Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:52:
[...]
Hoezo zinloze uitspraken?
Want wanneer de ene keer de hand schud met khadaffien het jaar is hij dictator en hij moet worden afgezet.
lekkere consequent beleid heb je dan.
Turkije wilt wel toegang tot de EU of een EU lidmaatschap, maar onderhand breekt hij wel de democratie af.
gewoon totaal niet consequent bezig als je vrijheid, stabiliteit en voorruitgang wil promoten.
Dus hoezo zinloos
[...]
Zet me nou weg als een alu-hoedje..
De grondbeginselen van een democratie hebben bepaalde eisen.
Bereikbaarheid en neutraliteit is er een van, als jij dat niet begrijpt dat als de opkomst laag is dat het ja kamp ermee voordeel uit haalt. Dan heb ik verder geen woorden voor om uit leggen,
want als de situatie omgekeerd zou zijn en het nee kamp zou er zijn voordeel uit halen. Zou je vast niet klagen...
Dat we het ene moment met een dictator de handschudden en het andere dat een dictator weg moet heeft te maken met wat erop dat moment gebeurt. Je kunt niet eisen dat ieder land waar we te maken mee hebben democratisch wordt. Bijv. China trekt dan gewoon niets van ons aan als we daarmee komen. De situatie in Oekraïne is compleet anders, daar vraagt men juist om hulp bij het bestrijden van corruptie.
Tja Turkije wil wel meer, ze willen dat de onderhandelingen opnieuw opgestard worden. Maar er is nog geen één eis afgezwakt. Onderhandelingen staat niet gelijk aan toetreding. De toelatingseisen zijn nog steeds hetzelfde. Er zijn al genoeg politici die hebben aangegeven dat Turkije niet zomaar lid gaat worden en dat Turkije flink aan de bak moet als het kans wil maken.
Ik herhaal het maar even:
De meesten van ons geven aan dat het geen complot is van de regering om minder stemlocaties te hebben. Ook gemeenten doen het waar lokale partijen het grootste zijn. Jij leest meer dan er staat ik heb zelf verder nog
niets positiefs of negatiefs erover geuit. Sommigen denken dat het de opkomst niet zal beinvloeden anderen blijkbaar niet.
Maar misschien is het handig om eerst te vragen wat iemand van iets vind voordat je een oordeel hebt over wat hij ervan van vind.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:16:
Voor de mensen die nog aan het inlezen in deze materie een tweetal videos waarmee je in een half uurtje mensen aan het woord zijn die heel dicht bij dit onderwerp staan.
Interview met Oekraïense man uit het oosten van het land over de toestand in zijn land en zijn stemadvies voor het referendum over het EU-Oekraïne verdrag.
[
video]
Dr Peter van Ham is Senior Research Fellow aan het Instituut Clingendael. Hij is tevens hoogleraar aan het Europacollege in Brugge (België). Zijn onderzoek richt zich op de Europese veiligheid en defensie, de trans-Atlantische betrekkingen, de proliferatie van massavernietigingswapens, en branding. Peter van Ham is mordicus tegen een verdrag met Oekraïne.
[
video]
Nou goed dan:
1.
Wat die Oekraïner zegt verbaast me niet. De corruptie, de problemen in de regering etc. Als je het Oekraïne topic hebt gevolg dan hoor je niets nieuws. Er zitten ook meningen in maar het is een mening van één Oekraïner, maar het is geen heethoofd. Hij vind wel dat de EU meer flexibel moet zijn, echter zou ik Rusland nog een tikkeltje minder flexibel noemen...
2.
Corruptie,
Goed hij haalt andere associatie akkoorden erbij die recent gesloten zijn en zecht dat de corruptie vermindering van die verdragen tegenvalt, echter haalt hij Turkije erbij dat verdrag stamt uit 63. En heb ik mij laten vertellen dat dit verdrag nogal kort was en dat de EU (bijna) niets doet aan corruptie bestrijding in Turkije. Dus hoe meneer erbij komt (met dit voorbeeld) dat de EU geen corruptie kan bestrijden is op zijn zachts opmerkelijk.
"Bloedneus van Putin"
Volgens Peter van ham is een voorargument van de voorstanders dat we Putin een bloedneus slaan.
Volgens mij was juist het argument dat we Putin zijn politiek niet moeten belonen.
Vervolgens zegt van Ham dat de EU niet het instrument is om Putin een bloedneus te slaan. Ah, daar komt de aap uit de mouw lekker een stropop neerzetten en dan met gemak omver duwen

.
Putin kan als het associatie verdrag er komt met ons gaan sarren etc. Volgens mij doet hij dat allang. Ook al voor de Oekraïne kwestie.
Economie
Volgens hem is het verdrag slecht voor Oekraïne omdat delen gericht zijn op Rusland en omdat er een Russische reactie komt op het associatie verdrag (O rly).
En de EU dwingt geenszins Oekraïne om geen zaken te doen met Rusland. Rusland is juist degene die dat doet. Er wordt gedaan alsof de economie gericht op Rusland zou instorten doordat er geleidelijk Europese regels gaan komen. Nu is dit ook maar de vraag, nogal wat aannames.
En je kunt je afvragen of je je daardoor moet laten leiden ipv de democratisch wens van het land.
Handel
Er wordt gesteld dat vooral multinationals ervan gaan profiteren. Schaliegas wordt erbij gehaald met shell als voorbeeld. Echter heeft shell al een tijd terug aangegeven niets in Oekraïne te willen voorlopig. En gezien de olie prijs gaat het nog wel even duren.
Vervolgens geeft hij als kritiek dat hij (hij vind de visumliberalisering prima) misschien niet zo goed idee is omdat wij de Oekraïners niet gaan verwelkomen,

. Voorlopig zijn de visa nog niet voor werk dus verder gepraat erover is ook niet heel interessant.
Maar over visums gaan wij niet stemmen, daar is een heel ander akkoord voor gesloten een nee tegen dit akkoord gaat daarbij niets uithalen. Over het hele handel gedeelte niet.
Laten we zeggen dat dit niet geheel overtuigend is.