Voor boven genoemde probleem is er nog een oorzaak die wellicht niet altijd voor de hand ligtpetermdevries schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 22:20:
...
Het gekke is dat dimmers ook soms niet of langzaam reageren. Ik heb het gevoel dat ik het daarom ook wel in de bridge moet zoeken.
Zojuist heb ik ook eens geprobeerd van Zigbee kanaal te wisselen. Nadat ik gewisseld was reageerde geen een lamp meer, ook niet toen ik uiteindelijk terug zat op kanaal 11. Toen ik uiteindelijk alle lampen een keer van stroom af heb gehaald werden ze reachable. Uiteindelijk zit ik nu weer/nog steeds op 11.
Zou mijn bridge toch te zwaar belast worden? Hoe zou ik dat kunnen checken?
Overstappen op een V2 bridge?
Andere suggesties? Ik was zo enthousiast over de stabiliteit en snelheid maar hier baal ik wel van...
Alle RF devices hebben fysiek een gemeenschappelijk probleem (dus dit is niet Hue of Wifi specifiek) en dat is voordat het radio signaal stabiel op de juiste frequentie zit er een bepaalde afstand is afgelegd vanaf je antenne.
Binnen deze afstand (voor 2,4Ggz devices 30-50cm) heb je veel last van harmonise signalen, dit betekend dat je signaal over meerdere kanalen heen reflecteerd.
Wat betekend dit ingeval met een Hue Bridge dat ZigBee gebruikt en een Wifi router? Dit betekend dat als je de Bridge op minder dan 50cm van je Wifi router zet en je hebt veel verkeer op je Wifi (film streamen) dat je Bridge nog wel berichten naar je lamp kan sturen (omdat ze beide over alle kanalen heen horen krijg je nog steed een vrij kanaal, maar andersom niet wanneer Wifi en ZigBee kanalen elkaar niet overlappen), maar dat er geen berichten van je lampen en dimmers switches meer aankomen op je Bridge!
Dus wat je zou kunnen proberen is om je Bridge meer dan 50 cm van je Wifi router (of enig ander 2.4Ghz) device te zetten (en let op 5GHz routers kunnen vaak ook 2.4GHz kanalen bezetten).