Brakkie41 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:55:
[...]
Toch even de vraag uitgooien, als die exceptie niet belangrijk is waarom gooit UIManager.setLookAndFeel er dan één? Of is het enkel in de context van deze code niet belangrijk? Lege excepties blijven een nare smaak achterlaten bij mij ondanks dat ik weet dat je soms niet anders kan/wil.
Dat snap ik eigenlijk niet - het throwen van een Exception is logisch in alle gevallen waarin de uitgevoerde code niet kan doen wat 'ie zou horen te doen.
Maar het is vervolgens aan de ontvangende code om te bedenken wat dat dan is en wat je moet doen. In een aantal gevallen is het juiste antwoord dan gewoon 'niks' - je hoeft er niks mee te doen want het is niet belangrijk genoeg.
Zo is het bijvoorbeeld terecht dat een database een exception gooit op duplicate entry. En als dat een gebruikersobject betreft is het ook belangrijk om de gebruiker te informeren. Maar voor een many-to-many-key? Not so much. Oh, bestaat al, ook prima. Het is echt NIET interessant om daar wat mee te doen.
Groter probleem is dat mensen (en ja, onze docent had daar ook een handje van) aandachtspunten verwarren met dogma's.
Zelf heb ik aftrek gekregen voor iets als het niet documenteren van mijn class-variabelen. (Maar eh... Person.Name is echt gewoon heel helder, net als Position.x en Position.y - wat moet je daar nog over zeggen?)
Dit daarentegen was helemaal prima geweest:
setSupercallifragilisticness( bool mode = true) vervolgens toe te lichten met "turns Supercallifragilisticness on (true) or off (false), defaults to true"
En dan
niet zeggen, helemaal nergens, wat supercallifragilisticness is en waarom je het aan of uit zou willen zetten.