sdk1985 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 01:25:
Formule klopt wel.
Stukje van de
cpu:
P=Pdyn + Psc + Pleak
Pdyn komt van de logic gates: C*V^2*f
Pleak is de bekende leakage (lekstroom)
Psc is van short-circuit (kortsluiting)
Hierbij is c bij de formule overigens de elektrische capaciteit (capacitance). Wat minder mysterieus dan geopperd

.
Het geheim ligt er in dat die...geheim is
Bij Intel bijvoorbeeld kun je daar
in principe een range (de ene CPU is de ander niet; ze werken met een marge) voor opvragen voor een specifieke stepping. Ik zeg in principe, want ze willen wel graag weten waarom
Bij de geheugen fabrikanten houden ze die helemaal stil. Volgens mij heeft nog nooit iemand dat kunnen los peuteren.
Geinige slide overigens. Aangezien de laatste 5 jaar juist het stroomverbruik van de gpu als geheel flink hebben zien dalen had ik die stijgende lijn niet verwacht. (Niet dat ik me er in heb verdiept). Aan de andere kant geeft die figuur eigenlijk ook aan dat het geheugen vroeger een stuk minder significant onderdeel van het verbruik voor zijn rekening nam.
De laatste 5? Niet eens Maxwell hoor. Het is alleen maar omhoog gegaan; efficiëntie bij Nvidia is wel gigantisch veel beter geworden, maar het verbruik is niet minder. Let wel, ik heb het dan over het daadwerkelijke verbruik, niet over die afgrijselijke term "TDP" die in veel gevallen gewoon een glasharde leugen is
GF100 ging over de 260W heen, GF110 zat er een 30-40W onder. GK110-300 (780, gecastreerd dus) gaat makkelijk over de 220W, GK110-425 (780 Ti, volledige chip) doet gewoon 270W. GM200 doet ook gewoon 235W. Dat ligt allemaal op grofweg dezelfde lijn, de "uitschieter" is Fermi omdat dat gewoon een stuk stront was. "TDP" was telkens "250W".
Een 680 tel ik niet tussen die grote chips. De kleinere chips zijn juist flink gestegen bij Nvidia. GF104 deed zo'n 130W (geweldige chip), GF114 steeg al naar zo'n 170W. GK104 en GM204 gaan ook zonder moeite over de 185W heen. "TDP" bij deze chips varieerde van 160W tot 195W; GM204 heeft een "TDP" van 165W, wat dus gewoon bullshit is.
Bij AMD is het eigenlijk nog erger. Cypress deed zo'n 150-160W onder load (!), met Cayman was dit al eerder tegen de 200W. Tahiti zat rond de 225, met Hawaii en Fiji zit je tegen de 300 aan. Cypress had een "TDP" van 228W (kwam die dus niet eens aan), de rest was allemaal 250W en Fiji zelfs 275W.
Ik kijk hierbij niet naar Furmark cijfers, want daar hebben we niets aan. Nvidia beperkt dat sinds GF110, terwijl AMD dat niet doet. Dan krijg je van die claims dat GM204 maar tot 275W gaat en Fiji 430W trekt, terwijl dat helemaal niet zo is; Nvidia laat hun GPU gewoon niet op volle snelheid werken met Furmark.
Iedereen heeft een veel te rooskleurige blik op "verbruik" dankzij die schijt term "TDP". Ja, TDP's zijn lager of gelijk gebleven, maar het daadwerkelijke verbruik is toch echt een ander verhaal.
Wat je wel kan zeggen is dat Nvidia hun efficiëntie probleem goed heeft opgelost, terwijl AMD duidelijk moeite heeft met meer uit 28nm te pompen. Tegelijkertijd zie je ook waarom ik zo'n fan van Cypress, Tahiti en Maxwell ben. Wat die chips doen met hun grootte en verbruik is gewoon prachtig. Cypress is gewoon mindblowing vergeleken met GF100. Ik blijf er bij dat Cypress en G80 de twee beste chips van de laatste 15 jaar zijn.
Anoniem: 64119 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 02:14:
Met links en rechts een klein stukje marge zit er in die grafiek een bijna perfect lineair verband tussen stroomverbruik en bandbreedte.
Twee keer zoveel bandbreedte = twee keer zo hoog verbruik.
GDDR5
1500 a
80 Watt vs HBM2 eff 1,5
3200 a
160 Watt
Nee joh, je kijkt verkeerd. De linkerkant van de Y-as is inderdaad verbruik en slaat op de hoogte van de balkjes, maar voor de bandbreedte moet je naar de
lijn kijken, niet de balkjes.
GDDR5 40W: +- 200 GB/s (ik "gok" 228 GB/s

)
GDDR5 65W: +- 300 GB/s (ik "gok" 336 GB/s

)
GDDR5 75W: +- 365 GB/s (ik "gok" 384 GB/s

)
HBM 40W: 512 GB/s
[
Voor 0% gewijzigd door
Werelds op 26-02-2016 11:04
. Reden: Schoonheidsfoutjes :( ]