Toon posts:

Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 59 producten

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:13
De eerste naar beneden, even pauze. 😅🫣

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ja dat is het idee, de JBL's gaan niet erg diep, maar hebben een heel hoog rendement vanaf 40hz en kunnen daarmee een lekkere "slam" geven. De monoliths doen dan vooral daaronder hun werk. Voor stereo kan ik dat makkelijk regelen via een minidsp shd studio, maar hoe ik dit met mijn denon receiver kan doen, weet ik niet.
Heb je de mogelijkheid om iedere sub een dsp kanaal te geven?

Flinke jongens zijn het trouwens! De ULF subs, heel mooi

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Subwoofer topic

Zo, na enige aarzeling toch een subwoofer gekocht! Niet zo'n big one als hier boven, maar een bescheiden SVS SB-1000. Dat had ik eerder moeten doen! _/-\o_
Speel 85% muziek en misschien 15% film. Dus had ik geen boombox nodig, maar vooral een audiofiele sub.

Mijn muziek-installatie bestaat verder uit:
* Denon AVC-X6500H AV receiver
* front: Infinity Kappa 7 vloerstaanders (ruim 30 jaar geleden nieuw gekocht)
* center: Infinity Alpha Center
* surround en height : Infinity Alpha 5

De Kappa's zijn flinke jongens en daarom dacht ik altijd dat een subwoofer niks zou toevoegen, maar dat doet de subwoofer wel degelijk!
Aansluiten was een makkie. Woofer op LFE, phase op 0, Fronts op "klein" gezet en LFE + Main en Audyssey draaien.
Het lijkt wel of ik 2 klassen betere luidsprekers heb. De lage tonen gaan veel dieper en het totale geluidsbeeld is veel opener en er lijkt ook meer diepte in het geluid te zitten.
Misschien kan er nog wat gefinetuned (is dat Nederlands?) worden, maar voorlopig ben ik dik tevreden. :)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:12
@Vulcan750 Volgens mij kan je de subwoofer instelling op LFE laten staan, LFE + Main gebruik je wanneer je speakers op Large staan.

"Here is the best way to understand Small/Large , LFE/LFE+Main and the LPF for LFE.

Small applies a 12 dB/octave high pass to the speaker at the selected crossover frequency.
Small sends a duplicate signal to the subwoofer and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected crossover frequency.
LFE means the subwoofer gets the LFE channel and redirected bass from any channels set to Small.
Large sends that channel a full-range signal. This is also known as ‘Full Band’.
LFE+Main sends a duplicate signal to the subwoofer for any channel set to Large and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected ‘crossover’ frequency1.
When set to LFE+Main, the subwoofer still gets the LFE channel and redirected bass from any other channels still set to Small."
https://subwoofer101.com/...nown%20as%20'Full%20Band'.

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:28
Canon23 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:17:
Even over yamaha yst sw800
Er zit een high level cut op. Is die voor evt aangesloten speakers op de sub zelf? Neem aan dat het geen invloed heeft op de speakers die aan de receiver hangen?
De low lvl cut vind uiteraard plaats op de receiver.

Ik weet dat je incombi een sub de speakers op small zet, maar in een geval van een simpele yamaha incombi met de bw 604 s2 geldt dat dan ook? Of kwestie van luisteren?
Luisteren! Al zal het sowieso op small moeten als je een crossover wilt instellen en dat wil je eigenlijk altijd wel tenzij je speakers hebt die tot 25Hz kunnen (met dezelfde 90db)
En de high level cut op de sub is inderdaad alleen nodig als je de high level inputs gebruikt op de sub. (die knop kan je dus gewoon vol open laten staan want de high level cut werkt ook op het lfe signaal)

Ik denk soms ook wel eens van doet die sub eigenlijk wel wat en dan zet ik hem even uit of de receiver op pure direct en dan hoor je ineens wat zon sub toch doet.
90 dB gevoelig @ 25hz, daar heb je heule grote subs voor nodig : 8)

• Vulcan750
Millert schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:34:
@Vulcan750 Volgens mij kan je de subwoofer instelling op LFE laten staan, LFE + Main gebruik je wanneer je speakers op Large staan.

"Here is the best way to understand Small/Large , LFE/LFE+Main and the LPF for LFE.

Small applies a 12 dB/octave high pass to the speaker at the selected crossover frequency.
Small sends a duplicate signal to the subwoofer and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected crossover frequency.
LFE means the subwoofer gets the LFE channel and redirected bass from any channels set to Small.
Large sends that channel a full-range signal. This is also known as ‘Full Band’.
LFE+Main sends a duplicate signal to the subwoofer for any channel set to Large and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected ‘crossover’ frequency1.
When set to LFE+Main, the subwoofer still gets the LFE channel and redirected bass from any other channels still set to Small."
https://subwoofer101.com/...nown%20as%20'Full%20Band'.
Bedankt voor je reactie! Ik dacht dat LFE + Main altijd nodig was, anders zou je geen sub hebben als je op Direct of Pure Direct afspeelt. Zal het binnenkort eens uitproberen of dit uitmaakt!
Iedereen hier alvast een gezellige jaarwisseling toegewenst! 🎉🥂🍀

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• Millert
@Vulcan750 In (Pure) Direct klopt dat, dan is Audyssey en bass management uitgeschakeld en spelen je fronts full range. Als je gebruik wilt maken van de Audyssey correctie en bass management kies je voor de 'stereo' stand.
Ik gebruik de (Pure) Direct stand niet. https://avgadgets.com/whe...mode-on-your-av-receiver/

[Voor 21% gewijzigd door Millert op 30-12-2022 19:12]

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:28
Jag schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:51:
90 dB gevoelig @ 25hz, daar heb je heule grote subs voor nodig : 8)
ja heel optimistisch natuurlijk. :o

• Vulcan750
Millert schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:10:
@Vulcan750 In (Pure) Direct klopt dat, dan is Audyssey en bass management uitgeschakeld en spelen je fronts full range. Als je gebruik wilt maken van de Audyssey correctie en bass management kies je voor de 'stereo' stand.
Ik gebruik de (Pure) Direct stand niet. https://avgadgets.com/whe...mode-on-your-av-receiver/
Ik vind en vond de "stereo" stand ook mooier klinken dan " (Pure) Direct". Absoluut een interessant en verhelderend artikel, bevestigt mijn eigen ervaringen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vandaag de Marmitek Subwoofer Anywhere 640 besteld om zo mijn sb-1000 pro ergens anders te kunnen positioneren. Enerzijds omdat er een behoorlijke nul rond 50hz zit tegen de MLP aan, anderszijds omdat de WAF liever een plant ziet op de plek van de sub.
(En ik liever een nieuwe tweede sub op de nieuwe positie wil zetten en de resultaten wil weten }))

Ik ben benieuwd of de 12.5ms delay die nu wordt toegevoegd gecompenseerd kan worden door mijn Denon x2700h.12.5ms is volgens mij 430cm.

Mijn huidige afstand van de sub naar de MLP is na inmeting met Audyssey 509cm. (Fysiek 410cm)

Wil ik een betere integratie hebben met de mains dan is 445cm in de AVR een betere afstand, dit is dan ook de huidige instelling.

De maximale afstand die ik nu kan instellen is 745cm.

De sub staat nu fysiek op 410cm van de MLP en zal nu ongeveer op 220cm komen te staan.

Klopt het dat Denon een maximale afstand hanteert?
En in hoeverre kan je de phase instelling op de sub nog gebruiken om eventueel extra "lengte" toe te voegen?
En wat zouden jullie eerst doen phase of afstand in de AVR?

Ik heb een umik en REW dus meten is weten, maar ben benieuwd of er al op voorhand tips zijn.
(En nu maar hopen dat de nieuwe positie een beter resultaat gaat geven of de nul naar een andere frequentie verschuift en ik een tweede sub moet toevoegen :+ )

[Voor 6% gewijzigd door CPM op 19-01-2023 15:25]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CPM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:21:
Ik ben benieuwd of de 12.5ms delay die nu wordt toegevoegd gecompenseerd kan worden door mijn Denon x2700h.12.5ms is volgens mij 430cm.
[...]
De sub staat nu fysiek op 410cm van de MLP en zal nu ongeveer op 220cm komen te staan.
[..]
Dat lijkt me niet heel vreemd. Ze moeten tenslotte allerlei signalen genereren afgestemd op onderlinge afstanden. Er zijn vast wat maxima daarin, al is het maar omdat buffers voor het geluid en beeld eindig zullen zijn.
En in hoeverre kan je de phase instelling op de sub nog gebruiken om eventueel extra "lengte" toe te voegen?
Waarom zou je extra lengte willen toevoegen? Je komt met je 220cm + 430cm (ivm die 12.5ms delay) al aardig dicht bij de maximale afstand die je Denon blijkbaar heeft.
Of wil je dat gebruiken om straks je beide subwoofers min of meer gelijk uit te laten komen?
Met 1 subwoofer lijkt me dat je dit soort dingen zoveel mogelijk aan je AVR moet overlaten. Als je 2 subwoofers op effectief 1 uitgang hebt (die x2700 geeft hetzelfde signaal over de sub-outputs), dan moet je misschien wel buiten je AVR om wat aanpassingen doen.

• CPM
  • Niet online

CPM

ACM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Dat lijkt me niet heel vreemd. Ze moeten tenslotte allerlei signalen genereren afgestemd op onderlinge afstanden. Er zijn vast wat maxima daarin, al is het maar omdat buffers voor het geluid en beeld eindig zullen zijn.

[...]

Waarom zou je extra lengte willen toevoegen? Je komt met je 220cm + 430cm (ivm die 12.5ms delay) al aardig dicht bij de maximale afstand die je Denon blijkbaar heeft.
Of wil je dat gebruiken om straks je beide subwoofers min of meer gelijk uit te laten komen?

[...]

Met 1 subwoofer lijkt me dat je dit soort dingen zoveel mogelijk aan je AVR moet overlaten. Als je 2 subwoofers op effectief 1 uitgang hebt (die x2700 geeft hetzelfde signaal over de sub-outputs), dan moet je misschien wel buiten je AVR om wat aanpassingen doen.
Ik bedoel meer dat ik opzoek ben naar waar die maximale afstand van afhankelijk is. Schijnt iets te maken te hebben met de afstand van de dichtsbijzijnde en die het verste weg staat maar ik kan de exacte waardes niet concreet vinden.
Hoe langer de afstand hoe eerder het signaal verzonden moet worden t.o.v. de andere speakers. En als ik aan de maximale afstand zit is het lastig zien of meer afstand toevoegen een betere integratie heeft met de mains.

Maar ik denk dat ik het gewoon even moet gaan meten zodra de boel binnen is.

En als ik met twee subs ga werken dan ontkom ik niet aan een MiniDSP omdat de x2700h weliswaar 2 sub uitgangen heeft maar dat is één en hetzelfde signaal. Maar dat zit er denk ik nog even niet in.

[Voor 5% gewijzigd door CPM op 19-01-2023 20:50]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@CPM @ACM
Die maximale "afstand" cq delay heeft puur te maken met het geheugen in de DSP.
Daar loop je op een gegeven moment tegen een fysieke limiet aan.
Dit is oa ook afhankelijk van de samplerate.
Elke DSP heeft een limiet, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen op deze DSP.
(er worden geen extra signalen gegenereerd)

One World Concepts

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

B_FORCE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:56:
@CPM @ACM
Die maximale "afstand" cq delay heeft puur te maken met het geheugen in de DSP.
Alleen met de DSP? Ik kan me zo voorstellen dat geluid ook eerder naar (sommige van) de speakers moet dan dat het bijbehorende videobeelden getoond kan worden. Die videobeelden zouden dan ook in een buffer terechtkomen.
Elke DSP heeft een limiet, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen op deze DSP.
(er worden geen extra signalen gegenereerd)
Ik bedoelde ook niet zozeer dat er van alles verzonnen wordt (hoewel dat met meerkanaals audio dat afgespeeld wordt op minder speakers of met sommige optimalisatiefuncties ook nog de vraag is).
Met genereren doelde ik het ervoor zorgen dat de speakers het juiste signaal op het juiste moment krijgen. De timing per speaker varieert en daar zal dus op ieder moment per speaker een ander deel van de bij de audiobron horend signaal worden verzonden. En dat dan vaak ook nog gecombineerd met andere per speaker unieke instellingen (wel/niet large, wat equalizer instellingen, etc).

Je mag het ook buffering en processing noemen ipv signaal genereren, wmb is dat vooral een definitiekwestie :)

Hoedanook; zoals ik zelf ook al aangaf leek me die limiet op 'afstand' inderdaad onder ander of met name af te hangen van de grootte van de benodigde buffers.

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier een SVS 3000 micro subwoofer gehaald. Voor een analoge stereo versterker met boekenplank speakers.
Afgelopen dagen geprobeerd alles eens in te stellen met REW, UMIK-1 en veel YouTube hulp.

Maar wat ik ook probeer met de SVS equalizer instellingen, de grootste pieken op 32 Hz en 43 Hz krijg ik niet verminderd. Room Gain correctie op 40Hz gaf de grootste verbetering naast experimenteren met de plaatsing.

Heeft iemand nog tips wat ik nog meer zou kunnen proberen?
En wat is de beste methode voor het inregelen, altijd 1 speaker kanaal aanhouden of L+R ?

De rode grafiek is zonder de sub.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 15:55
Als ik hier naar kijk dan zie ik de room modes waar je last van hebt. Ik denk dat als je met EQ niet verder komt, je toch moet gaan kijken naar absorptie. Laat je ook niet te veel afleiden door compleet lineaire metingen. Dat is in een standaard Nederlands huis haast niet te bereiken. Fix wat je fixen kan in het digitale domein, pak de rest aan met akoestische behandeling van je ruimte en accepteer vervolgens dat het nooit perfect zal worden. :)

Subwoofer crawl al gedaan voor je begon te meten?

too old, too cold

Negakinu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Als ik hier naar kijk dan zie ik de room modes waar je last van hebt. Ik denk dat als je met EQ niet verder komt, je toch moet gaan kijken naar absorptie. Laat je ook niet te veel afleiden door compleet lineaire metingen. Dat is in een standaard Nederlands huis haast niet te bereiken. Fix wat je fixen kan in het digitale domein, pak de rest aan met akoestische behandeling van je ruimte en accepteer vervolgens dat het nooit perfect zal worden. :)

Het zijn altijd room modes. En deze spelen zich met name heel sterk af onder de 100Hz. Ook het gebied waar absorptie erg lastig te bereiken is. Tenzij je in bereid bent in meerdere richtingen een flink oppervlakte van 50-100cm dikke absorptie te installeren. Of hele grote specifiek getunede helmholz resonatoren. Het is niet dat het niet kan, wel dat er een alternatief beschikbaar is dat veel effectiever is: electronisch en aantal laagbronnen vergroten.
CPM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:21:
Vandaag de Marmitek Subwoofer Anywhere 640 besteld om zo mijn sb-1000 pro ergens anders te kunnen positioneren. Enerzijds omdat er een behoorlijke nul rond 50hz zit tegen de MLP aan, anderszijds omdat de WAF liever een plant ziet op de plek van de sub.
(En ik liever een nieuwe tweede sub op de nieuwe positie wil zetten en de resultaten wil weten }))

Mijn huidige afstand van de sub naar de MLP is na inmeting met Audyssey 509cm. (Fysiek 410cm)

Wil ik een betere integratie hebben met de mains dan is 445cm in de AVR een betere afstand, dit is dan ook de huidige instelling.

De maximale afstand die ik nu kan instellen is 745cm.

Ik heb een umik en REW dus meten is weten, maar ben benieuwd of er al op voorhand tips zijn.
(En nu maar hopen dat de nieuwe positie een beter resultaat gaat geven of de nul naar een andere frequentie verschuift en ik een tweede sub moet toevoegen :+ )
Vraag van max delay is al beantwoord door @B_FORCE. Een delay door een sub is moeilijk te meten door de lange golflengte. Zelf stel ik een delay in die ongeveer overeemkomt met de afstand zodat alles ongeveer op tijd staat. Ik vind het zelf ook een lastig onderwerp in de zin van dat ik niet weet hoe nauw dit komt (zeker niet op een miliseconde meer of minder).

Heb je metingen van het resultaat?

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik hoop de metingen op korte termijn te kunnen doen.
Ik laat Audyssey vooral de afstand bepalen (na dat ik de sub individueel heb afgesteld) en a.d.v. dat resultaat ga ik na meten met REW.
De laatste keer kon ik vooral winst halen in het crossover gebied. Uiteindelijk de mains van 110hz naar 80hz kunnen zetten en de "dip" weg kunnen werken door alleen de afstand van de sub iets aan te passen.
Ik heb vooral deze https://youtu.be/3nM1wlzb-GE
En deze https://youtu.be/yMussZ1C-dE how to gevolgd.

Ik moet wel zeggen dat er een heleboel info en verschillende meningen te vinden zijn over wat de beste Audyssey instellingen zouden moeten zijn. En er gaat echt heel veel tijd in zitten om alles goed te meten, de uitkomsten op de juiste wijze te interpreteren en ook nog eens alles goed op elkaar af te stemmen.
Ik ben begonnen met de sub, toen de integratie met de mains, toen dieper in de Audyssey resultaten (de MultiEQ app is wat beperkt) en dan zie je dat Audyssey ook wel eens een foutje maakt. Ik probeer nu alles zoveel mogelijk richting Harman curve te krijgen en dat is voor iedere individuele speaker wel lastig. :+
Wel blij met de Umik want je kan direct meten en zien want bepaalde aanpassingen of instellingen doen.

[Voor 44% gewijzigd door CPM op 20-01-2023 20:06]

CPM schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:57:
Ik hoop de metingen op korte termijn te kunnen doen.
Ik laat Audyssey vooral de afstand bepalen (na dat ik de sub individueel heb afgesteld) en a.d.v. dat resultaat ga ik na meten met REW.
De laatste keer kon ik vooral winst halen in het crossover gebied. Uiteindelijk de mains van 110hz naar 80hz kunnen zetten en de "dip" weg kunnen werken door alleen de afstand van de sub iets aan te passen.
Ik heb vooral deze https://youtu.be/3nM1wlzb-GE
En deze https://youtu.be/yMussZ1C-dE how to gevolgd.

Ik moet wel zeggen dat er een heleboel info en verschillende meningen te vinden zijn over wat de beste Audyssey instellingen zouden moeten zijn. En er gaat echt heel veel tijd in zitten om alles goed te meten, de uitkomsten op de juiste wijze te interpreteren en ook nog eens alles goed op elkaar af te stemmen.
Ik ben begonnen met de sub, toen de integratie met de mains, toen dieper in de Audyssey resultaten (de MultiEQ app is wat beperkt) en dan zie je dat Audyssey ook wel eens een foutje maakt. Ik probeer nu alles zoveel mogelijk richting Harman curve te krijgen en dat is voor iedere individuele speaker wel lastig. :+
Wel blij met de Umik want je kan direct meten en zien want bepaalde aanpassingen of instellingen doen.
Een beetje behelpen blijft het wel met een receiver omdat je er zo weinig controle over hebt. Ik vind de combinatie rew en minidisco erg goed werken. Je kan in rew de eq filters aanmaken en direct het resultaat zien en deze dan exporteren naar je midden. Zoals in deze post. Een minidsp is erg betaalbaar.

• CPM
  • Niet online

CPM

Vandaag even een SB-1000 mogen "lenen" en deze toegevoegd aan mijn setup ter test. Ik heb GEEN MiniDSP en ook geen wijzigingen doorgevoerd op de reeds aanwezige SB-1000 Pro.
Groen is de SB-1000 Pro en blauw is de SB-1000

Ik heb de subs eerst qua volume gematcht, toen meerdere metingen gedaan met aanpassingen aan de Pro (phase/polarity). Het beste resultaat kreeg ik met Phase 0 en polarity normaal.
Toen meerdere metingen gedaan met de mains op crossover 80 en de afstand van de sub in AVR aangepast (dichterbij en verder weg) uiteindelijk een meter verder moeten zetten om een nare dip weg te krijgen rond 70hz.
Toen Audyssey aangezet, helaas omwille van tijd geen nieuwe meting kunnen uitvoeren. Dus dat is de volgende stap.

Ik moet nog even bekijken of de tweede sub echt een toevoeging is, het lijkt er wel op, maar op sommige plekken is het een beetje geven en nemen.

Zou een MiniDSP toevoegen nog betere resultaten kunnen geven?

Verder had ik wat issues met REW of Windows om een meting te kunnen doen met L+R. Om een vage reden kreeg ik dan geen crossover naar de sub. Met L of R kreeg ik wel output. Mijn Denon gaf netjes aan dat er via alle kanalen input ontvangen kon worden (Atmos) maar welke instelling ik ook pakte op de Denon er kwam niets naar de subs. Uiteindelijk in Windows Mono audio ingeschakeld om er om heen te werken. Als ik meer tijd heb moet ik daar ook maar eens induiken maar ik heb dit bij een andere AVR ook ervaren dus het moet iets in mijn laptop zijn.

[Voor 16% gewijzigd door CPM op 21-01-2023 21:38]

• Corrigan
  • Niet online
Negakinu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Ik denk ook aan room modes. Daar valt dan hier weinig aan te doen. Vandaag een aantal nieuwe metingen gedaan en de subwoofer op verschillende plekken uitgeprobeerd.
Met een subwoofer crawl, tussen de speakers, aan een zijmuur. Met de SVS Room Gain op 6db slope en volume flink omlaag komt het nu beter uit met de pieken.

Een L+R meting geeft een ander beeld. De sub voegt minder toe aan de speakers dan gedacht. Tenzij ik het volume hoger zet maar dan schiet vooral die piek op 31Hz pijlsnel omhoog. Dit zou dan Room mode moeten zijn als ik deze calculator gebruik. https://amcoustics.com/tools/amroc

Is een L+R meting de beste methode om 1 sub in te regelen?

L+R. De rode grafiek is zonder sub.

[Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 21-01-2023 23:40]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:22
CPM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Ik bedoel meer dat ik opzoek ben naar waar die maximale afstand van afhankelijk is. Schijnt iets te maken te hebben met de afstand van de dichtsbijzijnde en die het verste weg staat maar ik kan de exacte waardes niet concreet vinden.
Hoe langer de afstand hoe eerder het signaal verzonden moet worden t.o.v. de andere speakers. En als ik aan de maximale afstand zit is het lastig zien of meer afstand toevoegen een betere integratie heeft met de mains.

Maar ik denk dat ik het gewoon even moet gaan meten zodra de boel binnen is.

En als ik met twee subs ga werken dan ontkom ik niet aan een MiniDSP omdat de x2700h weliswaar 2 sub uitgangen heeft maar dat is één en hetzelfde signaal. Maar dat zit er denk ik nog even niet in.
Je mag altijd mijn DSP lenen :)

• Millert
@CPM Leuk om je bevindingen te lezen. Ik las ook dat je een setje hebt gekocht om de subwoofer draadloos aan te sluiten. Zelf heb ik één subwoofer en deze is draadloos aangesloten met een SVS setje. Waar ik tegen aan liep met het testen met een tweede subwoofer (Denon X3400, twee sub-outs), is dat met 1 subwoofer draadloos en 1 bekabeld, Audyssey de delay niet kan corrigeren voor de bekabelde subwoofer. Vermoedelijk omdat deze onderling te veel verschilden. Een kleine heads-up :). Was voor mij de reden om een tweede subwoofer voorlopig achterwege te laten.

• CPM
  • Niet online

CPM

Millert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:29:
@CPM Leuk om je bevindingen te lezen. Ik las ook dat je een setje hebt gekocht om de subwoofer draadloos aan te sluiten. Zelf heb ik één subwoofer en deze is draadloos aangesloten met een SVS setje. Waar ik tegen aan liep met het testen met een tweede subwoofer (Denon X3400, twee sub-outs), is dat met 1 subwoofer draadloos en 1 bekabeld, Audyssey de delay niet kan corrigeren voor de bekabelde subwoofer. Vermoedelijk omdat deze onderling te veel verschilden. Een kleine heads-up :). Was voor mij de reden om een tweede subwoofer voorlopig achterwege te laten.
Ik heb momenteel een Marmitek 640 in huis en een Soundpath Wireless.
Ik ben even in de specs gedoken en de Marmitek heeft een frequentiekarakteristiek van 20hz - 20khz en de Soundpath Wireless tot 5hz -20khz.

Gebruik ik de Marmitek dan krijg ik een zachte brom. Gebruik ik de Soundpath Wireless dan stoort ie gigantisch op mijn 2.4ghz netwerk. Zelfs zo erg dat bepaalde smart home wifi devices connectie verliezen. Niet heel fijn. (Opgelost, zat te kijken naar verkeerde devices.)

Ook merk ik dat met de Soundpath Wireless ik het transmissie signaal op de sub lijk te horen, miniscule hummetjes die van frequentie wisselen. Maar dan moet je er wel tegen aan gaan liggen met je oor.
De transmissie delay van de Marmitek schijnt 12.5ms te zijn en die van de Soundpath Wireless 25.5ms.

@Millert wat jij zegt over de vertraging was precies mijn punt die ik probeerde te maken in mijn eerdere posts.

SVS:
Does my AV processor correct for the latency (time delay) of the wireless unit? Yes, this will be reflected in a longer than normal subwoofer distance, as shown under the set-up section of the AV processor. An additional 25-28 feet (beyond the actual subwoofer distance) is normal.

25-28 feet is best veel en lijkt overeen te komen met het aantal ms in de specs. Hoewel dit waarschijnlijk in een slecht bereik scenario is.
Hier een meting van de SVS.
https://www.audiosciencer...reless-transmitter.21356/

Ik heb verder geen REW metingen gedaan met de verschillende wireless adapters dus ik kan niet zeggen of de devices qua output anders zijn en of dit het geluid van de sub beïnvloed.

[Voor 5% gewijzigd door CPM op 22-01-2023 09:27]

• Millert
@CPM Welke SVS Soundpath Wireless heb je? Ik gebruik de Tri-band en deze bevalt prima. Geen storing op het netwerk of bijgeluiden.

• CPM
  • Niet online

CPM

Millert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:17:
@CPM Welke SVS Soundpath Wireless heb je? Ik gebruik de Tri-band en deze bevalt prima. Geen storing op het netwerk of bijgeluiden.
Het is de normale versie. Maar ook daar lijken meerdere versies van te zijn.

https://audiosciencerevie...smitter.21356/post-969931

[Voor 19% gewijzigd door CPM op 22-01-2023 08:31]

CPM schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:34:
Vandaag even een SB-1000 mogen "lenen" en deze toegevoegd aan mijn setup ter test. Ik heb GEEN MiniDSP en ook geen wijzigingen doorgevoerd op de reeds aanwezige SB-1000 Pro.
Groen is de SB-1000 Pro en blauw is de SB-1000

Ik heb de subs eerst qua volume gematcht, toen meerdere metingen gedaan met aanpassingen aan de Pro (phase/polarity). Het beste resultaat kreeg ik met Phase 0 en polarity normaal.
Toen meerdere metingen gedaan met de mains op crossover 80 en de afstand van de sub in AVR aangepast (dichterbij en verder weg) uiteindelijk een meter verder moeten zetten om een nare dip weg te krijgen rond 70hz.
Toen Audyssey aangezet, helaas omwille van tijd geen nieuwe meting kunnen uitvoeren. Dus dat is de volgende stap.

Ik moet nog even bekijken of de tweede sub echt een toevoeging is, het lijkt er wel op, maar op sommige plekken is het een beetje geven en nemen.

Zou een MiniDSP toevoegen nog betere resultaten kunnen geven?

Verder had ik wat issues met REW of Windows om een meting te kunnen doen met L+R. Om een vage reden kreeg ik dan geen crossover naar de sub. Met L of R kreeg ik wel output. Mijn Denon gaf netjes aan dat er via alle kanalen input ontvangen kon worden (Atmos) maar welke instelling ik ook pakte op de Denon er kwam niets naar de subs. Uiteindelijk in Windows Mono audio ingeschakeld om er om heen te werken. Als ik meer tijd heb moet ik daar ook maar eens induiken maar ik heb dit bij een andere AVR ook ervaren dus het moet iets in mijn laptop zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig. Je ziet nog grote schommelingen in de response. Hoe was het na audyssey?
Met een dsp ga je het waarschijnlijk vlakker krijgen. De methode die ik je eerder linkte is effectief in de zin van weinig werk en je krijgt het redelijk goed. Als je ook nog MSO erop loslaat met twee subs, dan kan je het nog beter krijgen. Dan kan je ook nog de variatie verminderen tussen de luisterposities.
Corrigan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:27:
[...]

Ik denk ook aan room modes. Daar valt dan hier weinig aan te doen. Vandaag een aantal nieuwe metingen gedaan en de subwoofer op verschillende plekken uitgeprobeerd.
Met een subwoofer crawl, tussen de speakers, aan een zijmuur. Met de SVS Room Gain op 6db slope en volume flink omlaag komt het nu beter uit met de pieken.

Een L+R meting geeft een ander beeld. De sub voegt minder toe aan de speakers dan gedacht. Tenzij ik het volume hoger zet maar dan schiet vooral die piek op 31Hz pijlsnel omhoog. Dit zou dan Room mode moeten zijn als ik deze calculator gebruik. https://amcoustics.com/tools/amroc

Is een L+R meting de beste methode om 1 sub in te regelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is een hele dominante room mode net boven de 30hz zichtbaar. Zelfs je fronts exciteren deze al voldoende voor een stevige bult. Je sub geeft nog meer output in dit gebied en wordt zo een one note wonder. De meest effectieve oplossing is deze room mode electronisch corrigeren met een dsp voor de sub (of evt ingebouwde dsp). Zodra je deze getemd hebt, zie je dat een sub meer kan dan alleen 1 bult maken. Het wordt nog beter als je ook je fronts een high pass kan geven door ze op small te zetten.

• Corrigan
  • Niet online
Jag schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Er is een hele dominante room mode net boven de 30hz zichtbaar. Zelfs je fronts exciteren deze al voldoende voor een stevige bult. Je sub geeft nog meer output in dit gebied en wordt zo een one note wonder. De meest effectieve oplossing is deze room mode electronisch corrigeren met een dsp voor de sub (of evt ingebouwde dsp). Zodra je deze getemd hebt, zie je dat een sub meer kan dan alleen 1 bult maken. Het wordt nog beter als je ook je fronts een high pass kan geven door ze op small te zetten.
Thnx. Zo te zien heb ik hier wel meer dan 6 dominante room modes. Het resultaat is sterk afhankelijk van waar je meet. Alleen vanaf de rechterspeaker blijkt de room mode van 31Hz zwaar dominant te zijn. Verplaatsen of indraaien van die speaker heeft weinig effect.

Wanneer ik midden van de mains meet op dezelfde luisterafstand is het gelijk anders en voegt de sub meer toe, zie onder. Met SVS Room Gain en Low pass filters met nu 6dB slopes. DSP op de SVS met de EQ-waarden die REW gaf voegde bijna niets toe.

Lastig die akoestiek. :9 Op een gegeven moment maar afgaan op hoe het het beste klinkt.

• lilboyd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 10:51
Goedemiddag,

[Voor 96% gewijzigd door lilboyd op 24-01-2023 12:30]

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02:25
Heb je al geëxperimenteerd met de plaatsing van de subwoofer ?

Dat is erg kritisch. Op die plek kan die kut klinken of bijna onhoorbaar zijn er iets verderop kan hij perfect klinken. Ik zou hem op elke mogelijke plek proberen in je kamer.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
BarryButsers schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:00:
Heb je al geëxperimenteerd met de plaatsing van de subwoofer ?

Dat is erg kritisch. Op die plek kan die kut klinken of bijna onhoorbaar zijn er iets verderop kan hij perfect klinken. Ik zou hem op elke mogelijke plek proberen in je kamer.
subwoofercrawl?

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
lilboyd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:54:
Goedemiddag,

Sinds kort ben ik in het bezit van de kef ls50w2 met kc62 sub.

Ik grijg uit de subwoofer niet fatsoenlijk geluid
Heb de preset voor de kc62 gebruikt van de app en handmatig de settings aangespast

Zijn er meer mensen hier die deze combinatie hebben staan ? Zo ja, welke preset /instellingen gebruiken jullie ??

[Afbeelding]
Geef je subwoofer wat ruimte, tafeltje naar de kringloop en iets verder van je meubel afzetten. Volgens mij kan je hem verder mooi inmeten via de app van Kef. Al eens met de fase gespeeld?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
Goedemiddag,

Heb de preset voor de kc62 gebruikt van de app en handmatig de settings aangespast

Zijn er meer mensen hier die deze combinatie hebben staan ? Zo ja, welke preset /instellingen gebruiken jullie ??
Wat bedoel je precies met dat je geen fatsoenlijk geluid krijgt uit de subwoofer?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Het is wel een bizar kleine sub natuurlijker. 246 x 256 x 248 mm.
En bizar duur. Voor dat geld heb je ook een hele leuke SVS.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Goedemiddag,

[Afbeelding]
Beide speakers van die sub worden compleet geblokkeerd door de meubels.
Zet de sub meer op afstand of wat naar voren. Dat zal vast al een groot verschil gaan uitmaken.
CR2032 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Beide speakers van die sub worden compleet geblokkeerd door de meubels.
Zet de sub meer op afstand of wat naar voren. Dat zal vast al een groot verschil gaan uitmaken.
Een sub maakt geluid met golflengtes die dat tafeltje nauwelijks "ziet" staan. Deze golflengten passen wel goed in de ruimte, waardoor staande golven ontstaan. Elke ruimte heeft zijn eigen complexe staande golven patroon. De posities van de subwoofer bepaalt in welke verhouding deze collectie staande golven aangesproken worden. Maar aangesproken worden ze :). Met meerdere subs spreek je er meer aan en wordt de verdeling egaler.

@lilboyd ik zou eerst een andere positie proberen. Heb je een meet microfoon? Dit kan helpen een goede locatie te vinden. Op gehoor kan ook. Idealiter kies je eerst de beste plek met zo min mogelijk "gaten" en demp je daarna de pieken electronsich met EQ. Een wereld van sublaag gaat dan voor je open :).
Corrigan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Thnx. Zo te zien heb ik hier wel meer dan 6 dominante room modes. Het resultaat is sterk afhankelijk van waar je meet. Alleen vanaf de rechterspeaker blijkt de room mode van 31Hz zwaar dominant te zijn. Verplaatsen of indraaien van die speaker heeft weinig effect.

Wanneer ik midden van de mains meet op dezelfde luisterafstand is het gelijk anders en voegt de sub meer toe, zie onder. Met SVS Room Gain en Low pass filters met nu 6dB slopes. DSP op de SVS met de EQ-waarden die REW gaf voegde bijna niets toe.

Lastig die akoestiek. :9 Op een gegeven moment maar afgaan op hoe het het beste klinkt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja je hebt nooit maar 1 node. Er zijn sowieso al 3 richtingen, en dan meerdere nodes per richting. En dan heb je nog nodes die in meerdere richtingen lopen.

In de response zie ik nog steeds hoge Q 10dB+ pieken, dit is een typische inroom response van een huiskamer. Het wordt duidelijk beter als je de mogelijkheid hebt deze te temmen. Deze pieken zijn idd positie afhankelijk. Dit kan je een beetje afvangen door de response te middelen, maar in zijn algemeenheid zijn die pieken veel storender dan een smalle dip.

Een effectieve oplossing zou zijn om je fronts te highpassen ~@ 90Hz (op small zetten) en een dsp op je sub te zetten. Heb je hiervoor de hardware?

Om de variatie in de response te verminderen heb je meerdere subs nodig, het liefst in combinatie met dsp en mso. Dat is een enorme investering.

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Om de variatie in de response te verminderen heb je meerdere subs nodig, het liefst in combinatie met dsp en mso. Dat is een enorme investering.
Dat laatste hangt er wel (enorm) vanaf hoe creatief je bent en wat de eisen zijn. ;)

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:28:
Het is wel een bizar kleine sub natuurlijker. 246 x 256 x 248 mm.
En bizar duur. Voor dat geld heb je ook een hele leuke SVS.
Het formaat van de subwoofer (liters) zegt niet heel veel.

Ik heb jarenlang een DIY subwoofer gehad van nog geen 15 liter met een 10 inch subwoofer.
Daarnaast heel wel 8-12 liter kastjes voor deze en geen ontworpen met 8 inch woofers erin.

De beperking in de KEF zit in het feit dat het maar twee 6,5 woofertjes zijn per kast.
Ik vind de uitspraak van "The Biggest Small Subwoofer" ook nou dus niet heel overtuigend.

One World Concepts

B_FORCE schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Dat laatste hangt er wel (enorm) vanaf hoe creatief je bent en wat de eisen zijn. ;)
Hoe groot de investering is bedoel je?

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Hoe groot de investering is bedoel je?
ja

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik ben wat video's aan het kijken over een MiniDSP met meerdere subwoofers.

In de video van Home Theater Gamer (deel 3) https://youtu.be/xxYBpVsldaY op 7:37 heeft hij met REW op basis van metingen één PEQ filter gemaakt voor beide subwoofers die hij op twee gelinkte outputs zet.
Dus één filter voor beide subs.

Nu heb ik ook een MSO tutorial bekeken en daar gebruiken ze voor elke individuele sub één filter. Dus heel specifiek per sub.
https://youtu.be/WtMq73BzOIA

De eerste manier lijkt me minder specifiek en alleen goed als de som van beide subs een goed resultaat geeft.

Met MSO kan je dus veel specifieker problemen aanpakken per sub als ik dat goed begrijp?

@Jag Jij hebt de eerste methode gebruikt?

CPM schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:13:
Ik ben wat video's aan het kijken over een MiniDSP met meerdere subwoofers.

In de video van Home Theater Gamer (deel 3) https://youtu.be/xxYBpVsldaY op 7:37 heeft hij met REW op basis van metingen één PEQ filter gemaakt voor beide subwoofers die hij op twee gelinkte outputs zet.
Dus één filter voor beide subs.

Nu heb ik ook een MSO tutorial bekeken en daar gebruiken ze voor elke individuele sub één filter. Dus heel specifiek per sub.
https://youtu.be/WtMq73BzOIA

De eerste manier lijkt me minder specifiek en alleen goed als de som van beide subs een goed resultaat geeft.

Met MSO kan je dus veel specifieker problemen aanpakken per sub als ik dat goed begrijp?

@Jag Jij hebt de eerste methode gebruikt?
Ik heb de MSO methode toegepast. Ik had ooit 4 subwoofers en meerdere luisterposities en ik kreeg het maar niet goed. Eindeloze meetsessies en DSP instellingen gemaakt; heb je het mooi op poisitie 1, lijkt het op positie 3 nergens meer op. De hele tijd heen en weer met de microfoon, werd er spapelgek van. Toen ben ik gaan zoeken en kwam ik toevallig iemand tegen die dit aan het bouwen was, een simulatie programma om DSP filters mee te simuleren voor sublaag response op meerdere posities. Ik ben na eindelijk met deze Amerikaan in contact te zijn gekomen, gaan beta testen voor zijn programma (hij had het tijdelijk stopgezet) en hij heeft het nog veel verder ontwikkeld (ik heb alleen maar een beetje getest).

Hier zie je een voorbeeld in mijn vorige woning. Ik heb inmiddels al redelijk was MSO sessies gedaan, ook een heel aantal keer voor vrienden en ook wel voor users hier op GoT. Het is een bewerkelijk proces elke keer weer en fout prone dus het doet een beetje pijn. Maar het eind resultaat is wel altijd goed. Maar je moet het wel even leren en volhouden. Het voordeel is dat je er wel ergens mee komt. En ik hou gewoon enorm van snaarstrak sublaag, dus ik heb het ervoor over.

Als je ermee aan de slag wilt gaan kan je de tutorial op minidsp.com lezen en/of die op de mso website.

Uiteindelijk moet het zoiets worden: een rechte lijn met +- 3 dB onder de 100Hz, dat is haalbaar.

• CPM
  • Niet online

CPM

@Jag mooie vlakke lijn. Kan alleen in het laaste plaatje niet goed er uit halen wat het definitieve resultaat is en hoe het crossover verloop is.
Het suggereert de rode lijn, op welke dB niveau mik je? En welke curve hanteer je? En hoeveel dB heb je toegevoegd als housecurve?

Ik probeer in eerste instantie de Harman curve als referentie aan te houden.

Dit weekend het rijk alleen dus dan kan ik eens mooi gaan testen met de twee subs en zien hoever ik ga komen met MSO.
Twijfel nog of ik twee presets wil gaan gebruiken. Met gaming zit ik altijd recht voor de TV, terwijl met films ik altijd veel verder naar rechts lig. Zoiets:
1 - 2 - 3
1= gaming positie (preset 1)
2= movie lig positie vrouw (preset 2)
3= movie lig positie moi. (Preset 2)

Er zit qua luister hoogte ook wat verschil in en ik zag dat ze bij de MSO tutorial ook aangeven daar rekening mee te houden.
Ik heb maar twee subs dus wellicht dat met twee verschillende presets ik betere resultaten krijg op de verschillende luister standen (gaming VS movie), hoeft MSO toch minder rekening te houden met de verschillende posities.
De gaming positie zit ook in een behoorlijke dip dus die is wat lastiger verwacht ik.
Helaas ben ik qua plaatsing van de subs minder flexibel.

• B_FORCE
  • Niet online
@Jag Dat zijn grafieken waar we nu blij van worden! :)

@CPM Waar staan de twee subs ook alweer? (ik ben het weer vergeten, sorry, hahaha)
Met twee subs is het vaak wel lastig.

Curves zijn nogal persoonlijk. Een kleine lift naar het laag toe is wel lekker, maar dat valt met een shelving filter vaak wel makkelijk te EQ'en naar smaak.
Als je compromissen moet gaan maken; liever een dip dan een piek.

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik heb de tutorial van MSO die @Jag heeft aangegeven gevolgd. Eerst metingen uitgevoerd en toen in MSO geladen.
Helaas niet meer tijd gehad maar hier een before en after van de MSO run. Ik moet het nog in de MiniDSP laden en dan nameten om te zien wat de daadwerkelijke response is.

Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom de MSO metingen pas vanaf 20Hz zijn. Ik meet vanuit REW 10Hz. De ruwe data zegt echter iets anders.
Tijdens de export van de data heb ik vanaf 20Hz gekozen. :F Even de optimalisatie opnieuw doen in MSO wie weet win ik nog wat onder de 24Hz. ;)

Eerste optimalisatie run met 4 PEQ filters, vanaf 20Hz

Tweede optimalisatie run met 5 PEQ filters vanaf 10Hz. Ook 15dB meer output onder de 24Hz.

Morgen de tutorial verder afmaken en uiteraard een meting doen. 8)

[Voor 67% gewijzigd door CPM op 03-02-2023 15:35]

• B_FORCE
  • Niet online
@CPM Ik zou onder de 30Hz wel een beetje voorzichtig zijn met boosten ;)

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

B_FORCE schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:39:
@CPM Ik zou onder de 30Hz wel een beetje voorzichtig zijn met boosten ;)
Voor wie? De buren? :+

Maar vertel, wat bedoel je? Bescherming sub?

• B_FORCE
  • Niet online
CPM schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Voor wie? De buren? :+

Maar vertel, wat bedoel je? Bescherming sub?
De buren voor het gescheld van jou dat dadelijk je sub het loodjes heeft gelegd :+ :+ :+ ;)

Alle gekheid op een stokje, soms kan het prima, maar beetje voorzichtigheid is wel gepast.
Al helemaal < 20Hz. Tenzij ik alle ins en outs van een subwoofer ken, zou ik dat stapsgewijs doen.

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

@B_FORCE
Ik hou het in de gaten, komt straks bij de meting wel naar voren wat de daadwerkelijke output is en hoe hoog dan.
Daarnaast is mijn AVR gelimiteerd in volume op 75dB (referentie) = -15dB AVR volume. Ik weet niet hoeveel dynamiek er in films zit (sub komt sowieso nog 10dB bij = 85dB referentie) maar dan zou je op bijv 100dB max zitten....dan komt het stuc van de muur. En bovendien luister ik maximaal op -25dB en dat is al hard.

Ik weet niet of SVS standaard een bepaalde rolloff heeft in de versterker bij lagere Hz'en, maar ik kan altijd zelf nog een crossover aanmaken.

Maar ik volg de MSO tutorial, heb er verder geen opmerking over gelezen. Moet nog wat optimalisaties doen, zal eens kijken of ik er nog een aanpassing in doen zodat het een beetje binnen de perken blijft.

[Voor 14% gewijzigd door CPM op 03-02-2023 21:19]

CPM schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:48:
Ik heb de tutorial van MSO die @Jag heeft aangegeven gevolgd. Eerst metingen uitgevoerd en toen in MSO geladen.
Helaas niet meer tijd gehad maar hier een before en after van de MSO run. Ik moet het nog in de MiniDSP laden en dan nameten om te zien wat de daadwerkelijke response is.

Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom de MSO metingen pas vanaf 20Hz zijn. Ik meet vanuit REW 10Hz. De ruwe data zegt echter iets anders.
Tijdens de export van de data heb ik vanaf 20Hz gekozen. :F Even de optimalisatie opnieuw doen in MSO wie weet win ik nog wat onder de 24Hz. ;)
[Afbeelding][Afbeelding]

Eerste optimalisatie run met 4 PEQ filters, vanaf 20Hz

[Afbeelding]

Tweede optimalisatie run met 5 PEQ filters vanaf 10Hz. Ook 15dB meer output onder de 24Hz.

[Afbeelding]

Morgen de tutorial verder afmaken en uiteraard een meting doen. 8)
Goed bezig @CPM ! Je hebt een subs only setup gedraaid met 2 sb1000s, waarvan eentje aan de marmitek wireless? Je hebt het over presets; klopt het dat we drie posities zien? Hoe liggen die in de ruimte?

De responses zien er goed uit. Heb je een screenshot van de filtercurves van de twee subs (dus de output van de dsp kanalen). Ik ben namelijk net als @B_FORCE erg benieuwd hoeveel boost je toepast in de hele lage regionen. Voor significante output @20hz moet je groot materieel inzetten:). Helemaal voor daaronder.

Maar nog belangrijker: heb je een controle meting? Wat ik vaak doe is op de mlp als laatste metingen doen, dan laat ik de mic staan. Dan run ik een eerste optimalisatie, export deze naar de dsp, doe een controle meting en importeer deze in mso. Dan kan je de simulatie en controle over elkaar leggen in een aparte graph en zie je als het goed is twee lijnen die over elkaar heen liggen. Indien niet, klopt er ergens iets niet :). Deze stap voegt een hoop zekerheid toe. Daarna kan je de mic weer inpakken en kan je de rest helemaal "offline" doen en weet je zeker dat alles klopt.

• CPM
  • Niet online

CPM

Het is een SB-1000 Pro en een SB-1000. De laaste is via een wireless Soundpath aangesloten. DE SB-1000 staat op 12u qua gain. De Pro heeft geen PEQ actief en staat op -20dB gain.

Ik wil twee presets hanteren:
1 positie waar ik zit te gamen en waarvan ik drie metingen heb, ongeveer 30cm uit elkaar.
1 positie waar wij film kijken en waarvan ik drie metingen heb, ongeveer 30/40 cm uit elkaar, de Movie presets.

In de Denon dus 2 presets en in de MiniDSP ook 2 presets. Gaming en Movie.

De benedenverdieping is een open U vorm. Voorkant keuken, achterzijde woonkamer.
Woonkamer is 5,25x5,25. Er staat een subs links van de TV en de andere staat aan de andere kant we tegenover.
De gaming is dus recht tegenover de TV en de Movie is dus rechts op het lange gedeelte van de bank.

Ik denk alleen dat ik de data/metingen nog een keer overnieuw moet optimaliseren. Dan kom ik ook op het punt waar jullie opmerkingen over hadden en ik nu dus een vraag:

Under Frequency range to optimize, the minimum and maximum frequencies default to the minimum and maximum frequencies of the data itself, with an additonal upper limit of 400 Hz if the data goes higher. We don't want to optimize this project over such a wide frequency range. We'll instead optimize from 15 Hz to 160 Hz (the latter being an octave above the anticipated 80 Hz crossover frequency). Uncheck Auto and enter these values into the minimum and maximum optimization frequency edit controls. We can keep the default maximum time limit for optimization at 30 minutes for now. Making these changes gives the result shown below.

Hier zeggen ze dat ze vanaf 15Hz optimaliseren en dus eventueel gain toevoegen of cutten.
Voor de gaming preset heb ik 75dB als streef dB opgegeven. Vanaf 22Hz zit bijna alles daarboven en zal MSO dus cutten.
Onder de 22Hz moet ie boosten. Je zou dus de optimalisatie beter vanaf 22Hz kunnen doen?
Wat raden jullie aan?

Ik moet alles nog in de MiniDSP laden en een after meting doen.

Hier de optimalisatie run die ik gisteren heb gedaan en volgens mij vanaf 9Hz heb laten doen (onjuist dus). Met een boost van max 15dB onder de 20Hz.

[Voor 24% gewijzigd door CPM op 24-02-2023 22:29]

• B_FORCE
  • Niet online
@CPM Ik zie aan de linkerkant een lege plek.

Laat wat moois bouwen, zet die plant erop (of erin) en je hebt een mooie 3e subwoofer :)
Of bedoel je nu dat er daar juist al een staat?

Lastige situatie met een bank midden in de kamer.
Je mist in de lengterichting nu wel een sub eigenlijk.

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

@B_FORCE
Als je goed kijkt zie je de sub links van de TV in de hoek (sub1). Die andere staat links op de foto tussen de plant en het dressoir (sub2). Waar de subs moeten staan is nog onderwerp van gesprek thuis. WAF heeft een plant in gedachten op de plek waar nu sub1 staat. Sub1 zal dan moeten verplaatsen naar rechts van het TV meubel. Ik wil uiteraard een derde sub rechts van de TV en dan idd een ombouw om sub1 links van de TV en de plant erboven op. NO-GO op dit moment kan ik je vertellen. Maar zoiets heeft tijd nodig. Eerst de hoek links naast de TV opfleuren, doe ik dat goed dan kan ik door naar level 3 - sub3. ;-)

• B_FORCE
  • Niet online
@CPM ah, dat verduidelijkt wel wat :)

Dat maakt het wel lastig, want de subs staan dan in hetzelfde vlak/as (plane).
Of met andere woorden, er is weinig dat kan helpen in de lengte richting van de kamer.

Met twee subwoofers, kun je dan nog beter een van de subs rechts van de TV hebben ipv links.
Dan houd je voor nu een plekje links van de TV vrij.
Koop een mooie grote plant en zet die daar (voorlopig), dan is de vrouw ook weer blij, lol

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

Hier het resultaat.

Subs:

Rood: Subs+Leftmain met crossover op 250Hz
Groen: Subs+Leftmain met crossover op 80Hz
Blauw: Subs+Mains met crossover op 80Hz

Lijkt erop op dat de subs en de mains elkaar behoorlijk in de weg zitten in o.a. het crossover gebied. Ook als ik alleen de mains meet (zonder subs) met een crossover van 80Hz zie ik enorme pieken onder de 80Hz (roommode?) die de subs ook in lagere Hz dwars zitten.

MSO heeft zijn werk redelijke goed gedaan, de response van de subs in de ruimte is goed. Nu er nog één geheel van maken. Wat een werk. Denk dat er een basstrap moet komen ipv een plant. :+

[Voor 3% gewijzigd door CPM op 04-02-2023 20:58]

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

CPM schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:56:
... Denk dat er een basstrap moet komen ipv een plant. :+
Heb je je dekentje al op de tuinset liggen?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45

ParaWM

Pro Prutser

Hier het resultaat.

Subs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt erop op dat de subs en de mains elkaar behoorlijk in de weg zitten in o.a. het crossover gebied. Ook als ik alleen de mains meet (zonder subs) met een crossover van 80Hz zie ik enorme pieken onder de 80Hz (roommode?) die de subs ook in lagere Hz dwars zitten.

MSO heeft zijn werk redelijke goed gedaan, de response van de subs in de ruimte is goed. Nu er nog één geheel van maken. Wat een werk. Denk dat er een basstrap moet komen ipv een plant. :+
Het is allemaal al weer even geleden voor me, en heb het niet vaak genoeg gedaan om alles te hebben onthouden, maar ik zat even in mijn notities te bladeren..... Maar dit was mijn aanpak, heb je al deze stappen ook gedaan? Vooral de REW alignement tool is ook heel nuttig om te optimale crossover (XO) te bepalen. Als ik je grafiek zie, kan die best wel eens mij 90 of 100hz liggen voor je.

- MSO exercitie om van alle subs 1 virtuele te maken
- Dan Audyssey draaien
- HPF (High Pass Filter) in de MiniDSP om alles onder de 22hz (in jouw geval als ik de sub output zie) te dempen.
- REW alignement tool: ideale XO met Mains vinden en ideale XO met Centre vinden (evt zelfs met Surrounds)
- Eventuele house curve instellen (Shelf Filter Input MiniDSP)

Dit waren mij notities voor het werk met de REW alignment tool, was wel middagje werk:

Meet Subs nu alleen op XO's 60/80/90/100/110/120 en L+R alleen op diezelfde XO's
Alignement tool: L+R60 & Subs60, align bij cursor 60. Noteer delay en Save predicted response
Doe dit voor elke XO en kies de beste voor L+R+Subs XO.
Meet L+R+Subs samen bij elke XO, met de gevonden delay ingesteld (in MiniDSP, optellen bij huidge output delays). Kies/bevestig de beste --> XO=90Hz
Meet C+Subs bij paar XO's en kies Center XO
Meet Surr+Subs bij paar XO's en kies Surrounds XO

Mijn uiteindelijke XO's zijn 90hz geworden voor de Mains en de Center en 110hz voor de Surrounds. Omdat de MiniDSP 4 preset knoppen heeft op de afstandsbediening heb ik ook vier profielen ingesteld uiteindelijk:

1. Muziek: Filterset Aligned met de Mains: 3db House Curve (=Low Shelf filter): redelijk flat profiel dus
2. Muziek: Filterset Aligned met de Mains: 10db House Curve (=Low Shelf filter): voor heftige bas
3. Films: Filterset Aligned met de Centre: 3db House Curve (=Low Shelf filter): redelijk flat profiel dus
4. Films: Filterset Aligned met de Centre: 10db House Curve (=Low Shelf filter): voor heftige bas

Sinterklaas wil bier !

CPM schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:55:
Het is een SB-1000 Pro en een SB-1000. De laaste is via een wireless Soundpath aangesloten. DE SB-1000 staat op 12u qua gain. De Pro heeft geen PEQ actief en staat op -20dB gain.
Staan de gains niet erg verschillend? Liggen de responses dicht bij elkaar qua amplitude van beide subs?
Ik wil twee presets hanteren:
1 positie waar ik zit te gamen en waarvan ik drie metingen heb, ongeveer 30cm uit elkaar.
1 positie waar wij film kijken en waarvan ik drie metingen heb, ongeveer 30/40 cm uit elkaar, de Movie presets.

In de Denon dus 2 presets en in de MiniDSP ook 2 presets. Gaming en Movie.
Drie metingen; betekent dat 3 posities (en dus 6 metingen)? Dus 3 posities ingemeten, en daar twee setups mee gemaakt? Wel ingewikkeld zo, je zou ook kunnen kijken hoe goed je het krijgt met 1 preset voor alle drie de posities. Dat is wel een beetje het idee van MSO ook.
Hier zeggen ze dat ze vanaf 15Hz optimaliseren en dus eventueel gain toevoegen of cutten.
Voor de gaming preset heb ik 75dB als streef dB opgegeven. Vanaf 22Hz zit bijna alles daarboven en zal MSO dus cutten.
Onder de 22Hz moet ie boosten. Je zou dus de optimalisatie beter vanaf 22Hz kunnen doen?
Wat raden jullie aan?
Sja, sub 20Hz gaan is alleen zinnig als je echt veel conus oppervlakte inbrengt. Ik zou 22Hz+ doen, denk minder vervorming.
Hier het resultaat.

Subs:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja het makkelijkste is om overal DSP op te hebben. Je zou je AVR kunnen gebruiken om de pieken van je fronts onder de 100Hz te corrigeren. Of een iets hogere crossover instellen. Sowieso kan de response van je subs ook wel wat glad getrokken worden.

Mocht je nog een nieuwe MSO sessie gaan doen, zou ik nog de truc meenemen die ik eerder vertelde van de mic laten staan op de MLP en een controle meting doen en inladen in MSO (zie deze post).

• CPM
  • Niet online

CPM

Jag schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:07:
[...]

Staan de gains niet erg verschillend? Liggen de responses dicht bij elkaar qua amplitude van beide subs?

[...]

Drie metingen; betekent dat 3 posities (en dus 6 metingen)? Dus 3 posities ingemeten, en daar twee setups mee gemaakt? Wel ingewikkeld zo, je zou ook kunnen kijken hoe goed je het krijgt met 1 preset voor alle drie de posities. Dat is wel een beetje het idee van MSO ook.

[...]

Sja, sub 20Hz gaan is alleen zinnig als je echt veel conus oppervlakte inbrengt. Ik zou 22Hz+ doen, denk minder vervorming.

[...]

Ja het makkelijkste is om overal DSP op te hebben. Je zou je AVR kunnen gebruiken om de pieken van je fronts onder de 100Hz te corrigeren. Of een iets hogere crossover instellen. Sowieso kan de response van je subs ook wel wat glad getrokken worden.

Mocht je nog een nieuwe MSO sessie gaan doen, zou ik nog de truc meenemen die ik eerder vertelde van de mic laten staan op de MLP en een controle meting doen en inladen in MSO (zie deze post).
@Jag
De gains van de subs heb ik (volgens mij) op elkaar afgestemd voordat ik het hele proces ben begonnen. Dus kijken dat ze dezelfde output hadden met pinknoise op de MLP. MSO heeft volgens mij wel een gain aanpassing gedaan voor één van de subs, zo even uit mijn hoofd. Maar ik zal het nog eens controleren.

Wat bedoel je met response amplitude?

En ik heb idd 3 posities en 6 metingen (3 per sub) voor Gaming en 3 posities en 6 metingen (3 per sub) voor Movie.
Klopt idd dat je het zo wat ingewikkelder maakt, maar zo heb ik wel een betere kans op een optimalere resultaat per Preset(Gaming/Movie). Zeker omdat er tussen de luister posities echt een enorm hoorbaar verschil is.
De gaming positie is nogal makkelijk want daar zit één persoon op een vaste plek in een vast houding. De Movie wordt gedeeld met twee personen, precies in een nul, liggend op een bank. ;)

Ik zal ook die controle meting doen, thanks voor de tip.

CPM schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:52:
[...]

@Jag
De gains van de subs heb ik (volgens mij) op elkaar afgestemd voordat ik het hele proces ben begonnen. Dus kijken dat ze dezelfde output hadden met pinknoise op de MLP. MSO heeft volgens mij wel een gain aanpassing gedaan voor één van de subs, zo even uit mijn hoofd. Maar ik zal het nog eens controleren.

Wat bedoel je met response amplitude?
Ok, dan zal het waarschijnlijk vrij dicht bij elkaar liggen. Met de amplitude van de response bedoel ik hoe hard de sub gemiddeld meet bij een gegeven input, in feite wat jij ook gemeten hebt met je pink noise.
En ik heb idd 3 posities en 6 metingen (3 per sub) voor Gaming en 3 posities en 6 metingen (3 per sub) voor Movie.
Dat zijn toch dezelfde 3 posities (en dus ook metingen)? Of heb je 3 posities heel dicht bij elkaar gemeten?

Om het geheel simpeler te houden, zou je 3 posities in kunnen meten, en 2 configs maken in MSO. Waarbij je dan voor de film preset je eigen moneyseat MLP maakt en voor de gaming preset de positie rechts op de bank.

[q]De Movie wordt gedeeld met twee personen, precies in een nul, liggend op een bank. ;)
Nullen zijn heel vervelend }:|. Idd wat @B_FORCE zegt, oplossing kan zijn sub aan de achterzijde, dan hef je geloof ik de even orde nodes op. Staat allemaal in het grote subwoofer handboek, zou ik even moeten opzoeken :).
Ik zal ook die controle meting doen, thanks voor de tip.
Ja en mic goed vastzetten ervoor. Heb je een statief? Bewerkelijk wel he?

Je zou nog een beetje house curve kunnen overwegen. Dit doet je in principe in de laatste stap, eerst PEQ's aan individuele DSP kanalen toewijzen en variatie verminderen. Dan met shared filters MLP gladtrekken en house curve toevoegen. Persoonlijk hou ik wel van sublaag waar je voor je gevoel tegen aan kan leunen, dan mag de onderkant wel wat meer aanwezig zijn *O*

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik hoop dat de vraag nog kleine genoeg is om het zo mogen stellen alhier, alvast bedankt!

--> Hoe stel ik mijn subwoofer correcter in middels Audyssey.

Ik beschik over een 5.1 configuratie met als receiver een Marantz SR5015 en een B&W ASW 608.
(+ Dali 2MK2 + Oberon Vokal + Oberon 1)

Nadat ik audyssey heb laten configueren merkte ik dat de subwoofer het niet deed omdat deze op -12dB was afgesteld. Dit probleem was op te lossen door deze op -11dB te zetten.

Verder heb ik de Subwoofermodus op LFE gezet en de LPF voor LFE op 90 HZ

De speakers staan op 'small/klein' en de Crossover op 80 HZ voor alle speakers.
Audyssey: MultEQxt = reference, Dynamic EQ = Aan, en Dynamic Volume staat uit.

Aanvankelijk leek het geluid mij prima maar toch merkte ik mij sommige geluiden die echt vanuit de sub komen dat hij niet lekker staat afgesteld. Geweerschoten (bv John Wick) klinken behoorlijk vreemd. Het uitzetten van Dynamic Volume hielp al wat maar ik heb toch het idee dat de sub fijner moet/kan klinken.

Nu ben ik eens wat gaan zoeken en ik kwam tegen dat het niet goed is dat na de Audyssey de sub op -12dB staat?

Mogelijk oplossing is het verminderen van het volume van de subwoofer zodat je uiteindelijk op -3/-4dB uitkomt?

Hieronder een foto van de manuele instellingen van de subwoofer:

Klopt het dat ik het volume manueel moet verlagen op de SUB, audyssey opnieuw moet laten lopen, om zo tot een betere afstelling te komen?

• Millert
@Deruxian
Het klopt wat je zegt. Als Audyssey je subwoofer op -12 zet staat de gain op je subwoofer te hoog. Zet deze wat lager en draai Audyssey opnieuw. Het correctie bereik van Audyssey loopt van +12 tot - 12. Je wilt binnen dit bereik uitkomen.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 13:32
@Deruxian Het zou natuurlijk kunnen dat als de 'trim' in de versterker zo laag staat, dat de sub niet voldoende signaal ziet om automatisch aan te springen. Dan springt hij pas aan midden in een luide explosie of geweerschot, zou raar kunnen klinken.
Als het goed is zit er in de Audyssey kalibratie stappen een stap bij waar wordt gevraagd je subwoofer volume bij te stellen zodat deze in een groen gebied (~85dB?) uitkomt.
Kort: Ja, verlaag volume op je sub en probeer opnieuw.

• CPM
  • Niet online

CPM

Nog even aan het spelen geweest en de methode van Home Theater Gamer gevolg. Deze is wat simpeler en korter dan MSO. Krijg er ook een iets beter resultaat. Maar ik ga me zeker nog verder verdiepen in MSO.
Hier de plaatjes.
Gain op de SUBS heb ik aangepast en 10dB lager gezet en via MiniDSP weer gecompenseerd. Er zit wat ruis op de kabels tussen receiver en MiniDSP. Met hogere gain op de subs hoor ik die iets te hard. :'(

Daarnaast wil ik nog eens goed kijken naar de integratie met de mains. De subs lijken nu behoorlijk achter te lopen, tenminste die opmerkingen krijg ik. :)

Ik weet alleen niet goed wat het startpunt moet zijn om dit op te lossen. De subs zijn geoptimaliseerd, daarna Audyssey run gedaan. Audyssey uitgeschakeld voor de subs d.m.v. een curtain in de MultiQ app. De afstand die Audyssey geeft aan de subs is 667cm. Sub1 heeft een 16ms delay t.o.v. Sub2 in de MiniDSP. Deze waarde heb ik gebruikt uit de MSO optimalisatie.
Ik heb de time alignment functie in REW gebruikt, voor diverse crossovers om zo te bekijken wat de vlakste lijn gaf en bij welke crossover. Uiteindelijk gaf 90hz het beste resultaat en heb ik geen afstand veranderd in de AVR of geen extra delay (naast de 16ms)toegepast in de MiniDSP.

Nu opzoek naar een goed stappenplan voor de time alignment. Tips zijn welkom.

[Voor 22% gewijzigd door CPM op 10-02-2023 18:46]

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 16:53
LA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Serieus? Ik ben er totaal niet in thuis verder, maar ik heb mijn xxls400 twee jaar geleden laten repareren bij een lokale elektronica reparateur (Venlo) ivm een aanhoudende, fluctuerende brom. Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-

Daar kan ik zelf geen weekenden voor bezig zijn met uitzoeken en trial&error.
Ik heb een REL T-9 die ook een continu (zacht) brom geluid laat horen. Als ik de LFE knop aan de achterkant luider zet, wordt de brom ook luider. Sub nieuw gekocht in 2016 en staat altijd aan. Probleem speelt een klein jaartje.
Dit lijkt me dus iets wat vrij goedkoop te repareren is?
Iemand suggesties waar ik dit kan laten doen? Omgeving Maastricht. Dank!

[Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 10-02-2023 19:26]

LG OLED65G1RLA / Sennheiser Ambeo Max + SVS SB-1000 Pro / Zidoo Z9X / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v14.0.10 (SMOEUXM)

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 23:17

Grozno

acts without consequence!

Is de brom ook hoorbaar als er geen verbinding met de receiver is?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• daffie82
Grozno schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:09:
Is de brom ook hoorbaar als er geen verbinding met de receiver is?
Neen. Dan is de brom niet hoorbaar. Wat wil dat zeggen?

LG OLED65G1RLA / Sennheiser Ambeo Max + SVS SB-1000 Pro / Zidoo Z9X / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v14.0.10 (SMOEUXM)

• Millert
@daffie82 Wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn is een aardlus. Maak eens verschillende apparaten spanningsloos en kijk of dit de brom wegneemt en als je coax gebruikt (ziggo) koppel die ook eens los.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 23:17

Grozno

acts without consequence!

Ik ben geen electricien, dus ik gok een beetje, maar het kan met een verschil in polariteit tussen stekkers of een aardlus te maken hebben.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:15
@Grozno wat bij mij hielp was een goede kabel tussen de sub en de receiver. En met goed bedoel ik goed afgeschermd.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• daffie82
j-phone schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:43:
@Grozno wat bij mij hielp was een goede kabel tussen de sub en de receiver. En met goed bedoel ik goed afgeschermd.
Linkje?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44

Exirion

Gadgetfetisjist

j-phone schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:43:
Dat gaat je bij een aardlus niet helpen.

Alles los halen en stap voor stap aansluiten om te kijken wanneer de brom begint. Liefst stekkers uit het stopcontact als je signaalkabels tussen apparaten weer aansluit. Bij een flink potentiaalverschil kan aansluiten onder spanning (met tulpaansluitingen) je electronica een opdonder geven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:55
Bij een aardlus niet, maar als er andere kabels in de buurt liggen die wat introduceren wel.

Ik heb een tijd een Oehlbach NF subwooferkabel gehad, en die was gewoon niet goed genoeg afgeschermd.
Vermoedelijk zat er geen folie in.

Vervangen door een QED performance en toen was het opeens opgelost.
Die kabel heeft dubbele afscherming, dus ook folie.

• daffie82
Ik heb geen aardlus, dat is reeds uitvoerig met een specialist getest. Een aardlus is het dus zeker niet.

er komt de komende dagen een sub van SVS aan, eens kijken of die hetzelfde probleem geeft. Ik zal voor de zekerheid zo een kabel van QED ook bestellen, om uit te sluiten dat het daar aan zou liggen.

[Voor 49% gewijzigd door daffie82 op 13-02-2023 10:21]

• ominous
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 15:55
@daffie82 ik zou beginnen om systeem aan te zetten zodat de brom aanwezig is, en dan 1 voor 1 de HDMI kabels los te koppelen van de receiver.

Bij mij was het uiteindelijk de Coax kabel van Ziggo. (Dus zodra de kabel van Ziggo uit de HDMI poort was op de receiver, was de brom ook weg.)

Deze eruit eindelijk tussen en was opgelost

Linkje

[Voor 28% gewijzigd door ominous op 15-02-2023 09:43]

• daffie82
ominous schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:40:
@daffie82 ik zou beginnen om systeem aan te zetten zodat de brom aanwezig is, en dan 1 voor 1 de HDMI kabels los te koppelen van de receiver.

Bij mij was het uiteindelijk de Coax kabel van Ziggo. (Dus zodra de kabel van Ziggo uit de HDMI poort was op de receiver, was de brom ook weg.)

Deze eruit eindelijk tussen en was opgelost

Linkje
Thanks, maar dat was het niet.
Heb zelfs alle apparaten van het stroomnet gehaald en enkel de REL aangezet en hij had nog een brom.
Ook tijdens TV kijken gewoon eens Coax uit de muur gehaald. Tv beeld viel weg. Brom was helaas geen verschil.

Uiteindelijk ook andere kabel geprobeerd (QED performance) en toen was de brom nog veel luider dan met mijn originele kabel (ook een zeer goede kabel maar wel +10 jaar oud).

Er komt binnen paar dagen een SVS sub aan. Benieuwd of het dan opgelost is.

[Voor 5% gewijzigd door daffie82 op 15-02-2023 10:20]

• ominous
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 15:55
daffie82 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Thanks, maar dat was het niet.
Heb zelfs alle apparaten van het stroomnet gehaald en enkel de REL aangezet en hij had nog een brom.
Ook tijdens TV kijken gewoon eens Coax uit de muur gehaald. Tv beeld viel weg. Brom was helaas geen verschil.

Uiteindelijk ook andere kabel geprobeerd (QED performance) en toen was de brom nog veel luider dan met mijn originele kabel (ook een zeer goede kabel maar wel +10 jaar oud).

Er komt binnen paar dagen een SVS sub aan. Benieuwd of het dan opgelost is.
Aaa oke, ik dacht dat je dat al had geprobeerd om enkel sub aan te sluiten en dat toen de brom weg was.

Dan ga ik ervanuit dat het in de sub zit/aansluitingen

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 07:01
Propheticus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:20:
@Deruxian Het zou natuurlijk kunnen dat als de 'trim' in de versterker zo laag staat, dat de sub niet voldoende signaal ziet om automatisch aan te springen. Dan springt hij pas aan midden in een luide explosie of geweerschot, zou raar kunnen klinken.
Als het goed is zit er in de Audyssey kalibratie stappen een stap bij waar wordt gevraagd je subwoofer volume bij te stellen zodat deze in een groen gebied (~85dB?) uitkomt.
Kort: Ja, verlaag volume op je sub en probeer opnieuw.
Dit probleem had ik hier ook met een SVS sub, ik heb dat simpelweg opgelost met een philips hue smart switch en de schakelaar van de sub on "on" gezet.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• CPM
  • Niet online

CPM

Deruxian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:12:
Ik hoop dat de vraag nog kleine genoeg is om het zo mogen stellen alhier, alvast bedankt!

--> Hoe stel ik mijn subwoofer correcter in middels Audyssey.

Ik beschik over een 5.1 configuratie met als receiver een Marantz SR5015 en een B&W ASW 608.
(+ Dali 2MK2 + Oberon Vokal + Oberon 1)

Nadat ik audyssey heb laten configueren merkte ik dat de subwoofer het niet deed omdat deze op -12dB was afgesteld. Dit probleem was op te lossen door deze op -11dB te zetten.

Verder heb ik de Subwoofermodus op LFE gezet en de LPF voor LFE op 90 HZ

De speakers staan op 'small/klein' en de Crossover op 80 HZ voor alle speakers.
Audyssey: MultEQxt = reference, Dynamic EQ = Aan, en Dynamic Volume staat uit.

Aanvankelijk leek het geluid mij prima maar toch merkte ik mij sommige geluiden die echt vanuit de sub komen dat hij niet lekker staat afgesteld. Geweerschoten (bv John Wick) klinken behoorlijk vreemd. Het uitzetten van Dynamic Volume hielp al wat maar ik heb toch het idee dat de sub fijner moet/kan klinken.

Nu ben ik eens wat gaan zoeken en ik kwam tegen dat het niet goed is dat na de Audyssey de sub op -12dB staat?

Mogelijk oplossing is het verminderen van het volume van de subwoofer zodat je uiteindelijk op -3/-4dB uitkomt?

Hieronder een foto van de manuele instellingen van de subwoofer:

[Afbeelding]

Klopt het dat ik het volume manueel moet verlagen op de SUB, audyssey opnieuw moet laten lopen, om zo tot een betere afstelling te komen?
Ik zie dat je de sub ook op 90hz hebt staan met de knop achterop, maar als het goed is regel je dit al in de receiver, de standaard instelling hiervoor is 120hz in de receiver. De sub zou je dus met de knop maximaal kunnen zetten (250hz? Kan het niet lezen.)
Speakers op 80 crossover kan, dan klinkt het wellicht iets voller vanuit je mains maar soms krijg je een betere integratie als de crossover hoger is.
Als je de sub op 90hz hebt staan en de mains hoger (100) dan kan het zijn dat je een dip hebt in het crossover gebied en er dus bass mist.
Ook heb je met Dynamic EQ een bass boost afhankelijk van je luister volume. Persoonlijk vind ik dat soms er "dynamisch" in de zin van: ineens veel bass t.o.v. de rest en wat onrustiger.
Het blijft een persoonlijk dingetje. Wat je ook kan doen is DynEQ uit en na de Audyssey meting je subs in de receiver met 3dB plussen en kijken hoe dat klinkt.

De gain van de sub kun je verlagen en dan het sub volume in je receiver verhogen. Rond 0db is een mooie setting. Je kunt een dB meter gebruiken om dat te doen, hoef je geen Audyssey run meer te doen.

Check ook even of je de laaste firmware hebt van de receiver.

[Voor 4% gewijzigd door CPM op 15-02-2023 20:19]

• Millert
Vergeet ook niet de reference level off-set van Dynamic EQ. Deze kan je variëren naargelang de content en naar smaak.

https://support.denon.com...e-level-offset-definition

• CPM
  • Niet online

CPM

Jag schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:15:
[...]

Je zou nog een beetje house curve kunnen overwegen. Dit doet je in principe in de laatste stap, eerst PEQ's aan individuele DSP kanalen toewijzen en variatie verminderen. Dan met shared filters MLP gladtrekken en house curve toevoegen. Persoonlijk hou ik wel van sublaag waar je voor je gevoel tegen aan kan leunen, dan mag de onderkant wel wat meer aanwezig zijn *O*
@Jag
Ik lees in de MSO tutorial nou niet direct hoe je een goede housecurve kan toevoegen of zit ik te slapen?

De REW methode is daarin een stuk duidelijker....

[Voor 4% gewijzigd door CPM op 23-02-2023 23:07]

CPM schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:06:
[...]

@Jag
Ik lees in de MSO tutorial nou niet direct hoe je een goede housecurve kan toevoegen of zit ik te slapen?

De REW methode is daarin een stuk duidelijker....
Nee dat is idd niet zo triviaal. Het is een frd bestand met deze opmaak

" file generated by XSim
"------------------------
"
" FREQ [Hz], MAG [dB], ANGLE [°]
"
10 111.136 -8.3
10.15349 111.134 -8.38
10.30933 111.131 -8.48
10.46757 111.128 -8.6
10.62824 111.124 -8.72
10.79137 111.12 -8.86
10.957 111.116 -8.99
11.12518 111.112 -9.14

Ik heb een shelf in xsim gebouwd en zo een target curve gemaakt. Je mag mijn house curve ook gebruiken als je wilt. Een 6dB shelf ergens onder de 100Hz beginnend. Je kan ook een graph aanmaken waarin je de house curve plot. Ja niemand heeft ooit beweerd dat MSO super eenvoudig in gebruik is :+

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Als je een MiniDSP hebt, kun je toch beter na alle tuning en filters, als je helemaal tevreden bent een Low Shelf filter op de input zijde van de MiniDSP zetten? Dat lijkt me de simpelste oplossing.

Sinterklaas wil bier !

• CPM
  • Niet online

CPM

ParaWM schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:50:
Als je een MiniDSP hebt, kun je toch beter na alle tuning en filters, als je helemaal tevreden bent een Low Shelf filter op de input zijde van de MiniDSP zetten? Dat lijkt me de simpelste oplossing.
Volgens mij moet dat ook kunnen idd.

@Jag thank ik zal er een keer naar kijken.

Vandaag vooral bezig geweest met de timing van de subs. Deze blijven erg achter bij de mains, de bass is daardoor wat traag t.o.v. de rest, vooral met muziek+Audyssey hoor je dat.

Ik heb met REW gekeken naar de timing van de subs t.o.v. elkaar naar de MLP. De sub die het dichte bij stond moest ik met 0.67ms vertragen om ze gelijk te krijgen. Dat heb ik gedaan in de MiniDSP.
Dat is de sub die draadloos is aangesloten.

Helaas kan ik de sub afstand in de AVR niet verder aanpassen naar een grotere afstand. Er kan maximaal 6meter zitten tussen de kortste afstand en de verste afstand. De rear speakers stonden op 1.34m en de sub op 7.34.
De subs blijven dus behoorlijk achterlopen op de mains en tussen de 80hz en 150hz zitten een paar nare dips die de integratie sub/mains behoorlijk verstoren.
Veel geprobeerd met de afstand en verschillende crossovers en de mains curve van de mains aanpassen in de Audyssey app maar het blijft een lastig gebied en helemaal op timing gebied.
Heb zelfs wat oude metingen er bij gepakt toen er nog één sub stond en het lijkt er zelfs op dat de tweede sub niet eens zoveel meerwaarde heeft. De MiniDSP is wel een handige toevoeging aangezien ik daar meer mee kan dan de PEQ op de sb-1000 pro.

Uiteindelijk besloten om de rears een meter meer afstand te geven zodat ik de sub ook een meter meer kon geven om zo minder vertraging te hebben. Crossover op moeten hogen naar 110 helaas maar de lijn werd wel vlakker.
Het geluid van de rears is nu iets "sneller" bij mijn luister positie, maar met gaming is dat niet heel erg aangezien je het dus sneller hoort als er iets achter je gebeurt. 8)

De volgende stap gaat denk ik het verplaatsen van de sub zijn die het verste weg staat. Als ik hem van links naar rechts verplaats staat ie ongeveer 70cm dichter bij de MLP. Hopelijk kan ik de dip die onstaat (heb ik al eens gemeten) opvangen met de tweede sub. Qua timing zou ik dan iets beter moeten uitkomen.

Het waren weer een paar leerzame uurtjes met veel metingen. B)

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 16:09
Mijn oude Canton sub 10.2 is helaas overleden.

Lees veel goeds over SVS hier en elders. Zit nu naar de 1000 serie te kijken. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de 1000 serie subs ?

En eventueel nog andere aanraders om naar te kijken in de 500-1000 prijsklasse ?

[Voor 17% gewijzigd door GaHard op 25-02-2023 16:09]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

GaHard schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:06:

Lees veel goeds over SVS hier en elders. Zit nu naar de 1000 serie te kijken. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de 1000 serie subs ?

En eventueel nog andere aanraders om naar te kijken in de 500-1000 prijsklasse ?
Vermoed dat je van één sub komt, als ik het goed lees? Best tip is dan om voor 2 te gaan! Twee PB-1000's >> 1 x PB-2000 bijvoorbeeld. De Pro versies zijn wat nieuwer en hebben een handige app, maar die gaan al richting 1000,- per stuk nieuw. De orginele kun je, bij Doublepoint, met nieuwsbriefkorting en misschien nog een mailtje voor een offerte, mogelijk nog wel onder de 1000,- krijgen voor twee stuks. Of met wat geduld en een MP zoekopdracht nog wat minder. Succes met de zoektocht!

https://doublepoint.nl/svs-pb-1000-subwoofer-zwart

Sinterklaas wil bier !

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
ParaWM schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:22:
[...]
Vermoed dat je van één sub komt, als ik het goed lees? Best tip is dan om voor 2 te gaan!
Dat hangt helemaal van de situatie en setup af.
Meer is niet altijd beter...
XTZ sub 12.17 edge.
Prijs-/kwaliteit haast onverslaanbaar.

Arendal 1961 1s.
Iets duurder dan de XTZ, maar zeer goed gebouwd.

SVS maakt in principe wel prima subs, maar in Nederland zijn ze vanwege dure import gewoon overpriced.

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 16:09
N1v3K schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Dat hangt helemaal van de situatie en setup af.
Meer is niet altijd beter...

[...]

XTZ sub 12.17 edge.
Prijs-/kwaliteit haast onverslaanbaar.

Arendal 1961 1s.
Iets duurder dan de XTZ, maar zeer goed gebouwd.

SVS maakt in principe wel prima subs, maar in Nederland zijn ze vanwege dure import gewoon overpriced.
Dat viel mij ook al op ja zag wat reviews met zeer schappelijke adviesprijzen voorbij komen maar de goedkoopste prijzen die hier lokaal voorbij kwamen zaten daar al gauw €100-200 bovenop.

Ga die jij noemt zo even bekijken.

Komt in de huiskamer te staan, zitgedeelte is ongeveer 7 bij 5 met daarnaast nog open toegang naar keuken/eethoek. Geen akoestische platen aan de wand o.i.d.

De rest van de setup is:
Denon AVC-S660H
FL/FR: Boston Acoustics A360
SL/SR: Boston Acoustics A26
Center: Polk ES35

1 sub lijkt me genoeg eigenlijk. Heb ook nog buren aan beide kanten, 90% van de tijd draai ik zonder sub maar af en toe tijdens een film of als je even wat muziek wil knallen dan mis ik het wel.

[Voor 9% gewijzigd door GaHard op 25-02-2023 17:27]

• Trichoglossus
Hou er wel rekening mee dat de PB serie van SVS een flink stuk groter is dan de SB serie.
En groter dan jouw oude Canton

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Klipsch sub.

En ga je voor een 10"of 12" sub of wat anders? Muziek? Films?

• Goofy1978
  • Laatst online: 20:13

Arendal 1961 1s die ook al is aangehaald schijnt echt goed te zijn, veel meer output dan een svs sb2000
En al helemaal vergeleken met een svs sb1000 de arendal speelt zeker 10db harder @20hz.
Svs is in nederland ook best duur, arendal word verzonden vanuit magazijn rotterdam dus geen extra invoerkosten.
Heb zelf een svs sb2000 prima sub maar prijs kwaliteit is arendal beter in nederland.
After sales schijnt ook erg goed te zijn met lange garantie.

• kevinmastah2005
  • Laatst online: 09-06 15:05
Paar dagen geleden een Svs Pb-2000 pro besteld maar helaas nog niet ontvangen.

Ik kom van een…..

12.2r.

Ben benieuwd.

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• Trichoglossus
Ik hoop dat je niet schrikt van het enorme formaat van de svs >:)

• kevinmastah2005
  • Laatst online: 09-06 15:05
@Trichoglossus

Uiteraard heb ik naar de afmetingen gekeken.
Van de Eltax 40x40x40 naar de Svs 60x55x50 ongv.

Komt goed :-)

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• N1v3K
  • Niet online
Voor de liefhebbers van SVS... De 3000 familie krijgt uitbreiding in de vorm van een in-wall variant met dual 9" drivers.
Klein kastje hebben ze ervan gemaakt. Mooie opossing voor als je graag wilt wegstoppen. Het zou zelfs in een verlaagd plafond kunnen (ik weet alleen niet of het mag hangen).

• B_FORCE
  • Niet online
Ik had ooit een 10inch subje dat 30x30x30 cm was.
In theorie kan het nog kleiner (vooral de diepte), omdat ik destijds een subamp had die niet mooi luchtdicht was.(of kan evt extern)

Voor muziek gaat dat meer dan hard en laag genoeg, voor films is het ook prima.

One World Concepts

• N1v3K
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:26:
Klein kastje hebben ze ervan gemaakt. Mooie opossing voor als je graag wilt wegstoppen. Het zou zelfs in een verlaagd plafond kunnen (ik weet alleen niet of het mag hangen).
Ik heb die vraag bij SVS neergelegd.
Hun antwoord:

Ideally it should be mounted between two walls studs to keep it from moving around. Horizontal would span multiple studs and would require a custom install but it could be done if the studs were cut and then boxed out.

Acties:
  • +1Henk 'm!
CPM schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Volgens mij moet dat ook kunnen idd.

@Jag thank ik zal er een keer naar kijken.

Vandaag vooral bezig geweest met de timing van de subs. Deze blijven erg achter bij de mains, de bass is daardoor wat traag t.o.v. de rest, vooral met muziek+Audyssey hoor je dat.

Ik heb met REW gekeken naar de timing van de subs t.o.v. elkaar naar de MLP. De sub die het dichte bij stond moest ik met 0.67ms vertragen om ze gelijk te krijgen. Dat heb ik gedaan in de MiniDSP.
Dat is de sub die draadloos is aangesloten.

Helaas kan ik de sub afstand in de AVR niet verder aanpassen naar een grotere afstand. Er kan maximaal 6meter zitten tussen de kortste afstand en de verste afstand. De rear speakers stonden op 1.34m en de sub op 7.34.
De subs blijven dus behoorlijk achterlopen op de mains en tussen de 80hz en 150hz zitten een paar nare dips die de integratie sub/mains behoorlijk verstoren.
Veel geprobeerd met de afstand en verschillende crossovers en de mains curve van de mains aanpassen in de Audyssey app maar het blijft een lastig gebied en helemaal op timing gebied.
Heb zelfs wat oude metingen er bij gepakt toen er nog één sub stond en het lijkt er zelfs op dat de tweede sub niet eens zoveel meerwaarde heeft. De MiniDSP is wel een handige toevoeging aangezien ik daar meer mee kan dan de PEQ op de sb-1000 pro.

Uiteindelijk besloten om de rears een meter meer afstand te geven zodat ik de sub ook een meter meer kon geven om zo minder vertraging te hebben. Crossover op moeten hogen naar 110 helaas maar de lijn werd wel vlakker.
Het geluid van de rears is nu iets "sneller" bij mijn luister positie, maar met gaming is dat niet heel erg aangezien je het dus sneller hoort als er iets achter je gebeurt. 8)

De volgende stap gaat denk ik het verplaatsen van de sub zijn die het verste weg staat. Als ik hem van links naar rechts verplaats staat ie ongeveer 70cm dichter bij de MLP. Hopelijk kan ik de dip die onstaat (heb ik al eens gemeten) opvangen met de tweede sub. Qua timing zou ik dan iets beter moeten uitkomen.

Het waren weer een paar leerzame uurtjes met veel metingen. B)
Zelf vind ik dat dus een enorm lastig onderwerp, de "timing" van subs, daarom had ik nog niet eerder gereageerd. Ik heb dus sterk het idee dat hoe snel het klinkt met de respoinse en bijbhorende integratie met fronts te maken heeft. En als je de response, met symetrische flanksteilheden (dus zelfde orde afval voor subs en mains) bewerkstelligt, en het ongeveer op tijd zet, dan is het goed. Maar hoe precies het op tijd moet staan, dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Dus als ik met MSO optimaliseer, dan kies voor de mogelijke delays voor de subs altijd maar een klein bereik rond de "optimale" waarde waarbij het precies op tijd staat.

Maar of je een 3 ms delay van een sub kan horen als de response verder wel precies hetzelfde is? ik zou haast denken van niet. Maar bovenstaande tactiek.

Crossovers ontwerp ik eigenlijk altijd met de EQ tool van REW, omdat je daar een target response inc laag of hoog afval kan kiezen met instelbare flanksteilheid. Ik voeg dan eerst handmatig (die laat ik ook manual staan) high of lowpass filters toe, gewoon tekstboek filters. En dan laat ik REW met wat PEQs optimaliseren om tot exact de target curve te komen. Zo is crossoverfilter design makkelijk en zeer precies..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik draai al vrij lang mee in de audio en akoestiek, en ik heb er ook voor gestudeerd.
Ik heb nooit begrepen wat mensen met "snel" of "traag" bedoelen.

In de fysica en akoestiek bestaat dat begrip namelijk helemaal niet op die manier.
Wanneer iets "traag" wordt betekent dit niks anders dan dat de freq resp in elkaar zakt.
In het gedeelte waar de speaker werkt als een zuiger, volgt het gewoon de wetten van de regeltechniek.
Maar ook hier geeft een hoge Q gewoon een opslingering in freq resp en geeft een lage Q een zwakke afval.

Uiteraard zit hier wel een bepaalde groeplooptijd aan vast.
Dit is een soort frequentie afhankelijke delay (dus niet een delay constant over hele spectrum).
In het laag kunnen we daar ons echter behoorlijk wat permitteren.
Zolang de globale response (gezien vanuit het filter en driver, niet de ruimte) niet al te gekke bokkensprongen maakt, hoef je daar niet druk om te maken.

Wel is er nog iets als attack en release, in bijvoorbeeld compressors.
Daar hebben we niet zoveel mee te maken in dit geval uiteraard.

Wat wel zou kunnen, is dat een aantal staande golven minder waarneembaar zijn.
Aangezien een staande golf per definitie "nagalmt" (om het maar even simpel te houden), kun je dat ervaren af "traag". Of wanneer dat ineens weg is lijkt het als het "sneller" is.

Of de filters symmetrische of asymmetrische zijn, of van welke orde is naar mijn mening wel enorm spijkers op laagwater zoeken, tenzij je ineens vrij extreme situaties gaat creëren.
Lagere orde filters geven wel minder group delay.

In een relatief symmetrische opstelling kun je prima af met 4e order low pass, en 2e orde highpass.
Hoger zou ik niet gaan omdat je daar zeer weinig meer wint.

Lager zou ik alleen doen wanneer de speakers compleet zijn geoptimaliseerd met deze filters erbij.

In een totaal symmetrische opstelling (twee subs aan de voorkant), kun je dat filter punt ook nog eens behoorlijk omhoog schroeven. 200-300Hz is dan geen enkel probleem (mits de subwoofer drivers daar geen gekke dingen doen uiteraard)

One World Concepts

Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee