CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 133 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 59.905 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298195

TDP zegt toch alleen iets over hoeveel warmte er wordt geproduceerd en niet over het verbuik van de chip ?

Dan zou je met TDP niet accuraat kunnen berekenen wat de performance per watt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD geeft geen TDP meer op maar TBP oftewel typical board power, met andere woorden het typische verbruik bij een zware game.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:12
Anoniem: 298195 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:04:
TDP zegt toch alleen iets over hoeveel warmte er wordt geproduceerd en niet over het verbuik van de chip ?

Dan zou je met TDP niet accuraat kunnen berekenen wat de performance per watt is...
En waar komt die warmte vandaan :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
TDP is hoeveel een koeler moet kunnen afvoeren, maar je kan je kaart ook zo ontwerpen dat hij hoger dan de TDP gaat als de temperatuur laag genoeg is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 09:30
Hoe kan ik Windows-update ervan weerhouden om de driver voor mijn Radeon R9 M265X te downgraden naar een oudere driver? Ik had de nieuwste Crimson drivers, maar Windows vond het nodig om hem te downgraden. Ergerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:29
FreshM schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 02:18:
Hoe kan ik Windows-update ervan weerhouden om de driver voor mijn Radeon R9 M265X te downgraden naar een oudere driver? Ik had de nieuwste Crimson drivers, maar Windows vond het nodig om hem te downgraden. Ergerlijk!
Niet het juiste topic.

Maar wat je kunt proberen is je driver deinstalleren, DDU lopen, nieuwe driver installeren.
DDU vinkt namelijk een auto update van windows uit. Ik weet niet waar die zo zit, maar kun je misschien nog vinden via google ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Tijd voor een topic-warning mods..?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Polaris komt eraan :o

pricewatch: XFX Radeon R9 Fury Triple Dissipation van een dikke 500 euro naar 450 euro. In Duitsland zelfs nog maar 419 euro (incl 19% btw) http://geizhals.eu/xfx-ra...9-fury-4tf9-a1329253.html

pricewatch: XFX R9 390X 8GB Double Dissipation Black Edition van 400 naar 350 euro. Was even 345 euro in Duitsland, maar lijkt nu aardig uitverkocht. Geld trouwens ook voor meerdere R9 390X kaarten, veel lijken uitverkocht, EOL dus.

Geen prijsverlagingen voor de R9 390, maar ze lijken aardig uitverkocht te raken, dus waarschijnlijk ook EOL.

Echter is ook de prijsverlaging bij nVidia al zichtbaar, GTX 970 naar 260 euro pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD. Ook de eerste webshop in Duitsland heeft de prijsverlaging erin http://geizhals.eu/gigaby...70wf3oc-4gd-a1172308.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Alles wat ze nu nog kwijtraken is alleen maar mooi meegenomen. Ik hoop echt dat ze Polaris even snel de winkels in kunnen krijgen als dat ze eruit gaan, nu is de tijd om te kapitaliseren op het moment dat nVidia geen concurrerend aanbod in de winkels heeft liggen. Scheelt toch weer een x-tal miljoen op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat zou inderdaad heel mooi zijn, alleen is er 1 klein dingetje wat bij mij knaagt, gezien we AMD's launches inmiddels wel een beetje kennen, zeker de CPU launches [Athlon 845 die nergens te krijgen is bijv]: Wat als AMD de R9 390 en Fury kraan te snel hebben dichtgedraaid, en het nog een dikke maand, of langer, duurt eer de vervangende Polarissen op de markt zijn?

Een maand, of langer, geen high-end AMD's kunnen verkopen is natuurlijk niet best voor hun omzet.

Maarja, AMD is soms best wel raar, dus, je weet het maar nooit :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobinHood schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:44:
Athlon 845 die nergens te krijgen is bijv.
Gewoon verkrijgbaar met normale en Wraith koeler in Nederland.
Wat als AMD de R9 390 en Fury kraan te snel hebben dichtgedraaid, en het nog een dikke maand, of langer, duurt eer de vervangende Polarissen op de markt zijn?
Ze zijn nog niet uitverkocht, daarnaast wie zegt dat het AMD is, waarom niet Asus, Gigabyte, MSI, Sapphire, XFX, Club3D of andere fabrikant? Er zijn namelijk nog genoeg die wel goed leverbaar zijn. Maar dit is koffiedik kijken en best wel nutteloos. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Laatst online: 27-05 09:30
Zeara schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:54:
[...]

Niet het juiste topic.

Maar wat je kunt proberen is je driver deinstalleren, DDU lopen, nieuwe driver installeren.
DDU vinkt namelijk een auto update van windows uit. Ik weet niet waar die zo zit, maar kun je misschien nog vinden via google ;)
Dank voor de hulp.
Ik was me er niet van bewust dat dit niet het juiste topic is voor mijn vraag. Mijn excuses hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

-The_Mask- schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:53:
[...]
Gewoon verkrijgbaar met normale en Wraith koeler in Nederland.
pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed

Dat noem ik niet "gewoon verkrijgbaar"

Max ICT roept altijd dat ze alles hebben, maar dat klopt vaker niet dan wel.
Centralpoint doet dat niet heel veel beter.

Aces ken ik niet, maar heeft wel een goede feedback score.

Alle bekende shops hebben 'm iig niet beschikbaar.
[...]

Ze zijn nog niet uitverkocht, daarnaast wie zegt dat het AMD is, waarom niet Asus, Gigabyte, MSI, Sapphire, XFX, Club3D of andere fabrikant? Er zijn namelijk nog genoeg die wel goed leverbaar zijn. Maar dit is koffiedik kijken en best wel nutteloos. :p
True, daar heb je gelijk in, het kan ook zijn dat ze overmorgen gewoon weer 100% voorradig zijn, maar, speculeren is leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35
http://nl.hardware.info/p...4/amd-athlon-x4-845-boxed

Ook niet zo geweldig beschikbaar.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:54:

Polaris komt eraan :o

>:)

Echter is ook de prijsverlaging bij nVidia al zichtbaar, GTX 970 naar 260 euro pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD. Ook de eerste webshop in Duitsland heeft de prijsverlaging erin http://geizhals.eu/gigaby...70wf3oc-4gd-a1172308.html
De GTX 970 prijs aanbieding is alweer verdwenen. Niet zo lang geleden was er overigens ook al een 970 met een stuntprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Daar staan er al meer tussen die hem hebben, echter, als je het vergelijkt met een 860k is die volgens hwi gewoon bij 22 Nederlandse shops te krijgen, das toch iets anders dan 9 waarvan 4 niet op voorraad.

Hij is beter te krijgen dan ik dacht, dat moet ik toegeven, maar echt geweldig inderdaad niet.

Aan de andere kant, volgens mij waren de 380's en ook de 380x'en wel direct vrij goed te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkrijgbaar bij de meeste bekende webshops, dat niet elke webshop hem in het assortiment heeft heeft helemaal niks met AMD te maken.
sdk1985 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:35:
[...]
Niet zo lang geleden was er overigens ook al een 970 met een stuntprijs.
Lijkt mij sterk, kan mij namelijk niks herinneren en ook is er bij geen enkele GTX 970 in de pricewatch een prijsdip te bekennen in de grafiek.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:22:
[...]

Verkrijgbaar bij de meeste bekende webshops, dat niet elke webshop hem in het assortiment heeft heeft helemaal niks met AMD te maken.

[...]

Lijkt mij sterk, kan mij namelijk niks herinneren en ook is er bij geen enkele GTX 970 in de pricewatch een prijsdip te bekennen in de grafiek.
Zie hier:
pricewatch: Gainward GeForce GTX 970 4GB
PW: €322.95
Amazon.de: €285.
Nog tot 22:00 uur in de aanbieding.
Dat was een week op 3 geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Je hele theorie steunen op één kaart van een onpopulair merk die een fractie van een dag in één webshop lager geprijsd staat. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Ach ja, het zijn weer dezelfde twee bekende namen waarvan we inmiddels gewend zijn dat ze af en toe in het topic op duiken om AMD zwart te komen maken. Naar de motivatie daarvoor kunnen we alleen maar gissen, maar ze beide door een gifgroene bril kijken is overduidelijk. Wat mij betreft is dat niks meer dan topic-vervuiling wat de moeite van het lezen eigenlijk al niet eens waard is. Waar is toch de tijd gebleven dat dit soort onzin een enkeltje prullenbak kreeg hier. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 21:38:
Dat is Amazon, die zijn zo groot en die hebben altijd van zulke aanbiedingen.
Mijn punt (impliciet) was dan ook dat die aanbieding toen ook geen voorbode van een prijsverlaging was. Net als de aanbieding die jij opmerkte ook zo weer weg was. Het creert wel de vraag of die prijsverlaging uberhaupt gaat komen, deze acties laten zien dat er nog altijd voldoende vraag is voor de GTX 970. In de Harware Survey van April is het marktaandeel gestegen tot een record hoogte van 4.93%. Zo ver ik mij kan herinneren is er nooit een losse kaart geweest die populairder was in deze survey. Wie weet zijn ze op voordat ze echt in de aanbieding gaan.
haarbal schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:46:
TDP is hoeveel een koeler moet kunnen afvoeren, maar je kan je kaart ook zo ontwerpen dat hij hoger dan de TDP gaat als de temperatuur laag genoeg is.
De werkelijkheid is wat complexer:
◾AMD's ACP uses a "round down" average of power measurements performed with industry standard benchmarks (usually running at 100% CPU load, with the exception of Stream).

◾AMD's TDP is close to the electrical maximum a CPU can draw (when it is operating at its maximum voltage).

◾Intel's TDP is a "round up" average of power measurements of processor intensive benchmarks.
Twee fabrikanten op basis van TDP vergelijken is haast onmogelijk tegenwoordig. Echter binnen dezelfde fabrikant kun je natuurlijk wel redeneren, zo lang de definities niet worden bijgesteld (zowel AMD als Intel hebben het bijgesteld in het verleden).

Als we The Mask mogen geloven gebruikt AMD nu TBP. Bij Intel zag ik ook een keer SDP voorbij komen. Geen idee wat Nvidia gebruikt... Maar om terug te komen op het punt van laurens01, zolang je je baseert op andere kaarten van AMD en de definitie niet is aangepast, dan kun je een aardige voorspelling doen. Een grove voorspelling kan altijd, de stroom veroorzaakt immers de warmte.

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 01-05-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:20:
[...]

Mijn punt (impliciet) was dan ook dat die aanbieding toen ook geen voorbode van een prijsverlaging was.
Van te voren zie je niet wat het is het waren zo'n vijf webshops verdeelt over Nederland en Duitsland welke de prijsverlaging hadden. Dat is wel wat anders dan een aanbieding van een enkele webshop. Daarnaast zijn ook een aantal AMD kaarten in prijs verlaagd. Dus kijk niet raar op dat de GTX 970 gewoon ook in prijs wordt verlaagd.
Net als de aanbieding die jij opmerkte ook zo weer weg was. Het creert wel de vraag of die prijsverlaging uberhaupt gaat komen, deze acties laten zien dat er nog altijd voldoende vraag is voor de GTX 970. In de Harware Survey van April is het marktaandeel gestegen tot een record hoogte van 4.93%. Zo ver ik mij kan herinneren is er nooit een losse kaart geweest die populairder was in deze survey. Wie weet zijn ze op voordat ze echt in de aanbieding gaan.
Geen idee ik kijk nooit naar zulke dingen, omdat keer op keer blijkt dat het van die eenzijdige onderzoeken toch meestal weinig klopt. Je ziet het ook bij de RMA rates die hardware.fr elk jaar geeft, daar blijkt ook elke keer niks van te kloppen.

Sowieso is het nogal vreemd voor zo'n relatief dure videokaart om een groot marktaandeel te hebben. Meeste omzet in de retailmarkt zit normaal gesproken rond een lager bedrag.
Als we The Mask mogen geloven gebruikt AMD nu TBP.
Dat is al jaren zo. Je kunt dat dan ook prima terug zien in de slides van AMD, ook die in de TS.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

http://www.tweaktown.com/...usted-gfxbench/index.html

Polaris 10 en 11 gespot. Zegt men. Maar de resultaten spreken geen boekdelen. Het ziet er érg raar uit, als ze afgezet worden tegen een GTX 950.
Well, the Polaris 11 SKY 67EB has arrived on GFXBench, with it being faster than the Polaris 11 67FF that's on the same chart. We don't know much from this, but we do know that the Polaris 11 and Polaris 10 are being tested right now, using an OpenGL benchmark courtesy of GFXBench.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Laatst online: 11:18
AMD draait veel slechter op OpenGL dan NVidia. Volgens mij is dat een driver probleem. Daar kan je niet veel uithalen als je probeert prestaties te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Genoeg keuze in Freesync monitoren: AMD maakt frequentiebereik FreeSync-monitoren inzichtelijk

[ Voor 22% gewijzigd door madmaxnl op 04-05-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:54
yep gaat de goede kant op, ben aan het jagen op een 4k, IPS (of vergelijkbaar), 27'+ en freesync compatible scherm maar kan mezelf nog niet zover krijgen dat ik daar de €500- voor trek. Maar even wachten tot het aanbad wat groeit en de prijzen wat zakken, tot die tijd is 1440p trouwens nog prima.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31

Trygve

Redacteur
Radeon Software Crimson Edition 16.5.1 Highlights

Support for:
  • Forza Motorsport 6: Apex™
    Performance increased up to 27% versus Radeon™ Software Crimson Edition 16.4.2 on AMD Radeon™ R9 Fury X(1)
Known Issues
  • A few game titles may fail to launch or crash if the AMD Gaming Evolved overlay is enabled. A temporary workaround is to disable the AMD Gaming Evolved "In Game Overlay".
  • HDMI™ Scaling options may not be available in Radeon Settings on some system configurations or some applications may ignore the HDMI™ Scaling options setting.
  • The option to enable/disable AMD Crossfire™ technology logo may be missing on some system configurations from the Gaming, Global Options tab in Radeon Settings.
  • The Witcher® 3: Wild Hunt inventory and character pages may exhibit flickering in AMD Crossfire™ technology mode.
  • Radeon Settings game manager does not display icons for Origin Games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532949

16.5.1 mooi op tijd ! Maar nu de game nog , ik dacht dat je vanaf vandaag deze uit de windows store kon downloaden, mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:36
Het is nog lang de 5de in de US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn-16
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
Kan niet wachten tot AMD polaris uitkomt ! Eindelijk een vervanger voor m'n gtx 770. De 2GB VRAM is net iets te weinig voor de nieuwste Games ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Laatst online: 30-05 22:54
glenn-16 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:06:
Kan niet wachten tot AMD polaris uitkomt ! Eindelijk een vervanger voor m'n gtx 770. De 2GB VRAM is net iets te weinig voor de nieuwste Games ;)
Ja destijds beweerde men dat de 3gb radeon 79** kaarten overkill waren, en toen kwam gta5. :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat lijkt me eerder GTX Titan met 6GB VRAM, dat was de reden dat Nvidia fans helemaal om waren van hoeveelheid VRAM als een performance indicator en er graag 1000€ voor neerplempten. GTA V is pas een jaar na de 200-serie met 4GB (en zelfs uitzonderlijk 8GB) VRAM gekomen, maar het is ook al gebleken dat de AMD kaarten met minder VRAM het ook beter doen dan de Nvidia counterparts uit die tijd.

[ Voor 37% gewijzigd door Phuncz op 06-05-2016 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 20:51

edward2

Schieten op de beesten

[b][message=46760251,noline]. GTA V is pas een jaar na de 200-serie met 4GB (en zelfs uitzonderlijk 8GB) VRAM gekomen, maar het is ook al gebleken dat de AMD kaarten met minder VRAM het ook beter doen dan de Nvidia counterparts uit die tijd.
GTAV doet raar op sommige AMD kaarten in CF met extended GFX settings.
Over het algemeen is de 4 GB HBM op de Fury voldoende voor de meeste games hier, zelfs op 5K kan ik er aardig wat goed spelen (Frostbite engine is geweldig), al zitten er ook duidelijk wat mindere tussen.

Het is wel zo dat veel games meer VRam gebruiken als het aanwezig is, zonder dat dit dan direct noodzakelijk is voor meer perf.

Niet op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
aminam schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:17:
Ja destijds beweerde men dat de 3gb radeon 79** kaarten overkill waren, en toen kwam gta5. :)
Ja joh, 7970 kopen in 2012 en BAM, 3 jaar later is er een game die wellicht over de 2GB gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voordeel van de HD79xx'en was ook gewoon de lichtelijk idiote geheugenbandbreedte, dat merk je echt wel nu games steeds grotere textures gebruiken.

GTX770's, ook de 4GB's, komen echt [veel] minder lekker mee dan AMD kaarten. Natuurlijk ook wel omdat AMD gewoon altijd wat uit hun geweldige [kuch] DX11 drivers weet te persen, maar de GPU heeft ook gewoon minder last van vervelende bottlenecks.

Polaris kijk ik met lede ogen aan. Ja, nieuwe kaarten lekker snel altijd leuk, maar nu is mijn 290 eigenlijk nog high-end, grote kans dat ie straks in 1 klap een zuipschuit van een midrange kaart is. Beetje hetzelfde pad als mijn HD5870 dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ
  • Laatst online: 27-05 17:32

TNJ

Frugalite

RobinHood schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:45:
Polaris kijk ik met lede ogen aan. Ja, nieuwe kaarten lekker snel altijd leuk, maar nu is mijn 290 eigenlijk nog high-end, grote kans dat ie straks in 1 klap een zuipschuit van een midrange kaart is. Beetje hetzelfde pad als mijn HD5870 dus :+
Tja, dan maar een half jaar extra wachten op Vega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

TNJ schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 01:57:
[...]

Tja, dan maar een half jaar extra wachten op Vega?
Nee, ik bedoelde meer dat pas met Polaris een 290/390 waarschijnlijk niet meer onder high-end zal vallen qua prestaties, en dat vind ik jammer, want dan kan ik niet meer pochen dat ik een high-end kaart heb :P

Net als met mijn HD5870 gebeurde, de HD6950/HD6970 waren nauwelijks sneller, pas toen de HD7xxx serie uitkwam werd de HD5870 meer een mid-end kaart, maar wel met het stroomverbuik van een oude high-end kaart.

Polaris en Vega kriebelen wel hoor, maar, eerst maar eens upgraden naar Zen, kijk ik daarna wel hoe leuk Polaris en Vega nu echt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Werelds schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 20:51:
Wat geruchten betreft: Polaris 10 zou 232mm² zijn (GP104 is ~285-290mm², uitgaande van 25m transistors per mm²). Ook zou P10 2816 SPs gaan krijgen zoals Hawaii. Als ik dan even 10% hogere dichtheid neem omdat het AMD is (25m * 1.1 = 27.5m) en dat op Hawaii toepas (6200m transistors / 27.5m) kom ik op 226mm² uit, dus dat zou grofweg kunnen kloppen voor een lompe die shrink.

Maar dat het ding vervolgens dan slechts even snel zou zijn als een 390X? Al haalt AMD slechts 1,5 GHz zijn die 2816 SPs al meer dan genoeg om ruim langs de 980 Ti te gaan, laat staan AMD's claims van "veel" betere IPC.
De vraag is of AMD met Polaris zulke hoge kloksnelheden haalt. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. AMD gebruikt namelijk sowieso een natuurlijk geen TSMC's 16nm FF+, maar 14nm LPP van GloFo, de vraag is of die ook zulke hoge kloksnelheden mogelijk maakt.

Als dat zo is, is het ook maar de vraag of ze daarvoor kiezen. Denk het namelijk niet, AMD claimed 2,5x de performance/watt tegenover een R9 380X lijkt mij aangezien die eind 2015 op de markt kwam. 2,5 maal de performance/watt met kloksnelheden van 1,5GHz of hoger kun je gewoon vergeten dat is niet realistisch.

nVidia zelf mag dan wel hoog van de toren blazen met hun performance/watt voor de GTX 1080, maar die is naar mijn mening best wel slecht voor het nieuwe productieproces. De TDP is 10% hoger tegenover de GTX 980 en ik verwacht dat de prestatiewinst op zo'n 60/70% boven de GTX 980 komt te liggen. Dus uiteindelijk hebben we maar een verwachte performance/watt verbetering van zo'n 60%. Dat is best wel laag, maar heeft natuurlijk alles te maken met de erg hoge kloksnelheid.

Maar wil AMD dus hun claim van 2,5 maal de performance/watt tegenover een R9 380X waarmaken dan kun je dus niet komen met van die hoge kloksnelheden, want dat zal funest zijn voor de performance/watt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zou Polaris ook gebruik maken van GDDR5x? Op 'lage' kloksnelheden lijkt me dat het een stuk minder stroom zal verbruiken dan GDDR5. Ideaal voor Polaris 11 qua stroomverbruik en voor Polaris 10 qua bandbreedte op hogere snelheden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
NitroX infinity schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:32:
Zou Polaris ook gebruik maken van GDDR5x? Op 'lage' kloksnelheden lijkt me dat het een stuk minder stroom zal verbruiken dan GDDR5. Ideaal voor Polaris 11 qua stroomverbruik en voor Polaris 10 qua bandbreedte op hogere snelheden.
Volgens pcper komen er verschillende versie Polaris met GDDR5 en HBM.

Curious about the HBM2 inclusion in Vega on the roadmap and what that means for Polaris?
Though he didn’t say it outright, it appears that Polaris will be using HBM1, leaving me to
wonder about the memory capacity limitations inherent in that. Has AMD found a way to get past
the 4GB barrier? We are trying to figure that out for sure.

Why is Polaris going to use HBM1? Raja pointed towards the extreme cost and expense of
building the HBM ecosystem prepping the pipeline for the new memory technology as the culprit
and AMD obviously wants to recoup some of that cost with another generation of GPU usage.
Speaking with Raja is always interesting and the confidence and knowledge he showcases is still what
gives me assurance that the Radeon Technologies Group is headed in the correct direction. This is
going to be a very interesting year for graphics, PC gaming and for GPU technologies, as showcased
throughout the Capsaicin event, and I think everyone should be looking forward do it.

http://www.pcper.com/news...ving-past-CrossFire-small

De 1080 GDDR5X zal het waarschijnlijk op moeten nemen tegen een polaris versie met HBM1. Daarnaast komt ook een Polaris versie met GDDR5, maar ik denk dat AMD GDDR5X links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 21:48:
De vraag is of AMD met Polaris zulke hoge kloksnelheden haalt. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. AMD gebruikt namelijk sowieso een natuurlijk geen TSMC's 16nm FF+, maar 14nm LPP van GloFo, de vraag is of die ook zulke hoge kloksnelheden mogelijk maakt.
Ging dat niet alleen om de APU's en mobile?

Als Polaris 10 inderdaad op LPP gebakken wordt denk ik inderdaad ook niet dat we 1,5 GHz zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Maar een hoge GPU clock is niet nodig als je gewoon goede IPC hebt. Ik vind de IPC van Pascal ook niet echt geweldig. Ja, als je dingen 50% hoger clocked, dan worden ze vanzelf sneller ja :+ Dat hogere verbruik ten opzichte van vorige kaarten vind ik ook al zo'n vreemde keuze. Het is bijna alsof ze geen keus hadden, alsof een concurrent iets had wat sneller was..... :+

Bandbreedte is niet zo snel een probleem voor AMD, omdat ze graag nog vrij grote bussen gebruiken. 384bits + compressie zie ik best wel gebeuren op de "490x", 512bits + compressie lijkt mij echt totale overkill, en lastig te plaatsen in een laag stroomverbruik, dus dat zie ik niet gebeuren.

Nu alleen hopen dat mensen niet weer in de ghz-race trappen. "Nvidia is 50% hoger geclocked dus 50% sneller!1!!!!111"-posts zie ik al weer aankomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
AMD heeft volgens mij sinds GCN 1.0 geen significante IPC verbeteringen geboekt dus wat dat betreft is het wel te hoop dat er nu wel verbetering is geboekt op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werelds schreef op zondag 08 mei 2016 @ 01:01:
[...]

Ging dat niet alleen om de APU's en mobile?

Als Polaris 10 inderdaad op LPP gebakken wordt denk ik inderdaad ook niet dat we 1,5 GHz zullen zien.
Nee wat wil je anders gebruiken? LPP is de tweede generatie, LPP Low Power Early de eerste voor alleen klein grut zoals SOC's. En de derde generatie LPC is niet eerder dan einde dit jaar begin volgend jaar. En dan is het de vraag of GloFo ook dat proces van Samsung overneemt en ook als het geschikt is voor grote GPU's. 14nm FinFET LPC is in het leven geroepen voor kostenreductie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobinHood schreef op zondag 08 mei 2016 @ 02:44:
Bandbreedte is niet zo snel een probleem voor AMD, omdat ze graag nog vrij grote bussen gebruiken. 384bits + compressie zie ik best wel gebeuren op de "490x", 512bits + compressie lijkt mij echt totale overkill, en lastig te plaatsen in een laag stroomverbruik, dus dat zie ik niet gebeuren.
Ik zou sowieso mijn geld inzetten op 256bit hopenlijk met GDDR5X en anders is het GDDR5.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vallaquenta
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
-The_Mask- schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:04:
[...]

Ik zou sowieso mijn geld inzetten op 256bit hopenlijk met GDDR5X en anders is het GDDR5.
Hiervoor heb nog twee maal stellig geroepen dat het GDDR5 zal zijn maar nu laat je de deur open voor GDDR5X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:01:
[...]

Nee wat wil je anders gebruiken? LPP is de tweede generatie, LPP Low Power Early de eerste voor alleen klein grut zoals SOC's. En de derde generatie LPC is niet eerder dan einde dit jaar begin volgend jaar. En dan is het de vraag of GloFo ook dat proces van Samsung overneemt en ook als het geschikt is voor grote GPU's. 14nm FinFET LPC is in het leven geroepen voor kostenreductie.
Ik doelde vooral op het idee dat AMD álles bij GF zou bakken. Is het zeker dat ook Polaris 10 voor desktop bij GF gebakken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Laatst online: 29-04 15:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
-The_Mask- schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:04:
[...]

Gisteren avond was het nog GDDR5 zonder X, what's changed? Insider informatie :P?

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 08-05-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16
sdk1985 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 21:49:
[...]

Gisteren avond was het nog GDDR5 zonder X, what's changed? Insider informatie :P?
Er staat hopenlijk. Als het geen GDDR5X is dan is een 256bits bus wel karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:20:
[...]

Er staat hopenlijk. Als het geen GDDR5X is dan is een 256bits bus wel karig.
Mja maar gisteren stond er twee keer stellig dat het GDDR5 was dus dat is nogal een draai, vandaar. Zal toch iets aan ten grondslag liggen.
-The_Mask- schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:10:
Vega welke begin 2017 komt heeft HBM2 en Polaris heeft gewoon GDDR5.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 08-05-2016 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ja, waar komt dat gddr5x gerucht vandaan?

Mij lijkt het logischer als de polaris "gewoon" gddr5 heeft, hij zou ongeveer op hawaii niveau zitten qua prestaties, en de gtx980 bewijst dat dat met 256bit gddr5 kan, dan is er geen reden er een grotere en ingewikkeldere gddr5x controller op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Laatst online: 22:29
Maar het staat marketing technisch natuurlijk wel een stuk beter. Zeker nu de 1080 het ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ze kunnen ook natuurlijk gewoon met gddr6 komen want dat is 1 sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
polli_ schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:05:
[...]

Volgens pcper komen er verschillende versie Polaris met GDDR5 en HBM.

Curious about the HBM2 inclusion in Vega on the roadmap and what that means for Polaris?
Though he didn’t say it outright, it appears that Polaris will be using HBM1, leaving me to
wonder about the memory capacity limitations inherent in that. Has AMD found a way to get past
the 4GB barrier? We are trying to figure that out for sure.

Why is Polaris going to use HBM1? Raja pointed towards the extreme cost and expense of
building the HBM ecosystem prepping the pipeline for the new memory technology as the culprit
and AMD obviously wants to recoup some of that cost with another generation of GPU usage.
Speaking with Raja is always interesting and the confidence and knowledge he showcases is still what
gives me assurance that the Radeon Technologies Group is headed in the correct direction. This is
going to be a very interesting year for graphics, PC gaming and for GPU technologies, as showcased
throughout the Capsaicin event, and I think everyone should be looking forward do it.

http://www.pcper.com/news...ving-past-CrossFire-small

De 1080 GDDR5X zal het waarschijnlijk op moeten nemen tegen een polaris versie met HBM1. Daarnaast komt ook een Polaris versie met GDDR5, maar ik denk dat AMD GDDR5X links laat liggen.
Polaris is te klein voor HBM. Je hebt geen ruimte om alle interconnects voor de 4096bit bus te verbinden je hebt daar een bepaalde die size voor nodig. Of je moet minder stacks gebruiken maar dan heb je nog minder dan 4GB kortom ik zie dat niet gebeuren.

Dus het wordt GDDR5 of GDDR5X. Gezien de geruchten over de prijs is GDDR5X denk ik te duur en zullen ze wel voor GDDR5 gaan.
haarbal schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:46:
Ja, waar komt dat gddr5x gerucht vandaan?

Mij lijkt het logischer als de polaris "gewoon" gddr5 heeft, hij zou ongeveer op hawaii niveau zitten qua prestaties, en de gtx980 bewijst dat dat met 256bit gddr5 kan, dan is er geen reden er een grotere en ingewikkeldere gddr5x controller op te zetten.
Vergeet niet dat Hawaii een 512Bit bus heeft. Bij de 290X draaide het geheugen op 1250MHz maar bij de 390X was dit 1500MHz. Qua prestaties zou de snelste polaris Fiji en GM100 prestaties moeten halen. (volgens de geruchten)
GDDR5 zal maximaal 2000 MHz halen als ze daar al voor gaan want ik zie het best gebeuren dat het iets van 1750 wordt net als bij de GTX980>
Als je dan maar 256Bit hebt wordt het ook met 2000MHz al redelijk krap. Wat slimme hardware matige trucjes kunnen bepaalde zaken dan wel versnellen (zie ook Tonga) maar dat is dan nog niet genoeg>

Ik hoop zelf dat er wel een top model komt met GDDR5X of een 384bit bus.
Maar ik verwacht op dit moment gezien het prijs segment een 256Bit bus met GDDR5.
tomcatha schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:31:
HBM is eigenlijk het next gen memory.
AMD heeft wel op de roadmap staan dat Navi (die na Vega met HBM 2.0 komt) weer een nieuwere generatie geheugen gebruikt.

Al denk ik zelf dat geheugen zoals HBM wat dicht op de core zit en dus heel veel bandbreedte bied wel de toekomst is tov traditionele oplossingen zoals GDDR3, GDDR5 en GDDR5X.

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 09-05-2016 11:37 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Even over Pascal en de vorm van de GP104.

Mensen hier zeggen dat ze niet echt onder de indruk waren. Persoonlijk was ik wel erg onder de indruk en maak ik me wel meer zorgen dan eerst of Polaris wel voldoende is.

Qua normale prestaties lag het allemaal wel in de lijn van mijn verwachting. 20% sneller dan een 980 Ti maar nog een lager TDP. Dat is gewoon netjes.

Ik was vooral onder de indruk van simultaneous multi-projection.
Wat ze er mee kunnen doen en vooral wat voor een versnelling het bracht voor VR. Natuurlijk is dit een marketing demo maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk uitpakt.

Voor surround gaming vond ik het aan kunnen passen van wat je op de zij monitoren ziet wel erg mooi. Nu is het alleen wel de vraag of het wenselijk is. Want je kijkt naar je middelste scherm en de zij schermen zie je vooral vanuit je ooghoeken. Dus dat het daar wat uitvergroot is is dan juist handig om het wel te kunnen zien. Maar de techniek om dit zonder grote performance hit aan te kunnen passen vind ik wel erg mooi.

Het viel mij ook op dat nVdia nu ook een Audio oplossing in de GPU heeft zitten (VRWorks Audio). Wat AMD nu al een paar jaar heeft in de vorm van True Audio. Ik hoop dat de oplossing van AMD nu ook vaker gebruikt gaat worden.

Al met al is Pascal een grote concurrent voor Polaris.
Ook de prijs van de GTX 1070 vond ik erg scherp en zit echt in het vaarwater van het top model van de Polaris range. Daarnaast bied de 1070 volgens nVidia betere prestaties dan de GTX 980 TI (als ik mij niet vergis). Dus dat belooft dan nog wat. Dat wordt dan echt the card to beat nVidia heeft de prijs volgens mij opzettelijk zo scherp gezet omdat AMD met Polaris in dat segment gaat zitten.

Qua prijs prestatie verhouding is de GTX 1080 net als de 980 voorheen niet interessant tov de 1070 en de 970 nu.

Ik ben nu echt heel nieuwsgierig naar Polaris cant wait!
Zelf heb ik nu voor ogen om dit jaar een Polaris kaartje + een Zen setup te kopen. Hopelijk kunnen beide goede mee komen met de concurrentie.

Zowel Intel als nVidia hebben een veel groter R&D budget en dat maakt het voor AMD erg moeilijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 09-05-2016 11:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Astennu schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:46:
[...]

Het viel mij ook op dat nVdia nu ook een Audio oplossing in de GPU heeft zitten (VRWorks Audio). Wat AMD nu al een paar jaar heeft in de vorm van True Audio. Ik hoop dat de oplossing van AMD nu ook vaker gebruikt gaat worden.

[...]
AMD heeft ook TrueAudio Next in de pijplijn zitten. Deze is op basis van compute en kan in theorie ook op NVidia kaarten worden gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
LongBowNL schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:56:
[...]

AMD heeft ook TrueAudio Next in de pijplijn zitten. Deze is op basis van compute en kan in theorie ook op NVidia kaarten worden gedraaid.
Echt? Cool, ik was eigenlijk een beetje bang dat ze het gingen schrappen...
Polaris 10 die even snel is als een 390X zou ~110W verbruiken.
AMD kan makkelijk het verbruik omhoog gooien of een X2 of X3 maken ;)

Met dat verbruik zitten ze wel lekker in de notebook markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
True audio is geen raytracing toch? Volgens mij was het een bewerking om de oorschelp te simuleren zodat je perfect kan horen waar het geluid vandaan komt, en het realistisch klinkt met een koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
haarbal schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:06:
[...]

True audio is geen raytracing toch? Volgens mij was het een bewerking om de oorschelp te simuleren zodat je perfect kan horen waar het geluid vandaan komt, en het realistisch klinkt met een koptelefoon.
Er zal vast verschil in zitten.
Maar True audio was er ook om realistische geluid effecten te genereren afhankelijk van de omgeving waar je je bevind en er voor te zorgen dat je nog preciezer kan zeggen waar het geluid vandaan komt.
De technische implementatie zal wel anders zijn maar wat ze willen bereiken is volgens mij vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tomcatha schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:31:
Gewoon met iets komen dat niet bestaat is vrij lastig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Toettoetdaan schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:01:
[...]

[...]

Polaris 10 die even snel is als een 390X zou ~110W verbruiken.
AMD kan makkelijk het verbruik omhoog gooien of een X2 of X3 maken ;)

Met dat verbruik zitten ze wel lekker in de notebook markt.
Ik hoop toch wel wat sneller dan een 390X. Die prestaties zijn een beetje 2014. Ik hoop zelf toch op Fury X prestaties. En X2 en X3 heb je weinig aan. Veel nieuwe games hebben nog steeds slechte multiGPU support zelfs DX12 games waar hele goed multi GPU mogelijkheden in zitten mits een Dev het implemteert. Ik vind dual card setups niet interessant. In het verleden te veel nadelen van gezien. Ik wil ook geen Fullscreen draaien. Dat is ook de rede dat ik freesync niet gebruik want dan moet je ook fullscreen mode gebruiken en ik wil gewoon snel naar mijn desktop of andere apps kunnen.

X2 setups zijn op dit moment en in mijn ogen alleen interessant voor VR waarbij elke GPU een oog kan renderen. Die AMD Liquid VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Toettoetdaan schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:01:
[...]

[...]
Het enige wat ik er over TrueAudio Next heb kunnen vinden, zit in de GDC presentatie van AMD.
Vanaf pagina 41 van deze PDF: http://32ipi028l5q82yhj72...iquidVR_GDC2016_final.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Astennu schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:57:
[...]

Ik hoop toch wel wat sneller dan een 390X. Die prestaties zijn een beetje 2014. Ik hoop zelf toch op Fury X prestaties.

[...]
Van alle geruchten die rondvliegen kom ik op het volgende uit qua prestatie-niveau's;

490(X) = Fury (X)
480(X) = 390(X)
470(X) = 380(X)
460(X) = 270(X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
NitroX infinity schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:24:
[...]

Van alle geruchten die rondvliegen kom ik op het volgende uit qua prestatie-niveau's;

490(X) = Fury (X)
480(X) = 390(X)
470(X) = 380(X)
460(X) = 270(X)
Ik verwacht zelf zo iets:
490X = 980 Ti (aangezien de Fury X toch net wat langzamer is)
En het stapje er onder als dat de 490 wordt = R9 390(X).

Maar zo iets zou mooi zijn. De GTX 1070 zal ongeveer 980 Ti prestaties gaan halen en moet het dan dus ook opnemen tegen de R9 490X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Weet niet of deze al langs was gekomen?
http://videocardz.com/597...0-11-directx12-benchmarks

Op standard 1080p doet de "polaris" daar 43 fps, 980Ti 59 fps en de fury(x?) 66 fps. Beetje een puinhoop aan resultaten en het is natuurlijk maar de vraag wat er van klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
LongBowNL schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:09:
[...]

Het enige wat ik er over TrueAudio Next heb kunnen vinden, zit in de GDC presentatie van AMD.
Vanaf pagina 41 van deze PDF: http://32ipi028l5q82yhj72...iquidVR_GDC2016_final.pdf
Dank! _/-\o_
NitroX infinity schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:24:
[...]

490(X) = Fury (X)
480(X) = 390(X)
470(X) = 380(X)
460(X) = 270(X)
Mobile slot:
M480(X) tot 60W: P11 <= 380
M490(X) tot 130W: P10 <= 390(X) (< VR voor laptops en AIO's :9~ )

Desktop slot:
55W R7 450 = P11 <= 380
90W R7 460 = P11 = 380X
130W R9 470 = P10 = 390(X)
130W R9 470X = P10 = Fury(nano)
170W R9 480 = P10 >= Fury X / GTX 980TI / GTX 1070
190W R9 480X = P10 >= GTX 1080
+200W R9 490(x) = Gereserveerd voor GDDR5X/GTX 1080TI/GTX Titan Y.

Met 2,5 perf/watt verbetering tegenover een 390X zou dit moeten kunnen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haarbal schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:45:
Weet niet of deze al langs was gekomen?
http://videocardz.com/597...0-11-directx12-benchmarks

Op standard 1080p doet de "polaris" daar 43 fps, 980Ti 59 fps en de fury(x?) 66 fps. Beetje een puinhoop aan resultaten en het is natuurlijk maar de vraag wat er van klopt.
Ik kan je nu al zeggen dat dat niet klopt. Een 980 Ti doet op standard 1080p mid-70s, een Fury X mid-80s.

En 43 lijkt me wel extreem laag voor P10; als dat zou kloppen, zou AMD een hele grote fout maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Werelds op 09-05-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 15:33
Toettoetdaan schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:16:
[...]

Dank! _/-\o_

[...]

Desktop slot:
55W R7 450 = P11 <= 380
90W R7 460 = P11 = 380X
Zou leuk zijn, dan is het interessant om een 470, 480 of 480x te halen.
Alhoewel ik denk dat NitroX z'n lijstje dichter in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661369

Toettoetdaan schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:16:
[...]

Dank! _/-\o_

[...]

Mobile slot:
M480(X) tot 60W: P11 <= 380
M490(X) tot 130W: P10 <= 390(X) (< VR voor laptops en AIO's :9~ )

Desktop slot:
55W R7 450 = P11 <= 380
90W R7 460 = P11 = 380X

Met 2,5 perf/watt verbetering tegenover een 390X zou dit moeten kunnen O-)
Ik denk dat ze toch meer voor zuinigheid gaan,dat de R7 470 meer een 50 Watt TDP zal krijgen. Ik heb persoonlijk wel liever jouw lijstje _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jullie hebben het steeds over een 460, 470, 480 en 490, maar wat is dat? Daar maak je het niemand duidelijker mee. Als je iets duidelijk probeert te maken kun je beter over Polaris 10/11 Pro en XT praten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Helemaal waar. Het kan best zijn dat Polaris 10 Pro de 490 wordt en de XT de 490X
Ligt er helemaal aan hoe AMD het gaat aanpakken.
Volgens mij is de naamgeving ook nog helemaal niet bekend. Kan het zo maar iets totaal anders worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 09-05-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
Tussen 26 en 29 mei schijnen ze aangekondigd te worden: http://videocardz.com/59753/amd-polaris-launch-end-of-may

Edit: dan ook mijn voorspelling hieronder. Neem het niet al té serieus :P
Videokaart desktopGPUDie sizeStream processorsGeheugenbusGeheugenPrestatiesTDPLaunchPrijs
460(X)Polaris 11 Pro (XT)120mm²1024 (1280)128 bit4 GB GDDR5~270X50WAugustus 2016€120
470(X)Polaris 10 Pro232mm²1792 (2048)256 bit4/8 GB GDDR5120-130% van 380X110WJuni 2016€200
480(X)Polaris 10 Pro (XT)232mm²2304 (2560)256 bit8 GB GDDR585-95% van GTX1070130WJuni 2016€250
490(X)Vega 10 Pro~400mm²2880 (3072)4096 bit8 GB HBM2~GTX1080170WNovember 2016€370
Fury (X): The SequelVega 10 XT~400mm²3584 (4096)4096 bit8 GB HBM275-85% van GTX1080Ti225WNovember 2016€550
Rage (X)Navi Pro (XT)210mm² x42304 x 4 (2560 x 4)?16 GB 'Nexgen' shared via interposerPacman 30fps275WJanuari 2018€750

[ Voor 88% gewijzigd door Trygve op 09-05-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Ik was vooral onder de indruk van simultaneous multi-projection.
Wat ze er mee kunnen doen en vooral wat voor een versnelling het bracht voor VR. Natuurlijk is dit een marketing demo maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk uitpakt.

Voor surround gaming vond ik het aan kunnen passen van wat je op de zij monitoren ziet wel erg mooi. Nu is het alleen wel de vraag of het wenselijk is. Want je kijkt naar je middelste scherm en de zij schermen zie je vooral vanuit je ooghoeken. Dus dat het daar wat uitvergroot is is dan juist handig om het wel te kunnen zien. Maar de techniek om dit zonder grote performance hit aan te kunnen passen vind ik wel erg mooi.
Als gebruiker van Eyefinity sinds de 5870 is het nog steeds een doorn in het oog. Slechts enkele games proberen het goed te doen (rFactor 2), maar bepalen voor jou de hoek waaronder de schermen staan. Je zou de hoek van je schermen dan eigenlijk aan moeten passen aan de game.

Met deze techniek kun je het beeld aanpassen op de hoek en de afstand van je zij-schermen. Omdat het beeld op deze schermen uitgerekt worden, zie je minder van je omgeving dan bij correcte weergave*. Ook vergis je je in afstand van een object, omdat deze veel dichterbij lijken te staan. En als je TrackIR gebruikt, kijk je vaak op je zij-schermen. Zou je achter je kijken met TrackIR, zie je bijv. op het rechter scherm iemand alsof hij 20m bij je vandaan is terwijl hij 100+ meter verwijderd is, en mis je die ander op de verdieping of twee hoger.

Ik hoop dat RTG hier snel een antwoord op heeft.

[EDIT] Guru3D heeft een goed voorbeeld met twee plaatjes van een rechter scherm; op het eerste zie je een pilaar, op het tweede zie je de gang naast de pilaar. http://www.guru3d.com/new...related-technologies.html

[ Voor 7% gewijzigd door TNJ op 09-05-2016 18:27 . Reden: Guru3D comment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vraag me ook af of amd ook zo iets gaat aanbieden.
Zoals nvidia het nu kan doen is het wel mooier maar de games die ik tot nu toe in eyefinity gespeeld heb zouden daar niet heel veel baat bij hebben. Dan moet je echt naar links en recht gaan kijken en dan ben je vaak al dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Astennu schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:15:

HBM is eigenlijk het next gen memory.
AMD heeft wel op de roadmap staan dat Navi (die na Vega met HBM 2.0 komt) weer een nieuwere generatie geheugen gebruikt.

Al denk ik zelf dat geheugen zoals HBM wat dicht op de core zit en dus heel veel bandbreedte bied wel de toekomst is tov traditionele oplossingen zoals GDDR3, GDDR5 en GDDR5X.
-The_Mask- schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:53:
[...]

Gewoon met iets komen dat niet bestaat is vrij lastig.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_sRhuh8Aphc]

;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat is niet wat hij bedoelde ;)
Hij bedoelt dat GDDR6 niet bestaat.

Het geen wat Navi gaat krijgen heeft nu nog geen naam.
Het zou zo maar HBM3.0 of iets anders kunnen zijn.

AMD en voorheen ATI hebben veel tijd gestoken in het ontwikkelen van nieuwe soorten geheugen voor videokaarten.

GDDR3, GDDR5 en HBM zijn daar voorbeelden van.

Dus het zou mij niets verbazen als de volgende generatie ook door AMD bedacht en ontwikkeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r100 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 17:02:
Tussen 26 en 29 mei schijnen ze aangekondigd te worden: http://videocardz.com/59753/amd-polaris-launch-end-of-may

Videokaart desktopGPUDie sizeStream processorsGeheugenbusGeheugenPrestatiesTDPLaunchPrijs
460(X)Polaris 11 Pro (XT)120mm²1024 (1280)128 bit4 GB GDDR5~270X50WAugustus 2016€120
470(X)Polaris 10 Pro232mm²1792 (2048)256 bit4/8 GB GDDR5120-130% van 380X110WJuni 2016€200
480(X)Polaris 10 XT232mm²2304 (2560)256 bit8 GB GDDR585-95% van GTX1070130WJuni 2016€250
490(X)Vega 10 Pro~400mm²2880 (3072)4096 bit8 GB HBM2~GTX1080170WNovember 2016€370
Fury (X): The SequelVega 10 XT~400mm²3584 (4096)4096 bit8 GB HBM275-85% van GTX1080Ti225WNovember 2016€550
Rage (X)Navi Pro (XT)210mm² x42304 x 4 (2560 x 4)?16 GB 'Nexgen' shared via interposerPacman 30fps275WJanuari 2018€750
Wat moeten de cijfers tussen haakjes voorstellen bij de SP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
Werelds schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:22:
[...]

Wat moeten de cijfers tussen haakjes voorstellen bij de SP's?
Ah, dat is mijn voorspelling voor de X-modellen, vandaar links ook 480(X) etc tussen haakjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Trygve op 09-05-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
r100 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:26:
[...]

Ah, dat is mijn voorspelling voor de X-modellen, vandaar links ook 480(X) etc tussen haakjes.
Nu nog je eigen website starten wat denk je van graphiccardz.com ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:10

480(X)Polaris 10 XT232mm²2304 (2560)256 bit8 GB GDDR585-95% van GTX1070130WJuni 2016€250
Ik ga volledig met je mee in deze voorspelling, in ieder geval voor alle Polaris kaarten. Vooral de 480 gaat ontzettend interessant worden voor zo'n 249/299.
Wellicht dat AMD toch GDDR5X op een '480X' gaat plakken, Nvidia kan het immers ook al.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nah, AMD knoopt er gewoon een vette bus aan. 256bit voor de "480" lijkt mij karig, gezien er dan nauwelijks meer geheugenbandbreedte is vergeleken met de 380, welke weer nauwelijks vooruit ging ten opzichte van de 280.

Denk dan zelf eerder een 384bits 6GB kaart in de "480" klasse, en een 256bits 4GB kaart voor de "470" klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Astennu schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:02:
...maar de games die ik tot nu toe in eyefinity gespeeld heb zouden daar niet heel veel baat bij hebben. Dan moet je echt naar links en recht gaan kijken en dan ben je vaak al dood.
Dus geen race games, flight sims of Arma2/3? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:10:
[...]

Dat is niet wat hij bedoelde ;)
It's a joke!

Ja dat kan niet. XT en Pro betekend een volledige chip en een gecastreerde chip.
Een volledige Polaris 10 chip is dus de XT en heeft bijvoorbeeld 2560 streamprocessors.
De gecastreerde Polaris 10 chip is dan de Pro versie en heeft bijvoorbeeld maar 2304 streamprocessors.
RobinHood schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:34:
Nah, AMD knoopt er gewoon een vette bus aan. 256bit voor de "480" lijkt mij karig, gezien er dan nauwelijks meer geheugenbandbreedte is vergeleken met de 380, welke weer nauwelijks vooruit ging ten opzichte van de 280.
Alle geruchten wijzen naar een 256bit geheugenbus, er is werkelijk geen één serieus gerucht geweest die naar een 384 bit geheugenbus wees.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hmm, da's dan wel weer jammer, geheugenbandbreedte is toch wel prettig met al die hoge resoluties hedendaags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
-The_Mask- schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:00:
Ja dat kan niet. XT en Pro betekend een volledige chip en een gecastreerde chip.
Een volledige Polaris 10 chip is dus de XT en heeft bijvoorbeeld 2560 streamprocessors.
De gecastreerde Polaris 10 chip is dan de Pro versie en heeft bijvoorbeeld maar 2304 streamprocessors.
Foutje idd in de tabel. Mijn idee was dat de 480X de volledige Polaris 10 chip heeft, en de 480, 470X en 470 respectievelijk steeds meer gecastreerde Polaris 10 chips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r100 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:15:
[...]

Foutje idd in de tabel. Mijn idee was dat de 480X de volledige Polaris 10 chip heeft, en de 480, 470X en 470 respectievelijk steeds meer gecastreerde chips hebben.
4 videokaarten met allemaal een verschillend aantal streamprocessors, maar gebaseerd op één Polaris 10 chip gaat niet gebeuren. Twee is normaal en soms zie je een derde verschijnen, maar de derde komt dan vaak later en is dan soms ook alleen maar leverbaar in Azië.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
Klopt met 3, zo ook de 7970, 7950 en 7870XT. Er zijn idd niet eerder 4 videokaarten gebaseerd op één chip uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
TNJ schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:50:
[...]

Dus geen race games, flight sims of Arma2/3? :)
Heb ik er niet echt mee gedaan nee. Maar heb zelf ook niet zo'n set-up dus speel er weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn-16
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik verwacht geen hbm geheugen op de 490 (x) denk stiekem toch eerder GDDR5X :P wat wel mooi zou zijn voor AMD zeker als er GDDR5X op de 490 komt. Mooi prijsje dr op knallen en AMD kan prima mee concurreren met de 1070 / 1080?? K Gun AMD de winst _/-\o_ (ben btw geen AMD fanboy ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Deze eerste lading Polaris gaat niet met Nvidia concureren. Ze gaan puur voor het middensegment in de markt met laag verbruik. Vega wordt hun high en enthousiast product..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-05 12:10
Zo ongebruikelijk is het niet om meer dan 2 gpu's per chip uit te brengen. Volgens mij staat het record op 8 kaarten met de G92 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Je moet niet zozeer aan aantal kaarten denken maar aan versies van de gpu waarbij delen zijn uitgeschakeld en in dat opzicht waren er maar 3 versies van de G92.

Chips die 3 of meer varianten hebben;

AMD: Cypress (HD 5000), Barts (HD 6000), Cayman (HD 6000), Cape Verde (HD 7000) en Tahiti (HD 7000).

Nvidia: G80 (8000), G92 (8000), GT200 (GTX 200), GF100 (GTX 400), GF110 (GTX 500), GF114 (GTX 500), GK104 (GTX 600/700), GK106 (GTX 600) en GM107 (GT(X) 700).

[ Voor 13% gewijzigd door NitroX infinity op 10-05-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

bluebear schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:36:
Deze eerste lading Polaris gaat niet met Nvidia concureren. Ze gaan puur voor het middensegment in de markt met laag verbruik. Vega wordt hun high en enthousiast product..
En juist Nvidia heeft daar nog niks aangekondigd, en als het net zo lang gaat duren als met de 960, is het een makkelijke strijd voor AMD.

Ook in low-mid heeft Nvidia eigenlijk alleen de 750ti, maar een nauwelijks duurdere 370 is veel sneller, en volgens mij presteert een 360 gelijk aan de 750ti,

Polaris zal inderdaad waarschijnlijk niet echt high-end worden, maar de vraag is dan wel hoe dicht ze bij de GTX1070 komen, en ik denk zelf dat ze erg dichtbij komen, voor een flink lagere prijs.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.