Goedemorgen!

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Morgen!
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
The following is inspired by the article “It’s the future” from Circle CI. You can read the original here. This piece is just an opinion, and like any JavaScript framework, it shouldn’t be taken too seriously. No JavaScript frameworks were created during the writing of this article.
Hey, I got this new web project, but to be honest I haven’t coded much web in a few years and I’ve heard the landscape changed a bit. You are the most up-to date web dev around here right?
-The actual term is Front End engineer, but yeah, I’m the right guy. I do web in 2016. Visualisations, music players, flying drones that play football, you name it. I just came back from JsConf and ReactConf, so I know the latest technologies to create web apps.
Cool. I need to create a page that displays the latest activity from the users, so I just need to get the data from the REST endpoint and display it in some sort of filterable table, and update it if anything changes in the server. I was thinking maybe using jQuery to fetch and display the data?
-Oh my god no, no one uses jQuery anymore. You should try learning React, it’s 2016.
Oh, OK. What’s React?
[...]
https://hackernoon.com/ho...6-d3a717dd577f#.6ze25og86
Recentelijk heb ik ook zo iets moeten doorlopen waarbij het updaten van modules allerlei dependency issues optrad.orf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:48:
Mooi artikel over hoe ik me voel als voormalig (frontend) developer. Waar ik vroeger makkelijk een projectje startte is het me nu allemaal wat te ingewikkeld geworden.
Vorig jaar wilde ik even meehelpen om een leuk tooltje te bouwen/hacken. Ik moest eerst even m'n VM updaten, daarna even NPM updaten en wat modules installeren. Na twee-en-een-half-uur had ik alles draaiend en heb ik in een half uurtje iets geschreven wat prima kon werken zonder al die extra zut, maar zonder die extra zut draaide het hele projectje niet.
[...]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Te ingewikkeld of te bloated?orf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:48:
Mooi artikel over hoe ik me voel als voormalig (frontend) developer. Waar ik vroeger makkelijk een projectje startte is het me nu allemaal wat te ingewikkeld geworden.
ik plaats er wel een <hr> tussen om de twee onderwerpen van elkaar te scheiden
Vanuit een technische standpunt ben ik het met je eens. Javascript hoeft technische gezien nooit nodig te zijn om een website correct te laten functioneren.Skyaero schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:19:
Ik ben nog altijd van mening dat als ik alle javascript uitschakel (bijv met noscript plugin), dat een website nog steeds prima moet kunnen draaien. Ja een aantal zaken zijn misschien minder fancy of duren wat langer (ivm herladen pagina), maar functioneel en visueel zou het hetzelfde moeten zijn.
Denk je dat soort uitspraken beter kan vervangen door een subjectieve onderbouwing. Op die manier kunnen we de flamewar sneller op gang brengenSkyaero schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:19:
Javascript is gewoon kut, voor zowel developer als eindgebruiker. Of mag ik dat hier niet meer roepen?
we kunnen massaal overstappen naar CSS3 animaties en andere CSS methodes voor het maken van een animatie.DevWouter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:36:
Vanuit een technische standpunt ben ik het met je eens. Javascript hoeft technische gezien nooit nodig te zijn om een website correct te laten functioneren.
Echter kijk je vanuit UX dan wordt het een ander verhaal. Een kleine animatie om het bewaren op de achtergrond te doen zonder dat je pagina tijdelijk wit wordt vanwege het laden verbetert de klantervaring gigantisch.
We are shaping the future
Maar we kunnen er geen data mee naar de server sturen. De animatie is puur om dingen te verhullen en die probeer ik altijd met CSS3 te doen (vaak is het toevoegen van een class doormiddel van javascript.ard1998 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:41:
[...]
we kunnen massaal overstappen naar CSS3 animaties en andere CSS methodes voor het maken van een animatie.
http://www.w3schools.com/css/css3_animations.asp
Valt wel mee, echter er is gewoon veel troep. De truc is om zo min mogelijk troep te introducerenAlex) schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:42:
Webdevelopment anno 2016 is inderdaad een puinhoop. Hoe hebben we het zo ver kunnen laten komen...
Naja kan met de webapplicatie natuurlijk ook weer terug gaan naar het veel betere meta-refresh en (i)framesSkyaero schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:19:
[...]
Ja, er zijn webapplicaties waarbij je het nodig hebt, maar 95% van de pagina's op het internet zou zonder gewoon moeten kunnen werken.
het is geen puinhoop, je moet aleen weten wat je echt nodig hebt en waarvoor je het nodig hebt.Alex) schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:42:
Webdevelopment anno 2016 is inderdaad een puinhoop. Hoe hebben we het zo ver kunnen laten komen...
FTFYard1998 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:50:
[...]
het is geen puinhoop, je moet aleen weten wat je echt nodig hebt en waarvoor je het nodig hebt.
HTML5 -> structuur van een pagina.
CSS3 -> stijl en animaties van een webpagina.
PHP -> aan de server kant php code uitvoeren waarmee HTML gegenereerd word, als de CSS en HTML in dezelfde php bestand staan kan je zeer veel aanpassen en uitvoeren.
Python -> lekker op de server dynamische content genereren.
SQL -> opslag van ingevoerde gegevens.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ja zo kan je wel redeneren dat niets een puinhoop is. Overigens skip je javascript wel heel gemakkelijk zo, dan lijkt het al een stuk minder puinhoop. Overigens heeft helemaal niemand PHP nodig natuurlijkard1998 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:50:
[...]
het is geen puinhoop, je moet aleen weten wat je echt nodig hebt en waarvoor je het nodig hebt.
HTML5 -> structuur van een pagina.
CSS3 -> stijl en animaties van een webpagina.
PHP -> aan de server kant php code uitvoeren waarmee HTML gegenereerd word, als de CSS en HTML in dezelfde php bestand staan kan je zeer veel aanpassen en uitvoeren.
SQL -> opslag van ingevoerde gegevens.
Ik weet onvoldoende van UX om daar iets over te kunnen zeggen. Ik ben wel benieuwd of er al wetenschappelijk onderzoek is naar UX. Ik heb het idee dat er ook nog veel mythes in UX land zijn, net zoals deze enkele jaren geleden ook in SEO land zijn ontstaan.DevWouter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:36:
[...]
Echter kijk je vanuit UX dan wordt het een ander verhaal. Een kleine animatie om het bewaren op de achtergrond te doen zonder dat je pagina tijdelijk wit wordt vanwege het laden verbetert de klantervaring gigantisch.
Daar ben ik het volledig met je eens.En een prettig ervaring is voor veel "gewone" gebruikers toch erg belangrijk.
Daar was ik vorige week al mee begonnenDenk je dat soort uitspraken beter kan vervangen door een subjectieve onderbouwing. Op die manier kunnen we de flamewar sneller op gang brengen
[ Voor 72% gewijzigd door ard1998 op 05-10-2016 18:04 ]
[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 06-10-2016 12:03 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
[ Voor 83% gewijzigd door .oisyn op 11-10-2016 11:15 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq