Gomez12 schreef op zondag 17 april 2016 @ 16:27:
[...]
Ehm, wellicht dat dat redenen voor jou waren om ja of nee te stemmen. Maar zeggen dat het blijkbaar ook voor anderen zo zou zijn is dus al de hele stroman.
[...]
En wederom enkel maar focussen op de stroman, alsof het hele verdrag nergens anders over ging...
Nee stemmen betekent een nee tegen ALLE in het verdrag opgenomen bepalingen. (Daarom was het onderwerp ook niet geschikt voor een referendum (maar dat maakte de initiatiefnemers niets uit)). Zowel de ja- als nee-stemmers werden gedwongen tot een
volledige afwijzing of een volledige ondersteuning van het associatieverdrag.
Om die reden is er geen sprake van een stroman. Het is zoals ik al zei, een
aspect van het verdrag en een belangrijke, omdat ook de voorstanders, met name politici, die morele ondergrond vaak noemden als argument.
Je moet niet gaan doen alsof in al deze dozijnen pagina's we alleen maar gepraat hebben over de morele zaken rond het verdrag. Hebben we niet genoeg gepraat over de nep-argumenten van nee over toetreding en de fantoom miljarden die naar .ua zouden gaan, etc?
In die zin zou ik ook boos kunnen worden dat de nee-stemmers de discussie hebben gemanipuleerd, naar zich toe hebben getrokken en vervormd zodat ja-stemmers daarop aldoor moesten antwoorden met de feiten en zo de inhoud van het verdrag voor velen onbekend bleef.
Er is eindeloos gepraat over allerlei zaken, maar als je nee stemde ben je toch wel eventjes verantwoordelijk voor de VOLLEDIGE afwijzing van het verdrag en je kunt niet gaan cherry picken waar je wel of nee tegen stemde. Als je wel voor homorechten bent en dierenwelzijn, dan heb je jezelf in de voet geschoten.
En dat is zuur, want het referendum was er natuurlijk om tegen de EU te rellen (en de Nederlandse politiek voor schut te zetten).
En daarom was er mijn vraag. De nee-stemmer was hartstikke blij dat ie eens de kans kreeg om zijn anti-EU sentiment te laten blijken. Rücksichtslos werd er nee-gestemd door deze gefocuste groep stemmers.
Maar hoe ga je uitleggen aan een homoseksueel die in Oekraïne hoopte op een Nederlands 'ja' dat zijn rechten en de verankering daarvan in de wet, de koers die via het associatieverdrag gezet werd wat betreft de waarden van de EU (dus gelijke rechten voor homo's die bijvoorbeeld geen bloed mogen geven) op een lager pitje komt te staan?
Ik snap dat dit pijnlijke vragen zijn, maar ik houd iedereen die nee-stemde mede verantwoordelijk voor ALLES waar ze nee tegen stemden. Geen cherry picking, je NEE was ook een nee tegen onze morele, empathische verantwoordelijkheid richting een ander volk dat nota bene in onze richting wil veranderen!
Ik zie dat Gomez 123 schreef: "
Heb je wel enig idee hoeveel complexiteit er in deze simpel gestelde vragen zit als je ze serieus zou willen stellen.
Want of je vraagt naar simpele droomvoorbeelden."
Dus wat gebeurt hier nu? Ik stel een vraag, dat wordt een stroman genoemd en een beroep op moraal wordt weggezet als 'zielig'. Vervolgens vraagt klaw de concrete vraag 'hoe nu verder?' En dan kom jij met het bovenstaande
Wat je lijkt te zeggen is dat je niet kunt antwoorden omdat het te moeilijk is. Maar als dat zo is, waarom stemde je dan wel tegen? Blijkt hier niet uit dat dit verdrag ongeschikt was als onderwerp van een referendum?
Je schrijft: "
Sorry, maar dat soort stukken maak ik even niet op een zondagmiddag." Maar stemmen deed je wel even, op een Woensdag - vul maar in, morgen, middag, avond en het koste je nauwelijks moeite.
M.a.w., je hebt kritiek op mij, op klaw, op de EU maar oplossingen en antwoorden heb je niet want dat is te moeilijk en klaw en ik zijn gemeen omdat wij eigenlijk zouden moeten snappen dat het onredelijk is om jou naar oplossingen te vragen.
Vervolgens zeg je dat je het gedrag te beperkt vind: "
Waarom zou ik genoegen nemen met de beperkte dingen die in het verdrag staan als ik het veel groter kan dromen, steunen de ja-stemmers dan mijn droom niet en willen ze enkel maar deeltjes aanpakken?"
En dan verwijt men mij een stroman... Een raar verwijt dit want het is precies omgekeerd evenredig aan het feit dat jij alles wat ook goed is in het verdrag ook weggestemd is, alle begin die met zaken gemaakt werd heb neergesabeld in een houw. In feite geef je mij gelijk als ik zeg dat het een alles of niets stem was! Mar je verschuilt je achter een schijnargument want ik geloof niet dat je dit ook meent, dat het verdrag niet ver genoeg ging.
@Bananenplant: "
Ik vind dit een vorm van op neokoloniale wijze een ander je waarden opdringen. Wordt het conservatieve deel van de bevolking daarin bijvoorbeeld wel gekend?
Serieus? Een meerderheid van rond de 75% was voor dit verdrag in dat land. Als je dat vergelijkt met de twee derde van een opkomst van ongeveer 30% zegt dat nogal wat.
Kijk als je hotwords gebruikt zoals 'neokolonialisme' gebruik ze dan wel goed. Wij dringen .ua niets op, zij willen zelf! Onzin kretologie...
Wat je opmerking over de EU betreft: dit referendum ging over het associatieverdrag, niet over het huishouden van de EU. De nee-stemmers lijken aldoor de doelpalen te willen verschuiven.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat als er iemand voor jou deur wordt aangereden, die zich naar jou deur sleept voor hulp, je hem niet op je bank legt omdat je nog niet hebt gedweild en als je hem over je vieze vloer sleept, zijn wonden misschien geïnfecteerd raken.
[
Voor 33% gewijzigd door
Verwijderd op 18-04-2016 13:45
. Reden: Taalvautsen en toevoeging opmerkingen ]