Master slave stekkerblok 

Dat was dan ook wat ik met "nog genoeg bandbreedte" bedoeldeCPM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:51:
Voorzover ik hier lees raden ze aan om vooral het signaal in het negative getal te houden omdat er wel degelijk clipping kan optreden.
Ik had het zelf opgelost met een "Tricklestar TV Tricklesaver", maar die worden zo te zien niet meer verkocht. Effectief is het een master-slave stopcontact, maar dan met slechts 2 contacten.Edit:master slave stopcontact kan uitkomst bieden. Thanks.
[Voor 14% gewijzigd door MDKlapwijk op 09-09-2022 08:15]
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
[Voor 11% gewijzigd door MDKlapwijk op 08-09-2022 16:25]
[Voor 44% gewijzigd door CPM op 09-09-2022 16:04]
| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
Die heb ik gezien ja. Hij heeft er meerdere en heb ze allemaal bekeken. Ik dacht dat ik het fout had gedaan maar dus niet. Heb de sub netjes afgestemd op 75dB en toen de metingen en tweaken gedaan.Millert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:48:
@CPM In dit filmpje wordt het goed uitgelegd. Je hebt asio niet nodig.
YouTube: BEST Subwoofer Placement Using REW | TUTORIAL/GUIDE
| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |
[Voor 7% gewijzigd door CPM op 11-09-2022 10:41]
Het kwartje begint langzaam te vallenGoofy1978 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:36:
@CPM de svs heeft minstens 10 db meer output @20hz en zelfs 15db meer als de poorten van de onkyo open zijn.
Sublaag word in de geluidsmix 10 db harder gezet dan de andere kanalen, en moet dus harder kunnen spelen dan de andere speakers.
Op referentie volume waar de gemiddelde geluidsdruk 80 db is haalt de sub soms pieken ver over de 100 db
Kijk je film op gemiddeld 60 db redelijk zacht dus, moet de sub al gewoon pieken van 85 db kunnen weergeven.
Maar meten is een ding, als jij tevreden bent hoe het klinkt is dat het belangrijkste.
Ja dat kan in principe prima, zolang je de levels een beetje gelijk zetBramViking schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:52:
Kun je eigenlijk een subwoofer (van een soundbar?) naast of achter de bank hebben staan en wat doet dit voor het geluid? Op het internet lees ik dat men daar niet echt een algemene opvatting over heeft.
[Voor 55% gewijzigd door CPM op 27-09-2022 22:30]
Ga je alleen de shaker met de Denon aansturen of zijn er ook andere speakers aangesloten? Indien het eerste kan je volgens mij de Denon op 40 Hz crossover instellen, alles daarboven wordt daarmee naar de speakers gestuurd (oftewel, niet naar de Subwoofer Pre Out en daarmee de shaker).CPM schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:12:
In de Denon kan ik geen filter toepassen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Bedankt voor je reactie, uit jouw vraag maak ik op dat ik niet duidelijk ben geweest.FeaR schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:43:
[...]
Ga je alleen de shaker met de Denon aansturen of zijn er ook andere speakers aangesloten? Indien het eerste kan je volgens mij de Denon op 40 Hz crossover instellen, alles daarboven wordt daarmee naar de speakers gestuurd (oftewel, niet naar de Subwoofer Pre Out en daarmee de shaker).
[Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 28-09-2022 09:30]
Ik had al wel een beetje een vermoedden dat die filters niet veel zouden doen maar kon het proberen.B_FORCE schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:20:
@CPM
Die zogenaamde passieve plugjes doen niet heel erg veel.
Dat zijn meestal maar 1e orde filtertjes, en ook nog eens zwaar afhankelijk van de ingangsimepdanie.
Makkelijkste is proberen ergens een schema of service manual te vinden.
Het filter van deze plate-amp kan namelijk relatief simpel aangepast worden.
edit;
Eventueel kunnen we een deel van het schema ook zelf achterhalen.
Het deel waar we naar moeten kijken zit namelijk rond de 22k potmeter (P2)
[Voor 23% gewijzigd door CPM op 28-09-2022 17:30]
Ik heb je een PB gestuurdCPM schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:13:
[...]
Ik had al wel een beetje een vermoedden dat die filters niet veel zouden doen maar kon het proberen.
Ben wel benieuwd naar wat ik zou moeten aanpassen en hoe.
Ik heb gezocht naar een schema maar kan zeer weinig vinden over deze sub. Waarschijnlijk te oud. Ook andere types (200/210) lijken er op maar hebben andere functies.
De E8 Sub.2 komt er het meeste in de buurt (70watt vs 100watt) en het diagram staat hier:
https://elektrotanya.com/...hematic.pdf/download.html
Ik heb een foto bijgevoegd werp er gerust een blik op en ik hoor graag wat ik hierin kan betekenen. Zou wel mooi zijn als het gaat lukken.Lekker klussen.
Eventuele reactie mag ook via PB.
[Afbeelding]
Gemiddelde subwoofer reparatie kost 100,- euro (aldus de bekende reparateur uit DelftLA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 05:54:
@saveljos Waarom laat je het niet repareren door een lokale reparateur van elektronica? Die zijn er genoeg volgens mij.
Ik heb tijdje terug m'n sub laten repareren, was tientjes werk. Daar ga je toch niet zelf voor kloten, zonder dat je kan controleren/testen wat er eigenlijk mis is?
Op dit moment is dat allemaal een beetje gissen.saveljos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:21:
Ik probeer mijn subwoofer te repareren maar krijg hem maar niet aan de praat. (BK gemini 2)
Wat ik online kon vinden is dat de meest voorkomende problemen liggen bij de elco's die te oud worden.
Daarvan heb ik de 2x 80V 10000 uF vervangen (zonder succes).
Vervolgens, na te hebben gebeld met Tom van Bk, de elco's aangeschaft van 25V 220uF en die geplaatst.
Door die elco's schijnt het audio signaal te lopen. En daarom willen die wel eens voor problemen zorgen. Maar nogsteeds zonder succes.
Omdat ik geen uitgebreide meetapparatuur heb liggen kan ik moeilijk achterhalen wat er nu precies kapot is. Ik Krijg geen zichtbaar defecte componenten op het bord gevonden. Alle weerstanden lijken het te doen(incl de pot-meters)
Ik ben benieuwd of iemand een vermoede heeft welke component het dan wel zou kunnen zijn a.d.h.v. onderstaande symptomen.
- Subwoofer gaat correct aan, incl klik geluid van de relais na x aantal seconden.
- Als subwoofer aan staat en je stopt er een tulp kabel in dan krijg je de typische plop geluid. (en als je hem er net niet helemaal induwt het typische statische geluid)
- Als je de low level gain opendraait dan vertoont de driver iets van een excursie/geluid
- Als ik echter muziek afspeel dan doet de subwoofer helemaal niets.(toevoer signaal is dubbel getest op een andere versterker met succes)
Nu heb ik geen idee of ik de andere elco's moet gaan vervangen. Kunnen de opamps de problemen veroorzaken? De transistors(?) lijken mij best wel fool proof componenten. Dus daar zal het wel niet aan liggen?
[Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 13-10-2022 14:14]
Tot nu toe alleen gebruik gemaakt van line level. één keer geprobeerd met high level maar door ontbreken van de juiste stekker geen succes.B_FORCE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
Op dit moment is dat allemaal een beetje gissen.
Doet de sub het wel helemaal goed via de low-level ingang?
Misschien dat ze de grote elco's dan standaard meenemen onder het mom van 'nu hij toch open ligt'. Die ik eruit haalde waren niet lek o.i.d.B_FORCE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:06:
Het advies om die grote elco's te vervangen vind ik wel een beetje typisch.
Zo oud zijn deze versterkers nog helemaal niet.
Eventueel op langere termijn wel een goede tip, maar voor de gewone werking van dingen niet zozeer.
Dan heb je sowieso een flinke brom moeten horen als die heel slecht worden (of zelfs niet goed meer verbonden zijn)
RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994
Heb ik geen ervaringen mee, mijn Rel Q100 doet het na 20 jaar nog steeds, een vriendin draait met een yamaha sub van 19 jaar oud. Nu voor de luisterroom een svs sb2000 pro, ik ga er vanuit dat die ook aanzienlijke tijd mee gaat.saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:33:
[...]
Omdat de mijne nu stuk is en ik mij hierover aan het inlezen ben valt het mij op hoe beperkt de levensduur van een subwoofers eigenlijk wel niet is. Ik denk dat subwoofer gebruikers er baat bij zouden hebben als er meer bekend was over meest voorkomende symptomen en bijbehorende kapotte componenten.
Zit er geen detect/standby circuitje in ofzo?saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:30:
[...]
Tot nu toe alleen gebruik gemaakt van line level. één keer geprobeerd met high level maar door ontbreken van de juiste stekker geen succes.
[...]
Misschien dat ze de grote elco's dan standaard meenemen onder het mom van 'nu hij toch open ligt'. Die ik eruit haalde waren niet lek o.i.d.
Om onverklaarbare redenen lijkt de subwoofer het nu weer te doen.
Na het maken van de foto's en nog het e.e.a. te hebben doorgemeten...
Serieus? Ik ben er totaal niet in thuis verder, maar ik heb mijn xxls400 twee jaar geleden laten repareren bij een lokale elektronica reparateur (Venlo) ivm een aanhoudende, fluctuerende brom. Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:33:
Gemiddelde subwoofer reparatie kost 100,- euro (aldus de bekende reparateur uit Delft) . Dat is prima als je een high-end subwoofer hebt liggen en daar de levensduur van wilt verlengen.
Maar de mijne heb ik voor 150,- euro twee jaar geleden van marktplaats gehaald.
Dan gok ik dat de grote bufferelco's niet vervangen zijn, of er zit nu echt goedkope Chinese rommel in. Dat zijn relatief dure onderdelen, dus met 45 euro totaal verdient zo iemand er dan niks aan.LA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:
Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Waarschijnlijk niet nee. Ik had eerst contact gehad met BK, zij dachten dat die grote elco's vervangen moesten worden (die 100v 10.000μF dingen). Aangezien ik daar zelf niet aan wilde beginnen, heb ik die reparateur mijn probleem en het advies van BK voorgelegd, maar hij dacht niet dat dat de oorzaak kon zijn. Volgens mij bevestigde hij later ook dat die niet vervangen hoefden te worden. Ik zou de sub open moeten schroeven om te zien wat er gedaan is, maar ik blijf er liever vanaf.Exirion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:56:
[...]
Dan gok ik dat de grote bufferelco's niet vervangen zijn, of er zit nu echt goedkope Chinese rommel in. Dat zijn relatief dure onderdelen, dus met 45 euro totaal verdient zo iemand er dan niks aan.
[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 13-10-2022 20:11]
Dan moet zo'n persoon dat ernaast doen/hobby , maar als uurloon kan dat (tegenwoordig) natuurlijk niet in Nederland.LA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:
[...]
Serieus? Ik ben er totaal niet in thuis verder, maar ik heb mijn xxls400 twee jaar geleden laten repareren bij een lokale elektronica reparateur (Venlo) ivm een aanhoudende, fluctuerende brom. Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-
Daar kan ik zelf geen weekenden voor bezig zijn met uitzoeken en trial&error.
[Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 13-10-2022 21:39]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Oh zo, ja dan bedoelen we hetzelfde.Exirion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:19:
@B_FORCE Ik ken de prijzen. Maar als je de kosten voor de genoemde onderdelen aftrekt van die 45 euro min de btw, dan hou je een bedrag over waar menig kundig persoon z’n bed niet voor uit komt.
Hier is inmiddels geen interesse meer?CPM schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:13:
[...]
Ik had al wel een beetje een vermoedden dat die filters niet veel zouden doen maar kon het proberen.
Ben wel benieuwd naar wat ik zou moeten aanpassen en hoe.
Ik heb gezocht naar een schema maar kan zeer weinig vinden over deze sub. Waarschijnlijk te oud. Ook andere types (200/210) lijken er op maar hebben andere functies.
De E8 Sub.2 komt er het meeste in de buurt (70watt vs 100watt) en het diagram staat hier:
https://elektrotanya.com/...hematic.pdf/download.html
Ik heb een foto bijgevoegd werp er gerust een blik op en ik hoor graag wat ik hierin kan betekenen. Zou wel mooi zijn als het gaat lukken.Lekker klussen.
Eventuele reactie mag ook via PB.
[Afbeelding]
[Voor 4% gewijzigd door LuisjeNL op 21-10-2022 23:13]
Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)
[Voor 26% gewijzigd door Millert op 24-10-2022 12:15]
Zoals altijd allemaal in de manual beschreven staat.Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:05:
@Pharminepulse Met de stand 'pure audio' is bass management uitgeschakeld en wordt het geluid onaangepast naar je fronts gestuurd.
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
als het goed is wel. nadeel van -10dB (en dus eigenlijk te hoge gain op de sub), is dat er een veel kleiner signaal over de kabel gaat, en je dus meer kans hebt op ruis. Voor het niveau van de output van de sub zou het inderdaad niet uit moeten maken.Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:39:
@Hulleman Dat de sub op -10,5db staat wilt toch niks zeggen over de daadwerkelijke output? Als de gain/volume knop op de subwoofer (te) hoog staat zal Audyssey deze naar beneden bijstellen, in dit geval tot -10,5db.
Goed punt. Ik was in de veronderstelling dat de gain op 50% staat (waar ook de test mee wordt geadviseerd). Dan vind ik een correctie van -10,5db wel erg hoog. Helemaal met zo'n sub.Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:39:
@Hulleman Dat de sub op -10,5db staat wilt toch niks zeggen over de daadwerkelijke output? Als de gain/volume knop op de subwoofer (te) hoog staat zal Audyssey deze naar beneden bijstellen, in dit geval tot -10,5db.
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Ja, en voor de centers en rears weer te laag. Voor de center wel erg laag. Maar dat zou geen impact moeten hebben op het geluid op (pure) direct.borft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Overigens lijkt me 90Hz crossover voor zulke grote zuilen erg hoog.
Ik was mij ervan bewust dat bij pure direct het een en ander niet gebruikt wordt of kan worden aangepast.Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:05:
@Pharminepulse Met de stand 'pure audio' is bass management uitgeschakeld en wordt het geluid onaangepast naar je fronts gestuurd. Dus dat je dit niet krijgt ingesteld kan kloppen. Gebruik de stand stereo.
Ervanuitgaande dat 'pure audio' op jouw Marantz hetzelfde is als (pure) Direct op de Denon.
Hieronder een nuttige link met informatie over de instellingen.
https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21782993
Bij stereo mist er teveel bass en klinkt het alsof de treble even een halve draai is opengezet wat minder fijn klinkt. 'Direct' komt nog het meest in de buurt maar klinkt wat bonkerig. EQ's heb ik eigenlijk altijd uit, met de vorige speakers nooit echt een goed resultaat mee gehaald.Hulleman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:24:
@Pharminepulse,
Hoe klinkt de boel in 'stereo'? In die modus gebruikt je receiver de Audyssey settings. In (pure) direct modes schakelt de receiver dat, incl bass management (dus de subwoofer) allemaal uit. Met de optie LFE+main gaat de sub wel meespelen in direct, maar dat betekent dat zowel de sub als je frontspeakers bepaalde tonen tegelijk afspelen. Bij mij klinkt dat prima, maar het kan ook fase problemen geven of dat er te veel bass aanwezig is. De stereo mode bij mijn Marantz 5010 is het geluid veel meer bass heavy en aangezet dan in direct mode. Dat komt door de EQ's die hun werk doen. Soms vind ik dat voor muziek lekker, maar meestal draai ik direct voor muziek. LFE+main gebruik ik niet in stereo en surround modi. Dat is echt too much.
Je hebt je speakers op large ingesteld? Als je een subwoofer gebruikt, zet je de speakers op small en schroef je de crossover op de subwoofer volledig open. Ervan uitgaande dat je de subwoofer via de subwoofer pre-out hebt aangesloten aan de receiver. Dan kun je de crossover regelen in de receveiver.
Je sub staat op -10,5db. Die JBL lijkt me met z'n 100w versterker al geen krachtpatser. Kan me zo voorstellen dat er op -10,5 db helemaal geen geluid meer uitkomt. Vraag me ook af of die subwoofer überhaupt een aanvulling is op je Dali's.
De LPF voor LFE zet je trouwens op 120hz. Dat is alleen bedoelt voor het dedicated LFE spoor in audiotracks. Dat zit doorgaans alleen in films, series en games. Het LFE spoor begint op 120hz.
Wat bedoel je met "de receiver ontlasten"?CPM schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:14:
Hoe kan ik de boel nou het beste aansluiten om de receiver te ontlasten?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik ben in de veronderstelling dat hoe meer apparaten je aansluit hoe mee vermogen de receiver moet leveren. Ik hoopte dat de subwoofer zelf het signaal actief herhaalde en dus het vermogen levert voor de input van de shaker versterker en daarmee de receiver ontlast.
[Voor 10% gewijzigd door CPM op 30-10-2022 08:11]
Je versteker levert helemaal geen vermogen op een line out. (of in elk geval niet noemenswaardig richting de milliwatts). Er staat wel een spanning op, maar dat is geen belasting van welke zin dan ook voor een versterker.CPM schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:10:
[...]
Ik ben in de veronderstelling dat hoe meer apparaten je aansluit hoe mee vermogen de receiver moet leveren. Ik hoopte dat de subwoofer zelf het signaal actief herhaalde en dus het vermogen levert voor de input van de shaker versterker en daarmee de receiver ontlast.
De apparaten zitten parallel aangesloten en delen de spanning niet. Ze delen de stroom. En omdat een line input een enorme hoge impedantie heeft (10kohm) en een line (of subwoofer) output een hele lage, is dat geen enkel probleem. Geen elk apparaat hoeft harder te werken of wordt zwaarder belast.Ben wel even benieuwd wat nu de impact is op het subwoofer kanaal als er twee apparaten gebruik maken van dit signaal. Moet de receiver meer vermogen leveren of levert hij gewoon één bepaalde spanning af die twee apparaten delen en versterken?
[Voor 78% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 08:35]
Ik snap er maar weinig van blijkt alweer.JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
Je versteker levert helemaal geen vermogen op een line out. (of in elk geval niet noemenswaardig richting de milliwatts). Er staat wel een spanning op, maar dat is geen belasting van welke zin dan ook voor een versterker.
[...]
De apparaten zitten parallel aangesloten en delen de spanning niet. Ze delen de stroom. En omdat een line input een enorme hoge impedantie heeft (10kohm) en een line (of subwoofer) output een hele lage, is dat geen enkel probleem. Geen elk apparaat hoeft harder te werken of wordt zwaarder belast.
Ik weet niet zo goed wat je in die twee berichten leest.CPM schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Ik snap er maar weinig van blijkt alweer.![]()
Tjah soms weet ik ook niet meer wat ik moet geloven als ik dingen lees op internet.![]()
https://www.avsforum.com/...65/page-260#post-54494049
https://www.avsforum.com/...65/page-260#post-54500873
Aangezien ik geen andere optie heb zal ik de boel wel rechtstreeks op de receiver hangen.
[Voor 13% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 09:26]
Dit is niet helemaal waar.JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
Je versteker levert helemaal geen vermogen op een line out. (of in elk geval niet noemenswaardig richting de milliwatts). Er staat wel een spanning op, maar dat is geen belasting van welke zin dan ook voor een versterker.
[...]
De apparaten zitten parallel aangesloten en delen de spanning niet. Ze delen de stroom. En omdat een line input een enorme hoge impedantie heeft (10kohm) en een line (of subwoofer) output een hele lage, is dat geen enkel probleem. Geen elk apparaat hoeft harder te werken of wordt zwaarder belast.
Ik heb de links niet echt helemaal bekeken, maar er valt hier niet zoveel over te discussiëren om heel eerlijk te zijn. Hoeveel een line-out kan leveren hangt volledig af van de opamps en/of schakeling die er gebruikt wordt.CPM schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Ik snap er maar weinig van blijkt alweer.![]()
Tjah soms weet ik ook niet meer wat ik moet geloven als ik dingen lees op internet.![]()
https://www.avsforum.com/...65/page-260#post-54494049
https://www.avsforum.com/...65/page-260#post-54500873
Aangezien ik geen andere optie heb zal ik de boel wel rechtstreeks op de receiver hangen.
Gezien het een audioforum is en mensen direct denken dat dit dus slecht gaat klinken, wat bedoel je met "de performance gaat omlaag"? En is dit een hoorbaar effect? Of hebben we het dan over dat het ruisniveau van de sub 3-6db omhoog komt?B_FORCE schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:12:
[...]
Blaas je de line-out op? Nee waarschijnlijk niet. Maar de performance gaat wel omlaag.
[Voor 9% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 12:28]
Dat hangt een beetje van het soort opamp/schakeling af, vandaar dat ik het een beetje algemeen heb gehouden.JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:28:
[...]
Gezien het een audioforum is en mensen direct denken dat dit dus slecht gaat klinken, wat bedoel je met "de performance gaat omlaag"? En is dit een hoorbaar effect? Of hebben we het dan over dat het ruisniveau van de sub 3-6db omhoog komt?
[Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 30-10-2022 14:14]
Ik gok dat die line-out is om je subsignaal naar andere subwoofers door te lussen. Dus niet bruikbaar voor hetgeen jij wil. Even de handleiding doornemen van die dingenR.s.G. schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:57:
Alleen zie ik ook rond deze prijs de Cambrige audio subs staan, de x201 en de x301. Die hebben allebei een line out. Nu vraag ik mij af of de sub "bass management" of daadwerkelijk een low-pass filter toepast, die ik weer terug kan aansluiten op mijn stereo-versterker, zodat de q150's niet meer deel van het lage spectrum hoeven af te spelen.
Geen subwoofer is te grootQua context, dit is puur voor een desktop-setup in een redelijk kleine kantoorruimte. Ik ben er zelf niet zeker van dat de 10" van de BK eigenlijk teveel is.
Dan neig ik zeker naar de BK en ga ik uiteraad zeer verantwoord met die gain omJT schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:15:
[...]
Ik gok dat die line-out is om je subsignaal naar andere subwoofers door te lussen. Dus niet bruikbaar voor hetgeen jij wil. Even de handleiding doornemen van die dingen
[...]
Geen subwoofer is te groot![]()
Je bent er zelf bij hoe ver je de gain open draait.
Hoe wil je je resultaten van de PEQ gaan meten dan? En ga je het gebruiken met Audyssey? Daarnaast vraag ik mij af of je met Audyssey niet het zelfde resultaat bereikt als met de PEQ en uiteindelijk tegen room issues gaat aanlopen die niet te PEQen zijn.Tito129 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:32:
Ik heb een nieuwe receiver besteld de Denon x2800, nu wil ik deze ook graag combineren met een subwoofer. Voegt het veel toe om een bijvoorbeeld een svs sb1000pro te halen ipv de non pro. Kan de dsp die de pro heeft het plaatsen makkelijker maken?
Vrouw wil geen subwoofer.( misschien ipv van satelliet speakers ipv de qacoustic floorstanderds) ik mis het wel.
Dus ik wil wel een hoekje in huis opofferen.
[Voor 5% gewijzigd door Millert op 18-11-2022 08:58]
[Voor 32% gewijzigd door kevinmastah2005 op 18-11-2022 20:16]
Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.
Je hebt een front pre-out met L+R en 2x een Subwoofer (LFE) pre-out. De kans is groot dat beide Subwooferaansluitingen hetzelfde signaal geven (alleen bij duurdere modellen houden zelf al rekening met meerdere subwoofers).peeceej schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:56:
Ik heb een Marantz NR1510. Deze heeft geen LFE, maar 2 pre outs (horen die L en R er op de afbeelding ook bij?).
Dus ik heb gewoon LFE ook al staat dat er niet op?ACM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:40:
[...]
Je hebt een front pre-out met L+R en 2x een Subwoofer (LFE) pre-out. De kans is groot dat beide Subwooferaansluitingen hetzelfde signaal geven (alleen bij duurdere modellen houden zelf al rekening met meerdere subwoofers).
Ja, dat heeft inderdaad meerdere namen. LFE beschrijft het "doel" (low frequency effects); het is een naam vanuit Dolby e.a. die ze geven aan het speciale lage tonen kanaal. En Subwoofer is dan het apparaat dat je op dat kanaal aansluitpeeceej schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:03:
Dus ik heb gewoon LFE ook al staat dat er niet op?
Ah top, dank voor de toelichtingACM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:05:
[...]
Ja, dat heeft inderdaad meerdere namen. LFE beschrijft het "doel" (low frequency effects); het is een naam vanuit Dolby e.a. die ze geven aan het speciale lage tonen kanaal. En Subwoofer is dan het apparaat dat je op dat kanaal aansluit
Ideale wereld een sub die mijn qacoustic 3050 aanvult. Maar daar heb ik niet de ruimte en geld voor.
Mis het in stereo beeld ook nog niet heel echt. Maar tijdens films mix ik nu wel het .1 kanaal. Dus hier ben wel voor opzoek naar een sub.
Nu zit ik zelf te kijken naar de svs sb-1000 pro en de xtz 10.17 edge.
De svs is te krijgen voor €649 en de xtz 10.17 voor €550,-
De xtz 12.17 is misschien meer vergelijkbaar met de svs. Maar vind ik te groot..(waf)
Ik vraag me wel af waar je die subs gaat krijgen voor dat geld.Tito129 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:34:
Beetje crosspost van het kleine vragen topic. Maar werd hier heen gewezen.
[...]
RTFM? Staat letterlijk beschreven welke mogelijkheden er betreffende de Pre Out of Subwoofer. Het is een instelling op de NAD. Uitgang kan geconfigureerd worden als Pre Out voor het volledige bereik als output of als Subwoofer Out met tot 150 Hz als output. Handleiding stelt dat je sowieso stereo RCA dient te gebruiken voor welke optie dan ook.JosBV schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:57:
Misschien heeft iemand hier de oplossing...
[Voor 33% gewijzigd door FeaR op 02-12-2022 07:04]
Ik heb nu ook de SVS PC 2000 Pro. Hiervoor had ik een Rel Q400 (woonde toen nog in een appartementje). Nu we verhuisd zijn naar een groter huis had ik eindelijk een excuus om voor een SVS te gaan. Mijn vrouw schrok nog een beetje toen ze hem zag maar hij hoort nu bij de familieJAHRASTAFARI schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:40:
Een SVS PC2000 Pro sinds kort in bezit.![]()
Ik vond het eerder altijd zo mwah deze “buis” subwoofers, maar ik wou het toch eens proberen, zeker nu er de pro versie is met app bediening via bluetooth en verder verbeterde speaker, versterker en behuizing.
[Afbeelding]
https://www.avforums.com/...o-subwoofer-review.17610#
Ik ben zeer positief verrast. De bas is strak en diep en kan indien nodig onprettig hard. De app is heerlijk in gebruik en maakt dat je snel wat bass kan bij of wegdraaien als je er zin in hebt. Daarnaast zijn er allerlei instellingen zoals crossover, fase en een parametrische equalizer.
Gewoon een top sub! Hieronder te zien naast de JBL 4281F; de SVS gaat deze onderin nog wat aanvullen en vooral de room modes wat meer gladstrijken. De subs zijn in gebruik voor zowel stereo als surround (aparte setup in dezelfde ruimte). Gisteren dan ook weer 2 uur bezig geweest om de boel opnieuw in te meten en in te regelen met dirac (stereo) en audyssey (surround).
[Afbeelding]
Eh, dat had ik gedaan, De verwarring ontstond toen ik de Subwoofer wilde bestellen. Ik schreef de verkoper:FeaR schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:08:
[...]
RTFM? Staat letterlijk beschreven welke mogelijkheden er betreffende de Pre Out of Subwoofer. Het is een instelling op de NAD. Uitgang kan geconfigureerd worden als Pre Out voor het volledige bereik als output of als Subwoofer Out met tot 150 Hz als output. Handleiding stelt dat je sowieso stereo RCA dient te gebruiken voor welke optie dan ook.
Maar dat staat niet in de post. Anders had @willemd ook niet gepost dat het een keuze is, Pre Out of Subwoofer Out.JosBV schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 05:33:
[...]
Eh, dat had ik gedaan, De verwarring ontstond toen ik de Subwoofer wilde bestellen. Ik schreef de verkoper:
Dan heeft de verkopende partij het aan de verkeerde kant. Persoonlijk zou ik het ook logischer vinden als je slechts één output hoefde te gebruiken op de NAD/subwoofer als de NAD op "Subwoofer" in staat gesteld. Ik zou dan ook de vrijheid tot een optie tot instelbare crossover verwachten. Nu zit je aan 150 Hz vast, moet wel precies goed uitkomen met de rest van de speakers. Oftewel je zal in beide cases de crossover op de subwoofer gebruiken. Als dat toch moet zou ik de NAD niet instellen als "Subwoofer Out", laat de subwoofer het gehele signaal maar krijgen. Subwoofer Out is in deze anders dan LFE Out, laatste zou wel een kabel zijn.JosBV schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 05:33:
[...]
En kreeg als reactie terug :
"Dat is niet nodig. U kunt 1 enkele kabel gebruiken die u gebruikt op de LFE aansluiting voor de subwoofer.
met vriendelijke groet,"
[Voor 19% gewijzigd door FeaR op 03-12-2022 11:28]
Is dat je vrouw? De sub lijkt enorm zo.vortexnl1982 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:01:
[...]
Mijn vrouw schrok nog een beetje toen ze hem zag maar hij hoort nu bij de familie![]()
Ik vroeg me af hoe je de SVS heb gekalibreerd in je luisterruimte. Je kan van alles aanpassen in de app en ook de audyssey van m'n Denon AVR4520 kan wat instellen. Wat is hier wijsheid ? Gaan voor een room equalizer meet setup zoals www.roomeqwizard.com ? Dus meten is weten of zijn er andere handigheden voor de SVS (met ingebouwde DSP / app) ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haha nee dat is mijn dochter van 8 jaarJAHRASTAFARI schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:36:
[...]
Is dat je vrouw? De sub lijkt enorm zo.
Ik heb het inregelen aan audessey over gelaten (surround setup via denon x4500h) en dirac (stereo setup via minidsp shd studio), mede omdat ik naast de svs nog een andere sub gebruik, de JBL 4281F.
Ik gebruik de app enkel om wat laag bij te draaien om sommige muziek zoals “dunne” 80s wat meer power te geven.
Verder ben ik nog steeds tevreden, erg mooie, goede en fijne sub!
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Dat maakt toch niet uit!Canon23 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:48:
Kom ik aan met, een net 2e hands aangeschafte, yamaha yst-sw800.
Haha monsters! Zullen je buren blij mee zijnJAHRASTAFARI schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:50:
@vortexnl1982 heb de stoute schoenen aangetrokken en 2 15 inch monolith v2 subwoofers besteld woop woop!
[Afbeelding]
[Voor 7% gewijzigd door Canon23 op 07-12-2022 10:17]
1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS
Gelukkig vrijstaand huis en HT in kelder, zie ook hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"vortexnl1982 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:21:
[...]
Haha monsters! Zullen je buren blij mee zijn
Lekker bezig!JAHRASTAFARI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:49:
[...]
Gelukkig vrijstaand huis en HT in kelder, zie ook hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
Ik moet wel de foto's actualiseren zie ik, sinds eind 2021 weer eea veranderd.
De dozen zijn gisteren gearriveerd, 96cm diep, magazijn voor Europa ligt in Nederland.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat is het idee, de JBL's gaan niet erg diep, maar hebben een heel hoog rendement vanaf 40hz en kunnen daarmee een lekkere "slam" geven. De monoliths doen dan vooral daaronder hun werk. Voor stereo kan ik dat makkelijk regelen via een minidsp shd studio, maar hoe ik dit met mijn denon receiver kan doen, weet ik niet.Jag schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:28:
[...]
Lekker bezig!
Ga je je huidige JBL subs als MBM (midbass module) inzetten (om in avsforums termen te spreken) en dan de monolith voor het diepe sublaag? En hoe ga je het inregelen?
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details