Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
kpnsvn schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:57:
[...]

Waarom niet? Eigenlijk geen specifieke reden, gewoon verandering na 5 jaar.
De vraag van @Anoniem: 159816 is natuurlijk wel het meest relevant. Waar ben je nu niet tevreden over en wat wil je met een andere sub bereiken? Ook dan pas kunnen mensen hier je het beste helpen. Wellicht heb je een doel voor ogen met een nieuwe subwoofer, maar wat je met een andere subwoofer helemaal niet kunt bereiken.

Ik begrijp dat je zo nu en dan eens wat nieuws wil, gewoon omdat het kan, maar bedenk wel "if it isn't broken, don't fix it". Helemaal met speakers, aangezien die nagenoeg niet onderhevig zijn aan technische veroudering.

[Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 09-05-2022 11:18]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hulleman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:17:
Ik begrijp dat je zo nu en dan eens wat nieuws wil, gewoon omdat het kan, maar bedenk wel "if it isn't broken, don't fix it". Helemaal met speakers, aangezien die nagenoeg niet onderhevig zijn aan technische veroudering.
Bij Subwoofers is doorgaans wel sprake van electronica dat kan slijten (zoals lekkende elco's). Maar dat zou na 5 jaar nog niet zo relevant moeten zijn :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hulleman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:17:
[...]

De vraag van @Anoniem: 159816 is natuurlijk wel het meest relevant. Waar ben je nu niet tevreden over en wat wil je met een andere sub bereiken? Ook dan pas kunnen mensen hier je het beste helpen. Wellicht heb je een doel voor ogen met een nieuwe subwoofer, maar wat je met een andere subwoofer helemaal niet kunt bereiken.

De belangrijkste redenen om een subwoofer te vervangen zijn, mits je al een degelijke unit hebt staan, diepgang en SPL output. Maar gezien de opmerking over de buren is dat hier niet het geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:33
Anoniem: 159816 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Meerdere subs zorgen juist dat je minder problemen met je buren hebt doordat je ze beter af kan stellen. Je koopt geen meerdere subs voor de output (kan wel natuurlijk), maar omdat je ermee wel laag kan realiseren met minder pieken en dalen.
Ja, dat intrigeerde mij ook. Ik heb nu een B&W ASW610 die ondersteunt.
Na vriendelijk vragen en wat geduld mag ik twee Lyngdorf BW-2 lenen om 2 weken te testen.
Deze worden dan aangesloten op de Lyngdorf TDAI-1120. Het mooie is dat deze alle metingen uitvoert en dan de subwoofers intergreert (phase, level etc.) via bypass met de speakers.
Of dit echt allemaal een verbetering is, wie zal het zeggen. Ik zal tzt wel eens posten of mij dit bevallen heeft of niet.

Edit: 2 stuks BW-2 nu in huis. Dus kan wat gaan spelen. In eerste instantie stereo opstelling vanwege de ruimte. Ze spelen dus mee in het gebied 25 Hz - 200 Hz, wat volgens zegggen een voordeel moet opleveren voor de mid bass.

[Voor 12% gewijzigd door Shocked op 13-05-2022 14:28]

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:33

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb momenteel een Onkyo SKW-510 sub in combi met een X2700H en Dali Oberon 7, Zensor Vokal, Oberon 1, Alteco C1, in 5.2.1 opstelling. Ook heb ik nog een tweede SKW-510 met een standby issue welke ik niet meer gebruik (werkt wel, maar gaat niet goed aan/uit, en staat na jumper bypass altijd aan)

Nu ben ik mij aan het oriënteren op een andere subwoofer en of het nodig is om de Onkyo te vervangen. In de huidige setup merk ik dat de sub (crossover op 80) redelijk wat voor zijn rekening neemt als ik films kijk. Op flink volume dreunt de boel behoorlijk en kan zo hard gaan dat zelfs de buren het opmerken.
De sub staat momenteel in een hoek, en de bass lijkt mij op de luister positie goed te bereiken.

Muziek via stereo+sub (Audyssey) luister ik niet zo vaak omdat ik de sub teveel vind "dreunen" en daarmee de muziek uit balans brengt of gaat overheersen.
Ik kijk 60 procent films en 40 procent muziek.

Voor films lijkt de sub prima, het dreunt genoeg, maar of dat dreunen gelijk staat aan een goede bass durf ik nu nog niet te zeggen.
Voor de muziek mag er wellicht iets bij, maar dat hoeft niet hard te gaan of te "dreunen", ik neig er naar om te zeggen dat het toevoeging moet zijn in het laag , maar wel "netjes" moet zijn.

Ik heb op AV zitten lezen, en ook de testen van Erin zitten te bekijken en neig naar een sealed model, vanwege het "strakkere" karakter. Maar is het dan een voortuitgang t.o.v. de Onkyo ook v.w.b. films? Ik kan namelijk nergens testen vinden en dus ook niet goed bepalen hoe die zich verhoud tot andere subs.

Budget: max €350-400. Maar is het geen echte vooruitgang dan spaar ik door en ga ik af op een SVS model.

iemand tips?

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:27:
[...]
Meerdere subs zorgen juist dat je minder problemen met je buren hebt doordat je ze beter af kan stellen. Je koopt geen meerdere subs voor de output (kan wel natuurlijk), maar omdat je ermee wel laag kan realiseren met minder pieken en dalen.
Neen.

Op de luisterplek wellicht wel, maar je loopt evengoed kans dat de pieken en dalen zich op andere plekken gaan voordoen. Zowel in frequentie als lokatie in je huis. Dat laag gaat overal doorheen.
Daarnaast haal je je met multi-subs meer op de hals met inregelen.

Het statement 2 subs zijn beter dan 1 is veel te kort door de bocht. Heb je meerdere luisterplekken, dan is 2 subs wel fijn. Heb je een kleine sweetspot (1 of 2 zits), dan lekker bij 1 houden.
Mo' subs, mo' problems.

Ik heb zelf ook beide gehad (single and dual). Maakte helaas voor de buren niet uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:16

ParaWM

Pro Prutser

CPM schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:41:
Ik heb momenteel een Onkyo SKW-510 sub in combi met een X2700H en Dali Oberon 7, Zensor Vokal, Oberon 1, Alteco C1, in 5.2.1 opstelling. Ook heb ik nog een tweede SKW-510 met een standby issue welke ik niet meer gebruik (werkt wel, maar gaat niet goed aan/uit, en staat na jumper bypass altijd aan)

Nu ben ik mij aan het oriënteren op een andere subwoofer en of het nodig is om de Onkyo te vervangen. In de huidige setup merk ik dat de sub (crossover op 80) redelijk wat voor zijn rekening neemt als ik films kijk. Op flink volume dreunt de boel behoorlijk en kan zo hard gaan dat zelfs de buren het opmerken.
De sub staat momenteel in een hoek, en de bass lijkt mij op de luister positie goed te bereiken.

Muziek via stereo+sub (Audyssey) luister ik niet zo vaak omdat ik de sub teveel vind "dreunen" en daarmee de muziek uit balans brengt of gaat overheersen.
Ik kijk 60 procent films en 40 procent muziek.

Voor films lijkt de sub prima, het dreunt genoeg, maar of dat dreunen gelijk staat aan een goede bass durf ik nu nog niet te zeggen.
Voor de muziek mag er wellicht iets bij, maar dat hoeft niet hard te gaan of te "dreunen", ik neig er naar om te zeggen dat het toevoeging moet zijn in het laag , maar wel "netjes" moet zijn.

Ik heb op AV zitten lezen, en ook de testen van Erin zitten te bekijken en neig naar een sealed model, vanwege het "strakkere" karakter. Maar is het dan een voortuitgang t.o.v. de Onkyo ook v.w.b. films? Ik kan namelijk nergens testen vinden en dus ook niet goed bepalen hoe die zich verhoud tot andere subs.

Budget: max €350-400. Maar is het geen echte vooruitgang dan spaar ik door en ga ik af op een SVS model.

iemand tips?
Dreunen heeft waarschijnlijk met kamerreflecties te maken. Het beste, en eigenlijk het enige goede antwoord is meten (meten = weten enzo). Heb je nog mogelijkheid om de sub ergens anders in de kamer te plaatsen? Closed subs zijn in het algemeen "strakker" inderdaad. Maar ik denk dat met een betere sub op dezelfde positie het niet veel minder zal dreunen, zelfs een closed versie. Een enorme piek in de 50-70hz range is heel veel voorkomend in woonkamers. Zonder te meten / verplaatsen / dubbele sub en inregelen zal het lastig zijn om veel te verbeteren. (Ga ik er even van uit dat de huidige sub fatsoenlijk is en niet intrinsiek al ergens een piek heeft).

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0Henk 'm!
N1v3K schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Neen.

Op de luisterplek wellicht wel, maar je loopt evengoed kans dat de pieken en dalen zich op andere plekken gaan voordoen. Zowel in frequentie als lokatie in je huis. Dat laag gaat overal doorheen.
Daarnaast haal je je met multi-subs meer op de hals met inregelen.

Het statement 2 subs zijn beter dan 1 is veel te kort door de bocht. Heb je meerdere luisterplekken, dan is 2 subs wel fijn. Heb je een kleine sweetspot (1 of 2 zits), dan lekker bij 1 houden.
Mo' subs, mo' problems.

Ik heb zelf ook beide gehad (single and dual). Maakte helaas voor de buren niet uit.
Het voordeel wordt wel groter met meerdere luisterposities, dat ben ben ik wel met je eens. Maar ook met een kleine sweetspot en 1 luisteraar hou je het probleem van dat je gaten in de response krijgt met een enkele sub. Dat los je niet op met EQ. Als je de pieken er iig uithaalt dan kan je het zeer redelijk krijgen. Maar met meerdere subs kan je het gewoon beter krijgen. Het is maar hoeveel goed sublaag je waard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CPM

CPM

ParaWM schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Dreunen heeft waarschijnlijk met kamerreflecties te maken. Het beste, en eigenlijk het enige goede antwoord is meten (meten = weten enzo). Heb je nog mogelijkheid om de sub ergens anders in de kamer te plaatsen? Closed subs zijn in het algemeen "strakker" inderdaad. Maar ik denk dat met een betere sub op dezelfde positie het niet veel minder zal dreunen, zelfs een closed versie. Een enorme piek in de 50-70hz range is heel veel voorkomend in woonkamers. Zonder te meten / verplaatsen / dubbele sub en inregelen zal het lastig zijn om veel te verbeteren. (Ga ik er even van uit dat de huidige sub fatsoenlijk is en niet intrinsiek al ergens een piek heeft).
Sub staat nu links. Qua kamer opstelling de beste positie. Heeft tot de komst van de vloerstaanders altijd rechts van tv meubel gestaan maar als ik dat nu doe dan vind ik dat een "lelijke" positie.

Meten zal lastig worden, heb daarvoor geen apparatuur in huis. :'(

[Voor 15% gewijzigd door CPM op 30-07-2022 13:07]

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 16:44
LuisjeNL schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:38:
2 subwoofers betekend niet 2x meer herrie, betekend juist (bij goed afstellen) een beter verdeeld laag en minder overlast.

Zie de OP: https://gathering.tweaker...ssages/1663518/0#multisub

Dat de 'Misses' er niet blij van wordt is een ander verhaal :+
Nou...kan je vertellen de buren ook niet :X We hebben 1 kant buren en onze huizen zijn niet verankerd, maar bij referentie volume was hun tuindeur aan het resoneren _O-

En in de kamer was het een mooi verdeeld laag zonder dips. Laag had ik nog niet eerder zo mooi gehad <3 .... Mjahh moest er toch 1 weg doen van mijn vrouw. Heb nu nog de BK.

115 SW Klipsch 15"
BK monolith+ DF

in een 5x6m kamer.

Is een hoop werk goed plaatsen en afstellen, maar als het eenmaal goedstaat en afgesteld is siuuuuuuuuuuuuuu alsof er een golf van laag over de vloer rolt. Maar ook bij korte impact, wanneer er bv een deur dichtgegooid word voel je een korte diepe strakke slam.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

CPM schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Sub staat nu links. Qua kamer opstelling de beste positie. Heeft tot de komst van de vloerstaanders altijd rechts van tv meubel gestaan maar als ik dat nu doe dan vind ik dat een "lelijke" positie.

Meten zal lastig worden, heb daarvoor geen apparatuur in huis. :'(
Lastig advies geven want eigenlijk heb je twee vragen: 1) film vs muziek en verschillen daartussen in combinatie met dreunen & 2) wordt het beter met een duurdere sub.

Ik kan die Onkyo SKW-510 eigenlijk niet vinden met google, maar lijkt een vrij goedkope sub? Dan zal je er waarschijnlijk best wat op vooruit gaan met een duurder model. Absoluut geen expert, maar volgens mij krijg je redelijk lineair waarde voor geld bij subs.

Belangrijker is denk ik dat je begrijpt hoe je positie en kamer samenwerken. Wat grove getallen maar bas in films gaat vaak echt wel diep tot soms 30-20-10hz. Bas in muziek kan ook diep, maar zit ook vaker in de 80-140hz range. Als je ergen reflecties of een piek hebt, kan de ene bass lekker klinken en de andere heel erg resoneren. Je sub een halve meter verschuiven kan al super veel schelen. Heb je de kamer correctie van de versterker wel gedraaid? Meten en inregelen is natuurlijk het beste, maar door de sub te verplaatsen kan het ineens heel anders klinken op verschillende luisterposities.... Test en gij zult leren.

Voorbeeldje van mijn situatie hierboven. Zes jaar lang 1 sub gehad, de rode lijn. Dit jaar pas gaan meten en een inregelen met een MiniDSP, dus 6 jaar zo gedraaid. Bij 85hz had ik een enorme null blijkt, meer dan 10dB, dan valt die bas helemaal weg. Bij 45hz en 60hz pieken van een kleine 10dB die mijn deur en glazen kast alltijd lieten trillen. En dan net onder de 20hz een beste piek. Het lijkt erger dan het is, maar ik wist niet beter. Men zegt dat +/-10dB klinkt als 2x zo hard/zacht.

Dit jaar een 2e erbij gekocht, de groene lijn. Ik heb geen opties voor andere posities. De groene lijn op zich is eigenlijk nog veel minder vlak. Kun je na gaan als dat mijn enige sub was geweest.... Ik heb nul flexibiliteit in posities, ik kan ze nergens anders kwijt.

Samen (blauwe lijn) is het zonder inregelen niet veel beter eigenlijk. Ben de diepste dalen wel kwijt, maar in de hele middenrange 30-60hz cancellen ze elkaar eigenlijk alleen maar uit. Begin dit jaar een MiniDSP gekocht en meetmicrofoon, en nu is het lijntje mooi vlak en de ervaring is echt zoveel beter. Geen vergelijk gewoon. Niets trilt meer mee ook en geen uitschieters meer; dat is juist vaak wat de buren horen.

Maar het enige dat ik hiermee wil laten zien is dat als je alleen een sub koopt en hem op de "mooiste" plek neer zet zonder ergens rekening mee te houden, dat je zeer waarschijnlijk een response hebt zoals de rode of groene lijn. Dat dan of films of muziek juist beter klinken / minder dreunen, heel logisch is. Stap je 2 meter opzij, kan het weer heel anders klinken. Beetje spelen met de positie doet waarschijnlijk al veel meer dan een dure sub (alleen).

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoe heb je de subs mooi laten samenwerken? Met MSO, of handmatig de response aangepast, of..?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

willemd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:29:
Hoe heb je de subs mooi laten samenwerken? Met MSO, of handmatig de response aangepast, of..?
MSO en MiniDSP ja. Maar ik denk dat je met de phase knop de subs onderling al flink beter krijgt dan as-is en dan je kamercorrectie op de AVR. Tenzij je een AVR hebt met (echte) dubbele sub-out, maar die zijn 1500euro+.

[Voor 31% gewijzigd door ParaWM op 16-05-2022 21:37]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Jag schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:39:
[...]
Maar ook met een kleine sweetspot en 1 luisteraar hou je het probleem van dat je gaten in de response krijgt met een enkele sub. Dat los je niet op met EQ.
Dan moet je basismeting wel echt ellendig uitpakken.
In dat geval staat je sub op de verkeerde plaats.

Acties:
  • 0Henk 'm!
N1v3K schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Dan moet je basismeting wel echt ellendig zijn.
In dat geval staat je sub op de verkeerde plaats.
Als je halverwege de ruimte zit met je luisterpostie heb je gewoon een nul op de 1e en 3e orde mode. Dat los je niet op met een andere positie. Dit verschijnsel is wellicht ellendig, maar ook een logisch gevolg van luisteren naar frequenties die dezelfde golflengte hebben als je luisterruimte. Daar zal je iets mee moeten als je het echt goed wilt krijgen. @ParaWM geeft een mooie illustratie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:27

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@ParaWM, ik neem aan dat je, als je een plaatje met het ingeregelde resultaat had gehad, dit geplaatst had?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
@ParaWM Ben ik ook benieuwd naar. Overweeg namelijk ook om een tweede subwoofer aan te schaffen om de respons beter te krijgen. Ik heb nu een vergelijkbare dip rond 40-70Hz. Heb een XTZ 10.17Edge staan. Alvorens een tweede aan te schaffen ga ik eerst testen met de XTZ Sub 8.17 die bij m'n ouders staat. Dat zal wel een aardige indicatie geven van de meerwaarde lijkt me.

Plan van aanpak: Positie(s) bepalen met REW en een Umik-1, volume gelijkwaardig afstellen en eventueel de grootste piek temmen met de Parametric EQ. Vervolgens Audyssey XT32 zijn ding laten doen. Ik heb een Denon X3400, subwoofer outputs zijn onafhankelijk voor wat betreft distance/level/phase, EQ als 1 subwoofer.

[Voor 29% gewijzigd door Millert op 17-05-2022 10:21]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

MDKlapwijk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:47:
@ParaWM, ik neem aan dat je, als je een plaatje met het ingeregelde resultaat had gehad, dit geplaatst had?
Bij deze. Dit zijn alleen de subs samen. Ik ben na veel meten en testen uitgekomen op een crossover van 90Hz. Dus dat rechter deel van de grafiek is niet relevant.

Millert schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:16:
@ParaWM Ben ik ook benieuwd naar. Overweeg namelijk ook om een tweede subwoofer aan te schaffen om de respons beter te krijgen. Ik heb nu een vergelijkbare dip rond 40-70Hz. Heb een XTZ 10.17Edge staan. Alvorens een tweede aan te schaffen ga ik eerst testen met de XTZ Sub 8.17 die bij m'n ouders staat. Dat zal wel een aardige indicatie geven van de meerwaarde lijkt me.

Plan van aanpak: Positie(s) bepalen met REW en een Umik-1, volume gelijkwaardig afstellen en eventueel de grootste piek temmen met de Parametric EQ. Vervolgens Audyssey XT32 zijn ding laten doen. Ik heb een Denon X3400, subwoofer outputs zijn onafhankelijk voor wat betreft distance/level/phase, EQ als 1 subwoofer.
Klinkt als een goede aanpak! Ik neem aan dat je de subs eerst los (zonder de andere speakers) wilt meten en inregelen. Weet niet hoeveel filters je hebt, maar ik had er een paar vrij gehouden om later alle speakers+subs tezamen ook nog te meten en wat te kunnen finetunen in het crossover gebied (70-120hz). Met alle speakers en de crossover actief werken die ook weer samen rondom het crossover gebied en ziet de uiteindelijke curve er toch weer wat anders uit. Vergeet ook niet je speakers los te trekken en alle crossovers maximaal te zetten in de AVR als je REW metingen met alleen je subs wilt doen.

Sinterklaas wil bier !

• CPM

CPM

ik heb nog wat vergelijkingen bekeken van Erin en eigenlijk beantwoord hij mijn vraag wel een beetje.
In een video waarin hij een Monoprice Monolith vergelijking doet (sealed VS ported) en daarbij een Elac subwoofer erbij pakt zie je goed hoe een duurdere sub zich verhoud tot een goedkopere waarover hij erg tevreden was.

SVS en Monoprice zijn de "betere" volgens hem en ontlopen elkaar niet echt. heb je een minidsp dan voor de Monoprice gaan, heb je die niet dan een SVS (pro).
Ik heb geen minidsp, dus dan valt de Monoprice in theorie af (Audyssey kan wat correctie doen maar niet volledig). Kom je dus eigenlijk automatisch uit op een SVS Pro.
Om het prijstechnisch aantrekkelijk te houden zou ik voor de SVS SB-1000 Pro kunnen gaan.
Ik weet niet hoe de SVS SB-1000 Pro en de PB-1000 Pro qua meting uitkomen, die heb ik nog niet kunnen vinden.

Mijn conclusie: wil je de prijstechnisch aantrekkelijke ondergrens van goede subwoofers hebben dan de SVS SB-1000 Pro. En zou tegemoet moeten komen aan de wens om goed te zijn met muziek en hard/laag genoeg te kunnen met films. :+

Dit is op basis van aannames, maar ben benieuwd of het een goede gok kan zijn.

[Voor 4% gewijzigd door CPM op 18-05-2022 13:37]

• Hulleman
De SVS wireless triband subwoofer kit is binnen. Kan ik eindelijk de subwoofer praktisch overal plaatsen, zonder gedoe met de RCA kabel naar de receiver. Hopelijk is de meest ideale plek (of op een na) ook nog een plek waar ie praktisch goed staat.

[Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 18-05-2022 13:48]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Hulleman
Jag schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:00:
[...]
Als je halverwege de ruimte zit met je luisterpostie heb je gewoon een nul op de 1e en 3e orde mode. Dat los je niet op met een andere positie. Dit verschijnsel is wellicht ellendig, maar ook een logisch gevolg van luisteren naar frequenties die dezelfde golflengte hebben als je luisterruimte.
Hmm, dat hoopte ik wel op te lossen met een andere plaatsing van de sub. Vandaar ook de wireless kit gekocht. Of bedoel je hier wat anders?

Ik zit ongeveer halverwege de luisterruimte en merk dat de sweetspot klein is en echt heel nauw luistert. Een half metertje naar voren of naar de zijkant is al een wereld van verschil. Het gaat er om dat mijn luisterpositie weer een lekker diepe bass heeft, de rest boeit niet. Op mijn primeplek is dat met de huidige plaatsing (links voor in de kamer naast de left front) echt 0, op de plek links er naast is dat al een stuk beter (zit ik nu), maar het kan nog veel beter.

[Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 18-05-2022 14:40]

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

CPM schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:33:
Mijn conclusie: wil je de prijstechnisch aantrekkelijke ondergrens van goede subwoofers hebben dan de SVS SB-1000 Pro. En zou tegemoet moeten komen aan de wens om goed te zijn met muziek en hard/laag genoeg te kunnen met films. :+

Dit is op basis van aannames, maar ben benieuwd of het een goede gok kan zijn.
Spot on lijkt me. Ben ook super tevreden met SVS, maar heb eerlijk gezegd geen ervaring met andere merken. Alleen 1x een Klipsch sub terug gestuurd (top merk, maar niet voor subs). Je zou zelf kunnen proberen de winkel waar je gaat kopen te vragen of je de PB en SB beide mag bestellen en (kort) testen welke je wilt houden. Of misschien is dat te eerlijk zelfs, want in principe heb je gewoon "recht" om binnen 14 dagen een aankoop terug te sturen natuurlijk. Maar ik zou het zelf misschien gewoon even voorleggen. In de US adverteert SVS zelfs met x dagen hun producten testen voor aankoop. Je mag geloof ik zelfs daar binnen een jaar gratis upgraden als je wilt. Jammer dat ze hier niet zelf distribueren.
Hulleman schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:47:
De SVS wireless triband subwoofer kit is binnen. Kan ik eindelijk de subwoofer praktisch overal plaatsen, zonder gedoe met de RCA kabel naar de receiver. Hopelijk is de meest ideale plek (of op een na) ook nog een plek waar ie praktisch goed staat.
Handig ding! Hou er alleen rekening mee dat je ongeveer 15-19ms delay hebt met de wireless kit. Als je je kamercorrectie draait op je AVR (zoals Audyssey), zal deze hiervoor gaan compenseren. Hij zal de afstand van je sub dan zo'n 5-6 meter minder maken dan hij daadwerkelijk is. Dus even kijken wat je min en max afstand is in je AVR en opletten dat hij daar niet tegen aan hurkt na het draaien van je auto correctie. (Ik hoop dat ik de boel niet omdraai nu haha :+ )

Sinterklaas wil bier !

• Hulleman
Goeie tip @ParaWM! Dan moet ie een negatieve afstand krijgen denk ik :+

[Voor 57% gewijzigd door Hulleman op 18-05-2022 21:15]

• Hulleman
Plaatsing elders in de kamer is nog veel en veel slechter, dan komt er echt helemaal geen output meer uit de sub, op geen enkele luisterplek :')

Oude plek is blijkbaar toch de beste plek.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Je kan nog near field proberen: zo dichtbij mogelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hulleman
Jag schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:14:
Je kan nog near field proberen: zo dichtbij mogelijk
Mja, dat is praktisch bijna niet te doen ipv looppaden. Toch best een behoorlijke unit met een subdude HT er onder.

Ik ga het wel even proberen overigens. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja op avsforum zijn ze er dol op, voornamelijk voor tactile response / mid bass overigens. Maar je kan in theorie ook grotendeels de kamerinvloed uitschakelen doordat je daadwerkelijk near field luistert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
Als ik een vervanger zoek voor een Pioneer S-W 110S en niet persé richting SVS, BK of XTZ hoef, tenzij je op MP wat leuks zou zien.
Waar zou je dan puur voor film en/of tv op uitkomen aangezien muziek hier afgespeeld wordt met een Denon 2400H naar Fyne Audio 501 vloerstaanders.(welke ook gelijk de fronts zijn voor de films e.d) Heb wel gelezen dat de 3 bovenstaande merken de top zijn en nog betaalbaar. Kan kijken naar Arendal of Rel maar dat krijg ik er thuis niet doorheen. :+ Zou Jamo of Yamaha nog iets eenvoudigs hebben?

[Voor 4% gewijzigd door scofield op 10-07-2022 12:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 21:57

MikeVM

- Baloo -

kan je met MSO ook de beste positie van een Sub berekenen?

bijvoorbeeld 2 subs elk in 10 posities opmeten en dan in MSO de beste combinatie vinden?
dit zijn dan uiteindelijk 100 combinaties in totaal.

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

MikeVM schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:41:

bijvoorbeeld 2 subs elk in 10 posities opmeten en dan in MSO de beste combinatie vinden?
Zover ik weet (en dat is zeker niet alles), moet je dan 20 metingen doen en elke combo (dus 100) los runnen om de delays en gezamelijke fout te bepalen. En dan heb je het pas over 1 luisterpositie.

[Voor 6% gewijzigd door ParaWM op 13-07-2022 17:34]

Sinterklaas wil bier !

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:35
scofield schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:52:
Als ik een vervanger zoek voor een Pioneer S-W 110S en niet persé richting SVS, BK of XTZ hoef, tenzij je op MP wat leuks zou zien.
Waar zou je dan puur voor film en/of tv op uitkomen aangezien muziek hier afgespeeld wordt met een Denon 2400H naar Fyne Audio 501 vloerstaanders.(welke ook gelijk de fronts zijn voor de films e.d) Heb wel gelezen dat de 3 bovenstaande merken de top zijn en nog betaalbaar. Kan kijken naar Arendal of Rel maar dat krijg ik er thuis niet doorheen. :+ Zou Jamo of Yamaha nog iets eenvoudigs hebben?
Klipsch heeft ook nog wel aardige subs.
Het hangt er ook vanaf of je een gepoorte of gesloten sub wil.

• scofield
In 1e instantie voor films en tv, dus een gepoorte sub

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ParaWM schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Zover ik weet (en dat is zeker niet alles), moet je dan 20 metingen doen en elke combo (dus 100) los runnen om de delays en gezamelijke fout te bepalen. En dan heb je het pas over 1 luisterpositie.
MSO kan wel simuleren wat een 3de of 4de sub kan opleveren alvorens de aankoop?

• Millert

Gaat het om een rechthoekige ruimte? Dan kan je ook de simulatie tool in REW gebruiken en met de subwoofers en/of luisterpositie schuiven en de verwachte respons zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

MikeVM schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:20:
[...]

MSO kan wel simuleren wat een 3de of 4de sub kan opleveren alvorens de aankoop?
Ja, als je op vier plaatsen een meting doet, kan je dat als 1 run optimaliseren.

Sinterklaas wil bier !

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Millert schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Gaat het om een rechthoekige ruimte? Dan kan je ook de simulatie tool in REW gebruiken en met de subwoofers en/of luisterpositie schuiven en de verwachte respons zien.

L Shaped room helaas

10 posities zijn er wel een hoop; zijn ze wel wezenlijk verschillend?

Ik vrees dat je wel voor elke combinatie van posities een eigen configuratie moet aanmaken. Dat is wel relatief bewerkelijk. Misschien het aantal posities reduceren uit pragmatisch oogpunt?

• Trichoglossus
scofield schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:17:
In 1e instantie voor films en tv, dus een gepoorte sub
Ik gebruik mijn (gesloten) svs sb-2000 pro alleen voor films. Voldoet voor die ruimte meer dan prima.

Zijn gepoorte broer is echter een heel stuk groter. Moet je wel kwijt kunnen.

• scofield
Best nog wel prijzig dat svs spul. Kennen we ook Polk als redelijk tot goede subwoofer bouwer?
Zag bij doublepoint een leuke sub voor nog geen 400 euro

• Millert
@scofield Van Polk ben ik niet bekend met de subwoofers. Hoe verhouden de specificaties zich tot bijvoorbeeld de SB1000 Pro van SVS?
De XTZ 10.17 Edge is nu in de aanbieding voor €520, wellicht ook een optie.
https://www.xtzsound.eu/s...E-Matte-Black/p/384936074

• Trichoglossus
Waarom dan niet de XTZ 12.17. Wat goedkoper dan de SVS 2000 serie's, maar wel met een 12" woofer

Polk is maar 200W en gaat minder laag dan de andere subs. Voor film toch wel iets om rekening mee te houden.
De svs kan je ook prima instellen vanaf je smartphone. Geen geklooi met de knopjes achterop.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:42

Exirion

Gadgetfetisjist

scofield schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:12:
Best nog wel prijzig dat svs spul. Kennen we ook Polk als redelijk tot goede subwoofer bouwer?
Zag bij doublepoint een leuke sub voor nog geen 400 euro
Je kunt ook voor een tweedehands BK Monolith Plus gaan. In z’n klasse een erg goeie sub voor films,

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

als je geduld hebt, kan je ook wachten op sales bij monoprice. die hebben vaak stevige kortingen tot 40% bij black friday en dergelijke.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
In de gaten houden, geen haast. Bedankt.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 09:24
Een SVS 2000 Pro heeft toch ook een 12 inch woofer?

Ik heb een PC2000 Pro. Top ding. vooral de app control is fijn. Lekker vanaf je luisterplek zaken nog verder finetunen of net even wat meer gas geven.

• scofield
Het hoeft niet perse een top of the bill sub te zijn. Het is bijna alleen maar voor films welke in dit seizoen al helemaal niet gekeken worden. 700 euro voor een sub vind ik in mijn situatie te veel. Ik kijk rustig voort.
Btw om potmeters te reinigen van bv level en turnover, wat is de beste manier? Het zijn in dit geval gewoon draai potmeters.

[Voor 22% gewijzigd door scofield op 18-07-2022 20:40]

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 12:52
Ik ga gesloten (actieve bi-amped) stereo monitorspeakers voor in de thuisstudio aanschaffen. Ik merk dat de snellere respons in het laag me beter helpt om bas te beoordelen dan een gepoorte speaker (die wel lager gaan, maar langere respons hebben), maar vanwege budget niet dure dikke Neumanns kan halen die tot redelijk laag doorgaan.

Nu wil ik een sub erbij doen waar ik afentoe kan monitoren of er onderin niks misgaat, afentoe aan dus, maar grotendeels zonder.

Ik breid dan waarschijnlijk uit met de actieve Yamaha HS8S of Adam SUB8

Nou is het probleem dat ik moet kunnen bypassen, dus zodra de sub uitgaat, weer het volledige frequentiespectrum naar de stereospeakers moet gaan. Ik wil daarvoor niet elke keer aan de achterkant van de speakers zitten draaien om dat te bewerkstelligen.

Ik zie echter weinig documentatie hoe ik op een handige manier dit voor elkaar kan krijgen. Ook vind ik geen balanced sub crossover switch of DSP/interface die dit snel mogelijk maakt.

Bestaan hier kant en klare oplossingen voor zonder dat ik meteen er duizend euro bovenop moet gooien? Indien mogelijk wil ik de geluidskaart, evt DSP én bypass switch in één kastje hebben, maar kijk uiteraard graag naar andere opties als dat niet wil.

• Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:38:
Ik ga gesloten (actieve bi-amped) stereo monitorspeakers voor in de thuisstudio aanschaffen. Ik merk dat de snellere respons in het laag me beter helpt om bas te beoordelen dan een gepoorte speaker (die wel lager gaan, maar langere respons hebben), maar vanwege budget niet dure dikke Neumanns kan halen die tot redelijk laag doorgaan.

Nu wil ik een sub erbij doen waar ik afentoe kan monitoren of er onderin niks misgaat, afentoe aan dus, maar grotendeels zonder.

Nou is het probleem dat ik moet kunnen bypassen, dus zodra de sub uitgaat, weer het volledige frequentiespectrum naar de stereospeakers moet gaan. Ik wil daarvoor niet elke keer aan de achterkant van de speakers zitten draaien om dat te bewerkstelligen.

Ik zie echter weinig documentatie hoe ik op een handige manier dit voor elkaar kan krijgen. Ook vind ik geen balanced sub crossover switch of DSP/interface die dit snel mogelijk maakt.

Bestaan hier kant en klare oplossingen voor zonder dat ik meteen er duizend euro bovenop moet gooien? Indien mogelijk wil ik de geluidskaart, evt DSP én bypass switch in één kastje hebben, maar kijk uiteraard graag naar andere opties als dat niet wil.
Niet direct een antwoord op je vraag, maar stof tot nadenken: bij gepoorte luidsprekers doet de groupdelay er pas toe onder de tuning frequentie. Dus als je luidspreker laag getuned is ga je het niet merken. Daarom zijn gepoorte subwoofers geen probleem als ze maar groot genoeg zijn.

Hier hebben ze een mooi grafiekje bij het stukje over gepoorte subwoofers, waar je ziet dat boven de 30hz het sowieso er niet toe doet:
https://www.svsound.com/b...75367747-sealed-vs-ported

Dus in jouw geval kan je ook ervoor kiezen om al het laag door je sub te laten doen en monitoren alleen boven hun tuning frequentie laten spelen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53
vlaaing peerd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:38:

We gaan hier gewoon verder. Denk ook dat dit een meer geschikt topic is voor je vraag.

Met de mini dsp kan je maximaal 4 profielen aanmaken. Het switchen tussen de profielen kan je met de bijgeleverde afstandsbediening doen.

Het is mogelijk om een profiel aan te maken waarbij de sub uit gaat, de cuttoff op je monitors word verwijderd en je dus met enkel de monitors terug gaat naar full range. Dit doe je met slechts 1 klik op de afstandbediening.

Het gebruik van mixed brand speakers en de sub zou geen probleem moeten zijn. Hpf/LPF cutoffs zijn volledig instelbaar op de dsp. Idem voor de falloff curves. Mocht er een piek ontstaan rond de crossover, dan kan je dat ook corrigeren via PEQ settings ( of door te spelen met de crossover settings).

Helaas ben ik op vakantie en moet ik posten vanaf een telefoon ( wat zwaar kut is) maar ik zal volgende week wat plaatjes posten zodat je een beter beeld krijgt wat mogelijk is en in hoeverre de frequency response te manipuleren is. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• vlaaing peerd
ChojinZ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:05:
[...]

We gaan hier gewoon verder. Denk ook dat dit een meer geschikt topic is voor je vraag.

Met de mini dsp kan je maximaal 4 profielen aanmaken. Het switchen tussen de profielen kan je met de bijgeleverde afstandsbediening doen.

Het is mogelijk om een profiel aan te maken waarbij de sub uit gaat, de cuttoff op je monitors word verwijderd en je dus met enkel de monitors terug gaat naar full range. Dit doe je met slechts 1 klik op de afstandbediening.
Ehm, in de reguliere speakers + sub opstelling lus ik 'm van de geluidskaart naar de sub (die de cutoffs doet) naar de stereo spealers, ik neem aan dat in je opzet de DSP de cutoff doet :? , dus dan heb je 3 uitgangen (?)

Heb je merk en modelnaam? Ik vind weinig apparaten met XLR dus zou me wel even willen orienteren.
Het gebruik van mixed brand speakers en de sub zou geen probleem moeten zijn. Hpf/LPF cutoffs zijn volledig instelbaar op de dsp. Idem voor de falloff curves. Mocht er een piek ontstaan rond de crossover, dan kan je dat ook corrigeren via PEQ settings ( of door te spelen met de crossover settings).
Thanks, ik denk voor de HS 8S te gaan van Yamaha, maar moet vooral ook even het budget weten voor deze hele bypassoperatie, want gesloten speakers zijn behoorlijk prijzig. Je input wordt in elk geval gewaardeerd!
Helaas ben ik op vakantie en moet ik posten vanaf een telefoon ( wat zwaar kut is) maar ik zal volgende week wat plaatjes posten zodat je een beter beeld krijgt wat mogelijk is en in hoeverre de frequency response te manipuleren is. :)
No worries, geniet vooral eerst lekker van je vakantie! :9B

• Niet online
vlaaing peerd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Ehm, in de reguliere speakers + sub opstelling lus ik 'm van de geluidskaart naar de sub (die de cutoffs doet) naar de stereo spealers, ik neem aan dat in je opzet de DSP de cutoff doet :? , dus dan heb je 3 uitgangen (?)

Heb je merk en modelnaam? Ik vind weinig apparaten met XLR dus zou me wel even willen orienteren.

[...]

Thanks, ik denk voor de HS 8S te gaan van Yamaha, maar moet vooral ook even het budget weten voor deze hele bypassoperatie, want gesloten speakers zijn behoorlijk prijzig. Je input wordt in elk geval gewaardeerd!

[...]

No worries, geniet vooral eerst lekker van je vakantie! :9B
https://www.audiosciencer...s-crossover-review.35902/

Hier heb je een crossover

• vlaaing peerd
:Y) Hoe ik bij de wat obscuurdere problemen toch vaak weer bij een apparaat van DBX uitkom... Dank je ik zal het even doorlezen!
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Niet direct een antwoord op je vraag, maar stof tot nadenken: bij gepoorte luidsprekers doet de groupdelay er pas toe onder de tuning frequentie. Dus als je luidspreker laag getuned is ga je het niet merken. Daarom zijn gepoorte subwoofers geen probleem als ze maar groot genoeg zijn.

Hier hebben ze een mooi grafiekje bij het stukje over gepoorte subwoofers, waar je ziet dat boven de 30hz het sowieso er niet toe doet:
https://www.svsound.com/b...75367747-sealed-vs-ported

Dus in jouw geval kan je ook ervoor kiezen om al het laag door je sub te laten doen en monitoren alleen boven hun tuning frequentie laten spelen.
Interessante aanvulling. Houd er wel rekening mee dat de sub wel gewoon gepoort is, ik het merendeel zonder sub ga monitoren en de stereospeakers dan wel de volledige mep krijgen.

Er zijn inderdaad gepoorte speakers die geen flubberbas, scheten of resontantie geven en heb er ook een paar als kandidaat. Zet je echter een gemiddelde gesloten speaker naast een gemiddelde ported speaker dan hoor je toch wel duidelijk dat de timing onderin bij de eerste wel echt beter is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:48:
[...]

:Y) Hoe ik bij de wat obscuurdere problemen toch vaak weer bij een apparaat van DBX uitkom... Dank je ik zal het even doorlezen!

[...]

Interessante aanvulling. Houd er wel rekening mee dat de sub wel gewoon gepoort is, ik het merendeel zonder sub ga monitoren en de stereospeakers dan wel de volledige mep krijgen.

Er zijn inderdaad gepoorte speakers die geen flubberbas, scheten of resontantie geven en heb er ook een paar als kandidaat. Zet je echter een gemiddelde gesloten speaker naast een gemiddelde ported speaker dan hoor je toch wel duidelijk dat de timing onderin bij de eerste wel echt beter is.
Heb je de link gelezen en de data bekeken? Een gepoorte luidspreker verschilt niet van een gesloten luidspreker boven de tuning frequentie van de poort. Je kan dus net zo goed je huidige luidsprekers direct crossen naar de sub en dan een high pass op je subwoofer zetten boven de tuning frequentie. Of je koopt een sub die laag genoeg getuned is.

Heb je nu eigenlijk al een DSP om het laag in je ruimte te corrigeren op je luisterplek? Als je dat nog niet hebt dan zou dat het eerste zijn wat ik zou proberen. Grote kans dat de resonantie die je hoort een roommode is en niet door de luidspreker wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vlaaing peerd
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Heb je de link gelezen en de data bekeken? Een gepoorte luidspreker verschilt niet van een gesloten luidspreker boven de tuning frequentie van de poort. Je kan dus net zo goed je huidige luidsprekers direct crossen naar de sub en dan een high pass op je subwoofer zetten boven de tuning frequentie. Of je koopt een sub die laag genoeg getuned is.
Bedankt voor je input, dat was heel waardevol, maar ik denk dat je m'n usecase niet helemaal hebt gelezen.
*knip*
, afentoe aan dus, maar grotendeels zonder.
Stereo 2.0 is modus operandi, alleen bij tijd en wijle gaat de sub aan.

De sub (Yamaha HS8S) is inmiddels binnen en heb 'm gepaired met Alesis MonitorOne en Yamaha HS5 sets en dat werkt wel. Het lijkt ook of de monitors beter presteren als ze wat minder onderin hoeven te doen.

De gesloten speakers heb ik uitgesteld, ik kijk nog even of doorsparen, maar ook de kpsten van de bypassmogelijkheden inpassen, misschien verstandig is.

• Niet online
vlaaing peerd schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:53:
[...]

Bedankt voor je input, dat was heel waardevol, maar ik denk dat je m'n usecase niet helemaal hebt gelezen.

[...]
*knip*

[...]

De sub (Yamaha HS8S) is inmiddels binnen en heb 'm gepaired met Alesis MonitorOne en Yamaha HS5 sets en dat werkt wel. Het lijkt ook of de monitors beter presteren als ze wat minder onderin hoeven te doen.

De gesloten speakers heb ik uitgesteld, ik kijk nog even of doorsparen, maar ook de kpsten van de bypassmogelijkheden inpassen, misschien verstandig is.
De grootste winst die je gaat behalen is de aanschaf van een MiniDSP meetmicrofoon. Nu ben je alleen maar wat op gevoel aan het doen.

• scofield
Hoe staan “we” hier tegenover een Klipsch R-10SW of de nieuwere R-100SW?

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

scofield schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:56:
Hoe staan “we” hier tegenover een Klipsch R-10SW of de nieuwere R-100SW?
Niet heel slecht, maar als je dan toch voor een losse sub gaat zou ik iets doorsparen tot je tegen de 500,- komt voor begin subs van betere merken.

Sinterklaas wil bier !

• scofield
Had gekeken voor een polk hts12, maar die was veels te groot voor onze woonkamer. En SVS, BK of XTZ vind ik boven budget gezien het gebruik dat ik er van ga hebben. Waarschijnlijk alleen maar voor films, en die kijken we niet zo erg vaak meer. Voor muziek heb ik 2 vloerstaanders met behoorlijk wat bas van zichzelf. Een 10 inch woofer is de max kwa afmetingen.

[Voor 6% gewijzigd door scofield op 26-07-2022 18:20]

vlaaing peerd schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:53:
[...]

[...]
*knip*

[...]

Met goed afgesteld sublaag, waarom zou je het dan nog uit willen zetten?

Ik denk dat een meetmic onontbeerlijk is als je het echt goed wilt krijgen. Sowieso sluit je de dsp aan op je geluidskaart en van daar uit een output naar de sub en twee jaar je monitors. Geen tekstboek filters gebruiken, je krijgt met custom filters die daadwerkelijk een akoestisch kloppende afval maken het echt goed. Tekstboek filters is van vroeger of voor luidsprekers met eindeloos bereik maar die bestaan niet :)

• Trichoglossus
scofield schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:19:
Had gekeken voor een polk hts12, maar die was veels te groot voor onze woonkamer. En SVS, BK of XTZ vind ik boven budget gezien het gebruik dat ik er van ga hebben. Waarschijnlijk alleen maar voor films, en die kijken we niet zo erg vaak meer. Voor muziek heb ik 2 vloerstaanders met behoorlijk wat bas van zichzelf. Een 10 inch woofer is de max kwa afmetingen.
Deze valt buiten het budget? XTZ 10.17 edge
https://www.xtzsound.eu/s...E-Matte-Black/p/384936074

• scofield
Ja, is iets te gek. Ben inmiddels geslaagd ook al zal het voor de meesten misschien, zo zo zijn. Een Klipsch r-100sw gaat er komen. Zal ook best wel een best bonkie geven tijdens de movie uren.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
scofield schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:14:
Ja, is iets te gek. Ben inmiddels geslaagd ook al zal het voor de meesten misschien, zo zo zijn. Een Klipsch r-100sw gaat er komen. Zal ook best wel een best bonkie geven tijdens de movie uren.
Je moet je sws niet zoveel aantrekken want anderen evt mogen vinden/denken van je sub. Als jij er content mee bent en het is een goede aanvulling voor je ht dan is dat toch helemaal prima? Ik denk gezien de prijs dat je een prima subje te pakken hebt. (bonkie bonkie is misschien juist niet wat je moet zoeken in een sub btw :+)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• vlaaing peerd
Jag schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:43:
[...]

Met goed afgesteld sublaag, waarom zou je het dan nog uit willen zetten?

Ik denk dat een meetmic onontbeerlijk is als je het echt goed wilt krijgen. Sowieso sluit je de dsp aan op je geluidskaart en van daar uit een output naar de sub en twee jaar je monitors. Geen tekstboek filters gebruiken, je krijgt met custom filters die daadwerkelijk een akoestisch kloppende afval maken het echt goed. Tekstboek filters is van vroeger of voor luidsprekers met eindeloos bereik maar die bestaan niet :)
Dank je! Ik zal zeker een DSP + mic aanschaffen/lenen voor de metingen.

Ik ga echter 99% van de tijd gewoon op stereo speakers mixen. In mijn initiële vraag geef ik ook aan dat ik gebruik wil maken van de betere responstijden in het laag van de gesloten cabinet. Ik heb jarenlang op gepoorte speakers gewerkt die wél het laag goed haalden tot -3db @ 40Hz, maar de tragere respons onderin zorgt voor meer moeilijkheden het onderin te beoordelen, dan dat ik voordeel had van het extra laag.

Ik accepteer dat de gesloten cabinets minder laag kunnen, maar ik moet soms wel eens onderin luisteren om ongewenste problemen te vermijden in de sub frequenties.

De sub zelf is gepoort (ik heb ook een budget), het zou enigszins de voordelen van de gesloten speakers teniet doen.

Een lineaire frequentieweergave is niet alles namelijk, temeer omdat je toch wel gaat wennen aan je luistersituatie. Timing kan je echter niet 'wenbaar' maken. Ook zou ik het zonde vinden om een goed geselecteerde monitorset te verbrallen met m'n sub. Nogmaals, het is alleen om afentoe in de kelder te kunnen kijken, vandaar ook dat mijn vraag in het bijzonder gericht is op het kunnen bypassen van de sub.

Wat de stereoset betreft, ik ga nog even doorsparen om de Neumanns te halen, dat word dan even als de kerstbonus binnenkomt. Na vergelijking met Genelecs, Adams en Hedds vind ik deze het prettigste, al is die ook wat prijziger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Dank je! Ik zal zeker een DSP + mic aanschaffen/lenen voor de metingen.

Ik ga echter 99% van de tijd gewoon op stereo speakers mixen. In mijn initiële vraag geef ik ook aan dat ik gebruik wil maken van de betere responstijden in het laag van de gesloten cabinet. Ik heb jarenlang op gepoorte speakers gewerkt die wél het laag goed haalden tot -3db @ 40Hz, maar de tragere respons onderin zorgt voor meer moeilijkheden het onderin te beoordelen, dan dat ik voordeel had van het extra laag.

Ik accepteer dat de gesloten cabinets minder laag kunnen, maar ik moet soms wel eens onderin luisteren om ongewenste problemen te vermijden in de sub frequenties.

De sub zelf is gepoort (ik heb ook een budget), het zou enigszins de voordelen van de gesloten speakers teniet doen.

Een lineaire frequentieweergave is niet alles namelijk, temeer omdat je toch wel gaat wennen aan je luistersituatie. Timing kan je echter niet 'wenbaar' maken. Ook zou ik het zonde vinden om een goed geselecteerde monitorset te verbrallen met m'n sub. Nogmaals, het is alleen om afentoe in de kelder te kunnen kijken, vandaar ook dat mijn vraag in het bijzonder gericht is op het kunnen bypassen van de sub.

Wat de stereoset betreft, ik ga nog even doorsparen om de Neumanns te halen, dat word dan even als de kerstbonus binnenkomt. Na vergelijking met Genelecs, Adams en Hedds vind ik deze het prettigste, al is die ook wat prijziger.
Je koopt nu dus dingen die niet aan je eisen voldoen. Als je je zorgen maakt om de group delay dan koop je of een gesloten subwoofer (een 12" gesloten gaat laag genoeg voor je) of een gepoorte subwoofer waarbij de poort tuning frequentie zo laag ligt dat het er niet toe doet dat het een gepoorte subwoofer is (zie de link naar SVS van eerder).

Weet je zeker dat je niet gewoon een room mode hoort die gewoon zo laag ligt dat je er met gesloten luidsprekers geen last van hebt omdat ze gewoon niet laag genoeg gaan?

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-02 10:05
Is het ook mogelijk om iemand in te huren die de hele REW calibratie kan doen etc? Zijn er partijen die dit doen? Kan er niet zoveel over vinden..

Ik zit te overwegen om in REW en alles wat daar bij hoort te duiken maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Ik woon in Groningen dus als iemand zich geroepen voelt mij te helpen sta ik daar ook open voor (stuur maar DM).

Ik heb een 7.1.4 setup met svs pb2000pro sub (tweede sub komt later deze maand).

• Trichoglossus
biggydeen2 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:56:
Is het ook mogelijk om iemand in te huren die de hele REW calibratie kan doen etc? Zijn er partijen die dit doen? Kan er niet zoveel over vinden..

Ik zit te overwegen om in REW en alles wat daar bij hoort te duiken maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Ik woon in Groningen dus als iemand zich geroepen voelt mij te helpen sta ik daar ook open voor (stuur maar DM).

Ik heb een 7.1.4 setup met svs pb2000pro sub (tweede sub komt later deze maand).
Ik zou die vraag eens voorleggen op het htforum. Wellicht zitten er wat mensen in de buurt bij jou. Hebben ze ook uitgebreide topics zoals deze:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-01 19:24
Goedendag mensen,heb een vraagje over mijn b&w db4s.
Deze is ingesteld met dirac(via mijn nad)maar als ik mijn app open van de sub kan ik er niks over vinden.Het staat op flat en 0 db en geen custom.
Of is dit kloppend omdat de reciever dit nu regelt?

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

remco2706 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:05:
Goedendag mensen,heb een vraagje over mijn b&w db4s.
Deze is ingesteld met dirac(via mijn nad)maar als ik mijn app open van de sub kan ik er niks over vinden.Het staat op flat en 0 db en geen custom.
Of is dit kloppend omdat de reciever dit nu regelt?
Lijkt me inderdaad dat je de dsp op de B&W op bypass/flat zet, zodat alleen de dsp van de NAD regelt.

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-01 19:24
Mdklapwijk:dua het zou goed moeten staan?

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-08-2022
Hi allen.

Ik ben sinds kort weer wat meer de home audio in gedoken omdat ik oa de ruimte heb gekregen voor een "mancave" en ik ben nu bezig om mijn huidige opstelling te upgraden en naar mijn idee is de subwoofer ook aan vervanging toe. Op zich een prima actieve subwoofer (Jamo SUB200) voor de opstelling die ik nu heb (een paar Pioneer S-H510V vloerstaanders en Pioneer S-CR59 sateliet speakers) maar aangezien ik deze nu aan het upgraden ben naar Dali Oberon speakers denk ik dat een sub uit een hoger segment passender is.

Uiteraard ligt een Dali sub, zoals de E9F of E12F, dan voor de hand. Goede, kwalitatieve en snelle subwoofers die vrijwel naadloos aansluiten op de Dali speaker range maar ik begrijp ook dat ze nogal lastig kunnen zijn met afstemmen en dat er andere subs zijn in deze prijsklasse die lager gaan in het frequentie bereik. (E9F = 33Hz en E12F = 28Hz) Ik weet niet in hoeverre dit heel belangrijk is maar aangezien het vooral voor Home Cinema gebruikt zal worden leek lager mij beter. Niet alleen horenmaar ook voelen, zeg maar.
De C8D is er ook nog maar deze lijkt niet een al te grote stap verwijderd te zijn van wat ik nu al heb staan.

Daarnaast hoor ik ook vaak SVS voorbij komen, en niet alleen hier. Relatief jong bedrijf die in korte tijd een grote naam heeft op gebouwd en dat ook groot weet te houden . Dan moet je toch wel iets goed doen lijkt mij.
Hierbij spreekt de SB1000 Pro mij het meeste aan. De PB1000 zou in theorie beter zijn voor mijn doeleinden vanwege de bass-reflex poorten maar dat is wel een flinke jongen en dat gaat erg krap worden in mijn situatie (daar kom ik zo nog op terug). Daarnaast gaat dat ook voorbij mijn budget. Maar uit horen zeggen zou de SB1000 Pro de boel ook redelijk goed kunnen laten trillen ondanks een gesloten box te zijn dus.
Een rappe sub met een laag freq. bereik (20Hz) welke ook nog eens in/af te stellen is vanuit de luisterpositi. (de Sub Crawl daargelaten). Ideaal!
Helaas kom ik deze sub niet veel tegen op de Nederlandse markt en ook niet voor minder dan €699,- .
Ik vind het prima om te betalen voor kwaliteit maar als het voor minder kan dan graag. Dali speakers waren ook de goedkoopste niet. Daarnaast ben ik al een Dali E12F voor €350,- tegengekomen op de 2e hands markt en een E9F voor €240,-.

Ik vraag mij dus af waar ik goed aan doe. Ik nijg zelf meer naar de Dali's, vooral vanwege de prijs (als ik deze ook voor de voorgenoemde prijs kan bemachtigen), maar ik twijfel daarbij dus over het frequentie bereik, of doe ik daar simpelweg te moeilijk over?
En hebben jullie nog alternatieve suggesties? Qua maten zijn de voorgenoemde subs voor mij eigenlijk prima maatjes. Voorbij de 40cm ,welke kant op dan ook, wordt voor mij al te groot eigenlijk.
Uiteindelijk komt het hier allemaal in een vrij kleine kamer te staan van 3,3mtr bij 3,6mtr en 2 mtr hoog. Een klein hokske dus welke ik nog onder handen moet nemen. (Nieuwe) voorzet wanden en plafond welke beter geluid (trillingen) moeten isoleren etc.
Ik heb dan een paar Dali Oberon 1 speakers voor de fronts, een Oberon Vokal als centre en een paar Dali Alteco's als surround oplossing. Voor atmos heb ik 2 in-ceiling speakers.
Dit sluit allemaal aan op de AV receiver die ik al heb staan, een Pioneer LX302.
De fronts wil ik aan de muur gaan hangen wat de sub voldoende ruimte moeten geven op de vloer tussen TV meubel en muren. De vloer is tevens begane grond en vast. Vloer bekleding nog uit te kiezen.
Ben ik nog iets vergeten? :9

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:42
-SambaL- schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:27:
Hi allen.

Ik ben sinds kort weer wat meer de home audio in gedoken omdat ik oa de ruimte heb gekregen voor een "mancave" en ik ben nu bezig om mijn huidige opstelling te upgraden en naar mijn idee is de subwoofer ook aan vervanging toe. Op zich een prima actieve subwoofer (Jamo SUB200) voor de opstelling die ik nu heb (een paar Pioneer S-H510V vloerstaanders en Pioneer S-CR59 sateliet speakers) maar aangezien ik deze nu aan het upgraden ben naar Dali Oberon speakers denk ik dat een sub uit een hoger segment passender is.

Uiteraard ligt een Dali sub, zoals de E9F of E12F, dan voor de hand. Goede, kwalitatieve en snelle subwoofers die vrijwel naadloos aansluiten op de Dali speaker range maar ik begrijp ook dat ze nogal lastig kunnen zijn met afstemmen en dat er andere subs zijn in deze prijsklasse die lager gaan in het frequentie bereik. (E9F = 33Hz en E12F = 28Hz) Ik weet niet in hoeverre dit heel belangrijk is maar aangezien het vooral voor Home Cinema gebruikt zal worden leek lager mij beter. Niet alleen horenmaar ook voelen, zeg maar.
De C8D is er ook nog maar deze lijkt niet een al te grote stap verwijderd te zijn van wat ik nu al heb staan.

Daarnaast hoor ik ook vaak SVS voorbij komen, en niet alleen hier. Relatief jong bedrijf die in korte tijd een grote naam heeft op gebouwd en dat ook groot weet te houden . Dan moet je toch wel iets goed doen lijkt mij.
Hierbij spreekt de SB1000 Pro mij het meeste aan. De PB1000 zou in theorie beter zijn voor mijn doeleinden vanwege de bass-reflex poorten maar dat is wel een flinke jongen en dat gaat erg krap worden in mijn situatie (daar kom ik zo nog op terug). Daarnaast gaat dat ook voorbij mijn budget. Maar uit horen zeggen zou de SB1000 Pro de boel ook redelijk goed kunnen laten trillen ondanks een gesloten box te zijn dus.
Een rappe sub met een laag freq. bereik (20Hz) welke ook nog eens in/af te stellen is vanuit de luisterpositi. (de Sub Crawl daargelaten). Ideaal!
Helaas kom ik deze sub niet veel tegen op de Nederlandse markt en ook niet voor minder dan €699,- .
Ik vind het prima om te betalen voor kwaliteit maar als het voor minder kan dan graag. Dali speakers waren ook de goedkoopste niet. Daarnaast ben ik al een Dali E12F voor €350,- tegengekomen op de 2e hands markt en een E9F voor €240,-.

Ik vraag mij dus af waar ik goed aan doe. Ik nijg zelf meer naar de Dali's, vooral vanwege de prijs (als ik deze ook voor de voorgenoemde prijs kan bemachtigen), maar ik twijfel daarbij dus over het frequentie bereik, of doe ik daar simpelweg te moeilijk over?
En hebben jullie nog alternatieve suggesties? Qua maten zijn de voorgenoemde subs voor mij eigenlijk prima maatjes. Voorbij de 40cm ,welke kant op dan ook, wordt voor mij al te groot eigenlijk.
Uiteindelijk komt het hier allemaal in een vrij kleine kamer te staan van 3,3mtr bij 3,6mtr en 2 mtr hoog. Een klein hokske dus welke ik nog onder handen moet nemen. (Nieuwe) voorzet wanden en plafond welke beter geluid (trillingen) moeten isoleren etc.
Ik heb dan een paar Dali Oberon 1 speakers voor de fronts, een Oberon Vokal als centre en een paar Dali Alteco's als surround oplossing. Voor atmos heb ik 2 in-ceiling speakers.
Dit sluit allemaal aan op de AV receiver die ik al heb staan, een Pioneer LX302.
De fronts wil ik aan de muur gaan hangen wat de sub voldoende ruimte moeten geven op de vloer tussen TV meubel en muren. De vloer is tevens begane grond en vast. Vloer bekleding nog uit te kiezen.
Ben ik nog iets vergeten? :9
Zoek ook maar eens op BK, zoals bijvoorbeeld de BK P12-300SB-PR :)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:50
Complete noob vraag, maar ik kan het antwoord specifiek hier niet op vinden.

Ik heb een Marantz NR1509. En wil hier graag een subwoofer op aansluiten. De sub die ik ga kopen heeft zowel een line-in input, als een LFE input. De Marantz heeft alleen een subwoofer pre-out (dus niet specifiek een LFE output).
Nu weet ik dat ik 'm sowieso met een RCA kabel aan kan sluiten op de left line-in op de subwoofer. Alleen mijn vraag is dus of de LFE poort nog meerwaarde heeft tov van de line-in op de sub? Oftewel; kan ik de pre-out van de Marantz zowel op de line-in als de LFE aansluiting aansluiten zonder dat dat uitmaakt, of heeft één van beide nog voordelen / nadelen tov de ander?

• Hulleman
spokje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:33:
Complete noob vraag, maar ik kan het antwoord specifiek hier niet op vinden.

Ik heb een Marantz NR1509. En wil hier graag een subwoofer op aansluiten. De sub die ik ga kopen heeft zowel een line-in input, als een LFE input. De Marantz heeft alleen een subwoofer pre-out (dus niet specifiek een LFE output).
Nu weet ik dat ik 'm sowieso met een RCA kabel aan kan sluiten op de left line-in op de subwoofer. Alleen mijn vraag is dus of de LFE poort nog meerwaarde heeft tov van de line-in op de sub? Oftewel; kan ik de pre-out van de Marantz zowel op de line-in als de LFE aansluiting aansluiten zonder dat dat uitmaakt, of heeft één van beide nog voordelen / nadelen tov de ander?
Beide kan en qua resultaat is er geen verschil. Het enige verschil is of je gebruik wil maken van de crossover op de subwoofer of dat je dat regelt in de receiver.

Qua meerwaarde vind ik het lastig. Ik denk even 'hard op', dus correct me if i'm wrong. Een meerwaarde om de crossover in de receiver te regelen (LFE aansluiten), is dat je dat nauwkeuriger kan doen. Vaak ook nog per speaker. Daarnaast kun je in de receiver instellen wanneer je sub het specifieke LFE kanaal in een audiospoor moet oppakken. Films en games hebben veelal een .1 audiotrack, speciaal voor de subwoofer. Dat begint al bij 120hz (dus zet dat daar op). Ik denk dat je die optie bij line-in niet hebt, omdat je de crossover op de sub op 1 waarde zet. Als je LFE aansluit heb je in feite een crossover voor geluid zonder .1 track (muziek) en specifiek voor het LFE kanaal.

[Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 16-08-2022 13:27]

• spokje
Ah oké dat klinkt heel logisch, dank. Maar als ik je laatste zin lees; doet de sub dan wel iets als ik 'gewoon' bijvoorbeeld een Spotify track afspeel waar het .1 channel niet standaard meegegeven wordt?

[Voor 23% gewijzigd door spokje op 16-08-2022 13:55]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

spokje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:33:
LFE = Low Frequency Effects. Subwoofer Pre Out is in de basis LFE Out.
Dat je met de crossover in de receiver ook nog kan bepalen dat het laag van andere speakers over de Subwoofer Pre Out gaat is meer een extraatje om het zo te zeggen.

De Marantz heeft ook een Front Left en Front Right Pre Out. Je kan er voor kiezen om de subwoofer op die twee connectoren aan te sluiten, dan gebruik je de Line In. Echter zet je dan de speakers op "LARGE" en regel je de crossover op de subwoofer. Die methode is meer voor stereo versterkers zonder crossover.
Een merk en type subwoofer zou hier meer duidelijkheid geven. Soms is de LFE IN niet voorzien van een crossover op de subwoofer omdat je deze in de receiver regelt. Veelal is het lood om oud ijzer en is de crossover instelbaar voor beide ingangen.
spokje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:54:
[...]
Ah oké dat klinkt heel logisch, dank. Maar als ik je laatste zin lees; doet de sub dan wel iets als ik 'gewoon' bijvoorbeeld een Spotify track afspeel waar het .1 channel niet standaard meegegeven wordt?
Default niet maar met de speakers op "SMALL" en een passende crossover wel. Crossover zorgt ervoor dat de subwoofer aan wordt gestuurd onder de ingestelde frequentie (die grens is niet zo zwart wit maar voor het verhaal wel makkelijk ;) ).

Aanvullend:
Wat ook nog kan: subwoofer met Y-kabel aansluiten. Enkel aan de kant van de receiver en dubbel aan de kant van de subwoofer. Krijg je een paar extra dB door. Hetzelfde bereik je echter met de volumeknop en harder dan zijn max gaat een subwoofer toch niet.

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 16-08-2022 14:17]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• spokje
Dank beide! Het zou gaan om de pricewatch: Yamaha NS-SW200 (Zwart) in dit geval :) nog eventjes sparen.

• Hulleman
spokje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:09:
Dank beide! Het zou gaan om de pricewatch: Yamaha NS-SW200 (Zwart) in dit geval :) nog eventjes sparen.
Ik zie dat het op die subwoofer 'high cut' heet. Als je LFE gaat aansluiten, kan geen reden bedenken om dat niet te doen, dan draai je die open naar 150hz om de crossover in de receiver te regelen.

[Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 16-08-2022 15:44]

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:35
Iemand die weet waarom Sunfire subs niet meer zo goed verkrijgbaar zijn in NL?
Ik ben in de markt voor een kleine sub en naast de SVS3000 micro dacht ik aan Sunfire HRS-10 of HRS-8..

Die stond aantal jaar geleden op mijn shortlist maar als ik nu zoek zijn ze in NL bijna niet te verkrijgen...

[Voor 3% gewijzigd door OmeRobbie op 30-08-2022 08:21]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

OmeRobbie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:21:
Iemand die weet waarom Sunfire subs niet meer zo goed verkrijgbaar zijn in NL?
Ik ben in de markt voor een kleine sub en naast de SVS3000 micro dacht ik aan Sunfire HRS-10 of HRS-8..

Die stond aantal jaar geleden op mijn shortlist maar als ik nu zoek zijn ze in NL bijna niet te verkrijgen...
Bestaat Sunfire nog wel? Lijkt er een beetje op dat het tegenwoordig Speakercraft heet.

• OmeRobbie
ACM schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

Bestaat Sunfire nog wel? Lijkt er een beetje op dat het tegenwoordig Speakercraft heet.
Zo hey, dat is goed gevonden! Die subjes ga ik bestuderen of daar wat bij zit. Vond de tech van Sunfire erg veelbelovend... Iemand die weet of Sunfire nog bestaat?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

OmeRobbie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:37:
Iemand die weet of Sunfire nog bestaat?
Lijkt er niet op, nog wat verder googlen geeft o.a. dit nieuws:
“From a subwoofer a technology point of view, [Sunfire’s] second to none in the industry so those technologies are carrying forward into the SpeakerCraft and Proficient brands,” he says. “That’s a very straightforward transition from a technology point of view.”
't Staat er een beetje wollig, maar ze hebben blijkbaar het Sunfire-merk opgedoekt en de subwooferafdeling ondergebracht bij SpeakerCraft.

• OmeRobbie
ACM schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Lijkt er niet op, nog wat verder googlen geeft o.a. dit nieuws:

[...]

't Staat er een beetje wollig, maar ze hebben blijkbaar het Sunfire-merk opgedoekt en de subwooferafdeling ondergebracht bij SpeakerCraft.
Erg geïnteresseerd in de Speakercracft HRSi serie.
1000 watt in zo’n kleine box en met een app, DSP, EQ… beetje concurrent voor de SVS 3000 micro en de Kef KC62?

Zojuist deze presentatie gezien, Sunfire is inderdaad opgegaan in het merk Speakercraft.

Heb 1 belgische winkel gezien waar ze het nu verkopen. Ze zijn wel een stuk duurder geworden…
Ik wacht even wat reviews af en benieuwd hoe deze producten zijn plekje op de sub markt gaan veroveren.

Ben ik de enige die hier enthousiast van raakt? Lijkt me gaaf 2 van die kleine subjes om het laag te perfectioneren bij mijn wat grotere ruimte (5,5x7,5)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

OmeRobbie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:11:
Erg geïnteresseerd in de Speakercracft HRSi serie.
1000 watt in zo’n kleine box en met een app, DSP, EQ… beetje concurrent voor de SVS 3000 micro en de Kef KC62?
Lijkt erop ja. Hoewel die twee natuurlijk beide 2 woofers hebben, waar deze wat meer traditioneel is.
Heb 1 belgische winkel gezien waar ze het nu verkopen. Ze zijn wel een stuk duurder geworden…
Subwoofers zijn waarschijnlijk allemaal wel duurder geworden. Van Arendal ook al 2 prijsverhogingen gezien dit jaar.
Ik wacht even wat reviews af en benieuwd hoe deze producten zijn plekje op de sub markt gaan veroveren.
Het Duitse magazine Audio heeft in februari de HRSi 10 gereviewd. Blijkbaar scored ie bij hun goed, maar de KC62 nog wat beter. De SVS 3000 Micro hebben zij helaas niet getest, dus atm nog niet te vergelijken met hun scoresysteem.
Ben ik de enige die hier enthousiast van raakt? Lijkt me gaaf 2 van die kleine subjes om het laag te perfectioneren bij mijn wat grotere ruimte (5,5x7,5)
Ik ben ook al een tijdje aan het orienteren op een of twee subs... de HRSi-8 en 10 staat in ieder geval ook al op mijn "shortlist"

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:46
De SDSI serie lijkt meer op de techniek waar ik Sunfire van ken, de passieve membramen!
Ik heb altijd een zwak gehad voor subwoofers met een passiefmembraam omdat het allemaal wat compacter is en toch heel erg diep gaat voor een gesloten subwoofer.
Een SDSI-15 is goedkoper dan de HRSI-8! 8) :+

• OmeRobbie
SpongeRob schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:22:
De SDSI serie lijkt meer op de techniek waar ik Sunfire van ken, de passieve membramen!
Ik heb altijd een zwak gehad voor subwoofers met een passiefmembraam omdat het allemaal wat compacter is en toch heel erg diep gaat voor een gesloten subwoofer.
Een SDSI-15 is goedkoper dan de HRSI-8! 8) :+
Goedkoper en kwalitatief erg goed... maar een 50cm kubus!? 8)7 }:O |:(

Ik ben op zoek naar klein/compact ~(<30cm footprint, mag best iets hoger zijn) + dijk van een geluid (met veel watts versterking of dubbele woofer oid) + intelligente ruimte instellingen (liefst via app EQ en DSP)

SVS is eigenlijk net te groot (35cm kubus)...
de HRSI 8 gaat de goede richting op met 28cm kubus...
De BK double Gem is ook een interessant compromis...

Ik ben misschien op zoek naar het onmogelijke... maar daardoor is destijds mijn fascinatie voor Sunfire en nu Speakercraft ontstaan.

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@OmeRobbie, misschien is de B&W DB3D misschien dan ook nog iets voor jouw interesse/fascinatie. De portemonnaie daarintegen...

[Voor 3% gewijzigd door MDKlapwijk op 31-08-2022 08:59]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:46
OmeRobbie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Goedkoper en kwalitatief erg goed... maar een 50cm kubus!? 8)7 }:O |:(

Ik ben op zoek naar klein/compact ~(<30cm footprint, mag best iets hoger zijn) + dijk van een geluid (met veel watts versterking of dubbele woofer oid) + intelligente ruimte instellingen (liefst via app EQ en DSP)

SVS is eigenlijk net te groot (35cm kubus)...
de HRSI 8 gaat de goede richting op met 28cm kubus...
De BK double Gem is ook een compromis...

Ik ben misschien op zoek naar het onmogelijke... maar daardoor is destijds mijn fascinatie voor Sunfire en nu Speakercraft ontstaan.
Ze hebben ook de SDSI-8., dat is een klein doosje en daarmee wellicht wat meer WAF?
Voor €599,- ook nog eens een redelijke prijs! Er zit alleen geen DSP op, maar die kun je voor het prijsverschil simpel toevoegen in de vorm van een minidsp of iets dergelijks.

• OmeRobbie
MDKlapwijk schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:58:
@OmeRobbie, misschien is de B&W DB3D misschien dan ook nog iets voor jouw interesse/fascinatie. De portemonnaie daarintegen...
Zeker mooi maar als ik daar 2 van wil hebben... vindt mijn portemonnaie idd niet zo fijn..

[Voor 5% gewijzigd door OmeRobbie op 31-08-2022 11:14]

• OmeRobbie
SpongeRob schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Ze hebben ook de SDSI-8., dat is een klein doosje en daarmee wellicht wat meer WAF?
Voor €599,- ook nog eens een redelijke prijs! Er zit alleen geen DSP op, maar die kun je voor het prijsverschil simpel toevoegen in de vorm van een minidsp of iets dergelijks.
zeker interessant!!! thanx..

• CPM

CPM

Vandaag na lang twijfelen de SVS SB-1000 Pro besteld. De prijzen van SVS zijn afgelopen week behoorlijk gestegen gelukkig nog een dealtje kunnen maken voor de "oude" prijs. Qua formaat past deze het beste in de woonkamer, een ported was net iets te lomp. Ik verwacht dat deze sub meer dan voldoende is en een vooruitgang t.o.v. mijn Onkyo subje.

Hieronder wat Audyssey heeft gemeten met mijn Onkyo sub op mijn luister positie. Ben benieuwd wat ik te zien krijg met de SB-1000 Pro. :9~

Iemand nog tips hoe ik hem het beste met Audyssey en de MultEQ app kan afstellen? Wellicht de meet resultaten in Ratbuddyssey bekijken en met de app van SVS aanpassingen doen?

[Voor 5% gewijzigd door CPM op 05-09-2022 20:37]

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:27

JTfoto

Work hard

-

[Voor 99% gewijzigd door JTfoto op 03-09-2022 15:33]

• JTfoto

JTfoto

Work hard

@mods ik zie niet zo goed hoe ik deze post kan verwijderen, maar deze mag weg. Had niet goed gelezen.

• OmeRobbie
Ik ben me aan het orienteren op een sub en altijd gefascineerd geweest van de B&W PV1(D). Overweeg nu een aan te schaffen.

Nu kan ik nog genoeg reviews vinden maar ik kan geen antwoord vinden op deze 2 vragen:

1) Waarom is B&W gestopt met deze lijn? Het was/is toch de Ik weet dat B&W de DBlijn heeft opgestart er is met een soort van gelijke techniek maar het verlaten van die mooie stijve ronde vorm was toch niet nodig?

2) Is er qua geluid en performance een groot verschil tussen de PV! en de PV1D? Ik zie een DSP en andere display maar lees nergens terug dat de PV1D qua performance beter is.

• CPM

CPM

Vandaag begonnen met het inmeten van de SVS SB-1000 Pro. Ik heb geen UMIK-01 dus ik moet het doen op basis van de Audyssey meet resultaten en Ratbuddyssey.

De sub staat op -23 dB. Zo kom ik op een +3dB uit na de meting.

Meting zonder PEQ:

Meting met één PEQ aanpassing:
PEQ 1:
FREQ: 32Hz
Boost: -5dB
Q Factor: 4,0

Meting met drie PEQ aanpassingen:
PEQ 1:

PEQ 2:
FREQ: 44Hz
Boost: +4dB
Q Factor: 0,9

PEQ 3:
FREQ: 70Hz
Boost: +5dB
Q Factor: 1,0

Helaas verder te weinig tijd om hem nog beter te maken, iemand nog tips? Ik heb nu namelijk de eerste piek iets naar beneden gebracht en de twee dips op hoog, of zou ik de eerste piek met nog meer dB's moeten verlagen en dan bekijken of er nog dips zijn? De algehele output zakt dan wel behoorlijk of zou ik dan de totale output van -23dB naar bijv. -15dB moeten zetten?

[Voor 12% gewijzigd door CPM op 07-09-2022 13:10]

• JTfoto

JTfoto

Work hard

Ik zou met name eens goed spelen met de Q factor. Ik heb zelf de mening dat je die namelijk niet goed toepast op dit moment:
Hoge Q waarde = klein gebied rondom de frequentie aanpassen.
Lage Q waarde = groot gebied rondom de frequentie aanpassen.

Dus ik zou ergens rond de 36Hz een piek van -6 neerzetten met Q = 2.0, rond de 47Hz een piek van +4 neerzetten met een Q van 6 en rond de 70Hz een piek van +2 neerzetten met een Q van 8. Uiteraard is dit een beetje giswerk, gezien ik deze respons zelf niet direct kan simuleren.

Als je handig bent kan je allicht ook direct meten in REW, die kan filters automatisch genereren die vaak een goed uitgangspunt zijn.

• CPM

CPM

JTfoto schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:30:
Ik zou met name eens goed spelen met de Q factor. Ik heb zelf de mening dat je die namelijk niet goed toepast op dit moment:
Hoge Q waarde = klein gebied rondom de frequentie aanpassen.
Lage Q waarde = groot gebied rondom de frequentie aanpassen.

Dus ik zou ergens rond de 36Hz een piek van -6 neerzetten met Q = 2.0, rond de 47Hz een piek van +4 neerzetten met een Q van 6 en rond de 70Hz een piek van +2 neerzetten met een Q van 8. Uiteraard is dit een beetje giswerk, gezien ik deze respons zelf niet direct kan simuleren.

Als je handig bent kan je allicht ook direct meten in REW, die kan filters automatisch genereren die vaak een goed uitgangspunt zijn.
Ik heb inmiddels de Umik-1 besteld want op deze manier kost het best veel tijd om het resultaat te zien (aanpassen sub, Audyssey run, export, Ratbuddy, etc).

Zal ik het volume van de sub weer op -10 zetten en niet op -23 zodat de receiver meer ontlast wordt? Of gewoon met de SPL meter straks mikken op 85dB en vanaf dat punt beginnen met PEQ?
Al heb ik het idee dat de sub dan later uit standby komt en je op lagere volumes geen bijdrage hebt terwijl dat wel gewenst is.

[Voor 3% gewijzigd door CPM op 07-09-2022 14:36]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CPM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:34:
Ook zal ik het volume van de sub weer op -10 zetten en niet op -23 zodat de receiver meer ontlast wordt.
Hoezo wordt dan de receiver meer ontlast/belast? Die stuurt toch gewoon een 'luider' signaal door de RCE-poort? Dat zal weinig extra belasting kosten, lijkt me. Ik neem iig aan dat ie de speakers zelf er niet harder of zachter voor gaat versterken.

Het lijkt me dat je die waarde vooral moet afstemmen zodat de receiver nog genoeg bandbreedte heeft om e.e.a. op elkaar af te stemmen ipv de sub op "maximaal" of "minimaal" volume te moeten aansturen.

• JTfoto

JTfoto

Work hard

CPM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb inmiddels de Umik-1 besteld want op deze manier kost het best veel tijd om het resultaat te zien (aanpassen sub, Audyssey run, export, Ratbuddy, etc).

Zal ik het volume van de sub weer op -10 zetten en niet op -23 zodat de receiver meer ontlast wordt? Of gewoon met de SPL meter straks mikken op 85dB en vanaf dat punt beginnen met PEQ?
Al heb ik het idee dat de sub dan later uit standby komt en je op lagere volumes geen bijdrage hebt terwijl dat wel gewenst is.
Op de receiver geef je aan hoe sterk het elektrische signaal is dat je naar de sw stuurt. Op de subwoofer pas je vervolgens de gain aan. Ik ben er redelijk simpel in: in mijn geval (pb2000) heb ik de gain in het midden gezet en op de receiver staat de sub op -6dB, kan m dus altijd wat hoger zetten op de receiver als ik dat wil.
Je kan je sub prima op -15 zetten, 85dB sweep doen en kijken waar je receiver het signaal op zet. Dan lekker meten met REW, filters uitproberen en het beste resultaat kiezen. Als je ruimte hebt om de sub een beetje te schuiven kan je dat ook proberen en beoordelen hoeveel dat op jouw luisterpositie uitmaakt.
Ik denk dat je geen wonderen kan verwachten want een ruimte is een ruimte, maar met die 3 PEQ bandjes zou je de ergste pieken en dalen er wel uit moeten kunnen halen. Ik hou zelf graag aan dat ik liever dingen demp dan extra versterk (dus PEQ liever in de min dan in de plus).
Ben benieuwd naar je metingen!
CPM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:48:
Vandaag begonnen met het inmeten van de SVS SB-1000 Pro. Ik heb geen UMIK-01 dus ik moet het doen op basis van de Audyssey meet resultaten en Ratbuddyssey.

De sub staat op -23 dB. Zo kom ik op een +3dB uit na de meting.

Meting zonder PEQ:
[Afbeelding]

Meting met één PEQ aanpassing:
PEQ 1:
[Afbeelding]

Meting met drie PEQ aanpassingen:
PEQ 1:

PEQ 2:
FREQ: 44Hz
Boost: +4dB
Q Factor: 0,9

PEQ 3:
FREQ: 70Hz
Boost: +5dB
Q Factor: 1,0

[Afbeelding]

Helaas verder te weinig tijd om hem nog beter te maken, iemand nog tips? Ik heb nu namelijk de eerste piek iets naar beneden gebracht en de twee dips op hoog, of zou ik de eerste piek met nog meer dB's moeten verlagen en dan bekijken of er nog dips zijn? De algehele output zakt dan wel behoorlijk of zou ik dan de totale output van -23dB naar bijv. -15dB moeten zetten?
Zoals eerder al verteld staan de Qs te laag, die moeten zo rond de 10 of hoger waarschijnlijk. Goed idee om een meet mic te gebruiken, gaat het proces enorm versnellen. Binnen REW heb je een EQ optie: deze kan er filters voor je simuleren ( en je ziet direct wat er gebeurt,). Aanrader. Er kan nog wat afwijking ontstaan tussen simulatie en realiteit omdat er geen universele definitie van Q bestaat. Dus goed om je simulatie te controleren.

• CPM

CPM

ACM schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:38:
[...]

Hoezo wordt dan de receiver meer ontlast/belast? Die stuurt toch gewoon een 'luider' signaal door de RCE-poort? Dat zal weinig extra belasting kosten, lijkt me. Ik neem iig aan dat ie de speakers zelf er niet harder of zachter voor gaat versterken.
Voorzover ik hier lees raden ze aan om vooral het signaal in het negative getal te houden omdat er wel degelijk clipping kan optreden.

https://www.avsforum.com/...a-clipped-signal.3161014/

Ik merk gewoon dat een negatieve waarde bij laag volume de sub niet activeert. Zet ik de sub handmatig aan dan hoor ik wel degelijk bass.
Helaas heeft mijn x2700h geen trigger output hoewel dat wel wenselijk kan zijn.
Standby gebruikt de SVS 0.5watt en in de aan stand (zonder signaal) 5watt.
Ik heb geen zin om met een klikAan oid. Aan de slag te moeten, dus ik ben opzoek naar een andere oplossing.

Edit:master slave stopcontact kan uitkomst bieden. Thanks.

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee