De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➓ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 99 Laatste
Acties:
  • 393.284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

GeertJam schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:02:
[...]

Drastische reactie niet? ;)

Heb inderdaad gewoon een koptelefoon opgezet. :+
sarcasme is moeilijk te begrijpen via tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:05
Oh, ik heb die week vakantie. Plus nog een tweede erbij. :)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Hmmm, Amazon's AWS down zo te zien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
TheNephilim schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:35:
http://status.aws.amazon.com/ is gewoon een statische webpagina ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nja, Twitter staat er vol mee: https://twitter.com/search?q=aws%20down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:50
En niet een klein beetje :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zal de update service van hun statuspagina ook wel op AWS gehost zijn 8)
(kans dat het netwerk overal plat ligt en de service up is lijkt me toch ook sterk met zoveel locaties)

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 20-06-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Vrijdag waren er ook al wat problemen met o.a. Basecamp en Slack, nu opnieuw Basecamp plat. Daar gaat de productiviteit... maar ja, risico van zulke online diensten gebruiken.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

gekkie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:56:
[...]

Zal de update service van hun statuspagina ook wel op AWS gehost zijn 8)
Haha ja :p

Stiekem sowieso een veelgemaakte fout, een statuspagina of bedrijfswebsite zelf, allemaal op één server oid. Als je bijv. een hostingpartij bent moet je zorgen dat je website altijd werkt als de websites die je host down zijn.
OkkE schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:58:
[...]

Vrijdag waren er ook al wat problemen met o.a. Basecamp en Slack, nu opnieuw Basecamp plat. Daar gaat de productiviteit... maar ja, risico van zulke online diensten gebruiken.
Klopt! Centraal is mooi, maar heeft nadelen die je hier terug ziet. Over het algemeen hebben dergelijke diensten toch een hele lage downtime, maar toch. Als er zoiets plat gaat kun je denk ik wel spreken van overmacht.

[ Voor 37% gewijzigd door TheNephilim op 20-06-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TheNephilim schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:58:
[...]
Haha ja :p

Stiekem sowieso een veelgemaakte fout, een statuspagina of bedrijfswebsite zelf, allemaal op één server oid. Als je bijv. een hostingpartij bent moet je zorgen dat je website altijd werkt als de websites die je host down zijn.
Meh ;; dat klinkt als ;; voor je zoiets neerplempt eerst nadenken over waarvoor je het eigenlijk neerzet en welke implicaties dat heeft ;; nehhh iedereen heeft dat ;; en gewoon in onze mooie standaard wordpress ;; hebben we gelijk ons standaard template ;; is kommunikasie ook weer te vree;

Function follows form.

Altijd leuk ;; klantenstress omdat de server plat gaat na 4 a 5 jaar achterstallig onderhoud ;; opzich nog een wonder dat die rammelkast (VPS) het zo lang heeft uitgehouden (en geen gehacktstaaf).

[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 20-06-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

gekkie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:14:
[...]

Meh ;; dat klinkt als ;; voor je zoiets neerplempt eerst nadenken over waarvoor je het eigenlijk neerzet en welke implicaties dat heeft ;; nehhh iedereen heeft dat ;; en gewoon in onze mooie standaard wordpress ;; hebben we gelijk ons standaard template ;; is kommunikasie ook weer te vree;

Function follows form.

Altijd leuk ;; klantenstress omdat de server plat gaat na 4 a 5 jaar achterstallig onderhoud ;; opzich nog een wonder dat die rammelkast (VPS) het zo lang heeft uitgehouden (en geen gehacktstaaf).
Is ;; de nieuwe . bij jou? 8)7

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DeluxZ schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:55:
[...]
Is ;; de nieuwe . bij jou? 8)7
Nee ;; punt voor punt ;; met een komma.
Iedereen is altijd zo blij met PHP tov Python omdat het fijn overal een ; wil hebben.
Ergo toen er kritiek kwam op puntjes op de i's zonder i's ;; plaats ik er maar komma's onder :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:13
gekkie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:59:
[...]

Nee ;; punt voor punt ;; met een komma.
Iedereen is altijd zo blij met PHP tov Python omdat het fijn overal een ; wil hebben.
Ergo toen er kritiek kwam op puntjes op de i's zonder i's ;; plaats ik er maar komma's onder :+.
Daar, nu is het in ieder geval duidelijk.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:26:
[...]

In iedergeval duidelijker dan menig klant;;
De klant van de klant wil een export naar excel;; maar op de wedervraag welke gegevens met welke formatting en eventueel aangevuld met formules en grafieken de klant van de klant dan in excel wil ;; kortom;; maar een voorbeeld;; krijg je uiteraard terug of het zo snel mogelijk gemaakt kan worden ;; want heen en weer mailen met de klant schiet niet op;;
*zucht* net alsof je zo geen geheen en weer mail gaat krijgen ;; alleen dan met halve oplossingen ;;
Tijd om naar de Hornbach te gaan en een schutting-extension te kopen ;; misschien nog een paar "turrets" ergens shoppen en een tesla-coil om het af te maken. *grmmbl*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
Zo, de modjes weer wat werk gegeven :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
farlane schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:26:
[...]

Ja, nu weet ik dat kangoeroes kunnen vliegen als je ze wieltjes geeft! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

azerty schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:55:
Zo, de modjes weer wat werk gegeven :Y)
Hè? Wat. O-)
Meuk fixen mag een collega mod doen, das niet zo lekker via mobiel....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hope you are well.

Just wanted to reach out to see if you would be open to exploring new opportunities at present?

One of our clients is looking to hire a CMS Developer in Wellington.

Should you wish to connect and discuss further please let me know the best number to reach you on.

I look forward to hearing from you soon.
*O* Da's nummer 2 al. Gaat snel zeg.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Creepy schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:05:
[...]

Hè? Wat. O-)
Meuk fixen mag een collega mod doen, das niet zo lekker via mobiel....
Ik kan er niet aan doen dat de main devs van tweakers gezegd hebben TR's te openen als er nog warnings gebroken waren hé... Dus ik volg dat advies netjes op O-)

Goedemorgen iedereen!

* azerty zet een thermos met koffie, een thermos met chocolademelk en een thermos met thee klaar voor de gegadigden (behalve voor gekkie). Ook Firesphere wordt niet vergeten: een goed gekoeld Belgisch biertje staat voor hem klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Firesphere schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 07:47:
[...]

*O* Da's nummer 2 al. Gaat snel zeg.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je in Nieuw-Zeeland ook gewoon (crappy) recruiters hebt?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 07:59:
[...]

Lijkt me niet meer dan normaal dat je in Nieuw-Zeeland ook gewoon (crappy) recruiters hebt?
Ow, woordje "vandaag" vergeten ;)

En uiteraard verbaasd het me niet :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Firesphere schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:01:
[...]

Ow, woordje "vandaag" vergeten ;)

En uiteraard verbaasd het me niet :)
Heb je daar al een baan eigenlijk? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je een baan als CMS-developer ambieert als je zo'n avontuur aangaat.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:06:
[...]

Heb je daar al een baan eigenlijk? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je een baan als CMS-developer ambieert als je zo'n avontuur aangaat.
Ik had in augustus 2015 al een contract hier ;)

En sta ondertussen ook (eindelijk) op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:54:
[...]

In iedergeval duidelijker dan menig klant;;
De klant van de klant wil een export naar excel;; maar op de wedervraag welke gegevens met welke formatting en eventueel aangevuld met formules en grafieken de klant van de klant dan in excel wil ;; kortom;; maar een voorbeeld;; krijg je uiteraard terug of het zo snel mogelijk gemaakt kan worden ;; want heen en weer mailen met de klant schiet niet op;;
*zucht* net alsof je zo geen geheen en weer mail gaat krijgen ;; alleen dan met halve oplossingen ;;
Tijd om naar de Hornbach te gaan en een schutting-extension te kopen ;; misschien nog een paar "turrets" ergens shoppen en een tesla-coil om het af te maken. *grmmbl*
Is bellen niet een mogelijkheid? Ik neem aan dat de "klant van een klant" (ugh... I feel your pain....) er iets mee wilt doen.

En anders gewoon een minimal viable product opleveren: Een lege Excel sheet :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:52:
[...]
Is bellen niet een mogelijkheid? Ik neem aan dat de "klant van een klant" (ugh... I feel your pain....) er iets mee wilt doen.

En anders gewoon een minimal viable product opleveren: Een lege Excel sheet :+
Alles is een mogelijkheid, behalve dat het op deze wijze gemaakt gaat worden.

De waan dat vooraf enigzins overeenstemming hebben over specs (hoeft niet tot in den treure) meer heen en weer mail op zou leveren dan iets willekeurigs coden en vervolgens stapje voor stapje middels coden komen bij wat de klant van de klant eigenlijk altijd al als latente wens had, die waan deel ik niet echt.
Te meer daar de interval in de communicatie veel langer is dan dat je een mockupje maakt en daar in wijzigt en overeenstemming over zal gaan bereiken.

Maar goed de klant weet nu niet welke gegevens er allemaal beschikbaar zijn dus kan zelf geen mockup maken ;; tsja ;; alles wat er nu in het systeem getoond wordt ;; begin daar eens mee ;; maar geef dan aan hoe je denkt dat in excel te willen hebben ;; en is het voor humane consumptie of voor iets geautomagiseerds ?

Maar goed als het niet gesnapt wordt dan is een lege excel wel een aardige om het punt duidelijk te maken.
No basic specs ;; geen gevulde excel.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 21-06-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:18:
[...]
De waan dat vooraf enigzins overeenstemming hebben over specs (hoeft niet tot in den treure) meer heen en weer mail op zou leveren dan iets willekeurigs coden en vervolgens stapje voor stapje middels coden komen bij wat de klant van de klant eigenlijk altijd al als latente wens had, die waan deel ik niet echt.
Te meer daar de interval in de communicatie veel langer is dan dat je een mockupje maakt en daar in wijzigt en overeenstemming over zal gaan bereiken.
Snap er geen zak van zonder ; 's, praat eens wat duidelijker.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:04:
[...]

Snap er geen zak van zonder ; 's, praat eens wat duidelijker.
sorry ;; zat te PHP'en ;; dus ze zijn een beetje in short-supply;
Binnenkort m'n eigen python-code van +/- 5 jaar geleden onder ogen zien ;; die toen eigenlijk al toe was aan een flinke refactor; Achja dan heb ik in iedergeval weer voldoende ;'s over :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:09:
[...]

sorry ;; zat te PHP'en ;; dus ze zijn een beetje in short-supply;
Binnenkort m'n eigen python-code van +/- 5 jaar geleden onder ogen zien ;; die toen eigenlijk al toe was aan een flinke refactor; Achja dan heb ik in iedergeval weer voldoende ;'s over :p
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Maarja;;kannatuurlijkwelzijndatdewhitespacedanwatinshortsupplygaatgeraken;;dusofdatnouechteenverbeteringis;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Straks moet ik nog een parser schrijven voor gekkie zijn taal te parsen naar iets beter te begrijpen...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Gewoon splitten op ; kom je een heel eind. Min of meer. De delen tussen de ; zijn ook niet *altijd* even zinvol. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
ElkeBxl schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:16:
Straks moet ik nog een parser schrijven voor gekkie zijn taal te parsen naar iets beter te begrijpen...;;;
FTFY :+
(neh dat komt niet echt over ;; puntjes doorstrepen :p)

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 21-06-2016 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Thesis goedgekeurd voor de druk!

* azerty is tevreden

Nu enkel nog verdedigen in 2 weken + eindexamen en dan is de master achter de rug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:12:
Thesis goedgekeurd voor de druk!

* azerty is tevreden

Nu enkel nog verdedigen in 2 weken + eindexamen en dan is de master achter de rug
eindexamen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Eindexamen, ja.

Thesis verdedigen is niet genoeg, moet van 2 competenties kunnen bewijzen dat ik genoeg ken, dus examen van 2 vakgebieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Omfg...
Even aan het kijken naar mogelijkheden tot een koppeling met systeem X(van een relatief grote marktpartij). Simpel gezegd een systeem wat variabelen en hun waardes logt. Blijkt het systeem een aparte database per apparaat, en vervolgens een aparte tabel per gelogde variabele(200+) te hebben.

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Kan me eigenlijk best voorstellen dat je dat wilt in sommige gevallen. (Ken natuurlijk de precieze omstandigheden niet).

Als je gruwelijk hoge througput hebt op die tables wil je niet dat de write van thread X voor variabele x interfereert met de write van thread Y voor variabele y.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:50:
Eindexamen, ja.

Thesis verdedigen is niet genoeg, moet van 2 competenties kunnen bewijzen dat ik genoeg ken, dus examen van 2 vakgebieden
Ok, dacht dat dat al wel afgedekt was met reguliere tentamens, altijd leuk die verschillende smaken.
EddoH schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:18:
Omfg...
Even aan het kijken naar mogelijkheden tot een koppeling met systeem X(van een relatief grote marktpartij). Simpel gezegd een systeem wat variabelen en hun waardes logt. Blijkt het systeem een aparte database per apparaat, en vervolgens een aparte tabel per gelogde variabele(200+) te hebben.

-O-
Ach het kan altijd erger moet je maar denken ;; een tabel per gelogde waarde :+

[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 21-06-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Grijze Vos schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:37:
Kan me eigenlijk best voorstellen dat je dat wilt in sommige gevallen. (Ken natuurlijk de precieze omstandigheden niet).

Als je gruwelijk hoge througput hebt op die tables wil je niet dat de write van thread X voor variabele x interfereert met de write van thread Y voor variabele y.
Het gaat om waardes per uur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
EddoH schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:45:
[...]
Hmm eerste test setup van monitoring projectje doet nu 150 values per second, nu 55GB database size.
Gaat nu leuke hosting worden :+
(of misschien de interval op sommigen waarden toch wat terug schroeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tweakers is down ;;; oh dear ;;; gaan toch niet zeggen dat je een ";" attack kunt doen heh })
Ah hier doet tie het wel .. tis alleen NOS kroeg.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 21-06-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:50:
[...]

Hmm eerste test setup van monitoring projectje doet nu 150 values per second, nu 55GB database size.
Gaat nu leuke hosting worden :+
(of misschien de interval op sommigen waarden toch wat terug schroeven)
Historie aggregeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ja dat staat nu op 3 maanden. Zou ook nog korter gezet kunnen worden.
En database index aanpassen, BTREE eraf en er een BRIN van maken, scheelt nogal wat ruimte en performt als het het goed is niet heel veel slechter (en misschien wel beter aangezien het dan weer cacheable is in mem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:41:
[...]

Ok, dacht dat dat al wel afgedekt was met reguliere tentamens, altijd leuk die verschillende smaken.
Ik studeer niet in NL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Daarom de verschillende smaken, maar ik neem toch aan dat ze tussentijds ook nog wel wat toetsen middels tentamens ?
(alhoewel zo'n eindexamen me dan erg redundant lijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:00:
[...]

Daarom de verschillende smaken, maar ik neem toch aan dat ze tussentijds ook nog wel wat toetsen middels tentamens ?
(alhoewel zo'n eindexamen me dan erg redundant lijkt)
Tentamens? Wat is dat?

Ik heb de afgelopen 2 jaar gewoon na elk vak examen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:01:
[...]
Tentamens? Wat is dat?

Ik heb de afgelopen 2 jaar gewoon na elk vak examen gehad.
Dat :p, maar je moet dus nu op 2 gebieden in feite herexamen doen, vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:02:
[...]

Dat :p, maar je moet dus nu op 2 gebieden in feite herexamen doen, vaag.
Geen herexamen. 2 onderwerpen die behoren tot de gebieden waarin ik afstudeer en nog niet gezien heb, daar moet ik examen van doen.

In mijn geval iets over honeypots (aangezien de thesis daarover gaat), en het andere onderwerp is reverse engineering.

[ Voor 15% gewijzigd door azerty op 21-06-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Owhkee een op maat gemaakt examen .. mjah hier overal alleen mondelingen verdediging bij mijn weten, schriftelijke heb je al in je scriptie laten blijken.
Hmm honingpotjes, altijd lastig om er niet stiekem van te snoepen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:10:
Owhkee een op maat gemaakt examen .. mjah hier overal alleen mondelingen verdediging bij mijn weten, schriftelijke heb je al in je scriptie laten blijken.
Hmm honingpotjes, altijd lastig om er niet stiekem van te snoepen :9.
Op maat gemaakt is nu ook weer dat niet hoor :p

Er zijn 4 gebieden (IT Infrastructure, Software Engineering, Security Technology & Security Management) die deel uitmaken van mijn studie, en voor het examen moeten wij als student met 2 examinatoren dus een stuk leerstof (uit verschillende gebieden) afspreken die opgevraagd zal worden op het examen.

Er is dus wel een zekere vrijheid qua onderwerp, maar het moet in 1 van de vier gebieden vallen, beide mogen niet uit hetzelfde gebied zijn en ik moet een verschillende examinator voor beide stukken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Maar zijn er dan anderen die er wel een regulier examen over hebben gemaakt, omdat het niet het gebied / onderwerp is waar ze op afstuderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
EddoH schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:45:
[...]

*facepalm*

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor 't eerst in 15 jaar dat ik problemen heb een nieuwe technologie onder de knie te krijgen: Polymer JS. Het klikt gewoon niet, ik vind het een werkelijke hel om mee te werken. En in mijn team ben ik de enige die het raar vind dat simpele shit dagen duurt in plaats van minuten.

Anyway. Bij het kiezen van de technologie heb ik de popular vote verloren (ik ging voor React JS), dus nu gaan we het gewoon gebruiken, punt. Ik zit al 2 werkdagen te stoeien met iets wat ik in een ander front-end framework *al lang* af had, hooguit een uur werk. That's it.

De technologie vind ik persoonlijk compleet ongeschikt voor gebruik, en ik walg van de examples die ik her en der zie. Documentatie is slecht, loopt achter, of bestaat niet. En omdat het van Google is en een aankomende web-standard is moeten we het nu al gebruiken.

Ik denk dat het anno 2020 misschien ver genoeg is voor gebruik in een product. Maar momenteel voelt het aan alle kanten als on-af.

Hoe moet ik daar nou mee omgaan? Ik wil deze tech niet gebruiken. Ik werk hier al 4 jaar en de baan bevalt mij verder prima.

Mijn eerste ingeving is: solliciteren naar een andere werkgever. Dus dat heb ik maar direct ingepland en ik heb al 2 aanbiedingen liggen, morgen nog een paar sollicitaties.

Maar dat moet toch anders kunnen? "Suck it up"? "Gewoon mee werken"? Ik leer iets waarvan ik het niet wil leren, maar het is helaas wel compleet gerelateerd aan mijn functie (front-end web developer)...

Zit ook te overwegen gewoon het hele project ('t is best klein) na te bouwen in het framework wat ik liever gebruik. Daar heb ik al een skeleton setup van klaarliggen. Helemaal modern (React, web workers, ES2016, Gulp, SASS, WebGL animaties, Flux, React Native demo, etc.) en dat zou mij in m'n eentje ongeveer 3 werkdagen kosten vermoed ik zo. Daar ga ik dan ook mensen mee voor 't been schoppen, vermoed ik.

Maar misschien ga ik liever die tijd spenderen aan m'n vriendin, vrienden, en familie :7

What would you do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
JS is behoorlijk in opgang en ik heb zelf best moeite om alles bij te houden. Polymer, React, Angular2, SystemJS, Webpack, RequireJS en dan nog alle buildsystems etc.

De tijd dat je met JQuery een hele webapp in elkaar draait is wel voorbij ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:22:
Maar zijn er dan anderen die er wel een regulier examen over hebben gemaakt, omdat het niet het gebied / onderwerp is waar ze op afstuderen ?
Nee. In principe niet, tenzij ik een onderwerp zou kiezen dat in de bachelor (die ik niet gedaan heb hier) aan bod gekomen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Waren polymeren niet lange draadachtige moleculen ?
Lijkt polymer JS dan ook op spaghetti-code, dan hebben ze in iedergeval een toepasselijke naam.

Tsja dat hele JS veld is (nog / weer) dermate gefragmenteerd dat er weinig chocola van te maken val.
Bloody leftpad anyone ?
Daarnaast veranderden de frameworks waar de meeste swung in zit ook nog eens voordat je een project goed en wel uit de beta hebt, terwijl de voordelen van iets nieuws nou eigenlijk ook weer niet zo evident zijn dat het het waard zou moeten zijn om weer de hele meuk te refactoren naar een nieuw framework.
azerty schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:37:
[...]
Nee. In principe niet, tenzij ik een onderwerp zou kiezen dat in de bachelor (die ik niet gedaan heb hier) aan bod gekomen zou zijn.
Dus je master is eigenlijk nagenoeg alleen afstuderen dan ?
Maffe bama gedoe :)

[ Voor 81% gewijzigd door gekkie op 21-06-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:25:
Voor 't eerst in 15 jaar dat ik problemen heb een nieuwe technologie onder de knie te krijgen: Polymer JS. Het klikt gewoon niet, ik vind het een werkelijke hel om mee te werken. En in mijn team ben ik de enige die het raar vind dat simpele shit dagen duurt in plaats van minuten.

Anyway. Bij het kiezen van de technologie heb ik de popular vote verloren (ik ging voor React JS), dus nu gaan we het gewoon gebruiken, punt. Ik zit al 2 werkdagen te stoeien met iets wat ik in een ander front-end framework *al lang* af had, hooguit een uur werk. That's it.

De technologie vind ik persoonlijk compleet ongeschikt voor gebruik, en ik walg van de examples die ik her en der zie. Documentatie is slecht, loopt achter, of bestaat niet. En omdat het van Google is en een aankomende web-standard is moeten we het nu al gebruiken.

Ik denk dat het anno 2020 misschien ver genoeg is voor gebruik in een product. Maar momenteel voelt het aan alle kanten als on-af.

Hoe moet ik daar nou mee omgaan? Ik wil deze tech niet gebruiken. Ik werk hier al 4 jaar en de baan bevalt mij verder prima.

Mijn eerste ingeving is: solliciteren naar een andere werkgever. Dus dat heb ik maar direct ingepland en ik heb al 2 aanbiedingen liggen, morgen nog een paar sollicitaties.

Maar dat moet toch anders kunnen? "Suck it up"? "Gewoon mee werken"? Ik leer iets waarvan ik het niet wil leren, maar het is helaas wel compleet gerelateerd aan mijn functie (front-end web developer)...

Zit ook te overwegen gewoon het hele project ('t is best klein) na te bouwen in het framework wat ik liever gebruik. Daar heb ik al een skeleton setup van klaarliggen. Helemaal modern (React, web workers, ES2016, Gulp, SASS, WebGL animaties, Flux, React Native demo, etc.) en dat zou mij in m'n eentje ongeveer 3 werkdagen kosten vermoed ik zo. Daar ga ik dan ook mensen mee voor 't been schoppen, vermoed ik.

Maar misschien ga ik liever die tijd spenderen aan m'n vriendin, vrienden, en familie :7

What would you do?
Het is ook niet helemaal redelijk om te verwachten dat ze maar naar jouw pijpen dansen en dus React gaan gebruiken. Ik denk dat je met een dergelijke mindset Polymer ook niet onder de knie gaat krijgen. Als je echt niet met Polymer wilt werken, dan zal je inderdaad moeten uitkijken naar een andere functie of een andere baan. Het is heel simpel; je baas betaalt en wie betaalt die bepaalt.

Overigens ben ik vorig jaar op Polymer Summit geweest en ik vond het echt een veelbelovend iets, maar eenmaal thuis kreeg ik het allemaal ook lastig voor elkaar. Je moet de mindset hebben dat alles een op zichzelf staand element is. De simpliciteit van jQuery of het harde MVC van React en Angular heb je wat minder heb ik het idee.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:39:
[...]

Dus je master is eigenlijk nagenoeg alleen afstuderen dan ?
Maffe bama gedoe :)
3 semesters (90 ECTS) aan vakken, nu dit semester 3 ECTS voor nog 1 vak en 27 ECTS voor de thesis + eindexamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grijze Vos
Als je architectuur keuze hangt op popular vote doe je sowieso iets fout. Ik neem aan dat jullie architect een onderbouwde mening heeft waarom Polymer jullie problemen oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Grijze Vos schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:25:
Als je architectuur keuze hangt op popular vote doe je sowieso iets fout. Ik neem aan dat jullie architect een onderbouwde mening heeft waarom Polymer jullie problemen oplost...
Dit dus. Het enige moment dat wij via popular vote voor een bepaalde taal kiezen is wanneer we een prototype op moeten leveren. Dan wordt er een enkele keer weleens gestemd over welke taal we het liefst willen gebruiken. Zodra die boel dan naar productie gaat, zijn er een aantal talen en frameworks waarbinnen gekozen kan worden en de architect heeft daar nagenoeg alles voor het zeggen. Uiteraard houdt deze rekening met de competenties van het team, etc.

Nu wordt er binnen ons team min of meer exclusief met Erlang gewerkt dus valt er vaak weinig te discussieren :P

In code wroeten welke 6 jaar lang onaangeraakt is geweest. Of ik even een nieuwe feature kan toevoegen aan die code. Fantastisch om hiermee aan de slag te gaan maar man man man wat gaat het traag. :/

Afbeeldingslocatie: https://memesvault.com/wp-content/uploads/I-Have-No-Idea-What-Im-Doing-Dog-09.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Swedish Clown op 21-06-2016 16:36 ]

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
wackmaniac schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:45:
[...]

Het is ook niet helemaal redelijk om te verwachten dat ze maar naar jouw pijpen dansen en dus React gaan gebruiken. Ik denk dat je met een dergelijke mindset Polymer ook niet onder de knie gaat krijgen. Als je echt niet met Polymer wilt werken, dan zal je inderdaad moeten uitkijken naar een andere functie of een andere baan. Het is heel simpel; je baas betaalt en wie betaalt die bepaalt.
Mee eens.
Overigens ben ik vorig jaar op Polymer Summit geweest en ik vond het echt een veelbelovend iets, maar eenmaal thuis kreeg ik het allemaal ook lastig voor elkaar. Je moet de mindset hebben dat alles een op zichzelf staand element is. De simpliciteit van jQuery of het harde MVC van React en Angular heb je wat minder heb ik het idee.
Ik was er ook (Muziekgebouw A'dam) bij, ze verkopen het goed. Ik was gisteren nog bij Google's progressive web conference hier in A'dam, ook daar waren ze erg blij met Polymer en web-components.

En ik krijg er ook niets in gedaan.
Grijze Vos schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:25:
Nee, dat heeft hij niet. Hij vind het gewoon mooi en ons team is er verliefd op geworden omdat het veel werk uit handen neemt (of naar mijn mening: lijkt te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06

orf

What would you do?
Als werkgever zou ik in ieder geval heel graag hebben dat iemand het bespreekbaar maakt in plaats van te solliciteren. Dat je sollicitaties hebt zou mij duidelijk maken hoe serieus je het neemt en daarom nog eens kijken naar techniek en de samenstelling van het team.

Ik heb wel eens gezien dat een team voor een bepaalde techniek heeft gekozen en met een beetje tunnelvisie daarin is vast gelopen.

Je kunt misschien werken aan je soft skills om problemen beter aan te geven. Je andere oplossing (zelf bouwen in een ander framework) kan ook prima aantonen dat het anders kan of moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

In veel mindere mate heb ik het zelfde met gebruik van Bootstrap (specifiek: Drupal 7 Bootstrap theme); elke keer dat ik een component wil implementeren loop ik tegen beperkingen of stomme default waardes van Bootstrap (theme) aan.
What would you do?
Is het alleen dit project waar jullie Polymer JS voor gebruiken of zullen jullie het vanaf nu voor alle projecten gaan gebruiken? Als het alleen dit ene project is, zeg ik; hang in there. Als jullie het vanaf nu voor alles gaan gebruiken, zeg ik; op zoek naar een nieuwe werkgever — wel eerst bespreken met je werkgever dat je met dit probleem zit natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door OkkE op 21-06-2016 16:52 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:40:
[...]

Als werkgever zou ik in ieder geval heel graag hebben dat iemand het bespreekbaar maakt in plaats van te solliciteren. Dat je sollicitaties hebt zou mij duidelijk maken hoe serieus je het neemt en daarom nog eens kijken naar techniek en de samenstelling van het team.

Ik heb wel eens gezien dat een team voor een bepaalde techniek heeft gekozen en met een beetje tunnelvisie daarin is vast gelopen.

Je kunt misschien werken aan je soft skills om problemen beter aan te geven. Je andere oplossing (zelf bouwen in een ander framework) kan ook prima aantonen dat het anders kan of moet.
Ik heb de lead al in een persoonlijk gesprek getrokken, ik heb mijn bedenkingen meerdere keren aangegeven. Het enige wat mij nog (in theory) zou resteren is het hogerop spelen. Maar daar heeft mijn lead een grotere voet tussen de deur.

Het project opzetten in een ander framework lokt wel sterk. Het idiote is dat ik dit vorig jaar al volledig af en klaar had. En dat mocht ik van het management aan niemand laten zien (ander geval, rare redenen). Complimenten van dat werk alom, maar het team heeft dus besloten opnieuw te willen beginnen met de shiny nieuwe technologie van Google, dus Polymer...

Dus dan maar weg. Aangeven dat ik een andere baan ga zoeken doe ik wel zodra ik een nieuwe baan heb.
OkkE schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:50:
[...]

In veel mindere mate heb ik het zelfde met gebruik van Bootstrap (specifiek: Drupal 7 Bootstrap theme); elke keer dat ik een component wil implementeren loop ik tegen beperkingen of stomme default waardes van Bootstrap (theme) aan.
Ook herkenbaar. Ik ben veel meer van de basics, vanilla: geen tools gebruiken die overmatig veel denkwerk voor je doen. Dat zit (in ons geval) alleen maar in de weg. Er zijn ook erg praktische positieve toepassingen voor Bootstrap e.a. maar ook dat moet je per geval bekijken...

Niet klakkeloos kiezen voor een nieuwe technologie die onbewezen is, en zó modern dat het nog niet eens een standaard is...
[...]

Is het alleen dit project waar jullie Polymer JS voor gebruiken of zullen jullie het vanaf nu voor alle projecten gaan gebruiken? Als het alleen dit ene project is, zeg ik; hang in there. Als jullie het vanaf nu voor alles gaan gebruiken, zeg ik; op zoek naar een nieuwe werkgever.
Alleen dit project, vooralsnog. Maarja, we hebben ook maar 2 projecten :+ De ene moet voor IE8+ werken, en dit laatste project is "laatste en voorlaatste browsers", dus ging men direct maar overboard met modern doen.

On to the next job, then :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Gelukkig heeft de gemiddelde Software Engineer op dit moment geen klagen wat betreft baanaanbod :9 Ik kijk ook altijd even de kat uit de boom mbt al de 'geweldige hipste projecten' die worden gereleased. Wel jammer dat het je heeft doen besluiten om bij het bedrijf te stoppen (React JS is ook niet alles :+)

Succes bij je nieuwe baan ;)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:58:
Ook herkenbaar. Ik ben veel meer van de basics, vanilla: geen tools gebruiken die overmatig veel denkwerk voor je doen. Dat zit (in ons geval) alleen maar in de weg. Er zijn ook erg praktische positieve toepassingen voor Bootstrap e.a. maar ook dat moet je per geval bekijken...

Niet klakkeloos kiezen voor een nieuwe technologie die onbewezen is, en zó modern dat het nog niet eens een standaard is...
Inderdaad, wat mij betreft zo vanilla mogelijk. En alleen een lightweight framework inzetten wanneer het je echt voordeel oplevert, in plaats van klakkeloos voor elk project. Maar goed, soms moet je je schikken naar je collega's en in mijn geval is het allemaal niet zo erg. :-) We gebruiken ook eigenlijk alleen frameworks die zich bewezen hebben (Bootstrap, jQuery, ...).

Als wij voor zoiets als Polymer zouden gaan zonder dat daar een goede reden voor is, zou ik daar toch ook wel redelijk hard tegen in gaan.
Alleen dit project, vooralsnog. Maarja, we hebben ook maar 2 projecten :+ De ene moet voor IE8+ werken, en dit laatste project is "laatste en voorlaatste browsers", dus ging men direct maar overboard met modern doen.

On to the next job, then :)
Als ik het zo lees heb jij blijkbaar een hele andere kijk op de ontwikkeling van websites/webapps dan je collega's en het bedrijf waar je werkt. Had ik bij mijn vorige werkgever ook — niet alleen verschil in mening over technologie die gebruikt werd overigens — dus heb ik gekozen voor een nieuwe werkgever. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
wat is er nou zo bijzonder aan Bootstrap?

Verder verbaas ik me op de gigantische nadruk die overal ligt op javascript, terwijl je aan de weergavekant nog redelijk gelimiteerd wordt door de css-implementaties voor wat complexere designs... want 2016 en het is nog steeds niet mogelijk om flex of columns zonder problemen te gebruiken. Hell, position: fixed is nog niet eens gemeengoed (En de volledige grid-spec, dat zal nog wel even duren denk ik zo.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Megamind schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:32:
JS is behoorlijk in opgang en ik heb zelf best moeite om alles bij te houden. Polymer, React, Angular2, SystemJS, Webpack, RequireJS en dan nog alle buildsystems etc.
Dat is niet zo zeer een symptoom van iets wat "in opgang" is, maar een symptoom van een community waar men collectief last heeft van het Not Invented Here-syndroom. Met als gevolg een oplossing voor het eigen probleem (prima), wat daarna wordt vrijgegeven als 'open source'-meuk waardoor nog veel meer mensen ermee gaan lopen klooien. Tot ze het beu zijn, en overstappen naar het volgende project.

En dan heb je nog gedrochten zoals AngularJS v1 versus AngularJS v2... "gooi al je kennis maar weg want we gaan het helemaal anders doen". WHY?

Front-end development anno nu is gewoon verschrikkelijk.

We are shaping the future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het aantal react vs angular vs waan-vd-dag js framework bitchfights op het internet heeft inmiddels het aantal kattenplaatjes al ruim overtroffen.

Dat in een mooie tijd waarin hét originele selling point van jQuery inmiddels achterhaald is ivm steeds betere standaard js en dom manipulatie etc in steeds leukerder browsers. Zou bijna denken dat men aan de frontend graag van een zooitje houdt. IE6/7/8 weg, jQuery amper meer nodig? --> Hoogste tijd voor een 10x grotere berg aan alpha-status onwaardige kutcode.

#rant #duidelijkgeenfrontender

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:31

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik doe alle front-end gewoon in JS met een lightweight JQuery versie. If possible typescript, maar verder niet. Al die frameworks maken het zo enorm zwaar allemaal...
Maargoed zo enorm veel front-end doe ik niet meer, en bij mn vorige werk moest ik mijn native JS-code omschrijven naar jQuery }:|

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
incaz schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:54:

Verder verbaas ik me op de gigantische nadruk die overal ligt op javascript, terwijl je aan de weergavekant nog redelijk gelimiteerd wordt door de css-implementaties voor wat complexere designs... want 2016 en het is nog steeds niet mogelijk om flex of columns zonder problemen te gebruiken. Hell, position: fixed is nog niet eens gemeengoed (En de volledige grid-spec, dat zal nog wel even duren denk ik zo.)
Mjah maar ja heh, op browser gebied zijn tig duizend en 1 dingen die geimplementeerd moeten / kunnen worden. Dus de schaarse resources zijn bij elke browser nogal verdeeld en de volgorde en snelheid van implementatie is overal anders. Zodat de gemenedeler over alle browsers nog kleiner is en het krachtiger maken van CSS er uberhaupt wat bij inschiet (ongetwijfeld omdat je er met een woud aan javascripts soms wel omheen kunt werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:58:
[...]

Het idiote is dat ik dit vorig jaar al volledig af en klaar had. En dat mocht ik van het management aan niemand laten zien (ander geval, rare redenen). Complimenten van dat werk alom, maar het team heeft dus besloten opnieuw te willen beginnen met de shiny nieuwe technologie van Google, dus Polymer...

Dus dan maar weg. Aangeven dat ik een andere baan ga zoeken doe ik wel zodra ik een nieuwe baan heb.
Je noemt een aantal dingen die mij toch ook achter mijn oren doen krabben hoor. Ik ben twee jaar geleden ook bij mijn toenmalige werkgever weggegaan o.a. omdat ik als project lead een technologie keuze in mijn schoenen kreeg geschoven door de architect, dus ik voel je pijn. ;)

Andere tip: dit is geen 100% anoniem forum, zouden best wel eens collega's van je kunnen zitten hier. Dus let een beetje op. Want het bedrijf waar jij werkt klinkt als een heel politieke club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Alex) schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:57:
[...]

Dat is niet zo zeer een symptoom van iets wat "in opgang" is, maar een symptoom van een community waar men collectief last heeft van het Not Invented Here-syndroom. Met als gevolg een oplossing voor het eigen probleem (prima), wat daarna wordt vrijgegeven als 'open source'-meuk waardoor nog veel meer mensen ermee gaan lopen klooien. Tot ze het beu zijn, en overstappen naar het volgende project.

En dan heb je nog gedrochten zoals AngularJS v1 versus AngularJS v2... "gooi al je kennis maar weg want we gaan het helemaal anders doen". WHY?

Front-end development anno nu is gewoon verschrikkelijk.
Zeker weten, maar ik noemde het al expliciet niet als frontend aangezien JS steeds meer opmars krijgt in backend en non front-end.

Maar helaas zijn we er wel afhankelijk van, gelukkig is ES6 dan wel weer gestandaardiseerd maar je blijft toch afhankelijk van de community. Wij hebben een webapp volledige in Angular 1 met ruim 160k lines TS, omschrijven naar Angular 2 zal een behoorlijk klus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Front-end anno nu is inderdaad raar, je gaat slapen en je loopt 2 weken achter. De truc is om je niet gek te laten maken door de nieuwe flavour of the month technologie, maar te weten wat je nodig hebt. In mijn situatie zou dit nieuwe project prima kunnen worden opgezet met simpele HTML, javascript en CSS.

Maar het moet een single-tenant oplossing worden. Het moeten componenten zijn die onze klanten los kunnen gebruiken. Lang verhaal kort: niks nieuws onder de zon, maar het wordt over-engineered. Ja, web-components zijn praktisch als stand-alone "componenten". Maar guess what? Dat kan je ook bereiken door een API server-side gewoon JS te laten genereren die een element kan injecteren, wherever you want.

Voordeel daarvan: het kan werken op alle browsers.

Nadeel huidige keuze: Alleen hypermodern Polymer. Plus alle boilerplate bullshit die erbij hoort.

Polymer ontwikkelt zich ook zo snel dat we het constant moeten bijhouden. En dan moeten we de single-tenant oplossing gaan versionen. Hoofdpijn. Nu al.

Het is prima volledig vanilla te doen. Gewoon ES2016 (developer comfort ;) ) transpilen naar ES5 en: klaar.

Maar da's niet hip, ofzo.
incaz schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:54:
Veel reguliere UI componenten en problemen worden al voor je getackled. Elementen die naast elkaar een rij vormen die automagisch een :after element hebben om de float te breaken, bijvoorbeeld. Maar ook modal windows met allerlei gedragingen, animaties, positionering, etc. En belangrijker nog: cross-browser compatibiliteit zonder hoofdbrekens.

Het scheelt soms enorm veel tijd, maar er zit een leercurve aan, en soms heb je het gewoonweg niet nodig. Ik heb meerdere malen een project compleet gestripped van Bootstrap (incl. fonts en allerlei theming) en een paar regels CSS in SASS-files toegevoegd en een winst behaald van ~400Kb per page load...

Maar: het is gewoon een tool, zoals vele anderen. Zoals ook "niks" een tool is.
Nou, ik ben front-end developer. Ik weet waar de beperkingen liggen, en ik weet hoe je dingen kan toepassen onder het mom "progressive enhancement". Sommige dingen kunnen niet, dat klopt. Flexbox CSS is nog té modern om te kunnen gebruiken voor grote productiesites.

In het project waar ik over zeur (Polymer) kan het bijvoorbeeld wel. Dan is 't gewoon erg fijn om mee te werken.

Wat javascript betreft: de ontwikkelstraat is prima op te zetten voor veel verschillende soorten developers. Je kan gewoon ES5 gebruiken zoals het al vele jaren bestaat. Of ES2015/2016 en direct gebruik maken van alle fijne nieuwe features (spread operators, arrows, nieuwe functies op allerlei native objecten, javascript "this" scope meer sensible, etc.) en dat onchange of oncommit of onpush transpilen. Babel doet alles voor je, Gulp en Grunt zijn fijn om mee te werken, unit tests zijn gemeengoed geworden in alle frameworks. It works :)

Dan heb je nog tig frameworks. Van de ng-boilerplate ng-hell Angular 1.x ng-tot ng-Typescript ng-hell Angular 2 (maar da's wel leuk voor .Net en Java devs). Of Ember.js, of React, of Backbone, etc. Daar moet je kunnen kiezen. Ik denk dat voor bijna alle projecten React meer dan voldoende is. Het is gewoon de view (/controller), geen model. Zet er de Flux methodologie tussen (of Redux) en je data flow is ook heel voorspelbaar, helder, en intuitief om mee te werken als dev.

Je moet dan ook wel weten wanneer je een bepaalde tech niet moet gebruiken. Herkennen dat developer experience ook een ding is. Dat onderhoudbaarheid belangrijk is. Dat de online populariteit ook belangrijk is omdat de community je support platform is. Polymer is niet populair. Over 3 jaar misschien wel: nu nog niet.
Grijze Vos schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:24:
[...]

Je noemt een aantal dingen die mij toch ook achter mijn oren doen krabben hoor. Ik ben twee jaar geleden ook bij mijn toenmalige werkgever weggegaan o.a. omdat ik als project lead een technologie keuze in mijn schoenen kreeg geschoven door de architect, dus ik voel je pijn. ;)
Heel zuur voelt het inderdaad ;(
Andere tip: dit is geen 100% anoniem forum, zouden best wel eens collega's van je kunnen zitten hier. Dus let een beetje op. Want het bedrijf waar jij werkt klinkt als een heel politieke club.
I don't care. Ik deel bewust geen bedrijfsgeheimen en alles wat ik hier zeg heb ik op m'n werk ook medegedeeld. Moest vooral even zeuren :+ en ik wilde ook weten of hier een andere manier is om hiermee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:05
Als ik zoek naar Polymer JS, dan kan ik niets vinden. Ik ken alleen het Polymer project.
Daar proberen ze om puur html te gebruiken en zo min mogelijk met javascript. Als je weet hoe het nieuwe html templating werkt, dan is het wel leuk spul.

Al die drang naar javascript in de browser ben ik niet zo van. Voor ajax dingen wel, maar voor pure html vindt ik het gewoon overkill.

Maar ik zou blij zijn als ze hier wat modems doen. Ik was bezig met een poc, maar daar zijn weer toch vrij behouden in het gebruik van nieuwe technieken geweest. Ook omdat je collega's er ook mee verder moeten kunnen. En die kans wordt steeds groter, aangezien er minder opdrachten komen en budgetten opraken. Tijd voor een klus waar ik wel weer iets (nieuws) kan doen

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:35:
Nou, ik ben front-end developer. Ik weet waar de beperkingen liggen, en ik weet hoe je dingen kan toepassen onder het mom "progressive enhancement". Sommige dingen kunnen niet, dat klopt. Flexbox CSS is nog té modern om te kunnen gebruiken voor grote productiesites.
Maar da's dus best in tegenspraak met
Front-end anno nu is inderdaad raar, je gaat slapen en je loopt 2 weken achter.
En ik kan me er gewoon over opwinden dat ten eerste mijn computer het steeds warm heeft van de gigantische hoeveelheid js die geparset wordt voortdurend, inclusief de meest wanstaltige nutteloze tijdverspillende animaties, en het anderzijds nog steeds niet triviaal is om bij brede schermen die breedte enigzins nuttig te gebruiken, zonder dat het in de knoop raakt met je weergave voor tablets of mobile. (De mobile first approach faalt dus over het algemeen op het onderdeel 'nuttig gebruik van de ruimte'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
incaz schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:12:
[...]

Maar da's dus best in tegenspraak met
Niet echt, de browsers ontwikkelen niet in zo'n sneltreinvaart als de libraries en frameworks :) Die laatste twee hoef je ook niet te updaten bij iedere release. Ik heb weleens een jaar lang gewerkt met dezelfde versie van Ember.js. Niks mis mee, gewoon een solide stuk software.

Achterlopen is niet zo erg als je de nieuwe tech niet kan toepassen (browsers). En achterlopen is ook niet zo erg als je de nieuwe tech nog niet gebruikt (libs/frameworks).

Bijblijven is wel nuttig, en daar ligt de crux, denk ik.
[...]

En ik kan me er gewoon over opwinden dat ten eerste mijn computer het steeds warm heeft van de gigantische hoeveelheid js die geparset wordt voortdurend, inclusief de meest wanstaltige nutteloze tijdverspillende animaties, en het anderzijds nog steeds niet triviaal is om bij brede schermen die breedte enigzins nuttig te gebruiken, zonder dat het in de knoop raakt met je weergave voor tablets of mobile. (De mobile first approach faalt dus over het algemeen op het onderdeel 'nuttig gebruik van de ruimte'.)
Goed animeren is een kunst ;) Paint, layout en composite zijn de termen die je hoort te kennen, zie ook: https://csstriggers.com/

Een front-end dev hoort te weten dat opacity en transform de meest efficiente animaties zijn met CSS. En als je een canvas gebruikt heb je andere regels (en ook frameworks die het denkwerk weghalen). Ik kan zonder problemen een webpagina heel mooi en doeltreffend laten animeren.

Het moet alleen wel snappy blijven. Geen modal-window animatie van 1000ms, maar gewoon 80ms. Net iets mooier, maar niet vervelend.

En mobile first houdt vaak op bij "desktop". Wat een probleempje is omdat veel desktops een lagere resolutie en lagere pixel density hebben dan tablets en zelfs sommige telefoons.

Hoe dan ook, nuttig gebruik van de ruimte is een probleem voor UX en UI-designers. Da's niet mijn taak. Ik implementeer waar zij mee op de proppen komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Knal het er voor die 80ms maar gewoon open en dicht ;; en laat die single render thread maar nuttigere dingen doen :X (en voor de ontwikkelresources geldt hetzelfde)
(maar goed ik kan ook nog steeds prima leven met windows 3.1 style grijze applicaties die geheel op functionaliteit gericht zijn ipv eye candy;; dus niet echt een benchmark :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 21-06-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:43:
Knal het er voor die 80ms maar gewoon open en dicht ;; en laat die single render thread maar nuttigere dingen doen :X (en voor de ontwikkelresources geldt hetzelfde)
Toen ik werkte bij een website met vele tientallen miljoenen unieke bezoekers per dag bleek dat subtiele animaties wereldwijd een positieve uitwerking hadden op de conversie. Maar die data is alweer 4 jaar oud, dus eigenlijk heb ik misschien geen idee :7

Hoe dan ook. Soort van Bell curve gedoe. Outliers zoals jij en ik zijn niet interessant ;)
(maar goed ik kan ook nog steeds prima leven met windows 3.1 style grijze applicaties die geheel op functionaliteit gericht zijn ipv eye candy;; dus niet echt een benchmark :+ )
There ya go ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:47:
[...]
Toen ik werkte bij een website met vele tientallen miljoenen unieke bezoekers per dag bleek dat subtiele animaties wereldwijd een positieve uitwerking hadden op de conversie. Maar die data is alweer 4 jaar oud, dus eigenlijk heb ik misschien geen idee :7

Hoe dan ook. Soort van Bell curve gedoe. Outliers zoals jij en ik zijn niet interessant ;)
Naja mijn conversie "komt te voet en gaat te paard" ;; al die subtiele animaties zijn leuk ;; en wie weet win je er ook onbewust wat charme mee ;; maar dat gaat vervolgens weer te paard bij een onnodige popup ;; geen overzicht hebben vanwege idoot grote knoppen en whitespace / niets zeggende grafische opvul meuk.
Maar goed gezien ik de gemiddelde mensheid en haar internetgedrag al tijden niet echt begrijp zal ik zeker een outlier zijn :7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Subtiele animaties zijn goed om te laten zien dat er iets gebeurt, het voorkomt dat gebruikers worden overvallen door een state change ("had ik nou al geklikt?").

Maar ze moeten wel subtiel zijn. Een fade-out van de pagina met een invliegende popover met daarin "Like ons op Facebook!" moet gewoon dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
JavaScript:
1
function foo() { return typeof null === "undefined"; } for(var i=0; i<10000; ++i) console.log(foo());

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xj1TjTA.png

Ehhh Chrome...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

:D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WoAl6zy.png

Maar dit dan weer wel:
JavaScript:
1
function foo() { return typeof null; } for(var i=0; i<10000; ++i) console.log(foo());

10000 - "object"

[ Voor 57% gewijzigd door .oisyn op 22-06-2016 00:19 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=604033

[ Voor 67% gewijzigd door Megamind op 22-06-2016 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Goedemorgen iedereen!

* azerty zet een thermos met koffie, een thermos met chocolademelk en een thermos met thee klaar voor de gegadigden (behalve voor gekkie). Ook Firesphere wordt niet vergeten: een goed gekoeld Belgisch biertje staat voor hem klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Ik heb liever pannekoeken eigenlijk.

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Blue-eagle schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 21:28:
[...]

Goed animeren is een kunst ;) Paint, layout en composite zijn de termen die je hoort te kennen, zie ook: https://csstriggers.com/
Ik hoef ze niet echt te kennen, om de simpele reden dat ik weinig situaties tegenkom waarin animatie iets toevoegt.
Hoe dan ook, nuttig gebruik van de ruimte is een probleem voor UX en UI-designers. Da's niet mijn taak. Ik implementeer waar zij mee op de proppen komen ;)
Leuk idee, maar er zijn dus dingen (die helemaal niet heel erg ingewikkeld zouden moeten zijn) die gewoon nog niet te implementeren zijn. Terwijl de bugs daarover al 6 jaar geleden zijn gefiled... Ik snap dus gewoon niet waarom er enerzijds die wedloop is om het hipste van het hipste te gebruiken, terwijl het aan de andere kant gewoon nog net zo hard niet leidt tot goeie websites.
Dat maakt een deel van dat gedoe nogal futiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
mbarie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:49:
Lekker, nu heb ik er ook zin in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:23
Pfff pannenkoeken...
Had mijn zoontje (3) vorige week (vakantie en mijn verjaardag) beloofd dat we 's avonds naar het pannenkoekenrestaurant zouden gaan. Komen we daar aan, hij helemaal uit zijn plaat en happydepappy. Komt de bediening naar ons toe:
- Komt u hier om te eten?
-- Eh, ja....?
- Oh, moet ik even kijken of dat kan want het is heel druk vanavond (3 tafeltjes bezet...)
- Komt ze terug: Ja, er komt over een kwartier een groep van 100 man, en de koks kunnen dan niets extra's meer erbij hebben.
-- 3 pannenkoeken extra bakken is een probleem?
- Ja, dat gaat echt niet

Dan zit je dus met een diep teleurgesteld zoontje wat totaal niet begrijpt waarom we zonder pannenkoek weer naar buiten gaan. En ga je in een jou totaal onbekende stad maar even gauw zoeken naar een ander pannenkoekenrestaurant in de buurt, maar Google vindt niets in de buurt.
Uiteindelijk maar naar het centrum gereden, eerste de beste leuk uitziend restaurant wat open is binnengelopen en gevraagd of ze ook pannenkoeken hadden. Die reactie beviel me een stuk beter: Het stond niet op de kaart maar waarschijnlijk kon de kok het wel regelen voor ons. En inderdaad: die kok kwam nog even vragen hoe groot de pannenkoek mocht zijn en wat hij er allemaal op wilde.
Ons eten was ook helemaal prima de luxe. Dikke thumbs up voor Harry & Jack in Venlo dus!

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
incaz schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:01:
[...]

Ik hoef ze niet echt te kennen, om de simpele reden dat ik weinig situaties tegenkom waarin animatie iets toevoegt.
Dat hangt er denk ik een beetje vanaf wat je als animatie beschouwd. Sinds heugenis veranderd de kleur van een hyperlink als je er met je muis over gaat. Ook dat is mijn inziens een vorm van animatie. En dit soort animaties helpen juist bij de user experience. Alleen werkt het niet zo goed als je met een touchscreen werkt :-)

Maar ik geef je gelijk dat er veel te veel wordt geanimeerd dat niet bijdraagt aan het gemak van de webpagina, sterker nog, het leidt af. En de meeste animaties kunnen gewoon met CSS worden gedaan. Ik vind al die javascript (met uitzondering van goede AJAX functionaliteit) verder alleen maar een onnodige belasting van mijn laptopje.
Ik snap dus gewoon niet waarom er enerzijds die wedloop is om het hipste van het hipste te gebruiken, terwijl het aan de andere kant gewoon nog net zo hard niet leidt tot goeie websites.
Los van de maintainability van je website over een paar jaar als alle andere hipsters weer nieuwe frameworks gebruiken en jij de bugs van het framework zelf mag gaan fixen.
mbarie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:49:
Ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Skyaero schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:15:
[...]

Dat hangt er denk ik een beetje vanaf wat je als animatie beschouwd. Sinds heugenis veranderd de kleur van een hyperlink als je er met je muis over gaat.
Het ging in de context over csstriggers en termen als paint, layout en composite die je zou moeten kennen. Voor een hover is dat bepaald niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
azerty schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:36:
Goedemorgen iedereen!

d:)b * gekkie sopt z'n net geshopte bos munt in een bakkie water en schuifelt naar de hangplek voor oudere jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ger schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:14:
[...] Het stond niet op de kaart maar waarschijnlijk kon de kok het wel regelen voor ons. En inderdaad: die kok kwam nog even vragen hoe groot de pannenkoek mocht zijn en wat hij er allemaal op wilde.
Ons eten was ook helemaal prima de luxe. Dikke thumbs up voor Harry & Jack in Venlo dus!
I like happy endings :) En nu heb ik ook zin in pannekoeken!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Ik ook!
Altijd leuk als een vrouw wat betreft happy endings op één lijn met je zit :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ger schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:49:
[...]
Ik ook!
_O-
Ik zeg hier niet zoveel meer de laatste tijd maar wat ik zeg word blijkbaar direct correct geïnterpreteerd, awesome! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Ger schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:49:
[...]
Ik ook!
Daar kwam mijn Red Bull mijn neus uit! En bedankt! _/-\o_
ElkeBxl schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:51:
[...]

_O-
Ik zeg hier niet zoveel meer de laatste tijd maar wat ik zeg word blijkbaar direct correct geïnterpreteerd, awesome! 8)
Nee je bent de laatste tijd heel stil. Heb je het druk ofzo? Of nog erger, begin jij een leven te krijgen?!

[ Voor 40% gewijzigd door Ryur op 22-06-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ryur schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:27:
[...]

Nee je bent de laatste tijd heel stil. Heb je het druk ofzo? Of nog erger, begin jij een leven te krijgen?!
Druk én ik heb een leven! :P Straf he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ElkeBxl schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Druk én ik heb een leven! :P Straf he!
Zó druk dat je de dato 22 juni zelfs nog geen tijd hebt gehad om je kersticon te vervangen. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

NMe schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:46:
[...]

Zó druk dat je de dato 22 juni zelfs nog geen tijd hebt gehad om je kersticon te vervangen. :+
Anarchy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjolk
Ryur schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:27:
[...]

Daar kwam mijn Red Bull mijn neus uit! En bedankt! _/-\o_
Tenzij jij dit als metafoor bedoelt, zitten jij en ik niet op één lijn met betrekking tot vloeistoffen die ergens uitkomen bij een happy end. :+

Bovendien: gij zult koffie drinken en geen red bull

Pagina: 1 ... 72 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.

Deeltje 11 is alweer in de maak. De topicstart bestaat al, ga dus niet uit eigen beweging een nieuw topic openen. Die wordt zonder pardon gesloten en de geplaatste reacties worden verhuisd naar het juiste topic ;)