En weet jij waar men dagelijks over debatteert? Dat bedoel ik, de meeste debatten halen het nieuws niet eens. Verder is het in sommige landen wel degelijk snel erdoor gegaan, maar in NL duurde het wat langer dan gemiddeld. Enige reden dat het uberhaupt verder is gekomen in NL is dat destijds de MH17 uit de lucht geschoten werd en Rusland aan landjepik is gaan doen.
geert1 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:08:
[...]
Het gaat met name over bandbreedte. De redenen waarom mensen niet zijn gaan stemmen sluiten daarbij aan: een enorm percentage geeft zelf al aan geen interesse te hebben in politiek; er geen tijd en aandacht voor te hebben (en dat is alleen nog maar het deel dat het eerlijk toegeeft en zich er bewust van is). De meeste slimme mensen die ik ken hebben dat ook niet, dus intelligentie is niet de hoofdfactor.
Kijk voor de gein het lijstje nog eens na van redenen waarom men niet is gaan stemmen:
Maar 26% van de niet-stemmers wist niet wat het moest stemmen. 15% had geen interesse in politiek in het algemeen (en is dus per definitie irrelevant). Maar 6 procent had geen tijd, 1 procent was te druk, 8% heeft geen reden opgegeven. Kortom: lekker aan het generaliseren dus...
Ik heb daarnaast niet gezegd dat alleen het nee-kamp bevooroordeeld is; de punten die ik noem gelden voor beide kampen. Ik heb zelf overigens geen duidelijke ja- of nee-mening in deze kwestie, omdat ik niet genoeg informatie, tijd en aandacht beschikbaar heb om een gedegen beslissing te nemen. Ik heb me een aantal uren ingelezen op verschillende (hoogstwaarschijnlijk partijdige en gebrekkige) sites en fora, maar ik zie dat als onvoldoende om mee te beslissen. En volgens mij zit het overgrote deel van het publiek in diezelfde situatie.
Cijfers bewijzen dus dat dat het niet is. Maar brainfart lekker verder
Dit is naar mijn mening geen onderschatting van het publiek, maar een eerlijke kijk op zaken. Het is niet zo dat mensen in de basis niet zouden kunnen beslissen over politiek. Alleen dat we dat niet kunnen in combinatie met alle dingen waar we ons hoofd dagelijks mee vullen. Als je een bakker vraagt om een website te bouwen, of een accountant vraagt om je auto te repareren, dan komt het ook niet goed. Ieder z'n expertise, da's waar ik op doel. Volgens mij het heel gevaarlijk om zomaar iedereen directe inspraak te geven, zonder expertise, tijd en aandacht voor de kwesties.
Maar dat is het ding juist met politiek, iedereen kan zich daarin verdiepen, net zoals iedereen de politiek in kan gaan. En da je vervolgens verwacht wordt de stukken te lezen, zorgt er niet magisch voor dat dat ook gedaan wordt, laat staan dat men het begrijpt. De hoeveelheid politici die dit akkoord had doorgelezen en ook inhoudelijk de vragen kon beantwoorden was klein. Of dat ze uberhaupt feiten over Oekraïne konden ophoesten nadat bekend was dat het referendum er kwam (laat staan toen ze er zelf over gestemd hadden).
En "je doet het democratisch of je doet het niet" vind ik een gekke uitspraak. Enkel de volksvertegenwoordiging is ook democratie; er hoeven niet per se referenda gehouden te worden om een land democratisch te noemen. We kiezen onze volksvertegenwoordigers, zodat wij brood kunnen bakken en websites kunnen bouwen terwijl zij zich bezig houden met regeren. Zoals gezegd zie ik veel zwaktes in dit systeem van indirecte democratie, maar ik geloof dat referenda de situatie nog erger zouden maken, in plaats van beter.
Dat mag je geloven, maar feit blijft dat een significant deel van Nederland wel degelijk zijn stem wil geven, ook buiten verkiezingen. Dat kun je niet zomaar negeren.
Hann1BaL schreef op donderdag 07 april 2016 @ 14:19:
[...]
Eens met de laatste stelling. Het concept van referenda is zeer goed: Je vraagt wat het publiek vindt en wil.
Het grote probleem:
- Het publiek is slecht geïnformeerd waar ze eigenlijk over stemmen. Ik vraag me af welk percentage het verdrag heeft gelezen? Ik gok dat zeer dicht bij de 0% zit.
Irrelevant. Het is de taak aan de overheid en media om dit zo duidelijk mogelijk te brengen.
- Je hebt gestemd op iemand die je vertegenwoordigt voor het maken van beslissingen. Deze mensen hebben dus besloten wat ze het beste idee vonden. Ze zijn waarschijnlijk beter geïnformeerd en dit is hun werk. Natuurlijk worden er veel fouten in de politiek gemaakt, maar dat los je hiermee dus niet op.
Maar de regels dat we elke 4 jaar verkiezingen hebben, zijn opgesteld in een tijd dat je nog vele uren deed om van Haarlem naar Amsterdam te komen. In de tijd van nu is 4 jaar een enorme tijd waarbij je het ook op veel punten niet eens kunt zijn met degenen die je verkozen hebt. Daarbij is een referendum een middel om de politiek terug te fluiten, daar waar dat niet gedaan wordt. Dat is toch prima? Verder overschat je weer groepen op het maken van slechte keuzes.
Ik besef in ieder geval dat ik slecht geinformeerd ben, maar ik kreeg met het nieuws en informatie toch het gevoel dat anderen dachten te weten waar ze voor kozen, maar eigenlijk geen idee hebben:
Argumenten als: Ik stem nee tegen oekraine in de EU...., er gaat al genoeg geld naar Turkijke voor de vluchtelingen...., en dergelijke argumenten zijn tenenkrommend. Dat is niet waar dit over ging.
Dat is met de normale verkiezingen niet anders. Dus waarom is dat met referenda een probleem? Verder gaat het er niet om of iemand een goede keuze maakt, zolang de keuze maar van hem is en zijn mening vertegenwoordigd wordt door de politiek. Dát is democratie. Verder heeft de media grote fouten gemaakt door hier niet duidelijker over te communiceren. Net als de overheid die te laks is omgegaan. Dat kun je niet alleen op de bevolking afschuiven. Juist die groepen moeten
De NEE-kant was enthousiaster om te gaan stemmen dan de JA-kant
Dat is ook alleen maar omdat het ja-kamp het gooide op de 30 % en daardoor ook die richtlijn sterker maakte dan nodig.
Laat ik maar even met gestrekt been in komen: Ik vind een te groot deel van de stemgerechtigden simpelweg niet capabel om een oordeel te vellen en een valide stem uit te brengen.
Ja dat klinkt lomp en dat is het ook, maar is wel het probleem van referenda en democratie. Al moeten we het deels voor lief nemen, omdat andere systemen dan democratie nog slechter werken.
Ik heb de spreuk "en dat heeft dan stemrecht" de laatste jaren wel voorbij zien komen en dat klopt ook wel, maar uiteindelijk gaat het om het gemiddelde en daardoor heft een slim iemand zo'n domme knol weer op. Verder klopt het dat er momenteel geen betere methode bestaat, die de bevolking eer aan doet.
Irrelevant. Al is het de pedo-partij die het lukt, er is draagkracht en animo. Anders hadden die nooit hun handtekening gezet. Noem het misbruik van Geenstijl, maar dan moet de overheid zo'n regeling niet aannemen.