Klopt het dat je eigenlijk op dit eerdere bericht reageert??
gathering.tweakers.net/forum/list_message/52260683#52260683Een 10,8V/12V Milwaukee is net zo sterk (nou ja, 44 nm ipv 48 nm) en zoals je zelf zegt geven 18V machines vaak veel meer nm. Dus dan zou ik voor de Milwaukee gaan (of een andere 10,8v machines die even sterk is) als je minder gewicht wilt of voor een sterkere 18V-machines gaan als het gewicht niet uitmaakt.
Ja ik begrijp je vraag, al is het verlossende antwoord niet zo goed te geven.
De genoemde Metabo is niet de meest lichte, maar ook niet de meest zware en zit ook wat koppel betreft tussen de 10,8V en de meer capabele 18V machines in.
Lijkt in eerste instantie op een grijze muis, maar is in de praktijk wel een uitstekend werkbare met de juiste compromissen.
Daarnaast is de prijs van deze Metabo meer dan ok en kan het boorkopje met 1 click los van de machine en kun je alsnog comfortabel schroeven via het binnenzeskant vd uitgaande booras.
Tamelijk uniek in deze categorie.
En dan heb je nog 18V-machines met een korte body, zoals de Makita en Dewalt die hebben. Die zijn over het iets langer en zwaarder dan 10,8V machines, maar dat verschil is klein. Ze zijn wel krachtiger.
Heb zelf voor de meer krachtige 18V Hitachi's en 18V Makita's gekozen die loeisterk zijn, maar met 2,4kg incl accu wel aan de zware kant.
Voordeel is dat ik nu ongeveer €60/maand aan de sportschool bespaar.
Voor het lichtere werk heb ik een paar 10.8V superhandige Metabo Basics gekocht die eigenlijk geen drol kosten voor het plezier dat je er van hebt.
Wat aankopen betreft volg ik nauwgezet de Atmoz doctrine.
Voor wie deze doctrine niet kent:
"Heel veel redundante machines, terwijl je er toch maar 1 tegelijk kunt vasthouden."
Een stel extra/overbodige Milwaukee's zie ik dus wel zitten, maar ik kan het hier thuis niet meer verkopen.
Ben bang voor scheiding van tafel en bed en van voetbalkijken en soaps houd ik niet, lastige keuzes dus als je niet eenzaam met twee oude katten op een kale vloer wilt achterblijven.