Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
xos schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:21:
Weet iemand of ongeldige stemmen worden meegeteld met de opkomst?
Helaas wel, grappenmakers en/of idioten die het hele vakje ingekleurd hebben tellen ook mee voor opkomst (en dus het nee kamp).

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Arrogant schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:20:
[...]

Maar dan moet je wel eerst weten wat de redenen zijn van het thuisblijven.
Correct, maar ik hou me graag voor dat er meer potentiële ja-stemmers dan potentiële nee-stemmers zijn thuisgebleven ;)
RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:19:
[...]

Nee, de bedenkers van dit referenda kunnen de boom in, de tegenstanders ook, de voorstanders ook.

Ik ben gewoon tegen dit referendum, niet meer, niet minder, dus ik stem niet.
Zonde. Ik vind dit een bijzonder slecht referendum maar zorg in ieder geval dat ik mijn best heb gedaan mijn mening te geven.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 16:37
Een exitpoll kan wel een aardige indicatie geven van de uitslag van het referendum, zeker als de verschille4n zo groot zijn (2/3 voor, rest tegen of blanco). Maar aan een exitpoll heb je helemaal niets als je de opkomst wilt weten. De prognose van de NOS (Ipsos) van de opkomst is dan ook veel onbetrouwbaarder dan die van de uitslag. Zelfs een marge van 3% is dan veel te weinig.
http://www.volkskrant.nl/...omst-29-procent~a4277131/

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:21:
Oprechte vraag: wat betekent het formeel als de kiesdrempel niet gehaald wordt?
Stel: 29,9% opkomst.

Dan morgen gewoon verder waar we gebleven waren, bonnetje zoeken van een minister enzovoorts? Doen we net of het referendum er niet was?

Stel 30,01% opkomst: morgen debat over de ratificatie van het verdrag en alle dramatiek eromheen?

Dat is in de praktijk toch geen optie - hoewel het verdrag toch wel goedgekeurd zal worden, zal men het niet op een tiende van een procent gaan negeren lijkt me.
Dan mag het kabinet de uitslag negeren. Als de opkomstdrempel wel gehaald wordt, dan moeten ze er formeel iets mee doen. Dat zal dan wel een kamerdebat betekenen, of een formele verklaring. Zonder die opkomstdrempel zullen ze dat waarschijnlijk niet doen en het houden bij een aantal sussende woorden.

Daarover gesproken, het politieke spel is al begonnen:
ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers ziet een "heldere nee-stem". Tegelijkertijd vindt hij dat niet genegeerd mag worden dat er zoveel mensen niet naar de stembus zijn gegaan. Dat kan zijn geweest omdat ze tegen referenda zijn of vinden dat het referendum onder valse voorwendselen is uitgeschreven. Wat de ChristenUnie betreft moet het kabinet daarom nog duidelijker uitleggen dat het verdrag niet gaat over een toetreding van Oekraïne tot de EU.
Dit is, verwacht ik, ook wat het kabinet gaat doen. Plechtig nogmaals verklaren dat het geen opmaat is naar de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Ik snap eigenlijk die 30% eis niet helemaal. Het is toch maar een raadgevend referendum, dus wat maakt het uit of er meer of minder dan 30% is komen opdagen? Bij 20% opkomst kun je je als politiek zijn nog steeds achter de oren krabben als er van die 20% 80% tegen zijn.

En als het wel meer dan 30% is kunnen ze het alsnog naast zich neerleggen.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 03:29

Arrogant

S.F.W.

Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:22:
[...]

Correct, maar ik hou me graag voor dat er meer potentiële ja-stemmers dan potentiële nee-stemmers zijn thuisgebleven ;)
Dat is je goed recht :)

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31
onkl schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:22:
[...]

Dit wordt ook wel gezien als een mogelijk verbeterpunt voor toekomstige referenda: Houdt op met praten over geldig of niet, maar accepteer dat de opkomst ook relevant is.
Dus wanneer de uitslag van een referendum 90%tegen, 10% voor, opkomst 5% is, dan is de boodschap aan de politiek (de "gegeven raad"): Het interesseert de meeste mensen geen flikker, maar van de mensen die dit spannend vinden zijn de meeste tegen.
terwijl 50%/50% bij een opkomst van 70, 80 procent als raad geeft "Het hele land is net zo verdeeld als jullie, maar vindt het wel kneiterbelangrijk. Dus verzien een slimme truc!"
Wow, pragmatisme! Ik ben voor :P
Je moet wel heel erg weinig vertrouwen in de politiek hebben wanneer je denkt dat ze zelfs dat niet snappen. :)
Njah, na wat discussie met 2ekamer leden in levende lijve is mijn vertrouwen beneden nulpunt beland. Gaat er niet om of ze het snappen, maar of ze denken er een zetel mee te kunnen scoren. Electoraal gewin.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:56:
[...]

Ik ben het in de eerste plaats niet eens met het referendum, als ik wel stem en daardoor mede de opkomst net boven de 30% komt is dat anti-EU munitie voor PVV en Geenstijl.

[...]

Je zou bijna zeggen dat de regen goden tegen het referendum zijn >:)
Prima. Als je het niet eens bent, stem dan niet.

Maar ga niet hypocriet toch stemmen als het opkomstpercentage hoog genoeg is. ;w

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:21:
Oprechte vraag: wat betekent het formeel als de kiesdrempel niet gehaald wordt?
Stel: 29,9% opkomst.

Dan morgen gewoon verder waar we gebleven waren, bonnetje zoeken van een minister enzovoorts? Doen we net of het referendum er niet was?

Stel 30,01% opkomst: morgen debat over de ratificatie van het verdrag en alle dramatiek eromheen?

Dat is in de praktijk toch geen optie - hoewel het verdrag toch wel goedgekeurd zal worden, zal men het niet op een tiende van een procent gaan negeren lijkt me.
Yep. Dat is de wet.
Ik ben meteen met je eens dat het nogal onlogisch is, maar de regering is verplicht zich aan de wet te houden en niet verplicht logisch te zijn. (Al schijnt men daar wel naar te streven.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
aicaramba schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:23:
Ik snap eigenlijk die 30% eis niet helemaal. Het is toch maar een raadgevend referendum, dus wat maakt het uit of er meer of minder dan 30% is komen opdagen? Bij 20% opkomst kun je je als politiek zijn nog steeds achter de oren krabben als er van die 20% 80% tegen zijn.

Bij 30% of meer moet het kabinet met een officiële reactie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nieuwe uitslag binnen op http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/ - Renswoude met een opkomst van 36.3% stemt voor 73,5% voor. Da's wel een flink verschil tussen voor en tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:23

Moofnor

King of my castle

Kalief schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:23:
Een exitpoll kan wel een aardige indicatie geven van de uitslag van het referendum, zeker als de verschille4n zo groot zijn (2/3 voor, rest tegen of blanco). Maar aan een exitpoll heb je helemaal niets als je de opkomst wilt weten. De prognose van de NOS (Ipsos) van de opkomst is dan ook veel onbetrouwbaarder dan die van de uitslag. Zelfs een marge van 3% is dan veel te weinig.
http://www.volkskrant.nl/...omst-29-procent~a4277131/
Het is niet bepaald de eerste keer dat ze dit doen ;)
Op basis van vorige verkiezingen zou je toch mogen verwachten dat ze met een voldoende grote zekerheid de marges kunnen afbakenen.
Indien niet, de spreekwoordelijke uitschieter^^

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:24:
Nieuwe uitslag binnen op http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/ - Renswoude met een opkomst van 36.3% stemt voor 73,5% voor. Da's wel een flink verschil tussen voor en tegen.
Inderdaad, de verschillen tussen de gemeentes zijn enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
haarbal schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:17:
[...]

Met dit referendum, of bedoel je ook met landelijke verkiezingen?
Allebei eigenlijk, democratie in het algemeen.
Democratie werkt niet als niemand of de minderheid gaat stemmen.
Misschien moet er een stemplicht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ga je ze allemaal opnoemen? Vlieland en Schiermonnikoog waren ook al binnen. Het verschilt echt heel erg per gemeente hoe de uitslag ligt. Alleen de opkomst is overal in de 40%.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xos schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:21:
Weet iemand of ongeldige stemmen worden meegeteld met de opkomst?
Die worden geteld als blanco stemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Wauw dat is wel een bizar verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:29
sderooij schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:21:
niet gegaan, geen tijd/geen zin :P
Dit snap ik niet. Geen zin, raar maar op zich ergens wel te begrijpen maar geen tijd? Je bent gedurende de hele dag (8.30 tot 21.00)niet in de gelegenheid om even op de fiets te springen en bij het lokale bejaardentehuis even te stemmen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
Soldaatje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:25:
[...]

Allebei eigenlijk, democratie in het algemeen.
Democratie werkt niet als niemand of de minderheid gaat stemmen.
Misschien moet er een stemplicht komen.
Volgens mij is dat in Belgie ook. Desnoods stem je blanco, maar komen zul je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 15:34
Eigenlijk zou de opkomstdrempel wel verlaagd mogen worden aangezien die gebaseerd is op een volledige bezetting van stembureau's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Gonadan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:26:
[...]

Ga je ze allemaal opnoemen? Vlieland en Schiermonnikoog waren ook al binnen. Het verschilt echt heel erg per gemeente hoe de uitslag ligt. Alleen de opkomst is overal in de 40%.
Nee, tuurlijk niet, zo snel kan ik op een gegeven moment niet meer typen. Deze viel echter op met een grote uitslag naar een tegenstem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:40
Gonadan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:26:
[...]

Het zijn kleinere dorpen/steden. Die hebben altijd een hogere opkomst t.o.v. de grote 4 steden waar nu de hele dag naar gekeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ik woon ernaast dus ik had dit wel kunnen gokken !

Verwacht in mijn eigen woonplaats niets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:26:
[...]

Nee, tuurlijk niet, zo snel kan ik op een gegeven moment niet meer typen. Deze viel echter op met een grote uitslag naar een tegenstem.
Terwijl Rozendaal bijna omgekeerd is, bizar dit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Update exitpoll: opkomst 32 procent. (Ipsos, NOS)
door Redactie NU.nl 21:27

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Feest :D

[ Voor 19% gewijzigd door Robkazoe op 06-04-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Robkazoe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:27:
Zo, dat is de hele marge van 3% in de plus.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ThomasG schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:20:
[...]
En wat is daar de reden van, dat je tegen dit referendum bent, als ik vragen mag? Omdat je een voorstander bent van het verdrag, omdat je GeenStijl niet mag, of een andere reden?
Het belangrijkste is dat ik tegen dit soort referenda ben, puur omdat ze, zoals wel te merken was, te gevoelig zijn voor leugens omdat de gewone burger er geen weet van heeft, maar ook omdat vanalles erbij wordt getrokken.

En zo komen we op de tweede reden waarom ik niet stemde: De mensen die hiermee begonnen boeide dat hele verdrag niet, ze wilden gewoon de EU frustreren.

Kleine referenda, over iets waar de mensen direct bij betrokken zijn, daarvan ben ik wel een voorstander. Dat zal dus vooral lokaal zijn, waardoor elementen als Haagse politici en GS hopelijk ver weg blijven.

Maar, iets zoals dit hoeft van mij niet meer.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 20:58
RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:19:
[...]

Ik ben gewoon tegen dit referendum, niet meer, niet minder, dus ik stem niet.
Tsja, en de volgende keer interesseert het onderwerp je ook niet waarschijnlijk. Als iedereen zo denkt - en ik vrees dat heel veel mensen dus ook zo denken bij de verkiezingen - dan vind ik het nog treuriger gesteld dan ik reeds dacht. Een wereld vol zombies.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:28:
[...]

Het belangrijkste is dat ik tegen dit soort referenda ben, puur omdat ze, zoals wel te merken was, te gevoelig zijn voor leugens omdat de gewone burger er geen weet van heeft, maar ook omdat vanalles erbij wordt getrokken.

En zo komen we op de tweede reden waarom ik niet stemde: De mensen die hiermee begonnen boeide dat hele verdrag niet, ze wilden gewoon de EU frustreren.

Kleine referenda, over iets waar de mensen direct bij betrokken zijn, daarvan ben ik wel een voorstander. Dat zal dus vooral lokaal zijn, waardoor elementen als Haagse politici en GS hopelijk ver weg blijven.

Maar, iets zoals dit hoeft van mij niet meer.
Ik ben het met elk woord eens.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb

Feest voor de ondergang van de EU ! |:(

En Nederland voor joker als het allemaal Nee is :+

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 06-04-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 19:47
cbr600f4i schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:28:
[...]

Tsja, en de volgende keer interesseert het onderwerp je ook niet waarschijnlijk. Als iedereen zo denkt - en ik vrees dat heel veel mensen dus ook zo denken bij de verkiezingen - dan vind ik het nog treuriger gesteld dan ik reeds dacht. Een wereld vol zombies.
Nou, dat is wel erg stellig. Ik vind het onderwerp ook niet zo interessant, maar nog veel belangrijker: is dit een onderwerp wat zo cruciaal is voor de nederlandse samenleving dat hier een volksraadpleging voor nodig is? Ik denk van niet. De initiatiefnemers hebben zelf ook toegegeven dat ze vinden van niet, ze willen gewoon een anti-EU geluid laten horen. Dat mag natuurlijk, maar ik vind een referendum over dit verdrag daar niet een goed middel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T

Feest? Hoezo is dat feest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:29:
[...]

Dit zal de EU echt niet doen vallen, hoe broos de EU momenteel ook is. Europa gaat dit referendum compleet negeren ;) . Nederland is maar een mini-landje in de EU, dus no fucks given.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik heb stemrecht en oefen dat uit, ongeacht de aanleiding van m'n recht om te stemmen. Heb me dus verplicht te verdiepen in dit thema - oa in dit topic. Niet fucking boeiend, niet per se leuk, maar wel noodzakelijk. Ga ook mijn kinderen leren dat onderdeel zijn van een samenleving betekent dat je samen kiest en je neerlegt bij de uitkomst, als die niet helemaal is wat je had gehoopt. En dat het stemmen betekent dat je je mening kunt geven.

Iedereen heeft z'n eigen redenen om wel/niet te stemmen, maar ik zie het niet als een facultatief iets wat ik alleen doe als het thema me aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:13
Renswoude
Voor: 26,2%
Tegen: 73,5%
Opkomst: 36,3%

1.321 uitgebrachte stemmen
3.641 kiesgerechtigden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:30:
[...]

Dit zal de EU echt niet doen vallen, hoe broos de EU momenteel ook is. Europa gaat dit referendum compleet negeren ;) . Nederland is maar een mini-landje in de EU, dus no fucks given.
Snap ik, maar een Nee hier kan een best voorbeeld zijn voor de Brexit.

En als dat gebeurt dan is het wel een begin van het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Tha_T schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:30:
[...]

Feest? Hoezo is dat feest?
Moet ik echt nog uitleggen wat de enige manier is om het tegenkamp te saboteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Dat is de rij in Oldenzaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 18:56
Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:29:
[...]

Zo zo lekker dramatisch.

Wel lekker spannend zo. Van de 29% naar 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:31:
[...]

Snap ik, maar een Nee hier kan een best voorbeeld zijn voor de Brexit.

En als dat gebeurt dan is het wel een begin van het eind
True, dan is het einde voor de EU heel dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Russel88 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:32:
[...]

Zo zo lekker dramatisch.

Wel lekker spannend zo. Van de 29% naar 32.
Ja dramatisch haha, maar ik dacht meer aan richting de brexit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermanon
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-10-2016
De foutmarge van het opkomstcijfer van de exitpoll blijft op 3 procent, er is dus een marge van 29-35 procent.

door Redactie NU.nl 21:30
Nou, dan is die 30% wel gehaald denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Robkazoe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:31:
[...]

Moet ik echt nog uitleggen wat de enige manier is om het tegenkamp te saboteren?
Nee maar dan had ik verwacht dat het feest zou zijn als het percentage gezakt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Terug naar de EEG dan maar? :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 11:38
aicaramba schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:23:

Ik geloof dat de 30%-eis overgenomen werd uit de bindende referendumwet uit de paarse periode, waarover bijna een kabinet viel.

Deze werd overgenomen in de Wrr om God weet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:32:
[...]

Ja dramatisch haha, maar ik dacht meer aan richting de brexit :+
Ahh zo.
Daar heb je wel een punt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Paar gedachten:

- Jammer dat ik zelf niet kon stemmen, vind het altijd erg belangrijk (ongeacht of je voor of tegen bent)
- Opkomst net wel/net niet... tactische thuisblijvers hadden dus beter voor kunnen stemmen
- Ongeveer 2/3e stemt *nee* = kan, ondanks lage opkomst, niet genegeerd worden

Ik hoop, in tegenstelling tot een aantal hierboven, dat dit *niet* de ondergang van de EU wordt (sterker nog: tuurlijk is het dat niet).

Maar... zij die van hun stemrecht gebruik hebben gemaakt, hebben wel duidelijk *nee* gestemd. Dit geeft wel aan dat Nederland in het algemeen erg eurokritisch is en dat de politiek daar meer rekening mee moet houden.

Wat betreft het verdrag (want daar draait het eigenlijk om): ik gok erop dat het eindresultaat is dat er een paar kleine aanpassingen hier en daar komen, en daarmee klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:31:
[...]

Dat is de rij in Oldenzaal :+
Wat leren we hiervan, juist, volgende keer maar een stembureau in Oldenzaal. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52
Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:32:
[...]

Of op zijn minst een herziening van de regels in de EU. Los van of een Brexit nu gaat gebeuren, kan het natuurlijk niet zo zijn dat een land als het VK even andere afspraken af zit te dwingen "omdat ze anders misschien wel uit de EU stappen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ravocs schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:30:
[...]

Nou, dat is wel erg stellig. Ik vind het onderwerp ook niet zo interessant, maar nog veel belangrijker: is dit een onderwerp wat zo cruciaal is voor de nederlandse samenleving dat hier een volksraadpleging voor nodig is? Ik denk van niet. De initiatiefnemers hebben zelf ook toegegeven dat ze vinden van niet, ze willen gewoon een anti-EU geluid laten horen. Dat mag natuurlijk, maar ik vind een referendum over dit verdrag daar niet een goed middel voor.
Ik vind het nou ook niet zo interessant om eerlijk te zijn maar aangezien ik de Nederlander nogal vaak hoor klagen vind ik dat je je best even mag verdiepen in wat voor onderwerp dan ook. Ook al is het om het anti-eu geluid te verzwakken of kracht bij te zetten.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zolang we maar iig één munt houden, iig de west europese landen. Geen zin om iedere keer Duitse marken te kopen als ik Germanië in ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 22:31

matroosoft

Lone Christian

Hardinxveld-Giessendam

Voor
30,6%

Tegen
68,6%

Opkomst 32,3%
4.297uitgebrachte stemmen
13.321kiesgerechtigden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

.

[ Voor 99% gewijzigd door matroosoft op 06-04-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ah, de tijd dat je nog een baan had - voor het leven - vlakbij huis en tussen de middag thuis kon eten bij moeder de vrouw d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door cbr600f4i op 06-04-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je krijgt gewoon Neuro's samen met wat Scandinavische landen en Luxemburg.

Edit:
Tikken op mobiel gaat niet zo snel. @ Robinhood dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 06-04-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:32:
[...]

Hoeft niet - kan eindelijk de noodzakelijke aanleiding te zijn om tot verandering te komen. UKIP is daar dan ook heel duidelijk in - UK hoort in de EU, alleen NIET onder de huidige condities en voorwaarden.

Vind ik best knap, om pro-europa te zijn en een referendum met als doel het vertrek uit de EU te veroorzaken en dat nog uit weten te leggen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:45
RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:35:
[...]

Zolang we maar iig één munt houden, iig de west europese landen. Geen zin om iedere keer Duitse marken te kopen als ik Germanië in ga.
Als dat de enige reden is, is er altijd nog een andere oplossing voor, aangezien Nederland qua Handel de 17e deelstaat is van Duitsland, en je een zelfde munteenheid kunt gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:37:
Wat dus eigenlijk de EU had moeten zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

cbr600f4i schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:37:
[...]

Ah, de tijd dat je geen baan had - voor het leven - vlakbij huis en tussen de middag thuis kon eten bij moeder de vrouw d:)b
>:)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Hoe is de EU zo broos geworden?

Volgens mij was dat 20 jaar geleden nog niet zo.

Ik ben voor de EU, maar ik ben wel tegen bepaalde indeling er van. Ik kan heel goed begrijpen dat dingen als kredietcrisis, vluchtelingen crisis en dingen als een gezamelijke/samenwerkende economie.

Wat ik niet goed kan hebben is dat de EU voor ons gaat bepalen dat wij een downloadverbod moeten hebben. Waarom moet de EU op dat soort dingen invloed hebben op onze lokale economie.

Ook vind ik dat de invloed die je als stemmer kan hebben te klein is. Je kan niet stemmen op een partij in europa waar je het mee eens bent, maar alleen maar op een afgevaardigde welke op zijn beurt weer een hele kleine invloed heeft. Deze extra laag geeft mij het idee het volk geen enkele invloed heeft en dat elke voorgeschreven wet met tegenzin wordt doorgevoerd "omdat het moet van de EU". Om deze reden krijg ik een gevoeldat de EU steeds meer een democratie omzijlende instatie is om niet populaire wetten er door te krijgen.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eu kan best uit elkaar vallen terwijl we de euro houden. Maar laten we niet te hard van stapel lopen zo ver is het nog lang niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:37:
[...]

Hoeft niet - kan eindelijk de noodzakelijke aanleiding te zijn om tot verandering te komen. UKIP is daar dan ook heel duidelijk in - UK hoort in de EU, alleen NIET onder de huidige condities en voorwaarden.
UKIP is daar helemaal niet duidelijk in, die zwerkt in hun standpunten all over de place met een vooral erg nationalistische insteek. Die hebben nog steeds het beeld dat de UK het eigenlijk best zelf kunnen rooien, en dan wat spullen aan de EU kunnen verkopen, maar vooral niet andersom.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:35:
[...]

Tegen die tijd betalen we overal met Apple Pay of Samsung Pay dus niks geen omwisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:37:
[...]

Wat dus eigenlijk de EU had moeten zijn :+
Scandinavië ziet ons al aan komen kloppen, dan zijn wij opeens het zwarte schaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Hebben de strategische thuisblijvers zichzelf niet ontzettend te pakken als straks de kiesdrempel wordt gehaald? De proporties tussen voor en tegen zijn nu wellicht minder representatief en geven een veel sterker signaal af aan de politiek in het voordeel van het tegen-kamp.

[ Voor 3% gewijzigd door Sphere- op 06-04-2016 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uniciteit schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:34:
Maar... zij die van hun stemrecht gebruik hebben gemaakt, hebben wel duidelijk *nee* gestemd. Dit geeft wel aan dat Nederland in het algemeen erg eurokritisch is en dat de politiek daar meer rekening mee moet houden.
Referendums zijn bekend een paradijs voor negativiteit en nee-stemmers. Een negatieve boodschap is een stuk makkelijker omdat je alleen maar verdachtmakingen hoeft te doen en twijfel te zaaien, en dat zie je ook in de campagne. Verder: als dit referendum 10 of zo jaar terug zou zijn geweest toen het economisch goed ging, dan zou de uitkomst waarschijnlijk een stuk anders zijn geweest. Zodra het economisch slechter gaat zijn er zondebokken nodig, en krijg je schreeuwlelijken die eerder genegeerd worden en die dan een aanhang gaat krijgen. Je ziet dat bij lokale referendums ook.

Geenstijl en TMG hebben hun reclame gehad, Wilders en Roemer ook, en binnenkort gaat iedereen gewoon weer verder met de orde van de dag. Je krijgt hoogstens slachtofferoprispingen uit die hoek en er verandert verder niets.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Sphere- schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:39:
Hebben de strategische thuisblijvers zichzelf niet ontzettend te pakken als straks de kiesdrempel wordt gehaald? De proporties tussen voor en tegen zijn nu wellicht minder representatief en geven een veel sterker signaal af aan de politiek in het voordeel van het tegen-kamp.
Die hebben inderdaad gegokt op een dood paard en nog verloren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Edit:
En dan doen we na een tijdje België erbij, en Frankrijk, en Spanje, en Polen, en de hele balkan, en Griekenland :+

Want ja, allerlei handige handelspartners en toch wel dezelfde roots en het is anders zielig :+

Binnen 10 jaar zijn we weer terug bij af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Winterswijk 29.3%.

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 06-04-2016 21:42 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 11:38
aicaramba schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:37:
Hoe is de EU zo broos geworden?

Volgens mij was dat 20 jaar geleden nog niet zo.

Ik ben voor de EU, maar ik ben wel tegen bepaalde indeling er van. Ik kan heel goed begrijpen dat dingen als kredietcrisis, vluchtelingen crisis en dingen als een gezamelijke/samenwerkende economie.

Wat ik niet goed kan hebben is dat de EU voor ons gaat bepalen dat wij een downloadverbod moeten hebben. Waarom moet de EU op dat soort dingen invloed hebben op onze lokale economie.

Ook vind ik dat de invloed die je als stemmer kan hebben te klein is. Je kan niet stemmen op een partij in europa waar je het mee eens bent, maar alleen maar op een afgevaardigde welke op zijn beurt weer een hele kleine invloed heeft. Deze extra laag geeft mij het idee het volk geen enkele invloed heeft en dat elke voorgeschreven wet met tegenzin wordt doorgevoerd "omdat het moet van de EU". Om deze reden krijg ik een gevoeldat de EU steeds meer een democratie omzijlende instatie is om niet populaire wetten er door te krijgen.
Pim Fortuyn kon dit heel mooi omschrijven. Ik citeer:
De EU kent echter ook een donkere kant. Het wil maar niet lukken om de bevolkingen van de lidstaten warm te laten lopen voor een politiek verenigd Europa en mijns inziens is dat voorlopig terecht. Hoezeer de eu als politieke en culturele entiteit niet leeft onder de bevolking, moge wel blijken uit het feit dat het opkomstpercentage voor de verkiezingen voor het Europese parlement, hetgeen toch een feestdag der Europese democratie zou moeten zijn, niet boven de 30 procent wil uitkomen.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Uhm, omdat er duizenden Europarlementariërs zijn die dagelijks gefêteerd worden door > 50.000 lobbyisten die namens allerlei bedrijven en landen aan het beïnvloeden zijn. Daar zit 0 lobbyist tussen die namens 'het volk' in de weer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Winterswijk

Voor
41,5%

Tegen
57,5%

Opkomst 29,3%
6.553uitgebrachte stemmen
22.378kiesgerechtigden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Edit:
Noorwegen gaat denk je dan over op die Neuro? Zie het niet gebeuren hoor. En verder zijn het dan enkel wat kleine landjes die dus met Duitsland mee willen liften, grote vraag: Waarom zou Duitsland daar in hemelsnaam aan mee willen doen?
cbr600f4i schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:28:
[...]

Waarom zombies? En waarom treurig? Ik vind dit hele referendum een idioot iets wat nooit had moeten plaatsvinden. Waarom hebben we nog een parlementaire democratie? En waarom in hemelsnaam dit onderwerp en niet één van de vele andere wetten de elk jaar worden goedgekeurd door het parlement? (Ja, omdat een partij lekker populistisch anti-EU sentimenten weet op te zwepen en Oekraïne maakt ze geen ene fuck uit. Behalve de Poetin ook anti-EU is).
Soldaatje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:40:
[...]

Die hebben inderdaad gegokt op een dood paard en nog verloren ook.
Je bedoelt dat de ja-stemmers die wel hebben gestemd gegokt hebben op een dood paard en daardoor verloren hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 06-04-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ijdod schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:39:
[...]

UKIP is daar helemaal niet duidelijk in, die zwerkt in hun standpunten all over de place met een vooral erg nationalistische insteek. Die hebben nog steeds het beeld dat de UK het eigenlijk best zelf kunnen rooien, en dan wat spullen aan de EU kunnen verkopen, maar vooral niet andersom.
Dan laat ik me wellicht teveel leiden door de interviews met Nigel Farrage die ik heb gezien - had de indruk dat hij namens de UKIP sprak. My bad, dan slaat het alleen op wat hij daarin uitlegde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Wat dit naar mijn idee vooral laat zien, is dat die 30 procentregel heel snel weg moet. Juist doordat er zoveel strategische stemmers zijn, zit je nu met een referendumuitslag die nog steeds geen beeld geeft van wat de bevolking wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op ons stembureau 225 voor en 199 tegen (en 4 blanco).

Nu alweer thuis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 15:34
gambieter schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:40:
[...]

Referendums zijn bekend een paradijs voor negativiteit en nee-stemmers. Een negatieve boodschap is een stuk makkelijker omdat je alleen maar verdachtmakingen hoeft te doen en twijfel te zaaien, en dat zie je ook in de campagne. Verder: als dit referendum 10 of zo jaar terug zou zijn geweest toen het economisch goed ging, dan zou de uitkomst waarschijnlijk een stuk anders zijn geweest. Zodta het economisch slechter gaat zijn er zondebokken nodig, en krijg je schreeuwlelijken die eerder genegeerd worden en die dan een aanhang gaat krijgen. Je ziet dat bij lokale referendums ook.

Geenstijl en TMG hebben hun reclame gehad, Wilders en Roemer ook, en binnenkort gaat iedereen gewoon weer verder met de orde van de dag. Je krijgt hoogstens slachtofferoprispingen uit die hoek en er verandert verder niets.
Nee dat is niet waar, kijk maar naar de referenda die in Zwitserland gehouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
Dat rond de 70%, een hele dikke meerderheid, thuis blijft is het sterkste signaal. Het maakt vooral duidelijk dat de schreeuwende minderheid kleiner is dan verwacht/gehoopt. Maar bovenal toont dit nu al aan wat er vooraf voorspeld werd, de uitslag is voor vele interpretaties vatbaar en dus waardeloos.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Moofnor schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:42:
[...]

Wat dit naar mijn idee vooral laat zien, is dat die 30 procentregel heel snel weg moet. Juist doordat er zoveel strategische stemmers zijn, zit je nu met een referendumuitslag die nog steeds geen beeld geeft van wat de bevolking wil.
Ben ik wel met je eens.. je moet het in het totale perspectief kunnen zetten, ipv die 30% als heilige graal hanteren. Dat gaat alleen maar discussie over die 30% opleveren die totaal niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ligt nu.nl er bij jullie ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 15:08

auto660

1991 240 GL Brick

blupmans schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:44:
Ligt nu.nl er bij jullie ook uit?
Oui ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Nu.nl ligt plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Zo, de fles Whisky kan open. De kater komt morgen wel als blijkt dat Rutte er toch niks mee doet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Referendums zijn bekend een paradijs voor negativiteit en nee-stemmers. Een negatieve boodschap is een stuk makkelijker omdat je alleen maar verdachtmakingen hoeft te doen en twijfel te zaaien, en dat zie je ook in de campagne. Verder: als dit referendum 10 of zo jaar terug zou zijn geweest toen het economisch goed ging, dan zou de uitkomst waarschijnlijk een stuk anders zijn geweest. Zodra het economisch slechter gaat zijn er zondebokken nodig, en krijg je schreeuwlelijken die eerder genegeerd worden en die dan een aanhang gaat krijgen. Je ziet dat bij lokale referendums ook.

Je bedoelt de EU grondwet 11 jaar geleden die met eenzelfde verhouding werd weggestemd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ja.. zat potverdorie tegelijk champions league te kijken via nu.nl :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De foutmarge van het opkomstcijfer van de exitpoll blijft op 3 procent, er is dus een marge van 29-35 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:42:
Dan laat ik me wellicht teveel leiden door de interviews met Nigel Farrage die ik heb gezien - had de indruk dat hij namens de UKIP sprak. My bad, dan slaat het alleen op wat hij daarin uitlegde..
Ik kan je als inwoner van het VK zeggen dat Farage er voor Farage staat, en UKIP erg lijkt op de LPF na de dood van Fortuyn: verzamelplaats van ontevreden mensen, opportunisten en complete idioten. Voeg daarbij een schimmige donorstructuur a la PVV en je kunt ongeveer inschatten wat je daar hebt.

En nee, UKIP wil niet in de EU blijven. Die zijn geheel pro-Brexit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Zie steeds meer rooie vlakken komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:53
Nu.nl eruit. Nieuws moet even gemanipuleerd worden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar ook de opkomst zie je dalen. Het grootste signaal wat tot nu toe gegeven wordt is dat de het de meeste mensen geen hol interesseert en dat velen zich gewoon op laten jutten door boeroepers zonder het daadwerkelijk te snappen. Feitelijk één groot signaal dat de overheid er goed aan doet gewoon zelf te beslissen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:45:
Je bedoelt de EU grondwet 11 jaar geleden die met eenzelfde verhouding werd weggestemd? :+
Maak het 16 jaar terug voor Fortuyn het populisme salonfahig maakte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:37:
Mag het hopen ja, dat 15%-20% van 18 miljoen mensen iets proberen te saboteren wat 490 miljoen andere mensen aangaat vind ik belachelijk.
Maar wat zouden die 490 miljoen ervan vinden?

Of boeit dat je niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:51
Begrijp ik goed dat het opkomstpercentage op NOS.nl een (gewogen) gemiddelde is van de gemeentes die hun resultaten al gerapporteerd hebben?

Zo ja, dan voorspel ik dat het opkomstpercentage van 30% niet gehaald zal worden, want traditioneel zijn de grote gemeenten later met rapporteren, en daar ligt het opkomstpercentage juist relatief laag, terwijl er relatief veel mensen wonen. Als er dus is in de kleine gemeentes al amper 33% van de bevolking kwam opdagen, zal het gemiddelde waarschijnlijk onder de 30% uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Verder: als dit referendum 10 of zo jaar terug zou zijn geweest toen het economisch goed ging, dan zou de uitkomst waarschijnlijk een stuk anders zijn geweest.
In juni 2005 werd het referendum voor het grondwettelijk EU verdrag weggestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Config schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:47:
[...]

Maar wat zouden die 490 miljoen ervan vinden?

Of boeit dat je niet? :P
Gezien het volgens mij verder uitblijven van referenda, protesten en/of revoluties over het onderwerp kan ik met redelijke zekerheid zeggen dat die het of niet kan schelen of niet tegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
gambieter schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:46:
[...]

Ik kan je als inwoner van het VK zeggen dat Farage er voor Farage staat, en UKIP erg lijkt op de LPF na de dood van Fortuyn: verzamelplaats van ontevreden mensen, opportunisten en complete idioten. Voeg daarbij een schimmige donorstructuur a la PVV en je kunt ongeveer inschatten wat je daar hebt.

En nee, UKIP wil niet in de EU blijven. Die zijn geheel pro-Brexit.
Vreemd dat Farage in interviews afstand neemt van Wilders en hem zelfs op z'n eigen wijze manier belachelijk maakt.

Dat UKIP de rol van verzamelplek van ontevreden mensen in het VK heeft ingevuld verbaast me niet zo erg, ik begrijp dat ook de middenklasse aan het verdampen / verdampt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Mogelijk.

Zoals ik zelf ook al aangaf: waarschijnlijk wordt hier vrij weinig meegedaan. Wellicht hier en daar een kleine aanpassing aan het vedrag (mocht opkomst gehaald worden).

Maar desondanks heeft bijna een derde van de Nederlanders van zijn/haar kiesrecht gebruik gemaakt. Bij een referendum is het misschien makkelijker om mensen over te halen "tegen" te stemmen (door op het angstgevoel in te werken)... maar desalniettemin vind ik het hele idee van een referendum toch een toppunt van de democratie.

Het onderwerp van dit referendum hadden we misschien beter kunnen overlaten aan onze volksvertegenwoordigers die er dag in en dag uit mee bezig zijn. De materie van een associatieverdrag is vaak te complex voor de gemiddelde burger.
Maar het bestaan van referenda vind ik fantastisch: wat dat betreft had ik graag gezien dat we meer als Zwitserland waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

De eerste politieke reacties zijn ook weer om te huilen/lachen:
het Nee-kamp is uiteraard ontzetten blij, en vind dat de lage opkomst vergeten mag worden.
het Ja-kamp laat zich daarentegen gewoon niet uit over de uitslag, en wil eerst de opkomstcijfers zeker weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Soultaker schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:48:
Begrijp ik goed dat het opkomstpercentage op Nu.nl een (gewogen) gemiddelde is van de gemeentes die hun resultaten al gerapporteerd hebben?

Zo ja, dan voorspel ik dat het opkomstpercentage van 30% niet gehaald zal worden, want traditioneel zijn de grote gemeenten later met rapporteren, en daar ligt het opkomstpercentage juist relatief laag, terwijl er relatief veel mensen wonen. Als er dus is in de kleine gemeentes al amper 33% van de bevolking kwam opdagen, zal het gemiddelde waarschijnlijk onder de 30% uitkomen.
NOS (http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/) volgens mij wel, het zal sowieso niet ruim worden zo te zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Soultaker schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:48:
Begrijp ik goed dat het opkomstpercentage op Nu.nl een (gewogen) gemiddelde is van de gemeentes die hun resultaten al gerapporteerd hebben?
Nee een of andere bureau had een exit poll gehouden. Dit is hun resultaat waarbij ze aangeven dat er een marge van 3% op zit.
Pagina: 1 ... 19 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/

Het bespreken van de referendumwet kan hier:

De referendumwet, wat moet er veranderen?