Dat bedoel ik ook niet. Wat ik wel bedoel is dat dit nog stap 1 is en stap 2 is dat dit wel gebeurd. En hoe eerder dit verdrag en die regeling er komt, hoe eerder stap 2 er ook komt. Dat is geen kwestie van "of" maar een kwestie van "wanneer". En hoe langer dat we deze instroom kunnen uitstellen, hoe beter dat is voor onze Economie die nu herstellende is en waarvan een groot deel van de werkloze bevolking laaggeschoold is (en weggeconcurreerd wordt)
[...]
Oekraine zegt dat ja. Echter hebben NL, Be, De en nog wat landen geblokkeerd dat er in het verdrag kwam dat het een opstap is naar een lidmaatschap. En voor de verandering wederom dit filmpje:
YouTube: Jan Roos geeft uitleg over Referendum GeenPeil. Nergens in het verdrag wordt ook maar gesproken dat dit een opstap is. En al zou het zijn, dan is in het filmpje te zien dat er nog veel meer stappen zijn. En sommige landen proberen dit al sinds 1964 en zijn nog lang niet lid.
In het verdrag staat het dan niet letterlijk, veel politici hebben zich er wel zo over uitgesproken. Zelfs de president van de EU.
Zoals eerder aangehaald: de opkomst is niet heel veel slechter dan bij andere verkiezingen, maar nu het voor jou negatief uitkomt, is alles een reden om het maar de grond in te boren. Het feit dat je er alles aan doet om de nee-stem zo waardeloos mogelijk te laten overkomen, zegt me genoeg. Vrijwel alle gemeenten hebben een opkomst die aangeeft dat dit verdrag verworpen moet worden. Opkomst maakt geen zak uit zodra de kiesdrempel gehaald is en de kiescommissie stelt dat dit een legitieme uitslag is.
Dat niet iedereen zijn democratische plicht vervuld is jammer, maar geen reden om te denken dat het ook maar bij de 20% blijft als je het ze zou vragen.
[...]
Ach, is het weer zo laat. Framen. Downplayen. Je hoort tegenwoordig steeds dezelfde gefrustreerde reacties terugkomen in diverse topics. Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat de opkomst bijzonder teleurstellend was? Ik gok dat het niet in het plaatje van de gewenste daverende overwinning voor het tegen-kamp past.
De opkomst was teleurstellend omdat men opriep dat men vooral niet moest gaan stemmen of dat stemmen geen nut had. Dat is de sabotage van het voor-kamp geweest en dat is inderdaad ernstig. Maar je redenatie is op meer dan 1 vlak gebrekkig. Feit blijft dat de opkomst valide is om de uitslag en het referendum te accepteren. Feit is ook dat de tegenstem heeft gewonnen. Hoe het was als 100% zou stemmen is koffiedik kijken, maar nog geen reden om er alles aan te doen zodat het lijkt alsof niemand heeft gestemd.
Nee, blijkbaar is er voor velen niet genoeg interesse, kennis of betrokkenheid om te gaan stemmen. Dat is het enige, maar zegt niets over de uitslag zelf. De kiesdrempel is gehaald en die is er niet voor niets.
Auredium schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:19:
[...]
Ik ben niet gaan stemmen om die reden. Maar de uitslag kan op verschillende manieren worden uitgelegd.
32% is gaan stemmen wat zou ebtekenen dat 68% het niet belangrijk genoeg vond om te gaan stemmen en dus zich neer legt bij de beslissing die de regering neemt. Dat zou betekenen dat welke beslissing de regering ook neemt sowieso 68% van de bevolking goed keurt en daar komt dan nog het percentage stemmers bij wat voor dezelfde beslissing als de regering heeft gestemt.
Je hele redenatie klopt niet zodra je zegt dat 68% zich neerlegt bij de beslissing van de regering. Dit is onjuist. Men legt zich neer bij de uitslag van het referendum, wat deze ook gaat zijn. Het is fijn dat je denkt dat het merendeel anders "ja" had gestemd, maar dat kun je niet weten.
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:15:
[...]
Precies mijn punt. Je weet niet wat het grootste gedeelte van Nederland wil, laat jij 4 miljoen mensen bepalen voor de 12 miljoen? Dat zou pas een afbraak zijn van het gekozen parlement. Imho de 30% drempel is veel te laag, het moet sowieso naar 50%.
Die drempel wordt al niet/amper/nipt gehaald bij normale verkiezingen die over nog veel meer wetten gaan, waarom zou een raadgevend referendum anders moeten zijn? Het is niet belangrijk wat het merendeel wil als het merendeel thuis blijft. Die leggen zich gewoon bij de uitslag neer, niet bij de keuze van de regering.
Auredium schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:28:
[...]
Dit, exact!
De 30% grens betekend bij een raadgevend referendum niets. Het is immers een raadgevend referendum en niet een referendum wat een bindende uitkomst heeft voor de regering. Ik denk dat er bij veel mensen verwarring heerst over de kracht van dit referendum. De uitslag voor dit referendum zou veel anders zijn als het niet raadgevend was.
Ik denk dat veel mensen zich niet hebben gerealiseerd dat het aantal mensen wat niet is gaan stemmen net zo belangrijk als het aantal mensen wat wel is gaan stemmen juist omdat het raadgevend i. Mensen die wat niet stemmen geven geen advies nog voor nog tegen ongeacht wat ze daadwerkelijk denken. Maar hun keuzew hierin om niet te gan stemmen is wel medebepalend juist omdat het een advies is en niet een besluit voor wel of niet.
Je hebt de drempel nodig om te bepalen wat de actie van de regering gaat zijn. Bij minder dan 30% doen ze niets of kunnen ze zich makkelijker veroorloven om de uitslag te negeren. De opkomst is dan te klein. Het gaat nu immers om het verwerpen van een wet, niet om een advies. Dat zou misschien kunnen als het een raadgevend referendum is over een te nemen wet of beslissing. Bijvoorbeeld "Nederland moet uit de EU" zou zoiets kunnen zijn omdat het niet echt 1 wet is die we kunnen verwerpen.
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:56:
Ik ben van mening dat 32% wel degelijk een goede representatieve opkomst is voor de rest van Nederland. Wel vind ik dat het makkelijker moet worden gemaakt om te stemmen. Ik vind het triest dat de opkomst zo laag is, en de mensen die niet op komen dagen en nu zitten te zeuren over de uitslag vind ik nog triester. Wellicht moet digitaal stemmen worden ingevoerd, of moet het worden verplicht om te stemmen. Op die manier krijg je in ieder geval een grotere opkomst.
Een referendum zoals gisteren is echt enorm belangrijk voor de toekomst van Nederland. Ik heb me echt verbaasd over hoe laks veel mensen hiermee omgaan door niet hun stem te laten horen.
Eens. digitaal stemmen, meer stemkantoren en een regering die zegt dat je moet stemmen zijn manieren om de opkomst te verhogen. Het hele niet-stemmen heeft niet gewerkt, dus moet men gewoon voor opkomst zorgen.
Verder verbaas ik me net als jij
[
Voor 7% gewijzigd door
Martinspire op 07-04-2016 09:59
]