gambieter schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:40:
[...]
Of men zal zich moeten gaan realiseren dat regeren betekent onpopulaire beslissingen nemen, en dat gaat niet samen met het nodig hebben dat er altijd een meerderheid voor is (waarbij de meeste mensen hun opinie niet op enige kennis van zaken baseren). Niet voor niets zijn er geen maandelijkse verkiezingen, en zal de snelweg toch ergens moeten komen.
Dat is echt te makkelijk. Onpopulaire beslissingen zijn beslissingen als bezuinigingen: niemand zal een individuele bezuiniging accepteren, maar het geheel kunnen mensen prima waarderen. Maar zelfs als mensen het niet leuk vinden, is er nog wel een richting waar mensen begrip voor op kunnen brengen.
Waar het hier op gaat (en dat is mijn verklaring) is dat mensen Europa zat zijn. Dat is het gevolg van een aantal slechte besluiten, besluiteloosheid, de perceptie van corruptie, en ook de nadelen die Europa met zich meebrengt, met als meest in het oog springend de vluchtelingencrisis en de Euro. Zolang de politiek (in Europa en in Nederland) dat signaal niet serieus gaan nemen zal de Nederlandse bevolking regelmatig van dit soort referenda organiseren om een signaal af te geven, en dat zal veelal een negatief signaal zijn.
Ik zie één lichtpunt: een referendum zorgt wel voor een groter draagvlak. Doe dit vaker, juist bij Europese onderwerpen, en ik ben er van overtuigd dat er daardoor juist draagvlak ontstaat, net als nuance.
Edit: wat betreft dat laatste punt:
Nederland heeft dringend méér referenda nodig
[
Voor 5% gewijzigd door
Krisp op 06-04-2016 22:55
]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP