Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:55:
Xfce heeft nog het oude klassieke applicatiemenu en het Whisker menu dat wat moderner is.
Goed om te weten! :)

Ik vond het altijd leuk in Xfce dat je waar dan ook op je Desktop je rechtermuisknop kon indrukken en dan meteen je favoriete applicatie kon opstarten! d:)b
Maar hou er rekening mee dat die ervaring alweer 12+ jaar oud is of zo... O-)
Maar ik heb met een VM nog het oude menu van KDE gezien hoor.
Althans, degene die bij Debian Stable nog standaard wordt gebruikt, degene met onderdelen onderin als applicaties, locaties, etc.
De echt antieke Windows 9x/2k menu waar je aan denkt is er denk niet meer. Iig niet standaard.
Ik wil gewoon dit terug hebben :

Kubuntu - Start Menu - Favorites
Ondertussen een erg oude screenshot uit Kubuntu maar het gaat effe om het idee...

En dan ben ik weer helemaal HAPPY!!! <3 :+
Maar wat weerhoud je ervan om in de KDE store te kijken voor alternatieven?
Zal eens kijken wat Discover allemaal laat zien als ik "Application Launcher" invoer als Search opdracht, echter laat die vaak dingen zien die ik helemaal niet zoek dus ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met dat gekke ding! ;)

Helemaal vergeten... :$
Sowieso, waarom zou je een SI/VI generatie videokaart gebruiken als de APU beter is, ondanks dat Vega zelf qua architectuur redelijk mislukt is?
Misschien een klein voordeel voor de R7 qua Gaming Performance :?

De VEGA APU reeks is trouwens vele malen beter gelukt dan de Desktop GPU meuk zoals de Fury X en VEGA 56/64 en zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:22:
[...]

Ik vond het altijd leuk in Xfce dat je waar dan ook op je Desktop je rechtermuisknop kon indrukken en dan meteen je favoriete applicatie kon opstarten! d:)b
Dat is er nog steeds, rechtermuisknop > menu verschijnt en Applications is er een optie. Kan je ook uitzetten als je wilt.
[...]

Ik wil gewoon dit terug hebben :

[Afbeelding: Kubuntu - Start Menu - Favorites]
Ondertussen een erg oude screenshot uit Kubuntu maar het gaat effe om het idee...

En dan ben ik weer helemaal HAPPY!!! <3 :+
Ja, dat is degene die ik bedoelde. In Stable zit 'ie nog, maar dat is Plasma 5.20. Wat er ondertussen in 5.25 mee is gebeurt durf ik niet te zeggen, ik had een iets andere indeling in gebruik.
[...]

De VEGA APU reeks is trouwens vele malen beter gelukt dan de Desktop GPU meuk zoals de Fury X en VEGA 56/64 en zo :)
Ik zou echt niet weten wat een R7 2xx beter zou doen, aangezien het een redelijk oude architectuur gebruikt. De 4xx series is iets beter als ik 't goed heb. Maar dan nog, Vega is idd op de APU echt niet slecht. Ik heb er maar 1 issue mee en weet niet of het nou aan de amdgpu driver ligt of KDE, maar bij FF stopte het beeld nog wel eens met verversen en moest het venster gesloten en heropend worden en Plasmashell zelf ging ook wel eens wat raar doen (widgets toonden geen nieuwe data bijvoorbeeld, tenzij je van workspace wisselde). Opnieuw inloggen was dan de oplossing.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhannie
  • Laatst online: 10-05 20:11

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

nero355 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:59:
[...]

[...]

Ik vind dat soort dingen af en toe echt ontzettend irritant en best wel zorgelijk!

Wat drijft de ontwikkelaars tot zulke beslissingen :? Best wel BIZAR! -O-

Waar ik nu bijvoorbeeld mee zit :
- Debian Testing installatie met KDE
- De laatste update heeft mijn ouwe trouwe "Start Menu" of beter gezegd de Application Launcher gesloopt en zit ik nu aan allerlei Windows 8.x en 10/11 achtige keuzes vast waar ik totaal geen zin in heb! }:| :F

Misschien maar eens kijken naar een andere QT based DE of gewoon maar effe bij XFCE/Fluxbox of zo rondkijken hoe het daarmee staat op het moment! :Y)
Fluxbox is al een aantal jaar feature complete, dus als je niet wil dat er iets wijzigt aan je DE, dan is dat wel een optie.
[...]

Dat kan ook met Fluxbox. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 14:53
Zelf terug eens met XFCE aan het spelen. Op zich vind ik het een leuke DE, waar je veel kan aanpassen en ook een lichte DE, zeker als je bekijkt wat GNOME en KDE is. Als ik het goed vind hoe het is zal ik het posten bij het desbetreffende topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MiAnVaSa schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:54:
Zelf terug eens met XFCE aan het spelen. Op zich vind ik het een leuke DE, waar je veel kan aanpassen en ook een lichte DE, zeker als je bekijkt wat GNOME en KDE is. Als ik het goed vind hoe het is zal ik het posten bij het desbetreffende topic.
En waar anders dan hier dacht je aan om er over te posten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rhannie schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:36:
Fluxbox is al een aantal jaar feature complete, dus als je niet wil dat er iets wijzigt aan je DE, dan is dat wel een optie.
Dat is goed om te weten! Thnx! d:)b
Dat kan ook met Fluxbox. :)
Heb ik destijds ook getest net als een paar van die andere soortgelijke DE's dus dat wist ik wel hoor, maar Xfce kwam als eerste bij me op om de een of andere reden... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 12:36
Weet niet helemaal zeker of dit de goede plek is, maar ik zoek een tiling WM waar ik venster eigenschappen kan aanpassen zoals in Plasma.

In Plasma kun je instellen dat bepaalde vensters bijvoorbeeld altijd boven alle andere hangen, de exacte positie van de venster aangeven, de maximale grote van dat venster etc.

Ik gebruik dit, omdat ik een fullscreen applicatie heb, maar boven op die fullscreen nog een aantal kleine windows wil hebben "hangen".

Heb de documentatie van een aantal grote WM's doorgenomen (i3, sway, Qtile etc) en bijna allemaal geven ze je wel de keuze om de exacte locatie van een venster te specificeren, maar niet dat een venster altijd op de voorgrond moet zijn.

Heeft iemand een suggestie?

Gebruik nu gewoon Kwin, met een tiling script, maar zou liever overstappen op complete tiling WM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik dacht juist dat een tiling WM geen optie had voor lagen, dus je monitor is in regio's in te delen waar programma's (vensters) getoond worden, maar niet overlappend van elkaar. Met workspaces, verschillende virtuele bureaubladen, die in bijna elke desktop omgeving/window manager beschikbaar zijn, kan je meerdere soorten indelingen maken, inclusief eentje voor fullscreen.

Heb zelf geen ervaring met tiling window managers, dus kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:00
Ben zelf ook overgestapt naar Gnome. Niet omdat ik Gnome beter vindt dan XFCE, maar vanwege Dash to panel extension. Enige wat me niet lukt is om de Thunderbird tarball te pinnen op Dash to panel. Is me met Firefox wel gelukt, maar ondanks dat ik precies dezelfde stappen gevolgd heb als met Firefox, lukt het dus niet met Thunderbird. Als ik het pinde als favoriet en het sloot dan verdween het weer |:( :?

Edit: Het is me gelukt om het als favoriet te pinnen aan Dash to panel, maar ik zie geen icoontje :? Als ik klik op Properties dan kan ik standaard icoontje veranderen naar Thunderbird icoontje, maar het blijft onzichtbaar. Ik snap er geen reet van. Ook als root lukt het niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:36:
Enige wat me niet lukt is om de Thunderbird tarball te pinnen op Dash to panel.
Heeft Thunderbird nog meerwaarde tegenwoordig als je "E-Mail Hoster" iets prachtigs zoals RoundCube WebMail gebruikt :?

Ik gebruik het al echt al langer dan 10 jaar niet meer!
Edit: Het is me gelukt om het als favoriet te pinnen aan Dash to panel, maar ik zie geen icoontje :?
Als ik klik op Properties dan kan ik standaard icoontje veranderen naar Thunderbird icoontje, maar het blijft onzichtbaar. Ik snap er geen reet van. Ook als root lukt het niet :?
Al een keer effe uitgelogd en opnieuw ingelogd :?

Soms de oplossing als je Application Launcher niet meewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:32:
[...]

Heeft Thunderbird nog meerwaarde tegenwoordig als je "E-Mail Hoster" iets prachtigs zoals RoundCube WebMail gebruikt :?

Backup van je email, want lokaal heb je het net als op de server, dus twee plaatsen. Je hoeft niet eerst je geheugen vretende browser te starten en als je altijd verder gaat waar je was gebleven, hoef je ook niet x tabs en/of y vensters te laden voordat je wat kan doen. Wat ook een voordeel is, is dat het altijd ingelogd is ipv dat je na een tijdje je cookie is verlopen en opnieuw moet inloggen.

Je kan ook meer controle hebben over de opmaak van de mail zelf, sommige webmail hebben bizar weinig opties en mag je blij zijn als je überhaupt iets van een lettertype kan opgeven. Thunderbird heb ik ingesteld om een melding te geven als er bepaalde woorden aanwezig zijn om je te waarschuwen dat er nog een bijlage bij moet. Kan je webclient client dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:51:
Backup van je email, want lokaal heb je het net als op de server, dus twee plaatsen.
OK, maar ik denk dat mijn hoster betere backups dan ik heeft! :D
Je hoeft niet eerst je geheugen vretende browser te starten en als je altijd verder gaat waar je was gebleven, hoef je ook niet x tabs en/of y vensters te laden voordat je wat kan doen.
Daar zou je een aparte Profile voor kunnen maken :)
Wat ook een voordeel is, is dat het altijd ingelogd is ipv dat je na een tijdje je cookie is verlopen en opnieuw moet inloggen.
Ik log sowieso altijd opnieuw in, want als ik mijn browser sluit dan is alle Cache zooi ook meteen weg! :)
Je kan ook meer controle hebben over de opmaak van de mail zelf, sommige webmail hebben bizar weinig opties en mag je blij zijn als je überhaupt iets van een lettertype kan opgeven.
50/50 en zal inderdaad van de dienst afhangen, maar heel eerlijk gezegd stuur ik weinig e-mails met een aparte lettertype en heb ik ook geen behoefte aan bijvoorbeeld Comic Sans :+
Thunderbird heb ik ingesteld om een melding te geven als er bepaalde woorden aanwezig zijn om je te waarschuwen dat er nog een bijlage bij moet. Kan je webclient client dat?
Dat is wel een goeie! d:)b

Nooit aan gedacht eerlijk gezegd... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:58:
[...]

OK, maar ik denk dat mijn hoster betere backups dan ik heeft! :D
Dat denk je. Maar heb je ooit je hoster opgebeld om te vragen of ze dat emailtje dat je vorige week hebt verwijdert nog terug kan halen? Denk dat ze je keihard uitlachen, ophangen en dan het hele bedrijf mee laten genieten van jouw vraag. :+
[...]

Daar zou je een aparte Profile voor kunnen maken :)
Kan, maar hoe start je die dan fatsoenlijk op? Moet je weer een aparte snelkoppeling voor maken, apart backuppen indien je dat wilt, etc. Met alle add-ons e.d. er bij die je anders ook zou gebruiken. En dan heb je een link naar je favo webwinkel, moet je weer inloggen of laat je het even rusten in de achtergrond. Gevolg: twee profielen vol met add-ons, tabs voor 'ooit' en whatnot.
Oplossing? Nee dus. Je verspreid en versplintert de rommel alleen maar.
[...]

Ik log sowieso altijd opnieuw in, want als ik mijn browser sluit dan is alle Cache zooi ook meteen weg! :)
Jij misschien, maar veel anderen niet.
[...]

50/50 en zal inderdaad van de dienst afhangen, maar heel eerlijk gezegd stuur ik weinig e-mails met een aparte lettertype en heb ik ook geen behoefte aan bijvoorbeeld Comic Sans :+
Font is maar een klein deel van opmaak. Fatsoenlijk inspringen, bullet points, etc. zijn vaak ook beperkt.
[...]

Dat is wel een goeie! d:)b

Nooit aan gedacht eerlijk gezegd... :$
Precies. Zelfs Outlook en Gmail hebben het niet. En omdat het zo enorm vaak gebeurt, is het een geweldige feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 12:56
Buitenom gmail ken ik geen opensource webmail client die echt fijn is om te gebruiken...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Hero of Time schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:10:

[...]

Precies. Zelfs Outlook en Gmail hebben het niet. En omdat het zo enorm vaak gebeurt, is het een geweldige feature.
Bij Gmail zit die functie er ook al minimaal vijftien jaar in; als er bijlage/attachment in je mail staat vroeg 'ie bij mij een paar dagen geleden (laatste keer dat het me overkwam) nog of ik een bijlage wilde toevoegen voor de mail werd verzonden.

Ik zeg minstens vijftien jaar want ik kan herinneren dat ik er tijdens mijn schooltijd ook al aan herinnerd werd door Gmail, en da's alweer even geleden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merethil schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:45:
[...]

Bij Gmail zit die functie er ook al minimaal vijftien jaar in; als er bijlage/attachment in je mail staat vroeg 'ie bij mij een paar dagen geleden (laatste keer dat het me overkwam) nog of ik een bijlage wilde toevoegen voor de mail werd verzonden.

Ik zeg minstens vijftien jaar want ik kan herinneren dat ik er tijdens mijn schooltijd ook al aan herinnerd werd door Gmail, en da's alweer even geleden :+
Maar je hebt 0 invloed over welke termen dit triggeren. Zoals je aangeeft, bij Gmail dus blijkbaar als je 'bijlage' of 'attachment' noemt, maar wat als je nou iets zegt als "zoals bijgevoegd kan je', dan wil je dat het afgaat op 'bijgevoegd'. En als het nou op enkelvoud afgaat en je schrijft het meervoud? Matcht niet volledig, dus jammer.

Maar nu je het zegt over Gmail, er staat mij iets bij dat ik eens een melding kreeg over missende bijlage, omdat ik op een mail reageerde waarbij in de oorspronkelijke mail een trigger woord stond, niet in wat ik schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Hero of Time schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:09:
[...]

Maar je hebt 0 invloed over welke termen dit triggeren. Zoals je aangeeft, bij Gmail dus blijkbaar als je 'bijlage' of 'attachment' noemt, maar wat als je nou iets zegt als "zoals bijgevoegd kan je', dan wil je dat het afgaat op 'bijgevoegd'. En als het nou op enkelvoud afgaat en je schrijft het meervoud? Matcht niet volledig, dus jammer.

Maar nu je het zegt over Gmail, er staat mij iets bij dat ik eens een melding kreeg over missende bijlage, omdat ik op een mail reageerde waarbij in de oorspronkelijke mail een trigger woord stond, niet in wat ik schreef.
Ik kan herinneren dat het op meer dan die twee woorden triggerde maar weet niet welke allemaal. Voor zover ik weet kan je de lijst niet zelf aanvullen idd, maar tot nu toe heb ik met Gmail de laatste jaren nooit meer een mail verzonden zonder bijlage als ik er in de tekst op welke manier dan ook aan refereerde.

En dat laatste lijkt me een bug; is mij iig nooit overkomen bij Gmail. Maar goed, ik wil niet zeggen dat Gmail heilig is; er is zat anders om op te mopperen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merethil schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:17:
En dat laatste lijkt me een bug; is mij iig nooit overkomen bij Gmail. Maar goed, ik wil niet zeggen dat Gmail heilig is; er is zat anders om op te mopperen :+
Ja, het was dan ook lang geleden dat ik dat zag hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 08:00
nero355 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:32:
[...]

[...]

Al een keer effe uitgelogd en opnieuw ingelogd :?

Soms de oplossing als je Application Launcher niet meewerkt...
Allemaal gedaan, maar hielp niet. Ik heb de snap geinstalleerd. Werkt prima. Start ook nog eens snel op ook. Had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:10:
Dat denk je. Maar heb je ooit je hoster opgebeld om te vragen of ze dat emailtje dat je vorige week hebt verwijdert nog terug kan halen?
Denk dat ze je keihard uitlachen, ophangen en dan het hele bedrijf mee laten genieten van jouw vraag. :+
Volgens mij wel degelijk mogelijk toen ik contact met ze had over iets anders in mijn Mailbox :)
Kan, maar hoe start je die dan fatsoenlijk op?
"The same thing way we always do Pinky" :
firefox -P UserOfAdBlockers --no-remote

of natuurlijk :
palemoon --no-remote -P UserOfAdBlockers

;) :+
Moet je weer een aparte snelkoppeling voor maken, apart backuppen indien je dat wilt, etc.
Met alle add-ons e.d. er bij die je anders ook zou gebruiken.
Dat is allemaal zo gepiept! :)

Meestal exporteert ik alleen mijn Bookmarks om de zoveel tijd en de rest click je zo bij elkaar indien nodig...
En dan heb je een link naar je favo webwinkel, moet je weer inloggen of laat je het even rusten in de achtergrond.
Gevolg: twee profielen vol met add-ons, tabs voor 'ooit' en whatnot.
Nee joh! :P Beetje orde en logica in je "browsergebruik" kan geen kwaad hoor! ;)
Oplossing? Nee dus. Je verspreid en versplintert de rommel alleen maar.
Werkt PERFECT! Al jarenlang! :Y)
Jij misschien, maar veel anderen niet.
Ligt eraan hoe dol je bent op je cookies denk ik dan maar... :+
Font is maar een klein deel van opmaak. Fatsoenlijk inspringen, bullet points, etc. zijn vaak ook beperkt.
* nero355 start E-Mail Profile en doet eens een testje :

ALLES is mogelijk op het moment dat ik van Plain Text naar HTML overschakel! :*)
Jogai schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:47:
Buitenom gmail ken ik geen opensource webmail client die echt fijn is om te gebruiken...
RoundCube d:)b
Merethil schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:17:
Maar goed, ik wil niet zeggen dat Gmail heilig is; er is zat anders om op te mopperen :+
De laatste redesign deed mij zo hard :r dat ik tegenwoordig alles in de oude/Simple HTML webGUI doe die mijn schermruimte vele malen beter benut dan die meuk die ze je tegenwoordig standaard voorschotelen! }) :+

Gelukkig is het maar een dumpbak voor allerlei zooi die ik als onbelangrijk beschouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
[...]

Om hier nog even op jou en Hero terug te komen. Ja de r7 is dacht ik sneller. Maar ik heb hem eruit gehaald, het gezeik werd me teveel toen ik een bios-update wilde doen. Waarom ik het nog meer deed (die 2e kaart erbij)? Om datik naast HDMI een 2e aansluiting wil ,en dat is op de HP pc slechts een VGA. Maarja, ik ga toch maar met die VGA in zee, de 2e monitor, heeft uiteraard VGA. Alleen moest ik wel een kabel kopen, die had ik niet meer liggen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe kan je nou geen VGA kabel meer hebben liggen? Die dingen werden bij elk scherm wel gegeven, je kon er niet omheen. Pas toen schermen geen VGA aansluiting meer hadden, kreeg je ze niet meer, want toch zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:30:
ik ga toch maar met die VGA in zee, de 2e monitor, heeft uiteraard VGA.
Alleen moest ik wel een kabel kopen, die had ik niet meer liggen. 8)7
Echte Tweakers hebben minimaal één lade in een kast met dit soort dingen erin :

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/lq3gvmwd6gz01.jpg

>:) :P :+

Ergens was er ook een "If you don't have at least one drawer full of all sorts of random cables we can't be friends!" MEME alleen kan ik die effe niet vinden... :$ O-)

* nero355 heeft ze allemaal : VGA/DVI/SCART (RGB)/Component/enz. B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders is het wel 'wanneer je de kabel weggooit omdat je het nooit gebruikt heb je het opeens nodig'. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Verder is VGA ook echt bagger, je beeld gaat zichtbaar achteruit in scherpte, dus ik zou het nooit meer gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Jogai op 23-09-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:43

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik had nog een Raspberry Pi 4 onder een dikke laag stof liggen en kom nu pas tot de ontdekking dat je die ook kan gebruiken voor 'distro hopping' :*)
Ik vond het Raspberry Pi OS maar lelijk en traag. Maar nu blijkt dat Manjaro + KDE er ook op draait.
Natuurlijk nog steeds traag, maar een stuk mooier dan Pi OS.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je Pi OS zou willen (als je verder geen moeilijke hardware aansluit)?

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:55:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je Pi OS zou willen (als je verder geen moeilijke hardware aansluit)?
Omdat vrijwel iedereen in DikkieDick in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" geen Desktop GUI draait en met zijn allen zitten te Dockeren/Pi-Holen/Domoticzen/enz. effe krom uitgedrukt! :)

Daarnaast heb je natuurlijk nog de LibreELEC achtige gebruikers en die hebben geen hele Desktop nodig als alleen Kodi of OSMC genoeg zijn...

Maar ik ben wel benieuwd hoe bruikbaar de SoC van een Raspberry Pi 4B is voor zulke dingen dus ik zou zeggen laat effe weten hoe het beviel i.c.m. een bepaalde distro! d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door nero355 op 03-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag KDE in een VM geïnstalleerd. Toch maar 3D acceleratie uitgezet, want het gaf wat rare artifacts en missende letters hier en daar. Een default instelling die ze hebben verandert, wat ik gruwelijk irritant vind, is welke toets je gebruikt voor het verplaatsen of veranderen van een venster. Dat is niet meer standaard Alt, maar de Win toets. En ik maar denken dat er wat stuk was. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:11:
Vandaag KDE in een VM geïnstalleerd. Toch maar 3D acceleratie uitgezet, want het gaf wat rare artifacts en missende letters hier en daar. Een default instelling die ze hebben verandert, wat ik gruwelijk irritant vind, is welke toets je gebruikt voor het verplaatsen of veranderen van een venster. Dat is niet meer standaard Alt, maar de Win toets. En ik maar denken dat er wat stuk was. :-(
Hmmm, het kan eigenlijk geen toeval zijn: die shortcut is in Gnome ook veranderd en is idd Super geworden. Ik ben even kwijt waarom dat nou zo was. Misschien Wayland?
Wat dan wel weer leuk is: met Super+RMB kan je een venster resizen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

Hmmm, het kan eigenlijk geen toeval zijn: die shortcut is in Gnome ook veranderd en is idd Super geworden. Ik ben even kwijt waarom dat nou zo was. Misschien Wayland?
Wat dan wel weer leuk is: met Super+RMB kan je een venster resizen.
Dat resizen was ik al gewend met Alt+rmb. Dat wilde ik ook doen, wat dus niet werkte, totdat ik in de SystemSettings (bij Window Management) van KDE dit had aangepast.

En ook omdat ik het zo gewend ben, zat ik op de host (Windows 10, blegh) ook bijna elke keer te doen. Dat is pas irritant. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Voor gamers zijn de prestaties van de desktop/WM ook een ding om mee rekening te houden.

Ik heb op FreeBSD in combinatie met de Nvidia drivers meerdere benchmarks gedaan die verassende resultaten hadden. Voor dwm en PeKWM gebruikte ik de Compton compositor, zodat er geen screen tearing was in de tests. Voor MATE gebruikt ik de standaard compositor van MATE.

Hier is een benchmark die ik gedaan heb die de desktop- en WM grafische prestaties in Motionmark 1.2 vergelijkt:

Mate-desktop: https://i.ibb.co/ggZDN02/...t-2023-02-19-14-37-09.png
PeKWM-vensterbeheerder: https://i.ibb.co/pjLPHj8/...42216-1920x1080-scrot.png
dwm-vensterbeheerder: https://i.ibb.co/X3Sh1by/...42959-1920x1080-scrot.png

In Xonotic zie ik 8% prestatieverschil tussen MATE en dwm. spectrwm en PeKWM waren net zo snel als dwm in Xonotic. i3-wm en awesomeWM zaten tussen dwm en MATE in qua prestaties in Xonotic. En nu heb ik ook glmark2 gedraaid en heb ik een nog opvallender resultaat bereikt.

MATE-desktop: https://i.ibb.co/LC50Wyj/...t-2023-02-19-21-40-52.png
PeKWM-vensterbeheerder: https://i.ibb.co/Cb1h1gh/...12447-1920x1080-scrot.png
dwm-vensterbeheerder: https://i.ibb.co/cXXPJYF/...24605-1920x1080-scrot.png

Op Nvidia heb je geen andere keuze dan een compositor te gebruiken, en zoals je uit de bovenstaande tekst kunt begrijpen, scoort dwm consequent overal en altijd het hoogst. spectrwm komt in mijn ervaring het dichtst bij dwm, maar bijna altijd super eng langzamer. MATE scoort erg slecht in MotionMark 1.2 en in glmark2 is MATE gewoon een totaal fiasco. Het leek dat de grote verschillen enkel te vinden waren in synthetische benchmarks, daarom heb ik ook enkele aanvullende niet synthetische benchmarks gedaan.

Zo heb ik OpenArena getest, de 'TIMEDEMO 1' benchmark. De resolutie die ik voor alle tests heb gekozen: 1024x768 in fullscreen-modus. De grafische instellingen van het spel: Zeer hoge kwaliteit. Hieronder zie je de resultaten. Compton is ingeschakeld in PeKWM en dwm en in deze windowmanagers heb ik geen screen tearing, net als in alle voorgaande benchmarks.

MATE desktop: 10,6 seconden 321,8 fps 1,0/3,1/8,0/1,2 ms
PeKWM-vensterbeheerder: 8,9 seconden 383,0 fps 1,0/2,6/7,0/0,9 ms
dwm-vensterbeheerder: 8,7 seconden 388,8 fps 1,0/2,6/7,0/0,9 ms

In procenten kunnen we zeggen dat dwm 20,82% sneller is in OpenArena dan MATE.
20,82% prestatieverschil is meer dan het verschil tussen de RX 570 4GB en de RX 580 8GB

Ik heb daarna World of Padman getest, de 'TIMEDEMO 1' benchmark BIGBALLOON-DEMO.DM_68. De resolutie die ik voor alle tests heb gekozen: 1920x1080 in fullscreen-modus. De grafische instellingen van het spel waren de hoogste instellingen. Ik heb de tests per WM/desktop deze keer twee keer herhaald, zodat we de variaties per specifieke WM/desktop kunnen zien. Hieronder zie je de resultaten.

MATE desktop: 6,5 seconden 399,7 fps 1,0/2,5/17,0/0,8 ms
MATE desktop #2: 6,6 seconden 390,9 fps 1,0/2,6/17,0/0,8 ms
PeKWM-vensterbeheerder: 5,1 seconden 503,7 fps 0,0/2,0/17,0/0,8 ms
PeKWM-vensterbeheerder #2: 5,2 seconden 498,3 fps 1,0/2,0/16,0/0,8 ms
dwm-vensterbeheerder: 5,2 seconden 494,2 fps 1,0/2,0/19,0/0,8 ms
dwm-vensterbeheerder #2: 5,0 seconden 511,7 fps 1,0/2,0/16,0/0,8 ms

In deze specifieke benchmark is dwm gemiddeld meer dan 25% sneller dan MATE.

Momenteel gebruik ik spectrwm op FreeBSD en ik zou zeggen dat ik dit samen met PeKWM de beste window manager vind.
De intentie van spectrwm is om de beste elementen van dwm en xmonad samen te voegen om op die manier de meest perfecte window manager te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

:? Wel een beetje raar om een browser test te gebruiken window managers te vergelijken.
Als ik die https://browserbench.org/MotionMark1.2/ draai dan krijg ik nauwelijks CPU of GPU gebruik.
Maar de test is verder wel leuk om naar te kijken natuurlijk ;)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Vishari Beduk schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:07:
:? Wel een beetje raar om een browser test te gebruiken window managers te vergelijken.
Als ik die https://browserbench.org/MotionMark1.2/ draai dan krijg ik nauwelijks CPU of GPU gebruik.
Maar de test is verder wel leuk om naar te kijken natuurlijk ;)
Slechts één van de vijf tests was een browsertest. De browser is waarschijnlijk de populairste app die er bestaat. Dan lijkt het me niet overbodig om daar ook de graphics te testen. Pokemon is volgens mij financieel de meest succesvolle mediafranchise ooit en veel kinderen spelen het spel in hun browser via één van de vele online websites waar je het kunt spelen. MotionMark is al een tijdje de allerpopulairste test voor graphics te testen van een browser.

Op mijn GTX 650 zie ik het GPU gebruik meestal schommelen tussen 30% en 47% Niet speciaal hoog maar ook niet speciaal laag. Jij hebt een krachtige GPU. Ik heb dus net de test in spectrwm gedaan en die scoort 5 punten hoger dan dwm. Er zit altijd wat variatie op per poging dus dit betekent niet per se dat spectrwm sneller is als dwm. Maar ze zijn beide razendsnel in vergelijking met MATE in de meeste benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:02:
De browser is waarschijnlijk de populairste applicatie die er bestaat.
Zolang het geen mobiel apparaat met Android/iOS betreft gebruik ik dat rare woord liever niet en ik stel voor dat we dat met zijn allen ook gaan doen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
nero355 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Zolang het geen mobiel apparaat met Android/iOS betreft gebruik ik dat rare woord liever niet en ik stel voor dat we dat met zijn allen ook gaan doen! :P
AppImage https://appimage.org/
Linux apps that run anywhere

Snap https://snapcraft.io/store
Wat google letterlijk zegt over bovenstaande link: Install Linux apps using the Snap Store

Flatpak https://www.flatpak.org/
The future of apps on Linux

Vroeger sprak men in de Linux wereld altijd eerder over packages in plaats van over apps.
Maar tijden veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:59:
AppImage https://appimage.org/
Linux apps that run anywhere

Snap https://snapcraft.io/store
Wat google letterlijk zegt over bovenstaande link: Install Linux apps using the Snap Store

Flatpak https://www.flatpak.org/
The future of apps on Linux

Vroeger sprak men in de Linux wereld altijd eerder over packages in plaats van over apps.
Maar tijden veranderen.
Jammer dat die ook door die nare trend besmet zijn dan! :P

Tijd voor een fork! }) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
App is toch gewoon een afkorting voor applicatie? En apps voor applicaties? De afkortingen zijn alleen populair geworden door het gebruik van smartphones, maar bestonden al lang natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb wel een beetje medelijden met FateTrap (what's in a name?); typt een heel verhaal over window managers in een operating systeem die bijna niemand gebruikt en niemand die inhoudelijk reageert.

Mijn niet-inhoudelijke reactie over het gebruik van het woord 'app': Anno 2023 is dit een Nederlands woord wat door 99% van de Nederlanders wordt begrepen. Discussie hierover betekent alleen maar dat je los staat van de realiteit :+

Toch een inhoudelijk reactie: Als ik https://www.pekwm.org/news/ bekijk dan zie ik een 0.1 release uit 2011 :?
Sowieso is die hele website nogal krakkemikkig

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Vishari Beduk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:49:
Ik heb wel een beetje medelijden met FateTrap (what's in a name?); typt een heel verhaal over window managers in een operating systeem die bijna niemand gebruikt en niemand die inhoudelijk reageert.

Mijn niet-inhoudelijke reactie over het gebruik van het woord 'app': Anno 2023 is dit een Nederlands woord wat door 99% van de Nederlanders wordt begrepen. Discussie hierover betekent alleen maar dat je los staat van de realiteit :+

Toch een inhoudelijk reactie: Als ik https://www.pekwm.org/news/ bekijk dan zie ik een 0.1 release uit 2011 :?
Sowieso is die hele website nogal krakkemikkig
https://github.com/pekwm/pekwm/releases Er is zo te zien een 0.3.0 release uit januari dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jogai schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:26:
App is toch gewoon een afkorting voor applicatie? En apps voor applicaties?
De afkortingen zijn alleen populair geworden door het gebruik van smartphones, maar bestonden al lang natuurlijk.
Ik vind apps zo'n irritant gehyped woord net als cloud en dergelijken, maar in dit geval is het een verzinsel van één persoon die wat mij betreft de hele toekomst van telefoons en PDA's heeft verpest : Steve Jobs :r

IMHO moet je ergens de lijn trekken en dus applicaties voor een desktop PC of Laptop niet hetzelfde gaan noemen als die op die telefoon en tablet troepdingen! :F

Een heel mooi voorbeeld is het UniFi Topic bijvoorbeeld :
- Er is een app voor op de telefoon beschikbaar waarmee je het een en ander kan doen.
- Deze is echter kreupel te noemen als UniFi Controller t.o.v. een echte UniFi Controller op een los apparaat.

Vervolgens gaan mensen beiden opeens de hele tijd een app noemen en weet je totaal niet meer waar iemand het over heeft! :') 7(8)7 _O-

Het is net alsof we iedereen maar Henk of Ingrid gaan noemen en dan iemand een verhaal met meerdere personen daarin proberen te vertellen : Heel veel succes daarmee! :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 19:50

L0g0ff

omg

@nero355 ik ben het met je eens hoor dat het niet handig is om alles op een hoop te gooien. Maar de wereld veranderd. Soms is mee veren beter dan vast houden aan oude patronen en denkwijzen. App is denk ik een mooi voorbeeld. Maar ook alowlist (whitelist) en main (master) zijn voorbeelden.

Jaren geleden toen in nog in de warez zat noemde we ook al appz. Wat dat betreft gaat de naam "app" al heel lang mee. En bedoelde we toen die tijd ook gewoon applicaties.

Fijne bijkomstigheid van het woord app is dat het qua taal ook niet uitmaakt en universeel is (applicatie VS Application).

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:48
Ik ben waarschijnlijk met mijn 45 jaar niet meer zo hip, maar bij het woord 'app' denk ik toch gelijk aan een smartphone of tablet.

Op de pc of laptop blijf ik bij 'programma' of '(software) applicatie'. :)

Was het niet zo dat in den beginne de app op een smartphone of tablet niets anders was dan een schil/andere weergave van een webpagina? De nadruk lag vooral op de vereenvoudiging in weergave en functionaliteiten t.o.v. een programma op een pc of laptop.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

L0g0ff schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:23:
@nero355 ik ben het met je eens hoor dat het niet handig is om alles op een hoop te gooien. Maar de wereld veranderd. Soms is mee veren beter dan vast houden aan oude patronen en denkwijzen. App is denk ik een mooi voorbeeld. Maar ook alowlist (whitelist) en main (master) zijn voorbeelden.

Jaren geleden toen in nog in de warez zat noemde we ook al appz. Wat dat betreft gaat de naam "app" al heel lang mee. En bedoelde we toen die tijd ook gewoon applicaties.

Fijne bijkomstigheid van het woord app is dat het qua taal ook niet uitmaakt en universeel is (applicatie VS Application).
Sorry, maar ik vind het de zoveelste stap in het "dumbing down" van het volk! ;(

Verder echt 100% dit :
pporrio schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:37:
Ik ben waarschijnlijk met mijn 45 jaar niet meer zo hip, maar bij het woord 'app' denk ik toch gelijk aan een smartphone of tablet.

Op de pc of laptop blijf ik bij 'programma' of '(software) applicatie'. :)

Was het niet zo dat in den beginne de app op een smartphone of tablet niets anders was dan een schil/andere weergave van een webpagina? De nadruk lag vooral op de vereenvoudiging in weergave en functionaliteiten t.o.v. een programma op een pc of laptop.
d:)b

En zodoende is er een heleboel Electron crap de wereld in geholpen die men maskeert met de term "webapp" in sommige gevallen, maar vaak ook totaal niet en doen ze alsof hun neus bloedt in het geval van een Spotify/Amazon Music en andere soortgelijke diensten! :F

Verder noemden we illegale software gewoon warez vroeger en heb ik nooit iemand "appz" horen zeggen :? :P

Maar goed...

Sinds ik een keer de opmerking "Jij hebt zeker nog met MS-DOS gewerkt ?!" naar me toe geslingerd heb gekregen omdat ik keer op keer directory i.p.v. map of folder zei begrijp ik ook wel dat ik net als @pporrio ondertussen een beetje oud ben geworden en niet in deze rare wereld pas zoals al die jonge hippe gasten die in die tijd nog niet eens waren geboren... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
nero355 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:00:

Sinds ik een keer de opmerking "Jij hebt zeker nog met MS-DOS gewerkt ?!" naar me toe geslingerd heb gekregen omdat ik keer op keer directory i.p.v. map of folder zei begrijp ik ook wel dat ik net als @pporrio ondertussen een beetje oud ben geworden en niet in deze rare wereld pas zoals al die jonge hippe gasten die in die tijd nog niet eens waren geboren... :+
Directory en Folder zijn ook eigenlijk, zeker in MS Windows, niet hetzelfde. Folder kan daar bijvoorbeeld ook 'Deze Computer' of 'Configuratiescherm' zijn, beide geen fysieke directorys op het bestandssysteem.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:03:
Directory en Folder zijn ook eigenlijk, zeker in MS Windows, niet hetzelfde. Folder kan daar bijvoorbeeld ook 'Deze Computer' of 'Configuratiescherm' zijn, beide geen fysieke directorys op het bestandssysteem.
Symlinks/Symbolic links heb je inderdaad ook nog! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Warez is een verzamelnaam voor software kopieen die gedownload kunnen worden. Sommige sites maakten daarna nog onderscheid in games en Appz, zie dit comment op reddit: reddit.com/r/gaming/comments/71f0rp/who_else_remembers_looking_for_warez_sites_as_a/dna8s74/

En als je nu rond 45 bent betekend dat je in je puberteit was in de jaren 90 (en als puber in de 90's zat je vast ook achter de pc), dus volgens mij heeft je afkeer niets met leeftijd te maken.

Misschien is het gewoon wel zo dat pc en smartphone zover naar elkaar toe gegroeid zijn, dat het wel terecht is dat de terminologie ook gedeeld wordt. Ik heb op beide firefox, waarom zou het soms app en soms applicatie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jogai schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:29:
En als je nu rond 45 bent betekend dat je in je puberteit was in de jaren 90 (en als puber in de 90's zat je vast ook achter de pc), dus volgens mij heeft je afkeer niets met leeftijd te maken.
OCD it is then :? :+
Misschien is het gewoon wel zo dat pc en smartphone zover naar elkaar toe gegroeid zijn, dat het wel terecht is dat de terminologie ook gedeeld wordt.
HA! Waren ze maar naar elkaar gegroeid! _O-

Dan hadden we eindelijk Convergence op elke telefoon! O+
Ik heb op beide firefox, waarom zou het soms app en soms applicatie zijn?
Omdat je daarmee twee platformen scheidt en ik je beter begrijp als je met een vraag aankomt in [Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
Vishari Beduk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:49:
Window managers zijn redelijk populair bij BSD en Linux gebruikers. Het gaat ook niet om de specifieke window managers. Je kunt redelijk zeker weten dat andere window managers die in C programmeertaal geschreven zijn ongeveer even snel gaan zijn als dwm, denk bvb aan een wm zoals bspwm, FrankenWM, 2bwm, Fluxbox, etc.

Een WM die grotendeels in Python geschreven is gaat mogelijk wel trager zijn dan dwm, maar er bestaan nog maar heel weinig WM's die hoofdzakelijk in Python geschreven zijn.

Dat ik een besturingssysteem gebruik dat niet super populair is op de desktop is ook niet zo belangrijk. Ik gebruik Xorg en de proprietary Linux Nvidia GPU drivers. Dus je gaat normaliter exact hetzelfde observeren op Linux systemen die Nvidia GPU's gebruiken.

Ik heb nog twee aanvullende tests gedaan. In UNIGINE Tropics was er maar 1fps verschil tussen MATE en de window managers. Maar in CS:GO wat nog altijd de populairste online game is was er gemiddeld 9% prestatieverschil op lage instellingen op mijn systeem tussen MATE en dwm. Dat vind ik geen klein verschil en het is één van de populairste games ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zodra de game CS:GO genoemd wordt voor FPS performance, moet ik altijd denken aan de opmerkingen die Gamers Nexus maakt als ze dat spel en Rainbow Six Siege noemen in hun benchmarks. "Met 600 fps is het echt onspeelbaar, je hebt toch echt minimaal 601 fps nodig om competitief te zijn".

9% klinkt misschien veel, maar als je al >200 FPS haalt, waar heb je het dan over? Het verschil zie je toch niet. Of gaat die ene nanoseconde echt het verschil maken tussen een match winnen of verliezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Hero of Time ik denk dat @FateTrap gewoon bezig is met de efficiëntie meten en dan blijven de cijfers die daaruit voortkomen gewoon cijfers die iets laten zien en niet zozeer vertellen hoe nuttig dan wel nutteloos iets is IMHO :)

Ik zou zelfs graag willen zien dat hedendaagse developers niet alleen kijken of iets een beetje werkt op hun super snelle gloednieuwe Workstation/Laptop/Tablet/Telefoon maar ook de boel op oudere hardware testen die vaak serieuze flaws naar boven kan halen en daardoor beter geoptimaliseerde software of websites zou opleveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FateTrap
Hero of Time schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:36:
Zodra de game CS:GO genoemd wordt voor FPS performance, moet ik altijd denken aan de opmerkingen die Gamers Nexus maakt als ze dat spel en Rainbow Six Siege noemen in hun benchmarks. "Met 600 fps is het echt onspeelbaar, je hebt toch echt minimaal 601 fps nodig om competitief te zijn".

9% klinkt misschien veel, maar als je al >200 FPS haalt, waar heb je het dan over? Het verschil zie je toch niet. Of gaat die ene nanoseconde echt het verschil maken tussen een match winnen of verliezen?
Ik heb 4GB single channel RAM ddr3, een GTX 650 1GB en een oude i3 dual core cpu.
Ik denk dat het RAM de bottleneck is want ik haal maar +- 90 fps op laagste instellingen in dwm.
Op hogere medium instellingen haal ik rond 63 fps.

Geïntegreerde graphics zijn meestal niet krachtiger dan mijn setup, en veel systemen hebben enkel geïntegreerde graphics, procentuuel zelfs de meerderheid van de systemen. Maar gamers hebben natuurlijk wel meestal dedicated GPU's, maar een casual gamer die af en toe een game speelt vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelfs een casual gamer speelt niet zo snel op de iGPU. Intel geeft hopeloze performance en is voor niets geschikt, behalve dan dom beeld geven voor tekstverwerking of hooguit een video.

AMD heeft met de 5000G serie nog wel een redelijke APU waar je idd mee kan gamen. Maar die is al krachtiger dan jouw dedicated GTX650 en classificeer ik dan ook niet direct als simpele iGPU. Die in de AMD 7000 serie processor zit is dat wel en bied geen speelbare performance. De 2 CU zijn precies wat AMD al zelf aangeeft: het geeft beeld, that's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:02:
Zelfs een casual gamer speelt niet zo snel op de iGPU.
HA! Je moest eens weten! :D
Intel geeft hopeloze performance en is voor niets geschikt, behalve dan dom beeld geven voor tekstverwerking of hooguit een video.
Sinds een bepaalde Intel iGPU generatie volgens mij ook niet meer helemaal waar...

Maar dat je liever een AMD 2200G of beter hebt is sowieso waar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Nadeel van Gnome is dat als je op desktop rechtsklikt, en misklikt zeg maar, je gelijk een New Folder op je desktop hebt, die je moet deleten. Heb al gezocht hoe ik die New Folder link eruit kan krijgen, das broncode werk....pffft.

[ Voor 24% gewijzigd door Sjah op 11-04-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Sjah

Dat die optie überhaupt bestaat... :F

Mensen moeten juist afleren om hun hele Desktop vol te proppen met documenten en folders en allerlei andere troep!
Daar heb je een hele mooie /home/ folder voor!!! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:11:
@Sjah

Dat die optie überhaupt bestaat... :F

Mensen moeten juist afleren om hun hele Desktop vol te proppen met documenten en folders en allerlei andere troep!
Daar heb je een hele mooie /home/ folder voor!!! |:(
Staat de desktop tegenwoordig niet meer onder /home? Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
@nero355 Leven en laten leven; al hoop ik dat je nickname niet is gekozen omdat je verwantschap voelt met de Nero.

Leuke anekdote, een collega met windows (in het xp tijdperk denk ik) had zn hele desktop vol met 'zooi' staan, maar dan ook echt veel, als in meer dan 1000 items, en dan niet uitgelijnd. Ik kreeg hem zo ver dat ie een keer 'uitlijnen op raster' (of hoe dat heette in windows) te klikken, en toen kon hij het meeste niet meer (op die manier) bereiken, want daar was zn desktop niet groot genoeg meer voor natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

downtime schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:21:
Staat de desktop tegenwoordig niet meer onder /home? Vreemd.
Leuk inkoppertje dat ik al had verwacht, maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel! :P
Niks ervan! Gewoon een zeer slechte gewoonte die vaak leidt tot ellende in een zakelijke omgeving! :F
Al hoop ik dat je nickname niet is gekozen omdat je verwantschap voelt met de Nero.
Ja en Nee >:) :+
Leuke anekdote, een collega met windows (in het xp tijdperk denk ik) had zn hele desktop vol met 'zooi' staan, maar dan ook echt veel, als in meer dan 1000 items, en dan niet uitgelijnd. Ik kreeg hem zo ver dat ie een keer 'uitlijnen op raster' (of hoe dat heette in windows) te klikken, en toen kon hij het meeste niet meer (op die manier) bereiken, want daar was zn desktop niet groot genoeg meer voor natuurlijk >:)
Dat dus! Één click en ze kunnen niks meer vinden in die puinhoop! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:27:
[...]

Leuk inkoppertje dat ik al had verwacht, maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel! :P
Wat bedoel je dan? Want Desktop is niets anders dan gewoon een map in je home. Nog even en je gaat beweren dat men niets in Downloads moet downloaden... :N
[...]

Niks ervan! Gewoon een zeer slechte gewoonte die vaak leidt tot ellende in een zakelijke omgeving! :F
Maar zakelijk gebruikt men Windows en dat is een heel ander soort ellende. Dus ga nou niet die troep naar Linux halen. Desktop omgevingen moeten je gewoon de optie geven om het bureaublad als aparte onderdeel te tonen of als map. Iets dat bij KDE en Xfce gewoon mogelijk is.
[...]

Dat dus! Één click en ze kunnen niks meer vinden in die puinhoop! |:(
Sorry, can't sort by penis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@nero355

Jouw nick heeft wat te maken met de CDR write software van 17 jaar terug? En die 355 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dit natuurlijk :
Nog even en je gaat beweren dat men niets in Downloads moet downloaden... :Y
En dus niet op hun Desktop :P
Maar zakelijk gebruikt men Windows en dat is een heel ander soort ellende.
Dus ga nou niet die troep naar Linux halen.
Precies! :*)
Desktop omgevingen moeten je gewoon de optie geven om het bureaublad als aparte onderdeel te tonen of als map. Iets dat bij KDE en Xfce gewoon mogelijk is.
IMHO mag die gewoon lekker LEEG blijven als het om bestanden en mappen gaat!

Dat je daar eventueel iets van een "Deze Computer" achtige items hebt of snelkoppelingen naar applicaties is verder geen ramp, want daar zal nooit data in staan die je liever niet kwijt bent :)
Sorry, can't sort by penis. :+
_O- :+
Sjah schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:46:
Jouw nick heeft wat te maken met de CDR write software van 17 jaar terug? En die 355 dan?
Ik hoop ooit nog eens zoiets op zijn minst één keer te besturen, het liefst te kopen : https://dyler.com/cars/fe...-coupe-1996-grey-for-sale 8) <3

De kleur is namelijk tevens mijn naam! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Begin met mij een multinational. bijv " we bring Linux to the Desktop" . Je moet maar denken dat Paul Allen en Gates ook ooit zijn begonnen, en Allen had voor zijn dood een groot jacht (understatement). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 16:11
Hier mensen recentelijk overgestapt van Sway (wayland, wl-roots) naar Hyprland? En wat zijn de ervaringen? Ben van plan ergens de komende weken de stap te maken, en ben benieuwd of mensen hier me reeds voor zijn geweest. Wat voor mij voornamelijk van belang is in hoeverre screensharing stabiel werkt (middels xdg-desktop-portal-hyprland).

[ Voor 23% gewijzigd door Kaspers op 12-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 15:15
Kaspers schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:13:
Hier mensen recentelijk overgestapt van Sway (wayland, wl-roots) naar Hyprland? En wat zijn de ervaringen? Ben van plan ergens de komende weken de stap te maken, en ben benieuwd of mensen hier me reeds voor zijn geweest. Wat voor mij voornamelijk van belang is in hoeverre screensharing stabiel werkt (middels xdg-desktop-portal-hyprland).
Hi. Kan je van allerlei ervaring vertellen met Hyprland maar gebruik geen screensharing dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:12:
Begin met mij een multinational. bijv " we bring Linux to the Desktop" .
Als het Mark Shuttleworth niet is gelukt dan moet je wel beseffen dat je aan een serieuze uitdaging begint, vooral gezien de houding van mensen vandaag de dag! ;)

Nu maar eens kijken hoe Valve het eraf gaat brengen :)
Je moet maar denken dat Paul Allen en Gates ook ooit zijn begonnen, en Allen had voor zijn dood een groot jacht (understatement). :+
Dat zijn twee enge figuren waarop ik niet zou willen lijken eerlijk gezegd... :N :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:04:
[...]

Nu maar eens kijken hoe Valve het eraf gaat brengen :)

[...]

Dat zijn twee enge figuren waarop ik niet zou willen lijken eerlijk gezegd... :N :/
Klopt, hele enge mannetjes, zakkenvuillers vooral.

Maar Steam, dat was toch Steam OS, dat ligt toch ook al achter ons, die poging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat denk je dat op de Steamdeck draait? Dat zou toch iets van SteamOS moeten zijn, of niet dan? ;)

Het was dacht ik meer een samenwerking tussen Valve en Canonical, waarbij Ubuntu als basis werd gebruikt. Toen Canonical begon te hinten dat ze 32 bit support gingen droppen, waren er gelijk klachten over support voor Steam dat dan niet meer mogelijk was, aangezien de applicatie zelf 32 bit is en daardoor 32 bit libraries nodig heeft.
Uiteindelijk bleek dat multi-arch nog wel bleef in Ubuntu, ze moeten wel, maar dat een 32 bit release er niet meer zou komen. En dat is wel enigszins begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Begin met mij een multinational. bijv " we bring Linux to the Desktop" . Je moet maar denken dat Paul Allen en Gates ook ooit zijn begonnen, en Allen had voor zijn dood een groot jacht (understatement). :+
ik denk dat het vooral een goed idee zou zijn als je dan begint met te zorgen dat bedrijven zoals microsoft of adobe hun software als flatpack of snap willen aanbieden .... en dat je vervolgens ook gaat verwegen hoe je een hybride oplossing kunt bieden tussen free as in GPL3, en een licentie-model waaruit je je medewerkers kunt betalen, niet alleen voor hyper-de-pieper nice-to-have software ontwilling maar ook een systeem waarbij mensen je kunnen bellen met pc vragen...

een van de grootste hindernissen voor linux bij henk en ingrid thuis is toch wel dat ...
A: je het niet bij de mediamarkt kunt kopen (op afbetaling natuurlijk),
B: dat er te weinig support voor is.

en dan komen we pas bij puntjes zoals:
C: dat windows software (ja ook games) er niet (of minder goed) op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

i-chat schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:26:
ik denk dat het vooral een goed idee zou zijn als je dan begint met te zorgen dat bedrijven zoals microsoft of adobe hun software als flatpack of snap willen aanbieden.
Volgens @Hero of Time heeft Microsoft precies dat gedaan : Teams als losse AppImage of iets dergelijks aangeboden, echter hebben ze die ondertussen afgeschoten en word je met Electron troep opgezadeld! :F

Zie : https://www.windowscentra...nce-on-linux-is-now-a-pwa :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Precies dit is wat ik bedoel, men begint met Microsoft teams en voor je het weet wordt het alweer afgeschoten en krijg je elektron op je bordje.

Maar hoe je het ook wendt of keert de misse in Linux gewoon een fatsoenlijke tools om dit soort zaken gedaan te krijgen. Kijk hier software zoals: colabora (een commerciële fork van libre office) Hiermee kan je weliswaar goed samenwerken in een web interface maar zodra je dat zorgt er op de desktop wilt draaien als native desktop app en/of in android of ios

Lukt dat samenwerken ineens niet meer zo goed of gewoon helemaal niet. Dat zijn echter wel de functies die Het verschil maken tussen hobby programma’s en een professionele OfficeSuite waar ook eenbedrijf mee aan de slag zou willen

En stel je dan eens voor wat een bedrijf voor elkaar zou kunnen krijgen als je naast al die vrijwillige bijdragen en die professionele bijdragen die grote bedrijven leveren je ook nog een een beetje support zou krijgen van je gebruikers

Wat als je in het geval van een Ubuntu ijvoorbeeld gewoon een paar tientjes per jaar zou (moeten) doneren

Wat als ik in plaats van € 99 per jaar aan Microsoft te betalen voor Office 365 ik dat geld kon stoppen in een
Opensource alternatief
Zoals /e/ op mobiel én op desktop

Met gewoon ergens ook een genius bar voor support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

i-chat schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:21:
Hiermee kan je weliswaar goed samenwerken in een web interface maar zodra je dat zorgt er op de desktop wilt draaien als native desktop app en/of in android of ios
Ik wil dat soort meuk helemaal niet op mijn telefoon gebruiken zolang we geen Convergence telefoons hebben, want zo'n klein scherm en onscreen keyboard zonder stylus met Wacom achtige features is gewoon R-U-K :P
Zoals /e/ op mobiel én op desktop
Heeft /e/ dan een Desktop variant :?

Voor zover ik weet alleen een deGoogle Android ROM die je op sommige telefoons kan flashen ?!
Met gewoon ergens ook een genius bar voor support
Laten we het houden op een plek voor Support en niet die horrorshow! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ik wil dat soort meuk helemaal niet op mijn telefoon gebruiken zolang we geen Convergence telefoons hebben, want zo'n klein scherm en onscreen keyboard zonder stylus met Wacom achtige features is gewoon R-U-K :P

sorry - misscshien even ter verduidelijking maar ik had het in deze eigenlijk vooral over tablets zelf gebruik ik ook liever geen office op mijn telefoon (nuja een goede doc-viewer zou misschien nog wel fijn zijn).

verder had ik van /e/ eigenlijk altijd het idee dat men met een personal cloud alternatief wilde gaan komen, echt een manier om niet meer afhankelijk te zijn van de ggoogle's of apple's of mircosofts van deze wereld voor het hebben van een gesynchroniseerde agenda, mailbox etc. dat gaat natuurlijk wel wat verder dan alleen maar een telefoon met microG dan heb je ook alternatieven nodige voor mail, office, en dat soort meuk.

zelf ben ik nu sinds kort aan het experiementeren met verschillende AiO oplossingen waarbij ik een eigen (eenvoudige) mailserver wil opzetten die vervolgens via een smarthost-constructie komt te werken en die mogelijk ook gebruik zal maken van getmail (of een soortgelijke oplossing) om email op te halen uit extrne mailboxen als mijn eigen servertje eventjes minder berijkbaar is.

ik hoop op die manier bij een goedkopere provider eenvoudige mailboxjes af te kunnen nemen van hooguit enkele centen per mailbox om die mail vervolgens naar een eigen personal cloud te kunnen trekken, om zodra ik mail wil versturen weer gebruik te maken van de mailservers (en reputatiescore) van die host.

op die manier krijg ik straks dus in beginsel alle mail netjes zelf binnen tenzei er iets misgaat en ik de mail binnenkrijg op een extrne mailbox die zodra ik weer online kom netjes wordt geleegd...

het aller vervelendste aan dit alles is dat het eigenlijk allemaal weer een soort zoek-het-lekker-zelf-uit-oplossing wordt, kijk je naar de standaard mail-in-a-box achtige oplossingen dan gaan ze er allemaal van uit dat je dat op een vps draait en dat je je eigen reputatiescore gaat opbouwen... terwijl ik alleen maar op zoek ben naar een self-hosted-personal cloud..

De "mail server" die ik wil moet niet meer doen dan zorgen dat alles netjes werkt en netjes werkt en netjes te beheren valt, maar op deze manier zou het eigenlijk net zo goed gewoon een default packaged module van nextcloud kunnen zijn. (zoals office dat nu ook al is).

maar goed dit zijn dus allemaal van die overwegingen om bij de grote boze bigtech weg te kunnen, maar tegelijk zie je hoe moeilijk het al is (voor iemand die ooit in het verleden wel systeembeheer heeft gedaan). laat staan voor mensen die gewoon iets bij de mediamarkt willen kunnen kopen.

en owja, ik heb inmiddels wel WAT ervaring met apple support, en de manier waarop ze een en ander toegankelijk maken is ontzettend goed en tenenkrommend tegelijkertijd. dus ik snap je opmerking van die horroshow wel, het is alleen dat heel veel mensen die mate van bemoeienis gewoon nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

i-chat schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:01:
sorry - misscshien even ter verduidelijking maar ik had het in deze eigenlijk vooral over tablets zelf gebruik ik ook liever geen office op mijn telefoon (nuja een goede doc-viewer zou misschien nog wel fijn zijn).
Meh...

Convergence is echt een flinke stap daar voorbij en had IMHO al jarenlang de standaard moeten zijn op alle telefoons en tablets! :)
zelf ben ik nu sinds kort aan het experiementeren met verschillende AiO oplossingen waarbij ik een eigen (eenvoudige) mailserver wil opzetten die vervolgens via een smarthost-constructie komt te werken en die mogelijk ook gebruik zal maken van getmail (of een soortgelijke oplossing) om email op te halen uit extrne mailboxen als mijn eigen servertje eventjes minder berijkbaar is.

ik hoop op die manier bij een goedkopere provider eenvoudige mailboxjes af te kunnen nemen van hooguit enkele centen per mailbox om die mail vervolgens naar een eigen personal cloud te kunnen trekken, om zodra ik mail wil versturen weer gebruik te maken van de mailservers (en reputatiescore) van die host.

op die manier krijg ik straks dus in beginsel alle mail netjes zelf binnen tenzei er iets misgaat en ik de mail binnenkrijg op een extrne mailbox die zodra ik weer online kom netjes wordt geleegd...

het aller vervelendste aan dit alles is dat het eigenlijk allemaal weer een soort zoek-het-lekker-zelf-uit-oplossing wordt, kijk je naar de standaard mail-in-a-box achtige oplossingen dan gaan ze er allemaal van uit dat je dat op een vps draait en dat je je eigen reputatiescore gaat opbouwen... terwijl ik alleen maar op zoek ben naar een self-hosted-personal cloud..
Naast dat het zelf hosten van je e-mail op een consumentenlijntje geen strak plan is tegenwoordig, tenzij je een ruim meewerkende XS4ALL/Freedom achtige ISP hebt denk ik dat je gewoon een ISP nodig hebt die je kan voorzien van een Relay Server die vaak de e-mail 3 tot 7 dagen lang kan vasthouden :?

Ik heb dat heeeeel lang geleden gedaan bij KPN toen het Internet wat minder streng was als het om e-mail ging :
- Eigen domein voor een paar € per jaar ergens afnemen.
- Eigen Server thuis met FreeBSD + Sendmail.
- De juiste DNS Records instellen inclusief de priorities zodat de e-mail eerst naar KPN ging en daarna pas bij mijn eigen E-Mail Server werd afgeleverd!

En gaaaan met die banaan! :Y) :*)
maar goed dit zijn dus allemaal van die overwegingen om bij de grote boze bigtech weg te kunnen, maar tegelijk zie je hoe moeilijk het al is (voor iemand die ooit in het verleden wel systeembeheer heeft gedaan). laat staan voor mensen die gewoon iets bij de mediamarkt willen kunnen kopen.
Zelf je eigen dingen hosten doet de gemiddelde MediaMarkt klant dan ook niet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:45:
[...]

Volgens @Hero of Time heeft Microsoft precies dat gedaan : Teams als losse AppImage of iets dergelijks aangeboden, echter hebben ze die ondertussen afgeschoten en word je met Electron troep opgezadeld! :F

Zie : https://www.windowscentra...nce-on-linux-is-now-a-pwa :r
Het was dus een electron app, maar je hebt nu een volledige Chrome-based browser nodig. Met alle troep en ellende dat er mee komt.

Ik zou eigenlijk eens moeten kijken of een UA spoofer add-on werkt om de 'verborgen' features te krijgen in m'n Firefox PWA.

[ Voor 10% gewijzigd door Hero of Time op 14-04-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
denk ik dat je gewoon een ISP nodig hebt die je kan voorzien van een Relay Server die vaak de e-mail 3 tot 7 dagen lang kan vasthouden
Dat zou inderdaad geweldig zijn. De reden dat ik het zelf wil hebben is voornamelijk omdat ik een fatsoenlijke integratie wil tussen opslag mail en agenda

Eigenlijk alsof ik alles zou hebben binnengehengeld in een offline mailclient zoals thunderbird en of outlook

Mijn ftth verbinding is in principe betrouwbaar genoeg voor een prive nextcloud instance maar natuurlijk niet voor een volwaardige mailserver oplossing

Dus dan is wat jij voorstelt best wel iets om naar te kijken
Heb je toevallig voorbeelden van aanbieders

Ik ben ze eigenlijk nog niet tegen gekomen en ken alleen oplossingen als mailtjesun maar dat lijkt me niet wat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

i-chat schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:26:
Dus dan is wat jij voorstelt best wel iets om naar te kijken
Heb je toevallig voorbeelden van aanbieders ?
Destijds deed dus KPN dat voor mij en ik weet dat XS4ALL het natuurlijk ook deed :)

Het beste wat je kan doen is IMHO rondbellen/mailen en hopen dat je wat geschikts tegenkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ik wil dat soort meuk helemaal niet op mijn telefoon gebruiken zolang we geen Convergence telefoons
Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe jij je dat convergence voorstelt. Enige poging qua software daartoe wat mij helder voor geest staat was windows 8 poging.
Of vind je dat er Blackberrys achtige toestellen moeten komen ofzo? En hoe zie je dat dan met tablet? Want het probleem met convergence lijkt mij dat geen mens een kb of extra muis gaat aansluiten, dus ja daar ga je...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
Sjah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
[...]

Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe jij je dat convergence voorstelt. Enige poging qua software daartoe wat mij helder voor geest staat was windows 8 poging.
Of vind je dat er Blackberrys achtige toestellen moeten komen ofzo? En hoe zie je dat dan met tablet? Want het probleem met convergence lijkt mij dat geen mens een kb of extra muis gaat aansluiten, dus ja daar ga je...
Als ik een iPad (of andere fatsoenlijke tablet) met één kabel aan een usb-c-dock kan hangen waarna ik opeens een Linuxdistro/MacOS draai dan zou ik geweldig blij zijn.
Mijns inziens lijkt dat de beste oplossing - je device in "on the road"-modus in een tablet-/telefoongeoptimaliseerd OS en zodra je hem aansluit dan draai je een full fledged, no compromise OS (dus niet een Dex oid, want da's toch nog redelijk beperkt en gesloten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe jij je dat convergence voorstelt.
Onder andere zo :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/7b12910b5bba526f3a7f8b8907e906d8fe46e6e9/?url=https%3A%2F%2Flinuxgizmos.com%2Ffiles%2Ffxtec_pro1x_ubuntutouch.jpg

;)
Enige poging qua software daartoe wat mij helder voor geest staat was windows 8 poging.
Canonical was de eerste met Ubuntu Touch/Phone en Convergence : https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=convergence

Microsoft deed dat i.c.m. Windows met Continuum inderdaad : https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=continuum

:)
Of vind je dat er Blackberrys achtige toestellen moeten komen ofzo?
Ik vind het sowieso jammer dat die op een bepaald moment verdwenen waren! :'(
En hoe zie je dat dan met tablet?
Want het probleem met convergence lijkt mij dat geen mens een kb of extra muis gaat aansluiten, dus ja daar ga je...
Je kent toch wel dit soort produkten : Belkin Apple Watch Lightning Charge Dock (Apple Watch) :?
(Of iets in die richting in ieder geval...)

Stel je voor dat je dan een telefoon/tablet of nu ik het toch toevallig tegenkom zelfs een horloge in/op een Dockingstation zet die aan de achterkant de volgende aansluitingen heeft :
- HDMI
- DP
- LAN
- USB in allerlei vormen

En op het moment dat ik dat doe mijn Ubuntu Touch of KDE Plasma van "Phone Mode" naar Desktop Mode gaat en ik op die manier bijvoorbeeld aan jou kan laten zien wat ik laatst heb gemaakt/tegenkwam/enz. op het moment dat ik bij jou thuis langskom of als jij mijn collega zou zijn op een andere afdeling en net als ik je telefoon als Thin Client of ondertussen gezien de ARM SoC ontwikkelingen zelfs als volwaardige Client gebruikt! ;)

Dan krijg je dus zoiets :

Afbeeldingslocatie: https://www.ginjfo.com/wp-content/uploads/2014/11/UbuntuforAndroid.jpg

:Y) 8) :*) _O_ <3

IMHO is dat ook waar we met zijn allen heen gingen met al die PDA's en iPAQ's en dergelijke modellen, maar toen kwam er een bepaald bedrijf helaas met de ellende die "apps" heet i.c.m. een zeer gesloten systeem en de concurrenten wisten niet hoe gauw ze op die "Hype Train" moesten springen, maar dan i.c.m. Google en hun Android zooi... :r

Echt zoo jammer gewoon! ;w :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ok, nu snap ik je veel beter. Had al gekeken en gezocht naar Ubuntu Convergence. Nee dat deel snap ik nu. Wat ik iets minder snap maar nog steeds wel ongeveer doorheb, is dat Apple in jouw ogen met hun apps fout waren. Wat is er precies zo gesloten aan? Vast wegens financien ?
tJa dat ze arrogant waren wist ik wel, ben wel ns Apple-users tegengekomen die meldden dat ze "een Apple gebruikten" ...met een aardappel bijna in hun keel. Je merkt het ook als je in Amsterdam in de Apple Store komt, je mag blij zijn dat ze jou willen helpen...

Maar nu niet over naar Apple bash, convergence is idd waarheen we zouden moeten, want ja nu word je naast een Phone verplicht om een pc te hebben, of andersom, hoe je het wilt zien. Sommigen gaan al over naar de Phone en Tablet, en dumpen de pc.
Van dat docking/oplaadstation wist ik amper, tja idd handig als je daar een paar aansluitingen hebt voor monitor en usb en NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:52:
Wat ik iets minder snap maar nog steeds wel ongeveer doorheb, is dat Apple in jouw ogen met hun apps fout waren.

Wat is er precies zo gesloten aan?
Vast wegens financien ?
Tja, het is heel simpel : Wat heb je liever ?

- Een OS en dus ook apparaat waar jij niet geheel de baas over bent dat aan elkaar hangt met halfbakken apps zoals bij iOS en Android en je zelfs na het unlocken van de bootloader en rooten (Als dat al kan!) nog steeds niet een flexibel OS overhoudt en met allerlei beperkingen zit waar je omheen moet werken...

- Of een OS dat in feite gewoon je favoriete Linux distro (of desnoods Windows) is inclusief al je favoriete applicaties zoals je dat al jarenlang kent!

Ik denk dat de keuze voor de meeste Linux/*BSD gebruikers eigenlijk wel simpel is : De tweede optie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 16:11
Kaspers schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:13:
Inmiddels over; en best te spreken over Hyprland. In ieder geval geen crashes meer bij het verplaatsen van workspaces naar een tweede monitor, wat nog wel eens het geval is met Sway. Dat is soms schering en inslag. Van Hyprland overigens wel alle animaties uitgezet. Verder veel flexibiliteit in keybindings, vooral icm met de hyprctl client. Grouping werkt fijn en de bekende tools voor monitor configuratie zoals wdisplays en kanshi werken ook icm Hyprland zonder issues. Voor de komende tijd dus de nieuwe daily driver, na xfce, i3, dwm, bspwm en recentlijk sway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Hallo Allemaal, ik heb de overstap gemaakt van Windows 11 naar Fedora 38,

alles is bijna naar wens maar 1 ding krijg ik nog niet aangepast

namelijk het gnome context menu van de rechter muis knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm1SdHnm_vkC0TI_kMeQfA5xBJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0o58MknAnVfDVomjsnhWVDh.jpg?f=user_large

Ik was al met de extension manager aan de slag gegaan maar de oplossing nog niet gevonden.

Tante google had ik ook al geraadpleegd maar daar kwam ik ook niet verder, iemand ?

[ Voor 15% gewijzigd door cazzie op 18-08-2023 18:50 ]

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hmm, geef mij dat right click menu van Fedora Gnome 44, maar eens in Ubuntu dat ook Gnome 44 heeft, maar tis een flink langere list in Ubuntu. Het is iets dat mij irriteert... ik wil van New Folder af.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 18-08-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:50:
Hallo Allemaal, ik heb de overstap gemaakt van Windows 11 naar Fedora 38,

alles is bijna naar wens maar 1 ding krijg ik nog niet aangepast

namelijk het gnome context menu van de rechter muis knop.

[Afbeelding]

Ik was al met de extension manager aan de slag gegaan maar de oplossing nog niet gevonden.

Tante google had ik ook al geraadpleegd maar daar kwam ik ook niet verder, iemand ?
"Ik heb een probleem hier mee"... eh, wat is het probleem dan? Doet toch wat het moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzie
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

"Ik heb een probleem hier mee"... eh, wat is het probleem dan? Doet toch wat het moet doen?
Een paar extra opties zou zeer welkom zijn zoals
: create new folder
: create new document >
: open terminal
: open with
: rename

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Een paar extra opties zou zeer welkom zijn zoals
: create new folder
: open terminal
: open with
: rename
Dat is niet het probleem van Gnome, maar van jouw denkwijze die nog op Windows is gericht. ;) De zaken die jij noemt horen thuis in een file manager. Nautilus in jouw geval. Daar doe je bewerkingen voor bestanden en mappen. Niet op je desktop.

"Sorry, there is no sort by penis option". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:17:
[...]

Dat is niet het probleem van Gnome, maar van jouw denkwijze die nog op Windows is gericht. ;) De zaken die jij noemt horen thuis in een file manager. Nautilus in jouw geval. Daar doe je bewerkingen voor bestanden en mappen. Niet op je desktop.

"Sorry, there is no sort by penis option". :+
Het klopt dat ik een oudere verstokte windows gewoonte gebruiker ben en 1 functie is mij dierbaar namelijk
Anders blijft het straks knagen en krijg ik later wellicht spijt van mijn overstap naar de wondere wereld
die fedora linux heet.

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Welkom in de linux wereld. tJa New file, ik las ergens dat Gnome dat ook beschikbaar maakt (zoek maar), maar weet niet of dat in Nautilus is, of ook in rechtsklik op buro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Sjah schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:39:
Welkom in de linux wereld. tJa New file, ik las ergens dat Gnome dat ook beschikbaar maakt (zoek maar), maar weet niet of dat in Nautlius is, of ook in rechtsklik op buro.
Gevonden: terminal >> touch ~/Templates/Empty\ Document :9

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@cazzie, als je zo'n verstokte Windows gebruiker bent, waarom heb je dan voor de Gnome desktop omgeving gekozen? Ben benieuwd naar je beweegredenen tov de andere desktop omgevingen. Fedora heeft zogeheten spins met andere DEs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Ik heb wel eens test runs gedaan met ubuntu / mint / pop.os / nobara / fedora op verschillende
hardware wat hier de tafel passeerde en door het gebrek aan kennis weer terug gevallen naar
Windows. Nu wil ik toch doorzetten en vond de customization van Gnome wel een dikke plus
en de looks van KDE / Cinnamon / MATE ietsje minder, gebaseerd op een onderbuikje gevoel.

Stel dat straks een tip komt mbt DE nummerje X of Y dan ben ik best wel avontuurlijk aangelegd
om deze te installeren en deze uit te proberen aangezien je toch redelijk makkelijk kan switchen.

Zo is mijn vraag, met welke DE start jou computer elke dag op ?

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gnome is redelijk "opinionated" in dat opzicht. Bij KDE Plasma heb je een hoop meer opties en vrijheid om dingen in te stellen naar je wensen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Opinionated?

Mijn mening over die hele DE-zooi in de linuxwereld, ik vind dat er gewoon 1 DE als default moet worden gekozen en die moet gewoon goed zijn.
Bij mij is dat Gnome (die ik mager vind in de topbalk (bovenin dus ja(veel waste of space)), icm met Dock (de dash2dock Gnome-extensie) zoals je die in Ubuntu vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
En ik heb altijd al gedacht dat KDE dichter bij windows zat dan gnome. Ik gebruik dan weer LXQT, omdat het wat leaner aanvoelt, en die doet volgens mij ootb wat jij wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ougo1a0LpbXP69k3lPKKoZSELXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LWXO57zhGvMYx6DZ4ALOESUv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruikte in den beginne Xfce. Kort erna de eye-candy van Beryl en later Compiz-Fusion gebruikt als WM met nog steeds Xfce als basis. Nu hebben m'n systemen KDE.

Standaard, out of the box, is Gnome erg beperkt in mogelijkheden en aanpasbaarheid. Met Gnome 2 was het nog wel te doen, daarna werd er steeds meer uitgekleed en moet je sommige basale dingen met extensies oplossen. Die dan weer met een update van Gnome stuk kunnen gaan totdat de extensie is bijgewerkt.

Omdat ik destijds de menu indeling op het panel onlogisch vond (applicaties en instellingen gescheiden en systeem vs user ook nog eens door elkaar) heb ik een lichte afkeur voor Gnome ontwikkeld en zal ik het zelf niet snel kiezen.

Dan heb je ook nog de distro's zelf die eventueel aanpassingen doen aan Gnome waardoor het net iets anders werkt of eruit ziet dan bij een andere distro. Dat helpt ook niet echt mee. Ik vergelijk het dan even met Android, Canonical doet met Gnome wat Samsung met Android doet. Eigen uiterlijk er overheen en het is niet direct te repliceren bij andere distro's. Ben je bijvoorbeeld net Gnome van Ubuntu gewent, pak je Fedora dan heb je weer een andere ervaring. Terwijl het dezelfde Gnome is.

Eigenlijk heb ik dat alleen met Gnome zien gebeuren, andere DE's worden niet zo grondig verbouwd eigenlijk. Zelfs KDE, in alle mogelijkheden die er zijn, zal alleen een andere standaard config zijn zonder aparte onderdelen die een andere distro niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, nogal. Dat is geen controversieel statement toch?
Mijn mening over die hele DE-zooi in de linuxwereld, ik vind dat er gewoon 1 DE als default moet worden gekozen en die moet gewoon goed zijn.
Bij mij is dat Gnome (die ik mager vind in de topbalk (bovenin dus ja(veel waste of space)), icm met Dock (de dash2dock Gnome-extensie) zoals je die in Ubuntu vindt.
Default voor wat? De meeste distros hebben een default DE.

Maar goed, jij vindt dat die default Gnome moet zijn, maar andere mensen vinden weer andere. Daarom zijn er meerdere DEs: er zijn verschillende smaken en filosofieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Compizfox schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

[...]

Default voor wat? De meeste distros hebben een default DE.
Default voor de minder doorspekte Windows gebruiker, die naar Linux wil. Linux moet hen gewoon een optie bieden van " kijk eens dit is je default keuze, dit vinden we de beste" . In theorie is zo een voorgekauwde optie er niet, in praktijk is het nogal eens Ubuntu LTS met Gnome.
Misschien merk je al dat mij het nut van distro's niet helemaal duidelijk is, en denk zelfs dat het Linux klein heeft gehouden. Als de ongeinformeerde Windows user niet zoiets heeft van "aah jullie bij Linux hebben het uitgevochten, dan kan ik eens kijken"... tja ik snap hem daarin wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sjah schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:40:
[...]

Default voor de minder doorspekte Windows gebruiker, die naar Linux wil. Linux moet hen gewoon een optie bieden van " kijk eens dit is je default keuze, dit vinden we de beste" . In theorie is zo een voorgekauwde optie er niet, in praktijk is het nogal eens Ubuntu LTS met Gnome.
Misschien merk je al dat mij het nut van distro's niet helemaal duidelijk is, en denk zelfs dat het Linux klein heeft gehouden. Als de ongeinformeerde Windows user niet zoiets heeft van "aah jullie bij Linux hebben het uitgevochten, dan kan ik eens kijken"... tja ik snap hem daarin wel.
Dat kan niet, want zo zit GNU/Linux niet in elkaar. Het is geen één, unified OS, maar Linux is slechts een kernel. Er zijn een hoop GNU/Linux distros die dat combineren met een userland, waaronder een DE. Elke distro maakt andere keuzes daarin.

Natuurlijk bieden de meeste grote distros (zoals Ubuntu) wel een default voorgekauwde optie aan. Dat is dan toch gewoon wat je zoekt?

Het is niet zo dat er "by design" meerdere distros zijn, maar dit is simpelweg een gevolg van het feit dat Linux geen monolithisch OS is zoals FreeBSD. Het heeft echter zeker wel een voordeel: keuzevrijheid. Niet iedereen is fan van Ubuntu met Gnome. In een ecosysteem waar vrijheid speerpunt is, zal je dat altijd hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 20-08-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Gisteren willen switchen naar KDE en dat liep niet helemaal naar wens, moest overal weer opnieuw
inloggen en dacht 'snel weer terug' naar Gnome. Blijkbaar in mijn onwetendheid de verkeerde route
genomen en zat met een kde/gnome mix en dat proberen te fixen maar dat liep niet geheel naar wens.

Nu weer terug bij Nobara en is alles weer up & running en ben ik tevreden met mijn huidige desktop.

* al doende leert men weer een beetje meer met vallen en opstaan.

control alt oeps deleted

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste