Universal Creations schreef op zondag 13 maart 2016 @ 21:07:
[...]
Maar hoe scherp is Venezuela dan? En is ie dan scherper dan met focus op het midden?
[...]
Barrel distortion is iets heel anders dan field curvature. Barrel distortion is vervorming van het beeld (rechte lijnen worden krom getrokken). Field curvature maakt het scherptevlak krom, waardoor iets aan de rand van je beeld out of focus komt te liggen als je op het midden focust.
[...]
Als je met liveview manueel focust, bereik je maximale scherpte. Met contrast AF in liveview bereik je nagenoeg dezelfde scherpte.
[...]
Die foto van dat witte huis in het midden was toch echt lange afstand (bijna op oneindig). Dus middellange (3-5m) en lange (10+ meter) afstand gaan beiden niet goed.
[...]
Nee, dat is helaas niet zo. Daarom kun je ook micro-adjustment toepassen op de 2 uiterste standen.
[...]
Dat is dan wel enkel op kortere afstand. Met de nieuwere Sigma lenzen kun je met het usb-dock ook op meerdere afstanden micro-adjustment toepassen.
Ik zou hier nog even op terug komen. Ik heb dus vanmiddag de focuschart test gedaan met de 16-354L IS + Canon 6D + Eg-S matglas.
TL:DR: de AF lijkt gewoon prima in orde.
Wat heb ik gedaan:
- hoog genoege iso + sluitertijd
- zelfontspanner+mirror lockup
- stabilisatie uit
- op 16mm, 20mm, 28mm en 35mm (allemaal f/4 ) 3 foto's per stand gemaakt om een enkele AF-error uit te sluiten
- het vorige herhaald en dan mét polarisatiefilter, waarbij ik de polarisatiefilter elke keer een kwartslag gedraaid heb (dus 4x3 foto's per focal length); dit om uit te sluiten of de AF en polarisatiefilter niet goed met elkaar overweg kunnen
- van elke stand ook een liveview MF shot gemaakt om te kijken of daar nog wat precisie uit te halen viel
- met stabilisatie aan ook dezelfde tests gedaan om te kijken of de stabilisatie roet in het eten gooit
Er zat geen enkel verschil tussen de 3 testshots per focal length; ook was er geen enkel verschil in AF-gedrag tussen de verschillende focal lengths. Dus ik neem hier als voorbeeld de 35mm focal length (waar ik ook de "problemen" mee ondervind).
Er is ook 0,0 verschil tussen met en zonder polarisatiefilter, ongeacht hoe ik het filter draai.
Setup
Vóór het focussen
Ná het focussen
35mm, f/4, auto focus:
100%:
Grote foto:
KLIK
35mm, f/4, manual focus via liveview:
100%:
Grote foto:
KLIK
Conclusie: AF is in orde op alle focal lengths, mét en zonder circ. pol filter. Nergens front- of backfocus. Met manual focus is er slechts miniscuul verbetering zichtbaar.
Dus ik ben terug bij af: waarom focust de lens+6D niet goed wanneer ik scherpstel op objecten in de verte?
EDIT: noob vraagje: wat betekent het getal in de viewfinder rechts naast de ISO waarde? In dit voorbeeld dus de (14)