Intel's controllers doen inderdaad TB + USB3.1, dus kun je op die poort altijd prikken wat je wilt.Anoniem: 64119 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:54:
USB 3.1 = max. 10Gb/s
TB 3.0 = max. 80Gb/s
Of USB 3.1 standaard wel/niet aanwezig in TB3 is bij niet bekend.
Ook weet ik niet of de USB 3.1 standaard wel voldoende is voor eGPU's ?
PCI-e 3.0 is net geen 8 Gbps per lane; dus USB 3.1 zou maar net PCI-e 3.0 x1 doen, niet genoeg voor een high-end GPU
Nogmaals, het heeft helemaal niets met de CPU's te maken. Het heeft met het moederbord te maken. Thunderbolt zit net als USB, SATA, FireWire, PS/2, Ethernet, Wi-Fi, <noem het maar op> niet in de CPU. Dat zit allemaal op externe controllers op het moederbord (wel meestal in de chipset van de CPU fabrikant), dus wat weerhoudt AMD er van gewoon een extra controller standaard mee te leveren?ColinZ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:08:
Ik ben me ervan bewust dat Thunderbolt een standaard is. Het probleem wat ik er mee heb is dat AMD TB gebruikt voor Xconnect, iets wat hun huidige CPU's niet ondersteunen. Hoe je het ook wendt of keert, het is marketingtechnisch gewoon totaal niet handig.
Ik snap, zoals The_Mask aangeeft, dat ze weinig keus hebben, maar naar mijn mening is het raar om een standaard te promoten die je zelf niet gebruikt.
Zelfs nu zie je dat naast de SATA/USB controllers van Intel/AMD vaak een Marvell chip extra op het bord wordt geplakt. Dat doet een Razer of ASUS met alle plezier ook met TB voor een externe GPU hoor
Even mezelf cross-quoten:
Werelds schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:24:
Het is dan ook geen oplossing die in elke huis-tuin-en-keuken laptop komt. En in een gaming laptop maakt het een stuk minder uit of ze er een extra controller in stoppen. AMD weet ook dat ze in dat segment voorlopig nog geen deuk zullen maken qua CPU's, want zelfs als Zen helemaal bij komt duurt dat nog eeuwen voordat ze daar marktaandeel terug kunnen snoepen.
In de tussentijd hebben ze wel al een externe GPU oplossing die bouwt op bestaande technologie, waar men de benamingen al kent en die inmiddels meer gevonden worden in high-end laptops. En ja, dan moeten ze wellicht een relatief dure licentie af nemen als ze zelf in dat segment willen gaan knokken; maar of dat duurder is dan zelf een nieuwe standaard te ontwikkelen, marketen, terwijl je moet opboksen tegen de bestaande?
Ik zie de logica echt wel
[ Voor 22% gewijzigd door Werelds op 12-03-2016 13:31 ]