Anoniem: 438105

Leuk onderwerp. Fijn om met andere Linux liefhebbers uit te wisselen - al verschillen we [i][fu-da-men-teel/i] over de vraag wat een goede distro en DE is ;)

Mijn eigen omgevingen - screenshots later:
- Archlinux met Openbox. Ik ben er zo gewend aan Openbox (had het vroeger op Debian) dat ik ook op een Windows-bak tevergeefs rechts zit te klikken. Waar blijft dat menu nou ? _/-\o_
- Mint met Cinnamon. Allemaal oerconservatief, maar ziet er prima uit, is mijn fall back optie voor als ik mijn Arch weer kapot heb gefröbelt.

Eervolle vermeldingen:
- andere *box versies: fluxbox, blackbox, jwm - lijken sterk op Openbox :)
- leuke stacker: goomwwm Get Out Of My Way Window Manager - niet meer onderhouden, nog steeds erg leuk. Misschien wel de beste stacker die er is !
- leuke tilers: i3wm, herbstluftwm (super!)
- volgende week uitproberen: Xmonad. Ik stel het al een tijdje uit want ik weet niks van Haskell. Maar de modulaire opbouw en de super documentatie zien er zeer goed uit. Unix zoals Unix bedoeld is: do one thing well; connect with simple text files; enz enz.

Mijn eigen ervaring is: als ik een shiny omgeving zie van iemand anders, denk ik: wow! Vervolgens installeer ik het, en al héél gauw gaan die grappen me tegenstaan en verlang ik terug naar een kale omgeving......

Herkenbaar ?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:49

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Voor mij is het eigenlijk anders om. Ik heb wel een aantal window managers geprobeerd, maar ik ben zo gewend aan de 'workflow' van Gnome 3, dat ik daar eigenlijk altijd terugkom. De integratie van QEMU, Online accounts etc. etc. super!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 438105 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:23:
Leuk onderwerp. Fijn om met andere Linux liefhebbers uit te wisselen - al verschillen we [i][fu-da-men-teel/i] over de vraag wat een goede distro en DE is ;)

Mijn eigen omgevingen - screenshots later:
- Archlinux met Openbox. Ik ben er zo gewend aan Openbox (had het vroeger op Debian) dat ik ook op een Windows-bak tevergeefs rechts zit te klikken. Waar blijft dat menu nou ? _/-\o_
- Mint met Cinnamon. Allemaal oerconservatief, maar ziet er prima uit, is mijn fall back optie voor als ik mijn Arch weer kapot heb gefröbelt.

Eervolle vermeldingen:
- andere *box versies: fluxbox, blackbox, jwm - lijken sterk op Openbox :)
- leuke stacker: goomwwm Get Out Of My Way Window Manager - niet meer onderhouden, nog steeds erg leuk. Misschien wel de beste stacker die er is !
- leuke tilers: i3wm, herbstluftwm (super!)
- volgende week uitproberen: Xmonad. Ik stel het al een tijdje uit want ik weet niks van Haskell. Maar de modulaire opbouw en de super documentatie zien er zeer goed uit. Unix zoals Unix bedoeld is: do one thing well; connect with simple text files; enz enz.

Mijn eigen ervaring is: als ik een shiny omgeving zie van iemand anders, denk ik: wow! Vervolgens installeer ik het, en al héél gauw gaan die grappen me tegenstaan en verlang ik terug naar een kale omgeving......

Herkenbaar ?
Als je wm's leuk vindt raad ik aan Windowmaker eens te proberen. Da's weer eens heel anders, relatief compleet (eenvoudige de) en ontzettend lightweight en bloedsnel. :)
Er zit niet vreselijk veel ontwikkeling in momenteel maargoed, hij gaat al lang mee.

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik moet misschien ook maar eens kijken naar een andere WM. Die van KDE, kwin, crasht op m'n HTPC iets te vaak als ik een venster open die dan om vage redenen in 't midden van de twee schermen opkomt. Compiz wordt niet meer onderhouden en gaat soms met de handen in de lucht als een idioot rondrennen, waardoor ik snel naar een TTY moet wisselen om 'm weer te kalmeren. Xfwm doet niet precies wat ik wil, want Kodi in full screen draaien betekend niet kunnen wisselen naar een browser en in windowed mode geeft dus een border en alles als een normaal venster (terwijl dat bij Compiz en Kwin dus niet zo is, daar lijkt 't net alsof-ie fullscreen draait).
Compton eens proberen, maar vraag mij af of het echt gaat werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 09:31
Anoniem: 616444 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:24:
Op zich maakt het allemaal niet zo heel veel uit welke DE je gebruikt. Of op welke distro. Een DE is maar een set van componenten die je volop kunt tweaken en vervangen. Wil je toch een taakbalk in Gnome, een dock, icons, een andere window manager of composer: het kan allemaal. Linux is gewoon 1 grote blokkendoos.

Neem XFCE, vanilla zoals in de start post vindt ik het echt foeilelijk. Inmiddels mijn favoriet geworden omdat je het volop kunt aanpassen en onderling uitwisselen. Het is superstabiel, gebruikt weinig resources en gaat als een speer.

Dit is ook XFCE:

klik voor groter
[afbeelding]

[afbeelding]
Zijn hier ook de instellingen van terug te vinden? Ziet inderdaad netjes uit

opensecure.nl

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zjemm schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:31:
[...]

Lijkt mij een kwestie van de juiste thema's installeren. Het applicatiemenu is Whisker, over het algemeen te vinden onder de naam xfce4-whiskermenu-plugin.

De onderste screenshot is zo gemaakt met allerlei launchers onderin.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:38

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Hebben ze nou serieus de optie om items te openen met dubbel klik uit Dolphin verwijderd, of kijk ik gewoon met m'n neus? :S

Edit: Aaaah ... ze hebben het verplaatst naar Mouse Controls. Vroegah stond het in Dolphin settings :P.
Hero of Time schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:38:
Ik moet misschien ook maar eens kijken naar een andere WM. Die van KDE, kwin, crasht op m'n HTPC iets te vaak als ik een venster open die dan om vage redenen in 't midden van de twee schermen opkomt. Compiz wordt niet meer onderhouden en gaat soms met de handen in de lucht als een idioot rondrennen, waardoor ik snel naar een TTY moet wisselen om 'm weer te kalmeren. Xfwm doet niet precies wat ik wil, want Kodi in full screen draaien betekend niet kunnen wisselen naar een browser en in windowed mode geeft dus een border en alles als een normaal venster (terwijl dat bij Compiz en Kwin dus niet zo is, daar lijkt 't net alsof-ie fullscreen draait).
Compton eens proberen, maar vraag mij af of het echt gaat werken.
Vandaag zag ik een update van kwin trouwens, hopelijk iets gefixed dat je helpt?

Ik heb hele lange tijd op Arch met de combinatie van Openbox, Compton en XFCE4 gewerkt. Werkte echt perfect, snel, probleemloos (letterlijk geen enkele crash), goed tearfree ook.

Openbox gaf me de mogelijkheid om op eenvoudige wijze nieuwe applicatie vensters te plaatsen waar ik ze initieel wil hebben (ipv "random" door XFWM bepaald).
Compton gaf me snel, tearfree, OpenGL transparantie en border shadows wat XFWM compositor niet kan.

Helaas sinds kort 2 problemen. Eerst begon het met een theme dat text velden niet goed meer omlijnd waren en de achtergrond hetzelfde was als de rest van het vak waar het text veld in stond. Text leek dus gewoon in het dialoogvenster achtergrond te staan ipv in een text vak dat je kan editen. De text die er in stond was nog wel te selecteren maar de selectiekleur was gewoon de achtergrond van de text zelf dus je zag niet meer dat het geselecteerd was. Tweede probleem was dat bij een shutdown of reboot een van die processen gewoon keihard hing, numlock reageeerde niet meer, zwart scherm. Harde reset nodig om te rebooten. Het moet iets van die combo geweest zijn want andere DE's hebben het probleem niet.

Probleem met theme was natuurlijk simpel op te lossen door een ander theme te kiezen maar dat wilde ik niet want ik had alles naar mijn wens perfect bij elkaar gezocht zoals ik het wilde hebben en een ander theme zoeken kostte me te veel tijd, had ik geen zin meer in. Bovendien was er nog probleem 2 wat ik eigenlijk niet uit wilde zoeken omdat ik dan een ander themes moest gaan zoeken of met XFWM compositor moest gaan werken en dat betekent tearing.

Dat betekent natuulijk niet dat jij die problemen ook gaat krijgen, maar helaas met snel door themes e.d. heen browsend was mijn theme niet de enige met problemen. Het lijkt erop dat ze iets in de theming engine hebben veranderd dat wat dingetjes gebroken heeft.

Anyway, wel grappig want ik ben nu terug op Plasma omdat het eindelijk stabiel is op mijn systeem in combinatie met de intel drivers (mischien al veel langer maar nooit eerder meer geprobeerd omdat bovenstaand tot op heden perfect werkte), en jij wil ergens anders gaan kijken omdat Plasma aan het crashen is geslagen :) .

[Voor 94% gewijzigd door InflatableMouse op 29-04-2016 11:22]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

delete ... sorry.

[Voor 99% gewijzigd door InflatableMouse op 29-04-2016 11:09]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, zoals ik met Hero of Time in "NOS Kroeg - Deel 2" al zei, Compton is eraf net als Kwin. Het maakte niet uit welke versie ik draaide. Ik begon met 5.4 uit Unstable, daarna zelfs nog 5.5 uit Experimental en beide gaan gewoon op hun plaat.

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 11:21
Als beginnende gebruiker na jarenlang osx op mijn imac te hebben gehad , wilde ik graag kde proberen want dat draaide ik circa 8 jaar geleden voor ik mijn imac kreeg , helaas de installatie van kubuntu faalde ( geen shells geinstalleerd ) , dus ubuntu met unity geinstalleerd .

Mijn opinie tov Osx en als nieuwe gebruiker van deze grafische omgeving :

- als beginner prima te doen het lijkt wel of ik osx draait
- grafisch op dit moment minder ( beetje ouderwetse look )

Echt verrast door het gemak waar mee je snel je weg vind in een nieuw besturingssysteem .

KDE gaan we zeker ook proberen .

Linux is geinstalleerd omdat mijn imac het lastig kreeg met OSX beestje is op leeftijd .

Bedankt voor dit topic staan veel nuttige zaken in .

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 616444

buildid2010 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:45:
Als beginnende gebruiker na jarenlang osx op mijn imac te hebben gehad , wilde ik graag kde proberen want dat draaide ik circa 8 jaar geleden voor ik mijn imac kreeg , helaas de installatie van kubuntu faalde ( geen shells geinstalleerd ) , dus ubuntu met unity geinstalleerd .

Mijn opinie tov Osx en als nieuwe gebruiker van deze grafische omgeving :

- als beginner prima te doen het lijkt wel of ik osx draait
- grafisch op dit moment minder ( beetje ouderwetse look )

Echt verrast door het gemak waar mee je snel je weg vind in een nieuw besturingssysteem .

KDE gaan we zeker ook proberen .

Linux is geinstalleerd omdat mijn imac het lastig kreeg met OSX beestje is op leeftijd .

Bedankt voor dit topic staan veel nuttige zaken in .
Probeer eens Gnome. Als voormalig OS X gebruiker voelt dat bijna als thuiskomen. :P

Bijvoorbeeld met de distro Fedora. Dat is zo ongeveer het thuishonk van Gnome met de allernieuwste ontwikkelingen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Hier na flink wat distro en DE hoppen ook aan de Gnome, echter dan via Ubuntu Gnome 16.04. Ubuntu vooral omdat ik dat gewend ben en omdat mijn server Ubuntu Server draait. Net even wat makkelijker schakelen dan tussen 2 verschillende distros.

Gnome is wat mij betreft out-of-the-box toch wel de best uitziende DE. Nog even wat extensions installeren om het wat op smaak te brengen, maar verder wel erg tevreden.

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
buildid2010 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:45:
Dit heb ik ook gehad. Je kunt dit makkelijk oplossen door bij de foutmelding de terminal te openen: CTRL - ALT - F1 in te drukken.
1. sudo apt update
2. sudo apt upgrade
3. sudo apt-get install --reinstall kubuntu-desktop plasma-desktop plasma-desktop-data xorg xserver-xorg-core xserver-xorg-video-intel
3. reboot

en Kubuntu werkt weer goed. ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uitgaande dat je een Intel videokaart hebt en gebruikt. ;)

• PerlinNoise
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:52:
Uitgaande dat je een Intel videokaart hebt en gebruikt. ;)
Volgens mij werkt dit ook met AMD/NVidea. Wel raar, want ik heb dit bij een aantal pc's ook gehad. Zo kan je toch niet een LTS uitgeven... 8)7

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Och, dit is tegenwoordig normaal met Ubuntu. Toen 14.04 uit kwam, was deze eigenlijk ook nog verre van final. Ze hebben een datum en ongeacht de werkelijke staat wordt het gewoon de deur uit gegooid. Toen ik met Ubuntu begon, dat was met 7.04, was de beta nog prima te installeren met een GUI als je een ATi videokaart had. Met de RC ging het ook nog, maar de final deed het opeens niet meer. De installer deed het zelfs niet eens en je moest dan de 'server' of alternate installer gebruiken, of je moest van de live omgeving de xorg.conf fixen om vesa te gebruiken. Na installatie net zo, geen GUI totdat je daadwerkelijk vesa opgaf of de fglrx driver installeerde.

Overigens doelde ik op het specifieke stuk dat je xserver-xorg-video-intel opgeeft. Als je een AMD APU hebt, heb je er natuurlijk niets aan en zal het ook geen effect hebben. ;)

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 11:21
een radeon grafische kaart 2600 pro dacht ik .

Anoniem: 616444

Zjemm schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:31:
[...]

Ik had er nog een favoriet van staan:
WM: Xfwm4
WM Theme: Flattastic-Blue-Light/Flatts-Turquoise [GTK2]
Icon Theme: Numix-Circle-Light
Font: Roboto Semi-Light 10
Conky: Harmattan Flatts

Google eens op ricing voor enorm veel voorbeelden. Je kunt je DE zo mooi maken hoe je zelf wilt.

Sommige desktops zijn echt ware persoonlijke kunstwerken...

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 29-04-2016 18:30]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Nou schone install van KDE Plasma met schoon user profile, werkt over het algemeen prima, behalve dat system settings soms crasht.

Ik wist dat ik er spijt van ging krijgen en dat was niet onterecht; ik dacht, laat ik kmail eens proberen! Na de installatie van kmail met alles wat er bij hoort (akonadi, allerlei pim dingen, calender meuk en mariadb meuk) wilde de window/application override settings (voor positie en size) niet meer openen, akonadi crashte continue (process in de achtergrond wat automatisch herstart?) en kmail account settings crashte continue dus ik kon het niet eens configureren. Ik kreeg die debug notification icoontjes op een gegeven moment niet eens meer weggeklikt zoveel kwamen er bij.

Ik heb gisteren avond aan de hand van mn pacman.log al die meuk die met kmail mee was geinstalleerd weggehaald, en al die problemen zijn weg. Thunderbird is back! System settings weet ik nog niet of die nu ook niet meer crasht, maar dat deed tie voor de installatie van kmail ook al, dus ik verwacht niet dat dat nu spontaan ook is opgelost.

Verder werkt het prima hoor en ben best tevreden. Af en toe krijg ik als ik reboot vanuit een user sessie "stop job for session c2" wat niet wil stoppen. Kan er redelijk veel over vinden maar de oplossing schijnt niet eenvoudig te zijn. Voor nu eerst uitloggen en dan restart of shutdown, dat werkt wel normaal. Van de week es uitzoeken wat dit nou weer voor gekkigheid is.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kmail, of eigenlijk het overkoepelende pakket Kontact, doet het bij mij op Debian prima. Wat wel is, is dat je mogelijk zit te etteren met Kmail van KDE4 en Kmail5 van Plasma. Die twee, samen met de Akonadi dependencies, zijn niet uitwisselbaar. Ik vermoed dus eerder dat je de verkeerde versie van Akonadi hebt gepakt.

Die 'stop jobs for session <user>' ken ik en heb ik ook al een paar keer gehad. Je kan dan of 10 minuten zitten wachten of een aantal keer achter elkaar op ctrl+alt+del drukken. Dan wordt het geforceerd. Wat de reden is voor het wachten (of eigenlijk hangen), geen idee, maar het zal wel met Systemd te maken hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Het waren wel de juiste versies van kmail/kontact etc. Kwin is ook begonnen met crashen. Hangt alles voor een paar seconden, dan refresht de desktop en kwin crash notification.

Ben er al weer klaar mee. Leek even leuk maar te veel problemen. Jammer!

Heb vandaag mischien wel iets heel leuks gevonden, ziet er leuk uit in ieder geval!

Budgie Desktop!

Van scratch geschreven, maar leunt wel op Gnome. Ik heb gdm als login manager. Plasma met alle reutemeteut verwijderd, m'n user profile opgeschoont. Moet alleen effe dat lelijke Adwaita theme vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Budgie ziet er idd leuk uit. Binnenkort eens uitproberen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben vorige week van KDE Plasma afgestapt. Net als InflatableMouse heb ik de laatste tijd problemen met de panel die hangt, vastlopers van het systeem (voornamelijk als er schermen worden aangesloten, normaal of in docking station zetten waar schermen aan hangen) en andere algemene idioterie (scherm config wijzigt, panel blijft op scherm dat net is losgekoppeld).

KDE is een mooie omgeving, maar als het zo fragiel is als crystal, houd het al snel op. Het zal ook vast weer met Intel te maken hebben dat het zo instabiel is, maar zelfs op 'n HTPC (nVidia videokaart en gesloten driver) met alleen Kwin is het regelmatig huilen met de pet op.

Waar ik nu nog mee zit, is de verrotte GTK 3.20 versie. Daar hebben de ontwikkelaars weer zoveel overhoop gegooid (dat schijnen ze wel vaker te doen, stelletje idioten |:(), dat het volgens velen net zo goed GTK4 had kunnen heten. Door die mokerslag aan aanpassingen doen er een hoop GTK3 thema's het niet meer fatsoenlijk. Het enige donkere thema wat ik op xfce-look.org heb gevonden dat al met GTK 3.20 werkt, is Plasma Shock/Fire/Bolt. Ziet er goed uit, maar is voor sommige zaken toch net iets te zwart waardoor het niet altijd lekker zichtbaar is wat nou wat is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:43:
Ik ben vorige week van KDE Plasma afgestapt. Net als InflatableMouse heb ik de laatste tijd problemen met de panel die hangt, vastlopers van het systeem (voornamelijk als er schermen worden aangesloten, normaal of in docking station zetten waar schermen aan hangen) en andere algemene idioterie (scherm config wijzigt, panel blijft op scherm dat net is losgekoppeld).

KDE is een mooie omgeving, maar als het zo fragiel is als crystal, houd het al snel op. Het zal ook vast weer met Intel te maken hebben dat het zo instabiel is, maar zelfs op 'n HTPC (nVidia videokaart en gesloten driver) met alleen Kwin is het regelmatig huilen met de pet op.

Waar ik nu nog mee zit, is de verrotte GTK 3.20 versie. Daar hebben de ontwikkelaars weer zoveel overhoop gegooid (dat schijnen ze wel vaker te doen, stelletje idioten |:(), dat het volgens velen net zo goed GTK4 had kunnen heten. Door die mokerslag aan aanpassingen doen er een hoop GTK3 thema's het niet meer fatsoenlijk. Het enige donkere thema wat ik op xfce-look.org heb gevonden dat al met GTK 3.20 werkt, is Plasma Shock/Fire/Bolt. Ziet er goed uit, maar is voor sommige zaken toch net iets te zwart waardoor het niet altijd lekker zichtbaar is wat nou wat is.
Ik deel je mening over KDE; regelmatig als ik op een dag flink werk met meerdere vensters (met dual-screens), merk ik soms glitches, zoals een copy/paste die maar blijft lopen in het Notification-tray icoon, of panel dat opeens niet meer op main scherm staat. :S

KDE/Plasma blijft een mooie omgeving en je kan ontzettend veel je hand zetten, iets dat ik in Gnome mist.
Ook voelt voor mij KDE completer aan t.o.v. andere DE's (zoals het renamen van meerdere bestanden tegelijk in Dolphin).

Helaas is met GTK+ 3.20 verandering gekomen die niet ten goede komen als je niet een Gnome DE gebruikt. Zo crashen er nu meer GTK+ apps, omdat er bepaalde zaken niet kunnen worden aangesproken (bijvoorbeeld als de gnome-daemon niet draait).

Met Mozilla Firefox is het bijvoorbeeld een hele ramp geworden op KDE. Echter heb ik nog geen goed en compleet alternatief gevonden. Chrome heeft bijvoorbeeld lelijke balken en is gericht op GTK+ i.p.v. Qt5. :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Firefox is ook GTK+ gebaseerd, dus ik snap niet precies wat je probleem is met Chrome. Als je een Qt5 browser zoekt, is Otter eentje om naar te kijken. Heeft (nog) geen add-on support, maar ik mis er eigenlijk maar 1 die ik zou willen gebruiken: imgtip (om afbeeldingen achter een URL bij mouse-over weer te geven als tooltip, ipv erop moeten klikken).

Voor email ben ik van Kontact dus afgestapt en gebruik nu Icedove (Thunderbird, Debian rebranded) uit Experimental (versie 45.0b4), die gebruikt GTK3. Het werkt, maar toch net iets minder prettig Kmail+Korganiser combi in Kontact.

Zit nu met Xfce4 te werken, wat ik op m'n PC en HTPC ook heb draaien met volle tevredenheid. KDE doet alleen iets naars als je de GTK theme opties installeert en insteld. Het maakt een .gtkrc-2.0 aan en zet daar het GTK thema in dat gebruikt moet worden, wat ervoor zorgt dat je wijzigingen in xfce4-appearance dus niet doorgevoerd worden. Bestand hernoemd, opnieuw inloggen en alle GTK programma's doen weer netjes aanpassen als je van thema wisselt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zjemm
InflatableMouse schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:54:
Het waren wel de juiste versies van kmail/kontact etc. Kwin is ook begonnen met crashen. Hangt alles voor een paar seconden, dan refresht de desktop en kwin crash notification.

Ben er al weer klaar mee. Leek even leuk maar te veel problemen. Jammer!

Heb vandaag mischien wel iets heel leuks gevonden, ziet er leuk uit in ieder geval!

Budgie Desktop!

Van scratch geschreven, maar leunt wel op Gnome. Ik heb gdm als login manager. Plasma met alle reutemeteut verwijderd, m'n user profile opgeschoont. Moet alleen effe dat lelijke Adwaita theme vervangen.
budgie ziet er goed uit, thanks for sharing :)

Solus kende ik ook nog niet, misschien ook eens proberen, is niet op den debian of whatever gebaseerd lees ik

opensecure.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 170074
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik ben jarenlang trouw gebleven bij gnome en afgeleiden zoals mate en cinnamon. Vrijwel altijd Ubuntu. Vanwege brede ondersteuning van software en algemene support.

Dankzij dit uitstekende topic toch wel eens zin om kde uit te proberen. Is Kubuntu dan de logische optie? Wat zijn de praktische verschillen met bijv OpenSUSE of Fedora?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
170074 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:11:
Ik ben jarenlang trouw gebleven bij gnome en afgeleiden zoals mate en cinnamon. Vrijwel altijd Ubuntu. Vanwege brede ondersteuning van software en algemene support.

Dankzij dit uitstekende topic toch wel eens zin om kde uit te proberen. Is Kubuntu dan de logische optie? Wat zijn de praktische verschillen met bijv OpenSUSE of Fedora?
De reacties in dit topic bevestigen voor mij juist alleen maar hoe brak KDE is :)

KDE was nog goed in 1999, toen ik het op FreeBSD 3.3 draaide. Toen was het nog simpel en heel stabiel.

Tegenwoordig heb ik een veel beter gevoel bij Gnome. Dat toendertijd juist buggy was :D

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Budgie heeft ook nog wat schoonheidsfoutjes maar tot nu toe in ieder geval geen crashes of freezes.

De icons in de notification area en de clock veranderen soms na reboot van volgorde. Als ik dan in de settings van het panel kijk, staat daar wel de juiste volgorde.

Ik zat te spelen met widget theme en met die ingebouwde theme en dark/light setting in het panel. Alles staat weer terug naar wat het was, maar m'n start menu is nu niet donker meer en wil ook niet meer donker worden. Widget theme is nu van sommige venster dat vieze donker-grijze, standaard jaren-80 look GTK theme. Geen idee hoe ik dat weer terug krijg naar Adwaita, want de setting staat daar verder wel op. Veranderen en terugzetten heeft geen zin. Andere applicaties zien er wel goed uit, snap er niets van.

Thunderbird is uit het start menu verdwenen. Ook raar ....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Gewoon erbij installeren, waarom zou je daarvoor je hele os herinstalleren? Het is Windows niet. :+ KDE erbij installeren, en als het bevalt gooi je het weer weg. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter

OpenSUSE patched heel veel software, waardoor het visueel beter in KDE past. Sterker nog, veel mensen gebruiken de patches van SUSE voor Firefox ook op andere distributies. Daarnaast leveren ze YaST mee, een complete grafische configuratie tool. Veel controle over het systeem zonder de terminal in te duiken.

Fedora levert net als Kubuntu een vrij vanilla KDE ervaring, alleen leveren ze bij Fedora vaak nieuwe technieken en software mee en werken ze volgens een agressief ontwikkelschema. Daarnaast probeert Fedora een volledig vrije distributie te zijn, waardoor zaken als codecs net wat moeilijker te installeren zijn.

Voor de distributie keuze specifiek hebben we ook dit topic:
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meikrekel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 10:31
Ik gebruik sinds kort i3WM. Ik heb er een hekel aan om gebruik te maken van een touchpad en werk dus het liefst met shortcuts. Met een tiling window manager werkt dat het fijnste vind ik. Op die manier behoud ik ook het beste het overzicht.

(de code slaat nergens op, gewoon onderdeel van ember.js :P )

Setup:
- WM: i3WM
- Kleurenschema: Base16 flat dark
- Font: Source Code Pro

[Voor 59% gewijzigd door Meikrekel op 29-05-2016 23:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Is er toegevoegde waarde om mijn HTPC/downloadpc te upgraden naar GNOME 3.20, of is dit niet verstandig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PerlinNoise schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:55:
Is er toegevoegde waarde om mijn HTPC/downloadpc te upgraden naar GNOME 3.20, of is dit niet verstandig?
Heb je de release notes gelezen en zie je daar iets tussen staan wat je zinvol vindt? Want dan is het antwoord 'ja'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:04:
[...]

Heb je de release notes gelezen en zie je daar iets tussen staan wat je zinvol vindt? Want dan is het antwoord 'ja'.
Ben wel geintresseerd in de app update van Nautilus. Vooral bij het kopieren van bestanden. Een pagina terug lees ik dat 3.20 veel bugs heeft, dus vroeg me eigenlijk af hoe het daar nu mee staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, ik gebruik geen Gnome3. Alleen GTK3 en met 3.20 is dat flink kut geworden, hoop thema's werken niet meer fatsoenlijk/zien er lelijk uit. :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
In Fedora 24 heb ik geen problemen momenteel. Tenminste met Gnome zelf, Gtk thema's werken niet of nauwelijks, daarnaast crashed de boel weleens.

Al de andere ongein zoals grub die niet wil chainloaden daargelaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zjemm
Hero of Time schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:09:
Geen idee, ik gebruik geen Gnome3. Alleen GTK3 en met 3.20 is dat flink kut geworden, hoop thema's werken niet meer fatsoenlijk/zien er lelijk uit. :(
Geen dm of wm at all?
Hoe ziet dat bij hou eruit dan?

opensecure.nl

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zjemm schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:39:
[...]

Geen dm of wm at all?
Hoe ziet dat bij hou eruit dan?
Gnome is niet het enige dat bestaat. Heb je de TS gelezen? Legio aan keuzes. Je zit dus echt niet vast aan GTK interfaces. Maar fwiw, ik gebruik Xfce 4.12. Standaard GTK2, een paar applicaties zijn GTK3 (zoals Transmission) en die doen dus wat vaag en als je een thema gebruikt dat voor GTK 3.18 of ouder is, komt het niet lekker mee qua looks. Kan je makkelijk zelf testen, toch?

• Zjemm
Ik was gewoon benieuwd wat jij gebruikte :) ervaringen van anderen kunnen altijd helpen bij nieuwe dingen ontdekken. Vandaar de vraag. Testen is geen probleem. Ik heb de laatste dagen XFCE aan tests onderworpen. Ok je kan het zo mooi maken als je wilt, maar daar is wel een berg configuratie werk voor nodig is mijn eerste ervaring. Zeker als je van gnome3 komt. Volgende in de test is Openbox, puur en alleen een WM. zal ook veel config werk zijn. maar wie weet werkt het wel lekker.

opensecure.nl

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:10:
[...]

Gnome is niet het enige dat bestaat. Heb je de TS gelezen? Legio aan keuzes. Je zit dus echt niet vast aan GTK interfaces. Maar fwiw, ik gebruik Xfce 4.12. Standaard GTK2, een paar applicaties zijn GTK3 (zoals Transmission) en die doen dus wat vaag en als je een thema gebruikt dat voor GTK 3.18 of ouder is, komt het niet lekker mee qua looks. Kan je makkelijk zelf testen, toch?
Dat probleem heb ik met KDE (Plasma 5) nu ook sinds een hoop applicaties GTK3 zijn. Ik heb bijv. in Firefox nog steeds geen scrollbar...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:30:
[...]

Dat probleem heb ik met KDE (Plasma 5) nu ook sinds een hoop applicaties GTK3 zijn. Ik heb bijv. in Firefox nog steeds geen scrollbar...
Zet het volgende in .xsessionrc:
code:
1
export GTK_OVERLAY_SCROLLING=0

Dan heb je ze wel. De scrollbalken verdwijnen standaard totdat je je muis over het venster beweegt.

• silverball

silverball

Topicstarter
Vandaag maar eens spelen met wat window managers, wie weet kan ik het topic er binnenkort mee uitbreiden.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:47

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

silverball schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:07:
Vandaag maar eens spelen met wat window managers, wie weet kan ik het topic er binnenkort mee uitbreiden.
Als je echt eens iets bijzonders wil moet je eens een tiling window manager proberen. Pas op, de meeste zijn nogal hardcore, alleen doen als je echt een avontuur wil.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:01:
[...]

Als je echt eens iets bijzonders wil moet je eens een tiling window manager proberen. Pas op, de meeste zijn nogal hardcore, alleen doen als je echt een avontuur wil.
Heb ik ook een tijdje gedaan. ion3 toentertijd. Ik zie het appeal er wel van in. Het is een beetje net als met vim: als je er je weg in kent kan je alles heel snel doen. Maar het vergt enige gewenning, al vond ik dat niet zo'n probleem. Altijd de moeite van het proberen dus! (Ik weet alleen niet wat de beste keuze zou moeten zijn)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:07:
Als je gaat spelen, kan je dan ook testen icm Kodi in windowed mode? Momenteel heb ik Compiz in gebruik omdat Kodi dan alsnog fullscreen wordt weergegeven. Kwin kan, maar is te onstabiel op mijn systeem en heb 't er daarom weer af gegooid. Zou fijn zijn als er een fatsoenlijke vervanger is, aangezien Compiz niet meer onderhouden wordt. :)

• HollowGamer
  • Niet online
En we zijn weer terug bij Gnome(-shell) i.p.v. Plasma.
Opzicht jammer, maar ik merkte soms lag bij simpele acties, de panel die bleef hangen (of maar half werd gerenderd), en hoge CPU-load voor sommige KDE-processen. Heb er alles aan gedaan: index uitgezet, tweakes doorgevoerd, services gedisabled, etc. maar het werd gewoon traag bij elke nieuwe release. Ja, ik kan de .config/.kde weer opnieuw builden, maar daar had ik naar een paar keer echt geen zin meer in. :/
Toch best jammer, maar ik wilde ook weer niet downgraden.

Het vreemde is dat ik met Gnome geen problemen ervaar, en met Arc gewoon een mooie DE heb.
Misschien moeten ze de default skin maar eens veranderen, want Adwaita is gewoon lelijk. :O

• silverball

silverball

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Als je gaat spelen, kan je dan ook testen icm Kodi in windowed mode? Momenteel heb ik Compiz in gebruik omdat Kodi dan alsnog fullscreen wordt weergegeven. Kwin kan, maar is te onstabiel op mijn systeem en heb 't er daarom weer af gegooid. Zou fijn zijn als er een fatsoenlijke vervanger is, aangezien Compiz niet meer onderhouden wordt. :)
Ik zal het volgende keer in m'n achterhoofd houden mocht ik verder gaan met testen, soms moet ik gewoon serieus werk doen op mijn computers :+

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-06 11:43
HollowGamer schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:04:

Het vreemde is dat ik met Gnome geen problemen ervaar, en met Arc gewoon een mooie DE heb.
Misschien moeten ze de default skin maar eens veranderen, want Adwaita is gewoon lelijk. :O
Ik ervaar gek genoeg geen problemen met plasma 5.7 op Arch, zelfs niet op 4k.
Plasma loopt lekker soepel en is een lust voor het oog vind ik.

Draai je toevallig wat een ouder systeem o.i.d?

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

• silverball

silverball

Topicstarter
janwillemCA schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:01:
[...]

Ik loop ook nog steeds tegen bugs aan met vrij recente builds van plasma 5. Heb erg de neiging om op m'n desktop terug te gaan naar KDE 4 of misschien zelfs 3.

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Nee, nieuw Skylake systeem. Het vreemde is dat er soms enorme lag optreedt en vervolgens de boel wat vastloopt. Misschien is het de AMD GPU met de OpenGL rendering? Geen idee, maar met Gnome-shell geen probleem.

Misschien geef ik zodra amdgpu eindelijk beschikbaar is voor de RoyalQueen 270 weer een kans. ;)

• janwillemCA
silverball schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:03:
[...]

Ik loop ook nog steeds tegen bugs aan met vrij recente builds van plasma 5. Heb erg de neiging om op m'n desktop terug te gaan naar KDE 4 of misschien zelfs 3.
Wat voor bugs loop je tegen aan als ik vragen mag?
Ik weet niet maar ik heb er serieus nooit last van.. Of ik let er misschien niet op ofzo?

• janwillemCA
HollowGamer schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:29:
[...]

Nee, nieuw Skylake systeem. Het vreemde is dat er soms enorme lag optreedt en vervolgens de boel wat vastloopt. Misschien is het de AMDGPU met de OpenGL rendering? Geen idee, maar met Gnome-shell geen probleem.

Misschien geef ik zodra amdgpu eindelijk beschikbaar is voor de RoyalQueen 270 weer een kans. ;)
Ja wellicht inderdaad, ik draai het met een Geforce 970GTX i.c.m Nvidia proprietary drivers.
Performance is hiermee gewoon prima.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat maakt wel een flink verschil. Hoewel nVidia niet erg behulpzaam is voor de opensource community om de nouveau driver te verbeteren, zijn ze wel de beste met de gesloten grafische driver. Intel is al enige tijd aan het achterlopen en de problemen die Skylake met zich meebrengt is daar een mooi voorbeeld van, evenals de vele problemen die met KDE Plasma 5 naar voren kwamen waar men KDE onterecht de schuld gaf. AMD heeft geen gesloten driver meer, maar met de amdgpu driver zou een hele hoop opgelost moeten zijn. Echter is het elke keer weer wachten op ondersteuning van nieuwere GPU's die uitkomen.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:12:
Dat maakt wel een flink verschil. Hoewel nVidia niet erg behulpzaam is voor de opensource community om de nouveau driver te verbeteren, zijn ze wel de beste met de gesloten grafische driver. Intel is al enige tijd aan het achterlopen en de problemen die Skylake met zich meebrengt is daar een mooi voorbeeld van, evenals de vele problemen die met KDE Plasma 5 naar voren kwamen waar men KDE onterecht de schuld gaf. AMD heeft geen gesloten driver meer, maar met de amdgpu driver zou een hele hoop opgelost moeten zijn. Echter is het elke keer weer wachten op ondersteuning van nieuwere GPU's die uitkomen.
Had gelezen dat je voor Intel beter kan terugvallen op de x86-video-modesetting driver, i.p.v. de xf86-video-intel driver.
Klopt, nog altijd spijt dat ik voor een AMD ben gegegaan, met een NV had ik nu wel op Linux goede ondersteuning gehad. :/

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

silverball schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:03:
[...]

Plasma 5 draait hier ook prima met Arch. Wat voor problemen ondervind je?

Ik heb zowel nvidia als nouveau gebruikt, werkt allebei prima.

En KDE3? Waarom zou je dat doen? Da's wel heel oud.

[Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 29-07-2016 16:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Vastlopers, lag, heel hoog geheugengebruik van plasma, Akonadi is nog steeds ruk, sessie die niet stopt (alleen kde) etc etc etc.

Ik heb een r9290 en heb zowel de proprietary Catalyst drivers als de open source variant geprobeerd.

KDE 3 vond ik destijds (mijn eerste Linux en computer ervaring) erg prettig werken, alhoewel als ik nu naar de afbeeldingen kijk ik eigenlijk niet terug wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

silverball schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:28:
Vastlopers, lag, heel hoog geheugengebruik van plasma, Akonadi is nog steeds ruk, sessie die niet stopt (alleen kde) etc etc etc.
Hmm. Geheugengebruik heb ik nog nooit op gelet maar vastlopers en lag heb ik (gelukkig) geen last van.
KDE 3 vond ik destijds (mijn eerste Linux en computer ervaring) erg prettig werken, alhoewel als ik nu naar de afbeeldingen kijk ik eigenlijk niet terug wil.
Grappig, je eerste computerervaring was met Linux?

Maar ja, nostalgie he. Als ik nu terugdenk aan Windows 98 dan vond ik dat ook prettig werken. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat het echt niet beter was dan hedendaagse OSen.

[Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 29-07-2016 21:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KDE4 had meer problemen met geheugen dan Plasma 5 eigenlijk. Dat hebben ze wel aangepakt. Echter, als je alles van KDE installeert en configureert, dan kan het wel aardig knagen aan je RAM. 500 MB voor alleen al een kaal bureaublad is geen uitzondering. Alle instellingen e.d. worden tenslotte in een MySQL database opgeslagen en die wordt in RAM ingelezen.
Als je last hebt van lag, dan is het aan de compositor en render engine af te rekenen, evenals de GPU. Op mijn PC heb ik Compiz draaien en daar heb ik voor het sluiten van vensters het vuur effect aan staan. Omdat de nVidia driver de GPU standaard op lage snelheid zet tenzij het wat moet gaan doen, is het altijd wat langzaam als de animatie begint. Sluit ik twee vensters kort na elkaar, dan is de tweede snel weg en gaat de animatie vloeiend. Ik denk dat het bij KDE net zo zal zijn.

Over nostalgie en W98 gesproken. Het had wel degelijk betere punten dan hedendaags Windows. Je had veel meer opties om in te stellen, kiezen wat je wilde installeren van het OS e.d. Nu zit je met een log blok dat onnodig veel schijfruimte eist. Genoeg ruimte waar een eenvoudige installatie van Linux makkelijk 2x in past, afhankelijk van je configuratie 4 of meer keer.

• silverball

silverball

Topicstarter
Compizfox schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:17:

[...]

Grappig, je eerste computerervaring was met Linux?

Maar ja, nostalgie he. Als ik nu terugdenk aan Windows 98 dan vond ik dat ook prettig werken. Maar ik begrijp natuurlijk wel dat het echt niet beter was dan hedendaagse OSen.
Bijna eerste computer ervaring. De computer in kwestie (mijn eerste) was voordat ik 'm kreeg leeggehaald en voorzien van Windows ME. Dat werkte niet echt.... Gelukkig had ik toen een buurman die me aan een vrij vroege versie van knoppix hielp.

Is er trouwens een reden waarom men bij KDE gekozen heeft om alles op te slaan in een MySQL database?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Snelheid misschien? Je kan ook Postgresql kiezen als backend, die overigens als niet-optimaal gezien wordt. En dan is er ook nog Sqlite als backend voor Akonadi, maar die wordt afgeraden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

silverball schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:42:
[...]
Is er trouwens een reden waarom men bij KDE gekozen heeft om alles op te slaan in een MySQL database?
Ho ho, niet heel KDE slaat dingen op in MySQL. Alleen Akonadi doet dat.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:32:
[...]

Ho ho, niet heel KDE slaat dingen op in MySQL. Alleen Akonadi doet dat.
Waarbij zo goed als elke KDE applicatie z'n data via Akonadi opslaat. Instellingen zoals die voor Kwin niet, maar Kmail e.d. zetten toch wel alles in de database. ;) Het is bijna een uitzondering als iets van KDE niet in de database staat. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:39:
[...]

Waarbij zo goed als elke KDE applicatie z'n data via Akonadi opslaat. Instellingen zoals die voor Kwin niet, maar Kmail e.d. zetten toch wel alles in de database. ;) Het is bijna een uitzondering als iets van KDE niet in de database staat. :P
Huh? Volgens deze pagina gaat het uitsluitend om persoonlijke informatie van de gebruiker (PIM).

Het gaat dus om dingen als contacten en adresgegevens, en programma's die er gebruik van maken zijn bijvoorbeeld KMail en KOrganizer.

Dat kun je echt niet "heel KDE" noemen. Het is niet te vergelijken met bijv. gconf wat wel een centrale database is voor opslaan van algemene instellingen, vergelijkbaar met het register onder Windows.

In de posts hierboven zag ik het misverstand ontstaan dat KDE (in 't algemeen) alles opslaat in een MySQL-database. Dat is dus niet zo.

[Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 29-07-2016 23:49]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mjah, de basisconfiguratie voor o.a. Kwin en Plasma komen er idd niet in, die zijn tenslotte niet afhankelijk van Akonadi. Maar veel KDE applicaties wel en slaan hun config op in de backend van Akonadi, standaard MySQL.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:50:
Mjah, de basisconfiguratie voor o.a. Kwin en Plasma komen er idd niet in, die zijn tenslotte niet afhankelijk van Akonadi. Maar veel KDE applicaties wel en slaan hun config op in de backend van Akonadi, standaard MySQL.
Klopt niet helemaal, zijn gewoon files in de ~/.config map. Al een keer een test gedaan met het kopiëren van alle KDE bestanden in die map, en had gewoon mijn instellingen terug.
Volgens mij heb ik zelfs de MySQL service niet lopen, die wordt zoals compizfox aangeeft, alleen gebruik voor PIM, etc. Tools die ik niet heb geïnstalleerd.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:50:
Nou nee, het gaat dus niet om config, maar alleen om PIM-gegevens. Dus contacten, afspraken, dat soort meuk. Geen configuratie.

En de enige programma's die er dingen in opslaan zijn programma's die iets met PIM doen, zoals KMail, KAddressBook, KOrganizer, enz.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Klopt, alle configuratie staat gewoon in traditionele config files. Er is wel een binaire cache van die configs om het snel te maken maar dat regelt het systeem op de achtergrond, daar merk je als gebruiker niks van en dat kost nauwelijks geheugen.
De PIM componenten slaan wel data op in databases maar de echte problemen (wat belasting betreft) zitten in de metadatadiensten. KDE kan al je data (je hele filesystem, al je e-mail, etc) indexeren in een database stoppen zodat je er snel doorheen kan zoeken. Dat is nogal zwaar en nooit echt goed tot z'n recht gekomen.
Ik schakel(de) die diensten uit, al moet ik zeggen dat het lang geleden is dat ik last van heb gehad. Geen idee of ik ze eindelijk goed de nek om heb gedraaid of dat KDE de boel onder controle heeft gekregen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gebrjikt iemand eigenlijk KDE Connect? Ik heb momenteel geen KDE staan, anders zou ik denk ik wel eens ter ere van versie 1.0 kijken of het wat is.

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-06 22:28
Ja, ik gebruik Connect om af en toe bestandjes heen en weer te sturen, en dat werkt erg fijn.

(meteen kdeconnect voor NixOS geupdate :) )

[Voor 20% gewijzigd door FRidh op 28-08-2016 15:57]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb het net geinstalleerd en gebruik het nu om deze post te doen. Werkt prima!

• silverball

silverball

Topicstarter
Laatst mijn development VM van Xfce voorzien, de virtuele machine wordt gebruikt op vele fysieke machines waaronder mijn laptop waarbij de resource vriendelijkheid tov gnome 3 wel van pas komt.

Het beviel heel goed. Erg veel opties en er is relatief veel aan te passen. De algehele simpelheid bevalt me ook wel.

Niet veel later toch maar KDE van mijn desktop af gegooid, ziet er mooi uit maar krijg plasma 5 maar niet echt stabiel op mijn hardware. Stiekem startte ik door de angst voor weer een crash van kwin een stuk vaker Windows op. Vervangen door een minimale Xfce installatie. Voorzien van een aantal standaard Xfce programma's maar ook van Lxde.

Ik ben er blij mee. Mijn systeem heeft (iig deze week) nog nooit zo stabiel en vlot gelopen. Ben nu de combinatie aan het testen met bspwm.

Ik ben verkocht O+

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Deze al gezien?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sommige dingen zien er wel heel erg Windows-achtig uit. Vooral het lock/aanmeldscherm.

Veel marketing praat verder, want zoals hierboven is gezegd, is KDE niet de stabielste desktop omgeving. Zolang ze maar nieuwe functies erbij blijven gooien ipv eens echt aan de stabiliteit werken, blijf ik er van weg.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:27:
Sommige dingen zien er wel heel erg Windows-achtig uit. Vooral het lock/aanmeldscherm.

Veel marketing praat verder, want zoals hierboven is gezegd, is KDE niet de stabielste desktop omgeving. Zolang ze maar nieuwe functies erbij blijven gooien ipv eens echt aan de stabiliteit werken, blijf ik er van weg.
Ik gebruik KDE nu al een tijd (onder Arch) en ben er erg tevreden over. Ik zou niet weten wat er mis is met de stabiliteit?

Als je het filmpje kijkt zie je ook dat ze voornamelijk dingen hebben verbeterd (lockscreen, multi-monitor-support, breeze-gtk, RTL-support). Echt grote nieuwe dingen ben ik nog niet tegengekomen eigenlijk.

[Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 13-10-2016 23:50]

• Thinktank
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-02-2022
Hero of Time schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 23:27:

Dit was tot voor kort inderdaad een issue maar ik draai het nu al maanden en heb echt nergens last meer van. Stabiel als een huis. Op Manjaro hier trouwens.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thinktank schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:29:
[...]

Dit was tot voor kort inderdaad een issue maar ik draai het nu al maanden en heb echt nergens last meer van. Stabiel als een huis. Op Manjaro hier trouwens.
Mwah, laatste versie van KDE die ik draaide was 5.6 met Debian Sid op een laptop met Intel Broadwell. Dat was echt geen pretje om je GUI te zien vastlopen (panels verversten niet meer) en KDE applicaties die zonder reden besloten te crashen of niet meer fatsoenlijk te werken (om over het achterblijven van het geschikt zijn voor het nieuwere framework, zoals Kopete). Het is gewoon een niet zo goed totaalplaatje meer tussen interface, framework en apps.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:39:
[...]

Mwah, laatste versie van KDE die ik draaide was 5.6 met Debian Sid op een laptop met Intel Broadwell. Dat was echt geen pretje om je GUI te zien vastlopen (panels verversten niet meer) en KDE applicaties die zonder reden besloten te crashen of niet meer fatsoenlijk te werken (om over het achterblijven van het geschikt zijn voor het nieuwere framework, zoals Kopete). Het is gewoon een niet zo goed totaalplaatje meer tussen interface, framework en apps.
Vervelend voor je, maar je kunt niet in het algemeen stellen dat het slecht is op basis van één ervaring. Bij het merendeel van de gebruikers werkt het gewoon prima, en zover ik kan peilen (o.a. op Linux-gerelateerde subreddits) is het beeld van Plasma 5 zeer positief.

• Zjemm
is trouwens de voice van Chris (jupiter broadcasting) in die video.

verder....tja ieder zn ding natuurlijk,het ziet en netjes uit, maar het is voor mij persoonlijk te veel....ben sinds kort een zeer tevreden gebruiker van Budgie

opensecure.nl

• Thinktank
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-02-2022
Hero of Time schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:39:
[...]

Hier heb ik dus zeker geen last van en inderdaad is de algemene ervaring juist zeer positief qua stabiliteit.

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:17
Op http://www.omgubuntu.co.u...ow-official-ubuntu-flavor las ik dat Budgie officieel een Ubuntu "flavor" wordt. Zelf ben ik een groot fan van MATE maar ik heb Budgie ook geïnstalleerd en ik betrap mijzelf erop dat ik meer en meer met Budgie werk.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17
Compizfox schreef op maandag 07 november 2016 @ 19:33:
[...]

Vervelend voor je, maar je kunt niet in het algemeen stellen dat het slecht is op basis van één ervaring. Bij het merendeel van de gebruikers werkt het gewoon prima, en zover ik kan peilen (o.a. op Linux-gerelateerde subreddits) is het beeld van Plasma 5 zeer positief.
Niet helemaal waar, ook op de mailinglist zie je dat multimonitor support en/of laptops consistent in de problemen raken op Plasma 5. Proprietaire drivers (nvidia!!!!) maken het helaas minder stabiel ook. Heb er nu 3 maanden Neon op zitten, en ik moet minstens 1 keer per dag even naar een andere virtuele terminal schakelen en weer terug om mn gui terug te krijgen, en dat probleem is stukken toegenomen met het installeren van de nvidia driver.

In de desktop situatie is het inderdaad stabiel, dit is ook mijn enige klacht. Maar omdat ik een laptop voor werk heb en regelmatig heen en weer schuif tussen schermen en beamers, schakel ik binnenkort weer naar Unity: die is sinds 14.04 altijd rocksteady geweest.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Brent schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:55:
[...]

Niet helemaal waar, ook op de mailinglist zie je dat multimonitor support en/of laptops consistent in de problemen raken op Plasma 5. Proprietaire drivers (nvidia!!!!) maken het helaas minder stabiel ook. Heb er nu 3 maanden Neon op zitten, en ik moet minstens 1 keer per dag even naar een andere virtuele terminal schakelen en weer terug om mn gui terug te krijgen, en dat probleem is stukken toegenomen met het installeren van de nvidia driver.

In de desktop situatie is het inderdaad stabiel, dit is ook mijn enige klacht. Maar omdat ik een laptop voor werk heb en regelmatig heen en weer schuif tussen schermen en beamers, schakel ik binnenkort weer naar Unity: die is sinds 14.04 altijd rocksteady geweest.
Ik heb zelf ook een laptop met Nvidia (en Intel, Optimus-dinges) en heb nergens last van :)

Volgens mij zijn juist in de laatste versie veel punten verbeterd op het gebied van multimonitorsupport.

• Brent
Compizfox schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:23:
[...]

Ik heb zelf ook een laptop met Nvidia (en Intel, Optimus-dinges) en heb nergens last van :)
Ja, we gaan echt #worksforme doen?
Volgens mij zijn juist in de laatste versie veel punten verbeterd op het gebied van multimonitorsupport.
Klopt. Maakt niet dat het goed werkt voor iedereen ;) Er is een verschil tussen meestal werken, vaak werken, en aan zo'n beetje elke edge-case die er bestaat denken. Maar neem gerust de mailinglists eens door ;)

• H1MSELF1SH
  • Laatst online: 10:17
Compizfox schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:23:
[...]

Hier nog een Nvidia laptop, met de nvidia proprietary drivers en een Toshiba Dynadock U3 (universeel dockingstation) waaraan ik 2 monitors heb hangen. Zowel vroeger als nu (laatste versie) heb ik nergens last mee gehad.

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Brent schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:37:
[...]

Ja, we gaan echt #worksforme doen?
Feitelijk doe jij hetzelfde, maar dan andersom, toch? Jij zei dat "laptops consistent in de problemen raken" (emphasis mine). Ik wilde daar even op inhaken aangezien mijn ervaring juist op een laptop is.

Ik zou eigenlijk ook niet weten wat laptops nou zo speciaal maakt, dat er schijnbaar specifiek problemen zijn met laptops en niet met desktops. De hardware (CPU, GPU) is niet fundamenteel anders. Het enige 'speciale' is dat je met laptops te maken hebt met een accu en de daarbij komende powersavingproblemen, maar dat is ook niet iets wat hier relevant is. Diezelfde proprietaire Nvidia-drivers die je noemt heb je ook gewoon mee te maken op de desktop.
[...]

Klopt. Maakt niet dat het goed werkt voor iedereen ;) Er is een verschil tussen meestal werken, vaak werken, en aan zo'n beetje elke edge-case die er bestaat denken. Maar neem gerust de mailinglists eens door ;)
Ik geloof best dat sommige mensen problemen ondervinden. Dat is met elke software zo. Maar ik denk niet dat het terecht is om te stellen dat dit voor de meeste gebruikers zo is, en dat Plasma 5 instabiel is.

Dit topic is eigenlijk de eerste plek waar ik deze klachten tegenkom. Ik moet toegeven dat ik de mailinglists niet volg, maar op Reddit (waar ik ook vaak meelees in threads over Plasma) kom ik dit sentiment totaal niet tegen. De 'klacht' die ik daar vaker hoor is dat KDE te bloated zou zijn, maar dat komt dan vaak van tiling WM-fans ;)

[Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 09-11-2016 14:25]

• Brent
Compizfox schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:16:
[...]
Ik moet toegeven dat ik de mailinglists niet volg,
En we weten nu waarom je 't voor het eerst hoort ;) KDE development is iets dat via de mailinglist gaat, via reddits is me het fanboy gehalte me echt wat te hoog (van veel soft- en hardware gerelateerd nieuws helaas).

[Voor 12% gewijzigd door Brent op 09-11-2016 14:34]

• Brent
Mocht een KDE Neon user vanmorgen ook de berg updates opgemerkt hebben: de afgelopen tijd kon iedereen packages uploaden :o Nu gefixt: https://lwn.net/Articles/706418/

• jayvol09
  • Laatst online: 02-09-2020
Goeie draad dit, maar ik heb enkele suggesties ter verbetering van de TS:
- TOC met hyperlinks van alle DEs bovenaan
- Per DE een lijst met interessante info zoals:
1 Gemiddelde grootte (MB). Hoeveel ruimte komt er bovenop een headless installatie t.o.v. een core DE install.
2 Welke kenmerkende core applicaties heeft de DE: Window Manager, Text editor, Web browser, Photo viewer, etc. Een lijst van 10-20 categorieën is wel interessant?
3 Cijfer tussen 1-10 voor systeem en GUI configuratie opties. Sommige DEs geven meer opties dan andere, bv Pantheon scoort waarschijnlijk lager dan KDE.
4 Type onderneming (bedrijf, groep ontwikkelaars, non-profit, etc.), licentie en leeftijd/jaar van oorsprong.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijst met je punten zijn niet even haalbaar:
1. De grootte is afhankelijk van de compilatie, opties en distro. Het is ook vanwege de enorme hoeveelheid distro's lastig om een gemiddelde te geven.
2. Niet elke omgeving heeft een specifieke kenmerk. Browsers zijn er zo goed als niet voor een omgeving, al kan je zeggen dat Midori bij Xfce hoort en Konqueror bij KDE. Verder is dat het wel. Niet noemenswaardig. Tekst editors kan je makkelijk wisselen, en foto viewers is niet overal onderdeel van de suite. WM is wel een aardige, als je een hele DE hebt, de rest zijn alleen maar WMs. ;)
3. Beetje subjectief imo. Vraag mij af of dit zinvol is.
4. Kan iemand die het echt wil weten via wikipedia achterhalen en anders de project site.

• Brent
Inmiddels draai ik nog steeds KDE Neon, die inmiddels op Plasma 5.9(.1) zit. Ik kan nog steeds alleen maar heel lyrisch zijn, zeer gebruiksvriendelijk en tegelijk ook zeer praktisch voor eenieder die iets meer doet dan browsen, en toch vlot en modern uiterlijk. Gnome2 heeft wmb een waardige opvolger gevonden.

• jayvol09
  • Laatst online: 02-09-2020
Hero of Time schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:19:
Lijst met je punten zijn niet even haalbaar:
1. De grootte is afhankelijk van de compilatie, opties en distro. Het is ook vanwege de enorme hoeveelheid distro's lastig om een gemiddelde te geven.
2. Niet elke omgeving heeft een specifieke kenmerk. Browsers zijn er zo goed als niet voor een omgeving, al kan je zeggen dat Midori bij Xfce hoort en Konqueror bij KDE. Verder is dat het wel. Niet noemenswaardig. Tekst editors kan je makkelijk wisselen, en foto viewers is niet overal onderdeel van de suite. WM is wel een aardige, als je een hele DE hebt, de rest zijn alleen maar WMs. ;)
3. Beetje subjectief imo. Vraag mij af of dit zinvol is.
4. Kan iemand die het echt wil weten via wikipedia achterhalen en anders de project site.
1. Mwah, je kan altijd een baseline kiezen. Ook ben ik skeptisch over de grote variatie. In het algemeen kunnen we b.v. zeggen dat KDE iets (100MB) groter is dan Gnome3.

2. Veel DEs hebben wel hun eigen 1) file manager 2) terminal 3) text editor 4) Video/Music/Picture/PDF apps 5)mail client 6) Web browser 7) drive formatting tool. Gewoon een tabel, als een categorie ontbreekt zet je er X. Natuurlijk kan je altijd onderdelen vervangen maar de "out-of-box experience" is geoptimaliseerd, en voor de mixers onder ons helpt het om te kiezen welke DE als basis te gebruiken. Als je bv. 70% van XFCE en 30% Gnome3 apps wil installeer je XFCE als basis.

3. Subjectief ja, maar bij distros met een hoog tweak-gehalte zegt een screenshot weinig. Windows bv. is erg statisch: je kan hooguit de taakbalk een beetje verplaatsen. Maar wat betreft system settings kun je nagenoeg alle details met de GUI regelen. Ik ben niet vies van een terminal, maar soms stoot ik mn hoofd tegen beperkte settings in DEs.

4. Tuurlijk, dat geldt voor de hele TS. Maar de gemiddelde Linux gebruiker (>50%) wil dit weten lijkt me.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• silverball

silverball

Topicstarter
jayvol09 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:32:
- TOC met hyperlinks van alle DEs bovenaan
offtopic:
Hoe kan ik dat doen met UBB, kan ik iets van iets van html <section>'s maken?
:+
Type onderneming (bedrijf, groep ontwikkelaars, non-profit, etc.), licentie en leeftijd/jaar van oorsprong.
Dat is misschien wel leuk, idd!
3 Cijfer tussen 1-10 voor systeem en GUI configuratie opties. Sommige DEs geven meer opties dan andere, bv Pantheon scoort waarschijnlijk lager dan KDE.
Eehm ja, maar dan gaat het al snel op een review lijken. Bovendien staat er bijvoorbeeld bij Gnome al in de tekst dat er niet bizar veel configuratiemogelijkheden zijn zonder extensions.

Het is wel tijd dat de start een update verdient, maar moet er wel tijd voor zoeken.

[Voor 11% gewijzigd door silverball op 12-02-2017 17:42]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
silverball schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:41:
[...]

offtopic:
Hoe kan ik dat doen met UBB, kan ik iets van iets van html <section>'s maken?
:+
Met anchor en jump

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Brent schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:46:
Inmiddels draai ik nog steeds KDE Neon, die inmiddels op Plasma 5.9(.1) zit. Ik kan nog steeds alleen maar heel lyrisch zijn, zeer gebruiksvriendelijk en tegelijk ook zeer praktisch voor eenieder die iets meer doet dan browsen, en toch vlot en modern uiterlijk. Gnome2 heeft wmb een waardige opvolger gevonden.
Ik heb redelijk recent de Desktopcomputer van Arch&Gnome naar Tumbleweed&KDE overgezet. openSUSE Tumbleweed zit ook op Plasma 5.9.1, ik heb helaas nog niet echt kunnen gebruiken, maar ik ben heel benieuwd.

• Brent
begintmeta schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:42:
[...]

Ik heb redelijk recent de Desktopcomputer van Arch&Gnome naar Tumbleweed&KDE overgezet. openSUSE Tumbleweed zit ook op Plasma 5.9.1, ik heb helaas nog niet echt kunnen gebruiken, maar ik ben heel benieuwd.
De laatste keer dat ik het testte was met 5.7, maar toen was de combinatie Plasma+multiple monitors+proprietaire nvidia-drivers nog bij vlagen instabiel of gewoon niet werkzaam (maar 1 scherm kunnen hebben bijv.). Omdat ik verder niet game op deze werklaptop, doe ik het nu met de nouveau drivers en dat gaat als een zonnetje (en ik plug regelmatig de laptop in diverse schermen en beamers in). Ik zou het nu met 5.9 weer eens moeten testen, die proprietaire drivers, maar daar ben ik te lui voor ;)

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 21:01

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

In de begin jaren gebruikte ik veel KDE toen deze net op kwam. Was toen nog met Red Hat linux en Mandriva geloof ik, zo uit mijn hoofd. Ik kon me met geen mogelijkheid vinden in Gnome toen.

Later ben ik over gestapt naar Xfce en Gnome omdat ik KDE veel en veel te "log" vond worden.
Toen de tijd op Gentoo Linux. Tegenwoordig voornamelijk Sabayon op mijn main laptop en desktop en Fedora op mijn oude laptop en Cubieboard2.

Tussentijds ook nog veel Ubuntu gebruikt, maar tegenwoordig totaal afgeknapt op Unity. Debian/Ubuntu draait alleen nog op de diverse Pi's die ik heb en als server variant.

[Voor 17% gewijzigd door ElectricHead op 15-02-2017 16:20]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Anoniem: 145867

ElectricHead schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:18:
In de begin jaren gebruikte ik veel KDE toen deze net op kwam. Was toen nog met Red Hat linux en Mandriva geloof ik, zo uit mijn hoofd. Ik kon me met geen mogelijkheid vinden in Gnome toen.

Later ben ik over gestapt naar Xfce en Gnome omdat ik KDE veel en veel te "log" vond worden.
Toen de tijd op Gentoo Linux. Tegenwoordig voornamelijk Sabayon op mijn main laptop en desktop en Fedora op mijn oude laptop en Cubieboard2.

Tussentijds ook nog veel Ubuntu gebruikt, maar tegenwoordig totaal afgeknapt op Unity. Debian/Ubuntu draait alleen nog op de diverse Pi's die ik heb en als server variant.
Is Ubuntu Gnome 17.04 met Gnome 3.24 niet iets voor je? Draai even op wayland mode bij het inloggen voor extra lichtere desktop enviornment en een veel smoother interface. Hier nog geen problemen gehad.

Anoniem: 145867

H1MSELF1SH schreef op woensdag 9 november 2016 @ 12:50:
Op http://www.omgubuntu.co.u...ow-official-ubuntu-flavor las ik dat Budgie officieel een Ubuntu "flavor" wordt. Zelf ben ik een groot fan van MATE maar ik heb Budgie ook geïnstalleerd en ik betrap mijzelf erop dat ik meer en meer met Budgie werk.
Even bekeken het ziet er wel mooi uit. Maar ik heb het gevoel dat het gewoon een Distro is wat Gnome 3 pakt en er een theme overeen plakt en wat kleine front end dingetjes toevoegd wat ook prima als Gnome Plugin gemaakt kon worden.

Ik vind dat we als Linux gebruikers niet teveel distro's moeten maken met alleen een theme en een paar simpele aanpassingen. Dat werkt tegen de Linux community in. Werk dan samen en doe pull requests naar bestaande projecten. En breng themes en plugin's uit.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:53
1 Gemiddelde grootte (MB). Hoeveel ruimte komt er bovenop een headless installatie t.o.v. een core DE install.
2 Welke kenmerkende core applicaties heeft de DE: Window Manager, Text editor, Web browser, Photo viewer, etc. Een lijst van 10-20 categorieën is wel interessant?
Deze 2 zaken zal ik de komende weken eens oplijsten. Ik zal daarvoor gebruikmaken van wat in de toekomst Debian 9 zal worden. (Ubuntu laat ik momenteel even links liggen, want 16.04 is niet echt recent meer, en in de eerstkomende weken zal er nog geen mini.iso zijn van 17.04)

Bij punt 1 zal ik vertrekken van een command-line installatie en dan kijken hoeveel MB er moet gedownload worden om de DE te kunnen gebruiken, evenals hoeveel extra ruimte dit inneemt op de harde schijf. In tweede instantie wil ik ook kijken hoeveel RAM er gebruikt wordt door de verschillende DE's, wanneer enkel het bureaublad wordt weergegeven.

Bij Punt 2 weet ik nog niet aan hoeveel categorieën ik zal geraken, maar ik doe een poging. Sommige DE's gebruiken trouwens voor een (groot) deel dezelfde core applicaties, ik denk maar aan MATE, Cinnamon en Gnome bijvoorbeeld.

Ik ben in eerste instantie van plan volgende DE's te gaan testen:
KDE5 - Gnome3 - Cinnamon - Budgie - MATE - Xfce4 - Lxde -LxQt

Unity en Pantheon stel ik voorlopig nog even uit, omdat deze niet werken onder Debian.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee