De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➓ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:
  • 393.175 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Goedemorgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9NKzrsyjs7nE0AttIMihkvIL/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:40

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Morgen!

Hier de juiste taal :)
Afbeeldingslocatie: https://blog.omgmog.net/images/Screen%20Shot%202012-02-11%20at%2012.50.56.png

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

orf

Mooi artikel over hoe ik me voel als voormalig (frontend) developer. Waar ik vroeger makkelijk een projectje startte is het me nu allemaal wat te ingewikkeld geworden.

Vorig jaar wilde ik even meehelpen om een leuk tooltje te bouwen/hacken. Ik moest eerst even m'n VM updaten, daarna even NPM updaten en wat modules installeren. Na twee-en-een-half-uur had ik alles draaiend en heb ik in een half uurtje iets geschreven wat prima kon werken zonder al die extra zut, maar zonder die extra zut draaide het hele projectje niet.
The following is inspired by the article “It’s the future” from Circle CI. You can read the original here. This piece is just an opinion, and like any JavaScript framework, it shouldn’t be taken too seriously. No JavaScript frameworks were created during the writing of this article.

Hey, I got this new web project, but to be honest I haven’t coded much web in a few years and I’ve heard the landscape changed a bit. You are the most up-to date web dev around here right?

-The actual term is Front End engineer, but yeah, I’m the right guy. I do web in 2016. Visualisations, music players, flying drones that play football, you name it. I just came back from JsConf and ReactConf, so I know the latest technologies to create web apps.

Cool. I need to create a page that displays the latest activity from the users, so I just need to get the data from the REST endpoint and display it in some sort of filterable table, and update it if anything changes in the server. I was thinking maybe using jQuery to fetch and display the data?

-Oh my god no, no one uses jQuery anymore. You should try learning React, it’s 2016.

Oh, OK. What’s React?
[...]
https://hackernoon.com/ho...6-d3a717dd577f#.6ze25og86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

orf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:48:
Mooi artikel over hoe ik me voel als voormalig (frontend) developer. Waar ik vroeger makkelijk een projectje startte is het me nu allemaal wat te ingewikkeld geworden.

Vorig jaar wilde ik even meehelpen om een leuk tooltje te bouwen/hacken. Ik moest eerst even m'n VM updaten, daarna even NPM updaten en wat modules installeren. Na twee-en-een-half-uur had ik alles draaiend en heb ik in een half uurtje iets geschreven wat prima kon werken zonder al die extra zut, maar zonder die extra zut draaide het hele projectje niet.

[...]
Recentelijk heb ik ook zo iets moeten doorlopen waarbij het updaten van modules allerlei dependency issues optrad.

Tegenwoordig probeer ik het introduceren van dependencies ook zo veel mogelijk te vermijden. En dat betekent soms dat ik gewoon een gedeelte van een library copy-paste in mijn code. Op het moment dat je npm list of nuget list of iets anders vergelijkbaars doet en je moet scrollen dan begin ik me zorgen te maken.

Negen van de tien keer heb je maar 10% nodig, dus waarom heb je die overige 90% nodig?

Mooiste voorbeeld vind ik https://github.com/net-commons/common-logging. Als jouw package een logging framework afdwingt (zelfs een abstracte zoals common-logging) dan weet ik voldoende ;w

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:48:
Te ingewikkeld of te bloated?
Ik ben nog altijd van mening dat als ik alle javascript uitschakel (bijv met noscript plugin), dat een website nog steeds prima moet kunnen draaien. Ja een aantal zaken zijn misschien minder fancy of duren wat langer (ivm herladen pagina), maar functioneel en visueel zou het hetzelfde moeten zijn.

Ik draai sinds enige tijd op mijn privecomputer noscript. Het is verbazingwekkend hoevel website helemaal niets weergeven als zij geen javascript kunnen laden. En dan gaat het niet om de Google Calendars, maar om pagina's met wat tekst en foto's, zoals een blog.

Javascript is gewoon kut, voor zowel developer als eindgebruiker. Of mag ik dat hier niet meer roepen? :+
Ja, er zijn webapplicaties waarbij je het nodig hebt, maar 95% van de pagina's op het internet zou zonder gewoon moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
ik plaats er wel een <hr> tussen om de twee onderwerpen van elkaar te scheiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Skyaero schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:19:
Ik ben nog altijd van mening dat als ik alle javascript uitschakel (bijv met noscript plugin), dat een website nog steeds prima moet kunnen draaien. Ja een aantal zaken zijn misschien minder fancy of duren wat langer (ivm herladen pagina), maar functioneel en visueel zou het hetzelfde moeten zijn.
Vanuit een technische standpunt ben ik het met je eens. Javascript hoeft technische gezien nooit nodig te zijn om een website correct te laten functioneren.

Echter kijk je vanuit UX dan wordt het een ander verhaal. Een kleine animatie om het bewaren op de achtergrond te doen zonder dat je pagina tijdelijk wit wordt vanwege het laden verbetert de klantervaring gigantisch.

En een prettig ervaring is voor veel "gewone" gebruikers toch erg belangrijk.
Javascript is gewoon kut, voor zowel developer als eindgebruiker. Of mag ik dat hier niet meer roepen? :+
Denk je dat soort uitspraken beter kan vervangen door een subjectieve onderbouwing. Op die manier kunnen we de flamewar sneller op gang brengen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
DevWouter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:36:
Vanuit een technische standpunt ben ik het met je eens. Javascript hoeft technische gezien nooit nodig te zijn om een website correct te laten functioneren.

Echter kijk je vanuit UX dan wordt het een ander verhaal. Een kleine animatie om het bewaren op de achtergrond te doen zonder dat je pagina tijdelijk wit wordt vanwege het laden verbetert de klantervaring gigantisch.
we kunnen massaal overstappen naar CSS3 animaties en andere CSS methodes voor het maken van een animatie.
http://www.w3schools.com/css/css3_animations.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Webdevelopment anno 2016 is inderdaad een puinhoop. Hoe hebben we het zo ver kunnen laten komen... ;(

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ard1998 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:41:
[...]

we kunnen massaal overstappen naar CSS3 animaties en andere CSS methodes voor het maken van een animatie.
http://www.w3schools.com/css/css3_animations.asp
Maar we kunnen er geen data mee naar de server sturen. De animatie is puur om dingen te verhullen en die probeer ik altijd met CSS3 te doen (vaak is het toevoegen van een class doormiddel van javascript.

Overigens: Kijk voor de gein even naar https://codepen.io/ziga-miklic/pen/Fagmh. Dat is namelijk TicTacToe in puur CSS3. Echt een eye-opener toen de tijd voor me.
Alex) schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:42:
Webdevelopment anno 2016 is inderdaad een puinhoop. Hoe hebben we het zo ver kunnen laten komen... ;(
Valt wel mee, echter er is gewoon veel troep. De truc is om zo min mogelijk troep te introduceren ;)

Ja, ik ben me volledige bewust dat het simpeler klinkt dan het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 18:29
[...]
Ja, er zijn webapplicaties waarbij je het nodig hebt, maar 95% van de pagina's op het internet zou zonder gewoon moeten kunnen werken.
Naja kan met de webapplicatie natuurlijk ook weer terug gaan naar het veel betere meta-refresh en (i)frames :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ard1998
Alex) schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:42:
het is geen puinhoop, je moet aleen weten wat je echt nodig hebt en waarvoor je het nodig hebt.

HTML5 -> structuur van een pagina.
CSS3 -> stijl en animaties van een webpagina.
PHP -> aan de server kant php code uitvoeren waarmee HTML gegenereerd word, als de CSS en HTML in dezelfde php bestand staan kan je zeer veel aanpassen en uitvoeren.
SQL -> opslag van ingevoerde gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:36

RayNbow

Kirika <3

ard1998 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:50:
[...]

het is geen puinhoop, je moet aleen weten wat je echt nodig hebt en waarvoor je het nodig hebt.

PHP -> aan de server kant php code uitvoeren waarmee HTML gegenereerd word, als de CSS en HTML in dezelfde php bestand staan kan je zeer veel aanpassen en uitvoeren.
Python -> lekker op de server dynamische content genereren.
FTFY :Y)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 17:09

Rem

ard1998 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:50:
[...]

Ja zo kan je wel redeneren dat niets een puinhoop is. Overigens skip je javascript wel heel gemakkelijk zo, dan lijkt het al een stuk minder puinhoop. Overigens heeft helemaal niemand PHP nodig natuurlijk :+

Voorbeeld: mijn kamer is geen puinhoop, de sokken op de grond zijn namelijk voor om aan je voeten te dragen, de spinnenwebben aan de muren zijn om vliegen te vangen en de pizzastukken die op beg liggen zijn om op te eten. Niets aan de hand. Oja, de ratten die je ziet zijn om je niet alleen te voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:36:
[...]
Ik weet onvoldoende van UX om daar iets over te kunnen zeggen. Ik ben wel benieuwd of er al wetenschappelijk onderzoek is naar UX. Ik heb het idee dat er ook nog veel mythes in UX land zijn, net zoals deze enkele jaren geleden ook in SEO land zijn ontstaan.

Ik kijk geregeld met mijn moeder mee (ja, N+1) als zij op het internet zit en als developer zeer leuk om te zien hoe zij het ervaart. Let wel, mijn moeder begrijpt het verschil tussen een enkele en dubbele muisklik nog niet, laat staan dat zij subtiele animaties herkent op een pagina. Als er een javascriptje op de achtergrond iets doet zonder duidelijke feedback (anders dan een klein icoontje oid), dan heeft zij het idee dat er niets gebeurd en wordt er nogmaals op de knop gedrukt.

Volgens mij wordt er nog wel eens vergeten dat mensen helemaal niet in staat zijn subtiele feedback te herkennen.
En een prettig ervaring is voor veel "gewone" gebruikers toch erg belangrijk.
Daar ben ik het volledig met je eens.
Denk je dat soort uitspraken beter kan vervangen door een subjectieve onderbouwing. Op die manier kunnen we de flamewar sneller op gang brengen :X
Daar was ik vorige week al mee begonnen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
tja, ik heb met net voor de gein uitgezet en ik toch wel wat beperkingen. (maar ik kan nog wel veer doen zonder JS).

[ Voor 72% gewijzigd door ard1998 op 05-10-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ah, het is alweer IDE bash/praise tijd.

Jetbrains IDE's ftw!

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 06-10-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Turbo Pascal is de shit, gek.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verder in nieuw deel: De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ :)

[ Voor 83% gewijzigd door .oisyn op 11-10-2016 11:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.

Deeltje 11 is alweer in de maak. De topicstart bestaat al, ga dus niet uit eigen beweging een nieuw topic openen. Die wordt zonder pardon gesloten en de geplaatste reacties worden verhuisd naar het juiste topic ;)