Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:25:
[...]

Wat dacht je van: "Ik denk nog steeds dat dit een goed verdrag is, maar het volk heeft gesproken en dat hebben we te respecteren. We ratificeren niet."

Gewoon niet gaan zitten invullen wat mensen "bedoeld" kunnen hebben, geen ander kaftje of waardeloze krabbel in de kantlijn. Gewoon accepteren dat mensen 'Nee' kunnen zeggen?

Het is zo simpel...
Mee eens, maar dat is niet wat je in de post zei die ik quote. Voor de goede orde: ik vind ook dat Rutte het verdrag niet moet ratificeren, ondanks dat ik zelf voorstander ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:28:
[...]

Mee eens, maar dat is niet wat je in de post zei die ik quote. Voor de goede orde: ik vind ook dat Rutte het verdrag niet moet ratificeren, ondanks dat ik zelf voorstander ben.
Ik zeg ook niet dat dit de oplossing is voor alle onvrede, het zou wel helpen om een begin te maken met het herstel van vertrouwen. Het is geen Nexit, de gevolgen voor Nederland zijn verwaarloosbaar. Dreigen met een vacuümbom is lachwekkend als het niet zo sneu zou zijn.

Tegelijk moet je gaan kijken naar de verliezers van globalisering, de schaduwzijden van de multiculturele samenleving aanpakken en oprecht luisteren naar de zorgen van echte mensen. Dan kan het werken.

Het alternatief is dat een Wilders type zo groot wordt dat hij niet meer te negeren is, in de VS zou daar dinsdag best wel eens sprake van kunnen zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 04-11-2016 17:36 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:25:
[...]

Wat dacht je van: "Ik denk nog steeds dat dit een goed verdrag is, maar het volk heeft gesproken en dat hebben we te respecteren. We ratificeren niet."

Gewoon niet gaan zitten invullen wat mensen "bedoeld" kunnen hebben, geen ander kaftje of waardeloze krabbel in de kantlijn. Gewoon accepteren dat mensen 'Nee' kunnen zeggen?

Het is zo simpel...
Wat dacht je van: "het door het volk gekozen parlement heeft er al 2x mee ingestemd en nu komen er schreeuwers die van alles roepen wat als een lul op een drumstel slaat om de publieke opinie te lokken"

Gewoon in de kantlijn de lul en drumstel tekenen.

Het is zo simpel...

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Cyphax

Moderator LNX
En weet je wat juist niet zo simpel is? Politiek op dat niveau. Je kunt van alle burgers niet verwachten een afgewogen beslissing te kunnen maken terwijl populisme niet alleen hoogtiert, maar zelfs de aanjager is van het referendum.
Het is een raadgevend referendum. Rutte staat gewoon in z'n recht als 'ie het tekent, want slechte raad hoeft ie niet op te volgen wat mij betreft.

Ik wou dat mensen eens ophielden met doen alsof dit referendum een soort bevel is aan Rutte. Dat is het niet. Het volk heeft gezegd "wij zouden het niet doen", niet "je mag dit niet doen". Maar het wordt steeds verdraaid tot "wij hebben nee gezegd dus is het nee".

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 04-11-2016 17:57 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

datzelfde gekozen parlement heeft o.a. als taak het uitleggen van beleid, en er verantwoordelijkheid voor nemen. beide is niet gebeurd, meer dan eens niet.

over complexiteit heb ik al wat geschreven.

dus mensen moeten eens ophouden te stellen dat het volk te dom is, of dat wij, de burgers, ze een onbegrensd mandaat geven na verkiezingen, etc. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
dawg schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 18:56:
dus mensen moeten eens ophouden te stellen dat het volk te dom is
Iedereen die het er niet mee eens is noem je gewoon "populist" en die spreekt "met de onderbuik". Gewoon fijn verdergaan met het negeren van de mening en problemen van het volk, want de realiteit en democratie zijn toch maar vervelende obstakels.
Europa gaat heel hard de verkeerde kant op, en de beleidsmakers vinden het wel best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:02
YakuzA schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:07:
[...]

Volgens mij klopt dit toch exact met alles wat de Nee-stemmers hebben geroepen?
Welke nee stemmers? Ben zelf nee stemmer, maar ik heb dit niet geroepen. Zou ook onzinnig zijn, want dat staat helemaal niet in het verdrag.

Je noemt trouwens 'de' nee stemmers ? Wie zijn dat eigenlijk? Wat is de mening die ze blijkbaar allemaal delen?
Cyphax schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:56:
[...]Ik wou dat mensen eens ophielden met doen alsof dit referendum een soort bevel is aan Rutte. Dat is het niet. Het volk heeft gezegd "wij zouden het niet doen", niet "je mag dit niet doen". Maar het wordt steeds verdraaid tot "wij hebben nee gezegd dus is het nee".
Bullshit. Rutte mag het van mij (en ongetwijfeld meerdere nee stemmers) best naast zich neerleggen. Hij is de baas, hij moet de keuzes maken...

Maar.... Hij doet het niet! Hij maakt geen keuze! Hij wil zogenaamd 'recht doen aan de nee stem' terwijl hij slim genoeg zou moeten zijn om te weten dat hem dat nooit gaat lukken.

De echte vraag is: waarom? Waarom heeft Rutte er zo'n puinhoop van gemaakt? Ik weet het antwoord niet. Iemand hier zei eerder deze week heel terecht dat Rutte het blijkbaar zelfs waard vindt om de verkiezingen hierover te verliezen. En hij zal een knauw krijgen... Hoe langer hij wacht met het instemmen met dat verdrag (heb niet de illusie dat dat niet gaat gebeuren), hoe groter de electorale schade.

Hij probeert nu het probleem bij het CDA te dumpen, maar dat doorziet Jan met de pet echt niet hoor. Die ziet Rutte straks met een brede glimlach verkondigen dat het verdrag 'gelukkig' toch gered is en denkt alleen maar 'l*l, jou krijg ik in het stemhokje wel'.

[ Voor 60% gewijzigd door alexbl69 op 04-11-2016 19:29 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

RemcoDelft schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:08:
[...]

Iedereen die het er niet mee eens is noem je gewoon "populist" en die spreekt "met de onderbuik". Gewoon fijn verdergaan met het negeren van de mening en problemen van het volk, want de realiteit en democratie zijn toch maar vervelende obstakels.
Europa gaat heel hard de verkeerde kant op, en de beleidsmakers vinden het wel best.
tja, populisme is slechts een reactie op de gevestigde politiek. dus in feite zouden partijen, in plaats van het aanvallen van populisten, moeten kijken naar hun eigen aandeel in de opkomst ervan.

echter zal dat wel te confronterend zijn vermoed ik, je moet immers de confrontatie met jezelf aan, evenals met de europese partners. mensen zijn over het algemeen niet zo goed in het toegeven van hun eigen fouten en/of falen.

wat je dus ziet is dat veel politieke partijen de confrontatie uit de weg gaan en in plaats daarvan vooral mee proberen te liften op het populisme (kijk bijvoorbeeld maar naar de vvd, en mark rutte, en hun meest recente partijprogramma) om zo meer stemmen te genereren.

wat in feite kiezersbedrog is natuurlijk, daar heb je ergens wel gelijk in vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
alexbl69 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:09:
[...]

Bullshit. Rutte mag het van mij (en ongetwijfeld meerdere nee stemmers) best naast zich neerleggen. Hij is de baas, hij moet de keuzes maken...
Hier in het topic ben je niet tegengekomen dat mensen het argument steeds gebruiken dat "het volk gesproken" heeft?
Maar.... Hij doet het niet! Hij maakt geen keuze! Hij wil zogenaamd 'recht doen aan de nee stem' terwijl hij slim genoeg zou moeten zijn om te weten dat hem dat nooit gaat lukken.
Híj wel, ja, maar of z'n achterban dat leuk vindt... stel je voor dat het bijna verkiezingstijd is, dan heb je best een probleem als minister president Mark Rutte.
De echte vraag is: waarom? Waarom heeft Rutte er zo'n puinhoop van gemaakt? Ik weet het antwoord niet.
Voor hem is het damned if you do, damned if you don't. Ik ben het overigens wel met je eens dat hij het beter anders had kunnen spelen, namelijk zoals jij voorstelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:28:
[...]

Politici kunnen geen ja of nee dat is inderdaad te simpel

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Cyphax schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:56:
Het is een raadgevend referendum. Rutte staat gewoon in z'n recht als 'ie het tekent, want slechte raad hoeft ie niet op te volgen wat mij betreft.

Ik wou dat mensen eens ophielden met doen alsof dit referendum een soort bevel is aan Rutte. Dat is het niet. Het volk heeft gezegd "wij zouden het niet doen", niet "je mag dit niet doen". Maar het wordt steeds verdraaid tot "wij hebben nee gezegd dus is het nee".
Zoals hierboven al beschreven is dat het geworden door zijn eigen handelen:

Had hij 200 dagen geleden gezegd "Bedankt voor het advies, maar ik ratificeer gewoon toch..." dan was er even ophef geweest en klaar. Dan was dit op 15 maart geen issue meer geweest, hooguit een voetnoot in het jaaroverzicht van 2016.

Het is Rutte zelf geweest die van dit referendum een clusterfuck van epische proporties heeft gemaakt door te suggereren dat hij recht gaat doen aan het "Nee" en tegelijk toch te willen ratificeren. Hij denkt blijkbaar dat 'wij' zo dom zijn dat we ons met een waardeloze krabbel in de kantlijn in de luren laten leggen...

Wat denkt hij wel? Dat we complete imbecielen zijn? Wees een vent en zeg gewoon dat je 'ons' negeert, dat levert meer respect op dan dit opzichtige gedraai en gelieg. "Ja" of "Nee", het is zo simpel!

We zullen op 15 maart zien wie het laatst lacht... :w

http://politiek.tpo.nl/20...pecteren-de-uitslag-niet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alexbl69 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:09:
[...]

Welke nee stemmers? Ben zelf nee stemmer, maar ik heb dit niet geroepen. Zou ook onzinnig zijn, want dat staat helemaal niet in het verdrag.

Je noemt trouwens 'de' nee stemmers ? Wie zijn dat eigenlijk? Wat is de mening die ze blijkbaar allemaal delen?
De hele nee campagne van geenpeil/geenstijl is langs je heen gegaan?
Die toevallig genoeg op gebouwd is op leugens of verdraaingen.
https://decorrespondent.n...eil/380256316880-afb9a792

Ook dit topic staat vol met de debunkte argumenten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:08:
[...]

Had hij 200 dagen geleden gezegd "Bedankt voor het advies, maar ik ratificeer gewoon toch..." dan was er even ophef geweest en klaar.
Ja maar ik kan dat nooit zo voorspellen joh. :P

Maargoed, ik schreef ook al: hij had het slimmer, of misschien harder moeten spelen. Daarom ben ik er ook voor dat ie dat alsnog doet. Dan komt die ophef weliswaar alsnog, maar beter laat dan nooit. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 04-11-2016 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Cyphax schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:54:
[...]

Ja maar ik kan dat nooit zo voorspellen joh. :P

Maargoed, ik schreef ook al: hij had het slimmer, of misschien harder moeten spelen. Daarom ben ik er ook voor dat ie dat alsnog doet. Dan komt die ophef weliswaar alsnog, maar beter laat dan nooit. :P
Ondertussen is er meer bekend over de beweegreden van onze MP:

"De voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, vertelt Rutte onomwonden dat hij met een oplossing moet komen. Ook de Duitse bondskanselier Merkel is voor een oplossing die het akkoord redt. De Duitse bondskanselier heeft al eerder aan Den Haag laten weten: dit is een belangrijke kwestie. Aan de mening van Merkel wordt veel waarde gehecht: die Mutti blijft wel die Mutti, aldus een ingewijde."

https://www.rtlnieuws.nl/...-de-nee-stem-een-ja-wordt

Oftewel: we zijn geen baas meer in eigen land, Mark wou intrekken maar werd teruggefloten... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Als wij niet ratificeren zijn we gewoon de Walen.

Een stampvoetend volkje dat afhankelijk is voor letterlijk zijn brood van het buitenland, maar denkt het te kunnen rooien zonder dat buitenland.

Neemt niet weg dat Rutte gewoon de knoop veel eerder had moeten door hakken. Dit referendum was een speeltje van de heer Roos die nu ook zijn gelijk denkt te gaan halen om zich "te verlagen" en zich nu ook verkiesbaar te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16

Goner

What can I do you for ?

YakuzA schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:11:
[...]
Ook dit topic staat vol met de debunkte argumenten.
20/20 hindsight .. was gewoon 'voor' komen stemmen met z'n allen, dan hadden we dit hele gedoe niet gehad achteraf >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Barrycade schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:54:

Een stampvoetend volkje dat afhankelijk is voor letterlijk zijn brood van het buitenland, maar denkt het te kunnen rooien zonder dat buitenland.
Daarmee erken je dus dat Nederland niks meer zelf mag beslissen. We zijn geen groot Europees land, en hebben ons dus ten allen tijde bij een meerderheid in Europa *) neer te leggen? Ook al zijn onze burgers tegen?

*) Die 'meerderheid' in Europa bestaat steevast uit een select groepje in Brussel, gelegitimeerd door politici die een aan hun geschonken mandaat vertalen als zijnde dat 'het volk' van hun land achter door hun genomen besluiten in Brussel staan. Maar telkens als er ergens een referendum wordt gehouden is het weer gedonder in de glazen. Ergens moet dat toch wringen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Cyphax schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:49:
Voor hem is het damned if you do, damned if you don't. Ik ben het overigens wel met je eens dat hij het beter anders had kunnen spelen, namelijk zoals jij voorstelt. :)
Dat was toch ook het hoofddoel van de organisators van het referendum? Een dikke trol-actie om die catch-22 te creeren waarin de heersende macht (en de EU) altijd verliest. Geniaal ergens.

Politiek had natuurlijk toen al ballen moeten tonen en zeggen 'we vinden dit een onzinreferendum. Jullie mogen nee stemmen, maar we gaan er niets mee doen.' ipv toendertijd zeggen 'we zullen de uitslag respecteren'.

Dit dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Hoe dit verder ook afloopt, het referendum is een groter succes dan ik ooit kon vermoeden toen ik mijn handtekening zette. 450.000 Nederlanders hebben een politieke vacuümbom laten ontploffen op het Binnenhof, de europese politiek is in rep en roer met onze verkiezingen op 15 maart als grote finale.

Zoals hierboven al meerdere malen uitgelegd zijn er voldoende redenen om kritisch te zijn op dit associatieverdrag. Het is dus niet zo dat de 'Nee' stemmer stiekem wel voor dit verdrag is, maar er spelen veel meer zaken die groter zijn dan Oekraïne alleen: zijn we nog baas in eigen land, wie trekt er echt aan de touwtjes?
hoevenpe schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:38:
Ik begrijp Rutte echt niet: heeft de CIA zijn cavia ontvoerd en dreigt deze aan de slang van Van der Staaij ter voeren als dit verdrag niet geratificeerd wordt?

De MP heeft zoveel te verliezen, we zitten een paar maanden voor de verkiezingen en als hij dit door drukt kost hem dat zo 5-10 zetels. Waarom laat hij de boel niet vallen en kan hij als 'echte' EU-criticus de verkiezingen in gaan? Nu is het open doel voor VNL en PVV...
Het wordt meer en meer duidelijk: Rutte wordt gedwongen vanuit de EU om dit 'te regelen', ongeacht de consequenties in eigen land.

Rutte is de bedrijfspoedel van Juncker en Merkel, iets wat de komende verkiezingen dodelijk zal zijn voor de campagne van de VVD. Onze eigen parlementaire democratie is ondergeschikt aan dictaten van vreemde mogendheden. De politieke toekomst van Rutte en de binnenlandse stabiliteit ondergeschikt aan het geopolitieke 'spel'...
Barrycade schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:54:
Wij gaan juist eindigen als de Walen: onze 'onafhankelijke' politici worden net zolang onder druk gezet totdat ze 'gehoorzamen':

Wat hebben de Walen nou werkelijk binnengehaald? Is er daadwerkelijk iets veranderd aan CETA? Nee, er zijn wat vrijblijvende krabbels in de kantlijn toegevoegd (waar kennen we deze 'oplossing' van...)

De kern van ons politieke systeem is dat het volk volksvertegenwoordigers kiest die namens hen "zonder last of ruggespraak" tot een afgewogen oordeel komen: Wikipedia: Stemmen zonder last of ruggespraak

Wat we nu eindelijk bewezen zien (maar de onderbuik altijd al voelde) is dat onze kamerleden bij dit soort onderwerpen niet deze vrijheid hebben. Dat buitenlandse mogendheden (Juncker/Merkel) dicteren hoe 'onze' volksvertegenwoordigers moeten stemmen. Even los van het onderwerp en of je het ermee eens bent of niet: dat is toch schokkend en onwenselijk?

De initiatiefnemers van het referendum worden aan de lopende band beschuldigd van demagogie en misleiding, toch krijgt men keer op keer gelijk:
- simpel handelsverdrag of verstrekkende geopolitiek?
- souverein land of Brussel bepaald?
- "we respecteren de uitslag" of "uiteindelijk tekenen we toch"?

Het volk is niet "dom", het volk wil niet uitgelegd krijgen hoe complex de rituele politieke dans is, het volk wil gewoon niet dansen (naar de pijpen van Juncker en Merkel)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 21:40:
[...]

Oftewel: we zijn geen baas meer in eigen land, Mark wou intrekken maar werd teruggefloten... :(
Maar dit gaat toch helemaal niet over een nationale kwestie, maar een internationaal verdrag? Op welke manier wordt ons leven negatief beïnvloed als dit verdrag er komt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Cyphax schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:50:
[...]

Maar dit gaat toch helemaal niet over een nationale kwestie, maar een internationaal verdrag? Op welke manier wordt ons leven negatief beïnvloed als dit verdrag er komt?
Het gaat niet om de gevolgen van het verdrag, het gaat om het principe:

Wie heeft er het laatste woord? Onze nationale regering en parlement of zijn we een tandeloze provincie van Brussel? Dit raakt de kern van onze natiestaat en soevereiniteit, ik snap echt niet hoe je daar zo luchtig over kunt praten...

Wilders krijgt zo nog gelijk dat het een 'fop-parlement' is. Wat heeft het voor zin om te stemmen als de echt belangrijke zaken buiten onze parlementaire democratie om worden gedicteerd door buitenlandse mogendheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
FunkyTrip schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 00:20:
Politiek had natuurlijk toen al ballen moeten tonen en zeggen 'we vinden dit een onzinreferendum. Jullie mogen nee stemmen, maar we gaan er niets mee doen.' ipv toendertijd zeggen 'we zullen de uitslag respecteren'.
Dit referendum is volgens de Referendumwet gehouden. Tot erna, sindsdien negeert Rutte die wet namelijk.
Het probleem met die wet is dat we geen referendum kunnen afdwingen over een willekeurig onderwerp, maar alleen over recente wetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:59:
[...]

Wie heeft er het laatste woord? Onze nationale regering en parlement of zijn we een tandeloze provincie van Brussel? Dit raakt de kern van onze natiestaat en soevereiniteit, ik snap echt niet hoe je daar zo luchtig over kunt praten...

Wilders krijgt zo nog gelijk dat het een 'fop-parlement' is. Wat heeft het voor zin om te stemmen als de echt belangrijke zaken buiten onze parlementaire democratie om worden gedicteerd door buitenlandse mogendheden?
Ik heb het idee dat je het concept van internationale samenwerking niet helemaal begrijpt. Een door de EU gesloten verdrag wordt niet alleen besloten door ons parlement, maar door alle landen gezamenlijk.

Als je eerst instemt met een verdrag dat helemaal uitonderhandeld is, en daarna zegt "oh nee toch niet", dan zijn andere landen boos. En dan kun je wel zeggen dat het je eigen keus is (soevereiniteit enzo), maar dan moet je ook niet vreemd opkijken dat je je krediet bij andere landen verspeeld hebt, en dat je dan de spreekwoordelijke middelvinger krijgt als je zelf iets bij anderen wil klaarspelen.

Maar we kunnen natuurlijk ook gewoon de grenzen dichtgooien en lekker de baas spelen in ons eigen landje, en net doen alsof de rest van de wereld niet bestaat :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:59:
[...]

Wie heeft er het laatste woord? Onze nationale regering en parlement of zijn we een tandeloze provincie van Brussel?
Ik denk dat je ons als land dan moet zien als provincie van de EU, als het gaat om een internationaal verdrag tussen Europa en Nederland.
Als het hele verhaal nou zou draaien om een verdrag tussen Nederland en Oekraïne, dan had je een heel andere situatie. Maar we zijn samen met de rest van Europa een verdrag aan het opstellen. En in die context kun je wat mij betreft Nederland als "provincie" zien; eigenlijk gewoon één van de deelnemers.

Maar tandeloos? Is dat echt zo? Als we daadwerkelijk tandeloos waren, dan zou Nederland een

Weet je wat een tandeloze organisatie is? De VN veiligheidsraad. Die is tandeloos. Tenminste, zodra ook maar één van z'n leden zegt "nah". VN-tribunaal voor de daders van de aanslag op MH17? Sure! Oh wacht Rusland wil niet dan houdt het op.

In de praktijk komt het erop neer van het tandeloos maken van je organisatie als je iedereen teveel inspraak gaat geven. Op gegeven moment kan dat gewoon niet omdat niet iedereen 100% op dezelfde lijn zit. En dat iedereen 100% op dezelfde lijn zit wil je ook niet nastreven want dat kan alleen maar door iedereen te onderdrukken. :P
Dit raakt de kern van onze natiestaat en soevereiniteit, ik snap echt niet hoe je daar zo luchtig over kunt praten...
Dat ben ik niet met je eens. Je trekt het verhaal helemaal door tot alles waar we onderdeel van uitmaken. Waarom gaat dit nou over meer dan een handelsverdrag? Zo dramatisch kan dat toch nooit zijn?
Ja, want het is beter om Nederland voortaan een Europees verdrag te laten regelen. Daar heb je verder geen andere deelnemers voor nodig. Behalve dan dat die andere landen allemaal hun sovereigniteit wel echt kwijt zijn.
Je kunt gewoon niet de baas zijn, je moet samenwerken met de andere landen. Maar Nederland, en ook de UK (die gaan zelfs nog een paar stappen verder) zeggen nu: fuck it, we werken niet samen, we doen het wel alleen. Daar worden we denk ik niet beter van.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 05-11-2016 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
RoD schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:44:
Ik heb het idee dat je het concept van internationale samenwerking niet helemaal begrijpt. Een door de EU gesloten verdrag wordt niet alleen besloten door ons parlement, maar door alle landen gezamenlijk.

Als je eerst instemt met een verdrag dat helemaal uitonderhandeld is, en daarna zegt "oh nee toch niet", dan zijn andere landen boos.
Ik begrijp maar al te goed hoe het werkt, je maakt echter een denkfout:

In onze parlementaire democratie hebben de eerste- en tweedekamer het laatste woord, niet de regering. Het kan best zo zijn dat onze regering in Brussel ingestemd heeft met dit verdrag maar dat is altijd onder voorbehoud van parlementaire goedkeuring.

Het is het recht en de plicht van ons parlement om ieder verdrag kritisch te beoordelen in het belang van Nederland. Iedere volksvertegenwoordiger moet dit doen "zonder last of ruggespraak", dus zonder druk van buitenaf.

Wat jij hier suggereert is dat onze parlementariërs bij internationale verdragen maar 1 keuze hebben: instemmen. Dat gaat in tegen het fundament van onze soevereiniteit, dan kan je net zo goed het parlement opheffen voor dit soort zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:19

defiant

Moderator General Chat
De hele samenleving gaat kapot
Velen hebben niet gestemd bij het referendum, maar ook die dat wel deden – bijna allemaal tegen – spreken nauwelijks over Oekraïne.

Naar het referendum gevraagd, praten ze vooral over Rutte en hoe ze het „helemaal met hem gehad” hebben. „Rutte leidt een corrupte bende.” „Ik kan zijn gezicht niet aanzien op tv.” „Al die loze beloften.”
Niemand van de meer dan twintig mensen die we spreken, zal bij de Tweede-Kamerverkiezingen volgend jaar op VVD of PvdA stemmen. „Ik stem tégen het kabinet”, zegt de vrouw in de Aldi-garage. Ilknur Gülün gaat op Denk stemmen. De meeste anderen op Geert Wilders.
Weinig nieuws, maar wel weer een bevestiging dat de meeste referendums uitlopen op stemming tegen het kabinet en het daadwerkelijke onderwerp mensen veel minder interesseert.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, zo werkt mobocracy. De kiezer en de politici die ze verkiezen zijn het beste argument tegen democratie, en zelfs de beveiliging van de indirecte democratie werkt niet goed meer.
De laatste zin uit dat artikel geeft de kansloosheid goed aan. Alsof Australie of Canada op die mensen zit te wachten, ze hebben die landen niets te bieden.

[ Voor 52% gewijzigd door gambieter op 05-11-2016 13:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gambieter schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:06:
Tja, zo werkt mobocracy. De kiezer en de politici die ze verkiezen zijn het beste argument tegen democratie, en zelfs de beveiliging van de indirecte democratie werkt niet goed meer.
<knip>

Pas jij je even aan aan het onderwerp?

Volslagen off-topic.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramzzz op 05-11-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 08:23:
Zoals hierboven al meerdere malen uitgelegd zijn er voldoende redenen om kritisch te zijn op dit associatieverdrag. Het is dus niet zo dat de 'Nee' stemmer stiekem wel voor dit verdrag is, maar er spelen veel meer zaken die groter zijn dan Oekraïne alleen: zijn we nog baas in eigen land, wie trekt er echt aan de touwtjes?
A : Ik heb dat nog nul keer uitgelegd gezien, heb je wellicht een paar linkjes?
B : De Nee stemmer-groep is niets anders dan verdeeld, je kan er 0 conclusies uit trekken.
[...]
Het wordt meer en meer duidelijk: Rutte wordt gedwongen vanuit de EU om dit 'te regelen', ongeacht de consequenties in eigen land.
Uiteraard, als jij met 28 vrienden jaren werkt aan iets en iedereen is het er over eens en om 5 over 12 (niet 10 voor 12, niet 5 voor 12, niet 12 uur, nope 5 over 12) kom jij opeens met de mededeling dat jij er geen zin meer in hebt dan verwacht ik ook dat die 28 vrienden op jou gaan inpraten. Anders hadden ze er zelf nooit in geloofd.
De kern van ons politieke systeem is dat het volk volksvertegenwoordigers kiest die namens hen "zonder last of ruggespraak" tot een afgewogen oordeel komen: Wikipedia: Stemmen zonder last of ruggespraak
Great, kan het nee-kamp dan eens zijn mond dichthouden zodat er zonder last of ruggespraak gestemd kan worden ipv te liegen dat nee=nee etc.
Wat we nu eindelijk bewezen zien (maar de onderbuik altijd al voelde) is dat onze kamerleden bij dit soort onderwerpen niet deze vrijheid hebben. Dat buitenlandse mogendheden (Juncker/Merkel) dicteren hoe 'onze' volksvertegenwoordigers moeten stemmen. Even los van het onderwerp en of je het ermee eens bent of niet: dat is toch schokkend en onwenselijk?
Ik vind het eerder schokkend en onwenselijk hoe weinig verstand jij hebt dat je dit nooit eerder hebt ingezien.
NL is al een paar honderd jaar niet meer onafhankelijk/soeverein.
Jij behoort ook vast en zeker bij de voorstanders van het terug invoeren van de gulden, zonder te zien dat de gulden enkel de NL-versie was van de Deutsche Mark.

We zijn potjandorie een handelsland, uiteraard hebben dan handelspartners wat in te brengen.
Er is geen uitslag om te respecteren, want er is niet bekend wat er gerespecteerd moet worden.
Let op dat dit een bewuste keuze van GS is geweest.
Het volk is niet "dom", het volk wil niet uitgelegd krijgen hoe complex de rituele politieke dans is, het volk wil gewoon niet dansen (naar de pijpen van Juncker en Merkel)...
En schijnbaar ook niet naar de pijpen van Rutte, schijnbaar ook niet naar de pijpen van de NL-wet, waar wil het volk volgens jou dan wel naar dansen?

Maar ik moet zeggen, je geeft hier wel treffend de gemiddelde nee-zegger weer, niet constructief meedenken. Enkel maar nee, nee, nee roepen tegen alles, net als een klein kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:11:
[...]
Wat is oorzaak en wat is gevolg?

https://www.rtlnieuws.nl/...-in-zwarte-piet-discussie

Hoezo moet de meerderheid zich maar aanpassen? Wat denkt deze man wel...
Ehm, dus de nee-stemmers moeten we ook maar negeren? Want dat was objectief gezien ook een minderheid.

Oh nee, wacht daar hoor jij bij dus dan moet de meerderheid zich maar wel aanpassen.

Ik ben maar wat blij dat het hier geen dictatuur van de meerderheid is, ongeacht dat daar ook ongewenste dingen in meekomen is het een groot goed.
Maarja, andere mensen denken schijnbaar dat het goed is om soms wel een dictatuur van de meerderheid te hanteren en soms weer niet (net naargelang het hun uitkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Reageer ontopic of reageer niet. Op de man spelen wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 84% gewijzigd door RoD op 05-11-2016 16:07 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gomez12 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:55:
[...]

Maar ik moet zeggen, je geeft hier wel treffend de gemiddelde nee-zegger weer, niet constructief meedenken. Enkel maar nee, nee, nee roepen tegen alles, net als een klein kind.
dit is natuurlijk een valse voorspiegeling van zaken; als de nederlandse overheid al tijdens de onderhandelingen transparantie had geboden, en de bereidheid had getoond onderdelen duidelijk toe te lichten, had er wellicht sprake kunnen zijn van constructief meedenken. echter is de nederlandse burger die kans ontnomen.

je laatste opmerking idem, het zijn vooral de voorstanders die zich als kleine kinderen lijken te gedragen, als je kijkt naar de manier waarop zij hun argumenten formuleren: "het is maar een handelsverdrag, waar maakt iedereen zich druk om?" "als we dit verdrag niet ratificeren zou dat geopolitiek gezien een ramp zijn."

mooi artikel wat hier enigszins bij aansluit, moeite waard om te lezen. :)
http://www.trouw.nl/tr/nl...-een-koudere-wereld.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dawg schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:12:
[...]
dit is natuurlijk een valse voorspiegeling van zaken; als de nederlandse overheid al tijdens de onderhandelingen transparantie had geboden, en de bereidheid had getoond onderdelen duidelijk toe te lichten, had er wellicht sprake kunnen zijn van constructief meedenken. echter is de nederlandse burger die kans ontnomen.
Ehm, dit was geen TTIP of CETA, dit is gewoon allemaal in het openbaar gebeurt hoor. Elke NL'er die zich er in had willen verdiepen had dit kunnen doen.

Alleen niemand wilde het.
En dan nu achteraf gaan stellen dat de overheid maar op voorhand moet weten wat GeenStijl als aangrijppunt in de toekomst gaat gebruiken om leugens en bedrog aan op te hangen zodat ze daarover de mensen kunnen informeren die zelf geen interesse hebben, tja dat vereist een glazen bol die de overheid niet heeft.

Alles is in de openbaarheid gebeurt, alleen GS is er op een gegeven moment mee gaan lopen. Dat is de realiteit zoals die gebeurde.
je laatste opmerking idem, het zijn vooral de voorstanders die zich als kleine kinderen lijken te gedragen, als je kijkt naar de manier waarop zij hun argumenten formuleren: "het is maar een handelsverdrag, waar maakt iedereen zich druk om?" "als we dit verdrag niet ratificeren zou dat geopolitiek gezien een ramp zijn."
Tja, je zegt het zelf eigenlijk al. De voorstanders hebben in ieder geval nog argumenten, de tegenstanders hebben niets anders dan nee, nee, nee
Ik zal het treffende stukje (wmb) even quoten :
Dat de mensen die te hoop lopen tegen het Ceta-handelsverdrag of het Oekraïneverdrag zich niet door honderden pagina's verdragtekst hebben heengeploegd, maakt hun verzet nog niet ongefundeerd
...
Een nee-stem tijdens het referendum van dit voorjaar was geen afwijzing van het pak papier waarin Europa en Oekraïne afspreken zich nader te verbinden. Het was een symbolisch verzet tegen een wereld die steeds kouder wordt.
Oftewel het was een stupide ongericht protest wat niemand begrijpt en waar niemand iets mee kan. Maar natuurlijk was het niet ongefundeerd, er waren alleen ongeveer net zoveel fundamenten als nee-stemmers, het was echter wel kansloos.

Je kan net zo goed zeggen dat het een symbolisch verzet tegen GreenPeace was, of tegen Olifanten slachten in Afrika. Niemand kan het eruit halen en het was ook de vraagstelling niet.
Exact als een klein kind dus, wat als het boos is ook niet luistert naar de vraag, maar slechts nee antwoord op elke vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gomez12 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:33:
[...]

Ehm, dit was geen TTIP of CETA, dit is gewoon allemaal in het openbaar gebeurt hoor. Elke NL'er die zich er in had willen verdiepen had dit kunnen doen.

Alleen niemand wilde het.
En dan nu achteraf gaan stellen dat de overheid maar op voorhand moet weten wat GeenStijl als aangrijppunt in de toekomst gaat gebruiken om leugens en bedrog aan op te hangen zodat ze daarover de mensen kunnen informeren die zelf geen interesse hebben, tja dat vereist een glazen bol die de overheid niet heeft.

Alles is in de openbaarheid gebeurt, alleen GS is er op een gegeven moment mee gaan lopen. Dat is de realiteit zoals die gebeurde.

[...]

Tja, je zegt het zelf eigenlijk al. De voorstanders hebben in ieder geval nog argumenten, de tegenstanders hebben niets anders dan nee, nee, nee

[...]

Ik zal het treffende stukje (wmb) even quoten :

[...]

Oftewel het was een stupide ongericht protest wat niemand begrijpt en waar niemand iets mee kan. Maar natuurlijk was het niet ongefundeerd, er waren alleen ongeveer net zoveel fundamenten als nee-stemmers, het was echter wel kansloos.

Je kan net zo goed zeggen dat het een symbolisch verzet tegen GreenPeace was, of tegen Olifanten slachten in Afrika. Niemand kan het eruit halen en het was ook de vraagstelling niet.
Exact als een klein kind dus, wat als het boos is ook niet luistert naar de vraag, maar slechts nee antwoord op elke vraag.
zoals ik al eerder zei, een politicus heeft meer dan een enkele verantwoordelijkheid natuurlijk. en niet op de laatste plaats naar zijn burgers toe. ze dienen toe te lichten waar ze mee bezig zijn, wat de inhoud is, en waarom. die verantwoordelijk kun je natuurlijk niet bij burgers neerleggen, dat is, nogmaals, de omgekeerde wereld.

verder heb je volgens mij niet helemaal juist begrepen waar ik op doelde met de twee "argumenten" die ik noemde. ik doelde erop dat in dat specifieke geval rutte zich als een kind heeft gedragen. kinderen roepen ook zaken die ze op dat moment uitkomen. voor de duidelijkheid, de eerste uitspraak deed hij in buitenhof, de tweede in de inmiddels befaamde persconferentie.

als je uit dat artikel in trouw als conclusie je laatste twee alinea's hebt getrokken, dan vrees ik dat ik verder niet veel meer kan zeggen dat wat het artikel aangeeft. namelijk dat je burgers serieus zou moeten nemen. door ze herhaaldelijk kinderen te noemen, of zoals de trend in de politieke arena's het laatste decennium was dat de politicus de burger voor dom en ongeïnformeerd heeft aangezien, ondanks dat dat hun eigen verdienste is geweest, schep je enkel een precedent voor een vergroting van de kloof tussen politiek/elite en burger.

vraag is natuurlijk wat je wilt bereiken. ik vind dit een behoorlijk gevaarlijke tendens, als ik eerlijk ben. men zou ongelijkheid in de breedste zin van het woord(!) niet moeten onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dawg schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:55:
[...]

zoals ik al eerder zei, een politicus heeft meer dan een enkele verantwoordelijkheid natuurlijk. en niet op de laatste plaats naar zijn burgers toe. ze dienen toe te lichten waar ze mee bezig zijn, wat de inhoud is, en waarom. die verantwoordelijk kun je natuurlijk niet bij burgers neerleggen, dat is, nogmaals, de omgekeerde wereld.
Aha, dus 1 politicus moet aan 17 miljoen mensen toelichting geven over alles wat ze doen, wat de inhoud is en waarom?
Hoe zie je dat voor je, 24 uur per dag politici in je huis hebben rondlopen die vertellen wat ze vandaag doen (niets behalve toelichting geven over het toelichting geven)
De debatten zijn op tv, de notulen zijn bijna altijd inzichtelijk.

Het werkt simpelweg veel efficienter als de politici gewoon hun werk doen, dat openbaar is en door iedereen ingezien kan worden en ernaast de media nog erover kan berichten als die het relevant vinden.
Exact zoals het nu werkt.
als je uit dat artikel in trouw als conclusie je laatste twee alinea's hebt getrokken, dan vrees ik dat ik verder niet veel meer kan zeggen dat wat het artikel aangeeft. namelijk dat je burgers serieus zou moeten nemen.
Je kan alleen duidelijke signalen serieus nemen, niet vage "nee" stemmen die overal over kunnen gaan.
Je had deze nee-stem als een duidelijk signaal tegen het verdrag kunnen zien, maar dat doet het artikel juist niet, het zegt zelf al dat het een signaal was ergens anders tegen (en gaat dan maar wild speculeren wat dat andere zou zijn). Waardoor het signaal niet meer serieus te nemen is want het is niet te duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Gomez12 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:07:
Je kan alleen duidelijke signalen serieus nemen, niet vage "nee" stemmen die overal over kunnen gaan.
Je had deze nee-stem als een duidelijk signaal tegen het verdrag kunnen zien, maar dat doet het artikel juist niet, het zegt zelf al dat het een signaal was ergens anders tegen (en gaat dan maar wild speculeren wat dat andere zou zijn). Waardoor het signaal niet meer serieus te nemen is want het is niet te duiden.
61% van de kiezers heeft 'Nee' gezegd, hoeveel duidelijker wil je het signaal hebben? Wie niet is komen opdagen heeft geen recht van spreken, maar ook bij een veel hogere opkomst zou de uitkomst niet significant anders zijn geweest.

Je schermt met het argument waarom mensen pas achteraf hier tegen waren, maar je weet heel goed dat dit een non-argument is: de referendumwet staat pas een aanvraag toe als een wetsvoorstel is aangenomen. Eerder was het niet mogelijk voor de bevolking om in te grijpen.

Verder vind ik het frappant hoe jij de kop in het zand steekt bij het artikel van Trouw: het schetst een heel donker beeld, genoeg reden om juist serieuzer te luisteren naar de zorgen van de bevolking zonder ze gelijk als "dom" of "klein kind" weg te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:16:
....
Verder vind ik het frappant hoe jij de kop in het zand steekt bij het artikel van Trouw: het schetst een heel donker beeld, genoeg reden om juist serieuzer te luisteren naar de zorgen van de bevolking zonder ze gelijk als "dom" of "klein kind" weg te zetten...
Je moet denk ik inderdaad luisteren naar de zorgen, maar je hoeft daarom nog niet te doen wat degene die zich zorgen maakt verwacht. Soms moet je misschien zelfs het tegenovergestelde doen. Maar accepteert degene die zich zorgen maakt dat dan ook? Zou men iets eventueel moeten uitleggen, en hoe lang moet men dat doen? Wat als het niet mogelijk is verschillen te overbruggen, als het onuitlegbaar lijkt te zijn, kan je dan nog iets doen, zo ja, wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:50
begintmeta schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:24:
[...]

Je moet denk ik inderdaad luisteren naar de zorgen, maar je hoeft daarom nog niet te doen wat degene die zich zorgen maakt verwacht. Soms moet je misschien zelfs het tegenovergestelde doen. Maar accepteert degene die zich zorgen maakt dat dan ook? Zou men iets eventueel moeten uitleggen, en hoe lang moet men dat doen? Wat als het niet mogelijk is verschillen te overbruggen, als het onuitlegbaar lijkt te zijn, kan je dan nog iets doen, zo ja, wat?
Je kunt de uitslag overtuigend aan de kant schuiven als je mensen perspectief geeft. Het enige wat we nu horen is dat het licht uitgaat, als we niet tekenen.

Het verdrag past perfect in het perspectief van een Europese staat. Persoonlijk zie ik dat niet zitten en velen met mij verwacht ik. Zolang dit perspectief niet overtuigend wordt ontkracht ( geen Europese president, geen grote subsidiërende solidariteit naar het zuiden, wetgeving vanuit Brussel die nationale beleid frustreert etc) zal de bevolking politici op het gebied van buitenlandse politiek wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
RemcoDelft schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:19:
[...]

Dit referendum is volgens de Referendumwet gehouden. Tot erna, sindsdien negeert Rutte die wet namelijk.
Het probleem met die wet is dat we geen referendum kunnen afdwingen over een willekeurig onderwerp, maar alleen over recente wetten.
Godzijdank... anders staat er morgen een petitie om het kantoor van Rutte te hernoemen naar "TorentjeMcTorengezicht".

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 23:28
Hoe dit verder ook afloopt, het referendum is een groter succes dan ik ooit kon vermoeden toen ik mijn handtekening zette. 450.000 Nederlanders hebben een politieke vacuümbom laten ontploffen op het Binnenhof, de europese politiek is in rep en roer met onze verkiezingen op 15 maart als grote finale.

[...]

Rutte is de bedrijfspoedel van Juncker en Merkel, iets wat de komende verkiezingen dodelijk zal zijn voor de campagne van de VVD. Onze eigen parlementaire democratie is ondergeschikt aan dictaten van vreemde mogendheden. De politieke toekomst van Rutte en de binnenlandse stabiliteit ondergeschikt aan het geopolitieke 'spel'...

[...]

Wij gaan juist eindigen als de Walen: onze 'onafhankelijke' politici worden net zolang onder druk gezet totdat ze 'gehoorzamen':

Wat hebben de Walen nou werkelijk binnengehaald? Is er daadwerkelijk iets veranderd aan CETA? Nee, er zijn wat vrijblijvende krabbels in de kantlijn toegevoegd (waar kennen we deze 'oplossing' van...)

De initiatiefnemers van het referendum worden aan de lopende band beschuldigd van demagogie en misleiding, toch krijgt men keer op keer gelijk:
- simpel handelsverdrag of verstrekkende geopolitiek?
- souverein land of Brussel bepaald?

Rutte wordt niet gedwongen, er wordt politieke druk uitgeoefend iets wat altijd gebeurt. (Toch grappig dat mensen die eerst riepen dat Polen/Hongarije een tik op de vingers moesten krijgen (oid). Nu opeens zitten te jammeren dat het nu ons overkomt. We zijn gewoon nog steeds soeverein anders was men niet zo geinterreseerd in onze handtekening.

De Walen dachten er nog wat meer voor zichzelf uit te slepen en het Vlaamse deel had er meer aan. Het is voor hun een politiek spelletje geweest. Of de aanpassingen van invloed zijn of niet kun je over discussieren maar daar is een andere topic voor.

Er worden dingen in het verdrag gezet wat (sommige) nee stemmers hun zorgen wegneemt. Dat is ook respecteren.
RemcoDelft schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:19:
[...]

Rutte houd zich ook aan de regels. Steeds maar herhalen dat het anders is maakt het niet zo.
Baudet wilde nog Rutte dwingen om meteen een beslissing te nemen via de rechter. Dit is gestrand, je kunt het blijven roepen alleen jammer dat de rechterlijke macht niet met je eens is.
[...]

61% van de kiezers heeft 'Nee' gezegd, hoeveel duidelijker wil je het signaal hebben? Wie niet is komen opdagen heeft geen recht van spreken, maar ook bij een veel hogere opkomst zou de uitkomst niet significant anders zijn geweest.

Je schermt met het argument waarom mensen pas achteraf hier tegen waren, maar je weet heel goed dat dit een non-argument is: de referendumwet staat pas een aanvraag toe als een wetsvoorstel is aangenomen. Eerder was het niet mogelijk voor de bevolking om in te grijpen.

Dit als tich keer uitgelegd, verschillende mensen hebben nee gestemd. Maar waarom is niet duidelijk en om hier iets mee te doen is gewoon lastig. Sommigen ging het om een aantal dingen (militaire samenwerking etc.) nu wordt er iets in opgenomen wat dat wegneemt. Anderen hebben tegen gestemd om weer andere redenen sommgen zelfs om de relatie met de EU te verpesten of voor de lolz (daar hebben wij zelfs een van gehad). Daarnaast is de campagne vanuit geenpeil ook niet duidelijk geweest sommigen zeiden dat het om een stem tegen de EU ging en niet het verdrag.

En van deze puinhoop moet de regering iets weten te bakken.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

klaw schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:25:
Dit als tich keer uitgelegd, verschillende mensen hebben nee gestemd. Maar waarom is niet duidelijk en om hier iets mee te doen is gewoon lastig. Sommigen ging het om een aantal dingen (militaire samenwerking etc.) nu wordt er iets in opgenomen wat dat wegneemt. Anderen hebben tegen gestemd om weer andere redenen sommgen zelfs om de relatie met de EU te verpesten of voor de lolz (daar hebben wij zelfs een van gehad). Daarnaast is de campagne vanuit geenpeil ook niet duidelijk geweest sommigen zeiden dat het om een stem tegen de EU ging en niet het verdrag.

En van deze puinhoop moet de regering iets weten te bakken.
Iedereen zit maar te gissen en te onderzoeken wat een nee-stemmer of ja-stemmer eigenlijk had bedoelt.
Dus het komt er gewoon op neer dat er weer een referenda gehouden moet worden waarop deze verschillende vragen door de burger beantwoord kunnen worden.
Alleen op deze manier kom je erachter.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaw schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:25:
[...]

Er worden dingen in het verdrag gezet wat (sommige) nee stemmers hun zorgen wegneemt. Dat is ook respecteren.
Die mening deel ik niet. Het is gewoon een maniertje om de eigen zin door te drijven. Nee = Nee. De optie 'misschien met enkele aanpassingen' heb ik namelijk niet gezien op het formulier.
[...]

Rutte houd zich ook aan de regels.
Dat is aantoonbaar niet waar. Zo snel mogelijk is niet dusdanig rekbaar dat het 100, 200 of nu al zelfs meer dagen duurt. Zo is die tekst in de referendumwet nooit bedoeld. Eindeloos herhalen dat Rutte zich aan de regels houd maakt het nog geen waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat is er onduidelijk aan "raadgevend"? De regering mag zijn gat afvegen met de referendum-uitkomst, en overtreed dan nog steeds geen regels.

Alleen wordt de derriere er viezer van. De enige reden dat Rutte het niet doet, is politiek.

Iedereen negeert continu raadgeving, over roken, vet, suiker, alcohol, en dat is dan nog goede raad ipv onderbuikgerommel. Waarom moet daar dan wel onvoorwaardelijk naar worden geluisterd?

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 05-11-2016 19:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 17:16

Dido

heforshe

Maar welk signaal dan?

Dat een meerderheid van de kiezers "het beu is"? En zo ja, wat heeft dat dan te maken met het verdrag of wat Rutte daarmee doet?

Of ging het dan wel om het verdrag? Is het een signaal dat een meerderheid van de kiezers tegen de wet is om het verdrag goed te keuren? Ik weiger te geloven dat de meerderheid van de nee-stemmers zich daadwerkelijk realiseerde dat ze stemden over een Nederlandse wet, en niet over een internationaal verdrag.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:43:
Wat is er onduidelijk aan "raadgevend"? De regering mag zijn gat afvegen met de referendum-uitkomst, en overtreed dan nog steeds geen regels.
Wat is er onduidelijk aan "zo snel mogelijk"? De regering mag zijn gat ermee afvegen, maar moet die beslissing wel zo snel mogelijk nemen. Dat doen ze niet, omdat het ruggengraatloze hielenlikkers zijn die bang zijn gelyncht te worden of een toekomstig baantje op het spel zetten.

Als Rutte na een week je had gezegd, heel leuk dat referendum maar het interesseert mij geen drol, wij gaan lekker ons ding dien en ratificeren dan was dat beter geweest dan deze belachelijke vertoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:34:
[...]

Die mening deel ik niet. Het is gewoon een maniertje om de eigen zin door te drijven. Nee = Nee. De optie 'misschien met enkele aanpassingen' heb ik namelijk niet gezien op het formulier.
Moet dan maar het hele verdrag van tafel en tot in het einde der dagen nooit meer toenadering gezocht worden met Oekraïne?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

alexbl69 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 00:04:
[...]

Daarmee erken je dus dat Nederland niks meer zelf mag beslissen. We zijn geen groot Europees land, en hebben ons dus ten allen tijde bij een meerderheid in Europa *) neer te leggen? Ook al zijn onze burgers tegen?

*) Die 'meerderheid' in Europa bestaat steevast uit een select groepje in Brussel, gelegitimeerd door politici die een aan hun geschonken mandaat vertalen als zijnde dat 'het volk' van hun land achter door hun genomen besluiten in Brussel staan. Maar telkens als er ergens een referendum wordt gehouden is het weer gedonder in de glazen. Ergens moet dat toch wringen :?
Nee, daarmee erken ik dat als je in het voorwerk je punten naar voren hebt gebracht je niet je keutel in moet trekken. Zeker niet op basis van een groepje mensen die kwaad zijn om van alles behalve de betreffende wet die ter sprake staat.

Ik ken het systeem een beetje van binnen uit en Nederland heeft op heel veel vlakken inbreng en een grote stem in de wetgeving en verdragen.

Veel groter dan je op onze inwoneraantal zou vermoeden. Maar als we ieder plan de grond in trappen op het eind (om verkeerde redenen) gaat die goodwill die we in de EU hebben als voortrekkers ter gronde.

Dat zal een deel van de NEE stemmers als muziek in de oren klinken, maar zonder EU regelgeving zullen we een significant grotere overheid moeten oprichten en zullen we onze handelstaat vaarwel moeten zeggen omdat wij dan gewoon aan de kant worden gezet door de wereld spelers die de handel dan via Hamburg en Antwerpen zullen laten verlopen.

Maar hé kunnen we wel zeggen dat Nee Nee is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leo1010 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:49:
[...]

Moet dan maar het hele verdrag van tafel en tot in het einde der dagen nooit meer toenadering gezocht worden met Oekraïne?
Overdrijven is ook een kunst. Zodra het land stabiel is, de levensstandaard wat hoger en de corruptie behoorlijk gedaald. Dan kan er eens gekeken worden of het de moeite waard is om weer eens met elkaar om de tafel te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:48:
Wat is er onduidelijk aan "zo snel mogelijk"?
Alles. Het is een inspanningsverplichting zonder deadline. Perfect geformuleerd.
Als Rutte na een week je had gezegd, heel leuk dat referendum maar het interesseert mij geen drol, wij gaan lekker ons ding dien en ratificeren dan was dat beter geweest dan deze belachelijke vertoning.
Dat was beter geweest, daar zijn we het over eens. De attention span van het publiek is zo kort dat het alweer vergeten zou zijn, en hoogstens zou het onderwerp als een koortslip van tijd tot tijd terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:08:
[...]

Overdrijven is ook een kunst. Zodra het land stabiel is, de levensstandaard wat hoger en de corruptie behoorlijk gedaald. Dan kan er eens gekeken worden of het de moeite waard is om weer eens met elkaar om de tafel te zitten.
Dan neem ik aan dat je een referendum gaat organiseren tegen het associatieverdrag met Georgië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zijn we nog baas in eigen land, wie trekt er echt aan de touwtjes?
Ik pak deze er even uit, omdat ik dat heel, heel veel terug zie komen als argument tot tegenstemmen of sowieso als argument tegen de EU. Maar wat ik graag uitgelegd zou zien, is wat dat eigen land is, wie daar aanspraak op maakt om welke redenen, en waarom de beschrijving van land zoals die vandaag in elkaar steekt meer valide is dan die we hiervoor hebben gehad. Wie had het recht de 7 provincien samen te voegen? Wie had het recht de republiek in een koninkrijk om te zetten, en waarom neemt de koning niet alle beslissingen?

Waarom hebben mensen nog steeds de oerdrang om zich te identificeren op arbitraire gronden met groepen, waar groeperen ooit diende als overlevingsmechanisme. En als we dan als groep veiliger zijn, waarom kan die groep niet groter worden en is er de reflex wel af te zetten tegen een Europa, maar niet tegen het net zo absurde idee van de verzameling provincien die wij Nederland noemen.

Ik ben toch bang dat hoe kleiner de wereld van het individu, hoe kleiner de acceptabele groep is die dat individu kan overzien. En de politiek is daar trouwens zelf ook debet aan: die wijzen net zo graag naar de EU als er iets is waar een zondebok voor nodig is. Als het individu dan geen zin heeft zichzelf te informeren en te verdiepen, dan is dit een logisch gevolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Barrycade schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:50:
Nee, daarmee erken ik dat als je in het voorwerk je punten naar voren hebt gebracht je niet je keutel in moet trekken. Zeker niet op basis van een groepje mensen die kwaad zijn om van alles behalve de betreffende wet die ter sprake staat.

Ik ken het systeem een beetje van binnen uit en Nederland heeft op heel veel vlakken inbreng en een grote stem in de wetgeving en verdragen.

Veel groter dan je op onze inwoneraantal zou vermoeden. Maar als we ieder plan de grond in trappen op het eind (om verkeerde redenen) gaat die goodwill die we in de EU hebben als voortrekkers ter gronde.

Dat zal een deel van de NEE stemmers als muziek in de oren klinken, maar zonder EU regelgeving zullen we een significant grotere overheid moeten oprichten en zullen we onze handelstaat vaarwel moeten zeggen omdat wij dan gewoon aan de kant worden gezet door de wereld spelers die de handel dan via Hamburg en Antwerpen zullen laten verlopen.

Maar hé kunnen we wel zeggen dat Nee Nee is....
Wanneer stoppen we nu eens met al die doemverhalen: bedrijven vertrekken echt niet naar Antwerpen of Hamburg als wij een beter aanbod hebben buiten de EU of zonder verdrag met Oekraïne.

Juncker wordt al zenuwachtig van het pro-actief afspraken maken met bedrijven:
http://m.telegraaf.nl/art...ie-moet-wachten-op-brexit

Er is decennia lang geprobeerd om de EU te hervormen maar zelfs iets triviaals als het verhuiscircus bestaat nog steeds. Wat we doen met ons 'Nee' is een spaak steken in het wiel van de voortdenderende Brussel. Juncker moet zich beseffen dat de bevolking niet verder wil op deze doodlopende weg van een steeds verder uitbreidende unie.

Al die mensen die zeggen 'We weten niet wat de nee stemmer wil, dus we kunnen er niets mee...' zegt eigenlijk 'Vertel hoe we er toch een ja van kunnen maken...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:37:
Wanneer stoppen we nu eens met al die doemverhalen
Begin eens met zelf het goede voorbeeld te geven ipv drek als dit te dumpen:
hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:16:
We staan aan de vooravond van dramatische ontwikkelingen: als de islamitische staat valt zullen duizenden geharde jihadististen terugkeren naar Europa en daar hun ideologische strijd voorzetten. Onze westerse open samenlevingen zullen nog verder radicaliseren en splijten, de zwakke leiders kunnen geen weerwoord bieden met alle gevolgen van dien:
Minder naar Geertje luisteren is een goed begin. En iets kritischer zijn wat je leest, je bent nu een speeltje voor Russische propaganda websites.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 05-11-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leo1010 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:54:
[...]

Dan neem ik aan dat je een referendum gaat organiseren tegen het associatieverdrag met Georgië?
Ik ga helemaal niets organiseren wat met politiek te maken heeft of daarin anticiperen. Het is na dit referendum wel duidelijk dat Den Haag toch wel zijn ding doet en daarbij lak heeft aan de Nederlandse bevolking. Uitzondering zou zijn als het afscheiding betreft van mij landsdeel van Den Haag / Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
61% van de kiezers heeft 'Nee' gezegd, hoeveel duidelijker wil je het signaal hebben?
Tja, ik weet niet wellicht waartegen ze hun nee bedoeld hebben?

Of moet ik het echt 100% letterlijk opvatten en dan dus interpreteren dat NL nooit maar ook echt nooit (ook niet over 10.000 jaar) meer handel mag drijven met Oekraine?
Als ik een Oekrainer op een NL-markt spullen zie verkopen moet ik dan direct de politie bellen? Want er wordt handel gedreven met een Oekrainer.

Of gaat het echt letterlijk om enkel dit letterlijke verdrag, oftewel als er 1 zinnetje veranderd wordt hebben we een ander verdrag.

Ik zou zeggen maak jij maar eens duidelijk waar je op elk punt van het verdrag staat, dan hebben we duidelijk wat 1 nee-stemmer wenst.
Lachwekkend...
Er zijn in het verleden zat manieren geweest om zonder de referendumwet in te grijpen. Heck, dit was de eerste toepassing van de referendumwet.
En het hele circus is niet gestart door de bevolking, want die gaf er nog steeds geen ene mallemoer om. Het hele circus is gestart vanuit Geenstijl. En vanuit Geenstijl was het ook meesterlijk om de referendumwet te pakken, want dan kon er nooit een echte uitslag uit komen.

Komisch om te zien hoe snel mensen selectief dingen vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:34:
[...]

[...]

Dat is aantoonbaar niet waar. Zo snel mogelijk is niet dusdanig rekbaar dat het 100, 200 of nu al zelfs meer dagen duurt. Zo is die tekst in de referendumwet nooit bedoeld. Eindeloos herhalen dat Rutte zich aan de regels houd maakt het nog geen waarheid.
Ik heb wel meer opties niet gezien, als nee want artikel 10 moet eruit. Etc. De regering moet namelijk... wacht dit heb ik al eerde gedaan;
''Dit als tich keer uitgelegd, verschillende mensen hebben nee gestemd. Maar waarom is niet duidelijk en om hier iets mee te doen is gewoon lastig. Sommigen ging het om een aantal dingen (militaire samenwerking etc.) nu wordt er iets in opgenomen wat dat wegneemt. Anderen hebben tegen gestemd om weer andere redenen sommgen zelfs om de relatie met de EU te verpesten of voor de lolz (daar hebben wij zelfs een van gehad). Daarnaast is de campagne vanuit geenpeil ook niet duidelijk geweest sommigen zeiden dat het om een stem tegen de EU ging en niet het verdrag.

En van deze puinhoop moet de regering iets weten te bakken. ''

- mezelf

Niet waar? Aantoonbaar? lol...
De referendumwet is denk ik ook niet bedoeld om dit soort ingewikkelde stukken te beoordelen. Zullen we dan het er door drukken en klaar? En hoe denk je dat "zo snel mogelijk" duurt? Het is een verdrag tussen 29 landen, dan duurt zoiets eventjes. Maar daarnaast is het een wet tot het aannemen afgewezen, het verdrag technisch gezien zelf niet. Je kunt het blijven herhalen maar dat maakt het nog niet waar. Baudet heeft geprobeerd om dit via de rechter te doen dat lukte ook niet.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:08:
[...]

En waarom zouden we moeten wachten totdat Oekraïne het zelf doet? Waarom zouden wij niet een beetje solidariteit kunnen tonen en hun een handje helpen. Het heeft ook gewerkt bij andere landen waarom hier niet?
En wat zou de reden zijn om te wachten. Waarom zouden we moeten wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gambieter schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:42:
Begin eens met zelf het goede voorbeeld te geven ipv drek als dit te dumpen:
Als je de link gelezen had dan had je gezien dat de CIA dit zegt, maar ach wat weten die nou...

https://www.rtlnieuws.nl/...de-nederlandse-jihadisten
http://www.telegraph.co.u...generation-long-struggle/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

klaw schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:50:
[...]
Niet waar? Aantoonbaar? lol...
Het is idd vrij lachwekkend om te zien hoe spastisch ze in Den Haag met de wet omgaan.
De referendumwet is denk ik ook niet bedoeld om dit soort ingewikkelde stukken te beoordelen.
Het is vooraf getoetst. En geschikt bevonden om ene referendum over te houden.
En waarom zouden we moeten wachten totdat Oekraïne het zelf doet? Waarom zouden wij niet een beetje solidariteit kunnen tonen en hun een handje helpen. Het heeft ook gewerkt bij andere landen waarom hier niet?
En wat zou de reden zijn om te wachten. Waarom zouden we moeten wachten?
Omdat we niet nog een bodemloze put willen hebben waar miljarden in verdwijnen. Omdat de EU/Nederland geen liefdadigheidsinstelling is. Omdat wij een neutrale relatie met Rusland willen. En zo nog een tiental redenen.

Maar ook dat alles was geen vraag van het referendum.

'Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?'

De meerderheid was tegen, en het waarom maakt geen zak uit, evengoed maakt het voor helemaal niets uit. We kunnen slechts afgaan op de droge feiten en dat is ja met een percentage erachter en nee met een percentage erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Uhm dit is het Oekraïne referendum topic niet het ISIS topic...
Of ben jij een van de personen die vind dat we problemen één voor één moeten aanpakken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
defiant schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:02:
Weinig nieuws, maar wel weer een bevestiging dat de meeste referendums uitlopen op stemming tegen het kabinet en het daadwerkelijke onderwerp mensen veel minder interesseert.
Dat is niet zo vreemd: je kan alleen een referendum tegen een beslissing van het kabinet afdwingen.
Als het kabinet zelf een referendum zou houden, bijvoorbeeld over de 10 grootste pijnpunten waar ons land momenteel mee te maken heeft (even uit de losse pols: ons EU-lidmaatschap, onze EU-nettoafdracht, illegale migratie, geld aan Griekenland, ontwikkelingshulp, defensie, zorg, uitbreiding van de EU, wellicht een aparte vraag over Oekraine en Turkije, en zo nog een aantal), kan het kabinet daar heel goed uitkomen. Maar dat doen ze niet, dus blijft inderdaad over dat het volk het niet met het kabinet eens is. En i.p.v. zichzelf dat aan te trekken doen ze nu alsof het volk daar fout mee zit.
Niemand gaat een referendum aanvragen over iets waar hij tevreden over is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
klaw schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:14:
Uhm dit is het Oekraïne referendum topic niet het ISIS topic...
Of ben jij een van de personen die vind dat we problemen één voor één moeten aanpakken?
Iemand anders haalde een quote van mij uit een ander topic erbij en daar reageerde ik slechts op.

Maar er is wel een verband: in plaats van de confrontatie zoeken met Rusland over Oekraïne zouden we ook met Rusland kunnen samenwerken om gezamenlijk IS in Syrië aan te pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:19

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:30:
Waarom hebben mensen nog steeds de oerdrang om zich te identificeren op arbitraire gronden met groepen, waar groeperen ooit diende als overlevingsmechanisme.
Je zegt het eigenlijk zelf al, de mens is van nature een tribaal wezen. Die eigenschappen zijn niet opeens verdwenen omdat we in een hele andere wereld leven dan voor de (moderne) beschaving. En het zijn niet zozeer de grenzen die dit bepalen, maar de normen en waarden die zich vaak volgens die zelfde grenzen voltrekken.

Veel van de problemen komen dan ook voort uit de miskenning van dat gegeven, de samenleving zou imho daarom een stuk beter functioneren als we basaal menselijk gedrag zouden begrijpen. Problematisch is dan ook dat de elite net zo goed gevangen zit in hun eigen tribale bubble. Degenen die vaak zeggen dat de wereld hun thuis is, zeggen dat alleen omdat de globale elite qua normen en waarden redelijk gelijkwaardig zijn. De elite in andere landen sluit zich zelf ook in een zekere mate af van lokale normen en waarden die barrières zouden kunnen vormen, kijk bijvoorbeeld naar het extreme verschil tussen de elite en bevolking in sommige golfstaten. Of dichter bij huis, de meesten hoogopgeleiden in Nederland willen niets weten van de onderklasse en zoeken toch vooral elkaar op.

Zeker zodra de wereld en/of persoonlijke situatie onzeker wordt is er een nog sterkere drang tot het richten tot de eigen groep. Aangezien dit menselijk gedrag is kunnen we er maar beter rekening mee houden, hoe vervelend dat ook kan zijn. De mens blijft een mens.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gomez12 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:07:
[...]

Aha, dus 1 politicus moet aan 17 miljoen mensen toelichting geven over alles wat ze doen, wat de inhoud is en waarom?
Hoe zie je dat voor je, 24 uur per dag politici in je huis hebben rondlopen die vertellen wat ze vandaag doen (niets behalve toelichting geven over het toelichting geven)
De debatten zijn op tv, de notulen zijn bijna altijd inzichtelijk.

Het werkt simpelweg veel efficienter als de politici gewoon hun werk doen, dat openbaar is en door iedereen ingezien kan worden en ernaast de media nog erover kan berichten als die het relevant vinden.
Exact zoals het nu werkt.

[...]

nee, natuurlijk niet, en dat weet je zelf ook wel als je zo gaat overdrijven. ;)
verder zou je even kunnen trachten om buiten je eigen kader te denken, dan zul je zien dat lang niet iedereen de capaciteiten bezit om een debat goed te kunnen volgen, of notulen, partijprogramma's, de eurocrisis, het beleid van de ecb, noem het allemaal maar op.

daarom is het uitleggen van belangrijke en ingrijpende zaken omtrent beleidsvorming voor politici een serieuze verantwoordelijkheid, welke ze nu niet nemen.

v.w.b. de duidelijke signalen; met alle respect, maar als je dat poneert heb je gewoon niet opgelet de laatste jaren. zelfs verschillende -zowel nationale, als internationale- politici hebben meerdere malen aangegeven wat het onderliggende probleem is. hetzelfde geldt voor de wetenschap, ook daar is die constatering uit verschillende hoeken gekomen. dat probleem heet, heel erg gesimplificeerd: "de kloof".

en wat is er in nederland (waar het hier om gaat, althans voor ons) gedaan om dat probleem aan te pakken? er is een ondoordachte referendumwet aangenomen, waarmee men dacht dat het probleem opgelost zou worden.

maar wat ik al eerder zei, zolang politici juist die confrontatie niet aan durven gaan, verandert er niets. blijven deze discussies voortbestaan, etc etc. en komen we uiteindelijk niet verder, waar helemaal niemand iets aan heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De wereld is gewoon met een snelle vaart te ingewikkeld te worden voor een grote groep mensen.

De onderwerpen zijn gewoon niet makkelijk en onoverzichtelijk.

Dus zie hier de aantrekkingskracht van partijen met 1 (hoofd) thema. Liefst 1 die lekker vanuit het gevoel kan worden aangevlogen en niet vanuit ratio. Lekker duidelijk en overzichtelijk gewoon.

GeenStijl heeft het referendum een hint van een duidelijke keuze gegeven, voor of tegen Europa, kabinet de overheid de crisis, MH17 onder het motto nu is jullie kans!

Dus er zijn veel mensen opgelucht naar de stembus gegaan die dat nooit deden omdat ze niet wisten waarvoor ze stemden en het nu wel dachten te weten.

Dus alles wat nu volgt, zal nooit goed zijn. Want al die nee stemmers zien hun (verkeerde) interpretaties over het referendum nooit ingewilligd. En zien hun hoop op zwart/witte keuzes en beslissingen vervlogen.

Ik kijk al met angst en beven uit naar volgende verkiezingen. Ik voorzie grote momenten voor de partij van de dieren en de PVV.

En die gaan er een zooitje van maken omdat regeren niet kan als je je maar verdiept hebt in 1 onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Goeie morgen :P
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:14:
[...]

Het is idd vrij lachwekkend om te zien hoe spastisch ze in Den Haag met de wet omgaan.

[...]

Het is vooraf getoetst. En geschikt bevonden om ene referendum over te houden.

[...]

Omdat we niet nog een bodemloze put willen hebben waar miljarden in verdwijnen. Omdat de EU/Nederland geen liefdadigheidsinstelling is. Omdat wij een neutrale relatie met Rusland willen. En zo nog een tiental redenen.

Maar ook dat alles was geen vraag van het referendum.

'Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?'

De meerderheid was tegen, en het waarom maakt geen zak uit, evengoed maakt het voor helemaal niets uit. We kunnen slechts afgaan op de droge feiten en dat is ja met een percentage erachter en nee met een percentage erachter.
Je kunt het noemen als je wilt, maar het mag wel. Maar

:F Lees het stukje nog eens en waar ik op reageerde? Snap je het nu?

Welleens van het marshall plan gehoord? De VS geeft (west) Europa geld zodat die op hun beurt hun economie kan opbouwen en weer Amerikaanse auto's etc. kan kopen.
De EU doet hetzelfde er gaat een beetje van ons geld naar andere landen en een meervoud komt terug in de vorm van export.
En toch vraag ik maar even welke tien redenen heb je dan nog meer om geen verdrag te sluiten.

De vraag van het referendum was of je voor of tegen was dus lijkt mij het niet meer dan logisch dat er dan ook daadwerkelijk een reden is dat je tegen stemt?

En de regering probeert dus een groep nee stemmers tegemoet te komen met de aanpassingen. En waarom men tegen maakt nogal uit. Bij politiek sluit je compromissen hier ook. Je kunt dan wel steeds roepen dat het hele verdrag weg moet maar zoiets is natuurlijk te makkelijk.
Als een dakpan van je dak kapot gaat vervang je hem gewoon ipv je huis af te breken en opnieuw te bouwen.
RemcoDelft schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:15:
[...]

Dat is niet zo vreemd: je kan alleen een referendum tegen een beslissing van het kabinet afdwingen.
Als het kabinet zelf een referendum zou houden, bijvoorbeeld over de 10 grootste pijnpunten waar ons land momenteel mee te maken heeft (even uit de losse pols: ons EU-lidmaatschap, onze EU-nettoafdracht, illegale migratie, geld aan Griekenland, ontwikkelingshulp, defensie, zorg, uitbreiding van de EU, wellicht een aparte vraag over Oekraine en Turkije, en zo nog een aantal), kan het kabinet daar heel goed uitkomen. Maar dat doen ze niet, dus blijft inderdaad over dat het volk het niet met het kabinet eens is. En i.p.v. zichzelf dat aan te trekken doen ze nu alsof het volk daar fout mee zit.
Niemand gaat een referendum aanvragen over iets waar hij tevreden over is.
En dan stemt eeng rote groep nog steeds op basis van wat ze van het kabinet vinden. Zie brexit; daarbij was er een student die voor de brexit stemde omdat de studie kosten flink werden verhoogd. En hij was niet alleen die groep is best wel aanzienlijk geweest. De meeste dingen die je noemt zou het onzinnig zijn om een referendum aan te vragen. Of ze zijn niet aan de orde ofEn waarom zou iemand die gok nemen om een referenda te hebben over EU lidmaatschap. Cameron dacht het wel even te winnen maar dat is in zijn gezicht opgeblazen...
Barrycade schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:40:
Ik kijk al met angst en beven uit naar volgende verkiezingen. Ik voorzie grote momenten voor de partij van de dieren en de PVV.

En die gaan er een zooitje van maken omdat regeren niet kan als je je maar verdiept hebt in 1 onderwerp.
Proest verdiept de pvv zich ergens in? hahaha
Maar als de PVV ons toch uit de EU werkt, heb ik een plan B liggen, ik kan een Pools paspoort krijgen en kan dan weer overal in de EU terecht... :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
De wereld is gewoon met een snelle vaart te ingewikkeld te worden voor een grote groep mensen.

De onderwerpen zijn gewoon niet makkelijk en onoverzichtelijk.

Dus zie hier de aantrekkingskracht van partijen met 1 (hoofd) thema. Liefst 1 die lekker vanuit het gevoel kan worden aangevlogen en niet vanuit ratio. Lekker duidelijk en overzichtelijk gewoon.

GeenStijl heeft het referendum een hint van een duidelijke keuze gegeven, voor of tegen Europa, kabinet de overheid de crisis, MH17 onder het motto nu is jullie kans!

Dus er zijn veel mensen opgelucht naar de stembus gegaan die dat nooit deden omdat ze niet wisten waarvoor ze stemden en het nu wel dachten te weten.

Dus alles wat nu volgt, zal nooit goed zijn. Want al die nee stemmers zien hun (verkeerde) interpretaties over het referendum nooit ingewilligd. En zien hun hoop op zwart/witte keuzes en beslissingen vervlogen.

Je blijft maar de 'Nee' stemmer onderschatten, de grootste fout van de gevestigde orde wereldwijd:

Natuurlijk zijn er verhoudingsgewijs meer laagopgeleiden in deze groep, dat komt omdat zij ook de hardste klappen van de globalisering krijgen. Het echte 'gevaar' voor de elite is echter de steeds grotere groep hoogopgeleiden die zich aansluit bij dit protest. Mensen die wel geïnformeerd zijn en weten hoe ze het systeem moeten 'gebruiken' in hun eigen voordeel.

Denk je echt dat GeenPeil zo succesvol had kunnen zijn als het gedragen werd door alleen maar Tokkies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

ik onderschat de nee stemmers niet. Je ziet wat er van hun inbreng kan komen.

Maar heb er wel een bepaald beeld bij, maar dat is puur op de reaguurders bij Geenstijl over dit onderwerp gebaseerd.

Maar een paar slimme mannen hebben op het juiste moment deze groep aangesproken en kunnen mobiliseren. En dat is best wel zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 06 november 2016 @ 08:54:
... Het echte 'gevaar' voor de elite is echter de steeds grotere groep hoogopgeleiden die zich aansluit bij dit protest. Mensen die wel geïnformeerd zijn en weten hoe ze het systeem moeten 'gebruiken' in hun eigen voordeel. ...
Het is wel heel jammer, en misschien ook een beetje vreemd, dat die mensen dat dan niet wat eerder hebben gedaan. Dan was het protest misschien nieteens nodig geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 06-11-2016 10:22 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
begintmeta schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:21:
[...]

Het is wel heel jammer, en misschien ook een beetje vreemd, dat die mensen dat dan niet wat eerder hebben gedaan. Dan was het protest misschien nieteens nodig geweest.
Niet rot bedoeld, maar onder welke steen heb jij de afgelopen 15 jaar geleefd? Ben je het referendum uit 2005 vergeten, Fortuyn, Wilders, Occupy, verbroken verkiezingsbeloftes, etc. Wat had de bevolking de afgelopen 15 jaar nog meer kunnen doen om duidelijk te maken dat we een fundamenteel andere kant op moesten?

De overgrote meerderheid stemt niet op Wilders omdat ze het zo'n geweldige vent vinden maar om iets duidelijk te maken. Als dan Rutte in 2012 de suggestie wekt dat hij de boodschap begrepen heeft (geen geld naar Griekenland, minder Europa, geen Turkije, hard richting radicale islam) dan wordt hij gelijk de grootste. Als hij dan het tegendeel doet voelen deze kiezers zich terecht verraden.

Dat is de kern van het probleem: alles heeft de afgelopen 15 jaar in het teken gestaan van het ontwijken van het werkelijke probleem. De burger 'wil' helemaal geen steeds groter anoniemer neoliberaal Europa waar economische groei belangrijker is dan de menselijke maat. De burger begrijpt niet waarom iets simpels als Zwarte Piet moet veranderen omdat een kleine groep 'zeurpieten' loopt te schreeuwen. De burger begrijpt maar al te goed dat we moeten tekenen bij het kruisje als Juncker en Merkel dat willen...

Steeds is gekeken hoe men het 'Nee' kon veranderen in 'Ja, bijna hetzelfde'. De Europese grondwet kreeg een andere naam en de vlag/volkslied werd geschrapt, daarmee suggererend dat men 'geluisterd had naar de Nee stem'. Snap je niet dat zoiets nog meer woede en frustratie opwekt dan gewoon zeggen "Sorry we doen het toch"?

Precies wat je nu ook weer ziet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is dan toch jammer dat de 'Mensen die wel geïnformeerd zijn en weten hoe ze het systeem moeten 'gebruiken' in hun eigen voordeel' die je noemt kennelijk zo lang zo ineffectief bezig zijn geweest? En hoe effectief is nu eigenlijk waar ze nu mee bezig zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
begintmeta schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:25:
[...]

Het is dan toch jammer dat de 'Mensen die wel geïnformeerd zijn en weten hoe ze het systeem moeten 'gebruiken' in hun eigen voordeel' die je noemt kennelijk zo lang zo ineffectief bezig zijn geweest? En hoe effectief is nu eigenlijk waar ze nu mee bezig zijn?
De eerste persoon die deze burger een stem gaf werd door de gevestigde orde en media gedemoniseerd (minderwaardig mens, wapperen met het CD programma), we weten hoe dat afliep. Als je nu Wouter Bos bij Pauw bijna lyrisch over Fortuyn hoort praten dan kan je toch concluderen dat toen al men doodsbang moet zijn geweest.

De proteststem is de afgelopen 15 jaar vaak genoeg gebruikt, elke keer weer andere partijen en personen maar de rode lijn is dat 'grote' partijen kleiner en kleiner worden. In de peiling van vandaag hebben VVD, CDA, D66 en PvdA samen nog maar 69 zetels (27+17+15+10), 20 jaar geleden waren deze samen goed voor 80% van de stemmen. Is dat signaal niet helder genoeg?

Als burger heb je verder niet zoveel mogelijkheden (we zijn het er allemaal over eens zijn dat het democratisch en geweldloos moet zijn). Welke andere manieren waren er voor deze referendumwet? Vertel het maar...

Nu deze wet er is is het gelijk 'raak': het complete demasqué van al die mooipraterij, nu wordt men gedwongen om kleur te bekennen en dat schuiven ze nu al meer dan 200 dagen voor zich uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:46:

De overgrote meerderheid stemt niet op Wilders omdat ze het zo'n geweldige vent vinden maar om iets duidelijk te maken. Als dan Rutte in 2012 de suggestie wekt dat hij de boodschap begrepen heeft (geen geld naar Griekenland, minder Europa, geen Turkije, hard richting radicale islam) dan wordt hij gelijk de grootste. Als hij dan het tegendeel doet voelen deze kiezers zich terecht verraden.
Waar haal je vandaan dat de mensen op wilders stemmen om iets duidelijk te maken? Of is dat je eigen mening geprojecteerd op een groep?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
begintmeta schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:25:
[...]
Het heeft niks met ineffectiviteit te maken, maar simpelweg met zelfbescherming. Elke econoom of anderszins 'ingevoerde' die kritiek had op de euro of het 'Europese project' lag er direct uit zodra hij of zij duidelijk maakte geen onvoorwaardelijke 'believer' te zijn.

Zelfs een gerenommeerd econoom als Sylvester Eijffinger, die toen de beslissing tot invoering van de euro werd genomen politiek adviseur was en tezamen met zijn collega's heeft gezegd dat dit nooit zou gaan werken, heeft toegegeven dat hij in de periode daarna zijn mond maar heeft gehouden.

Ik ben zelf altijd kritisch geweest op de EU, en dan met name de euro. Maar met die instelling werd je tot voor een paar jaar toch vooral neergezet als populist en nationalist. Hoe feitelijk mijn bezwaren ook altijd waren en zijn.

Pas de laatste jaren komt er gelukkig een kentering. Steeds meer mensen durven gelukkig kritisch te zijn op Europa. Maar hoe hoger men in de boom zit, hoe moeilijker dat nog steeds is. Men komt dan namelijk steeds dichter bij partijen die wel degelijk enorm profiteren van Europa en de euro. Van zeer machtige politici tot de grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alexbl69 schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:13:
Hoe feitelijk mijn bezwaren ook altijd waren en zijn.
Je wint zo de prijs voor zelfoverschatting van het decennium. Objectief, feitelijk, het zijn geen woorden die passen. Al zou de EU wereldvrede regelen, climate change oplossen en kanker genezen, dan nog zou je tegen zijn. Ga jezelf nou niet voordoen als objectief.

Wees svp tenminste eerlijk over waar je staat. Anders is het even geloofwaardig als Trump die claimt een feminist te zijn of Farage die claimt objectief te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 06-11-2016 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Interessant artikel in deze context:

Van Maats hand verscheen recent een interessant boek: De Particratie. Daarin hekelt hij de 'verstrekkende' macht van de politieke partijen. Die hebben volgens hem het contact met de kiezer verloren. ,,Als je carrière wilt maken in de politiek moet je niet naar de burger luisteren, maar naar je partij."

Zowel Maat als Waling weten: Nederlandse kiezers steunen in grote meerderheid de democratie. Maar slechts een klein deel is tevreden met hoe het huidige systeem functioneert. ,,De veranderingen zullen vanuit de partijen moeten komen'', denkt Arnout Maat. Dat wordt nog een hele dobber. Als hij in de kroeg praat met zijn voormalige partijgenoten van D66 krijgt hij bijval. ,,Maar dat is off the record. En op fluistertoon.''

http://www.ad.nl/nieuws/j...en-niet-bij-ons~a7b225fc/

[ Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 06-11-2016 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
alexbl69 schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:13:
[...]

Zelfs een gerenommeerd econoom als Sylvester Eijffinger, die toen de beslissing tot invoering van de euro werd genomen politiek adviseur was en tezamen met zijn collega's heeft gezegd dat dit nooit zou gaan werken, heeft toegegeven dat hij in de periode daarna zijn mond maar heeft gehouden.
Bron?

2001 - voor één monetaire unie
2014 - Kritisch op PVV rapport dat beweert dat uit de Euro stappen Nederland veel op kan leveren
2016 - Tegen uit de Euro stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 17:16

Dido

heforshe

hoevenpe schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:20:
Maar er is wel een verband: in plaats van de confrontatie zoeken met Rusland over Oekraïne zouden we ook met Rusland kunnen samenwerken om gezamenlijk IS in Syrië aan te pakken...
Natuurlijk, net als we met IS zouden kunnen gaan samenwerken. Het kan, maar of je het moet willoen is een tweede. Je stelt voor te gaan samenwerken met een land dat zelf de belofte heeft geschonden om de soevereiniteit van Oekraine te beschermen. Het is eerder voorgekomen dat westerse landen dachten dat samenwerking met een dictator prima kon, ook als viel hij zijn buurlanden binnen - zolang hij maar beloofde dat hij daar zou stoppen.

Ja, maar we werken ook samen met andere dictatoriale regimes. Klopt, en dat zouden we m.i. ook niet moten doen. Dat is geen reden om nog een paar andere anti-democratische dictators als Putin en Assad op ons vriendenlijstje te zetten. Dan liever samenwerken met de slachtoffers van die dictators.

Dat is een redelijk treffende beschrijving. Vandaar dat ook niemand weet welk signaal er nou is afgegeven, behalve "wij zijn niet tevreden". Het ging n ieder geval niet over Oekraine, aldus de organisator van het referendum (en dat zij hij al vooraf!).
hoevenpe schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:46:
De overgrote meerderheid stemt niet op Wilders omdat ze het zo'n geweldige vent vinden maar om iets duidelijk te maken.
Maar kennelijk zijn ze niet bij machte om dat iets over het voetlicht te brengen.

Het is toch volslagen absurd om een willekeurige verkiezing of referendum aan te grijpen om je punt over iets te maken, en dan te denken dat er naar dat iets geluiterd gaat worden?

Als je voor Wilders stemt, betekent dat dat je zegt dat hij de beste leider voor het land zou zijn. Als je er iets anders mee bedoelt, gebruik je dus het verkeerde gereedschap om de klus te klaren.

Als ik wil dat mijn lokal esupermarkt op zondag open gaat, kan ik lokaal kiezen voor een partij die tegen de zondagssluiting is. Mischien werkt dat, misschien niet.
Ik kan ook tegen het Oekraineverdrag stemmen, op Wilders stemmen of demonstratief op het binnenhof gaan zitten schijten, maar dat geeft allemaal niet het signaal af dat ik wil dat mijn supermarkt op zondag open gaat.

Als ik wil dat Europa minder invloed op mijn leven krijgt, als ik wil dat er iets gebeurt aan de vluchtelingencrisis, of zelfs als ik bang ben voor moslims en minder Marokkanen wil, dan is tegen het Oekraineverdrag stemmen even nuttig als op het binnenhof schijten voor lokale zondagsopening.

Maar ik geef wel een signaal af 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Barrycade schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:35:

Maar heb er wel een bepaald beeld bij, maar dat is puur op de reaguurders bij Geenstijl over dit onderwerp gebaseerd.

Maar een paar slimme mannen hebben op het juiste moment deze groep aangesproken en kunnen mobiliseren. En dat is best wel zorgwekkend.
alweer een valse voorstelling van zaken.

je moet kijken naar de oorzaak, niet het gevolg. dat is confronterend voor de betrokken politici, maar als ze dat niet doen zullen ze enkel "meer contact met de burger verliezen", "zal de afstand tussen burger en politiek enkel vergroten", "groeit de kloof", noem het zoals je wilt.

het is uiterst vervelend om elke keer te moeten lezen dat mensen enkel naar gevolgen kijken, daarmee het onderliggend probleem negerend. dat is natuurlijk op de langere termijn, waarvan we nu al op verschillende vlakken de gevolgen zien, uiterst schadelijk voor de samenleving.

kijk naar het verenigd koninkrijk, de verenigde staten, duitsland, frankrijk, nederland, ga zo maar door. een dergelijke polarisatie tussen burgers onderling en burger & politiek is iets wat we niet zo makkelijk naast ons neer zouden moeten leggen, en we zouden er veel serieuzer mee om moeten gaan.

dat begint bij politici die eens goed in de spiegel kijken alvorens ze verder gaan in hun pogingen tot het handhaven van een status quo.

met een post zoals bovenstaand vergroot je polarisatie alleen maar, vermoed ik. gebruik op zijn minst een wat andere toonzetting. :)
Dido schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:32:
[...]

Het is toch volslagen absurd om een willekeurige verkiezing of referendum aan te grijpen om je punt over iets te maken, en dan te denken dat er naar dat iets geluiterd gaat worden?
deze er ook even uitgepikt. :P

ik denk dat het voor veel mensen voelt als een soort laatste strohalm waar ze nog een vorm van (of illusie van) controle denken te kunnen uitoefenen. gezien de laatste 15/20 jaar kun je ze dat niet kwalijk nemen.

er werd natuurlijk al niet echt geluisterd naar de burgers. let op: luisteren (goed luisteren) is wat anders dan gehoorzamen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door dawg op 06-11-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69

Vanaf 20m30 (kan helaas niet linken met begintijdstip).

Weet niet of je dit ooit gezien hebt. Is wel uit 2012 maar nog steeds heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dawg schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:20:
[...]

ik denk dat het voor veel mensen voelt als een soort laatste strohalm waar ze nog een vorm van (of illusie van) controle denken te kunnen uitoefenen. gezien de laatste 15/20 jaar kun je ze dat niet kwalijk nemen.
Hoezo niet? Wie heeft bij de vorige verkiezingen zo duidelijk de verdeling tussen PvdA en VVD geregeld? Dat waren wij, de kiezers, toch?
er werd natuurlijk al niet echt geluisterd naar de burgers. let op: luisteren (goed luisteren) is wat anders dan gehoorzamen. ;)
Ik weet niet precies waarom je vindt dat er niet geluisterd wordt naar burgers. Er zullen vast een hoop voorbeelden te bedenken zijn waarbij de overheid iets doet waarvan je denkt "dat had ik nou niet gedaan" maar het kan helaas niet zo zijn dat het kabinet allemaal beslissingen neemt waar iedereen van houdt. Dus wat je ook doet als kabinet; er is altijd een groep mensen die zegt "zie je, er wordt niet naar ons geluisterd" terwijl de politiek alleen maar doet wat ze daadwerkelijk kunnen doen.

En dan is het bij zo'n uitslag als die van dit referendum helemaal een puzzel. Wat moet Rutte nou doen van het volk precies? De kiesdrempel is ook maar net gehaald; het is een minderheid van het volk die in de eerste plaats gestemd heeft, na op te zijn geroepen van van die figuren als Jan Roos en iets GeenStijl om maar zoveel mogelijk te schoppen tegen Den Haag, maar echt informeren over het verdrag en bij de inhoud blijven, ho maar. Daar zijn we als volk echt mee geholpen... schreef hij tamelijk sarcastisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cyphax schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:29:
[...]

En dan is het bij zo'n uitslag als die van dit referendum helemaal een puzzel. Wat moet Rutte nou doen van het volk precies? De kiesdrempel is ook maar net gehaald; het is een minderheid van het volk die in de eerste plaats gestemd heeft
Dat is en blijft een oneigenlijk argument. Er is nota bene een minimum opkomstpercentage afgesproken, iets wat hoogst ongebruikelijk is in de Nederlandse politiek (is er niet voor verkiezingen). Al meer dan 20 jaar is het opkomstpercentage voor de verkiezingen van het Europees Parlement niet boven de 40% gekomen, in 1999 was het zelfs maar 30%. Als dat al geen indicatie is dat de mensen helemaal niks met europa hebben, dan weet ik het ook niet. Maar nooit iemand die ook maar heeft gesuggereerd de verkiezingen dan maar ongeldig te laten verklaren.

En het is geen puzzel. Wat moet Rutte? Rutte moest zich voor het referendum twee dingen afvragen: het is een raadgevend referendum, dus volg ik de uitslag of volg ik de uitslag niet. Hij heeft er toen (net zoals de overgrote meerderheid van de politiek) publiekelijk voor gekozen om de uitslag te respecteren.
Nu is het referendum geweest en is het opeens een probleem? Ja, het is een probleem omdat er een ander resultaat uit kwam dan hij verwacht had (wat imho naïef is, dit had je kunnen zien aankomen), maar als je een sterke rug hebt dan blijf je bij je woord en draai je er niet omheen door maar te blijven roepen dat het lastig is en dat je in overleg wil treden met de tegenstanders en dat je een amendement wil laten toevoegen, en, en, en.
Hij had voor het referendum (en wat mij betreft nu nog!) ook kunnen zeggen dat het slechts een raadgevend referendum is en dat hij, als minister-president van dit land, uitmaakt wat hij met de uitslag van het referendum doet. Maar dat heeft hij niet gezegd en dat durft hij nu ook niet te zeggen. Wat dat betreft is Rutte echt een slappe zak.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maasluip schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:53:
Wat dat betreft is Rutte echt een slappe zak.
Een politieke lafaard inderdaad. Ja, het was een referendum waar alleen Wilders en andere populisten voordeel uit kunnen halen, maar door direct besluitvaardigheid te tonen zouden de meeste kiezers het allang weer vergeten zijn, en overgegaan zijn tot de orde van de dag. Nu blijft het dooretteren, zachte heelmeesters en zo.

En als dat betekent dat de PVV meer stemmen haalt, so be it. Het volk krijgt de regering die het verdient, en degenen die er het hardste voor stemmen zullen er zelf het hardste onder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
[...]

Dat is en blijft een oneigenlijk argument. Er is nota bene een minimum opkomstpercentage afgesproken, iets wat hoogst ongebruikelijk is in de Nederlandse politiek (is er niet voor verkiezingen). Al meer dan 20 jaar is het opkomstpercentage voor de verkiezingen van het Europees Parlement niet boven de 40% gekomen, in 1999 was het zelfs maar 30%. Als dat al geen indicatie is dat de mensen helemaal niks met europa hebben, dan weet ik het ook niet. Maar nooit iemand die ook maar heeft gesuggereerd de verkiezingen dan maar ongeldig te laten verklaren.

En het is geen puzzel. Wat moet Rutte? Rutte moest zich voor het referendum twee dingen afvragen: het is een raadgevend referendum, dus volg ik de uitslag of volg ik de uitslag niet. Hij heeft er toen (net zoals de overgrote meerderheid van de politiek) publiekelijk voor gekozen om de uitslag te respecteren.
Nu is het referendum geweest en is het opeens een probleem? Ja, het is een probleem omdat er een ander resultaat uit kwam dan hij verwacht had (wat imho naïef is, dit had je kunnen zien aankomen), maar als je een sterke rug hebt dan blijf je bij je woord en draai je er niet omheen door maar te blijven roepen dat het lastig is en dat je in overleg wil treden met de tegenstanders en dat je een amendement wil laten toevoegen, en, en, en.
Hij had voor het referendum (en wat mij betreft nu nog!) ook kunnen zeggen dat het slechts een raadgevend referendum is en dat hij, als minister-president van dit land, uitmaakt wat hij met de uitslag van het referendum doet. Maar dat heeft hij niet gezegd en dat durft hij nu ook niet te zeggen. Wat dat betreft is Rutte echt een slappe zak.
&
gambieter schreef op maandag 07 november 2016 @ 10:58:
[...]

Een politieke lafaard inderdaad. Ja, het was een referendum waar alleen Wilders en andere populisten voordeel uit kunnen halen, maar door direct besluitvaardigheid te tonen zouden de meeste kiezers het allang weer vergeten zijn, en overgegaan zijn tot de orde van de dag. Nu blijft het dooretteren, zachte heelmeesters en zo.

En als dat betekent dat de PVV meer stemmen haalt, so be it. Het volk krijgt de regering die het verdient, en degenen die er het hardste voor stemmen zullen er zelf het hardste onder lijden.
Leuk dat hij dit had moeten doen, maar hij heeft wel een meerderheid in eerste en tweede kamer nodig. Dus moet hij andere partijen overtuigen om mee te doen. Hij heeft om die partijen erbij te krijgen de aanpassingen gedaan en die kosten nu eenmaal tijd. Als hij het er gewoon doorheen had geduwd samen met de PVDA dan was het waarschijnlijk in de eerste kamer gestrand omdat die zich als tweede tweedekamer gedraagt... En de PVDA staat en stond al niet te florizant in de peilingen dus zou deze partij misschien ook liever wat aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
klaw schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:01:
Leuk dat hij dit had moeten doen, maar hij heeft wel een meerderheid in eerste en tweede kamer nodig. Dus moet hij andere partijen overtuigen om mee te doen. Hij heeft om die partijen erbij te krijgen de aanpassingen gedaan en die kosten nu eenmaal tijd. Als hij het er gewoon doorheen had geduwd samen met de PVDA dan was het waarschijnlijk in de eerste kamer gestrand omdat die zich als tweede tweedekamer gedraagt... En de PVDA staat en stond al niet te florizant in de peilingen dus zou deze partij misschien ook liever wat aanpassen.
Dan was het dus in de eerste kamer een 'Nee' geworden in plaats van een 'Ja', nou en?
In beide gevallen was het onze nationale democratie geweest die een beslissing had genomen.

Nu al meer dan 200(!) dagen de hete aardappel voor je uitschuiven werkt alleen maar averechts: hoe dichter bij de verkiezingen hoe destructiever deze politieke vacuümbom wordt voor partijen als PvdA, VVD, CDA en D66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
hoevenpe schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:08:
[...]

Dan was het dus in de eerste kamer een 'Nee' geworden in plaats van een 'Ja', nou en?
In beide gevallen was het onze nationale democratie geweest die een beslissing had genomen.

Nu al meer dan 200(!) dagen de hete aardappel voor je uitschuiven werkt alleen maar averechts: hoe dichter bij de verkiezingen hoe destructiever deze politieke vacuümbom wordt voor partijen als PvdA, VVD, CDA en D66.
Uhm als Rutte het er probeert door te krijgen en het strand bij de eerste kamer is het niet gelukt? Hij probeert het (names het landsbelang) erdoor te krijgen en dan moet je genoeg mensen hebben en dat kost gewoon tijd. Dit is niet vooruit schuiven dit is politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
klaw schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:22:
Uhm als Rutte het er probeert door te krijgen en het strand bij de eerste kamer is het niet gelukt? Hij probeert het (names het landsbelang) erdoor te krijgen en dan moet je genoeg mensen hebben en dat kost gewoon tijd. Dit is niet vooruit schuiven dit is politiek.
Het is het grote geopolitieke belang van Juncker en Merkel, niet het nationale landsbelang...
Dat is nu toch wel duidelijk mag ik hopen? (even los of je voor of tegen bent)

Wees eerlijk, zeg dat het 'Ja' MOET worden ongeacht wat mensen verder vinden.
Dat is hoe het zit...

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 07-11-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Ik denk dat Rutte zwart op wit een toezegging voor een baantje in Brussel waar het grote graaien kan beginnen wilt hebben alvorens zn handtekening gewoon te zetten.

Hij weet zelf ook heus wel dat ie daar met de komende verkiezingen absoluut NIET weg mee gaat komen.

:{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
gambieter schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 13:06:

[...]

De laatste zin uit dat artikel geeft de kansloosheid goed aan. Alsof Australie of Canada op die mensen zit te wachten, ze hebben die landen niets te bieden.
Ligt er aan welke mensen. Zelf hou ik het ook de in de gate aangezien ik mij steeds minder thuis voel hier (nederland,europa).

En Azie/Nieuw Zeeland staan wel hoog op mijn lijstje. Gelukkig kan ik wel alle kanten op, want IT'er. Maar ik ben het met je eens, voor het overgrote deel is dat niet zo makkelijk. Een HBO communicatie diploma zal wat minder deuren openen elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
hoevenpe schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:24:
[...]

Het is het grote geopolitieke belang van Juncker en Merkel, niet het nationale landsbelang...

Wees eerlijk, zeg dat het 'Ja' MOET worden ongeacht wat mensen verder vinden.
Dat is hoe het zit...
Even los van Oekraïne zelf; Het is hier al eerder langsgekomen, Nederland heeft meer invloed op de EU en besluitvorming dan je denkt Het gaat ons flink wat politiek krediet en goodwil kosten als dit wordt tegengehouden.
Daarnaast hebben we zelf ook belang dat OekraÏne (de beoogde) positieve gevolgen van dit verdrag ondervind.

Ik heb al voordat het referendum dit verdrag er wat mij betreft meteen doorkon. Dit referendum is vooral een voorbeeld hoe je niet een referendum moet houden.
vosss schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:25:
Ik denk dat Rutte zwart op wit een toezegging voor een baantje in Brussel waar het grote graaien kan beginnen wilt hebben alvorens zn handtekening gewoon te zetten.

Hij weet zelf ook heus wel dat ie daar met de komende verkiezingen absoluut NIET weg mee gaat komen.

Ietjse minder speculatie mag ook wel. Daarnaast hebben we er weinig van gezien (vooralsnog) in Ruttes VVD peilingen;
http://www.ipsos-nederlan...r/barometer-van-deze-week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
hoevenpe schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:24:
[...]
Nee, ik vind het (ook) in ons nationale landsbelang [is dat niet dubbelop trouwens?] dat we het EU-UA associateverdrag moeten ratificeren. Het is ook voor onze internationale positie gunstiger en los daarvan we kunnen er flink geld aan verdienen, vooral op iets langere termijn.

Jij kan wel dogmatisch blijven roepen dat het verdrag niet in Nederlands belang is maar dat maakt het nog niet waar.

Nog even los dat ik het kortzichtig vind als we alleen onze mening en keuze bepalen op basis of iets in ons nationale belang is. We zijn burger van Nederland zeker en ik ben daar trots op, maar ik voel me net zo goed burger van Europa en ook van de hele wereld en dat belang van ons allen vind ik net zo zwaar wegen. Om een hele oude cabaretgroep te citeren: "Stem je enkel voor jezelf of stem je voor ons allemaal?" Voor mij is het het laatste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Barrycade schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:35:

Wat is zorgwekkend, dat er blijkbaar een hele grote groep mensen in Nederland ontevreden zijn hoe de politiek heden den dagen functioneert? Of dat er blijkbaar een grote groep mensen gebruik maken van wettelijk gestelde mogelijkheden om de politiek kenbaar te maken hoe zij denken of hun functioneren?

Want daar gaat iedereen nu steeds aan voorbij. Stomme aktie van geenstijl, onderbuik gevoelens, populisten, te complex etc. Maar niemand die eens zegt. Hmm misschien moeten we eens kijken waarom er zoveel onvrede is. Als er zoveel mensen die mening delen, wellicht moeten we dan reflecteren waarom we die onvrede gecreeerd hebben?

Maar nee, dat lijkt wel niet mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Ik stel toch ook niet voor om de uitslag ongeldig te laten verklaren? Ik kan er alleen geen conclusie uit trekken, behalve dan dat ik zeker weet dat niet iedereen die stemming heeft gedaan op basis van de inhoud, maar wel op basis van angst.
En het is geen puzzel. Wat moet Rutte? Rutte moest zich voor het referendum twee dingen afvragen: het is een raadgevend referendum, dus volg ik de uitslag of volg ik de uitslag niet.
Of hij het één doet of het ander hangt af van een aantal factoren, die bij jou misschien anders zijn dan bij mij of bij Rutte, maar hij kan het niet meer goed doen. Dat lijkt mij wel een lastige afweging.
Hij heeft er toen (net zoals de overgrote meerderheid van de politiek) publiekelijk voor gekozen om de uitslag te respecteren.
Had ie dat niet gedaan, dan was ie weet-ik-hoe-vaak weggezet als verrader. :P
Tja, ik begrijp dat je dat vindt, maar ik hou wel in m'n achterhoofd dat hij er helemaal niet om heeft gevraagd. Dat referendum is hem ook maar opgedrongen. Maargoed, ik heb het al eens eerder geschreven; hij had wmb moeten zeggen "wij als overheid moeten dit soort dingen regelen, dat kan je van het volk dat zich er niet in heeft verdiept niet zomaar vragen".
muffstuff schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:44:
[...]

Wat is zorgwekkend, dat er blijkbaar een hele grote groep mensen in Nederland ontevreden zijn hoe de politiek heden den dagen functioneert? Of dat er blijkbaar een grote groep mensen gebruik maken van wettelijk gestelde mogelijkheden om de politiek kenbaar te maken hoe zij denken of hun functioneren?

Want daar gaat iedereen nu steeds aan voorbij. Stomme aktie van geenstijl, onderbuik gevoelens, populisten, te complex etc. Maar niemand die eens zegt. Hmm misschien moeten we eens kijken waarom er zoveel onvrede is. Als er zoveel mensen die mening delen, wellicht moeten we dan reflecteren waarom we die onvrede gecreeerd hebben?

Ja, ga eens op zoek naar het antwoord op die vraag. Ik hou m'n lachen nu al in. Ik zie het helemaal voor me, de gemiddelde stemgerechtigde die haarscherp uitlegt wat er mis is met het associatieverdrag met Oekraïne (ik kan het ook niet hoor). :P
We hebben het allemaal zwaar gehad, er is veel van onze sociale zekerheid wegbezuinigd en dat voelen heel veel mensen in hun portemonnee. Maarja, dat vind ik geen excuus om elk middel te gebruiken om terug te schoppen. Het heeft niks met Oekraïne te maken, maar de regering wil het dus ik stem tegen. Om een signaal af te geven.
Doe dat signaal gewoon bij de verkiezingen straks, stem gewoon niet meer op de VVD ofzo, als je ontevreden bent.
Mensen moeten steeds meer zelf doen, maar dat lijkt ze ook de wil te geven om meer zelf te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 07-11-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vosss schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:25:

Dan is hij inderdaad weg, hij wil nu niet de beslissing nemen want dan klapt het kabinet wellicht. Het moet tot de verkiezingen uitgesteld worden zodat zijn volgende baan zeker gesteld is.

Athans ik zie geen ander argument dan dit voor dit uitstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
muffstuff schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:44:
[...]

Die onvrede van nu is niet groter dan die in het verleden (van jaren '50 tot nu), sterker nog, ik vermoed zelfs dat die minder is. Het verschil alleen is dat door internet, en helemaal sinds het massale gebruik van sociale media die onvrede zich makkelijker bundelt en daardoor een spreekbuis vindt. In het verleden zat die onvrede veel meer geisoleerd en trol alleen in extreme gevallen veel aandacht (de beroemde massale krakersrellen bijvoorbeeld). Ook vergeten we makkelijk onvrede uit het verleden of romantiseren die zelfs.

Je kan het mijn inziens vergelijken met de werking van vaccinatie. Als er maar voldoende mensen gevaccinneerd zijn dan lopen ook de niet gevaccineerden geen gevaar omdat ze voldoende omringd zijn door wel gevaccineerden. Als ze daar echter doorheen breken door grotere gemeenschappen te vormen dan kan een ziekte doorbreken. Analoog voor onvrede - als men elkaar moeilijk kan vinden (omdat men de weg niet kent of omdat men moeite er voor moet doen) dan blijft het vaak bij geroezemeos en dooft het weer snel. Nu met de makkelijke toegang tot gelijkgestemden via sociale media en organisaties die daar op inspelen (Geen Stijl e.d.) krijgen de mensen met onvrede momentum en hebben dus meer impact dan in het verleden. Het zijn er daardoor echter niet structureel meer - hoogstens dat er een aanwakkeringseffect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
muffstuff schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:48:
Dan is hij inderdaad weg, hij wil nu niet de beslissing nemen want dan klapt het kabinet wellicht. Het moet tot de verkiezingen uitgesteld worden zodat zijn volgende baan zeker gesteld is.

Athans ik zie geen ander argument dan dit voor dit uitstellen?
Ik geloof echt niet dat Rutte dit doet om een baantje te krijgen binnen de EU of er zelf financieel beter van te worden, al die mensen die denken dat politici graaiers zijn slaan de plank wat mij betreft behoorlijk mis. Er zijn weinig mensen in het bedrijfsleven die met Rutte zouden willen ruilen, zowel qua primaire en secundaire voorwaarden als qua 'gezeik' wat men over zich heen krijgt.

In die zin heb ik zelfs medelijden met Rutte: hij wordt gemangeld tussen zijn eigen gevoel en uitspraken, de naderende verkiezingen, opdrachten van hogerhand (Juncker, Merkel), een steeds bozer wordende bevolking, andere opportunistische partijen die hem laten bungelen, etc. etc.

Hij kan dit nooit goed doen: hij wil misschien wel dit verdrag opofferen maar hij 'mag' het niet van hogerhand zelfs als hem dat de verkiezingen gaat kosten...
arsimo schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:36:
Nog even los dat ik het kortzichtig vind als we alleen onze mening en keuze bepalen op basis of iets in ons nationale belang is. We zijn burger van Nederland zeker en ik ben daar trots op, maar ik voel me net zo goed burger van Europa en ook van de hele wereld en dat belang van ons allen vind ik net zo zwaar wegen. Om een hele oude cabaretgroep te citeren: "Stem je enkel voor jezelf of stem je voor ons allemaal?" Voor mij is het het laatste.
Ik ben Nederlander en ik voel mij verwant met mensen in andere landen met vergelijkbare cultuur, normen en waarden. In die zin heb ik veel meer met Duitsland en België dan met Roemenië of Oekraïne. Waarom zou ik me verbonden moeten voelen met de hele wereld, in hoeverre is globalisering en machtspolitiek 'goed' voor de mensen in die landen zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Cyphax schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:45:

Ja, ga eens op zoek naar het antwoord op die vraag. Ik hou m'n lachen nu al in. Ik zie het helemaal voor me, de gemiddelde stemgerechtigde die haarscherp uitlegt wat er mis is met het associatieverdrag met Oekraïne (ik kan het ook niet hoor). :P
We hebben het allemaal zwaar gehad, er is veel van onze sociale zekerheid wegbezuinigd en dat voelen heel veel mensen in hun portemonnee. Maarja, dat vind ik geen excuus om elk middel te gebruiken om terug te schoppen. Het heeft niks met Oekraïne te maken, maar de regering wil het dus ik stem tegen. Om een signaal af te geven.
Doe dat signaal gewoon bij de verkiezingen straks, stem gewoon niet meer op de VVD ofzo, als je ontevreden bent.
Mensen moeten steeds meer zelf doen, maar dat lijkt ze ook de wil te geven om meer zelf te vinden.
Mag ik dan even lachen "Doe dat signaal gewoon bij de verkiezingen straks, stem gewoon niet meer op de VVD ofzo, als je ontevreden bent. " Want ik ben inmiddels al het stadium voorbij om te denken dat we daar dan nog invloed hebben. Naar mijn mening komt de onvrede voort uit het feit dat we enerzijds al jaren incompetente politici op belangrijke posities hebben (rutte, wiebes, vd steur, hennis) zonder dat men de consequenties moet ervaren als ze het verkloten. Los van het feit dat die mensen in het bedrijfsleven er al lang uit geflikkerd waren wegen niet functioneren. En dat er steeds meer het idee heerst dat onze nationale belangen compleet ondergeschikt aan EU belangen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 07-11-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
hoevenpe schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:00:
[...]
Ik ben Nederlander en ik voel mij verwant met mensen in andere landen met vergelijkbare cultuur, normen en waarden. In die zin heb ik veel meer met Duitsland en België dan met Roemenië of Oekraïne. Waarom zou ik me verbonden moeten voelen met de hele wereld, in hoeverre is globalisering en machtspolitiek 'goed' voor de mensen in die landen zelf?
Tja, misschien heb ik een wat breder georienteerde blik op de wereld en voel ik bredere verwantschap? Mogelijk dankzij mijn ouders die me al 40 jaar geleden als kind mij zo goed als heel Europa lieten zien en ik daar de wijken en dorpjes inging om met de plaatselijk jeugd te gaan voetballen en met handen en voeten met ze te communiceren? (met als meest bijzondere ervaring op 11-jarige leeftijd met mijn ouders en zusje in de jaren 70 met de caravan 3 weken door de USSR te trekken - gewoon om zelf te zien hoe het daar was? Niet best overigens, maar dat terzijde).

Waarom ik globalisering een goed idee vind heb ik al eerder uitgelegd. En juist vind ik het boeiend en in ieders belang om goede banden aan te halen met volkeren die wat verder weg dan onze naaste buren staan. Daar voorkomen we oorlogen en ellende mee en worden we - op termijn - uiteindelijk ook allemaal welvarender van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
muffstuff schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:00:
[...]

Mag ik dan even lachen "Doe dat signaal gewoon bij de verkiezingen straks, stem gewoon niet meer op de VVD ofzo, als je ontevreden bent. " Want ik ben inmiddels al het stadium voorbij om te denken dat we daar dan nog invloed hebben. Naar mijn mening komt de onvrede voort uit het feit dat we enerzijds al jaren incompetente politici op belangrijke posities hebben (rutte, wiebes, vd steur, hennis) zonder dat men de consequenties moet ervaren als ze het verkloten.
En waarom voelt men die consequenties niet? Heeft dat dan helemaal niets te maken met je (ons) stemgedrag?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
muffstuff schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:00:
[...]

Mag ik dan even lachen "Doe dat signaal gewoon bij de verkiezingen straks, stem gewoon niet meer op de VVD ofzo, als je ontevreden bent. " Want ik ben inmiddels al het stadium voorbij om te denken dat we daar dan nog invloed hebben
Oh? Why? :)
Je moet nou lachen om mijn oproep om onze democratie op de juiste manier te benutten. :P Lullig. :P
Naar mijn mening komt de onvrede voort uit het feit dat we enerzijds al jaren incompetente politici op belangrijke posities hebben (rutte, wiebes, vd steur, hennis) zonder dat men de consequenties moet ervaren als ze het verkloten.
Dat is een nadeel van het systeem, en ook ik erger me aan sommige politici waardoor er partijen zijn die naar mijn stem kunnen fluiten, zelfs los van het partijprogramma.

Maargoed, zelfs dan heb je geen garantie vooraf welke partij welke ministers gaan aanleveren. Misschien komt de volgende minister van justitie wel bij de PVV vandaan. :)
Ze noemen democratie ook weleens de minste slechte vorm van regeren.
Los van het feit dat die mensen in het bedrijfsleven er al lang uit geflikkerd waren wegen niet functioneren. En dat er steeds meer het idee heerst dat onze nationale belangen compleet ondergeschikt aan EU belangen zijn.
Hangt af van de context denk ik. Maar wat je nu als nadeel benoemt is inherent aansamenwerken. Wil je echt alle samenwerking met andere landen stopzetten zodat je alles maar helemaal in eigen hand kan houden? Want je kunt niet samenwerken en dan toch alles voor iedereen bepalen. Samenwerken = samen water bij de wijn doen.
Isolerende regeringen zijn bijvoorbeeld die van Putin en Erdogan; dat lijkt mij echt helemaal niks. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 07-11-2016 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
muffstuff schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:34:
[...]

Ligt er aan welke mensen. Zelf hou ik het ook de in de gate aangezien ik mij steeds minder thuis voel hier (nederland,europa).

En Azie/Nieuw Zeeland staan wel hoog op mijn lijstje. Gelukkig kan ik wel alle kanten op, want IT'er. Maar ik ben het met je eens, voor het overgrote deel is dat niet zo makkelijk. Een HBO communicatie diploma zal wat minder deuren openen elders.
Ik waarschuw je maar even, daar heb je geen unie en heb je veel meer dat landen dingen doen wat de bevolking eigenlijk niet wil. Maar doen het toch. Waarom? Geopolitiek. Zo danst Australië altijd naar de pijpen van de VS. En bij de landen die dichter bij China liggen is het niet veel beter...

Pagina: 1 ... 41 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/

Het bespreken van de referendumwet kan hier:

De referendumwet, wat moet er veranderen?