Saved by the buoyancy of citrus
Elke keer als ik Xfce gebruik moet ik meteen weer denken aan de tijd dat ik BeOS 5 draaide : Rechtermuisknop waar dan ook op de Desktop en je "Start Menu" staat meteen voor je neus!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
't wordt naar mijn mening pas leuk als je zulke dingen zelf gaat scripten/programmeren kopiëren in Awesome of DWM
Ben zelf via Gnome(2) --> MacOS --> Gnome en wat uitstapjes naar XFCE uiteindelijk bij DWM terecht gekomen. Zoals Sjah al zegt, KDE doet het 'm net niet voor me. Uiteindelijk gekozen voor een overvloed aan vrijheid dus
Voor een overzicht kan je hier terecht : https://getsol.us/2020/12/02/budgie-10-5-2-released/
Ik heb hier twee oude pc's. Op een i5-2500 staat Ubuntu met Gnome en dat draait opvallend soepel.
En op een i5-3550 staat Manjaro met KDE en dat draait opvallend trager.
Disclaimer; ja, ik weet dat er meerdere variabelen zijn bij deze vergelijking. Maar het is slechts een vraag.
weet het niet meer
Standaard draait de "File Search" (Baloo) indexer, welke ik altijd direct uitschakel. Wat je ook kan testen is of het uitschakelen van de compositor helpt, "Display and Monitor" / "Compositor".Vishari Beduk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:28:
Klopt het dat KDE wat meer performance vraagt dan Gnome?
Ik heb hier twee oude pc's. Op een i5-2500 staat Ubuntu met Gnome en dat draait opvallend soepel.
En op een i5-3550 staat Manjaro met KDE en dat draait opvallend trager.
Disclaimer; ja, ik weet dat er meerdere variabelen zijn bij deze vergelijking. Maar het is slechts een vraag.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi
Ik sta echt met stomheid geslagen; ik schakel die compositor uit en reboot. En de UI voelt daadwerkelijk sneller aan en ziet er niet even netter uit.FRidh schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:01:
[...]
Standaard draait de "File Search" (Baloo) indexer, welke ik altijd direct uitschakel. Wat je ook kan testen is of het uitschakelen van de compositor helpt, "Display and Monitor" / "Compositor".

Anyway, bedankt voor de tip.
weet het niet meer
De compositor heeft drivers/hardware-ondersteuning nodig en valt, als deze niet beschikbaar is, terug naar llvmpipe wat ongelooflijk traag is. https://blog.martin-graes...in-kde-plasma-workspaces/Vishari Beduk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:27:
[...]
Ik sta echt met stomheid geslagen; ik schakel die compositor uit en reboot. En de UI voelt daadwerkelijk sneller aan en ziet er niet even netter uit.
![]()
Hoe krijgen ze het verzonnen.
Anyway, bedankt voor de tip.
Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Ik had de nvidia drivers voor mijn GT710 kaart daadwerkelijk geinstalleerd. Tot mijn verbazing kan ik zonder problemen youtube video's bekijken (dat is mij met Ubuntu nog nooit gelukt, altijd 'scheuring')
Maar in de system settings staat de driver niet ingeschakeld
Vervolgens nogmaals proberen te installeren maar nu heb ik blijkbaar mijn configuratie verprutst

Anyway, het doel was om te kijken of KDE met Manjaro een prettig systeem is om mee te werken.
En nu weet ik tenminste heel zeker dat ik bij Ubuntu met Gnome blijf,
Nadelelen KDE:
- schaalt niet goed; te grote letters op 4k scherm
- terminal letters zijn te groot (ik heb een 4k scherm omdat ik veel info wil, niet omdat ik grote letters wil)
- standaard fonts zijn niet mooi
- de drop-down terminal veel te groot en sowieso niet handig
- Dolphin explorer irritant opent op vorige plek (ook als network share niet meer bereikbaar is)
- het geheel (KDE) maakt een trage indruk
- bash werkt net even anders; geen 'll' en 'more' sluit niet af
- windows keys + zoeken start niet op; bijvoorbeel 'fire' start firefox niet op
weet het niet meer
Ik wil je er niet vanaf praten hoorVishari Beduk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:33:
Met Manjaro kan je blijkbaar de video drivers op verschillende plekken installeren![]()
Ik had de nvidia drivers voor mijn GT710 kaart daadwerkelijk geinstalleerd. Tot mijn verbazing kan ik zonder problemen youtube video's bekijken (dat is mij met Ubuntu nog nooit gelukt, altijd 'scheuring')
Maar in de system settings staat de driver niet ingeschakeld![]()
Vervolgens nogmaals proberen te installeren maar nu heb ik blijkbaar mijn configuratie verprutst![]()
Anyway, het doel was om te kijken of KDE met Manjaro een prettig systeem is om mee te werken.
Nadelelen KDE:
- terminal letters zijn te groot (ik heb een 4k scherm omdat ik veel info wil, niet omdat ik grote letters wil)
- standaard fonts zijn niet mooi
- de drop-down terminal veel te groot en sowieso niet handig
- Dolphin explorer irritant opent op vorige plek (ook als network share niet meer bereikbaar is)
- het geheel (KDE) maakt een trage indruk
- bash werkt net even anders; geen 'll' en 'more' sluit niet af
- windows keys + zoeken start niet op; bijvoorbeel 'fire' start firefox niet op
Maar veel van je nadelen zijn allemaal aan te passen/weg te halen. Het hele idee van KDE is dat je met een startpunt begint en vanaf daar customized naar wat je wil. Aangaande je letters bijvoorbeeld, meende ik ooit gelezen hebben dat het bewust standaard redelijk groot is zodat het altijd leesbaar is, op klein en groot scherm en vandaar schaalbaar.
Dat is t grootste verschil mijns inziens ook altijd tussen KDE en GNOME. Die laatste worden keuzes voor je gemaakt en daar moet je het min of meer mee doen, KDE levert je iets basics aan en kun je customizen naar wens. Te zwart-wit, gechargeerd, i know, maar toch.
Daar twijfel ik niet aan. Maar voor dat je het weet zit je weer vele uren te google-en.Koepert schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:42:
[...]
Maar veel van je nadelen zijn allemaal aan te passen/weg te halen.
En daar komt nog bij dat het onderliggende Manjaro het ook niet is voor mij;er wordt standaard teveel bleeding edge geinstalleerd. Mijjn voorkeur is een stabiel systeem dat gewoon doet wat het moet doen, Ik heb echt geen interesse om regelmatig de kernel te updaten.
Maar ik klaag niet hoor; het was weer een wijze les
weet het niet meer
Dat is t fijne aan LinuxVishari Beduk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:44:
[...]
Daar twijfel ik niet aan. Maar voor dat je het weet zit je weer vele uren te google-en.
En daar komt nog bij dat het onderliggende Manjaro het ook niet is voor mij;er wordt standaard teveel bleeding edge geinstalleerd. Mijjn voorkeur is een stabiel systeem dat gewoon doet wat het moet doen, Ik heb echt geen interesse om regelmatig de kernel te updaten.
Maar ik klaag niet hoor; het was weer een wijze les
To be honest, draai al jaren Manjaro, nog nooit problemen gehad met 'te bleeding edge' oid.. Maar ben in zoverre geen heavy user qua programmatuur..
Dat verschil klinkt als specifieke patches in je browser of andere config om standaard hardware versnelling te kunnen gebruiken voor het afspelen. Ik heb overigens op m'n Debian Sid systemen ook geen last van 'tearing', althans niet zichtbaar, als ik iets van Youtube speel. M'n CPU is wel druk bezig, want hardware decoding werkt niet lekker met m'n GT430 en GT610. Manjaro zal wel iets anders doen voor je GT710, want die is vergelijkbaar met m'n GT610.Vishari Beduk schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:33:
Met Manjaro kan je blijkbaar de video drivers op verschillende plekken installeren![]()
Maar in de system settings staat de driver niet ingeschakeld![]()
Vervolgens nogmaals proberen te installeren maar nu heb ik blijkbaar mijn configuratie verprutst
Om te weten of je de juiste driver gebruikt kan je eigenlijk het beste zelf gaan kijken met verschillende commando's en in configuratiebestanden/logs ipv te vertrouwen op een tooltje dat je zegt of je wel of niet een bepaalde driver gebruikt. Houd er namelijk rekening mee dat als je de nVidia legacy driver gebruikt (en dat moet je) en de tool kijkt of de huidige versie van de nVidia driver is geïnstalleerd, dit natuurlijk een false-positive zal geven over niet-functionerende/ingeschakelde driver.
De volgende punten zijn IMO een gebrek aan inzet en moeite. Iets wat vreemd is voor iemand die een distro als Manjaro wil gebruiken. Het kan ook een gebrek aan kennis en ervaring zijn. Ik zal het uitleggen waar je wat kan vinden.
Het schalen van je scherm is te vinden onder SystemSettings en dan Display. Hier kan je de schaal e.d. aanpassen als je wilt. Zoals hierboven is aangegeven wordt er een standaard schaal gebruikt voor jouw scherm.Anyway, het doel was om te kijken of KDE met Manjaro een prettig systeem is om mee te werken.
Nadelelen KDE:
Dat zal een Manjaro ding zijn. Installeer wat extra fonts en je bent daar waarschijnlijk ook vanaf. Ubuntu komt standaard met een buckload aan lettertypes, inclusief z'n eigen. En die ziet er wel redelijk slick uit.- standaard fonts zijn niet mooi
In de KDE SystemSettings kan je onder 'Fonts' ook opgeven welke je het liefst wilt gebruiken voor de UI. Hier zou ook mee kunnen spelen.
En welk programma zou dit dan zijn? Want er zijn er nogal een paar. Maar wat is er dan te groot? De hoogte? De breedte? Instellingen bekeken om dit te veranderen? Het zal zeker aan te passen zijn.- de drop-down terminal veel te groot en sowieso niet handig
Dit is echt 0 moeite, want het is gewoon in de instellingen van Dolphin te vinden. Hier kan je KDE of Manjaro niet de schuld van geven. Je zou in Ubuntu hetzelfde probleem kunnen hebben als dit de standaard instelling is. Ok, als het een default is kan je wel de schuld bij KDE leggen.- Dolphin explorer irritant opent op vorige plek (ook als network share niet meer bereikbaar is)
Dat zal wel met de compositor te maken hebben. Als je video driver geen (fatsoenlijke) hardware versnelling voor OpenGL doet, dan zal het idd wat traag aan kunnen voelen.- het geheel (KDE) maakt een trage indruk
Aangezien nVidia al jaren prima OpenGL in z'n gesloten driver heeft, en je eerder al iets vreemds opmerkte mbt je videodriver, zal dit waarschijnlijk wel de reden zijn. De render methode aanpassen naar XRender (softwarematig) of de compositor uitschakelen kan al een hoop schelen.
Ik dacht dat Arch, en daarbij dus ook Manjaro, geen bash als standaard shell gebruikt, maar zsh. De handige korte variant van 'ls -l', die bij Ubuntu de alias 'll' heeft, zal dus niet zomaar beschikbaar zijn. Die moet je apart maken voor je shell. Ook als je default bash is, zal je zelf die alias moeten maken of aanzetten.- bash werkt net even anders; geen 'll' en 'more' sluit niet af
Mbt more, ik prefereer less, omdat je hiermee wel naar boven kan scrollen, kan zoeken en ook met 'q' kan sluiten. Plus, als je wilt, hoef je maar op 'v' te drukken om het bestand in een editor te openen. Er wordt niet voor niets gezegd 'less is more'.
Zoeken in het applicatiemenu werkt anders dan zoeken om uit te voeren. Je moet in het applicatiemenu nog wel op het resultaat klikken. Wil je direct iets uitvoeren, dan moet je alt+spatie gebruiken voor Baloo, een klein zoek en uitvoer regel bovenin het scherm. Heb je bijvoorbeeld Kcalc, de KDE rekenmachine, geïnstalleerd, dan kan je er direct berekeningen in uitvoeren.- windows keys + zoeken start niet op; bijvoorbeel 'fire' start firefox niet op
Distrohoppen is leuk, maar je moet er wel de moeite voor nemen. Vooral als je een compleet andere desktop omgeving gaat gebruiken. Als je gaat verwachten dat het werkt zoals je van een andere distro en DE gewent bent, dan ben je met het verkeerde bezig.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Tevens bekend als 'alias more=less' in .bashrcHero of Time schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:40:
Mbt more, ik prefereer less, omdat je hiermee wel naar boven kan scrollen, kan zoeken en ook met 'q' kan sluiten. Plus, als je wilt, hoef je maar op 'v' te drukken om het bestand in een editor te openen. Er wordt niet voor niets gezegd 'less is more'.
Afgelopen week lekker lopen klooien met mijn Manjaro-install, ik wilde OpenCL gebruiken in darktable, en daarvoor moest ik mijn oude HD7000-gpu overzetten van de Radeon naar de AMDGPU-driver. Toen dat gelukt was kon ik de proprietary AMD OpenCL-stack gebruiken (Mesa heeft geen image-support) en uiteindelijk werkte darktable... niet.
Blijkbaar had ik te weinig videogeheugen (hoezo 100 MB? kaart heeft 1 GB?). Na wat zoeken vond ik dit ticket over vram-gebruik van Gnome. Blijkbaar bewaart de compositor je hele achtergrond uncompressed in je videogeheugen, en zijn de standaardachtergronden nogal groot.
Dus een PSA voor de Gnome-gebruikers hier: verander je desktopachtergrond, en gebruik geen dynamische achtergronden als je vram je lief is.
Uiteindelijk OpenCL wel aan de praat gekregen, maar blijkbaar is mijn oude HD7770 zo traag dat het sneller is om mijn even oude i7 het werk te laten doen
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Voor de Gnome gebruikers onder ons, welke thema's / iconen etc. gebruiken jullie?
Ik heb een hoop geprobeerd maar kom eigenlijk telkens weer terug bij Nordic.
/f/image/91tWY7oPg9Umkm9xbTWAyZjx.png?f=fotoalbum_large)
Hier had uw reclame kunnen staan.
+1 Pop!OS.
Eigenlijk kom ik altijd terug naar de standaard, dat bevalt mij het beste. Alleen aangepast met het Yaru icon theme van Ubuntu. Ik wordt al het flat design weer wat beu.
Grappig, Screenfetch geeft bij mij een heel ander icon.
Heb je dat zelf ingesteld?
/f/image/C9xPgGETNF7vXxCm9j4lcNl6.png?f=fotoalbum_large)
Tof! Ik maak gebruik van neofetch. Dat zal het denk ik zijn?CR2032 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:56:
@ericafterdark
+1 Pop!OS.
Eigenlijk kom ik altijd terug naar de standaard, dat bevalt mij het beste. Alleen aangepast met het Yaru icon theme van Ubuntu. Ik wordt al het flat design weer wat beu.
Grappig, Screenfetch geeft bij mij een heel ander icon.
Heb je dat zelf ingesteld?
[Afbeelding]
Neofetch. Klopt, thnx! Die kende ik nog niet.Eiríkr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:57:
[...]
Tof! Ik maak gebruik van neofetch. Dat zal het denk ik zijn?
Handig dat je nu gelijk de kleurtjes van de terminal mee krijgt.
Ik gebruik daarvoor altijd het kleurschema van Gogh. https://github.com/Mayccoll/Gogh
/f/image/XmYYy9PlN6JMSDE5QXNQBdJX.png?f=fotoalbum_large)
Bezig met Nordic installen, nu een uurtje, moeilijk doen met command en geheime folders maken. Let op: dit vind ik niet erg als het resultaat ernaar is.... maar ik krijg de icons niet veranderd, in welke map moet welke downloads van Nordic github?
Vooral de icoon van Files (ok ok Nautilus voor sommigen) in Ubuntu Bionic vind ik eeuwig lelijk, als die op standaard blauwe papierlade-kast staat, in de Dash.
[ Voor 81% gewijzigd door Sjah op 03-02-2021 12:07 ]
Ik ga er even vanuit dat je Gnome gebruikt?Sjah schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:37:
Misschien maar een neofetch screenshot topic maken?
Bezig met Nordic installen, nu een uurtje, moeilijk doen met command en geheime folders maken. Let op: dit vind ik niet erg als het resultaat ernaar is.... maar ik krijg de icons niet veranderd, in welke map moet welke downloads van Nordic github?
Vooral de icoon van Files in Ubuntu Bionic vind ik eeuwig lelijk, als die op standaard blauwe papierlade-kast staat, in de Dash.
Heb je GNOME Tweaks al geïnstalleerd?
Ik heb het Nordic thema in ~/.themes staan. De iconen in ~/.icons
Verder gebruik ik dit thema voor mijn terminal.
Ik zie in Arch ook al de eerste pakketten voorbij komen. Shell nog niet maar dat zal niet heel lang meer duren verwacht ik.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Tot mijn verbazing zorgen de animaties bij mij voor wagenziekte, de animaties zijn veranderd.
Ik snap nog steeds niet waarom een DE al die animaties moet hebben "in the first place" zoals ze dat zeggenDaantje20 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:59:
Tot mijn verbazing zorgen de animaties bij mij voor wagenziekte, de animaties zijn veranderd.
Om maar mijn Android telefoon als voorbeeld te gebruiken :
- Developer Options aanzetten.
- Daarin de duration van alle Animations op 0,0 of simpelweg OFF zetten.
- KLAAR!!!
Wobbly windows en dergelijken : Doe maar niet!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Is dit anders dan via Settings -> System -> Accessibility de animations op off te zetten?nero355 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:24:
- Developer Options aanzetten.
- Daarin de duration van alle Animations op 0,0 of simpelweg OFF zetten.
Geen idee, want die optie heb ik daar niet op mijn telefoonJeroenE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:34:
Is dit anders dan via Settings -> System -> Accessibility de animations op off te zetten?
"I see what you did there!"Hero of Time schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:04:
Maar als je een venster sluit, moet het natuurlijk wel BRANDEN!!11!
Mijn ervaring was vooral dat de meeste extensions het niet meer goed deden (hide top bar bijv), of helemaal niet beschikbaar ervoor zijn (dash to dock etc).Eiríkr schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:01:
GNOME 40 is uit. Iemand al getest toevallig? Al dan niet met die Fedora release.
Ik zie in Arch ook al de eerste pakketten voorbij komen. Shell nog niet maar dat zal niet heel lang meer duren verwacht ik.
Ging weer heel snel terug naar XFCE
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik heb in de tussentijd veel met GNOME 40 gewerkt in Arch en dat was eigenlijk best goed. Ik gebruik dan ook weinig extensiesLethalis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:58:
[...]
Mijn ervaring was vooral dat de meeste extensions het niet meer goed deden (hide top bar bijv), of helemaal niet beschikbaar ervoor zijn (dash to dock etc).
Ging weer heel snel terug naar XFCE
Mja ik vind op 16:9 schermen die top bar super irritant en ik vind iets van een dock (liefst verticaal aan een zijkant) wel handig.Eiríkr schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:33:
[...]
Ik heb in de tussentijd veel met GNOME 40 gewerkt in Arch en dat was eigenlijk best goed. Ik gebruik dan ook weinig extensies
Normaal kon ik dat met extensies wel fixen...
Met KDE zou dit ook makkelijk te regelen moeten zijn, maar met die desktop environment heb ik vaak issues (crashende apps etc).
En dan ben ik blij dat XFCE er nog is. Ziet en voelt wat spartaanser, maar doet tenminste wat het moet doen.
Dat herken ik niet! Die apps werken wel in een Gnome sessie?Lethalis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:24:
[...]
Met KDE zou dit ook makkelijk te regelen moeten zijn, maar met die desktop environment heb ik vaak issues (crashende apps etc).
Ik had voor het eerst sinds jaren weer eens issue met KDE onder Fedora 34. Blijkt aan de wayland-by-default overstap te liggen. Mocht je daarop je beeld gebaseerd hebben, probeer dan eens xorg te forceren.
Mijn KDE omgevingen kennen alleen fatsoenlijke native applicaties en als die crashen dan ligt dat gewoon aan de applicatie zelf, zoals Krita bijvoorbeeld!Lethalis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:24:
Voor de rest is alles 100% stabiel en heb ik nog nooit een crash gezien!
IMHO sowieso de fijnste GTK based DE en vooral leuk als je net als ik nostalgische gevoelens richting BeOS 5 hebtEn dan ben ik blij dat XFCE er nog is.
Ziet en voelt wat spartaanser, maar doet tenminste wat het moet doen.
KDE op Wayland startte bij mij niet eens opBrent schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:15:
[...]
Ik had voor het eerst sinds jaren weer eens issue met KDE onder Fedora 34. Blijkt aan de wayland-by-default overstap te liggen. Mocht je daarop je beeld gebaseerd hebben, probeer dan eens xorg te forceren.

En op xorg had ik dus de vastlopers.
Maar misschien dat ik het zeer binnenkort weer ga proberen en dan met specifieke dingen ga komen
Mja, ik ben hierom ook nog even op Fedora 33 blijven steken. Ik kijk weer eens met een schuin oog naar Opensuse, die zijn voor Tumbleweed ook nog niet over op wayland ivm instabiliteit.Lethalis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
KDE op Wayland startte bij mij niet eens op
Zou ik doen, want het is een DE waar ik heel tevreden over ben. Juist wegens de stabiliteit.En op xorg had ik dus de vastlopers.
Maar misschien dat ik het zeer binnenkort weer ga proberen en dan met specifieke dingen ga komen
Plasma killen en plasmashell weer starten geeft mij weer een bruikbare desktop, maar vervelend is 't wel. Kan niet eens 5 dagen met slaapstand tussendoor blijven draaien. En ik heb 't vermoeden dat deze vaagheden ook de reden is dat Firefox soms moeite heeft om video's te tonen, het staat dan ook stil op een frame of hakkelt dan wat totdat de tab met video naar een nieuw venster wordt verplaatst. In principe is het venster waarin het 'fout' gaat niet meer bruikbaar.
Iets zegt mij dat de compositing niet helemaal lekker werkt met de AMD APU van de laptop. Want de (veel) oudere AMD videokaart die experimenteel amdgpu kan gebruiken in m'n htpc heeft nergens last van, waar ik Xfce met Compiz WM draai.
Meer mensen hier die iets vergelijkbaars zien bij hun KDE omgeving?
Ik doe niks met zulke dingen dus ik zou het niet wetenHero of Time schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:45:
Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat Plasma niet helemaal lekker widgets weergeeft op 't bureaublad. Ik heb er twee, eentje met twee comics (xkcd en Dilbert) en een grafiek met CPU en GPU gebruik. Wanneer Plasma er geen zin meer in heeft, is dat direct te zien aan de grafiek, want die staat dan stil. Tenzij ik dus iets doe wat een popup moet tonen, zoals een mouse-over op de workspace switcher op het panel of het context menu oproepen van het bureaublad. Wisselen van een workspace geeft ook weer een refresh voor de op dat moment relevante frame.
Ik sluit ook altijd mijn Laptop of PC gewoon af als ik naar bed ga of wat anders ga doenPlasma killen en plasmashell weer starten geeft mij weer een bruikbare desktop, maar vervelend is 't wel. Kan niet eens 5 dagen met slaapstand tussendoor blijven draaien.
Al eens zonder slaapstand gekeken wat het systeem doet
Lijkt me dan inderdaad een KWin dingetje en eigenlijk maak ik dat bijna niet mee over het algemeenEn ik heb 't vermoeden dat deze vaagheden ook de reden is dat Firefox soms moeite heeft om video's te tonen, het staat dan ook stil op een frame of hakkelt dan wat totdat de tab met video naar een nieuw venster wordt verplaatst. In principe is het venster waarin het 'fout' gaat niet meer bruikbaar.
Iets zegt mij dat de compositing niet helemaal lekker werkt met de AMD APU van de laptop. Want de (veel) oudere AMD videokaart die experimenteel amdgpu kan gebruiken in m'n htpc heeft nergens last van, waar ik Xfce met Compiz WM draai.
Meer mensen hier die iets vergelijkbaars zien bij hun KDE omgeving?
Wel een aantal keer gehad dat Firefox inderdaad niet lekker refreshed, maar ook dat komt eigenlijk 99,99% van de tijd niet voor dus ik zou ook niet weten wat het dan triggered...
Dit is trouwens allemaal onder Ubuntu 20.04 LTS en een Intel iGPU uit de Sandy Bridge Laptop generatie.
AMD videokaarten heb ik niet meer in huis of in gebruik dus daar kan ik niks over zeggen...
Het gebeurt nooit binnen 8 uur, altijd na meer. Maandag = opstarten, updaten, herstarten, werken. Vrijdag = afsluiten. Alle dagen daartussen = einde werkdag -> slaapstand.nero355 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:03:
[...]
Ik sluit ook altijd mijn Laptop of PC gewoon af als ik naar bed ga of wat anders ga doen
Al eens zonder slaapstand gekeken wat het systeem doet
Privé systemen blijven veel langer 'aan' dmv slaapstand omdat ik altijd wel iets open heb staan waar ik weer mee verder wil als het systeem weer aan gaat.
Het issue is eigenlijk alleen bij het venster waar ik langere tijd een video afspeel, zoals een Twitch VOD op de achtergrond. Alleen thuis en thuiswerken is wel fijn als er iemand op de achtergrond praat, voel je je niet zo alleen. Maar wanneer ik dan even check wat die persoon doet, staat het beeld stil en dat is irritant. Rmb > move tab to > new window en het werkt weer. Of de tab naar een ander openstaand venster verplaatsen. Zou ik de tab daarna weer terug naar het oorspronkelijke venster terug verplaatsen, dan is 't weer ruk.[...]
Lijkt me dan inderdaad een KWin dingetje en eigenlijk maak ik dat bijna niet mee over het algemeen
Wel een aantal keer gehad dat Firefox inderdaad niet lekker refreshed, maar ook dat komt eigenlijk 99,99% van de tijd niet voor dus ik zou ook niet weten wat het dan triggered...
Dit is trouwens allemaal onder Ubuntu 20.04 LTS en een Intel iGPU uit de Sandy Bridge Laptop generatie.
AMD videokaarten heb ik niet meer in huis of in gebruik dus daar kan ik niks over zeggen...
Het is dus niet dat het bij de pagina zelf gebeurt, maar het venster. Een andere video die in een andere tab gepauzeerd staat, reageert dan net zo vaag namelijk.
Heb de compositing nu aangepast van opengl 3.1 naar 2.0. Als dat nog weinig doet, moet ik maar eens kijken wat Xrender (software) doet of gewoon helemaal uit.
Heb het wel zo minimaal mogelijk ingesteld, gewoon met een panel links en verder zo goed als niets. Maar waar ik wel gecharmeerd van ben, is dat Dolphin over het algemeen wel goed en handig werkt. En KRDC gedraagt zich beter dan Remmina op mijn machine voor Remote Desktop sessies naar mijn werk.
Het enige wat wel misging, maar dat ligt niet zozeer aan KDE zelf, is het afspelen van muziek vanaf mijn NAS. Bij Rhythmbox loopt de user interface meteen vast (speelt wel muziek, maar UI is onbruikbaar). En Elisa wil alleen muziek van de lokale storage afspelen.
Uiteindelijk maar weer VLC geïnstalleerd en die doet het wel gewoon.
Wel heb ik met het start menu dat als ik over de categorieën met mijn muis beweeg, dat de focus niet altijd verandert en blijft staan. Waardoor ik er - zonder in eerste instantie feedback te krijgen - op moet klikken. Dat is niet echt intuïtief.
Maar goed, net zoals op Windows tik ik daar meestal toch meteen een zoekterm in.
ALT+space geeft een dropdown (KRunner), waar je ook mee kunt zoeken/programma's starten. In praktijk gebruikt ik het startmenu eigenlijk nooit.Lethalis schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:14:
Maar goed, net zoals op Windows tik ik daar meestal toch meteen een zoekterm in.
Welke versie draai je? Ik geloof dat dit onlangs is gefixt.Lethalis schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:14:
Wel heb ik met het start menu dat als ik over de categorieën met mijn muis beweeg, dat de focus niet altijd verandert en blijft staan. Waardoor ik er - zonder in eerste instantie feedback te krijgen - op moet klikken. Dat is niet echt intuïtief.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Besturingssysteem: Fedora 34Compizfox schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:43:
[...]
Welke versie draai je? Ik geloof dat dit onlangs is gefixt.
KDE Plasma-versie: 5.22.4
Versie van KDE-Frameworks: 5.83.0
Qt-versie: 5.15.2
Kernel-versie: 5.13.5-200.fc34.x86_64 (64-bits)
Grafisch platform: X11
Processors: 12 × Intel® Core™ i5-10400 CPU @ 2.90GHz
Geheugen: 15,5 GiB RAM
Grafische processor: NVIDIA GeForce GT 1030/PCIe/SSE2
Lijkt me vrij actueel?
Op https://kde.org/announcements lijkt het er ook op dat 5.22.4 de nieuwste versie is?
Het startmenu staat bij mij op ALT+F1 oftewel de Windows toetsBrent schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
ALT+space geeft een dropdown (KRunner), waar je ook mee kunt zoeken/programma's starten. In praktijk gebruikt ik het startmenu eigenlijk nooit.
Scheelt weer een toets indrukken
Dat is actueel inderdaadLethalis schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:57:
[...]
KDE Plasma-versie: 5.22.4
Lijkt me vrij actueel?
Op https://kde.org/announcements lijkt het er ook op dat 5.22.4 de nieuwste versie is?
Moest even zoeken waar ik het was tegengekomen, maar het zou dus al in 5.22 moeten zitten: https://pointieststick.co...reesync-and-so-much-more/
[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 12-08-2021 23:15 ]
The Kickoff application launcher menu now implements a Triangle Menu Filter, which means that you can move the cursor diagonally over the categories list to reach the items in the view without accidentally switching categories! So we have also removed the irritating hover delay when moving the cursor vertically to switch categories! (David Edmundson, Plasma 5.22)Compizfox schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:15:
[...]
Dat is actueel inderdaad
Moest even zoeken waar ik het was tegengekomen, maar het zou dus al in 5.22 moeten zitten: https://pointieststick.co...reesync-and-so-much-more/
Oh jee, dus als ik op de knop druk en vanuit de hoek schuin naar beneden beweeg richting een categorie en hij blijft op een andere staan dan is dit by design?

Ik ga daar eens mee experimenteren. Dat ik mijn panel dus links en verticaal heb uitgelijnd, versterkt dat effect (omdat je er dan "schuin" naartoe beweegt).
Wat ze hebben veranderd, werkt dus vooral goed wanneer het panel horizontaal is uitgelijnd.
[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 13-08-2021 07:03 ]
Yep! Ik snap niet precies wat het probleem hier mee is, want het is een enorme verbetering. Hiervoor zat er gewoon altijd een delay in het switchen van categorie bij mouse-over. Nu is die delay weg (je switcht dus instant van categorie als je je muis verticaal beweegt, maar het triangle filter voorkomt dat je per ongeluk van categorie switcht als je met je muis schuin naar rechts gaat om iets in het submenu aan te klikken).Lethalis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 06:58:
[...]
The Kickoff application launcher menu now implements a Triangle Menu Filter, which means that you can move the cursor diagonally over the categories list to reach the items in the view without accidentally switching categories! So we have also removed the irritating hover delay when moving the cursor vertically to switch categories! (David Edmundson, Plasma 5.22)
Oh jee, dus als ik op de knop druk en vanuit de hoek schuin naar beneden beweeg richting een categorie en hij blijft op een andere staan dan is dit by design?
Volgens mij is dit ook gewoon een best gebruikelijke (en goede) manier om mouse-over van een menu met submenus te implementeren, zie bijv. https://css-tricks.com/dr...javascript-built-triangle.
Volgens mij maakt het niet uit of je paneel horizontaal of verticaal is. Het Kickoff-menu is in beide gevallen identiek.Ik ga daar eens mee experimenteren. Dat ik mijn panel dus links en verticaal heb uitgelijnd, versterkt dat effect (omdat je er dan "schuin" naartoe beweegt).
Wat ze hebben veranderd, werkt dus vooral goed wanneer het panel horizontaal is uitgelijnd.
De startpositie is andersCompizfox schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Volgens mij maakt het niet uit of je paneel horizontaal of verticaal is. Het Kickoff-menu is in beide gevallen identiek.
Wanneer het panel horizontaal is en je drukt op de knop, dan kun je de cursor in een rechte lijn naar beneden of boven bewegen, voordat je opzij gaat.
Staat het panel verticaal, dan opent het menu naast jouw startpositie en ben je - iig ik - meer geneigd om diagonaal ergens naartoe te navigeren.
Maar goed, ik zit nu op mijn werk achter een Windows PC, dus ik moet het straks thuis even uitproberen.
Deel van het probleem is ook dat ik gewend ben om er op te anticiperen denk ik. Dus ik beweeg sowieso al diagonaal over de categorieën, omdat ik anders nog een heel stuk opzij moet straks
[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 13-08-2021 15:44 ]
Lethalis schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:14:
Ik heb de afgelopen week KDE opnieuw een serieuze kans gegeven en ik moet zeggen dat het nu wel aardig draait (hoop dat ik het hiermee niet jinx).
Eerlijk gezegd vind ik Dolphin maar een beetje raar als je Total Commander bent gewend, maar voor wat simpele dingetjes doet die het wel aardig...Maar waar ik wel gecharmeerd van ben, is dat Dolphin over het algemeen wel goed en handig werkt.
KRDC is echt geweldig inderdaad!En KRDC gedraagt zich beter dan Remmina op mijn machine voor Remote Desktop sessies naar mijn werk.
Probeer eens downloads: Audacious 4.1Het enige wat wel misging, maar dat ligt niet zozeer aan KDE zelf, is het afspelen van muziek vanaf mijn NAS. Bij Rhythmbox loopt de user interface meteen vast (speelt wel muziek, maar UI is onbruikbaar). En Elisa wil alleen muziek van de lokale storage afspelen.
Uiteindelijk maar weer VLC geïnstalleerd en die doet het wel gewoon.
Heel eerlijk gezegd vind ik hoveren vaak maar een beetje buggy of traag reageren en click ik het liefst gewoon, maar soms werkt dat niet i.c.m. sommige software dus dan maar hoveren...Wel heb ik met het start menu dat als ik over de categorieën met mijn muis beweeg, dat de focus niet altijd verandert en blijft staan. Waardoor ik er - zonder in eerste instantie feedback te krijgen - op moet klikken. Dat is niet echt intuïtief.

Ik pin vaak gebruikte dingen en de rest is netjes gesorteerd, zoals het hoort!Maar goed, net zoals op Windows tik ik daar meestal toch meteen een zoekterm in.
Moet nog een keer uitzoeken of je de Favorieten in de KDE Application Launcher kan laten verkleinen i.p.v. dat er een scrollbalk verschijnt.
Of het hele ding gewoon een stukje hoger maken
Start Menu in Windows is CTRL+ESC voor zover ik weet...Lethalis schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:59:
Het startmenu staat bij mij op ALT+F1 oftewel de Windows toets
Scheelt weer een toets indrukken
Vanavond eens ALT+F1 testen onder Windows 7 Pro
KRunner vind ik maar een raar ding en is denk ik vooral voor de Mac users gemaaktBrent schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:18:
ALT+space geeft een dropdown (KRunner), waar je ook mee kunt zoeken/programma's starten.
Hij wordt onder Kubuntu ook nog eens anders geconfigureerd :
- Leeg Desktop
- Begin met typen en dat ding verschijnt.
Echter ALT+Space doet helemaal niks terwijl ik dit typ in mijn browser...

Maar ik vind het dus een raar ding :
- Is het een Launcher ?
- Hij schijnt te kunnen rekenen, maar is geen rekenmachine!
- Hij kan commando's uitvoeren, maar is geen Terminal/Konsole...
- Ik geloof dat je ook Google/DuckDuckGo/Bing/enz. erin kan configureren ??
Wat is nou het doel van dat ding
Ik had begrepen dat t KDEs interpretatie was van Dmenu, rofi, etc. Dus om keyboard driven, meer te kunnen doen.. a la sneltoets Krunner + actie intypen = gevolg. In plaats van daarvoor een applicatie te hoeven openen of muisacties te doen. Ik gebruik een laptop op schoot dus ik zie er wel voordeel in (want ik gebruik vooral WMs en geen DEs. ) maar als je vooral muist voegt het niet veel toe.nero355 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:50:
[...]
KRunner vind ik maar een raar ding en is denk ik vooral voor de Mac users gemaakt
- Leeg Desktop
- Is het een Launcher ?
Het is anders best een handig ding.nero355 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:50:
[...]
KRunner vind ik maar een raar ding en is denk ik vooral voor de Mac users gemaakt
- Leeg Desktop
- Is het een Launcher ?
Even snel wat berekenen? Zo gedaan, geen losse rekenmachine openen.
Doet plasma wat vaag en update je bureaublad + widgets niet lekker? Voer het kill & restart commando direct uit zonder terminal open te hebben/houden.
Snel een setting nodig? Gewoon de groep waar het onder valt intypen en je bent er.
Direct iets zoeken met Google/Duck/anders? Geen probleem en het start een nieuw browser venster.
Netwerklocatie of lokale map openen? Typ het pad en ga er maar heen.
En zo zijn er nog veel meer functies die gewoon handig zijn. Er zijn meer 'runners' te installeren als je wilt. Je kan het met Spotlight op de Mac kunnen vergelijken, maar de functionaliteit daar is uiteindelijk beperkt. In KDE is het uit te breiden met wat je maar wilt (zolang dit uiteraard aangeboden wordt of je zelf weet hoe je dat moet maken) en je kan ook runners uitschakelen die je niet wilt.
Zoeken? Ik gebruik eigenlijk niks anders. Al 20 jaar niet meer. Op Windows had ik ook al eeuwen Launchy.
Dat is dus het gekke : Ik ben eerder een toetsenbord dan muis gebruiker, maar desondanks vind ik het gekke ding dus een net niet oplossing in meerdere opzichten...Koepert schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:50:
Ik had begrepen dat t KDEs interpretatie was van Dmenu, rofi, etc. Dus om keyboard driven, meer te kunnen doen.. a la sneltoets Krunner + actie intypen = gevolg. In plaats van daarvoor een applicatie te hoeven openen of muisacties te doen. Ik gebruik een laptop op schoot dus ik zie er wel voordeel in (want ik gebruik vooral WMs en geen DEs. ) maar als je vooral muist voegt het niet veel toe.
https://arstechnica.com/g...y-love-letter-to-the-90s/
Ik zou het zelf absoluut niet willen hebben maar vind het wel leuk om te zien dat mensen zoiets maken.
weet het niet meer
Alles is beter dan Windows XP en Windows 8.x t/m 11Vishari Beduk schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:49:
Ik zou het zelf absoluut niet willen hebben maar vind het wel leuk om te zien dat mensen zoiets maken.
Kan dan de muis bewegen, op het toetsenbord rammen wat ik wil, maar het wordt niet wakker.
Doe ik ctrl alt F3 dan krijg ik een terminal, display gaat aan. Doe ik ctrl alt F2 dan gaat het scherm weer uit (no signal).
Weet iemand waardoor dit komt en hoe fix je het? (zonder te herstarten)
Gaat om Fedora Workstation met NVidia drivers btw. Op X.org.
Sowieso loopt de boel ook weleens vast als ik vanuit het KDE menu voor herstarten kies. Dan herstart het systeem niet, en de user interface reageert niet meer. Wel kan ik dan met ctrl alt F3 naar een terminal en alsnog rebooten.
[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 25-09-2021 21:44 ]
DVI/HDMI/DPLethalis schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:38:
Ik heb iets wazigs met mijn KDE Linux desktop... als ik mijn beeldscherm handmatig uitzet (na het locken) en daarna weer aanzet dan krijg ik no signal.
Kan dan de muis bewegen, op het toetsenbord rammen wat ik wil, maar het wordt niet wakker.
Doe ik ctrl alt F3 dan krijg ik een terminal, display gaat aan. Doe ik ctrl alt F2 dan gaat het scherm weer uit (no signal).
Weet iemand waardoor dit komt en hoe fix je het? (zonder te herstarten)
Gaat om Fedora Workstation met NVidia drivers btw. Op X.org.
Nou je het zegt : Die vage Shutdown delay die ik weleens had met Kubuntu 20.04 LTS op een volledig Intel based Thinkpad T520 is al een tijdje verdwenen!Sowieso loopt de boel ook weleens vast als ik vanuit het KDE menu voor herstarten kies. Dan herstart het systeem niet, en de user interface reageert niet meer. Wel kan ik dan met ctrl alt F3 naar een terminal en alsnog rebooten.
Zal wel een bug ergens zijn geweest...
Display Port.
Ik kan binnenkort wel even testen of het ook optreedt als ik Gnome of XFCE gebruik.
Wat ik hiermee als oplossing heb is naar een terminal wisselen en dan pas het scherm aan zetten. KDE, of kscreen, lijkt niet helemaal goed er mee op te kunnen gaan.
Nu is er een andere optie en dat werkt prima als je met een desktop werkt ipv laptop en dat is bij SystemSettings > Startup & Shutdown, dan in de onderste helft bij services de KScreen service uitzetten en stoppen. Dan zal het geen scherm wijzigingen automatisch doorvoeren en blijven draaien alsof er niets gebeurt wanneer het scherm uit gaat, de kabel eruit wordt getrokken of eentje bij komt.
Shutdown delay kan komen omdat er op de achtergrond nog een of ander proces draait dat nog afgesloten moet worden. Dat zou je dan ook moeten zien, maar ik kan mij voorstellen dat als je met de kernel parameter 'quiet' start, of een splash screen hebt, je dit niet ziet. Met ongeveer 1,5 minuut gaat het systeem dan alsnog z'n ding verder doen.
Als je dan op een willekeurgie toets ramt dan zie je als het goed is nog steeds gewoon alle meldingen verschijnenHero of Time schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:59:
Shutdown delay kan komen omdat er op de achtergrond nog een of ander proces draait dat nog afgesloten moet worden. Dat zou je dan ook moeten zien, maar ik kan mij voorstellen dat als je met de kernel parameter 'quiet' start, of een splash screen hebt, je dit niet ziet. Met ongeveer 1,5 minuut gaat het systeem dan alsnog z'n ding verder doen.
Kies voor een veilige toets : CTRL/ALT/Pijltjestoetsen of een willkeurige letter (behalve Y/N) of nummer, zodat je niet per ongeluk iets bevestigt
Wat ik echter had was best wel vaag : Ik bleef gewoon nog effe naar mijn Desktop staren zonder dat er wat gebeurde dus wat de oorzaak was... geen idee!

Alles werkte gewoon zonder problemen en super snel
En het belangrijkst; het ziet er allemaal prachtig uit
Nu weet ik wel dat KaOS als 'echt' OS niet bruikbaar is omdat er bijna geen applicaties voor zijn.
Maar het is opvallend dat het verschil met Manjaro KDE zo groot is, dat ziet er toch echt minder uit.
Was er maar een main stream linux dat net zo mooi is als KaOS

weet het niet meer
* nero355 zoeken doet...Vishari Beduk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:40:
Was er maar een main stream linux dat net zo mooi is als KaOS
Ahh! https://kaosx.us/
En dan ga je wat screenshots zoeken en weet je nog steeds niet wat @Vishari Beduk eigenlijk bedoelt : https://kaosx.us/pages/gallery/
Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon eens moet gaan kijken wat er nou zo anders is t.o.v. een willekeurige distro i.c.m. KDE qua theme en icons en zo...
Ik zie nu dat het gewoon op github staatnero355 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 02:54:
[...]
* nero355 zoeken doet...
Ahh! https://kaosx.us/
En dan ga je wat screenshots zoeken en weet je nog steeds niet wat @Vishari Beduk eigenlijk bedoelt : https://kaosx.us/pages/gallery/
Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon eens moet gaan kijken wat er nou zo anders is t.o.v. een willekeurige distro i.c.m. KDE qua theme en icons en zo...
https://github.com/KaOSx/midna
weet het niet meer
Zie ook https://invent.kde.org/pl...ktop/-/merge_requests/149. Ben echt benieuwd waarom het zo lang moet duren. De hele backend is er in principe al met fprintd.
Ik vind dat ze sowieso het toevoegen/verwijderen van die Config modules wat makkelijker mogen maken!Hero of Time schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:54:
Helaas, gisteren zag ik dat Plasma 5.23.0 in Sid beschikbaar was. Ik die einde van de dag gelijk installeren, want er zou nu toch eindelijk wel een vingerafdrukmanager in zitten. Maar helaas, op de plek waar die zou moeten staan, niets.
Om alle opties onder Debian + KDE te krijgen zoals ik ze onder Kubuntu heb na een standaard installatie was best wel een flinke klus als je dat voor de eerste keer doet...
En na al dat werk mis ik nog steeds een module die de GTK 2.x Theme kiest voor programma's die daarop zijn gebaseerd!

Ik ben echt zwaar anti-vingerafdruk gedoe dus wat mij betreft mag het lekker wegblijven!Zou het er ooit komen zodat het meer wordt dan alleen wat ontwerp screenshots?
Zie ook https://invent.kde.org/pl...ktop/-/merge_requests/149. Ben echt benieuwd waarom het zo lang moet duren. De hele backend is er in principe al met fprintd.
Je hebt kde-config-gtk-style{-preview} geïnstalleerd? Evenals xsettingsd voor het direct toepassen van het gtk thema?nero355 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:03:
[...]
Ik vind dat ze sowieso het toevoegen/verwijderen van die Config modules wat makkelijker mogen maken!
Om alle opties onder Debian + KDE te krijgen zoals ik ze onder Kubuntu heb na een standaard installatie was best wel een flinke klus als je dat voor de eerste keer doet...
En na al dat werk mis ik nog steeds een module die de GTK 2.x Theme kiest voor programma's die daarop zijn gebaseerd!![]()
Dan heb je pech, want alles voor vingerafdruk is al in de distro's aanwezig. KDE heeft er alleen nog geen grafische interface voor. Als je de hardware er voor hebt, is het best handig om te gebruiken. M'n werklaptop heeft een afdruklezer, als ik een moeilijk wachtwoord voor m'n gebruiker kies en die opsla in bijvoorbeeld Keepassxc, zou ik het wel fijn vinden om hoe dan ook m'n systeem in te kunnen door simpelweg m'n vinger erop te leggen.[...]
Ik ben echt zwaar anti-vingerafdruk gedoe dus wat mij betreft mag het lekker wegblijven!![]()
Zal het eens checken binnenkort! Thnx!Hero of Time schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:41:
Je hebt kde-config-gtk-style{-preview} geïnstalleerd? Evenals xsettingsd voor het direct toepassen van het gtk thema?
Jup, ik gebruik het al een tijdje als daily-driver. Het is mij vooral om de multi-monitor VRR-support te doenHollowGamer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:28:
Iemand die (wel) succesvol KDE met een Wayland sessie draait? Het werkt opzicht wel beter dan voorheen, maar nog altijd heb ik veel last van crashes. Ik gebruik een extern USB-C scherm dat enkel goed werkt met Wayland, anders was ik toch liever bij Xorg gebleven..
Zo af en toe had ik op de Plasma 5.23 beta nog wel eens last van wat compositor crashes (die vervelend zijn omdat dat je hele sessie meeneemt), maar ik geloof dat die allemaal gefixed zijn in 5.23(.1).
[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 24-10-2021 20:35 ]
Welke distro gebruik je? Het is bij mij niet de compositor die crashed denk ik, maar één app. Zo heb ik het bijvoorbeeld als ik meerdere dingen tegelijk doe in Dolpin en bestanden open/verwijder.Compizfox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:34:
[...]
Jup, ik gebruik het al een tijdje als daily-driver. Het is mij vooral om de multi-monitor VRR-support te doen(en om Firefox met inertial pixel-perfect touchpad scrolling en hardware-accelerated video decoding)
Zo af en toe had ik op de Plasma 5.23 beta nog wel eens last van wat compositor crashes (die vervelend zijn omdat dat je hele sessie meeneemt), maar ik geloof dat die allemaal gefixed zijn in 5.23(.1).
Ik draai overigens ook 5.23.1 en forceer ook in FF video decoding.
Arch, maar het lijkt me niet dat dat uitmaakt als je dezelfde versie van Plasma hebt.HollowGamer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:01:
[...]
Welke distro gebruik je? Het is bij mij niet de compositor die crashed denk ik, maar één app. Zo heb ik het bijvoorbeeld als ik meerdere dingen tegelijk doe in Dolpin en bestanden open/verwijder.
Ik draai overigens ook 5.23.1 en forceer ook in FF video decoding.
De wattesCompizfox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:34:
Firefox met inertial pixel-perfect touchpad scrolling
Dat is iets relatief recents, zie ik. Een tijdje terug werkte het alleen (fatsoenlijk) onder Wayland.Hero of Time schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:41:
Firefox doet ook in Xorg gewoon hardware decoding. Alleen werkt dat niet met nVidia, maar daar werkt Wayland ook niet mee, dus wat dat betreft is er geen verschil.
Inertial scrolling wordt ook wel coasting genoemd, en houdt in dat je pagina blijft doorscrollen nadat je je vingers van je touchpad haalt. Kun je dus fijn snel mee scrollen door te 'vegen'.
Pixel-perfect scrolling houdt in scrollen met hoge precisie gaat: per pixel dus, in plaats van per n regels zoals je gewend bent van een scrollwiel op een muis.
Zie ook https://pavelfatin.com/scrolling-with-pleasure/
[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 25-10-2021 23:34 ]
Nu weer Manjaro erop gezet en ditmaal met de open source driver. Eens kijken of dat nog een beetje werkt.
weet het niet meer
Onlangs is er een splitsing geweest wat betreft bepaalde generaties die niet meer worden ondersteund geloof ik...Vishari Beduk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:07:
het wilde niet meer booten omdat de nvidia driver de GT710 kaart niet meer wordt ondersteund.
Daarnaast kan het zo zijn dat de GT 710 een rebrand is van een oudere chip en dat juist die niet meer wordt ondersteund!
Het Nouveau project is leuk bedoeld, maar daarmee beperk je wel heel erg de werking van je videokaart dus ik zou daar niet meer zo gauw aan beginnen eerlijk gezegd...Nu weer Manjaro erop gezet en ditmaal met de open source driver. Eens kijken of dat nog een beetje werkt.

Dat je systeem niet boot is niet mogelijk. Dat je geen beeld hebt op je grafische omgeving is veel realistischer. En afhankelijk van de distro configuratie, krijg je geen tekst console of omdat het een module wil laden die faalt, aangezien je GUI het niet doet, heb je ook geen tekst console. Maar, daarvoor heb je juist een oudere kernel om heen te starten. Of natuurlijk SSH server geïnstalleerd, zodat je het op die manier op kan lossen.Vishari Beduk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:07:
Nog een nadeel ontdekt van KaOS; het wilde niet meer booten omdat de nvidia driver de GT710 kaart niet meer wordt ondersteund. Nou ja, het was weer leuk geweest.
Nu weer Manjaro erop gezet en ditmaal met de open source driver. Eens kijken of dat nog een beetje werkt.
Ik heb overigens een GT430 en GT610 in mijn systemen, doen het nog prima met de 390.xx legacy driver.
De 6xx series is iig een rebrand, geen idee of de 7xx series dat ook is. Maar de legacy driver moet het prima doen.nero355 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:44:
[...]
Onlangs is er een splitsing geweest wat betreft bepaalde generaties die niet meer worden ondersteund geloof ik...
Daarnaast kan het zo zijn dat de GT 710 een rebrand is van een oudere chip en dat juist die niet meer wordt ondersteund!
Het doet maar 1 ding minder dan de gesloten driver: video versnelling via VDPAU. Voor de rest doet het de basis zaken om te kunnen werken. Je kan zelfs compositing gebruiken in o.a. KDE![...]
Het Nouveau project is leuk bedoeld, maar daarmee beperk je wel heel erg de werking van je videokaart dus ik zou daar niet meer zo gauw aan beginnen eerlijk gezegd...
Een modernere kaart nemen is een optie, maar met de leeftijd van dit ding heb je toch al geen interesse in games en andere veeleisende 3D bewerkingen, dus who cares.
Hardwarematig video's afspelen is toch wel handig sinds H.264/H.265 en tegenwoordig ook VP9/AV1 en zo...Hero of Time schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:17:
Het doet maar 1 ding minder dan de gesloten driver: video versnelling via VDPAU. Voor de rest doet het de basis zaken om te kunnen werken. Je kan zelfs compositing gebruiken in o.a. KDE!
Mijn HTPC heeft een GT 1030 en dan werken er nog minder dingen goed als je de vergelijking met een GT 630 maakt bijvoorbeeld... die ik toevallig ook nog heb liggen!Een modernere kaart nemen is een optie, maar met de leeftijd van dit ding heb je toch al geen interesse in games en andere veeleisende 3D bewerkingen, dus who cares.
Meh, mijn oude kaarten doen H.264 hooguit, dat AV1/VP9 is veel te modern voor ze.nero355 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:22:
[...]
Hardwarematig video's afspelen is toch wel handig sinds H.264/H.265 en tegenwoordig ook VP9/AV1 en zo...
[...]
Mijn HTPC heeft een GT 1030 en dan werken er nog minder dingen goed als je de vergelijking met een GT 630 maakt bijvoorbeeld... die ik toevallig ook nog heb liggen!
En een 1030 is tov een 710 een wereld van verschil. Natuurlijk ga je minder kunnen met Nouveau, wat met de oudere kaarten al weinig kan. Je komt dan op hetzelfde niveau uit als de antieke kaarten. Legacy driver en gaan, en dan maar hopen dat er patches worden aangeboden door je distro om het op recente kernels te laten werken. Want sinds kernel 5.12 dacht ik is er nogal wat verandert daarvoor.
Anyway, nu de dan toch maar de nvidia driver proberen op Manjaro.
@Hero of Time je probeert mij nu te vangen op de definitie van 'booten'. Het zal ongetwijfeld na lang zoeken op te lossen zijn, maar dit was KaOS en daar is sowieso alles nogal eigenwijs. Dus ik kies voor de weg van de minste weerstand

@nero355 die GT 630 heb ik hier ook nog liggen; dat is een kookplaat die wil je echt niet meer in je PC

weet het niet meer
Klinkt als V-Sync die niet werkt of je monitor die niet op het juiste aantal Hz staatVishari Beduk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:11:
Die open source video driver is net alsof je naar een knipperende TL-buis zit te kijken. Niet te harden zo slecht.
Anyway, nu de dan toch maar de nvidia driver proberen op Manjaro.
Mwa, ik heb deze : pricewatch: Asus GT630-SL-2GD3-LDie GT 630 heb ik hier ook nog liggen; dat is een kookplaat die wil je echt niet meer in je PC
En die wordt wel warm, maar dat is nog best normaal en amper wat om over te klagen!
Echte gaming GPU's die 90+ graden worden en daarbij 300+ Watt verbruiken : Dat is pas warm!
Vooral als je er 2 of 4 van hebt!
Nee probleem zijn de HTML5 animaties. Vooral bij nu.nl zie je het probleem, daar is vaak een grote animatie aan de bovenkant en zij kanten. Die komen dan toch steeds naar voren zelfs als het window verborgen ligt.nero355 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:16:
[...]
Klinkt als V-Sync die niet werkt of je monitor die niet op het juiste aantal Hz staat
Natuurlijk kan ik een adblocker nemen maar het probleem blijft.
Ik bedoel voor zo'n antieke video chip die weinig kan verstookt het veel. Met een energie meter (tussen stopcontact en PC) kon ik het verschil tussen de GT710 en GT630 duidelijk zien.[...]
Mwa, ik heb deze : pricewatch: Asus GT630-SL-2GD3-L
En die wordt wel warm, maar dat is nog best normaal en amper wat om over te klagen!
Echte gaming GPU's die 90+ graden worden en daarbij 300+ Watt verbruiken : Dat is pas warm!
Vooral als je er 2 of 4 van hebt!
Ik heb precies dezelfde Asus kaart (nu in het archief).
weet het niet meer
uBlock Origin kan ook dingen blokkeren die geen advertentie zijn dus nadat je het probleem hebt opgelost/bent uitgetest gauw installeren!Vishari Beduk schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:17:
Nee probleem zijn de HTML5 animaties. Vooral bij nu.nl zie je het probleem, daar is vaak een grote animatie aan de bovenkant en zij kanten. Die komen dan toch steeds naar voren zelfs als het window verborgen ligt.
Natuurlijk kan ik een adblocker nemen maar het probleem blijft.
Hmm... maf...Ik bedoel voor zo'n antieke video chip die weinig kan verstookt het veel. Met een energie meter (tussen stopcontact en PC) kon ik het verschil tussen de GT710 en GT630 duidelijk zien.
Ik heb precies dezelfde Asus kaart (nu in het archief).
Ik weet wel dat mijn huidige GT 1030 maar 25 Watt doet onder volle belasting dus de GT 630 zal toch niet zo ver daar vandaan zitten
Misschien als je de vensters eerst samen in een groep zet middels de 'group' plugin? Heb nu even niet KDE voor m'n neus, dus weet niet 100% zeker of die er is, want Compiz wat ik nu heb heeft zo'n optie om te groeperen. Niet getest of dat het gewenste effect heeft echter.
Verticale balk? You've lost me. Kun je het screenshotten?borbit schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:47:
Ik gebruik Windows 10 op de desktop en KDE Neon op de laptop. Nou vind ik opzich KDE fijner werken. Het enige wat ik echt mis is de functie van Windows om 2 schermen naast elkaar te hebben en dan met die verticale balk beiden schermen tegelijkertijd aan te passen. Weet iemand of zoiets voor KDE beschikbaar is?
Over welke versie van Windows heb je het?
Wat Hero of Time zegt, er is wel zoiets als Aero Snap met de muis in KDE.
Als je liever het toetsenbord ervoor gebruikt, dan vind je "Venster naar links snel in tegels ordenen" en "Venster naar rechts snel in tegels ordenen" handig om een sneltoetscombinatie aan te binden
Als het enkel voor een paar applicaties geld, kun je experimenteren met "Venster regels"
[ Voor 5% gewijzigd door RoestVrijStaal op 12-04-2022 22:06 ]
Als je 2 vensters naast elkaar snapt en je daarna met je muis over de splitsing tussen de 2 vensters zweeft, kan je beide vensters tegelijk resizen, zodat er 1 groter wordt en de ander kleiner, terwijl alles wel schermvullend blijft.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Dit? https://store.kde.org/p/1112552/borbit schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:47:
Ik gebruik Windows 10 op de desktop en KDE Neon op de laptop. Nou vind ik opzich KDE fijner werken. Het enige wat ik echt mis is de functie van Windows om 2 schermen naast elkaar te hebben en dan met die verticale balk beiden schermen tegelijkertijd aan te passen. Weet iemand of zoiets voor KDE beschikbaar is?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Vanochtend op m'n werklaptop Wayland opgezet door de betreffende varianten van kwin en plasma-workspace te installeren. Uitgelogd, sessie verandert en inloggen. Werkte an sich prima, merkte verder geen verschil. Ook bij het starten van al m'n programma (Slack, Evolution, Firefox, terminal) geen probleem.
Er was maar 1 ding wat niet werkte: ik gebruik in m'n KDE sessie ook nog Xfce4-panel voor wat system stats. Die startte niet, want Xfce is nog niet volledig Wayland compatibel.
Wat ik ook merkte, is dat het niet mogelijk is om vensters 'op te rollen'. Oftewel, alleen de titelbalk te laten zien. Dit kan iig bij Xfce en KDE door omhoog te scrollen als je met de aanwijzer op de titelbalk staat. Omlaag scrollen laat het venster weer zien. Vind ik erg handig om even snel te kijken wat er achter het huidige venster gebeurt.
Stabiliteit is echter nog niet geweldig. Firefox werd blijkbaar via xwayland gestart, want opeens was die niet meer zichtbaar, evenals een paar andere programma's. De processen draaiden nog wel.
Ik kon nadat dit gebeurde ook niet meer uitloggen, Plasmashell crasht bij het klikken op 'logoff' en herstart. Kwam hierdoor ook achter dat op TTY 7 X11 draaide, of leek, aangezien het een muisaanwijzer toonde en m'n werkelijke grafische sessie was op TTY 1.
Het is jammer dat na jaren sinds Wayland is uitgebracht er nog zo veel werk gedaan moet worden om vaarwel te zeggen tegen Xorg/X11.
Ziet er goed uit, zou je hem op 640x480 kunnen maken? Dan voeg ik hem toe.Jogai schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:10:
LXQT is al voorbij de v1 mijlpaal, dus verdient ondertussen wel een screenshot in de startpost:
[Afbeelding]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Nu er een tijd weer mee gewerkt en ik vind de nieuwe Gnome aanpak nu juist een voordeel. Het is allemaal veel opgeruimder en je switcht zo gemakkelijk naar de de andere workspaces. Bijzonder.
Gnome is al lang mijn favoriet. Met een basis van less is more en slim bedacht op workflow management.
Ricing doe ik niet meer aan, deze standaard Arch desktop werkt heerlijk clean.
/f/image/LcceavEe5qQZSNHoDxQa6xMu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 18-07-2022 18:02 ]
Vroeger was dit beschikbaar in KDE, maar nu niet meer. En XFCE heeft de functie eveneens niet. Dat is wel een redelijk gemis voor veel mensen.
De muis acceleratie kun je nog steeds op verschillende manieren instellen.FateTrap schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:38:
Een functie die in veel desktops niet meer beschikbaar is, maar wel erg handig was, is om de scroll snelheid van je muis aan te passen.
Vroeger was dit beschikbaar in KDE, maar nu niet meer. En XFCE heeft de functie eveneens niet. Dat is wel een redelijk gemis voor veel mensen.
https://wiki.archlinux.or...etting_mouse_acceleration
Als je mijn originele bericht herleest ga je zien dat ik over de scrolling snelheid spreek, niet over de muis acceleratie.CR2032 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:59:
[...]
De muis acceleratie kun je nog steeds op verschillende manieren instellen.
https://wiki.archlinux.or...etting_mouse_acceleration
Vroeger had je de volgende optie in KDE: https://www.lostsaloon.co...-and-acceleration-in-kde/
mouse wheel scrolls by
Die instelling is nu in de meeste desktop omgevingen niet meer aanwezig, zelfs niet in KDE.
FateTrap schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:38:
Een functie die in veel desktops niet meer beschikbaar is, maar wel erg handig was, is om de scroll snelheid van je muis aan te passen.
Ik vind dat soort dingen af en toe echt ontzettend irritant en best wel zorgelijk!FateTrap schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:32:
Vroeger had je de volgende optie in KDE: https://www.lostsaloon.co...-and-acceleration-in-kde/
mouse wheel scrolls by
Die instelling is nu in de meeste desktop omgevingen niet meer aanwezig, zelfs niet in KDE.
Wat drijft de ontwikkelaars tot zulke beslissingen

Waar ik nu bijvoorbeeld mee zit :
- Debian Testing installatie met KDE
- De laatste update heeft mijn ouwe trouwe "Start Menu" of beter gezegd de Application Launcher gesloopt en zit ik nu aan allerlei Windows 8.x en 10/11 achtige keuzes vast waar ik totaal geen zin in heb!

Misschien maar eens kijken naar een andere QT based DE of gewoon maar effe bij XFCE/Fluxbox of zo rondkijken hoe het daarmee staat op het moment!
De R7 265 is een GPU die als ik het me goed herinner gewoon opnieuw is hergebruikt vanuit de generatie ervoor of zelfs twee generaties ervoor en dan heb je inderdaad kans dat je twee verschillende drivers nodig hebt die niet naast elkaar kunnen draaien!Sjah schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:25:
Ja ook Ubuntu 2204 heeft nu Wayland als default, nou ik had er wel degelijk last mee, ik vermoed omdat ik een oudere videokaart (R7 265) naast de 5600G geintegreerde gpu heb hangen. Nuja, ik was snel weer naar Xorg. In concreto startten bij mij QMMP en Ubuntu Software Center helemaal geen windows op.
Ook de scrolling speed kun je op dezelfde manier met Xorg zelf eenvoudig instellen of met behulp van een script. Ik gebruik zelf Arch maar het werkt ook op andere distro's.FateTrap schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:32:
[...]
Als je mijn originele bericht herleest ga je zien dat ik over de scrolling snelheid spreek, niet over de muis acceleratie.
mouse wheel scrolls by
Het is vaak gewoon een kwestie van even verder zoeken en niet direct opgeven.
https://wiki.archlinux.or...l_scrolling_speed_scaling
https://wiki.archlinux.org/title/IMWheel
[ Voor 15% gewijzigd door CR2032 op 04-09-2022 17:20 ]
Xfce heeft nog het oude klassieke applicatiemenu en het Whisker menu dat wat moderner is. Maar ik heb met een VM nog het oude menu van KDE gezien hoor. Althans, degene die bij Debian Stable nog standaard wordt gebruikt, degene met onderdelen onderin als applicaties, locaties, etc. De echt antieke Windows 9x/2k menu waar je aan denkt is er denk niet meer. Iig niet standaard. Maar wat weerhoud je ervan om in de KDE store te kijken voor alternatieven?nero355 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:59:
Waar ik nu bijvoorbeeld mee zit :
- Debian Testing installatie met KDE
- De laatste update heeft mijn ouwe trouwe "Start Menu" of beter gezegd de Application Launcher gesloopt en zit ik nu aan allerlei Windows 8.x en 10/11 achtige keuzes vast waar ik totaal geen zin in heb!![]()
Misschien maar eens kijken naar een andere QT based DE of gewoon maar effe bij XFCE/Fluxbox of zo rondkijken hoe het daarmee staat op het moment!
[...]
De R7 265 is een GPU die als ik het me goed herinner gewoon opnieuw is hergebruikt vanuit de generatie ervoor of zelfs twee generaties ervoor en dan heb je inderdaad kans dat je twee verschillende drivers nodig hebt die niet naast elkaar kunnen draaien!
Dat is niet heel gek. De Ryzen 5600G heeft een Vega8 generatie CPU erin zitten, terwijl de R7 265 juist een Southern/Sea/Vulcanic Island generatie is. Die generatie wordt standaard aangestuurd met de radeon driver en je moet via een kernel parameter de amdgpu driver activeren hiervoor.Sjah schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:14:
@hierboven: nogmaals, Xorg weet er wel chocola van te maken. En Win11 kan er ook mee overweg.
De reden dat Xorg er dus wel soep van kan maken, is omdat het de Radeon driver/module gebruikt. Terwijl Wayland dat hoogst waarschijnlijk niet snapt.
Sowieso, waarom zou je een SI/VI generatie videokaart gebruiken als de APU beter is, ondanks dat Vega zelf qua architectuur redelijk mislukt is?