denpries schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:10:
Vraagje. Ik ben bezig met een complete verbouwing van mijn nieuwe huis.
Ik moet beide trappen onder en boven compleet kaal schuren (zit nu ook nog vol lijm resten) alle binnenkozijnen schuren en als alles binnen af is de complete buitengevel houten bekleding - die is van Red ceder maar is al jaaaaaren niet geverfd door vorige eigenaren.
Nu heb ik geen enkele schuurmachine. Mijn vader heeft wel een festool vlakschuurmachine die ik kan gebruiken. Ik weet dat ik een delta machine goed kan gebruiken en een rotex lijkt me voor de grote trappelen en buitengevel ook heel fijn. Ik ben niet iemand die elke maand aan het klussen is, maar hou wel van goed spul.
Huren kost grofweg 30 euro voor een machine per dag. Ik kan nooit langer dan 2 dagen achter elkaar er mee werken door mijn werk. Dus weekdeals zijn niet interessant om te huren.
Nou zat ik eens te rekenen en ik denk dat ik aan huurkosten toch al snel een smak geld kwijt ga zijn.
Dus ik dacht: kopen kan ook!
Maar wat!? Een festool rotex 90 of 125? Die heeft ook gelijk een delta schoen dus maar 1 apparaat nodig! Of toch een ander merk dat veel goedkoper is zoals metabo? Dilemma... Heb er geen verstand meer van en zie door bomen bos niet meer.
Wie kan helpen?
Ik heb toevallig een DTS, een Rotex 90 en een 150, ik wil mijn mening wel delen.
Voor de trap zou ik een Rotex 90 nemen als de trap dicht is, anders een Rotex 150. Je zou een dichte trap ook met de 150 kunnen doen maar zelf zou ik de voorkeur dan aan een 90 geven, werkt net even makkelijker. Zorg bij een dichte trap wel voor de beschermkap die bij beide leverbaar is.
Voor de kozijnen zou je voor de Rotex 90 kunnen gaan, maar in mijn ervaring is die toch wat zwaar wanneer je boven je macht moet werken. Dan zou ik liever een DTS (de delta) gebruiken. Wanneer je naast de trap en de kozijnen ook nog grote oppervlakten moet schuren zoals de gevel, deuren of een vloer, dan zou ik de Rotex 150 en een DTS nemen, dan ben je het flexibelst en snel klaar. Grote oppervlakten met de 90 is een drama, kan wel, maar is niet leuk.
Het is een lastige keus, maar met geen van de machines doe je een miskoop. De Rotex 90 met delta zool is het flexibelst, maar is voor grote oppervlakten minder geschikt. De Rotex 150 is een beest, die trekt grote stukken snel kaal of schuurt ze superfijn op. De DTS is dan weer licht en makkelijk hanteerbaar, fijn voor smallere randen en boven het hoofd werken zoals bij kozijnen.
Als ik moest kiezen, dan zou ik de 150 en de DTS nemen zoals ik al zei. En koop een stofzuiger en goede oordoppen!
Hopelijk heb je er wat aan.
edit:
Ik heb het niet over de 125 gehad, dat komt door persoonlijke voorkeur. Maar volgens mij verschillen ze relatief weinig, anders dan de oppervlakte van de zool. Je zou i.p.v. 150 dus ook 125 kunnen lezen!

edit:
Nog even verder gekeken, de 150 is wel meer een beest dan de 125, vermogen is een stuk hoger (720W t.o.v. 500W) en de schuuruitslag is ook groter (5mm t.o.v. 3,5mm). De prijs is zou dan de doorslag moeten geven, 550,- t.o.v 465,-
[
Voor 6% gewijzigd door
freggel op 22-05-2017 16:38
]