fynrd1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:05:
Ik zit al een tijdje te orienteren op een Audi A6 C7 Avant, of een A7. Momenteel rij ik een 159 2.4 JTDM Sportwagon met 260pk, met inmiddels 400K op de klok, en gezien de kosten die ik heb gehad de afgelopen 50K km is het tijd voor iets anders. Nu het nog kan wil ik dan ook een powerdiesel aanschaffen en heb ik mijn oren wel staan naar de 3.0 BiTDI, echter heb ik wel begrepen dat een turbo van dit specifieke blok flink wat kost.
Gezien mijn budget (20 tot 30.000), is de afweging dus het optiepakket of de kilometer stand. Ik vraag me dan ook af, vanaf wanneer de hoge onderhoudskosten voor dit type auto beginnen te komen. Ik verwacht de auto dan 4 tot 5 jaar te rijden, waarin ik circa 120K tot 150K km verwacht te rijden. Ik heb dan ook het idee als ik iets koop met meer dan 2 ton, dat ik over een paar jaar weer met een auto zit en een bodemloze geldput, en gezien het het "sportieve" karakter van dit blok, zal dit ook een bepaalde rijstijl uitnodigen bij de vorige eigenaren.
Een A4 B9 Avant met een 3.0 TDI blok is opzich ook wel interessant, alleen liever niet omdat ik dan het idee heb min of meer in een zelfde soort auto te rijden als ik nu heb. Maar ik laat me graag adviseren.
Maargoed, wat zijn jullie ervaringen met deze 3 auto's, en met wat voor onderhoudsintervallen moet ik rekening houden? Welke opties zijn een must, en welke opties hebben weinig meerwaarde dan dat het slechts een 'gimmick' is?
Waarom niet gewoon een 3.0TDI A6 of A7? Meestal persen ze uit de 245PK uitvoering tussen de 300 en 325PK bij remappen. Bespaar je budget voor je opties en heb toch een bak vermogen.
Ik rij zelf een 3.0TDI 240PK met nu 300PK en 650Nm koppel. De auto gekocht met 125K en er staat nu ruim 280K op, wel regelmatig olie vervangen.
Aan onderhoud heb ik gehad:
1x krukaspoelie en riem
2x set remblokken rondom
2x set banden
1x set remschijven, maar dat vanwege de 345mm remmen
12x 4 liter olie
6x oliefilter
2x interieurfilter
2x stabilisatorstang
1x luchtfilter (K&N) dus elke oliewissel reinig ik deze.
2x schokdempers achter
1x MAP sensors
Mijn auto heeft:
B&O audio, voor mij een must
Sideassist, eenmaal gebruikt wil ik niet meer zonder
Dimmende binnen en buitenspiegels, heerlijk in de winter.
Stoelverwarming voor en achter, voor is voor mij echt een must.
Elektrische achterklep, handig en nu eenmaal gewend
Parkassist met achteruitrijcamera, wil niet meer zonder (maar deze kan je simpel achteraf laten inbouwen)
Mijn grootste must: standkachel, sinds ik dat heb nooit meer hoeven krabben en heerlijk in een warme auto instappen.
Ik heb ook grootlicht assistent, leuke gimmick maar niet noemenswaardig.
Elektrisch bedienbare voorstoelen, maar ik rij alleen in deze auto dus heeft niet echt meerwaarde.
Elektrisch inklapbare spiegels, is leuk maar ik zou een auto er niet voor laten staan.
Lichtpakket, geeft mij wel een extra luxe uitstraling dus zou ik wil altijd willen, maar lijkt ook simpel achteraf in te bouwen te zijn.
[
Voor 29% gewijzigd door
InFamous op 14-05-2021 23:28
]