iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hmm dan moet ik hier toch nog eens goed naar kijken. Ik heb met een 43 inch mijn FOV in de BMW M8 GTE op 101 staan en bij de Skip zelfs op 109 omdat ik prettig vind om de toerenteller te kunnen zien. Hopelijk word ik er ook 1,5 seconde per ronde sneller van maar dat zal wel weer nietPhydomir schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:59:
[...]
Toen ik nog met één scherm reed (24" op ongeveer 60cm van mij af) had ik de FOV op ongeveer 60 staan. Met een groter scherm zal je een iets hogere kunnen pakken maar ik denk dat het verstandig is om niet veel hoger dan 75 te gaan.
Ik ben geen pro (verre van zelfs) maar over wat voor stuur en pedalen beschik je bijvoorbeeld? Sinds ik met loadcell pedalen (Fanatec CSL Elite) rij, ben ik een stuk sneller en constanter dan voorheen. Dat maakte voor mij wel een wezenlijk verschil.Imac2011 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:40:
Vanmorgen Suzuka aangeschaft , wat rondjes gereden / getest , maar zit met veel vragen .Ik heb 1 scherm en wel een 43 inch sony tv , wat met fov zitten proberen en dat scheelde zo al 1,5 sec. , heb veel gelezen , maar twijfel toch over ideale fov.Ten tweede , wat een kut circuit , heb vorige week ook met de FM7 league meegereden met de Porsche , gewoon omdat het kan , kwam erg veel tekort op de rest.Ik had hier al de te verwachtte rondetijd op Suzuka met de Bmw gevraagd , maar daar zit ik erg ver vanaf .....voor mijn gevoel zit ik erg met de grip te tobben , uiteraard zal er veel aan mijn stuurmanskunsten liggen , maar merkte dat ik met fov te veranderen meer overzicht over de lijnen had , frustrerendste is dat ik in het echie jaren op een icc shifter kart heb gereden (hobbymatig) en niet heel ver van de wedstrijdrijders zat op diverse circuits ,dus voor mijn gevoel zie ik iets over het hoofd ?? Iemand van de pro's tips ? Behalve veel oefenen .![]()
Groeten Robin
Imac2011 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:40:
Vanmorgen Suzuka aangeschaft , wat rondjes gereden / getest , maar zit met veel vragen .Ik heb 1 scherm en wel een 43 inch sony tv , wat met fov zitten proberen en dat scheelde zo al 1,5 sec. , heb veel gelezen , maar twijfel toch over ideale fov.Ten tweede , wat een kut circuit , heb vorige week ook met de FM7 league meegereden met de Porsche , gewoon omdat het kan , kwam erg veel tekort op de rest.Ik had hier al de te verwachtte rondetijd op Suzuka met de Bmw gevraagd , maar daar zit ik erg ver vanaf .....voor mijn gevoel zit ik erg met de grip te tobben , uiteraard zal er veel aan mijn stuurmanskunsten liggen , maar merkte dat ik met fov te veranderen meer overzicht over de lijnen had , frustrerendste is dat ik in het echie jaren op een icc shifter kart heb gereden (hobbymatig) en niet heel ver van de wedstrijdrijders zat op diverse circuits ,dus voor mijn gevoel zie ik iets over het hoofd ?? Iemand van de pro's tips ? Behalve veel oefenen .![]()
Groeten Robin
Doubleoz schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:22:
[...]
Hmm dan moet ik hier toch nog eens goed naar kijken. Ik heb met een 43 inch mijn FOV in de BMW M8 GTE op 101 staan en bij de Skip zelfs op 109 omdat ik prettig vind om de toerenteller te kunnen zien. Hopelijk word ik er ook 1,5 seconde per ronde sneller van maar dat zal wel weer niet
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Doubleoz schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:25:
[...]
Ik ben geen pro (verre van zelfs) maar over wat voor stuur en pedalen beschik je bijvoorbeeld? Sinds ik met loadcell pedalen (Fanatec CSL Elite) rij, ben ik een stuk sneller en constanter dan voorheen. Dat maakte voor mij wel een wezenlijk verschil.
In de Skip doe ik vaak van achteren starten om het inhalen te oefenen. Het ontwijken van alle chaos (en inzien/anticiperen dat het fout gaat) is iets wat je kunt leren.Jasper_S1985 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:53:
Na mijn eerste paar racen even een kleine theorie... is het niet gewoon slimmer om superslecht te kwalificeren en dan vanaf achteraan gewoon een veilige race te rijden? Ik ben er nu achter dat een rookierace in het middenveld starten redelijk garantie is voor iemand die in je achterkant rijd bij de eerste bocht
Als je als laatste start heb je het zelf iets meer in de hand en je wint toch altijd wel plaatsen door mensen die crashen. En aangezien ik meerdere malen gehoord heb dat de safety rating het belangrijkst is in de rookie leaque.... Niet echt veel reden om een goede kwalificatie te rijden lijkt me. Of heeft iemand hier een andere mening over?
Voorbeeldje hieronder van vanmiddag (eerst twee laps only).
Ook al is die oud het werkte voor mij nog wel erg goed dus zeker de moeite waard even te doen.Imac2011 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:43:
Ik heb een thrusmaster pro , met t3pa pedalen geloof ik , 3 pedalen , maar dit zijn niet de pro pedalen.Ik heb ook wat met instellingen van ffb gespeeld , scheelde ook wel wat , ik heb ook weinig gevoel bijvoorbeeld bij insturen /in de bocht , ik zie dat ik begin te glijden maar ik voel het nog niet , ook weinig weerstand met insturen bijvoorbeeld.En btw , die 1,5 sec. eraf betekend wel dat ik nog steeds 10 seconden moet zien te vinden <hahaha![]()
![]()
[...]
Mijn gevoel met rijden is denk ik 45% beter geworden.
How to setup Force Feedback in iRacing
En de classic Wheelcheck tool staat in de YouTube post
[ Voor 8% gewijzigd door Blerf op 01-02-2020 20:44 ]
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval!
Riqy schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:23:
PDS geeft ook 1.55 laag aan dacht ik. Mijn tijden in de race zijn lage 57'ers dacht ik
Ik heb het ook wel eens gedacht inderdaad. Maar hoe hoger je kwalificeert, hoe minder mensen voor je die kunnen wrecken waar je last van kunt hebben. Op Spa afgelopen week in de F3 was dat heel duidelijk. Altijd als ik top10 kwalificeerde haalde ik zonder problemen de eerste ronde (of in ieder geval tot aan de bus stop), als ik lager of niet kwalificeerde was ik maar 50/50 om het überhaupt tot Kemmel te schoppen...Jasper_S1985 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:53:
Na mijn eerste paar racen even een kleine theorie... is het niet gewoon slimmer om superslecht te kwalificeren en dan vanaf achteraan gewoon een veilige race te rijden? Ik ben er nu achter dat een rookierace in het middenveld starten redelijk garantie is voor iemand die in je achterkant rijd bij de eerste bocht
Als je als laatste start heb je het zelf iets meer in de hand en je wint toch altijd wel plaatsen door mensen die crashen. En aangezien ik meerdere malen gehoord heb dat de safety rating het belangrijkst is in de rookie leaque.... Niet echt veel reden om een goede kwalificatie te rijden lijkt me. Of heeft iemand hier een andere mening over?
Om te voorkomen dat mensen achterop rijden kun je voor de eerste paar bochten gewoon iets eerder remmen, maar wat minder hard. Dan gaan je remlichten eerder aan, en kunnen de mensen achter je dus beter reageren.
https://www.twitch.tv/podiumesports
Er missen nog wat dingen zoals foto's van de rijders etc, maar het geeft een leuk beeld van wat ze komende maanden gaan doen.
Voor ons is het een eerste publieke test, hopelijk loopt alles vloeiend. Ben helaas alleen af en toe op m'n mobiel aan het kijken dus lastig in te schatten
Ziet er goed uit!NickThissen schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:12:
Mocht iemand het leuk vindeniRacing is al de hele avond hun nieuwe broadcast setup aan het testen met onze ATVO software en de nieuwe graphics
https://www.twitch.tv/podiumesports
Er missen nog wat dingen zoals foto's van de rijders etc, maar het geeft een leuk beeld van wat ze komende maanden gaan doen.
Voor ons is het een eerste publieke test, hopelijk loopt alles vloeiend. Ben helaas alleen af en toe op m'n mobiel aan het kijken dus lastig in te schatten
Paar rondjes mee gekeken, maar die graphics zijn wel erg goed
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Kwalificeren in de top 6 is een prima uitgangspunt. Maar soms weer je tijdens de ronde al dat je in het middenveld komt. Of de SoF is zo hoog dat je machinaal in het middenveld start. Dan vond ik (zeker bij de kwetsbare skip) het vaak een betere optie om ergens achteraan te starten. In de eerst 3 rondes vallen er gemiddeld wel 5 tot 10 spelers weg. Soms nog met zelfs.SytseHartvelt schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:27:
[...]
Ik heb het ook wel eens gedacht inderdaad. Maar hoe hoger je kwalificeert, hoe minder mensen voor je die kunnen wrecken waar je last van kunt hebben. Op Spa afgelopen week in de F3 was dat heel duidelijk. Altijd als ik top10 kwalificeerde haalde ik zonder problemen de eerste ronde (of in ieder geval tot aan de bus stop), als ik lager of niet kwalificeerde was ik maar 50/50 om het überhaupt tot Kemmel te schoppen...
Om te voorkomen dat mensen achterop rijden kun je voor de eerste paar bochten gewoon iets eerder remmen, maar wat minder hard. Dan gaan je remlichten eerder aan, en kunnen de mensen achter je dus beter reageren.
De kans dat je daar dan bij betrokken bent is veel kleiner.
Tijdens zulke races is het echt lastig om nog iets te stijgen, want als ik me niet vergis verlies je irating als je buiten de top 10 eindigt, toch?
Het was leuk knokken tegen degene met een iets hogere irating, maar de aliens die 1:21 laag rijden tijdens de race zijn gewoon binnen een ronde al weg.
Veel rijden, ik had in het begin dat ik startte met AC tegen de 100 rondjes nodig om mee te komen in de middenklasse op een circuit.Imac2011 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:43:
Ik heb een thrusmaster pro , met t3pa pedalen geloof ik , 3 pedalen , maar dit zijn niet de pro pedalen.Ik heb ook wat met instellingen van ffb gespeeld , scheelde ook wel wat , ik heb ook weinig gevoel bijvoorbeeld bij insturen /in de bocht , ik zie dat ik begin te glijden maar ik voel het nog niet , ook weinig weerstand met insturen bijvoorbeeld.En btw , die 1,5 sec. eraf betekend wel dat ik nog steeds 10 seconden moet zien te vinden <hahaha![]()
Nu is het wel wat beter, maar ik heb per baan nog steeds wel wat extra tijd nodig.
Rijden, filmpjes kijken en weer rijden, veel vergelijken!
En dan kom je op een niveau waar dat niet meer werkt, de hoogste splits met de ovals word er nog wel eens heeeel clean gereden...StealthyPeanut schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:39:
Kwalificeren in de top 6 is een prima uitgangspunt. Maar soms weer je tijdens de ronde al dat je in het middenveld komt. Of de SoF is zo hoog dat je machinaal in het middenveld start. Dan vond ik (zeker bij de kwetsbare skip) het vaak een betere optie om ergens achteraan te starten. In de eerst 3 rondes vallen er gemiddeld wel 5 tot 10 spelers weg. Soms nog met zelfs.
De kans dat je daar dan bij betrokken bent is veel kleiner.
Ook weer een kwestie van letten op de dag en wie er rijden.
Top split en SOF <1600, achteraan starten en de mensen met 3 namen ontwijken.
Top split en SOF >2000, even extra je best doen met qualy
Ik vind de nieuwe overlay erg handig aangezien je met de practice voor de race even snel de SOF kan zien.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
iRating is een vrij standaard ELO-systeem. Achter mensen met 5k iRating eindigen is dus helemaal geen probleem, sterker nog, dat is de verwachting. Uitgangspunt is ongeveer dat als je eindigt op de plek die je autonummer is, je ongeveer breakeven bent. Als dat ergens helemaal onderin is moet je nog wel een paar plekjes stijgen voor breakeven, maar dat lukt vaak wel als je het clean houdt.Alouwerse schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:11:
De laatste tijd word ik in de BMW M8 klasse steeds in races geplaatst met kennelijk een sof van rond de 2500. Gisteren had ik met mijn irating van rond de 1750 auto nummer 16, auto’s 1 en 2 hadden een irating van 5500 tot 6000.
Tijdens zulke races is het echt lastig om nog iets te stijgen, want als ik me niet vergis verlies je irating als je buiten de top 10 eindigt, toch?
Het was leuk knokken tegen degene met een iets hogere irating, maar de aliens die 1:21 laag rijden tijdens de race zijn gewoon binnen een ronde al weg.
Met mijn 43 inch, 120 cm kijkafstand heb ik nu een FOV van 70 met een offset X van -1.00.
Ik weet niet of het een gangbare instelling is of dat jullie nog tips hebben waar ik niet aan heb gedacht maar dan hoor ik het graag.
De enige tip die ik kan geven is om het beeldscherm dichter naar je toe te halen, waardoor je FoV hoger kan. Maar 70 is mijn inziens echt te hoog en dat geeft echt nadelen bij het goed inschatten van snelheid, afstand en bochten.Doubleoz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:23:
Ik blijf toch maar worstelen met de juiste FOV instelling. Volgens iRacing zou mijn ideale FOV 47 zijn maar vind dat persoonlijk niet prettig rijden. Dit kan ik wel tot op zekere hoogte corrigeren met de camera instelling offset X maar als ik die te ver naar achteren zet en ik wil naar rechts kijken, dan zie ik alleen maar een stoel.
Met mijn 43 inch, 120 cm kijkafstand heb ik nu een FOV van 70 met een offset X van -1.00.
Ik weet niet of het een gangbare instelling is of dat jullie nog tips hebben waar ik niet aan heb gedacht maar dan hoor ik het graag.
Met een aangeraden FoV van 47 is 'smokkelen' naar 70 echt niet ok.
Doubleoz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:12:
Dank voor je suggestie @JoepW. Ik heb net even een nieuwe calculatie gemaakt o.b.v. kijkafstand van 80 cm i.p.v. 120 cm en kom dan uit op een FOV van 67. Dat komt al meer overeen met mijn huidige settings.
Je zou eventueel irFFB kunnen proberen. Dit had bij mij positief effect op mijn FFB. Maar op gegeven moment zit je aan de Max capaciteit van de gear dat je gebruikt.Imac2011 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:43:
![]()
[...]
Doubleoz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:54:
[...]
Je zou eventueel irFFB kunnen proberen. Dit had bij mij positief effect op mijn FFB. Maar op gegeven moment zit je aan de Max capaciteit van de gear dat je gebruikt.
Zoals je zegt, rondjes maken is key en vooral ook je zelf de tijd geven in de opstelling, auto etc.. Dan komt het gevoel van zelf denk ik persoonlijk. ( en dan komt er ergens vast een keer een cap op je spullen ) maar goed dan ben je al even onderweg hoorImac2011 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:04:
Bedankt voor de tips iedereen trouwens ,.De ffb heb ik opnieuw ingesteld na het zien van diverse filmpjes en lezen van diverse sites.Voelt nu beter aan , voor nu afdoende in ieder geval.Merk dat heel geconcentreerd de juiste lijnen rijden veel uitmaakt , evenals het trailbraking gebeuren waarmee ik wat harder door de bochten kan en meer stuur door de bocht heen heb , auto is veel stabieler zo.Waarschijnlijk ben ik toch iets te fanatiek met remmen en vooral gasgeven , beter doseren levert ook al veel winst.Grootste probleem voor mij is toch echt de feedback /aanpassen aan het simmen/gamen.Mis het gevoel wat ik wel heb/had als ik met mijn 125cc schakel kart op mijn maximum in ,door en uit de bocht ging .Vooral het driftpunt mis ik heel erg.Zoals gezegd , kwestie van aanpassen en veel oefenen
![]()
[...]
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Uiteraard werkt dit op een gegeven moment niet meer ivm hogere SoF. Ik rij tegen de 2k aan en daar is het met de BMW niet te doen. Skip heb ik niet getest.raymondw schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:16:
[...]
En dan kom je op een niveau waar dat niet meer werkt, de hoogste splits met de ovals word er nog wel eens heeeel clean gereden...
Ook weer een kwestie van letten op de dag en wie er rijden.
Top split en SOF <1600, achteraan starten en de mensen met 3 namen ontwijken.
Top split en SOF >2000, even extra je best doen met qualy

Edit: Nog eens -0.08SR en -89iR dus.
Allemaal extra teleurstellend omdat ik dus juist verhoudingsgewijs best snel ben op Zandvoort. Dat ik het dan alle vier de races van deze week door eigen domme fouten laat liggen is zuur.
[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 02-02-2020 15:03 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
YouTube: YouTube
je video staat op private....Doubleoz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:14:
Zojuist BMW fixed race gereden op Zandvoort. Lag keurig op een 4e plaats toen vervolgens dit gebeurde:
Zondag op Zandvoort... het was vandaag voor mij ook een puinhoopje mensen die 3 man sterk proberen door de Tarzan te slingeren met als eind stand achterste voren. Altijd op zondag middag heb ik het gevoel dat mensen overmoedig worden. Al met al geen irating verloren ook niet echt veel sr. Maar goed blijft niet leuk als je rond getikt word..Doubleoz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:14:
Zojuist BMW fixed race gereden op Zandvoort. Lag keurig op een 4e plaats toen vervolgens dit gebeurde:
Na lang zoeken het euvel gevonden via deze linkSytseHartvelt schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:39:
Hier geen problemen @Yannic92, ben bang dat er aan jouw kant iets fout gaat.
Echter kan ik nu alleen racen zonder geluid. Zodra mijn koptelefoon aansluit dan heeft die geen zin meer. Dit heeft ook effect op Spotify want die speelt dan ook geen muziek meer.
Update 20:50: alle Realtek drivers verwijderd en via MSI site weer opnieuw gedownload en het werkt weer. Maar bizar dat dit het probleem was haha!
[ Voor 12% gewijzigd door Yannic92 op 02-02-2020 20:51 ]
Helaas alledrie de races mijn quick repair moeten gebruiken. Eerste race een gespinde @Doubleoz niet kunnen ontwijken. Tweede race aangetikt door iemand die gespind was en net wegreed toen ik erlangs kwam. Sorry op de private chat gekregen, dus all is well
Uiteindelijk in de races wel (zonder draft) nog 59'ers gereden. Voor degenen die écht niet geloven dat ik zo traag ben: helaas, mijn pedalen doen het prima, ik heb het nog gecheckt
Edit: Nog even een toevoeging op het gesprek dat we hadden toen ik riep dat ik iedereen er langs ging laten. Dat was een béétje overdreven gesteld, no worries
[ Voor 26% gewijzigd door Wormaap op 02-02-2020 22:27 ]
Haha, yep, je deed wat je kon doen maar ik zag je net niet op tijdDoubleoz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:29:
@Wormaap en ik stond nog wel stil 😬 maar wel balen voor je, nogmaals sorry. Ik was overigens blij dat ik geen VR had want je kwam recht op me af haha

Racing incident, als er iemand wat te verwijten viel was ik het denk ik. Iemand anders was vast wel om je heen gekomen
Eerste keer zegt'ie...gerard27 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:28:
eerste keer bmw 12.0 maar inverted start positie is wel leuke chaos

* Wormaap heeft nog veel te leren...
[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 02-02-2020 22:33 ]

als je de 130r bedoel die is alleen een klein beetje liften tot de apex en dan weer volgas misschien stuur je teveel met zulke snelheden heb je bijna geen stuur input nodigImac2011 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:43:
Voor mij was het er 1 om snel te vergeten , kon voor geen meter rondkomen , bij de 2e race zat ik niet op te letten en had ik valse start , dacht dat ik nr1 was, en einde rechte stuk maar weer aan de kant gaan staan tot iedereen voorbij was , stop and go gehad in de pits en een keer schade , downshifter weigerd ook helaas
regelmatig , dus uit nijd nog ergens achter in het veld paar rondjes gedraaid door het gras..3e race ging een stuk beter , alleen weer eerste bocht helemaal aan de buitenkant door het vuil en maar weer gewacht tot hele veld voorbij was.Ik laat heel veel liggen in de bocht na het rechte stuk en ergens achterin die lange doordraaier , als ik zie hoe hard jullie daar in gaan / door gaan ??
Snap er geen reet van , zal wel aan mij liggen , maar paar keer geprobeerd mee te gaan / volgen , maar ik mis grip en vlieg eraf , al met al kom ik nog steeds 6 seconden te kort vanaf mijn snelste tijd , en die rijdt ik maar enkele keer.Ga maar weer filmpjes kijken , tot de volgende keer.
Wormaap schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:50:
@Imac2011: De BMW weigert een downshift als je toeren nog te hoog zijn. Als je downshifts mist, kan het dus zijn dat je gewoon te vroeg probeert te schakelen. Dat uiteraard onder de aanname dat je bedoelt dat de auto in-game downshifts mist, en niet de hardware die je gebruikt
SytseHartvelt schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:10:
Bij het 50-bordje gas los, insturen en een stukje gras aan de binnenkant meepakken met je linkerwielen, en zodra je op de apex bent weer vol het gas erop stampen, je runt genoeg downforce om grip te houden.
Wellicht helpt deze track guide je: YouTube: iRacing | 'LETS LEARN THE TRACK' | IMSA @ SUZUKA | BMW M8 GTEImac2011 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:43:
Voor mij was het er 1 om snel te vergeten , kon voor geen meter rondkomen , bij de 2e race zat ik niet op te letten en had ik valse start , dacht dat ik nr1 was, en einde rechte stuk maar weer aan de kant gaan staan tot iedereen voorbij was , stop and go gehad in de pits en een keer schade , downshifter weigerd ook helaas
regelmatig , dus uit nijd nog ergens achter in het veld paar rondjes gedraaid door het gras..3e race ging een stuk beter , alleen weer eerste bocht helemaal aan de buitenkant door het vuil en maar weer gewacht tot hele veld voorbij was.Ik laat heel veel liggen in de bocht na het rechte stuk en ergens achterin die lange doordraaier , als ik zie hoe hard jullie daar in gaan / door gaan ??
Snap er geen reet van , zal wel aan mij liggen , maar paar keer geprobeerd mee te gaan / volgen , maar ik mis grip en vlieg eraf , al met al kom ik nog steeds 6 seconden te kort vanaf mijn snelste tijd , en die rijdt ik maar enkele keer.Ga maar weer filmpjes kijken , tot de volgende keer.
Inderdaad een Racing incident maar jou valt ook niks te verwijten. Het was op een ongelukkige plek op het circuit na een blinde bocht.Wormaap schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:32:
[...]
Racing incident, als er iemand wat te verwijten viel was ik het denk ik. Iemand anders was vast wel om je geen gekomen
@GK86 jammer van je DQ. Had de popcorn al klaar staan voor een gevecht tot aan de finish haha
Ik heb ooit mn g29 ingesteld, vanavond dit maar eens doen!Blerf schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:33:
[...]
Ook al is die oud het werkte voor mij nog wel erg goed dus zeker de moeite waard even te doen.
Mijn gevoel met rijden is denk ik 45% beter geworden.
[YouTube: How to setup Force Feedback in iRacing]
How to setup Force Feedback in iRacing
En de classic Wheelcheck tool staat in de YouTube post
Ik weet niet of je tijdens de sessie gisteren hulp heb gevraagd/gekregen, maar anders zou je misschien een keer een replay kunnen posten zodat mensen met ervaring kunnen zien waar je de tijd laat liggen.Imac2011 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:46:
Ik zal het morgen nog eens checken , of ik het alleen heb bij de bmw of dat ik het op de xbox ook heb.Morgenavond probeer ik de FM7league weer mee te rijden.Weer achteraan vrees ik![]()
[...]
Dan kom je daar niet hard genoeg aan en verlies je veel tijd bij je vorige bocht. Zeker omdat het zo'n lang stuk is.
Dit helpt inderdaad wel. Het kleine stukje dat Joep met me meegekeken heeft leverde al een halve seconde opRaimond613 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:49:
[...]
Ik weet niet of je tijdens de sessie gisteren hulp heb gevraagd/gekregen, maar anders zou je misschien een keer een replay kunnen posten zodat mensen met ervaring kunnen zien waar je de tijd laat liggen.
Raimond613 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:49:
[...]
Ik weet niet of je tijdens de sessie gisteren hulp heb gevraagd/gekregen, maar anders zou je misschien een keer een replay kunnen posten zodat mensen met ervaring kunnen zien waar je de tijd laat liggen.

anc schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:55:
[...]
Dan kom je daar niet hard genoeg aan en verlies je veel tijd bij je vorige bocht. Zeker omdat het zo'n lang stuk is.
Ik rij in VR en dat is behoorlijk intensief. Na de sessie kan ik me gaan douchen en moet ik mijn oculus aan de waslijn hangen.

MDenessen schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:29:
Gisteren weer genoten van de Got races. Ik zat steeds in het middenveld met veel rijders die ongeveer even sterk zijn. Dat ik niet in de top 10 ben geeindigd vind ik niet zo'n probleem, het gaat me vooral om het competitief racen en het verbeteren van mijn race skills. Wel een paar leuke inhaalpogingen gedaan.
Ik rij in VR en dat is behoorlijk intensief. Na de sessie kan ik me gaan douchen en moet ik mijn oculus aan de waslijn hangen.
Spoon, die bocht voor het lange rechte stuk voor 130R, vind ik zelf ook lastig om goed te krijgen. Ik nam'm gisteravond meestal te langzaam of te snel (gelukkig brede uitloopstrookImac2011 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:24:
Ik moet daar wel liften om niet buiten de baan te raken , maar idd de bocht ervoor lukt me niet goed , gister paar keer geprobeerd iemand te volgen , maar houdt de bmw niet op de lijn.Ik zal wel hele vreemde lijnen rijden ofzo , geen idee.Blijf ook slecht gevoell/geen gevoel in stuur houden , net FM7 geprobeerd en daar voelt stuur wel goed aan , toch nog maar eens kijken naar de instellingen , zie toch iets over het hoofd denk ik.
[...]
Ja die bocht is listig, sta je ook snel achterstevoren. Ik keek net even een filmpje van Dave Cam wordt voor mij ook weer puzzelen. Met GT Sport had ik hem aardig onder de knie. Lay out op Iracing ziet er weer helemaal anders uit.Wormaap schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:15:
[...]
Spoon, die bocht voor het lange rechte stuk voor 130R, vind ik zelf ook lastig om goed te krijgen. Ik nam'm gisteravond meestal te langzaam of te snel (gelukkig brede uitloopstrook), en maar een enkele keer goed. Wat mij daar hielp is, als ik door kreeg dat ik'm niet helemaal goed ging nemen, de bocht wat op te offeren om zo snel mogelijk recht te staan en weer op het gas te kunnen. Anders ben je het hele rechte stuk langzamer, en dat kost heel veel tijd.
Rot jonggerard27 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:28:
eerste keer bmw 12.0 maar inverted start positie is wel leuke chaos
Herkenbaar, maar ook zonder VR kan je het warm krijgen. Mijn brein moet ook altijd even afwinden, ik hoef na de race echt niet direct naar bed want dat heeft geen enkel zin.MDenessen schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:29:
Grappig, daar heb ik zelf dan weer helemaal geen last van. Ook niet in VR. Insert 'dat komt doordat je traag bent'-grappen hierLuckeh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:39:
[...]
Herkenbaar, maar ook zonder VR kan je het warm krijgen. Mijn brein moet ook altijd even afwinden, ik hoef na de race echt niet direct naar bed want dat heeft geen enkel zin.
Gisteren in totaal tussen de Skip, Bathurst-training en GoT-League grofweg zeven uur gereden, maar eigenlijk nergens last van. Zal van de zomer wel anders worden denk ik

haha ik moet zeggen dat ik normaal ook niet zoon fan van de m8 ben maar vind de baseline best wel goed rijden stukken beter dan de fefe gt3 vorig seizoenScr33x0r schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Rot jongMan man man, ik heb geen idee waar ik nog 4 tienden moest vinden.. Sowieso niet mijn auto de M8.. blijft ook zo. Hopelijk volgend seizoen iets anders..
Vanaf plek 14 naar de eerste plek gereden alleen 1 penalty point. Ging na de race van 2,76 naar 2,77 safety rating...
Je SR wordt (naar het schijnt) gebaseerd op een rollend gemiddelde van de laatste 1000 bochten die je hebt gereden, met een weging naar recente races. Dat maakt het een beetje ondoorzichtig hoe veel je erbij krijgt of verliest na een individuele race.Jasper_S1985 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:32:
Zojuist mn eerste win behaald in iracing woohoo!
Vanaf plek 14 naar de eerste plek gereden alleen 1 penalty point. Ging na de race van 2,76 naar 2,77 safety rating...Krijg je alleen een beetje punten bij een compleet foutloze race??
Maar gefeliciteerd met je win!
onsgeluk schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:25:
Kan het zijn dat er vanavond niets gestreamd wordt? YouTube doet niets...
Gisteren verstek moeten laten gaan vanwege een wedstrijd van m'n zoon en eerder deze avond lopen zoeken op de site van iRacing hoe ik de race kon joinen als toeschouwer. Helaas, ik zal wel over de optie heen hebben gekeken. Het enige wat ik kon vinden is het joinen van de GoT league om te racen. Maar om alleen te kijken dan een auto en een track aanschaffen vond ik een beetje ver gaan. Komende zondag maar weer een poging wagen via youtube… Als alles een beetje op z'n plaats valt het nieuwe seizoen voorzichtig mee gaan doen. Voorlopig eerst even oefenen.Doubleoz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:24:
Je kan wel ook als spectator joinen. Ik weet niet of je dat wist?
Sorry dat ik op je instuurde Patrick in race 3. Ik dacht dat ik genoeg ruimte gaf. Gelukkig kon jij gewoon doorrijden volgens mij.
Was de eerste keer op mijn nieuwe rig, dus ik moet nog wat dingen finetunen hier en daar. Stoel moet nog wel een cm of 3 naar voren. Moest nu net te ver onderuit gezakt zitten.
[ Voor 13% gewijzigd door StealthyPeanut op 04-02-2020 06:52 ]

Gevolg was wel dat ik race 3 vanaf pole mocht starten. Nog nooit gedaan met rollende start, en aan de reacties te horen ging ik wat vroeg op m'n gas

[ Voor 5% gewijzigd door BM op 04-02-2020 08:19 ]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
( race incidents can happen )
Maar dit baantje is me er wel een in de BMW en zijn onderstuur galore.
Suzuka blijft toch één van mijn favoriete tracks
Video van zondag
Video van maandag
Met maar 1 incident zou je toch flink meer SR moeten krijgen. Waarschijnlijk heb je incidents in de practice of qualification gehad, of na de finish? Die tellen ook mee alleen iets minder (practice weet ik niet zeker, qualificatie zeker wel).Jasper_S1985 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:32:
Zojuist mn eerste win behaald in iracing woohoo!
Vanaf plek 14 naar de eerste plek gereden alleen 1 penalty point. Ging na de race van 2,76 naar 2,77 safety rating...Krijg je alleen een beetje punten bij een compleet foutloze race??
Helaas moet je volgens mij voor spectating ook de auto en track aanschaffen.onsgeluk schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:51:Maar om alleen te kijken dan een auto en een track aanschaffen vond ik een beetje ver gaan.
De SR wordt toch berekend over jouw laatste x aantal bochten of kilometers? Als je dan hele slechte races hebt gehad, zal een 1x race wel helpen, maar bij de volgende race zal je hier pas echt grote stappen mee maken denk ik.NickThissen schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:49:
[...]
Met maar 1 incident zou je toch flink meer SR moeten krijgen. Waarschijnlijk heb je incidents in de practice of qualification gehad, of na de finish? Die tellen ook mee alleen iets minder (practice weet ik niet zeker, qualificatie zeker wel).
Hangt ook weer af van de klasse die je rijdt. In D krijg je veel meer SR beloning dan in C of hoger.
Track wel denk ik. Auto volgens mij niet. Tegenwoordig kan je ook de auto's los downloaden ook al heb je die niet gekocht. Zelfde als dat je voor multi-class races niet meer alle auto's nodig hebt.NickThissen schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:49:
Helaas moet je volgens mij voor spectating ook de auto en track aanschaffen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Dit inderdaad. Je moet wel alle auto's gedownload hebben, anders krijg je een obscure foutmelding. Daar heb ik ooit zelf een kwartier naar zitten zoekenPhydomir schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:13:
[...]
Track wel denk ik. Auto volgens mij niet. Tegenwoordig kan je ook de auto's los downloaden ook al heb je die niet gekocht. Zelfde als dat je voor multi-class races niet meer alle auto's nodig hebt.
Jammer is wel dat je tracks niet kan downloaden zonder ze te kopen, terwijl dat bij auto's wel kan.
[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 04-02-2020 09:16 ]
Sorry jongens.
Tweede race 3e geworden, dat had tweede kunnen zijn als ik de laatste chicane niet volledig afsneed
Dit is nou juist de reden dat ik sim raceMaikyM schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:24:
Afgelopen zondag inderdaad heerlijke races gehad. Race 1 & 3 was het redelijk close met @Maurice W maar niet genoeg snelheid om in te halen en uiteindelijk af moeten haken door zelf foutjes te maken 🙈. Race 2 ging clean tot de laatste ronde spoon met iets teveel wielspin met rechtsachter de kerb aantikken en dan aan de binnenkant van de bocht het hele veld aan je voorbij te zien gaan.
Op de baan close racen met tweakers van hetzelfde niveau. Dan maakt het niet uit of je nou vooraan, in het middenveld of achteraan raced.
Inderdaad!! Moet zeggen dat ik uiteindelijk niet eens echt naar het resultaat heb gekeken. Alleen dat ik het jammer vond dat de races al af waren gelopen. Maakt ook heel veel van de frustratie van de series van afgelopen week goedMaurice W schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:30:
[...]
Dit is nou juist de reden dat ik sim race![]()
Op de baan close racen met tweakers van hetzelfde niveau. Dan maakt het niet uit of je nou vooraan, in het middenveld of achteraan raced.
Ik heb het incident na de race ook nog terug gekeken maar ik hou het op een race incident. Ik kon in ieder geval geen kant meer op in de bocht en voor de bocht afremmen was ook niet te rechtvaardigen voor mij. Shit happens maar no hard feelings:) Had graag nog langer met je willen racen op de baan vooraan in het veld.StealthyPeanut schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 06:51:
Redelijke races gehad gisteren. Helaas op deze baan nog niet echt een ritme gevonden op verschillende plekken. En daardoor teveel instuurfoutjes. Leuke gevechten gegaan nog met Arjan, Bob en Patrick. Helaas door eigen fouten niet lang weerstand kunnen bieden.
Sorry dat ik op je instuurde Patrick in race 3. Ik dacht dat ik genoeg ruimte gaf. Gelukkig kon jij gewoon doorrijden volgens mij.
Was de eerste keer op mijn nieuwe rig, dus ik moet nog wat dingen finetunen hier en daar. Stoel moet nog wel een cm of 3 naar voren. Moest nu net te ver onderuit gezakt zitten.
Op naar volgende week dan maar. Rest van de week maar ff lekker oefenen op de baan in practice

Als je dus in C-klasse gemiddeld 1 incident per 30 bochten hebt, dan kom je uit op een SR van 3. In B kom je daarmee op 2 en in A zelfs daar onder.
De zaagtandjes op de hele nummers zijn om dat iRacing je daar een SR-bonus geeft om te voorkomen dat je tussen klasses gaat flipperen. Die ene race waarin je in één klap +0.49 SR krijgt komt dus niet doordat je zó veilig reed, maar omdat je een heel getal voorbij bent gegaan en een 0.4SR bonus krijgt
Klopt ook wel, maar het is denk ik waarschijnlijker dat er voor of na de race incs zijn gehaald, veel mensen weten namelijk niet dat die ook gewoon meetellen en dat is wel zondeStealthyPeanut schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:02:
[...]
De SR wordt toch berekend over jouw laatste x aantal bochten of kilometers? Als je dan hele slechte races hebt gehad, zal een 1x race wel helpen, maar bij de volgende race zal je hier pas echt grote stappen mee maken denk ik.
Hangt ook weer af van de klasse die je rijdt. In D krijg je veel meer SR beloning dan in C of hoger.
Merkte vorig jaar dat er idd incidenten werden meegenomen na de finish.
Ik reed daarom maar een extra ronde na de race, btje uitrij tempo.
Maar onlangs in de Legends race werd ik na de race gebombardeerd, die was niet zichtbaar in de resultaten.
Daarbij zag ik Dave Cam na een Mt Panorama race ook een vliegkunstje maken.
Als je over de finish rijdt, draait er in Black Box 1 nog een klokje (meestal iets van 1,5 minuten resterend). In die tijd telt je SR nog. Op een gegeven moment switched dat klokje naar, bijvoorbeeld, 45 minuten resterend (dat gebeurt wanneer iedereen gefinished is). Dan is de sessie officieel voorbij en kun je doen en laten wat je wilt.raymondw schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:57:
@NickThissen is dat echt zo? Of alleen in bepaalde klassen?
Maar onlangs in de Legends race werd ik na de race gebombardeerd, die was niet zichtbaar in de resultaten.
De race is pas over wanneer iedereen over de finish is. Pas daarna tellen incs niet meer mee. Zit er nog iemand in zijn laatste ronde, dan tellen bij iedereen de incs nog.raymondw schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:57:
@NickThissen is dat echt zo? Of alleen in bepaalde klassen?
Nee, die staat juist helemaal verkeerd. Als je zo gaat rijden ben je verkeerd bezig, Maurice rijdt met VR en dit is de replay die hij achteraf op youtube zet van de cockpit view.Imac2011 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:17:
@Maurice W Zoals het beeld eruit ziet bij jouw filmpjes , is dat hoe het er ongeveer uit moet zien als je fov goed staat ? Dan heb ik het bij mij schijnbaar toch niet goed staan nog , de baan lijkt bij jou veel overzichtelijker .
Er is al een paar post een video gepost over de FoV, maar het komt er op neer dat je jou beeldscherm als raam moet zien naar wat er in de Sim gebeurd. Dus hoe dichter je op het scherm zit hoe meer je kan zien. Als jij jou scherm heel ver weg zet kan je dus maar heel weinig zien en alleen recht naar voren kijken.
Nee, dit is geen correcte weergave. Ik rij in VR, mijn videos zijn enkel opgenomen replays.Imac2011 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:17:
@Maurice W Zoals het beeld eruit ziet bij jouw filmpjes , is dat hoe het er ongeveer uit moet zien als je fov goed staat ? Dan heb ik het bij mij schijnbaar toch niet goed staan nog , de baan lijkt bij jou veel overzichtelijker .
Voor zover ik weet dien je je FOV in te stellen conform het ingame menu van iRacing.
Daarnaast zou ik deze tutorial eens lezen.
Zoals mijn videos er uit zien is de juiste FoV volgens de calculator met een afstand van mijn ogen tot aan het scherm gelijk aan de breedte van het scherm zonder bezels.Imac2011 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:17:
[ Voor 192% gewijzigd door JoepW op 04-02-2020 22:46 ]
We hebben een VR topic beschikbaar
VR Racing
Ik heb daar mijn recente ervaring met triple en VR gepost, laatste tijd vooral iRacing gereden.
Ik heb mijzelf afgelopen zondag met de 40% korting een 2 jarig abonnement op iRacing cadeau gedaan. Hierbij heb ik Joep als referral opgegeven dus die $10 referral bonus zou binnen moeten zijn.
Inmiddels na een aantal Mazda MX-5 races gepromoveerd naar de D klasse. Op dit moment even aan het oriënteren welke richting ik op ga qua series want er moet natuurlijk weer wat gekocht worden
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met (league) racen, begonnen in de tijd van Grand Prix 3 (back in 2000), Grand Prix 4, F1 Challenge 99-02 & mods, TOCA Touring Car en nog vele andere games. Daar heb ik een aardig aantal jaren plezier aan beleeft. Daarna nog wel veel race games gedaan maar niet meer in league verband. De afgelopen 2 jaar dit weer actief opgepakt en het afgelopen jaar meegedaan in de Inside Line Racing league met F1 2019 op de PS4.
Toch zag ik ook vaak iRacing voorbij komen, veel goede berichten over gelezen, en ook hoe realistisch het zou zijn. Vooral het racen met 'dichte' auto's vind ik erg gaaf. Het doel voor mij met iRacing is voor nu in ieder geval ervaring op doen met deze game en uiteindelijk in een team een endurance mee te doen zoals bijvoorbeeld de Bathurst 12 Hour of een soortgelijk event.
Ik kijk er in ieder geval naar uit om met jullie in de GoT League mee te racen. Ik heb mij afgelopen zondag al aangemeld via de got-racing.eu website maar tot op heden nog geen bevestiging mogen ontvangen, ik kan ook nog niet inloggen op de website.
Aangezien je eerst jouw GoT nick name niet had ingevuld heb ik de registratie weer verwijderd en na e-mail contact heb jij je weer geregistreerd op de site en daar sta je nu ook als gebruiker aangemeld.Game-Freak schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:27:
Goedemiddag allemaal,
Ik heb mijzelf afgelopen zondag met de 40% korting een 2 jarig abonnement op iRacing cadeau gedaan. Hierbij heb ik Joep als referral opgegeven dus die $10 referral bonus zou binnen moeten zijn.
Inmiddels na een aantal Mazda MX-5 races gepromoveerd naar de D klasse. Op dit moment even aan het oriënteren welke richting ik op ga qua series want er moet natuurlijk weer wat gekocht worden
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met (league) racen, begonnen in de tijd van Grand Prix 3 (back in 2000), Grand Prix 4, F1 Challenge 99-02 & mods, TOCA Touring Car en nog vele andere games. Daar heb ik een aardig aantal jaren plezier aan beleeft. Daarna nog wel veel race games gedaan maar niet meer in league verband. De afgelopen 2 jaar dit weer actief opgepakt en het afgelopen jaar meegedaan in de Inside Line Racing league met F1 2019 op de PS4.
Toch zag ik ook vaak iRacing voorbij komen, veel goede berichten over gelezen, en ook hoe realistisch het zou zijn. Vooral het racen met 'dichte' auto's vind ik erg gaaf. Het doel voor mij met iRacing is voor nu in ieder geval ervaring op doen met deze game Sim en uiteindelijk in een team een endurance mee te doen zoals bijvoorbeeld de Bathurst 12 Hour of een soortgelijk event.
Ik kijk er in ieder geval naar uit om met jullie in de GoT League mee te racen. Ik heb mij afgelopen zondag al aangemeld via de got-racing.eu website maar tot op heden nog geen bevestiging mogen ontvangen, ik kan ook nog niet inloggen op de website.
Is de bevestiging misschien in de spambox gekomen?
Maar het moet dus werken nu...
En btw: Welkom!
PS. Ik heb een kleine aanpassing in jouw tekst gedaan

@Blerf Thanks, ik ga er in ieder geval voor zo min mogelijk te 'botsen'
Deze week maar even de BMW M8 GTE kopen, dan kan ik een rondje meerijden.
quote: Alex GustafsoniRacing is currently investigating an issue with the Race Control system.
For track configurations where the Start and Finish lines are in different locations, there appears to be an issue where everyone behind the leader starts the race one lap up.
As a precaution, and to ensure a fair racing experience, we have temporarily disabled all Official iRacing Series that currently utilize track configurations where the Start and Finish line are different. You will not be able to find these Series until this issue is resolved. This includes the following Series:
- BMW 12.0 Challenge
- Fanatec Global Challenge
- Formula Sprint
- IMSA Michelin Pilot Challenge
- IMSA Sportscar Championship
- iRacing Le Mans Series
- VRS GT Endurance Series
- VRS GT Sprint Series
We are working on a fix for this issue.
Bron: https://members.iracing.com/jforum/posts/list/3697766.pagequote: Alex GustafsonWe have identified the issue, created a fix, deployed it to our testing environment, and have verified it is functional.
Standby for a Hotfix deployment, beginning at 01:00pm EST today.
en patch timing: https://members.iracing.c...ist/3697854.page#11893368
[ Voor 3% gewijzigd door JoepW op 05-02-2020 15:43 ]
Welkom,Game-Freak schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:27:
Goedemiddag allemaal,
Toch zag ik ook vaak iRacing voorbij komen, veel goede berichten over gelezen, en ook hoe realistisch het zou zijn. Vooral het racen met 'dichte' auto's vind ik erg gaaf. Het doel voor mij met iRacing is voor nu in ieder geval ervaring op doen met deze game en uiteindelijk in een team een endurance mee te doen zoals bijvoorbeeld de Bathurst 12 Hour of een soortgelijk event.
Ik vind zelf de Skip barber een goed vervolg op de MX5.
Echter is dit natuurlijk geen dichte auto, in mijn ogen wel een leuke populaire series met heel veel actieve racers.
Maar als ik het zo hoor heb je al wat race ervaring dus wellicht kan je instappen in de BMW.
Tot snel on track!
Updates aan je rig showen? > Het grote 'show je race-rig' topic
Je (racing)hardware (en mods) bespreken? > Racesturen, servo's en pedalen