• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-03 09:51
Nog iets meer druk, zou fijn zijn.

Zelf draai ik een dubbele setup, vaak stereo met een Marantz PM-15 S2

HT met een Marantz SR7013 (PM-15 is dan alleen eindtrap).

Nu draait de sub alleen in HT en ik wil eigenlijk ook voor stereo die baslaag wil toevoegen (zonder boomerig te zijn).

In de praktijk pas ik nu ook niet zomaar de bass levels aan, moeilijk met gedraai aan knoppen achterop de sub. Een App zou dan wel wenselijk zijn. Ik overweeg ook een SVS SB2000-Pro.

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Kun je in de Marantz niet 2 profielen kwijt dan? 1 voor ht en 1 voor muziek?

Als je voor ht tevreden bent en de sub ook voor muziek wil gaan gebruiken, zit je eigenlijk met de BK al goed.

Als je meer druk wilt, zou je een Arendal kunnen overwegen. Ik heb zelf een Sub 2 en Sub 1.5 gehad (eerste generatie). De Sub 2 klonk retestrak en gedetailleerd. De Sub 1.5 was vanwege het grotere volume wat bombastischer. En wat meer te tunen (open en gesloten te gebruiken). Je moet dan alleen wel aanrommelen met de portplug en switches.

Zelf ben ik geen fan van SVS vanwege de opbouw van de plate amps. Maar ik kan me voorstellen dat een app wel handig is. Persoonlijke keuze natuurlijk.
Een Arendal kun je trouwens 60 dagen proberen. Je betaalt dan een deel voor het retour als het niet bevalt.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:40
RobbieHifi schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:27:
Hebben mensen hier ervaring met de Arendal 1723?

Zelf heb ik een BK XXLS400 en overweeg een upgrade.
Hoe is je plaatsing op dit moment? Ik heb zelf 2x BK XLS200 Mk2 (non-ported, down-firing) en wilde overstappen naar een ander merk omdat het niet strak en muzikaal klonk, maar eerder boomy en "hol". Toen ik me echter ging verdiepen in room modes, MiniDSP in combinatie met REW software en een UMIK1 calibratie mic, en de plaatsing van een subwoofer in een ruimte, was het opeens een verschil van dag en nacht. De behoefte om te upgraden is nu totaal weg. :)

Het scheelt een bak geld, in ieder geval. Een UMIK1 kocht ik voor €75 op Marktplaats. Een MiniDSP HD voor €150 via een audio forum en REW is gratis. Met deze kleine investering kun je je huidige subwoofer compleet optimaliseren. BK subs zijn hartstikke goed, maar zelfs de duurste subwoofer klinkt verkeerd als hij niet juist is geplaatst en ge-equalized.

too old, too cold

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
@Negakinu De Marantz SR7013 beschikt over Audyssey MultEQ XT32. Mijn ervaring is dat na de optimale plaats bepaald te hebben met UMIK1/REW Audyssey XT32 de subwoofer goed heeft afgesteld.
Om deze reden heb ik mijn Denon X2400H vervangen door een X3400H en de laagweergave is aanzienlijk verbeterd. Waar de subwoofer voorheen op plaatsen toch wel aardig 'boomy' klonk. Binnenkort eens een meting doen met REW, nog niet aan toe gekomen.

• Negakinu
Millert schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:16:
@Negakinu De Marantz SR7013 beschikt over Audyssey MultEQ XT32. Mijn ervaring is dat na de optimale plaats bepaald te hebben met UMIK1/REW Audyssey XT32 de subwoofer goed heeft afgesteld.
Om deze reden heb ik mijn Denon X2400H vervangen door een X3400H en de laagweergave is aanzienlijk verbeterd. Waar de subwoofer voorheen op plaatsen toch wel aardig 'boomy' klonk. Binnenkort eens een meting doen met REW, nog niet aan toe gekomen.
Dat is een prima workflow. Je zou de Audyssey app nog kunnen gebruiken om de curve handmatig te finetunen als hij net niet lekker overeen zou komen met de compensaties die je in REW zou doen om van de gemeten curve je housecurve te maken. Zo kun je griezelig dicht in de buurt van "optimaal" (lees: zo goed als mogelijk in jouw specifieke ruimte) kunnen komen.

EDIT: Trouwens, check na een Audyssey meting eens op welke db-compensatie Audyssey je subwoofer heeft gezet. Als hij steevast op -12db staat, kan de calibratie nog een stuk beter. Audyssey adviseert namelijk om je subwoofer altijd op "12 o' clock" te zetten qua gain, maar met een resultaat van -12db is dit veel te hard. Ik moest mijn subs op ongeveer 20% gain zetten; dus enorm veel lager dan de geadviseerde instelling. Zo kwam ik uit op een compensatie van ongeveer -8db, en dat is een stuk beter.

[Voor 24% gewijzigd door Negakinu op 03-02-2022 11:32]

too old, too cold

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 19:12
Negakinu schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Audyssey adviseert namelijk om je subwoofer altijd op "12 o' clock" te zetten qua gain, maar met een resultaat van -12db is dit veel te hard. Ik moest mijn subs op ongeveer 20% gain zetten; dus enorm veel lager dan de geadviseerde instelling. Zo kwam ik uit op een compensatie van ongeveer -8db, en dat is een stuk beter.
Is er verschil in output als je (hypothetisch voorbeeld) de gain op 50% met -10db compensatie of op 20% gain met -6db compensatie? Je bewerkstelligt in feite toch hetzelfde?

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Negakinu
Hulleman schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Is er verschil in output als je (hypothetisch voorbeeld) de gain op 50% met -10db compensatie of op 20% gain met -6db compensatie? Je bewerkstelligt in feite toch hetzelfde?
-12db in Audyssey betekent eigenlijk "dat ding staat te hard, ik kan er niets mee en ik doe er niets mee". Als hij bij elke meting op -10db staat, dan zit je in principe nog redelijk. Je loopt dan alleen het risico dat dat ongemerkt verandert zodra je iets in je ruimte verandert, of zodra de sub iets verandert qua fysieke positie in de ruimte. Dan krijg je weer ongewenste pieken, omdat de EQ rekening houdt met die -10db compensatie. In de regel (dus volgens de meeste Audyssey tutorials) moet je mikken op een compensatie rond -7 t/m -9db. Als de compensatie erg licht is in Audyssey, zou je dus je sub wat harder mogen zetten.

[Voor 15% gewijzigd door Negakinu op 03-02-2022 12:16]

too old, too cold

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-03 09:51
Negakinu schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:54:
[...]

Hoe is je plaatsing op dit moment? Ik heb zelf 2x BK XLS200 Mk2 (non-ported, down-firing) en wilde overstappen naar een ander merk omdat het niet strak en muzikaal klonk, maar eerder boomy en "hol". Toen ik me echter ging verdiepen in room modes, MiniDSP in combinatie met REW software en een UMIK1 calibratie mic, en de plaatsing van een subwoofer in een ruimte, was het opeens een verschil van dag en nacht. De behoefte om te upgraden is nu totaal weg. :)

Het scheelt een bak geld, in ieder geval. Een UMIK1 kocht ik voor €75 op Marktplaats. Een MiniDSP HD voor €150 via een audio forum en REW is gratis. Met deze kleine investering kun je je huidige subwoofer compleet optimaliseren. BK subs zijn hartstikke goed, maar zelfs de duurste subwoofer klinkt verkeerd als hij niet juist is geplaatst en ge-equalized.
Thanx er hangt al een mini DSP aan. Dus dat heeft het ding al enorm doen opknappen.

• Millert
Voor wat betreft Audyssey kan ik de guide op AVS Forum aanraden, https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21782993. Daar vind je heldere uitleg over alle functies en do's en don'ts :*) .

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 23:58

Borry

prutsen is mijn leven

Hallo, ik ben op dit forum terechtgekomen omdat mijn 20 jaar oude Chario SW1 de geest heeft gegeven en ik op zoek was naar een nieuwe.
Heb een Klipsch R-100SW besteld en gekregen.
Wat geluid en afstelling betreft niets mis mee maar als ik mijn Denon receiver uit zet gaat de sub na ongeveer een kwartier met een harde tik of plof in stand-by.
Zelfs zo hard dat mijn vrouw en ik behoorlijk schrokken.
Mijn oude Chario hoorde je nooit alleen een heel zacht klikje van een relaitje.
Gevraagt of dit normaal was en dat werd bevestigt dus heb ik hem teruggestuurd.
Toch zit het me niet lekker en heb verschillende fora bezocht.
Ik heb dit topic van het begin doorgespit maar bij pagina 50 ben ik afgehaakt.
Nergens lees ik iets over het in stan-by gaan van een sub van wat voor merk dan ook, en ook geen klachten over ploffen of knallen.
Kan het zijn dat de sub die ik in huis had gewoon een defect vertoonde en dat het in stand-by gaan gewoon geruisloos moet zijn?

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Millert
@Borry Klinkt mij als een defect. Een zacht klikje van een relais is wat ik gewend ben van mijn huidige en twee vorige subwoofers.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55

Toshirou

Vinyl Surfer

Eergisteren heb ik een nieuwe subwoofer aangeschaft gezien de Tannoy TS. 2.8 het heeft begeven. Nu heb ik een SVS 3000 Micro gehaald. Echter heb ik een twee dingen die niet lijken wat het moet doen.

Als eerste hoor ik de lage tonen met pieken opkomen als weer even snel weer verdwijnen. En als hetzelfde stukje weer komt dan is deze ineens meer niet door de sub opgevangen. Dit is vooral hoorbaar bij een akoestische gitaar of een piano. Dan hoor je in plaats van dat de toon mooi geleidelijk uitvloeit ineens dat het geluid snel af kapt. Alsof de sub het bij een bepaald punt het gewoon af laat weten.

En wanneer ik het volume op normaal heb, dus gewoon hoorbaar en niet hard, dan slaat de sub heel af en toe aan. Pas op hoger volume schakels die ineens direct volledig aan.
En op moment als een toon wat zwaarder is dan komt de sub heel even erg hard er tussendoor alsof het even snel aan en uit gezet wordt.

Dit was is met de Tannoy subwoofer niet. Deze versterkte het geluid ook op laag volume. Ik heb al in de settings zitten kijken maar daar kan ik niet iets zo direct vinden wat helpt.

Iemand hier een idee wat hier gebeurt? Is dit een instelling, de frequentie regeling van mijn versterker al lijkt dit mijn versterker (Advance Acoustic X-i105, aangesloten via sub-out>LFE op sub) dit niet aanwezig te hebben.

(En met vinyl slaat de sub al helemaal niet aan, wat de Tannoy wel deed..)

Excuses voor de lange post..😊

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Klinkt als een crossover die niet goed staat. Als bijv. de versterker filtert vanaf 80hz en de knop op de sub op 60hz staat heb je een gat. Op de sub kun je dat instellen en/of in de versterker.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik kan in mijn versterker de Crossover niet aanpassen. Dus ik ga ervan uit dat deze dan op standaard 80Hz staat. Dit heb ik ook in de subwoofer staan. Deze staat standaard op LFE modes, maar ook wanneer ik de LFE modus uitzet en de crossover op 80 of 90Hz zet, maakt dit geen verschil.

• Millert
@Toshirou LFE is niet de juiste instelling, deze gebruik je in combinatie met een receiver die bass management heeft.

Volgens de handleiding:
Most Stereo Receivers and Pre-Amplifiers do not have bass management. Instead you will use
the Left and Right full-range outputs and make adjustments through the DSP amplifier on the
subwoofer.
Be sure to connect both Left and Right outputs to the Left and Right inputs on the subwoofer.
Set the Low Pass Filter to “On” and adjust the Crossover Frequency and Slope to achieve a
smooth blend and transition with the main speakers.
Once blended, adjust the Subwoofer volume to match the volume level of your main speakers.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dus inplaats van de Sub-out te gebruiken, moet ik gebruik maken van de Pre-out?

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Borry schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:21:
Hallo, ik ben op dit forum terechtgekomen omdat mijn 20 jaar oude Chario SW1 de geest heeft gegeven en ik op zoek was naar een nieuwe.
Heb een Klipsch R-100SW besteld en gekregen.
Wat geluid en afstelling betreft niets mis mee maar als ik mijn Denon receiver uit zet gaat de sub na ongeveer een kwartier met een harde tik of plof in stand-by.
M'n Klipsch R-12SW gaat zonder harde ploffen aan en in stand-by.
Een harde plof bij het in stand-by gaan is niet normaal, dat lijkt me een probleem van je sub. Goed dat je hem teruggestuurd hebt!

• Millert
Toshirou schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:05:
Zo lees ik het. De Pre-out kan je gebruiken voor subwoofers met een eigen voeding, dat is het geval bij jouw SVS.

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:48
Iemand ervaring met een SVS PB 1000 pro die aangesloten is op een soundbar?

Mijn 5.1 set gaat de deur uit maar de sub moet blijven. Zit te denken aan een Teufel Cinebar Lux of Yamaha YSP 2700 of Bluesound Pulse soundbar +
Toshirou schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:05:
Waarschijnlijk maakt het niet uit. Het zijn beiden lijn level uitgangen voor ofwel een subwoofer ofwel een power amp. Het kan zijn dat er een low pass filter op zit bij de sub out, dat is natuurlijk prima. Ik kan het niet direct terug vinden in de documentatie.

Heeft je SVS micro sub een auto on/off functie?

• Millert
@Toshirou Met het low-pass filter aan kan je vervolgens de frequentie crossover instellen tot waar de subwoofer meespeelt met je speakers. Om te beginnen kan je deze 20 Hz hoger instellen dan de ondergrens van het bereik van je speakers.

Bijvoorbeeld speakers met een Frequency Response van (+3 dB, -6 dB): 64 Hz – 30 kHz. Dan stel je de crossover in op 80Hz (ook afhankelijk van de mogelijke stapjes).
Ik zie dat je bij de SVS ook de Slope kunt instellen. Hiermee bepaal je de roll-off van de crossover. Dit is namelijk geen harde grens, hier zit een geleidelijke overgang in.

Met beide instellingen kan je wat spelen zodat de overgang van speakers naar subwoofer zo onopvallend mogelijk is.
A low-pass crossover allows the low frequency signal in the 50Hz-250Hz range (generally) to be passed to the speaker/sub with the higher frequencies blocked.

[Voor 20% gewijzigd door Millert op 11-02-2022 13:07]

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Jag schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Waarschijnlijk maakt het niet uit. Het zijn beiden lijn level uitgangen voor ofwel een subwoofer ofwel een power amp. Het kan zijn dat er een low pass filter op zit bij de sub out, dat is natuurlijk prima. Ik kan het niet direct terug vinden in de documentatie.

Heeft je SVS micro sub een auto on/off functie?
Ja, dat heeft de SVS, maar die heb ik niet aanstaan. Verder ga ik vanavond even spelen met de crossover frequentie en die slope instellingen. Mijn speakers zijn de Bowers & Wilkins 706S2, dus die beginnen met bij 50Hz als ik het zo zie. Dus heeft het zin om de Low Pass hierop in te stellen en dan deze verhogen naar 60Hz?

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:18

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Toshirou schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Ja, dat heeft de SVS, maar die heb ik niet aanstaan. Verder ga ik vanavond even spelen met de crossover frequentie en die slope instellingen. Mijn speakers zijn de Bowers & Wilkins 706S2, dus die beginnen met bij 50Hz als ik het zo zie. Dus heeft het zin om de Low Pass hierop in te stellen en dan deze verhogen naar 60Hz?
Zodra je je speakers op small zet, krijg je waarschijnlijk de optie om de cross-over per speaker in te stellen; deze kan je over het algemeen op ongeveer 1.5x de minimale waarde van de frequency range van de speaker zetten:
- Zensor 7 -> 40 x 1.5 = 60 Hz
- Zensor 5 -> 43 x 1.5 = 64.5 Hz -> 60 of 70 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft
- Vokal -> 47 x 1.5 = 70.5 Hz -> 70 of 80 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft
MDKlapwijk in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4"

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat heeft voor mij helaas geen nut, mijn Stereo versterker is geen AV receiver. Dus er zit er helemaal geen enkele optie op om de speakers op Small te zetten. Naast de treble en bass kan je eigenlijk verder niks aanpassen. Dus dat is wel erg beperkt wat ik kan aanpassen.

• Millert
Toshirou schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Je kunt de door SVS aanbevolen instellingen per speaker op de site van SVS vinden. In de screenshot de instellingen voor de B&W 706.

https://www.svsound.com/p...sdTI0ZmFMU2x3THd4UF9YRQ..

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik ga het vanavond als ik thuis kom eens proberen! :D

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Toshirou schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Dat heeft voor mij helaas geen nut, mijn Stereo versterker is geen AV receiver. Dus er zit er helemaal geen enkele optie op om de speakers op Small te zetten. Naast de treble en bass kan je eigenlijk verder niks aanpassen. Dus dat is wel erg beperkt wat ik kan aanpassen.
Sorry ik dacht dat je het over de cross-over van de speaker had; die van de sub kan je over het algemeen op 120Hz laten staan.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Inmiddels de settings aangepast naar de aanbeveling van SVS zelfs zoals hierboven geplaatst, de sub doet het perfect! Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen! Thanks! 👍

Ik ben onder indruk hoeveel laag er uit deze kleine box komt. Ook integreert deze subwoofer zich echt perfect met de speakers! Tijdens het luisteren kan ik niet aanwijzen waar de subwoofer staat. Tevens is de subwoofer snel en vooral niet overheersend, wat toch echt één van mijn eisen was in het nogal gehorige appartementencomplex.

[Voor 48% gewijzigd door Toshirou op 11-02-2022 20:08]

• turkey744
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:11
Geen subwoofer vraag, wel een subwoofer versterker :p. Ik heb een Monacor SAM-300D besteld voor een 50W Dayton Audio BST-1 bass shaker (heb nu een kleine bank, komt later een tweede shaker in serie bij). De frequency respons geeft 20-200 aan, maar dat zal vast wel lager raken toch? Misschien met een paar dB minder?

Ook heeft deze het volgende: "Integrated bass boost of approx. 3 dB at 40 Hz", wat moet ik daar in lezen? Waarom een boost alleen op 40 Hz? Stopt het bij 39 Hz, of 20? Hebben jullie misschien een idee?

https://www.monacor.com/p...g-and-diy/diy--/sam-300d/

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-03 14:25
turkey744 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:39:
Geen subwoofer vraag, wel een subwoofer versterker :p. Ik heb een Monacor SAM-300D besteld voor een 50W Dayton Audio BST-1 bass shaker (heb nu een kleine bank, komt later een tweede shaker in serie bij). De frequency respons geeft 20-200 aan, maar dat zal vast wel lager raken toch? Misschien met een paar dB minder?

Ook heeft deze het volgende: "Integrated bass boost of approx. 3 dB at 40 Hz", wat moet ik daar in lezen? Waarom een boost alleen op 40 Hz? Stopt het bij 39 Hz, of 20? Hebben jullie misschien een idee?

https://www.monacor.com/p...g-and-diy/diy--/sam-300d/
Die boost zal nooit een enkele frequentie zijn, maar een band rond die 40hz. Waarschijnlijk om de roll-of van een subwoofer een zetje te geven, zodat deze onderin wat vlakker blijft.

Geen idee of dat voor die shaker nuttig is.

Verder is het de vraag in hoeverre er een high-pass filter in de versterker zit. Maar het zou inderdaad kunnen zijn dat alles onder de 20hz best stijl af loopt. De shaker gaat tot 10hz, dus ik snap je zorgen.

Overigens wordt een low-pass van 80hz aanbevolen voor de shaker. Kan je dat instellen met die amp?

Ik heb zelf een paar QSC RMX versterkers. Die dingen hebben een high pass filter op 30hz, maar dat filter kun je uit schakelen.
Ik heb nooit gemeten tot hoe ver de versterker gaat, maar ik heb het vermoeden dat je er dan praktisch DC mee kunt maken. Zoiets wil je ook voor die shaker denk ik

Ik ben overigens erg benieuwd naar je ervaringen :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• turkey744
M14 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:17:
[...]

Die boost zal nooit een enkele frequentie zijn, maar een band rond die 40hz. Waarschijnlijk om de roll-of van een subwoofer een zetje te geven, zodat deze onderin wat vlakker blijft.

Geen idee of dat voor die shaker nuttig is.

Verder is het de vraag in hoeverre er een high-pass filter in de versterker zit. Maar het zou inderdaad kunnen zijn dat alles onder de 20hz best stijl af loopt. De shaker gaat tot 10hz, dus ik snap je zorgen.

Overigens wordt een low-pass van 80hz aanbevolen voor de shaker. Kan je dat instellen met die amp?

Ik heb zelf een paar QSC RMX versterkers. Die dingen hebben een high pass filter op 30hz, maar dat filter kun je uit schakelen.
Ik heb nooit gemeten tot hoe ver de versterker gaat, maar ik heb het vermoeden dat je er dan praktisch DC mee kunt maken. Zoiets wil je ook voor die shaker denk ik

Ik ben overigens erg benieuwd naar je ervaringen :).
De amp kan vanaf 40Hz een low-pass filter instellen. Ik had de shaker al ff uitgetest en hoger dan 50Hz wil je het eigenlijk al niet. Het wordt dan een beetje vervelend wanneer die om elk beetje gaat trillen, want dat doet die goed :p. Bij <40Hz gaat het alleen shaken wanneer het echt welkom is, explosies etc.

Zie net dat de amp alleen een auto-on mogelijkheid heeft, dat is dan weer een beetje jammer. M'n svs pb1000 pro op auto-on verliep ook verre van goed, duurde soms te lang voordat die aanschoot en ik stoor me aardig aan het voelen/horen wanneer iets aan/uit gaat. Misschien toch maar een 2e hands subwoofer zoeken om de versterker uit te halen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-03 14:25
turkey744 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:36:
[...]

De amp kan vanaf 40Hz een low-pass filter instellen. Ik had de shaker al ff uitgetest en hoger dan 50Hz wil je het eigenlijk al niet. Het wordt dan een beetje vervelend wanneer die om elk beetje gaat trillen, want dat doet die goed :p. Bij <40Hz gaat het alleen shaken wanneer het echt welkom is, explosies etc.
[Afbeelding]

Zie net dat de amp alleen een auto-on mogelijkheid heeft, dat is dan weer een beetje jammer. M'n svs pb1000 pro op auto-on verliep ook verre van goed, duurde soms te lang voordat die aanschoot en ik stoor me aardig aan het voelen/horen wanneer iets aan/uit gaat. Misschien toch maar een 2e hands subwoofer zoeken om de versterker uit te halen.
Eigelijk zou je willen dat deze versterker alleen wordt ingeschakeld bij bepaalde bronnen (TV/DVD/Netflix ofzo). En inderdaad, een lowpass op 40Hz lijkt een goede keuze.

Volgens de spec van de amp kan de lowpass tussen 40 Hz en 200 Hz worden ingesteld, het lijkt me dan haast dat ie ook wel wat onder die 40Hz gaat doen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hopelijk kan iemand mij helpen met het juist instellen van mijn Onkyo TX-NR509 receiver en mijn recent gekochte Jamo S807 HCS.

Voordat ik met de Audyssey 2EQ Mic aan de slag ga moet ik volgens mij eerst de speakers op de juiste wijze configureren. En daar loop ik een beetje vast in de juiste keuzes. Met name of ik de speakers als Large (full band) of Small moet configureren en welke crossover frequentie ik moet hanteren. In de Onkyo handleiding gaan ze af op de diameter van de speaker terwijl als je kijkt naar de frequenties van de Jamo's die in een ander bereik vallen.
De crossover frequentie kan je niet per speaker instellen.

Hieronder de info m.b.t. het configureren volgens de Onkyo manual:
For speakers with a cone diameter
larger than 6-1/2 inches (16 cm),
specify Large (full band). For those
with a smaller diameter, specify Small
(default crossover 100Hz).
The crossover frequency can be changed in “Crossover
(Crossover Frequency)”

■ Front
`Small:
`Large:
Select based on the cone diameter

Center*1, Surround*1, Surround Back*1*2*3*4
`Small:
`Large:
Select based on the cone diameter.
`None:
Select if no speaker is connected

Crossover (Crossover Frequency)
This setting is advantageous for the speakers that you
specified as “Small” in “Sp Config (Speaker
Configuration)” (➔ page 41). To get the best bass
performance from your speaker system, you need to set
the crossover frequency according to the size and
frequency response of your speakers.
`40Hz, 50Hz, 60Hz, 70Hz, 80Hz, 90Hz, 100Hz,
120Hz, 150Hz, 200Hz
Use the diameter of the smallest speaker in your system
when choosing the crossover frequency.

Speaker cone diameter Crossover frequency
Over 8 in. (20 cm) 40/50/60 Hz*
6-1/2 to 8 in. (16 to 20 cm) 70/80/90 Hz*
5-1/4 to 6-1/2 in. (13 to 16 cm) 100 Hz
3-1/2 to 5-1/4 in. (9 to 13 cm) 120 Hz
Under 3-1/2 in. (9 cm) 150/200 Hz*
* Choose the setting matching your speaker.
Note
• For a more accurate setting, look up the frequency response in
the manuals supplied with your speakers and set accordingly.
• Choose a higher crossover frequency if you want more sound
from your subwoofer.

Double Bass
`On
`Off
Turn this setting on to boost bass output by feeding bass
sounds from the front left, right, and center channels to
the subwoofer.

This function can be set only if the “Subwoofer” setting is set to
“Yes”, and the “Front” setting is set to “Large” (➔ page 41).
De Specs van de Jamo's:
Floorstanding: 42Hz - 26kHz (+/- 3dB) (2 x 127mm + 1 x 25mm)
Center: 71Hz - 26kHz (+/- 3dB) (2 x 102mm + 1 x 25mm)
Bookshelf: 76Hz - 26kHz (+/- 3dB) ( 1 x 102mm + 1 x 25mm)

Subwoofer: Onkyo 27 Hz–150 Hz 20 cm Cone Woofer

Mijn gedachten zijn dat ik alle speakers als Small moet instellen en de crossover op 80Hz moet zetten om niet buiten het bereik van de bookshelf Jamo's te gaan. Maar dan benut ik de floorstanding niet volledig en mis ik daar bass frequenties? Of moet ik daarvoor de double bass functie aanzetten?
Of beter alles op large zetten (full band)? Of alleen de floorstandings? 8)7

Wat raden jullie aan qua instellingen?

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 23-02-2022 12:15. Reden: Copy-paste vanuit de handleiding voegt niet veel toe]

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou alles op small zetten, de vervorming bij de meeste luidsprekers is in het laag extreem. Laat dat je subwoofer maar gewoon doen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:39
@CPM Ik zou de floorstandings op Full zetten zodat die in het laag ook kunnen meedoen. Voor de center en bookshelfs is gezien het frequentiebereik Small van toepassing. Je crossover is vooral bedoeld voor de Small speakers vs subwoofer. Ik denk dat voor Full speakers deze instelling geen invloed heeft. 80 Hz is een prima waarde om mee te beginnen. Double Bass (bij mijn Marantz heet het LFE + Main) heb ik wel wel aanstaan. Anders doet je subwoofer alleen het LFE signaal (de 1 in de 5.1 en 7.1) terwijl ik bij stereo muziek ook wil dat de subwoofer mee doet.

Maar vooral geldt: wat klinkt voor jou het beste? Dus instellen, luisteren, aanpassen, luisteren, repeat.

[Voor 10% gewijzigd door RichieB op 23-02-2022 12:47]

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@CPM -> MDKlapwijk in "Het Grote Subwoofer Topic"

Note: Ik heb mijn Rubicon 8 vloerstaanders dus ook op 'small' staan en voor de vraag large/small heeft SVS ook een aardig stukje staan: https://www.svsound.com/b...r-small-on-an-av-receiver

[Voor 65% gewijzigd door MDKlapwijk op 23-02-2022 13:12]

• turkey744
M14 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:58:
[...]

Eigelijk zou je willen dat deze versterker alleen wordt ingeschakeld bij bepaalde bronnen (TV/DVD/Netflix ofzo). En inderdaad, een lowpass op 40Hz lijkt een goede keuze.

Volgens de spec van de amp kan de lowpass tussen 40 Hz en 200 Hz worden ingesteld, het lijkt me dan haast dat ie ook wel wat onder die 40Hz gaat doen.
Per specs gaat die sowieso tot 20Hz, maar mijn shaker gaat zeker nog door tot 10Hz. Kan het uittesten, maar ik doe hem waarschijnlijk retour. Geen vaste aan-optie is wel een dealbreaker. Erger me er te erg aan wanneer er een delay tussen zit. Maar ff wachten tot ik net de juiste subwoofer online zie.

• Niet online
RichieB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:41:
@CPM Ik zou de floorstandings op Full zetten zodat die in het laag ook kunnen meedoen. Voor de center en bookshelfs is gezien het frequentiebereik Small van toepassing. Je crossover is vooral bedoeld voor de Small speakers vs subwoofer. Ik denk dat voor Full speakers deze instelling geen invloed heeft. 80 Hz is een prima waarde om mee te beginnen. Double Bass (bij mijn Marantz heet het LFE + Main) heb ik wel wel aanstaan. Anders doet je subwoofer alleen het LFE signaal (de 1 in de 5.1 en 7.1) terwijl ik bij stereo muziek ook wil dat de subwoofer mee doet.

Maar vooral geldt: wat klinkt voor jou het beste? Dus instellen, luisteren, aanpassen, luisteren, repeat.
Zeker niet op full zetten, dat kunnen die luidsprekers gewoon niet aan. Full range spelen is maar voor een beperkt aantal luidsprekers te doen. Denk aan de klasse JBL M2 (en zelfs dan hebben ze nog een bijpassende 18 inch sub). Als je een subwoofer hebt is het vrijwel altijd beter om die het laag voor z'n rekening te laten nemen. Zie ook de link naar SVS van @MDKlapwijk.

Van de JBL's die @CPM heeft kan je hier ook metingen over vervorming en compressie vinden:
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jamo_s807/

Daar zie je overduidelijk dat je 100hz (of zelfs 120hz) en lager het liefst door een subwoofer zou laten doen. Je ziet ook dat op hogere volumes er zware compressie is, en dat kan je vermijden door een subwoofer die frequenties te laten spelen.
I am fully aware that one argument for these speakers is that they have 2 woofers and therefore negate the need for a subwoofer. However, that is not the case. Due to the high amplitude compression, these speakers will need a proper subwoofer to provide meaningful output in the lower octaves (not just the lowest octaves). The bass has a peak around 80Hz which will give it a punchy sound but there is no “meat” to kick drums because the response varies nearly 5dB from 80Hz to 200Hz. The harmonics of that 80Hz peak are subdued and don’t allow the 80Hz sound to have the fullness that it otherwise would have.

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23-02-2022 17:33]

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@CPM

Speakers op Small zetten. Hier een duidelijke uitleg van de grote subbouwer SVS met video.
https://www.svsound.com/b...r-small-on-an-av-receiver

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:26
Toshirou schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:03:
Inmiddels de settings aangepast naar de aanbeveling van SVS zelfs zoals hierboven geplaatst, de sub doet het perfect! Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen! Thanks! 👍

Ik ben onder indruk hoeveel laag er uit deze kleine box komt. Ook integreert deze subwoofer zich echt perfect met de speakers! Tijdens het luisteren kan ik niet aanwijzen waar de subwoofer staat. Tevens is de subwoofer snel en vooral niet overheersend, wat toch echt één van mijn eisen was in het nogal gehorige appartementencomplex.
Heb de 3000 micro ook en zit te twijfelen om er een tweede bij te zetten. Eentje is eigenlijk voor mijn ruimte al genoeg maar begint soms te jeuken 8)
Ben ook wel benieuwd naar de Kef kc62 maar die is erg aan de prijs ;w

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:39
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Zeker niet op full zetten, dat kunnen die luidsprekers gewoon niet aan. Full range spelen is maar voor een beperkt aantal luidsprekers te doen.
[...]
Dat valt me een beetje tegen. Misschien ben ik te verwend met mijn Q Acoustics 3050 staanders.

• CPM
  • Niet online

CPM

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Zeker niet op full zetten, dat kunnen die luidsprekers gewoon niet aan. Full range spelen is maar voor een beperkt aantal luidsprekers te doen. Denk aan de klasse JBL M2 (en zelfs dan hebben ze nog een bijpassende 18 inch sub). Als je een subwoofer hebt is het vrijwel altijd beter om die het laag voor z'n rekening te laten nemen. Zie ook de link naar SVS van @MDKlapwijk.

Van de JBL's die @CPM heeft kan je hier ook metingen over vervorming en compressie vinden:
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jamo_s807/

Daar zie je overduidelijk dat je 100hz (of zelfs 120hz) en lager het liefst door een subwoofer zou laten doen. Je ziet ook dat op hogere volumes er zware compressie is, en dat kan je vermijden door een subwoofer die frequenties te laten spelen.

[...]
Dat is geen fijne review om te lezen. |:( Heb wel het idee dat ik er op vooruit ben gegaan t.o.v. de kunststof Onkyo speakertjes. :)

Ik heb nu alle speakers op small gezet, crossover op 100hz.

De komende tijd maar eens de verschillende situaties testen, muziek, tv, films, gaming en kijken of ik er aan kan wennen.
Lees veel reacties over dat de Jamos ingespeeld moeten worden en dat ze dan steeds beter gaan klinken. Ik ga het zien. :)

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 11:50
SX-Superfly schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:44:

Mijn 5.1 set gaat de deur uit maar de sub moet blijven. Zit te denken aan een Teufel Cinebar Lux of Yamaha YSP 2700 of Bluesound Pulse soundbar +
Hier een tijdje geleden kort mijn svs sb13 ultra aangesloten op de ysp2700 van mn ouders. Klonk verrassend goed. Ik vind de meegeleverde sub niet verkeerd maar ook totaal niet spannend. De woonkamer van mn ouders is gewoonweg te groot voor de meegeleverde sub. Ook valt 't "surround" geluid van de ysp mij positief op. Soms denk ik dan: het geluid komt echt uit een bepaalde hoek, maar nooit zo opvallend als 5.1 natuurlijk

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-03 14:53

ParaWM

Pro Prutser

Even een subwoofer kabeltje verhaal. Iets met bomen en bos, en of iemand misschien een alternatief weet die ik nog niet ben tegen gekomen.

Ik heb eigenlijk 11 of 12m kabel nodig zodat ik wat speelruimte heb. 10m zal net gaan misschien, maar dan weinig ruimte om dingen naar voren te trekken enzo. Liever heb je (lijkt me) zo weinig mogelijk te veel lengte vanwege signaalverlies, maar ik denk dat het dan toch maar 15m moet worden. Als iemand 12m kabels weet, graag!

Deze of deze lijken echte sub kabels, voor zover dat een ding is. Dan heb je op Bol.com nog een ”subwoofer kabel”, maar die connectoren lijken wat kwetsbaar met die inkepingen in de buiten mantel. Of een zogenaamnd Dubbel Afgeschermde, maar dan denk je “was die vorige dat niet dan / zag er precies hetzelfde uit” en ook die kwetsbare connector.

Deze heeft niet zo’n kwetsbare connector lijkt het, maar die is dan weer niet koperkleurig, maakt dat nog uit? Ook hebben ze een zogenaamd coaxiale versie. Dat klinkt goed begrijp ik qua afscherming.

Als laatste wil ik nog een haakse adapter om de sub wat dichter tegen de muur te zetten (poort zit aan de voorkant. Signaalverlies is te verwaarlozen zover ik begrijp.

Ik ga trouwens niet solderen, en wil best een paar tientjes uitgeven aan een goede kabel maar geen 100(+) euro. Ik zie de replies al tegemoet: “het maakt allemaal niets uit” 😊 Ben benieuwd !

Sinterklaas wil bier !

• Niet online
RichieB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Dat valt me een beetje tegen. Misschien ben ik te verwend met mijn Q Acoustics 3050 staanders.
Deze moet je ook zeker op small zetten.
CPM schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Dat is geen fijne review om te lezen. |:( Heb wel het idee dat ik er op vooruit ben gegaan t.o.v. de kunststof Onkyo speakertjes. :)

Ik heb nu alle speakers op small gezet, crossover op 100hz.

De komende tijd maar eens de verschillende situaties testen, muziek, tv, films, gaming en kijken of ik er aan kan wennen.
Lees veel reacties over dat de Jamos ingespeeld moeten worden en dat ze dan steeds beter gaan klinken. Ik ga het zien. :)
Het zal zeker beter zijn dan kleine plastic surround luidsprekers inderdaad. Inspelen zou ik niets van verwachten. Daar is namelijk wel een verschil te meten, maar de verschillen zijn zo klein dat het niet te horen is en alleen te meten.

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

ParaWM schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:51:
Even een subwoofer kabeltje verhaal. Iets met bomen en bos, en of iemand misschien een alternatief weet die ik nog niet ben tegen gekomen.

Ik heb eigenlijk 11 of 12m kabel nodig zodat ik wat speelruimte heb. 10m zal net gaan misschien, maar dan weinig ruimte om dingen naar voren te trekken enzo. Liever heb je (lijkt me) zo weinig mogelijk te veel lengte vanwege signaalverlies, maar ik denk dat het dan toch maar 15m moet worden. Als iemand 12m kabels weet, graag!

Deze of deze lijken echte sub kabels, voor zover dat een ding is. Dan heb je op Bol.com nog een ”subwoofer kabel”, maar die connectoren lijken wat kwetsbaar met die inkepingen in de buiten mantel. Of een zogenaamnd Dubbel Afgeschermde, maar dan denk je “was die vorige dat niet dan / zag er precies hetzelfde uit” en ook die kwetsbare connector.

Deze heeft niet zo’n kwetsbare connector lijkt het, maar die is dan weer niet koperkleurig, maakt dat nog uit? Ook hebben ze een zogenaamd coaxiale versie. Dat klinkt goed begrijp ik qua afscherming.

Als laatste wil ik nog een haakse adapter om de sub wat dichter tegen de muur te zetten (poort zit aan de voorkant. Signaalverlies is te verwaarlozen zover ik begrijp.

Ik ga trouwens niet solderen, en wil best een paar tientjes uitgeven aan een goede kabel maar geen 100(+) euro. Ik zie de replies al tegemoet: “het maakt allemaal niets uit” 😊 Ben benieuwd !
Toch een mooie 12m kabel gevonden en besteld voor een schappelijke prijs. We gaan het zien.
https://www.amazon.nl/DCS...arp_d_product_top?ie=UTF8

Ook een MiniDSP, UMIK-1, langere power kabel en hoekse RCA plugs meebesteld. Op avontuur ! :)

Sinterklaas wil bier !

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:40
@ParaWM

Vergeet je standaard niet voor de metingen.

Tip, deze past op de houder die bij de unik zit en kost weinig.
https://www.bax-shop.nl/h...I-3704zdACcxoCRH4QAvD_BwE

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

LuisjeNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:20:
@ParaWM

Vergeet je standaard niet voor de metingen.

Tip, deze past op de houder die bij de unik zit en kost weinig.
https://www.bax-shop.nl/h...I-3704zdACcxoCRH4QAvD_BwE
Thanks! Ook besteld.

Sinterklaas wil bier !

• CR2032
  • Niet online
Inmiddels hier SVS 3000 micro in huis. En een Umik-1 en zitten meten met REW.
Het was bedenk ik mij nu handiger geweest om eerst de metingen te doen. :) Want er zit veel meer bas in de boekenplank speakers in de woonkamer dan ik had verwacht.

Na de nodige metingen is de subwoofer vlakker ingeregeld was de eerste conclusie dat de subwoofer veel te hard en aanwezig was. Nu is de grafiek wat meer gelijkmatig en is het effect veel minder merkbaar. Twijfel of een subwoofer hier eigenlijk wel de betere oplossing is.

Of dat voor een meer compleet geluid een miniDSP 2x4HD of Flex meer toevoegt. Of helemaal niets extra.
Het gaat bij ons alleen om muziek met een analoge versterker, geen home cinema.

Ik zit er hard aan te denken om de subwoofer retour te sturen. Wat zouden jullie doen?

Groen = zonder subwoofer.

• LuisjeNL
Mijn eerste idee is:
- Je meet met te zacht geluid
- je meting klopt niet

Met REW meten is niet makkelijk, dus ik zou het daar zoeken. Dat die subwoofer hetzelfde presteerde als je speakers lijkt mij uitgesloten. (Maar goed, ben geen pro :+)

Welke boekenplank speakers heb je?

CR2032 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:45:
Inmiddels hier SVS 3000 micro in huis. En een Umik-1 en zitten meten met REW.
Het was bedenk ik mij nu handiger geweest om eerst de metingen te doen. :) Want er zit veel meer bas in de boekenplank speakers in de woonkamer dan ik had verwacht.

Na de nodige metingen is de subwoofer vlakker ingeregeld was de eerste conclusie dat de subwoofer veel te hard en aanwezig was. Nu is de grafiek wat meer gelijkmatig en is het effect veel minder merkbaar. Twijfel of een subwoofer hier eigenlijk wel de betere oplossing is.

Of dat voor een meer compleet geluid een miniDSP 2x4HD of Flex meer toevoegt. Of helemaal niets extra.
Het gaat bij ons alleen om muziek met een analoge versterker, geen home cinema.

Ik zit er hard aan te denken om de subwoofer retour te sturen. Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er komt natuurlijk geen sublaag van belang uit boekenplank luidsprekers. Het sublaag wat er is zijn smalbandige pieken van kamer resonanties. Kan je eens meten met lagere sample frequentie? En sub los?

• CR2032
  • Niet online
Bedankt voor de tips. De sample frequentie in REW stond veel te hoog, de UMIK-1 kan maar tot 48 kHz aan. Ik heb nu alles opnieuw harder gemeten op 75db.
En volgens basis deze handleiding en tips van SVS.
https://www.minidsp.com/a...nts/umik-1-setup-with-rew
https://www.svsound.com/b...at-is-subwoofer-room-gain

Het meten met REW en inregelen van de subwoofer is leuk en lastig tegelijk. Eerst met het volume zitten experimenteren, dat stuurde gelijk veel te hard en boomerig, staat nu op -15 db, low pass op 75 Hz. De boekenplank speakers gaan volgens de specs tot 45 Hz. Daarna room gain correctie op 25 Hz en met de 3 equalizer filters het allemaal redelijk gelijkmatiger kunnen instellen. Dat werkt prima, de aanpassingen in de DSP van de SVS komen goed overeen met de metingen.

Het klinkt het nu stukken beter dan met de eerdere instellingen, niet meer boomerig of anders afwezig. Mogelijk doe ik de instellingen nog niet in de goede volgorde. Binnenkort eens verder experimenteren met REW en de automatische EQ aanbevelingen. Steely Dan's Gaucho op Qobuz klinkt nu strak en punchy in het laag. De SVS 3000 micro mag blijven. :)

[Voor 26% gewijzigd door CR2032 op 28-02-2022 09:49]

• MagnoliaPTA
  • Laatst online: 16-03 11:21
Sinds het weekend ook een trotse eigenaar van een SVS SB-1000 Pro, ik kom van een goedkope Yamaha NSW-050 en na een nieuwe Audyssey run is het een wereld van verschil, niet alleen in de bas, maar ook in de rest van m'n setup (center, L/R vloerstaanders, surround speakers en twee Atmos-speakers die hoog achter de TV hangen).

Geen idee wat voor black magic hier aan de hand is, maar ik moest eerst altijd Dynamic Volume op z'n minst op Light zetten en een aantal kanalen (vooral center en de Atmos speakers een aantal dB's omhoog krikken) en zelfs dan klonk het heel dof. Met de SB-1000 Pro klinkt m'n hele setup ineens een stuk helderder en is Dynamic Volume ook nagenoeg niet meer nodig.

Heb zaterdagavond de sub even uitgewoond met de film Fury, erg indrukwekkend, al was de pret van korte duur; wederhelft kwam ietwat chagrijning naar beneden omdat ze dacht dat de pleuris was uitgebroken :+.

[Voor 3% gewijzigd door MagnoliaPTA op 28-02-2022 09:34]

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
SX-Superfly schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:44:

[Voor 23% gewijzigd door harley2009 op 28-02-2022 20:33]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-03 14:15
ParaWM schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:51:

!
Ik heb de 10 meter versie hiervan sinds kort, bevalt prima. De vorige kabel liet mijn subwoofer versterker brommen. Mooie soepele kabel,

En deze is dus 12m:

https://www.iear.nl/produ...tar-subwooferkabel-120-m/

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-03 08:26
Vandaag was de dag dat ik een vierde subwoofer aan de setup heb toegevoegd en aangezien het eenzelfde was die ik al had was ik voorbereid. Had MSO al lekker laten rekenen en een prachtige grafiek gegenereerd echter bij het importeren was het een puinhoop met nulls en pieken.

Iemand een idee of de normale minidsp 2x4 PEQ RBJ filters ondersteunt? Kan het zelf zo gauw niet vinden online. Had namelijk daarna even vlug met MSO de "ouderwetse" PEQ filters gebruikt en het resultaat leek toen meer op de voorspelling.

PVoutput

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik weet niet wat je met RBJ-filters bedoelt. Voer je de filters in als biquad-coëfficiënten? Wat een rol kan spelen in de verschillen, is dat de volgorde van de biquad-coëfficiënten soms op een andere manier wordt gedefinieerd.

[Voor 59% gewijzigd door TBTL op 03-03-2022 18:43]

• Ronald_O
TBTL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:40:
Ik weet niet wat je met RBJ-filters bedoelt. Voer je de filters in als biquad-coëfficiënten? Wat een rol kan spelen in de verschillen, is dat de volgorde van de biquad-coëfficiënten soms op een andere manier wordt gedefinieerd.
Snap het zelf ook niet hoe dat in elkaar steekt. Ben een echte eindgebruiker wat dat betreft. Hier staat wel wat omschreven, maar snappen doe ik het niet.. https://www.andyc.diy-aud...-eq-parameters/index.html

Mogelijk ligt het ook aan mezelf dat het helemaal niet klopte (filter bij de verkeerde sub geïmporteerd bijvoorbeeld). Ik exporteer ze inderdaad als biquad m.b.v. MSO.

Op het moment heb ik het echter redelijk voor elkaar weer. Alleen de integratie met de mains ben ik nog niet helemaal tevreden over. Vooral doordat de voorspelling in MSO en de losse metingen met alleen de subs op 3 posities een prachtige grafiek geeft.

Onderstaande is dus i.c.m. de main speakers met het volume van de receiver op -15.

PVoutput

• TBTL
  • Niet online
Begrijp ik goed dat je een vraag hebt over de interface tussen optimizer en MiniDSP?
Wat komt er uit de optimizer? Heb je een voorbeeld?

[Voor 12% gewijzigd door TBTL op 03-03-2022 21:58]

• Ronald_O
TBTL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:58:
Begrijp ik goed dat je een vraag hebt over de interface tussen optimizer en MiniDSP?
Wat komt er uit de optimizer? Heb je een voorbeeld?
Mijn vraag is of de minidsp 2x4 het PEQ filter RBJ van MSO ondersteunt. Je kan in MSO kiezen welke PEQ je wilt gebruiken en in eerste instantie kreeg ik een onverwachts resultaat.

Als ik de opbouw bekijk van onderstaande bestanden lijkt het hetzelfde en heeft het waarschijnlijk aan mezelf gelegen dat het resultaat niet klopte :+ Wat dus makkelijk gezegd betekent dat de minidsp beide types ondersteunt.

Voorbeeld van een export van een "normale" PEQ
biquad1,
b0=0.996834964085921,
b1=-1.992089883703471,
b2=0.995425397869524,
a1=1.992089883703471,
a2=-0.992260361955445,
biquad2,
b0=0.996737782063002,
b1=-1.991782559195910,
b2=0.995051602884267,
a1=1.991782559195910,
a2=-0.991789384947269,
biquad3,
b0=0.999806471521764,
b1=-1.999440537976152,
b2=0.999649475536380,
a1=1.999440537976152,
a2=-0.999455947058145,
biquad4,
b0=0.996979027844890,
b1=-1.991815288332482,
b2=0.994843086350763,
a1=1.991815288332482,
a2=-0.991822114195653,
biquad5,
b0=0.999900832030175,
b1=-1.999373606288948,
b2=0.999549808047609,
a1=1.999373606288948,
a2=-0.999450640077784
En deze 1 van een RBJ
biquad1,
b0=0.999933934525703,
b1=-1.999581274193738,
b2=0.999700634497934,
a1=1.999581274193738,
a2=-0.999634569023638,
biquad2,
b0=0.998033637356810,
b1=-1.995499524198401,
b2=0.997483207568360,
a1=1.995499524198401,
a2=-0.995516844925170,
biquad3,
b0=0.995727467642738,
b1=-1.991060946000951,
b2=0.995340301636013,
a1=1.991060946000951,
a2=-0.991067769278751,
biquad4,
b0=0.999649283326210,
b1=-1.998876243423551,
b2=0.999385880735523,
a1=1.998876243423551,
a2=-0.999035164061732,
biquad5,
b0=0.998845587681440,
b1=-1.996972174862944,
b2=0.998346210996483,
a1=1.996972174862944,
a2=-0.997191798677923

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ronald_O schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:20:
[...]

Mijn vraag is of de minidsp 2x4 het PEQ filter RBJ van MSO ondersteunt. Je kan in MSO kiezen welke PEQ je wilt gebruiken en in eerste instantie kreeg ik een onverwachts resultaat.

Als ik de opbouw bekijk van onderstaande bestanden lijkt het hetzelfde en heeft het waarschijnlijk aan mezelf gelegen dat het resultaat niet klopte :+ Wat dus makkelijk gezegd betekent dat de minidsp beide types ondersteunt.

Voorbeeld van een export van een "normale" PEQ

[...]

En deze 1 van een RBJ

[...]
Dat RBJ gaat over hoe de Q van het parametrische eq filter gedefinieerd is. Dit zijn namelijk digitale emulaties van analoge PEQs. Als de q in mso en je dsp verschillend gedefinieerd is, krijg je afwijkende resultaten. Dit is alleen van belang als je de filters in MSO als PEQs exporteert. Als je zoals jij hebt gedaan met biquads werkt, heb je dit probleem niet. Waarschijnlijk ligt het dus ergens anders aan dat de simulatie afwijkt van de werkelijkheid. Hoe heb je de 4e sub al ingemeten voordat je hem had?

• Ronald_O
Jag schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:33:
[...]

Dat RBJ gaat over hoe de Q van het parametrische eq filter gedefinieerd is. Dit zijn namelijk digitale emulaties van analoge PEQs. Als de q in mso en je dsp verschillend gedefinieerd is, krijg je afwijkende resultaten. Dit is alleen van belang als je de filters in MSO als PEQs exporteert. Als je zoals jij hebt gedaan met biquads werkt, heb je dit probleem niet. Waarschijnlijk ligt het dus ergens anders aan dat de simulatie afwijkt van de werkelijkheid. Hoe heb je de 4e sub al ingemeten voordat je hem had?
Ah dat verduidelijkt het, dank u! Vermoed dat ik dan het verkeerde filter bij de verkeerde sub heb geïmporteerd. Heb ze niet helemaal logisch in de minidsp zitten qua volgorde en betrap mezelf erop dat ik even twijfelde met het importeren. MSO is nog aan het rekenen op het moment dus wanneer ik weer zover ben ga ik die twijfel wegnemen en ze aansluiten op een logischer volgorde.

Aangezien ik eenzelfde sub reeds had heb ik die op de plek gezet en gemeten. Vervolgens even geverifieerd of het klopte toen ik hem had en de metingen kwamen overeen.

PVoutput

• TBTL
  • Niet online
Er schiet me opeens te binnen dat ik een paar jaar geleden het niet voor elkaar kreeg om biquads op de MiniDSP 2x4 te draaien, zelfs als ik ze met de ingebouwde functie berekende.
Ronald_O schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Ah dat verduidelijkt het, dank u! Vermoed dat ik dan het verkeerde filter bij de verkeerde sub heb geïmporteerd. Heb ze niet helemaal logisch in de minidsp zitten qua volgorde en betrap mezelf erop dat ik even twijfelde met het importeren. MSO is nog aan het rekenen op het moment dus wanneer ik weer zover ben ga ik die twijfel wegnemen en ze aansluiten op een logischer volgorde.

Aangezien ik eenzelfde sub reeds had heb ik die op de plek gezet en gemeten. Vervolgens even geverifieerd of het klopte toen ik hem had en de metingen kwamen overeen.
Heb je 4 posities gemeten, en dan steeds per positie 4 subs waarbij je dan 1 sub verplaatste voor de 4e meting?

Verder heel herkenbaar. Eigenlijk moet ik altijd de metingen een keer opnieuw doen omdat er toch 1 ding niet klopte. Terwijl ik het al best wel vaak gedaan heb ondertussen :). Ik doe al vroeg in het proces een controle meting en die importeer ik in MSO. Die controle meting moet dan exact over de simulatie heen vallen, anders is er iets mis.
TBTL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:09:
Er schiet me opeens te binnen dat ik een paar jaar geleden het niet voor elkaar kreeg om biquads op de MiniDSP 2x4 te draaien, zelfs als ik ze met de ingebouwde functie berekende.
Je kreeg een error voor de syntax? Het kan wel, ik heb vaak zat biquads in een reguliere miniDSP 2x4 geimporteerd. Ook vaak gedoe met de syntax gehad ook :).

• Ronald_O
Jag schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Heb je 4 posities gemeten, en dan steeds per positie 4 subs waarbij je dan 1 sub verplaatste voor de 4e meting?

Verder heel herkenbaar. Eigenlijk moet ik altijd de metingen een keer opnieuw doen omdat er toch 1 ding niet klopte. Terwijl ik het al best wel vaak gedaan heb ondertussen :). Ik doe al vroeg in het proces een controle meting en die importeer ik in MSO. Die controle meting moet dan exact over de simulatie heen vallen, anders is er iets mis.
Heb op 3 posities gemeten en inderdaad dan per positie de 4 subs. Om echter zo min mogelijk variatie in de postitie van de subs te krijgen heb ik eerst de 3 gemeten die ik al had op alle 3 de posities en toen één sub verplaatst. Scheelde ook wat sleep werk met de sub op deze manier.

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald_O
Heel wat proceskracht er tegen aan gegooid en heel wat metingen later dit het resultaat geworden. Dit is i.c.m. de mains en de crossover in de receiver op 120Hz. MSO heeft de EQ toegepast van 20-100Hz met een target curve van 6dB van 20-30Hz en een target level van 85dB. Het klinkt ook heel behoorlijk en hoor duidelijk een verschil t.o.v. de setup met 3 subwoofers welke hiervoor voor het laag zorgde. Het is met name rustiger aanwezig en zorgt er voor dat je het laag ook meer voelt. Kennelijk is 3 subwoofers, hoe ik ze had staan tenminste, wellicht toch niet heel handig.

Zoals hieronder te zien is klopt het resultaat behoorlijk met de voorspelling van MSO

Het enige wat ik eigenlijk mooier/ beter wil hebben is het gebied 100-200Hz en het dipje van 70-80Hz hoop ik er nog uit te krijgen. Helaas audyssey geen oplossing. Die verpest meer dan dat ie verbeterd. Vraag me tevens af of op de nieuwere receivers dit wel een een verbetering op zou leveren (heb namelijk een redelijk oude receiver met dus ook een oude audyssey, lees geen MultEQ XT32, en wil hem ooit nog eens vervangen).
Heb geprobeerd MSO te laten rekenen met een groter gebied van 20-120Hz en 20-150Hz, maar krijg het dan lang niet zo strak of niet geïntegreerd met de mains.

Tips & trucs zijn zoals gewoonlijk welkom. Mogelijk helpt het ook als ik simpelweg de metingen anders uitvoer. Die heb ik nu gedaan op basis van het midden van de zittingen op een 3-zits bank en dan op oor hoogte. Misschien is het handig om het midden te pakken van de bank en de 2 hoeken, zodat er meer verschil is..

PVoutput

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Ronald_O schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:40:
Het enige wat ik eigenlijk mooier/ beter wil hebben is het gebied 100-200Hz en het dipje van 70-80Hz hoop ik er nog uit te krijgen. Helaas audyssey geen oplossing. Die verpest meer dan dat ie verbeterd. Vraag me tevens af of op de nieuwere receivers dit wel een een verbetering op zou leveren (heb namelijk een redelijk oude receiver met dus ook een oude audyssey, lees geen MultEQ XT32, en wil hem ooit nog eens vervangen).
Heb geprobeerd MSO te laten rekenen met een groter gebied van 20-120Hz en 20-150Hz, maar krijg het dan lang niet zo strak of niet geïntegreerd met de mains.

Tips & trucs zijn zoals gewoonlijk welkom. Mogelijk helpt het ook als ik simpelweg de metingen anders uitvoer. Die heb ik nu gedaan op basis van het midden van de zittingen op een 3-zits bank en dan op oor hoogte. Misschien is het handig om het midden te pakken van de bank en de 2 hoeken, zodat er meer verschil is..
Ik weet niet of ik je plaatjes helemaal begrijp, maar kan het zijn dat die 100-150Hz piek in je mains zit? Bij mij lijkt het wel het geval, en dan je weinig met de MiniDSP / subs verbeteren natuurlijk. Ik kom trouwens net pas kijken, pas twee weken hiermee bezig. Super amateur :)

Zie hier mijn Mains L+R samen met de XO op 80Hz. Begrijp het niet helemaal, want een beste piek bij 100-140Hz en ze buigen veel eerder af dan 80Hz. Dan een mega piek bij de 50Hz. Ik vermoed dat eea simpelweg effecten zijn van de kamerindeling.

Dan de integratie met de subs. Ik heb er maar twee en ook via een MiniDSP. Zwart is alleen de aligned subs op -20 volume en met XO op 80Hz (was ik best happy mee!). Rood is subs aligned met de Mains. Ik ben later op -15 volume gaan meten omdat ik wat laag zat in dBs leek me zo. Daarom ligt rood 5dB boven zwart.

Die piek van de mains is goed zichtbaar bij 100-140Hz nog steeds in het rood. Ik vond wel dat de subs (<100Hz) sowieso wat laag waren in volume ten opzichte van het deel boven de 100Hz, waarschijnlijk omdat ik bij de sub EQ de target lijn best laag had staan. Heb daarom in de MiniDSP de subs via de input +5dB gegeven. Met blauw als gevolg. Net wat mooier aflopend zo van laag naar hoog, en maakt de 100-150Hz piek van de mains ook wat minder opvallend. (Geen idee waar die 50Hz dip ineens vandaan kwam in de blauwe lijn). Ben nog zeker niet klaar en blijf lezen/leren en vast binnenkort weer even spelen. Al met al wel al super tevreden met het geluid al to nu toe !

Ps: dit is niet het uiteindelijke resultaat tot nu toe, maar de relevante lijntjes voor dit verhaal.

Sinterklaas wil bier !

• Ronald_O
ParaWM schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Ik weet niet of ik je plaatjes helemaal begrijp, maar kan het zijn dat die 100-150Hz piek in je mains zit? Bij mij lijkt het wel het geval, en dan je weinig met de MiniDSP / subs verbeteren natuurlijk. Ik kom trouwens net pas kijken, pas twee weken hiermee bezig. Super amateur :)
De mains doen ook wel wat maar geven niet zo gek veel output. Het tweede plaatje van mij zijn alleen de woofers. Met name de twee welke ik in hoeken van de kamer heb staan hebben nogal "last" van de plaatsing waardoor er enorme pieken ontstaan o.a. ook nog bij de 150Hz. Het meeste is echter opgelost. De bovenste lijnen in die grafiek is hoe het was zonder EQ dus ben zeker zeer tevreden, maar als ik het tot de 150Hz zo kan krijgen als van 20-50Hz zal ik het niet laten. :*)

Vast een waarschuwing als je plek hebt best kans dat je er over een tijdje nog 2 bij hebt.. ;)

PVoutput

• CPM
  • Niet online

CPM

CPM schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:31:
Hopelijk kan iemand mij helpen met het juist instellen van mijn Onkyo TX-NR509 receiver en mijn recent gekochte Jamo S807 HCS.

Voordat ik met de Audyssey 2EQ Mic aan de slag ga moet ik volgens mij eerst de speakers op de juiste wijze configureren. En daar loop ik een beetje vast in de juiste keuzes. Met name of ik de speakers als Large (full band) of Small moet configureren en welke crossover frequentie ik moet hanteren. In de Onkyo handleiding gaan ze af op de diameter van de speaker terwijl als je kijkt naar de frequenties van de Jamo's die in een ander bereik vallen.
De crossover frequentie kan je niet per speaker instellen.

Hieronder de info m.b.t. het configureren volgens de Onkyo manual:

[...]

De Specs van de Jamo's:
Floorstanding: 42Hz - 26kHz (+/- 3dB) (2 x 127mm + 1 x 25mm)
Center: 71Hz - 26kHz (+/- 3dB) (2 x 102mm + 1 x 25mm)
Bookshelf: 76Hz - 26kHz (+/- 3dB) ( 1 x 102mm + 1 x 25mm)

Subwoofer: Onkyo 27 Hz–150 Hz 20 cm Cone Woofer

Mijn gedachten zijn dat ik alle speakers als Small moet instellen en de crossover op 80Hz moet zetten om niet buiten het bereik van de bookshelf Jamo's te gaan. Maar dan benut ik de floorstanding niet volledig en mis ik daar bass frequenties? Of moet ik daarvoor de double bass functie aanzetten?
Of beter alles op large zetten (full band)? Of alleen de floorstandings? 8)7

Wat raden jullie aan qua instellingen?
Inmiddels een stuk verder (bedankt voor de hulp) en ik vind het geluid er stukken op vooruit gegaan:
Onkyo ingeruild voor een Denon X2700H. Kabels voor L+R en center vervangen door 2.5mm (was een kabeltje van niets wat bij de Onkyo zat, en slecht gestript)
Ruimte ingemeten met Audyssey. Echter zet deze mijn L+R en Center op Large dus heb de preset aangepast naar small.

Front: 60Hz
Center: 80Hz
Surround: 90Hz
Sub: 150Hz (ja kan ook op 120Hz maar zo komt ie sneller uit standby)
Daarna de dB's van de center met 3 dB opgeschroefd, de dialoog komt dan beter uit.
MultEQ XT: Reference

En dan heb ik twee smaakjes: Bioscoop ervaring of rustig.
Bioscoop:
Dynamic EQ:Aan
Ref level: 0dB
Dynamic volume: uit
Max luisterstand: 55

Rustig:
Dynamic EQ:Uit
Ref level: nvt
Dynamic volume: light
Max luisterstand: 40

Uiteraard is de ervaring ook afhankelijk van de audio kwaliteit in een film en het niveau van het volume. Hoe hoger het volume (luider) hoe meer evenwichtig het geluid in 5.1 lijkt te klinken.
Ik ben nog bezig om de sub in de bioscoop stand wat minder aanwezig te laten zijn, voor mijn kijk plezier is het geweldig maar de buren genieten er ook van mee, en die hoor ik anders nooit. :+

Heb gemixte gevoelens bij de Jamo center speaker, mede door de plaatsing en het karakter komt die niet heel goed uit de verf, ik "mis" soms iets in de stemmen, ik denk in het midden gebied.
De rest van de Jamo's vind ik in de Pure Direct stand meer dan prima.

De Onkyo SKW-501 sub blijft na 8 jaar nog altijd bevallen, pakt duidelijk op waar de Jamo's niet meer kunnen komen.

Edit: paar weken laten de Jamo's omgeruild voor een complete set Dali Oberon's. Kreeg het geluid niet naar wens. Dali bevalt stukken beter.

[Voor 5% gewijzigd door CPM op 03-05-2022 20:55]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-03 08:45
Vanavond gaan spelen met de Umik mic en REW om mijn SVS SB-1000 Pro af te stellen. Het is voor mij helemaal nieuw dus veel trial and error.

Begonnen met het verkennen van de luisterposities. De 4 mogelijke posities geprobeerd en dat gaf onderstaand resultaat. Het doet iets, maar ik twijfel of ik nu goed bezig ben.
  • rood = binnen de front speakers aan de rechterkant
  • groen = buiten de front speakers aan de rechterkant
  • paars = binnen de front speakers aan de linkerkant
  • blauw= buiten de front speakers aan de linkerkant

Op basis hiervan met buiten/links aan de slag gegaan (blauwe lijn). Die had naar mijn idee de minste extremen omhoog of omlaag.

Daarna met de parametriq EQ in de SVS app aan de slag gegaan. Na wat proberen kwam ik op onderstaande instellingen en resultaat.
  • blauw = zonder EQ's
  • Groen = met 3 EQ's

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • +2Henk 'm!
homemix25 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:27:
Vanavond gaan spelen met de Umik mic en REW om mijn SVS SB-1000 Pro af te stellen. Het is voor mij helemaal nieuw dus veel trial and error.

Begonnen met het verkennen van de luisterposities. De 4 mogelijke posities geprobeerd en dat gaf onderstaand resultaat. Het doet iets, maar ik twijfel of ik nu goed bezig ben.
  • rood = binnen de front speakers aan de rechterkant
  • groen = buiten de front speakers aan de rechterkant
  • paars = binnen de front speakers aan de linkerkant
  • blauw= buiten de front speakers aan de linkerkant
[Afbeelding]

Op basis hiervan met buiten/links aan de slag gegaan (blauwe lijn). Die had naar mijn idee de minste extremen omhoog of omlaag.

Daarna met de parametriq EQ in de SVS app aan de slag gegaan. Na wat proberen kwam ik op onderstaande instellingen en resultaat.
  • blauw = zonder EQ's
  • Groen = met 3 EQ's
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ontzettend goed bezig, zeker voor iemand die het voor het eerst doet. Ook heel inzichtelijk hoe de positionering van de sub van invloed is. Maar bovenal wat de ruimte voor stempel drukt. Want aan de respons valt heel veel te verbeteren en standaard mist er veel sublaag en zal de piek rond de 40 hz sterk overheersend zijn.

Ik denk dat je tot een goede positionering bent gekomen met de meet sessie maar dat de response nog beter kan. Ik zie dat je voor het parametrische filter een q van 1 gebruikt, dat is heel laag oftewel een heel breed filter. Dat terwijl de piek heel smal is. Begin eens met een Q van 10 om die piek bij 40 hz te temmen. Dan demp je veel selectiever en blijft de rest van het sublaag intakt. REW kan je ook helpen; er is binnen REW een eq functie waarbij je ook automatisch een eq kan laten bouwen, handige functie. Als je een minidso hebt kan je het er rechtstreeks naar exporteren. Als je de svs app gebruikt zal je het handmatig over moeten nemen. De q van het filter kan dan wat afwijken omdat er geen standaard voor de definitie ervan, dat is iets om op te letten.

Als je er niet uitkomt mag je de files ook naar mij opsturen kan ik je laten zien wat ik bedoel. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-03 08:45
Jag schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:17:
[...]

Ontzettend goed bezig, zeker voor iemand die het voor het eerst doet. Ook heel inzichtelijk hoe de positionering van de sub van invloed is. Maar bovenal wat de ruimte voor stempel drukt. Want aan de respons valt heel veel te verbeteren en standaard mist er veel sublaag en zal de piek rond de 40 hz sterk overheersend zijn.

Ik denk dat je tot een goede positionering bent gekomen met de meet sessie maar dat de response nog beter kan. Ik zie dat je voor het parametrische filter een q van 1 gebruikt, dat is heel laag oftewel een heel breed filter. Dat terwijl de piek heel smal is. Begin eens met een Q van 10 om die piek bij 40 hz te temmen. Dan demp je veel selectiever en blijft de rest van het sublaag intakt. REW kan je ook helpen; er is binnen REW een eq functie waarbij je ook automatisch een eq kan laten bouwen, handige functie. Als je een minidso hebt kan je het er rechtstreeks naar exporteren. Als je de svs app gebruikt zal je het handmatig over moeten nemen. De q van het filter kan dan wat afwijken omdat er geen standaard voor de definitie ervan, dat is iets om op te letten.

Als je er niet uitkomt mag je de files ook naar mij opsturen kan ik je laten zien wat ik bedoel. Succes!
Bedankt voor je feedback en tips! Ben eerst zelf nog aan het knoeien gegaan en daarna met de EQ in REW. onderstaand waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben op basis van advies uit REW. en ook een screenshot van de huidige setting in de SVS.

Zojuist even geluisterd, wat een verbetering al! Hoor veel meer details in het hele sub spectrum. Kan hem nu net wat harder zetten zonder dat het gaat bonken of irriteren.

Bedoel je met files de save uit REW? Dat is https://drive.google.com/...eekUA6rC/view?usp=sharingdeze:

[Voor 13% gewijzigd door homemix25 op 29-03-2022 20:36]

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

homemix25 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:24:
[...]

Bedankt voor je feedback en tips! Ben eerst zelf nog aan het knoeien gegaan en daarna met de EQ in REW. onderstaand waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben op basis van advies uit REW. en ook een screenshot van de huidige setting in de SVS.

Zojuist even geluisterd, wat een verbetering al! Hoor veel meer details in het hele sub spectrum. Kan hem nu net wat harder zetten zonder dat het gaat bonken of irriteren.

Bedoel je met files de save uit REW? Dat is https://drive.google.com/...eekUA6rC/view?usp=sharingdeze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat het al veel beter is. Ik zal ook nog een poging wagen, ik kom hier in het weekend op terug.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:22
Jag schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Ja, dit was een leuk overzichtelijk MSO project met relatief simpele setup van 2 subs waarbij we een sub only config hebben gedaan aangezien de mains niet achter een dsp hangen (de receiver heb je onvoldoende controle over). De subs staan akoestisch redelijk vergelijkbaar opgesteld, mocht je geen goede resultaten krijgen is dat iets wat je zou kunnen veranderen (mocht de ruimte dat toestaan). Maar met de setup zoals het nu stond begonnen wat betekent dat je dan ook geen heftige dingen als polarity inversion, all pass filters of heftige delays hoeft te doen aangezien de subs elkaar dan enorm gaan tegenwerken.

We hebben eerst een quick&dirty config gemaakt en controle metingen uitgevoerd waarbij het aanvankelijk niet overéén kwam zonder dat we achter de oorzaak kwamen. Na het overdoen van de metingen ging het wel goed en zijn we door gegaan met optimaliseren in MSO. Ik heb eerst georobeerd met 3 PEQ (parametrische EQ filters) per output kanaal, een gain en delay (met beperkt bereik). Maar delay lostte eigenlijk weinig op dus heb ik het weer verwijderd. Het beste resultaat kreeg ik met 5 PEQs per output kanaal plus nog wat gesharede filters (die je dan in de miniDSP in de input EQ zet) voor het gladstrijken van de MLP.

[Afbeelding]

Het resultaat is heel mooi geworden met alleen wat onregelmatigheid rond 55Hz waarvan ik verwacht dat het niet heel storend zal zijn. Verder zie je in de filter response en resulterende amplitude response, dat de de regio rond 20Hz prominent aanwezig is. Mochten de subs makkelijk tegen max excursie aanlopen, kan je makkelijk in de input EQ sectie een high pass toevoegen op +/-25Hz (met redelijk hoge Q van ongeveer 1).
Inmiddels hebben we een plek 'vrij' naast de bank waar eerst het aquarium stond. De leidinggevende zei niet meteen nee toen ik grapte ''oh daar kan wel een mooie derde subwoofer staan als tafeltje''. Dus het zou zo maar eens kunnen gebeuren :9

Denk je dat er nog veel winst valt te behalen door een derde er aan toe te voegen? We hebben opzich toen al wel een aardig mooi resultaat bereikt met twee.

Acties:
  • 0Henk 'm!
homemix25 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou heel veel beter krijg ik het niet.

Ik weet ook niet of je zulke hoge Qs kunt instellen in je SVS. Je zou de response nog rechter kunnen krijgen door er een miniDSP tussen te zetten. Die zijn niet duur en bieden wat meer mogelijkheden.
vinom schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:44:
[...]

Inmiddels hebben we een plek 'vrij' naast de bank waar eerst het aquarium stond. De leidinggevende zei niet meteen nee toen ik grapte ''oh daar kan wel een mooie derde subwoofer staan als tafeltje''. Dus het zou zo maar eens kunnen gebeuren :9

Denk je dat er nog veel winst valt te behalen door een derde er aan toe te voegen? We hebben opzich toen al wel een aardig mooi resultaat bereikt met twee.
Zeker. Ik heb nog eens terug gekeken en zag nog een klein beetje variatie rond de 60Hz. Maar overall zeer goed resultaat. Sowieso is de wet van de diminishing returns van toepassing. Als in de 2e sub voegt veel toe, de 3e al minder, de 4e nog weer wat minder. 4 wordt doorgaans gezien als het optimum, als in dat nog meer toevoegen te weinig toevoegt. Bij jou kan je al twijfelen over de 3e. Ik gok dat je luister posities redelijk dicht op elkaar zitten? Ik denk dat een 3e sub voornamelijk interessant wordt als je ook de response voor een luisterpositie elders in de kamer rechter wilt krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MonsieurHilbert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-03 11:46
Drie keer dezelfde vraag stellen in drie topics is niet nodig.

[Voor 91% gewijzigd door FeaR op 03-04-2022 14:34]

• vinom
Jag schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:12:
[...]

Nou heel veel beter krijg ik het niet.

[Afbeelding]

Ik weet ook niet of je zulke hoge Qs kunt instellen in je SVS. Je zou de response nog rechter kunnen krijgen door er een miniDSP tussen te zetten. Die zijn niet duur en bieden wat meer mogelijkheden.

[...]

Zeker. Ik heb nog eens terug gekeken en zag nog een klein beetje variatie rond de 60Hz. Maar overall zeer goed resultaat. Sowieso is de wet van de diminishing returns van toepassing. Als in de 2e sub voegt veel toe, de 3e al minder, de 4e nog weer wat minder. 4 wordt doorgaans gezien als het optimum, als in dat nog meer toevoegen te weinig toevoegt. Bij jou kan je al twijfelen over de 3e. Ik gok dat je luister posities redelijk dicht op elkaar zitten? Ik denk dat een 3e sub voornamelijk interessant wordt als je ook de response voor een luisterpositie elders in de kamer rechter wilt krijgen.
Het resultaat is inderdaad toen behoorlijk goed gelukt en ik geniet er nog altijd van! Maar als ik het zo lees is het niet echt de moeite om 3e bij de plaatsen. De luisterposities zijn op de bank en er zit misschien een meter, misschien iets meer tussen de 1e & 3e luisterpositie.

Misschien kom ik nog op Marktplaats een keer een tweedehands BK P12-300SB-PR tegen en doe ik het dan. Goede laagweergave in andere delen van de kamer zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar de luisterposities strak hebben is toch de prioriteit.

• hijskraan
  • Laatst online: 16:24
vinom schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:35:
[...]

Het resultaat is inderdaad toen behoorlijk goed gelukt en ik geniet er nog altijd van! Maar als ik het zo lees is het niet echt de moeite om 3e bij de plaatsen. De luisterposities zijn op de bank en er zit misschien een meter, misschien iets meer tussen de 1e & 3e luisterpositie.

Misschien kom ik nog op Marktplaats een keer een tweedehands BK P12-300SB-PR tegen en doe ik het dan. Goede laagweergave in andere delen van de kamer zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar de luisterposities strak hebben is toch de prioriteit.
Op het HT forum staat er 1 te koop voor 425 euro, geen geld voor deze sub

• vinom
hijskraan schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:31:
[...]

Op het HT forum staat er 1 te koop voor 425 euro, geen geld voor deze sub
Ik zie hem inderdaad. Dezelfde die ik een uur geleden op MP tegenkwam voor €500, - :9
Maar ik heb twee zwarte subs, dus deze witte valt sowieso af.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:59
EDIT:

Ik heb hier eigenlijk mijn antwoord al min of meer gevonden. Ze hebben het erover dat je er voornamelijk baat bij hebt als je een "losse/actieve" vloer hebt zoals hout of laminaat. Omdat onze vloer verlijmd een verlijmde PVC vloer is op het beton, ga ik er dus niet vanuit dat wij er enig profijt van zullen hebben. Hetzelfde zou dus gelden als je een tegelvloer hebt.
YouTube: How to Reduce Subwoofer Room Rattle, Vibrations and Bass Bleed

Is er overigens een manier om subwoofer isolation te testen met een kussen, stuk piepschuim, of een yoga mat o.i.d.? Omdat wij een hele kleine zithoek hebben, ben ik namelijk wel benieuwd of het ondanks de verlijmde PVC vloer überhaupt iets voor ons zou doen.

--------------------------------

Ik lees hier veel over de SVS Soundpath pootjes voor de subwoofer, om de subwoofer te "ontkoppelen".

Wanneer wil je eigenlijk de subwoofer ontkoppelen? Ik lees namelijk voornamelijk om de buren wat te sparen, echter hebben de buren hier geen problemen met ons, en horen de subwoofer nooit.

Wat heeft het dus voor mijzelf zin om de pootjes te gebruiken? Zit er daadwerkelijk een verschil tussen de pootjes wel of niet gebruiken?

Ik vind het namelijk zelf best wel lekker om de bas een beetje te voelen (het moet wel straks zijn en niet resoneren). Dus zullen dit soort voetjes een positieve werking hebben, en zo ja welke?

Wij hebben de subwoofer op een verlijmde PVC vloer staan!

[Voor 40% gewijzigd door Wachten... op 21-04-2022 08:15]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Martijn80
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-03 14:49
Ik weet niet of het bij jou zal helpen. Zelf heb ik ze onder een PB1000 Pro. Deze staat op een laminaatvloer met daaronder een houten vloer. De trillingen van de vloer is wel minder, maar voor mij niet goed genoeg. Ik zit er daarom aan te denken om er een 3 CM dikke graniet plaat eronder te leggen. Hopelijk helpt dat. Misschien heb ik wel 2 platen nodig, maar dat weet ik niet.

• Hulleman
  • Laatst online: 23-03 19:12
Wachten... schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:38:

Ik lees hier veel over de SVS Soundpath pootjes voor de subwoofer, om de subwoofer te "ontkoppelen".

Wanneer wil je eigenlijk de subwoofer ontkoppelen? Ik lees namelijk voornamelijk om de buren wat te sparen, echter hebben de buren hier geen problemen met ons, en horen de subwoofer nooit.

Wat heeft het dus voor mijzelf zin om de pootjes te gebruiken? Zit er daadwerkelijk een verschil tussen de pootjes wel of niet gebruiken?

Ik vind het namelijk zelf best wel lekker om de bas een beetje te voelen (het moet wel straks zijn en niet resoneren). Dus zullen dit soort voetjes een positieve werking hebben, en zo ja welke?

Wij hebben de subwoofer op een verlijmde PVC vloer staan!
Die voetjes zijn voornamelijk bedoelt voor het ontkoppelen om geluidsoverlast te verminderen. Zelf heb ik soundpath voetjes en een subdude HT onder de PB1000 staan op een niet verlijmde PVC vloer. Vooral om contactgeluiden naar de buren te verminderen. Weg is het helaas niet.

Qua geluid maakt het wellicht marginaal iets uit. Ontkoppeling zorgt voor minder resonantie in huis. We hebben een stalen wand in huis met 2 taatsdeuren en soms hoorde je de sub door die wand resoneren. Dat is nu helemaal weg. De beleving is dus wel wat strakker.

[Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 28-04-2022 08:20]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-03 13:33
Ik had hetzelfde probleem. Had ook veel last van resonantie en dan merkte ik vooral dat de deurtjes in mijn dressoir begonnen te trillen. Heb een tijd lang vanalles geprobeerd: ontkoppelen, pads eronder, subwoofer verplaatst. De resonantie werd wel minder, maar bleef aanwezig.
Uiteindelijk heb ik het doorgemeten met een meetmicrofoon en Room EQ Wizard en ik kwam erachter dat ik een piek had rond de 70hz. Toen een tijd niets meer aan gedaan, omdat ik niet wist hoe ik er vanaf kon komen. Een tijd later vond ik een Dayton Audio DSP-LF Controller, waarmee je je sub van een DSP kan voorzien. Ik heb dat ding eraan gehangen, de app opgestart waarmee het mogelijk is een sweep te doen en de app deed de rest. De piek bij 70hz is eruit.
Ik moet zeggen dat het een stuk beter klinkt; de piek van 70hz was zo aanwezig dat het echte laag van de sub moeilijk hoorbaar was. Het klinkt nu een stuk fijner, het echte laag is veel beter hoorbaar, zonder dat het echt hard is. Het is veel beter in balans nu.
Ik weet niet of het voor jou een oplossing biedt, maar het is iets om over na te denken :)

Flickr

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
Hoi. Ik heb een mooie SVS PB-1000 PRO aan een Marantz SR7011 hangen. Ik heb nu een gewone subwoofer kabel er aan hangen.
Is het beter om bv een Oehlbach: NF Subwooferkabel cinch/cinch mono - 2 meter of een audioquest black lab subwoofer cable 2m er aan te hangen.

Of ga ik daar geen verschil me horen en kan ik beter het geld in mijn zak houden.

• Millert
@harley2009 Als het signaal nu zuiver is (geen ruis of storing), waar ik gezien de geringe lengte van uit ga gewoon het geld in je zak houden :).

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Dat hoeft niet zo duur te zijn hoor, ik heb voor mijn 2x SB2000 het volgende gebruikt; zit een minidsp tussen vandaar 4 pluggen:
- 10x Tasker C128 Microfoonkabel 2x0,35mm per meter (C128-M) = €10,35
- 4x Rean NYS373-2 RCA kabeldeel rood (NE19530) = €8,40
- 4x Rean NYS373-9 RCA kabeldeel wit (NE19560) = €8,40

Je soldeert aan 1 kant het shield en de negatieve terminal samen en aan de andere kant laat je ze los van elkaar. De kant waar ze aan elkaar zitten label je en gebruik je dacht ik aan de signaal kant (maar dat kan ik zo 123 niet terug vinden).

update: prijzen zijn van 4 jaar terug (fritz-events.nl)....

[Voor 6% gewijzigd door MDKlapwijk op 30-04-2022 09:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-03 05:14
Ik ben na bijna 5 jaar een verandering van de sub aan het overwegen.

Ik heb momenteel de PC-12 NSD icm Bowers M1 speakers. Qua subwoofer ben ik aan het twijfelen tussen een SVS PC2000 pro of de B&W DB4S. De DB4S heb ik onlangs gehoord met dezelfde setup bij hifi klubben, klonk goed en strak. De PC2000 pro, moet ik nog voor naar Stassen of Hobo, maar nog geen mogelijkheid gehad.

Zelf luister ik amper tot geen muziek met de set. Dus het is films, tv en series. Heeft iemand ervaring met (een) van deze subs? Wat zouden jullie adviseren?

Dune BD Prime 3.0 - 500gb | Denon AVR-X2400H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@kpnsvn, Ik zou ook naar een SVS SB gaan luisteren, de DB4S is immers ook een gesloten model.

Ik ben zelf van de DB3D naar 2x SB2000 (non-pro) gegaan.

[Voor 24% gewijzigd door MDKlapwijk op 01-05-2022 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kosonik
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 20:05
Na het lezen van dit topic zie ik veel over DSP-instellingen om room-effects weg te poetsen. Als ik het goed begrijp zitten echte DSP-instellingen vooral op meer high-end subs en/of AV-receivers, en zo te zien op de meer betaalbare SVS subs. Als ik me niet vergis ga je dit niet snel vinden op een andere sub onder de ±1000 euro zoals een KEF Kube, B&W ASW-610 of Bluesound Pulse Sub+. (Toch?)

Mijn vraag is nu: zijn deze DSP-instellingen nu echt een killer feature die je absoluut wil hebben (mits je de moeite neemt gaat nemen om alles goed in te stellen)?
Met andere woorden: is ingebouwde DSP een goede reden om specifiek een nieuwe SVS sub te kiezen, boven bijv. een willekeurige wat oudere sub van marktplaats? Hoe weegt het voordeel van DSP op tegen bijv. voordelig een wat hoger gepositioneerd product van een oudere generatie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Kosonik, persoonlijk zeg ik zonder en indien de receiver het niet ondersteund een MiniDSP erbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
kpnsvn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:43:
Ik ben na bijna 5 jaar een verandering van de sub aan het overwegen.

Ik heb momenteel de PC-12 NSD icm Bowers M1 speakers. Qua subwoofer ben ik aan het twijfelen tussen een SVS PC2000 pro of de B&W DB4S. De DB4S heb ik onlangs gehoord met dezelfde setup bij hifi klubben, klonk goed en strak. De PC2000 pro, moet ik nog voor naar Stassen of Hobo, maar nog geen mogelijkheid gehad.

Zelf luister ik amper tot geen muziek met de set. Dus het is films, tv en series. Heeft iemand ervaring met (een) van deze subs? Wat zouden jullie adviseren?
Waarom een andere sub?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kosonik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:50:
Na het lezen van dit topic zie ik veel over DSP-instellingen om room-effects weg te poetsen. Als ik het goed begrijp zitten echte DSP-instellingen vooral op meer high-end subs en/of AV-receivers, en zo te zien op de meer betaalbare SVS subs. Als ik me niet vergis ga je dit niet snel vinden op een andere sub onder de ±1000 euro zoals een KEF Kube, B&W ASW-610 of Bluesound Pulse Sub+. (Toch?)

Mijn vraag is nu: zijn deze DSP-instellingen nu echt een killer feature die je absoluut wil hebben (mits je de moeite neemt gaat nemen om alles goed in te stellen)?
Met andere woorden: is ingebouwde DSP een goede reden om specifiek een nieuwe SVS sub te kiezen, boven bijv. een willekeurige wat oudere sub van marktplaats? Hoe weegt het voordeel van DSP op tegen bijv. voordelig een wat hoger gepositioneerd product van een oudere generatie?
Idd beter een losse minidsp ertussen: kan meer en veel preciezer en makkelijker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpnsvn
Waarom niet? Eigenlijk geen specifieke reden, gewoon verandering na 5 jaar.

Dune BD Prime 3.0 - 500gb | Denon AVR-X2400H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
kpnsvn schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:57:
[...]

Waarom niet? Eigenlijk geen specifieke reden, gewoon verandering na 5 jaar.
Verander het door er een sub naast te zetten, dat is échte verandering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Anoniem: 159816 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Amen!

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpnsvn
Anoniem: 159816 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Heb ik zeker overwogen, echter dan krijg ik een probleem met de ‘misses’ en na verloop van tijd ook met de buren. Dus dat is helaas geen optie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LuisjeNL
2 subwoofers betekend niet 2x meer herrie, betekend juist (bij goed afstellen) een beter verdeeld laag en minder overlast.

Zie de OP: https://gathering.tweaker...ssages/1663518/0#multisub

Dat de 'Misses' er niet blij van wordt is een ander verhaal :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kosonik
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 20:05
MDKlapwijk schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:14:
@Kosonik, persoonlijk zeg ik zonder en indien de receiver het niet ondersteund een MiniDSP erbij.
Jag schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:23:
[...]
Idd beter een losse minidsp ertussen: kan meer en veel preciezer en makkelijker.
Dank! Ik vind het nog ietwat obscuur dat er 1 enkel (onbekend) bedrijf is dat echt populaire DSPs van dit soort aanbiedt, maar ik ga me er eens in verdiepen!

Weten jullie misschien of 'HD' -versie van de miniDSP voldoende grote voordelen biedt? Qua features lijken de 2x4 miniDSPs volgens mij beide goed bruikbaar.

[Voor 12% gewijzigd door Kosonik op 08-05-2022 20:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
kpnsvn schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Heb ik zeker overwogen, echter dan krijg ik een probleem met de ‘misses’ en na verloop van tijd ook met de buren. Dus dat is helaas geen optie.
Meerdere subs zorgen juist dat je minder problemen met je buren hebt doordat je ze beter af kan stellen. Je koopt geen meerdere subs voor de output (kan wel natuurlijk), maar omdat je ermee wel laag kan realiseren met minder pieken en dalen.
Pagina: 1 ... 29 ... 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee