Tennisbal schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:25:
Ik twijfel of ik de vive ga kopen. Ik lees opeens overal negatieve verhalen over vr. Te lage resolutie, ligt na paar weken stof te happen, nog niet echt klaar voor vr enz. Wat vinden jullie?
Kan ik hem testen bij een tweaker? Randstad ergens?
Ik heb de Vive nu al een flinke tijd en mijn mening is als volgt:
Er is nog een hele hoop te winnen met en te verbeteren aan VR, maar wat er is, werkt heel erg goed. Als je het hebt over
immersion dan werkt dat met de huidige headsets echt fantastisch. Niet voor niets durf ik A chair in a room praktisch niet meer verder te spelen omdat ik het een te creepy sfeer vind hebben. Als iets op je af komt lopen dan komt ook iets echt op je aflopen of als je in een kamer staat, dan voel je ook echt alsof je zelf in de kamer staat. Als bijvoorbeeld een zombie in Arizona sunshine op je af komt rennen, dan geeft dat toch een onbehagelijk gevoel - ook al zijn de graphics van de zombie overduidelijk niet life-like.
De resolutie wordt vaak aangehaald omdat je inderdaad pixels goed kan zien zitten. MIjn ervaring is dat het nogal verschilt per spel in hoeverre het een beperking is. Zoals gezegd, de immersion is erg goed en vaak merk ik de pixels niet zo erg. Vaak valt bij cartroon graphics minder op dat spellen met veel detail. Bij Arizona sunshine vind ik de 'korrel' van het wapen soms slecht te zien. Veel is op te lossen met een hogere super sampling, alleen kost dat behoorlijk wat kracht van de videokaart. Overigens krijg je met een hogere resolutie hetzelfde probleem. In die zin zou ik persoonlijk op dit moment liever een grotere Field Of View hebben. Je hebt nu net iets te vaak het idee van een duikbril en kan je niet vanuit je ooghoeken kijken.
Content blijft een issue. De doelgroep van VR groeit gestaag, maar het blijft een kleine doelgroep. Ontwikkelaars zullen over het algemeen geen hele grote bedragen uitgeven voor VR-only titles omdat het bijna niet terug te verdienen is. Je ziet daarom veel producties van indie developers en wat kleinere titels van grote developers. Het ligt eraan wat je zoekt of je aan je trekken komt. Racegames kan je bijvoorbeeld oneindig doen en er zijn ook genoeg sportspellen die je nooit 'uitspeelt' en altijd even een potje van kan doen. Spellen met een verhaal zijn redelijk dun gezaaid.
Ikzelf speel op het moment veel minder VR. Dit komt sowieso doordat er een kleine rondloopt en ik er minder tijd voor heb, maar ook omdat ik op dit moment weer even andere (niet-VR) spellen speel. Over een tijd heb ik vast weer een periode dat ik meer met VR ga doen. Uiteraard gaat de nieuwigheid er vanaf en is het minder 'speciaal' dan in het begin, maar VR is geen vervanging van traditioneel gamen.
Hoe dan ook is het een branch die nog aan het uitvinden is hoe je VR het beste kan gebruiken en wat er wel en niet werkt. Racespellen en vliegspellen zijn voor mij een schot in de roos, maar snelle shooters werken voor mij niet in VR. Ik kan zelf niet goed tegen 'lopen' met de controller, dus ik ben afhankelijk van teleportatie en dat werkt naar mijn mening minder voor snelle actiespellen. Ik denk dat Doom VR bijvoorbeeld niets voor mij gaat zijn. Wat dan weer wel heel goed werkt zijn adventurespellen zoals The Gallery, of tower defence spellen. Maar ook Google Earth VR geeft heel goed de mogelijkheden en beleving van VR weer.
Roomscale is echt heel gaaf, maar in een thuissituatie is de ruimte die je hebt om vrij te bewegen eigenlijk te klein. Zeker in het heetst van de strijd kom ik altijd ruimte tekort en ram ik weer de muur of het plafond. Thank god voor de beschermhoezen om de controllers
Al met al betaal je veel voor een product dat nog in de kinderschoenen staat, maar WAT er is werkt heel erg goed. Wees bewust van de beperkingen en realiseer je dat over een paar jaar er waarschijnlijk betere versies van VR-producten zijn. Ik zou de Vive in ieder geval zo weer kopen als ik de keuze overnieuw mocht doen. Als geek en Tweaker had ik de eerste stappen van deze revolutie (zo mag je het best noemen vind ik) niet willen missen.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3