Nee hij gaat blijkbaar uit van het gemiddelde van de 4 grote steden.Robkazoe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:53:
Ik las net op de NOS dat Utrecht al op 27,1% zat om 19:45. M. de Hond denkt dat er nog slechts 0,4% van de stemmen bij komen in de laatste 5 kwartier?
Ik heb mijn democratische plicht ook gedaan. Lokaal was het druk qua opkomst.
Ik woon dan ook in een jaren 90 Vinex-wijk waar mensen te veel geld hebben en braaf stremmen, meestal op partijen die ik niet kan luchten.
Ik woon dan ook in een jaren 90 Vinex-wijk waar mensen te veel geld hebben en braaf stremmen, meestal op partijen die ik niet kan luchten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maurice zei ook dat de grote steden niet boven de 27,5% uit zouden komen. Den haag zat om 20:00 uur al op 27,1% en Utrecht idem alleen al op 19:45.HADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:53:
Maurice de hond melde net dat het van amsterdam afhangt. Beter hadden de gemeentes hetzelfde als amsterdam kunnen doen geen tussenstand of eentje. Dit voorkomt strategische stemmers en pushed beide voor en tegenkamp naar de stembus
Eens, Er moet inderdaad een hoop anders.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:52:
[...]
Ms brengt een positief brexit stem weer wat meer ratio terug in het hele EU-experiment. Even terug naar de tekentafel.. waarom is het er, wat moet het doen en hoe zorgen we voor voldoende inbreng van lidstaten. EU is uitstekend plan, alleen de invulling is verrot.
Is overigens ook de mening van de UKIP - EU is prima, maar niet op deze manier.
echter ben ik bang er maar 1 manier om een totale EU te krijgen zoals ze het graag willen.
Alleen daar ging in 1940 elc nogal wat mis en nee dat is gelukkig niet mijn visie
( neem dan ook zeker afstand van het hele Nazi verhaal, juist enorm anti )
Kopiëren wat-ie in de Kamer gestemd heeftRoD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:54:
[...]
Bedoel je daarmee dat je niet gestemd hebt, blanco gestemd hebt, of iets gedaan hebt wat ik niet begrijp?
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik regel die ban wel even.RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:53:
[...]
Ja, dat deed ik ook, en besloten ze toch maar tegen te stemmen.
Als ik nou gewoon mijn klep had gehouden
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik ben er weer; even werkschoenen aangedaan, lekker stukje heen terug, drie stemmen erbij voor het verdrag
.
Uiteindelijk toch gegaan want het resultaat lijkt altijd mooier met 3/(13.000.000/3)ste bij het voor kamp.
Uiteindelijk toch gegaan want het resultaat lijkt altijd mooier met 3/(13.000.000/3)ste bij het voor kamp.
[ Voor 32% gewijzigd door klaw op 06-04-2016 20:58 ]
Nieuwe lijst gemeenten boven opkomstpercentage van 30 procent:
Laren 37,5%
Sint Anthonis 33% (20.00 uur)
Giessenlanden 36,3% (20.30 uur)
Vlaardingen 30,84% (20.00 uur)
Brielle 36,90% (20.00 uur)
Katwijk 33,33% (20.00 uur)
Noord-Beveland 30,8% (19.00 uur)
Eemnes 37,71% (19.45 uur)
Waddinxveen 31,37% (20.00 uur)
Dordrecht 30,27% (20.00 uur)
Midden Delfland 32,1% (19.30 uur)
Zeewolde 30,09% (19.00 uur)
Amersfoort 36,1% (19.00 uur)
Castricum 30,17% (18.00 uur)
Blaricum 32,37% (19.00 uur)
Westvoorne 33,50% (19.00 uur)
Noordwijkerhout 32,25% (19.00 uur)
Vlieland 43% (19.00 uur)
Landsmeer 30,72% (18.00 uur)
Schiermonnikoog 33% (16.30 uur)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Beetje offtopic kijk eens naar de laatste aflevering van "zondag met lubach" de grenzen episode. "Europa probeerde een geheel te worden maar niet iedereen was het eens met nazis, dus hebben we in 1944 dat maar snel teruggedraait" maar goed mensen met nog enkele minuten te gaan wat denken jullie? 30%+ of 30%- ? Ik denk 30%+Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:55:
[...]
Eens, Er moet inderdaad een hoop anders.
echter ben ik bang er maar 1 manier om een totale EU te krijgen zoals ze het graag willen.
Alleen daar ging in 1940 elc nogal wat mis en nee dat is gelukkig niet mijn visie.
( neem dan ook zeker afstand van het hele Nazi verhaal )
Oh, dat heb je zelf bepaald? Dat je moet stemmen, anders mag je niets zeggen over het land waar je burger van bent? Dit is geen Noord-Korea waar wij leven toch? Jij denkt wel heel erg pro-EU, en zoals jij zelf aangeeft, heeft Nederland niets te zeggen meer, want het is maar de minderheid. En intussen moeten wij wel groots geld afstaan? Dus we mogen in verhouding heel veel betalen, en verder maar niets te zeggen hebben. Goh, wat zou jij een fijne politicus zijn, haha.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:49:
[...]
Correct, als minuscule minderheid heb je je te houden aan wat de meerderheid beslist. Overigens mag je niets zeggen over iets wat de EU wel of niet doet als je niet in de EU verkiezingen stemt.
...
Ik moet zeggen dat ik hier wel vertrouwen begin te krijgen in de 30%. Rond 20:00 was ik nog redelijk pessimistisch. Maar ik denk stiekem dat Den Haag en Utrecht tegen de 30% aan schuren. Rotterdam/Den Haag zal wel rond de 27% blijven hangen. Maar midden en klein bedrijfsteden gaan het verschil net over de 30% maken.
Bedankt voor de tip ik ga is kijken.HADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:58:
[...]
Beetje offtopic kijk eens naar de laatste aflevering van "zondag met lubach" de grenzen episode. "Europa probeerde een geheel te worden maar niet iedereen was het eens met nazis, dus hebben we in 1944 dat maar snel teruggedraait" maar goed mensen met nog enkele minuten te gaan wat denken jullie? 30%+ of 30%- ? Ik denk 30%+
En om ontopic te blijven ik gok op 30,5% ( dus net wel genoeg )
Even preventief omdat ik weet hoe dit subforum werkt. Over een minuut breekt de hel uit in dit topic.
Gelieve niet al te veel slowchat zodat ik de uitslagen ook kan volgen.
Dank u allen.
Gelieve niet al te veel slowchat zodat ik de uitslagen ook kan volgen.
Dank u allen.
Nog even in het kader van de discussie vanmiddag 'wat weten wij van Oekraïne en wat weten Oekraïners van Nederland' : journalist van het AD reist al een week door het land om de stemming te peilen.
Vandaag de vraag "waar denkt u aan bij Nederland en noem een buurland ?" ...
Antwoorden : coffeeshops, tulpen, paar voetballers, Zweden, Frankrijk, Zwitserland ... 't zijn verdomme net Amerikanen
Antwoorden : coffeeshops, tulpen, paar voetballers, Zweden, Frankrijk, Zwitserland ... 't zijn verdomme net Amerikanen
Groningen zat op 29% om 20.00. Dus die gaat het ook wel halen.Robkazoe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:59:
Ik moet zeggen dat ik hier wel vertrouwen begin te krijgen in de 30%. Rond 20:00 was ik nog redelijk pessimistisch. Maar ik denk stiekem dat Den Haag en Utrecht tegen de 30% aan schuren. Rotterdam/Den Haag zal wel rond de 27% blijven hangen. Maar midden en klein bedrijfsteden gaan het verschil net over de 30% maken.
Wat een groot verschil zeg.NOS meldt: Exitpoll Ipsos: opkomst 29%. Tegen verdrag 64%, voor 36%.
Gebruik een radio!DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:59:
[mbr] Even preventief omdat ik weet hoe dit subforum werkt. Over een minuut breekt de hel uit in dit topic.
Gelieve niet al te veel slowchat zodat ik de uitslagen ook kan volgen.![]()
Dank u allen.[/mbr]
En, hoppa, 29%, met 3% foutmarge.
People as things, that’s where it starts.
Voor de meeste buitenlanders blijven we een provincie van DuitslandGoner schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:59:
Nog even in het kader van de discussie vanmiddag 'wat weten wij van Oekraïne en wat weten Oekraïners van Nederland' : journalist van het AD reist al een week door het land om de stemming te peilen.
Niet gehaald.
[ Voor 7% gewijzigd door Cubic X op 06-04-2016 21:01 ]
Overigens voor de geintereseerde, 40% is komen opdagen in mijn stembureau.
En geef ze eens ongelijkGoner schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:59:
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Je beseft je dat Nederland zich ook wel eens bij de meerderheid over bepaalde onderwerpen bevind? You win some you lose some.Luxicon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:59:
Oh, dat heb je zelf bepaald? Dat je moet stemmen, anders mag je niets zeggen over het land waar je burger van bent? Dit is geen Noord-Korea waar wij leven toch? Jij denkt wel heel erg pro-EU, en zoals jij zelf aangeeft, heeft Nederland niets te zeggen meer, want het is maar de minderheid. En intussen moeten wij wel groots geld afstaan? Dus we mogen in verhouding heel veel betalen, en verder maar niets te zeggen hebben. Goh, wat zou jij een fijne politicus zijn, haha.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Het is een exit poll, er is nog geen stem geteld. Dit gaat spannend worden. Wanneer weten we iets meer duidelijk? Wanneer is 90/95% geteld?Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:01:
Niet gehaald.
Indien de opkomst gehaald is, is het wel overduidelijk 'Nee'.
Nos meld dat wel erg snel, eerst maar de officiele uitslag afwachten. Amsterdam heeft nog niet gemeld
Oei, zo'n verschil had ik niet verwacht. Dan hoop ik toch dat de opkomst niet wordt gehaald, maar waarschijnlijk net wel
Holy crap - stel je voor 29% opkomst met 64% tegenstemmers. En dan met droge ogen om 1 procent gaan melden niets te doen met 64% tegenstemmen. Ingewikkeld. Lijkt me niet geweldig om nu politicus te zijn.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Laatste halfuur is niet meegenomen in de exitpoll.
Wordt dat niet mee geïnterpoleerd? Lijkt mij toch wel?
[ Voor 22% gewijzigd door Robkazoe op 06-04-2016 21:03 ]
Of een overduidelijk ja. Immers, Nee is de tegenstem. Niet stemmen boeit het je niet, dus ben je accoord met het ja wat er al lag
/zoekt dekking
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Amsterdam is ronduit dramatisch en heeft dat waarschijnlijk niet meer goedgemaakt.HADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:
Nos meld dat wel erg snel, eerst maar de officiele uitslag afwachten. Amsterdam heeft nog niet gemeld
Alle mensen die toch nog naar de stemlokalen rende om voor te stemmen halen het over de 30%WouterG schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:
Laatste halfuur is niet meegenomen in de exitpoll.
Dan gaan ze de 30% net halen denk ik
See you in the Galaxies Far, Far Away ....
Die 64% is nog altijd minder dan 20% van Nederland. Blijkt overduidelijk dat de grote meerderheid het of niet kan schelen of tegen het referendum is.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:
Holy crap - stel je voor 29% opkomst met 64% tegenstemmers. En dan met droge ogen om 1 procent gaan melden niets te doen met 64% tegenstemmen. Ingewikkeld. Lijkt me niet geweldig om nu politicus te zijn.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Het valt mij eigenlijk nog mee. Ik had echt 70% tegen verwacht.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:

Dus dan hebben 2,5 van de 13 miljoen tegen gestemd?NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:
Das met maar 20% wel weinig idd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daar heb ik geen idee van, maar Nederland heeft in de EU wel een grote machtspositie lijkt mij. Het is niet zo dat de macht in te delen is, door de landen in verhouding met het aantal inwoners in de delen. Maar goed, het is allemaal offtopic. Mijn standpunt is dat wij niet in een democratie leven in ieder geval en dat de EU teveel macht heeft, en een eigen pad leidt, terwijl besluiten juist door regerende partijen van landen samen beslist moeten worden naar mijn idee, en niet door het grijze gebied dat de EU regering is. Dat is eigenlijk een gezichtloos orgaan, die hun eigen gang gaat, totaal niet democratisch.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:01:
[...]
Je beseft je dat Nederland zich ook wel eens bij de meerderheid over bepaalde onderwerpen bevind? You win some you lose some.
...
Ja en Nee.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:
Bedoel als die 29% van heel nederland is, dan heb je het over net iets meer dan een kwart van de bevolking.
Dat betekend dat 2/3 van Nederland een totale andere mening heeft.
Dus of die paar miljoen dan belangrijker zijn dan wat niet gestemd heeft
Maar goed ik zie het niet als iets wat gaat gebeuren, het is een zwarte dag als het Nee kamp wint voor Nederland.
Zouden veel ja-stemmers dan toch uit protest thuisgebleven zijn? Het was wel een geluid wat je de afgelopen dagen veel hoorde. Of de polls zaten er volledig naast natuurlijk.DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
Het valt mij eigenlijk nog mee. Ik had echt 70% tegen verwacht.
Ja eigenlijk zouden er ook 40 stoelen leeg moeten blijven in de tweede kamer voor de niet stemmersLeo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
Die 64% is nog altijd minder dan 20% van Nederland. Blijkt overduidelijk dat de grote meerderheid het of niet kan schelen of tegen het referendum is.

Het grootste probleem is eigenlijk nog wel de lage opkomst.
Voor of tegen is maar een deel van het verhaal, ik ben ook wel benieuwd wat ze doen met de lage opkomst.
Voor of tegen is maar een deel van het verhaal, ik ben ook wel benieuwd wat ze doen met de lage opkomst.
Nee zo werkt democratie niet, iedereen had namelijk een kans om te stemmen. Dus als de drempel wordt behaald is dit de uitslag van Nederland, hoe zuur dit ook voor jou mag klinken.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
Die 64% is nog altijd minder dan 20% van Nederland. Blijkt overduidelijk dat de grote meerderheid het of niet kan schelen of tegen het referendum is.
Verwijderd
Ingewikkeld als je een dogmatische pro-EU fantast bent ja. Heel simpel als je enig democratisch besef hebt, aangezien het dus een behoorlijke hoeveelheid mensen is die gewoon heeft gestemd.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:02:
Ik vind de opkomst nog best hoog gezien de sabotage vanuit de overheid om het zo lastig en onaantrekkelijk mogelijk te maken om te gaan stemmen.
Ik heb er naar gekeken, en eerlijk gezegt om 19:00 ben ik alsnog gaan stemmen.RoD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
Zouden veel ja-stemmers dan toch uit protest thuisgebleven zijn? Het was wel een geluid wat je de afgelopen dagen veel hoorde. Of de polls zaten er volledig naast natuurlijk.
In dit land heb ik het recht het te doen, waar andere mensen dit nooit kunnen in hun leven.
Mijn stem is dus met voor of tegen gebruikt ( voor trouwens ) maar met dit in mijn achterhoofd moest ik stemmen van mijzelf.
Wettelijk tellen ze niet mee maar dat betekent niet dat je het maar moet negeren.Goron schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:05:
[...]
Ja eigenlijk zouden er ook 40 stoelen leeg moeten blijven in de tweede kamer voor de niet stemmers
Of het laatste halfuur komen er nog bij of ze dachten "buck het".RoD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
Zouden veel ja-stemmers dan toch uit protest thuisgebleven zijn? Het was wel een geluid wat je de afgelopen dagen veel hoorde. Of de polls zaten er volledig naast natuurlijk.
Overgens krijgt die kwal van een Baudet nu een podium.
Lijkt me duidelijk: Dat hele rare idee van referendum gewoon afschaffenRobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:05:
Het grootste probleem is eigenlijk nog wel de lage opkomst.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dank, ik probeerde ook te begrijpen wat er mis ging in de redenatie - dit dus ^.Goron schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:05:
[...]
Ja eigenlijk zouden er ook 40 stoelen leeg moeten blijven in de tweede kamer voor de niet stemmers
NB voor de mensen die statistiek/verkiezingen niet helemaal snappen: Als je niet bent gaan stemmen wordt jouw niet uitgebrachte stem - als het ware - verdeeld onder hen die wel gingen stemmen. Het is dus niet zo dat je stem niet telt of wordt opgeteld bij 1 van de 2.
Dat is praktisch inderdaad wel het geval, maar ik denk niet dat je het effect van thuisblijvende ja-stemmers kunt negeren.Miki schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:06:
[...]
Nee zo werkt democratie niet, iedereen had namelijk een kans om te stemmen. Dus als de drempel wordt behaald is dit de uitslag van Nederland, hoe zuur dit ook voor jou mag klinken.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Sja ik ben niet van mening je dan Pro Eu Fantast ben.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:06:
[...]
Ingewikkeld als je een dogmatische pro-EU fantast bent ja. Heel simpel als je enig democratisch besef hebt, aangezien het dus een behoorlijke hoeveelheid mensen is die gewoon heeft gestemd.
Ik vind de opkomst nog best hoog gezien de sabotage vanuit de overheid om het zo lastig en onaantrekkelijk mogelijk te maken om te gaan stemmen.
Als je enig democratisch besef heb gun je het volk van 40 miljoen wat eigenlijk nog altijd onder de USSR valt iets voor zichzelf kan beginnen en een toekomst te krijgen.
Als je daar nee tegen zegt dan ben je eigenlijk niet voor de democratie maar gun je Oekraïne een onzekere toekomst.
Maar goed dat is wel imho
Net als de EU verkiezingen, lokale verkiezingen, waterschapsverkiezingen - helaas is de gemiddelde NL'er niet zo bezig met stemmen. Ik denk dat men liever gal spuwt op de facebook pagina van de Telegraaf, wat denk jij?Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
3 op de 10 mensen is gaan stemmen, een felicitatie voor de democratieThierry Baudet reageert bij NOS: "De democratie verdient een felicitatie. Er is hard gewerkt. Met een opkomst van 29 procent hangt het er natuurlijk wel om."

Of de thuisblijvende nee-stemmersMigrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:07:
[...]
Dat is praktisch inderdaad wel het geval, maar ik denk niet dat je het effect van thuisblijvende ja-stemmers kunt negeren.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Ik dacht zelf meer aan een referendumnaitsoezn schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:07:
[...]
Lijkt me duidelijk: Dat hele rare idee van referendum gewoon afschaffen![]()
Veel voorstanders zijn zeer naïf geweest door niet te gaan stemmen, want "ze hebben tijdens de Tweede Kamer verkiezingen al gestemd op mensen die er verstand van hebben." Die hebben, mocht de drempel gehaald worden, alleen zichzelf te verwijten.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:07:
[...]
Dat is praktisch inderdaad wel het geval, maar ik denk niet dat je het effect van thuisblijvende ja-stemmers kunt negeren.
Vooral met alle strategische stemmers had ik ook tegen stukken hoger verwacht in de peilingenDaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:04:
[...]
Het valt mij eigenlijk nog mee. Ik had echt 70% tegen verwacht.
Of hier op Tweakers... Zie deze bijvoorbeeld, Luxicon in "Referendum associatieverdrag Oekraïne"NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:08:
Net als de EU verkiezingen, lokale verkiezingen, waterschapsverkiezingen - helaas is de gemiddelde NL'er niet zo bezig met stemmen. Ik denk dat men liever gal spuwt op de facebook pagina van de Telegraaf, wat denk jij?
Gezien de kiesdrempel zullen dat er minder zijn dan de thuisblijvende ja-stemmers. Maar goed, dat is lastig te peilen en voor de uitslag niet relevant.
Beetje flauwe reactie RoD - deel van de mensen die ik vandaag sprak had de stempas wel gehad, maar mistte volledige de nieuws-stroom over dit onderwerp. Je moest er deze keer wel zelf op uit om je info te halen. Dat lijkt voor ons internet-nerds een gekke gedachte, maar zoals de NOS heeft echt bijzonder veel moeite gedaan het referendum vooral geen podium te geven. In dat licht, vind ik, 3 op de 10 nog veel.RoD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:08:
[...]
3 op de 10 mensen is gaan stemmen, een felicitatie voor de democratie
Strikt statistisch zou dat kloppen. Maar omdat dit een raadgevend referendum is, is het aan de politiek om de uitkomst te duiden. En in dat duiden wordt de groep thuisblijvers waarschijnlijk als een separate, derde groep gezien: Als de uitslag 40/60 is bij een opkomst van 30% is dat echt een ander verhaal dan een uitslag van 40/60 bij een opkomst van 90%. Terwijl in beide gevallen de formele uitslag "Nee" is.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:07:
[...]
Dank, ik probeerde ook te begrijpen wat er mis ging in de redenatie - dit dus ^.
NB voor de mensen die statistiek/verkiezingen niet helemaal snappen: Als je niet bent gaan stemmen wordt jouw niet uitgebrachte stem - als het ware - verdeeld onder hen die wel gingen stemmen. Het is dus niet zo dat je stem niet telt of wordt opgeteld bij 1 van de 2.
Of heel veel strategische bankzitters. Kranten hebben er wel aandacht aan besteed.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:10:
[...]
Beetje flauwe reactie RoD - deel van de mensen die ik vandaag sprak had de stempas wel gehad, maar mistte volledige de nieuws-stroom over dit onderwerp. Je moest er deze keer wel zelf op uit om je info te halen. Dat lijkt voor ons internet-nerds een gekke gedachte, maar zoals de NOS heeft echt bijzonder veel moeite gedaan het referendum vooral geen podium te geven. In dat licht, vind ik, 3 op de 10 nog veel.
Op schiermonikoog is het 50/50 volgens de NOS: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Inmiddels lijkt Schiermonnikoog binnen, aldus de NOS.
Voor 49,7%, Tegen 50%, Opkomst 47,1%, 353 uitgebrachte stemmen uit 749 kiesgerechtigden.
Voor 49,7%, Tegen 50%, Opkomst 47,1%, 353 uitgebrachte stemmen uit 749 kiesgerechtigden.
Het is inderdaad een niet te negeren signaal. Ca 80% van de bevolking is het op zijn minst onvoldoende oneens met het beleid op 'tegen' te stemmen
.
Ik heb in de afgelopen dagen werkelijk waar overal coverage voor het referendum gezien. Eindeloze verhalen op tv, in kranten, reclame op bushokjes, op treinstations, op straat, etc. Als je dit gemist hebt ligt het gewoon aan jezelf.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:10:
[...]
Beetje flauwe reactie RoD - deel van de mensen die ik vandaag sprak had de stempas wel gehad, maar mistte volledige de nieuws-stroom over dit onderwerp. Je moest er deze keer wel zelf op uit om je info te halen. Dat lijkt voor ons internet-nerds een gekke gedachte, maar zoals de NOS heeft echt bijzonder veel moeite gedaan het referendum vooral geen podium te geven. In dat licht, vind ik, 3 op de 10 nog veel.
NU.nl is het ook een beetje kwijt overigens:
Ruim twee derde (64 procent) heeft volgens de exit poll tegen het referendum gestemd.
Huh? Eerst zeg je dat je het niet kan negeren en nu zeg je dat het niet relevant is?Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:10:
[...]
Gezien de kiesdrempel zullen dat er minder zijn dan de thuisblijvende ja-stemmers. Maar goed, dat is lastig te peilen en voor de uitslag niet relevant.
YouTube: Neutral ResponseMigrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:12:
Inmiddels lijkt Schiermonnikoog binnen, aldus de NOS.
Denk dat er al een heel deel in Nederland al niet is gaan stemmen alleen maar omdat Geenpeil er achter zat.ijdod schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:12:
Het is inderdaad een niet te negeren signaal. Ca 80% van de bevolking is het op zijn minst onvoldoende oneens met het beleid op 'tegen' te stemmen.
Welk effect? Sorry hoor maar zo zorg je er zelf voor dat je genegeerd wordt.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:07:
[...]
Nee, normaal loopt heel Nederland de stembussen plat als er gestemd mag/kan worden dus dit valt wel op
In het beste geval is dus zo'n 70% tegen het referendum.
Ik stel voor om maar eens handtekeningen te gaan verzamelen om een referendum tegen referenda
Ik stel voor om maar eens handtekeningen te gaan verzamelen om een referendum tegen referenda
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Mwah, de NOS was idd wst tam, maar de kranten waren er wel vocaal in.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:10:
[...]
En, zelf info moeten opzoeken vind ik niet perse negatief, er is dan een kans dat mensen zich er beter over inlezen. Aan de andere kant, mensen zijn zo wel kwetsbaarder voor alle FUD die verspreidt wordt.
Ik vraag me af, zou je ook een referendum kunnen organiseren tegen de referendumwet?
Dat vindt ik wel meevallen. Het referendum was niet altijd een nieuwswaardig onderwerp. De laatste weken ging het er bijna dagelijks over en gisteren nog een speciale uitzending. Vindt dat ze genoeg moeite hebben gedaan.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:10:
[...]
Daar wil ik wel flyers voor uitdelen !Moofnor schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:14:
In het beste geval is dus zo'n 70% tegen het referendum.
Ik zou wel willen weten waarom zoveel mensen überhaupt niet gaan stemmen, ik bedoel willen ze een dictatuur of zo?
Natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen stemmen, maar meer dan 1% zal dat niet zijn.
Natuurlijk zijn er mensen die niet kunnen stemmen, maar meer dan 1% zal dat niet zijn.
Uiteraard, politiek zou geen politiek zijn als er geen politiek gedreven zou worden. En ze kunnen het, ongeacht de uitslag, naast zich neerleggen en zullen dat, naar mijn verwachting, ook gewoon doen.onkl schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:11:
[...]
Strikt statistisch zou dat kloppen. Maar omdat dit een raadgevend referendum is, is het aan de politiek om de uitkomst te duiden. En in dat duiden wordt de groep thuisblijvers waarschijnlijk als een separate, derde groep gezien: Als de uitslag 40/60 is bij een opkomst van 30% is dat echt een ander verhaal dan een uitslag van 40/60 bij een opkomst van 90%. Terwijl in beide gevallen de formele uitslag "Nee" is.
Ja, dat zullen we wel nooit weten, ik vond het in ieder geval opvallend hoeveel mensen vandaag nog geen idee hadden waar het precies over ging.DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:12:
[...]
Of heel veel strategische bankzitters. Kranten hebben er wel aandacht aan besteed.
Nou, toch nog spannend, zo'n referendumdingetje.
Volgens mij kun je referenda aanvragen voor wetten die zijn aangenomen na het aannemen van de referendumwet. De vraag is dus of ze die wet zelf dan ook meetellenLeo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:14:
Ik vraag me af, zou je ook een referendum kunnen organiseren tegen de referendumwet?
Naar mijn idee heeft dat met twee dingen te maken: de complexiciteit van het onderwerp en de grote stroom desinformatie die in de afgelopen weken van beide kanten is gekomen.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:16:
Ja, dat zullen we wel nooit weten, ik vond het in ieder geval opvallend hoeveel mensen vandaag nog geen idee hadden waar het precies over ging.
Die opkomstdrempel maakt het wel interessant nog jaNou, toch nog spannend, zo'n referendumdingetje.
[ Voor 43% gewijzigd door RoD op 06-04-2016 21:17 ]
Wel prachtig al die glazen bollen hier die precies weten waarom mensen niet zijn gaan stemmen en wat ze hadden gestemd als ze wel waren gegaan.
Al meerdere malen herhaald in het topic maar goed, TL;DR: Er is een niet bepaald kleine groep mensen die express niet zijn gaan stemmen omdat ze in de eerste plaats het niet eens zijn met het referendum en dan voornamelijk de initiatiefnemers van het referendum.Soldaatje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:15:
Ik zou wel willen weten waarom zoveel mensen überhaupt niet gaan stemmen, ik bedoel willen ze een dictatuur of zo?
Voor discussie over het referendum kun je het niet negeren, voor de uiteindelijke uitslag maakt het geen drol uit.Arrogant schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:13:
[...]
Huh? Eerst zeg je dat je het niet kan negeren en nu zeg je dat het niet relevant is?
Het effect dat veel voor-stemmers de kiesdrempel hebben afgewacht, omdat ze op een afgekeurd referendum hoopten. De tegenstemmers willen een geldig referendum. Ik vind het persoonlijk ook niet handig om daar op te anticiperen, en daarom was ik om half negen het stembureau al weer uitHumma Kavula schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:14:
[...]
Welk effect? Sorry hoor maar zo zorg je er zelf voor dat je genegeerd wordt.
Nee, normaal loopt heel Nederland de stembussen plat als er gestemd mag/kan worden dus dit valt wel op
Omdat je met stemmen in dit geval nul invloed hebt op wat er Europees gebied is besloten misschien?Soldaatje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:15:
Met dit referendum, of bedoel je ook met landelijke verkiezingen?Soldaatje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:15:
Mechwarrior Online: Flapdrol
Vind het ook een non-argument om niet te gaan stemmen - maar wel opvallend. Tis inderdaad desinteresse in het onderwerp, dus juist geen strategische stem.RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:14:
[...]
Mwah, de NOS was idd wst tam, maar de kranten waren er wel vocaal in.
En, zelf info moeten opzoeken vind ik niet perse negatief, er is dan een kans dat mensen zich er beter over inlezen. Aan de andere kant, mensen zijn zo wel kwetsbaarder voor alle FUD die verspreidt wordt.
Volgens een uitgebreide opiniepeiling vandaag, 64% tegenGoron schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:16:
Wel prachtig al die glazen bollen hier die precies weten waarom mensen niet zijn gaan stemmen en wat ze hadden gestemd als ze wel waren gegaan.
Nee, de bedenkers van dit referenda kunnen de boom in, de tegenstanders ook, de voorstanders ook.Soldaatje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:15:
Ik ben gewoon tegen dit referendum, niet meer, niet minder, dus ik stem niet.
Een referendum is geen open vraag zoals de normale verkiezingen dat wel zijn. Je kan inderdaad niet weten wat mensen zouden hebben gestemd, je kan *wel* concluderen dat een 'nee' niet belangrijk genoeg werd gevonden. Wat je daarmee doet is een andere discussie.Goron schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:16:
En wat is daar de reden van, dat je tegen dit referendum bent, als ik vragen mag? Omdat je een voorstander bent van het verdrag, omdat je GeenStijl niet mag, of een andere reden?RobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:19:
[...]
Nee, de bedenkers van dit referenda kunnen de boom in, de tegenstanders ook, de voorstanders ook.
Ik ben gewoon tegen dit referendum, niet meer, niet minder, dus ik stem niet.
Maar dan moet je wel eerst weten wat de redenen zijn van het thuisblijven.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:17:
[...]
Voor discussie over het referendum kun je het niet negeren, voor de uiteindelijke uitslag maakt het geen drol uit.
Ik gooi ook nog een glazen bol de tent in: vijftien procent van de kiezers is strategisch thuisgebleven. Die hadden logischerwijs allemaal ja gestemd. Feitelijk moet de uitslag van dit referendum dus geïnterpreteerd worden als een zeer ruim ja.Goron schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:16:
Maar serieus: dat de uitslag je niet bevalt betekent niet dat je er via een of andere theorie een eigen draai aan kan geven.
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
Verwijderd
In lijn met mijn post op de eerste pagina, ben ik blij dat waarschijnlijk de drempel niet gehaald wordt waardoor dit misbruik gelegitimeerd zou worden. Ik ben ook niet gaan stemmen - heb zelfs een ultiem excuus geregeld want ik zit nu in Orlando
Ja, die worden meegeteld.xos schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:21:
Weet iemand of ongeldige stemmen worden meegeteld met de opkomst?
Oprechte vraag: wat betekent het formeel als de kiesdrempel niet gehaald wordt?
Stel: 29,9% opkomst.
Dan morgen gewoon verder waar we gebleven waren, bonnetje zoeken van een minister enzovoorts? Doen we net of het referendum er niet was?
Stel 30,01% opkomst: morgen debat over de ratificatie van het verdrag en alle dramatiek eromheen?
Dat is in de praktijk toch geen optie - hoewel het verdrag toch wel goedgekeurd zal worden, zal men het niet op een tiende van een procent gaan negeren lijkt me.
Stel: 29,9% opkomst.
Dan morgen gewoon verder waar we gebleven waren, bonnetje zoeken van een minister enzovoorts? Doen we net of het referendum er niet was?
Stel 30,01% opkomst: morgen debat over de ratificatie van het verdrag en alle dramatiek eromheen?
Dat is in de praktijk toch geen optie - hoewel het verdrag toch wel goedgekeurd zal worden, zal men het niet op een tiende van een procent gaan negeren lijkt me.
Dit wordt ook wel gezien als een mogelijk verbeterpunt voor toekomstige referenda: Houdt op met praten over geldig of niet, maar accepteer dat de opkomst ook relevant is.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:16:
[...]
Uiteraard, politiek zou geen politiek zijn als er geen politiek gedreven zou worden. En ze kunnen het, ongeacht de uitslag, naast zich neerleggen en zullen dat, naar mijn verwachting, ook gewoon doen.
[...]
Dus wanneer de uitslag van een referendum 90%tegen, 10% voor, opkomst 5% is, dan is de boodschap aan de politiek (de "gegeven raad"): Het interesseert de meeste mensen geen flikker, maar van de mensen die dit spannend vinden zijn de meeste tegen.
terwijl 50%/50% bij een opkomst van 70, 80 procent als raad geeft "Het hele land is net zo verdeeld als jullie, maar vindt het wel kneiterbelangrijk. Dus verzien een slimme truc!"
Je moet wel heel erg weinig vertrouwen in de politiek hebben wanneer je denkt dat ze zelfs dat niet snappen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Het bespreken van de referendumwet kan hier:
De referendumwet, wat moet er veranderen?
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Het bespreken van de referendumwet kan hier:
De referendumwet, wat moet er veranderen?