[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 100 Laatste
Acties:
  • 720.385 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een Incra T-markeerliniaal, die werkt erg fijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/c2b344c5-d276-4222-8225-526c4c0a6231/t-markeerliniaal-150mm-0-25mm-metrisch.jpg?w=550&h=425&q=70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je bij makita de bouwmarktmeuk nog onderscheiden op basis van iets?

Bij Bosch is het makkelijk met het kleurtje. Maar hoe zit het bij de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:17
Ik heb ook een Incra T-square en vorige week is ook een Starrett combination square (300 mm) binnen gekomen. Met de Starrett heb ik nog niet gewerkt. Daarnaast heb ik ook nog 2 winkelhaken van 15 en 30 cm. Ik zou vooral met die laatste 2 beginnen. Van bv Sola zijn ze goed en niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MikeyMan schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:09:

Afgezien van die series met afwijkende accu's is er bij Makita volgens mij niet een duidelijk onderscheid.

Maar de makita schroefboormachine die ik ooit bij de bouwmarkt kocht (BDF343) was op zich ook geen rommel. Presteerde beter dan bosch groen en ander budget spul dat ik van anderen gebruikt heb (maar dat kan ook aan die specifieke machines hebben gelegen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Het makkelijkste is om dat soort winkels voor je gereedschap te vermijden. Het is mij altijd een raadsel waarom men daar gereedschap wil kopen. Kwalitatief altijd minder en altijd duurder dan de eerste de beste shop op het net.

Tenzij je direct een stuk gereedschap nodig hebt en het kan echt niet een dag wachten moet je daar gewoon je spullen niet gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

Op die bij de bouwmarkt staat "Made in China". Op de dure machines van Makita zie ik dat nergens staan. Geen idee of dat hetgeen is waar je het aan kunt zien, maar dat is mij opgevallen toen ik de demo modellen in de bouwmarkt bekeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Orion84 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:01:
Zou ik niet doen. Dat is een speciale set met afwijkende accu's en lader. Dat is dus niet te combineren met de meeste andere 18V apparatuur van makita als je in de toekomst wilt uitbreiden.
Dat is inderdaad een listige instinker, de ad maakt trouwens nergens melding van het afwijkende accuformaat als ik de ad doorlees.
Daar moet je maar zo snel erg in hebben. :+
L.N. schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:27:
Ik heb ook een Incra T-square en vorige week is ook een Starrett combination square (300 mm) binnen gekomen. Met de Starrett heb ik nog niet gewerkt. Daarnaast heb ik ook nog 2 winkelhaken van 15 en 30 cm. Ik zou vooral met die laatste 2 beginnen. Van bv Sola zijn ze goed en niet te duur.
Wat zijn die Starrett's toch bizar duur voor een overzichtelijke tool, voor dat bedrag koop je vijf modale combinatiehaken waarvan je het verschil niet snel zult merken.

Het is ook eenvoudig te controleren hoe precies zo'n haak is door hem even in het vlak 180 graden om te klappen.
Van Sola kom ik zo snel geen combinatiehaken tegen op Amazon.

Als het dan toch zo duur moet zijn dan liever een uitvoering in RVS die tenminste ongevoelig is voor roest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:35
Qua afkortzagen: stel ik zoek een wat lichte/kleine afkortzaag. Dus met een 216mm blad bijvoorbeeld. Dan kom je bijvoorbeeld op een dewalt DW777 of DW771 uit. Hebben jullie daar ervaring mee? Zijn dat fijne machines om mee te werken? Ik werk nu regelmatig met een Metabo KGS254M. Prima machine, maar wel erg groot (onhandelbaar), stangen bewegen naar achteren en hij start lomp (geen aanloopelectronica).

Met zo'n dewalt heb ik een timmerman bij mij in huis eens zien werken. Dat liep wel erg lekker zag ik. Zijn er vergelijkbare machines van andere merken, die dezelfde prestaties leveren?

Mijn wensen:
-hanteerbaar (dus 200-220mm blad)
-Geleiders die niet naar achteren bewegen (ivm muuropstelling)
-liefst aanloopelectronica/electronische regeling.
-Alle kanten op verstelbaar (links/rechtsdraaibaar, maar ook links/rechts kantelbaar)

Welke modellen zijn er dan eigenlijk van de betere merken (dus even de einhell's ed buiten beschouwing latend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:04:

Wat zijn die Starrett's toch bizar duur voor een overzichtelijke tool, voor dat bedrag koop je vijf modale combinatiehaken waarvan je het verschil niet snel zult merken.

Het is ook eenvoudig te controleren hoe precies zo'n haak is door hem even in het vlak 180 graden om te klappen.
Van Sola kom ik zo snel geen combinatiehaken tegen op Amazon.

Als het dan toch zo duur moet zijn dan liever een uitvoering in RVS die tenminste ongevoelig is voor roest. ;)
Ik dacht ook dat die goedkoper wel te vinden zijn. Maar al die Chinese kopieën zijn niet recht. Ook van gerespecteerde merken zoals Bahco etc zijn er heel veel niet recht of verliezen snel hun haaksheid. Alleen Starrett en Limit zijn consequent haaks.

Ik heb ook heel lang getwijfeld en lang naar alternatieven gezocht, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt. Mijn Starrett is haaks.
Raymond schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:31:
Qua afkortzagen: stel ik zoek een wat lichte/kleine afkortzaag. Dus met een 216mm blad bijvoorbeeld. Dan kom je bijvoorbeeld op een dewalt DW777 of DW771 uit. Hebben jullie daar ervaring mee? Zijn dat fijne machines om mee te werken? Ik werk nu regelmatig met een Metabo KGS254M. Prima machine, maar wel erg groot (onhandelbaar), stangen bewegen naar achteren en hij start lomp (geen aanloopelectronica).

Met zo'n dewalt heb ik een timmerman bij mij in huis eens zien werken. Dat liep wel erg lekker zag ik. Zijn er vergelijkbare machines van andere merken, die dezelfde prestaties leveren?

Mijn wensen:
-hanteerbaar (dus 200-220mm blad)
-Geleiders die niet naar achteren bewegen (ivm muuropstelling)
-liefst aanloopelectronica/electronische regeling.
-Alle kanten op verstelbaar (links/rechtsdraaibaar, maar ook links/rechts kantelbaar)

Welke modellen zijn er dan eigenlijk van de betere merken (dus even de einhell's ed buiten beschouwing latend)?
Ik heb de DWS778 en dat is het grote broertje van de DWS771. De verschillen, naast de afmeting en gewicht, zijn dat de DWS778 een groter blad en een iets zwaardere motor (1850W) heeft. Het is een hele fijne machine waar je nauwkeurig mee kunt werken. Het schaduwsysteem werkt binnen ook heel goed, maar in de buitenlucht minder. De DWS778 kan maar naar 1 kant kantelen en ik vermoed dat de DWS771 dat ook maar kan. Voor mij is dat geen probleem want je draait gewoon de balk die je door wil zagen.

[ Voor 47% gewijzigd door L.N. op 23-08-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
Verstekbakker schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Op die bij de bouwmarkt staat "Made in China". Op de dure machines van Makita zie ik dat nergens staan. Geen idee of dat hetgeen is waar je het aan kunt zien, maar dat is mij opgevallen toen ik de demo modellen in de bouwmarkt bekeek.
Ik heb een DHP481. Geen bouwmarktspul, maar wel made in PRC. Helaas maken veel gereedschapsmerken ook duurdere machines in China.

Het verschilt per machine. Ik heb een Makita invalzaag en ik had een accu excenter die beide made in UK waren. Daarnaast zie je ook wel eens made in Japan.

Denk wel dat alles in de bouwmarkt made in China is.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 23-08-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik krijg zojuist appjes van de vrouw die ff in de gamma loopt om wat tijd te doden, met de vraag of ik nog wat nodig heb :+ Blijkt dat ze namelijk in de gamma (Delft) inmiddels een koopjeshoek hebben, waar allerlei producten o.a. gereedschap voor de helft van de prijs weggaat.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Praxis hier heeft dat ook. Ik neus daar altijd even. Meestal liggen er stapels spaarlampen, maar ik heb er ook wel eens doosjes met dremel accesoires vandaag gehaald voor een kwart van de oorspronkelijke prijs.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
L.N. schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:43:

[...]

Ik heb de DWS778 en dat is het grote broertje van de DWS771. De verschillen, naast de afmeting en gewicht, zijn dat de DWS778 een groter blad en een iets zwaardere motor (1850W) heeft. Het is een hele fijne machine waar je nauwkeurig mee kunt werken. Het schaduwsysteem werkt binnen ook heel goed, maar in de buitenlucht minder. De DWS778 kan maar naar 1 kant kantelen en ik vermoed dat de DWS771 dat ook maar kan. Voor mij is dat geen probleem want je draait gewoon de balk die je door wil zagen.
ik heb de DWS774 sinds kort een werkt prima. I kan zo snel niet het verschil zien met de 771, maar zal wel in de motor zitten gezien het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Orion84 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:01:
Zou ik niet doen. Dat is een speciale set met afwijkende accu's en lader. Dat is dus niet te combineren met de meeste andere 18V apparatuur van makita als je in de toekomst wilt uitbreiden.
Precies hetzelfde heb ik een goede vriend van me eens gezegd toen hij advies over een soortgelijke set vroeg. Vervolgens online voor hetzelfde geld een 18V body+2x accu + lader gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zoek een zaag die dikke stukken hout kan zagen onderandere ruwe vormen voor houtsnijden. Een mooie bandzaag zou ideaal zijn, maar daar heb ik geen ruimte voor. Ik heb nog geen electrische zagen, een krachtige decoupeerzaag me dus een goed begin. Budget maximaal 200 euro.

Ieder merk verkoopt decoupeerzagen met T- en D-greep. Ik heb alleen ervaring met de D-greep, maar als ik het zo lees is een T-greep handiger omdat je hierbij beter kan duwen en hem ondersteboven kan gebruiken.

Op het moment neig ik naar de Metabo STE 140. Deze heeft een smalle T-greep, zaagdiepte tot 140 mm in hout. Zonder gereedschap zaagje wisselen en hoek instellen, verlichting, soft start, verlichting is ook allemaal leuk. Ook de mogelijkheid voor het aansluiten van een stofzuiger en een geleiderail, of een tafel waar de zaag ondersteboven wordt opgeklemd is iets wat ik in de toekomst wel wil doen.

De zaag alleen kost 170 euro op Amazon. Er is echter ook nog een Plus-variant voor 240 euro met een koffer en stofzuigeradapter.

Waar ik over twijfel: heb ik een zaagdiepte van 140 mm nodig? Het meeste werk zal minder dan 100 mm zijn. Dan zou ik voldoende hebben aan de STE 100 SCS die lichter en goedkoper is. Wat verhindert me om daar een langer zaagblad in te zetten en wat langzamer een dikker stuk hout te zagen?

Wat voor geleiderail kan ik gebruiken? Metabo verkoopt er één van meer dan 100 euro, wat zijn de andere mogelijkheden?

Zijn er andere decoupeerzagen in dezelfde prijs/kwaliteitscategorie van andere merken die ik zou moeten bekijken?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
De laatste tijd ben ik wat meer aan het kijken naar handschaven als aanvulling op mijn electrisch gereedschap. Dit is wat getriggerd doordat ik van een vriend wat schaaldelen eik en kersen kan krijgen. Na het wegzagen van de schors zijn ze waarschijnlijk te breed voor de van diktebank op mijn werk, waardoor ik ze met de hand wil schaven. Maar dan heb ik een voorloper (jointer plane), zoals een #7 of #8 schaaf, nodig of de "alleskunner" een #62 (naast de #4 en blokschaaf die ik al heb). Tijdens het zoeken kwam ik de volgende video's tegen die waarschijnlijk informatief zijn voor anderen.

Introductie in handschaven:

Hoe schaven te slijpen:

Recentelijk is er meer aandacht gekomen voor de low angle #62 en die word vaak neergezet als alleskunner (of op zijn minst zeer breed inzetbaar) waardoor je veel minder verschillende verschillende schaven nodig hebt. Specifiek voor een hybride houtbewerkers (dus mix elektrisch en handgereedschap) zou het een uitkomst zijn. Maar ja, die schaaf is behoorlijk aan de prijs (Stanley €170, Lie Nielsen €275, Veritas €235). De Stanley is veel goedkoper, maar wordt eigenlijk altijd als een stuk minder gezien dan de Lie Nielsen en de Veritas.

Update: DICK (het goede "huismerk" van Dictum) heeft ook een #62 en deze kost €175.

Zie voor meer info over de #62 dit filmpje (vanaf minuut 9):
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=h-WTasbr5hY]

Voor mij zijn er 3 opties:
  • Een nieuwe #62 kopen, maar dat is prijzig omdat je naast de dure schaaf ook extra schaafbeitels nodig hebt.
  • Een nieuwe #7 kopen: goedkoper dan de #62, maar veel minder breed inzetbaar.
  • Een oude #7 kopen en deze zelf opknappen: meer werk, maar prijstechnisch het beste. Mijn Stanley 4C is ongeveer 80 jaar oud en heb ik ook zelf opgeknapt. Een oude #62 kopen kan ook, maar die zijn behoorlijk zeldzaam en daardoor duur.
Leuke video van 1 uur over het opknappen van oude schaven:

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 24-08-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
loewie1984 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:07:
Hmm wel jammer als je ook nog rekening moet gaan houden met sub kwaliteit onder de makita's. Dan laat ik deze sowieso links liggen. Wat zou ene waardig Makita alternatief zijn dan? Budget even buiten beschouwing gelaten, en dan bedoel ik dus niet dat het geen rol speelt maar accu, lader, schroever? Accessoires en 2de accu maakt me niet zo veel uit.
Deze heb ik zelf en kan ik sterk aanraden. Prima machine en wisselbare kop, wat ik persoonlijk handig vind.

https://www.amazon.de/Met...8-3&keywords=metabo+bs+18

Je hebt de machine ook zonder wisselbare kop. Kop kan er geloof ik nog wel af, zodat je een hex aansluiting hebt.

https://www.amazon.de/Met...8-6&keywords=metabo+bs+18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
L.N. schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:13: Maar ja, die schaaf is behoorlijk aan de prijs (Stanley €170, Lie Nielsen €275, Veritas €235). De Stanley is veel goedkoper, maar wordt eigenlijk altijd als een stuk minder gezien dan de Lie Nielsen en de Veritas.
http://www.fine-tools.com/eputz6.html

Er is een tussenoplossing: dr is een chinees merk dat schaven maakt, die onder eigen namen door verschillende andere merken/winkels wordt verkocht. Als je even googled, ben je er zo achter welke het is (ben nu even op smartphone bezig, dus iets te lastig). Die juuma van dieter schmidt is dat ook volgens mij. Zit qua prijs tussen stanley en veritas in, maar is stukken beter dan stanley, wat ik zo lees pp het internet. Dus je zou even kunnen uitzoeken of daarvan ook een #62 te krijgen is, scheelt je een boel geld en je hebt een prima schaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Jackbq schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:27:

Ik vind de spullen van woodpeckers erg mooi, maar ook vrij prijzig. Is er ook een goedkoper merk wat in de buurt komt qua precisie maar dan voor een lagere prijs?
Het (ontzettend mooie) spul van Woodpeckers is inderdaad niet goedkoop, maar oh wat werkt dát fijn _/-\o_
Ik had er een jaar geleden ofzo (misschien nog wel korter) nog nooit van gehoord, maar heb inmiddels al een hele verzameling. Ik ben blij dat ik de stap gemaakt heb. Aftekenen, meten, etc... allemaal zo gemakkelijk, snel en mega secuur. Had ik dit maar eerder ontdekt. Echt, ik kan het iedereen aanraden. Als je twijfelt (en dus toch al stiekem ernaar gekeken hebt) dan is mijn tip: ---> "add to the card" 8)
Wat gebruiken jullie allemaal in de categorie aftekenen en klemmen/vastzetten, graag wat tips (Merken en/of type's)
Om af te tekenen gebruik ik dus veelal Woodpeckers, maar ook die T-liniaal van Incra wat iscara postte gebruik ik geregeld. Zowel de langere als de korte versie. En met eigenlijk hetzelfde "verhaal" als dat Woodpeckers heb ik me ook laten overtuigen door Starrett. Daar heb ik nog niet zo heel lang de combination-square van. Kost ook behoorlijk wat geld, maar ook daar weer: super handig (en extreem recht uiteraard :9) spul!

Een Bahco winkelhaal (met dat oranje, van ik meen 40cm) is dus echt alles behalve recht! De 180 graden omklaptest zoals Bhagavad aangeeft laat dat direct zien. Dan is het toch sjiek om te zien dat die andere (dure) merken allemaal ultra recht zijn 8) Daar doe je 't toch voor? O+

Wat klemmen betreft gebruik ik Bessey.
Zowel de Kliklamps (wel de zwarte 125 jahre edt.) haha is een (verzamel)tik geworden O-)) als de EZS one-hand-klamps en voor het zware werk de KRV corpustangen. Zelfde als met alle niet-goedkoop gereedschap: wel ontzettend fijn om mee te werken! 't Is net wat je wilt, maar ik geef liever iets meer uit, en heb daarna de komende (vele) jaren super veel plezier ermee :D
L.N. schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:13:
De laatste tijd ben ik wat meer aan het kijken naar handschaven als aanvulling op mijn electrisch gereedschap. Dit is wat getriggerd doordat ik van een vriend wat schaaldelen eik en kersen kan krijgen. Na het wegzagen van de schors zijn ze waarschijnlijk te breed voor de van diktebank op mijn werk, waardoor ik ze met de hand wil schaven. Maar dan heb ik een voorloper (jointer plane), zoals een #7 of #8 schaaf, nodig of de "alleskunner" een #62 (naast de #4 en blokschaaf die ik al heb). Tijdens het zoeken kwam ik de volgende video's tegen die waarschijnlijk informatief zijn voor anderen.

Introductie in handschaven:
[video]

Hoe schaven te slijpen:
[video]

Recentelijk is er meer aandacht gekomen voor de low angle #62 en die word vaak neergezet als alleskunner (of op zijn minst zeer breed inzetbaar) waardoor je veel minder verschillende verschillende schaven nodig hebt. Specifiek voor een hybride houtbewerkers (dus mix elektrisch en handgereedschap) zou het een uitkomst zijn. Maar ja, die schaaf is behoorlijk aan de prijs (Stanley €170, Lie Nielsen €275, Veritas €235). De Stanley is veel goedkoper, maar wordt eigenlijk altijd als een stuk minder gezien dan de Lie Nielsen en de Veritas.

Zie voor meer info over de #62 dit filmpje (vanaf minuut 9):
[video]

Voor mij zijn er 3 opties:
  • Een nieuwe #62 kopen, maar dat is prijzig omdat je naast de dure schaaf ook extra schaafbeitels nodig hebt.
  • Een nieuwe #7 kopen: goedkoper dan de #62, maar veel minder breed inzetbaar.
  • Een oude #7 kopen en deze zelf opknappen: meer werk, maar prijstechnisch het beste. Mijn Stanley 4C is ongeveer 80 jaar oud en heb ik ook zelf opgeknapt. Een oude #62 kopen kan ook, maar die zijn behoorlijk zeldzaam en daardoor duur.
Leuke video van 1 uur over het opknappen van oude schaven:
[video]
Goed bezig!
Ik dacht dat ik nooit aan een schaaf ging beginnen, maar ben me er inmiddels ook flink erin aan het verdiepen. Toch wel (heel mooi) spul allemaal he :9~ Ik had ooit zo'n geel-zwart (plastic) Stanley schaafje bij de bouwmarkt gekocht, en eigenlijk nooit wat mee gedaan. Toen ik eerder dit jaar eens wat hout probeerde te schaven ging dat echt voor geen meter. Proberen af te stellen, niets werkte. Uiteindelijk ook op Woodworking terecht gekomen, en daar dus redelijk "besmet" geraakt door dit alles.

Vind het wel nog moeilijk om te begrijpen/in te zien waar je je precies welke schaaf voor nodig hebt. Mijn eerste 2 schaven waren een No. 4 en een 60 1/2. Inmiddels heb ik de collectie alweer voorzichtig uitgebreid, dus wordt tijd om eens wat meer filmpjes erover te gaan bekijken. Thanks voor de links _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Raymond schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:38:
[...]

http://www.fine-tools.com/eputz6.html

Er is een tussenoplossing: dr is een chinees merk dat schaven maakt, die onder eigen namen door verschillende andere merken/winkels wordt verkocht. Als je even googled, ben je er zo achter welke het is (ben nu even op smartphone bezig, dus iets te lastig). Die juuma van dieter schmidt is dat ook volgens mij. Zit qua prijs tussen stanley en veritas in, maar is stukken beter dan stanley, wat ik zo lees pp het internet. Dus je zou even kunnen uitzoeken of daarvan ook een #62 te krijgen is, scheelt je een boel geld en je hebt een prima schaaf.
Klopt, Je bedoelt vast Qiangsheng. Maar die hebben (nog) geen #62. Dictum heeft ook nog het eigen merk DICK. Die zijn prijstechnisch zo goed dat ook andere webshops ze verkopen. Maar ook die hebben geen #62. Update: DICK heeft wel een #62 en deze kost €175. Er is ook nog Kunz en dat is een Duits merk dat ook goed is.

Volgens mij worden zowel de schaven van Juuma en DICK door Qiangsheng gemaakt. Toch staan de schaven van DICK iets hoger aangeschreven. Waarom weet ik niet. Misschien is de kwaliteitscontrole strenger.....
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:41:
[...]

Goed bezig!
Ik dacht dat ik nooit aan een schaaf ging beginnen, maar ben me er inmiddels ook flink erin aan het verdiepen. Toch wel (heel mooi) spul allemaal he :9~ Ik had ooit zo'n geel-zwart (plastic) Stanley schaafje bij de bouwmarkt gekocht, en eigenlijk nooit wat mee gedaan. Toen ik eerder dit jaar eens wat hout probeerde te schaven ging dat echt voor geen meter. Proberen af te stellen, niets werkte. Uiteindelijk ook op Woodworking terecht gekomen, en daar dus redelijk "besmet" geraakt door dit alles.

Vind het wel nog moeilijk om te begrijpen/in te zien waar je je precies welke schaaf voor nodig hebt. Mijn eerste 2 schaven waren een No. 4 en een 60 1/2. Inmiddels heb ik de collectie alweer voorzichtig uitgebreid, dus wordt tijd om eens wat meer filmpjes erover te gaan bekijken. Thanks voor de links _/-\o_
Ja, er zit veel verschil tussen schaven. Maar je hebt niets aan de beste schaaf als je de schafbeitel niet scherp maakt. Welke schaven heb jij nu? Ik zat laatst wel een beetje kwijlend te kijken naar jouw Lie Nielsen schaven. Maar dan zie je de prijs, hakt de realiteit binnen en sta je weer met beide benen op de grond.

En ja, gereedschap kopen en gebruiken is verslavend. Het zou verboden moeten worden ;)

[ Voor 40% gewijzigd door L.N. op 24-08-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:15:

Ja, er zit veel verschil tussen schaven.
Dat voorbeeld van mij met die plastic Stanley uit de bouwmarkt grabbelbak is dan ook wel wat extreem natuurlijk. Dat is zo'n beetje het slechtste wat je kunt kopen >:) Door mijn gereedschapsverslaving (haha 8)7) was het gat groot: ik ben inderdaad direct overgestapt naar Lie-Nielsen.
Maar je hebt niets aan de beste schaaf als je de schafbeitel niet scherp maakt.
Uiteraard true, maar die L-N's ( ;)) komen al scherp aan. En bovendien heb ik me op FOK! laten overhalen om een Tormek te kopen, de T8 om precies te zijn 8) Nooit meer bot gereedschap. (heerlijk!)
Welke schaven heb jij nu? Ik zat laatst wel een beetje kwijlend te kijken naar jouw Lie Nielsen schaven. Maar dan zie je de prijs, hakt de realiteit binnen en sta je weer met beide benen op de grond.
Haha, ja het is inderdaad niet goedkoop te noemen... Ik zou er mooi op vakantie van kunnen gaan.
Heb nu:

LIE-NIELSEN No.4 SMOOTHING PLANE (BRONZE)
LIE-NIELSEN No.60.1/2 LOW ANGLE BLOCK PLANE
Lie-Nielsen No. 60 1/2RN Rebating Block Plane
Lie-Nielsen No. 042 Medium Shoulder Plane

En er staat nog een mooie Lie-Nielsen No. 8 Jointer Plane in backorder 8)

Zodra die binnen is heb ik voorlopig even genoeg schaven denk ik :)
En ja, gereedschap kopen en gebruiken is verslavend. Het zou verboden moeten worden ;)
:P
Man, ik doe bijna niets anders O-) (maarja, 't houd je wel van de straat zullen we maar zeggen he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 20:00
Welke (buitenlandse) webshop raden jullie aan voor merken als Woodpeckers,Incra en Starrett?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Jackbq schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:04:
Welke (buitenlandse) webshop raden jullie aan voor merken als Woodpeckers,Incra en Starrett?
Woodpeckers en Incra koop ik bij Gereedschappro, die Starrett heb ik via Ebay.co.uk gekocht.

Ik koop ook geregeld bij Dieter Schmid in Berlijn: http://www.fine-tools.com/ daar hebben ze ook Incra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Om maar even mijn fanboystatus te herbevestigen:
Afbeeldingslocatie: https://p1.akcdn.net/full/389234688.makita-dtw190z.jpg
Slagmoersleutel; omdat ik te lui ben om de luchtratel en slang te pakken als ik banden ga wisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-06 17:50

Aapje

Opel-beun
Welke accu's gaan daarin? Ik zoek er ook nog 1tje voor de hardnekkige bouten die dreigen te breken :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:19:
Woodpeckers en Incra koop ik bij Gereedschappro, die Starrett heb ik via Ebay.co.uk gekocht.

Ik koop ook geregeld bij Dieter Schmid in Berlijn: http://www.fine-tools.com/ daar hebben ze ook Incra.
Woodpeckers, Incra, Starrett, Veritas, al dat nauwkeurige afmeet- en aftekenspul lijkt wel uit de VS te komen. Je zou denken dat in Duitsland ze ook wel van dat soort merken zouden moeten hebben, maar kan dat zo gauw niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:15:
Welke accu's gaan daarin? Ik zoek er ook nog 1tje voor de hardnekkige bouten die dreigen te breken :x
Dat is een 18V machine (BL18xx accus dus) :Y. Lekker hoor, 190 nm koppel :9 (hoewel ik die slagschroevendraaier met 160 ook al aan de knappe kant vind :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 24-08-2016 13:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:23:

Woodpeckers, Incra, Starrett, Veritas, al dat nauwkeurige afmeet- en aftekenspul lijkt wel uit de VS te komen. Je zou denken dat in Duitsland ze ook wel van dat soort merken zouden moeten hebben, maar kan dat zo gauw niet vinden.
Klopt, ik vind het ook maar vreemd!

Niet heel erg natuurlijk, maar iets kopen van onze oosterburen is wel zo makkelijk/snel :)

Van de merken die je noemt is inderdaad alles uit de VS, behalve Starrett, dat komt uit de UK.
Was toevallig laatst zelfs een item over bij "How it's made". Ging precies over die combination square. Ook heel gaaf om te zien natuurlijk, zeker als je zelf zo'n ding enkele weken van te voren hebt gekocht 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13

rjong5

?

Johnny schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:47:
Ik zoek een zaag die dikke stukken hout kan zagen onderandere ruwe vormen voor houtsnijden. Een mooie

Wat voor geleiderail kan ik gebruiken? Metabo verkoopt er één van meer dan 100 euro, wat zijn de andere mogelijkheden?
dit zou je eens kunnen proberen;

http://www.tendotools.com...en/multi-klem-tt1270.html

kun je evt ook gebruiken als geleider voor frees en cirkelzaag (mocht je die ooit aanschaffen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Houtbewerken met de hand (en DIY in het algemeen) zijn veel groter in de VS en daarnaast zijn de Amerikanen nogal merkgek, hierdoor is de markt groter en zijn er meer Amerikaanse merken. Europese merken ken ik niet zo, behalve Vogel Germany en die hebben Incra spullen met hun eigen merk erop.
Johnny schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:47:
Ik zoek een zaag die dikke stukken hout kan zagen onderandere ruwe vormen voor houtsnijden. Een mooie bandzaag zou ideaal zijn, maar daar heb ik geen ruimte voor. Ik heb nog geen electrische zagen, een krachtige decoupeerzaag me dus een goed begin. Budget maximaal 200 euro.

Ieder merk verkoopt decoupeerzagen met T- en D-greep. Ik heb alleen ervaring met de D-greep, maar als ik het zo lees is een T-greep handiger omdat je hierbij beter kan duwen en hem ondersteboven kan gebruiken.

Op het moment neig ik naar de Metabo STE 140. Deze heeft een smalle T-greep, zaagdiepte tot 140 mm in hout. Zonder gereedschap zaagje wisselen en hoek instellen, verlichting, soft start, verlichting is ook allemaal leuk. Ook de mogelijkheid voor het aansluiten van een stofzuiger en een geleiderail, of een tafel waar de zaag ondersteboven wordt opgeklemd is iets wat ik in de toekomst wel wil doen.

De zaag alleen kost 170 euro op Amazon. Er is echter ook nog een Plus-variant voor 240 euro met een koffer en stofzuigeradapter.

Waar ik over twijfel: heb ik een zaagdiepte van 140 mm nodig? Het meeste werk zal minder dan 100 mm zijn. Dan zou ik voldoende hebben aan de STE 100 SCS die lichter en goedkoper is. Wat verhindert me om daar een langer zaagblad in te zetten en wat langzamer een dikker stuk hout te zagen?

Zijn er andere decoupeerzagen in dezelfde prijs/kwaliteitscategorie van andere merken die ik zou moeten bekijken?
kijk ook eens naar de Bosch GST 150 of 160. Die laatste wordt op Woodworking.nl heel positief gereviewed. Er is ook een adapter, zodat de decoupeerzaag op een rails past.
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:30:
[...]

Niet heel erg natuurlijk, maar iets kopen van onze oosterburen is wel zo makkelijk/snel :)

Van de merken die je noemt is inderdaad alles uit de VS, behalve Starrett, dat komt uit de UK.
Was toevallig laatst zelfs een item over bij "How it's made". Ging precies over die combination square. Ook heel gaaf om te zien natuurlijk, zeker als je zelf zo'n ding enkele weken van te voren hebt gekocht 8)
Sorry, Atmoz, maar ook Starrett is Amerikaans. Zie deze wiki.
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:35:
[...]

Uiteraard true, maar die L-N's ( ;)) komen al scherp aan. En bovendien heb ik me op FOK! laten overhalen om een Tormek te kopen, de T8 om precies te zijn 8) Nooit meer bot gereedschap. (heerlijk!)

Haha, ja het is inderdaad niet goedkoop te noemen... Ik zou er mooi op vakantie van kunnen gaan.
Heb nu:

LIE-NIELSEN No.4 SMOOTHING PLANE (BRONZE)
LIE-NIELSEN No.60.1/2 LOW ANGLE BLOCK PLANE
Lie-Nielsen No. 60 1/2RN Rebating Block Plane
Lie-Nielsen No. 042 Medium Shoulder Plane

En er staat nog een mooie Lie-Nielsen No. 8 Jointer Plane in backorder 8)

Zodra die binnen is heb ik voorlopig even genoeg schaven denk ik :)
Krijg je de schafbeitel echt scherp met de Tormek? Of scherp je ze na met de hand op een wetsteen?

Mooie verzameling LN schaven! Dat zal jouw bankrekening pijn hebben gedaan.
Jackbq schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:04:
Fine Tools, want die is vaak goedkoper dan Gereedschappro. Wel zijn er verzendkosten en je krijgt 3% korting als je via Ideal betaalt.

[ Voor 82% gewijzigd door L.N. op 24-08-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:40:

Sorry, Atmoz, maar ook Starrett is Amerikaans. Zie deze wiki.
Ow, excuus! Dan heb ik echt met een duffe kop naar How it's made zitten kijken... :z
Ze lieten me écht denken dat het uit de UK kwam :+

Nouja, in ieder geval wordt het "links" van ons gemaakt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:30:

En kopen van de oosterburen wil nog wel eens goedkoper zijn.

Starrett is volgens hun website wel amerikaans, trouwens, in 1880 opgericht in Massachusetts. Ze hebben wel een fabriek in Engeland. Ik had me trouwens vergist in Veritas, dat is Canadees.
Houtbewerken met de hand (en DIY in het algemeen) zijn veel groter in de VS en daarnaast zijn de Amerikanen nogal merkgek, hierdoor is de markt groter en zijn er meer Amerikaanse merken. Europese merken ken ik niet zo, behalve Vogel Germany en die hebben Incra spullen met hun eigen merk erop.
Ik had gedacht dat houtbewerken hier ook wel een ding was, maar kennelijk veel minder dan in amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:56:

En kopen van de oosterburen wil nog wel eens goedkoper zijn.
Zekers, genoeg mailtjes in m'n inbox met als onderwerp "Ihre Bestellung ist auf dem Weg zu Ihnen" :D :D
Starrett is volgens hun website wel amerikaans, trouwens, in 1880 opgericht in Massachusetts. Ze hebben wel een fabriek in Engeland.
Ah, dan zal dat het wel geweest zijn :)
Ik had me trouwens vergist in Veritas, dat is Canadees.
Klopt, maar dat tel ik gewoon bij de US :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Houtbewerken kent ook een traditie en daarbij behorende tools. Op de site van fine-tools kan je ook lezen dat de UK/US metalen schaven hebben en dat Europa (ex NL, want zeevarend en dus ook metalen schaven :P ) en Azië juist houten schaven hebben. Dat verschil kan zich ook best doorzetten in andere gereedschappen, waaronder meetgereedschappen. Blijkbaar is er in DLD veel minder aandacht voor een duizendste graad in houtbewerking dan in Angelsaksische landen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Notna schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Dat is een 18V machine (BL18xx accus dus) :Y. Lekker hoor, 190 nm koppel :9 (hoewel ik die slagschroevendraaier met 160 ook al aan de knappe kant vind :+ )
Ik heb atm een accuboormachine 18v reeks, 1,5Ah. Zou die een paar wielbouten volhouden? Of moet ik ook investeren in een 3Ah accu? :D Gaat mij niet eens om de koppel die de machine kan leveren maar meer het slageffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:09:
[...]

Ik heb atm een accuboormachine 18v reeks, 1,5Ah. Zou die een paar wielbouten volhouden? Of moet ik ook investeren in een 3Ah accu? :D Gaat mij niet eens om de koppel die de machine kan leveren maar meer het slageffect.
het aantal Ah heeft alleen maar betrekking op hoelang je accu het volhoud, niet hoeveel power deze naar de machine geeft* (in deze 190 Nm). Je kan met een 1.5 Ah accu net zo veel als met een 3.0 Ah accu alleen minder lang (i.e minder aantal schroeven doen). Een 14.4V vs een 18V accu is wel weer een ander verhaal.

Het verschil zal effectief rond de 40% liggen, maar het is niet dat je maar 10 bouten kan doen met een 3.0 en 5 met een 1.5 :+ Lijkt mij dat je prima 4 wielen lost kan krijgen en wellicht ook weer vast op 1 lading, maar dat is puur onderbuik gevoel aldaar ik de machine zelf niet heb, nog mijn wielen van mijn auto haal :P

Zie ook: http://www.toolnation.nl/...ah-in-makita-gereedschap/ en http://toolguyd.com/cordl...what-does-ah-really-mean/

* Even simplistisch gesproken, ik weet dat het niet helemaal waar is

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 24-08-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Heb elektrotechniek gedaan ;) Vraag niet voor niks hoeveel bouten die volhouden gaat :P
@Onderbuurman, lees de informatie van m'n bovenbuurman even ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Aapje op 24-08-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:32

artificial_sun

Mazda Rx7

Reken er niet op dat je een 1,5Ah Makita accu kunt gebruiken op de slagmoersleutel. Voor de wat zwaardere zaken is het normaal 3., 4.0 of 5.0. Maar wil je zeker zijn ja je even naar Makita.nl

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verstekbakker schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Even gekeken, op mijn 343 staat alleen 'Makita Japan'. Zie nergens een 'made in' staan. Is die ltx serie niet al een soort van keurmerk voor het betere spul?

En dan vind ik dit al niet veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:19:
Heb elektrotechniek gedaan ;) Vraag niet voor niks hoeveel bouten die volhouden gaat :P
@Onderbuurman, lees de informatie van m'n bovenbuurman even ;)
Mea culpa :$ . Mja dat is een praktijk vraag die lastig te beantwoorden is tenzij je iemand vind die het probeert :+

Aan de andere kant; die 3.0 Ah + accu komt altijd wel van pas toch :9 :+
artificial_sun schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:19:
Reken er niet op dat je een 1,5Ah Makita accu kunt gebruiken op de slagmoersleutel. Voor de wat zwaardere zaken is het normaal 3., 4.0 of 5.0. Maar wil je zeker zijn ja je even naar Makita.nl
Dit is een DTW190Z:

https://www.makita.nl/sch...-v-slagmoersleutel/?tab=4

En daar kan gewoon een BL1815 accu op :) Of het praktisch is, dat is een 2de

[ Voor 37% gewijzigd door Notna op 24-08-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Notna schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Mja dat is een praktijk vraag die lastig te beantwoorden is tenzij je iemand vind die het probeert :+

Alleen jammer dat ik dan goedkoopste uit ga zijn met 2 accu's+lader kit/set. En dan met 4 accu's totaal zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De zwaardere zaken betreft meestal dingen die veel vermogen nodig hebben, zoals een zagen en boorhamers. Een slagmoersleutel heeft, denk ik, niet zoveel meer vermogen nodig als een gewone boormachine, alleen levert deze zijn kracht anders af.

En dan nog, het Ah getal zegt alleen iets over de capaciteit, niet over het vermogen dat momentaan geleverd kan worden. Een 1.5 Ah accu kan je best op een cirkelzaag gebruiken, hij is alleen dan erg snel leeg.

[ Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 24-08-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Mensen, 1,5Ah~3Ah gaat niet over de kracht die de accu leveren kan maar over capaciteit van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Huh?
Op Woodworking lag ik zojuist nog een topic waar ze het ongeveer over hetzelfde hadden...

Daar werd gezegd dat een 1.5Ah accu precies evenveel power geeft als een 4Ah. (lijkt me ook logisch eigenlijk). Uiteraard houd zo'n 4Ah model het wel langer uit...

[edit]

Dit dus:
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:24:
Mensen, 1,5Ah~3Ah gaat niet over de kracht die de accu leveren kan maar over capaciteit van de accu.

[ Voor 17% gewijzigd door Atmoz op 24-08-2016 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:23:
[...]

Alleen jammer dat ik dan goedkoopste uit ga zijn met 2 accu's+lader kit/set. En dan met 4 accu's totaal zit :D
http://www.gereedschapcen...eutel-body-190nm-1-2.html

+

http://www.gereedschapcen...3-3-3070.html?sqr=BL1830&

Lijkt mij prima? Of kan je huidige lader alleen de 1815 opladen?

En nee heel goedkoop is het niet :+ Maar jezelf soms even kietelen is ook leuk :P :9

offtopic:
Leuk dat bij deze winkel het duo pack 1830 duurder is dan 2 x een 1830 los bestellen :')

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 24-08-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:32

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik zeg alleen maar dat Makita per machine aangeeft welke accu's erin passen/kunnen/mogen zonder je accu/machine/garantie te slopen. Ik zeg niets over kracht/uithoudingsvermogen/power.

In mijn lamp mogen 1.3/1.5/3.0/4.0/5.0 18V/14,4V accu's, en in mijn cirkelzaag niet.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het kan prima zijn dat een 4Ah accu een grotere stroom en dus een groter vermogen kan leveren dan een 1,5Ah accu. Niet alleen vanwege het feit dat er meer/grotere cellen in zitten die dat technisch mogelijk maken, maar ook omdat een 1,5Ah accu vaak is bedoeld voor de budget-apparaten en wellicht òf minder goed is, maar misschien ook wel vanuit sales/marketing overwegingen gewoon fysiek niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:41:
[...]

Het (ontzettend mooie) spul van Woodpeckers is inderdaad niet goedkoop, maar oh wat werkt dát fijn _/-\o_
Ik had er een jaar geleden ofzo (misschien nog wel korter) nog nooit van gehoord, maar heb inmiddels al een hele verzameling. Ik ben blij dat ik de stap gemaakt heb. Aftekenen, meten, etc... allemaal zo gemakkelijk, snel en mega secuur. Had ik dit maar eerder ontdekt. Echt, ik kan het iedereen aanraden. Als je twijfelt (en dus toch al stiekem ernaar gekeken hebt) dan is mijn tip: ---> "add to the card" 8)

[...]

Om af te tekenen gebruik ik dus veelal Woodpeckers, maar ook die T-liniaal van Incra wat iscara postte gebruik ik geregeld. Zowel de langere als de korte versie. En met eigenlijk hetzelfde "verhaal" als dat Woodpeckers heb ik me ook laten overtuigen door Starrett. Daar heb ik nog niet zo heel lang de combination-square van. Kost ook behoorlijk wat geld, maar ook daar weer: super handig (en extreem recht uiteraard :9) spul!
Als het goed is kom ik zaterdag bij gereedschappro. Maar ondanks alle aanbevelingen vind ik de prijs van Woodpeckers echt te hoog. Gelukkig heb ik wat betreft markeren voorlopig genoeg aan de t-liniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:06
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:24:
Kán natuurlijk wel zo zijn dat de 1,5Ah een minder hoge stroom kan leveren dan het 3Ah exemplaar. Ook een Li-Ion cel heeft een maximale discharge current, als je die vervolgens twee parralel zet verdubbelt die stroom.

Alleen dit feitje heb ik nog nooit in de specs zien staan bij gereedschapsaccu's. Wel bijvoorbeeld bij auto accu's, waar ze naast de capaciteit in Ah ook de "startstroom" in A aangeven. Het kan wel de reden zijn dat een fabrikant aangeeft dat bepaalde machines niet met kleine accu's werken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit trouwens bizar weinig verschil tussen een 3,0 en een 5,0 Ah accu zeg. 0,52 vs 0,573 kg.
Terwijl 1,5 maar 0,363 weegt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die 1,5Ah bij Makita is ook maar half zo groot, dus dat vind ik niet raar :)

[ Voor 1% gewijzigd door Raymond op 24-08-2016 16:43 . Reden: v->Ah ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Neem toch aan dat de cellen het gewicht zijn, niet de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:06
De 3,0Ah variant heeft misschien ook wel letterlijk twee keer zoveel cellen als de 1,5Ah?

De 5,0Ah zou wel eens net zoveel cellen kunnen bevatten als de 3,0Ah, maar dan betere cellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:16:
[...]
Ik heb een DHP481. Geen bouwmarktspul, maar wel made in PRC. Helaas maken veel gereedschapsmerken ook duurdere machines in China.
Het verschilt per machine. Ik heb een Makita invalzaag en ik had een accu excenter die beide made in UK waren. Daarnaast zie je ook wel eens made in Japan.
Je hebt gelijk zie ik nu, terwijl ik de typeplaatjes eens voor het eerst goed bekijk.

Zowel m'n (brushless) DDF481's als de (non-brushless voorloper) DHP 458's zijn genuine "Made in China".
Genuine, dat dan weer wel. :+

Niet dat het mij veel kan schelen, de machines zien er perfect uit en de Japanse versies zouden sinds 11 March 2011 zomaar (licht)radioactief kunnen zijn.
Goedkoop staal "in de aanbieding" uit de Kiev Oblast zou ik om die reden ook niet zonder meer vertrouwen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-06 23:03
De stroom die een accu kan leveren wordt uitgedrukt in C bijvoorbeeld 5C. Hierbij is 1C 1 maal de capaciteit. Dus een accu van 1,5Ah van 10C kan maximaal een stroom leveren van 15A. Een 5Ah accu kan dan 50A leveren.

Dit betekend dat de maximale stroom die een accu kan leveren mede bepaald wordt door zijn capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:21

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik heb zo'n ouderwetse klobboormachine van Skil (die 2 richtingen op kan draaien). Functioneert verder prima maar ik merk de laatste tijd dat de kop na een tijdje boren loskomt van de boor waarna ik de boor weer vast moet spannen. Het gaat dus echt om de spanboorkop die een probleem heeft.
Net eens van binnen zitten bekijken maar ik zie geen schroef/imbus om de kop los te kunnen draaien.

Zou een smeermiddel een oplossing bieden om het spannen weer wat beter te krijgen? Ik gebruik dat ding sporadisch, maar zeker een aanvulling voor de klussen waar een gaatje in een muur geboord moet worden.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:49:
[...]

Je hebt gelijk zie ik nu, terwijl ik de typeplaatjes eens voor het eerst goed bekijk. :+

Zowel m'n (brushless) DDF481's als de (non-brushless voorloper) DHP 458's zijn genuine "Made in China".
Genuine, dat dan weer wel.

Niet dat het mij veel kan schelen, de machines zien er perfect uit en de Japanse versies zouden sinds 11 March 2011 zomaar (licht)radioactief kunnen zijn.
Goedkoop staal "in de aanbieding" uit de Kiev Oblast zou ik om die reden ook niet zonder meer vertrouwen. O-)
Het maakt mij eerlijk gezegd ook weinig uit. Ik ga er vanuit dat Makita geen troep verkoopt, ongeacht het land waar de fabriek staat.

Ik vind het een goed merk en de merken die pochen met Made in Germany, kosten ook een bak geld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arie_papa schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:35:
Ik heb zo'n ouderwetse klobboormachine van Skil (die 2 richtingen op kan draaien). Functioneert verder prima maar ik merk de laatste tijd dat de kop na een tijdje boren loskomt van de boor waarna ik de boor weer vast moet spannen. Het gaat dus echt om de spanboorkop die een probleem heeft.
Net eens van binnen zitten bekijken maar ik zie geen schroef/imbus om de kop los te kunnen draaien.
Zou een smeermiddel een oplossing bieden om het spannen weer wat beter te krijgen? Ik gebruik dat ding sporadisch, maar zeker een aanvulling voor de klussen waar een gaatje in een muur geboord moet worden.
Absoluut géén smeermiddel op de uitgaande booras alsjeblieft, dan komt die nóg makkelijker los. :+
De boorkop zelf mag wel een wolkje WD40 gebruiken, dan spant/ontspant die hopelijk weer iets beter.

De oldskool boorkop (met boorsleutel??) kun je vastzetten door een stevige haakse inbussleutel in de boorkop te spannen en die vervolgens vast te tikken met een houten hamer.
Dit geweld niet overdrijven!!

Je kunt ook wat loctite op de booras druppelen en vervolgens de boorkop stevig vastdraaien.
Wel dat schroefdraad eerst goed ontvetten anders hecht de anaerobe loctite niet zo geweldig.
De boorkop krijg je er daarna natuurlijk niet meer af zonder verhitting (~200gr/C), maar dat lijkt mij gezien de leeftijd geen probleem toch?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
L.N. schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:27:
Ik heb ook een Incra T-square........
Die Incra T-square is dat deze:
https://www.amazon.de/Vog...reisslineal/dp/B00EIDOTAM

En zou bovenstaand ook te gebruiken zijn als een blokhaak (dus echt goed haaks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Notna schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:21:
[...]

Mea culpa :$ . Mja dat is een praktijk vraag die lastig te beantwoorden is tenzij je iemand vind die het probeert :+

[...]

Dit is een DTW190Z:

https://www.makita.nl/sch...-v-slagmoersleutel/?tab=4

En daar kan gewoon een BL1815 accu op :) Of het praktisch is, dat is een 2de
Ik heb 15, 30 en 40 accus, dus ik zal er op terugkomen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Jackbq schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:17:
[...]

Ja, die bedoel ik. De prijs is ongeveer hetzelfde als voor de Incra T-square.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:21

arie_papa

Running on Ubuntu

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:45:
[...]

Absoluut géén smeermiddel op de uitgaande booras alsjeblieft, dan komt die nóg makkelijker los. :+
De boorkop zelf mag wel een wolkje WD40 gebruiken, dan spant/ontspant die hopelijk weer iets beter.

De oldskool boorkop (met boorsleutel??) kun je vastzetten door een stevige haakse inbussleutel in de boorkop te spannen en die vervolgens vast te tikken met een houten hamer.
Dit geweld niet overdrijven!!

Je kunt ook wat loctite op de booras druppelen en vervolgens de boorkop stevig vastdraaien.
Wel dat schroefdraad eerst goed ontvetten anders hecht de anaerobe loctite niet zo geweldig.
De boorkop krijg je er daarna natuurlijk niet meer af zonder verhitting (~200gr/C), maar dat lijkt mij gezien de leeftijd geen probleem toch?? ;)
Inderdaad, zo een met boorsleutel
Om maar even een willekeurig voorbeeld te linken

Verder start ik gewoon bij je eerste tip > WD40 en eens kijken wat dat doet :) #merci

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Jackbq schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:17:

Ze (die van Incra sowieso) zijn écht goed haaks ja. En mocht dat om de een of andere reden (ineens) niet (meer) zo zijn, dan kun je hem weer heel makkelijk met die 2 schroefjes afstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bij de reviews op gereedschappro zijn er kennelijk toch een paar mensen die, bij het verplaatsen van het blok, de houder niet in één keer goed loodrecht lijken te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 20:59:
Bij de reviews op gereedschappro zijn er kennelijk toch een paar mensen die, bij het verplaatsen van het blok, de houder niet in één keer goed loodrecht lijken te kunnen zetten.
Wat bedoel je (of bedoelen ze) precies?

Dat bij het "tekenen" van een lijn de lijn uiteindelijk niet parallel loopt aan het oppervlak waar je langs "geschoven" hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik weet het verder ook niet, misschien dat je meer hebt als je het zelf kunt lezen.
Een aanrader voor iedereen, maar ik het al 2 x gehad dat de lineaal niet haaks is.

Ik vraag me af of er een goede methode is om de hoek altijd goed 90 gr te houden.
Prima ding, moest eerst even afgesteld worden (haaksheid) maar ik heb er veel plezier van wat mij betreft de meest nauwkeurige manier on zuiver af te tekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:15:
Ik weet het verder ook niet, misschien dat je meer hebt als je het zelf kunt lezen.
Die eerste weet nog niet precies hoe je ermee om moet gaan. Ik moet zeggen dat het de eerste paar keer even "proberen" is... Zodra je de feeling te pakken hebt, is het erg fijn werken met zo'n ding.

Die tweede zegt gewoon dat je hem (af en toe) moet afstellen. Dat is ook zo, want na een valpartij, of gewoon na verloop van tijd, zou 1 (of misschien zelfs beide) schroefje(s) los kunnen raken. Dan moet je hem weer even opnieuw haaks maken. Is zo gebeurt. Haaks maken duurt echt 0 sec. Maar wil je ook weer precies "op maat" liggen met de schaal, dan duurt het misschien 30 sec.

Ik vind ze ontzettend fijn werken, en heb er -tijdens de bouw van m'n nieuwe werkbank- al veel tijd mee bespaard _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat geloof ik graag, het lijkt me ook een erg handige tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
atmoz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

Ze (die van Incra sowieso) zijn écht goed haaks ja. En mocht dat om de een of andere reden (ineens) niet (meer) zo zijn, dan kun je hem weer heel makkelijk met die 2 schroefjes afstellen :)
Wat bestel ik daar dan nog bij, iets wat altijd 100% haaks is, en niet verstelbaar is zodat het ook altijd haaks blijft. Een vaste hoek van Woodpeckers (150mm of andere maat?), prijzig maar waarschijnlijk wel echt haaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Jackbq schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:43:

Wat bestel ik daar dan nog bij, iets wat altijd 100% haaks is, en niet verstelbaar is zodat het ook altijd haaks blijft. Een vaste hoek van Woodpeckers (150mm of andere maat?), prijzig maar waarschijnlijk wel echt haaks.
Ik gebruik daar inderdaad een van die vaste van Woodpeckers voor.

Neem van mij aan: echt haaks. Je hoort het metaal lekker tegen elkaar aan "klikken" O+ Kan het niet goed uitleggen eigenlijk, maar je hoort dat het recht en ultra plat is.

Ik heb laatst eens een test gedaan met allemaal verschillende Incra, Woodpeckers, Starrett en Lie-Nielsen spullen. Het is allemaal super haaks (ook tenopzichte van elkaar), maar bij sommige dingen kreeg ik wel een (zeer dunne) lichtstreep te zien als ik het tegen een felle lamp hield. Dat is dan ook een belachelijke test, want daar kan bijna niets (behalve iets uit het lab) tegenop.

Al met al dus zeer tevreden :D (mag ook wel voor dat geld natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:23:
[...]

Mocht dat je issue zijn, 3.0Ah 18V Makita accu's zijn op het moment bij gereedschapcentrum in de aanbieding voor 53 euro. En ik geloof dat de baretool slagmoersleutel daar ook in de magazijnopruiming stond, mogelijk is dat samen de moeite waard.

Edit: 18v slagschroevendraaiers en 14,4v slagmoersleutels, helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 24-08-2016 22:48 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:47
De 3.0Ah is 60 euro toch?

Grote Mbox is "maar" 33 euro in de opruiming, dat is niet verkeerd.

K to the KillaZ

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 13:14

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

KillaZ schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:09:
De 3.0Ah is 60 euro toch?

Grote Mbox is "maar" 33 euro in de opruiming, dat is niet verkeerd.
waar?

ah GC.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

• KifArU
  • Niet online
Aapje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:09:
[...]

20 bouten los en weer vast moet ook met een 1,5 prima lukken. Bij bosch blauw in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:28
Jackbq schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:43:
[...]

Ik heb de afgelopen weken gezocht naar een ECHT haakse winkelhaak. Woodpeckers was me iets te duur. Andere bekende merken waren me allemaal niet haaks genoeg (ook Bahco etc niet).

Ik vond op Amazon een Starret van een tientje.

Volgens mij ben ik een behoorlijke zeur, maar deze was toch echt echt haaks :) en heeft totaal geen speling zoals anderen dat wel hebben. Hij is niet zo stevig als de Woodpecker, en van vrij dun staal gemaakt. Maar voor 9 euro echt een prachtding (ziet er ook nog eens mooi uit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Het spul wat je in de bouwmarkt koop voldoet waarschijnlijk aan geen enkele norm _O- (die Starret waarschijnlijk ook niet...)
Maar er zijn degelijk normen voor blok/winkelhaken, dat is de DIN 875, die is opgedeeld in II, I, 0 en 00, waarbij 00 de meest nauwkeurige is.
00 is dan meer bedoeld voor inspectiedoeleinden in de verspaning en in een machinefabriek ofzo.
Tabelletje: http://www.thome-precision.com/DIN875.html en http://www.limit.se/FineT...de3279caf2124f8f62fb373d1

Wat een meubelmaker nauwkeurig noemt dat vind een machinebouwer of verspaner schots en scheef. ;)

DIN 875 als trefwoord gebruiken, dan vind je van alles https://www.amazon.de/s/r...al&field-keywords=din+875
En die blokhaken en winkelhaken volgens DIN 875 zijn in de regel spelingsvrij, dat komt omdat ze uit 1 stuk gemaakt zijn :P

[ Voor 24% gewijzigd door bluemoon23 op 26-08-2016 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:28
Heel interessant! Thanks. Ga zeker eens kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bluemoon23 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 01:04:
DIN 875 als trefwoord gebruiken, dan vind je van alles https://www.amazon.de/s/r...al&field-keywords=din+875
En die blokhaken en winkelhaken volgens DIN 875 zijn in de regel spelingsvrij, dat komt omdat ze uit 1 stuk gemaakt zijn :P
Zoiets heb ik ook, wel met zo'n aanslag aan de onderkant, anders kan aanleggen wel eens lastig worden (die aanslag zit trouwens met wat schroefjes was, de winkelhaak zelf is wel uit één geheel). DIN 875/2 als ik de fabrikant mag geloven. Volgens mij heb ik deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Ik heb [url=https://www.amazon.de/gp/product/B001NYY7Z6/ref=oh_aui_detailpage_o03_s01?ie=UTF8&psc=1]deze van kstools[\url] en die is echt niet recht, maar staat dan ook geen DIN 875 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Naar aanleiding over mijn vraag over decoupeerzagen:
kijk ook eens naar de Bosch GST 150 of 160. Die laatste wordt op Woodworking.nl heel positief gereviewed. Er is ook een adapter, zodat de decoupeerzaag op een rails past.
Eerst neigde ik naar de Metabo STE 140, maar heb uiteindelijk de Bosch GST 160 CE besteld. Hij is iets duurder dan de Metabo, en ook krachtiger dan ik denk nodig te hebben, maar heeft wel betere specs op een aantal belangrijke aspecten.

De redenen waren: lager gewicht (2.2 kilo versus 2.5 kilo), minder trillingen (7.5 m/s² versus 15 m/s² voor hout), lagere minimale zaagsnelheid (800 - 3000 versus 1000 - 3100) en tegelijkertijd meer kracht en een diepere zaagdiepte gecombineerd met een hoge precisie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Johnny schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 10:28:
Naar aanleiding over mijn vraag over decoupeerzagen:

[...]

Eerst neigde ik naar de Metabo STE 140, maar heb uiteindelijk de Bosch GST 160 CE besteld. Hij is iets duurder dan de Metabo, en ook krachtiger dan ik denk nodig te hebben, maar heeft wel betere specs op een aantal belangrijke aspecten.

De redenen waren: lager gewicht (2.2 kilo versus 2.5 kilo), minder trillingen (7.5 m/s² versus 15 m/s² voor hout), lagere minimale zaagsnelheid (800 - 3000 versus 1000 - 3100) en tegelijkertijd meer kracht en een diepere zaagdiepte gecombineerd met een hoge precisie.
Blij te horen dat ik jou in de juiste richting heb geduwd :) .

Ik ben langzaam ook aan het kijken naar een nieuwe decoupeerzaag en twijfel tussen de Bosch GST 160 en de Festool Trion. Op papier wint de Bosch (iets meer vermogen, breder zaagbereik, breder bereik slagen meer minuut, lichter, goedkoper, etc). Maar ik ben redelijk merktrouw en heb mijn systeem in de werkplaats behoorlijk ingericht op het plug-it systeem van Festool. Hierdoor kan het best zijn dat ik toch voor de Festool ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik ben denk ik al een jaar of 2 af en aan op zoek naar een soort complete gereedschapset, zonder dat het een gereedschapwágen wordt.
Ik heb al ZOVEEL sites afgestruind, en eens in de zoveel weken doe ik nieuwe pogingen maar ik kom er maar steeds niet.
Al die 109 euro "Swiss" setjes zijn troep, en een set van 870 euro is nou ook weer niet de bedoeling.
Ik ben erg gecharmeerd van de YATO koffers, maar daar missen steeds weer dingen uit die ik wel wil.

Het liefst zoek ik een draagbare wagen :+

Leuk zo'n fatmax trolley, maar dat zijn eigenlijk gewoon 4 grote bakken vol met zooi waarin je kunt graven :| Dat heb ik nu ook en dat vind ik he-le-maal ruk.

Misschien moet ik mijn zoekactie dus gaan verleggen.

YATO heeft dan weer prachtige cassettes die je zo in de lades kun leggen en zo zelf kunt vullen/samenstellen *O* ideaal!, maarja.. alleen voor wagens -O-

Zijn er trolley's, of 'meeneembare' wagens die je modulair kunt vullen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoiets?
Meeneembaar, wieltjes eronder, stuk of 5 lades waarin je modules kwijt kunt. Maar ik gok een beetje buiten budget :+

Ik heb zelf het meeste in twee koffers zitten (koffer 1 en koffer 2). Geen modules, gewoon gereedschap(setjes) gekocht die ik nodig had. Wellicht dat deze koffers wat meer betaalbaar zijn (alhoewel waarschijnlijk nog steeds buiten jouw budget, gok ik). Laat maar, die zijn niet veel goedkoper dan de eerder gelinkte trolleys.

Voor het ratelspul zou ik zo'n trolley met lades niet verkeerd vinden, maar voor al het andere spul (schroevendraaiers, tangen, sleutels, hamers), vind ik de gemiddelde module niet zo efficiënt qua ruimte en zou ik liever de koffers hebben die ik nu al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
paQ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:52:
Ik ben denk ik al een jaar of 2 af en aan op zoek naar een soort complete gereedschapset, zonder dat het een gereedschapwágen wordt.
Ik heb al ZOVEEL sites afgestruind, en eens in de zoveel weken doe ik nieuwe pogingen maar ik kom er maar steeds niet.
Al die 109 euro "Swiss" setjes zijn troep, en een set van 870 euro is nou ook weer niet de bedoeling.
Ik ben erg gecharmeerd van de YATO koffers, maar daar missen steeds weer dingen uit die ik wel wil.

Het liefst zoek ik een draagbare wagen :+

Leuk zo'n fatmax trolley, maar dat zijn eigenlijk gewoon 4 grote bakken vol met zooi waarin je kunt graven :| Dat heb ik nu ook en dat vind ik he-le-maal ruk.

Misschien moet ik mijn zoekactie dus gaan verleggen.

YATO heeft dan weer prachtige cassettes die je zo in de lades kun leggen en zo zelf kunt vullen/samenstellen *O* ideaal!, maarja.. alleen voor wagens -O-

Zijn er trolley's, of 'meeneembare' wagens die je modulair kunt vullen?
Heb je ook gekeken naar de systemen van Sortimo en Tanos (even goed klikken wat er staan nog veel meer opties op de websites van Sortimo en Tanos)? Bosch Blauw gebruikt het Sortimo systeem voor hun L-boxen (zie voor de mogelijkheden bv het filmpje op deze link). Festool en Tanos behoren tot dezelfde groep en Festool gebruikt het Tanos systeem. Beide systemen (Sortimo & Tanos) hebben ook steekwagenachtige trolley's. BTI heeft ook sytainers die passen op Tanos/Festool.

Misschien zijn de BTI Azubi-Box-en wel interessant voor jou. De inhoud van de BTI Azubi's zijn te vinden op blz 3 van deze pdf. Je kunt ze ook zonder gereedschap kopen en een eigen indeling maken door deze speciale tool bags.

Mocht er geen passende inlay zijn voor de koffer, dan kun je altijd Kaizenfoam gebruiken. O.a Gereedschappro en Rutlands verkopen het.

[ Voor 13% gewijzigd door L.N. op 26-08-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 23:37

Illusion

(the art of)

Zelf ben ik aan het overwegen om een sortimo LS-Boxx aan te schaffen i.c.m. een (aantal) L-boxx 102/136.
Afbeeldingslocatie: http://www.sortimo.com/fileadmin/user_upload/sortimo/produkte/koffer_und_boxxen/bilder/kb-lsboxx.png
Afbeeldingslocatie: http://www.sortimo.com/fileadmin/user_upload/sortimo/produkte/koffer_und_boxxen/bilder/kb-l-boxx.png
Al met al is gereedschap opbergen een dure hobby.

Voordeel van dit systeem is in mijn ogen dat je niet altijd alles mee hoeft te nemen, dat het (mits je het afstapelt) lekker overzichtelijk is, en dat als er iets stuk is, je niet alles hoeft te vervangen.
Nadelen zijn in mijn ogen het moeten afstapelen, de forse prijs, en de ietwat beperkte afmetingen voor langwerpig gereedschap (zaag, buigijzer, waterpas etc)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Illusion schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:14:
Zelf ben ik aan het overwegen om een sortimo LS-Boxx aan te schaffen i.c.m. een (aantal) L-boxx 102/136.
[afbeelding]
[afbeelding]
Al met al is gereedschap opbergen een dure hobby.

Voordeel van dit systeem is in mijn ogen dat je niet altijd alles mee hoeft te nemen, dat het (mits je het afstapelt) lekker overzichtelijk is, en dat als er iets stuk is, je niet alles hoeft te vervangen.
Nadelen zijn in mijn ogen het moeten afstapelen, de forse prijs, en de ietwat beperkte afmetingen voor langwerpig gereedschap (zaag, buigijzer, waterpas etc)
Bij de Tanos T-loc is het afstapelen niet nodig, zoals je hier ziet:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dictum.com/media/image/1d/7d/db/718811_03_A_WE_8572b634a926d3.jpg

Maar dat werkt niet echt fijn als je de onderste systainer moet hebben van een stapel van 5.

Je kunt ook zelf een systeem bedenken/maken voor er in, zoals dit van Dictum:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dictum.com/media/image/11/fb/07/718811_01_P_WE_8572b634a5a9ec.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dictum.com/media/image/81/50/30/718810_01_P_WE_8_0_4157_0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dictum.com/media/image/6e/ea/04/718812_01_P_WE_856f916124e706.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door L.N. op 26-08-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zo'n houten insert lijkt me dan weer niet zo bevorderlijk voor de draagbaarheid, of je moet er verplicht een steekwagentje bij hebben. Alleen met gereedschap weegt een koffer bij mij al gauw 20 kg. Maar ziet er wel heel sjiek uit.

Dat kaizenfoam lijkt me trouwens wel heel fijn om al m'n ratelspullen wat compacter op te kunnen bergen. Alleen heb ik daar dan nog weer een andere koffer bij nodig (en niet bepaald een courante maat als ik ook de momentsleutels erin kwijt wil kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
henkie196 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:44:
Zo'n houten insert lijkt me dan weer niet zo bevorderlijk voor de draagbaarheid, of je moet er verplicht een steekwagentje bij hebben. Alleen met gereedschap weegt een koffer bij mij al gauw 20 kg. Maar ziet er wel heel sjiek uit.

Dat kaizenfoam lijkt me trouwens wel heel fijn om al m'n ratelspullen wat compacter op te kunnen bergen. Alleen heb ik daar dan nog weer een andere koffer bij nodig (en niet bepaald een courante maat als ik ook de momentsleutels erin kwijt wil kunnen).
Die van Dictum weeg 2,6 kg. Maar dat kan een stuk lichter als je die van populieren multiplex maakt. Kaizenfoam is natuurlijk lichter, zelfs als je daardoor bijvoorbeeld 3 T-Loc I's neemt in plaats van 1 T-loc IV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
2.6 kg valt me alleszins mee, mijn koffer is leeg al ongeveer het dubbele daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Festool heeft zo'n houten inlay gewoon met koffer in zijn assortiment zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

henkie196 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:35:
Zoiets?
Meeneembaar, wieltjes eronder, stuk of 5 lades waarin je modules kwijt kunt. Maar ik gok een beetje buiten budget :+
yup :+
L.N. schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Heb je ook gekeken naar de systemen van Sortimo en Tanos (even goed klikken wat er staan nog veel meer opties op de websites van Sortimo en Tanos)? Bosch Blauw gebruikt het Sortimo systeem voor hun L-boxen (zie voor de mogelijkheden bv het filmpje op deze link). Festool en Tanos behoren tot dezelfde groep en Festool gebruikt het Tanos systeem. Beide systemen (Sortimo & Tanos) hebben ook steekwagenachtige trolley's. BTI heeft ook sytainers die passen op Tanos/Festool.

Misschien zijn de BTI Azubi-Box-en wel interessant voor jou. De inhoud van de BTI Azubi's zijn te vinden op blz 3 van deze pdf. Je kunt ze ook zonder gereedschap kopen en een eigen indeling maken door deze speciale tool bags.

Mocht er geen passende inlay zijn voor de koffer, dan kun je altijd Kaizenfoam gebruiken. O.a Gereedschappro en Rutlands verkopen het.
so dan :P

Die BTI cases zijn idd wel nice, maar toch nog echt wel prijzig.

Dat Kaizenfoam is wel erg nice eigenlijk.
WANT, Dewalt / Fatmax heeft het TSTAK systeem, maar daar zijn om de een of andere duistere reden alleen maar steeksleutel en doppen inlays voor, nieteens voor hun (toch best wel grote) assortiment aan schroevendraaiers :?
Zou met die foam redelijk mooi kunnen gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappelijk.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/m/fmht0-74295_aiu.jpg

Dat is ook eigenlijk exact wat ik zoek. Modulair, deelbaar, samenstelbaar, en je neemt mee wat je wilt meenemen. Wordt het zwaar? hop... trolley eronder _O_
De verkrijgbaarheid aan inlays is alleen echt om te huilen :N

edit:
Kaizenfoam heeft TSTAK inlays *D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb zelf bewust voor Toughsystem gekozen over Tstak, systainers of L-boxx, met twee hoofdredenen: het formaat en de degelijkheid. Op het moment enkel een DS250 en een DS300, want daar past samen al probleemloos zo'n 45kg aan gereedschap in. Sja, in de DS300 is het af en toe inderdaad wel graven, maar daar zit al het lompe spul in zoals betonschaar, overtuiger, koevoet et cetera, al het kleine spul zit in de twee lades. En ik moet zeggen, dat werkt eigenlijk best prima.

Ook met Gedore karren vol met modules heb ik redelijk wat gewerkt; overzichtelijk is het zeker, maar de enorme hoeveelheid loze ruimte vond ik persoonlijk domweg pijnlijk. Op de onderste (diepe) lade voor slagmoersleutel, krachtdoppen etc na past de complete inhoud van zo'n kar met modules gewoon in een enkele DS250 van 55x35x28cm (ongeveer), dan is het wel minder georganiseerd maar dan nog. Zelf inlays maken van kaizenfoam oid lijkt me een veel betere optie, daar heb je zelf ook in de hand hoe je het indeelt en hoe dicht dan op elkaar.

Van de huidige indeling heb ik geen foto's, maar tot zo'n maand geleden zag mijn DS250 er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4XgPy4ftWsyOOztgFuOXEdrf/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fVKGd7YTvlmWSIXz1T56L34T/medium.jpg

Sure, niet zo netjes als met foam inserts of modules, maar wel al heel wat beter dan één grote kist :)

Ik gebruik het spul overigens semi-stationair; normaal staat het gewoon onder de werkbank, maar stukken makkelijker dan een gereedschapswagentje neem ik het spul gewoon achterop de fiets ergens mee heen.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 26-08-2016 18:51 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
henkie196 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:19:
Zoiets heb ik ook, wel met zo'n aanslag aan de onderkant, anders kan aanleggen wel eens lastig worden (die aanslag zit trouwens met wat schroefjes was, de winkelhaak zelf is wel uit één geheel). DIN 875/2 als ik de fabrikant mag geloven.
Ik heb ook 45 en 135 graden winkelhaken, dat is ook wel makkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/forum/IMG_20160826_225119_zps8bwpxa7p.jpg
Hier zie je de 875/2 erop staan.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/forum/DSC_0882_zpswreai5wp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
Wie heeft evaring met de Bosch gex 125-150? Ik moet een achttal binnendeuren, een trap en een aantal kleine afwerkingslatjes schuren en het lijkt een mooi apparaat alvast voor de verhuizing.

Wat raden jullie me aan als alternatief? Is dit het juiste apparaat voor mijn werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Brutalsranan schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 02:40:
Wie heeft evaring met de Bosch gex 125-150? Ik moet een achttal binnendeuren, een trap en een aantal kleine afwerkingslatjes schuren en het lijkt een mooi apparaat alvast voor de verhuizing.

Wat raden jullie me aan als alternatief? Is dit het juiste apparaat voor mijn werkzaamheden?
Ik gebruik dit fijne apparaat al enkele jaren. Heb er inmiddels al heel wat schuur-uren op zitten (bouw van m'n HT en onze Escaperooms bijvoorbeeld). Ben er super tevreden over. Echt een aanrader als je 't mij vraagt _/-\o_

Een alternatief (nóg beter, maar ook duurder) zou een Mirka kunnen zijn, of de Festool Rotex. Maar nogmaals: ik vind persoonlijk dat je al een goede keuze hebt gemaakt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bluemoon23 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:34:
Ik heb ook 45 en 135 graden winkelhaken, dat is ook wel makkelijk.
[afbeelding]
Hier zie je de 875/2 erop staan.
[afbeelding]
Dat lijkt mij ook nog wel eens handig. Heb nog eens in de koffer nagekeken, en er staat DIN 875/0 op, dus ik heb blijkbaar deze. Beetje overkill misschien, maar het staat me bij dat ik toendertijd die normen nog eens opgezocht had, en dat ik 875/2 eigenlijk niet zo nauwkeurig vond, en daarom heb gekeken naar iets nauwkeurigers.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 27-08-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
atmoz schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 06:41:
[...]

Ik gebruik dit fijne apparaat al enkele jaren. Heb er inmiddels al heel wat schuur-uren op zitten (bouw van m'n HT en onze Escaperooms bijvoorbeeld). Ben er super tevreden over. Echt een aanrader als je 't mij vraagt _/-\o_

Een alternatief (nóg beter, maar ook duurder) zou een Mirka kunnen zijn, of de Festool Rotex. Maar nogmaals: ik vind persoonlijk dat je al een goede keuze hebt gemaakt 8)
Mooi. Ik vraag me alleen af wat het verschil is met de 150 model.

Ik vind het ook niet waard om nou 500 euro voor een Festool te betalen. Zelfs de Rotex 90 is al rond deze prijs. Hoewel deze ook omgetoverd kan worden tot een delta machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is dat niet simpelweg de diameter van de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Raymond schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:26:
Is dat niet simpelweg de diameter van de schijf?
Dat lijkt er wel op. Maar die is wel 80 euro goedkoper! Vragen vragen vragen...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Brutalsranan schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:44:
[...]

Dat lijkt er wel op. Maar die is wel 80 euro goedkoper! Vragen vragen vragen...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Met de GEX 125-150 kun je zowel met 125 als 150mm schuren.
Beide pads/zolen zitten erbij.
Pagina: 1 ... 26 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.