Spectre schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:22:
[...]
Het is relatief veel geld. Bedenk je echter wel dat dit één van de eerste echt volledige VR games is met goede polish. Games als Onward, SPT, Pavlov en nog vele andere zitten in Early Access voor 10-20 euro, maar missen nog veel features en polish. Je ziet duidelijk dat Arizona Sunshine een relatief groot budget heeft en de ontwikkelaar gaat nooit z'n hoofd boven water houden als ze hun game voor een tientje verkopen.
Uiteindelijk willen we allemaal AAA VR games hebben en dat betekent dat ontwikkelaars geld in het laatje moeten brengen. Daarom snap ik niet al die mensen die zeuren over Fallout 4 VR. Bethesda stopt behoorlijk wat geld in de ontwikkeling voor een markt van nog niet eens 500.000 verkochte Vive's. Voor 2 tientjes verkopen gaat dat nooit rendabel voor hen zijn.
Oh ik snap het ook allemaal wel, ik weet het economie werkt. Maar ik weet ook hoe mensen denken en dat zie je constant terug in de reviews bij producten.
Een bedrijf dat een VR-titel maakt, maakt een titel voor een vrij beperkte doelgroep en dus is het lastig om de kosten eruit te halen. Vandaar dat we ook niet zo heel veel grote VR-titels zien met super veel content, maar vooral veel indie games. Ik ben het zeker met je een dat Arizona Sunshine de eerste grote VR-titel is.
Maar mensen kijken ook naar prijs in combinatie met speeltijd. En als je een beetje doorspeelt heb je Arizona Sunshine in een paar uur uit. En dan is het veel geld. Misschien net iets beter dan de gemiddelde game van 50 euro die je single player ook in een paar uur uitspeelt, maar prijs per uur is vrij fors. En eigenlijk zie ik dat constant in de comments van veel VR-spellen: te duur voor de hoeveelheid content en hoe lang het interessant blijft.
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden zal liggen. Misschien moeten we inderdaad de factor technologie niet vergeten en niet alleen puur naar content kijken. UHD Blu-rays zijn ook veel duurder dan blu-rays voor dezelfde content (alleen wat hoger detail) omdat het nieuw is en in verhouding waarschijnlijk meer kost om te maken, terwijl de doelgroep nog beperkt is.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3