tozzke schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 06:28:
[...]
Hoe zie jij dit voor je dan? De lamp dus wél aangaan bij bedienen van die 'ouderwetse' schakelaar maar bij een herstel van stroomstoring niet? Hoe kan die lamp nou weten of de schakelaar bediend wordt of het een stroomstoring geweest is?
Het is ook al vaker voorbij gekomen dat het waarschijnlijk gedaan is uit het oogpunt van veiligheid. Tevens zou je dan ook niet weten (zonder de app erbij te pakken) of een lamp nu uitstaat (via app/tap/dimmer/remote) of dat de spanning eraf is als de laatste status 'uit' was en je de 'ouderwetse' schakelaar bedient.
Dat laatste is dan ook misschien het enige probleem: als de laatste status 'uit' was, weet je idd niet of dat nou via de ouderwetse schakelaar of van zichzelf was.
En hoe ik dat voor me zie? Lamp krijgt een geheugen dat bewaart waar hij op ingesteld staat. Dus als hij op pimpelpaars gedimd stond, verwacht ik dat hij, of het nou door stroomstoring of schakelaar komt, ook weer naar die staat terug gaat.
Ik verwacht dus helemaal niet dat de lamp 'weet' of hij door stroomstoring of schakelaar van de spanning af is geweest, maar gewoon dat hij op zn minst naar de instelling van voor de stroomstoring gaat (wat dus ook 'uit' kan zijn geweest). Dat je in dat geval, als je ook een fysieke schakelaar gebruikt, even niet weet of de lamp nou stuk of fysiek uit is, vind ik persoonlijk minder vervelend dan na een stroomstoring al je lampen fel aan. Wat als dat bv gebeurt als je met vakantie bent?
Veiligheid vind ik BS. Een gewone lamp gaat na een stroomstoring ook niet plotseling aan als hij met een fysieke schakelaar spanningsloos is gemaakt want hij is nou eenmaal spanningloos. En een moderne tastdimmer stelt de lamp ook in op de laatste staat. Dus waarom een smart lamp ineens naar default 100 procent fel wit licht moet en dat veiliger is, is mj een raadsel.
En stroomstoringen komen echt nog wel eens voor. In 15 jaar Almere al meerdere keren bijvoorbeeld. Zelfs al is het 1 keer per jaar, zou ik het al vervelend vinden. En anders mijn vriendin wel.
En hoe moeilijk moet het nou zijn om het desnoods instelbaar te maken? Last state wordt door andere smartlight systemen vaak wel ondersteund.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk