Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
FiXeR.nl schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:10:
Waarom is de opkomstdrempel eigenlijk slechts 30%? En niet 50% van de kiesgerechtigden +1?
Omdat je daarmee direct een referendum buitenspel zet. Enkel bij de Tweede Kamer verkiezingen halen we een opkomst ver boven de 50%. Bij de Gemeenteraad verkiezingen krap aan, maar bij de Europese, Provinciale en Waterschapsverkiezingen komen we niet eens in de buurt van de 50%. Het is daardoor statistisch aannemelijk dat er bij een referendum ook geen 50% opkomst is, tenzij je stemmen verplicht maakt. Bij een drempel van 50%+1 hoeft iedereen waarbij niet stemmen in het voordeel is, helemaal niets te doen. Daarom is de drempel sowieso een slecht, ook bij 30%. Al is 30% met een statistisch te verwachten opkomst van 35-40% beter dan 50%+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:15:
... Een munt unie maar geen fisciale unie is gewoon een van de redenen dat er veel wrijving ontstaat. En dan vergeet je even hoe ondemocratie's europa is ingesteld door EC en de kleine invloed hebben als burger.
Dat is allemaal eerder een gevolg van nationalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:10:
[...]

Ik zou zeggen lees de rest van het topic eens, want dit werd hier vanochtend rond een uur of 8 ook geroepen en is inmiddels wel uitgebreid weerlegd en ik heb geen zin om het opnieuw te doen.
En ik zou zeggen leg je erbij neer bij deze democratie proces, de stemgerechtigden hebben gekozen en was een overweldigen Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Prachtig, die hypocrisie. Als de kiesdrempel niet gehaald zou zijn, zouden de Nee-stemmers uitgebreid zijn gaan redeneren waarom de wegblijvers aan hun kant zouden staan. Als de voor-stemmers hadden gewonnen ook. As usual wordt alles door iedereen in het eigen straatje gezet en gel*ld.

Het enige wat je algemeen uit dit referendum kunt halen is dat het een mislukte exercitie is geweest die te makkelijke misbruikt kan worden. Niet voor herhaling vatbaar.

Er zijn ook wat conclusies die ik persoonlijk uit dit referendum trek, maar die ga ik hier niet posten want die gaan wat mensen tegen de schenen schoppen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:17:
...de stemgerechtigden hebben gekozen ...
Dat lijkt me gezien de opkomst wel een boude uitspraak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:14:
And now for something completely different ... een leuk stukje met verkenning van perspectief, tevens van interacties afkomstig van de BBC: Netherlands rejects EU-Ukraine partnership deal. De moeite waard als startpunt voor verkenning naar effecten.

In de Frankfurter Algemeine zijn trouwens ook een paar interessante stukken verschenen ondertussen, deze is leuk om mee te beginnen: Der Ärger über dieses böse „Brüssel“.
Het leek met het nakende Brexit referendum bijna wel doodgezwegen op de BBC.

Dit soort passages... :/
But they were not asked to simply pass judgement on the EU, and throughout the campaign those promoting a Yes vote were frustrated by what they saw as attempts by Eurosceptics to hijack a debate which should have been about relations between Ukraine, Russia and Europe.
Het ja-kamp is natuurlijk zo heilig als wat. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:18:
....

Er zijn ook wat conclusies die ik persoonlijk uit dit referendum trek, maar die ga ik hier niet posten want die gaan wat mensen tegen de schenen schoppen :)
Moet hier in deze gemeenschap kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:13:
Hoezo weerlegd? Omdat je vindt dat het referendum geen goed instrument is en het een laatste strohalm is om de tegenstemmers te weerleggen?
Stemmen kan je niet weerleggen, het is wat het is. De conclusies die je eruit trekt, dat de meerderheid maar genegeerd moest worden omdat ze hun kans gehad hebben, daar valt over te discussiëren.

Het is geen kwestie van winner takes al omdat een arbitrair percentage met de hakken over de sloot gehaald is. Andersom hadden de tegenstanders ook niet geaccepteerd als een opkomst van 29% compleet genegeerd werd.
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:19:
Nee, het geldt voor beide kampen en dat is nou precies de reden waarom velen er niets mee te maken willen hebben.

Al is het nee-kamp natuurlijk wel veel mondiger geweest. Omdat het een stoffig en complex verdrag is zijn er geen gepassioneerde voorstanders, in de media kwam men ook niet verder dan de vrouw van een ex voetballer van Groningen.

[ Voor 27% gewijzigd door ph4ge op 07-04-2016 12:22 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:18:
[...]

nee juist heel mooie uitspraak; zei die wél op kwamen dagen hebben gekozen. Geen speld tussen te krijgen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:18:
[...]

Hoezo? het is een vrij land als je wilt stemmen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jazzper schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:20:
[...]

nee juist heel mooie uitspraak; zei die wél op kwamen dagen hebben gekozen. Geen speld tussen te krijgen.
Alleen is dat niet wat er staat ;) Stemgerechtigden is nu eenmaal niet gelijk aan zij die zijn komen opdagen.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 07-04-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:19:
Moet hier in deze gemeenschap kunnen toch?
Nee, dat lijkt me onverstandig :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig, die hypocrisie. Als de kiesdrempel niet gehaald zou zijn, zouden de Nee-stemmers
Hypocrisie is die hele kiesdrempel..
Lekkere neutraliteit noemen we dat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:21:
...
Hypocrisie is die hele kiesdrempel..
Lekkere neutraliteit noemen we dat!
Heel die wet is inderdaad niet handig ontworpen, de kiesdrempel is nonsens, en er zou een prereferendum moeten zijn over het al-dan-niet houden van een bepaald referendum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij de NOS een korte verkenning van opties voor het kabinet: Welke opties heeft premier Rutte na tegen-stem?

Simpel gesteld:

Heroverwegen. Ik denk dat we daar helder over kunnen zijn, dat zou visie, staatsmanschap en een uitgewerkte campagne vereisen in de aanloop naar verkiezingen ten aanzien van bewustwording- en participatieprocessen. Nul kans.

Verklaring. Kan, en indien niet voldoende kan het altijd gevolgd worden door symboolpolitiek.

Uitzonderingspositie. Is mogelijk, politiek echter zeer kostbaar, zeker gecombineerd met gezichtsverlies - en dat is meer dan veel mensen denken een grote factor voor netwerken en benoemingen.

Sleutelen aan verdrag. Realistisch? Ja. Echter anders dan men lijkt te denken. Hier zijn vanuit Duitse initiatieven reeds vorige jaar provisies voor beschikbaar. De reikwijdte daarvan is echter beperkt, veel meer is dit nu lang na het insluiten van die provisies het domein van symboolpolitiek.

Verdrag weigeren. Realistisch? Nee. Nul kans.

Daarbij valt op dat men vooralsnog de boot afhoudt van het benoemen van twee zaken: als eerste het gegeven dat er reeds provisies en condities zijn opgenomen in de aan het verdrag verbonden protocollen ten aanzien van men benoemt als "sleutelen aan het verdrag". Weinig complex, maar leuk voor symboolpolitiek. Ten tweede het risico dat Den Haag de situatie gaat gebruiken als onderdeel van de laatste jaren regulier geworden diplomatieke koehandel.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

b32 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:51:
[...]

Wat een kinderachtige toon met ´zure lui´ en ´niet huilen´.

Maar wat moest ik doen?
- Ik wilde niet 'ja' stemmen omdat ik inhoudelijk hier niks vanaf weet en zeker niet alles heb gelezen
Jouw keus
- Ik wilde niet 'nee' stemmen omdat ik inhoudelijk hier niks vanaf weet en zeker niet alles heb gelezen
Jouw keus
- Ik wilde niet 'blanco' stemmen omdat ik daarmee een 'ja' of 'nee' mogelijk zou valideren vanwege de kiesdrempel, terwijl ik geen van beide wilde stemmen.

De enige overgebleven optie is niet stemmen, terwijl ik graag 'Laat de gekozen landsvertegenwoordiging kiezen' had willen kiezen.

Nu hadden we een referendum over een onderwerp, waarbij de stemmers grotendeels niet hebben gestemd over het onderwerp. Er is campagne gevoerd met leugens (niet eens de verdraaide waarheid, maar gewoon keiharde leugens) waarbij is ingespeeld op de onderbuik gevoelens.

Wat is het resultaat?
* Weggegooid geld (terwijl als we dat geld gebruiken om mensen te helpen in bijv. Griekenland het land te klein is)
* Vertraging van het proces (en waarschijnlijk niet eens van de uiteindelijk uitkomst)
* En het allerergste: weer een verder gespleten land waar de burgers steeds meer lijnrecht tegenover elkaar komen staan

Fijn!
Je had keuzes. Je hebt als volwassene jouw keus gemaakt en dat heeft consequenties. Die zul je dus moeten aanvaarden. Kinderachtig dat je dat niet lijkt te accepteren. :)

Verder doe je aannames die niet te kwantiferen zijn en trek je conclusies die net zo goed voor elke ander stem event gelden. Daarom is het fijn dat de spelregels simpel zijn. Ben je het niet eens met de spelregels, ga dan genoeg mensen verzamelen om ze te veranderen.

Campagnes bevatten altijd een mix van feiten, propaganda, leugens, halve waarheden etc. In deze campagne zijn ook genoeg feiten voorbij gekomen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Het leek met het nakende Brexit referendum bijna wel doodgezwegen op de BBC.

Dit soort passages... :/

[...]

Heh, dat mag je best zeggen, dat doet echter niets af aan de correctheid van de observatie. Elk kamp is heilig voor eigen parochie, welkom bij de mensheid. Naar eigen zeggen is het referendum gebruikt door de initiatiefnemers voor andere doeleinden dan het eigenlijke onderwerp. Wie zijn wij om dat naast ons neer te leggen :)

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 03:29

Arrogant

S.F.W.

Wat nobel van je :+ _O-

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Help!!!! schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:24:
[...]

In deze campagne zijn ook genoeg feiten voorbij gekomen.
_/-\o_

Mijn excuses, maar dat bracht een grijns op mijn gezicht. Werkelijk. Geniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afgezien van de "hullie doen het ook": het ja-kamp had het een stuk moeilijker. Het is alsof je campagne moet voeren tegen Donald Trump: een opponent die alles kan en zal roepen en schreeuwen, die zich niet tot het onderwerp moet beperken, etc. Een negatieve campagne is veel makkelijker te voeren, zoals de opkomst van Wilders telkens weer aantoont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:22:
[...]

Heel die wet is inderdaad niet handig ontworpen, de kiesdrempel is nonsens, en er zou een prereferendum moeten zijn over het al-dan-niet houden van een bepaald referendum.
Ik zelf vind bijvoorbeeld dat het ttip/ceta verdrag veel meer waarde heeft als een referendum.
want dit heeft veel meer invloed op onze democratie want een monster verdrag als dit is gewoon dat je democratie buitenspel zet.

Want de spelregels worden bepaald door de democratie en helaas heb ik geen invloed op de landen die deze spelregels proberen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:23:
Verdrag weigeren. Realistisch? Nee. Nul kans.
Je vergeet wel de mogelijkheid dat men het verdrag via onderzoekscommissies in een bureula laat eindigen en we er nooit meer wat van horen.... en het dus stilzwijgend dus gewoon toestaan. Dan is het alsof het referendum nooit heeft plaatsgevonden en men is in Den Haag wel goed in doen alsof de neus bloedt.

Het nadeel is wel de enorme politieke schade en geloofwaardigheid van de politiek in het algemeen, maar dat is iets waar men in Den Haag niet mee zit en het per bulk-container lijkt te willen importeren. Er is een reden dat de geloofwaardheid van die vierkante kilometer binnenhof al jaren omlaag gaat; het cultiveren ervan is aan de huidige politici wel toevertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:14:
...
In de Frankfurter Algemeine zijn trouwens ook een paar interessante stukken verschenen ondertussen, deze is leuk om mee te beginnen: Der Ärger über dieses böse „Brüssel“.
'Auch in anderen EU-Staaten sollten sich die Politiker ernsthafter mit den Folgen der Gewohnheit zu befassen, missliebige, überwiegend von den Regierungen zu verantwortende europäische Kompromisse einer scheinbar anonymen zentralistischen Instanz namens „Brüssel“ in die Schuhe zu schieben. '
Dat zie ik niet zo snel gebeuren helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor democratie moet je vechten en dat betekend stemmen. Zo simpel
want als mens te lui zijn of ze vinden het oninteressant wat voor gekozen wordt over de toekomst. Is hun eigen dikke schuld

Zelfde met zelf verrijking van bestuurders het gebeurd voor onze ogen en toch doen we er niks aan. Maar we blijven klagen. We kiezen er zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:57

Fiber

Beaches are for storming.

Delerium schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:30:
[...]

Je vergeet wel de mogelijkheid dat men het verdrag via onderzoekscommissies in een bureula laat eindigen en we er nooit meer wat van horen.... en het dus stilzwijgend dus gewoon toestaan. Dan is het alsof het referendum nooit heeft plaatsgevonden en men is in Den Haag wel goed in doen alsof de neus bloedt....
Nee, dat kan niet, want Nederland moet het verdrag nog actief ratificeren. Zonder dat is het hele verdrag niet geldig. Heel Europa zit in feite te wachten op de handtekening van Nederland, en die heeft nu op z'n minst vertraging opgelopen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:33:
Voor democratie moet je vechten en dat betekend stemmen. ...
Voor democratie moet je veel meer doen dan stemmen, stemmen is slechts een kleine tussenhalte in het hele traject. En ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen beter is daar niet te stoppen, als 'proteststem'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
want als mens te lui zijn of ze vinden het oninteressant wat voor gekozen wordt over de toekomst. Is hun eigen dikke schuld

Zelfde met zelf verrijking van bestuurders het gebeurd voor onze ogen en toch doen we er niks aan. Maar we blijven klagen. We kiezen er zelf voor.
Lekker makkelijk he? Die hele groep over één kam scheren.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:28:
[...]

Afgezien van de "hullie doen het ook": het ja-kamp had het een stuk moeilijker. Het is alsof je campagne moet voeren tegen Donald Trump: een opponent die alles kan en zal roepen en schreeuwen, die zich niet tot het onderwerp moet beperken, etc. Een negatieve campagne is veel makkelijker te voeren, zoals de opkomst van Wilders telkens weer aantoont.
Grappig. Ik heb namelijk bakken met meer onzin uit het ja kamp horen komen. Dat heeft me dan ook doen besluiten nee te stemmen. Oorlogsdreiging, de EU aan de rand van de afgrond en weet ik het wat voor doomsday dingen nog meer. Absurde verkiezingsposters met een zoenende Wilders en Poetin. En nog zo veel meer lachwekkende onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:36:
[...]

Grappig. Ik heb namelijk bakken met meer onzin uit het ja kamp horen komen. Dat heeft me dan ook doen besluiten nee te stemmen....
Waarom heb je niet gewoon gekeken naar (de implicaties van) het verdrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het enige wat ik tot nu toe zie, hoor en lees zijn vooral zure gezichten.

- Mensen die zuur zijn omdat het tegen is geworden.
- Mensen die zuur zijn omdat tegen niet voldoendee is om het hele verdrag te torpoderen.
- Mensen die zuur zijn dat 68% niet stemmers toch invloed kan hebben.

En dan vervolgens natuurlijk diezelfde zure mensen die uitleggen waarom hun standpunt gerechtvaardigd is en waarom het terecht is om zuur te zijn omdat het onrechtvaardig is.
Dit is ook wel begrijpelijk want van te voren was duidelijk dat de uitkomst van dit referendum eigenlijk nul echte resultaten zou hebben. Er was al verdeeldheid over waarom er een referendum moest worden gehouden en dat resulteerd nu in verwardheid en gefrustreerdheid over de uitslag en de interpretatie ervan.

Heerlijk zo'n chaotisch referendum. :+

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

Rhapsody

In Metal We Trust

[...]

Grappig. Ik heb namelijk bakken met meer onzin uit het ja kamp horen komen. Dat heeft me dan ook doen besluiten nee te stemmen. Oorlogsdreiging, de EU aan de rand van de afgrond en weet ik het wat voor doomsday dingen nog meer. Absurde verkiezingsposters met een zoenende Wilders en Poetin. En nog zo veel meer lachwekkende onzin.
Dus je hebt je alsnog laten leiden door het geschreeuw van anderen? (voor- of tegenstanders maakt niet uit)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:37:
[...]

Daar viel geen emotie aan te verbinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

De oproepen om niet te stemmen is wel de ultieme negatieve campagne. Je kan niet op een goed argument voor komen en dus gooi je het schaakbord om voordat er een zet is gedaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je vergeet wel de mogelijkheid dat men het verdrag via onderzoekscommissies in een bureula laat eindigen en we er nooit meer wat van horen.... en het dus stilzwijgend dus gewoon toestaan. Dan is het alsof het referendum nooit heeft plaatsgevonden en men is in Den Haag wel goed in doen alsof de neus bloedt.

Het nadeel is wel de enorme politieke schade en geloofwaardigheid van de politiek in het algemeen, maar dat is iets waar men in Den Haag niet mee zit en het per bulk-container lijkt te willen importeren. Er is een reden dat de geloofwaardheid van die vierkante kilometer binnenhof al jaren omlaag gaat; het cultiveren ervan is aan de huidige politici wel toevertrouwd.
Dit is echter ook vaak de enige manier om grote schade te voorkomen, en een beschermingsmechanisme tegen de moodswings van het electoraat. Geen enkel land kan zich directe democratie veroorloven, want de schade en onbetrouwbaarheid zouden het land in no time tot een paria maken.

Het is een beetje als dat rijmpje over computers:
Computer, nog even en ik gil
Je doet wat ik je opdraag
In plaats van wat ik wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
De NOS heeft samen met Ipsos geprobeerd de niet-stemmers in kaart te brengen.

Ongeveer 16% kun je als 'strategisch' bestempelen, maar meerdere antwoorden waren mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
[...]

De oorlogsdreiging met Rusland was er nu net uit het nee kamp. Daarnaast heeft ook bijv. Harry van bommel gezegd dat het verdrag juist putin in de kaart speelt.

Je kunt dan wel met beschuldigingen gooien, maar het nee kamp was geen haar beter. Het is hier allemaal langsgekomen, de leugens van Roosd Baudet, de zogenaamde "neutrale campagne" van Jan Roos. De geenpeil folders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:37:
[...]

Ook gedaan. Met een aantal artikelen kon ik niet accoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:40:
[...]

Ook gedaan. Met een aantal artikelen kon ik niet accoord gaan.
Met welke niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:28:
Ik zelf vind bijvoorbeeld dat het ttip/ceta verdrag veel meer waarde heeft als een referendum.
want dit heeft veel meer invloed op onze democratie want een monster verdrag als dit is gewoon dat je democratie buitenspel zet.

Want de spelregels worden bepaald door de democratie en helaas heb ik geen invloed op de landen die deze spelregels proberen te vervangen.
Dat lijkt mij veel belangrijker en veel geschikter, maar ook daarbij moet je uitkijken dat je het niet het hele verdrag doet maar een heel specifieke vraag stelt. Dus een of enkele dubieuze afspraken er uit lichten en die op zichzelf goed te overzien zijn. Ik heb TTIP zelf nog niet gelezen maar ongetwijfeld zal dat op zn minst net zo complex en omvangrijk zijn als het Oekraine verdrag.
Dat is jouw mening, verre van een feit. Er is menig dictator die verkiezingen uitschrijft om zo zichzelf te legitimeren. Dat is een beetje het zelfde gevoel dat ik en vele nu kregen bij dit referendum. Het referendum is een aanval op de democratie, een poging van een kleine activistische minderheid (en commerciële partijen) om aandacht te krijgen. Ik wil dat niet legitimeren, de gekozen volksvertegenwoordiging, de democratie, wordt er door ondermijnd. Een blanco stem zou in het voordeel zijn van het tegen kamp, een voorstem kon voor beide partijen voordelig en nadelig uitpakken. Dat terwijl ik vooral tegen dit referendum en zelf ben en geen mening had over het verdrag. Linksom of rechtsom zou mn stem gekaapt worden en het signaal dat ik het niet eens ben met het circus kan ik dus alleen maar overbrengen door er niet aan mee te doen.

Je ziet nu ook gelijk dat het tegenkamp het referendum aangrijpt om zn wil door te drukken, terwijl ze niet de meerderheid vertegenwoordigen. Ze accepteren niet dat het raadgevend is. Dat is precies waar ik bang voor was. Ik vecht juist voor de democratie door al maanden lang mijn afkeur uit te spreken en niet aan het referendum mee te doen.

Het is erg misplaatst om nu maar te roepen dat die mening er niet toe doet omdat het toevallig de tegenstanders uitkomt. Dat is een dictatuur van een minderheid. Volgens de peiling van de NOS is het aantal mensen dat mijn mening deelt en tegen dit referendum ongeveer net zo groot als het aantal mensen dat tegen heeft gestemd en nu zn zin probeert door te drammen.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 07-04-2016 12:44 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rhapsody schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:38:
[...]
Dus je hebt je alsnog laten leiden door het geschreeuw van anderen? (voor- of tegenstanders maakt niet uit)
Het was een mooie uitgangspositie voor verder onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En een trump/sander kamp ontstaat niet uit het niets. Dat noemen we scheuren in de maatschappij of wel welvaarts verdeling en de toekomst perspectief van de afgelopen 8 jaren.

Want zeg nou eerlijk zelfs als we groei hebben de vruchten halen we er gewoon niet van af.
Die hele automatisering process is ook zo'n extra scheur wat veel invloed zal krijgen over komende decennium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Arrogant schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:15:
Je stelling was: "Ze zijn linksom of rechtsom niet voldoende gemotiveerd en geïnteresseerd om de regering terug te fluiten of een steun in de rug te geven."
Een optie zou ook kunnen zijn dat je het idee hebt dat je stem toch geen invloed heeft op wat de regering doet dan wel geen invloed heeft op de Europese beslissing.
Dan ben je dus gewoon niet gemotiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:36
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/o9lBj.png
Bron: http://nos.nl/artikel/209...isteren-niet-opdagen.html

Note: Het was mogelijk om meerdere opties aan te vinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Volgens mij kunnen ze starten met de partijen die tegenstander waren van het voorstel en wat hun bezwaren waren. Die hebben ook al aangegeven niet tegen de volledige inhoud te zijn, maar wel tegen delen ervan. En die delen stonden ter discussie voor dit referendum. Het is niet dat het weer bij 0 moet beginnen. Maar dat het verdrag in huidige vorm geen draagkracht heeft onder de bevolking.
b32 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:51:
[...]
Maar wat moest ik doen?
- Ik wilde niet 'ja' stemmen omdat ik inhoudelijk hier niks vanaf weet en zeker niet alles heb gelezen
- Ik wilde niet 'nee' stemmen omdat ik inhoudelijk hier niks vanaf weet en zeker niet alles heb gelezen
- Ik wilde niet 'blanco' stemmen omdat ik daarmee een 'ja' of 'nee' mogelijk zou valideren vanwege de kiesdrempel, terwijl ik geen van beide wilde stemmen.

De enige overgebleven optie is niet stemmen, terwijl ik graag 'Laat de gekozen landsvertegenwoordiging kiezen' had willen kiezen.
Kortom: steek er tijd in en zorg dat je inhoudelijk voldoende weet om een oordeel te kunnen vellen (iets wat niet heel moeilijk is geweest imo). Het is eerder luiheid van jouw kant dat je geen keuze kon maken. Het enige wat je kunt doen is de overheid de schuld geven jou niet goed te hebben ingelicht, maar er komt nog altijd een stukje zelfverantwoording bij kijken. Dat het nu niet gaat zoals je had gewild is echt je eigen probleem.

Verder heeft de regering al gestemd en die stemde voor, dus jouw optie was gewoon voor te stemmen.

Tenslotte wil ik iedereen even wijzen op het feit dat de opkomst van binnenlandse verkiezingen zoals de waterschappen, gemeenten, provincies ook erg laag liggen. EU is het laagste (dus in die zin is de huidige opkomst ook niet raar, maar de opkomst voor gemeenten (58%), provincie (49%) en waterschappen (44%) is ook niet geweldig. En die uitslagen worden ook gewoon geaccepteerd.
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:08:
[...]

Echter die 68% stemgerechtigen hebben de democratie genegeerden. einde verhaal.
Helemaal mee eens. Niet gestemd betekend dus ook dat daar geen rekening mee gehouden hoeft te worden. Maar downplayen is echt een dingetje voor de verliezers.
Het enige wat je algemeen uit dit referendum kunt halen is dat het een mislukte exercitie is geweest die te makkelijke misbruikt kan worden. Niet voor herhaling vatbaar.
Je vergeet even toe te voegen dat dit je mening is en verder nergens door onderbouwd wordt.
Flauw -O-
[...]

Het tegen-kamp had anders de opgave om genoeg mensen op te trommelen om handtekeningen te zetten (2x binnen korte tijd), om mensen op te trommelen om te gaan stemmen en om het principe van referenda op de kaart te zetten.

Het ja-kamp hoefde alleen maar thuis te blijven of te zeggen "de regering vind dit goed, dus u ook". Verder heeft het ja-kamp smeriger gespeeld dan het tegen-kamp met de manier waarop men omging met het referendum an sich, de initiatiefnemers (persoonlijke aanvallen :r ) en het budget of aantal stemhokjes.

En zowel voor rals tegen heeft vanalles geschreeuwd of het nou waar was of niet. Maar ik merk al in welk kamp jij valt :+

Er waren genoeg rationele tegen-argumenten, maar dat wordt natuurlijk allemaal weer afgedaan als onzin, als "staat niet in het verdrag" of "er gebeurt toch niks mee dus laat zitten"
Hafermaut schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:39:

Ongeveer 16% kun je als 'strategisch' bestempelen, maar meerdere antwoorden waren mogelijk.
Wat ook meteen die discussie sluit. _/-\o_
Of gaan ze nu zeuren dat die poll niet representatief is O-)

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik denk dat de regering het heel even tactisch vooruit gaat schuiven en als de Britten dan gaan stemmen en het wordt een eventuele Brexit dan is het Nederlandse issue maar een bijzaak.

Wat de uitkomst van de Britten ook gaat worden het is voor de regering de tijd om dan zaken te doen. (staat meer op de achtergrond)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaw schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:36:
[...]

Lekker makkelijk he? Die hele groep over één kam scheren.
Ik ga mezelf niet verdedigen hoor..
als mensen niet stemmen is het hun probleem want het is hun toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Martinspire schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:48:

Of gaan ze nu zeuren dat die poll niet representatief is O-)
Was de opkomst van de poll boven de 30% of onder de 30% :+

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:08
Helemaal mee eens. Referenda zijn sowieso al een discutabel idee, maar in dit geval helemaal. Het algemene anti-EU- en anti-regeringsgedachtegoed heeft een veel grotere invloed op het resultaat dan de specifieke kwestie van dit associatieverdrag. Ook weten we nog helemaal niet hoe dit associatieverdrag zou worden uitgevoerd en hoeveel geld ermee gemoeid is, en dat maakt voor mij nu juist het verschil of dit verdrag wenselijk is of niet.

In het algemeen zijn referenda al een slecht idee, want:
  1. Mensen hebben hun eigen baan en leven, waar ze al druk zat mee zijn, waardoor er weinig tijd is om te verdiepen in de kwesties. Mensen hebben over 't algemeen geen opleiding of achtergrond in politiek en economie, en hebben de bandbreedte, de interesse en de motivatie niet om zomaar even te beslissen over grote, internationale politieke of economische kwesties.
  2. Burgers halen hun informatie uit de media, die niet onpartijdig zijn en geen volledig beeld geven. Zo worden referenda enorm beïnvloed door wie het hardst schreeuwt en het meest terugkomt in de media.
  3. Zoals ook in dit geval, komen andere sentimenten ten tafel die niet direct met de kwestie te maken hebben, of slechts zijdelings. Er wordt gestemd op basis van onderbuikgevoel en vooringenomenheid; angst en woede (zeer slechte raadgevers).
  4. Burgers stemmen overwegend voor de korte termijn en hun eigen situatie. Slechts weinigen zijn in staat om wat verder en groter te denken. Als er bijvoorbeeld een pijnlijke maatregel nodig is die op de langere termijn veel voordeel biedt (dus door een zure appel heen bijten), dan zal zoiets zelden of nooit door een referendum komen.
Ook ikzelf val hier overigens onder. Ik ben webbouwer; daar ligt mijn expertise en ik geef toe dat ik te weinig tijd en kennis heb om politieke beslissingen zelf te nemen. Anderen zouden ook zo eerlijk mogen zijn, naar mijn mening. Wie eerlijk bij zichzelf te rade gaat, komt tot de conclusie dat misschien 10-20% van het volk geïnformeerd en geïnvesteerd genoeg is om mee te beslissen over politieke kwesties. Conclusie: iedereen direct laten stemmen op een wet loopt in veruit de meeste gevallen verkeerd af.

Natuurlijk zijn onze vertegenwoordigers ook verre van perfect, o.a. door de lobby's, het gepolder en de wens om herkozen te worden (populariteit boven effectiviteit). Maar zij zijn in elk geval full-time met de kwesties bezig, hebben vaak een relevante opleiding, doen tot op zekere hoogte hun best om verschillende perspectieven in zich op te nemen, kennis en advies in te winnen, te discussiëren en pas dan een beslissing te nemen. Ik heb nog altijd liever een matig functionerende indirecte democratie, dan een catastrofale directe democratie. Meer referenda zouden ons slaaf maken van opgeklopte angsten, het onderbuikgevoel van de ongeïnformeerde massa, en de media. Ik zou liever hebben dat er wordt nagedacht over verbeteringen aan de volkvertegenwoordiging / indirecte democratie, om de zwaktes daarvan te verminderen, dan dat we met referenda proberen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:35:
[...]

Voor democratie moet je veel meer doen dan stemmen, stemmen is slechts een kleine tussenhalte in het hele traject. En ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen beter is daar niet te stoppen, als 'proteststem'
Misschien is dit dan ook een duidelijk signaal dat ze keer weer even van reet moeten afkomen.
Want zeg nou eerlijk als het ECB 50 miljard euro insteekt per maand in de economie dan zou toch een geweldige resultaat verwachten...

Maar in plaats van dat mogen we van geluk spreken dat we uberhaupt ecomische groei hebben door dat de waarde van de Euro is gezakt plus de olie prijzen zijn lekker laag.

Er zijn talloze problemen in Europa maar hoeveel hebben ze afgelopen jaren opgelost of is er oplossing inzicht over de grote probleem dossiers!
Auredium schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:37:
Het enige wat ik tot nu toe zie, hoor en lees zijn vooral zure gezichten.

- Mensen die zuur zijn omdat het tegen is geworden.
- Mensen die zuur zijn omdat tegen niet voldoendee is om het hele verdrag te torpoderen.
- Mensen die zuur zijn dat 68% niet stemmers toch invloed kan hebben.

En dan vervolgens natuurlijk diezelfde zure mensen die uitleggen waarom hun standpunt gerechtvaardigd is en waarom het terecht is om zuur te zijn omdat het onrechtvaardig is.
Dit is ook wel begrijpelijk want van te voren was duidelijk dat de uitkomst van dit referendum eigenlijk nul echte resultaten zou hebben. Er was al verdeeldheid over waarom er een referendum moest worden gehouden en dat resulteerd nu in verwardheid en gefrustreerdheid over de uitslag en de interpretatie ervan.

Heerlijk zo'n chaotisch referendum. :+
Dit! Maar dit noemen we ook het aanleggen van munitie voorraaden als ze er niks mee doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

ph4ge schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:46:
[...]

Dan ben je dus gewoon niet gemotiveerd.
En niet geïnteresseerd?

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik stel voor, 2x per jaar referendum over 3/4 onderwerpen.

Vooraf via DigiD kunnen stemmen over de onderwerpen.

Is de opkomst lager dan het aantal DigiD stemmers dan kan dat hele referendum de prullenbak in.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 05:34
Leo1010 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:58:

Is de opkomst lager dan het aantal DigiD stemmers dan kan dat hele referendum de prullenbak in.
Kan ik ergens hiervoor stemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Er zijn (oudere) mensen zonder computer.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hafermaut schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:39:
...
'De meeste ondervraagden die wel zijn gaan stemmen, noemen de democratische plicht als belangrijkste reden daarvoor (71 procent).'

Ik ben benieuwd welke beelden bij die 71% bestaan over de plichten/verantwoordelijkheden die bij die 'democratische plicht' horen.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 07-04-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Bananenplant schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:00:
[...]

Dat is de grap tegenwoordig.
Vergrijzing is al decennia lang bekend...maar ondertussen maken ze alles, maar dan ook alles moeilijker voor ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mercapto schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:02:
[...]

Dat is de grap tegenwoordig.
Vergrijzing is al decennia lang bekend...maar ondertussen maken ze alles, maar dan ook alles moeilijker voor ouderen.
Misschien kunnen we daartegen een referendum oprichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Dat is geen optie, vergeet niet: 27 landen, ratificatie, invoering. Er zijn geen realistische wegen voor de Nederlandse regering om op de een of andere magische wijze van bureaucratische middelen het verdrag te laten verdwijnen.
begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:32:
[...]

'Auch in anderen EU-Staaten sollten sich die Politiker ernsthafter mit den Folgen der Gewohnheit zu befassen, missliebige, überwiegend von den Regierungen zu verantwortende europäische Kompromisse einer scheinbar anonymen zentralistischen Instanz namens „Brüssel“ in die Schuhe zu schieben. '
Dat zie ik niet zo snel gebeuren helaas.
Nee, inderdaad. Voor elke politieke partij in de Nederlandse politiek gaat een specifiek vereiste op: men zit vast in de noodzaak om alles "Europees" als afleidingsmechanisme te gebruiken (en als we eerlijk zijn, nog vaak genoeg ook als misleidingsmechanisme).

Dit is een politieke realiteit van continuïteit, zoals dat heet. Verantwoordelijkheid nemen is aldus geen politieke keuze.

A propos, in Der Spiegel staat in dat opzicht nog een leuk artikel, waar tevens nog eens de vinger wordt gelegd op een stukje achtergrond: Referendum in den Niederlanden: Doppelte Ohrfeige für die EU. De moeite waard.
gambieter schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:38:
[...]

Dit is echter ook vaak de enige manier om grote schade te voorkomen, en een beschermingsmechanisme tegen de moodswings van het electoraat. Geen enkel land kan zich directe democratie veroorloven, want de schade en onbetrouwbaarheid zouden het land in no time tot een paria maken.

Het is een beetje als dat rijmpje over computers:
Computer, nog even en ik gil
Je doet wat ik je opdraag
In plaats van wat ik wil
Correct, ook een politieke realiteit, dat mechanisme. Al is het hier geen realistische optie (al was het maar omdat velen na hun carrière nog ergens anders verder willen, iets wat politiek kapitaal vereist van reputatie en inzetbaarheid netwerk - onder meer).
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:54:
[...]

Misschien is dit dan ook een duidelijk signaal dat ze keer weer even van reet moeten afkomen.
Want zeg nou eerlijk als het ECB 50 miljard euro insteekt per maand in de economie dan zou toch een geweldige resultaat verwachten...

Maar in plaats van dat mogen we van geluk spreken dat we uberhaupt ecomische groei hebben door dat de waarde van de Euro is gezakt plus de olie prijzen zijn lekker laag.

Er zijn talloze problemen in Europa maar hoeveel hebben ze afgelopen jaren opgelost of is er oplossing inzicht over de grote probleem dossiers!
Laat ik daar een volgende vraag bij stellen, hoe veel van de huidige problematiek is daadwerkelijk oplosbaar? Het is misschien wat zuur, maar het is een noodzakelijke vraag. We moeten ons realiseren dat voor heel veel van de bestaande problematiek er geen oplossingen zijn, dat het enkel mogelijk is om in te zetten op het werkzaam maken van reactieve stappen, de een na de ander in besef van onmogelijkheid van allesomvattende functionele oplossingen.

Let wel, ik ontken de problematiek niet. Het is meervoudig, complex, in heel veel opzichten nauwelijks nog binnen potentiële reikwijdte van supranationale niveau's (nationale niveau's hebben al heel lang de mogelijkheid tot beïnvloeding van veel ontwikkelingen op bijvoorbeeld macro-economisch of demografisch niveau verloren), en er zit veel cumulatieve schade van slechte beslissingen in het verleden. Tevens van foute beslissingen van recente tijd.

We moeten ons realiseren - en dit gaat zeker op voor politici - dat oplossingen vaak niet mogelijk zijn, enkel het vinden van omgang met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Bananenplant schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:00:
En als die hun mening willen uitspreken over de onderwerpen dan kunnen zij hun kleinkinderen/verzorgers om hulp vragen bij het stemmen voor de onderwerpen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

Leo1010 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:04:
[...]

En als die hun mening willen uitspreken over de onderwerpen dan kunnen zij door hun kleinkinderen/verzorgers om hulp vragen onder druk laten zetten bij het stemmen voor de onderwerpen.
Aangepast voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Leo1010 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:04:
[...]

En als die hun mening willen uitspreken over de onderwerpen dan kunnen zij hun kleinkinderen/verzorgers om hulp vragen bij het stemmen voor de onderwerpen.
Zelfstandig even met je rollator naar het stembureau om een vakje in te kleuren of helemaal met je kleinkinderen moeten regelen (aannemende dat de relatie goed is en ze tijd hebben en eerlijk uitvoeren wat je vraagt) dat je je kunt uitspreken... wat zou jij kiezen? Plus dat je dan een DigiD-account moet aanvragen waarvan je waarschijnlijk slecht begrijpt wat het betekent en waarvan je de beveiliging in andermans handen moet leggen en waar je bij gebrek aan een eigen computer ook niet snel kun ingrijpen als er wat mee gebeurt...

Papier ftw \o/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Frauderen bij het stemmen over de onderwerpen heeft geen enkele zin als het referendum enkel geldig is bij een zelfde in-person opkomst.

[ Voor 33% gewijzigd door Shamalamadindon op 07-04-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

Leo1010 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:09:
[...]

Frauderen bij het stemmen over de onderwerpen heeft geen enkele zin als het referendum enkel geldig is bij een zelfde in-person opkomst.
Mmm, jawel want je stelt zelf "Is de opkomst lager dan het aantal DigiD stemmers dan kan dat hele referendum de prullenbak in."
Dat is ook een manier om referenda te dwarsbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

ph4ge schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:55:
[...]

Het enige wat we zeker weten is dat ze niet voor de verandering zijn die men met dit referendum wilde bereiken, althans niet in die mate dat ze de moeite doen om te gaan stemmen.
Ehhh, nee :+

De initiatiefnemers van het referendum probeerden een verandering te bereiken. Om die verandering te bereiken, moest de uitslag tegen zijn en moesten er dus meer tegen-stemmers dan voor-stemmers zijn. Bij gebrek aan een uitkomst was had de gewenste verandering nooit plaatsgevonden. Samengevat: thuisblijven droeg niet bij aan de verandering die door de initiatiefnemers van het referendum gewenst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw

Goed men kon meerdere dingen invullen; laten we ervan uitgaan dat die 16% wel was gekomen door geen drempel. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat die anders voor hadden gestemd.

niet gekomen = 13.000.000 * 61,8% = 8.034.000 stemmers
8.034.000*16% = 1.285.440 extra voor stemmen

Uitslag = 32,3% wel gestemd = 4.186.000 stemmen.
Voorstemmen 38,1% = 1.594.866 stemmen
Tegenstemmen 61,1% = 2.557.646 stemmen
Blanco/niet geldig 0,8 % = 104.000 stemmen

Waren ze wel gekomen (en hadden allemaal correct het formulier ingevuld)
Voorstemmen 2.880.306 stemmen 51,97%
Tegenstemmen 2.557.646 stemmen 46,15%
(Totaal 5.541.952)

Natuurlijk is dit niet "het" bewijs dat Nederland toch voor is, de NOS kan er best wel flink naast zitten
Maar als die drempel er niet was geweest dan was het een stuk spannender geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door klaw op 07-04-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:04:
Dat is geen optie, vergeet niet: 27 landen, ratificatie, invoering. Er zijn geen realistische wegen voor de Nederlandse regering om op de een of andere magische wijze van bureaucratische middelen het verdrag te laten verdwijnen.
De referendum wet schrijft volgens mij ook gewoon voor dat er een debat en een stemming komt. Linksom of rechtsom moeten ze zich dus een keer uitspreken. PVV en SP krijgen dus nog een keer uitgebreid de kans om te pronken met de uitslag. Wat er vervolgens precies bij een nee in de kamer gebeurt weet niemand.
Mei schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:14:
Ehhh, nee :+

De initiatiefnemers van het referendum probeerden een verandering te bereiken. Om die verandering te bereiken, moest de uitslag tegen zijn en moesten er dus meer tegen-stemmers dan voor-stemmers zijn. Bij gebrek aan een uitkomst was had de gewenste verandering nooit plaatsgevonden. Samengevat: thuisblijven droeg niet bij aan de verandering die door de initiatiefnemers van het referendum gewenst was.
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, want dat bedoel ik. In dit geval is voor de verandering van het huidige besluit dus een stem tegen het verdrag. ;) Thuisblijven had inderdaad geen zin als je wilde dat het verdrag van tafel ging.

[ Voor 37% gewijzigd door ph4ge op 07-04-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Leuk stukje van bij de NOS: Hierom kwamen miljoenen kiezers gisteren niet opdagen.

En een stukje realiteit: Europese Commissie: 'nee' heeft geen invloed op Oekraïne-verdrag.

Dat is misschien iets om boos over te worden, maar een stukje eerlijkheid is wel op zijn plaats, we wisten dit al heel lang.
Het associatieverdrag is al getekend en unaniem aangenomen door de regeringsleiders van de EU-lidstaten, en daar brengt het Nederlandse 'nee' geen verandering in, aldus de woordvoerder.
En ja, dat wisten de initiatiefnemers van het referendum ook, dat hebben ze dan ook zelf meermaals duidelijk gemaakt. Nu verbaasd doen heeft dus weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41
ThomasG schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:16:
[...]
Omdat je daarmee direct een referendum buitenspel zet. Enkel bij de Tweede Kamer verkiezingen halen we een opkomst ver boven de 50%. Bij de Gemeenteraad verkiezingen krap aan, maar bij de Europese, Provinciale en Waterschapsverkiezingen komen we niet eens in de buurt van de 50%.
Dat zou alleen maar een signaal moeten zijn naar de politiek dat de issue waarover een referendum gehouden wordt, misschien weinig mensen wat interesseren of mensen te slecht geïnformeerd zijn.

Ik ben benieuwd hoe de opkomst zou zijn voor een referendum over de kilometerheffing of over het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:36
Stoney3K schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:19:
[...]

Dat zou alleen maar een signaal moeten zijn naar de politiek dat de issue waarover een referendum gehouden wordt, misschien weinig mensen wat interesseren of mensen te slecht geïnformeerd zijn.

Ik ben benieuwd hoe de opkomst zou zijn voor een referendum over de kilometerheffing of over het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.
Of over het afschaffen van Stufi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
klaw schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:16:
[...]

[video]

[...]

Goed men kon meerdere dingen invullen; laten we ervan uitgaan dat die 16% wel was gekomen door geen drempel. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat die anders voor hadden gestemd.

niet gekomen = 13.000.000 * 61,8% = 8.034.000 stemmers
8.034.000*16% = 1.285.440 extra voor stemmen

Uitslag = 32,3% wel gestemd = 4.186.000 stemmen.
Voorstemmen 38,1% = 1.594.866 stemmen
Tegenstemmen 61,1% = 2.557.646 stemmen
Blanco/niet geldig 0,8 % = 104.000 stemmen

Waren ze wel gekomen (en hadden allemaal correct het formulier ingevuld)
Voorstemmen 2.880.306 stemmen 51,97%
Tegenstemmen 2.557.646 stemmen 46,15%
(Totaal 5.541.952)

Natuurlijk is dit niet "het" bewijs dat Nederland toch voor is, de NOS kan er best wel flink naast zitten
Maar als die drempel er niet was geweest dan was het een stuk spannender geweest.
Als jij de aanname neemt dat die 16% van "we hopen onder de 30% te komen" voor stemmer zijn ga ik er vanuit dat de 27% "De regering doet er toch niet mee" extra tegenstemmers zijn.
dan gaat je rekensommetje een hele andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:19:
Leuk stukje van bij de NOS: Hierom kwamen miljoenen kiezers gisteren niet opdagen.

En een stukje realiteit: Europese Commissie: 'nee' heeft geen invloed op Oekraïne-verdrag.

Dat is misschien iets om boos over te worden, maar een stukje eerlijkheid is wel op zijn plaats, we wisten dit al heel lang.
[...]

En ja, dat wisten de initiatiefnemers van het referendum ook, dat hebben ze dan ook zelf meermaals duidelijk gemaakt. Nu verbaasd doen heeft dus weinig nut.
Op je tweede link:
De prominente Belgische Europarlementariër Guy Verhofstadt zegt niet verbaasd te zijn over het Nederlandse 'nee'. "Europa is niet in staat de grote crises van deze tijd op te lossen." Verhofstadt pleit voor een nauwere Europese samenwerking en hervormingen.
Zullen we daar een referendum over houden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:19:

[...]

Ik ben er niet verbaasd over. Ik vind het wel heel spijtig want ik ben tegen dit verdrag maar voor de EU. Als de EU zich niet snel gaat hervormen is dit een gigantische reden voor veel Europese burgers om er uit te stappen. Hier moet echt wat structureel veranderen wil het nog toekomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:21:
[...]

Op je tweede link:

[...]

Ik zou eerder eens een referendum houden over een diepgaand onderzoek in het reilen en zeilen van de persoon in kwestie. Beetje grote lente schoonmaak. Verhofstadt is niet enkel een zwaar negatief symbool, maar op heel veel terreinen consistent een struikelblok voor aanpassing, toetsing en innovatie.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:21:
Iedereen met enige pro-Europese gevoelens slaat zichzelf voor zn kop als Verhofstadt weer eens wat zegt. Als ik 10 minuten naar hem heb geluisterd zou ik ook spontaan PVV gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:22:
[...]

Dat is er al. Om een referendum te krijgen moet je 300.000 handtekeningen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgens mij kunnen ze beter 1x/jaar een referendumdag houden met onderwerpen die dat jaar genoeg handtekeningen hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:24:
Volgens mij kunnen ze beter 1x/jaar een referendumdag houden met onderwerpen die dat jaar genoeg handtekeningen hebben gehaald.
Meerdere papiertjes tegelijk met een "voor" en een "tegen"? Dat gaat fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Arrogant schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:12:
[...]

Mmm, jawel want je stelt zelf "Is de opkomst lager dan het aantal DigiD stemmers dan kan dat hele referendum de prullenbak in."
Dat is ook een manier om referenda te dwarsbomen.
Jammer dan maar dan heeft de regering met de onderwerpen stem in ieder geval inzicht in wat er speelt.
De onderwerpen, niet het referendum zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 17:41
Bananenplant schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:26:
[...]

Je kan toch ook meerdere issues op 1 formulier kwijt? En het "voor" of "tegen" zou je nog kunnen formuleren als stellingen met antwoord "Mee eens", "mee oneens" of "geen mening", waarbij blanco ook nog een optie blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 07-04-2016 13:27 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
HADES2001 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:21:
[...]

Als jij de aanname neemt dat die 16% van "we hopen onder de 30% te komen" voor stemmer zijn ga ik er vanuit dat de 27% "De regering doet er toch niet mee" extra tegenstemmers zijn.
dan gaat je rekensommetje een hele andere kant op.
Waarom zou een nee stemmer hopen dat de opkomst onder de 30% gaat? Leg dat dan maar eens uit.
En een ja stemmer kan prima het nut er niet van inzien omdat de regering er niets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Stoney3K schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:26:
[...]

Je kan toch ook meerdere issues op 1 formulier kwijt?
Zelfde probleem: te ingewikkeld. En dan kun je ook niet meer niet stemmen over een specifiek onderwerp :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:41

wontcachme

You catch me? No you wont

[...]

90% komt dan het hokje uit met grote opengesperde ogen, verschrikte blik en mompellend: "al die rondjes, zoveel rondjes..... Ik kon er eentje al amper invullen......"

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dan geef je twee/drie/vier briefjes? Gekleurde stembussen corresponderend met het briefje erbij en je kan ze makkelijk tellen.

Edit:
Hoeft niet eens, als elk briefje maar een andere kleur is.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 07-04-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Het idiote is natuurlijk dat de regering er wel wat mee doet. Ik mag hopen dat ze niet zo ver gaan de boel te dwarsbomen voor de 490 miljoen overige burgers van Europa maar ze doen er wel wat mee.

Ondanks al het gezeur van "het is raadgevend, ze gaan het negeren" hebben alle grote partijen aangegeven de uitslag te respecteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Shamalamadindon op 07-04-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:41

wontcachme

You catch me? No you wont

Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:28:
[...]

Dan geef je twee/drie/vier briefjes? Gekleurde stembussen corresponderend met het briefje erbij en je kan ze makkelijk tellen.
Arme kleurenblinden :+ :+

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Leo1010 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:28:
Het idiote is natuurlijk dat de regering er wel wat mee doet. Ik mag hopen dat ze niet zo ver gaan de boel te dwarsbomen voor de 490 miljoen overige burgers van Europa maar ze doen er wel wat mee.
Wie zegt dat de overige 490 burgers allemaal voorstanders zijn? Hun is immers niets gevraagd, en hebben geen referendum mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We geven ze ook een rood potlood. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:28:
[...]

Ik heb een keer met gemeenteraadsverkiezingen ook tegelijk een referendum gehad. Met verschillend gekleurde formulieren en bussen werkte dat inderdaad best okay. Maar ik ben gewoon erg pessimistisch over het vermogen van de gemiddelde persoon om ogenschijnlijk duidelijke instructies op te volgen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
klaw schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:26:
[...]

Waarom zou een nee stemmer hopen dat de opkomst onder de 30% gaat? Leg dat dan maar eens uit.
En een ja stemmer kan prima het nut er niet van inzien omdat de regering er niets mee doet.
ik hoef helemaal niets uit te leggen, iemand die zegt "De regering doet er toch niet mee" zal over het algemeen een tegen stemmer zijn die al overtuigt is dat ze toch niet luisteren, kijk maar naar de EU stemronde en de euro stemronde, werd niet geluisterd.
je bent de rekensom gewoon zo aan het verdraaien dat het antwoord naar jouw wens toe gaat maar je slaat factoren over in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
ThomasG schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:29:
Wie zegt dat de overige 490 burgers allemaal voorstanders zijn? Hun is immers niets gevraagd, en hebben geen referendum mogelijkheid.
Dat is democratisch tot stand gekomen.
HADES2001 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:30:
ik hoef helemaal niets uit te leggen, iemand die zegt "De regering doet er toch niet mee" zal over het algemeen een tegen stemmer zijn die al overtuigt is dat ze toch niet luisteren, kijk maar naar de EU stemronde en de euro stemronde, werd niet geluisterd.
Dat lijkt me een terechte aanname.

[ Voor 41% gewijzigd door ph4ge op 07-04-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

Leo1010 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:26:
[...]

Jammer dan maar dan heeft de regering met de onderwerpen stem in ieder geval inzicht in wat er speelt.
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
Het is wel fijn dat Verhofstad wel al weet wat de oplossing is.
De prominente Belgische Europarlementariër Guy Verhofstadt zegt niet verbaasd te zijn over het Nederlandse 'nee'. "Europa is niet in staat de grote crises van deze tijd op te lossen." Verhofstadt pleit voor een nauwere Europese samenwerking en hervormingen.
Volgens mij is dat juist voor een groot deel van de nee-stemmers nu juist het punt om nee te stemmen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De_Bastaard schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:31:
Het is wel fijn dat Verhofstad wel al weet wat de oplossing is.

[...]

Volgens mij is dat juist voor een groot deel van de nee-stemmers nu juist het punt om nee te stemmen.....
*kuch* Señor Sjon in "Referendum associatieverdrag Oekraïne"
Bananenplant schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:30:
[...]

Ik heb een keer met gemeenteraadsverkiezingen ook tegelijk een referendum gehad. Met verschillend gekleurde formulieren en bussen werkte dat inderdaad best okay. Maar ik ben gewoon erg pessimistisch over het vermogen van de gemiddelde persoon om ogenschijnlijk duidelijke instructies op te volgen ;) .
Daarom zitten er ook vier man op wacht natuurlijk. :P

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 07-04-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
HADES2001 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:30:
[...]

je bent de rekensom gewoon zo aan het verdraaien dat het antwoord naar jouw wens toe gaat maar je slaat factoren over in de berekening.
Tja dan lees je meer dan er staat, ik geef alleen aan dat het spannend zou zijn geworden het is nu niet anders, maar voor de volgende keer.
PS die mensen hadden alsnog niet gestemd, het ging mij puur om die 30%
Niet alles is meteen een aanval op de nee- uitslag.

[ Voor 7% gewijzigd door klaw op 07-04-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik kan me eigenlijk geen enkele gebeurtenis herinneren waarbij Verhofstadt niet voor nauwere Europese samenwerking pleitte.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
Señor Sjon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:33:
[...]

*kuch* Señor Sjon in "Referendum associatieverdrag Oekraïne"

[...]

Daarom zitten er ook vier man op wacht natuurlijk. :P
Mea Culpa :) Het aantal nieuwe posts in dit topic gaat zó ontzettend hard dat ik het echt niet meer kan bijbenen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
ph4ge schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:30:
[...]

Dat is democratisch tot stand gekomen.
Maar als hier in Nederland een Nee tegen het associatie verdrag democratisch tot stand is gekomen moeten we opeens wel rekening houden met de niet stemmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:04:

Laat ik daar een volgende vraag bij stellen, hoe veel van de huidige problematiek is daadwerkelijk oplosbaar? Het is misschien wat zuur, maar het is een noodzakelijke vraag. We moeten ons realiseren dat voor heel veel van de bestaande problematiek er geen oplossingen zijn, dat het enkel mogelijk is om in te zetten op het werkzaam maken van reactieve stappen, de een na de ander in besef van onmogelijkheid van allesomvattende functionele oplossingen.

Let wel, ik ontken de problematiek niet. Het is meervoudig, complex, in heel veel opzichten nauwelijks nog binnen potentiële reikwijdte van supranationale niveau's (nationale niveau's hebben al heel lang de mogelijkheid tot beïnvloeding van veel ontwikkelingen op bijvoorbeeld macro-economisch of demografisch niveau verloren), en er zit veel cumulatieve schade van slechte beslissingen in het verleden. Tevens van foute beslissingen van recente tijd.

We moeten ons realiseren - en dit gaat zeker op voor politici - dat oplossingen vaak niet mogelijk zijn, enkel het vinden van omgang met.
Laten we de meest simpele is pakken de verhuizing die elke half jaar plaats vind. |:( ! waar liggen de prioriteiten als zo iets als trots/arrogantie niet eens kan weg leggen voor iets als simpel als dit.

Het vluchteling-problematiek had voorkomen kunnen worden als we duidelijke grenzen hadden gesteld aan onze buitenlandse beleid!

Als je wilt dat de immigratie stopt moet je eisen gaan stellen aan landen waar deze mensen vandaan komen door een betere economische beleid op te zetten of juist een punt achter te zetten aan de samenwerking ervan tegen over deze regeringen. in plaats handje ophouden en misbruiken om zo goedkoop aan grondstoffen te komen. Je moet een eerlijke Economische beleid exporteren/importeren want nu totaal niet gebeurd

Of we kunnen we bijvoorbeeld zeggen hé laten we een verbod instellen dat er gevist mag worden door de grote trawlers voor de Somalische kust want de lokalen visserij gaat eraan. Deze Somalische mensen kiezen niet voor de grap om voor piraat te spelen lijkt me!

De juiste keuzes maken scheelt ook nogal en dat is de laatste jaren gewoon niet gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
noguru schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:23:
[...]

Dat is er al. Om een referendum te krijgen moet je 300.000 handtekeningen hebben.
Dat is iets anders dan ik bedoel, dat is een petitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
begintmeta schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:37:
[...]

Dat is iets anders dan ik bedoel, dat is een petitie.
Sorry maar dat is gewoon 2 keer stemmen voor hetzelfde. Ik zie totaal niet in waarom dat een verbetering zou zijn ten opzichte van de huidige wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:22:
Ik ben er niet verbaasd over. Ik vind het wel heel spijtig want ik ben tegen dit verdrag maar voor de EU. Als de EU zich niet snel gaat hervormen is dit een gigantische reden voor veel Europese burgers om er uit te stappen. Hier moet echt wat structureel veranderen wil het nog toekomst hebben.
Het is dan ook wel typisch. We klagen als een ander land dwars gaat liggen bij subsidies of verplaatsing parlement tussen Brussel en Strasbourg, maar nu Nederland zelf gaat dwarsliggen moet dat opeens wel gehonoreerd worden. Of men gaat voor de gijzeloptie en die kan elk land dan gebruiken, of men neemt de gijzeloptie weg maar dan hoef je er ook geen referendum meer over te houden (even los van het referendummisbruik voor anti-EU sentimenten) en dan klaagt men over het gebrek aan gijzelopties.

You can't have your cake and eat it.

Pagina: 1 ... 30 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/

Het bespreken van de referendumwet kan hier:

De referendumwet, wat moet er veranderen?