[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.464 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

anc schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:50:
Die Bosch GAS 20 L lees ik in de negatieve reviews vaak hetzelfde issue, dat is dat de slang loslaat en niet stevige koppelingen hebben. Of dat toevallig allemaal een slechte batch is geweest weet ik niet, maar echt een goed gevoel krijg ik niet bij het verder lezen van de kritische reviews.
Zeg maar gevoel plastic ding dat per ongeluk bosch blauw is geworden
Ik heb die Bosch GAS 20L. Heb daar nooit problemen mee gehad en wordt (tegenwoordig vooral) erg veel gebruikt. Het is (kwalitatief) een heel andere machine dan bijvoorbeeld een GAS 35M (heb ik ook) maar dat is ook wel logisch gezien de prijs. Dit is bijvoorbeeld te merken aan gewicht/mogelijkheden/zuigkracht/(op)bouw, etc...

In combinatie met een schuurmachine (ik gebruik hem geregeld samen met de GEX 125-150 AVE) is die GAS 20L perfect. (en dus lekker licht/makkelijk mee te nemen :))

Maar over beide stofzuigers kan ik dus weinig negatiefs bedenken eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Annuk schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:25:
Dit dus een beetje, afhankelijk van hoeveel er mee doen natuurlijk en hoeveel er p.p. besteld zou gaan worden, is de kans op beetje prijsonderhandeling wel mogelijk verwacht ik.
Ik zal Auer eens een mail sturen en vragen wat er mogelijk is qua kortingen en aantallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jackbq op 15-08-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

anc schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:49:
Rupes lijkt redelijk gelijkwaardig te zijn aan de Festool. Op sommige sites lees ik, dat in de autobranche de Rupes de overhand heeft en in de schilderbranche de Festool, maar eigenlijk zijn ze gelijk.
Qua geld scheelt het nog eens 75 euro.

M.b.t. de stofzuiger maakt ook Karcher industrielere varianten, alsof ze ook aan de weg timmeren om overal binnen te komen. Ik krijg een beetje het gevoel dat die WD6 een overkill tool voor de consumentenmarkt is en voor de business een no go.
Schilders gebruiken nagenoeg allemaal rupes.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Ik heb via MP voor drie tientjes een protool t-loc met klep in de deksel gekocht. Noppenschuim er in zodat ik geen ruimte onnodig gebruik en alles past er in. Makita lader zit bij een andere machine die ik ook altijd bij me heb. In de klep zitten houtboortjes en bitjes.

Heb deze machines altijd bij me als ik ergens moet werken, dus het werd tijd dat ze een systainer kregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nrbZUi3wPZm0VdDiKL5HJqrb/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lSgzykaswpCH34c4WF9J21c1/medium.jpg
Atmoz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:11:
[...]

[knip]

[knip]

Maar over beide stofzuigers kan ik dus weinig negatiefs bedenken eerlijk gezegd.
Daar betaalt Bosch je toch ook voor? :P
Jackbq schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:20:
[...]

Ik zal Auer eens een mail sturen en vragen wat er mogelijk is qua kortingen en aantallen.
Prima, ik hou me aanbevolen. Heb nog twee van die assortimentsboxen voor schroeven nodig en een open gereedschapskist voor veelgebruikt handgereedschap.

[ Voor 14% gewijzigd door Framoes op 15-08-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anc schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:39:
Bedankt voor de reacties! Karcher lijkt dan nu de overhand te krijgen om zo te kijken of ik inderdaad voor de Festool DTS 400 ga of de Bosch GSS 160 multi om nog extra te besparen.

Het is inderdaad af en toe schuren, kleine klusjes in huis en gewoon huis onderhoud (hele buitenboel is ook van hout en moet bijgehouden worden natuurlijk)
Zelf heb ik de Makita VC2512L voor klussen. Heel tevreden over, volgens mij een van de beste prijs-kwaliteit L-klasse stofzuigers die je kan vinden.
Ook goede testresultaten van TNO voor stofvrij werken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55

anc

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:15:
[...]

Zelf heb ik de Makita VC2512L voor klussen. Heel tevreden over, volgens mij een van de beste prijs-kwaliteit L-klasse stofzuigers die je kan vinden.
Gebruik je die ook direct aangesloten op een schuurmachine? Hoe bevalt Dat? Hij ziet er inderdaad erg concurrerend uit! En de prijs is nog eens 40 lager!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
http://www.mixonline.nl/r...dschapscentrum-op-vingers

Kwam net bovenstaande tegen. Gereedschapscentrum mag niet meer Engelse Dewalt machines omsnoeren zonder te vermelden. Opzich een goede zaak. Zelf ook een omgebouwde accu boormachine gehad van Toolmax. Daar gaat het echter om de lader dus niet heel boeiend vind ik. Maar een apparaat op netstroom vind ik het toch wat anders.
Verder vreemd dat ze oa gereedschap in dozen van andere merken sturen. Is toch juist belangrijk die koffer? Dan wil je ook graag die van het juiste merk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
jip_86 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:43:
http://www.mixonline.nl/r...dschapscentrum-op-vingers

Kwam net bovenstaande tegen. Gereedschapscentrum mag niet meer Engelse Dewalt machines omsnoeren zonder te vermelden. Opzich een goede zaak. Zelf ook een omgebouwde accu boormachine gehad van Toolmax. Daar gaat het echter om de lader dus niet heel boeiend vind ik. Maar een apparaat op netstroom vind ik het toch wat anders.
Verder vreemd dat ze oa gereedschap in dozen van andere merken sturen. Is toch juist belangrijk die koffer? Dan wil je ook graag die van het juiste merk hebben.
PjotrStroganov in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2" ;)

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
jip_86 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 00:00:
[...]

Oeps, lekker actuele nieuwssite, drie dagen oud nieuws al :')
Tis je vergeven. :) Een aantal posts verderop wordt er verder op ingegaan.

Ik denk trouwens dat een acculader niet minder gevaarlijk hoeft te zijn. Die dingen hangen vaker dag en nacht aan de stroom en de kans lijkt me zelfs hoger dat er wat gebeurt.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Verbaasde me wel dat gereedschapcentrum blijkbaar bij toolmax/maatertools inkoopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

PjotrStroganov schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 00:03:
[...]

Tis je vergeven. :) Een aantal posts verderop wordt er verder op ingegaan.

Ik denk trouwens dat een acculader niet minder gevaarlijk hoeft te zijn. Die dingen hangen vaker dag en nacht aan de stroom en de kans lijkt me zelfs hoger dat er wat gebeurt.
Tja, we doen het zelf ook. Als we inkopen bij Axminster moeten we ook een stekker vervangen (van ofwel de lader of van het apparaat). Als je weet wat je doet gaat het best prima hoor.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdje terug dit ding gekocht

Afbeeldingslocatie: https://toolguyd.com/blog/wp-content/uploads/2015/12/Bosch-12V-Max-Angle-Grinder.jpg

En ja. Het is echt top. Veel vermogen, en gaat echt moeiteloos door zelf keiharde vloer tegels.

Accu gaat niet super lang mee, ongeveer 150 cm keiharde vloertegel, maar met een reserve accu en een lader kom je een heel eind.

Tip van flip, lekker in Duitsland kopen, zonder lader met L-Boxx was ik ~100 euro kwijt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Ideaal ding ook om fietsen mee te jatten :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:43:
Ideaal ding ook om fietsen mee te jatten :)
|:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoerdfoto schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:11:
[...]

Tja, we doen het zelf ook. Als we inkopen bij Axminster moeten we ook een stekker vervangen (van ofwel de lader of van het apparaat). Als je weet wat je doet gaat het best prima hoor.
Als alternatief kun je er ook zo'n omvorm-blokje tussen zetten, als je de stekker niet durft te vervangen ;)

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1381031_LB_00_FB/skross-1500260-reisstekker-world-to-europe-usb.jpg?x=520&y=520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:04:
[...]

Als alternatief kun je er ook zo'n omvorm-blokje tussen zetten, als je de stekker niet durft te vervangen ;)

[afbeelding]
Ja, ik heb zo'n ding, maar dan zonder USB stekker, op mijn zaagtafel van zitten. Axminster scheelde weer een sloot geld. Alleen het formaat is onhandig, best groot ding, waardoor hij stekkers ernaast in de weg zit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:15:
[...]

Ik heb de Flex VC 21 L MC en dat is dezelfde machine als de Makita. De Flex is in Duitland goedkoop te krijgen. Het is een model dat veel merken verkopen onder hun eigen naam (o.a. Nilfisk Aero 21, AEG AP2-200 en Metabo ASA 25 L PC) en vermoed dat het door Nilfisk wordt gemaakt. Het enige nadeel van de stofzuiger is dat je de zuigkracht niet kunt regelen. Maar er zijn geen andere stofzuigers in deze prijsklasse die ik ken die dat wel hebben.

Let wel op als je de prijzen vergelijkt. Soms zit er bijvoorbeeld geen gereedschapsadapter bij.
[...]

[afbeelding]
Dat heeft mijn vader ook gedaan. Hij heeft een Bosch GTS 10 XC zaagtafel bij Axminster besteld en daar een dergelijke adapter voor gebruikt. De zaag was daar €618 inclusief verzenden, terwijl de zaag in Nederland en Duitsland minstens €800 kost. Bosch heeft 3 jaar Europese garantie, dus dat is ook geen probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door L.N. op 16-08-2017 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
... als je de stekker niet durft te vervangen ;)
Als je de stekker niet durft te vervangen, hoor je eigenlijk niet in het DIY-topic thuis. Just sayin' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
dreamscape schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:18:
[...]

Als je de stekker niet durft te vervangen, hoor je eigenlijk niet in het DIY-topic thuis. Just sayin' ;)
Niet mee eens. Het vervangen van de stekker is niet moeilijk, maar ik heb geen zin in gedoe bij een garantiegevalletje en dat zal ook voor anderen een reden zijn om de stekker niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
L.N. schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:23:
[...]

Niet mee eens. Het vervangen van de stekker is niet moeilijk, maar ik heb geen zin in gedoe bij een garantiegevalletje en dat zal ook voor anderen een reden zijn om de stekker niet te vervangen.
Als ik met een enorme korting spullen uit de UK kan halen, dan accepteer ik misschien wel het gedoe bij een garantiegevalletje. Daarbij, ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar vroeger waren UK stekkers vaak geschroefd en niet aangegoten. Dan kun je hem gewoon terug wisselen bij garantiegevallen.

Hell, in de UK werd vroeger vaak apparatuur gewoon zonder stekker verkocht (zelfs een suf bureaulampje) en moest je zelf maar zorgen voor stekker en bijbehorende zekering. Dan lijkt het me niet dat dat problemen oplevert bij garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb ook niet gezegd dat dit op mij van toepassing is, toch? :P

Ik kan me alleen wel voorstellen dat iemand het wel durft en kan, maar gewoon te lui is. Dus het was een voorbeeld foto van een alternatiefje. Verder niks ;)

Ik vind de zekering in de UK-stekker wel een cool idee. Waarom hebben wij zoiets niet? Kortsluiting, 1 apparaat moet een nieuwe zekering hebben, snel gedaan. Voor mensen die wat meer technische informatie willen, zie onderstaand.
note, niet van mij, alleen een linkje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Grappig. Ik heb thuis ook het ezelsbruggetje "bLauw = Links, bRuin = Rechts" consequent doorgevoerd. Nog bijna gedacht om Belgische wcd's te monteren zodat je de stekker niet kunt omdraaien, maar dat werd teveel gedoe. Beter gezegd, dat vond mrs. dreamscape maar onzin.

"Live is brown, because that's the color your trousers will go if you accidentally hit yourself with it." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ha, ben gelukkig niet de enige die dit gemuts niet begreep. _/-\o_

Over gemuts gesproken: toen m'n drie Hitachi laders een paar jaar geleden uit de UK binnendruppelden had mijn vrouw de UK stekkers er bij binnenkomst al voor mij al afgeknipt en was zij die door Nederlandse stekkers aan het vervangen.
Voor als ik dat niet durfde zei ze nog, lief he?? :+

Ik zei haar nog niet zo onnozel met haar leven te spelen en daar bedoelde ik toen niet het potentiële 230V gevaar mee. :Y
Na drie maanden counseling (er bleken nog meer onverwerkte issues te zijn) hebben wij weer vrede gesloten.
dreamscape schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:59:
Grappig. Ik heb thuis ook het ezelsbruggetje "bLauw = Links, bRuin = Rechts" consequent doorgevoerd. Nog bijna gedacht om Belgische wcd's te monteren zodat je de stekker niet kunt omdraaien, maar dat werd teveel gedoe. Beter gezegd, dat vond mrs. dreamscape maar onzin.
Was dat niet de 'Wet van Buys Ballot'?? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zijn van die lidl prakside 10,8V machines de accu's ook los te koop? (Via de site?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:40:
Ik heb ook niet gezegd dat dit op mij van toepassing is, toch? :P

Ik kan me alleen wel voorstellen dat iemand het wel durft en kan, maar gewoon te lui is. Dus het was een voorbeeld foto van een alternatiefje. Verder niks ;)

Ik vind de zekering in de UK-stekker wel een cool idee. Waarom hebben wij zoiets niet? Kortsluiting, 1 apparaat moet een nieuwe zekering hebben, snel gedaan. Voor mensen die wat meer technische informatie willen, zie onderstaand.
Met gewone schakelaars in zekeringkasten tegenwoordig, lijkt zo'n zekering in de plug zelf me wat overbodig, eerlijk gezegd. En extra onderdelen in iedere plug voor ieder apparaat, lijkt me vooral extra kosten (niet veel, maar toch).

Nadeel van de engelse stekker is dat die maar op één manier in het stopcontact past. Is ook zo met het franse type stekker (met een pin voor aarding, ipv metalen strips aan de zijkant zoals het duitse type), en dat is af en toe wel onhandig, zeker met stekkerdozen waar het soms niet goed past op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Raymond schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:03:
Zijn van die lidl prakside 10,8V machines de accu's ook los te koop? (Via de site?)
Dan moet je even hier kijken of je machine erbij staat:
https://www.kompernass.com/index.php?_route_=Parkside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Staat er niet tussen, ik zie ook geen machines met dezelfde accu. Lijkt allemaal net iets anders te zijn.

Meeste accu's kosten rond 15 euro, 20 euro met verzenden. Voor 15 euro extra krijg je er een machine bij :P losse accu loont niet echt, lijkt het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Raymond schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:10:
Staat er niet tussen, ik zie ook geen machines met dezelfde accu. Lijkt allemaal net iets anders te zijn.

Meeste accu's kosten rond 15 euro, 20 euro met verzenden. Voor 15 euro extra krijg je er een machine bij :P losse accu loont niet echt, lijkt het :P
https://www.kompernass.co...roduct/category&path=1059 dit is ook 10.8v, weet niet of dat het zelfde type accu is. Maar 12v is 10.8v, maar dan marketingtermversie.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
dreamscape schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Als ik met een enorme korting spullen uit de UK kan halen, dan accepteer ik misschien wel het gedoe bij een garantiegevalletje. Daarbij, ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar vroeger waren UK stekkers vaak geschroefd en niet aangegoten. Dan kun je hem gewoon terug wisselen bij garantiegevallen.

Hell, in de UK werd vroeger vaak apparatuur gewoon zonder stekker verkocht (zelfs een suf bureaulampje) en moest je zelf maar zorgen voor stekker en bijbehorende zekering. Dan lijkt het me niet dat dat problemen oplevert bij garantie.
Er zijn zelfs machines met een UK stekker die binnenin een EU stekker heeft. Schroef je gewoon de engelse stekker er af en klaar ben je. Ik heb een Triton frees die dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Voor de nieuwschierigen, ik heb met Makita Nederland even contact gehad over de nieuwe afkortzaag LS1019L: deze wordt naar verwachting het laatste kwartaal van dit jaar in Nederland geïntroduceerd.

Nog even wachten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:21
Nog tips voor een goede leiding/multidetector? Hier uit de topic word ik niet echt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb echt hé-le-maal niks met voetbal maar het ging mij om het bericht m.b.t. de engels pond ;-)

http://www.telegraaf.nl/t...er_Ajacied_Sanchez__.html

Voor de mensen die nog in Engeland willen kopen....het is nog niet zo intressant als in april 2017 maar het is iets om in de gaten te gaan houden als je tegen een aanschaf zit te hikken en je wilt bijv bij Axminster ofzo terecht

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Fraggert schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14:
Ik heb echt hé-le-maal niks met voetbal maar het ging mij om het bericht m.b.t. de engels pond ;-)

http://www.telegraaf.nl/t...er_Ajacied_Sanchez__.html

Voor de mensen die nog in Engeland willen kopen....het is nog niet zo intressant als in april 2017 maar het is iets om in de gaten te gaan houden als je tegen een aanschaf zit te hikken en je wilt bijv bij Axminster ofzo terecht
Interessante ontwikkelingen! Combineer dit met een uitrol van de nieuwe makita afkortzaag eind dit jaar, en ik weet van welk land die vandaan gaat komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Ik heb niet zoveel verstand van gereedschap en heb ook 2 linker handen, maar het lijkt me erg leuk om dit beter te kunnen. Daarom ga ik ook een kluscursus volgen en wil ik nu mijn 1e schroefmachine aanschaffen, omdat ik die nu vaak moet lenen.

Nu twijfel ik tussen de volgende 2 opties, wie kan mij hierin adviseren?

https://www.gamma.nl/asso...e-accessoireset/p/B483240

https://www.praxis.nl/ger...set-hp-457-dwe-10/5498795

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YinYang schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:16:
Ik heb niet zoveel verstand van gereedschap en heb ook 2 linker handen, maar het lijkt me erg leuk om dit beter te kunnen. Daarom ga ik ook een kluscursus volgen en wil ik nu mijn 1e schroefmachine aanschaffen, omdat ik die nu vaak moet lenen.

Ik zou die 50 euro in de zak houden en die van de Gamma nemen. Prima ding, ga je plezier van hebben. Kijk ook nog even rond bij Toolnation (of een andere shop), Gamma is niet altijd de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55

anc

Na het laatste advies hier om eens te kijken naar de Makita bouwstofzuiger, linkje ging naar kruis gereedschappen, heb ik contact met Kruis gehad en die hebben mij goed verder geholpen en een net aanbod gedaan in combinatie met de Festool 400 DTS en overige producten die ik nog nodig had.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Beide zijn de ultieme instapsets van Makita en gebruiken accu's die niet compatible zijn met de rest van de Makita line-up. Dat hoeft voor een incidentele klusser geen probleem te zijn, als je nu al weet nooit meer accugereedschap te kopen dan die ene schroefmachine, maar ideaal is anders. Als je toch wilt kiezen tussen deze twee dan lijkt me die van de Gamma de betere keus gezien het prijsverschil (tenzij er duidelijke verschillen zitten in de accessoires)? Ik zie nu dat die van de praxis een klopboor is, als je er ook mee in steen wilt boren kan dat wel meerwaarde hebben natuurlijk.

Voor (bijna) hetzelfde geld kan je elders echter gewoon 'volwaardige' machines kopen. Zo heeft Hornbach bijvoorbeeld deze set: http://www.hornbach.nl/sh...ires/5967691/artikel.html
Behalve dat dat de volwaardige, breed inzetbare accu's zijn, zijn het ook grotere accu's. Dus al met al het kleine verschil in prijs met de set van praxis zeker waard.

Online zijn er veel kans nog wel betere deals te vinden. Zeker als je bijvoorbeeld ook kijkt naar een machine met 1 of 2 accu's en lader en de boortjes en bitjes etc. los aanschaft (wat dan kwalitatief ook vaak weer beter is dan uit zo'n kofferset).

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 16-08-2017 15:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
Wel irritant dat ze afwijkende accu's hebben! Hoe herken je die eigenlijk, aan dat witte?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aan het onbreken van de "LXT" markering op de machine en de G in de typeaanduiding van de accu.

Zie ook: Orion84 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

[ Voor 58% gewijzigd door Orion84 op 16-08-2017 15:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zou je nog meer op een accu willen? Een accuschroefboormachine is verrekte handig, maar verder hebben al mijn zagen, schaven, slijpers, boren en schuurmachines een stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:39:
Wat zou je nog meer op een accu willen? Een accuschroefboormachine is verrekte handig, maar verder hebben al mijn zagen, schaven, slijpers, boren en schuurmachines een stekkertje.
Die discussie is hier onlangs al voorbijgekomen geloof ik. Dat is deels natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik ben zelf bijvoorbeeld erg blij met een accuslagschroevendraaier en decoupeerzaag. Zwaardere machines (cirkelzaag, boorhamer) heb ik inderdaad ook met snoertje.

Vandaar ook mijn opmerking: het hoeft niet per se een probleem te zijn, maar het is wel iets waar je spijt van kan krijgen. Zeker omdat machines die wel op het normale platform staan niet per se heel veel duurder hoeven te zijn. Er is dus niet zo heel veel reden om voor die goedkope afwijkende machines te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:44:
[...]

Die discussie is hier onlangs al voorbijgekomen geloof ik. Dat is deels natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik ben zelf bijvoorbeeld erg blij met een accuslagschroevendraaier en decoupeerzaag. Zwaardere machines (cirkelzaag, boorhamer) heb ik inderdaad ook met snoertje.

Vandaar ook mijn opmerking: het hoeft niet per se een probleem te zijn, maar het is wel iets waar je spijt van kan krijgen. Zeker omdat machines die wel op het normale platform staan niet per se heel veel duurder hoeven te zijn. Er is dus niet zo heel veel reden om voor die goedkope afwijkende machines te kiezen.
OK, helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk dan ook eens naar deze Metabo BS18 Quick 18V die met €151,25 (incl. btw, incl verzending) scherp is geprijsd.
Voor de snelle beslissers, dat dan weer wel. :P

Deze Metabo is lekker licht en heeft het hoogste koppel en als je enkel wilt schroeven dan is de boorkop met een snelle click verwijderd.
Dat maakt de machine nóg korter en lichter. O-)

Het enige nadeeltje dat ik zo snel aan deze Metabo kan bedenken is de boorkop, die tot 10mm aan tools kan opnemen.
Dat is niet erg, maar het kan mogelijk een deal breaker zijn.

De boorkopjes van de Makita's die je zelf noemt gaan nml. tot 13mm.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Raymond schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:25:
Voor de bouwmaat kan je via zo'n consumentenclubje een pas krijgen, dan kan je er ook als particulier kopen.

Moet je ff zoeken in het topic :)
FabianGTI schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:22:
[...]

Pasje kan je redelijk makkelijk krijgen, bijvoorbeeld via een VVE of via je werkgever
Zitten geen kosten aan verbonden, dus voor een werkgever zitten er geen haken en ogen aan ;) (Zolang je maar geen rekening opent en gewoon direct betaald)
Had dat inderdaad al een keer voorbij zien komen maar vond het wat te veel gedoe, zeker omdat ik er toch niet vaak zou kopen want online is het goedkoper.
En enkel voor een metabo kapje van 5 euro ook wat teveel moeite.

Maar.. ik zag dat MasterMate ook Metabo dealer is dus die gebeld en hoewel ze eigenlijk niet aan particulieren leveren wilden ze voor mij wel dat beschermkapje bestellen, gewoon voor de Metabo adviesprijs van €4,25 ook al verdienen ze er dan niets aan. Dus dubbel kudos voor MasterMate. d:)b

Net ook mijn Metabo slijper bij Metabo geregistreerd voor XXL garantie. :)
Realiseer me nu echter dat ik vergeten ben mijn Metabo excenter te registreren die ik eerdere gekocht heb :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
In het kader van de interessante laders, ik kreeg vandaan mijn Makita DHP481 + DTD129 set binnen, zag er goed uit, haalde de lader er uit, vond het snoer vreemd, voelde anders aan. Is het een UK snoer, keurig met NL adapter. Ik vind het geen punt, maar wel interessant. Machine komt bij Toolmax vandaan, officiele dealer, maar dat de laders op zijn. Apart

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

anc schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:28:
[...]
Gebruik je die ook direct aangesloten op een schuurmachine? [...]
Enkel gebruikt in aansluiting op decoupeerzaag, invalzaag en afkortzaag, en om schuurstof (hout, pleisterwerk) op te zuigen na handmatig schuren.
anc schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:30:
Na het laatste advies hier om eens te kijken naar de Makita bouwstofzuiger, linkje ging naar kruis gereedschappen, heb ik contact met Kruis gehad en die hebben mij goed verder geholpen en een net aanbod gedaan in combinatie met de Festool 400 DTS en overige producten die ik nog nodig had.
Bedankt voor de hulp!
Na het lezen van jouw en andere posts hier op het forum, krijg ik ook wel zin in een elektrische schuurmachine; er zijn hier nog een hoop houten deurstijlen+deuren die wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken :-)
Laat dus zeker weten hoe die Festool bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Vandaag is de Bosch (groen) PMF 190 E multitool overleden ;w , niet vaak gebruikt. Maar hield er opeens mee op. Zojuist uit elkaar gehaald, kon niks vinden, maar wel stinken bij de printplaat. Zag nergens verkleurde onderdelen, maar doet niets meer. Dus.......... opzoek naar een nieuwe :)

Zit nu te kijken naar de:
- Bosch Blauw GOP 10,8 V-Li Multi-Cutter
- Milwaukee C12MT/0 M12 accumultitool 12v li-ion

Maar las ook positieve berichten over de Parkside variant. Alleen een tweede accu zou wel fijn zijn, aan de andere kant zo vaak gebruik ik hem niet.

Nu heb ik het forum nagezocht, sommige hebben een accu variant, andere met een snoertje. Hoe zijn de ervaringen met de draadloze varianten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:39:
Een tweede schroefboormachine, zodat je niet steeds boortjes en bitjes hoeft te wisselen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Orion84 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:31:
[...]

Beide zijn de ultieme instapsets van Makita en gebruiken accu's die niet compatible zijn met de rest van de Makita line-up. Dat hoeft voor een incidentele klusser geen probleem te zijn, als je nu al weet nooit meer accugereedschap te kopen dan die ene schroefmachine, maar ideaal is anders. Als je toch wilt kiezen tussen deze twee dan lijkt me die van de Gamma de betere keus gezien het prijsverschil (tenzij er duidelijke verschillen zitten in de accessoires)? Ik zie nu dat die van de praxis een klopboor is, als je er ook mee in steen wilt boren kan dat wel meerwaarde hebben natuurlijk.

Voor (bijna) hetzelfde geld kan je elders echter gewoon 'volwaardige' machines kopen. Zo heeft Hornbach bijvoorbeeld deze set: http://www.hornbach.nl/sh...ires/5967691/artikel.html
Behalve dat dat de volwaardige, breed inzetbare accu's zijn, zijn het ook grotere accu's. Dus al met al het kleine verschil in prijs met de set van praxis zeker waard.

Online zijn er veel kans nog wel betere deals te vinden. Zeker als je bijvoorbeeld ook kijkt naar een machine met 1 of 2 accu's en lader en de boortjes en bitjes etc. los aanschaft (wat dan kwalitatief ook vaak weer beter is dan uit zo'n kofferset).
Die van de Hornbach ziet er ook goed uit! T.o.v. die van de Gamma is eigenlijk alleen het voordeel dat je 1 extra accu hebt? Of is die van de Hornbach kwalitatief ook nog veel beter dan die van de Gamma?

Enige waar ik over twijfelde bij die van de Gamma en Praxis, is dat je bij die van de Praxis 2 accu's krijgt.....

Maar nu je die van de Hornbach hebt laten zien is dat ook weer een erg goede optie haha! :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die bij de hornbach is een klopboor, net als die van de praxis. Maar dan met LXT accu's (dus te combineren met ander makita accugereedschap in de toekomst). De accu's zijn groter (3Ah ipv 1.5). De machine zelf zal denk ik ook iets beter zijn, maar dat zou je even in de specificaties moeten nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben nu in dld. De boorhamer van 6 tientjes in NL bij de lidl is hier 5 tientjes. Het snoer met stekkerblok 10 euro vs 12 euro.

Maar de griekse yoghurt is hier dan weer 1,89 ipv 1,39 :P

Tot zo ver deze prijsupdate :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:39
YinYang schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Die van de Hornbach ziet er ook goed uit! T.o.v. die van de Gamma is eigenlijk alleen het voordeel dat je 1 extra accu hebt? Of is die van de Hornbach kwalitatief ook nog veel beter dan die van de Gamma?

Enige waar ik over twijfelde bij die van de Gamma en Praxis, is dat je bij die van de Praxis 2 accu's krijgt.....

Maar nu je die van de Hornbach hebt laten zien is dat ook weer een erg goede optie haha! :F
Ik denk dat je keuze al gemaakt is nu. Haha. Misschien een beetje overkill voor jouw werkzaamheden. Maar de prijzen liggen dicht bij elkaar. En dan heb je nog de hornbach prijsgarantie.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Norinco schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:23:
Vandaag is de Bosch (groen) PMF 190 E multitool overleden ;w , niet vaak gebruikt. Maar hield er opeens mee op. Zojuist uit elkaar gehaald, kon niks vinden, maar wel stinken bij de printplaat. Zag nergens verkleurde onderdelen, maar doet niets meer. Dus.......... opzoek naar een nieuwe :)

Maar las ook positieve berichten over de Parkside variant. Alleen een tweede accu zou wel fijn zijn, aan de andere kant zo vaak gebruik ik hem niet.

Nu heb ik het forum nagezocht, sommige hebben een accu variant, andere met een snoertje. Hoe zijn de ervaringen met de draadloze varianten?
Ik weet niet wat een compleet nieuwe multitool kost, maar....
De complete print/electronicamodule van je huidige kan je voor €21.43 ex btw gewoon als reserveonderdeel bij bosch bestellen.
http://www.powertools-aft...ect=true&lg=nl&country=nl

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Framoes
simon schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:48:
In het kader van de interessante laders, ik kreeg vandaan mijn Makita DHP481 + DTD129 set binnen, zag er goed uit, haalde de lader er uit, vond het snoer vreemd, voelde anders aan. Is het een UK snoer, keurig met NL adapter. Ik vind het geen punt, maar wel interessant. Machine komt bij Toolmax vandaan, officiele dealer, maar dat de laders op zijn. Apart
Dat is wel een beetje een raar verhaal. Lijkt me niet dat Makita dat goedkeurt. Maarja Toolmax moet de garantie uiteindelijk voor je regelen, dus dan is het hun probleem.

Verwijderd

[...]
Makita zou voor mij (en iedereen die op termijn een keer gebruik wil gaan maken van hun zeer uitgebreide eco-systeem) weinig tot geen meerwaarde hebben als daar geen "volwaardige LXT accu" op past, zeg maar de zeer breed inzetbare acculijn uit de pro series van Makita die op ongeveer alles passen dat er toe doet. :+
Die keuze heb ik eerder ook gemaakt en daar heb ik iedere dag weer eindeloos plezier van, alles past en je hoeft niet weer opnieuw te beginnen met een alternatieve verzameling dure accu's waarbij de oude liggen te verstoffen. ;)

Ik gaf je eerder een linkje naar een minstens even goede 18V Metabo Quick accuschroefmachine met een leuk prijskaartje, maar daar reageer je niet op.
Moet het per se Makita zijn, ook als dat instap "hobby" machines zijn??

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Raymond schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:03:
via https://www.kompernass.com/index.php?route=common/shop heb ik er laatst 1 besteld.

nevermind |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Roeligan op 17-08-2017 11:37 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:20
Norinco schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:23:

Ik heb zelf de bosch GOP 10,8 en ben er erg blij mee, het enige nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is dat hij best wel erg veel lawaai maakt (maar dit doen misschien alle multitools?)

En oja hij vreet accu capaciteit, dus meerdere accu's is wel een must. (of iig de 4AH accu erbij nemen)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
[...]

Ik heb laatst die accuboormachine gekocht die ze bij de Hornbach hebben, maar ik heb hem dan gekocht zonder die extra tools (ik heb al veel te veel boren en bitjes en zonder die kist was hij bij Toolmax iets goedkoper), maar ik kan hem aanraden. Hij is wel wat zwaar vergeleken met m'n Makita 10.8V schroefmachine, maar dat is op zich geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het ene moment ben je nog prima tevreden met je makita 10.8v schroefmachine, het volgende moment heb je er een Milwaukee M18 CDD FUEL naast liggen (2x 1.5Ah erbij). Als je dan toch aan het klussen bent dan wil je ook leuk gereedschap :p. Wel wat overkill geloof ik qua power, maar de prijs was te goed om niet te doen (2e hands)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• YinYang
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:06:
[...]

Makita zou voor mij (en iedereen die op termijn een keer gebruik wil gaan maken van hun zeer uitgebreide eco-systeem) weinig tot geen meerwaarde hebben als daar geen "volwaardige LXT accu" op past, zeg maar de zeer breed inzetbare acculijn uit de pro series van Makita die op ongeveer alles passen dat er toe doet. :+
Die keuze heb ik eerder ook gemaakt en daar heb ik iedere dag weer eindeloos plezier van, alles past en je hoeft niet weer opnieuw te beginnen met een alternatieve verzameling dure accu's waarbij de oude liggen te verstoffen. ;)

Ik gaf je eerder een linkje naar een minstens even goede 18V Metabo Quick accuschroefmachine met een leuk prijskaartje, maar daar reageer je niet op.
Moet het per se Makita zijn, ook als dat instap "hobby" machines zijn??
Aangezien ik van plan met om steeds meer te gaan klussen, ga ik dan toch maar voor de Makita van de Hornbach :) Lijkt me inderdaad niet handig als ik in de toekomst met allerlei verschillende accu's kom te zitten.

Ik ga liever voor een bekend merk zoals Makita, omdat ik daar in mijn omgeving ook veel goede verhalen over hoor. Denk dat ik met die van de Hornbach een hele tijd vooruit kan als beginner! ;)
Martin Sturm schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:56:
[...]

Ik heb laatst die accuboormachine gekocht die ze bij de Hornbach hebben, maar ik heb hem dan gekocht zonder die extra tools (ik heb al veel te veel boren en bitjes en zonder die kist was hij bij Toolmax iets goedkoper), maar ik kan hem aanraden. Hij is wel wat zwaar vergeleken met m'n Makita 10.8V schroefmachine, maar dat is op zich geen probleem.
Dank voor je reactie! Ik ga ook maar voor die van de Hornbach! :)

Verwijderd

Nomad schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:41:
Het ene moment ben je nog prima tevreden met je makita 10.8v schroefmachine, het volgende moment heb je er een Milwaukee M18 CDD FUEL naast liggen (2x 1.5Ah erbij). Als je dan toch aan het klussen bent dan wil je ook leuk gereedschap :p. Wel wat overkill geloof ik qua power, maar de prijs was te goed om niet te doen (2e hands)
"Overkill aan power" zou ik dit niet durven noemen. :)

Waar de 10.8V machines rond de 30Nm aan koppel ophoesten en de meest overdreven 18V power houses de 130Nm aantikken zit jouw sweet red babe op een meer realistische 70Nm geloof ik.
Dat durf ik dan wel een 'rationele sweetspot' te noemen waar iedereen meer dan prima mee uit de voeten moet kunnen. _/-\o_

Heel veel plezier met dit mooie werkpaard, wat heb je er voor moeten betalen als ik vragen mag??
YinYang schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:04:
[...]
Ik ga liever voor een bekend merk zoals Makita, omdat ik daar in mijn omgeving ook veel goede verhalen over hoor.
De Makita is een uitstekende machine waar je geen spijt van zult krijgen, maar Metabo valt hier ook onder "de bekende merken" hoor. :Y

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2017 21:24 ]

• simon
70 Nm lijkt mij wel gezond, mijn DHP481 heeft zo'n 115 Nm, en dat boezemt mij zo nu en dan angst in. Je merkt het ook in gewicht.

|>

• Raymond
Ik heb ook machines rond dat punt. Meer dan genoeg kracht voor boren en schroeven*, het enige waar je tegen grenzen aanloopt is als je 100mm gaten wilt gaan zagen oid.
Goede keuze. Zeker met 1,5Ah accu's nog lekker licht :)

*Voor het bekende "en de 12x300mm houtdraadbouten dan?" argument: dat doe ik niet zovaak en ik heb een 160nm slagschroevedraaier.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb toch 80Nm? Die 10 pakken jullie mij niet af hoor :P
Anyway, ik vind het ook een mooi balans, de kleinere accu;s maken het geheel prima werkbaar qua gewicht. de 4/5Ah heb ik ook in mijn hand gehad, maar die werd bijzonder zwaar ervan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ai die had ik blind gekocht. Zoiets ben ik precies naar op zoek, licht, snel en echt boren doe ik wel met een boor... (hout voorboren wel bv)

wat is er nog meer te krijgen in dit segment ? ik vind 150euro eigenlijk wel een mooie prijs.
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:01:
[...]

Kijk dan ook eens naar deze Metabo BS18 Quick 18V die met €151,25 (incl. btw, incl verzending) scherp is geprijsd.
Voor de snelle beslissers, dat dan weer wel. :P

Deze Metabo is lekker licht en heeft het hoogste koppel en als je enkel wilt schroeven dan is de boorkop met een snelle click verwijderd.
Dat maakt de machine nóg korter en lichter. O-)

Het enige nadeeltje dat ik zo snel aan deze Metabo kan bedenken is de boorkop, die tot 10mm aan tools kan opnemen.
Dat is niet erg, maar het kan mogelijk een deal breaker zijn.

De boorkopjes van de Makita's die je zelf noemt gaan nml. tot 13mm.
Waarom koop je geen Feinmaster? Iemand ervaringen mee? ik hoor er altijd goede berichten over.
duc848 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:33:
[...]

Ik heb zelf de bosch GOP 10,8 en ben er erg blij mee, het enige nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is dat hij best wel erg veel lawaai maakt (maar dit doen misschien alle multitools?)

En oja hij vreet accu capaciteit, dus meerdere accu's is wel een must. (of iig de 4AH accu erbij nemen)

[ Voor 17% gewijzigd door Megalomania op 18-08-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:19:
[...]

"Overkill aan power" zou ik dit niet durven noemen. :)

Waar de 10.8V machines rond de 30Nm aan koppel ophoesten en de meest overdreven 18V power houses de 130Nm aantikken zit jouw sweet red babe op een meer realistische 70Nm geloof ik.
Dat durf ik dan wel een 'rationele sweetspot' te noemen waar iedereen meer dan prima mee uit de voeten moet kunnen. _/-\o_

Heel veel plezier met dit mooie werkpaard, wat heb je er voor moeten betalen als ik vragen mag??
Ik begrijp jouw link naar die Metabo niet zo goed. Een 10,8V/12V Milwaukee is net zo sterk (nou ja, 44 nm ipv 48 nm) en zoals je zelf zegt geven 18V machines vaak veel meer nm. Dus dan zou ik voor de Milwaukee gaan (of een andere 10,8v machines die even sterk is) als je minder gewicht wilt of voor een sterkere 18V-machines gaan als het gewicht niet uitmaakt.

En dan heb je nog 18V-machines met een korte body, zoals de Makita en Dewalt die hebben. Die zijn over het iets langer en zwaarder dan 10,8V machines, maar dat verschil is klein. Ze zijn wel krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
L.N. schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

Ik begrijp jouw link naar die Metabo niet zo goed. Een 10,8V/12V Milwaukee is net zo sterk (nou ja, 44 nm ipv 48 nm) en zoals je zelf zegt geven 18V machines vaak veel meer nm. Dus dan zou ik voor de Milwaukee gaan (of een andere 10,8v machines die even sterk is) als je minder gewicht wilt of voor een sterkere 18V-machines gaan als het gewicht niet uitmaakt.

En dan heb je nog 18V-machines met een korte body, zoals de Makita en Dewalt die hebben. Die zijn over het iets langer en zwaarder dan 10,8V machines, maar dat verschil is klein. Ze zijn wel krachtiger.
Die Metabo BS18 quick is voor een 18V machine erg licht en compact. Daarnaast kan je er verschillende koppen opzetten. Het maakt het een praktische en veelzijdige machine die je in Duitsland voor €150,- (met twee stuks 2Ah accu) hebt. Daarmee is hij goedkoper dan een Milwaukee M12 en sterker dan een Bosch 10.8V.

Ik zou het liefst alleen Makita gebruiken ivm één accusysteem, maar ik kan geen afscheid nemen van die Metabo omdat het zo'n handige machine is. Een ideaal instapmodel dat je ook nog intensief kan gebruiken.
Megalomania schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:33:
Ai die had ik blind gekocht. Zoiets ben ik precies naar op zoek, licht, snel en echt boren doe ik wel met een boor... (hout voorboren wel bv)

wat is er nog meer te krijgen in dit segment ? ik vind 150euro eigenlijk wel een mooie prijs.

[...]

Waarom koop je geen Feinmaster? Iemand ervaringen mee? ik hoor er altijd goede berichten over.

[...]
Voor €150,- heb je veel 10.8V machines van Bosch Blauw (wel in Duitsland kopen, scheelt soms de helft) en die Metabo BS18 quick. Verder zit je al gauw richting €200 of meer.

En bedoel je Fein? Die hebben een machine die Multimaster heet, maar dat is een multitool.

Ze hebben wel schroefmachines, maar die zijn niet goedkoop.

[ Voor 25% gewijzigd door Framoes op 18-08-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:22
artbij schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 08:50:
[...]

Ik heb deze en deze gekocht, heb dadelijk dus 3 2ah accu's. De strimmer was een warehousedeal, heeft een kapotte doos maar is daardoor 50,- goedkoper.

[afbeelding]

en

[afbeelding]
Afgelopen week alles binnen gehad. Erg tevreden over de kwaliteit na het eerste gebruik. Is redelijk professioneel spul. Strimmer is erg sterk maar aan de zware kant. Wieltje erg handig voor kanten, trekt er erg strakke strepen mee. Mijn vader heeft een worx accu strimmer en een florabest accustrimmer en die doen hun werk ook goed, maar in wat dikker gras of als je in de grond komt met je draad zakken ze in toeren. Deze strimmer hakt gewoon door. Daardoor helaas wat kale plekken in het gazon nu...:(. Echt even wennen dus.

De bladblazer is erg krachtig, in de hoogste stand haalt hij 280 a 300 km/h en dat is genoeg om tegen te moeten hangen. Je arm wordt namelijk naar achter geblazen zo hard gaat het. Accu gaan in stand 4 20minuten mee.Je krijgt er 2 bij dus je hebt 40min looptijd. Die stand 4 is ruim voldoende voor natte bladeren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

ik zoek een stofzuiger voor in de schuur. Denk vooral wat puin en zaagsel en gewoon wat zooi. Niet te groot maar ook handig bij het boren.

Afbeeldingslocatie: https://www.kruis.nl/images/medium/sdaaecrvrh.jpg
https://www.kruis.nl/stof...ofzuiger-as-20-l-l-klasse

Deze trekt mij aan, zou die gewoon passen op mijn bosch blauw circelzaag?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Framoes schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Die Metabo BS18 quick is voor een 18V machine erg licht en compact. Daarnaast kan je er verschillende koppen opzetten. Het maakt het een praktische en veelzijdige machine die je in Duitsland voor €150,- (met twee stuks 2Ah accu) hebt. Daarmee is hij goedkoper dan een Milwaukee M12 en sterker dan een Bosch 10.8V.
De Metabo BS 18 Quick is volgens mij zelfs letterlijk dezelfde behuiziging als de 10,8v Powermaxx, maar dan met 18V accu...veel kleinere 18v machines (met verwisselbare kop) zijn er volgens mij niet op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
bonzz.netninja schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:05:
ik zoek een stofzuiger voor in de schuur. Denk vooral wat puin en zaagsel en gewoon wat zooi. Niet te groot maar ook handig bij het boren.

[afbeelding]
https://www.kruis.nl/stof...ofzuiger-as-20-l-l-klasse

Deze trekt mij aan, zou die gewoon passen op mijn bosch blauw circelzaag?
Lijkt me een prima stofzuiger. Meeste stofzuigers passen op gangbare machines en anders zijn er verloopstukken beschikbaar.

Ik heb zelf een Perfectmate VAC23. Die kan ik ook aanraden. Die is rond de €100,- en qua mogelijkheden gelijk aan deze Metabo. Als je hem met name in de schuur gebruikt is die zelfs beter. Heeft een beter stoffilter, een langere slang, een grotere inhoud (23L) en is dus goedkoper. Enige nadeel is het formaat.

Heeft overigens net als deze Metabo geen inschakelautomaat waarmee de stofzuiger automatisch aan gaat, gelijk met het gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Framoes schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Lijkt me een prima stofzuiger. Meeste stofzuigers passen op gangbare machines en anders zijn er verloopstukken beschikbaar.

Ik heb zelf een Perfectmate VAC23. Die kan ik ook aanraden. Die is rond de €100,- en qua mogelijkheden gelijk aan deze Metabo. Als je hem met name in de schuur gebruikt is die zelfs beter. Heeft een beter stoffilter, een langere slang, een grotere inhoud (23L) en is dus goedkoper. Enige nadeel is het formaat.

Heeft overigens net als deze Metabo geen inschakelautomaat waarmee de stofzuiger automatisch aan gaat, gelijk met het gereedschap.
Oja dat zag ik ook net. Ik vond een makita die dat wel heeft https://www.toolnation.nl...2nRA4LEAQYAiABEgLw7_D_BwE

Lijkt me eigenlijk wel handig

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
bonzz.netninja schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:30:
[...]

Oja dat zag ik ook net. Ik vond een makita die dat wel heeft https://www.toolnation.nl...2nRA4LEAQYAiABEgLw7_D_BwE

Dat is zeker handig. Ik ben alleen vandaag al drie keer vergeten m'n stofzuiger eerst aan te zetten. Levert onnodig extra stof in de lucht op en betekent dat je vervolgens nog extra moet stofzuigen ook.

Die Makita is een tientje duurder dan die Metabo, dus uit die twee is de Makita de betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

bonzz.netninja schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:30:
[...]

Het stopcontact van de makita werkt alleen als je hem op de 'ga automatisch stofzuigen als je het apparaat aan zet' stand zet. Dus als je het stopcontact wilt gebruiken zonder dat de stofzuiger gaat zuigen, dan kan dat niet (dus gewoon als verlengsnoer). Misschien denk je: waarom zou ik dat willen, maar toch zou ik eentje aanraden die wel gewoon altijd werkt.

Heb zelf een karcher WD6P, dit stopcontact werkt altijd, en als je de schakelaar op de automatische stand zet, gaat ie aan als je begint te werken. bovendien gaat deze pas na een paar seconden als je klaar bent weer uit. De makita gaat direct weer uit.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Even een vraagje hierover. Ik heb thuis een natdroogzuiger van de Lidl (PARKSIDE® Nat- en droogzuiger PNTS 1500) die ik gebruik voor deze doeleinden.
Nu merk ik dat dit te weinig rendement heeft als ik de afkortzaag, bovengrens, decoupeerzaag etc gebruik. Tuurlijk het zuigt wel wat stof/zaagsel weg, maar er blijft ook nog heel veel over, daarom gebruik ik dit eigenlijk niet in de schuur.

Zijn bovenstaande voorbeelden, bijv die genoemde Makita veel beter? Zuigen die wel vrijwel alles op? Ik gebruik al een cycloonfilter om de filter van de zuiger schoon te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

het ligt heel erg aan het ontwerp van je machine.

Zoals gezegd heb ik een karcher WD6P, die houdt de ruimte perfect stofvrij bij het frezen van sleuven in de muur met een blauwe bosch muurfrees, dus aan de zuigkracht ligt het niet. Ook de bovenfrees werkt stofvrij.
gebruik ik mijn metabo KGS254M afkortzaag, dan zuig ik maar 70% van het stof/zaagsel op. Dit komt omdat een deel van het zaagsel ook op andere plekken uit de afkortzaag komt.

nu is de karcher natuurlijk nog steeds geen top of the notch, maar ik weet vrij zeker dat de duurste stofzuiger mijn metabo nog steeds niet kan afzuigen. HEt is een prima afkortzaag, maar de zaagsel komt gewoon vrij op plekken waar de afzuiging niet zit.. Aan de andere kant, als ik hem zonder afzuiging gebruik is het helemaal ellende, dus de afzuiging doet genoeg om hem steeds te gebruiken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:05:
[...]Ik begrijp jouw link naar die Metabo niet zo goed.
Klopt het dat je eigenlijk op dit eerdere bericht reageert??
gathering.tweakers.net/forum/list_message/52260683#52260683
Een 10,8V/12V Milwaukee is net zo sterk (nou ja, 44 nm ipv 48 nm) en zoals je zelf zegt geven 18V machines vaak veel meer nm. Dus dan zou ik voor de Milwaukee gaan (of een andere 10,8v machines die even sterk is) als je minder gewicht wilt of voor een sterkere 18V-machines gaan als het gewicht niet uitmaakt.
Ja ik begrijp je vraag, al is het verlossende antwoord niet zo goed te geven. ;)

De genoemde Metabo is niet de meest lichte, maar ook niet de meest zware en zit ook wat koppel betreft tussen de 10,8V en de meer capabele 18V machines in.
Lijkt in eerste instantie op een grijze muis, maar is in de praktijk wel een uitstekend werkbare met de juiste compromissen.
Daarnaast is de prijs van deze Metabo meer dan ok en kan het boorkopje met 1 click los van de machine en kun je alsnog comfortabel schroeven via het binnenzeskant vd uitgaande booras.

Tamelijk uniek in deze categorie.
Heb zelf voor de meer krachtige 18V Hitachi's en 18V Makita's gekozen die loeisterk zijn, maar met 2,4kg incl accu wel aan de zware kant.
Voordeel is dat ik nu ongeveer €60/maand aan de sportschool bespaar. :+

Voor het lichtere werk heb ik een paar 10.8V superhandige Metabo Basics gekocht die eigenlijk geen drol kosten voor het plezier dat je er van hebt.

Wat aankopen betreft volg ik nauwgezet de Atmoz doctrine. _O-
Voor wie deze doctrine niet kent: "Heel veel redundante machines, terwijl je er toch maar 1 tegelijk kunt vasthouden."

Een stel extra/overbodige Milwaukee's zie ik dus wel zitten, maar ik kan het hier thuis niet meer verkopen.
Ben bang voor scheiding van tafel en bed en van voetbalkijken en soaps houd ik niet, lastige keuzes dus als je niet eenzaam met twee oude katten op een kale vloer wilt achterblijven. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:19:
De Makita is een uitstekende machine waar je geen spijt van zult krijgen, maar Metabo valt hier ook onder "de bekende merken" hoor. :Y
Oké ik kende Metabo nog niet, maar ben dus ook nog maar een echte echte amateur v.w.b. klussen haha! :P

Ik had trouwens een maand geleden bij de Karwei ook een Makita in de aanbieding gekocht en toen draaide de snelspankop wat op en neer van boven naar beneden als je het van de zijkant bekijkt. Toen een lange boor erin gedaan en die draaide niet gecentreerd maar uit het midden (weet ff niet hoe je de benaming zegt hiervoor). Toen maar weer ingeleverd.

Is dat normaal? Of is dat altijd wel een beetje? Dan weet ik dat als ik de Makita bij de Hornbach ga bestellen. Want als ik ermee terug moet, dan moet ik best wel een eindje rijden, omdat er geen Hornbach bij ons in de buurt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In principe hoort het niet, al zijn er soms types waarbij een en ander pas netjes centreert zodra er druk op staat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YinYang schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:00:
[...]
Oké ik kende Metabo nog niet, maar ben dus ook nog maar een echte echte amateur v.w.b. klussen haha! :P
Wikipedia schrijft dat de Makita Corporation in 1915 is opgericht.
Metabo stamt uit 1920.
Beide bedrijven gaan dus alweer een slordige 100 jaar mee. _/-\o_
Ik had trouwens een maand geleden bij de Karwei ook een Makita in de aanbieding gekocht en toen draaide de snelspankop wat op en neer van boven naar beneden als je het van de zijkant bekijkt. Toen een lange boor erin gedaan en die draaide niet gecentreerd maar uit het midden (weet ff niet hoe je de benaming zegt hiervoor). Toen maar weer ingeleverd.
Ja gelijk heb je, dat hoort niet.
Bij boorhamers kan het soms voorkomen in vrijloop, zodra je druk op de machine uitoefent "kan" het verdwijnen.
Ik noem het zelf een brevet van onvermogen. 8)
Is dat normaal? Of is dat altijd wel een beetje? Dan weet ik dat als ik de Makita bij de Hornbach ga bestellen. Want als ik ermee terug moet, dan moet ik best wel een eindje rijden, omdat er geen Hornbach bij ons in de buurt zit...
Nee ik vind het niet normaal en een goede reden voor een onmiddellijk retour.

Mijn eerst echte boormachine een jaar of 30 geleden was een 1010W Metabo.
Die machine heb ik vele jaren 24/7 dagelijks mishandeld als manusje van alles, maar ook heel veel als mixer van gips, cement en beton.
Na al die jaren zit er nog niet de minste speling in de Futuro-top boorkop, indrukwekkende machinelagering en boorkop dus.
Ook na veel mishandeling blijkt zo'n boorkop nog niet te hoeven wiebelen.

Een blauwe 850W Bosch uit dezelfde periode wiebelde al binnen een maand gebruik alle kanten op en dat vond Bosch in die dagen na een bezoekje aan hun werkplaats "normaal" en "binnen specificaties".
WTF was mijn reactie. 7(8)7
Daarna ben ik overeenkomstig "normaal" vele jaren met een grote boog om dit merk heengelopen.

Heeft Bosch daar iets van geleerd??
Natuurlijk niet, de boorkoppen blijken vandaag de dag op veel te veel van hun machines nog steeds irritant te wiebelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

Wikipedia schrijft dat de Makita Corporation in 1915 is opgericht.
Metabo stamt uit 1920.
Beide bedrijven gaan dus alweer een slordige 100 jaar mee. _/-\o_

[...]

Ja gelijk heb je, dat hoort niet.
Bij boorhamers kan het soms voorkomen in vrijloop, zodra je druk op de machine uitoefent "kan" het verdwijnen.
Ik noem het zelf een brevet van onvermogen. 8)

[...]

Nee ik vind het niet normaal en een goede reden voor een onmiddellijk retour.

Mijn eerst echte boormachine een jaar of 30 geleden was een 1010W Metabo.
Die machine heb ik vele jaren 24/7 dagelijks mishandeld als manusje van alles, maar ook heel veel als mixer van gips, cement en beton.
Na al die jaren zit er nog niet de minste speling in de Futuro-top boorkop, indrukwekkende machinelagering en boorkop dus.
Ook na veel mishandeling blijkt zo'n boorkop nog niet te hoeven wiebelen.

Een blauwe 850W Bosch uit dezelfde periode wiebelde al binnen een maand gebruik alle kanten op en dat vond Bosch in die dagen na een bezoekje aan hun werkplaats "normaal" en "binnen specificaties".
WTF was mijn reactie. 7(8)7
Daarna ben ik overeenkomstig "normaal" vele jaren met een grote boog om dit merk heengelopen.

Heeft Bosch daar iets van geleerd??
Natuurlijk niet, de boorkoppen blijken vandaag de dag op veel te veel van hun machines nog steeds irritant te wiebelen. :+
Klopt veel Bosch blauw hebben slecht gecentreerde boorkoppen. Ik heb de mijne al vaker laten vervangen. Er waren zelfs een paar dat uit de winkel al 'eierden'. Makita heeft tijdens de fabricageproces een controle hierop. Metabo heeft ook een zerontolerantie wat betreft eieren. Daarom zie je veel metabo bij staalbewerkers. Om deze reden stap ik af vam Bosch blauw bij mijn volgende boormachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Over welke Bosch Blauw boren hebben we het hier eigenlijk?
Bij welke machine heb je die bijvoorbeeld al meerdere malen laten vervangen @Brutalsranan?

Ik heb meer dan 10 Bosch Blauw boor- ,schroefmachines, maar geen enkele wat dit soort fouten vertoont, dus ben wel benieuwd eigenlijk. Wel heb ik zojuist even 2 stuks 10,8v machientjes gecheckt en daar "rammelt" de kop (een beetje) zolang er nog geen boortje of bitje in zit (of als de kop niet volledig dichtgedraaid is). Maar dit verdwijnt zodra je de kop vastdraait. Het lijkt erop dat die "speling" dus pas eruit gaat als je de machine gaat gebruiken.

Zou het kunnen dat daar een soort centreer-mechanisme in zit wat er juist voor zorgt dat het tijdens gebruik iedere keer opnieuw gecentreerd wordt? En dat jullie dat dus voelen rammelen?

Hoe dan ook: ik ben zeer benieuwd bij welke machines jullie dit hebben, dan kan ik hier ook nog eens goed ernaar kijken (als ik toevallig datzelfde apparaat heb natuurlijk ;))

Verder: ik heb even op Google zitten zoeken, maar ik kom eigenlijk maar weinig (topics, video's, blogs, etc...) tegen over dit probleem. Alleen deze topicreeks op GoT komt steeds naar voren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
prein2 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:48:
het ligt heel erg aan het ontwerp van je machine.

Zoals gezegd heb ik een karcher WD6P, die houdt de ruimte perfect stofvrij bij het frezen van sleuven in de muur met een blauwe bosch muurfrees, dus aan de zuigkracht ligt het niet. Ook de bovenfrees werkt stofvrij.
gebruik ik mijn metabo KGS254M afkortzaag, dan zuig ik maar 70% van het stof/zaagsel op. Dit komt omdat een deel van het zaagsel ook op andere plekken uit de afkortzaag komt.

nu is de karcher natuurlijk nog steeds geen top of the notch, maar ik weet vrij zeker dat de duurste stofzuiger mijn metabo nog steeds niet kan afzuigen. HEt is een prima afkortzaag, maar de zaagsel komt gewoon vrij op plekken waar de afzuiging niet zit.. Aan de andere kant, als ik hem zonder afzuiging gebruik is het helemaal ellende, dus de afzuiging doet genoeg om hem steeds te gebruiken.
Ik kan niets over de filterklasse vinden, maar er is een verschil tussen optisch stofvrij en echt stofvrij. Als het filter niet goed genoeg is, adem je nog steeds schadelijk stof in. Juist die extreem fijne stofdeeltjes zijn erg schadelijk voor je longen.

Op de webshop van Toolsxl noemen ze bij de WD6P een aantal keer specifiek "vuil afkomstig van schaaf-, zaag- of schuurwerkzaamheden".

Voor een muurfrees moet je eigenlijk een stofzuiger met filterklasse M gebruiken. Gezien de prijzen voor zulke stofzuigers denk ik dat de Kärchers in de WD serie een klasse L filter hebben. De NT series hebben volgens mij wel een M klasse filter, maar die kosten ook rond de €500,-

Voor alles met hout is een Kärcher uit de WD serie weer prima.
Atmoz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:13:
Bij welke machine heb je die bijvoorbeeld al meerdere malen laten vervangen @Brutalsranan?

Ik heb meer dan 10 Bosch Blauw boor- ,schroefmachines, maar geen enkele wat dit soort fouten vertoont, dus ben wel benieuwd eigenlijk. Wel heb ik zojuist even 2 stuks 10,8v machientjes gecheckt en daar "rammelt" de kop (een beetje) zolang er nog geen boortje of bitje in zit (of als de kop niet volledig dichtgedraaid is). Maar dit verdwijnt zodra je de kop vastdraait. Het lijkt erop dat die "speling" dus pas eruit gaat als je de machine gaat gebruiken.
Ik heb dit niet bij m'n makita's en Metabo. Maar kan natuurlijk per merk verschillen wat voor boorkop ze gebruiken.
Zou het kunnen dat daar een soort centreer-mechanisme in zit wat er juist voor zorgt dat het tijdens gebruik iedere keer opnieuw gecentreerd wordt? En dat jullie dat dus voelen rammelen?
Dit lijkt me sterk. Als dit wel zo is, zou Bosch dit een hippe naam hebben gegeven en hiermee adverteren. Dat doen alle gereedschapmerken tenslotte. Het liefst met een afkorting.
Hoe dan ook: ik ben zeer benieuwd bij welke machines jullie dit hebben, dan kan ik hier ook nog eens goed ernaar kijken (als ik toevallig datzelfde apparaat heb natuurlijk ;))

Verder: ik heb even op Google zitten zoeken, maar ik kom eigenlijk maar weinig (topics, video's, blogs, etc...) tegen over dit probleem. Alleen deze topicreeks op GoT komt steeds naar voren :+
Dit topic is natuurlijk wel een spil in de online gereedschapscommunity ;) Het halve internet leest mee hoor.

[ Voor 33% gewijzigd door Framoes op 18-08-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

........
Heb daar in de Amazon productfora mbt machines van Bosch meerdere keren iets over gelezen.
Worden die voor zulke zoekopdrachten eigenlijk wel geïndexeerd door Google vraag ik mij nu af?? :?
Framoes schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:42:
[...]
Ik heb dit niet bij m'n makita's en Metabo. Maar kan natuurlijk per merk verschillen wat voor boorkop ze gebruiken.
En is het dan de boorkop, of de lagering van de booras??

Bij m'n eerder genoemde Bosch 'uit de vorige eeuw' zat er in ieder geval een ontoelaatbare speling in het lager van de machine as waardoor de boorkop hinderlijk aan het wiebelen sloeg.

Ik heb de machine toen gewoon gehouden, want in die dagen waren wij bij gebrek aan internet nog niet zo bijdehand. :+
Niet lang daarna fikte beide koolborstelhouders van de Bosch er geheel uit door een kennelijke overbelasting en een totale afwezigheid van protectie daar tegen.
Dat heb ik toen nog wel gerepareerd, maar het vertrouwen in het merk liep een gevoelige deuk op toen de Metabo machine die daar op volgde zo'n logische overbelastingsbescherming natuurlijk wel in veelvoud bleek te hebben. :Y

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2017 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan

Niet schrikken: de gsb 18 ve 2 li. De heilige graal onder de boormachines toen ik hem kocht. Jij hebt m trouwens ook. Het was 3 keer al direct bij aankoop. (Dus productiefout). Meteen teruggebracht omdat ik geen speling op de kop kan veroorloven met de werkzaamheden van toen. Toen via een webshop eentje gekocht en die had geen speling. Vervolgens was die gejat en had ik snel een nieuwe nodig dus spoedaankoop gedaan bij een speciaalzaak . Die had direct al speling. Daar hebben ze netjes de kop en de aandrijfkast vervangen omdat ik de machine al gebruikt had. Na een half jaar bleek die weer de wiebelen. Weer dezelfde reparatie. Maar het was niet lekker om er mee te werken meer omdat die nog steeds een lichte speling had.

Toen was ik het zat en heb toen een nieuwe gekocht bij Kruis omdat ik niet op de gsb 18 ve ec kon wachten omdat het niet bekend was wanneer die leverbaar zou zijn. Die had ook weer een licht wiebelende kop. Onder garantie vervangen uiteraard.

Ik heb er ook filmpjes van gemaakt. Je ziet het overduidelijk. Reviews ervan zijn te vinden op de Duitse bosch proffessional site. De tolerantie bij bosch is 0.4 mm met een boortje van 4 cm. Dat is aardig wat. Gelukkig doen ze bij Bosch niet zo moeilijk over de garantie.

En als we gaan praten over de gbh 18v ec. Dan word het een nog langer verhaal. Dat was echt drama. Daar zag je de kunstof kop al heen en weer schuiven (direct uit het doos al!). En is na veel gezeik vervangen.

Het kan ook zijn dat ik een enorme pechvogel ben trouwens. Of dat mijn werkzaamheden veel precisie vergen. Maar het is wel een issue aan het worden bij bosch blauw. De gsb was trouwens made in Malaysia. Misschien dat het daardoor komt? Waar is die van jou gemaakt?

Op youtube heb je ook een filmpje waar de afwijking gemeten word met een mitutoyo. Daar slaat die ook heel erg uit. Dus als je het kan testen bij jouw gsb, zou je mij heel blij kunnen maken. Laat me weten wat de bevindingen zijn. Ik ben benieuwd.

Edit: de youtubefilmpje

YouTube: Bosch GSB 18 VE-2-Li - Keyless Chuck

[ Voor 6% gewijzigd door Brutalsranan op 19-08-2017 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Gebanned schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 07:33:
[...]

Doe je goed, maar nadat hij besteld had zijn ze niet meer op voorraad in Spanje. Ik ben dus toch maar voor de Kaitian gegaan, maar die is helaas nog onderweg.
Waar heb je de Kaitian besteld, in Europa lijkt ie nergens meer op voorraad te zijn.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik ben op zoek naar een manier om kisten te labellen, als eerste mijn L-boxxen maar ook bv legplanken in de koelkast en de bakjes van mijn nog te bestellen auer opberg systeem. De "raised panel tags" van het merk Brady spreken me erg aan maar is helaas duur.
Afbeeldingslocatie: https://www.cableorganizer.com/images/brady/BMP71-raised-panel-label/images/BMP71-labels-1.jpg

Dan blijft er nog een lettertang over maar deze zijn zo low budget dat ik me afvraag hoelang de stickers blijven zitten, plus je zit vast aan een vaste hoogte van je labels.
Afbeeldingslocatie: https://www.bringinghappiness.nl/wp-content/uploads/2014/07/20140600Dymolettertang2.jpg

Bij labels kom je snel op het merk Dymo maar volgens mij zijn daarvoor enkel stickers beschikbaar.
Deze stickers zijn thermisch en vraag me af hoe deze eruit zien als ze 5 jaar in het zonlicht gestaan hebben.

Mijn wensen zijn dus labels die in de kou of hitte goed leesbaar blijven, tegen een stootje kunnen en niet loskomen na verloop van een paar jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Jackbq op 19-08-2017 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Jackbq Thermische dymo labels kun je nar 5 jaar niet meer lezen als ze in de zon enzo gestaan hebben

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Transportkist Tanos systainer in de aanbieding bij Conrad. Was Tanos niet het type kist van Festool, zou dit op festool passen?

https://www.conrad.nl/nl/...4166.html?tfo_brand=Tanos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Wokschotel schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 07:32:
[...]

Waar heb je de Kaitian besteld, in Europa lijkt ie nergens meer op voorraad te zijn.
Gewoon via de Kaitian shop in China. Gelukkig besloot de dienstdoende douane laaf na inspectie dat het pakket zonder belasting door mocht.

Eerste test was even schrikken toen ik de waterpas van mijn vader tegen de lijn aan hield: 5 mm afwijking op een meter. Na second opinion met mijn waterpas toch maar besloten de waterpas van mijn vader weg te mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Jackbq schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:09:
Transportkist Tanos systainer in de aanbieding bij Conrad. Was Tanos niet het type kist van Festool, zou dit op festool passen?

https://www.conrad.nl/nl/...4166.html?tfo_brand=Tanos
Festool gebruikt inderdaad Tanos. Maar dit is wel het oude systeem, niet de nieuwe T-Loc. Op zich niet zo'n punt als je gewoon voor niet al te veel geld goede koffers voor je spullen wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jackbq schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:50:
Ik ben op zoek naar een manier om kisten te labellen, als eerste mijn L-boxxen maar ook bv legplanken in de koelkast en de bakjes van mijn nog te bestellen auer opberg systeem. De "raised panel tags" van het merk Brady spreken me erg aan maar is helaas duur.
[afbeelding]

Dan blijft er nog een lettertang over maar deze zijn zo low budget dat ik me afvraag hoelang de stickers blijven zitten, plus je zit vast aan een vaste hoogte van je labels.
[afbeelding]

Bij labels kom je snel op het merk Dymo maar volgens mij zijn daarvoor enkel stickers beschikbaar.
Deze stickers zijn thermisch en vraag me af hoe deze eruit zien als ze 5 jaar in het zonlicht gestaan hebben.

Mijn wensen zijn dus labels die in de kou of hitte goed leesbaar blijven, tegen een stootje kunnen en niet loskomen na verloop van een paar jaar.
Ik gebruik schilderstape en een edding marker of sharpie. Dat voldoet helaas niet echt aan je eisen, maar is wel makkelijk te vervangen.

Uiteindelijk zullen bijna alle soorten labels na een aantal jaar loslaten of vervagen.

Had jij Auer trouwens gemaild? Of ging iemand anders dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Framoes schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:18:
[...]

Ik gebruik schilderstape en een edding marker of sharpie. Dat voldoet helaas niet echt aan je eisen, maar is wel makkelijk te vervangen.

Uiteindelijk zullen bijna alle soorten labels na een aantal jaar loslaten of vervagen.

Had jij Auer trouwens gemaild? Of ging iemand anders dat doen?
Gemaild en kreeg mail terug dat het in Engels moest die is net weg, dus het is even wachten op een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[afbeelding]

[afbeelding]

Graveerpen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.......
Ik gebruik zelf alweer een paar jaar een Dymo Rhino™ 6000 en de Rhino tapes houden zich tot nu toe prima.
De specs geven aan dat in ieder geval de vinyl en polyestertapes ook direct zonlicht, warmte en kou kunnen doorstaan.
Ik laat mijn tools niet 24/7 in de zon achter, al was het maar dat het hier toch meestal regent. :+
Ik heb nog geen vervaging oid van deze tapes gezien, zij blijven gewoon onveranderd perfect leesbaar.

De Rhino 6000 die eerder 'voor weinig' werd gedumpt is nu niet meer leverbaar maar 123inkt levert nog wel een stel andere/goedkopere uit deze serie.
Met deze labels kun je ook meerdere regels tekst verwerken en via de pc kun je je labels comfortabel op de Rhino 6000 printen.
Mijn andere labeler, de Rhino 4200 kan dat laatste jammer genoeg niet.

Toevallig recent zo'n label op de werk laptop van m'n vrouw vervangen dat ruim een jaar barbaarse omstandigheden onder 24/7 condities heeft overleefd. :X
De tekst was ongehavend maar de rand van het label begon aan een kant op te krullen omdat zij daar continu met haar hand overheen ging.
Ik moet er bij zeggen dat het label direct naast het keyboard niet zo handig was geplaatst, ben benieuwd hoelang het deze keer houdt.
Mijn eigen gelabelde spul blijft met deze labels in ieder geval keurig en perfect leesbaar zitten.

Als betaalbaar alternatief kun je met een laserprinter etiketvellen printen en die zo nodig plastificeren.
Dit is uiteraard meer gedoe, maar het is goedkoop en je kunt er eindeloos veel tekst op kwijt in welk formaat en opmaak je maar wilt.
De labels van de oldschool 1-regelige lettertangen flikkeren er na een paar jaar geheid af is m'n ervaring en qua tekstopties ben je erg snel uitgepraat en de bediening van zo'n tang is hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:59:
[...]

Ik gebruik zelf alweer een paar jaar een Dymo Rhino™ 6000 en de Rhino tapes houden zich tot nu toe prima.
De specs geven aan dat in ieder geval de vinyl en polyestertapes ook direct zonlicht, warmte en kou kunnen doorstaan.
Ik heb zelf ervaring met de Brother P-Touch TZe labels. Hier heb ik ook geen klachten over. :)

Een beetje een hoog "wij van WC eend" gehalte, maar dit zegt Brother zelf: https://www.brother.com.a..._Tapes_Technical_Data.pdf

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
Beste Tweakers,

Af en toe klussen en iets maken met de handen is voor mij een vorm van ontspanning en afwisseling na een week kantoorwerk. Echter helaas heb ik geen schuur om te klussen en worden het meeste gedaan op zolder. Daar moet ook alles netjes opgeborgen kunnen worden de periodes tussen het klussen door.

Nu wil ik mijn gereedschap gaan uitbreiden met een cirkelzaag. Na lang twijfelen tussen de makita SP6000J en de Festool TS 55 REBQ invalzagen gaat toch mijn voorkeur uit naar de Festool HK 55 met de afkortlineaal.

Hoewel de laatstgenoemde niet de reputatie heeft van de TS 55, geen rasechte invalzaag is en minder geschikt is voor binnen gebruik heeft deze toch mijn voorkeur. Immers deze is ook beter te gebruiken als een afkortzaag i.c.m. de afkortlineaal. Dit scheelt mij weer de aanschaf van een lompe onhandige afkortzaag waar ik eigenlijk ook geen ruimte voor heb op de zolder. Daarnaast wordt ik ook nog wel eens gevraagd om bij familie en vrienden laminaat te komen leggen.

De stofafzuiging ben ik van plan om nog te verbeteren door de open zijde van de cirkelzaag te voorzien van een afdekking. Verder zal er natuurlijk ook in de toekomst de nodige accessoires aangeschaft worden ter uitbreiding van het systeem.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening en of mijn argumentatie hier enige stand in kan houden.

Uiteraard zal er ook gezorgd worden voor voldoende stofafzuiging. Waarschijnlijk een Festool CTL Mini. Compact en handzaam maar wel voldoende krachtig en vooral ook praktisch.

PS, mocht iemand een goed adresje weten waar bovengenoemd materiaal voor een relatief goedkope prijs aan te schaffen is dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je kan de ts55 in een tafel monteren en dan is het ook een afkortzaag.

* Raymond altijd bereid een mede-GoTter met extra te dure keuzes op te zadelen :P

Ik zie trouwens een focus op gereedschap, maar wat klus je eigenlijk? Met een zaag en een stofzuiger kom je nog niet heel ver :P
Pagina: 1 ... 98 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.