De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➓ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 99 Laatste
Acties:
  • 393.247 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

F.West98 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 02:59:
Wie verzint dat nou weer... Definieer je voor je IIS extension een XML Schema, met ergens een uint. Gebruik je in de code keurig overal een uint, alles goed en wel. Installeren, testen, draaien: InvalidCastException...
Blijkt die uint uit de config dus als long geïnterpreteerd te worden in C#?! Geen idee of dat nou documented ergens is, maar ik vind het iig heel erg vaag. En zonde van dat halve uur die mij dat gekost heeft.
Zou niet moeten als je een klasse uit een XSD genereert:
xs:unsignedInt -> UInt32

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:07

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HMS schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:43:
Grote XML configs roepen bij mij ook nog steeds nachtmerries over Java op :P
Fixed that for you :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zucht. Nieuwe baan. Intake gehad om kennis te maken met het team. Gebruiken ze standaard overal een 2-spaties indentation... :X

Waarom gebruikt niet iedereen gewoon 1 tab? Dat is 1 character in plaats van 2, en het kan zo breed zijn als je zelf wilt want dat valt gewoon in te stellen.

Twee spaties zijn altijd gewoon maar twee spaties.

Dit irriteert lichtelijk. Het is ongetwijfeld mogelijk om binnen mijn IDE in te stellen dat 2 spaties de indent zijn en dat ze weergegeven mogen worden als 1 tab, en dat ik het fix on-git-push ofzo. Zucht. Gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
https://twitter.com/msavin/status/769521867837276160:
Spaces are a symbol for seperation, tabs are a symbol for indentation. It makes sense to indent code with tabs. Why are devs debating this 🤔
:)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
HMS schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:43:

[...]

Grote XML configs roepen bij mij ook nog steeds nachtmerries over Java op :P
Bij mij is 't meer XML in het algemeen. Het is zo... bloated. Superhandig, en veel te groot. Maar goed, de echte nachtmerries kwamen bij mij pas toen ik Excelsheets wilde inlezen/bouwen met Java. 2000 regels in Excel? Prima, ik pak wel even 1 GB aan memory, om een file van ~200 kB te bouwen....... Meh. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:26

qless

...vraag maar...

Ik heb tegenwoordig het liefst JSON als uitwisselingsformaat... XML (al dan niet met SOAP) is nogal....lomp.

En idd xlsx formaat met 1.1 miljoen rows in memory is killing...

[ Voor 23% gewijzigd door qless op 29-08-2016 12:02 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:27

Acid_Burn

uhuh

Blue-eagle schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:27:

Waarom gebruikt niet iedereen gewoon 1 tab? Dat is 1 character in plaats van 2, en het kan zo breed zijn als je zelf wilt want dat valt gewoon in te stellen.
Totdat je met YAML files moet gaan werken, daar mogen geen tabs in ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Fuck tabs, spaties *O*

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

F.West98 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 02:59:
Wie verzint dat nou weer... Definieer je voor je IIS extension een XML Schema, met ergens een uint. Gebruik je in de code keurig overal een uint, alles goed en wel. Installeren, testen, draaien: InvalidCastException...
Blijkt die uint uit de config dus als long geïnterpreteerd te worden in C#?! Geen idee of dat nou documented ergens is, maar ik vind het iig heel erg vaag. En zonde van dat halve uur die mij dat gekost heeft.
De echte vraag is: waarom gebruikte je een uint? Hint: "omdat hij niet negatief kan zijn" is geen valide reden.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ik gebruik spaties en tabs door elkaar, verschillende spaties zelfs. M'n IDE regelt dat automatisch voor mij conform de codestandaarden die voor iedere taal gelden:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/Malabarba/aggressive-indent-mode/raw/master/lisp-example.gif
Afbeeldingslocatie: https://github.com/Malabarba/aggressive-indent-mode/raw/master/c-example.gif

Ik zou echt niet weten of ik tabs of spaces gebruik. En wanneer ik andermans code bewerk, wordt de indentatie ook automatisch geregeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Hatsieflatsie op 29-08-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Development driven testing >:)

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 23:26

qless

...vraag maar...

.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:53:
[...]

De echte vraag is: waarom gebruikte je een uint? Hint: "omdat hij niet negatief kan zijn" is geen valide reden.
Waarom niet? dat kan (zeker in combi met embedded) prima een stuk handiger zijn. Stel dat je (bijv) 0 tot en met 4294967295 moet coderen? dan beter een uint32 dan een int64

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:57
qless schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:33:
[...]

Waarom niet? dat kan (zeker in combi met embedded) prima een stuk handiger zijn. Stel dat je (bijv) 0 tot en met 4294967295 moet coderen? dan beter een uint32 dan een int64
Dat is enkel een reden als je exact tot 2^32-1 gaat, bijvoorbeeld als teller voor een bepaalde datastructuur. Maar, daar heb je dan enkel baat bij als je dat in een binair bestandsformaat opslaat. In een XML-bestand kun je net zo goed, of misschien wel beter, een 64-bit integer gebruiken omdat het evenveel ruimte in neemt maar meer flexibiliteit en voordelen heeft. Dat kun je best binnen de applicatie valideren en casten naar een unsigned 32-bit integer. Unsigned integers in heb je niets aan zonder specifieke reden, en dan nog is het vaak een ontwerpfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

qless schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:33:
[...]

Dan is "omdat hij niet negatief kan zijn" dus niet de reden van die keuze.

Stel je wilt een leeftijd opslaan. Een leeftijd kan niet negatief zijn, maar tevens heeft het geen "last" van het meer gelimiteerde bereik van positieve getallen van een signed int. Is unsigned int dan toch een betere keuze?

Mijns inziens niet. Het niet negatief kunnen zijn is maar een arbitraire limitatie die toevallig opgaat. De gevolgen van het gebruik van een unsigned int zijn echter een stuk groter. Je kunt leeftijden ineens niet meer van elkaar aftrekken, want dan is het verschil in leeftijd tussen Pietje en Henkie ineens 4 miljard in plaats van -6.

Het type unsigned int modeleert niet de abstract wiskundige set van gehele getallen, terwijl iets als leeftijd daar juist wel in valt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:03:
[...]

Dan is "omdat hij niet negatief kan zijn" dus niet de reden van die keuze.

Stel je wilt een leeftijd opslaan. Een leeftijd kan niet negatief zijn, maar tevens heeft het geen "last" van het meer gelimiteerde bereik van positieve getallen van een signed int. Is unsigned int dan toch een betere keuze?

Mijns inziens niet. Het niet negatief kunnen zijn is maar een arbitraire limitatie die toevallig opgaat. De gevolgen van het gebruik van een unsigned int zijn echter een stuk groter. Je kunt leeftijden ineens niet meer van elkaar aftrekken, want dan is het verschil in leeftijd tussen Pietje en Henkie ineens 4 miljard in plaats van -6.

Het type unsigned int modeleert niet de abstract wiskundige set van gehele getallen, terwijl iets als leeftijd daar juist wel in valt.
Daar heb je een punt inderdaad, leeftijd of andere getallen waar je eventueel mee zou willen rekenen. Maar wat is dan een (praktisch) voorbeeld van een veld waarvoor je wél een unsigned integer zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:53:
[...]

Vooral omdat het een project is dat ik overgenomen heb en dat zo al was.
Ik gok dat het is omdat het een tijdsduur is in ms, die groter kan zijn dan een normale 32-bit integer en het toch op 32-bit systemen moet werken. Ofzo. Denk ik. :+
Als ik tijd heb ga ik dat hele ding sowieso eens refactoren want het is één grote troep. In de IIS module (in C++) zaten ook tientallen memory leaks overal (constante strings wél alloceren maar dan niet freeen :? ) dus het is niet de beste kwaliteit code.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
F.West98 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:20:
[...]
(constante strings wél alloceren maar dan niet freeen :? )
Sowieso... waarom uberhaubt een memory alloc doen als het een constant string betreft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheNephilim schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:13:
[...]

Daar heb je een punt inderdaad, leeftijd of andere getallen waar je eventueel mee zou willen rekenen. Maar wat is dan een (praktisch) voorbeeld van een veld waarvoor je wél een unsigned integer zou gebruiken?
Binaire data, geheugenadressen (als int), enums en andere ordinale data (een maand in een datum is eigenlijk ook strict ordinaal). En het zeldzame geval waarbij compactheid van belang is en je toch groter moet kunnen dan signed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Laurens-R schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:30:
[...]

Sowieso... waarom uberhaubt een memory alloc doen als het een constant string betreft 8)7
Waarom überhaupt een custom memory alloc doen in C++ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Don't ask me...
https://github.com/FWest9...le/HSTSIisModule.cpp#L127

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah, COM, dan ontkom je niet aan een "C with classes" coding style. Al was std::unique_ptr<BSTR> handiger geweest, maar dat is vast te modern :+, al kan ik me voorstellen dat op heel veel plekken de ownership daadwerkelijk getransferred wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 29-08-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Omdat je soms voor performance redenen een groot stuk geheugen nodig hebt, wat je later opbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dan kun je daar std::vector<char> voor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Hmm, ik was dat gezeur met $this-> voor elke member-var een beetje zat, en het schijnt dat register_globals ook al niet gewaardeerd meer wordt, dus opperde ik om bepaalde vars die in elke functie gebruikt worden gewoon local te maken met
PHP:
1
list( $var1, $var2) = $this->initVars()

Dat mocht niet }:O

Maar hoeveel meer evil kun je het krijgen dan
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Evil Statement
$result = false;
eval('$result = (' . $evaluate . ') ? true : false;');

if (!$result)
{
    return false;
}

Ik bedoel, dan kan ik ook best mijn list() hebben toch? O-)

(Of gewoon ipv $ een utf8-symbool. Dat je classvars voortaan kunt benaderen met ♡classvar binnen elke functie? Of desnoods €classvar als je in de buurt wilt blijven van het thema van het dollarteken?)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
incaz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:26:
...
Ik bedoel, dan kan ik ook best mijn list() hebben toch? O-)
...
Dus omdat iets toch al brak is, legimiteerd dat het implementeren van nog meer brakke zaken?

Aan de andere kant... we hebben het over PHP natuurlijk :+ })

/me rent weg

[ Voor 3% gewijzigd door Laurens-R op 29-08-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
incaz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:26:
Maar hoeveel meer evil kun je het krijgen dan
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Evil Statement
$result = false;
eval('$result = (' . $evaluate . ') ? true : false;');

if (!$result)
{
    return false;
}
Dat dit soort code uberhaupt uitgevoerd kan worden :N . Het eerste wat ik doe is bij een nieuwe php.ini configuratie een lijst met functies in disable_functions te zetten. En daar valt eval ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Blue-eagle schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:27:

Twee spaties zijn altijd gewoon maar twee spaties.
Juist omdat twee spaties dan twee spaties zijn.

Een tab daarin tegen kan het volgende zijn:
  • Voeg 2, 3, 4 of 8 spaties in
  • Voeg spaties toe tot dat de cursor op een meervoud van 2, 3, 4 of 8 staat
  • Ga naar de volgende tab-stop (eerste tab-stop: 4, tweede tab-stop: 8, derde tab-stop: 10 (omdat je left white-space wilt beperken bij nested if's) )
  • Voeg spaties toe dat het uitlijnt met een character (curly-brace) op een eerdere regel
Door tabs te verbieden voorkom je ook bij elke non-printable character moet nadenken of het een spatie of een tab is en dat de code bij iedereen hetzelfde eruit ziet... Tenzij ze proportional font gebruiken zoals comic sans.

Overigens als dit het ergste is wat je bijgebleven is heb je of een super-team of focus je te veel op tabs :)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:03

RayNbow

Kirika <3

DevWouter schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:17:
[...]

• Ga naar de volgende tab-stop (eerste tab-stop: 4, tweede tab-stop: 8, derde tab-stop: 10 (omdat je left white-space wilt beperken bij nested if's) )
  • Voeg spaties toe dat het uitlijnt met een character (curly-brace) op een eerdere regel
Gelukkig kan een tab ook gewoon een tab zijn. :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Wat natuurlijk nonsens is in alle bedenkbare text editors, waarbij een tab gewoon een vaste betekenis heeft: uitlijnen naar de volgende kolom dat een veelvoud van N is.

Het voordeel van tab is dat het een duidelijke semantische betekenis heeft dat intentie weergeeft: Een niveau inspringen.
Door tabs te verbieden voorkom je ook bij elke non-printable character moet nadenken of het een spatie of een tab is
Misschien moeten we enters ook maar verbieden en de regels gewoon wrappen na 80 karakters, dwing je ook af dat men niet te lange regels meer maakt ;)
en dat de code bij iedereen hetzelfde eruit ziet...
Wie geeft daar om, really? Ik lees code graag op de manier die ík prettig vind. En dus is het fijn dat ik mijn eigen tabgrootte kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

Merethil schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:02:
Nou kan ik dom klinken, maar wat heeft de JRE te maken met C# en IIS? :P
Hoor ik XML, dan hoor ik Java. Beetje Pavlov ;)

Dat was overigens wel mijn probleem ooit, dat een JRE van 32 bits op een 64 bits host de waardes anders interpreteerde dan een JRE van 32 bits op een 32 bits host.
Iets met ints en longs...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Skyaero schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:32:
[...]
Dat dit soort code uberhaupt uitgevoerd kan worden :N . Het eerste wat ik doe is bij een nieuwe php.ini configuratie een lijst met functies in disable_functions te zetten. En daar valt eval ook onder.
Bij nieuwe php.ini's is dat absoluut terecht, maar hoezeer ik ook van leesbare code hou, het om zeep helpen van bestaande code op een plek waar het draait, zonder dat er op dat moment met die code gewerkt wordt, gaat me weer iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
[...]

Ja, en ik prefereer een indentation ten grootte van 4 spaties, niet 2 :(
Precies! Perfect toch! :) Een tab kan álles zijn wat jij instelt :)
Nee, ik wil gewoon geen spaties. Nergens. Het moeten tabs zijn om de reden hierboven: dan kan iedereen zelf bepalen hoe zijn code wordt weergegeven :)
Nested if's zijn sowieso een raar fenomeen die je vaak anders moet oplossen. En zelfs daar zijn simpele tabs (die tabs blijven!) altijd voorspelbaar en makkelijk...
Nooit spaties voor indentation. Altijd tabs.
Door tabs te verbieden voorkom je ook bij elke non-printable character moet nadenken of het een spatie of een tab is
Huh? Tabs zijn er voor indentation van code. Niets meer, niets minder. Geen spaties.
en dat de code bij iedereen hetzelfde eruit ziet... Tenzij ze proportional font gebruiken zoals comic sans.
En dat wil ik juist voorkomen! Stel je eens voor dat een dev team jou opdraagt: "Vanaf heden gebruiken wij een enkele spatie als indentation, niet 2, geen tabs." Of nog erger: "Wij gebruiken vanaf nu 7 spaties als indentation."

Dan zou jij ook snel denken: "Euh, waarom niet gewoon 1 tab? Dan stel je per IDE maar gewoon in hoe groot jij die wilt weergeven."
Overigens als dit het ergste is wat je bijgebleven is heb je of een super-team of focus je te veel op tabs :)
Dat is waar. Het toont gewoon aan dat men geen rekening houdt met "developer experience". Spaties zijn gewoon beperkend; tabs geven vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Laatst online: 16-09 22:43
.oisyn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:03:
[...]

Maar nu geef je een voorbeeld van een leeftijds*verschil* wat niet lekker gaat in een unsigned int.

Dat gezegd hebbende, het gebruik maken van een unsigned type heeft me nu al zo vaak te pakken gehad (met name de promotie naar signed type als er ook een signed type in het spel is ) dat ik het probeer te voorkomen tenzij ik zeker weet dat ik van de unsigned properties ( modulo arithmetic bv ) gebruik kan maken.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

farlane schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:38:
[...]

Maar nu geef je een voorbeeld van een leeftijds*verschil* wat niet lekker gaat in een unsigned int.
Maar dat zijn wel de rekenregels die je stilletjes oplegt door dat datatype te gebruiken.

Als het niet mogen opgeven van een negatieve leeftijd een eis is, kun je er beter op checken (zodat het ook faalt) ipv maar gewoon het type unsigned te maken, resulterend in het feit dat daadwerkelijk negatieve leeftijden gewoon geaccepteerd worden door de impliciete conversie naar unsigned.

Unsignedness zorgt gewoon voor heel veel kopzorgen, zoals je zelf ook aangeeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
farlane schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:38:
[...]

Dat gezegd hebbende, het gebruik maken van een unsigned type heeft me nu al zo vaak te pakken gehad (met name de promotie naar signed type als er ook een signed type in het spel is ) dat ik het probeer te voorkomen tenzij ik zeker weet dat ik van de unsigned properties ( modulo arithmetic bv ) gebruik kan maken.
When in doubt use int. In principe hoor je enkel een unsigned integer te gebruiken op het moment dat je het nodig daadwerkelijk hebt. Het aan elkaar plakken van twee 16-bit integers naar een 32-bit integer is bijvoorbeeld een geldige reden om unsigned integers te gebruiken. Omdat de waardes toevallig geen negatieve getallen bevatten, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
Voor mijn MBO-4 studie applicatieontwikkelaar staat o.a php 5.3 op het programma (heb hier aardig wat negatiefs over gelezen). Verder html + css + sql + JS

Waarom php 5.3? De stabiele versies zijn al veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Laatst online: 16-09 22:43
ard1998 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:10:
Waarom php 5.3? De stabiele versies zijn al veel verder.
Omdat onderwijs.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
Vermoedelijk omdat ze die cursus al een tijdje recyclen? Je kan het vragen de eerste les, maar soms zul je ook wel eens moeten roeien met een wat ouder stel riemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En omdat je moet leren lopen voordat je gaat rennen. En leren lopen kan prima in 5.3, ondanks de gebreken en bugs die in latere versies niet zitten. Welcome to the real world waar lang niet altijd alles "edge" is ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Maar op diezelfde manier kun je dus ook beargumenteren dat de functionaliteit die je nodig hebt voor lopen nauwelijks veranderd is sinds 5.3 (als je 7 buiten beschouwing laat al helemaal) en het dus prima in een nieuwere versie kan, en je onwetende studenten dus ook direct geen slechte gewoonten aanleert (5.3 gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

RobIII schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:28:
En omdat je moet leren lopen voordat je gaat rennen. En leren lopen kan prima in 5.3, ondanks de gebreken en bugs die in latere versies niet zitten. Welcome to the real world waar lang niet altijd alles "edge" is ;)
While I agree... 5.3 is dan wel weer een beetje "leer maar eerst vuur maken met twee stokken voordat je een aansteker krijgt". 5.4 is toch wel minimaal wat ik graag zou zien, waar je op z'n minst short array syntax hebt. En ja, dat zeg ik vooral omdat ik tegenwoordig weer moet wennen aan php 5.3 ipv 5.6 en elke keer weer mezelf drie slagen in de rondte vloek op het gebrek aan short arrays.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F.West98 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:38:
Maar op diezelfde manier kun je dus ook beargumenteren dat de functionaliteit die je nodig hebt voor lopen nauwelijks veranderd is sinds 5.3 (als je 7 buiten beschouwing laat al helemaal) en het dus prima in een nieuwere versie kan, en je onwetende studenten dus ook direct geen slechte gewoonten aanleert (5.3 gebruiken).
MueR schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 00:16:
[...]

While I agree... 5.3 is dan wel weer een beetje "leer maar eerst vuur maken met twee stokken voordat je een aansteker krijgt". 5.4 is toch wel minimaal wat ik graag zou zien, waar je op z'n minst short array syntax hebt. En ja, dat zeg ik vooral omdat ik tegenwoordig weer moet wennen aan php 5.3 ipv 5.6 en elke keer weer mezelf drie slagen in de rondte vloek op het gebrek aan short arrays.
Short arrays is een syntax dingetje. PHP 5.3 heeft conditions, operators, loops, classes, namespaces, what-have-you. Leer eerst maar eens een beetje de basis van programmeren / OOP en daarna kijk je verder. Tuurlijk is 5.4+ beter/leuker/handiger, maar that's not the point ;)

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 30-08-2016 02:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:30
RobIII schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 02:05:
Short arrays is een syntax dingetje. PHP 5.3 heeft conditions, operators, loops, classes, namespaces, what-have-you. Leer eerst maar eens een beetje de basis van programmeren / OOP en daarna kijk je verder. Tuurlijk is 5.4+ beter/leuker/handiger, maar that's not the point ;)
Sowieso vreemd om als applicatieontwikkelaar PHP 5.3 krijgen.
Ik zou juist als eerste programmeertaal juist Java (om OO aan te leren) aanraden, maar dat is waarschijnlijk het verschil tussen MBO & HBO.

(Note: ik heb weinig/geen ervaring met PHP, laatste was 3 jaar terug; ik weet niet hoe OO nu werkt in PHP, maar de laatste keer was het nog niet helemaal goed werkend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Ryur schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:08:
[...]

Sowieso vreemd om als applicatieontwikkelaar PHP 5.3 krijgen.
Ik zou juist als eerste programmeertaal juist Java (om OO aan te leren) aanraden, maar dat is waarschijnlijk het verschil tussen MBO & HBO.

(Note: ik heb weinig/geen ervaring met PHP, laatste was 3 jaar terug; ik weet niet hoe OO nu werkt in PHP, maar de laatste keer was het nog niet helemaal goed werkend.)
Daar kun je je lelijk op verkijken. Het is niet zo, omdat Java enkel uit klasse bestaat, dat alles dan maar automatisch OO is. Er zijn genoeg voorbeelden (op scholen) waar het enkel wrappers van functies zijn, en je nog steeds niets OO gerelateerd leert. Java is niet per definitie beter dan PHP. Het gaat er (in het begon) vooral om dat je de logica en het principe begrijpt, en dat kan in PHP een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:30
ThomasG schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:18:
[...]
Daar kun je je lelijk op verkijken. Het is niet zo, omdat Java enkel uit klasse bestaat, dat alles dan maar automatisch OO is. Er zijn genoeg voorbeelden (op scholen) waar het enkel wrappers van functies zijn, en je nog steeds niets OO gerelateerd leert. Java is niet per definitie beter dan PHP. Het gaat er (in het begon) vooral om dat je de logica en het principe begrijpt, en dat kan in PHP een stuk gemakkelijker.
Ik zeg ook niet dat Java automatisch OO is, maar MIJN ervaring is dat het in Java beter OO te schrijven is dan in (mijn verouderde kennis van) PHP.
En ja als je classes gaat gebruiken als wrappers, dan schiet je je doel voorbij.

[ Voor 6% gewijzigd door Ryur op 30-08-2016 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Hmm, 4000 strings overpompen van C++-land naar C#-land... 1600ms. :X

* RayNbow ziet dat de 4000 strings in kwestie keys zijn van een std::map...

Kijken wat er gebeurt als ik de keys ook nog eens apart in een std::vector opsla en die gebruik voor 't overpompen van data...

1ms.

O_O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Blue-eagle schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:14:

[...]

Nee, ik wil gewoon geen spaties. Nergens. Het moeten tabs zijn om de reden hierboven: dan kan iedereen zelf bepalen hoe zijn code wordt weergegeven :)
Ik bedoelde niet dat het spaties in het document zet, maar dat het de ruimte vult met zoveel spaties.

Maar om een "space-war" (ha!) te voorkomen: Waarom laat je de IDE niet het document reformatten bij openen en opslaan? Sinds ik dat doe zijn tabs vs spaties het laatste waar ik me druk om maak.

[ Voor 8% gewijzigd door DevWouter op 30-08-2016 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
DevWouter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:06:
[...]

Maar om een "space-war" (ha!) te voorkomen: Waarom laat je de IDE niet het document reformatten bij openen en opslaan? Sinds ik dat doe zijn tabs vs spaties het laatste waar ik me druk om maak.
Omdat als ik toevallig hetzelfde doe met tabs mijn diffs continue overhoop liggen met whitespace corrections. Dit is de hele use case voor tabs; jij wilt twee spaties aan ruimte, ik vier. We stellen beide onze IDE/editor zo in en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door wackmaniac op 30-08-2016 10:14 ]

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Wat we ook kunnen doen is dat we AST's gaan opslaan in plaats van tekst en dat we de diffs op de AST's doen.

De editor vogelt 't maar uit hoe ie de pretty printing moet doen.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Hmmm, heb eigenlijk altijd gewoon 4 spaties in gebruik. Vroeger, toen ik nog op school zat, waren tabs evil. Maar als ik de argumenten hier zo lees, dan is het inderdaad wel logisch, tabs voor indentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

wackmaniac schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:12:
[...]

Omdat als ik toevallig hetzelfde doe met tabs mijn diffs continue overhoop liggen met whitespace corrections. Dit is de hele use case voor tabs; jij wilt twee spaties aan ruimte, ik vier. We stellen beide onze IDE/editor zo in en klaar.
Daar heb ik nooit aan gedacht. Echter de meeste diff-tools kunnen whitespace negeren. Bovendien kan de ene één tab aanhouden terwijl de andere weer twee gebruikt (waarom? Bijvoorbeeld omdat het beter uitlijnt).

Persoonlijk wil ik maximaal twee whitespace characters in mijn document hebben: Verticale whitespace en horizontale whitespace.

Verticaal mag LF, CR of CR+LF zijn.
Horizontaal mag Spatie of tab zijn.

Echter binnen het document wil ik er maar één van elk hebben.

Heb trouwens voor de gein een stuk code gepakt en alle spaties vervangen door een tab en alleen commentaar ziet er vreemd uit. Volgens mij heb ik iets nieuws ontdekt. >:)
RayNbow schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:16:
Wat we ook kunnen doen is dat we AST's gaan opslaan in plaats van tekst en dat we de diffs op de AST's doen.
Ja... Een diff van een AST zijn leuk om te lezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
DevWouter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:49:
Daar heb ik nooit aan gedacht. Echter de meeste diff-tools kunnen whitespace negeren. Bovendien kan de ene één tab aanhouden terwijl de andere weer twee gebruikt (waarom? Bijvoorbeeld omdat het beter uitlijnt).
Nou heb ik zelf het idee dat ik best een open mind heb in de tabs-vs-spaces-discussie (als in: hou je aan de standaarden die zijn afgesproken, en laat het verder door de editor regelen), maar hoe in de wereld gaat iemand 2 tabs gebruiken op een plek waar er 1 hoort? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
incaz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:17:
[...]

Nou heb ik zelf het idee dat ik best een open mind heb in de tabs-vs-spaces-discussie (als in: hou je aan de standaarden die zijn afgesproken, en laat het verder door de editor regelen), maar hoe in de wereld gaat iemand 2 tabs gebruiken op een plek waar er 1 hoort? :?
Je moet gewoon twee keer op de tab knop drukken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Devilly schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Je moet gewoon twee keer op de tab knop drukken. 8)7
Maar dat is gewoon een pannekoek dan. Want dan zou hij ook 4 spaces gebruiken ipv 2 spaces.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Rutix schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Maar dat is gewoon een pannekoek dan. Want dan zou hij ook 4 spaces gebruiken ipv 2 spaces.
Laten we een tab 1 space maken en 4x op de tab rammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Leesbaarder dan normale regex, dat wel: https://simple-regex.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

DevWouter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:49:

[...]

Ja... Een diff van een AST zijn leuk om te lezen. :+
Is vast wel ook te prettyprinten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Niet online
Kijkend naar het voorbeeld vind ik de normale regex fijner. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vind het eigenlijk helemaal niet leesbaarder. De leesbaarheid komt puur door de syntax highlighting, en dat kan met regex natuurlijk ook prima.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

incaz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:17:
[...]

Naar mijn idee is ook nog niemand op de baricade gesprongen. Ongeacht of je voor spaties of tabs kiest, je ziet er toch niks van :+

Twee tabs is bijvoorbeeld als je functie argumenten over meerdere regels uitsmeert en je wilt uitlijnen
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
// When your tab is the size of 4
void fn(int a, // the "i" of int is the 9th character
        int b); // the "i" of int is the 3th character (tab, tab, "i")

// When your tab is the size of 8

// When your tab is the size of 2

Volgens mij is de perfecte oplossing helemaal geen spaties of tabs gebruiken. Maar schrijven we dan alles in CamelCase or in snake_case? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik ben geen regex expert, wellicht vind ik het daardoor beter leesbaar. Er staat immers letterlijk wat het moet doen, voor normale regex moet ik toch echt even goed nadenken hoor :o

Maar inderdaad, het schrijven is geen doen op die manier, dan is normale regex toch net even makkelijker. Ik pak meestal https://regex101.com/ om regex te schrijven; gemakkelijk debuggen ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
DevWouter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:22:

Twee tabs is bijvoorbeeld als je functie argumenten over meerdere regels uitsmeert en je wilt uitlijnen
[knip]
Prima voorbeeld waarom dat echt helemaal niet werkt :)

Zo had de status quo nu moeten zijn:
http://nickgravgaard.com/elastic-tabstops/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:22:
Dan gebruik je tabs verkeerd. Tabs zijn voor indenting. Spaties zijn voor uitlijning. Je begint de regel die je wilt uitlijnen dus met net zoveel tabs als de regel erboven. Daarna voeg je spaties toe.

Resultaat: altijd goed uitgelijnd, en iedereen kan zijn eigen favoriete tabgrootte gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Dan gebruik je tabs verkeerd. Tabs zijn voor indenting. Spaties zijn voor uitlijning. Je begint de regel die je wilt uitlijnen dus met net zoveel tabs als de regel erboven. Daarna voeg je spaties toe.

Resultaat: altijd goed uitgelijnd, en iedereen kan zijn eigen favoriete tabgrootte gebruiken.
Zeg ook niet dat het goed was, maar een handigere regel vind ik om jezelf aan te leren dat je IDE geen excel is. Om het moment dat je code gaat uitlijnen is er iets anders mis met je code :)
incaz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Prima voorbeeld waarom dat echt helemaal niet werkt :)

Zo had de status quo nu moeten zijn:
http://nickgravgaard.com/elastic-tabstops/
Oh nice, was nog niet bekend met deze variant. Misschien dadelijk even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ryur schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:24:
[...]

En ja als je classes gaat gebruiken als wrappers, dan schiet je je doel voorbij.
Ik gebruik eigenlijk best vaak classes als een wrapper om een collectie functies die 'iets' specifieks doet. Als je een abstractie om elke functionaliteit gaat maken ben je ook niet heel lekker bezig. Wel enterprisey. Dat wel.

Vooral hoe dichter je naar specifieke user interface functionaliteiten of acties werkt, hoe meer ik de abstracties/pure OO loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
EddoH schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:34:
[...]

Ik gebruik eigenlijk best vaak classes als een wrapper om een collectie functies die 'iets' specifieks doet. Als je een abstractie om elke functionaliteit gaat maken ben je ook niet heel lekker bezig. Wel enterprisey. Dat wel.

Vooral hoe dichter je naar specifieke user interface functionaliteiten of acties werkt, hoe meer ik de abstracties/pure OO loslaat.
Daarom zijn talen als C++ ook zo mooi. Je kunt ook gewoon functies gebruiken, en dat maakt het niet ineens minder OO. Ik geloof dat zoiets nu ook in java kan met static imports, maar dan moet je het nog altijd in een util klasse zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ThomasG schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:36:
[...]
Daarom zijn talen als C++ ook zo mooi. Je kunt ook gewoon functies gebruiken, en dat maakt het niet ineens minder OO. Ik geloof dat zoiets nu ook in java kan met static imports, maar dan moet je het nog altijd in een util klasse zetten.
Iets wat in PHP ook perfect kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ThomasG schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:36:
[...]
Ik geloof dat zoiets nu ook in java kan
Dit impliceert dat static methods er niet al sinds java 1.0 in zaten? :P

De main-method is de eerste functie die iedereen leert, dat is gewoon een niet-OO functie.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

RagingPenguin schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:48:
[...]

Iets wat in PHP ook perfect kan :)
PHP is gewoon ruk. Period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 02-06 12:29
ooh... een talen oorlog, dat is toch al zeker 2 pagina's terug...

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:07:
"Oorlog". Er is toch al "Period" gezegd? Dan is het helemaal over, je weet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

C# > Java > PHP => C# >> PHP
C# is dus superieur, dûh :+
Period.

[ Voor 7% gewijzigd door F.West98 op 30-08-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
F.West98 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:30:
C# < Java > PHP => C# >> PHP
C# is dus niet superieur, dûh :+
Period.
FTFY :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

2 < 10 > 5 => 2 >> 5
Wat is dat nou voor logica? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
F.West98 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:37:
[...]

2 < 10 > 5 => 2 >> 5
Wat is dat nou voor logica? :+
Nou gewoon, 2 is kleiner dan 10 maar groter dan 5. Dus 2 zit ergens tussen 5 en 10 in. Duh. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Merethil schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:18:
[...]

"Oorlog". Er is toch al "Period" gezegd? Dan is het helemaal over, je weet. :+
Maar, maar, niet alleen php maar ongeveer elke moderne taal sluit toch af met semicolons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:07:
Oh ja? Is dat onderwerp al eerder voorgekomen? Verdorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
incaz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:41:
[...]

Maar, maar, niet alleen php maar ongeveer elke moderne taal sluit toch af met semicolons?
Behalve de Nederlandse taal. En de Engelse taal. En de Franse taal. En nog een hele hoop meer. Eigenlijk sluit slechts een heel klein deel van de talen op deze wereld af met semicolons :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Merethil schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:42:
[...]

Behalve de Nederlandse taal. En de Engelse taal. En de Franse taal. En nog een hele hoop meer. Eigenlijk sluit slechts een heel klein deel van de talen op deze wereld af met semicolons :o :+
Maar dat zijn impure talen. Die tellen niet. Punten dienen om membervars aan te duiden of in enkele verguisde situaties om strings juist aan elkaar te plakken, niet om statements te eindigen!

(Nu ik dat zo opschrijf: waarom is er eigenlijk gekozen om niet de punt te gebruiken voor einde statements? Waarom de puntkomma? Hoe is dat zo ontstaan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
incaz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:49:
[...]

Maar dat zijn impure talen. Die tellen niet. Punten dienen om membervars aan te duiden of in enkele verguisde situaties om strings juist aan elkaar te plakken, niet om statements te eindigen!

(Nu ik dat zo opschrijf: waarom is er eigenlijk gekozen om niet de punt te gebruiken voor einde statements? Waarom de puntkomma? Hoe is dat zo ontstaan?)
Vroeger, toen toetsenborden nog kleiner waren en alle ruimte belangrijk was om te gebruiken hebben we de komma en punt maar samengevoegd. Niemand had een punt, of een komma. Alleen een puntkomma. Toen de eerste programmeertalen kwamen moest je dus elke zin eindigen met een puntkomma omdat je gewoon niets anders had.

Disclaimer: Bovenstaande is totale onzin. Ik ben 25, de eerste programmeertaal ooit is toch van iets vóór mijn tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Merethil schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:53:
[...]

Vroeger, toen toetsenborden nog kleiner waren en alle ruimte belangrijk was om te gebruiken hebben we de komma en punt maar samengevoegd. Niemand had een punt, of een komma. Alleen een puntkomma. Toen de eerste programmeertalen kwamen moest je dus elke zin eindigen met een puntkomma omdat je gewoon niets anders had.

Disclaimer: Bovenstaande is totale onzin. Ik ben 25, de eerste programmeertaal ooit is toch van iets vóór mijn tijd.
:D _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Komma's worden gebruikt om argumenten te scheiden, punten voor kommagetallen, en puntkomma's dus maar om statements mee te scheiden. Hergebruiken had ook gekund, maar dan wordt de compiler ingewikkelder.

Overigens kan ik Scala, Javascript en Python noemen als talen waarbij de puntkomma niet verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 12:40
Het rondt ook mooier af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
dcm360 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:03:
Komma's worden gebruikt om argumenten te scheiden, punten voor kommagetallen
Ah, de getallen, die was ik helemaal vergeten! Dan is het inderdaad heel logisch - kan ik toch nog rustig slapen vannacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Inderdaad, pure talen als Haskell hebben... Oh ja, die hebben eigenlijk nooit puntkomma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Dat zijn half pure talen In gewone taal kan je ook prima zonder punten, maar daar word je niet heel blij van zoals je kan zien Dit illustreert dat dus wel goed Dus Denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Haskell half-puur? Laat het de wiskundigen maar niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

[...]

Waarom een puntkomma om het einde aan te geven? Waarom niet een puntkomma om statements te scheiden zoals in ALGOL en Pascal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Misschien moet je ff terug lezen waar het eigenlijk over ging ;)
RayNbow schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:33:
[...]

Waarom een puntkomma om het einde aan te geven? Waarom niet een puntkomma om statements te scheiden zoals in ALGOL en Pascal?
Dat is toch wat er in de meeste talen gebeurd? In een for koop heb je meerdere statements, gescheiden door een ;. (Of snap ik niet helemaal wat je bedoelt?)

[ Voor 19% gewijzigd door RagingPenguin op 30-08-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

RagingPenguin schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:45:
[...]

Dat is toch wat er in de meeste talen gebeurd? In een for koop heb je meerdere statements, gescheiden door een ;. (Of snap ik niet helemaal wat je bedoelt?)
In een taal als C dien je elk statement af te sluiten met een puntkomma. Dat is niet het geval in bijv. Pascal. Zie de volgende twee codevoorbeelden:

Delphi:
1
2
3
4
5
program Hello;
begin
  writeln ('Hello');
  writeln ('world.')
end.

C:
1
2
3
4
5
int main() {
    printf("Hello\n");
    printf("world.\n");
    return 0  // syntax error als ik hier geen puntkomma plaats
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Maar, wordt het daar nou beter van, van zo'n niet afgesloten statement aan het einde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik vindt het juist wel fijn dat je in (bijvoorbeeld) in arrays in Java wél komma's als separator kan zetten als dat niet per se hoeft.
Java:
1
2
3
4
5
new [String]{
    "aap",
    "noot",
    "mies",
};

Comment een entry uit of voeg er een toe, zonder dat je nog de komma's op voorgaande regels moet fixen. :*)

Separators zijn maar moeilijk. Altijd leuk als je even ad-hoc een parsertje/regex in elkaar knalt: een separator is altijd moeilijker dan "na elke statement komt een puntkomma".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

incaz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:50:
Maar, wordt het daar nou beter van, van zo'n niet afgesloten statement aan het einde?
In Pascal sluit je geen statements af, je scheidt ze, dus het begrip "niet afgesloten statement" heeft weinig betekenis. ;)

Je kunt trouwens in het geval van Pascal er wel een puntkomma plaatsen achter het laatste statement. Dan bestaat het block namelijk uit 3 statements (2 writelns en 1 leeg statement).
bwerg schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:03:
Ik vindt het juist wel fijn dat je in (bijvoorbeeld) in Java wél komma's als separator kan zetten als dat niet per se hoeft.
Java:
1
2
3
4
5
new [String]{
    "aap",
    "noot",
    "mies",
};

Comment een entry uit of voeg er een toe, zonder dat je nog de komma's op voorgaande regels moet fixen. :*)

Separators zijn maar moeilijk. Altijd leuk als je even ad-hoc een parsertje in elkaar knalt: een separator is altijd moeilijker dan "na elke statement komt een puntkomma".
Maar waarom is het daar optioneel om een komma te plaatsen en ben je verplicht elk statement te voorzien van een puntkomma? Waarom mag je daarentegen bijv. geen extra komma plaatsen in een argumentenlijst plaatsen?

Het is allemaal zo inconsistent. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Schrijf ze maar op in het lijstje van slechte ontwerpkeuzes van Java. Maar die extra komma is wel leuk.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 30-08-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
RayNbow schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:07:
[...]

In Pascal sluit je geen statements af, je scheidt ze, dus het begrip "niet afgesloten statement" heeft weinig betekenis. ;)
Wat erg leuk is voor de parser-lexer maar waarom zou ik dat interessant vinden?

Is het voor de programmeur beter? Maakt het de code beter te onderhouden, beter leesbaar? Ik ben zelf geneigd te zeggen van niet.

En ik zet dan ook braaf semicolons aan het einde van mijn javascriptstatements, en loop er af en toe tegenaan dat je in json geen komma aan het einde mag, omdat je daar inderdaad dingen aan het scheiden bent, niet aan het afsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

bwerg schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:09:
Schrijf ze maar op in het lijstje van slechte ontwerpkeuzes van Java. Maar die extra komma is wel leuk.
Dat hebben ze van C geleend overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

.oisyn schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:14:
[...]

Dat hebben ze van C geleend overigens.
Zet ook maar op dat lijstje, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik krijg een punthoofd van al dit kommaneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De reden om dat toe te staan is voor gegenereerde code en het makkelijk uit kunnen commenten of herordenen van regels.

Dat Pascal de ; gebruikt als separator en het dus niet verplicht is voor de laatste statement resulteert in editing hell.

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 30-08-2016 21:23 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.

Deeltje 11 is alweer in de maak. De topicstart bestaat al, ga dus niet uit eigen beweging een nieuw topic openen. Die wordt zonder pardon gesloten en de geplaatste reacties worden verhuisd naar het juiste topic ;)