tweakerdennis schreef op donderdag 07 april 2016 @ 15:40:
[...]
En dat nog minder procent voor het verdrag is. Je reden dat de nee-stemmers gemotiveerd waren is vreemd, want de ja-stemmers zijn ook gewoon komen opdagen. De overige 65% die niet heeft gestemd heeft blijkbaar geen interesse en laat het stemmen over aan anderen.
En uiteindelijk is een referendum net als een verkiezing representatief voor de grote groep. Althans, alle kamer zetels zijn elk jaar in gebruik en het is niet zo dat 60% van de stoelen aan niemand wordt toegewezen, omdat 60% van de stemgerechtigden niet hebben gestemd.
Al met al kan je één simpele conclusie trekken: het grootste deel van de stemmers is tegen het verdrag.
Je hebt de statische data niet om die conclusies te staven.
Volgens mij ga je wel voorbij aan wat cruciale informatie. Je weet niet dat minder mensen voor het verdrag zijn, net zo min als ik dat ik weet dat er meer mensen voor het verdrag zijn. Die data is niet beschikbaar.
Ik noemde duidelijk een minimum, omdat die te berekenen is. Jij concludeert hard dat het aantal mensen voor per definitie lager is. Die conclusie kun je niet trekken, omdat, niet realistisch, maar theoretisch mogelijk: alle niet-stemmers voor zouden kunnen zijn.
Daarom was mijn conclusie wel juist: We weten dat in ieder geval ruim 19% van de stemgerechtigden tegen is. Dat is namelijk wat de stembilljetten vertellen. Ik hoop dat je ziet dat je conclusies niet kloppen, en wat het verschil met mijn conclusie was.
Ik stel dus niet dat ik denk dat maar 19% tegen was. Ik stel alleen maar het minimum. Het minimum voorstemmer is 13% van de stemgerechtigden. (Van 68% van de stemgerechtigden weten we het niet.)
Ik ga alleen nu uitleggen waarom de uitslag niet lineair te extrapoleren is naar de volledige stemgerechtigden groep, onder de rest van je bericht.
Mijn conclusies;
- een verkiezingsuitslag wordt als representatief voor het hele land beschouwd
- het grootste gedeelte van Nederland is tegen het verdrag
- de overheid krijgt vanuit het volk het advies het verdrag niet te accepteren
- het 'onafhankelijke nieuws' geeft aan dat de president van Oekraïne zich niks aantrekt van de uitkomst
Ik Ben benieuwd naar wat de overheid gaat doen om het volk tevreden te maken of dat ze voor de onvrede gaan omdat ze nog steeds achter hun beleid/keuzes staan. Mocht dit verdrag het beste zijn voor Nederland, dan mag ik toch wel aannemen dat ze het er gewoon doorheen rammen ook al zet dat de toekomst van hun eigen politieke bestaan op het spel v

Ik denk dat je niet kunt stellen dat het een representatieve uitslag is voor wat de hele kiesgerechtigde bevolking vindt. Ik zal even uitleggen waarom:
Dit verdrag is reeds door onze Kamers gegaan en men heeft besloten dat men voor het verdrag was. Daar was niet iedereen het mee eens en een deel van het NEE-kamp sprong in de bres. Handtekeningen opgehaald en volgens de wet een rechtmatig referendum geeist.
Wat belangrijk is: Als je voor bent is er geen noodzaak om te stemmen, omdat:
- misschien de kiesdrempel niet gehaald zou worden.
- Het besluit voor al genomen was en je niets wilt wijzigen
- De uitslag niet gevolgd hoeft te worden.
- je tactisch niet stemt om moedwillig te proberen onder de kiesdrempel te blijven (wat gewerkt zou hebben als het hele JA-kamp thuis was gebleven.)
Als je tegen bent, heb je maar 1 kans om het besluit terug te draaien:
- Je zult MOETEN stemmen, omdat je weet dat er anders niets verandert, terwijl je dat wel wilt.
Het Nee-kamp moest actie ondernemen, het JA-kamp niet per se. Het NEE-kamp moet een verandering forceren, het JA-kamp niet.
Natuurlijk is er in beide kampen een groep die het weinig interesseert en niet op komt draven. Maar je schets de situatie dat die groep in beide kampen net zo groot is en er niets wat daar op wijst.
Bij een referendum waar er geen besluit op tafel ligt, maar er van te voren wordt gesteld dat het via referendum wordt besloten, zal het veel evenwichtiger zijn en zal wat je concludeert veel dichter bij de waarheid zitten.
Daarom is de uitslag geen afspiegeling van de echte mening van alle kiesgerechtigden.
Daarom is je conclusie: "het grootste deel van NL is tegen" niet te staven. Ik kan niet bewijzen dat het niet waar is, maar je conclusie is dus niet valide, omdat je geen data hebt die dat aantoont. Ik stel dus ook nergens dat het grootste deel van kiesgerechtigd Nederland voor is. Dat weet ik simpelweg niet.
Conclusie: De uitslag van verkiezingen worden als representatief voor het hele land beschouwd.
Dit is correct. Het gaat hier niet om verkiezingen, maar een raadgevend referendum, waarbij de kiesdrempel net aan is gehaald. (Voor landelijke Tweede Kamer verkiezingen is er overigens geen drempel.) Hoe lager de opkomst, hoe grote de mate van onzekerheid van de representativiteit.
Je conclusie: de overheid krijgt het advies van het volk om het verdrag niet meer te accepteren
Dat is juist, omdat het referendum aan de gestelde limieten heeft voldaan is dat inderdaad het resultaat. Niet omdat je kunt stellen dat de meerderheid van NL tegen is, maar omdat de meerderheid van de stemmers tegen is.
Vind ik dan dat men de uitslag moet negeren? Nee, absoluut niet. Men zal wel rekening moeten houden met een redelijke mate van onzekerheid over de representativiteit van de samenleving.
Moet het resultaat als bindend worden beschouwd? Nee, ook niet, zie mijn vorige reactie over referenda