Ja, en ik prefereer een indentation ten grootte van 4 spaties, niet 2

Een tab daarin tegen kan het volgende zijn:
- Voeg 2, 3, 4 of 8 spaties in
Precies! Perfect toch!

Een tab kan álles zijn wat jij instelt

- Voeg spaties toe tot dat de cursor op een meervoud van 2, 3, 4 of 8 staat
Nee, ik wil gewoon geen spaties. Nergens. Het moeten tabs zijn om de reden hierboven: dan kan iedereen zelf bepalen hoe zijn code wordt weergegeven

- Ga naar de volgende tab-stop (eerste tab-stop: 4, tweede tab-stop: 8, derde tab-stop: 10 (omdat je left white-space wilt beperken bij nested if's) )
Nested if's zijn sowieso een raar fenomeen die je vaak anders moet oplossen. En zelfs daar zijn simpele tabs (die tabs blijven!) altijd voorspelbaar en makkelijk...
- Voeg spaties toe dat het uitlijnt met een character (curly-brace) op een eerdere regel
Nooit spaties voor indentation. Altijd tabs.
Door tabs te verbieden voorkom je ook bij elke non-printable character moet nadenken of het een spatie of een tab is
Huh? Tabs zijn er voor indentation van code. Niets meer, niets minder. Geen spaties.
en dat de code bij iedereen hetzelfde eruit ziet... Tenzij ze proportional font gebruiken zoals comic sans.
En dat wil ik juist voorkomen! Stel je eens voor dat een dev team jou opdraagt: "Vanaf heden gebruiken wij een enkele spatie als indentation, niet 2, geen tabs." Of nog erger: "Wij gebruiken vanaf nu 7 spaties als indentation."
Dan zou jij ook snel denken: "Euh, waarom niet gewoon 1 tab? Dan stel je per IDE maar gewoon in hoe groot jij die wilt weergeven."
Overigens als dit het ergste is wat je bijgebleven is heb je of een super-team of focus je te veel op tabs

Dat is waar. Het toont gewoon aan dat men geen rekening houdt met "developer experience". Spaties zijn gewoon beperkend; tabs geven vrijheid.