Even wat advies gezocht.
Wat ik momenteel thuis heb:
Canon 1000D
Canon 1300D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
Canon Ixus 285 HS / smartphones
De camera's worden hoofdzakelijk gebruikt door mij en mijn vriendin tijdens wandel- en fietsvakanties. Daarbij dan ook altijd enige compromis tussen enerzijds gewicht/volume en anderzijds de functionaliteit die de DSLR biedt boven de compact / smartphones.
Het gemis momenteel met de DSLR's echter is bereik. Zeker voor wat betreft foto's van wild, maar ook bepaalde fraaie details van gebouwen, etc. De rest is te voet wel overbrugbaar

.
Maar dus zoek ik een lens met een groter bereik. Ik twijfel daarin echter tussen de volgende mogelijkheden:
Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
SIGMA 18-200MM F/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM C CANON
De 1e 2 zouden ons bereik het meest doen vergroten. De reviews van de 1e lens zijn doorgaans wat beter, en is tevens wat goedkoper. Potentieel voordeel. Bovendien qua gewicht is de eerste beperkt. Het enige kleine voordeel van de tweede lens is dat het ook geschikt is voor een full-frame camera, daarmee mogelijk iets meer future proof.
Het voordeel van de 2e lens is een breder bereik binnen dezelfde camera. Hiermee geen afhankelijkheid van de ander. Prettig op momenten dat we iets verder uit elkaar verwijderd zijn. Ook van deze lens doorgaans goede reviews. Maar het totale bereik gaat er wel iets op achteruit.
Naar jullie idee, wat is in de praktijk de toegevoegde waarde van 200mm naar 250/300mm bij bovenstaand genoemd gebruik? Als jullie voor dit soort doeleinden zouden kiezen, waar zouden jullie voor gaan?
Eventuele andere suggesties zijn ook welkom. Optische beeldstabilisatie is wel een vereiste. Een tripod gaat slecht mee. Hoewel de natuur of eigen backpack vaak ook wel enige steun kan bieden.