• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Unity werkt niet op Debian? Apart, het staat namelijk wel in de repo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:16
Hmm, vreemd, waarom vind ik unity dan niet op packages.debian.org?

De tabellen hieronder zijn een work in progress. Ik vul ze aan zodra ik nieuwe gegevens heb.
Alle cellen die numerieke waarden bevatten zijn uitgedrukt in MB. n/a betekent "not available" of "niet aanwezig".

Naast 8 bekende DE's heb ik ook een window manager (jwm) en een CLI-only systeem meegenomen. Deze laatste twee hebben uiteraard geen vaste applicaties.

Momenteel heb ik 16 categorieën van applicaties, volgens mij moet dat meer dan volstaan. Mocht ik een belangrijke categorie vergeten zijn, laat het gerust weten. Ik kijk dan of het nuttig is om ze alsnog toe te voegen.

Enkel de in geel weergegeven applicaties staan standaard geinstalleerd. De oranje moet je nog zelf installeren, voor de rode heb ik geen passende applicatie gevonden. Soms zullen er meerdere apps in één cel staan, degene tussen haakjes moet je nog zelf installeren.

Ik ben uitgegaan van 2 installatiemogelijkheden:
- Ofwel installeer je het desktop environment (1)
- Ofwel kies je ervoor de task te installeren die het desktop-environment binnenhaalt (2). Dit gebeurt ook als je vanaf de netinstall-cd meteen beslist om een desktop environment te installeren.

Voor beide mogelijkheden ga ik zowel de totale grootte van de binnen te halen pakketten als de
gëinstalleerde grootte weergeven in de tabel hieronder, evenals het geheugengebruik (ik ga ervan uit dat een terminalvenster ongeveer 10 MB gebruikt) in geval 1.

Totaal ingenomen is de ingenomen ruimte na installatie van het DE. Dit kan iets hoger of lager uitvallen dan de som van CLI + Desktopgrootte. Het verschil tussen beide staat tussen haakjes.

DE / WM
kde
gnome
budgie
cinnamon
mate
Desktop (1)
kde-full
gnome
budgie-desktop
cinn.-desktop-env.
mate-desktop-env.
Task (2)
task-kde-desktop
task-gnome-desktop
n/a
task-cinn.-desktop
task-mate-desktop
Desktop Download
1.170
816
292
822
325
Desktopgrootte
3.556
2.774
1.065
2.816
1.256
Totaal ingenomen
4.444 (+3)
3.599 (-60)
to do
to do
to do
Desktop RAM
497
442
Task Download
900
893
n/a
833
639
Taskgrootte
2.998
2.990
n/a
2.834
2.271
Window Manager
kwin
gnome
Geleverde apps
12/16
16/16
Bestandsbeheer
dolphin konqueror
nautilus
Webbrowser
konqueror
firefox
(epiphany-browser)
Email
kmail
evolution
Instant Messaging
kopete
polari
Bittorrent
ktorrent
transmission
Office-pakket
calligra
libreoffice
Terminal
konsole
gnome-terminal
Teksteditor
kate kwrite
gedit
Afbeeldingen
gwenview
eog
Rekenmachine
kcalc
gnome-calculator
Pdf-viewer
okular
evince
Archiefbeheer
ark
file-roller
Cd/Dvd-programma
k3b
brasero
Muziekspeler
juk (amarok)
rhythmbox
Videospeler
dragonplayer
totem
Fotobeheer
digikam
gnome-photos

DE / WM
xfce
lxqt
lxde
jwm
CLI
Desktop (1)
xfce4
lxqt
lxde
jwm
n/a
Task (2)
task-xfce-desktop
task-lxqt-desktop
task-lxde-desktop
n/a
stand. syst. hulpm.
Desktop Download
151
407
340
63
n/a
Desktopgrootte
598
1.316
1.247
260
n/a
Totaal ingenomen
Desktop RAM
97
67
Task Download
588
687
595
n/a
n/a
Taskgrootte
2.106
2.254
2.108
n/a
885
Window Manager
jwm
Geleverde apps
Bestandsbeheer
Webbrowser
Email
Instant Messaging
Bittorrent
Office-pakket
Terminal
Teksteditor
Afbeeldingen
Rekenmachine
Pdf-viewer
Archiefbeheer
Cd/Dvd-programma
Muziekspeler
Videospeler
Fotobeheer

En hieronder een eerste indruk van het DE (behoorlijk subjectief)

Positief :)
Negatief :(
kde
mooi en modern
geheugengebruik lager dan verwacht
sommige websites doen konqueror vastlopen (lus?)
als dat gebeurt, swingt het geheugengebruik de pan uit
gnome
voor elke categorie een programma aanwezig
behoorlijk instabiel op debian, loopt regelmatig vast
hoe start ik een programma met één muisklik?

[Voor 255% gewijzigd door LievenD op 06-04-2017 18:49. Reden: update zal vermoedelijk even stil liggen...]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LievenD schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:16:
De oranje moet je nog zelf installeren, voor de rode heb ik geen passende applicatie gevonden.
Volgens mij ben je op zoek naar KPhotoAlbum ipv kamerka. Tenminste, ik vond de omschrijving van kamerka meer op een webcam programma lijken dan op een fotobeheer programma.

[Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 04-04-2017 13:35. Reden: link naar homepage KPhotoAlbum ipv KDE wiki]

• LievenD
JeroenE schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:59:
Volgens mij ben je op zoek naar KPhotoAlbum ipv kamerka. Tenminste, ik vond de omschrijving van kamerka meer op een webcam programma lijken dan op een fotobeheer programma.
Goede suggestie, hoewel ik nu bedenk dat ik eigenlijk op zoek was naar digikam.
Dat lijkt mij eigenlijk nog het meest geschikt, of toch liever kphotoalbum?

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
...
De tabellen hieronder zijn een work in progress. Ik vul ze aan zodra ik nieuwe gegevens heb.
Alle cellen die numerieke waarden bevatten zijn uitgedrukt in MB. n/a betekent "not available" of "niet aanwezig".
Je steekt er veel tijd in, dat doe je grondig. :)

Alleen ben je wel afhankelijk welke Linux distro je gebruikt. Als je Gnome 3 installeert op Debian, Ubuntu, Arch of Fedora maakt dat een flink verschil welke applicaties worden meegenomen en zegt dit ook niet alles.

Zo geeft Fedora je een heel cleane stock Gnome 3 omgeving terwijl bijvoorbeeld Ubuntu of Debian er van alles bij in stopt.

[Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 04-04-2017 18:49]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, vreemd, waarom vind ik unity dan niet op packages.debian.org?
Zeker vreemd, want ik heb 'm er wel in gezien. Blijkbaar weer eruit gehaald, al zie ik 'm ook niet op snapshot.debian.org.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 15:50
Mooi werk. Ben zelf fan van budgie op arch, mocht je info nodig hebben schiet me maar aan

opensecure.nl

• LievenD
CR2032 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:48:
Je steekt er veel tijd in, dat doe je grondig. :)
Bedankt, vind ik leuk om te horen.
Zo geeft Fedora je een heel cleane stock Gnome 3 omgeving terwijl bijvoorbeeld Ubuntu of Debian er van alles bij in stopt.
Dat is uiteraard iets om mee rekening te houden. Ik tracht zoveel mogelijk binnen Debian te blijven om niet teveel appels met peren te vergelijken. Om die reden laat ik de distributie-specifieke DE's even buiten beschouwing (al wil ik ook graag Unity en evt. Pantheon bekijken)

Nu bestaat er onder Debian en Ubuntu zoiets als gnome-core, waarbij enkel de kern van het DE geïnstalleerd wordt. Leunt dat volgens jou dichter aan bij Fedora of is dat nog niet echt vergelijkbaar?

• CR2032
  • Niet online
LievenD schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:27:
[...]

Nu bestaat er onder Debian en Ubuntu zoiets als gnome-core, waarbij enkel de kern van het DE geïnstalleerd wordt. Leunt dat volgens jou dichter aan bij Fedora of is dat nog niet echt vergelijkbaar?
Dat niet alleen. Mijn ervaring is dat Gnome best diep geïntegreerd zit in Fedora en daardoor stabieler werkt. Fedora wordt ook niet voor niets het thuishonk van Gnome genoemd omdat veel van de Gnome-developers werken bij.. juist ja, Red Hat / Fedora. Ook al heb je met de Fedora Spins ook de mogelijkheid tot alle andere DE's.

Hier een interessante vergelijking van Debian vs. Fedora: https://ctrl.blog/entry/migrated-to-fedora

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39

Super_ik

haklust!

Komt dat ook niet doordat debian standaard ook de recommended packetten installeerd? Ik heb dat uit staan, al direct in de (pxe) debian installer. Ik kan dan in thunar (xfce) nog niet eens een zipje openen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33
Niet standaard ook alle recommended installeren kan inderdaad best wat packages schelen.
Lees meestal wel in aptitude even de omschrijving of het voor mij van toepassing is of niet.

• JeroenE
  • Niet online
LievenD schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:15:
Dat lijkt mij eigenlijk nog het meest geschikt, of toch liever kphotoalbum?
Ik ben ooit met KPhotoalbum begonnen en (hoewel ik natuurlijk een achterstand heb van veel te veel foto's) ik doe er nu niet heel veel meer mee. Het grootste voordeel destijds was in ieder geval dat KPhotoalbum zelf niet aan de bestanden zelf zit. Met digiKam kan dat wel en volgens mij zijn er ook wel eens bugs geweest waardoor dan ineens een bestand was aangepast op een dusdanige manier dat je er niets meer mee kon.

Het maakt mij verder niet zo heel veel uit welke je neemt en als mensen precies het verschil willen weten dan is een ander topic denk ik handiger om dat uit te zoeken. Volgens mij heeft men binnen KDE ook niet heel specifiek gekozen voor een fotobeheer programma (want anders was die keuze wel geel ipv oranje).

Staan die oranje categorieën er trouwens bij omdat in andere DE's men voor deze categorieën wel een standaard programma heeft gekozen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gekkie
Nouja Unity hoeft in iedergeval niet meer in de tabel opgenomen te worden.
Alleen wel jammer dat Gnome nu nog meer tractie krijgt (en dus dependency op systemd).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mooi is dat. Debian had Compiz 0.9 in de repo terug gebracht omdat die nu wordt onderhouden door Canonical omdat Unity het gebruikt, maar dat zal dan dus ook staken omdat Gnome3 z'n eigen compositor heeft, net zoals KDE met kwin.

• CR2032
  • Niet online
Best heftig nieuws: het einde van Unity, Mir en ook nog eens Ubuntu op telefoons en tablets. Canonical is schoon schip aan het maken.

Op zich snap ik de stap wel. Gnome is veel populairder dan Unity en de toekomst met Wayland is veelbelovend. Toch is dit alles toch wel een grote verrassing.

Reacties online zijn niet mals:
http://www.omgubuntu.co.u...p-gnome-desktop-not-unity

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mir, is dat ooit in de repo geweest en als standaard display server ingesteld? Ik weet niet meer dan dat het verhalen waren en het levenslicht nooit heeft gezien.

• LievenD
JeroenE schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:12:
Staan die oranje categorieën er trouwens bij omdat in andere DE's men voor deze categorieën wel een standaard programma heeft gekozen?
Nee, enkel omdat er voor de gekozen categorie bij installatie niets meekomt als onderdeel van het DE.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-06 15:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:18:
Mir, is dat ooit in de repo geweest en als standaard display server ingesteld? Ik weet niet meer dan dat het verhalen waren en het levenslicht nooit heeft gezien.
Het staat in de repo, en is op de huidige LTS te testen icm unity 8(?), ook op de desktop. Ik vond de demo op m'n nexus 5 veelbelovend en lekker werken.

Het heradopteren van Gnome is een logische beslissing, kwa filosofie ontlopen de twee elkaar niet zoveel

• JeroenE
  • Niet online
LievenD schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:57:
Nee, enkel omdat er voor de gekozen categorie bij installatie niets meekomt als onderdeel van het DE.
Aha, dus je hebt zelf gekozen om bijvoorbeeld wel een fotobeheer categorie op te nemen, maar niet een fotobewerking categorie? Niet dat dat per se verkeerd is, maar dan snap ik beter waarom sommige dingen wel en andere dingen niet.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-06 15:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Goed bezig!

Ik zou het erg leuk vinden als we (bij voltooiing van je tabel) in ieder geval een deel ervan in de topicstart gaan verwerken, zie jij dit ook zitten?

En nog maar een keer proberen,
heeft er hier iemand trek om een stukje over bekende WM's te schrijven? Ik heb er zelf geen tijd voor.

• LievenD
JeroenE schreef op donderdag 6 april 2017 @ 06:56:
[...]
Aha, dus je hebt zelf gekozen om bijvoorbeeld wel een fotobeheer categorie op te nemen, maar niet een fotobewerking categorie? Niet dat dat per se verkeerd is, maar dan snap ik beter waarom sommige dingen wel en andere dingen niet.
Dat is een eerste keuze. Als er veel animo is om een categorie toe te voegen of te schrappen, wil ik daar wel rekening mee houden. Veel meer dan 20 categoriëen moeten het echter niet worden.
silverball schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:46:
Ik zou het erg leuk vinden als we (bij voltooiing van je tabel) in ieder geval een deel ervan in de topicstart gaan verwerken, zie jij dit ook zitten?
Ik zie dit volledig zitten, nu maar hopen dat ze af raakt voor de zomer :)

• Reibekuche
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-02-2020
Om me (eindelijk, na jaren van volgen en niet bijdragen) eindelijk ook in de discussie te mengen. Wie heeft er ervaringen met Deepin?

Ben zelf sinds jaar en dag Ubuntu gebruiker. Ooit (~2006) begonnen met Fedora, maar ergens rond 2009 blijven hangen bij Ubuntu (voornamelijk vanwege apt) de transitie naar Unity meegemaakt (ik ben een fan) en nu, toch een beetje in mineur. Heb (Ubuntu) Gnome een paar keer een kans gegeven, maar kan er maar niet aan wennen. Het voornaamste bezwaar blijft voor mij de hoeveelheid ruimte die verloren gaat. Nu kun je wel gaan klooien met allerlei extensies om het meer 'unity esque' te maken, maar daar rollen ook weer allerlei rare dingen uit. Als je bijvoorbeeld met dash to dock de launcher aan de zijkant zet en met pixelsaver eea aan ruimte bespaart loop je toch weer tegen de gekkigheid aan dat sommige window controls wel in het top panel zitten en andere niet en bepaalde wel je GTK theme volgen en andere weer niet. Grr.

Ben daarnaast erg gecharmeerd van Budgie, maar krijg daar a) mijn VPN niet lekker aan de praat en b) Budgie heeft geen zij panel en verdoet wederom veel ruimte in de hoogte terwijl Unity juist zo goed gebruik maakt van de ruimte op mijn (widescreen) scherm.

Nu al een tijd aan het flirten met Deepin. Het is enorm gelikt, werkt enorm goed uit te box een heeft een gecombineerde panel/launcher die je aan elke kant van je scherm kunt plakken. De eigen applicaties (Deepin Music en de Filemanager zijn tamelijk crashgevoelig, maar Rhythmbox en Nautilus zijn maar een paar commands weg. Nog iemand ervaringen?

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-05 19:24
Ik heb begrepen dat het panel van budgie al flexibeler was in oudere versies en dat het ook weer terug gaat komen. Liefst mogelijkheid voor opzij, desnoods autohide als dat niet kan. Maar draai je solus of ubuntu? Hier in solus doet openvpn het prima namelijk.
Solus is met budgie erg vlot, ook mooi sober. Maar op mijn Thinkpad is verticale resolutie kostbaar goed, dus hij gaat er weer af :( ook te regelmatig na suspend niet meer in te loggen, dat zijn de enige twee issues voor mij.
Deepin op Manjaro staat in de lijst om te testen, of terug naar Plasma.

Edit: Manjaro Deepin staat erop. Heel mooie DE, start snel en met hot corners lijkt het mooi te werken zonder panels, enkel een dock. Ik ga het een tijdje aankijken. "extract to here" deed het niet, maar na installeren file-roller weer wel. Verder vind ik geen optie om ovpn files in te lezen, vpn manueel proberen instellen dan maar. Dat is voor morgen, daar heb ik in een andere distro veel tijd aan verloren...

[Voor 27% gewijzigd door wouter_va op 28-04-2017 01:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:56

Compizfox

Bait for wenchmarks

Release video van de nieuwe Plasma is uit:

[Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 30-05-2017 19:05]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Compizfox, ik heb je post uit de Kroeg hierheen gehaald, want hier past het beter. Het gaat om een DE, dan moet dat wel in het DE topic gezet worden. ;)

Ik heb ergens nog wel de interesse om KDE in m'n VM op werk te gebruiken ipv Xfce, maar omdat Compiz al zo ruk erin draait, denk ik niet dat ik erg blij ga worden van KDE met compositing aan. De Intel GPU van de laptop is al geen snelheidsmonster en de CPU zelf ook niet en op de host zit ik standaard 'idle' al op zo'n 40-50% CPU. Alleen muziek aan brengt dat al naar 60% en toen ik Compiz aan had ging dat snel naar ~40-50% in de guest en 80-90% op de host.
Naast alle traagheid, heb ik ook nog steeds een beetje m'n twijfels over de stabiliteit van KDE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:51:
Ik heb ergens nog wel de interesse om KDE in m'n VM op werk te gebruiken ipv Xfce, maar omdat Compiz al zo ruk erin draait, denk ik niet dat ik erg blij ga worden van KDE met compositing aan. De Intel GPU van de laptop is al geen snelheidsmonster en de CPU zelf ook niet en op de host zit ik standaard 'idle' al op zo'n 40-50% CPU. Alleen muziek aan brengt dat al naar 60% en toen ik Compiz aan had ging dat snel naar ~40-50% in de guest en 80-90% op de host.
Naast alle traagheid, heb ik ook nog steeds een beetje m'n twijfels over de stabiliteit van KDE.
Compositing, zowel met Compiz als met KWin, zou in principe niet veel GPU power moeten kosten. Sterker nog, vroeger werd Compiz al geprezen om hoe prima het draaide op matige GPUs. Vroeger kon ik Compiz draaien op een ATi Radeon 9250 oid :P

KWin zou ook prima moeten draaien op een Intel iGPU (heb ik hier ook).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:05:
[...]

Compositing, zowel met Compiz als met KWin, zou in principe niet veel GPU power moeten kosten. Sterker nog, vroeger werd Compiz al geprezen om hoe prima het draaide op matige GPUs. Vroeger kon ik Compiz draaien op een ATi Radeon 9250 oid :P

KWin zou ook prima moeten draaien op een Intel iGPU (heb ik hier ook).
Dat zal best, maar virtueel is het toch een heel ander verhaal. ;) Bij een eerder werk kon ik Linux fysiek draaien en met de Intel GPU was dat prima te doen. Compiz deed niet moeilijk maar Kwin crashte nog wel eens. Maar nu heb ik Windows op de laptop en draai ik Linux in een VM. Daarmee wordt de CPU erg belast en crasht Compiz dus met enige regelmaat. Simpel alt-tab kan dat al veroorzaken, of een venster sluiten. Het zuipt ook CPU, zelfs als 3D acceleratie aan staat in de VM settings. Daarom: KDE Plasma zal vast geen snelheidsmonster zijn in die situatie. Het hebben van een Intel GPU helpt daarbij niet voor de 3D acceleratie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-04 18:35
Naar mijn mening draait Plasma sinds zeg 5.6 gewoon stabiel. Hoewel er met Plasma 5.8.7, een LTS versie, plotseling een impliciete dependency was op Qt 5.7 i.p.v. 5.6, oeps :X . Nu is het dus wachten op 5.8.7.1.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FRidh schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:20:
Naar mijn mening draait Plasma sinds zeg 5.6 gewoon stabiel. Hoewel er met Plasma 5.8.7, een LTS versie, plotseling een impliciete dependency was op Qt 5.7 i.p.v. 5.6, oeps :X . Nu is het dus wachten op 5.8.7.1.
Welke distro draai je? Want bij Debian Testing is Qt 5.7 namelijk de versie in de repo en daarom een dependency van Plasma 5.8 (plasma-desktop is 5.8.6).

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-04 18:35
NixOS Unstable, geen probleem daar. Maar Nix Stable heeft Plasma 5.8 LTS en gebruikt Qt 5.6, en we waren niet de enige die het opviel.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

• gekkie
"Furthermore, it is now possible to use ConsoleKit2 instead of logind for setting up the Wayland session, extending the number of supported platforms." *O*

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oeh, nice, geen Logind wat afkomstig is van het gare systemd ecosysteem. Zijn ze iig goed bezig voor de *BSD systemen. Dat gaat Gnome niet doen.

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Ik ben nog een groentje maar hier mijn mening over de desktop-environments die ik heb gebruikt. Mijn ervaring:
- Mint en Fedora als dual boot
- Debian met XFCE (niet vrijwillig), Xubuntu (niet vrijwillig)) en Ubuntu met KDE in een virtuale machine (wel vrijwillig)
- Ubuntu met Gnome en Ubuntu met XFCE (Ubuntu Studio) live

Binnenkort ga ik experimenten met andere desktops. Over KDE wil ik nog niets zeggen aangezien ik dat eerst live wil gebruiken. Mate ga ik dadelijk nog even uitproberen.

XFCE.
Ik ren er gillend van weg. Ik vind het erg op Windows XP lijken omdat het een soort van Start-menu en uitklapmenus heeft. Ik vind de omgeving lelijk en saai en de desktop werkt niet lekker voor mij. Misschien is er een shortcut voor die ik niet ken maar als ik op de windowsknop druk dan wil ik dat dat ding linksboven mij het menu laat zien, daarnaast ben ik geen fan van het stoppen van programma's in uitklapmenu's aangezien het te lang duurt om alles te zien. Ik weet niet waarom dat zo is maar ik merk bij een live-run van Ubuntu Studio (XFCE) dat het helemaal niet zo soepel draait, ik vind het relatief traag in vergelijking met wanneer ik een distro met Gnome draai op dezelfde manier. Ik kan me voorstellen dat XFCE geschikt is als je hele oude grafische hardware hebt of iets in een virtuele machine draait zonder PCIe passthrough maar voor krachtigere hardware vind ik het niets op basis van deze ervaring, waarbij ik aanneem (maar niet bewezen acht!) dat het de desktop is en niet de distro die het voor mijn gevoel een beetje sluggish maakt.

Gnome.
Visueel de meest aantrekkelijke desktop die ik heb gebruikt en heb gezien. De iconen zien er erg mooi uit, het lettertype is mooi, de animaties zien er goed uit...
Ik weet dat Gnome3 veel kritiek heeft gekregen maar ik vind het zoals het nu is helemaal niet slecht. Het enige waar ik me aan erger bij Gnome is die balk bovenin, het neemt schaarse screen real estate in beslag bij je applicaties (zoals de browser) en ik vind het niet mooi. Ook bij Cinamon ervaarde ik dit als een probleem, ik heb graag een zo'n minimalistich mogelijk GUI wanneer je een applicatie op de voorgrond hebt. Als ze voor die balk een goede autohide-functie zouden implementeren dan zie ik mezelf dagelijks Gnome3 gebruiken. De quick-launch balk die default links staat (bij mij gaat het naar onderen) is groot genoeg om al je vaste programma's op te zetten, het feit dat je zelf de grootte van de iconen bepaalt maakt dat je zelf kan tunen tussen aantal programma's en gemak met klikken. Bij mij gaat de balk op autohide. Daarnaast heb ik gemerkt dat de auothide-functie van die quick-launch balk niet helemaal goed werkt, wanneer je net hebt geklikt op de balk bovenin dan opent die niet zo gauw je op de Windows-knop drukt, in ieder geval bij die Ubuntu die ik uitprobeerde. Dat is een beetje jammer.
Gnome gebruikt een tegeltjes-interface zoals op Smartphones gebruikelijk is en zoals MS probeerde in te voeren voor W8, alleen waar MS faalde heeft Gnome hier naar mijn mening wel succes mee behaald, in ieder geval na wat aanpassingen te hebben gemaakt.

Cinamon, dat lijkt mij duidelijk een Windows 7 kloon en het werkt zoals Windows 7. Functioneel is het prima maar ik vind het geen visueel aantrekkelijke omgeving. Ik weet dat veel mensen hier anders over denken maar ik vind de icoontjes niet mooi en dat groen werkt niet voor mij. Misschien is het leuk als je een dark mode gebruikt maar ik zag bij de default GUI-opties niets wat het voor mij beter maakte? Ik had de indruk dat al die opties hetzelfde effect geven, het lijkt erop alsof de ontwikkelaars een bepaalde stijl 'opleggen'. Dat bekritiseer ik niet (keuze van de ontwerpers), alleen past die stijl niet zo bij mij.

Tot slot, het is toch geweldig dat je al die verschillende desktops kan gebruiken, i.t.t. Windows en Apple, en het is geweldig dat we kunnen klagen over kleine imperfecties. _/-\o_
De desktops zijn volgens mij al veel verbeterd in de laatste 10 jaar en het zal in de komende 10 jaar alleen maar nog beter worden met nog meer opties en nog beter afgewerkte desktops.

Algemene opmerkingen over al die desktops, de zoekfunctie helpt veel. Typ 1-3 lettes in en je krijgt binnen 0,1 seconde de applicatie die je wil starten, daarnaast krijg je consistent dezelfde resultaten op dezelfde plaats zolang je geen programma's toevoegt.
Daar kan MS veel van leren, het is bij W10 fors verbeterd maar kom op, in 2009 kregen ze het nog niet voor elkaar bij W7 en ze hebben het daarna nooit meer verbeterd. Ik stel niet arrogant dat het gemakkelijk is om zoiets uit te werken als programmeur maar als een groepje vrijwilligers met de briljante LT dat kan dan moet een extreem groot en rijk bedrijf met een gigantische campus en god weet hoeveel grote gebouwen voor hun afdelingen dit toch ook veel eerder voor elkaar kunnen krijgen. Maar dat is een andere discussie.

offtopic:
Ik plaats dit hier aangezien ik geen algemene Linux-chat draad heb gevonden. Als het elders in Non-Windows Operating Systems beter past dan heb ik er uiteraard geen moeite mee om het te verplaatsen. ;)
Als ik ook nog even iets mag opmerken over de driver-support (dat is een distro-onderwerp, het heeft niets met de desktop te maken), dat vooroordeel mag de vuilbak in. Ik heb een Soundblaster USB geluidskaart, een HP printer, een Yamaha Clavinova elektrische 'piano', een i5-750, een HD-7850 en een ethernetkaart (want geen onboard internet aangezien dat toen nog niet bestond op het doorsnee moederbord). Alle hardware wordt direct correct herkend, Linux installeert volautomatisch alle drivers, met uitzondering van de CPU- en GPU-drivers waarvoor meestal in eerste instantie open source worden gebruikt, de CPU-drivers kan je altijd vervangen door de proprietary drivers (al zou ik willen dat die default worden geladen...), de GPU-drivers (AMD) in de laatste versies van veel distros eveneens als je een latere generatie grafische kaart hebt. Ik heb in mijn Ubuntu Studio live run een stuk opgenomen met mijn elektrische piano in Rosegarden.
Er zijn nog wat probleempjes, met name voor grafische kaarten en geluidskaarten (mijn geluidskaart heeft Alsa nodig, het begin is er bij PulseAudio maar de gebruikservaring is nog ronduit slecht en er zijn nog brekende bugs) maar als je dit afzet tegen Windows dan durf ik te stellen dat Linux het beter doet. Dat niet alle bedrijven altijd een Linux-driver hebben geleverd ligt niet aan Linux, dat ligt aan de bedrijven, en het is nog zelden een probleem. Bij Windows heb ik geen internet totdat ik zelf de driver heb geïnstalleerd, ik moest letterlijk een andere computer hiervoor gebruiken. Dat mag je toch rustig schandalig noemen? Bij Windows moet ik een driver voor de printer zoeken op een website waar die bij Linux automatisch wordt geïnstalleerd en bij Windows moet ik een driver installeren voor mijn elektrische 'piano' waar bij Linux geen driver nodig is om dat te laten werken. :')

[Voor 34% gewijzigd door CHBF op 11-04-2018 01:01]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CHBF schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:33:
Ik ben nog een groentje maar hier mijn mening over de desktop-environments die ik heb gebruikt. Mijn ervaring:

XFCE.
Ik ren er gillend van weg. Ik vind het erg op Windows XP lijken omdat het een soort van Start-menu en uitklapmenus heeft. Ik vind de omgeving lelijk en saai en de desktop werkt niet lekker voor mij. Misschien is er een shortcut voor die ik niet ken maar als ik op de windowsknop druk dan wil ik dat dat ding linksboven mij het menu laat zien, daarnaast ben ik geen fan van het stoppen van programma's in uitklapmenu's aangezien het te lang duurt om alles te zien. Ik weet niet waarom dat zo is maar ik merk bij een live-run van Ubuntu Studio (XFCE) dat het helemaal niet zo soepel draait, ik vind het relatief traag in vergelijking met wanneer ik een distro met Gnome draai op dezelfde manier. Ik kan me voorstellen dat XFCE geschikt is als je hele oude grafische hardware hebt of iets in een virtuele machine draait zonder PCIe passthrough maar voor krachtigere hardware vind ik het niets op basis van deze ervaring, waarbij ik aanneem (maar niet bewezen acht!) dat het de desktop is en niet de distro die het voor mijn gevoel een beetje sluggish maakt.
Toch wel apart dat je traagheid ondervind bij Xfce. Het is juist gemaakt om soepel en snel te draaien. Misschien had je last van de compositor die aan staat (te vinden bij Window Manager Tweaks in Settings Manager), in geval je op een wat ouder systeem zit.

Standaard wint Xfce geen schoonheidsprijs, dat is bekend. Maar als je de TS hier had gelezen, had je kunnen lezen dat het wel degelijk mooi te maken is. De iconen bijvoorbeeld die je in Gnome zo mooi vind, zijn ook gewoon beschikbaar in Xfce. Die moet je alleen wel even selecteren. Dat is wellicht ook het grootste nadeel ervan, de standaard instellingen zijn niet ideaal voor nieuwe gebruikers die toch wat leuks/moois willen zien.

Voor wat betreft het menu, ja, het standaard menu is net die van Windows 9x/2k. Als je echter het Whiskermenu gebruikt, dan krijg je al een beter gevoel en zit het zoals bij de andere desktopomgevingen achter categorieën en kan je zoeken. Dat menu is niet altijd standaard geïnstalleerd, het is namelijk een apart package.
Cinamon, dat lijkt mij duidelijk een Windows 7 kloon en het werkt zoals Windows 7. Functioneel is het prima maar ik vind het geen visueel aantrekkelijke omgeving. Ik weet dat veel mensen hier anders over denken maar ik vind de icoontjes niet mooi en dat groen werkt niet voor mij. Misschien is het leuk als je een dark mode gebruikt maar ik zag bij de default GUI-opties niets wat het voor mij beter maakte? Ik had de indruk dat al die opties hetzelfde effect geven, het lijkt erop alsof de ontwikkelaars een bepaalde stijl 'opleggen'. Dat bekritiseer ik niet (keuze van de ontwerpers), alleen past die stijl niet zo bij mij.
Die groene kleurstelling bij Cinamon komt zeer waarschijnlijk doordat je het op Mint draait (of iig van Mint af komt oorspronkelijk). Die gebruikt natuurlijk z'n huisstijl en dat is (munt)groen.
offtopic:
Linux installeert volautomatisch alle drivers, met uitzondering van de CPU- en GPU-drivers waarvoor meestal in eerste instantie open source worden gebruikt, de CPU-drivers kan je altijd vervangen door de proprietary drivers (al zou ik willen dat die default worden geladen...),
offtopic:
Je noemt het nu al een paar keer, maar waar doel je in vredesnaam op met "CPU driver"? Zoiets is er niet, voor geen enkel OS, die je apart zou moeten installeren. Bedoel je misschien de microcode om eventuele firmware flaws zoals Spectre v2 te kunnen oplossen?

• CHBF
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:17:
[...]

Toch wel apart dat je traagheid ondervind bij Xfce. Het is juist gemaakt om soepel en snel te draaien. Misschien had je last van de compositor die aan staat (te vinden bij Window Manager Tweaks in Settings Manager), in geval je op een wat ouder systeem zit.
Dat lijkt me sterk aangezien ik het dan ook zou ondervinden bij zwaardere versies zoals Gnome3 en Mate.
Ik had die compositor op de op een na zwaarste stand staan en dat voelde voor mij veel meer responsief dan Ubuntu Studio met XFCE. Is het mogelijk dat XFCE weliswaar weinig resources nodig heeft maar daardoor eveneens wat trager kan zijn met bepaalde handelingen, juist omdat het minder resources gebruikkt om die handelingen sneller te maken? Of misschien is de code minder geoptimaliseerd en meer spaghetti-achtig omdat XFCE zo oud is? Het is moeiljk te omschrijven maar ik heb de indruk dat er een grotere lag is als je bijvoorbeeld een uitklapmenu opent, dat soort dingen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als Windows op een harde schijf vs. Windows op een SSD, het voelt meer responsief.
Ja, een i5-750 is antiek en de HD 7850 is oud maar het functioneert nog best goed, bijvoorbeeld 45-50 FPS in Far Cry 4 met medium tot hoge instellingen op AA na. Als referentie. Dat neemt niet weg dat ik uitkijk naar minder hoge RAM-prijzen en Zen2. ;)
Standaard wint Xfce geen schoonheidsprijs, dat is bekend. Maar als je de TS hier had gelezen, had je kunnen lezen dat het wel degelijk mooi te maken is.
Ik had niet heel de TS gelezen maar ik wist dat dat allemaal mogelijk is, alleen kan ik dan net zo goed een andere desktop installeren tenzij de hardware nog veel ouder/zwakker is dan die van mij. ;)
Je noemt het nu al een paar keer, maar waar doel je in vredesnaam op met "CPU driver"? Zoiets is er niet, voor geen enkel OS, die je apart zou moeten installeren. Bedoel je misschien de microcode om eventuele firmware flaws zoals Spectre v2 te kunnen oplossen?
Waarschijnlijk. Je klikt op "update drivers", het zoekt en het vindt een proprietary (vermeld door de GUI) Intel driver voor de CPU. In het venster wordt niet vermeld dat het om microcode gaat maar ik begrijp uit een review dat dat het blijkbaar wel is.

Ondertussen heb ik Ubuntu Mate geprobeerd.

Het positieve.
- alle bekende desktopomgevingen, min of meer (zie verder).
- goed te tweaken, zo zijn alle bekende icons in de software opgenomen. Ik mis wel een optie om met een grotere precisie de kleur te krijgen die je graag hebt (zonder tekstbestandjes te openen en daar iets in te wijzigen), ik zou graag zo'n interface daarvoor zien.
http://i1-win.softpedia-static.com/screenshots/Different-Color-Mixer_1.png
- gemakkelijk visueel aantrekkelijk te maken
- ook de bediening met het toetsenbord wordt aangepast aan de gekozen desktopomgeving, zo kan je met de Windows-knop op het toetsenbord het 'Start-menu' openen bij de ene desktop-omgeving terwijl je bij de traditionele Gnome2-desktop op alt-F1 moet klikken om het uitklapmenu te krijgen.

Minder positief , 1 groot probleem, 1 minder groot probleem en 2 muggenziftpuntjes

- de titelbalk bovenin die bij Gnome hoort, het neemt naar mijn smaak teveel vertikale ruimte beslag en juist daar heb je weinig ruimte bij monitors (in mijn geval 1080 pixels). Zie hier het verschil.

Shuif die 3 knoppen naar onderen toe en die balk kan verdwijnen. Apple-geïnspireerd? Apple heeft immers ook zo'n titelbalk die aanpast per programma.

- de Ubuntu-achtige interface ("untu" zit in de naam) die je kan selecteren heeft 1 klein gebrekje, als je op de Windows-knop op je toetsenbord drukt en je typt dan wordt niet automtisch een applicatie aan de rechterkant van het 'Start'-menu geselecteerd. Dat gebeurt bij Fedora wel. Je moet dan toch een extra keer met de muis klikken wat omslachtiger is dan wanneer je enkel op enter hoeft te drukken. Geen groot probleem voor dagelijks gebruik maar wel een minpuntje.

- Het geluid is niet echt een probleem maar het volume zou niet default op 100% moeten staan en het zou mogelijk moeten zijn om automatisch de geluidskaart (Soundblaster is niet onbekend ;)) te selecteren als output in plaats van de grafsiche kaart die default op output staat. :?

- een groter (tijdelijk?) probleem, de muisinstellingen zijn erg beperkt in de GUI. De maximale sensitivity van de muis is veel te laag als je accelleratie uitschakelt en je kan niet instellen hoeveel regels het scrolt per keer. Het laatste is volgens wat ik heb gevonden op Askubuntu moeilijk op te lossen (lees: blijvend, ook na updates). Het scrollen kan blijkbaar (Askubuntu) momenteel niet blijvend (na updates) goed worden opgelost, de sensitivity van de muis wel.

Bovenaan bij de gegevens van de muis zie je de vector van de Coordination Transformation Matrix (149), het laatste getal blijkt de resolutie te zijn. Die staat hier nog op 1,0 , ik heb die op 0,2 gezet aangezien dat veel fijner is voor desktopgebruik, zo staat die bij Windows ook (maximaal in de GUI), ongeveer.

Goed werk van het relatief kleine team, ik hoop dat in de toekomst die laatste details ook worden afgewerkt. Niet iedereen heeft dezelfde smaak en voorkeuren, daarom is het goed als je mensen in de GUI de keuze geeft voor het tweaken van dit soort dingen en die route lijken ze zoveel mogelijk te kiezen wat mij bevalt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CHBF schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:19:
[...]

Dat lijkt me sterk aangezien ik het dan ook zou ondervinden bij zwaardere versies zoals Gnome3 en Mate.
Ik had die compositor op de op een na zwaarste stand staan en dat voelde voor mij veel meer responsief dan Ubuntu Studio met XFCE. Is het mogelijk dat XFCE weliswaar weinig resources nodig heeft maar daardoor eveneens wat trager kan zijn met bepaalde handelingen, juist omdat het minder resources gebruikkt om die handelingen sneller te maken? Of misschien is de code minder geoptimaliseerd en meer spaghetti-achtig omdat XFCE zo oud is? Het is moeiljk te omschrijven maar ik heb de indruk dat er een grotere lag is als je bijvoorbeeld een uitklapmenu opent, dat soort dingen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als Windows op een harde schijf vs. Windows op een SSD, het voelt meer responsief.
Ja, een i5-750 is antiek en de HD 7850 is oud maar het functioneert nog best goed, bijvoorbeeld 45-50 FPS in Far Cry 4 met medium tot hoge instellingen op AA na. Als referentie. Dat neemt niet weg dat ik uitkijk naar minder hoge RAM-prijzen en Zen2. ;)
Vreemd. Want m'n oude PC, een AMD FX-60 (socket 939) doet het anders nog prima en flitsend snel met Xfce. Ook op m'n werk in m'n VM is het menu er instant als ik op de knop druk. Ik vermoed dat er eerder iets met je omgeving is, of met de Ubuntu implementatie, dan echt een issue met Xfce. Test eens met de Xfce spin van Fedora of installeer Debian met Xfce (al had je dat dacht ik al gedaan?).
[...]

Waarschijnlijk. Je klikt op "update drivers", het zoekt en het vindt een proprietary (vermeld door de GUI) Intel driver voor de CPU. In het venster wordt niet vermeld dat het om microcode gaat maar ik begrijp uit een review dat dat het blijkbaar wel is.
Ah, maar dat kan ook nog de firmware zijn voor HDMI audio, al is dat meer een GPU ding. Neemt niet weg dat de melding idioot is. Wat je zou kunnen doen, is het log van apt bijvoorbeeld open houden en volgen (met tail -f bijvoorbeeld) en kijken wat er gebeurt als je die CPU 'driver' laat installeren.
- een groter (tijdelijk?) probleem, de muisinstellingen zijn erg beperkt in de GUI. De maximale sensitivity van de muis is veel te laag als je accelleratie uitschakelt en je kan niet instellen hoeveel regels het scrolt per keer. Het laatste is volgens wat ik heb gevonden op Askubuntu moeilijk op te lossen (lees: blijvend, ook na updates). Het scrollen kan blijkbaar (Askubuntu) momenteel niet blijvend (na updates) goed worden opgelost, de sensitivity van de muis wel.
[afbeelding]
Bovenaan bij de gegevens van de muis zie je de vector van de Coordination Transformation Matrix (149), het laatste getal blijkt de resolutie te zijn. Die staat hier nog op 1,0 , ik heb die op 0,2 gezet aangezien dat veel fijner is voor desktopgebruik, zo staat die bij Windows ook (maximaal in de GUI), ongeveer.
Installeer dan eens gnome-tweak-tool. Daar zou je 't wel moeten kunnen instellen.

• CHBF
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:24:
Installeer dan eens gnome-tweak-tool. Daar zou je 't wel moeten kunnen instellen.
Ik zal het eens proberen.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:17:
[...]

Voor wat betreft het menu, ja, het standaard menu is net die van Windows 9x/2k. Als je echter het Whiskermenu gebruikt, dan krijg je al een beter gevoel en zit het zoals bij de andere desktopomgevingen achter categorieën en kan je zoeken. Dat menu is niet altijd standaard geïnstalleerd, het is namelijk een apart package.
Plus dat je onder "keyboard shortcuts" simpel kan aanpassen dat een windows-key indrukken xfce4-popup-whiskermenu triggert en dus gewoon oppopt "zoals in Windows", iets wat ik vaak direct toevoeg zodra ik het whiskermenu heb geinstalleerd om het gebruiksgemak wat te verhogen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merethil schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:55:
[...]

Plus dat je onder "keyboard shortcuts" simpel kan aanpassen dat een windows-key indrukken xfce4-popup-whiskermenu triggert en dus gewoon oppopt "zoals in Windows", iets wat ik vaak direct toevoeg zodra ik het whiskermenu heb geinstalleerd om het gebruiksgemak wat te verhogen.
Ah, dat kon eerder nog niet. :) Gelukkig was het alternatief altijd nog aanwezig, ctrl+escape.

• CHBF
Ik heb met veel plezier de laatste versie van Kubuntu uitgeprobeerd. Ik raad deze versie van harte aan. Het is zeer gebruiksvriendelijk, het is snel, de CPU-load is laag en bij mijn hardware is het stabiel,
Een voorbeeldje van de gebruiksvriendelijkheid: klik op de windows-knop, typ de eerste letter(s) van het programma in wat je wil starten en druk op enter en het programma start. Het hoveren bij wat mogelijk hetgene is wat je wil starten is een klein maar belangrijk iets wat ik waardeer, het scheelt veel gedoe met de muis. Je hoeft niet eerst te klikken om een waarde te wijzigen in de GUI, je hoeft slechts te hoeveren boven het vakje en de scrollknop tge te gebruiken. Veel kleine details waar ze goed over hebben nagedacht, het is duidelijk verfijnd met veel iteraties. Ondanks mijn latere klachtjes. De terminal (Konsole) gaf keurig aan dat je een PPA moet toevoegen, en hoe je dat doet. om een bepaald programma (Waterfox) te installeren, Dolphin Manager bevalt me (1 keer klikken met de muis in plaats van 2, overzichtelijk).

De GUI is ook prima. Het mag van mij wat minder vlak maar het ziet er goed uit en je kan veel gemakkelijk aanpassen. Ze hebben goede dark themes bijegevoegd, binnen het besturings-systeem werkt dat goed maar bij andere applicaties kan het problemen geven omdat die de theme volgen - als je dat instelt - en het niet voor al die applicaties goed genoeg is uitgewerkt. Concreet voorbeeld: LibreOffice Writer, zo gauw je formules invoert kan je bijna niet lezen wat de tekst in het formule-input venster is. Dat is aan te passen en daarom niet echt een probleem, maar het is wel jammer, dat zal vast nog wel verbeteren (het is nog relatief nieuw dat dark themes zo populair zijn dat ze in dit soort programma's worden opgenomen).

Een paar probleempjes die gemakkelijk te verhelpen zijn maar waarvan ik hoop dat het wordt verbeterd in de toekomst.
- maximale muis-sensitivity (aantal regels wat gescrolld wordt kan wel worden aangepast binnen de GUI)
- het zet de grafische kaart in plaats van de geluidskaart by default als geluidsbron en dit moet per programma worden aangepast. Niet handig.
- geluid by default op 100%. Handig voor laptopspeakertjes, niet handig als je fatsoenlijk geluid hebt. Mijn gehoor is kostbaar voor mij. ;)
- window-snapping zou out of the box wat beter kunnen: windows-knop + linker/rechterpijl, dat moet je zelf instellen maar het is gemakkelijk genoeg om te vinden hoe je dat doet. Dit zie ik niet graag omdat Windows het zo doet maar omdat het 'intuïtief' is en volgens mij is dat niet enkel omdat ik W7 ben gewend, dit heeft MS gewoon goed gedaan, of wie daar ook het eerst mee kwamen.

Verder is de software-finder matig of slecht. Low-resolution plaatjes, geen goede lijst met programma's, geen handige categorieën. Dat zal ongetwijfeld nog wel eens verbeterd worden.

Het moet mogelijk zijn om in te bouwen dat bij een aangesloten specifieke geluidskaart of DAC automatisch dat toestel wordt gekozen, het zou niet moeten gebeuren dat een grafische kaart wordt gekozen als default en het is voor mij een raadsel waarom die überhaupt in die lijst met audio-toestellen staat (TrueAudio?). Het volume op 100 zou je voor een laptop kunnen doen maar als je zo'n geluidskaart detecteert dan mag je aannemen dat de speakers een hoger vermogen hebben dan wat in een laptop zit ingebouwd. De muis-sensitivity, tja, ik zal wel tot 1% gebruikers of zo behoren maar toch, maak die grenzen en balk liever wat groter, het is voor niemand een probleem. Of laat de gebruiker gewoon een getal invoeren.
Deze probleempjes zijn voor mij geen reden om het niet te gebruiken aangezien dit allemaal op te lossen is met een scriptje en zo.

Ik weet niet wat ik van de hot-corner moet denken (Fedora heeft die ook maar by default linksboven als ik me niet vergis), ofwel ga ik dat erg waarderen nadat ik het een tijdje gebruikt heb ofwel went het nooit en moet ik het uitschakelen en een keyboard-schort hiervoor instellen.
Merethil schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:55:
[...]

Dank je. Ik gebruik het liefst zo weinig mogelijk de muis wanneer het niet nodig is (CAD, 3D-spellen...).
ctrl-escape vind ik geen alternatief, druk dat maar eens met de vingers van 1 hand in (ja, het kan maar...). :X

[Voor 67% gewijzigd door CHBF op 12-04-2018 23:45. Reden: Versleten muisknoppen => verdwenen tekst]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gister had ik dus Super_L ingesteld om het Whiskermenu te laten tonen. Dat werkt prima, maar heeft ook een groot nadeel: alle andere sneltoetsen die deze toets gebruiken werken dan niet meer. Heb 't dus maar weer weggehaald.

• CHBF
Weet iemand welk toetsenbord bij KDE internatinoaal is?
- euro-teken onder de 5
- alle letters met accenten (trema, shuine streepjes), dus dat "e een trema op een e plaatst, 'c een c met dat boogje eronder plaatst etc.

Ik zoek dus het equivalent van de USA international onder Windows: https://support.microsoft...eyboard-layout-in-windows
Volgens Askubuntu zou je dan "USA (international with dead keys)" moeten hebben maar die staat niet in de lijst.
https://askubuntu.com/que...-international-in-windows
Ga ik die handmatig via de terminal moeten toevoegen of zo?

EurKEY levert niet wat het belooft (Europese letters met € onder de 5, enkel het tweede wordt waargemaakt).
Canada werkt ook niet (je zou verwachten dat dat werkt gezien de Franse taal in de helft van het land)
Dutch ondersteunt trouwens gek genoeg ook geen letters met accenten. :?

[Voor 95% gewijzigd door CHBF op 24-04-2018 20:41]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CHBF, hoezo heb je geen US int (dead keys) beschikbaar bij KDE? Ik zoek even snel met Google en krijg al http://dry.sailingissues....onal-keyboard-layout.html als resultaat. Is denk ik van KDE4, maar zou bij 5 net zo moeten werken, al ziet het er iets anders uit. En anders https://askubuntu.com/que...lauts-without-compose-key ofzo?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:38:
Gister had ik dus Super_L ingesteld om het Whiskermenu te laten tonen. Dat werkt prima, maar heeft ook een groot nadeel: alle andere sneltoetsen die deze toets gebruiken werken dan niet meer. Heb 't dus maar weer weggehaald.
Ja, de trigger is niet ideaal, hij opent het menu zodra je die toets indrukt, niet pas zodra je 'm weer loslaat. Zou eigenlijk heel makkelijk te patchen moeten zijn. 's naar kijken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:00:
[...]

Ja, de trigger is niet ideaal, hij opent het menu zodra je die toets indrukt, niet pas zodra je 'm weer loslaat. Zou eigenlijk heel makkelijk te patchen moeten zijn. 's naar kijken. :)
Eh, hij opende bij mij pas bij het loslaten van de toets. Maar het blokkeerde dus m'n window manager sneltoetsen om naar een andere workspace te gaan (super + <- en ->).

Net thuis ook even getest op m'n HTPC, menu opent bij key-up. En als ik andere sneltoetsen wil uitvoeren, zoals super + pijl links, gebeurt er niets, ook geen menu.

[Voor 15% gewijzigd door Hero of Time op 24-04-2018 21:05]

• CHBF
Hero of Time schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:49:
@CHBF, hoezo heb je geen US int (dead keys) beschikbaar bij KDE? Ik zoek even snel met Google en krijg al http://dry.sailingissues....onal-keyboard-layout.html als resultaat. Is denk ik van KDE4, maar zou bij 5 net zo moeten werken, al ziet het er iets anders uit. En anders https://askubuntu.com/que...lauts-without-compose-key ofzo?
Zoals ik aangaf, het staat niet in de lijst bij Kubuntu. Ik denk dat ik zie wat het probleem is. Als je het scherm van add layout opent dan is er de "Limit selection by language" (niet uit te schakelen). Ik ga blijkbaar op goed geluk moeten gokken bij welke taal dat toetsenbord wel in de lijst opduikt.

[Voor 4% gewijzigd door CHBF op 24-04-2018 21:04]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CHBF schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:03:
[...]

Zoals ik aangaf, het staat niet in de lijst bij Kubuntu. Ik denk dat ik zie wat het probleem is. Als je het scherm van add layout opent dan is er de "Limit selection by language" (niet uit te schakelen). Ik ga blijkbaar op goed geluk moeten gokken bij welke taal dat toetsenbord wel in de lijst opduikt.
Welke taal heb je dan in KDE ingesteld? Want de layout is US - US International (Dead Keys), zoals ook op de plaatjes te zien is van de links die ik heb geplaatst.

Sowieso, je OS op een andere taal dan Engels is :r om aan te zien, en |:( als je een foutmelding krijgt, want erop zoeken is een drama.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:03:
[...]

Eh, hij opende bij mij pas bij het loslaten van de toets. Maar het blokkeerde dus m'n window manager sneltoetsen om naar een andere workspace te gaan (super + <- en ->).
Oh, ja, ik klets uit m'n nek. Maar het probleem is helaas hetzelfde gebleven. Misschien is een workaround als deze wel. :)
Hero of Time schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:07:
[...]

Welke taal heb je dan in KDE ingesteld? Want de layout is US - US International (Dead Keys), zoals ook op de plaatjes te zien is van de links die ik heb geplaatst.

Sowieso, je OS op een andere taal dan Engels is :r om aan te zien, en |:( als je een foutmelding krijgt, want erop zoeken is een drama.
Het is nog erger als het een Nederlandse Windows Server is, met IIS, en je dan een webapplicatie aan het maken bent. Dan zijn de errors van IIS ook in het Nederlands! Da's onwijs onhandig met debuggen :D

[Voor 36% gewijzigd door Cyphax op 24-04-2018 21:08]

Saved by the buoyancy of citrus

• CHBF
Hero of Time schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:07:
[...]

Ik stel altijd de taal in op Engels, dat maakt googlen wat gemakkelijker. ;)

[Voor 4% gewijzigd door CHBF op 24-04-2018 21:08]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Cyphax, mjah, nog een programma voor iets wat ik eigenlijk niet eens mis. Ik klik altijd en anders gebruik ik wel ctrl+escape.

@CHBF, stel anders in dat 't je systeem moet volgen en doe met 'dpkg-reconfigure keyboard-configuration' instellen wat je wilt. Ik gebruik eigenlijk altijd altgr deadkeys, omdat ik een bloedhekel heb aan quotes die niet verschijnen als ik ze nodig heb en bij sommige combinaties komt er anders niets (probeer maar eens 't te typen, met gewoon deadkeys komt er niets).

• CHBF
Ik heb de "Limit selection by language" op "Any language staan.
Bij de "layout" staat er het volgende rijtje:
English (Australian)
English (Cameroon)
English (Ghana)
English (Nigeria)
English (South Africa)
English (UK)
English (US)

Ik heb ook bij de u van USA en bij de i van international gekeken. Ik vrees dat ik het enkel kan toevoegen via het handmatig wijzigen van een tekstbestandje maar hoe en waar?

• CHBF
Sorry voor de dubbelpost, ik dacht dat er nog een reactie was geplaatst.
Hero of Time schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:13:
@CHBF, stel anders in dat 't je systeem moet volgen en doe met 'dpkg-reconfigure keyboard-configuration' instellen wat je wilt.
Dat zegt me niets, ik zal eens googlen.
Ik gebruik eigenlijk altijd altgr deadkeys, omdat ik een bloedhekel heb aan quotes die niet verschijnen als ik ze nodig heb en bij sommige combinaties komt er anders niets (probeer maar eens 't te typen, met gewoon deadkeys komt er niets).
Daar heb ik geen probleem mee, ik typ gewoon direct de spatie in na " of ' wanneer ik wil dat die wordt geplaatst, het kost 1 extra aanslag maar dat vind ik geen probleem.

Hoe werkt dat met die alt-knop? ë met alt-e maar wat als je een schuin streepje erop wil plaatsen? Idem voor de o. Ik kan daar op zich ook wel aan wennen, maar ik moet dan wel nog even leren hoe dat werkt. ;)

edit
Gevonden, dat wordt even wennen.

[Voor 5% gewijzigd door CHBF op 24-04-2018 21:19]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij dat lijstje van Language weet je dat je die open kan klappen he? Dan krijg je de layout die bij die taal horen. Hoe zou je anders bijvoorbeeld US - Dvorak selecteren? ;)
Ik zal morgen anders eens kijken hoe het bij m'n KDE vm zit.

De Altgr indeling heeft meer speciale tekens. Met '+c heb je ć, maar met alleen altgr+c krijg je © en om de Franse ç te krijgen is het altgr+, en met altgr+shift+; krijg je °. En zo heb je meer tekens.

• CHBF
Hero of Time schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:41:
Bij dat lijstje van Language weet je dat je die open kan klappen he? Dan krijg je de layout die bij die taal horen. Hoe zou je anders bijvoorbeeld US - Dvorak selecteren? ;)
Ik zal morgen anders eens kijken hoe het bij m'n KDE vm zit.

De Altgr indeling heeft meer speciale tekens. Met '+c heb je ć, maar met alleen altgr+c krijg je © en om de Franse ç te krijgen is het altgr+, en met altgr+shift+; krijg je °. En zo heb je meer tekens.
Ik heb het gevonden. Bij "variant" krijg je meer keuzes wanneer je de layout (bijvoorbeeld English US) hebt gekozen.
Ik ben old-school uitklapmenuutjes gewend.

[Voor 11% gewijzigd door CHBF op 25-04-2018 16:09]

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Even een vraagje tussendoor, zijn Nvidia drivers op Linux gewoon een shitshow?

Less alienation, more cooperation.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CHBF schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:08:
[...]

Ik heb het gevonden. Bij "variant" krijg je meer keuzes wanneer je de layout (bijvoorbeeld English US) hebt gekozen.
Ik ben old-school uitklapmenuutjes gewend.
Je keek dus lekker met je neus. Daarbij, als je de optie helemaal uitzet "Configure layouts" oid, wordt datgeen wat je voor je text console hebt ingesteld met keyboard-configuration (de vraag tijdens installatie, en die je dus met eerder genoemd commando nog kan veranderen) gebruikt.
Sandor_Clegane schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:18:
Leg eens uit, want ik heb ik twee PC's met nVidia kaarten en gebruik de gesloten driver, geen enkel probleem hiermee. Bedoel je die, of de open source nouveau driver? En dan nog, welke kaart dan precies? Het kan wat lastig zijn als je een MX440 hebt van begin deze eeuw (neem dan Nouveau), of de laatste 1090Ti Xtreme of whatever, dan ben je met beide waarschijnlijk het bokje.
Oh, en distro is ook wel iets om te noemen. Een 1080ti krijg je op Fedora 20 natuurlijk niet aan de praat, te oud.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ik heb vandaag Ubuntu 17.10 geïnstalleerd, na installeren van de Nvidia drivers: boot loop.
Toen heb ik Manjaro geïnstalleerd, na installeren van de binary drivers: Scherm aan en uit.
Nu heb ik net Fedora 27 geïnstalleerd en deze lijkt nouveau niet te willen blacklisten. Geen idee waarom niet, maar ik doe vast iets verkeerd.

Het enige waar het een beetje op lijkt te werken is KUbuntu.....

En door dit verhaal draai ik nu weer 384: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=234241

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Apart. Ik draai driver 390.48 en heb eigenlijk nergens last van. Maar ik gebruik dan ook Xfce met Compiz als WM, draai alleen maar Kodi, Otter-browser en zo nu en dan Firefox maar geen Chrome/Chromium.

Het is wel vreemd dat je met Ubuntu 17.10 problemen hebt, terwijl diezelfde release met KDE geen probleem is. Zet je toch te denken, wat is er dan anders behalve de display manager (sddm ipv lightdm) en desktop environment (KDE vs Gnome).

Had je bij Fedora wel Wayland uitgeschakeld om naar puur Xorg terug te stappen? Anders wil het idd nog steeds nouveau gebruiken omdat de nVidia driver zelf nog niet fatsoenlijk Wayland ondersteund.

Maar alsnog, welke videokaart heb je nou?

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ik heb Fedora geïnstalleerd met Cinnamon, deze draait voor zover ik weet alleen met Xorg.

Heb een GTX1080TI. Dat van Ubuntu snap ik ook niet, heb alles volgens het boekje gedaan. Enige verschil is dat KUbuntu met Xorg draait en Ubuntu met Wayland volgens mij. Nu weet ik dat er problemen met zijn met Wayland met Nivdia kaarten, maar toen had ik er genoeg van. :)

Manjaro liep alles goed, totdat ik wilde overstappen naar de NVidia drivers, scherm aan en weer uit. Daar was ik ook klaar mee en had ik geen zin om uit te zoeken.

Toen maar Fedora met cinnamon. :)

• CHBF
Hero of Time schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:52:
[...]

Je keek dus lekker met je neus.
Blijkbaar. :$
Het heeft te maken met wat je gewend bent, dat er in twee niveaus (afhankelijk van de taal bepaalde layouts tonen) de verschillende layouts worden verwerkt kon ik nog volgen, dat er nog eens een derde niveau aan te pas zou komen (binnen de taal in een derde vakje een subcategorie vinden) zag ik niet aankomen en daarom had ik inderdaad niet verder gekeken dan dat mijn neus lang was. Geheel mijn fout maar misschien ook niet het handigste ontwerp, waarom niet direct alle layouts in 1 lange lijst tonen? Het maakt verder weinig uit, je kan er goed mee leren werken.
Sandor_Clegane schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:18:
Geen idee maar als je het wil weten dan raad ik aan om eens op Phoronix te speuren. ;)
Nvidia blokkeert in principe het gebruik van de grafische kaart via PCIe-passthrough in een virtuele machine (Level1Techs, ook op het forum van hen te vinden), dat kan je overigens wel omzeilen. Als je ooit je grafische kaart met PCIe-passthrough wil gebruiken in een virtuele machine (gaming in Windows) dan is AMD wellicht de betere keuze.

Even iets anders, kent iemand een goede website voor specifiek gaming bij Linux? Ik heb de proprietary AMD-drivers geïnstalleerd (Borderlands 2 draaide er volgens mij goed mee, dat is een aardig begin) maar het is me nog niet gelukt om de spanning, temperatuur, RPM en klokfrequentie te lezen of te wijzigen. In mijn geval is overklokken nogal essentieel (HD 7850 die gemakkelijk van 860 MHz. naar 1050 MHz gaat met 5 mV meer.
Zo zijn er meer technische probleempjes waar de gewone Linux-gebruiker niet mee te maken krijgt maar die voor gamers wel relevant zijn.

[Voor 16% gewijzigd door CHBF op 25-04-2018 23:45]

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Mwoah, gewoon het aan de praat krijgen in Linux zelf is al een ding. :) Dat GPU passtrough werkte wonderwel in een keer. KVM-hidden = on oid :)

• CHBF
Sandor_Clegane schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:47:
Mwoah, gewoon het aan de praat krijgen in Linux zelf is al een ding. :) Dat GPU passtrough werkte wonderwel in een keer. KVM-hidden = on oid :)
Dan heb ik geluk gehad, bij mij werkte het zelfs met de open source drivers al. Alleen nog niet op het niveau van Windows, want niet overklokt. Daarnaast denk ik dat je voor gaming sowieso beter voorlopig Windows gebruikt dus ofwel dual booten ofwel op termijn eens GPU-passthrough opzetten maar daarvoor ga ik dan wel een tweede grafische kaart nodig hebben (ik heb momenteel geen CPU met geïntegreerde graphics en mijn volgende CPU wordt Zen2, als het goed is, anders Zen3). Hopelijk wordt op termijn enkel Vulkan gebruikt, dan hoeven AMD, Nvidia en developers niet moeilijk te doen met porten en specifiek optimaliseren voor Linux en draait het in 1 keer op alle besturingssystemen even goed (als we niet muggenziften over details).

Het valt me mee welke spellen in Linux gedraaid kunnen worden (zonder Wine), zelfs Rise of the Tomb Raider heeft nu Vulkan-support (geport door een ander bedrijf).
In mijn Steam-bibliotheek: Antichamber, Borderlands2, Dirt Showdown (helaas niet Dirt3 en Dirt Rally), F1 2015, FTL, Half-Life en Half-Life 2 (helaas heb ik niet de twee DLC's), Limbo, Mark of the Ninja, de twee Metro spellen (awesome!), Middle-earth SoM, Outland, Portal2, Psychonauts, QUBE, Saints Row Iv, Sanctum 2, wat Serious Sam spellen, Civ V, The Stanley Parable, The Swapper, The Talos Principle, This War of Mine, Tomb Raider, Torchlight II, Total War: Shogun 2, Transistor, Warhammer 40 000: Dawn of War II en The Witcher 2.
Veel goede spellen ontbreken maar dit is meer dan waar Linux-gamers 10 jaar geleden van konden dromen, het is een mooi begin maar we zijn er nog lang niet. Ik heb de theorie dat we de komende jaren gebruiksvriendelijke software gaan krijgen voor overklokken, ondervolten om de proprietary drivers te updaten (met 1 muisklik) etc. Dat komt vanzelf als er voldoende wordt gegamed met Linux en dus de behoefte aan zulke software groter wordt. :)

[Voor 10% gewijzigd door CHBF op 26-04-2018 00:01]

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Die open-source drivers werken prima, ik gebruik mijn machine voor renderen en dan heb je Cuda nodig wil je dat op de grafische kaart doen. Dan werkt Nouveau dus niet.

Ik heb een tweede GTX 1080 voor de Windows VM en dat loopt als een zonnetje. In het thuisvirtualisatie topic heb ik een post geplaatst hoe je je tweede videokaart on the fly weer terug kunt geven aan Linux zonder te rebooten, handig als je niet altijd de VM draait en hem binnen Linux nodig hebt. Voor Cuda ofzo ;)

• CHBF
Is het mogelijk bij KDE om een shortcut toe te wijzen aan "no border" voor de titelbalk bovenin het venster waar ook de vensterknoppen in zijn opgenomen? Dat is handiger dan wanneer je hiervoor de muis of 12 toestaanslagen (alt-f3, navigatie in het uitklapmenuutje) moet gebruiken.
Sandor_Clegane schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:13:
[...]

Die open-source drivers werken prima, ik gebruik mijn machine voor renderen en dan heb je Cuda nodig wil je dat op de grafische kaart doen. Dan werkt Nouveau dus niet.

Ik heb een tweede GTX 1080 voor de Windows VM en dat loopt als een zonnetje. In het thuisvirtualisatie topic heb ik een post geplaatst hoe je je tweede videokaart on the fly weer terug kunt geven aan Linux zonder te rebooten, handig als je niet altijd de VM draait en hem binnen Linux nodig hebt. Voor Cuda ofzo ;)
Interessant, ik zal eens kijken. :)
Voor mij is het een lange-termijn-plan (op zijn vroegst in 2019 of 2020, volgend jaar een grootschalige upgrade met CPU, moederbord, RAM, voeding en grafische kaart, het hangt af van wanneer ik voor weinig geld een leuke lowend kaart kan kopen) maar ik wil er wel mee gaan experimenteren. Ik ga dus precies dat nodig hebben: de highendkaart gebruiken in de virtuele machine en teruggeven zonder te herstarten. Al is herstarten met >= 3200 MT/s DDR4 en een SSD niet zo pijnlijk als dat het ooit was. :P
Ze voorspellen forse prijsdalingen voor de SSD's in het algmeeen in 2018 dus een NVMe zit er misschien wel in voor een redelijk bedrag. :)
In zekere zin valt dat nu al mee met €190 terwijl in augustus een 850 Evo nog €170 kostte.

[Voor 44% gewijzigd door CHBF op 26-04-2018 00:40]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CHBF, je hebt nu al een paar simpele vragen gesteld over gebruik van KDE. Het punt van het toetsenbord is heel logisch opgezet, want je hebt niets aan indelingen die niet voor die taal zijn, dat heb je zelfs bij Windows en OSX. Hiervoor keek je gewoon niet goed. Ik raad je aan voor al je andere vragen toch eerst eens verder te kijken, want KDE is heel uitgebreid qua opties. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat je niets kan vinden hierover als je maar even de tijd neemt om door alle keyboard shortcut opties te bladeren.

• CHBF
Ik wou alleen weten of dat dat überhaupt in de hotkey-lijst is opgenomen aangezien die nogal groot is om te doorspitten. Inmiddels heb ik het gevonden. Ik had al flink wat hotkeys ingesteld voor het verplaatsen van vensters en het regelen van audio en aansturen van de mediaspeler.

Een minder eenvoudig vraagje: hoe zorg je ervoor dat een folder van een externe partitie gepind kan worden en dat bijvoorbeeld een PDF die je opent van een externe partitie de volgende keer (hervatten met de sessie gesaved) weer direct opent? Het lijkt alsof de locatie van een mounted partitie/schijf na het booten wijzigt. Ik vind het niet erg om er zelf het een en ander over te lezen maar ik ken dat jargon niet en dat maakt het zoeken lastig (iets met mounting). A;s ik een gokje waag: iets met een link aanleggen.

[Voor 3% gewijzigd door CHBF op 26-04-2018 22:43]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CHBF schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:42:
Ik wou alleen weten of dat dat überhaupt in de hotkey-lijst is opgenomen aangezien die nogal groot is om te doorspitten. Inmiddels heb ik het gevonden. Ik had al flink wat hotkeys ingesteld voor het verplaatsen van vensters en het regelen van audio en aansturen van de mediaspeler.
Dus omdat je het te veel vind om te lezen, ga je maar lui vragen? Zo werkt GoT niet. We verwachten dat je eerst zelf bezig gaat om het op te lossen en dan komt met wat je hebt gevonden en waar je spaak loopt. Niet van te voren maar een vraag dumpen waarvan je het antwoord in de documentatie kan vinden.
Een minder eenvoudig vraagje: hoe zorg je ervoor dat een folder van een externe partitie gepind kan worden
Dit is ook weer zo'n typisch gevalletje van lees de documentatie. Zowel in de meegeleverde help als online kan je heel goed de functies van Dolphin (ik neem even aan dat je dat gebruikt als file manager) vinden en kan je ook lezen hoe je dit dus doet.
en dat bijvoorbeeld een PDF die je opent van een externe partitie de volgende keer (hervatten met de sessie gesaved) weer direct opent? Het lijkt alsof de locatie van een mounted partitie/schijf na het booten wijzigt. Ik vind het niet erg om er zelf het een en ander over te lezen maar ik ken dat jargon niet en dat maakt het zoeken lastig (iets met mounting). A;s ik een gokje waag: iets met een link aanleggen.
Als ik een hint mag geven, ga eens zoeken op 'fstab'.

Je hebt hier nu al een paar keer vragen gesteld die heel simpel te beantwoorden zijn als je een beetje meer moeite doet. Ik raad je met klem aan die moeite te nemen.

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Cyphax schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:41:
[...]

Als je wm's leuk vindt raad ik aan Windowmaker eens te proberen. Da's weer eens heel anders, relatief compleet (eenvoudige de) en ontzettend lightweight en bloedsnel. :)
Er zit niet vreselijk veel ontwikkeling in momenteel maargoed, hij gaat al lang mee.
Hier ook, in 2003 ontdekte ik Window Maker, daarna ook nooit meer iets anders gebruikt (Nog wel andere WM's een eerlijke kans gegeven, niet uit ontevredenheid over Window Maker, maar omdat ik wel altijd een beetje op de hoogte wil zijn van de nieuwerwetse ontwikkelingen, maar ik blijf toch elke keer heel snel weer terugkomen bij Window Maker). En dat er weinig ontwikkeling in zit zegt genoeg, het is gewoon af, er hoeft dan dus ook niks meer aan veranderd te worden :)

I love the smell of a soldeerbout in the morning

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 13:05

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

Na bijna een jaar vallen en opstaan met OpenBSD wil ik de aandacht vestigen op cwm, wat staat voor Calm Window Manager. Voor mensen die een "kale" X Window System installeren ziet het er bekend uit, het lijkt veel op fvwm die bij de meeste Linux-varianten die ik ken standaard wordt meegeleverd. Lelijk en vrijwel onwerkbaar als je het niet kent. cwm is nog iets kaler, zo heeft het geen virtuele bureaubladen. Het muismenu is zeer basic.
Na wat configuratie ontstaat echter een superlichte en productievriendelijke omgeving. De opstarttijd na het typen van startx is hooguit 2 seconden. Vrijwel alles is met het toetsenbord te besturen, zoals plaatsing en afmetingen van vensters. In plaats van virtuele bureaubladen heeft cwm programmagroepen, wat heel fijn werkt. Met Alt + <1, 2, 3...> krijg je toegang tot de diverse groepen die je ook nog eens van te voren kunt bepalen. Zo kun je je browser bijvoorbeeld altijd in groep 1 laten starten en Libreoffice in groep 2. Met feh regel je een bureaubladachtergrond.
De relevante configuratiebestanden zijn .cwmrc en .xinitrc (als je in de console opstart) of .xsession (als je in X opstart). Voor Linux werkt het vergelijkbaar. Waarschijnlijk overbodig om te vermelden, maar alles is naar je hand te zetten, zoals sneltoetsen.
Inspiratie voor een goede configuratie haal je bijvoorbeeld bij Michael Lucas.

[Voor 4% gewijzigd door djohn_croot op 13-05-2020 23:50. Reden: mono-tag; configuratievoorbeeld toegevoegd; ook onder Linux geïnstalleerd]

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:49

switchboy

-ruimte te huur-

Omdat ik mezelf probeer los te weken van de grip en spionage van microsoft en gamen op Linux nu daadwerkelijk niet alleen maar huilen is draai ik nu een tijdje Mint 19.1 met Cinnamon. En dat gaat eigenlijk best goed! :)

Ik ben alleen niet echt (of beter gezegd echt niet) onder de indruk HiDPI scaling. Ik draai een set-up met drie monitoren 2x een 1680*1080 scherm met hiertussen een 27" 4K scherm. In Windows draai ik dit al jaren met alleen het middelste scherm op een schaling van 150% en dan ziet alles er ongeveer even groot en leesbaar uit op alle drie de schermen.

Met Cinnamon is de enige schaal optie alles twee keer zo groot te zetten. Dit kan je dan weer niet los voor een enkele monitor instellen. En hierdoor zijn out-of-the-box mijn twee secundaire schermen eingelijk useless. Via xrandr heb ik dan de twee secundaire schermen kleiner gemaakt en dit werkt redelijk...

code:
1
2
3
4
5
6
xrandr 
--output DVI-D-0 --mode 1680x1050 --pos 0x0 --rotate normal --scale 2x2 
--output HDMI-0 --off 
--output DVI-I-1 --mode 1680x1050 --pos 7200x0 --rotate normal --scale 2x2 
--output DVI-I-0 --off 
--output DP-1 --off --output DP-0 --primary --mode 3840x2160 --pos 3360x0 --rotate normal --scale 1x1

Er zijn nu wel wat schoonheidsfoutjes:
- Zonder aanpassingen waarmee scherm 2 en 3 nu blijkbaar twee keer de afstand van de verdubbelde schermen moet verplaatsen zie je behoorlijk dubbel! :D
- De knopjes om windows te sluiten, minimaliseren of vergroten zijn erg klein
- Het commando moet iedere boot opnieuw
- Het is een pain om uit te zoeken wat in welke aansluiting zit en met de hand uit te rekenen waar op het canvas hij dan valt
- Het middelste scherm is nu 200% in plaats van 150% geschaald :(

Ik heb natuurlijk ook dit geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
xrandr 
--output DVI-D-0 --mode 1680x1050 --pos 0x0 --rotate normal --scale 1x1 
--output HDMI-0 --off 
--output DVI-I-1 --mode 1680x1050 --pos 5520x0 --rotate normal --scale 1x1 
--output DVI-I-0 --off 
--output DP-1 --off --output DP-0 --primary --mode 3840x2160 --pos 1680x0 --rotate normal --scale 0.7x0.7

Dit doet basicly wat ik probeer te bereiken alleen is dit zo onscherp dat mijn ogen ervan gaan bloeden.

Dus ik kan kiezen:
- 100% en het middelste scherm niet goed kunnen lezen
- 200% en op alle schermen leesbaar beeld, maar niet optisch even groot op alle schermen
- 150% en blurry mess op het middelste scherm

Van wat ik lees is het leven in vanilla Gnome of KDE nou niet heel veel beter.

Niet om te trollen maar dit gaat echt al meer dan vijf jaar probleemloos op Windows en MacOS.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 15:50
tja hidpi is gewoon ruk onder linux, Ja het werkt wel en word langzaam aan beter, maar het is nog verre van fijn. zeker met multi monitor.

opensecure.nl

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
@switchboy
Stop alle DE's de schuld te geven, en geef X11 de schuld. Daarnaast moet KDE ook eens fatsoenlijk opschieten met hun goede scaling support en wayland support. Want KDE applicaties werken nog RUK.

Voor HDPI in combinatie met meerdere monitoren met verschillende resoluties is er in Linux land maar 1 oplossing dat redelijk fatsoenlijk werkt. (op dit moment)

Dat is gewoon de laatste Gnome 3.32+ met Wayland. (Geen X11) op dit moment. De enige oplossing.
Moet je nog even wachten op dat je gewenste distro ook Gnome 3.34 levert want dat is pas echt een gigantische verbetering in Gnome zelf. (Qua snelheid, en hoe smooth alles werkt)

Ik persoonlijk heb een Dell XPS15 met 4k monitor ingebouwd. (Dus HELE kleine pixels) waarbij ik de scaling op 200% heb staan. Dit werkt perfect met GTK3 applicaties.
Daarnaast een LG 43 Inch monitor met 4k met dus "normale grootte pixels" met de scaling op 100%.

Ik had Gnome in X11 mode staan, en daar kon je voor beide monitoren alleen maar 100% of 200% kiezen, niet apart. Multi-monitors onder X11 is ruk, en dat gaan ze ook NOOIT meer fixen. X11 is abandonware geworden waarbij alleen maar kleine fixes gedaan zullen worden. Geen nieuwe features.

In Wayland werkt alles goed met GTK3 applicaties. Ook schalen de applicaties mooi mee, wanneer je de ene applicatie van monitor 1 naar monitor 2 sleept.

[Voor 7% gewijzigd door Immutable op 29-09-2019 14:00]

• Reibekuche
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-02-2020
HiDPi begint wel een stuk beter te worden nu met Ubuntu 19.10 en Wayland. Heb hier out-of-the-box best wel veel scaling opties (100/125/150/175/200%) en dat werkt (afgezien van wat kleine bugs) vooralsnog heel aardig. Jammer dat het allemaal zo lang duurt, maar we komen er wel.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou eens moeten kijken hoe degelijk de support voor Wayland is bij KDE5 en Xfce 4.14 en de programma's die ik gebruik. Op werk heb ik nog wel eens dat Xorg wat extra cpu vraagt. En aangezien daar toch een simpele Intel GPU het werk doet, zou het niet al te pijnlijk moeten zijn om naar Wayland over te stappen.

Op m'n computers thuis ga ik voorlopig niet over. Mede door de nVidia videokaarten. Maar m'n laptop zou ik wel kunnen doen.

[Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 08-10-2019 22:41]

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:00
Enige nadeel van Budgie is dat hulpmiddelen er twee in staat, voor de rest nog niets opgemerkt. Kom wel van XFCE en vroeger GNOME.

Anoniem: 162126

Na ~ 15 jaar terug van macos naar linux. Nu met een tiling window manager op een debian 10 basis. Ik ben redelijk snel van i3 naar bspwm gegaan vanwege de simpelere opzet. Ik zie veel mensen gebruik maken van polybar of lemonbar maar ik zie de waarde er nog niet echt van. Nouja voor mij dan. Ik start alles dat ik nodig heb via super + space en dat zijn niet heel veel programma's. Ik gebruik eigenlijk alleen terminals, firefox en IntelliJ voor mijn werk. Voor gamen kan ik dualbooten naar Windows. Niet dat ik nog veel game, aangezien ik een vrouw, 2 kids en een hond heb.

Ik ben na een weekje werken met bspwm erg te spreken over deze wm en verwacht hier prima mijn werk op te kunnen doen.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
Heb Xfce eens geinstalleerd, maar voor mij is de echte ontdekking>> Plank.

[Voor 23% gewijzigd door Sjah op 13-10-2020 04:58]

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-02 13:00
Sjah schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 04:43:
Vroeger ook vooral gebruik gemaakt van XFCE of GNOME, tot ik bij Awesome en DWM uit kwam. Geen dock meer voor mij maar wél: rofi. Vooral gebruikt om applicaties te starten en voor m'n "power menu", al kan ik MPD er ook mee aansturen en is de Window Switcher soms ook erg handig.

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:27
Sjah schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 04:43:
Wat is er zo bijzonder aan Plank dan?

• Sjah
Niet zo gek veel , behalve dat ik het aardig vind, in zijn eenvoud en 't lijkt een vervanging van de Dock te geven. Maar ik gebruik het niet, dus mijn enthousiasme is weggeebt, ben alweer terug naar plain Gnome in Ubuntu. Dat vind ik wat strakker en geintegreerder.

[Voor 6% gewijzigd door Sjah op 17-10-2020 10:45]

• Sjah
Nu weer KDE installt. Aardig ja, heel aardig. Raar dat nu opeens in Firefox de titelbalk wel verschijnt, in Gnome was die weg.

Wat me wel opvalt is dat Linux DE's nauwelijks wat doen aan geluiden, althans niet echt gelikt.

[Voor 6% gewijzigd door Sjah op 26-10-2020 10:59]

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:44
Sjah schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:56:
Nu weer KDE installt. Aardig ja, heel aardig. Raar dat nu opeens in Firefox de titelbalk wel verschijnt, in Gnome was die weg.

Wat me wel opvalt is dat Linux DE's nauwelijks wat doen aan geluiden.
Die titelbalk is idd een setting in Firefox zelf (titelbalk tonen) die door sommige DE's wel en sommige niet overruled is.. Zal met aanwezigheid/nadruk op GTK in een DE te maken hebben. Heb nu Manjaro met MATE icm een Prof-Gnome skin.. Daar moest ik m ook handmatig uitzetten. Nadeel vind ik altijd met wisselen van DE, er is van alles wat leuks te vinden zeg maar..

KDE doet heel veel goed, toch nu naar MATE om eens te proberen, GNOME werkt prima maar had in overstap van KDE veel geeikel met locken van scherm, Cinnamon is ook nice en tidy, maar soms weer iets te Windows, XFCE kan me nooit echt bekoren, maar de scherpte van de lettertypes/paneel weer wel, Thunar als bestandsbeheerder, etc etc. Daarom neig ik ook steeds meer naar een clean Arch install en dan stukje bij beetje customizen. MATE lijkt bij mij nu net een Apple OS. Niet omdat Apple, maar omdat ik hou van de strakheid van fonts en de polish. Maar de manier hoe je in KDE je settings allemaal kunt vinden is weer heel tof, de keyboard-focus van GNOME is heel fijn (maar ja,issues).. Zo heeft elke wat, en als ik niet oppas gooi ik elke week mn DE overhoop.

• Sjah
@Koepert Aah jij bent ook aan de gang. Hoe bevalt Manjaro je?

Heb een opmerking, weet niet of dat hier thuis hoort, of in Ubuntu topic. Wat is het geval: ik install tot nu toe Xfce en KDE in Ubuntu (dat is Gnome), met een CLI command. Lijkt wel of dat KDE en Xfce die ik dan krijg net een dikke tikkel minder uitgebreid is dan Xubuntu of Kubuntu pakken. Kan dat waar zijn.... beetje vreemd dat als het op mijn manier doet met de CLI, dat je een "light-ervaring" krijgt.

[Voor 3% gewijzigd door Sjah op 26-10-2020 14:02]

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 22:16
@Sjah
Je kunt ook de distributie KDE Neon eens proberen. Dat is onder de motorkap Ubuntu 20.04 maar met de meest recente versie van KDE overheen.

• Koepert
Sjah schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:56:
@Koepert Aah jij bent ook aan de gang. Hoe bevalt Manjaro je?

Heb een opmerking, weet niet of dat hier thuis hoort, of in Ubuntu topic. Wat is het geval: ik install tot nu toe Xfce en KDE in Ubuntu (dat is Gnome), met een CLI command. Lijkt wel of dat KDE en Xfce die ik dan krijg net een dikke tikkel minder uitgebreid is dan Xubuntu of Kubuntu pakken. Kan dat waar zijn.... beetje vreemd dat als het op mijn manier doet met de CLI, dat je een "light-ervaring" krijgt.
Manjaro bevalt me uitstekend. In mijn geval erg stabiel, tenzij ik zelf iets om zeep help.

Overigens, je installeert via CLI (afhankelijk van de commando's) meestal een vanilla versie. Dus veel (KDE-, XFCE-) specifieke applicaties missen dan soms, of de styling is niet altijd 'af'.. Ubuntu GNOME en Fedora GNOME verschillen ook nogal, doordat Ubuntu vaak veel aan styling doet/meeneemt. Sommige zaken zijn via extra commando's op te lossen, sommige zijn echt een kwestie van handmatig toevoegen/aanpassen styling.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:56
OneMoreThing schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:29:
@Sjah
Je kunt ook de distributie KDE Neon eens proberen. Dat is onder de motorkap Ubuntu 20.04 maar met de meest recente versie van KDE overheen.
Helaas helaas zit je hiermee ook aan een aantal oude packages vast die het KDE Neon team niet update, zoals KeepassXC en Calibre, die zelfs helemaal breekt (en wontfix) in NEON.

Om deze reden zit ik sindskort niet meer Ubuntu (wat ik sinds 2004 ongeveer als hoofddistrohad, sinds het uitkomen van NEON NEON) maar op Fedora (KDE spin). Iets recentere packages dan Ubuntu, en loopt maar nauwelijks achter op NEON voor de KDE packages. Het valt mij ontzettend mee, als anti-distrohopper op zoek naar stabiliteit.

[Voor 3% gewijzigd door Brent op 26-10-2020 16:00]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zag van het weekend dat Debian Plasma 5.19.5 in Experimental heeft. Die heb ik vandaag op werk maar geïnstalleerd als upgrade over 5.17.5. Geen idee namelijk wanneer 5.20 in Sid komt.

Niet echt een grote verandering eigenlijk. Had wel opeens nachtkleur beschikbaar, maar geen icoontje in de systray. Geen idee waarom.

Vandaag zag ik bij een nieuwe collega weer Mint met de standaard Mate interface. Wat lelijk eigenlijk al dat grijs. Net alsof je 25 jaar terug in de tijd bent. :/

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:11:

Vandaag zag ik bij een nieuwe collega weer Mint met de standaard Mate interface. Wat lelijk eigenlijk al dat grijs. Net alsof je 25 jaar terug in de tijd bent. :/
Eens... maar dit krijg ik bij meer distro's. Als tweaker weet ik wel dat je heel veel kunt aanpassen naar wens. Maar voor degeen die vreemdgaat (Windows-gebruiker) zou het niet verkeerd zijn als het out-of-the-box gewoon aantrekkelijk is. Maar goed, mij ontgaat het sowieso waarom je Mate zou willen hebben (Linux-n00b)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt Mate omdat de andere optie Cinnamon is en net zo lelijk? Beide zijn niet moeders mooiste out of the box IMO. Ze zitten net iets anders in elkaar, maar hebben uiteindelijk dezelfde basis. Heb te weinig ervaring met beiden (en ook geen interesse) om dieper in de verschillen in te gaan.

Xfce is by defautl ook niet het mooiste, maar als je xfce4-dusk gebruikt, het donkere thema, is het al een stuk aantrekkelijker. Pak een willekeurig goed uitziend thema van bijvoorbeeld xfce-look.org en het is direct een stuk mooier. Zeker als je een leuk icon thema toevoegt. :)

• Koepert
cat_byte schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Eens... maar dit krijg ik bij meer distro's. Als tweaker weet ik wel dat je heel veel kunt aanpassen naar wens. Maar voor degeen die vreemdgaat (Windows-gebruiker) zou het niet verkeerd zijn als het out-of-the-box gewoon aantrekkelijk is. Maar goed, mij ontgaat het sowieso waarom je Mate zou willen hebben (Linux-n00b)
Wat is jouw go to DE dan?

Dit dacht ik ook heel erg. Tot ik recent Manjaro voorzien heb van MATE. En daar n skin overheen getrokken hebben. Nu is er weinig mis mee. Voor mijn recreatieve gebruik althans.

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Maar wat zijn bijv. de pluspunten van MATE t.o. xfce of Gnome bijvoorbeeld? Ik kon zo niet direct grote verschillen ontdekken (wel tussen xfce en Gnome trouwens, vooral qua belasting). En googlen leverde mij ook weinig op. Zou als geïnteresseerde in Linux best fijn zijn om een lijstje te hebben met verschillen en overeenkomsten in mogelijkheden/functies van de DEs. Ik houd het nu bij xfce trouwens hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Ik heb een berg distro's geprobeerd met verschillende DEs maar zag door de bomen het bos niet meer...

• Koepert
cat_byte schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:51:
Maar wat zijn bijv. de pluspunten van MATE t.o. xfce of Gnome bijvoorbeeld? Ik kon zo niet direct grote verschillen ontdekken (wel tussen xfce en Gnome trouwens, vooral qua belasting). En googlen leverde mij ook weinig op. Zou als geïnteresseerde in Linux best fijn zijn om een lijstje te hebben met verschillen en overeenkomsten in mogelijkheden/functies van de DEs. Ik houd het nu bij xfce trouwens hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig.
Ik heb een berg distro's geprobeerd met verschillende DEs maar zag door de bomen het bos niet meer...
Geen doorslaggevende voor mij in elk geval. T is redelijk light on resources maar er zitten voor mij geen functies of applicaties bij die ik zou MOETEN hebben. T was meer dat ik wat klaar was met KDE (zonder aanwijsbare reden) en vandaar een beetje DE ben gaan hoppen terwijl Manjaro de onderlaag bleef. Dus ben ik n deel van het rijtje hier afgegaan: https://wiki.manjaro.org/...tall_Desktop_Environments

En nu dus blijven hangen bij MATE met een extra skin. Hoofdreden is dat ik vanwege de lage resources dit ook een kans wilde geven.

• Sjah
Koepert schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:30:
[...]
Ubuntu GNOME en Fedora GNOME verschillen ook nogal, doordat Ubuntu vaak veel aan styling doet/meeneemt.
Daar ben ik wel benieuwd naar een nauwkeuriger uitleg.

Merk dat ik zelf steeds weer terugga naar Gnome/Dock en Ubuntu. KDE en Xfce en andere hebben allemaal iets dat me niet bevalt, denk dat ik het gepolijste van windows en Macos mis, enige die dat me biedt is dus Ubuntu in de gnome smaak. Klink ik al als een Ubuntu-zealot? ;) Weet niet of het zoveel zin heeft om al die kleinere andere DE's te gaan aflopen, als je perfectionisme zoekt.

• Koepert
Sjah schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar een nauwkeuriger uitleg.
Er is vast iemand die dat grondig uitgezocht heeft. Bottomline is dat Ubuntu veel eigen styling toevoegt en Fedora weinig tot niets.
Merk dat ik zelf steeds weer terugga naar Gnome/Dock en Ubuntu. KDE en Xfce en andere hebben allemaal iets dat me niet bevalt, denk dat ik het gepolijste van windows en Macos mis, enige die dat me biedt is dus Ubuntu in de gnome smaak. Klink ik al als een Ubuntu-zealot? ;) Weet niet of het zoveel zin heeft om al die kleinere andere DE's te gaan aflopen, als je perfectionisme zoekt.
Juist KDE (en ook xfce wel) zijn (met enige inspanning, dat wel) erg gepolijst te maken. Gnome biedt wat dat betreft minder opties. Ubuntu Gnome is erg gepolijst maar schuurde bij mij juist altijd. Weinig tot geen eigen inbreng mogelijk, geen rolling release (dat heeft weinig met DE van doen overigens) dus soms lang wachten op bepaalde updates. Daarom in mijn geval dus uitgekomen op Manjaro icm eerst KDE en nu Mate. Maar wellicht dat ik binnenkort nog weer terugga naar KDE. Of juist hop naar een hele andere distro. Of een reinstall... of ... toch maar ff zo blijf. T ziet er nu ong zo uit:

https://www.gnome-look.org/p/1334194/

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 00:10

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sjah schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:39:
Weet niet of het zoveel zin heeft om al die kleinere andere DE's te gaan aflopen, als je perfectionisme zoekt.
Misschien juist wel, omdat die kleinere projecten meer lekker eigenwijs hun eigen ding doen en eerder de tijd zullen nemen om het een en ander af te maken, want minder last van release schedules :?

Weet niet hoor... roep maar wat... zomaar een gedachte en zo :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag op kantoor heb ik voor twee gebruikers waarvoor ik hun systeem had ingericht (eentje vandaag, nieuwe laptop) met KDE en SDDM het login thema maar aangepast van de standaard Breeze naar Elarun (heeft meer weg van de oude Oxygen stijl). Reden: Standaard laat het Breeze thema lokale gebruikers zien om te selecteren. Leuk als je alleen maar lokale gebruikers hebt. Kansloos en nutteloos als je het systeem bij bijvoorbeeld Active Directory hebt aangemeld. Dan moet je telkens kiezen voor 'Different User' en dan je gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen.

Je kan wel een sddm.conf aanmaken of erin opgeven dat het max UID anders is dan de standaard 60k, maar dat werkt dus niet. Met Elarun heb je standaard de invulvelden en geen keuzelijst. De laatste gebruiker wordt onthouden, dus lekker gebruikersvriendelijk voor de gebruiker.

Ben benieuwd wat de display manager van Mint doet, want er moet nog een systeem bij AD komen die tijdens m'n vakantie door de gebruiker zelf is ingericht.

• Sjah
@Koepert Over KDE....ik erken ook onmiddellijk dat KDE uitblinkt in aanpasheid, en ik erken ook dat het een "groot" DE is met geschiedenis, en zeker wel een bepaalde strakheid bezit. Alleen voor mij doet die het hem niet.

@nero355 Wellicht is dat zo, maar ik ben iemand die afgaat op "waar rook is is vuur". Oftewel ik verwacht dat iets dat echt super is vanzelf zijn weg naar boven vindt. Het feit dat je het zelf moet ontdekken, en verder geen mens dat ook doet, vind ik demotiverend.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 13:47
Wel grappig. Je kunt hier goed zien dat iedereen anders is. Ik blijf telkens terug komen bij cinnamon omdat het een strakke goed gepolijste en eenvoudige DE is (met een paar slimmigheidjes die ik persoonlijk erg handig vind (volume en scherm helderheid weizigen met het scrollwiel als de cursor boven het speakertje of batterijtje hangt)). De enige zaken die ik eraan wijzig zijn het verplaatsen van de balk naar de bovenkant van het scherm en ik maak hem een stuk dunner dan standaard.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 00:10

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jbhc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:19:
Ik blijf telkens terug komen bij cinnamon omdat het een strakke goed gepolijste en eenvoudige DE is (met een paar slimmigheidjes die ik persoonlijk erg handig vind (volume en scherm helderheid weizigen met het scrollwiel als de cursor boven het speakertje of batterijtje hangt)).
HA! Kan KDE ook! :P :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee