Voeding advies en informatie topic - Deel 32 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 46.335 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ah kijk ideale topic.
Ik zit op dit moment te twijfelen of ik wel/geen upgrade van mijn systeem ga doen, maar ik wil in beide gevallen waarschijnlijk wel een nieuwe voeding hebben. Op dit moment heb ik een AX750, +- 5 jaar oud, echt een goede kwaliteit voeding als het goed is, maar er zijn kennelijk problemen bekend op de 5V-rail waardoor S3-resume vaak niet goed gaat. Schijnt specifiek ook met P67/Z68-chipsets vaak voor te komen. Aan de andere kant heeft mijn huidige systeem ook al twee keer een geluidskaart gefrituurd, na een handmatige shutdown (BSoD) en ik vertrouw deze voeding dus niet echt meer (of heeft dit met dat 5V-probleem te maken?).

Als ik huidige config houd zou ik dus liever een nieuwe voeding willen; maar dan wel eentje met 2x 8-pins CPU connector (mijn moederbord heeft er twee nodig). Hierdoor vallen de meeste lower end voedingen af en zag ik eigenlijk enkel de dure HX750i nog als optie...
Als ik een nieuwe config neem (Skylake) zou deze voeding in theorie wel werken, met S6/S7-support. Kunnen jullie iets zeggen over de betrouwbaarheid van de mijne? Heeft de 5V-rail dus invloed op die geluidskaarten? Of moet ik een nieuwe voeding kopen?

Verdere eisen:
- Semipassieve koeling
- Volledig modulair

Ik heb geen al te high-end systeem verder, wordt ofwel een 2600K stock ofwel een 6700K stock met verder waterkoeling, verlichting, 2xHDD, geluidskaart en later eventueel uitbreiding, dus 450W lijkt me eigenlijk wel voldoende? Probleem zit natuurlijk in die dubbele 8-pins connector, dan zit je al sneller rond de 750W...

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
F.West98 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:38:
Aan de andere kant heeft mijn huidige systeem ook al twee keer een geluidskaart gefrituurd, na een handmatige shutdown (BSoD) en ik vertrouw deze voeding dus niet echt meer (of heeft dit met dat 5V-probleem te maken?).
Je had ingesteld dat de PC niet automatisch opnieuw opstartte na een BSOD en daarna heb je de PC handmatig uitgezet? Begrijp ik dat goed? Of bedoel je gewoon dat de PC rebootte door een BSOD?

Als je hem handmatig hebt uitgezet, deed je dit dan door de powerknop 4 seconde ingedrukt te houden of haalde je de stroom van de PC door de on/off switch op de voeding om te schakelen of door de stekker eruit te halen?

Nog even bij Corsair gevraagd, maar is geen bekend probleem. Had ik ook niet verwacht, want je kunt er ook eigenlijk niks op internet van vinden, behalve die één twee berichtjes zonder enkele onderbouwing. Ga er dus maar vanuit dat die mensen gewoon wat roepen en geen verstand van voedingen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 08-04-2016 23:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

-The_Mask- schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:12:
[...]

Je had ingesteld dat de PC niet automatisch opnieuw opstartte na een BSOD en daarna heb je de PC handmatig uitgezet? Begrijp ik dat goed? Of bedoel je gewoon dat de PC rebootte door een BSOD?

Als je hem handmatig hebt uitgezet, deed je dit dan door de powerknop 4 seconde ingedrukt te houden of haalde je de stroom van de PC door de on/off switch op de voeding om te schakelen of door de stekker eruit te halen?

Nog even bij Corsair gevraagd, maar is geen bekend probleem. Had ik ook niet verwacht, want je kunt er ook eigenlijk niks op internet van vinden, behalve die één twee berichtjes zonder enkele onderbouwing. Ga er dus maar vanuit dat die mensen gewoon wat roepen en geen verstand van voedingen hebben.
Eerste keer was een freeze, toen met de aan/uit knop (aan de voorkant!) na 4sec uitgezet. Bij de BSoD niet automatische reboot; toen ook met diezelfde knop (zoals het hoort toch?) uitgezet.

Ah. Is het enige wat ik kon vinden en leek me plausibel i.c.m. die geluidskaart dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
F.West98 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 23:55:
[...]

Eerste keer was een freeze, toen met de aan/uit knop (aan de voorkant!) na 4sec uitgezet. Bij de BSoD niet automatische reboot; toen ook met diezelfde knop (zoals het hoort toch?) uitgezet.
Ja dat mag geen problemen.
Ah. Is het enige wat ik kon vinden en leek me plausibel i.c.m. die geluidskaart dingen.
Is het niet veel meer logisch dat je de BSOD kreeg doordat je geluidskaart defect ging? :p

Een BSOD krijg je immers niet zomaar dat gebeurt alleen als er iets goed mis is gegaan, een geluidskaart die ermee ophoudt zou hier zich hier prima voor kwalificeren. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

-The_Mask- schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:17:
[...]

Ja dat mag geen problemen.

[...]

Is het niet veel meer logisch dat je de BSOD kreeg doordat je geluidskaart defect ging? :p

Een BSOD krijg je immers niet zomaar dat gebeurt alleen als er iets goed mis is gegaan, een geluidskaart die ermee ophoudt zou hier zich hier prima voor kwalificeren. ;)
Nee want die BSOD's komen vaker voor (Windows installatie is niet heel stabiel); vooral als ik snel muis beweeg vlak nadat scherm is uitgegaan. Geluidskaart werkt ook nog wel (als in; wordt herkend door de drivers) maar geeft alleen een heel zachte ruis met vaag herkenbaar de muziek zelf. En het zou ook wel heel veel toeval zijn als beide geluidskaarten precies op dezelfde manier na korte tijd kapot gingen zonder dat er soortgelijke gevallen bekend zijn op internet. Dus enige wat ik kon bedenken wat de voeding eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou het vooral heel bijzonder vinden dat de voeding alleen de geluidskaart stuk kan maken en de rest met rust laat. Dat zou pas bijzonder zijn. ;)

Maar als je nu al zo'n onstabiele PC hebt zou ik eerst kijken waarom dat zo is, want dat hoort natuurlijk niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag iets willen verifiëren en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik heb onlangs een nieuwe videokaart besteld, namelijk de Gigabyte Radeon R9 390, voor een nieuwe build en hierbij een Cooler Master GM G550M gekozen, naar aanleiding van de Mainstreamgamesysteem BBG van januari 2016. Achteraf zie ik nu dat de fabrikant als minimum voeding specificatie 600 Watt vraagt. Gaat dit problemen opleveren in enkel opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:56:
Achteraf zie ik nu dat de fabrikant als minimum voeding specificatie 600 Watt vraagt. Gaat dit problemen opleveren in enkel opzicht?
Je hebt niet minimaal een 600W voeding nodig, 400W is ongeveer het minimale, maar het is afhankelijk van de kwaliteit van de voeding, het vermogen dat die op de 12V rail kan leveren en waar de rest van de PC uit bestaat.

Zo kan een flut voeding van 750W prima veel te krap zijn, terwijl een highend 400W genoeg kan zijn.

Is de rest van de PC dus vrij zuinig kan jouw Cooler Master G550M dus echt meer dan voldoende zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

-The_Mask- schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:41:
Ik zou het vooral heel bijzonder vinden dat de voeding alleen de geluidskaart stuk kan maken en de rest met rust laat. Dat zou pas bijzonder zijn. ;)

Maar als je nu al zo'n onstabiele PC hebt zou ik eerst kijken waarom dat zo is, want dat hoort natuurlijk niet.
Dat is ook weer waar. Maar ik heb het probleem al langer en ik heb echt totaal geen idee waar het aan ligt. Ik kan moeilijk met andere onderdelen testen aangezien ik die niet heb, maar mijn moederbord is de andere verdachte; gezien die problemen met S3 resume.

Bedankt voor de info iig; dan ga ik eerst met de huidige voeding nog eens proberen en kijken of de problemen er nog steeds zijn na de upgrade en kan ik daarna altijd nog zien en zal ik nog wel terugkomen hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:05:
[...]
Is de rest van de PC dus vrij zuinig kan jouw Cooler Master G550M dus echt meer dan voldoende zijn.
Het leek mij ook sterk dat het niet voldoende zou zijn, maar wilde het toch even verifiëren met mijn beperkte kennis :) Dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 15:43

J-M

Even voor de zekerheid een vraagje:

Pc boven die nieuwe voeding nodig heeft (laad niet met oude "no brand" voeding, wel met mijn superflower golden green fx 550):

cpu: c2d-8400 (oc naar 3.6 ipv 3.2)
gpu:250gts 512
8gb ddr2-800
auzentech cinema geluidskaart
3 HDD's, 4 casefans.
msi p7n-platinum

Voor deze pc zou 350-400W afdoende moeten zijn als ik me niet vergis? (ja de pc is bijna antiek, maar goed genoeg voor minecraft of andere kindvriendelijke games).

Nu is mijn eigen voeding zo'n 3 jaar oud, is het slim om dan mijn psu door te schuiven en zelf een nieuwe te nemen of kunnen de goldenflowers zeker 10 jaar en dus ook een volgende build mee? (ik hoop begin volgend jaar een zen te kunnen bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
J-M schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:29:

Nu is mijn eigen voeding zo'n 3 jaar oud, is het slim om dan mijn psu door te schuiven en zelf een nieuwe te nemen of kunnen de goldenflowers zeker 10 jaar en dus ook een volgende build mee? (ik hoop begin volgend jaar een zen te kunnen bouwen)
Een Super Flower Golden Green FX 550W bestaat niet, als je een pricewatch: Super Flower Golden Green SF-550P14XE hebt. De eerste Super Flower Golden Green serie dus zonder toevoegingen, dan is dat idd wel een voeding welke wel 10 jaar mee moet kunnen. Heb je echter een Golden Green HX dan kan 10 jaar wel eens lastig worden, maar die serie is nog maar zo'n 2 jaar verkrijgbaar dus dat zal wel niet.

Ik zou voor je oude systeem dus gewoon een simpele voeding halen, pricewatch: be quiet! System Power B8 350W bijvoorbeeld, nog geen 33 euro inclusief verzenden. Er van uitgaande dat je de voeding niet mee neemt naar een eventueel volgende systeem en dat de videokaart één PEG connector nodig heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M
  • Laatst online: 01-05 15:43

J-M

Het is de 550P14XE inderdaad. Als die 10 jaar mee moet kunnen gaan is dat zeker nog lang genoeg voor een volgend systeem. De 250gts 512 heeft inderdaad slechts 1 connector, dus die be quiet! is dan ideaal. bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimotro
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-08 12:51
Beste Tweakers,

Ik zit op het moment op een 500W PSU (pricewatch: Cooler Master G500). En heb in mijn systeem een i7 4790 zitten.

Nu ben ik van plan een 780 ti over te nemen, maar vroeg mij af of 500W wel voldoende zou zijn. Ik ben niet van plan de kaart (en processor uiteraard) te overklokken, en game op 1080p.

Van wat ik gelezen heb zou 500W voldoende moeten zijn, maar wou toch een second opinion van jullie :)

Groetjes,
Misha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als je niet gaat overklokken is 500W echt meer dan genoeg voor een 780Ti+4790. Zelfs een beetje OC mag geen probleem vormen.

Ik heb in mn GPU reviewtjes een overzicht met de totale belasting van mijn i7-4770k met verschillende GPU's, dit is uit de muur gemeten, dus het daadwerkelijke verbruik is nog lager:
productreview: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 review door Foritain

Oftewel, feitelijk elke moderne enkele GPU gaat op een 500W, Fury X / dual-GPU eigenaren kunnen iets hoger inzetten voor de zekerheid. Ik ga er even van uit dat je een paar SSDs/HDD's hebt, geen 20 ofzo :D

[ Voor 68% gewijzigd door Foritain op 12-04-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimotro
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-08 12:51
Foritain schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:38:
Als je niet gaat overklokken is 500W echt meer dan genoeg voor een 780Ti+4790. Zelfs een beetje OC mag geen probleem vormen.

Ik heb in mn GPU reviewtjes een overzicht met de totale belasting van mijn i7-4770k met verschillende GPU's, dit is uit de muur gemeten, dus het daadwerkelijke verbruik is nog lager:
productreview: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 review door Foritain

Oftewel, feitelijk elke moderne enkele GPU gaat op een 500W, Fury X / dual-GPU eigenaren kunnen iets hoger inzetten voor de zekerheid. Ik ga er even van uit dat je een paar SSDs/HDD's hebt, geen 20 ofzo :D
Ik had zelf ook mijn onderzoek gedaan, en 500W zou voldoende moeten zijn.

Maar bij de reviews kijken ze naar het gemiddelde gebruik van de kaart / CPU, ik dacht meer als het stroomverbruik van de CPU en GPU tegelijkertijd piekt dat die boven de 500W zou komen dat een probleem gaat vormen. Lijkt me stug, maar toch.

Verder heb ik 1 SSD'tje en komt nog een HDD bij. Dus moet geen probleem vormen. Ik haal de videokaart morgen gewoon op en zal wel kijken naar het verbruik van beide, desnoods vervang ik mijn PSU als dat nodig is ;) (Wat ik niet verwacht).

Tevens bedankt voor je vlotte reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Foritain schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:38:

Het gaat bij voedingen om kwaliteit, prestaties en vermogen op de 12V, liever een high-end 400W dan een low-end 700W.
Dimotro schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:47:
[...]

Ik had zelf ook mijn onderzoek gedaan, en 500W zou voldoende moeten zijn.
Ik zou ook eens nadenken over een goede voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

-The_Mask- schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:14:
[...]

Het gaat bij voedingen om kwaliteit, prestaties en vermogen op de 12V, liever een high-end 400W dan een low-end 700W.
Je moet inderdaad blijven opletten dat je niet consequent te aanname maakt dat mensen inmiddels zouden moeten weten dat een degelijke kwaliteit voorop staat.

Echter zou geen G500 geen bezwaar hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is een dubbele ontkenning, dus een G500 is wel een bezwaar? :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Mijn vraag
Cooler Master Real Power 550 watss
Moet ik deze voeding vervangen? De voeding namelijk al erg oud dateert nog uit 2006.

Levert dit gevaar op bij mijn PC?

Met vriendelijke groet,

Julian-Intel

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 13-04-2016 09:42 ]

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Dat ligt nogal aan de hardware welke er aan hangt, in principe kan je er vanuit gaan dat een beetje kwalitatief voeding op deze leeftijd nog wel moet werken, maar of het slim is om er flinke hardware aan te hangen is een ander verhaal.

Mijn mening is en blijft in it soort gevallen; better safe than sorry.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 13-04-2016 09:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
JulianI-Intel schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:37:
Mijn vraag
Cooler Master Real Power 550 watss
Moet ik deze voeding vervangen? De voeding namelijk al erg oud dateert nog uit 2006.

Levert dit gevaar op bij mijn PC?

Met vriendelijke groet,

Julian-Intel
Dat moet dan een andere voeding zijn waar je naar linkt, want die is beschikbaar sinds 2009. Bedoel je niet de pricewatch: Cooler Master Real Power Pro 550W

Het feit dat die voeding met 5 jaar garantie geleverd wordt geeft hoop. maar aangezien die al bijna 10 jaar oud is, niet zo veel. Als de rest van de hardware wat er aan hangt nog waardevol is zou ik die voeding nog wel vervangen. Is dat ook niet zo veel meer waard kan je de gok nemen om hem te gebruiken tot die kapot is.
Wil je echt zekerheid, maak de voeding dan open en kijk of er condensatoren bol staan. Zo ja: dan is die zeker aan vervanging toe*

*(ik heb geen idee of het verantwoord is om zomaar een voeding open te schroeven qua rest spanningen en zo. ik verwacht geen problemen maar ben niet verantwoordelijk voor eventuele stroomschokken)*

Of je wacht op antwoord van the_mask die hier de echte voedingsexpert is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ardjee schreef op woensdag 13 april 2016 @ 09:45:
[...]
Wil je echt zekerheid, maak de voeding dan open en kijk of er condensatoren bol staan. Zo ja: dan is die zeker aan vervanging toe*

*(ik heb geen idee of het verantwoord is om zomaar een voeding open te schroeven qua rest spanningen en zo. ik verwacht geen problemen maar ben niet verantwoordelijk voor eventuele stroomschokken)*
De kans op een schok is bij een oude voeding veelal hoger dan bij een nieuwere voeding; je weet immers nooit hoe de interne componenten er aan toe zijn.

Wat ik zelf altijd doe is de stekker van de voeding uit het stopcontact halen en dan de PC power button een aantal keer indrukken (de voeding aan/uit knop houd ik op 'aan'). Op deze manier is het merendeel van de restspanning weg. Dit betekent overigens niet dat je hierna doodleuk met een schroevendraaier overal in kan prikken, maar dat spreekt hopelijk voor zich :P

Zoals ik al zei is het voornamelijk bij een oude + relatief veel gebruikte voeding niet slim om met een schroevendraaier overal aan te zitten. Echter is het openschroeven verder geen gevaarlijk klus, kwestie van een paar schroefjes losdraaien en de kap gaat eraf. Vervolgens kan je vaak vrij eenvouding alle interne componenten vrij goed zien. Er zitten soms wat caps verstopt onder allerlei draden/kabels maar dat zou verder geen probleem moeten vormen.

Een (veelgebruikte) voeding uit 2006 zou ik zelf niet meer vertrouwen, zeker niet met recentere hardware. Je hebt 99,99% zeker geen Haswell+ certified C6/C7 stepping ondersteuning (stroombesparing feature) dus dit zal je sowieso al uit moeten zetten in de bios om vastlopers uit de slaapstand te voorkomen. Verder is de kans natuurlijk aardig reëel dat de voeding er binnen nu en een paar weken/maanden/jaren op volle belasting mee ophoudt.

Kortom: ik zou zelf lekker een nieuwe voeding halen met alle gemakken van dien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Mijn vraag
De laatste keer dat ik een PC heb gebouwd was in de tijd dat bumpmapping nog niet bestond. Dus ik ben een beetje roestig. Ik heb heb me al behoorlijk verdiept in het één en ander maar heb toch een vraag (en ik hoop dat ik deze op de juiste plek stel).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik volg hier het basissysteem zoals vermeld in de best buy guide van maart 2016.

BitFenix Neos Zwart
Intel Core i5-6400 boxed
Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate
Crucial BX100 250 GB
Crucial CT2L4G4DFS8213
Gigabyte GA-H110M-S2H
Antec VPF Series 450W

In dit lijstje word een voeding van 450w aangeraden. Echter, op de website van Azerty word er in de omschrijving van de graka aangegeven dat er minimaal 500w nodig is. LINK

Heeft iemand hier evaring mee en kan deze persoon mij vertellen of 450 voldoende is of niet? Volgens de specs heeft de kaart minimaal 225w nodig en kom er niet helemaal uit wat het verbruik van de rest van het systeem is. Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 04-09 19:42
Fabrikanten geven vaak een voeding met veel meer vermogen dan nodig is op om zichzelf in te dekken voor c merk voedingen die nog niet eens de helft van hun opgegeven vermogen kunnen leveren. Je gekozen Antec voeding is van uitstekende kwaliteit en gaat prima werken met je gekozen componenten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Oppedmi1 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:33:

Heeft iemand hier evaring mee en kan deze persoon mij vertellen of 450 voldoende is of niet? Volgens de specs heeft de kaart minimaal 225w nodig en kom er niet helemaal uit wat het verbruik van de rest van het systeem is. Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.
In de topicstart van dit topic kun je wel zien hun je het kunt berekenen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 20:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ardjee schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:35:
Fabrikanten geven vaak een voeding met veel meer vermogen dan nodig is op om zichzelf in te dekken voor c merk voedingen die nog niet eens de helft van hun opgegeven vermogen kunnen leveren. Je gekozen Antec voeding is van uitstekende kwaliteit en gaat prima werken met je gekozen componenten,
-The_Mask- schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:15:
[...]

In de topicstart van dit topic kun je wel zien hun je het kunt berekenen.
Top! Bedankt voor de reacties! _/-\o_

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Oh voeding goeroe, *roept de goden op*
Ik kocht een paar maanden geleden de pricewatch: NZXT Hale82 V2 550W
voor 55 ipv 80 euro.
En ik ging ervan uit dat het een seasonic variant was. Nu zie ik het ding in prijs dalen, en zie ik eigenlijk ook niet welke seasonic variant het zou zijn. Ik ga binnenkort overklokken.
Weet jij of ze deugt, uit welk melkwegstelsel ze komt (- sorry- ik bedoel fabrikant )? Welke voeding rond de 550w zie jij als bang for buck ?

[ Voor 3% gewijzigd door Neuron Collider op 14-04-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Neuron Collider schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:32:
Ik kocht een paar maanden geleden de pricewatch: NZXT Hale82 V2 550W
voor 55 ipv 80 euro.
55 euro was een prijs die er nog net mee door kon, 80 euro is echt veel te veel voor deze voeding.
Zie ook deze review van de 700W versie http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/HALE82-700-V2/1.html

In alle opzichten zeer matig zoals je kunt zien.
En ik ging ervan uit dat het een seasonic variant was.
Nee is een low-end 80PLUS Bronze voeding gemaakt door Sirtec (aka Sirfa en High Power) van het Element Smart platform. Niet dat het veel uitmaakt welke fabrikant de voeding maakt, elke OEM heeft goede en mindere designs, ook Seasonic.
Weet jij of ze deugt, uit welk melkwegstelsel ze komt (- sorry- ik bedoel fabrikant )? Welke voeding rond de 550w zie jij als bang for buck ?
Wat zijn je PC specificaties?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan het volgende systeem te gaan bouwen;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300T Boxed€ 144,90€ 144,90
1MSI C236A WORKSTATION€ 160,30€ 160,30
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 198,95€ 198,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,80€ 49,80
1Noctua NH-U9B SE2€ 46,90€ 46,90
1Enermax T.B. Silence Manual UCTB8A, 82mm€ 9,99€ 9,99
1Samsung M391A1G43DB0-CPB€ 43,67€ 43,67
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 87,95€ 87,95

TDP v/d CPU is 35W, videokaart 190W, 1 HDD 10W, 1 SSD 1W, totaal 136W. Dan zou het systeem ruim voldoende moeten hebben aan een ~500W voeding, MSI raadt hetzelfde vermogen aan voor de videokaart.

In het introductieverhaal van dit topic wordt de Super Flower Leadex Platinum aangeprezen, ik wil graag een 80 plus platinum volledig modulaire voeding, zou het 550W exemplaar een goede keuze zijn? pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je een volledig modulaire 80PLUS Platinum voeding zoekt is dat idd de meest logische keuze.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:32:
Ik ben van plan het volgende systeem te gaan bouwen;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300T Boxed€ 144,90€ 144,90
1MSI C236A WORKSTATION€ 160,30€ 160,30
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 198,95€ 198,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,80€ 49,80
1Noctua NH-U9B SE2€ 46,90€ 46,90
1Enermax T.B. Silence Manual UCTB8A, 82mm€ 9,99€ 9,99
1Samsung M391A1G43DB0-CPB€ 43,67€ 43,67
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 87,95€ 87,95

TDP v/d CPU is 35W, videokaart 190W, 1 HDD 10W, 1 SSD 1W, totaal 136W. Dan zou het systeem ruim voldoende moeten hebben aan een ~500W voeding, MSI raadt hetzelfde vermogen aan voor de videokaart.

In het introductieverhaal van dit topic wordt de Super Flower Leadex Platinum aangeprezen, ik wil graag een 80 plus platinum volledig modulaire voeding, zou het 550W exemplaar een goede keuze zijn? pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart
Waarom persee een Platinum rated. Een gold rated pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold is in het verbruikstraject van het systeem, 40 - 230w, minstens zo efficiënt, zoniet efficienter, ook onhoorbaar en flink goedkoper http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/6.html, http://www.tomshardware.c...-power-supply,4281-5.html. De Super Flower heeft als voordeel dat boven de 50% belasting de efficiëntie hoger is tov de CM, iets waar je in jou systeem niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron Collider
Bedankt voor het snelle antwoord!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,89€ 181,89
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1Club 3D Radeon R9 270 royalQueen€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 30,50€ 30,50
1NZXT Hale82 V2 550W€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,29

Ik heb ook redelijk wat fans :
1x 200mm
4x 120mm
6x 80mm

Ik heb zo een rommel aldi verbruiksmeter: full load cpu gpu, zonder (veel) fans, met oude moederbord, en op 3.3 ghx - ergens tussen 200-250 watt. Zo precies is het ding :)
Ik wou 550w om upgrademogelijkheid van videokaarten mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Neuron Collider schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:47:
Ik wou 550w om upgrademogelijkheid van videokaarten mogelijk te houden.
Ik denk dat je met een goede 450W voeding ook een heel eind had gekomen. Twee R9 270's zou dan zelfs kunnen en dan heb je ook nog wel wat ruimte voor overklokken van de CPU. In plaats van twee R9 270's kan een enkele R9 380, R9 380X, GTX 970 of GTX 980 ook prima met overklokken.

Dus ook met de NZXT Hale82+ 550W heb je nog veel ruimte over, maar doordat het zo'n budget voeding is zou ik hem wel vervangen na zo'n 5 jaar. En zet de C6 en C7 power states uit in UEFI, zodat je daar geen problemen mee kan krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kintec
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 18:18
Is mijn huidige voeding, een XFX pro 450W, voldoende voor een r9 380 gecombineerd met een I5 2500K? (niet over geclocked)

Het gaat om deze voeding:

pricewatch: XFX Pro 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kintec schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:04:
Is mijn huidige voeding, een XFX pro 450W, voldoende voor een r9 380 gecombineerd met een I5 2500K? (niet over geclocked)
Ja meer dan genoeg, ook met CPU overklokken mocht je dat willen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:58
Volgens de Bequiet! site zijn de System Power (B)8 wel C6/C7 compatible en met een prijs van €41,- voor of de "B8" van 450W of de "8" 400W lijken dit toch budget technisch aan te raden voedingen zijn?

http://www.bequiet.com/en/powersupply/676

Op Hexus komt de 600W(deelt platform met de overige versies) redelijk uit de test, al is het gen bijzonder gedetailleerde review.
http://hexus.net/tech/rev...uiet-system-power-8-600w/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:35:
Volgens de Bequiet! site zijn de System Power (B)8 wel C6/C7 compatible en met een prijs van €41,- voor of de "B8" van 450W of de "8" 400W lijken dit toch budget technisch aan te raden voedingen zijn?
Ja en ik ben er vrij zeker van dat dat niet de waarheid is. De System Power (B)8 serie is namelijk gewoon een double forward design met groep regulatie. Voor het doorlopen van de C6 en C7 test is normaal gesproken individuele spanningsregulatie nodig anders vallen de spanningen buiten de ATX specificatie.

Vandaar ook de lijst met voedingen in de topicstart.
Op Hexus komt de 600W(deelt platform met de overige versies) redelijk uit de test, al is het gen bijzonder gedetailleerde review.
http://hexus.net/tech/rev...uiet-system-power-8-600w/
Die review is idd te karig om echt wat over de voeding te vertellen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron Collider
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:54:
[...]

Ik denk dat je met een goede 450W voeding ook een heel eind had gekomen. Twee R9 270's zou dan zelfs kunnen en dan heb je ook nog wel wat ruimte voor overklokken van de CPU. In plaats van twee R9 270's kan een enkele R9 380, R9 380X, GTX 970 of GTX 980 ook prima met overklokken.

Dus ook met de NZXT Hale82+ 550W heb je nog veel ruimte over, maar doordat het zo'n budget voeding is zou ik hem wel vervangen na zo'n 5 jaar. En zet de C6 en C7 power states uit in UEFI, zodat je daar geen problemen mee kan krijgen.
Mag ik niet vergeten! Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:05:
[...]

Ja en ik ben er vrij zeker van dat dat niet de waarheid is. De System Power (B)8 serie is namelijk gewoon een double forward design met groep regulatie. Voor het doorlopen van de C6 en C7 test is normaal gesproken individuele spanningsregulatie nodig anders vallen de spanningen buiten de ATX specificatie.

Vandaar ook de lijst met voedingen in de topicstart.
De TS was ook mijn shortlist voor het zoeken naar voedingen. Tussen de +/- €32 en €52 is geen uitblinker te vinden en dat maakt een keuze lastig.
De site meldt ook ATX 2.4, terwijl de pricewatch nog van 2.3 uit gaat(EAN identiek). Het is lastig voor te stellen dat een merk als Bequiet! de boel qua specs zit te bedonderen, het is geen Qtec oid.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:38:
[...]

De TS was ook mijn shortlist voor het zoeken naar voedingen. Tussen de +/- €32 en €52 is geen uitblinker te vinden en dat maakt een keuze lastig.
Wat zijn de PC specs?
De site meldt ook ATX 2.4, terwijl de pricewatch nog van 2.3 uit gaat(EAN identiek).
Klopt komt door mij. ATX 2.4 betekend dat die de C6 en C7 power state test van Intel moet kunnen doorstaan en het lijkt mij sterk dat die dat kan, daarom heb ik ATX 2.3 ingevuld. Maar als er en goede reviews van komen dan wordt vanzelf wel getest als die wel of niet er mee om kan gaan. Heb er zelf ook één liggen dus, als mijn review klaar is kan ik het jouw ook vertellen, maar dat duurt nog wel even.
Het is lastig voor te stellen dat een merk als Bequiet! de boel qua specs zit te bedonderen, het is geen Qtec oid.
Geen Qtec, maar een bekende goede fabrikant die onzin verteld dat is echt niks bijzonders. Eén die dat niet doet die is bijzonder.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:29:
[...]

Wat zijn de PC specs?

[...]

Geen Qtec, maar een bekende goede fabrikant die onzin verteld dat is echt niks bijzonders. Eén die dat niet doet die is bijzonder.
Er zijn nog geen definitieve specs en het gaat om meerdere nog te bouwen systemen. Veel hangt af van wat de komende generatie GPU's gaat brengen. De System Power serie beslaat een grote reeks aan vermogen niveau's en dan hoef ik niet elke keer op zoek naar een passende voeding. Alles wordt gekozen op prijs/kwaliteit. Modulair, kleur, sleeving etc doet er niet toe, zolang ze stil genoeg en geen brol ala Qtec zijn.

Dat fabrikanten zaken rooskleuriger voorstellen absoluut, ronduit liegen over voldoen aan een standaard, iets dat eenvoudig kan worden getest voor een A-merk, zou ik idd niet zo snel verwachten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:57:
[...]

Er zijn nog geen definitieve specs en het gaat om meerdere nog te bouwen systemen. Veel hangt af van wat de komende generatie GPU's gaat brengen. De System Power serie beslaat een grote reeks aan vermogen niveau's en dan hoef ik niet elke keer op zoek naar een passende voeding. Alles wordt gekozen op prijs/kwaliteit. Modulair, kleur, sleeving etc doet er niet toe, zolang ze stil genoeg en geen brol ala Qtec zijn.
Wat voor systemen zijn het ongeveer? Wat is het doel van de systemen en hoe lang moeten ze meegaan?

Komt ook vaak genoeg voor dat één of twee voedingen uit de serie wel interessant zijn, maar de anderen juist weer niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Hey,

Heb nu het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 218,86€ 218,86
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 204,-€ 204,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+€ 363,95€ 363,95
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Zilver€ 111,95€ 111,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 40,95€ 40,95
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 213,61€ 213,61
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,27

Met nog 1 Samsung Pro SSD en 1 enterprise SSD.

Nu krijg ik binnenkort ene hele lading HDDs die ik wil gebruiken/testen en vroeg me af of de voeding dit zou trekken. Ff een mini SAS kabel naar SAS backpate trekken

Het zworden totaal zo'n 22 HDDs waar dus genoeg spinup power voor nodig is.
De schijven varieren tussen Seagate 4 TBs / HGST / Enterprise schijven / Greens / Reds / etc.

Gaat dit lukken is mijn vraag?

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:29:
[...]

Wat voor systemen zijn het ongeveer? Wat is het doel van de systemen en hoe lang moeten ze meegaan?

Komt ook vaak genoeg voor dat één of twee voedingen uit de serie wel interessant zijn, maar de anderen juist weer niet.
Het worden voornamelijk systemen gebouwd rondom overwegend tweedehands hardware(vandaar ook het beperkte budget) en doen overwegend dienst als HTPC of huiswerk/internet PC waarop zo nu en dan gegamed wordt. Geen zwaar gebruikte machines in ieder geval. Levensduur is min of meer tot ze niet meer werken of hopeloos traag zijn en met de ontwikkelingen rondom cpu en gpu gebied van de afgelopen jaren is dat laatste nauwelijks aan de orde geweest.
Haswell Celeron/Pentium gaan ws de dienst uit maken met 4 tot 8GB RAM en een enkele SSD, al blijft er redelijk wat Core2Duo-Quad/Athlon II/Phenom II eveneens met 4 tot 8GB RAM en SSD spul in gebruik.

Qua vermogen valt het allemaal enorm mee, maar met het oog op toekomstige wijzigingen is het handig om iig een voeding te hebben met 1 PCIe connector. Het is ook niet dat ik me specifiek aan één serie wil houden. Het viel me vooral op dat de system power 7 wel wordt aangeraden, terwijl (op papier) de 8 met ATX 2.4 een potentieel voordeel heeft. Over het HEC platform zijn wel positieve dingen te vinden. Echte reviews van de verschillende niveau's zou erg welkom zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 16:57
kihon schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:02:
Hey,

Heb nu het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 218,86€ 218,86
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 204,-€ 204,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+€ 363,95€ 363,95
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Zilver€ 111,95€ 111,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 40,95€ 40,95
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 213,61€ 213,61
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,27

Met nog 1 Samsung Pro SSD en 1 enterprise SSD.

Nu krijg ik binnenkort ene hele lading HDDs die ik wil gebruiken/testen en vroeg me af of de voeding dit zou trekken. Ff een mini SAS kabel naar SAS backpate trekken

Het zworden totaal zo'n 22 HDDs waar dus genoeg spinup power voor nodig is.
De schijven varieren tussen Seagate 4 TBs / HGST / Enterprise schijven / Greens / Reds / etc.

Gaat dit lukken is mijn vraag?
Als staggered spin up lukt gaat het sowies goed komen:
https://www.google.nl/web...5%20staggered%20spin%20up

Gaat dat niet kan het imo ook nog wel, de HDD's spinnen namelijk op wanneer de videokaart 'niks' verbruikt en de CPU ook niet full load draait.
Ga je de CPU en GPU beladen dan draaien de HDD's al waardoor die samen minder dan 200W verbruiken (zelfs als je ze allemaal gebruikt, in idle gaat het naar 100W ofzo), dat laat voldoende ruimte voor de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:38:
[...]

Het worden voornamelijk systemen gebouwd rondom overwegend tweedehands hardware(vandaar ook het beperkte budget) en doen overwegend dienst als HTPC of huiswerk/internet PC waarop zo nu en dan gegamed wordt. Geen zwaar gebruikte machines in ieder geval. Levensduur is min of meer tot ze niet meer werken of hopeloos traag zijn en met de ontwikkelingen rondom cpu en gpu gebied van de afgelopen jaren is dat laatste nauwelijks aan de orde geweest.
Haswell Celeron/Pentium gaan ws de dienst uit maken met 4 tot 8GB RAM en een enkele SSD, al blijft er redelijk wat Core2Duo-Quad/Athlon II/Phenom II eveneens met 4 tot 8GB RAM en SSD spul in gebruik.

Qua vermogen valt het allemaal enorm mee, maar met het oog op toekomstige wijzigingen is het handig om iig een voeding te hebben met 1 PCIe connector. Het is ook niet dat ik me specifiek aan één serie wil houden. Het viel me vooral op dat de system power 7 wel wordt aangeraden, terwijl (op papier) de 8 met ATX 2.4 een potentieel voordeel heeft. Over het HEC platform zijn wel positieve dingen te vinden. Echte reviews van de verschillende niveau's zou erg welkom zijn.
Voor tweedehands Core 2 Duo, Core 2 Quad, Athlon II en Phenom II systemen kun je prima voedingen zoals de be quiet! System Power 7/B8 300W zonder PEG connector, be quiet! System Power 7/B8 350W met een enkele PEG connector en de be quiet! System Power 7 400/B8 450W met twee PEG connectors gebruiken.

Voor wat meer modernere en snellere Core i5 en i7 PC's zou ik ook kiezen voor een wat betere voedingen. Zoals de Antec VPF, Cooler Master GM of de nieuwe Corsair CXM modellen.

Als je een voeding zoekt welke aan één PEG connector genoeg heeft, maar wel lang mee moet gaan. Lang is rond de 10 jaar of langer dan heb je meer kwaliteit nodig als bovenstaande voedingen.
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is dan een goede keuze. Voor een lange levensduur van 10 jaar of langer heb je namelijk een goed fan lager nodig en goede condensators.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoeveel watt zou ik ongeveer nodig hebben voor dit systeem:
#Product
1Intel Core i7-4790 Boxed
1Gigabyte GA-H97-HD3
1Sapphire NITRO R9 380X 4G D5
Bekijk collectie
Importeer producten

Daarbij nog 2 SSD's en 4 harddisks en 4x4GB memory op 1,5V.

techpowerup zegt 227W maximaal hoewel net ander type maar zal ongeveer hetzelfde zijn. TDP van de CPU is 84W, maar ik dacht altijd dat TDP temperatuur is niet het stroom verbruik :? 40W voor de disks. 10W voor SSD's.
Totaal: 361W

De videokaart heeft wel 2x6 pins nodig. Maar volgende TS kan een 6 pin maar 75 Watt leveren :?
Ook moet de PSU voldoen aan de C6 en C7 power states.

Ik las laatst dat het afgeraden wordt om bij een upgrade of nieuwe build weer de oude PSU te gebruiken, ik heb nu nog een pricewatch: Cooler Master Real Power M520 welke ik in januari 2010 gekocht heb. Deze voldoet logischerwijs niet aan de C6 en C7 power states.

Nu kom ik zo uit op dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec VPF Series 450W€ 52,-€ 52,-
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Fractal Design Integra M 450W€ 54,95€ 54,95
1Super Flower Golden Green HX 450 watt€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,61

Waarbij alleen de CM 6 sata aansluitingen heeft.
De CM heeft ook 2x 6+2 PCI-e wat dus ook op deze GPU zou moeten passen(+2 hangt dan los, en is ongebruikt).

Ik denk dat de CM dan een goede keus is, wat denken jullie hier over? O-)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
True schreef op zondag 17 april 2016 @ 15:10:
techpowerup zegt 227W maximaal hoewel net ander type maar zal ongeveer hetzelfde zijn. TDP van de CPU is 84W, maar ik dacht altijd dat TDP temperatuur is niet het stroom verbruik :? 40W voor de disks. 10W voor SSD's.
Totaal: 361W
Maximale verbruik zal waarschijnlijk rond de 300W uitkomen aangezien je nooit alle componenten tegelijkertijd op 100% hebt lopen.
De videokaart heeft wel 2x6 pins nodig. Maar volgende TS kan een 6 pin maar 75 Watt leveren :?
Niet helemaal er staat dat een 6 pins PEG connector voor 75W gespecificeerd, maximale wat die kan leveren zal vele malen hoger liggen. Maar ook het PCI Express slot is nog gespecificeerd tot maximaal 75W.
Ook moet de PSU voldoen aan de C6 en C7 power states.
Moet niet zoals je ook in de TS terug vindt, maar ik zou het wel doen, ook omdat er steeds meer voedingen komen met ondersteuning hiervoor. Als je een nieuwe voeding koopt is er dan meestal ook geen reden voor om het niet te doen
Ik las laatst dat het afgeraden wordt om bij een upgrade of nieuwe build weer de oude PSU te gebruiken, ik heb nu nog een pricewatch: Cooler Master Real Power M520 welke ik in januari 2010 gekocht heb.
Als de voeding redelijk stof vrij al die jaren is gebleven dan moeten er nog wel 1 of 2 jaartjes bij kunnen, maar daarna moet je hem wel vervangen.
Nu kom ik zo uit op dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec VPF Series 450W€ 52,-€ 52,-
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Fractal Design Integra M 450W€ 54,95€ 54,95
1Super Flower Golden Green HX 450 watt€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,61

Waarbij alleen de CM 6 sata aansluitingen heeft.
De CM heeft ook 2x 6+2 PCI-e wat dus ook op deze GPU zou moeten passen(+2 hangt dan los, en is ongebruikt).

Ik denk dat de CM dan een goede keus is, wat denken jullie hier over? O-)
Voor een kleine 60 euro met 6 sata connectors is dat de meest logische keuze, de Fractal Design Integra M 450W heeft overigens maar één PEG connector en voldoet dus sowieso niet.

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: XFX TS 550W 80+ Gold
pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W
pricewatch: Corsair RM550x
Zijn ook allemaal goede (duurdere) keuzes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-The_Mask- schreef op zondag 17 april 2016 @ 19:36:
Maximale verbruik zal waarschijnlijk rond de 300W uitkomen aangezien je nooit alle componenten tegelijkertijd op 100% hebt lopen.
Oké dus een 350W of 400W voeding zal dan ook voldoen? Of wordt het met 300W nog vrij krap?
Niet helemaal er staat dat een 6 pins PEG connector voor 75W gespecificeerd, maximale wat die kan leveren zal vele malen hoger liggen. Maar ook het PCI Express slot is nog gespecificeerd tot maximaal 75W.
Dit verklaart het.
Moet niet zoals je ook in de TS terug vindt, maar ik zou het wel doen, ook omdat er steeds meer voedingen komen met ondersteuning hiervoor. Als je een nieuwe voeding koopt is er dan meestal ook geen reden voor om het niet te doen
Nee maar inderdaad het is zeker iets wat ik wel zou willen bij aanschaf van een nieuwe voeding.
Als de voeding redelijk stof vrij al die jaren is gebleven dan moeten er nog wel 1 of 2 jaartjes bij kunnen, maar daarna moet je hem wel vervangen.
Ik heb destijds dus wel voor een goede gekozen, eentje die nu dus ook nog wel eventjes mee kan komen? Denk dat ik dit dan ook nog wel kan overwegen. Zou het nadelige effecten kunnen hebben als het toch blijkt dat deze niet kan meekomen met de nieuwe set-up?
Voor een kleine 60 euro met 6 sata connectors is dat de meest logische keuze, de Fractal Design Integra M 450W heeft overigens maar één PEG connector en voldoet dus sowieso niet.

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: XFX TS 550W 80+ Gold
pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W
pricewatch: Corsair RM550x
Zijn ook allemaal goede (duurdere) keuzes.
Persoonlijk vind ik deze dan weer erg duur worden. Als die CM GM G450M voldoet zou ik dan denk ik daarvoor gaan. Wat zou het voordeel zijn als ik voor deze duurdere keuzes zou kiezen? Hebben deze een langere verwachtte levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey, ik ga een m-itx systeem bouwen (BitFenix Prodigy + i5-6600 + GTX 970) maar ik twijfel tussen deze 2 voedingen:

pricewatch: Cooler Master GM G550M
of
pricewatch: Corsair CX450M

Zou ik voor de GM-g550m gaan vanwege de hogere wattage? Of heeft de cx450m meer voordelen? En mocht ik in de toekomst een GTX 980 oid. willen gebruiken, welke zou dan de voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
True schreef op zondag 17 april 2016 @ 20:00:
[...]

Oké dus een 350W of 400W voeding zal dan ook voldoen? Of wordt het met 300W nog vrij krap?
350W zou moeten kunnen, maar er is maar één 350W voeding met twee PEG connectors en dat is de Super Flower Golden Green HX 350W en die heeft maar 4 SATA connectors.
Ik heb destijds dus wel voor een goede gekozen, eentje die nu dus ook nog wel eventjes mee kan komen?
Nou ja even dus. ;)
Denk dat ik dit dan ook nog wel kan overwegen. Zou het nadelige effecten kunnen hebben als het toch blijkt dat deze niet kan meekomen met de nieuwe set-up?
Je zou de condensators eens goed visueel kunnen inspecteren. Mochten ze gaan (licht) bol staan of lekken dan moet je de voeding niet meer gebruiken.
Persoonlijk vind ik deze dan weer erg duur worden. Als die CM GM G450M voldoet zou ik dan denk ik daarvoor gaan. Wat zou het voordeel zijn als ik voor deze duurdere keuzes zou kiezen? Hebben deze een langere verwachtte levensduur?
Condensators en fan zijn bij de voedingen die jij noemt en de huidige CM Realpower M520 bepalen in de meeste gevallen hier de levensduur. Kwaliteit van deze voedingen zijn allemaal redelijk vergelijkbaar.

be quiet! Straight Power 10 400W heeft wel een goede fan, maar de condensators zijn weer niet van de hoogste kwaliteit, maar alle andere voedingen die ik daar noemde zijn allemaal wel voedingen welke meer dan 10 jaar mee kunnen.

En de beste voeding uit het rijtje, de pricewatch: Corsair RM550x, komt ook met 10 jaar garantie. Zo'n voeding moet prima twee maal zolang mee gaan als één van de voedingen van 50 tot 60 euro.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Larkinzzz schreef op maandag 18 april 2016 @ 01:03:
Hey, ik ga een m-itx systeem bouwen (BitFenix Prodigy + i5-6600 + GTX 970) maar ik twijfel tussen deze 2 voedingen:

pricewatch: Cooler Master GM G550M
of
pricewatch: Corsair CX450M

Zou ik voor de GM-g550m gaan vanwege de hogere wattage? Of heeft de cx450m meer voordelen? En mocht ik in de toekomst een GTX 980 oid. willen gebruiken, welke zou dan de voorkeur hebben?
Nee voor de G550M gaan omdat die meer vermogen kan leveren is een slechte reden. De PC neemt namelijk maar zo'n 250W maximaal, dus een 450W voeding is sowieso ook al meer dan je ooit nodig gaat hebben.

Dus ik zou gewoon de beste voeding van de twee nemen. Nu is het wel zo dat de er nog geen reviews zijn van de nieuwe CXM voedingen, dus het is nog even afwachten als de CX450M beter is. Ik verwacht het wel aan de foto's van de voeding, maar dat is altijd afwachten tot de voedingen werkelijk getest worden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een beetje rare vraag misschien. Ik verdenk mijn voeding ervan dat deze te weinig stroom levert. Om die reden plaats ik liever even een berichtje in dit topic met mijn probleem, dan dat ik een algemeen 'hij-doet-het-niet!'-topic elders open.

Een paar weken terug heb ik een paar nieuwe componenten gekocht voor wat uiteindelijk mijn nieuwe pc moet worden. Nu wil het beeld wel eens uitvallen als ik een spel (of GPU-stress-test als FurMark) draai. De huidige GPU komt uit mijn oude pc en deze heeft twee jaar lang stabiel gedraaid. Gisteren heb ik mijn hardeschijven loskoppeld en nu lijkt de GPU onder stress weer stabiel te draaien.

Het lijkt mij dat 400W meer dan genoeg is voor de componenten die ik gebruik, alleen nu vraag ik me af: zou het kunnen dat mijn voeding onvoldoende stroom kan leveren via het moederbord aan mijn GPU? Wat is eigenlijk de invloed van het wel of niet gebruiken van een 6-pinsconnector? Zou een GPU met externe 6-pin-aansluiting beter zou functioneren dan één die zijn stroom via het moederbord krijgt, bv. omdat die via een andere groep zijn stroom krijgt? De 6-pins-connectors worden nu niet gebruikt, maar zitten wel op een aparte groep in mijn voeding. Zou het kunnen dat de groep van het moederbord/hardeschijven overbelast wordt in mijn geval?

Uiteindelijk, als dit systeem stabiel draait, wil ik over naar een i5-4400 en in de toekomst zou het best nog kunnen dat ik de graka wil vervangen, echter zal ik nooit echt een high-end kaart hoeven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 60,-€ 60,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 79,95€ 79,95
1Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16€ 60,95€ 60,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 840 Pro 256GB€ 259,95€ 259,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,75

Wat weet ik tot nu toe:
  • Temperatuur CPU blijft tussen 19 en +/- 40 graden
  • Temperatuur GPU komt niet boven de 62 graden uit tijdens stresstest
  • Beeldsignaal GPU valt tijdens games/stresstest binnen 10 minuten uit, geluid lijkt door te gaan, maar de computer reageert nergens meer op
  • PC draait stabiel als de GPU niet zwaar belast wordt, dwz. zolang ik geen stresstest of games (als World of Warships of Cities in Motion 2) draai
  • PC draait ook stabiel als ik mijn hardeschijven loskoppel (dus enkel met SSD aangesloten), de GPU-stresstest heb ik na 40 minuten afgekapt en het spelen van games waarin ik anders problemen kreeg gaat nu prima
  • PC draait stabiel zonder graka (dwz. dan gebruikt 'ie de interne Intel HD Graphics 510)
Verder wil ik opmerken dat het moederbord problemen had met de socket, deze heb ik overgenomen van een vriend en vervolgens hebben we de pinnetjes in de socket rechtgebogen. Het lijkt me sterk dat dit het probleem veroorzaakt, maar ik wil het toch even laten weten.

Wat betreft leeftijd van de componenten: de hardeschijven zijn oud, SSD is van augustus 2013, de GPU is ruim 2 jaar oud, moederbord is van kerst 2015, alle andere componenten zijn nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het_Eendje schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:46:
Het lijkt mij dat 400W meer dan genoeg is voor de componenten die ik gebruik
Klopt, PC zal max hooguit zo'n 150W verbruiken.
alleen nu vraag ik me af: zou het kunnen dat mijn voeding onvoldoende stroom kan leveren via het moederbord aan mijn GPU? Wat is eigenlijk de invloed van het wel of niet gebruiken van een 6-pinsconnector? Zou een GPU met externe 6-pin-aansluiting beter zou functioneren dan één die zijn stroom via het moederbord krijgt, bv. omdat die via een andere groep zijn stroom krijgt? De 6-pins-connectors worden nu niet gebruikt, maar zitten wel op een aparte groep in mijn voeding. Zou het kunnen dat de groep van het moederbord/hardeschijven overbelast wordt in mijn geval?
Nee als je één "groep" zou "overbelasten", dan trigger je de Over Current Protection (OCP) en schakelt de voeding en daarmee de PC volledig uit.

Een defecte voeding zou nog wel kunnen, al lijkt het niet echt op de voeding. Maar als je een andere voeding kunt proberen zou ik dat doen, andere voeding testen is wel één van de meest simpele dingen je je kunt doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:50:
[...]

Nee voor de G550M gaan omdat die meer vermogen kan leveren is een slechte reden. De PC neemt namelijk maar zo'n 250W maximaal, dus een 450W voeding is sowieso ook al meer dan je ooit nodig gaat hebben.

Dus ik zou gewoon de beste voeding van de twee nemen. Nu is het wel zo dat de er nog geen reviews zijn van de nieuwe CXM voedingen, dus het is nog even afwachten als de CX450M beter is. Ik verwacht het wel aan de foto's van de voeding, maar dat is altijd afwachten tot de voedingen werkelijk getest worden.
Oké, ik zat zelf ook al richting de CX450M te leunen, aangezien ik toch regelmatig reviews lees waarbij de G550M fan raar lawaai maakt. De CX450M heeft wel 2 minder SATA aansluitingen (4 tegenover 6), maar ik heb er sowieso voldoende om 1 ssd, 1 hhd en 1 dvd brander mee aan te sluiten toch? Het enige waar ik mij druk om maakte was of 450W genoeg is, en of ik genoeg aansluitingen heb, qua prestaties zijn ze verder toch vrijwel gelijk, misschien is de Corsair zelfs iets beter (CX450M heeft alleen geen oververhittings-beveiliging volgens de specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Larkinzzz schreef op maandag 18 april 2016 @ 17:42:
[...]

Oké, ik zat zelf ook al richting de CX450M te leunen, aangezien ik toch regelmatig reviews lees waarbij de G550M fan raar lawaai maakt.
Defecte fan of fancontroller kan altijd, kan ook net zo goed voorkomen bij de CX450M. G550M is alleen veel verkocht en de CX450M nog amper daarom zul je van de G550M veel problemen tegenkomen. De CX450M is gewoon veel te nieuw.
De CX450M heeft wel 2 minder SATA aansluitingen (4 tegenover 6), maar ik heb er sowieso voldoende om 1 ssd, 1 hhd en 1 dvd brander mee aan te sluiten toch?
Lijkt mij wel, 1+1+1=3 wat nog steeds minder als 4 is. :P
Razkin schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:57:
Dat fabrikanten zaken rooskleuriger voorstellen absoluut, ronduit liegen over voldoen aan een standaard, iets dat eenvoudig kan worden getest voor een A-merk, zou ik idd niet zo snel verwachten.
be quiet! Pure Power 9 600W PSU Review @ Tomshardware vers van de pers, be quiet! claimed dat ook deze voeding voldoet aan de C6 en C7 power states, maar uit de review blijkt dat die duidelijk niet de test kan doorstaan.

Maar zoals gezegd be quiet! is niet de enige die dat doet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 04:29
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 12:50:
[...]

Ik kan je alvast een klein reviewtje geven. Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en een CX650M gekocht. Ik kon even met een zaklamp door de ventilatorbladen heen kijken en zag dat de primaire condensator een Nippon Chemicon 470uF 105°C is wat kwalitatief en capacitief goed is(correct me if I'm wrong :)). De secundaire condensators zijn een ander verhaal, dit zijn SamXon's(groene) en ook twee hele kleine van Sus'con die waarschijnlijk minder belangrijk zijn. Ook denk ik een grote Nippon Chemicon te zien(bruin, zelfde tekening ad zijkant als de primiare condensator) maar daar ben ik niet zeker van omdat ik de naam niet kan aflezen. Er zijn ook nog enkele polymere condensators aanwezig waarvan ik het merk niet kan achterhalen. BadCapsforum classificeren de SamXon's als goede condensators maar wat is jullie mening hierover?

Bij eerste uitschakeling vd pc met de nieuwe voeding bleef de voeding hoorbaar zoemen maar deed dat na volgende uitschakelingen gelukkig niet meer. De fan draait ook niet geruisloos. Ik heb de voeding met de fan ad onderkant gemonteerd en als je je oor ertegen legt maakt het lager een spinnend geluid wat denk ik niet echt normaal is. Ik heb ook al gehad dat de fan een tikkend geluid maakt alsof hij niet vrij draait of ergens tegenaan draait. Dit is dan ook duidelijk hoorbaar. Ik denk dat de fan vh merk Hong Hua is als ik het ventilatorbladdesign bekijk(na vele reviews gelezen te hebben herken ik het wel ;)) en lijkt identiek op die van de Vengeance 650W(met een afgeronde ipv scherpe hoek aan een kant vh ventilatorblad). Dit merk wordt ook gebruikt in de Vengeance en CSm-serie en bij die laatste zijn daar ook al veel dezelfde problemen van gemeld. Ik had gehoopt dat er een fan van Yate Loon in zou zitten weIk merk door meer fabrikanten gebruikt wordt en dat denk ik toch ook iets kwaliteitsvoller is, maar helaas. Dit zou ook kunnen betekenen dat de fan op een minimum rpm van 900(de db(a)/vermogen grafiek op de doos is ook identiek aan die vd Vengeance 650W) draait wat je toch duidelijker kan horen dan 800 rpm(Yate Loon) en dat vind ik zeer jammer aangezien een stille voeding voor mij primair was, maar ik heb gegokt en verloren daar er nog geen reviews van de nieuwe CXm-serie zijn. Ik hoop dat dit spinnend en tikkend geluid nog verbeterd bij langer gebruik anders vrees ik dat dit een rma wordt. En daar zit ik helemaal niet op te wachten want mijn pc was al vier weken buiten gebruik door mijn kapotte voeding. :(

[ Voor 16% gewijzigd door Fredi op 19-04-2016 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Fredi schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 02:21:
[...]

Ik kan je alvast een klein reviewtje geven. Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en een CX650M gekocht. Ik kon even met een zaklamp door de ventilatorbladen heen kijken en zag dat de primaire condensator een Nippon Chemicon 470uF 105°C is wat kwalitatief en capacitief goed is(correct me if I'm wrong :)). De secundaire condensators zijn een ander verhaal, dit zijn SamXon's(groene) en ook twee hele kleine van Sus'con die waarschijnlijk minder belangrijk zijn. Ook denk ik een grote Nippon Chemicon te zien(bruin, zelfde tekening ad zijkant als de primiare condensator) maar daar ben ik niet zeker van omdat ik de naam niet kan aflezen. Er zijn ook nog enkele polymere condensators aanwezig waarvan ik het merk niet kan achterhalen. BadCapsforum classificeren de SamXon's als goede condensators maar wat is jullie mening hierover?
Dat wist ik allemaal al. :p De primaire condensator is idd een Nippon Chemicon, idd goede kwaliteit, maar eigenlijk maakt het weinig uit welk merk je hier plaatst. Zolang de specificaties maar goed zijn is zo goed als alles wel prima, de primaire condensator krijgt namelijk weinig stress te verduren.

Als secondaire condensators worden idd o.a. SamXon en Su'scon gebruikt. SamXon is idd wel een aardig merk, maar de gekozen serie is niet goed, is namelijk de GF series en die zijn niks bijzonders.

Fan is idd een Hong Hua sleeve bearing. Corsair CX450M/550M/650M zelf zijn gebaseerd op een uitgeklede versie van de Corsair RM450/550/650.
Bij eerste uitschakeling vd pc met de nieuwe voeding bleef de voeding hoorbaar zoemen maar deed dat na volgende uitschakelingen gelukkig niet meer. De fan draait ook niet geruisloos. Ik heb de voeding met de fan ad onderkant gemonteerd en als je je oor ertegen legt maakt het lager een spinnend geluid wat denk ik niet echt normaal is. Ik heb ook al gehad dat de fan een tikkend geluid maakt alsof hij niet vrij draait of ergens tegenaan draait. Dit is dan ook duidelijk hoorbaar. Ik denk dat de fan vh merk Hong Hua is als ik het ventilatorbladdesign bekijk(na vele reviews gelezen te hebben herken ik het wel ;)) en lijkt identiek op die van de Vengeance 650W(met een afgeronde ipv scherpe hoek aan een kant vh ventilatorblad). Dit merk wordt ook gebruikt in de Vengeance en CSm-serie en bij die laatste zijn daar ook al veel dezelfde problemen van gemeld. Ik had gehoopt dat er een fan van Yate Loon in zou zitten weIk merk door meer fabrikanten gebruikt wordt en dat denk ik toch ook iets kwaliteitsvoller is, maar helaas. Dit zou ook kunnen betekenen dat de fan op een minimum rpm van 900(de db(a)/vermogen grafiek op de doos is ook identiek aan die vd Vengeance 650W) draait wat je toch duidelijker kan horen dan 800 rpm(Yate Loon) en dat vind ik zeer jammer aangezien een stille voeding voor mij primair was, maar ik heb gegokt en verloren daar er nog geen reviews van de nieuwe CXm-serie zijn. Ik hoop dat dit spinnend en tikkend geluid nog verbeterd bij langer gebruik anders vrees ik dat dit een rma wordt. En daar zit ik helemaal niet op te wachten want mijn pc was al vier weken buiten gebruik door mijn kapotte voeding. :(
De fan hoort iig geen vreemde geluiden te maken, meestal betekend het dat het lager niet goed is. Waar bestaan je PC specificaties eigenlijk uit? 650W gebruik je immers normaal gesproken voor een PC met twee high-end of mainstream videokaarten in SLI/CrossFire, als je dat kan betalen moet een goede voeding vaak ook wel kunnen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:24:

[...]

be quiet! Pure Power 9 600W PSU Review @ Tomshardware vers van de pers, be quiet! claimed dat ook deze voeding voldoet aan de C6 en C7 power states, maar uit de review blijkt dat die duidelijk niet de test kan doorstaan.

Maar zoals gezegd be quiet! is niet de enige die dat doet.
Krijg steeds meer zin om iets te kopen om oude voedingen te testen ipv te vervangen. Is rimpelspanning onder belasting meten met een USB scope een degelijke optie?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:43:
[...]

Krijg steeds meer zin om iets te kopen om oude voedingen te testen ipv te vervangen. Is rimpelspanning onder belasting meten met een USB scope een degelijke optie?
Ja, maar je kunt geen PC gebruiken om de voeding te belasten. PC zal namelijk veel te veel storing geven zodat je van alles zal meten behalve de ripple en noise van de voeding. ;)

Mocht je dus naast een niet zo dure USB oscilloscope ook een dure load tester gaan kopen, dan vind je hier wat informatie:
http://www.formfactors.or...ecs/ATX12V%20PSDG2.01.pdf pagina 21
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1273282

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:07:
Je zou de condensators eens goed visueel kunnen inspecteren. Mochten ze gaan (licht) bol staan of lekken dan moet je de voeding niet meer gebruiken.
Ik heb dit nu dus gedaan en zie er niets bijzonders aan maar ik heb om eerlijk te zijn ook niet zo veel verstand van dit soort elektronica.
Ik heb hierom even een vijftal foto's geschoten en twee korte filmpjes van 20 seconden welke hier te vinden zijn met en zonder stof, ter vergelijking hoeveel stof die dus in zes jaar heeft gehapt:Ik zou het heel erg op prijs stellen als jij of iemand anders hier even naar wilt kijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
True schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:40:

Ik zou het heel erg op prijs stellen als jij of iemand anders hier even naar wilt kijken. _/-\o_
Zo te zien is er nog geen condensator stuk, maar als je die twee condensators vergelijkt die naast alle rode draden zitten dan lijkt het erop dat de ene toch aardig minder wordt.

Afbeeldingslocatie: https://photos-6.dropbox.com/t/2/AABbS31wbjj5CYUdlPT1GXNg6ebuj_5Qkyd0dlXgKuP_6A/12/9276539/jpeg/32x32/1/1461103200/0/2/2016-04-19%2016.58.40.jpg/EILM9AYY19AhIAEoAQ/GHHwNlOmQnet_3HS5pmGeRfUkpyrXoEncS5PHoUo_U4?size_mode=3&size=2048x1536

Die twee links op deze afbeelding dus. De achterste van de twee ziet er een stuk minder uit als de voorste. De voorste ziet er helemaal vlak uit, terwijl de achterste er zo niet meer uit ziet.

Een andere voeding lijkt mij dus geen slechte keuze.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-The_Mask- schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:19:
[...]

Zo te zien is er nog geen condensator stuk, maar als je die twee condensators vergelijkt die naast alle rode draden zitten dan lijkt het erop dat de ene toch aardig minder wordt.

KNIP

Die twee links op deze afbeelding dus. De achterste van de twee ziet er een stuk minder uit als de voorste. De voorste ziet er helemaal vlak uit, terwijl de achterste er zo niet meer uit ziet.

Een andere voeding lijkt mij dus geen slechte keuze.
Heb 'm voor de zekerheid nog even open gemaakt, maar kan ze niet echt verschillend vinden, terwijl op die foto het inderdaad wel zo lijkt. Denk dat het meer met lichtinval te maken heeft. De voorste is ook rood van de kabels erachter.

Stel we gaan uit van het ergste en die is inderdaad zo bol als het maar kan. Morgen krijg ik mijn 380X, zal jij het een week of twee tot een maand aandurven of zal je buffer migreren naar je spaarrekening voordat je weer loon krijgt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
True schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:02:
[...]

Heb 'm voor de zekerheid nog even open gemaakt, maar kan ze niet echt verschillend vinden, terwijl op die foto het inderdaad wel zo lijkt. Denk dat het meer met lichtinval te maken heeft. De voorste is ook rood van de kabels erachter.
Ah oké dan kan die dus nog wel even mee zo het er nu uitziet. Als ze allemaal volledig vlak eruit zien dan zou die dus nog wel even mee kunnen. Eventueel zou je eens om de paar maanden de condensators kunnen checken.
Stel we gaan uit van het ergste en die is inderdaad zo bol als het maar kan. Morgen krijg ik mijn 380X, zal jij het een week of twee tot een maand aandurven of zal je buffer migreren naar je spaarrekening voordat je weer loon krijgt? :X
Als dat zo zou was zou ik het niet gokken, maar dat is gelukkig niet zo.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-The_Mask- schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 22:35:
[...]

Ah oké dan kan die dus nog wel even mee zo het er nu uitziet. Als ze allemaal volledig vlak eruit zien dan zou die dus nog wel even mee kunnen. Eventueel zou je eens om de paar maanden de condensators kunnen checken.

[...]

Als dat zo zou was zou ik het niet gokken, maar dat is gelukkig niet zo.
Maar het gaat er dus om dat de bovenkant vlak is toch en niet zo zeer de zijkanten? Want als de bovenkanten bol gaan staan is het misse boel? Dat is waar ik dus vooral op moet letten. Om de twee weken hier weer om hulp vragen is misschien wel gezellig maar niet bepaald praktisch.
Ik kan dit trouwens ook niet terug vinden in de TS, misschien dat zulke info of tips ook handig zijn daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Laatst online: 16:47
-The_Mask- schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:07:
[...]

Klopt, PC zal max hooguit zo'n 150W verbruiken.

[...]

Nee als je één "groep" zou "overbelasten", dan trigger je de Over Current Protection (OCP) en schakelt de voeding en daarmee de PC volledig uit.
Dank je wel voor je snelle reactie. Als de voeding deugt zal dat dus niet het probleem zijn, fijn om te weten dat de voeding ook direct uitschakelt als daar een beveiliging getriggerd wordt.

Wat betreft het testen: ik wilde een andere voeding testen, maar ik krijg mijn pc niet meer gecrasht. Wellicht was het toch gewoon een driver issue (intel chipset was ik bv. vergeten en had ik rond die tijd van testen ook bijgewerkt, bedacht ik me later).

Inmiddels hangt er een i5-6400 in en wie weet krijgt 'ie in de toekomst nog een nieuwe graka. Zolang ik niet het topmodel neem moet dat toch goed gaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
True schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:03:
[...]

Maar het gaat er dus om dat de bovenkant vlak is toch en niet zo zeer de zijkanten? Want als de bovenkanten bol gaan staan is het misse boel? Dat is waar ik dus vooral op moet letten. Om de twee weken hier weer om hulp vragen is misschien wel gezellig maar niet bepaald praktisch.
Zijkanten heb ik nog nooit gezien, is meestal de bovenkant, soms de onderkant en een enkele keer zie je er niks aan maar zijn ze toch stuk.
Ik kan dit trouwens ook niet terug vinden in de TS, misschien dat zulke info of tips ook handig zijn daarin?
Misschien wel, misschien niet, is niet iets wat elke sjaak met twee linkerhanden moet doen. Voor hetzelfde laten de de stekker in het stopcontact en elektrocuteren ze zichzelf. :P Of minder extreem, vergeten ze bijvoorbeeld de fan aan te sluiten, ook niet echt ideaal voor de levensduur van de voeding, lang niet elke voeding heeft een (werkende) Over Temp Protection (OTP).

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-The_Mask- schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:40:
Misschien wel, misschien niet, is niet iets wat elke sjaak met twee linkerhanden moet doen. Voor hetzelfde laten de de stekker in het stopcontact en elektrocuteren ze zichzelf. :P Of minder extreem, vergeten ze bijvoorbeeld de fan aan te sluiten, ook niet echt ideaal voor de levensduur van de voeding, lang niet elke voeding heeft een (werkende) Over Temp Protection (OTP).
Ja daar heb je dan ook weer een punt. Dus goed boven en onderkanten in de gaten houden, got it. Hartelijk bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Wist je dit dan door die CX450M die je hebt liggen? Weet je dan ook of de fan van die CX450m ook het hetzelfde lawaai maakt als de mijne(spinnend geluid, soms tikkend) of is die volkomen geruisloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Fredi schreef op woensdag 20 april 2016 @ 01:18:
[...]

Wist je dit dan door die CX450M die je hebt liggen? Weet je dan ook of de fan van die CX450m ook het hetzelfde lawaai maakt als de mijne(spinnend geluid, soms tikkend) of is die volkomen geruisloos?
Die van mij maakt geen vreemde geluiden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
-The_Mask- schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:42:
[...]

Die van mij maakt geen vreemde geluiden.
O ja leuk, dat wordt dan weeral een rma helaas. :(En ik heb mijn pc juist 4 weken niet kunnen gebruiken omdat mijn voeding kapot was. Ik ga er toch nog een paar weken mee wachten en wat genieten van mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Voor mezelf na wikken en wegen een Cooler Master G550M gekocht en die valt me behoorlijk tegen.
-Fan lager(tikken) hoorbaar
-Hoog frequent gezoem, wordt soms versterkt door behuizing
-Behuizing is van te dun materiaal, verre van stevig

Het zijn geen defecten oid, het zijn zaken die goed opvallen in een stil system in een stille omgeving.
Zijn de nieuwe Corsair voeding wel van fatsoenlijk materiaal gebouwd?

Mijn eisen voor de voeding zijn:
-max 140mm diep
-semi-modulair
-stil, geen tikken/rammelen/ratelen/zoemen. Dood stil als in stilstaande fan is niet nodig. Ik heb hier een Bequiet pure power L7 en die heeft ook dat irritante getik van het fan lager.
-Om en nabij de 500W, liever 550 dan 450.
-€60-€65

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kun je wat meer over je eigen systeem vertellen? Wat zijn de specificaties? Welke upgrades staan gepland?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:40

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Momenteel ben ik voor een kameraad een systeem aan het samenstellen, en ik zit even met de keuze van de voeding:
Het gaat om een M-ITX systeem, er zal een A10-7850K of I3-6100 in komen te draaien, bij een eventuele GPU upgrade gaan we uit van een <75W model, zonder PEG-connectors. Nee, hij is geen power-user :P

Anyway, ik was van plan de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W te gebruiken, alleen is het vooruitzicht naar een bende spaghetti quattro-colore in zo'n doosje niet heel prettig.
Zijn er aanbevelingen voor een PSU in deze range met gesleevede kabels? (hoeft niet persé zwart te zijn)

Zat zelf al te kijken naar de
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W

Zijn er verder voedingen het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wordt het een behuizing met venster? Zonder sleeving werkt namelijk alleen maar gemakkelijker weg. Je hebt immers minder om weg te werken en zonder sleeving is ook iets soepeler.

Hoeveel jaar moet de voeding ongeveer meegaan?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:40

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

-The_Mask- schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:35:
Wordt het een behuizing met venster? Zonder sleeving werkt namelijk alleen maar gemakkelijker weg. Je hebt immers minder om weg te werken en zonder sleeving is ook iets soepeler.

Hoeveel jaar moet de voeding ongeveer meegaan?
Ik had juist gedacht dat het met sleeving makkelijker zou zijn, om te voorkomen dat kabels door elkaar gaan lopen.
Als het zonder makkelijker gaat gaan we daar gewoon voor :)

De bedoeling is dat de voeding zo lang mogelijk mee gaat, minimum van 5 jaar.

We gebruiken geen venster, case wordt de Elite 110 of de Elite 130.

[ Voor 5% gewijzigd door Richardus27 op 23-04-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:47:
[...]

Ik had juist gedacht dat het met sleeving makkelijker zou zijn, om te voorkomen dat kabels door elkaar gaan lopen.
Om kabels op hun plaats te houden zijn tie-wraps uitgevonden, ook te gebruiken voor heel veel andere toepassingen trouwens. :p
Als het zonder makkelijker gaat gaan we daar gewoon voor :)
Minder om weg te werken, dus altijd makkelijker.
De bedoeling is dat de voeding zo lang mogelijk mee gaat, minimum van 5 jaar.
Ik zou uitgaan van 7 jaar voor beide, moet die langer meegaan dan zal de kwaliteit beter moeten.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt bijvoorbeeld, deze moet prima 10 jaar (of langer) mee kunnen. In die 10 jaar heb je dan ook de meerprijs wel terug verdient door het hogere rendement van deze voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 23-04-2016 17:12 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:23:
Kun je wat meer over je eigen systeem vertellen? Wat zijn de specificaties? Welke upgrades staan gepland?
Intel i7 4790
Asrock B85M-ITX
2x 8GB DDR 1600
120GB SSD
2TB HDD
Fractal Node 304(vandaar de 1400mm max diepte en semi modulaire eis)

GPU ligt aan tweedehandsmarkt, maar wil sowieso altijd de mogelijkheid hebben om 300Watt aan GPU te kunnen voeden. Daarnaast gebruik ik de voeding met enig regelmaat om een Vems ECU met sensoren/actuatoren van voeding te voorzien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
Dag allen,

Mijn computer geeft geen krimp meer.

Ik heb hier een Coolermaster M620 uit 2008 die niet meer doet wat hij hoort te doen. Ik heb al geconstateerd dat deze de boosdoener is. Een ritje naar de Mycom heeft bevestigd (door een andere voeding aan te sluiten) dat de M620 stuk is.

Echter, als ik hem onbelast jumpstart met een paperclip dan gaat hij wel aan. Sluit ik mijn moederbord aan dan geeft hij geen krimp.

Eerder had mijn computer al moeite met aanslaan, maar als hij dan eenmaal aan staat is er niks aan de hand.

Ik denk dat het schakel relais niet lekker meer is. Belast wil hij niet meer aanslaan.

Heeft iemand tips hoe ik mijn computer middels een truukje misschien nog aan kan zetten? Of wordt het toch een nieuwe voeding kopen? :(

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
rickyy schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:45:
Dag allen,

Mijn computer geeft geen krimp meer.

Heeft iemand tips hoe ik mijn computer middels een truukje misschien nog aan kan zetten? Of wordt het toch een nieuwe voeding kopen? :(
Er is maar 1 tip. koop een nieuwe voeding.

Je gaat toch geen risico lopen met een kapotte voeding die in 1 klap je hele systeem kan frituren?
Of wel, sommige mensen.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Razkin schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:51:
Voor mezelf na wikken en wegen een Cooler Master G550M gekocht en die valt me behoorlijk tegen.
-Fan lager(tikken) hoorbaar
-Hoog frequent gezoem, wordt soms versterkt door behuizing
-Behuizing is van te dun materiaal, verre van stevig

Het zijn geen defecten oid, het zijn zaken die goed opvallen in een stil system in een stille omgeving.
Zijn de nieuwe Corsair voeding wel van fatsoenlijk materiaal gebouwd?

Mijn eisen voor de voeding zijn:
-max 140mm diep
-semi-modulair
-stil, geen tikken/rammelen/ratelen/zoemen. Dood stil als in stilstaande fan is niet nodig. Ik heb hier een Bequiet pure power L7 en die heeft ook dat irritante getik van het fan lager.
-Om en nabij de 500W, liever 550 dan 450.
-€60-€65
Ik heb juist ook een Corsair CX650m gekocht en nee, zoveel beter zijn die ook niet dan de G550m. Wat jij beschrijft van het tikken vh fanlager dat heb ik ook, terwijl mijn casefans dat niet hebben. Maar het is precies al iets verbeterd. Ih begin tikten de fanbladen precies ook ergens tegen maar nu is dat minder. Bij gebruikersreviews van bijv. de Corsair CSm serie is gebleken dat je de fan niet naar beneden mag monteren want dan krijg je dat getik, bij fan nr boven monteren zou dat getik verdwijnen maar dat vind ik belachelijk, een goede fan moet daartegen kunnen. De nieuwe CXm serie heeft ook 5 jaar garantie en gebruikt betere condensators dan de Coolermaster, nl. Nippon Chemicon en SamXon's to Capxon's voor de coolermaster.

Dat getik van de fan kan natuurlijk ook exemplarisch zijn, want id gebruikersreviews van NewEgg heb ik daar nog geen klachten over gehoord. Je kan het misschien proberen maar laat mij dan wel iets weten of de jouwe dat getik ook maakt. :) The_Mask heeft trouwens ook een CX450m liggen en zegt dat deze dat geluid niet maakt.

Ik heb nu trouwens weer geluid uit alle 4 mijn luidsprekers, vroeger slechts uit drie. Zou dat aan mijn kapotte voeding gelegen hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Fredi op 24-04-2016 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Het is geen defect, het tikken hoor je vaker bij ball bearing fans. Stock Phenom II X6 fan heeft het ook, maar nog een stuk erger.

Heb nu de voeding met de fan naar boven liggen en idd dit maakt het tikken nagenoeg onhoorbaar. Echter in de Node 304 is dergelijke montage geen optie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-09 20:59
Hi,

2 maanden geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht (MSI R9 380 4GB). De eerste 2 weken kon ik zonder problemen alles spelen, maar sindsdien valt de PC regelmatig uit terwijl ik game. En dat is alleen bij zeer zware spellen, zoals GTA V, en Black Ops III. Ik heb zelf een beetje rondgeneusd op het internet om er achter te komen wat het probleem is. Iedereen zegt dat het aan de voeding ligt, maar dat weet ik niet zeker. Als de PC uitvalt gaat hij na 3 seconden weer aan en vraagt alleen hoe Windows opgestart moet worden.

Op het moment heb ik een I5 4460 met zoals hierboven al staat de MSI R9 380 4GB. verder heb ik nog 16GB ram, 1 harde schijf en 1 SSD. Als voeding heb ik de Sharkoon WPM500 (500W dus) met 80+ bronze. Dit zou genoeg moeten zijn, maar toch valt mijn pc dagelijks uit.

Wat hebben jullie voor advies? ik zat al te denken aan een nieuwe voeding natuurlijk, Maar welke is nou perfect voor mijn pc? Prijs, uiterlijk en geluidsproductie maakt niet zoveel uit. De voeding moet wel volledig modulair zijn. Zelf zat ik al te denken aan de Corsair RM550x, of de Seasonic G-series 550W . Als er nog vragen zijn over diverse componenten, hoor ik dat graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 16:57
Het is wat voorbarig om de voeding nu al de schuld te geven, hij levert voldoende vermogen dus dan zou het betekenen dat ie kapot is... Nu is de kwaliteit niet perfect maar op de condensators na is het eigenlijk een prima ding.
Kun je niet een andere voeding proberen voordat je een nieuwe koopt?

Waarom zou je een volledig modulaire voeding willen?

Edit: ik zie dat je ook al een topic hebt, die 400W versie van je pa kun je probleemloos testen.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 25-04-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Is er al het een en ander bekend over de Corsair Vengeance and XFX XT series? Ik kan er geen reviews van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 15:52
Hallo Allemaal,

Ik heb (gok ik) een probleem met een voeding daarom ben ik hier ;)
Enkele weken heb ik voor een maat van mij een tweedehands videokaart aangeschaft uit het vraag en aanbod. Een Asus 660ti. Toen ik deze in het systeem had gezet en de drivers had upgedate werkte deze prima tot dat we hem gingen belasten. toen flikkerde het beeldscherm uit maar de rest van het systeem liep gewoon door. Dus wij dachten kapotte kaart :'( maar dit bleek mee te vallen nadat de kaart twee weken in een ander systeem prima heeft gedraaid.
Vervolgens afgelopen weekend kaart weer in het systeem. Schone windows 10 installatie(was toch nodig) en draaien maar weer. Maar alweer na een game opstarten gaat het beeldscherm uit. maar het geluid loopt gewoon door. De fans van de kaart beginnen wel plankgas te draaien. Dit treed op bij alle belastingen van de kaart we hebben gestest met bf4, euro truck simulator, folding@home(systeem testen voor het goede doel) en zelfs runescape was te veel.
De voeding is een Antec EA-500 Green te zijn. (staat niet in de pricwatch)
Dit is een multirail voeding. Dus mijn theorie was dat rails die videokaart van stroom voorziet niet goed is en deze dus uitvalt en dat de andere rail misschien er dus voor zorgt dat de pc gewoon blijft doordraaien. Theoretisch moet de 660ti prima op een rail kunnen draaien. Dus misschien kan iemand mij vertellen of het de voeding is of dat er nog andere mogelijkheden zijn. Voor de volledigheid de oude grafische kaart had geen externe stroomvoorziening nodig dus die deed het gewoon maar is niet zoveel soeps :O

De specs van het systeem zijn:
MOBO: Asus P8B75-M LX (socket 1155)
CPU: Intel i5 3450
GPU: Asus 660ti
Voeding: Antec EA-500 Green
8 gb ram van x merk.
Ten slotte nog een wat oudere sandisk ssd en een hdd

De specs van de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HmMf0a4bVdb8cCtrWA0WpJQ7/full.jpg

Hopelijk kan iemand mij helpen.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredi
Progeny schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:12:
Is er al het een en ander bekend over de Corsair Vengeance and XFX XT series? Ik kan er geen reviews van vinden.
Hoezo, heb je al gegoogled, van de Vengeance serie zijn genoeg reviews te vinden. Het is een serie bedoeld voor de Duitse markt en de reviews zijn dan ook te vinden op Duitse websites. In Belgie is die serie trouwens bijv. bij Alternate niet meer te verkrijgen(na een tijdje op de website gestaan te hebben) waarschijnlijk omdat hij te veel ih vaarwater komt vd CXm serie en de Vengeance serie uitsluitend voor de Duitse markt bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:53:
[...]

Intel i7 4790
Asrock B85M-ITX
2x 8GB DDR 1600
120GB SSD
2TB HDD
Fractal Node 304(vandaar de 1400mm max diepte en semi modulaire eis)

GPU ligt aan tweedehandsmarkt, maar wil sowieso altijd de mogelijkheid hebben om 300Watt aan GPU te kunnen voeden. Daarnaast gebruik ik de voeding met enig regelmaat om een Vems ECU met sensoren/actuatoren van voeding te voorzien.
Ik zou je niet echt een perfecte kandidaat kunnen geven. Als je je al ergert aan een Pure Power L7 en G550M fan lager dan blijven er gewoon heel weinig voedingen over. Zijn namelijk weinig voedingen te vinden met fans welke helemaal geen hoorbaar lager geluid produceren.

Denk dat de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W de beste optie is. Niet modulair en ook niet 14cm lang, maar qua geluid moet die perfect zijn, extreem stille fan met een minimale snelheid welke lager dan 200RPM ligt en waarbij het lager totaal geen hoorbaar geluid produceert. Zelfs als je het oor op de voeding legt mag je dus niks horen bij lage belasting en bij volledige belasting is die nog extreem stil. Dus zelfs al zou je een 300W videokaart nemen dan nog moet die stil zijn.

Wat betreft de lengte en het niet modulaire gedeelte, de maximale lengte van de voeding mag 16cm zijn bij lange videokaarten, maar dan moet de voeding niet modulair zijn. Modulaire connectors steken dan namelijk te ver uit. Een niet modulaire voeding zorgt er voor dat alle kabels aan het einde uit de voeding komen. Je moet dus alleen wat meer werk in cablemanagement verrichten, maar het moet te doen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/77Bodhk.jpg
Dit is met een Straight Power 9 welke dezelfde afmetingen heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
rickyy schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:45:
Echter, als ik hem onbelast jumpstart met een paperclip dan gaat hij wel aan. Sluit ik mijn moederbord aan dan geeft hij geen krimp.

Eerder had mijn computer al moeite met aanslaan, maar als hij dan eenmaal aan staat is er niks aan de hand.

Ik denk dat het schakel relais niet lekker meer is. Belast wil hij niet meer aanslaan.

Nou ik denk niet dat er een relais in de voeding zit dus ik denk ook niet dat die stuk is. :p

Het probleem zit waarschijnlijk in het 5Vstandby circuit, maar de voeding is het niet waard om naar te kijken. Daarvoor is die al te oud en de kwaliteit was sowieso niet het allerhoogste, dus dit is een mooi moment voor een nieuwe voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:04:
[...]

Ik zou je niet echt een perfecte kandidaat kunnen geven. Als je je al ergert aan een Pure Power L7 en G550M fan lager dan blijven er gewoon heel weinig voedingen over. Zijn namelijk weinig voedingen te vinden met fans welke helemaal geen hoorbaar lager geluid produceren.
Die Pure Power is al behoorlijk op leeftijd, maar is verder wel stil genoeg. De G550M heeft ook op de laagste rpm duidelijk hoorbare luchtverplaatsing, het is vooral de combinatie die mij bij de CM zo tegenvalt. Dat zoemen is afhankelijk van de temperatuur overigens, in een ruimte van 15 graden zoemt ie als een malle(resonantie behuizing) totdat ie een uurtje aan heeft gestaan, dan is het nagenoeg weg. In een kamer van 20 graden heb je geen resonantie, maar duurt het ook een uur voordat het zoemen naar de achtergrond is verdwenen.

De laaste jaren heb ik vooral voedingen omgebouwd met andere fans op 7V en ben ik wellicht ietwat verwend geraakt :P
Chieftec GPS400A met 12cm Coolermaster led fan(sleevebearing) op 7V nagenoeg onhoorbaar.
De fan van m'n Coolermaster Evo 212 cpu cooler is ook bijzonder stil. Ook heb ik een OCZ ModXStream 600W voeding, die al een tijdje defect is, die was aanzienlijk stiller.
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:04:
[...]
Denk dat de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W de beste optie is. Niet modulair en ook niet 14cm lang, maar qua geluid moet die perfect zijn, extreem stille fan met een minimale snelheid welke lager dan 200RPM ligt en waarbij het lager totaal geen hoorbaar geluid produceert. Zelfs als je het oor op de voeding legt mag je dus niks horen bij lage belasting en bij volledige belasting is die nog extreem stil. Dus zelfs al zou je een 300W videokaart nemen dan nog moet die stil zijn.

Wat betreft de lengte en het niet modulaire gedeelte, de maximale lengte van de voeding mag 16cm zijn bij lange videokaarten, maar dan moet de voeding niet modulair zijn. Modulaire connectors steken dan namelijk te ver uit. Een niet modulaire voeding zorgt er voor dat alle kabels aan het einde uit de voeding komen. Je moet dus alleen wat meer werk in cablemanagement verrichten, maar het moet te doen zijn.
Die OCZ voeding was 160mm diep en dat pastte niet icm een Gigabyte R9 280X, die laatste is ook een stukje langer dan de afgebeelde 660ti. Het klopt dat niet modulaire voedingen +/- 1cm minder ruimte nodige hebben wegens het ontbreken van de stekkers, maar zelfs als de OCZ 1 CM korter was zou het nog altijd druk uit gaan oefenen op de (lange) GPU.

Bij niet modulaire voedingen uit de garantie maak ik de kabels op maat en/of maak ik aanpassingen aan de fan. Ik denk dat ik of simpelweg een stuk meer moet uitgeven of bv een basis Bequiet moet pakken, op maat maken en garantie laten voor wat het is.
400Watt gaat ws genoeg zijn, maar een Hawaii GPU met OC kan ik niet uitsluiten en dan is extra ruimte wel zo prettig. Als Polaris of Pascal in de komende 3 maanden 980ti + max 20% brengen en daarnaast dual gpu icm VR de komende 5 jaar een ding gaan worden, dan beter nu wat meer ruimte hebben alvast.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Razkin schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:04:
[...]

Die Pure Power is al behoorlijk op leeftijd, maar is verder wel stil genoeg. De G550M heeft ook op de laagste rpm duidelijk hoorbare luchtverplaatsing, het is vooral de combinatie die mij bij de CM zo tegenvalt.
Is de fancontroller dan niet stuk?
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/G550M/6.html
Een 120mm Yate Loon fan op 630RPM zou niet echt moeten zorgen voor een duidelijk hoorbare luchtverplaatsing.
De laaste jaren heb ik vooral voedingen omgebouwd met andere fans op 7V en ben ik wellicht ietwat verwend geraakt :P
Chieftec GPS400A met 12cm Coolermaster led fan(sleevebearing) op 7V nagenoeg onhoorbaar.
De fan van m'n Coolermaster Evo 212 cpu cooler is ook bijzonder stil. Ook heb ik een OCZ ModXStream 600W voeding, die al een tijdje defect is, die was aanzienlijk stiller.
Dit zijn allemaal nu niet echt bijzonder stille voedingen, de Cooler Master G550M is denk ik stiller, tenzij die defect is natuurlijk. De Cooler Master CPU koeler hoort wel stiller te zijn.
Bij niet modulaire voedingen uit de garantie maak ik de kabels op maat en/of maak ik aanpassingen aan de fan. Ik denk dat ik of simpelweg een stuk meer moet uitgeven of bv een basis Bequiet moet pakken, op maat maken en garantie laten voor wat het is.
Of je neemt een Corsair SFX voeding, zou ook redelijk stil moeten zijn en is sowieso erg klein. Heb je alleen wel een SFX/ATX bracket nodig.
400Watt gaat ws genoeg zijn, maar een Hawaii GPU met OC kan ik niet uitsluiten en dan is extra ruimte wel zo prettig.
Ja dat is krapjes.
Als Polaris of Pascal in de komende 3 maanden 980ti + max 20% brengen en daarnaast dual gpu icm VR de komende 5 jaar een ding gaan worden, dan beter nu wat meer ruimte hebben alvast.
Polaris denk ik niet nVidia met een GP104 moet dat wel mogelijk maken, meer dan 20% sneller als een GTX 980 Ti en een veel lager verbruik.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
-The_Mask- schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:24:
[...]

Is de fancontroller dan niet stuk?
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/G550M/6.html
Een 120mm Yate Loon fan op 630RPM zou niet echt moeten zorgen voor een duidelijk hoorbare luchtverplaatsing.
Ik kan niet testen of die daadwerkelijk +/- 630 rpm draait. Voeding is ook al ingepakt en klaar om terug gezonden te worden. Er wordt wel degelijk geregeld, want bij inschakelen draait ie ff volle bak. Het is daarmee niet te zeggen of hij ook daadwerkelijk ver genoeg terug geregeld wordt. Ik heb om de cpu te testen wel een uurtje prime95 gedraaid, maar toen ging uiteraard ook de cpu fan meer lawaai maken dus dat zegt me achteraf ook niets.

Jammer dat Fractal geen fluid bearing fans(zoals in de Node 304) in hun voedingen stopt, die lopen echt onhoorbaar stil.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mitch. V schreef op maandag 25 april 2016 @ 07:38:
Ik heb zelf een beetje rondgeneusd op het internet om er achter te komen wat het probleem is. Iedereen zegt dat het aan de voeding ligt, maar dat weet ik niet zeker. Als de PC uitvalt gaat hij na 3 seconden weer aan en vraagt alleen hoe Windows opgestart moet worden.
Het kan de voeding zijn, maar kan ook temperatuur gerelateerd zijn of ander onderdeel wat defect is.

Wat het sowieso niet is, is een voeding welke niet genoeg kan leveren. Maximale wat de PC uit de voeding trekt zal 300W zijn en dat kan jouw voeding prima leveren, mits die niet defect is natuurlijk.
Prijs, uiterlijk en geluidsproductie maakt niet zoveel uit. De voeding moet wel volledig modulair zijn. Zelf zat ik al te denken aan de Corsair RM550x, of de Seasonic G-series 550W . Als er nog vragen zijn over diverse componenten, hoor ik dat graag! :)
Waarom moet die volledig modulair zijn? De Seasonic is dat trouwens ook niet.

Maar ik zou sowieso niet willekeurige onderdelen gaan kopen als je niet weet wat het probleem is, dan vervang je straks de halve PC en heb je het probleem nog niet gevonden, dat gaat alleen maar heel veel geld kosten.
Mitch. V schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:16:

Mijn systeem is zelf gebouwd met behulp van mensen die bij Alternate werken.
Wie heeft hem in elkaar gezet, jij of Alternate. Als Alternate het gedaan heeft heb je garantie op de gehele PC en kun je hun wel laten uitzoeken wat het probleem is dan behoudt je ook de garantie en kost het je ook niks.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Progeny schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:12:
Corsair Vengeance is een serie van Corsair alleen bedoeld voor de Duitse markt, nu is die hier alleen ook verkrijgbaar doordat de Nederlandse webshops veel Duitse distributiecentra gebruiken. De Corsair Vengeance voedingen zijn echter niet meer dan de nieuwe Corsair CXM waarbij de condensators vervangen zijn door die van Nippon Chemicon en waarbij extra Over Current Protections op de 12V rail is geplaatst. Ook is de 450W versie vervangen door een niet modulaire 400W en 500W versie, voor de rest zijn de voedingen identiek.

Dan de voedingen zelf, die zijn gebaseerd op de Corsair RM450, RM550 en RM650. Probleem van de Corsair RM450, RM550 en RM650 was vooral de veel te hoge prijs, het waren eigenlijk goed uitziende, stille budget 80PLUS Gold voedingen welke verkocht werden als zijnde high-end 80PLUS Gold voedingen.

Nu kosten de CX450M, CX550M en CX650M echter ongeveer de helft van de RM450, RM550 en RM650. Dat maakt dus nogal een verschil, aangezien de nieuwe CXM serie dus wel als budget serie in de markt gezet word. Verschillen tussen de nieuwe CXM serie en RM serie is dat de CXM serie wat minder efficiënte componenten gebruikt, waardoor het rendement lager ligt en ook zit er een kwalitatief mindere fan in. Andere veranderingen zijn zoals je kunt zien het uiterlijk, CXM is ook semi-modulair. Kleine verschillen dus en daardoor is de prijs/prestatie van de CXM serie veel beter en ook gewoon veel realistischer. De RM serie is nu EOL, maar mocht Corsair deze weer willen verkopen dan mag het verschil niet meer dan 10 hooguit 15 euro zijn en dan is 15 euro al aan de hoge kant.

De XFX XT serie is niet echt interessant, is een echte budget serie van XFX. Is een voeding ontworpen door Seasonic en geproduceerd door RSY. Gebaseerd op een double forward design met group regulation zoals bijna elke budget 80PLUS en 80PLUS Bronze voeding welke niet compatibel is met de C6 en C7 power states van de Haswell, Broadwell en Skylake.

Hier wat foto's van hoe die er intern uit moet zien: http://www.vozforumz.net/showthread.php?t=4122551
En hier nog wat meer info: http://www.orionpsudb.com...m-and-platform-discovered

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zoepertje schreef op maandag 25 april 2016 @ 23:29:

Dit is een multirail voeding. Dus mijn theorie was dat rails die videokaart van stroom voorziet niet goed is en deze dus uitvalt en dat de andere rail misschien er dus voor zorgt dat de pc gewoon blijft doordraaien.
Dat kan niet want zo werkt het niet. Er is maar één 12V bron welke gesplitst wordt in twee en beveiligd door een over current protection. Als de stroom te groot wordt, wordt de voeding uitgeschakeld. Eén rail uitschakelen zou ook niet mogelijk zijn, zit allemaal aan elkaar gekoppeld en er is geen echte scheiding. Alleen een beveilig dus welke meet hoeveel stroom er loopt en de voeding kan uitschakelen als de stroom te groot wordt.

Dus de voeding zou defect kunnen zijn, maar de kans dat het een ander onderdeel is, is groter. Bios up-to-date?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch. V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-09 20:59
Ik heb al getest of het aan de temperatuur ligt, en waarschijnlijk is dat niet zo. mijn GPU wordt maximaal 65 graden en mijn CPU 53 graden. ik weet dat de voeding genoeg stroom zou moeten kunnen geven, maar omdat Sharkoon niet hét merk van de voedingen is, vertrouw ik het niet helemaal.

De voeding hoeft eigenlijk niet volledig modulair te zijn, maar semi-modulair is echt wel een 'must' voor mij.

Ik heb de computer zelf gebouwd, ik heb eigenlijk alleen met behulp van Alternate erbij gezet omdat ik een soort van handleiding heb gekregen. En, omdat mijn pc vrij nieuw is (6 maanden), zit er nog garantie op de onderdelen. Wellicht kan ik de voeding naar Alternate brengen om hun ernaar te laten kijken of er wat mee aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik heb nieuwe componenten besteld omdat mijn PC defect is geraakt. Nu heb ik als voeding de Corsair CX450M gekozen maar die is niet op voorraad en wacht hier nu een paar dagen op. Ik twijfel om mijn bestelling aan te passen naar de Cooler Master G450M als het niet voor het weekend geleverd kan worden.

Wat vinden jullie? Zitten er belangrijke verschillen tussen deze twee waardoor ik dit niet of juist wel moet doen? Ik kan er eerlijk gezegd weinig over vinden..

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 15:52
-The_Mask- schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:23:
[...]
Dus de voeding zou defect kunnen zijn, maar de kans dat het een ander onderdeel is, is groter. Bios up-to-date?
Oke ja ik vond het heel raar dat het systeem gewoon doorloopt en de videokaart uitvalt.
De bios van het moederbord is helemaal up-to date met de laatste versie en Windows is schoon geïnstalleerd met de laatste drivers dus daar kan het niet aan liggen. De kaart is ook los getest. Dus dan zal het moederbord stuk zijn... ;w Dat is niet te hopen. Aangezien wij geen andere voeding hadden liggen is er een Coolermaster 450GM besteld die je mij ook een tijdje terug had aanbevolen. We gaan van weekend testen en dan zou ik wel even zeggen wat het is geworden. ;)

De voeding was al erg snel binnen. En mijn maat heeft hem geinstalleerd. Alles loopt weer als een trein. :*) Dus de antec kon op een of andere rare manier niet genoeg vermogen leven voor de gpu. Dus deze kan weg. ;w

[ Voor 12% gewijzigd door Zoepertje op 28-04-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tiwazz schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:46:
Ik heb nieuwe componenten besteld omdat mijn PC defect is geraakt. Nu heb ik als voeding de Corsair CX450M gekozen maar die is niet op voorraad en wacht hier nu een paar dagen op. Ik twijfel om mijn bestelling aan te passen naar de Cooler Master G450M als het niet voor het weekend geleverd kan worden.

Wat vinden jullie? Zitten er belangrijke verschillen tussen deze twee waardoor ik dit niet of juist wel moet doen? Ik kan er eerlijk gezegd weinig over vinden..
Zijn twee erg vergelijkbare voedingen, dus ook een goede overweging.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.