereid bent om zelf de regels in je hue bridge te beheren. In essentie is die motion sensor, 3 sensoren in één (motion, temp, light) + plus een aantal regels in de bridge die lampen aan/uit doen en de koppeling tussen hue app en sensor voor elkaar krijgt.

Toen ik hetzelfde wilde heb ik besloten om alle default regels uit de bridge te gooien en mijn eigen te maken. Incl, als lichtsterke boven x, dan zet de lampen uit. Nadeel is wel dat je je motion sensors niet meer kunt beheren via de app.
Volgens mij heb ik het proces al eens eerder uitgelegd in dit forum, maar wil het best nogmaals uitleggen als er interesse voor is.
Ik probeer dit ene setting in labs, mocht dat niet zijn wat ik zoek, zoek ik jouw uitleg op. Mocht ik die niet vinden, kom ik bij je terug ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Beekforel schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:45:
Hoe is de gevoeligheid en het bereik van de sensor?

Ik heb nu een aantal Z-Wave Aeon Labs 4-in-1 sensoren, maar die hebben een reikweidte van minder dan twee meter en dat is te weinig voor de toepassingen die ik voor ogen heb...
Gevoeligheid en bereik is bij mij een beetje een 'mixed' bag.

Wij hebben een vrij standaard rijtjeshuis-trappenhuis. Zeg maar een trap naar de eerste verdieping vanuit de hal, half rond (dus als je van beneden naar boven loopt ben je 180 graden gedraaid). Ook loopt er nog een trap op dezelfde manier naar de zolder.

Motion sensor hangt nu 'in het trapgat', aan het 'bord' van de zoldertrap aan de 'lange kant'. In theorie kan hij zo de hele overloop overzien (los van mss. een 'dood' punt waar de 'paal' van de trap ertussen zit). Maar hij kan in theorie ook de hele trap tot beneden in de hal aan toe overzien.

Onze ervaring: Op de hoogste gevoeligheid pikt hij het altijd foutloos op als je vanuit badkamer of 1 van de slaapkamers de overloop op komt. Dat werkt dus goed. Maar hij ziet het jammer genoeg niet altijd direct als je vanaf de BG de trap op stapt. Echter, loop ik in de hal op de BG richting de kapstok (die hangt 'naast' de trap en is vanuit het trapgat zichtbaar), dan pikt de sensor me weer wél op en gaat op de overloop het licht aan.

Het lijkt er dus een beetje op dat er binnen het detectiebereik gevoelige en minder gevoelige punten zijn. Maar het valt me wel steeds weer op hoe groot de totale hoek van het bereik is. Zelfs als ik van de zoldertrap af kom, nog bijna evenwijdig aan waar de sensor hangt, dan kan ie me toch al opmerken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:36:
Waar moet je trouwens op letten als je voor je nieuwbouw appartement nieuwe lampen wilt kopen en daarop de hue led verlichting op wilt aansluiten. Passen over het algemeen de meeste led spots erop?
Iemand hier een antwoord nog op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 15:04
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:38:
[...]

Zoek even dit en het vorige topic door op gu10. Het staat meerdere keren beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:38:
[...]

Waarschijnlijk niemand!
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:36:
Waar moet je trouwens op letten als je voor je nieuwbouw appartement nieuwe lampen wilt kopen en daarop de hue led verlichting op wilt aansluiten. Passen over het algemeen de meeste led spots erop?
De vraag is ook erg onduidelijk.....
"Waar moet je trouwens op letten als je voor je nieuwbouw appartement nieuwe lampen wilt kopen en daarop de hue led verlichting op wilt aansluiten." Wat bedoel je met de hue ledverlichting?

"Passen over het algemeen de meeste led spots erop?" Waarop?

Iets duidelijker zou makkelijker zijn, denk ik.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdpoorten
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 16:07
Mee eens

Tegenwoordig is Hue beschikbaar voor E27, E14 en GU10.
Er moet verder wel continu stroom op de lampen staan. Het mooiste is de wandcontacten af te sluiten met een muurplaatje en hierop een dimmerswitch te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik lees op de homepage (Aiii in 'nieuws: Ikea komt in oktober met slimme kleurenlampen') dat IKEA Trådfri lampen met nieuwste firmware compatible zouden moeten zijn met Hue systeem. Is er iemand die beide heeft en dat kan verifieren?

Zie ook: https://developers.meethue.com/comment/3701#comment-3701

• Killeen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-10-2023
Herkent iemand dit probleem:
eens in de zoveel tijd gaan zeker twee van mijn Hue lampen, na aanzetten (via Philips schakelaar) meestal binnen 1 minuut automatisch op 50% 'branden'. Het enige wat ik dan kan doen is de lampen 'verwijderen' en opnieuw toevoegen, via de Hue-app op de telefoon.
Hoe zou ik dit kunnen troubleshooten?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

vanardenne schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:53:
Ik lees op de homepage (Aiii in 'nieuws: Ikea komt in oktober met slimme kleurenlampen') dat IKEA Trådfri lampen met nieuwste firmware compatible zouden moeten zijn met Hue systeem. Is er iemand die beide heeft en dat kan verifieren?

Zie ook: https://developers.meethue.com/comment/3701#comment-3701
Dat zou wel mooi zijn. Ik ben benieuwd of de bewegings sensor, dimknop en de afstandsbediening ook werken. Ook de lichtpanelen (oa kastdeuren) van ikea lijken me mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Janoz op 10-08-2017 11:56 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:06
Ik ben ook benieuwd naar de bevindingen. Ik neem aan dat je wel een IKEA bridge nodig hebt voor initiële installatie/firmware upgrade.

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:43

mucuracat

YES

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
Het zou zo mooi zijn als er een open source platform (app store) zou komen waar mensen dit soort toevoegingen kunnen delen met elkaar zonder dat er overige functionaliteiten verloren gaan. Verpak dit in een gebruiksvriendelijke interface en je hebt de domotica markt in handen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37
Ik heb vanmiddag een bridge, een afstandsbediening en 2 lampjes gehaald bij de IKEA.
Voor de firmware update kon ik de lampjes niet koppelen met de Hue bridge, erna wel (na factory reset van de lampjes). De afstandsbediening krijg ik helaas niet werkend met de Hue bridge.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
Is het in theorie mogelijk om de lampen in de IKEA te voorzien van de nieuwe FW, zodat ik geen IKEA bridge nodig heb?

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
[...]

Ik zou het heel graag willen weten :). Heb het hier inderdaad al eens voorbij zien komen maar het was voor mij (dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de schrijver) toch nog net iets te cryptisch / niet-concreet geschreven.

Nu gebruik ik een combinatie van timers en de sensor, maar het zou beter zijn als de lampen uit gaan als het licht genoeg is. Ook voor de gemoedstoestand van mijn vriendin, die minstens een keer per week klaagt dat die stomme lampen hier altijd aan zijn. :D

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
Nou, ik ga mijn eerste Hue-stappen maken. Een Bridge en een Lightstrip besteld. Zodra ik die binnenheb maar eens kijken hoe ik die strip het beste kan opdelen in 2 delen van 1 meter. Ik kan namelijk niet solderen, en volgens mij moet het met een connector die op ebay te koop is ook lukken.

Ik heb het trouwens bij amazon.de besteld. Scheelde toch al snel weer 10-15 euro ivm de retailprijzen in NL

[ Voor 16% gewijzigd door Blik1984 op 10-08-2017 19:43 ]

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 22:48
Philips Lightstrip plus 2m, type 7190155PH koste in november 2016 maar €50,80 bij onze groot grutter.de :)
Blik1984 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:42:
Nou, ik ga mijn eerste Hue-stappen maken. Een Bridge en een Lightstrip besteld. Zodra ik die binnenheb maar eens kijken hoe ik die strip het beste kan opdelen in 2 delen van 1 meter. Ik kan namelijk niet solderen, en volgens mij moet het met een connector die op ebay te koop is ook lukken.

Ik heb het trouwens bij amazon.de besteld. Scheelde toch al snel weer 10-15 euro ivm de retailprijzen in NL

• Blik1984
peddler schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:11:
Philips Lightstrip plus 2m, type 7190155PH koste in november 2016 maar €50,80 bij onze groot grutter.de :)

[...]
Nu 63 euro, en de bridge was 50.

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 10:15
Ik kwam er vanavond achter dat mijn osram garden spots rgb niet meer van kleuren kunnen veranderen. Ik kan doen wat ik wil in de hue app, maar het lukt met geen mogelijkheid. Ook feller en zachter zetten werkt niet. Enkel aan en uit. Meer mensen met een hue bridge dit probleem? Hebben ze weer wat geupdate zodat osram niet meer werkt???! 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
chefspecial schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:11:
Ik kwam er vanavond achter dat mijn osram garden spots rgb niet meer van kleuren kunnen veranderen. Ik kan doen wat ik wil in de hue app, maar het lukt met geen mogelijkheid. Ook feller en zachter zetten werkt niet. Enkel aan en uit. Meer mensen met een hue bridge dit probleem? Hebben ze weer wat geupdate zodat osram niet meer werkt???! 😑
Dat zou jammer zijn. Ik zat net een beetje rond te kijken voor nieuwe tuinlampjes en bedacht mezelf afgelopen weekend.. "Had Osram niet iets dat ook met Hue samenwerkt?" Ben dus ook benieuwd naar het antwoord.. :) Kan mij niet voorstellen overigens dat aan/uitzetten nog wel werkt, maar kleur veranderen niet. Zou het niet gewoon een kwestie zijn van weggooien op de Hue bridge en opnieuw koppelen allicht?
Zat je trouwens niet met initieel koppelen van de tuinlampjes op de Hue bridge?
Ik weet dat de Osram spotjes destijds allerlei problemen hadden omdat er minimaal firmware X op moest staat voordat het met Hue samenwerkte. Ik ging er vanuit dat de tuinverlichting dan ook wel issues zou geven dus daarom het tuinlampjes idee verworpen.. De tuinlampjes zijn leuk, maar om er weer een aparte bridge bij mee te moeten bestellen voor een eenmalige update is ook weer zowat had ik mezelf voorgenomen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Heeft er iemand ervaring met meerdere Hue bridges in de Philips Hue app (2)?

Zelf ervaar ik al sinds het begin van de tweede generatie Philips Hue app ernstige problemen met die app. De oorzaak kunnen ze niet vinden... of het heeft geen prio bij ze... Mijn bridge zit aardig vol met vele lampen en afstandsbedieningen. Nu zal de bewegingsmelder bij mij nu nooit gaan werken, omdat ik die niet met de oude app zou kunnen koppelen en met de tweede generatie app werkt bij de accessoire configuratie niet (harde crash).
Nu ik al zo'n beetje op de max zit wat de bridge (eerste versie) aan kan overweeg ik dus een tweede aan te schaffen. Dan kan ik mijn lampen splitsen in binnen en buiten verlichting. Alleen ben ik benieuwd naar ervaringen daarvan van andere gebruikers.

Eigenlijk zou Philips mij een tweede bridge cadeau mogen doen. Met een huis en tuin van Philips (Hue) lampen zou dat wel netjes zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
StefandeGroot schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 07:59:
Eigenlijk zou Philips mij een tweede bridge cadeau mogen doen. Met een huis en tuin van Philips (Hue) lampen zou dat wel netjes zijn. ;)
Lijkt mij wel ja.. Dat zal een godsvermogen gekost hebben. :o

Ik vind het leuk speelgoed maar de prijs van Hue weerhoud mij er toch van het hele huis vol te hangen met slimme verlichting. Tis niet dat ik het niet kan betalen maar.. Ik denk meer de psychologische kant dat ik mij er overheen zou moeten zetten om het er daadwerkelijk aan uit te geven. Ik bedoel; het blijft bijna 60 euro voor een.. Basically, lampje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
xxxneoxxx schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 07:58:
[...]

Dat zou jammer zijn. Ik zat net een beetje rond te kijken voor nieuwe tuinlampjes en bedacht mezelf afgelopen weekend.. "Had Osram niet iets dat ook met Hue samenwerkt?" Ben dus ook benieuwd naar het antwoord.. :) Kan mij niet voorstellen overigens dat aan/uitzetten nog wel werkt, maar kleur veranderen niet. Zou het niet gewoon een kwestie zijn van weggooien op de Hue bridge en opnieuw koppelen allicht?
Zat je trouwens niet met initieel koppelen van de tuinlampjes op de Hue bridge?
Ik weet dat de Osram spotjes destijds allerlei problemen hadden omdat er minimaal firmware X op moest staat voordat het met Hue samenwerkte. Ik ging er vanuit dat de tuinverlichting dan ook wel issues zou geven dus daarom het tuinlampjes idee verworpen.. De tuinlampjes zijn leuk, maar om er weer een aparte bridge bij mee te moeten bestellen voor een eenmalige update is ook weer zowat had ik mezelf voorgenomen. :/
Het is een feit. Heb al twee mensen gesproken die ook de garden spots niet kunnen besturen met de hue bridge. Echt een dik jaar heeft het goed gegaan. Ook al met philips contact gehad maar daar word je simpel afgepoeierd dat ze geen ondersteuning bieden voor andere merken. Ja, mn gat. Hun leveren geen garden spots in het assortiment...
Weet iemand een fix? What can i do? Beetje jammer van een dure streng plus 5 verlengingen. 😨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
chefspecial schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:08:
[...]

Het is een feit. Heb al twee mensen gesproken die ook de garden spots niet kunnen besturen met de hue bridge. Echt een dik jaar heeft het goed gegaan. Ook al met philips contact gehad maar daar word je simpel afgepoeierd dat ze geen ondersteuning bieden voor andere merken. Ja, mn gat. Hun leveren geen garden spots in het assortiment...
Weet iemand een fix? What can i do? Beetje jammer van een dure streng plus 5 verlengingen. 😨
Ah, dat is irritant inderdaad. :(
Als het aan de Philips kant niet op te lossen is en men daar iets veranderd heeft, dan zou je verwachten dat Osram zelf misschien iets aan moet passen aan hun kant.. (in de vorm van een firmware update) Dan komt de volgende uitdaging want dan moet je de lampjes wel op een of andere manier kunnen updaten natuurlijk..

Anders misschien Philips op social media.. Proberen in beweging te krijgen? Als meerdere mensen het issue hebben dan zal je niet de enige zijn. Misschien is het geen 'bewuste bug' en wordt het in een volgende fw update weer gefixed aan de Philips zijde bijvoorbeeld? Als er maar genoeg mensen over klagen op social media worden zulke zaken m.i. sneller opgepikt dan wanneer je de support aanschiet en het ergens in een ticket systeem verdwijnt..

Ik heb ook al eens naar die Innr lampjes gekeken om zo goedkopere lampjes te kunnen ophangen op niet zo belangrijke plekken (de hal bijvoorbeeld) maar heb de knoop daarover ook nog niet doorgehakt, mede vanwege het feit dat het niet de eerste keer is dat Philips iets "aanpast" waardoor 3rd party producten 'opeens' niet meer werken. Het is een beetje jammer dat je niet met een goed gevoel bijvoorbeeld je bridge kan updaten omdat dan mogelijk bepaalde spullen het niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
xxxneoxxx schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:28:
[...]

Ah, dat is irritant inderdaad. :(
Als het aan de Philips kant niet op te lossen is en men daar iets veranderd heeft, dan zou je verwachten dat Osram zelf misschien iets aan moet passen aan hun kant.. (in de vorm van een firmware update) Dan komt de volgende uitdaging want dan moet je de lampjes wel op een of andere manier kunnen updaten natuurlijk..

Anders misschien Philips op social media.. Proberen in beweging te krijgen? Als meerdere mensen het issue hebben dan zal je niet de enige zijn. Misschien is het geen 'bewuste bug' en wordt het in een volgende fw update weer gefixed aan de Philips zijde bijvoorbeeld? Als er maar genoeg mensen over klagen op social media worden zulke zaken m.i. sneller opgepikt dan wanneer je de support aanschiet en het ergens in een ticket systeem verdwijnt..

Ik heb ook al eens naar die Innr lampjes gekeken om zo goedkopere lampjes te kunnen ophangen op niet zo belangrijke plekken (de hal bijvoorbeeld) maar heb de knoop daarover ook nog niet doorgehakt, mede vanwege het feit dat het niet de eerste keer is dat Philips iets "aanpast" waardoor 3rd party producten 'opeens' niet meer werken. Het is een beetje jammer dat je niet met een goed gevoel bijvoorbeeld je bridge kan updaten omdat dan mogelijk bepaalde spullen het niet meer doen.
Ze kunnen me echt de pot op. Ik heb meer dan 35 Hue lichten inmiddels. En alleen 2 schakelaars en de garden spot van osram. Op 38 lampen 3 stuks van een concurrent moet kunnen lijkt me. Je betaald geen fortuin voor een systeem dat andere merken niet volledig accepteert. Dat gaat er bij mij niet in.
Heb op de pagina van Facebook een bericht gestuurd. Via Twitter kwam ik niet verder dan sorry geen ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik ben nu heel benieuwd of we ook wat kunnen met de accesoires van Ikea. Ik heb toendertijd een remote en lamp uit Belgie gehaald en ik kon geen manier vinden om de remote te voorzien van dezelfde netwerkcode als de Hue lampen. Ik kon wel pairen met de Hue lampen, maar dan kon de Bridge ze niet meer zien. Hetzelfde geldt voor de bewegingssensor. Het zou mooi zijn als je deze kunt gebruiken om een Hue lamp te schakelen terwijl hij nog wel in het Hue netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B. Badpak
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-08-2024
Guys,

Ik ga over een aantal weken verhuizen en ben voornemens het huis vol te hangen met Philips Hue lampen.
Het meeste heb ik al uitgedacht, alleen is er één ding waar ik voor mijn gevoel maar geen 'oplossing' voor kan vinden. Ik ben benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben.

Ik wil graag gebruik maken van dimmer switches in alle ruimtes waar ik philips hue plaats. Dit plaats ik dan ergens waar de old fashioned lichtschakelaar ook zit (want dit is 9/10 keer een intuitieve plek). Maar dit resulteert in het feit dat ik twee schakelaars, naast elkaar, heb die hetzelfde doen. Niet heel smart en intuitief.

Ik kan ook de dimmers over de schakelaar plaatsen (zoals al vaker voorgesteld op dit forum), maar als ik dat overal doe levert dat misschien problemen op bij stroomuitval/netwerkfalen/onvoorziene omstandigheden.

Links om of rechts om, het is niet 100% hoe ik het zou willen hebben, hoe hebben mede tweakers dit opgelost? HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
B. Badpak schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:12:
Guys,

Ik ga over een aantal weken verhuizen en ben voornemens het huis vol te hangen met Philips Hue lampen.
Het meeste heb ik al uitgedacht, alleen is er één ding waar ik voor mijn gevoel maar geen 'oplossing' voor kan vinden. Ik ben benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben.

Ik wil graag gebruik maken van dimmer switches in alle ruimtes waar ik philips hue plaats. Dit plaats ik dan ergens waar de old fashioned lichtschakelaar ook zit (want dit is 9/10 keer een intuitieve plek). Maar dit resulteert in het feit dat ik twee schakelaars, naast elkaar, heb die hetzelfde doen. Niet heel smart en intuitief.

Ik kan ook de dimmers over de schakelaar plaatsen (zoals al vaker voorgesteld op dit forum), maar als ik dat overal doe levert dat misschien problemen op bij stroomuitval/netwerkfalen/onvoorziene omstandigheden.

Links om of rechts om, het is niet 100% hoe ik het zou willen hebben, hoe hebben mede tweakers dit opgelost? HELP!
Een Domotica controller neerzetten (Domoticz, Homey, Fibaro...) en er dan gewoon inbouwschakelaars inbouwen die met je controller kunnen kletsen en vervolgens actie's op je Hue platform triggeren :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Guys,

Het is waar dat als je Hue systeem niet werk je behoorlijk onthand zit. Bij stroomuitval heb je sowieso geen licht :) Ik heb zelf de belangrijkste lampen aan een LivingColors remote gehangen. Deze praat direct met je lampen, dus ook werkt ook als de Bridge niet werkt.

Een dubbele schakelaar geeft uit ervaring alleen maar verwarring. Ik woon in een huurhuis en heb plakkers (duidelijk zichtbaar) over een aantal schakelaars geplakt en nog steeds krijgt bezoekende familie en de schoonmaak het voor elkaar om door de plakkers heen te drukken, zodat lampen niet werken. Dat is een grotere irritatie dan een niet werkend Hue systeem wat minder vaak voorkomt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat er maar 10 accesoires op een Bridge kunnen. Met 4 motion sensors en 6 dimmers zit je eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
xxxneoxxx schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:03:
[...]

Lijkt mij wel ja.. Dat zal een godsvermogen gekost hebben. :o

Ik vind het leuk speelgoed maar de prijs van Hue weerhoud mij er toch van het hele huis vol te hangen met slimme verlichting. Tis niet dat ik het niet kan betalen maar.. Ik denk meer de psychologische kant dat ik mij er overheen zou moeten zetten om het er daadwerkelijk aan uit te geven. Ik bedoel; het blijft bijna 60 euro voor een.. Basically, lampje. :P
Elke maand eentje erbij kopen, dat werk (bij mij) psychologisch prima :P
arjandijk162 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:21:
[...]Waar je wel rekening mee moet houden is dat er maar 10 accesoires op een Bridge kunnen. Met 4 motion sensors en 6 dimmers zit je eraan.
Echt? Damn, dat wist ik nog niet. Zit nu op 9, maar 10 en 11 kunnen er zomaar bijkomen als ik weer wat nieuws verzin :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
BREAKING!
Kreeg net bericht van Osram. Voor mensen met osram op de hue bridge:

Helaas is inderdaad de ondersteuning van Philips opgehouden. Een oplossing zou zijn onze Gateway aan te schaffen.

Zie onderstaande informatie aangaande de compatibiliteit met Philips.

With one of the latest Philips Hue Bridge Update releases the possible integration of lamps and luminaires of OSRAM LIGHTIFY products were inhibited. The compatibility with LIGHTIFY products was unfortunately no longer available and the LIGHTIFY lamps and luminaires could no longer be integrated into the Philips Hue System. Philips further stated, that Tunable White only products are no longer compatible with the Philips Hue system. Philips has announced to revoke this Update and grant the implementation of other brand products again. For more information regarding the Philips Hue System please visit the Philips Hue FAQ page.
OSRAM LIGHTIFY clearly wishes to provide a flexible and safe open software system with enhanced compatibility options in the future. By joining the Friends of Hue program and accepting the demanded conditions our aim would no longer be supported and realized.

----

Dit is mooi kl*te dus.

[ Voor 60% gewijzigd door chefspecial op 11-08-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
chefspecial schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:40:
BREAKING!

Helaas is inderdaad de ondersteuning van Philips opgehouden. Een oplossing zou zijn onze Gateway aan te schaffen.

With one of the latest Philips Hue Bridge Update releases the possible integration of lamps and luminaires of OSRAM LIGHTIFY products were inhibited. The compatibility with LIGHTIFY products was unfortunately no longer available and the LIGHTIFY lamps and luminaires could no longer be integrated into the Philips Hue System. Philips further stated, that Tunable White only products are no longer compatible with the Philips Hue system. Philips has announced to revoke this Update and grant the implementation of other brand products again. For more information regarding the Philips Hue System please visit the Philips Hue FAQ page.
OSRAM LIGHTIFY clearly wishes to provide a flexible and safe open software system with enhanced compatibility options in the future. By joining the Friends of Hue program and accepting the demanded conditions our aim would no longer be supported and realized.

----

Dit is mooi kl*te dus.
Dit is toch niet nieuw? is dit niet gewoon het nieuws van afgelopen december? Ze zijn niet compatible maar werken wel of zoiets?
https://developers.meethue.com/content/hue-and-osram

[ Voor 3% gewijzigd door arjandijk162 op 11-08-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Volgens mij staat daar alleen dat met 1 van de laatste bridge FW updates de support is ingetrokken maar dat dit weer is terug gedraaid....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Laatst online: 20-08 22:53
arjandijk162 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:04:
Ik ben nu heel benieuwd of we ook wat kunnen met de accesoires van Ikea. Ik heb toendertijd een remote en lamp uit Belgie gehaald en ik kon geen manier vinden om de remote te voorzien van dezelfde netwerkcode als de Hue lampen. Ik kon wel pairen met de Hue lampen, maar dan kon de Bridge ze niet meer zien. Hetzelfde geldt voor de bewegingssensor. Het zou mooi zijn als je deze kunt gebruiken om een Hue lamp te schakelen terwijl hij nog wel in het Hue netwerk zit.
Lukt het ook niet door 'm te koppelen aan een living colors afstandsbediening?
Wellicht werkt dat. Je kan wel 2 van die afstandsbedieningen aan elkaar koppelen (linkje). Wellicht dat het ook met een Ikea afstandsbediening werkt. Het proberen waard lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 21:07
chefspecial schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:40:
BREAKING!

----

Dit is mooi kl*te dus.
Misschien moet je iets aan je engels doen..

Hier staat namelijk alleen maar dat in eerdere Bridge update Philips support had ingetrokken, maar dit ondertussen weer ongedaan heeft gemaakt:
Philips has announced to revoke this Update and grant the implementation of other brand products again.
Niks aan de hand dus.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29
Hier hetzelfde probleem. Mijn garden spots gaan opeens alleen nog maar aan en uit, verder niks.
Vreemd dat de Dresden controller in de keuken nog gewoon werkt.
Als dit probleem met Lightify blijft koop ik gewoon nog een tweede Dresden controller en sluit daar de garden spots op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Devian schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:03:
[...]

Misschien moet je iets aan je engels doen..

Hier staat namelijk alleen maar dat in eerdere Bridge update Philips support had ingetrokken, maar dit ondertussen weer ongedaan heeft gemaakt:

[...]

Niks aan de hand dus.
Osram heeft een ouder engels verhaal mee gestuurd in de mail, maar feit is dat de samenwerking met diverse osram producten dus momenteel er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B. Badpak
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-08-2024
[...]

Het is waar dat als je Hue systeem niet werk je behoorlijk onthand zit. Bij stroomuitval heb je sowieso geen licht :) Ik heb zelf de belangrijkste lampen aan een LivingColors remote gehangen. Deze praat direct met je lampen, dus ook werkt ook als de Bridge niet werkt.

Een dubbele schakelaar geeft uit ervaring alleen maar verwarring. Ik woon in een huurhuis en heb plakkers (duidelijk zichtbaar) over een aantal schakelaars geplakt en nog steeds krijgt bezoekende familie en de schoonmaak het voor elkaar om door de plakkers heen te drukken, zodat lampen niet werken. Dat is een grotere irritatie dan een niet werkend Hue systeem wat minder vaak voorkomt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat er maar 10 accesoires op een Bridge kunnen. Met 4 motion sensors en 6 dimmers zit je eraan.
Dankjewel voor de tip om een LivingColors remote te gebruiken, dit lost het probleem op van een niet functionerende bridge (om wat voor reden dan ook).

Het afplakken van schakelaars is naar mijn mening (puur esthetisch) geen goede oplossing. Ik zou de schakelaars dan van de muur halen en er een afdekplaatje voor in de plaats doen. Is er een reden waarom jij dit niet gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Gisteren hetzelfde gehad, even een kwestie van de Osram resetten (5 keer aan/uit met 1 sec. ertussen). Daarna werkte alles weer, ben benieuwd hoe dit over langere tijd gaat houden. Was van plan nog een nieuwe set aan te schaffen voor een ander deel van de tuin. Maar voor alsnog werkt het weer (fingers crossed)..

[ Voor 16% gewijzigd door JJnJ op 11-08-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

[...]
Dit is volgens mij geen harde limiet op de accessoires zelf. Je kunt maar 100 rules op de bridge aanmaken en gezien een Dimmer 8 rules nodig heeft (dacht ik), kun je maar ongeveer 12 accessoires aansluiten. De Hue Labs dingen maken vaak nog veel meer regels aan waardoor je al snel aan je max zit (met scene cycle ga je naar 13 rules per Dimmer).

Wat je dus volgens mij wel kunt doen is Hue Taps gebruiken, die hebben maar 4 regels nodig waardoor je er 25 van kunt aansluiten. Er staan inmiddels genoeg beschrijvingen van hoe je Eltako schakelaars met Taps kunt ombouwen tot wandschakelaars. Heb het zelf ook gedaan en het werkt echt heel goed :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
JJnJ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:07:
[...]

Gisteren hetzelfde gehad, even een kwestie van de Osram resetten (5 keer aan/uit met 1 sec. ertussen). Daarna werkte alles weer, ben benieuwd hoe dit over langere tijd gaat houden. Was van plan nog een nieuwe set aan te schaffen voor een ander deel van de tuin. Maar voor alsnog werkt het weer (fingers crossed)..
5x de stekker eruit en erin? En dan met 1 sec er tussen werkt helaas niet voor mij. :(
Ik blijf hopen op een nieuwe firmware voor de hue bridge.. Of een gateway van osram om de strip te updaten. Welke versie heeft jou gardenspot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 17-09 15:04
B. Badpak schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Dankjewel voor de tip om een LivingColors remote te gebruiken, dit lost het probleem op van een niet functionerende bridge (om wat voor reden dan ook).

Het afplakken van schakelaars is naar mijn mening (puur esthetisch) geen goede oplossing. Ik zou de schakelaars dan van de muur halen en er een afdekplaatje voor in de plaats doen. Is er een reden waarom jij dit niet gedaan hebt?
Wat je kunt doen is de schakelaars doorlussen zodat er altijd stroom op de lampen staat. Vervolgens in je bridge instellen dat midden ergens in een nacht je lampen sws worden uitgezet. Zo voorkom je dat als de stroom eraf is geweest je lampen lang vol blijven branden. Op die manier kun je rustig afdekplaatjes plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
chefspecial schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:25:
[...]

5x de stekker eruit en erin? En dan met 1 sec er tussen werkt helaas niet voor mij. :(
Ik blijf hopen op een nieuwe firmware voor de hue bridge.. Of een gateway van osram om de strip te updaten. Welke versie heeft jou gardenspot?
Knippert hij daarna wel 3 keer? Is echt voor de reset http://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=159343
Mijn bridge staat op de laatste firmware 1705121051
De lightify strip op: 1.04.90 (overigens heb ik die ooit laten updaten door Osram omdat hij niet lekker functioneerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
JJnJ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:36:
[...]

Knippert hij daarna wel 3 keer? Is echt voor de reset http://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=159343
Mijn bridge staat op de laatste firmware 1705121051
De lightify strip op: 1.04.90 (overigens heb ik die ooit laten updaten door Osram omdat hij niet lekker functioneerde)
Knippert helaas ook niet. 5 keer van stroom gehaald 1s , 5 x weer erop 1s en dat 3-4 keer geprobeerd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
chefspecial schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:22:
[...]

Knippert helaas ook niet. 5 keer van stroom gehaald 1s , 5 x weer erop 1s en dat 3-4 keer geprobeerd .
Hij is gereset maar niet meer vindbaar in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
chefspecial schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

Hij is gereset maar niet meer vindbaar in de app.
Tijdens het zoeken naar de strip eerst even de stroom eruit, zoeken aanzetten, dan stroom erop. Als dat ook niet lukt herhalen en even de bridge dichterbij of de set dichterbij, normaal 3 meter max afstand tijdens koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Shapeshifter schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:20:
[...]

Dit is volgens mij geen harde limiet op de accessoires zelf. Je kunt maar 100 rules op de bridge aanmaken en gezien een Dimmer 8 rules nodig heeft (dacht ik), kun je maar ongeveer 12 accessoires aansluiten. De Hue Labs dingen maken vaak nog veel meer regels aan waardoor je al snel aan je max zit (met scene cycle ga je naar 13 rules per Dimmer).
Max 12
Of max 10

Ik weet het net als Philips niet.
B. Badpak schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:47:
[...]

Ik zit in een huurhuis en niet lang meer. Daarnaast heb ik van die stokoude opbouwschakelaars, een plaatje is daar wat lastiger te vinden. Dus ik geef je helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
JJnJ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Tijdens het zoeken naar de strip eerst even de stroom eruit, zoeken aanzetten, dan stroom erop. Als dat ook niet lukt herhalen en even de bridge dichterbij of de set dichterbij, normaal 3 meter max afstand tijdens koppelen.
Met lampfinder is het gelukt =)
Hopelijk blijven ze het nu doen!!

[ Voor 44% gewijzigd door chefspecial op 11-08-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
6 regels per dimmer (on/off & up/down met hold) is minimaal per dimmer als je het zelf inregelt, en geen scène-cycling doet. Met 200 rules (tegenwoordig) kan je dus een prima aantal dimmers aansluiten.
Maar, als je het via de nieuwe Hue app regelt, ga je inderdaad stuk sneller door je rules heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Tip voor degene degenen die gedesinteresseerd geïnteresseerd zijn in Ikea TRÅDFRI lampen en accessoires;
er is een apart [Ikea Tradfri] Ervaringen & discussie topic.

Edit: auto correct.... 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door robertwebbe op 11-08-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Gedesinteresseerd? :D. Dan zou ik dat topic eerder mijden ;)

Maar idd, wel goed idee om hier even op dat topic te wijzen

[ Voor 34% gewijzigd door eymey op 11-08-2017 16:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

@tinustilburg

Ik kan je enkel een richting op sturen, je zult je zelf de handigheid moeten leren ben ik bang. Maar goed, onderstaand is hoe bij mij thuis de verlichting werkt.
In elke ruimte heb ik één of meerdere Hue lampen en één Hue Motion Sensor. De 'fysieke schakelaars' zijn ook aanwezig, maar worden nergens gebruikt. Ik gebruikt ook geen dimmers of andere Hue afstandsbedieningen.

Ik heb slechts twee eisen aan de verlichting, het moet aan als ik het nodig heb, en uit als ik het niet nodig heb. Ik heb dit vertaald in de volgende 'regels':
  • Lampen aan doen, als er beweging is en het is donker genoeg.
  • Lampen uit als het licht genoeg is zonder de lampen aan
  • Als er niemand in de ruimte is, doe de lamp dan ook uit
  • Probeer te voorkomen dat de lampen uit gaan als je bijvoorbeeld te stil op de bank zit
Dan eerst een stukje techniek. De Hue Bridge bevat een software API interface ding (een beter woord heb ik er niet voor). Deze houdt een aantal dingen bij, zoals welke lampen zijn er, welke sensoren, scenes, groepen, etc. Het bevat ook een rule engine, welke je in staat om onder bepaalde condities, één of meerdere acties (zoals het aan doen van een lamp) uit te laten voeren. Deze rule engine kun je manipuleren via je browser door regels toe te voegen, aan te passen en te verwijderen.

Deze API is door Philips beschreven: hier. Je kunt via de CLIP Debugger, http://<bridge ip address>/debug/clip.html, je eigen Bridge manipuleren.
Ik raad je aan om je bij Philips aan te melden zodat je de API documentatie kunt lezen, mits je net als ik je eigen regels wilt maken.

De Hue Motion sensor is slim opgezet en dat maakt hem juist zo krachtig. Als je de Hue Motion Sensor aan je bridge koppelt krijg je het volgende:
  • een bewegings sensor
  • een temperatuur sensor
  • een lightsterkte sensor
Naast de bovenstaande sensoren krijg je er ook nog één (als ik het me goed herinneren) die virtueel is en enkel door de Hue App gebruikt wordt.
Je kunt deze allen vinden onder: /api/<API-key>/sensors

De sensoren melden enkel de gewenste waarden aan de bridge. Het is dus niet zo dat de Hue Motion Sensor een lamp schakelt. Het geeft enkel door: er is beweging, de lichtsterkte is X en/of de temperatuur is Y.

Bij het koppelen van de Hue Motion Sensor aan de bridge, krijg je er ook een aantal regels bij in je rule engine. Hierin staat bijvoorbeeld: bij lichtsterkte > X en bij beweging doe alle lampen in groep X aan. Via deze regels worden dus de Motion Sensors aan je Lampen gekoppeld. Maar... als je de 'standaard' regels niet goed vind werken (zoals ik) kun je dat allemaal aanpassen.
Deze regels kun je vinden onder: /api/<API-key>/rules

Tot zover de techniek

Wat heb ik dan nu gedaan.. Als eerste heb ik de 'default' rules verwijderd, deze wilde ik toch niet gebruiken. Tevens heb ik de sensoren lijst opgeschoond en alle virtuele sensors verwijderd. In essentie ontkoppel je de Hue App van je Motion Sensor, de overige sensors (beweging, lichtsterkte en temp) blijven echter wel hun waarden doorgeven. Volgens de Hue App zijn mijn Hue Motion sensoren wel gekoppeld, maar nog niet geconfigureerd.

Vervolgens heb ik nieuwe regels bedacht en deze toegevoegd aan de bridge via de CLIP debugger, hieronder zijn mijn regels, de stukken tussen !!! is commentaar wat ik er nu bij typ om de regel uit te leggen. Dit zul je uit de regel moeten verwijderen :D:

Regel 1: aanzetten lampen bij beweging en donker genoeg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
    "name": "On.Wnk.Presence",
    "conditions": [
        { !!! Sensor 8 is de bewegings sensor. Deze moet op true staan, als in er is beweging !!!
            "address": "/sensors/8/state/presence",
            "operator": "eq",
            "value": "true"
        },
        { !!! dx is een speciale operator en betekent dat deze sensor/presense gewijzigd moet zijn, de 'trigger' voor de regel zeg maar !!!
            "operator": "dx"
        },
        {!!! de lichtsterkte moet < (lt = less than) 9000 lux zijn !!!
            "address": "/sensors/9/state/lightlevel",
            "operator": "lt",
            "value": "9000"
        },
        {!!! niet alle lampen moeten aan staan !!!
            "address": "/groups/1/state/all_on",
            "value": "false"
        }
    ],
    "actions": [
        {!!! dit zorgt er voor dat de lampen aan gaan in groep 1 met deze scene !!!
            "address": "/groups/1/action",
            "method": "PUT",
            "body": {
                "scene": "sIY1or5yZEQn2Cx"
            }
        }
    ]
}

Kort gezegd: ALS de bewegings sensor van 'geen beweging' naar 'wel beweging' springt EN de lichtsterkte is beneden 9000 EN niet alle lampen in groep 1 zijn aan DAN zet scene X op groep 1.

Regel 2: bij voldoende licht, zet de lampen uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
    "name": "Off.Wnk.Lightlevel",
        { !!! als de lichtsterkte > 12000 lux is !!!
            "operator": "gt",
            "value": "12000"
        },
        { !!! minimaal 1 lamp in groep 1 is aan !!!
            "address": "/groups/1/state/any_on",
        }
    ],
        { !!! zet alle lampen in groep 1 uit !!!
                "on": false
            }
        }
    ]
}

ALS de lichtsterkte > 12000 is EN minimaal 1 lamp van groep 1 is aan, DAN zet de gehele groep uit. De oplettende lezer zal zien dat ik 9000 lux gebruik voor het aanzetten en 12000 lux voor het uitzetten. Dit is omdat door het aanzetten van lampen de lichtsterkte boven de 9000 kan komen, met als gevolg hij weer uit zou gaan. Vandaar een verschil van 3000. Als zijn deze lichtsterkte niveau natuurlijk afhankelijk van je eigen situatie.

De volgende twee regels zijn wat complexer. Wat ik wil is dat ik voldoende lang stil kan zitten op de bank voordat de lampen uit gaan door gebrek aan beweging. Echter moet dit ook weer niet zolang zijn dat ik het zonde vind dat de lampen te lang aan staan als er echt geen beweging is.
Dit idee heb ik gevat in twee regels.

Regel 3: bij langer dan uur geen beweging, doe de lampen maar uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{
    "name": "Off.Wnk.Presence.LDelay",
        { !!! als de bewegings sensors op false staat !!!
        },
        { !!! en de laatste wijziging van de presense waarder is meer dan een uur geleden !!!
            "operator": "ddx",
            "value": "PT01:00:00"
        },
        { !!! en minimaal 1 lamp van groep is aan !!!
        }
    ],
        { !!! doe dan de lampen uit !!!
            }
        }
    ]
}

Dus: ALS er geen beweging is EN het afgelopen uur is er ook geen beweging geweest EN er staat minimaal 1 lamp aan in groep 1 DAN gehele groep 1 uit doen.
Dit uur biedt mij voldoende tijd om niet in het donker te zitten. Meestal beweeg ik binnen dat uur wel een keer. (klinkt zo net alsof ik als een zoutzak op de bank ligt :X)

Regel 4: als er geen beweging is voor 15 minuten tussen tijd x en tijd y, doe de boel dan uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{
    "name": "Off.Wnk.Presence.Delay",
        { !!! tussen 22u en 16u !!!
            "address": "/config/localtime",
            "operator": "in",
            "value": "T22:00:00/T16:00:00"
        },
        { !!! er mag geen beweging zijn !!!
        },
        { !!! laatste wijziging van presense is minimaal 15 minuten geleden !!!
            "value": "PT00:15:00"
        },
        { !!! minimaal 1 lamp in groep 1 is aan. !!!
        }
    ],
        { !!! zet de boel uit !!!
            }
        }
    ]
}

Dus: ALS het tussen 22u en 16u is EN er is al 15 minuten geen beweging gedetecteerd EN er is minimaal 1 lamp aan in groep 1 DAN zet groep 1 uit.

Regel 3 en 4 lijken erg veel op elkaar, maar zijn wel belangrijk.Los van de lampen uit bij te donker, werken de regels 3 en 4 als volgt:

Stel ik verlaat om:
  • 20u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 21u (regel 3).
  • 21:30u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 22:15u (regel 3 actief tot 22u, vanaf 22u regel 4).
  • 22:00u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 22:15u (regel 4).
  • 22:30u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 22:45u (regel 4).
De 22u is meestal ongeveer wanneer we richting bed gaan, dus de lamp mag dan vlot uit. Echter zolang ik in dat kwartier blijft bewegen blijft de boel gewoon aan. Zit ik wel eens in het donker? Ja.. een enkele keer maar het aanpassen van de tijden en intervallen is eenvoudig te doen. Het uur en het kwartier is voor mij prima, maar smaken verschillen.

Ik kan me voorstellen dat nog niet alles even duidelijk is, maar ik hoop ook dat je met zowel deze post als de informatie van de Philips site je Bridge zo kunt instellen als je wilt. Bij mij gaat de gehele beneden verdieping nu op deze manier, dus geheel automatisch zonder enige knop in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
Goede uitleg, ik heb hetzelfde probleem opgelost icm de hue afstandsbediening.
Met de afstandsbediening schakel ik bij Aan, de bewegingssensor (naast de juiste scene) uit. Dus zit ik 's avonds nooit in het donker.
Bij uitzetten met de afstandsbediening schakelt de bewegingssensor na 15 min. weer in en de lampen met 5 min. vertraging uit.

' s nachts gaan alle lampen uit en de bewegingssenor altijd weer aan.
Dit kan ik misschien nog vervangen door jouw regel van een uur geen beweging, maar de sensor staat uit. Dus dit lukt niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:05:
@tinustilburg

Ik kan je enkel een richting op sturen, je zult je zelf de handigheid moeten leren ben ik bang. Maar goed, onderstaand is hoe bij mij thuis de verlichting werkt.
In elke ruimte heb ik één of meerdere Hue lampen en één Hue Motion Sensor. De 'fysieke schakelaars' zijn ook aanwezig, maar worden nergens gebruikt. Ik gebruikt ook geen dimmers of andere Hue afstandsbedieningen.

Ik heb slechts twee eisen aan de verlichting, het moet aan als ik het nodig heb, en uit als ik het niet nodig heb. Ik heb dit vertaald in de volgende 'regels':
  • Lampen aan doen, als er beweging is en het is donker genoeg.
  • Lampen uit als het licht genoeg is zonder de lampen aan
  • Als er niemand in de ruimte is, doe de lamp dan ook uit
  • Probeer te voorkomen dat de lampen uit gaan als je bijvoorbeeld te stil op de bank zit
Dan eerst een stukje techniek. De Hue Bridge bevat een software API interface ding (een beter woord heb ik er niet voor). Deze houdt een aantal dingen bij, zoals welke lampen zijn er, welke sensoren, scenes, groepen, etc. Het bevat ook een rule engine, welke je in staat om onder bepaalde condities, één of meerdere acties (zoals het aan doen van een lamp) uit te laten voeren. Deze rule engine kun je manipuleren via je browser door regels toe te voegen, aan te passen en te verwijderen.

Deze API is door Philips beschreven: hier. Je kunt via de CLIP Debugger, http://<bridge ip address>/debug/clip.html, je eigen Bridge manipuleren.
Ik raad je aan om je bij Philips aan te melden zodat je de API documentatie kunt lezen, mits je net als ik je eigen regels wilt maken.

De Hue Motion sensor is slim opgezet en dat maakt hem juist zo krachtig. Als je de Hue Motion Sensor aan je bridge koppelt krijg je het volgende:
  • een bewegings sensor
  • een temperatuur sensor
  • een lightsterkte sensor
Naast de bovenstaande sensoren krijg je er ook nog één (als ik het me goed herinneren) die virtueel is en enkel door de Hue App gebruikt wordt.
Je kunt deze allen vinden onder: /api/<API-key>/sensors

De sensoren melden enkel de gewenste waarden aan de bridge. Het is dus niet zo dat de Hue Motion Sensor een lamp schakelt. Het geeft enkel door: er is beweging, de lichtsterkte is X en/of de temperatuur is Y.

Bij het koppelen van de Hue Motion Sensor aan de bridge, krijg je er ook een aantal regels bij in je rule engine. Hierin staat bijvoorbeeld: bij lichtsterkte > X en bij beweging doe alle lampen in groep X aan. Via deze regels worden dus de Motion Sensors aan je Lampen gekoppeld. Maar... als je de 'standaard' regels niet goed vind werken (zoals ik) kun je dat allemaal aanpassen.
Deze regels kun je vinden onder: /api/<API-key>/rules

Tot zover de techniek

Wat heb ik dan nu gedaan.. Als eerste heb ik de 'default' rules verwijderd, deze wilde ik toch niet gebruiken. Tevens heb ik de sensoren lijst opgeschoond en alle virtuele sensors verwijderd. In essentie ontkoppel je de Hue App van je Motion Sensor, de overige sensors (beweging, lichtsterkte en temp) blijven echter wel hun waarden doorgeven. Volgens de Hue App zijn mijn Hue Motion sensoren wel gekoppeld, maar nog niet geconfigureerd.

Vervolgens heb ik nieuwe regels bedacht en deze toegevoegd aan de bridge via de CLIP debugger, hieronder zijn mijn regels, de stukken tussen !!! is commentaar wat ik er nu bij typ om de regel uit te leggen. Dit zul je uit de regel moeten verwijderen :D:

Regel 1: aanzetten lampen bij beweging en donker genoeg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
    "name": "On.Wnk.Presence",
        { !!! Sensor 8 is de bewegings sensor. Deze moet op true staan, als in er is beweging !!!
        },
        { !!! dx is een speciale operator en betekent dat deze sensor/presense gewijzigd moet zijn, de 'trigger' voor de regel zeg maar !!!
            "operator": "dx"
        },
        {!!! de lichtsterkte moet < (lt = less than) 9000 lux zijn !!!
            "operator": "lt",
            "value": "9000"
        },
        {!!! niet alle lampen moeten aan staan !!!
            "address": "/groups/1/state/all_on",
        }
    ],
        {!!! dit zorgt er voor dat de lampen aan gaan in groep 1 met deze scene !!!
                "scene": "sIY1or5yZEQn2Cx"
            }
        }
    ]
}

Kort gezegd: ALS de bewegings sensor van 'geen beweging' naar 'wel beweging' springt EN de lichtsterkte is beneden 9000 EN niet alle lampen in groep 1 zijn aan DAN zet scene X op groep 1.

Regel 2: bij voldoende licht, zet de lampen uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
    "name": "Off.Wnk.Lightlevel",
        { !!! als de lichtsterkte > 12000 lux is !!!
            "operator": "gt",
            "value": "12000"
        },
        { !!! minimaal 1 lamp in groep 1 is aan !!!
        }
    ],
        { !!! zet alle lampen in groep 1 uit !!!
            }
        }
    ]
}

ALS de lichtsterkte > 12000 is EN minimaal 1 lamp van groep 1 is aan, DAN zet de gehele groep uit. De oplettende lezer zal zien dat ik 9000 lux gebruik voor het aanzetten en 12000 lux voor het uitzetten. Dit is omdat door het aanzetten van lampen de lichtsterkte boven de 9000 kan komen, met als gevolg hij weer uit zou gaan. Vandaar een verschil van 3000. Als zijn deze lichtsterkte niveau natuurlijk afhankelijk van je eigen situatie.

De volgende twee regels zijn wat complexer. Wat ik wil is dat ik voldoende lang stil kan zitten op de bank voordat de lampen uit gaan door gebrek aan beweging. Echter moet dit ook weer niet zolang zijn dat ik het zonde vind dat de lampen te lang aan staan als er echt geen beweging is.
Dit idee heb ik gevat in twee regels.

Regel 3: bij langer dan uur geen beweging, doe de lampen maar uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{
    "name": "Off.Wnk.Presence.LDelay",
        { !!! als de bewegings sensors op false staat !!!
        },
        { !!! en de laatste wijziging van de presense waarder is meer dan een uur geleden !!!
            "value": "PT01:00:00"
        },
        { !!! en minimaal 1 lamp van groep is aan !!!
        }
    ],
        { !!! doe dan de lampen uit !!!
            }
        }
    ]
}

Dus: ALS er geen beweging is EN het afgelopen uur is er ook geen beweging geweest EN er staat minimaal 1 lamp aan in groep 1 DAN gehele groep 1 uit doen.
Dit uur biedt mij voldoende tijd om niet in het donker te zitten. Meestal beweeg ik binnen dat uur wel een keer. (klinkt zo net alsof ik als een zoutzak op de bank ligt :X)

Regel 4: als er geen beweging is voor 15 minuten tussen tijd x en tijd y, doe de boel dan uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{
    "name": "Off.Wnk.Presence.Delay",
        { !!! tussen 22u en 16u !!!
            "address": "/config/localtime",
            "operator": "in",
            "value": "T22:00:00/T16:00:00"
        },
        { !!! er mag geen beweging zijn !!!
        },
        { !!! laatste wijziging van presense is minimaal 15 minuten geleden !!!
            "value": "PT00:15:00"
        },
        { !!! minimaal 1 lamp in groep 1 is aan. !!!
        }
    ],
        { !!! zet de boel uit !!!
            }
        }
    ]
}

Dus: ALS het tussen 22u en 16u is EN er is al 15 minuten geen beweging gedetecteerd EN er is minimaal 1 lamp aan in groep 1 DAN zet groep 1 uit.

Regel 3 en 4 lijken erg veel op elkaar, maar zijn wel belangrijk.Los van de lampen uit bij te donker, werken de regels 3 en 4 als volgt:

Stel ik verlaat om:
  • 20u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 21u (regel 3).
  • 21:30u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 22:15u (regel 3 actief tot 22u, vanaf 22u regel 4).
  • 22:00u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 22:15u (regel 4).
  • 22:30u mijn woonkamer, dan gaan de lampen uit om 22:45u (regel 4).
De 22u is meestal ongeveer wanneer we richting bed gaan, dus de lamp mag dan vlot uit. Echter zolang ik in dat kwartier blijft bewegen blijft de boel gewoon aan. Zit ik wel eens in het donker? Ja.. een enkele keer maar het aanpassen van de tijden en intervallen is eenvoudig te doen. Het uur en het kwartier is voor mij prima, maar smaken verschillen.

Ik kan me voorstellen dat nog niet alles even duidelijk is, maar ik hoop ook dat je met zowel deze post als de informatie van de Philips site je Bridge zo kunt instellen als je wilt. Bij mij gaat de gehele beneden verdieping nu op deze manier, dus geheel automatisch zonder enige knop in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
Heel erg bedankt voor de uitleg. Hier ga ik zeker mee aan de slag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Het is me gelukt om Ikea TRÅDFRI lampen op de Hue Homekit bridge aangemeld te krijgen.
Lees hier het hele verhaal: robertwebbe in "[Ikea Tradfri] Ervaringen & discussie".

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 11-08-2017 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
JPDeckers schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:34:
[...]

6 regels per dimmer (on/off & up/down met hold) is minimaal per dimmer als je het zelf inregelt, en geen scène-cycling doet. Met 200 rules (tegenwoordig) kan je dus een prima aantal dimmers aansluiten.
Maar, als je het via de nieuwe Hue app regelt, ga je inderdaad stuk sneller door je rules heen...
Er is nog een manier om meerdere Dimmer Switches aan je Hue systeem te koppelen zonder dat het rules kost.

Je kunt namelijk dezelfde manier gebruiken zoals je oude Living Colors remote controls aan je bridge koppelt, zie instructies hier; https://www.beaumotica.nl...met-de-philips-hue-bridge (toets combinatie om zigbee netwerk lamp of bridge te resetten is On/Off (I/O) knop tegelijk indrukken).

Als je de eerste dimmer switch op deze manier hebt toegevoegd kun je de rest een voor een toevoegen door deze met de eerste (master) dimmer switch (of als je al een Living Colors had toegevoegd kun je die als master gebruiken en hoef je bovenstaande niet te doen) te linken;
  1. Reset de toe te voegen dimmer switch naar fabrieksinstellingen door de reset knop achterop 10 seconden in te drukken.
  2. Houd de master en de nieuwe geresette dimmer dicht bij elkaar en houd de On of "I" knop ingedrukt totdat het proces klaar is
  3. Na een paar seconden gaan op beide dimmers groen ledje blinken wat aangeeft dat deze bezig zijn met linken
  4. Als het blinken is gestopt zou de nieuwe dimmer moeten zijn toegevoegd en kun je de lampen die je met de dimmer wilt bedienen toevoegen zoals je dat ook met een standalone dimmer doet
Je kan dan met de op deze manier gelinkte dimmer switch ook nieuwe lampen (lees niet Hue lampen of Hue lampen die al aan een ander netwerk gekoppeld zijn) aan het netwerk kunnen toevoegen door ze met de dimmer switch te koppelen (en indien ontkoppelen door dimmer switch dicht bij de lamp te houden en de Off/O knop meer dan 10 seconden ingedrukt te houden, die begint dan te knipperen net als bij het toevoegen, dit proces verwijderd de lamp van de dimmer maar niet van het netwerk).

Voordelen van het op deze manier toevoegen van dimmer switch zijn;
  1. Je wordt niet meer beperkt door aantal vrij rules op de bridge
  2. Dimmer switch bedient lampen direct en niet via de bridge, dus als bridge problemen heeft kun je nog steeds je lampen bedienen
  3. Als je dimmer switch de laatste software heeft, zoals tegenwoordig verkocht met de verschillende armaturen, dan zit de scene selectie onder de aan knop er nog steeds in, je kunt dan 4 voor geprogrammeerde scene's selecteren
Nadelen zijn;
  1. Grootste nadeel, tenzij je al eerder een living color remote heb toegevoegd, is dat je je bridge compleet moet resetten, wat betekent dat je ook opnieuw alle lampen, sensors en dergelijke moet toevoegen aan je systeem, ook ben je al je scene's en andere configuraties kwijt! Dus denk goed na voordat je hier aan begint!
  2. Je bridge ziet je dimmer switch niet meer, dus je kunt hem ook niet instellen via de verschillende Apps (of rechtstreeks op de bridge als je handig bent met Json)
  3. Je kunt de scenes die de dimmer switch default aanmaakt niet aanpassen, wat wel kan als de dimmer switch via de Hue bridge werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
robertwebbe schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:15:
Het is me gelukt om Ikea TRÅDFRI lampen op de Hue Homekit bridge aangemeld te krijgen.
Lees hier het hele verhaal: robertwebbe in "[Ikea Tradfri] Ervaringen & discussie".
Je zou, zoals ik hier boven ook heb beschreven voor de dimmer switch, kunnen proberen of je een Ikea Remote Control kunt linken met een "standalone" dimmer switch. Je moet dan de Ikea Remote Control hoogst waarschijnlijk eerst reseten zoals aangegeven wanneer je hem aan een Ikea bridge wilt toevoegen....

Ik heb zelf nog geen Ikea Lampen of Remote anders had ik het zelf al geprobeerd, maar wellicht dat het werkt!

En ook linken van nieuwe Ikea lampen middels de "standalone" dimmer switch zou mogelijk werken (verwacht het van wel, maar ZLL certificatie zegt niet alles ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
Vandaag eens een Hue motion sensor gekocht. De bedoeling was om hem binnen tegen een raam naast de voordeur te zetten zodat de sensor dan de oprit bij de voordeur in de gaten zou kunnen houden. Helaas blijkt de sensor niet achter glas te werken... Iemand een goed alternatief?

Met de officiële Hue app is het trouwens zo te zien alleen mogelijk om te kiezen uit twee opties die na een bepaalde tijd geen beweging te hebben gedetecteerd gedaan kunnen worden:
- Niet doen (dus scène die geschakeld is door de motion sensor voor onbepaalde tijd ingeschakeld laten)
- Uitschakelen

Hier mis ik nog de optie om terug te gaan naar de vorige scène. Dan zou je kunnen terugschakelen naar een scène met gedimd licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
niwresixel schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:03:
Vandaag eens een Hue motion sensor gekocht. De bedoeling was om hem binnen tegen een raam naast de voordeur te zetten zodat de sensor dan de oprit bij de voordeur in de gaten zou kunnen houden. Helaas blijkt de sensor niet achter glas te werken... Iemand een goed alternatief?

Met de officiële Hue app is het trouwens zo te zien alleen mogelijk om te kiezen uit twee opties die na een bepaalde tijd geen beweging te hebben gedetecteerd gedaan kunnen worden:
- Niet doen (dus scène die geschakeld is door de motion sensor voor onbepaalde tijd ingeschakeld laten)
- Uitschakelen

Hier mis ik nog de optie om terug te gaan naar de vorige scène. Dan zou je kunnen terugschakelen naar een scène met gedimd licht.
Jammer dat het niet werkt vanachter een raam, maar dat is ook wel logisch, Hue Motion Sensor is van het type PIR en deze reageert op infarood licht dat een persoon of dier uitstraalt, waarschijnlijk filtert je raam teveel infrarood licht uit het binnen vallend licht waardoor de sensor onmogelijk beweging kan detecteren....

Standaard app is inderdaad beperkt wat betreft de acties nadat er geen motion wordt gedetecteerd.... Maar bij de ontdek tab (iPad) staat de optie HueLabs en dat is een soort van beta test site van Philips waar allerlei automatiseringsvoorstellen staan, er staat ook No Motion, no fuss tussen en die doet net dat wat jij mist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 22:01
Hoe is het op dit moment met de ondersteuning van Lightify? Even naar aanleiding van bovenstaande discussie. Ik heb een paar Lightify pluggen in bestelling staan, omdat Philips het vertikt om pluggen te leveren en ik in huis een paar inbouwspots heb die zo moeten blijven. En ik vind het leuk om de kerstverlichting mee te kunnen schakelen.

Philips heeft mijns insziens een ongelofelijke blunder gemaakt door destijds die ondersteuning voor derden te stoppen. Vanaf het begin hebben ze zich er zo op laten voorstaan dat Hue het lightlink protocol gebruikt en dat er dus ook verlichting van andere fabrikanten kan worden angestuurd. En wat doen die prutsers op een volkomen willekeurig moment? Juist. Het maakt niet uit dat ze het toen weer ongedaan hebben gemaakt, want ze hebben het vertrouwen geschaad. Als je lampen van andere fabrikanten in je systeem hebt die het ineens niet meer doen, dan is dat ongelooflijk vervelend. Wat moet je doen, nog een bridge kopen van dat andere merk en NOG een app installeren? En je hele gezin gaan uitleggen dat voor lamp 1 app 1 nodig is en voor lamp 2 app 2? Welke debiele manager beslist zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
De manager die wil dat jij alleen Philips koopt, dat lijkt me logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik vind het een beetje vreemd dat mensen steeds verwachten dat als er een nieuw product op de markt komt (Lightify, Tradfri) dat het gewoon vlekkeloos gaat samenwerken met een al bestaand product en dan boos worden als dat niet zo blijkt te zijn...
Het is leuk meegenomen als het werkt, maar niemand heeft jou belooft dat het gaat werken, zelfs al gebruiken ze toevallig hetzelfde protocol.

[ Voor 22% gewijzigd door remmuz op 13-08-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
Kijk eens naar de domotica controller, Homey.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791877/0
Wel aardig aan de prijs (€299), maar deze ondersteund bijna alle draadloze protocollen (van 433 tot z-wave, zigbee (voor hue,osram,ikea).
Er worden/kunnen apps ontwikkeld worden om alle producten te kunnen koppelen.
Dan kun je deze allemaal via flows koppelen en met 1 app gebruiken (of via spraak, maar dit werkt nog niet 100%).
Native ondersteuning voor Hue en Osram komt eraan, nu is nog wel een bridge nodig.
remmuz schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:11:
Ik vind het een beetje vreemd dat mensen steeds verwachten dat als er een nieuw product op de markt komt (Lightify, Tradfri) dat het gewoon vlekkeloos gaat samenwerken met een al bestaand product en dan boos worden als dat niet zo blijkt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
remmuz schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:11:
Het is leuk meegenomen als het werkt, maar niemand heeft jou belooft dat het gaat werken, zelfs al gebruiken ze toevallig hetzelfde protocol.
Philips heeft in het begin heel duidelijk gemaakt dat het een universeel protocol is en dat het dus ook bruikbaar is voor toekomstige lampen van andere fabrikanten. Dat schept een verwachting.

Natuurlijk verwacht ik niet dat elke willekeurige lamp van een derde fabrikant zomaar ineens zonder issues en met alle features werkt op de Hue bridge. Dat kan gewoon niet. Het is dan aan die derde fabrikant om het zo te maken dat Hue het kan aansturen. Maar dat is heel wat anders dan volkomen onverwacht de ondersteuning intrekken van iets dat al jaren werkt. Geef dan in de notes aan dat het _mogelijk is_ dat niet alle features vlekkeloos werken, maar laat de basisfunctionaliteit gewoon in stand.

En de manager die wil dat ik dan Philips ga kopen is niet goed bij z'n hoofd. Wat denkt ie, dat ik een setup met meerdere lampen waar toevallig een paar Osrams tussen zitten, die Osrams zomaar ga vervangen door Philips? Dan heb je echt niks van consumenten begrepen. Het heeft gewerkt, dus er is geen technische beperking. Dus je gaat proberen oude firmware terug te zetten. Desnoods koop je een nieuwe bridge, maar dan niet van Philips maar van Osram, die nog niet heeft bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn.

Ondertussen weet ik nog steeds niet of het nu werkt met de nieuwste Hue firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De garden spots werken na verwijderen en opnieuw toevoegen weer zoals het hoort dus je zou verwachten dat hetzelfde geldt voor de plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
PhilipsFan schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

Philips heeft in het begin heel duidelijk gemaakt dat het een universeel protocol is en dat het dus ook bruikbaar is voor toekomstige lampen van andere fabrikanten. Dat schept een verwachting.

Natuurlijk verwacht ik niet dat elke willekeurige lamp van een derde fabrikant zomaar ineens zonder issues en met alle features werkt op de Hue bridge. Dat kan gewoon niet. Het is dan aan die derde fabrikant om het zo te maken dat Hue het kan aansturen. Maar dat is heel wat anders dan volkomen onverwacht de ondersteuning intrekken van iets dat al jaren werkt. Geef dan in de notes aan dat het _mogelijk is_ dat niet alle features vlekkeloos werken, maar laat de basisfunctionaliteit gewoon in stand.

En de manager die wil dat ik dan Philips ga kopen is niet goed bij z'n hoofd. Wat denkt ie, dat ik een setup met meerdere lampen waar toevallig een paar Osrams tussen zitten, die Osrams zomaar ga vervangen door Philips? Dan heb je echt niks van consumenten begrepen. Het heeft gewerkt, dus er is geen technische beperking. Dus je gaat proberen oude firmware terug te zetten. Desnoods koop je een nieuwe bridge, maar dan niet van Philips maar van Osram, die nog niet heeft bewezen totaal onbetrouwbaar te zijn.

Ondertussen weet ik nog steeds niet of het nu werkt met de nieuwste Hue firmware...
De Lightify plugs doen het hier nog gewoon. Ik wel twee keer gehad dat hij de connectie kwijt was en de plugs moest resetten en opnieuw connecten. En hij doet het niet in de Apple homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
[...]

....

Ik denk niet dat Philips nogmaals probeert om bewust niet Philips lampen niet meer te ondersteunen met een software update van de Hue Bridge, de negatieve reacties die men toentertijd kreeg was zo overwelvend dat Philips deze feature zo snel als mogelijk hebben terug gedraaid, lang leve sociaal media ;)

Wat Philips, Osram, Ikea of Trust, niet kan garanderen is dat wanneer je een Zigbee Lamp aan een bridge van een andere fabrikant koppelt dat dit ook ten alle tijden blijft werken. En met een Ikea bridge is het niet mogelijk om een Osram Lighty lamp te updaten of visa versa.

Om problemen te voorkomen is het beter om bij dezelfde fabrikant te blijven (lampen en bridge) of je moet het voor lief nemen dat lampen van andere fabrikant mogelijk niet altijd juist blijven werken wanneer een bridge wordt geupdate met nieuwere software. En de fabrikant van een bridge, moet natuurlijk nog steeds kunnen doorontwikkelen met nieuwe features en zal daarbij niet altijd rekening houden met producten van andere fabrikanten, dit is ook bijna niet te doen (lees te veel producten en verschillende software versies van deze producten die dan getest moeten worden).

Het wordt pas interessant als er een onafhankelijke Zigbee Bridge aanbieder doorbreekt die wel gebaad is bij het interoperable houden van de Zigbee lampen van verschillende fabrikanten (en andere accesoires).

De Homey is een interessant alternatief voor een bridge van een van de fabrikanten, zeker iets om in de gaten te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik1971 op 14-08-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Erik1971 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:30:
[...]

Om problemen te voorkomen is het beter om bij dezelfde fabrikant te blijven (lampen en bridge) of je moet het voor lief nemen dat lampen van andere fabrikant mogelijk niet altijd juist blijven werken wanneer een bridge wordt geupdate met nieuwere software.
Dat wil ik wel, maar Philips maakt niet wat ik nodig heb! Dus als andere fabrikanten dat wel doen, en het werkt samen, dan koop ik iets van een ander.
En van fabrikant van bridge moet natuurlijk nog steeds kunnen doorontwikkelen met nieuwe features en zal niet altijd rekening houden daarbij met producten van ander fabrikanten, dit is ook bijna niet te doen (lees te veel producten en verschillende software versies van deze producten die dan getest moeten worden).
Maar dat verwacht ik ook niet. Het is niet te doen om alle nukken en gekkigheidjes van alle apparaten van alle fabrikanten bij te houden. Maar als iets eerst prima werkte en dan zomaar ineens helemaal niet meer, dan is dat duidelijk kwade opzet van de fabrikant. Dat kun je niet meer verdedigen met 'ze kunnen moeilijk tot in lengte van jaren alle features van alle fabrikanten blijven ondersteunen'. Dus Philips heeft mijn vertrouwen alweer verloren. Helaas heb ik het hele huis vol hangen met die lampen en accesoires, dus ik kan er ook niet zomaar vanaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik vind dat je iets te kort door de bocht reageert. Weet jij precies waardoor het niet werkt? Vind dat je pas een punt hebt als het doelbewust is van Philips. Maar dat blijkt nergens uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
PhilipsFan schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:36:
[...]
....

Maar als iets eerst prima werkte en dan zomaar ineens helemaal niet meer, dan is dat duidelijk kwade opzet van de fabrikant. Dat kun je niet meer verdedigen met 'ze kunnen moeilijk tot in lengte van jaren alle features van alle fabrikanten blijven ondersteunen'. Dus Philips heeft mijn vertrouwen alweer verloren. Helaas heb ik het hele huis vol hangen met die lampen en accesoires, dus ik kan er ook niet zomaar vanaf...
Ik snap dat je het ziet als kwade opzet van een fabrikant als een product van een derde het eerst wel deed en na een software update niet meer, maar meestal is dit geen kwade opzet, maar gewoon niet opgemerkt tijdens het vrijgeven van update, het is namelijk niet in belang van fabrikant A om bijvoorbeeld alle lampen van fabrikant B tot en met D te testen.

Ben het met je eens dit je van zo'n fabrikant wel verwacht dat ze minstens de populaire producten die ze zelf niet in portfolio hebben wel eerst testen, je kan er namelijk vanuit gaan dat mensen die producten met je bridge gebruiken.

Je moet wel weten dat implementatie van Zigbee niet altijd even makkelijk is en de specificatie laat vaak vrijheid open voor eigen interpretatie (heb jaren aan Zigbee producten ontwikkeld dus ik weet waar ik het over heb) en wat het lastig maakt is dat het vaak toch nog goed gaat en alleen in bepaalde corner cases dat er dan pas allerlei issues ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelvano
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 13:30
Ik heb gezocht in het forum, maar kan het niet helemaal vinden wat ik bedoel;
Ik heb twee bewegingssensoren die ingesteld zijn met een bepaald ritme en ik heb in de woonkamer m'n licht ook op een routine ingesteld. Maar als ik m'n lichten op een bepaalde stand/scene zet in bv. de woonkamer, dan overrulet de routine dit. Ik heb een standaardscene ingezet dat de lampen aangaan met zonsondergang (wel zo handig) maar vind het vervelend dat dit ook naar standaard licht gaat als het licht al op een scene aanstaat.
Zelfde met motion sensor; ik zet het licht aan, maar het gaat automatsich uit als er geen beweging is na 30 sec (dimmen en daarna 30 sec gaat het uit). Hoe kan ik het overrulen dat dit niet meer gebeurt? En ook niet dat als ik het licht zelf instel op de gang en ik voorbijloop hij dan naar z'n standaard routine switcht?

Klinkt wellicht allemaal ingewikkelder dan het is, maar hoop iets van jullie te horen, want het is zeker in de woonkamer erg vervelend, haha. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Laatst online: 16-09 21:32

J-P

Syntax erro....

Guys,

Bij mijn huis zaten de echte schakelaars op onhandige plekken. Ik heb de schakelaar verwijderd (continue stroom op de lamp gezet) en ipv een afdekplaatje een stopcontact op die plek gemonteerd. Op de logische plekken heb ik Hue Dimmers geplaatst.
Op deze manier krijg je iets functioneels voor je oude schakelaars terug.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Ja, dat ga ik ook doen. Woon net drie maanden in een ouder, maar flink opgeknapt huis. Heeft de vorige eigenaar allemaal opbouw schakelaars er op gezet 8)7

Maar ook tekort stopcontacten. Nou, 1+1=2. Op de begane grond is alles al Hue, dus de meeste schakelaars worden vervangen door stopcontacten. Ik laat 2 schakelaars die me niet irriteren zitten, zodat ik altijd een gedeelte nog met de hand kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
J-P schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:12:
[...]

Bij mijn huis zaten de echte schakelaars op onhandige plekken. Ik heb de schakelaar verwijderd (continue stroom op de lamp gezet) en ipv een afdekplaatje een stopcontact op die plek gemonteerd. Op de logische plekken heb ik Hue Dimmers geplaatst.
Op deze manier krijg je iets functioneels voor je oude schakelaars terug.
Dit is natuurlijk een slimme oplossing, al voorziet dit niet in wat de originele vraagsteller (en ik ook soms) me afvraag; wat is je plan B als je bv. je bridge stuk gaat, je geen WiFi hebt, etc. etc. Je bent op zo'n moment volledig afhankelijk van je Hue ecosysteem, waar je met conventionele schakelaars nog even stroom uit/stroom aan kan doen (en je lampen dan dus helder branden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 23:18

ST10©DE

Dus.............

The_Admin schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:58:
[...]

Dit is natuurlijk een slimme oplossing, al voorziet dit niet in wat de originele vraagsteller (en ik ook soms) me afvraag; wat is je plan B als je bv. je bridge stuk gaat, je geen WiFi hebt, etc. etc. Je bent op zo'n moment volledig afhankelijk van je Hue ecosysteem, waar je met conventionele schakelaars nog even stroom uit/stroom aan kan doen (en je lampen dan dus helder branden).
Als ik me niet vergis werkt de dimmer ook zonder bridge? En WiFi is in ieder geval niet nodig voor de dimmer.
Ik ben bezig met dezelfde oplossing. Schakelaars vervangen door stopcontacten en het ophangen van dimmers.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
P. Mekes schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Als ik me niet vergis werkt de dimmer ook zonder bridge? En WiFi is in ieder geval niet nodig voor de dimmer.
Ik ben bezig met dezelfde oplossing. Schakelaars vervangen door stopcontacten en het ophangen van dimmers.
Als je de dimmer gewoon op de normale manier toevoegt aan je netwerk, door Philips Hue App te gebruiken, dan werkt je dimmer ten alle tijden via je Hue Bridge, dus als je Bridge het niet doet dan doen je dimmer switches het ook niet.

Een paar dagen terug heb ik op deze forum beschreven hoe je een Hue Dmmer Switch aan je netwerk kunt toevoegen zodat deze direct de lampen bedient (en dus niet afhankelijjk is van de Bridge), let op dat dit wel een paar nadelen heeft, zie mijn post.

Je hebt idd geen Wifi nodig voor het functioneren van de Hue Dimmer Switch via de Bridge, dus dat probleem is al opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
Erik1971 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

Als je de dimmer gewoon op de normale manier toevoegt aan je netwerk, door Philips Hue App te gebruiken, dan werkt je dimmer ten alle tijden via je Hue Bridge, dus als je Bridge het niet doet dan doen je dimmer switches het ook niet.

Een paar dagen terug heb ik op deze forum beschreven hoe je een Hue Dmmer Switch aan je netwerk kunt toevoegen zodat deze direct de lampen bedient (en dus niet afhankelijjk is van de Bridge), let op dat dit wel een paar nadelen heeft, zie mijn post.

Je hebt idd geen Wifi nodig voor het functioneren van de Hue Dimmer Switch via de Bridge, dus dat probleem is al opgelost ;)
Das natuurlijk allemaal ZLL, dus dat is een goed punt. Verder denk ik misschien wat extreem maar probeer altijd een plan B (het liefst zo low-tech mogelijk) te hebben in m'n domotica-oplossingen. Komt de WAF vaak ook ten goede, en is ook gewoon handig als je weleens wat volk over de vloer hebt die óf niet zo handig is met 'techniek', óf niet op je netwerk zit (denk aan: oppas, opa's/oma's, schoonmaakster etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
The_Admin schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:02:
[...]

Das natuurlijk allemaal ZLL, dus dat is een goed punt. Verder denk ik misschien wat extreem maar probeer altijd een plan B (het liefst zo low-tech mogelijk) te hebben in m'n domotica-oplossingen. Komt de WAF vaak ook ten goede, en is ook gewoon handig als je weleens wat volk over de vloer hebt die óf niet zo handig is met 'techniek', óf niet op je netwerk zit (denk aan: oppas, opa's/oma's, schoonmaakster etc.)
Deze mensen zijn het vaak die de schakelaars in de verkeerde stand laten staan. Dus vandaar dat ik alle lichtschakelaars heb doorgekoppeld en op logische plekken een tap heb opgehangen. Dat werkt prima.

De dimmer switch ben ik niet zo'n fan van, in mijn ervaring donderen die nog wel eens uit het netwerk en dan moet je ze opnieuw aanmelden. Bovendien moet je tegenwoordig elke dimmer switch een hele lading scenes meegeven, dit vind ik helemaal niet handig, het neemt een boel rules op je bridge en ik hoef alleen maar een groepje lampen aan- of uit te zetten of te dimmen, dat hoeft helemaal niet zo moeilijk.

Plan B zou kunnen zijn om een LivingColours-remote te gebruiken. Die werken niet via de bridge en doen het dus altijd. Ik had er nog een paar dus die gebruik ik als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

[...]

Ik denk dat die manager van Philips heel goed snapt dat hij de 5% consumenten zoals jij hiermee gelukkig maakt. Hij /zij heeft nu nog 95% consumenten die voor het gemak gaan en Philips spul kopen, in de zekerheid dat alles lekker samenwerkt, zonder gedoe...

ik zou het wel weten als Philips manager....

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 21:49
PhilipsFan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:26:
[...]
De dimmer switch ben ik niet zo'n fan van, in mijn ervaring donderen die nog wel eens uit het netwerk en dan moet je ze opnieuw aanmelden. Bovendien moet je tegenwoordig elke dimmer switch een hele lading scenes meegeven, dit vind ik helemaal niet handig, het neemt een boel rules op je bridge en ik hoef alleen maar een groepje lampen aan- of uit te zetten of te dimmen, dat hoeft helemaal niet zo moeilijk.
Vind zelf de dimmer switch een stuk duidelijker in gebruik voor bezoek en de kids dan de tap.

Ik heb er 12 in m'n netwerk hangen, en er is er nog nooit 1 uitgevallen... Ze hangen op alle logische plekken (over bestaande schakelpunten), en alleen op een paar plekken (opbergzolder etc) heb ik nog ouderwetse schakelaars.

Daarnaast heeft bij mij van de dimmers er maar 1 de scène cycling, de rest allemaal maar 6 rules. Weliswaar wel met de hand de rules aangemaakt, maar daarvoor zit je hier op Tweakers :)

Maar overall werkt het inderdaad prima, je huis op Hue draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

*knip*, meer iets voor [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

[ Voor 158% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2017 08:39 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Ik heb een vraag mbt de tap en het mesh netwerk:

Ik begrijp dat het ding zelf geen onderdeel uitmaakt van het mesh netwerk omdat 'ie energy harvesting is en net genoeg energie produceert voor 1 signaaltje.

Echter, stel dat een tap net out of range is van de bridge, wordt zijn signaaltje opgenomen in het meshnetwerk en via de lampen naar de bridge gerelayed, of moet 'ie binnen het bereik van de bridge hangen?

Ik wil namelijk een tap ophangen op een plek waar een direct signaal naar de bridge zeker niet aankomt (nieuwbouw, onmogelijk dikke muren, zelfs m'n WiFi signaal is daar bijna weg). Er hangen wel genoeg lampen in de buurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Laatst online: 04-09 00:29
The_Admin schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:58:
[...]

mwoah, heel elegant is het niet, maar even in de meterkast de betreffende groep uit en aan schakelen en je hebt zonder wifi/bridge/netwerk tóch je lampjes aan. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Laatst online: 04-09 00:29
SiliconError schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:47:
Ik heb een vraag mbt de tap en het mesh netwerk:

Ik begrijp dat het ding zelf geen onderdeel uitmaakt van het mesh netwerk omdat 'ie energy harvesting is en net genoeg energie produceert voor 1 signaaltje.

Echter, stel dat een tap net out of range is van de bridge, wordt zijn signaaltje opgenomen in het meshnetwerk en via de lampen naar de bridge gerelayed, of moet 'ie binnen het bereik van de bridge hangen?

Ik wil namelijk een tap ophangen op een plek waar een direct signaal naar de bridge zeker niet aankomt (nieuwbouw, onmogelijk dikke muren, zelfs m'n WiFi signaal is daar bijna weg). Er hangen wel genoeg lampen in de buurt.
Hue lampen in de buurt moet genoeg zijn.
Sinds oktober vorig jaar werkt een lamp ook als range extender voor de Tap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

KrazyJay

PhilipsFan schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 02:14:
Hoe is het op dit moment met de ondersteuning van Lightify? Even naar aanleiding van bovenstaande discussie. Ik heb een paar Lightify pluggen in bestelling staan, omdat Philips het vertikt om pluggen te leveren en ik in huis een paar inbouwspots heb die zo moeten blijven. En ik vind het leuk om de kerstverlichting mee te kunnen schakelen.

Philips heeft mijns insziens een ongelofelijke blunder gemaakt door destijds die ondersteuning voor derden te stoppen. Vanaf het begin hebben ze zich er zo op laten voorstaan dat Hue het lightlink protocol gebruikt en dat er dus ook verlichting van andere fabrikanten kan worden angestuurd. En wat doen die prutsers op een volkomen willekeurig moment? Juist. Het maakt niet uit dat ze het toen weer ongedaan hebben gemaakt, want ze hebben het vertrouwen geschaad. Als je lampen van andere fabrikanten in je systeem hebt die het ineens niet meer doen, dan is dat ongelooflijk vervelend. Wat moet je doen, nog een bridge kopen van dat andere merk en NOG een app installeren? En je hele gezin gaan uitleggen dat voor lamp 1 app 1 nodig is en voor lamp 2 app 2? Welke debiele manager beslist zoiets?
Ik heb al een tijd een stuk of 8 lightify plugs met een Hue bridge en een Hue verlichting. Tot nu toe nog nooit problemen gehad. Werkt altijd met de Hue app en de Hue switches, zelfs als het signaal via de Hue lampen overgebracht wordt (vanwege de afstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
JPDeckers schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:02:
[...]

Vind zelf de dimmer switch een stuk duidelijker in gebruik voor bezoek en de kids dan de tap.

Ik heb er 12 in m'n netwerk hangen, en er is er nog nooit 1 uitgevallen... Ze hangen op alle logische plekken (over bestaande schakelpunten), en alleen op een paar plekken (opbergzolder etc) heb ik nog ouderwetse schakelaars.

Daarnaast heeft bij mij van de dimmers er maar 1 de scène cycling, de rest allemaal maar 6 rules. Weliswaar wel met de hand de rules aangemaakt, maar daarvoor zit je hier op Tweakers :)

Maar overall werkt het inderdaad prima, je huis op Hue draaien!
Als je nog meer rules wilt of moet besparen kijk dan naar mijn post van een aantal dagen geleden; Erik1971 in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2". Je kunt namelijk ook buiten de bridge om je Hue Dimmer Switches in je netwerk gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
PhilipsFan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:26:
[...]

Deze mensen zijn het vaak die de schakelaars in de verkeerde stand laten staan. Dus vandaar dat ik alle lichtschakelaars heb doorgekoppeld en op logische plekken een tap heb opgehangen. Dat werkt prima.

Plan B zou kunnen zijn om een LivingColours-remote te gebruiken. Die werken niet via de bridge en doen het dus altijd. Ik had er nog een paar dus die gebruik ik als backup.
Vervelend dat je Dimmer Switches af en toe uit het netwerk lijken te donderen, is iets wat ik nog niet eerder heb mee gemaakt of gelezen, maar ik heb het vermoeden dat je een ander probleem hebt/had.

Ik heb mijn Dimmer Switches soort gelijk probleem gehad en toen had ik met mijn stomme kop de bridge boven op mijn Wifi router had gezet (had ik gedaan nadat ik van V1 naar V2 bridge was gemigreerd) en elke keer als iemand een filmpje streamde werkte de dimmer switch niet meer.... Afstand tussen bridge en Wifi router vergroot naar +- 80cm en nooit meer een probleem gehad (ik kan het ook verklaren waarom, maar dat wordt wel een erg lang en technisch verhaal).

En als je al een LivingColors remote hebt, kun je ook je Dimmer Switch koppelen met deze remote (Switch reseten, 10 sec reset knop inhouden en dan Dimmer Switch met LivingColors remote touch linken). Voordeel is dat je Switch dan rechtstreeks je lampen bediend en dan ook niet meer gevoelig is voor communicatie problemen met de bridge.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47

Sorcerer8472

Mens sana?

vdpoorten schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:23:
Mee eens

Tegenwoordig is Hue beschikbaar voor E27, E14 en GU10.
Er moet verder wel continu stroom op de lampen staan. Het mooiste is de wandcontacten af te sluiten met een muurplaatje en hierop een dimmerswitch te plakken.
De GU10 nog steeds niet met richer colours, dus nog steeds lelijk groen. Wel goed om te weten voordat je het koopt :/

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:46

KRASH

Juist ja...

Ik zie dat een aantal mensen hier ervaring hebben met de zigbee Busch Jaeger dimmer (http://www.busch-jaeger-k...es_ONLINE/0173-1-8463.pdf). Ik krijg het ding niet aan de praat, hoopte dat hij eenvoudig mijn oude dimmer kon vervangen.

Iemand hier toevallig een foto of schema van zijn (aansluit)situatie? Ik heb een bruine en een zwarte draad in de inbouwdoos zitten, ik dacht simpelweg de bruine op L en de zwarte op ~ aan te sluiten, maar de dimmer geeft geen krimp. Ook word hij in aangesloten situatie niet gevonden door de bridge (ook niet op 10cm afstand).

Heb ik iets over het hoofd gezien of heb ik wellicht een DOA modelletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
KRASH schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:26:
Ik zie dat een aantal mensen hier ervaring hebben met de zigbee Busch Jaeger dimmer (http://www.busch-jaeger-k...es_ONLINE/0173-1-8463.pdf). Ik krijg het ding niet aan de praat, hoopte dat hij eenvoudig mijn oude dimmer kon vervangen.
Ja, die heb ik ook in gebruik. :)
Iemand hier toevallig een foto of schema van zijn (aansluit)situatie? Ik heb een bruine en een zwarte draad in de inbouwdoos zitten, ik dacht simpelweg de bruine op L en de zwarte op ~ aan te sluiten, maar de dimmer geeft geen krimp. Ook word hij in aangesloten situatie niet gevonden door de bridge (ook niet op 10cm afstand).
Zie de handleiding die je zelf linkt voor een schema.

Bruin op L en zwart op het golfje klopt, maar je mist de blauwe draad op N.

Ook zonder koppeling met Hue zou de dimmer moeten werken met de bovenste knoppen van het bedienelement. (Mits je de nul aangesloten hebt natuurlijk, die is niet optioneel)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:46

KRASH

Juist ja...

Xander schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:43:
[...]

Ja, die heb ik ook in gebruik. :)

[...]

Zie de handleiding die je zelf linkt voor een schema.

Bruin op L en zwart op het golfje klopt, maar je mist de blauwe draad op N.

Ook zonder koppeling met Hue zou de dimmer moeten werken met de bovenste knoppen van het bedienelement. (Mits je de nul aangesloten hebt natuurlijk, die is niet optioneel)
Dank voor je reactie!

Ik heb er zelf Gira bedieningselementen bij besteld, aangezien dat in het afdekraam past. In principe zou dat gewoon moeten koppelen toch? Ook direct op die elementen koppelt hij niet namelijk.

Die nuldraad is wel een dingetje dan, dat moet ik dan even uit gaan zoeken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Misschien toch maar door een elektricien laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door KRASH op 16-08-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
funske schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb tot zover alleen nog maar gehoord dat Osram te schakelen is.
Als je kunt wachten, kun je ze bij Conrad kopen voor € 25,- per stuk (€ 22,50 met korting)
Ik heb er 3 weken geleden ook 2 besteld met een levertijd toen van 12 weken.

Met eventueel korting:
10% korting bij Conrad: RFMB2BNL07
*Voorwaarden:
• Minimum bestelbedrag: GEEN
• Slechts één kortingscode per klant geldig
• Niet in combinatie met andere kortings-/actiecodes
• Geldig t/m donderdag 31 augustus 2017, dus wees er op tijd bij!
Inmiddels lijkt dit product ook bij deze winkel, na eerder deze week nog 4 weken levertijd te hebben, uit het assortiment te zijn gehaald.
Via deze link is het product nog zichtbaar, rechtsonder staat 'Uitverkocht, uit ons assortiment'.

Hebben degene die dit product besteld hadden hier nog wat over gehoord?

Of nog beter, iemand nog bekend met een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
KRASH schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:50:
[...]

Dank voor je reactie!

Ik heb er zelf Gira bedieningselementen bij besteld, aangezien dat in het afdekraam past. In principe zou dat gewoon moeten koppelen toch? Ook direct op die elementen koppelt hij niet namelijk.
Gira bedienelementen voor je Busch Jaeger dimmer? :?

Die Busch Jaeger dimmer moet gecombineerde worden met een Busch Jaeger 6735..., 6736... of 6737... bedienelement. In dit element zitten daadwerkelijk cruciale onderdelen waaronder de Zigbee radio. "Direct op de elementen koppelen" gaat hem dus ook niet worden, zonder bedienelement doet de dimmer sowieso niets.

Ik heb er zo mijn twijfels bij dat Gira iets maakt wat met Busch Jaeger compatible is en de functie van het juiste bedieningselement over kan nemen? :? Maar misschien heb jij iets ontdekt wat bij mij nog niet bekend is.
Die nuldraad is wel een dingetje dan, dat moet ik dan even uit gaan zoeken hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Misschien toch maar door een elektricien laten doen.
Een draad bijtrekken is doorgaans het werk niet, zeker niet in een moderne woning met centraaldozen. De lamp demonteren is vaak het meeste werk. ;)

Maar je moet dus wel een nuldraad hebben. En een bedienelement. Anders heb je maar een half apparaat wat niet eens voedingsspanning krijgt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1 ... 63 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue