• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CPM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:51:
Voorzover ik hier lees raden ze aan om vooral het signaal in het negative getal te houden omdat er wel degelijk clipping kan optreden.
Dat was dan ook wat ik met "nog genoeg bandbreedte" bedoelde :)

Je kan niet een compleet willekeurige waarde kiezen. Maar het zal door de toegepaste room-correction waarschijnlijk weinig uitmaken of je (aannemende dat ze beide in die bandbreedte vallen) iets als -10 of -5 dB kiest. Als SVS in z'n handleiding een waarde aanbeveelt, is dat vast de beste om mee te beginnen. En bij gebrek aan zo'n voorgestelde waarde zijn er inderdaad ook wel wat adviezen op het internet te vinden.

Als dan een te lage waarde blijkbaar andere effecten heeft, zoals dat je sub niet herkent dat ie signaal krijgt, dan is dat uiteraard ook een goede reden om e.e.a. aan te passen ;)
Edit:master slave stopcontact kan uitkomst bieden. Thanks.
Ik had het zelf opgelost met een "Tricklestar TV Tricklesaver", maar die worden zo te zien niet meer verkocht. Effectief is het een master-slave stopcontact, maar dan met slechts 2 contacten.

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:19

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@CPM, ik heb hier ook m'n 2x SB2000 via een Brennestuhl master/slave geschakeld staan, maar om het 'ploppen' te voorkomen staan ze op 'gewone' stroom en gebruik ik een variabele adapter met +/- 5V op de master/slave om de triggerpoorten van de subs (en tevens wat 120mm fans in de kast) aan te sturen.

Edit: 6V lees ik net...

[Voor 14% gewijzigd door MDKlapwijk op 09-09-2022 08:15]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

@MDKlapwijk heb je het verbruik van je subs in standby modus al wel eens gemeten? Bij mijn Rotel power amps is dat echt enorm hoog namelijk en heb ik ze toch gewoon op een master/slave blok gezet met een uitschakel vertraging voor mijn DSP die er tussen zit.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Jag, eigenlijk niet, de handleiding zegt 0.5W in standby:
- https://content.abt.com/d...457/PB-SB-2000_manual.pdf

Maar ik moet je eerlijk bekennen, dat ik daar met 35 x SF170 op het dak niet heel erg op heb gelet toen ik het spul bij mij aan het aanleggen was... :+

Ik heb m'n MiniDSP dan wel weer direct op een slave contact zitten...

[Voor 11% gewijzigd door MDKlapwijk op 08-09-2022 16:25]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Inmiddels REW aan de praat (na wat issues met crackling ASIO) met de UMIK-1 en wat dingen geprobeerd.
SVS SB-1000 Pro + Dali Oberon 7 als mains. Audyssey uit (notes is typo).
PEQ settings:
p1: 36 -12 8,0
p2: 75 +6 0,2
p3: 50 +5 4,0

Hieronder het resultaat. Zonder Audyssey.

En hieronder het resultaat na het inmeten met Audyssey en PEQ op de sub.
Oranje is na Audyssey meting.
Blauw is nadat ik in de AVR de sub een +3dB heb gegeven

Schiet maar. 8)

PS: ik zal ook nog een meting doen met de default instellingen van de sub (zonder PEX) en na een Audyssey meting. Benieuwd hoe dat er uit te komt zien en of Audyssey betere correcties kan uitvoeren dan ik. :*)

EDIT: bedenk met net dat ik de testtoon via de main afspeel en de Xover op 80Hz heb staan....volgens mij kan ik weer opnieuw beginnen. 7(8)7 Als ik de sub wil afstellen EQen dan kan dat toch het beste via ASIO en dan alleen het sub kanaal gebruiken?

[Voor 44% gewijzigd door CPM op 09-09-2022 16:04]

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
@CPM In dit filmpje wordt het goed uitgelegd. Je hebt asio niet nodig.

YouTube: BEST Subwoofer Placement Using REW | TUTORIAL/GUIDE

• CPM
  • Niet online

CPM

Die heb ik gezien ja. Hij heeft er meerdere en heb ze allemaal bekeken. Ik dacht dat ik het fout had gedaan maar dus niet. Heb de sub netjes afgestemd op 75dB en toen de metingen en tweaken gedaan.
Ik kan de sub helaas maar op één plek neerzetten, bewegingsruimte is max 5cm.

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• CPM
  • Niet online

CPM

Vandaag even een meting gedaan: SVS vs Onkyo.

Smooting: 1/3
Rood: SVS, Donker groen: Onkyo, Licht Groen: Onkyo met poort plugged. Paars: de SVS afgesteld met Audyssey e.d.

Qua SPL lijken de subwoofers op 75dB hetzelfde kunnen te presteren en wellicht kan ik bijv. met een MiniDSP HD met de Onkyo hetzelfde resultaat behalen als met de SVS op 75dB?
(sorry voor de n00b vragen, maar ik wil goed overwegen wat de meerwaarde is van een veel duurdere SVS t.o.v. de Onkyo)

[Voor 7% gewijzigd door CPM op 11-09-2022 10:41]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:14
@CPM de svs heeft minstens 10 db meer output @20hz en zelfs 15db meer als de poorten van de onkyo open zijn.
Sublaag word in de geluidsmix 10 db harder gezet dan de andere kanalen, en moet dus harder kunnen spelen dan de andere speakers.
Op referentie volume waar de gemiddelde geluidsdruk 80 db is haalt de sub soms pieken ver over de 100 db
Kijk je film op gemiddeld 60 db redelijk zacht dus, moet de sub al gewoon pieken van 85 db kunnen weergeven.
Maar meten is een ding, als jij tevreden bent hoe het klinkt is dat het belangrijkste.

• CPM
  • Niet online

CPM

Goofy1978 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:36:
@CPM de svs heeft minstens 10 db meer output @20hz en zelfs 15db meer als de poorten van de onkyo open zijn.
Sublaag word in de geluidsmix 10 db harder gezet dan de andere kanalen, en moet dus harder kunnen spelen dan de andere speakers.
Op referentie volume waar de gemiddelde geluidsdruk 80 db is haalt de sub soms pieken ver over de 100 db
Kijk je film op gemiddeld 60 db redelijk zacht dus, moet de sub al gewoon pieken van 85 db kunnen weergeven.
Maar meten is een ding, als jij tevreden bent hoe het klinkt is dat het belangrijkste.
Het kwartje begint langzaam te vallen :+ een bepaald dB bij een frequentie op referentie niveau zegt niet alles over de prestatie dan toch? Dan zou ik moeten kijken naar de max SPL van beide subs. Maar dan komt er meer bij kijken zoals vervorming op bepaalde niveau's etc.
Ik hoor duidelijk vervorming uit de poort komen van de Onkyo, alsof ie keihard zijn best doet maar niet kan, terwijl de SVS zoiets heeft van: :O

Ik zal de komende tijd wat meer testjes gaan doen en bekijken hoe ik de uitkomsten moet intepreren.
Ik blijf echter elke keer steeds bij deze uit komen, wat hoog in de lage tonen en een dip in Xover.

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01 17:28
Kun je eigenlijk een subwoofer (van een soundbar?) naast of achter de bank hebben staan en wat doet dit voor het geluid? Op het internet lees ik dat men daar niet echt een algemene opvatting over heeft.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
BramViking schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:52:
Kun je eigenlijk een subwoofer (van een soundbar?) naast of achter de bank hebben staan en wat doet dit voor het geluid? Op het internet lees ik dat men daar niet echt een algemene opvatting over heeft.
Ja dat kan in principe prima, zolang je de levels een beetje gelijk zet

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik heb vandaag een Jamo E5SUB.2 opgehaald voor een uitprobeersel (el cheapo).
Ik wil de subwooferversterker gebruiken voor een shaker. Ik kan de versterker regelen tot 70Hz, eigenlijk te hoog voor een shaker die ik op 30/40Hz en lager wil hebben.
Mijn Denon receiver heeft twee sub-out (1 kanaal). Welke ik naar de plateversterker wil sturen.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik alles boven de 30/40Hz eruit kan filteren?

In de Denon kan ik geen crossover filter toepassen aangezien ik die gebruik voor mijn 5.1.2 setup.
Ik heb al diverse filters/oplossing gezocht maar ben er nog niet uit.

Zou dit werken:
https://a.aliexpress.com/_EGkQ5TD

Edit: ik kwam deze tegen en heb ze besteld. Zodra de complete setup klaar is zal ik laten weten of ze op de juiste wijze filteren, ik kan het tenslotte meten.
https://www.calibereurope.com/product/lpf30/

Foto van de plateversterker:

[Voor 55% gewijzigd door CPM op 27-09-2022 22:30]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:05

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

CPM schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:12:
In de Denon kan ik geen filter toepassen.
Ga je alleen de shaker met de Denon aansturen of zijn er ook andere speakers aangesloten? Indien het eerste kan je volgens mij de Denon op 40 Hz crossover instellen, alles daarboven wordt daarmee naar de speakers gestuurd (oftewel, niet naar de Subwoofer Pre Out en daarmee de shaker).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• CPM
  • Niet online

CPM

FeaR schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:43:
[...]

Ga je alleen de shaker met de Denon aansturen of zijn er ook andere speakers aangesloten? Indien het eerste kan je volgens mij de Denon op 40 Hz crossover instellen, alles daarboven wordt daarmee naar de speakers gestuurd (oftewel, niet naar de Subwoofer Pre Out en daarmee de shaker).
Bedankt voor je reactie, uit jouw vraag maak ik op dat ik niet duidelijk ben geweest.
De Denon gebruik ik voor mijn 5.1.2 setup dus daar kan ik geen gebruik van maken.
Het is dus echt alleen LFE signaal uit naar de plateversterker.

• B_FORCE
  • Niet online
@CPM
Die zogenaamde passieve plugjes doen niet heel erg veel.
Dat zijn meestal maar 1e orde filtertjes, en ook nog eens zwaar afhankelijk van de ingangsimepdanie.

Makkelijkste is proberen ergens een schema of service manual te vinden.
Het filter van deze plate-amp kan namelijk relatief simpel aangepast worden.

edit;
Eventueel kunnen we een deel van het schema ook zelf achterhalen.
Het deel waar we naar moeten kijken zit namelijk rond de 22k potmeter (P2)

[Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 28-09-2022 09:30]

One World Concepts

• CPM
  • Niet online

CPM

B_FORCE schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:20:
@CPM
Die zogenaamde passieve plugjes doen niet heel erg veel.
Dat zijn meestal maar 1e orde filtertjes, en ook nog eens zwaar afhankelijk van de ingangsimepdanie.

Makkelijkste is proberen ergens een schema of service manual te vinden.
Het filter van deze plate-amp kan namelijk relatief simpel aangepast worden.

edit;
Eventueel kunnen we een deel van het schema ook zelf achterhalen.
Het deel waar we naar moeten kijken zit namelijk rond de 22k potmeter (P2)
Ik had al wel een beetje een vermoedden dat die filters niet veel zouden doen maar kon het proberen.
Ben wel benieuwd naar wat ik zou moeten aanpassen en hoe.
Ik heb gezocht naar een schema maar kan zeer weinig vinden over deze sub. Waarschijnlijk te oud. Ook andere types (200/210) lijken er op maar hebben andere functies.
De E8 Sub.2 komt er het meeste in de buurt (70watt vs 100watt) en het diagram staat hier:

https://elektrotanya.com/...hematic.pdf/download.html

Ik heb een foto bijgevoegd werp er gerust een blik op en ik hoor graag wat ik hierin kan betekenen. Zou wel mooi zijn als het gaat lukken. oOo Lekker klussen. ;)

Eventuele reactie mag ook via PB.

[Voor 23% gewijzigd door CPM op 28-09-2022 17:30]

• B_FORCE
  • Niet online
CPM schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:13:
[...]

Ik had al wel een beetje een vermoedden dat die filters niet veel zouden doen maar kon het proberen.
Ik heb gezocht naar een schema maar kan zeer weinig vinden over deze sub. Waarschijnlijk te oud. Ook andere types (200/210) lijken er op maar hebben andere functies.
De E8 Sub.2 komt er het meeste in de buurt (70watt vs 100watt) en het diagram staat hier:

Ik heb een foto bijgevoegd werp er gerust een blik op en ik hoor graag wat ik hierin kan betekenen. Zou wel mooi zijn als het gaat lukken. oOo Lekker klussen. ;)

[Afbeelding]
Ik heb je een PB gestuurd :)

One World Concepts

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:01
Ik probeer mijn subwoofer te repareren maar krijg hem maar niet aan de praat. (BK gemini 2)

Wat ik online kon vinden is dat de meest voorkomende problemen liggen bij de elco's die te oud worden.
Daarvan heb ik de 2x 80V 10000 uF vervangen (zonder succes).

Vervolgens, na te hebben gebeld met Tom van Bk, de elco's aangeschaft van 25V 220uF en die geplaatst.

Door die elco's schijnt het audio signaal te lopen. En daarom willen die wel eens voor problemen zorgen. Maar nogsteeds zonder succes.

Omdat ik geen uitgebreide meetapparatuur heb liggen kan ik moeilijk achterhalen wat er nu precies kapot is. Ik Krijg geen zichtbaar defecte componenten op het bord gevonden. Alle weerstanden lijken het te doen(incl de pot-meters)

Ik ben benieuwd of iemand een vermoede heeft welke component het dan wel zou kunnen zijn a.d.h.v. onderstaande symptomen.

- Subwoofer gaat correct aan, incl klik geluid van de relais na x aantal seconden.

- Als subwoofer aan staat en je stopt er een tulp kabel in dan krijg je de typische plop geluid. (en als je hem er net niet helemaal induwt het typische statische geluid)

- Als je de low level gain opendraait dan vertoont de driver iets van een excursie/geluid

- Als ik echter muziek afspeel dan doet de subwoofer helemaal niets.(toevoer signaal is dubbel getest op een andere versterker met succes)

Nu heb ik geen idee of ik de andere elco's moet gaan vervangen. Kunnen de opamps de problemen veroorzaken? De transistors(?) lijken mij best wel fool proof componenten. Dus daar zal het wel niet aan liggen?
@saveljos Waarom laat je het niet repareren door een lokale reparateur van elektronica? Die zijn er genoeg volgens mij.

Ik heb tijdje terug m'n sub laten repareren, was tientjes werk. Daar ga je toch niet zelf voor kloten, zonder dat je kan controleren/testen wat er eigenlijk mis is?

• saveljos
LA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 05:54:
@saveljos Waarom laat je het niet repareren door een lokale reparateur van elektronica? Die zijn er genoeg volgens mij.

Ik heb tijdje terug m'n sub laten repareren, was tientjes werk. Daar ga je toch niet zelf voor kloten, zonder dat je kan controleren/testen wat er eigenlijk mis is?
Gemiddelde subwoofer reparatie kost 100,- euro (aldus de bekende reparateur uit Delft ;)) . Dat is prima als je een high-end subwoofer hebt liggen en daar de levensduur van wilt verlengen.
Maar de mijne heb ik voor 150,- euro twee jaar geleden van marktplaats gehaald.

Omdat de mijne nu stuk is en ik mij hierover aan het inlezen ben valt het mij op hoe beperkt de levensduur van een subwoofers eigenlijk wel niet is. Ik denk dat subwoofer gebruikers er baat bij zouden hebben als er meer bekend was over meest voorkomende symptomen en bijbehorende kapotte componenten.

De eerste symptomen die mijn subwoofer vertoonde waren namelijk wél gerelateerd aan de elco's. Dus die zijn niet voor niets vervangen. Echter is er nu nog een onderdeel kapot gegaan waarvan ik de symptomen niet kan thuisbrengen.

Zolang ik mijn huidige Gemini 2 niet weet te repareren durf ik geen tweede BK sub aan te schaffen. En dat zou ik toch wel graag willen.

• B_FORCE
  • Niet online
saveljos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:21:
Ik probeer mijn subwoofer te repareren maar krijg hem maar niet aan de praat. (BK gemini 2)

Wat ik online kon vinden is dat de meest voorkomende problemen liggen bij de elco's die te oud worden.
Daarvan heb ik de 2x 80V 10000 uF vervangen (zonder succes).

Vervolgens, na te hebben gebeld met Tom van Bk, de elco's aangeschaft van 25V 220uF en die geplaatst.

Door die elco's schijnt het audio signaal te lopen. En daarom willen die wel eens voor problemen zorgen. Maar nogsteeds zonder succes.

Omdat ik geen uitgebreide meetapparatuur heb liggen kan ik moeilijk achterhalen wat er nu precies kapot is. Ik Krijg geen zichtbaar defecte componenten op het bord gevonden. Alle weerstanden lijken het te doen(incl de pot-meters)

Ik ben benieuwd of iemand een vermoede heeft welke component het dan wel zou kunnen zijn a.d.h.v. onderstaande symptomen.

- Subwoofer gaat correct aan, incl klik geluid van de relais na x aantal seconden.

- Als subwoofer aan staat en je stopt er een tulp kabel in dan krijg je de typische plop geluid. (en als je hem er net niet helemaal induwt het typische statische geluid)

- Als je de low level gain opendraait dan vertoont de driver iets van een excursie/geluid

- Als ik echter muziek afspeel dan doet de subwoofer helemaal niets.(toevoer signaal is dubbel getest op een andere versterker met succes)

Nu heb ik geen idee of ik de andere elco's moet gaan vervangen. Kunnen de opamps de problemen veroorzaken? De transistors(?) lijken mij best wel fool proof componenten. Dus daar zal het wel niet aan liggen?
Op dit moment is dat allemaal een beetje gissen.

Zonder schema al helemaal.
Ik krijg de indruk dat de voortrap eruit ligt ergens.

Doet de sub het wel helemaal goed via de low-level ingang?

Ik weet niet waar je huis woont? (mag evt ook via PB)

Het advies om die grote elco's te vervangen vind ik wel een beetje typisch.
Zo oud zijn deze versterkers nog helemaal niet.
Eventueel op langere termijn wel een goede tip, maar voor de gewone werking van dingen niet zozeer.
Dan heb je sowieso een flinke brom moeten horen als die heel slecht worden (of zelfs niet goed meer verbonden zijn)

edit; wat foto's van de PCB's ed helpen ook al een beetje.

[Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 13-10-2022 14:14]

One World Concepts

• saveljos
B_FORCE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Op dit moment is dat allemaal een beetje gissen.
Doet de sub het wel helemaal goed via de low-level ingang?
Tot nu toe alleen gebruik gemaakt van line level. één keer geprobeerd met high level maar door ontbreken van de juiste stekker geen succes.
B_FORCE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:06:
Het advies om die grote elco's te vervangen vind ik wel een beetje typisch.
Zo oud zijn deze versterkers nog helemaal niet.
Eventueel op langere termijn wel een goede tip, maar voor de gewone werking van dingen niet zozeer.
Dan heb je sowieso een flinke brom moeten horen als die heel slecht worden (of zelfs niet goed meer verbonden zijn)
Misschien dat ze de grote elco's dan standaard meenemen onder het mom van 'nu hij toch open ligt'. Die ik eruit haalde waren niet lek o.i.d.

Om onverklaarbare redenen lijkt de subwoofer het nu weer te doen |:( .
Na het maken van de foto's en nog het e.e.a. te hebben doorgemeten...

• A3-D
  • Laatst online: 18:45
Ik heb recent mijn REL Q201E verkocht en daar eigenlijk een beetje spijt van gekregen. Er moest en zou dus een nieuwe sub komen en uiteindelijk is het de BK XXLS400-FF geworden.

Was allemaal vrij vlot geregeld en ook qua verzendkosten en BTW prima te doen. Qua prijs/kwaliteit niets op af te dingen. Middels RoomPerfect op mijn Lyngdorf TDAI-1120 een aantal metingen gedaan waarbij de sub nu lekker meedraait met de muziek en films (2.1 setup).

De crossover staat nu ingesteld op 80Hz en ik ben benieuwd hoe de REW grafiek er uit zou komen te zien. Ik heb echter de tools niet en ben benieuwd of het me zou kunnen helpen een betere luisterervaring te kunnen bereiken. Iemand toevallig in de buurt (regio Drechtsteden) die het leuk vind om mij hiermee te helpen?

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:39
saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Omdat de mijne nu stuk is en ik mij hierover aan het inlezen ben valt het mij op hoe beperkt de levensduur van een subwoofers eigenlijk wel niet is. Ik denk dat subwoofer gebruikers er baat bij zouden hebben als er meer bekend was over meest voorkomende symptomen en bijbehorende kapotte componenten.
Heb ik geen ervaringen mee, mijn Rel Q100 doet het na 20 jaar nog steeds, een vriendin draait met een yamaha sub van 19 jaar oud. Nu voor de luisterroom een svs sb2000 pro, ik ga er vanuit dat die ook aanzienlijke tijd mee gaat.

• B_FORCE
  • Niet online
saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:30:
[...]

Tot nu toe alleen gebruik gemaakt van line level. één keer geprobeerd met high level maar door ontbreken van de juiste stekker geen succes.

[...]

Misschien dat ze de grote elco's dan standaard meenemen onder het mom van 'nu hij toch open ligt'. Die ik eruit haalde waren niet lek o.i.d.

Om onverklaarbare redenen lijkt de subwoofer het nu weer te doen |:( .
Na het maken van de foto's en nog het e.e.a. te hebben doorgemeten...
Zit er geen detect/standby circuitje in ofzo?
Die willen soms ook problemen geven.

Ik kan er zo op afstand weinig van zeggen.

One World Concepts

saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:33:
Gemiddelde subwoofer reparatie kost 100,- euro (aldus de bekende reparateur uit Delft ;)) . Dat is prima als je een high-end subwoofer hebt liggen en daar de levensduur van wilt verlengen.
Maar de mijne heb ik voor 150,- euro twee jaar geleden van marktplaats gehaald.
Serieus? Ik ben er totaal niet in thuis verder, maar ik heb mijn xxls400 twee jaar geleden laten repareren bij een lokale elektronica reparateur (Venlo) ivm een aanhoudende, fluctuerende brom. Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-

Daar kan ik zelf geen weekenden voor bezig zijn met uitzoeken en trial&error.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:50

Exirion

Gadgetfetisjist

LA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:
Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-
Dan gok ik dat de grote bufferelco's niet vervangen zijn, of er zit nu echt goedkope Chinese rommel in. Dat zijn relatief dure onderdelen, dus met 45 euro totaal verdient zo iemand er dan niks aan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Exirion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Dan gok ik dat de grote bufferelco's niet vervangen zijn, of er zit nu echt goedkope Chinese rommel in. Dat zijn relatief dure onderdelen, dus met 45 euro totaal verdient zo iemand er dan niks aan.
Waarschijnlijk niet nee. Ik had eerst contact gehad met BK, zij dachten dat die grote elco's vervangen moesten worden (die 100v 10.000μF dingen). Aangezien ik daar zelf niet aan wilde beginnen, heb ik die reparateur mijn probleem en het advies van BK voorgelegd, maar hij dacht niet dat dat de oorzaak kon zijn. Volgens mij bevestigde hij later ook dat die niet vervangen hoefden te worden. Ik zou de sub open moeten schroeven om te zien wat er gedaan is, maar ik blijf er liever vanaf. :)

De problemen kwamen 3,5 jaar na aankoop en de sub doet het nu alweer 2,5 jaar zonder problemen.

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 13-10-2022 20:11]

• B_FORCE
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Serieus? Ik ben er totaal niet in thuis verder, maar ik heb mijn xxls400 twee jaar geleden laten repareren bij een lokale elektronica reparateur (Venlo) ivm een aanhoudende, fluctuerende brom. Volgens de bon is de voeding gerepareerd, elco's en zenerdioden vervangen en alles doorgesoldeerd. Voor €45,-

Daar kan ik zelf geen weekenden voor bezig zijn met uitzoeken en trial&error.
Dan moet zo'n persoon dat ernaast doen/hobby , maar als uurloon kan dat (tegenwoordig) natuurlijk niet in Nederland.
Maar goed, wel fijn dat het weer werkt natuurlijk! d:)b

@Exirion De onderdelen zijn de kosten totaal niet.
Zelfs Nichicon, Samsung, Panasonic elco's kosten voor dit soort toepassingen niet zoveel.
Zie TME.com, Elpro.org of Mouser.com etc.

[Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 13-10-2022 21:39]

One World Concepts

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@B_FORCE Ik ken de prijzen. Maar als je de kosten voor de genoemde onderdelen aftrekt van die 45 euro min de btw, dan hou je een bedrag over waar menig kundig persoon z’n bed niet voor uit komt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• B_FORCE
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:19:
@B_FORCE Ik ken de prijzen. Maar als je de kosten voor de genoemde onderdelen aftrekt van die 45 euro min de btw, dan hou je een bedrag over waar menig kundig persoon z’n bed niet voor uit komt.
Oh zo, ja dan bedoelen we hetzelfde. :+ 8)

Het klonk een beetje alsof de componenten zo duur waren.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
CPM schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:13:
[...]

[Afbeelding]
Hier is inmiddels geen interesse meer?

One World Concepts

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-01 19:24
Goedendag beste allen,even een vraagje wat me niet helemaal duidelijk(ook niet na zoeken e.d).

Ik heb een b&w db4s subwoofer,die staat tussen mijn linker frontspeaker en(rechts daarvan)de audiomeubel.
Rechts van de audio meubel staat mijn rechterspeaker.
Mijn set is profesioneel ingeregeld via dirac,met films ervaar ik mooie bassen die soms diep gaan en het blijft mooi strak e.d.

Alleen bij muziek hoorde ik heel vaak geen verschil met de sub aan of uit,tot ik in een andere stoel ging zitten die in de linkerhoek staat,daar hoorde ik bv subtiel de kickdrum of andere bassen.

Nou had ik wel het idee dat mijn sub eigenlijk te dicht bij de muur stond(niet gelijk met de kast aan de voorkant,de sub stond beetje naar achteren).
Heb hem een centimetertje of 3 of 4 naar voren geschoven,en nu hoor ik net wat duidelijker de kickdrums e.d.

Mijn vraagje als leek,kan het natuurkundig zo zijn,dat de lage frequenties van mijn sub werden geblokkeerd door de tv meubel doordat de sub verder naar achteren stond,en dit opgeheven werd zodra ik sub een beetje naar voren heb geplaatst zodat de voorkant sub nagenoeg gelijk loopt met voorkant tv meubel?
Zou dat graag willen weten van de kenners.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
@remco2706
Lijkt mij niet, de kamer heeft wel veel invloed op de golven. Zelf ingeregeld met Dirac of door een bedrijf? Subwoofer plek bepalen is een erg belangrijke stap. Natuurlijk heb je niet altijd keuze waar je hem kunt zetten, maar het geeft je wel de resultaten weer per locatie.

Wellicht leuke link waar dit in beschreven wordt en sowieso beter dan hoe ik het vertel :)
https://www.google.com/am...rt-of-subwoofer-placement

[Voor 4% gewijzigd door LuisjeNL op 21-10-2022 23:13]

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• remco2706
Dank LuisjeNL,ik heb het gelezen en in mijn woonkamer had ik 2 opties nl rechts of links.
Links was bij mij beter dan aan de rechterkant,en over het algemeen ben ik wel tevreden omdat je de locatie van de sub niet kan aanwijzen,ook niet bij de zwaardere bassen in films,het blijft mooi strak en niet modderig,dat is het probleem niet.

Maar ik hoor(en mijn vriendin die echt niks heeft met geluid)juist wel een fractie verbetering op toen ik de sub iets naar voren had gezet.
Juist daarna had ik dus geen verschil(of veel minder) qua pieken toen ik even in de linkerstoel in de hoek zat.
Klinkt nu juist meer hetzelfde(wat dus zou moeten)op mijn luisterplek vooraan t.o.v van de hoek,dus ben juist tevreden.
Alleen ik kom er niet achter hoe dat dat kan?vind het vetbazend wat die paar centimeter naar voren plaatsen verschil maakt.
Zet ik hem weer terug naar achteren,dan is er weer subtiel minder bas aanwezig op de luisterplek.

• B_FORCE
  • Niet online
@remco2706
Een bank oid doet vrij weinig met het laag, omdat de golflengtes daar veel te groot voor zijn.
Evt kan er iets gedempt worden, maar dat is minimaal.

Spelen de fronts toevallig ook full-range mee?

One World Concepts

• remco2706
Nee,de fronts staan op small,80hz crossed.
Ik bedenk me ook,misschien stond de sub wel te dicht tegen de achtermuur(beton),en doordat ik hem paar cm naar voren plaatste,hij nu als het ware vrijer zijn bassen kwijt kan?meen gelezen te hebben dat een goede sub minimaal 20 cm van de muur gezet moet worden?denk dat het bij mij eerder 10cm was,nu rond 20/25 cm.

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-02 16:01
Hi , ik zit met het volgende probleem;

Sinds kort heb ik 2 Dali Opticon 6 MK 2 speakers als fronts. Ik draai muziek via Pure Audio. Probleem is dat ik sindsdien de bass niet goed ingesteld krijg op specifiek deze modus, bij sommige nummers(''london grammar - hey now vanaf 1:20min'' is hier oa een goed voorbeeld van) waarbij als de bass wat dieper gaat; klinkt het als een vervelende brom wat vooral niet lekker in het gehoor ligt en ik snel naar een ander nummer wil overschakelen. Schakel ik bijv over van Pure Audio naar Auto is de Bass volledig weg en kan ik deze met de sub regelen, treble klinkt dan alleen alsof deze van 20 naar 100% is gegaan. Daarnaast vind ik de muziek over het algemeen beter klinken op pure audio. Dus wil eerst kijken of ik daarop de brom kan wegkrijgen. Dit had ik namelijk niet met mijn vorige speakers; 2x B&W CM5(bookshelfs).

Wat ik al gedaan heb;
speakers op rubber getest; dreunt de vloer er nog eens bij
Speakers op spikes
Speakers op spikes met eronder een stoeptegel
Sokken in de basspoorten
Meerdere kamercorrecties gedaan en crossovers redelijk vaak gewijzigd voor zowel luidsprekers als subwoofer
Speakers naar voren en achteren geplaatst, kan max 25/30 cm van de muur

Technische info;
AV receiver: Marantz sr5009
Fronts; Dali Opticon 6 MKII
2xrear, sub en center; JBL SCS 178

Fronts, center, rears staan al op klein, sub op ja.

tonen
Front L - 3.5 dB
Center - 6.0 dB
Front R - 3.5 dB
Surround R - 8.0 dB
Surround L 3.5 dB
Subwoofer - 10.5 dB

luidspreker crossover;
front 90 Hz
Center 60 Hz
Surround 90 Hz

lage tonen
Subwoofermodus; lfe+main, andere keuze is LFE
LPF voor LFE 90 Hz

Dynamic EQ oa staat op nee

Meerdere kamercorrecties dus uitgevoerd waarbij de subwoofer vrijwel altijd op 90Hz uitkomt, cross luidsprekers front krijg ik meestal fullband/40Hz met Large uit test zonder zelf aanpassingen te doen.

Daarnaast zit er op de JBL subwoofer een crossover draaiknop die van min naar max kan.

Ik heb vantevoren oa de openingspost gelezen, maar kom er niet helemaal meer uit. Is er mogelijk al bij de tekst hierboven iets wat volledig verkeerd staat? Op de sub kan ik dan beter op min/max of ertussenin de crossover zetten? Luidsprekercrossers heb ik al van 40hz tot 250 geprobeerd idem voor sub. Enig idee wat ik fout doe of moet aanpassen?

• Millert
@Pharminepulse Met de stand 'pure audio' is bass management uitgeschakeld en wordt het geluid onaangepast naar je fronts gestuurd. Dus dat je dit niet krijgt ingesteld kan kloppen. Gebruik de stand stereo.
Ervanuitgaande dat 'pure audio' op jouw Marantz hetzelfde is als (pure) Direct op de Denon.

Hieronder een nuttige link met informatie over de instellingen.
https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21782993

[Voor 26% gewijzigd door Millert op 24-10-2022 12:15]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:05:
@Pharminepulse Met de stand 'pure audio' is bass management uitgeschakeld en wordt het geluid onaangepast naar je fronts gestuurd.
Zoals altijd allemaal in de manual beschreven staat.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 19:12
@Pharminepulse,
Hoe klinkt de boel in 'stereo'? In die modus gebruikt je receiver de Audyssey settings. In (pure) direct modes schakelt de receiver dat, incl bass management (dus de subwoofer) allemaal uit. Met de optie LFE+main gaat de sub wel meespelen in direct, maar dat betekent dat zowel de sub als je frontspeakers bepaalde tonen tegelijk afspelen. Bij mij klinkt dat prima, maar het kan ook fase problemen geven of dat er te veel bass aanwezig is. De stereo mode bij mijn Marantz 5010 is het geluid veel meer bass heavy en aangezet dan in direct mode. Dat komt door de EQ's die hun werk doen. Soms vind ik dat voor muziek lekker, maar meestal draai ik direct voor muziek. LFE+main gebruik ik niet in stereo en surround modi. Dat is echt too much.

Je hebt je speakers op large ingesteld? Als je een subwoofer gebruikt, zet je de speakers op small en schroef je de crossover op de subwoofer volledig open. Ervan uitgaande dat je de subwoofer via de subwoofer pre-out hebt aangesloten aan de receiver. Dan kun je de crossover regelen in de receveiver.

Je sub staat op -10,5db. Die JBL lijkt me met z'n 100w versterker al geen krachtpatser. Kan me zo voorstellen dat er op -10,5 db helemaal geen geluid meer uitkomt. Vraag me ook af of die subwoofer überhaupt een aanvulling is op je Dali's.

De LPF voor LFE zet je trouwens op 120hz. Dat is alleen bedoelt voor het dedicated LFE spoor in audiotracks. Dat zit doorgaans alleen in films, series en games. Het LFE spoor begint op 120hz.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Millert
@Hulleman Dat de sub op -10,5db staat wilt toch niks zeggen over de daadwerkelijke output? Als de gain/volume knop op de subwoofer (te) hoog staat zal Audyssey deze naar beneden bijstellen, in dit geval tot -10,5db.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-03 20:25
Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:39:
@Hulleman Dat de sub op -10,5db staat wilt toch niks zeggen over de daadwerkelijke output? Als de gain/volume knop op de subwoofer (te) hoog staat zal Audyssey deze naar beneden bijstellen, in dit geval tot -10,5db.
als het goed is wel. nadeel van -10dB (en dus eigenlijk te hoge gain op de sub), is dat er een veel kleiner signaal over de kabel gaat, en je dus meer kans hebt op ruis. Voor het niveau van de output van de sub zou het inderdaad niet uit moeten maken.

Overigens lijkt me 90Hz crossover voor zulke grote zuilen erg hoog.

• Millert
@borft Ik zie online voornamelijk de aanbeveling voorbij komen om de gain op de subwoofer zo in te stellen dat je een negatieve trim krijgt (max -11.5, binnen het correctiebereik) welke dan de mogelijkheid biedt om de subwoofer trim te verhogen zonder in het positieve bereik te komen. Dit omdat de meeste mensen na de kalibratie nog wat power missen in de laagweergave en dan een +3/+6 boost geven aan de subwoofer, al dan niet in combinatie met het inschakelen van Dynamic EQ.
Wel hebben sommige subwoofers moeite om uit standby te komen met een (te) lage trim / kleiner signaal.

• Hulleman
Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:39:
Goed punt. Ik was in de veronderstelling dat de gain op 50% staat (waar ook de test mee wordt geadviseerd). Dan vind ik een correctie van -10,5db wel erg hoog. Helemaal met zo'n sub.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Hulleman
borft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:43:
[...]
Overigens lijkt me 90Hz crossover voor zulke grote zuilen erg hoog.
Ja, en voor de centers en rears weer te laag. Voor de center wel erg laag. Maar dat zou geen impact moeten hebben op het geluid op (pure) direct.

• Millert
De juiste crossover hangt, naast de gebruikte speakers, ook af van de ruimte waarin de speakers staan opgesteld en de luisterpositie. Zo heb ik met behulp van REW en een Umik-1 vastgesteld dat in mijn set-up een crossover van 110Hz met de fronts (Q Acoustics 3050i) het beste resultaat gaf. Terwijl je afgaande op de specificaties van de speakers ze op 60 of 80Hz zou instellen. De afzonderlijke meetresultaten van de fronts laten dan ook een dip zien in dit gebied wat nu mooi wordt aangevuld door de subwoofer.

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-02 16:01
Millert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:05:
@Pharminepulse Met de stand 'pure audio' is bass management uitgeschakeld en wordt het geluid onaangepast naar je fronts gestuurd. Dus dat je dit niet krijgt ingesteld kan kloppen. Gebruik de stand stereo.
Ervanuitgaande dat 'pure audio' op jouw Marantz hetzelfde is als (pure) Direct op de Denon.

Hieronder een nuttige link met informatie over de instellingen.
https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21782993
Ik was mij ervan bewust dat bij pure direct het een en ander niet gebruikt wordt of kan worden aangepast.
Aangezien alles op Pure Direct stond(pure audio was een typo, is dus gelijk aan Denon) prima klonk en heeft geklonken met de vorige speakers en het meest natuurlijk nmi klonk vergelijken met stereo, auto of 'direct'' op de hele diepe bassen na; dacht ik er wel uit te komen met de opties die ik wel voorhanden had zoals de crossovers, los van t feit dat het vloerstaanders zijn en geen boekenplank speakers. Maar ik ga nu wel verder kijken dan alleen pure direct en die link even bekijken.
Hulleman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:24:
@Pharminepulse,
Hoe klinkt de boel in 'stereo'? In die modus gebruikt je receiver de Audyssey settings. In (pure) direct modes schakelt de receiver dat, incl bass management (dus de subwoofer) allemaal uit. Met de optie LFE+main gaat de sub wel meespelen in direct, maar dat betekent dat zowel de sub als je frontspeakers bepaalde tonen tegelijk afspelen. Bij mij klinkt dat prima, maar het kan ook fase problemen geven of dat er te veel bass aanwezig is. De stereo mode bij mijn Marantz 5010 is het geluid veel meer bass heavy en aangezet dan in direct mode. Dat komt door de EQ's die hun werk doen. Soms vind ik dat voor muziek lekker, maar meestal draai ik direct voor muziek. LFE+main gebruik ik niet in stereo en surround modi. Dat is echt too much.

Je hebt je speakers op large ingesteld? Als je een subwoofer gebruikt, zet je de speakers op small en schroef je de crossover op de subwoofer volledig open. Ervan uitgaande dat je de subwoofer via de subwoofer pre-out hebt aangesloten aan de receiver. Dan kun je de crossover regelen in de receveiver.

Je sub staat op -10,5db. Die JBL lijkt me met z'n 100w versterker al geen krachtpatser. Kan me zo voorstellen dat er op -10,5 db helemaal geen geluid meer uitkomt. Vraag me ook af of die subwoofer überhaupt een aanvulling is op je Dali's.

De LPF voor LFE zet je trouwens op 120hz. Dat is alleen bedoelt voor het dedicated LFE spoor in audiotracks. Dat zit doorgaans alleen in films, series en games. Het LFE spoor begint op 120hz.
Bij stereo mist er teveel bass en klinkt het alsof de treble even een halve draai is opengezet wat minder fijn klinkt. 'Direct' komt nog het meest in de buurt maar klinkt wat bonkerig. EQ's heb ik eigenlijk altijd uit, met de vorige speakers nooit echt een goed resultaat mee gehaald.

Overigens in alle kamercorrecties die ik met audyssey gedaan hebt was de uitkomst voor de sub tussen de 8.0 en 10.5dB(sub staat met crossover en volume beide op 50% wat marantz adviseert bij het testen, sub is pre out of marantz aangesloten), maar ik zou een nieuwe correctie kunnen doen zonder sub. Zowel voor film als muziek zou ik LFE beter zonder main kunnen gebruiken dus?

Large krijg ik altijd als resultaat van Audyssey na een meting, daarna zet ik 'm zelf op small voor aanpassingen. Ik zie ook dat bij de vorige post de frontcrossover niet klopt, deze heb ik zelf aangepast naar 90hz. Audyssey zet na correctie deze altijd naar 40Hz, maar ik heb dus alleen zitten testen op Pure Direct en als ik het goed las op de openingspost was voor vloerstaanders een richtlijn tussen de 60 en 90 Hz's, .

Ik kom er alleen niet helemaal uit met de crossovers, dus deze op max zetten op de sub? 120hz met LFE en 40Hz laten op front, centers en rears zoals eerder beschreven, of zit ik dan volledig fout?

• Millert
@Pharminepulse Ik raad je aan genoemde link te bekijken en ook in dit topic wat terug te bladeren. Hoe een goede kalibratie uit te voeren en waarop te letten is al vaak voorbij gekomen.
De kalibratie wil je in ieder geval met subwoofer uitvoeren en de speakers op klein instellen.

Zelf bereik ik het beste resultaat door na kalibratie de subwoofer met +3 te verhogen en dynamic EQ in te schakelen, met naar gelang de content de juiste offset. https://avgadgets.com/aud...at-is-it-what-does-it-do/

• Hulleman
@Pharminepulse, het is ook even uitproberen wat jij prettig vindt. Als je LFE+main prettig vindt, lekker gebruiken. Ik vind het wel opvallend dat je in Direct mode meer bass hebt dan in Stereo mode.

Ik vind deze Audyssey settings prettig:
- dynamic EQ on
- dynamic volume on (light)
- bypass fronts l/r

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik heb een vraag over de SVS SB-1000 Pro.
Ik heb deze subwoofer Aangesloten op mijn versterker (x2700h). Daarnaast heeft deze sub een L en R output. Van deze output gebruik ik één kanaal voor het signaal naar een plaatversterker die shakers aanstuurt.

Ik ging er van uit dat de subwoofer het inkomende signaal "actief" door zet naar de output en dat ik hiermee mijn receiver ontlast. Echter had ik laatst de sub uit staan (spanningsloos) en toch werkte de doorvoer naar de versterker van de shakers.

De receiver heeft twee subwoofer uitgangen (één signaal).

Hoe kan ik de boel nou het beste aansluiten om de receiver te ontlasten?

Doet de SVS niets met het doorzetten van het signaal?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@CPM De handleiding lijkt me vrij duidelijk. De output is bedoeld voor doorlussen (daisy chaining), en ze vertellen erbij dat elke subwoofer afhankelijk van plaatsing andere afstelling nodig kan hebben. Het signaal wordt dus onbewerkt doorgelaten. Als het helemaal spanningsloos werkt (stekker eruit?) dan is het overduidelijk passief.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

CPM schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:14:

Hoe kan ik de boel nou het beste aansluiten om de receiver te ontlasten?
Wat bedoel je met "de receiver ontlasten"?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• CPM
  • Niet online

CPM

JvS schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Wat bedoel je met "de receiver ontlasten"?
Ik ben in de veronderstelling dat hoe meer apparaten je aansluit hoe mee vermogen de receiver moet leveren. Ik hoopte dat de subwoofer zelf het signaal actief herhaalde en dus het vermogen levert voor de input van de shaker versterker en daarmee de receiver ontlast.

Ben wel even benieuwd wat nu de impact is op het subwoofer kanaal als er twee apparaten gebruik maken van dit signaal. Moet de receiver meer vermogen leveren of levert hij gewoon één bepaalde spanning af die twee apparaten delen en versterken?

[Voor 10% gewijzigd door CPM op 30-10-2022 08:11]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

CPM schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:10:
[...]

Ik ben in de veronderstelling dat hoe meer apparaten je aansluit hoe mee vermogen de receiver moet leveren. Ik hoopte dat de subwoofer zelf het signaal actief herhaalde en dus het vermogen levert voor de input van de shaker versterker en daarmee de receiver ontlast.
Je versteker levert helemaal geen vermogen op een line out. (of in elk geval niet noemenswaardig richting de milliwatts). Er staat wel een spanning op, maar dat is geen belasting van welke zin dan ook voor een versterker.
Ben wel even benieuwd wat nu de impact is op het subwoofer kanaal als er twee apparaten gebruik maken van dit signaal. Moet de receiver meer vermogen leveren of levert hij gewoon één bepaalde spanning af die twee apparaten delen en versterken?
De apparaten zitten parallel aangesloten en delen de spanning niet. Ze delen de stroom. En omdat een line input een enorme hoge impedantie heeft (10kohm) en een line (of subwoofer) output een hele lage, is dat geen enkel probleem. Geen elk apparaat hoeft harder te werken of wordt zwaarder belast.

[Voor 78% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 08:35]

• CPM
  • Niet online

CPM

JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:27:
[...]
Je versteker levert helemaal geen vermogen op een line out. (of in elk geval niet noemenswaardig richting de milliwatts). Er staat wel een spanning op, maar dat is geen belasting van welke zin dan ook voor een versterker.

[...]

De apparaten zitten parallel aangesloten en delen de spanning niet. Ze delen de stroom. En omdat een line input een enorme hoge impedantie heeft (10kohm) en een line (of subwoofer) output een hele lage, is dat geen enkel probleem. Geen elk apparaat hoeft harder te werken of wordt zwaarder belast.
Ik snap er maar weinig van blijkt alweer. ;)
Tjah soms weet ik ook niet meer wat ik moet geloven als ik dingen lees op internet. 8)7

https://www.avsforum.com/...65/page-260#post-54494049

https://www.avsforum.com/...65/page-260#post-54500873

Aangezien ik geen andere optie heb zal ik de boel wel rechtstreeks op de receiver hangen. :)

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

CPM schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Tjah soms weet ik ook niet meer wat ik moet geloven als ik dingen lees op internet. 8)7

Aangezien ik geen andere optie heb zal ik de boel wel rechtstreeks op de receiver hangen. :)
Ik weet niet zo goed wat je in die twee berichten leest.

Wat is het probleem nou precies? Volgens mij is er helemal geen probleem dat wordt veroorzaakt door het in "serie" aansluiten (wat in principe gewoon parallel aansluiten is).

Wat ga je winnen door het rechtstreeks op de receiver aan te sluiten?

[Voor 13% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 09:26]

• B_FORCE
  • Niet online
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

[...]

Dit is niet helemaal waar.

De impedantie gaat namelijk omlaag.
De line-out moet dat kunnen leveren.
Met een 10kOhm input impedantie voor beiden, betekent dat dus 5kOhm.
Dat is vrij laag voor een line-out.

Blaas je de line-out op? Nee waarschijnlijk niet. Maar de performance gaat wel omlaag.
Ook -3dB van het DC block filter schuift omhoog. Je kunt dus niet onbeperkt apparaten op de line-out aansluiten! Twee is doorgaans geen probleem.

De line output moet dus wel degelijk harder werken. Maar niet in de zin als het uitgansvermogen van de eindversterker.
Fysiek zitten de twee anders in elkaar en zijn in principe gescheiden van elkaar.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
CPM schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Ik heb de links niet echt helemaal bekeken, maar er valt hier niet zoveel over te discussiëren om heel eerlijk te zijn. Hoeveel een line-out kan leveren hangt volledig af van de opamps en/of schakeling die er gebruikt wordt.

Het hangt niet af van het vermogen van de eindtrap. Die twee dingen staan volledig los van elkaar.

Waarom mensen zoiets gaan "meten" met een of andere film ontgaat mij volledig. Ik denk dat ze niet helemaal begrijpen hoe zoiets technisch in elkaar zit?

Ik zou aanraden om de impedantie op een line-out niet lager te kiezen dan zo 1-2kOhm. Dan doel ik puur op de belasting.
Qua frequentie schuift -3dB dan wel ernstig veel omhoog.

One World Concepts

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

B_FORCE schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Blaas je de line-out op? Nee waarschijnlijk niet. Maar de performance gaat wel omlaag.
Gezien het een audioforum is en mensen direct denken dat dit dus slecht gaat klinken, wat bedoel je met "de performance gaat omlaag"? En is dit een hoorbaar effect? Of hebben we het dan over dat het ruisniveau van de sub 3-6db omhoog komt?

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 12:28]

• B_FORCE
  • Niet online
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Gezien het een audioforum is en mensen direct denken dat dit dus slecht gaat klinken, wat bedoel je met "de performance gaat omlaag"? En is dit een hoorbaar effect? Of hebben we het dan over dat het ruisniveau van de sub 3-6db omhoog komt?
Dat hangt een beetje van het soort opamp/schakeling af, vandaar dat ik het een beetje algemeen heb gehouden.

Denk aan vervorming, evt ruis, heel soms clipping (waarschijnlijk niet), (heel) soms ook oscillaties.
Hoeveel dat is valt bij voorbaat lastig te bepalen, omdat het afhangt van het type opamp/schakeling.
Er zijn opamps die 1kOhm belasting niet zo tof vinden, terwijl anderen daar niks om geven.

In sommige extreme gevallen kan zoiets hoorbaar worden.
Maar nogmaals dat hangt zo erg sterk af van wat de fabrikant ervan gebakt heeft.

Over het algemeen zal het wel meevallen.
Doorgaans raad ik aan om niet meer dan 3 apparaten parallel te zetten.
Het laag verschuift dan ongeveer naar 15-20Hz in de meest slechte gevallen.
Maar daarvoor moet je echt de specs raadplegen om te kijken wat de ingangsimpedantie (input impedance) is van elk apparaat.

Als die bv rond de 50kOhm ligt oid, dan wordt het een heel ander verhaal.
Als alle apparaten een hoge ingangsimpedantie hebben, kun je er makkelijk 5 parallel gebruiken.

Qua hoorbaarheid, sja :+ ;)
Als mensen zich bekommeren om kabels en condensatoren, dan valt dit zeker orde van grootte hoger.
(afhankelijk van de line-out schakeling)
Of dat hoorbaar is voor jou, mag je dan zelf bepalen 8)

[Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 30-10-2022 14:14]

One World Concepts

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
Is het normaal om met een watertang een high level cable los te koppelen van een Rel subwoofer?

Aansluiten is simpel in klikken en draaien maar lijkt wel of ding muurvast zit :')

• R.s.G.
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-02 13:48
Hallo, ik heb maar kort gezocht, dus excuus als de vraag al gesteld is.

Ik wil graag een subwoofer toevoegen aan mijn q150's met een dx3pro+ en pa3s. Die zijn beide alleen geschikt voor stereo.

Nu was mijn eerste plan om een BK te kopen met een setje y-splitters voor de DAC, waar een pre-amp op zit. Hierdoor zou ik op de BK de crossover moeten zetten en krijgen de q150's nog steeds het volle spectrum van het signaal.

Alleen zie ik ook rond deze prijs de Cambrige audio subs staan, de x201 en de x301. Die hebben allebei een line out. Nu vraag ik mij af of de sub "bass management" of daadwerkelijk een low-pass filter toepast, die ik weer terug kan aansluiten op mijn stereo-versterker, zodat de q150's niet meer deel van het lage spectrum hoeven af te spelen.

Ik heb geen idee of dit "beter" is, of dat ik prima voor de BK kan gaan (die trouwens ook een stukje goedkoper is), welke online een betere reputatie lijkt te hebben.

Qua context, dit is puur voor een desktop-setup in een redelijk kleine kantoorruimte. Ik ben er zelf niet zeker van dat de 10" van de BK eigenlijk teveel is.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39

JT

VETAK y0

R.s.G. schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:57:
Alleen zie ik ook rond deze prijs de Cambrige audio subs staan, de x201 en de x301. Die hebben allebei een line out. Nu vraag ik mij af of de sub "bass management" of daadwerkelijk een low-pass filter toepast, die ik weer terug kan aansluiten op mijn stereo-versterker, zodat de q150's niet meer deel van het lage spectrum hoeven af te spelen.
Ik gok dat die line-out is om je subsignaal naar andere subwoofers door te lussen. Dus niet bruikbaar voor hetgeen jij wil. Even de handleiding doornemen van die dingen :)
Qua context, dit is puur voor een desktop-setup in een redelijk kleine kantoorruimte. Ik ben er zelf niet zeker van dat de 10" van de BK eigenlijk teveel is.
Geen subwoofer is te groot >:) :P Je bent er zelf bij hoe ver je de gain open draait.

• R.s.G.
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-02 13:48
JT schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:15:
[...]

Ik gok dat die line-out is om je subsignaal naar andere subwoofers door te lussen. Dus niet bruikbaar voor hetgeen jij wil. Even de handleiding doornemen van die dingen :)

[...]

Geen subwoofer is te groot >:) :P Je bent er zelf bij hoe ver je de gain open draait.
Dan neig ik zeker naar de BK en ga ik uiteraad zeer verantwoord met die gain om O-)

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb een nieuwe receiver besteld de Denon x2800, nu wil ik deze ook graag combineren met een subwoofer. Voegt het veel toe om een bijvoorbeeld een svs sb1000pro te halen ipv de non pro. Kan de dsp die de pro heeft het plaatsen makkelijker maken?

Vrouw wil geen subwoofer.( misschien ipv van satelliet speakers ipv de qacoustic floorstanderds) ik mis het wel.
Dus ik wil wel een hoekje in huis opofferen.

• CPM
  • Niet online

CPM

Tito129 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:32:
Ik heb een nieuwe receiver besteld de Denon x2800, nu wil ik deze ook graag combineren met een subwoofer. Voegt het veel toe om een bijvoorbeeld een svs sb1000pro te halen ipv de non pro. Kan de dsp die de pro heeft het plaatsen makkelijker maken?

Vrouw wil geen subwoofer.( misschien ipv van satelliet speakers ipv de qacoustic floorstanderds) ik mis het wel.
Dus ik wil wel een hoekje in huis opofferen.
Hoe wil je je resultaten van de PEQ gaan meten dan? En ga je het gebruiken met Audyssey? Daarnaast vraag ik mij af of je met Audyssey niet het zelfde resultaat bereikt als met de PEQ en uiteindelijk tegen room issues gaat aanlopen die niet te PEQen zijn.
Het prijs verschil tussen een pro en non pro is relatief klein. Met de pro kun je wel meerdere setting hanteren via bluetooth en sneller de gain bij regelen. Plus puntje.

• Millert
@CPM Je hebt een wat groter stelbereik als je beide filters combineert. Je kunt een Audyssey meting doen en de resultaten van de subwoofer bekijken voor correctie (na 3 meetposities kan je de kalibratie stoppen) mits je de editor app gebruikt. Zo had ik hier een gigantische piek die ik met de PEQ van de subwoofer met 9dB heb verlaagd voordat Audyssey zijn ding deed. Dit gaf een vlakkere response dan wanneer ik de PEQ van de subwoofer niet gebruikte. Resultaten gecontroleerd met een Umik-1 en REW.

[Voor 5% gewijzigd door Millert op 18-11-2022 08:58]

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-03 19:02
Hallo, ik heb de openingspost van dit topic doorgenomen om te zien hoe ik mijn subwoofer moet aansluiten op mijn receiver, maar voor mij als leek lijkt het op de afbeelding af te wijken van de opties die ik heb.

Ik heb een Marantz NR1510. Deze heeft geen LFE, maar 2 pre outs (horen die L en R er op de afbeelding ook bij?).

De Polk HTS 10 die ik heb gekocht, heeft deze aansluitingen:

Moet ik subwoofer preout 1 gebruiken, en dan L+R op de subwoofer, of toch iets anders?

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:03
Subwoofer 1 (pre out) op de LFE vd subwoofer

1 tulp naar 1 tulp aka subwoofer kabel

[Voor 32% gewijzigd door kevinmastah2005 op 18-11-2022 20:16]

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

peeceej schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:56:
Ik heb een Marantz NR1510. Deze heeft geen LFE, maar 2 pre outs (horen die L en R er op de afbeelding ook bij?).
Je hebt een front pre-out met L+R en 2x een Subwoofer (LFE) pre-out. De kans is groot dat beide Subwooferaansluitingen hetzelfde signaal geven (alleen bij duurdere modellen houden zelf al rekening met meerdere subwoofers).

• peeceej
ACM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:40:
[...]

Je hebt een front pre-out met L+R en 2x een Subwoofer (LFE) pre-out. De kans is groot dat beide Subwooferaansluitingen hetzelfde signaal geven (alleen bij duurdere modellen houden zelf al rekening met meerdere subwoofers).
Dus ik heb gewoon LFE ook al staat dat er niet op?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

peeceej schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:03:
Dus ik heb gewoon LFE ook al staat dat er niet op?
Ja, dat heeft inderdaad meerdere namen. LFE beschrijft het "doel" (low frequency effects); het is een naam vanuit Dolby e.a. die ze geven aan het speciale lage tonen kanaal. En Subwoofer is dan het apparaat dat je op dat kanaal aansluit :)

• peeceej
ACM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:05:
[...]

Ja, dat heeft inderdaad meerdere namen. LFE beschrijft het "doel" (low frequency effects); het is een naam vanuit Dolby e.a. die ze geven aan het speciale lage tonen kanaal. En Subwoofer is dan het apparaat dat je op dat kanaal aansluit :)
Ah top, dank voor de toelichting

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:02

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Beetje crosspost van het kleine vragen topic. Maar werd hier heen gewezen.
Ideale wereld een sub die mijn qacoustic 3050 aanvult. Maar daar heb ik niet de ruimte en geld voor.
Mis het in stereo beeld ook nog niet heel echt. Maar tijdens films mix ik nu wel het .1 kanaal. Dus hier ben wel voor opzoek naar een sub.

Nu zit ik zelf te kijken naar de svs sb-1000 pro en de xtz 10.17 edge.
De svs is te krijgen voor €649 en de xtz 10.17 voor €550,-

De xtz 12.17 is misschien meer vergelijkbaar met de svs. Maar vind ik te groot..(waf)

• Millert
@Tito129 Beide zijn prima subwoofers. Zelf heb ik de XTZ 10.17 Edge staan in een 5.1.2 opstelling met als fronts de Q Acoustics 3050i. De subwoofer bevalt super en heeft ruim voldoende vermogen voor onze woonkamer van 5x5m (standaard doorzon woning, U-layout begane grond, woonkamer aan één zijde half open). Maar een lastige keuze tussen de twee, ik denk dat ik wanneer ik voor dezelfde keuze zou staan de SVS zou kopen omwille van de uitgebreidere instelmogelijkheden via de app. Ik weet niet of je buren hebt die je mogelijk kunnen horen? Dan zijn de uitgebreidere mogelijkheden van de SVS ook handig, meerwaarde hiervan is ook afhankelijk van de receiver die je gebruikt (bass eq).

• Trichoglossus
  • Laatst online: 12:39
Tito129 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:34:
Beetje crosspost van het kleine vragen topic. Maar werd hier heen gewezen.

[...]
Ik vraag me wel af waar je die subs gaat krijgen voor dat geld.
Ik heb zelf een svs sb2000 pro, voor films, en die voldoet meer dan genoeg.
Wil je een gepoorte sub, dan kan je de pb versie eens bekijken. Maar die zijn aanzienlijk groter.

• JosBV
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2022
Betreft aansluiten subwoofer DALI K14F op een NAD C388. De laatste heeft geen LFE aansluiting de DALI wel. Volgens de verkopende winkel kan ik één tulpkabel aansluiten op de NAD Pre-out / Subwoofer (L of R maakt niet uit) en dan vervolgens aan de LFE van de DALI. Heb zelf het idee dat er een dubbele tulpkabel tussen moet, L+R van de NAD naar de Line input L+R van de DALI. Misschien heeft iemand hier de oplossing, alvast bedankt voor de reacties.

Het laatste zou ik doen; dubbele tulp naar line input. Je versterker is stereo, als je alleen links of rechts aanslit heb je ook alleen bas van dat kanaal (en mist er soms wat).

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ken de C388 niet, maar ik heb een voorganger, de C390DD gehad, en die had bass management ingebouwd. Daarin kon je gewoon een crossover instellen (inclusief slope), en dan werd de pre-out gebruikt als een mono subwoofer-kanaal. Achterop jouw C388 staat ook "subw" out, dus ik zou verwachten dat die hetzelfde moet kunnen? Dan voldoet een enkele kabel naar de LFE op de subwoofer

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JosBV schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:57:
Misschien heeft iemand hier de oplossing...
RTFM? Staat letterlijk beschreven welke mogelijkheden er betreffende de Pre Out of Subwoofer. Het is een instelling op de NAD. Uitgang kan geconfigureerd worden als Pre Out voor het volledige bereik als output of als Subwoofer Out met tot 150 Hz als output. Handleiding stelt dat je sowieso stereo RCA dient te gebruiken voor welke optie dan ook.

[Voor 33% gewijzigd door FeaR op 02-12-2022 07:04]

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:40:
Een SVS PC2000 Pro sinds kort in bezit. 8)

Ik vond het eerder altijd zo mwah deze “buis” subwoofers, maar ik wou het toch eens proberen, zeker nu er de pro versie is met app bediening via bluetooth en verder verbeterde speaker, versterker en behuizing.

[Afbeelding]

https://www.avforums.com/...o-subwoofer-review.17610#

Ik ben zeer positief verrast. De bas is strak en diep en kan indien nodig onprettig hard. De app is heerlijk in gebruik en maakt dat je snel wat bass kan bij of wegdraaien als je er zin in hebt. Daarnaast zijn er allerlei instellingen zoals crossover, fase en een parametrische equalizer.

Gewoon een top sub! Hieronder te zien naast de JBL 4281F; de SVS gaat deze onderin nog wat aanvullen en vooral de room modes wat meer gladstrijken. De subs zijn in gebruik voor zowel stereo als surround (aparte setup in dezelfde ruimte). Gisteren dan ook weer 2 uur bezig geweest om de boel opnieuw in te meten en in te regelen met dirac (stereo) en audyssey (surround).

[Afbeelding]
Ik heb nu ook de SVS PC 2000 Pro. Hiervoor had ik een Rel Q400 (woonde toen nog in een appartementje). Nu we verhuisd zijn naar een groter huis had ik eindelijk een excuus om voor een SVS te gaan. Mijn vrouw schrok nog een beetje toen ze hem zag maar hij hoort nu bij de familie O-)

Ik vroeg me af hoe je de SVS heb gekalibreerd in je luisterruimte. Je kan van alles aanpassen in de app en ook de audyssey van m'n Denon AVR4520 kan wat instellen. Wat is hier wijsheid ? Gaan voor een room equalizer meet setup zoals www.roomeqwizard.com ? Dus meten is weten of zijn er andere handigheden voor de SVS (met ingebouwde DSP / app) ?

• JosBV
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-12-2022
FeaR schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 01:08:
[...]

RTFM? Staat letterlijk beschreven welke mogelijkheden er betreffende de Pre Out of Subwoofer. Het is een instelling op de NAD. Uitgang kan geconfigureerd worden als Pre Out voor het volledige bereik als output of als Subwoofer Out met tot 150 Hz als output. Handleiding stelt dat je sowieso stereo RCA dient te gebruiken voor welke optie dan ook.
Eh, dat had ik gedaan, De verwarring ontstond toen ik de Subwoofer wilde bestellen. Ik schreef de verkoper:

"Bedankt voor je reactie. Nog een vraag over de aansluiting op de versterker NAD C388. Deze heeft geen LFE wel een PRE-OUT / SUBW met L+R uitgang. Ik zag deze ook op de DALI K14F. Heb ik dan een kabel nodig met aan beide zijden twee tulpaansluitingen L+R?"

En kreeg als reactie terug :

"Dat is niet nodig. U kunt 1 enkele kabel gebruiken die u gebruikt op de LFE aansluiting voor de subwoofer.
met vriendelijke groet,"

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JosBV schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 05:33:
[...]
Eh, dat had ik gedaan, De verwarring ontstond toen ik de Subwoofer wilde bestellen. Ik schreef de verkoper:
Maar dat staat niet in de post. Anders had @willemd ook niet gepost dat het een keuze is, Pre Out of Subwoofer Out.
JosBV schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 05:33:
[...]
En kreeg als reactie terug :

"Dat is niet nodig. U kunt 1 enkele kabel gebruiken die u gebruikt op de LFE aansluiting voor de subwoofer.
met vriendelijke groet,"
Dan heeft de verkopende partij het aan de verkeerde kant. Persoonlijk zou ik het ook logischer vinden als je slechts één output hoefde te gebruiken op de NAD/subwoofer als de NAD op "Subwoofer" in staat gesteld. Ik zou dan ook de vrijheid tot een optie tot instelbare crossover verwachten. Nu zit je aan 150 Hz vast, moet wel precies goed uitkomen met de rest van de speakers. Oftewel je zal in beide cases de crossover op de subwoofer gebruiken. Als dat toch moet zou ik de NAD niet instellen als "Subwoofer Out", laat de subwoofer het gehele signaal maar krijgen. Subwoofer Out is in deze anders dan LFE Out, laatste zou wel een kabel zijn.

[Voor 19% gewijzigd door FeaR op 03-12-2022 11:28]

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mee eens. Blijkbaar heeft de C388 een vaste crossover van 150Hz. Dat is in veel gevallen te hoog. De twee pre-outs gebruiken icm filteren op de sub klinkt dan logischer.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:04
vortexnl1982 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:01:
[...]

Mijn vrouw schrok nog een beetje toen ze hem zag maar hij hoort nu bij de familie O-)

Ik vroeg me af hoe je de SVS heb gekalibreerd in je luisterruimte. Je kan van alles aanpassen in de app en ook de audyssey van m'n Denon AVR4520 kan wat instellen. Wat is hier wijsheid ? Gaan voor een room equalizer meet setup zoals www.roomeqwizard.com ? Dus meten is weten of zijn er andere handigheden voor de SVS (met ingebouwde DSP / app) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat je vrouw? De sub lijkt enorm zo.

Ik heb het inregelen aan audessey over gelaten (surround setup via denon x4500h) en dirac (stereo setup via minidsp shd studio), mede omdat ik naast de svs nog een andere sub gebruik, de JBL 4281F.

Ik gebruik de app enkel om wat laag bij te draaien om sommige muziek zoals “dunne” 80s wat meer power te geven.

Verder ben ik nog steeds tevreden, erg mooie, goede en fijne sub!

• vortexnl1982
  • Nu online
JAHRASTAFARI schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:36:
[...]
Is dat je vrouw? De sub lijkt enorm zo.

Ik heb het inregelen aan audessey over gelaten (surround setup via denon x4500h) en dirac (stereo setup via minidsp shd studio), mede omdat ik naast de svs nog een andere sub gebruik, de JBL 4281F.

Ik gebruik de app enkel om wat laag bij te draaien om sommige muziek zoals “dunne” 80s wat meer power te geven.

Verder ben ik nog steeds tevreden, erg mooie, goede en fijne sub!
Haha nee dat is mijn dochter van 8 jaar :) Hij is best wel hoog ja maar hij staat heel tactisch achter een grote kamerplant dus het valt niet zo op..

Heb meer gelezen over het inregelen van één of meerdere subs met een minidsp. Alleen, de SVS heeft al een DSP die je volgens mij redelijk kan instellen. Met audessey had ik 'm al ingeregeld maar dat is alleen een beetje db's aanpassen volgens mij.

Ik denk dat ik met een ROOM EQ (www.roomeqwizard.com) met een microfoon (miniDSP's UMIK-1) aan de gang voor het meten en dan met de SVS instellingen moet spelen om een zo'n goed mogelijk resultaat te krijgen.

• JAHRASTAFARI
@vortexnl1982 heb de stoute schoenen aangetrokken en 2 15 inch monolith v2 subwoofers besteld woop woop!

• hijskraan
  • Laatst online: 14:41
Mooi! Dat zijn beste jongens, volgens andere mensen vergelijkbaar met SVS, alleen vriendelijker geprijsd.

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31

Canon23

>>MY<< world

Kom ik aan met, een net 2e hands aangeschafte, yamaha yst-sw800.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• hijskraan
  • Laatst online: 14:41
Canon23 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:48:
Kom ik aan met, een net 2e hands aangeschafte, yamaha yst-sw800.
Dat maakt toch niet uit!
Als jij er maar blij mee bent ;)

• vortexnl1982
  • Nu online
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:50:
@vortexnl1982 heb de stoute schoenen aangetrokken en 2 15 inch monolith v2 subwoofers besteld woop woop!

[Afbeelding]
Haha monsters! Zullen je buren blij mee zijn >:)

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31

Canon23

>>MY<< world

Even over yamaha yst sw800
Er zit een high level cut op. Is die voor evt aangesloten speakers op de sub zelf? Neem aan dat het geen invloed heeft op de speakers die aan de receiver hangen?
De low lvl cut vind uiteraard plaats op de receiver.

Ik weet dat je incombi een sub de speakers op small zet, maar in een geval van een simpele yamaha incombi met de bw 604 s2 geldt dat dan ook? Of kwestie van luisteren?

[Voor 7% gewijzigd door Canon23 op 07-12-2022 10:17]

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• JAHRASTAFARI
vortexnl1982 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:21:
[...]

Haha monsters! Zullen je buren blij mee zijn >:)
Gelukkig vrijstaand huis en HT in kelder, zie ook hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Ik moet wel de foto's actualiseren zie ik, sinds eind 2021 weer eea veranderd.

De dozen zijn gisteren gearriveerd, 96cm diep :9 , magazijn voor Europa ligt in Nederland.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Dat zijn de pakketten waar de buren normaal gesproken wel van in paniek raken.... :+

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:49:
[...]

Gelukkig vrijstaand huis en HT in kelder, zie ook hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Ik moet wel de foto's actualiseren zie ik, sinds eind 2021 weer eea veranderd.

De dozen zijn gisteren gearriveerd, 96cm diep :9 , magazijn voor Europa ligt in Nederland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig!

Ga je je huidige JBL subs als MBM (midbass module) inzetten (om in avsforums termen te spreken) en dan de monolith voor het diepe sublaag? En hoe ga je het inregelen?

• JAHRASTAFARI
Jag schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:28:
[...]

Lekker bezig!

Ga je je huidige JBL subs als MBM (midbass module) inzetten (om in avsforums termen te spreken) en dan de monolith voor het diepe sublaag? En hoe ga je het inregelen?
Ja dat is het idee, de JBL's gaan niet erg diep, maar hebben een heel hoog rendement vanaf 40hz en kunnen daarmee een lekkere "slam" geven. De monoliths doen dan vooral daaronder hun werk. Voor stereo kan ik dat makkelijk regelen via een minidsp shd studio, maar hoe ik dit met mijn denon receiver kan doen, weet ik niet.
Pagina: 1 ... 31 32 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee