• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 15:45
De eerste naar beneden, even pauze. 😅🫣

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ja dat is het idee, de JBL's gaan niet erg diep, maar hebben een heel hoog rendement vanaf 40hz en kunnen daarmee een lekkere "slam" geven. De monoliths doen dan vooral daaronder hun werk. Voor stereo kan ik dat makkelijk regelen via een minidsp shd studio, maar hoe ik dit met mijn denon receiver kan doen, weet ik niet.
Heb je de mogelijkheid om iedere sub een dsp kanaal te geven?

Flinke jongens zijn het trouwens! De ULF subs, heel mooi

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:16
Subwoofer topic

Zo, na enige aarzeling toch een subwoofer gekocht! Niet zo'n big one als hier boven, maar een bescheiden SVS SB-1000. Dat had ik eerder moeten doen! _/-\o_
Speel 85% muziek en misschien 15% film. Dus had ik geen boombox nodig, maar vooral een audiofiele sub.

Mijn muziek-installatie bestaat verder uit:
* Denon AVC-X6500H AV receiver
* front: Infinity Kappa 7 vloerstaanders (ruim 30 jaar geleden nieuw gekocht)
* center: Infinity Alpha Center
* surround en height : Infinity Alpha 5

De Kappa's zijn flinke jongens en daarom dacht ik altijd dat een subwoofer niks zou toevoegen, maar dat doet de subwoofer wel degelijk!
Aansluiten was een makkie. Woofer op LFE, phase op 0, Fronts op "klein" gezet en LFE + Main en Audyssey draaien.
Het lijkt wel of ik 2 klassen betere luidsprekers heb. De lage tonen gaan veel dieper en het totale geluidsbeeld is veel opener en er lijkt ook meer diepte in het geluid te zitten.
Misschien kan er nog wat gefinetuned (is dat Nederlands?) worden, maar voorlopig ben ik dik tevreden. :)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 P6

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:39
@Vulcan750 Volgens mij kan je de subwoofer instelling op LFE laten staan, LFE + Main gebruik je wanneer je speakers op Large staan.

"Here is the best way to understand Small/Large , LFE/LFE+Main and the LPF for LFE.

Small applies a 12 dB/octave high pass to the speaker at the selected crossover frequency.
Small sends a duplicate signal to the subwoofer and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected crossover frequency.
LFE means the subwoofer gets the LFE channel and redirected bass from any channels set to Small.
Large sends that channel a full-range signal. This is also known as ‘Full Band’.
LFE+Main sends a duplicate signal to the subwoofer for any channel set to Large and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected ‘crossover’ frequency1.
When set to LFE+Main, the subwoofer still gets the LFE channel and redirected bass from any other channels still set to Small."
https://subwoofer101.com/...nown%20as%20'Full%20Band'.

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:25
Canon23 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:17:
Even over yamaha yst sw800
Er zit een high level cut op. Is die voor evt aangesloten speakers op de sub zelf? Neem aan dat het geen invloed heeft op de speakers die aan de receiver hangen?
De low lvl cut vind uiteraard plaats op de receiver.

Ik weet dat je incombi een sub de speakers op small zet, maar in een geval van een simpele yamaha incombi met de bw 604 s2 geldt dat dan ook? Of kwestie van luisteren?
Luisteren! Al zal het sowieso op small moeten als je een crossover wilt instellen en dat wil je eigenlijk altijd wel tenzij je speakers hebt die tot 25Hz kunnen (met dezelfde 90db)
En de high level cut op de sub is inderdaad alleen nodig als je de high level inputs gebruikt op de sub. (die knop kan je dus gewoon vol open laten staan want de high level cut werkt ook op het lfe signaal)

Ik denk soms ook wel eens van doet die sub eigenlijk wel wat en dan zet ik hem even uit of de receiver op pure direct en dan hoor je ineens wat zon sub toch doet.
90 dB gevoelig @ 25hz, daar heb je heule grote subs voor nodig : 8)

• Vulcan750
Millert schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:34:
@Vulcan750 Volgens mij kan je de subwoofer instelling op LFE laten staan, LFE + Main gebruik je wanneer je speakers op Large staan.

"Here is the best way to understand Small/Large , LFE/LFE+Main and the LPF for LFE.

Small applies a 12 dB/octave high pass to the speaker at the selected crossover frequency.
Small sends a duplicate signal to the subwoofer and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected crossover frequency.
LFE means the subwoofer gets the LFE channel and redirected bass from any channels set to Small.
Large sends that channel a full-range signal. This is also known as ‘Full Band’.
LFE+Main sends a duplicate signal to the subwoofer for any channel set to Large and applies a 24 dB/octave low pass to the subwoofer at the selected ‘crossover’ frequency1.
When set to LFE+Main, the subwoofer still gets the LFE channel and redirected bass from any other channels still set to Small."
https://subwoofer101.com/...nown%20as%20'Full%20Band'.
Bedankt voor je reactie! Ik dacht dat LFE + Main altijd nodig was, anders zou je geen sub hebben als je op Direct of Pure Direct afspeelt. Zal het binnenkort eens uitproberen of dit uitmaakt!
Iedereen hier alvast een gezellige jaarwisseling toegewenst! 🎉🥂🍀

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 P6

• Millert
@Vulcan750 In (Pure) Direct klopt dat, dan is Audyssey en bass management uitgeschakeld en spelen je fronts full range. Als je gebruik wilt maken van de Audyssey correctie en bass management kies je voor de 'stereo' stand.
Ik gebruik de (Pure) Direct stand niet. https://avgadgets.com/whe...mode-on-your-av-receiver/

[Voor 21% gewijzigd door Millert op 30-12-2022 19:12]

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:25
Jag schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:51:
90 dB gevoelig @ 25hz, daar heb je heule grote subs voor nodig : 8)
ja heel optimistisch natuurlijk. :o

• Vulcan750
Millert schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:10:
@Vulcan750 In (Pure) Direct klopt dat, dan is Audyssey en bass management uitgeschakeld en spelen je fronts full range. Als je gebruik wilt maken van de Audyssey correctie en bass management kies je voor de 'stereo' stand.
Ik gebruik de (Pure) Direct stand niet. https://avgadgets.com/whe...mode-on-your-av-receiver/
Ik vind en vond de "stereo" stand ook mooier klinken dan " (Pure) Direct". Absoluut een interessant en verhelderend artikel, bevestigt mijn eigen ervaringen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:09

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vandaag de Marmitek Subwoofer Anywhere 640 besteld om zo mijn sb-1000 pro ergens anders te kunnen positioneren. Enerzijds omdat er een behoorlijke nul rond 50hz zit tegen de MLP aan, anderszijds omdat de WAF liever een plant ziet op de plek van de sub.
(En ik liever een nieuwe tweede sub op de nieuwe positie wil zetten en de resultaten wil weten }))

Ik ben benieuwd of de 12.5ms delay die nu wordt toegevoegd gecompenseerd kan worden door mijn Denon x2700h.12.5ms is volgens mij 430cm.

Mijn huidige afstand van de sub naar de MLP is na inmeting met Audyssey 509cm. (Fysiek 410cm)

Wil ik een betere integratie hebben met de mains dan is 445cm in de AVR een betere afstand, dit is dan ook de huidige instelling.

De maximale afstand die ik nu kan instellen is 745cm.

De sub staat nu fysiek op 410cm van de MLP en zal nu ongeveer op 220cm komen te staan.

Klopt het dat Denon een maximale afstand hanteert?
En in hoeverre kan je de phase instelling op de sub nog gebruiken om eventueel extra "lengte" toe te voegen?
En wat zouden jullie eerst doen phase of afstand in de AVR?

Ik heb een umik en REW dus meten is weten, maar ben benieuwd of er al op voorhand tips zijn.
(En nu maar hopen dat de nieuwe positie een beter resultaat gaat geven of de nul naar een andere frequentie verschuift en ik een tweede sub moet toevoegen :+ )

[Voor 6% gewijzigd door CPM op 19-01-2023 15:25]

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CPM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:21:
Ik ben benieuwd of de 12.5ms delay die nu wordt toegevoegd gecompenseerd kan worden door mijn Denon x2700h.12.5ms is volgens mij 430cm.
[...]
De sub staat nu fysiek op 410cm van de MLP en zal nu ongeveer op 220cm komen te staan.
[..]
Dat lijkt me niet heel vreemd. Ze moeten tenslotte allerlei signalen genereren afgestemd op onderlinge afstanden. Er zijn vast wat maxima daarin, al is het maar omdat buffers voor het geluid en beeld eindig zullen zijn.
En in hoeverre kan je de phase instelling op de sub nog gebruiken om eventueel extra "lengte" toe te voegen?
Waarom zou je extra lengte willen toevoegen? Je komt met je 220cm + 430cm (ivm die 12.5ms delay) al aardig dicht bij de maximale afstand die je Denon blijkbaar heeft.
Of wil je dat gebruiken om straks je beide subwoofers min of meer gelijk uit te laten komen?
Met 1 subwoofer lijkt me dat je dit soort dingen zoveel mogelijk aan je AVR moet overlaten. Als je 2 subwoofers op effectief 1 uitgang hebt (die x2700 geeft hetzelfde signaal over de sub-outputs), dan moet je misschien wel buiten je AVR om wat aanpassingen doen.

• CPM

CPM

ACM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Dat lijkt me niet heel vreemd. Ze moeten tenslotte allerlei signalen genereren afgestemd op onderlinge afstanden. Er zijn vast wat maxima daarin, al is het maar omdat buffers voor het geluid en beeld eindig zullen zijn.

[...]

Waarom zou je extra lengte willen toevoegen? Je komt met je 220cm + 430cm (ivm die 12.5ms delay) al aardig dicht bij de maximale afstand die je Denon blijkbaar heeft.
Of wil je dat gebruiken om straks je beide subwoofers min of meer gelijk uit te laten komen?

[...]

Met 1 subwoofer lijkt me dat je dit soort dingen zoveel mogelijk aan je AVR moet overlaten. Als je 2 subwoofers op effectief 1 uitgang hebt (die x2700 geeft hetzelfde signaal over de sub-outputs), dan moet je misschien wel buiten je AVR om wat aanpassingen doen.
Ik bedoel meer dat ik opzoek ben naar waar die maximale afstand van afhankelijk is. Schijnt iets te maken te hebben met de afstand van de dichtsbijzijnde en die het verste weg staat maar ik kan de exacte waardes niet concreet vinden.
Hoe langer de afstand hoe eerder het signaal verzonden moet worden t.o.v. de andere speakers. En als ik aan de maximale afstand zit is het lastig zien of meer afstand toevoegen een betere integratie heeft met de mains.

Maar ik denk dat ik het gewoon even moet gaan meten zodra de boel binnen is.

En als ik met twee subs ga werken dan ontkom ik niet aan een MiniDSP omdat de x2700h weliswaar 2 sub uitgangen heeft maar dat is één en hetzelfde signaal. Maar dat zit er denk ik nog even niet in.

[Voor 5% gewijzigd door CPM op 19-01-2023 20:50]

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@CPM @ACM
Die maximale "afstand" cq delay heeft puur te maken met het geheugen in de DSP.
Daar loop je op een gegeven moment tegen een fysieke limiet aan.
Dit is oa ook afhankelijk van de samplerate.
Elke DSP heeft een limiet, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen op deze DSP.
(er worden geen extra signalen gegenereerd)

One World Concepts

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

B_FORCE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:56:
@CPM @ACM
Die maximale "afstand" cq delay heeft puur te maken met het geheugen in de DSP.
Alleen met de DSP? Ik kan me zo voorstellen dat geluid ook eerder naar (sommige van) de speakers moet dan dat het bijbehorende videobeelden getoond kan worden. Die videobeelden zouden dan ook in een buffer terechtkomen.
Elke DSP heeft een limiet, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen op deze DSP.
(er worden geen extra signalen gegenereerd)
Ik bedoelde ook niet zozeer dat er van alles verzonnen wordt (hoewel dat met meerkanaals audio dat afgespeeld wordt op minder speakers of met sommige optimalisatiefuncties ook nog de vraag is).
Met genereren doelde ik het ervoor zorgen dat de speakers het juiste signaal op het juiste moment krijgen. De timing per speaker varieert en daar zal dus op ieder moment per speaker een ander deel van de bij de audiobron horend signaal worden verzonden. En dat dan vaak ook nog gecombineerd met andere per speaker unieke instellingen (wel/niet large, wat equalizer instellingen, etc).

Je mag het ook buffering en processing noemen ipv signaal genereren, wmb is dat vooral een definitiekwestie :)

Hoedanook; zoals ik zelf ook al aangaf leek me die limiet op 'afstand' inderdaad onder ander of met name af te hangen van de grootte van de benodigde buffers.

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier een SVS 3000 micro subwoofer gehaald. Voor een analoge stereo versterker met boekenplank speakers.
Afgelopen dagen geprobeerd alles eens in te stellen met REW, UMIK-1 en veel YouTube hulp.

Maar wat ik ook probeer met de SVS equalizer instellingen, de grootste pieken op 32 Hz en 43 Hz krijg ik niet verminderd. Room Gain correctie op 40Hz gaf de grootste verbetering naast experimenteren met de plaatsing.

Heeft iemand nog tips wat ik nog meer zou kunnen proberen?
En wat is de beste methode voor het inregelen, altijd 1 speaker kanaal aanhouden of L+R ?

De rode grafiek is zonder de sub.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 15:45
Als ik hier naar kijk dan zie ik de room modes waar je last van hebt. Ik denk dat als je met EQ niet verder komt, je toch moet gaan kijken naar absorptie. Laat je ook niet te veel afleiden door compleet lineaire metingen. Dat is in een standaard Nederlands huis haast niet te bereiken. Fix wat je fixen kan in het digitale domein, pak de rest aan met akoestische behandeling van je ruimte en accepteer vervolgens dat het nooit perfect zal worden. :)

Subwoofer crawl al gedaan voor je begon te meten?

too old, too cold

Negakinu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Als ik hier naar kijk dan zie ik de room modes waar je last van hebt. Ik denk dat als je met EQ niet verder komt, je toch moet gaan kijken naar absorptie. Laat je ook niet te veel afleiden door compleet lineaire metingen. Dat is in een standaard Nederlands huis haast niet te bereiken. Fix wat je fixen kan in het digitale domein, pak de rest aan met akoestische behandeling van je ruimte en accepteer vervolgens dat het nooit perfect zal worden. :)

Het zijn altijd room modes. En deze spelen zich met name heel sterk af onder de 100Hz. Ook het gebied waar absorptie erg lastig te bereiken is. Tenzij je in bereid bent in meerdere richtingen een flink oppervlakte van 50-100cm dikke absorptie te installeren. Of hele grote specifiek getunede helmholz resonatoren. Het is niet dat het niet kan, wel dat er een alternatief beschikbaar is dat veel effectiever is: electronisch en aantal laagbronnen vergroten.
CPM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:21:
Vandaag de Marmitek Subwoofer Anywhere 640 besteld om zo mijn sb-1000 pro ergens anders te kunnen positioneren. Enerzijds omdat er een behoorlijke nul rond 50hz zit tegen de MLP aan, anderszijds omdat de WAF liever een plant ziet op de plek van de sub.
(En ik liever een nieuwe tweede sub op de nieuwe positie wil zetten en de resultaten wil weten }))

Mijn huidige afstand van de sub naar de MLP is na inmeting met Audyssey 509cm. (Fysiek 410cm)

Wil ik een betere integratie hebben met de mains dan is 445cm in de AVR een betere afstand, dit is dan ook de huidige instelling.

De maximale afstand die ik nu kan instellen is 745cm.

Ik heb een umik en REW dus meten is weten, maar ben benieuwd of er al op voorhand tips zijn.
(En nu maar hopen dat de nieuwe positie een beter resultaat gaat geven of de nul naar een andere frequentie verschuift en ik een tweede sub moet toevoegen :+ )
Vraag van max delay is al beantwoord door @B_FORCE. Een delay door een sub is moeilijk te meten door de lange golflengte. Zelf stel ik een delay in die ongeveer overeemkomt met de afstand zodat alles ongeveer op tijd staat. Ik vind het zelf ook een lastig onderwerp in de zin van dat ik niet weet hoe nauw dit komt (zeker niet op een miliseconde meer of minder).

Heb je metingen van het resultaat?

• CPM

CPM

Ik hoop de metingen op korte termijn te kunnen doen.
Ik laat Audyssey vooral de afstand bepalen (na dat ik de sub individueel heb afgesteld) en a.d.v. dat resultaat ga ik na meten met REW.
De laatste keer kon ik vooral winst halen in het crossover gebied. Uiteindelijk de mains van 110hz naar 80hz kunnen zetten en de "dip" weg kunnen werken door alleen de afstand van de sub iets aan te passen.
Ik heb vooral deze https://youtu.be/3nM1wlzb-GE
En deze https://youtu.be/yMussZ1C-dE how to gevolgd.

Ik moet wel zeggen dat er een heleboel info en verschillende meningen te vinden zijn over wat de beste Audyssey instellingen zouden moeten zijn. En er gaat echt heel veel tijd in zitten om alles goed te meten, de uitkomsten op de juiste wijze te interpreteren en ook nog eens alles goed op elkaar af te stemmen.
Ik ben begonnen met de sub, toen de integratie met de mains, toen dieper in de Audyssey resultaten (de MultiEQ app is wat beperkt) en dan zie je dat Audyssey ook wel eens een foutje maakt. Ik probeer nu alles zoveel mogelijk richting Harman curve te krijgen en dat is voor iedere individuele speaker wel lastig. :+
Wel blij met de Umik want je kan direct meten en zien want bepaalde aanpassingen of instellingen doen.

[Voor 44% gewijzigd door CPM op 20-01-2023 20:06]

CPM schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:57:
Ik hoop de metingen op korte termijn te kunnen doen.
Ik laat Audyssey vooral de afstand bepalen (na dat ik de sub individueel heb afgesteld) en a.d.v. dat resultaat ga ik na meten met REW.
De laatste keer kon ik vooral winst halen in het crossover gebied. Uiteindelijk de mains van 110hz naar 80hz kunnen zetten en de "dip" weg kunnen werken door alleen de afstand van de sub iets aan te passen.
Ik heb vooral deze https://youtu.be/3nM1wlzb-GE
En deze https://youtu.be/yMussZ1C-dE how to gevolgd.

Ik moet wel zeggen dat er een heleboel info en verschillende meningen te vinden zijn over wat de beste Audyssey instellingen zouden moeten zijn. En er gaat echt heel veel tijd in zitten om alles goed te meten, de uitkomsten op de juiste wijze te interpreteren en ook nog eens alles goed op elkaar af te stemmen.
Ik ben begonnen met de sub, toen de integratie met de mains, toen dieper in de Audyssey resultaten (de MultiEQ app is wat beperkt) en dan zie je dat Audyssey ook wel eens een foutje maakt. Ik probeer nu alles zoveel mogelijk richting Harman curve te krijgen en dat is voor iedere individuele speaker wel lastig. :+
Wel blij met de Umik want je kan direct meten en zien want bepaalde aanpassingen of instellingen doen.
Een beetje behelpen blijft het wel met een receiver omdat je er zo weinig controle over hebt. Ik vind de combinatie rew en minidisco erg goed werken. Je kan in rew de eq filters aanmaken en direct het resultaat zien en deze dan exporteren naar je midden. Zoals in deze post. Een minidsp is erg betaalbaar.

• CPM

CPM

Vandaag even een SB-1000 mogen "lenen" en deze toegevoegd aan mijn setup ter test. Ik heb GEEN MiniDSP en ook geen wijzigingen doorgevoerd op de reeds aanwezige SB-1000 Pro.
Groen is de SB-1000 Pro en blauw is de SB-1000

Ik heb de subs eerst qua volume gematcht, toen meerdere metingen gedaan met aanpassingen aan de Pro (phase/polarity). Het beste resultaat kreeg ik met Phase 0 en polarity normaal.
Toen meerdere metingen gedaan met de mains op crossover 80 en de afstand van de sub in AVR aangepast (dichterbij en verder weg) uiteindelijk een meter verder moeten zetten om een nare dip weg te krijgen rond 70hz.
Toen Audyssey aangezet, helaas omwille van tijd geen nieuwe meting kunnen uitvoeren. Dus dat is de volgende stap.

Ik moet nog even bekijken of de tweede sub echt een toevoeging is, het lijkt er wel op, maar op sommige plekken is het een beetje geven en nemen.

Zou een MiniDSP toevoegen nog betere resultaten kunnen geven?

Verder had ik wat issues met REW of Windows om een meting te kunnen doen met L+R. Om een vage reden kreeg ik dan geen crossover naar de sub. Met L of R kreeg ik wel output. Mijn Denon gaf netjes aan dat er via alle kanalen input ontvangen kon worden (Atmos) maar welke instelling ik ook pakte op de Denon er kwam niets naar de subs. Uiteindelijk in Windows Mono audio ingeschakeld om er om heen te werken. Als ik meer tijd heb moet ik daar ook maar eens induiken maar ik heb dit bij een andere AVR ook ervaren dus het moet iets in mijn laptop zijn.

[Voor 16% gewijzigd door CPM op 21-01-2023 21:38]

• Corrigan
  • Niet online
Negakinu schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Ik denk ook aan room modes. Daar valt dan hier weinig aan te doen. Vandaag een aantal nieuwe metingen gedaan en de subwoofer op verschillende plekken uitgeprobeerd.
Met een subwoofer crawl, tussen de speakers, aan een zijmuur. Met de SVS Room Gain op 6db slope en volume flink omlaag komt het nu beter uit met de pieken.

Een L+R meting geeft een ander beeld. De sub voegt minder toe aan de speakers dan gedacht. Tenzij ik het volume hoger zet maar dan schiet vooral die piek op 31Hz pijlsnel omhoog. Dit zou dan Room mode moeten zijn als ik deze calculator gebruik. https://amcoustics.com/tools/amroc

Is een L+R meting de beste methode om 1 sub in te regelen?

L+R. De rode grafiek is zonder sub.

[Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 21-01-2023 23:40]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:29
CPM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Ik bedoel meer dat ik opzoek ben naar waar die maximale afstand van afhankelijk is. Schijnt iets te maken te hebben met de afstand van de dichtsbijzijnde en die het verste weg staat maar ik kan de exacte waardes niet concreet vinden.
Hoe langer de afstand hoe eerder het signaal verzonden moet worden t.o.v. de andere speakers. En als ik aan de maximale afstand zit is het lastig zien of meer afstand toevoegen een betere integratie heeft met de mains.

Maar ik denk dat ik het gewoon even moet gaan meten zodra de boel binnen is.

En als ik met twee subs ga werken dan ontkom ik niet aan een MiniDSP omdat de x2700h weliswaar 2 sub uitgangen heeft maar dat is één en hetzelfde signaal. Maar dat zit er denk ik nog even niet in.
Je mag altijd mijn DSP lenen :)

• Millert
@CPM Leuk om je bevindingen te lezen. Ik las ook dat je een setje hebt gekocht om de subwoofer draadloos aan te sluiten. Zelf heb ik één subwoofer en deze is draadloos aangesloten met een SVS setje. Waar ik tegen aan liep met het testen met een tweede subwoofer (Denon X3400, twee sub-outs), is dat met 1 subwoofer draadloos en 1 bekabeld, Audyssey de delay niet kan corrigeren voor de bekabelde subwoofer. Vermoedelijk omdat deze onderling te veel verschilden. Een kleine heads-up :). Was voor mij de reden om een tweede subwoofer voorlopig achterwege te laten.

• CPM

CPM

Millert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:29:
@CPM Leuk om je bevindingen te lezen. Ik las ook dat je een setje hebt gekocht om de subwoofer draadloos aan te sluiten. Zelf heb ik één subwoofer en deze is draadloos aangesloten met een SVS setje. Waar ik tegen aan liep met het testen met een tweede subwoofer (Denon X3400, twee sub-outs), is dat met 1 subwoofer draadloos en 1 bekabeld, Audyssey de delay niet kan corrigeren voor de bekabelde subwoofer. Vermoedelijk omdat deze onderling te veel verschilden. Een kleine heads-up :). Was voor mij de reden om een tweede subwoofer voorlopig achterwege te laten.
Ik heb momenteel een Marmitek 640 in huis en een Soundpath Wireless.
Ik ben even in de specs gedoken en de Marmitek heeft een frequentiekarakteristiek van 20hz - 20khz en de Soundpath Wireless tot 5hz -20khz.

Gebruik ik de Marmitek dan krijg ik een zachte brom. Gebruik ik de Soundpath Wireless dan stoort ie gigantisch op mijn 2.4ghz netwerk. Zelfs zo erg dat bepaalde smart home wifi devices connectie verliezen. Niet heel fijn. (Opgelost, zat te kijken naar verkeerde devices.)

Ook merk ik dat met de Soundpath Wireless ik het transmissie signaal op de sub lijk te horen, miniscule hummetjes die van frequentie wisselen. Maar dan moet je er wel tegen aan gaan liggen met je oor.
De transmissie delay van de Marmitek schijnt 12.5ms te zijn en die van de Soundpath Wireless 25.5ms.

@Millert wat jij zegt over de vertraging was precies mijn punt die ik probeerde te maken in mijn eerdere posts.

SVS:
Does my AV processor correct for the latency (time delay) of the wireless unit? Yes, this will be reflected in a longer than normal subwoofer distance, as shown under the set-up section of the AV processor. An additional 25-28 feet (beyond the actual subwoofer distance) is normal.

25-28 feet is best veel en lijkt overeen te komen met het aantal ms in de specs. Hoewel dit waarschijnlijk in een slecht bereik scenario is.
Hier een meting van de SVS.
https://www.audiosciencer...reless-transmitter.21356/

Ik heb verder geen REW metingen gedaan met de verschillende wireless adapters dus ik kan niet zeggen of de devices qua output anders zijn en of dit het geluid van de sub beïnvloed.

[Voor 5% gewijzigd door CPM op 22-01-2023 09:27]

• Millert
@CPM Welke SVS Soundpath Wireless heb je? Ik gebruik de Tri-band en deze bevalt prima. Geen storing op het netwerk of bijgeluiden.

• CPM

CPM

Millert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:17:
@CPM Welke SVS Soundpath Wireless heb je? Ik gebruik de Tri-band en deze bevalt prima. Geen storing op het netwerk of bijgeluiden.
Het is de normale versie. Maar ook daar lijken meerdere versies van te zijn.

https://audiosciencerevie...smitter.21356/post-969931

[Voor 19% gewijzigd door CPM op 22-01-2023 08:31]

CPM schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:34:
Vandaag even een SB-1000 mogen "lenen" en deze toegevoegd aan mijn setup ter test. Ik heb GEEN MiniDSP en ook geen wijzigingen doorgevoerd op de reeds aanwezige SB-1000 Pro.
Groen is de SB-1000 Pro en blauw is de SB-1000

Ik heb de subs eerst qua volume gematcht, toen meerdere metingen gedaan met aanpassingen aan de Pro (phase/polarity). Het beste resultaat kreeg ik met Phase 0 en polarity normaal.
Toen meerdere metingen gedaan met de mains op crossover 80 en de afstand van de sub in AVR aangepast (dichterbij en verder weg) uiteindelijk een meter verder moeten zetten om een nare dip weg te krijgen rond 70hz.
Toen Audyssey aangezet, helaas omwille van tijd geen nieuwe meting kunnen uitvoeren. Dus dat is de volgende stap.

Ik moet nog even bekijken of de tweede sub echt een toevoeging is, het lijkt er wel op, maar op sommige plekken is het een beetje geven en nemen.

Zou een MiniDSP toevoegen nog betere resultaten kunnen geven?

Verder had ik wat issues met REW of Windows om een meting te kunnen doen met L+R. Om een vage reden kreeg ik dan geen crossover naar de sub. Met L of R kreeg ik wel output. Mijn Denon gaf netjes aan dat er via alle kanalen input ontvangen kon worden (Atmos) maar welke instelling ik ook pakte op de Denon er kwam niets naar de subs. Uiteindelijk in Windows Mono audio ingeschakeld om er om heen te werken. Als ik meer tijd heb moet ik daar ook maar eens induiken maar ik heb dit bij een andere AVR ook ervaren dus het moet iets in mijn laptop zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed bezig. Je ziet nog grote schommelingen in de response. Hoe was het na audyssey?
Met een dsp ga je het waarschijnlijk vlakker krijgen. De methode die ik je eerder linkte is effectief in de zin van weinig werk en je krijgt het redelijk goed. Als je ook nog MSO erop loslaat met twee subs, dan kan je het nog beter krijgen. Dan kan je ook nog de variatie verminderen tussen de luisterposities.
Corrigan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:27:
[...]

Ik denk ook aan room modes. Daar valt dan hier weinig aan te doen. Vandaag een aantal nieuwe metingen gedaan en de subwoofer op verschillende plekken uitgeprobeerd.
Met een subwoofer crawl, tussen de speakers, aan een zijmuur. Met de SVS Room Gain op 6db slope en volume flink omlaag komt het nu beter uit met de pieken.

Een L+R meting geeft een ander beeld. De sub voegt minder toe aan de speakers dan gedacht. Tenzij ik het volume hoger zet maar dan schiet vooral die piek op 31Hz pijlsnel omhoog. Dit zou dan Room mode moeten zijn als ik deze calculator gebruik. https://amcoustics.com/tools/amroc

Is een L+R meting de beste methode om 1 sub in te regelen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is een hele dominante room mode net boven de 30hz zichtbaar. Zelfs je fronts exciteren deze al voldoende voor een stevige bult. Je sub geeft nog meer output in dit gebied en wordt zo een one note wonder. De meest effectieve oplossing is deze room mode electronisch corrigeren met een dsp voor de sub (of evt ingebouwde dsp). Zodra je deze getemd hebt, zie je dat een sub meer kan dan alleen 1 bult maken. Het wordt nog beter als je ook je fronts een high pass kan geven door ze op small te zetten.

• Corrigan
  • Niet online
Jag schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Er is een hele dominante room mode net boven de 30hz zichtbaar. Zelfs je fronts exciteren deze al voldoende voor een stevige bult. Je sub geeft nog meer output in dit gebied en wordt zo een one note wonder. De meest effectieve oplossing is deze room mode electronisch corrigeren met een dsp voor de sub (of evt ingebouwde dsp). Zodra je deze getemd hebt, zie je dat een sub meer kan dan alleen 1 bult maken. Het wordt nog beter als je ook je fronts een high pass kan geven door ze op small te zetten.
Thnx. Zo te zien heb ik hier wel meer dan 6 dominante room modes. Het resultaat is sterk afhankelijk van waar je meet. Alleen vanaf de rechterspeaker blijkt de room mode van 31Hz zwaar dominant te zijn. Verplaatsen of indraaien van die speaker heeft weinig effect.

Wanneer ik midden van de mains meet op dezelfde luisterafstand is het gelijk anders en voegt de sub meer toe, zie onder. Met SVS Room Gain en Low pass filters met nu 6dB slopes. DSP op de SVS met de EQ-waarden die REW gaf voegde bijna niets toe.

Lastig die akoestiek. :9 Op een gegeven moment maar afgaan op hoe het het beste klinkt.

• lilboyd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 14:22
Goedemiddag,

[Voor 96% gewijzigd door lilboyd op 24-01-2023 12:30]

• BarryButsers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:48
Heb je al geëxperimenteerd met de plaatsing van de subwoofer ?

Dat is erg kritisch. Op die plek kan die kut klinken of bijna onhoorbaar zijn er iets verderop kan hij perfect klinken. Ik zou hem op elke mogelijke plek proberen in je kamer.

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
(jarig!)
BarryButsers schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:00:
Heb je al geëxperimenteerd met de plaatsing van de subwoofer ?

Dat is erg kritisch. Op die plek kan die kut klinken of bijna onhoorbaar zijn er iets verderop kan hij perfect klinken. Ik zou hem op elke mogelijke plek proberen in je kamer.
subwoofercrawl?

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:43
lilboyd schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:54:
Goedemiddag,

Sinds kort ben ik in het bezit van de kef ls50w2 met kc62 sub.

Ik grijg uit de subwoofer niet fatsoenlijk geluid
Heb de preset voor de kc62 gebruikt van de app en handmatig de settings aangespast

Zijn er meer mensen hier die deze combinatie hebben staan ? Zo ja, welke preset /instellingen gebruiken jullie ??

[Afbeelding]
Geef je subwoofer wat ruimte, tafeltje naar de kringloop en iets verder van je meubel afzetten. Volgens mij kan je hem verder mooi inmeten via de app van Kef. Al eens met de fase gespeeld?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Goedemiddag,

Heb de preset voor de kc62 gebruikt van de app en handmatig de settings aangespast

Zijn er meer mensen hier die deze combinatie hebben staan ? Zo ja, welke preset /instellingen gebruiken jullie ??
Wat bedoel je precies met dat je geen fatsoenlijk geluid krijgt uit de subwoofer?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
Het is wel een bizar kleine sub natuurlijker. 246 x 256 x 248 mm.
En bizar duur. Voor dat geld heb je ook een hele leuke SVS.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Goedemiddag,

[Afbeelding]
Beide speakers van die sub worden compleet geblokkeerd door de meubels.
Zet de sub meer op afstand of wat naar voren. Dat zal vast al een groot verschil gaan uitmaken.
CR2032 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Beide speakers van die sub worden compleet geblokkeerd door de meubels.
Zet de sub meer op afstand of wat naar voren. Dat zal vast al een groot verschil gaan uitmaken.
Een sub maakt geluid met golflengtes die dat tafeltje nauwelijks "ziet" staan. Deze golflengten passen wel goed in de ruimte, waardoor staande golven ontstaan. Elke ruimte heeft zijn eigen complexe staande golven patroon. De posities van de subwoofer bepaalt in welke verhouding deze collectie staande golven aangesproken worden. Maar aangesproken worden ze :). Met meerdere subs spreek je er meer aan en wordt de verdeling egaler.

@lilboyd ik zou eerst een andere positie proberen. Heb je een meet microfoon? Dit kan helpen een goede locatie te vinden. Op gehoor kan ook. Idealiter kies je eerst de beste plek met zo min mogelijk "gaten" en demp je daarna de pieken electronsich met EQ. Een wereld van sublaag gaat dan voor je open :).
Corrigan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Thnx. Zo te zien heb ik hier wel meer dan 6 dominante room modes. Het resultaat is sterk afhankelijk van waar je meet. Alleen vanaf de rechterspeaker blijkt de room mode van 31Hz zwaar dominant te zijn. Verplaatsen of indraaien van die speaker heeft weinig effect.

Wanneer ik midden van de mains meet op dezelfde luisterafstand is het gelijk anders en voegt de sub meer toe, zie onder. Met SVS Room Gain en Low pass filters met nu 6dB slopes. DSP op de SVS met de EQ-waarden die REW gaf voegde bijna niets toe.

Lastig die akoestiek. :9 Op een gegeven moment maar afgaan op hoe het het beste klinkt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja je hebt nooit maar 1 node. Er zijn sowieso al 3 richtingen, en dan meerdere nodes per richting. En dan heb je nog nodes die in meerdere richtingen lopen.

In de response zie ik nog steeds hoge Q 10dB+ pieken, dit is een typische inroom response van een huiskamer. Het wordt duidelijk beter als je de mogelijkheid hebt deze te temmen. Deze pieken zijn idd positie afhankelijk. Dit kan je een beetje afvangen door de response te middelen, maar in zijn algemeenheid zijn die pieken veel storender dan een smalle dip.

Een effectieve oplossing zou zijn om je fronts te highpassen ~@ 90Hz (op small zetten) en een dsp op je sub te zetten. Heb je hiervoor de hardware?

Om de variatie in de response te verminderen heb je meerdere subs nodig, het liefst in combinatie met dsp en mso. Dat is een enorme investering.

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Om de variatie in de response te verminderen heb je meerdere subs nodig, het liefst in combinatie met dsp en mso. Dat is een enorme investering.
Dat laatste hangt er wel (enorm) vanaf hoe creatief je bent en wat de eisen zijn. ;)

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:28:
Het is wel een bizar kleine sub natuurlijker. 246 x 256 x 248 mm.
En bizar duur. Voor dat geld heb je ook een hele leuke SVS.
Het formaat van de subwoofer (liters) zegt niet heel veel.

Ik heb jarenlang een DIY subwoofer gehad van nog geen 15 liter met een 10 inch subwoofer.
Daarnaast heel wel 8-12 liter kastjes voor deze en geen ontworpen met 8 inch woofers erin.

De beperking in de KEF zit in het feit dat het maar twee 6,5 woofertjes zijn per kast.
Ik vind de uitspraak van "The Biggest Small Subwoofer" ook nou dus niet heel overtuigend.

One World Concepts

B_FORCE schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Dat laatste hangt er wel (enorm) vanaf hoe creatief je bent en wat de eisen zijn. ;)
Hoe groot de investering is bedoel je?

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Hoe groot de investering is bedoel je?
ja

One World Concepts

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee