Zou niet gek zijn toch? Als ik het zo begreep was het een beetje 50/50 bij de stemburo's. In ieder geval waar Radio 1 en BNR stondenFiXeR.nl schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:11:
Ik zou het pas echt grappig vinden als de 30% wel gehaald wordt, maar Voor toch de meerderheid heeft.
Wat echt triest is is dat als het 30% is met een nipte "nee" meerderheid dat Wilders en Geenstijl er dan de komende 6 maanden mee staan te schreeuwen dat het betekent dat we uit de EU moeten.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:10:
Wat ontzettend triest dat er zoveel mensen zijn die hopen dat er een bepaalde opkomst niet behaald wordt, in plaats van gewoon "voor" te stemmen.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Utrecht was al tegen de 30% om 19:45, incl telvertraging. Moet je straks met je strategische gedrag in het donker en door de regen nog in de rij gaan staan ook
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Lang wachten? Hier? Zoveel inwoners hebben wij niet. Dan moet echt iedereen die bij dit bureau hoort in één keer komen opdagen.kuusj98 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:10:
[...]
Met het grote risico dat je dadelijk héél lang staat te wachten, zo lang dat het na 9 uur is en dus niet meer mag stemmen? Ik zou gewoon nu gaan als ik jullie was, maar goed, nogmaals: ik mag niet stemmen.
"De-Hond multiplier"Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:10:
@rohy komt op 29,3% uit.
https://twitter.com/rohy

Triest vind ik een groot woord, maar als je inderdaad een mening hebt laat die dan ook horen. Maar goed, dit is inherent aan dit referendum omdat een tegenstemmer baat heeft bij >30% opkomst en een voorstemmer (dus) niet (per se).Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:10:
Wat ontzettend triest dat er zoveel mensen zijn die hopen dat er een bepaalde opkomst niet behaald wordt, in plaats van gewoon "voor" te stemmen.
De NOS heeft trouwens een tool gefabriceerd om de uitslag te bekijken: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Verwijderd
Jeetje, wat hoop ik toch dat er 30% gehaald wordt. Is dat zo, dan ben ik vrij zeker dat de meerderheid tegen het verdrag is. Maar vervolgens gebeurt er niks mee, denk ik.
Verwijderd
Joh, doe mij jouw glazen bol eens?Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:14:
[...]
Wat echt triest is is dat als het 30% is met een nipte "nee" meerderheid dat Wilders en Geenstijl er dan de komende 6 maanden mee staan te schreeuwen dat het betekent dat we uit de EU moeten.
Als het 30.01% is met een 50.01% Ja, zal het kabinet (en D66) melden dat het electoraat overduidelijk gekozen heeft voor een sterk EU. Zo werkt dat ook een beetje natuurlijkLeo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:14:
[...]
Wat echt triest is is dat als het 30% is met een nipte "nee" meerderheid dat Wilders en Geenstijl er dan de komende 6 maanden mee staan te schreeuwen dat het betekent dat we uit de EU moeten.
Vandaag mag hij het voor een keer helemaal goed hebben.PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:07:
Stiekem hoop ik dat we ruim boven de 30% eindigen, aangezien Maurice de Hond er dan weer eens lekker ruim naast zit. Hij is de enige die continu heeft geroepen dat het 25 (+/-) ging worden.
Ik mag Maurice niet zo
Ik heb ook de luxe dat het stembureau letterlijk de straat oversteken is voor mij. Ik laat het wel weten.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:09:
[...]
Ok precies zoals ik het doezeg maar als je gaat dan doe ik het ook, kunnen we dat ook nog eens meewegen
.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:14:
[...]
Overigens staat en stond de PVV in alle peilingen die worden uitgevoerd nog altijd op nr1. Geen referendum voor nodig.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
LOL hier ook letterlijk aan de overkant maar ik ga de regen niet in (niet om die reden overigens).DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:16:
[...]
Ik heb ook de luxe dat het stembureau letterlijk de straat oversteken is voor mij. Ik laat het wel weten.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Je dacht hopelijk niet dat dit voor hen daadwerkelijk over Oekraïne gaat? Het was gewoon toevallig het eerste enigszins relevante waar ze een referendum aan konden hangen.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:15:
Joh, doe mij jouw glazen bol eens?
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Waar haal je de zekerheid vandaan dat een meerderheid tegen is? Ik heb niet geteld noch veel peilingen gezien, maar een overtuigende meerderheid van een der kampen is er volgens mij niet.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:15:
Jeetje, wat hoop ik toch dat er 30% gehaald wordt. Is dat zo, dan ben ik vrij zeker dat de meerderheid tegen het verdrag is. Maar vervolgens gebeurt er niks mee, denk ik.
Ze zullen in ieder geval met z'n allen aantonen niet heel veel van statistiek te snappenPWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:15:
[...]
Als het 30.01% is met een 50.01% Ja, zal het kabinet (en D66) melden dat het electoraat overduidelijk gekozen heeft voor een sterk EU. Zo werkt dat ook een beetje natuurlijk
Volgens de buienradar gaan we de 30% wel halen.
Nee, maar net als bij de normale verkiezingen kan het zijn dat het dadelijk 50/50 isMigrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:18:
[...]
Waar haal je de zekerheid vandaan dat een meerderheid tegen is? Ik heb niet geteld noch veel peilingen gezien, maar een overtuigende meerderheid van een der kampen is er volgens mij niet.
[...]
Ze zullen in ieder geval met z'n allen aantonen niet heel veel van statistiek te snappen
Er gaat in ieder geval iemand nat vanavond, zoveel is wel zekerNiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:19:
Volgens de buienradar gaan we de 30% wel halen.
[ Voor 55% gewijzigd door Tribits op 06-04-2016 20:20 ]
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
Maar dit referendum bewijst maar weer eens dat als puntje bij paaltje komt de PVV lang niet op al die mensen kan rekenen, immers zou de PVV volgens peilingen in z'n eentje 30% moeten kunnen vullen.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:17:
das toch niets nieuws?
Overigens staat en stond de PVV in alle peilingen die worden uitgevoerd nog altijd op nr1. Geen referendum voor nodig.
Wat ze overigens ook vanaf het allereerste begin zelf aangaven. Die "verbaasde" reacties van Pechtold van de week ("Naar nu blijkt dat het ze helemaal niet om... bla bla") is onzin. Vanaf het prille begin werd aangegeven dat het hen niet om de Oekranie ging, maar dat het 1 van de (dacht) 3 onderwerpen was waar ze nou eenmaal op dat moment uit konden kiezen.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:18:
[...]
Je dacht hopelijk niet dat dit voor hen daadwerkelijk over Oekraïne gaat? Het was gewoon toevallig het eerste enigszins relevante waar ze een referendum aan konden hangen.
Net op nu.nl in oldenzaal is een wachtrij van 40 minuten hoop last minute stemmers. Ook maurice de hond is niet meer zo zeker dat het onder de 30% blijft
Via NRC,
Zeewolde: 30,09 procent
Amersfoort: 36,1 procent
Castricum: 30,17 procent
Blaricum: 32,37 procent
Westvoorne: 33,50 procent
Midden Delfland: 32,1 procent
Noordwijkerhout: 32,25 procent
Vlieland: 43 procent
Landsmeer: 30,72 procent (18.00 uur)
Schiermonnikoog: 33 procent (16.30 uur)
Zijn dit de enige gemeenten die bevestigd zijn boven de dertig?Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:22:
Via NRC,
Weet men in Oldenzaal dat ze voortaan meer stembureaus moeten openenHADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:22:
Net op nu.nl in oldenzaal is een wachtrij van 40 minuten hoop last minute stemmers. Ook maurice de hond is niet meer zo zeker dat het onder de 30% blijft
Ik denk dat de 30% net wel gehaald wordt. De grote steden blijven meestal wat achter qua opkomst, en de rest van het land zit al boven de 30%.
Zou mooi zijn voor de democratie als er boven de 30% gehaald gaat worden.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:22:
Via NRC,
En uiteraard nog steeds met een Voor stem
Lol, terwijl ze in Oldenzaal >40 minuten in de rij moeten staan om te stemmen.Tribits schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:20:
[...]
Er gaat in ieder geval iemand nat vanavond, zoveel is wel zeker
In Rotterdam komt er 2,5% opkomst per uur bij, met nog een uurtje te gaan op 22,4%.
Den Haag 27,2 om 20:00.
Kleine 10 gemeenten genoemd die over de 30% zijn gegaan sinds vanmiddag.
En tot zover de info waar je verder niets mee kunt.. al maakt dit het wel spannend(er).
De PVV heeft volgens mij bij eerdere verkiezingen ook wel geprobeerd de anti Europa kaart te spelen en toen ontdekt dat die een stuk minder stemmen opleverde dan de anti islam standpunten van die partij. Los daarvan zullen onder de PVV aanhang denk ik ook wel de meeste kiezers zitten die sympathiseren met de nationalisten in de Oekraïne. Ook zal het wel niet geholpen hebben dat ze in dit referendum het tegen standpunt delen met een aantal partijen waar de PVV weinig mee heeft. In dat opzicht dus niet zo heel verrassend.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:20:
[...]
Maar dit referendum bewijst maar weer eens dat als puntje bij paaltje komt de PVV lang niet op al die mensen kan rekenen, immers zou de PVV volgens peilingen in z'n eentje 30% moeten kunnen vullen.
Verwijderd
Dat vind ik een boude stelling, en al zou dat zo zijn: hoe slecht is het dat de Nederlandse burger zich tussentijds mag uitspreken (in een niet-bindende vorm) over de EU, al dan niet indirect?Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:18:
[...]
Je dacht hopelijk niet dat dit voor hen daadwerkelijk over Oekraïne gaat? Het was gewoon toevallig het eerste enigszins relevante waar ze een referendum aan konden hangen.
Wat ik lees, is vooral een hele hoop bange en wanhopige mensen die te angstig zijn om gewoon "voor" te stemmen en gewoon hopen dat de uitslag ongeldig is vanwege een technische oorzaak (te weinig opkomst). Is dit verdrag dan zo heilig en fantastisch dat het mogelijk in gevaar komen van dit verdrag zo vreselijk vooruitzicht is? Laat ik je alvast geruststellen: de regering gaat de uitkomst gewoon naast zich neer leggen. Geen zorgen, het verdrag wordt gewoon geratificeerd, de EU trein dendert gewoon voort. Ik denk dat we sinds 2002 wel kunnen vaststellen dat democratie allang niet meer is wat het ooit (?) geweest is.
Leuk, dit referendum. Maar eigenlijk is het triest dat dit überhaupt afgedwongen moet worden door een burgerinitiatief, en nog triester dat veel mensen hopen op een gebrek aan opkomst zodat we een (zeer) groot aantal mensen met een belangrijke mening gewoon kunnen blijven negeren.
Dit zijn al hele oude cijfers. Gros was van 18:00 of 19:00 geloof ik.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:23:
[...]
Zijn dit de enige gemeenten die bevestigd zijn boven de dertig?
[...]
Weet men in Oldenzaal dat ze voortaan meer stembureaus moeten openen
Verwijderd
Daar is zelfs nog een rechtszaak over geweest. Men vond dat er te weinig plekken waren om te stemmen. De gemeente vond van niet.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:23:
[...]
Zijn dit de enige gemeenten die bevestigd zijn boven de dertig?
[...]
Weet men in Oldenzaal dat ze voortaan meer stembureaus moeten openen
Zou toch grappig zijn als de PVV op 1 of andere manier een bericht naar al hun stemmers had gestuurd om pas om 20:30 te gaan stemmen...
En de rechter ook nietVerwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:27:
[...]
Daar is zelfs nog een rechtszaak over geweest. Men vond dat er te weinig plekken waren om te stemmen. De gemeente vond van niet.
Wat je ook vindt van het Referendum, Oldenzaal moet zich echt echt kapot schamen. Wat een afgang dat in dat dorp.
+ de rechter natuurlijk die dat besluit genomen heeft. Iets met verschil tussen feitelijk juist en "praktisch" juist.PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:28:
Wat je ook vindt van het Referendum, Oldenzaal moet zich echt echt kapot schamen. Wat een afgang dat in dat dorp.
Voor 1918 was de opkomst bij verkiezingen vrijwel altijd > 80%, dus in zekere zin heeft de hele 'we maken alles maar groter en ingewikkelder' niet bepaald veel betrokkenheid opgeleverd. Of, juist, veel vertrouwen. Al ervaar ik dat zelf niet zo, maar dat is n=1.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:25:
Ik denk dat we sinds 2002 wel kunnen vaststellen dat democratie allang niet meer is wat het ooit (?) geweest is.
De EU met de EC in de huidige vorm is eindig, dit gaat ten onder aan bureaucratie en verspilling. Geeft wel ruimte voor vernieuwing/verbetering, want op zich is het verbinden van de Europese landen in mijn ogen nog steeds een heel goed plan. Neem de ECB op dit moment - die zijn helemaal gestoord geraakt en drukken ondanks dat het geen zier helpt tot nu toe oneindige hoeveelheden geld bij. Geeft wel lekker makkelijk weg, maar echt constructief.. ? Nope.
Net update opkomst staat op 29% om 20:00 landelijk die ene % halen we wel met die wachtrij in oldenzaal alleen
Oekraïne mogelijk slachtoffer daarvan maken vind ik smakeloos.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:25:
[...]
Dat vind ik een boude stelling, en al zou dat zo zijn: hoe slecht is het dat de Nederlandse burger zich tussentijds mag uitspreken (in een niet-bindende vorm) over de EU, al dan niet indirect?
Het verdrag niet, de toekomst van de EU wel. Nogmaals, voor een hoop mensen, organisaties en partijen gaat dit niet over Oekraïne.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:25:
Wat ik lees, is vooral een hele hoop bange en wanhopige mensen die te angstig zijn om gewoon "voor" te stemmen en gewoon hopen dat de uitslag ongeldig is vanwege een technische oorzaak (te weinig opkomst). Is dit verdrag dan zo heilig en fantastisch dat het mogelijk in gevaar komen van dit verdrag zo vreselijk vooruitzicht is?
Waarom? Wat heeft de Nederlandse stemmer te zeggen over een EU breed verdrag met een ander land? Als je het niet leuk vind dan moet je maar iets anders stemmen tijdens de EU parlements verkiezingen.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:25:
Leuk, dit referendum. Maar eigenlijk is het triest dat dit überhaupt afgedwongen moet worden door een burgerinitiatief
Goed lezen, dat ging over de opkomst in de stad Groningen...HADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:31:
Net update opkomst staat op 29% om 20:00 landelijk die ene % halen we wel met die wachtrij in oldenzaal alleen
Den Haag op 27% om 20:00 aldus de nu.nl live blog. Nou dhr de Hond. Gaat die 0,5% nog lukken dat laatste uur.
Denken jullie echt dat de EU het interesseert wat de uitkomst van zo'n referendum is, net als wat jaren geleden. Ze drukken alle wetten en plannen toch wel door.
...
Ja, echt he. Overal in NL zijn er wel minder stemlokalen geopend, maar Oldenzaal spant toch wel echt de kroon.PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:28:
Gokje : Om 21.00 sluiten de deuren, iedereen die binnen is cq in de rij staat, mag nog wel stemmen? Dus een rij van een half uur, betekent stemmen tot 21.30.
Edit : het is hier tegenover nog echt heel erg druk. Auto's rijden af en aan.
Edit : het is hier tegenover nog echt heel erg druk. Auto's rijden af en aan.
[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 06-04-2016 20:37 ]
Nou, ik ga. Het lijkt nu snel op te lopen.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:09:
[...]
Ok precies zoals ik het doezeg maar als je gaat dan doe ik het ook, kunnen we dat ook nog eens meewegen
.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Minder dan een half uur te gaan.
Misschien moet ik m'n stempas in de V&A zetten
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
http://www.destentor.nl/r...het-controleert-1.3127476Arrogant schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:35:
Minder dan een half uur te gaan.
Ah dat stukje viel weg op de app zag alleen de tekst van het bericht zelfJorizzz schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:32:
[...]
Goed lezen, dat ging over de opkomst in de stad Groningen...
@rohy houd het op 29%
Mag het hopen ja, dat 15%-20% van 18 miljoen mensen iets proberen te saboteren wat 490 miljoen andere mensen aangaat vind ik belachelijk.Luxicon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:33:
Denken jullie echt dat de EU het interesseert wat de uitkomst van zo'n referendum is, net als wat jaren geleden. Ze drukken alle wetten en plannen toch wel door.
Zojuist ook maar even gegaan. Stembureau zat op 29 procent van de stemmen tot nu toe. Opkomst lijkt dus overal een beetje gelijk te zijn.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hier in Hoorn zag ik op de kaart alle normale stembussen met normale bezetting. Gewoon, zoals het bij normale verkiezingen altijd gaat.De_Bastaard schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:34:
[...]
Ja, echt he. Overal in NL zijn er wel minder stemlokalen geopend, maar Oldenzaal spant toch wel echt de kroon.
Oh en er waren mensen die zich voor konden stellen dat er over het TTIP verdrag een referendum zou kunnen komen.. verrassing: Foodwatch, Milieu defensie en meer van deze organisaties hebben die bal opgepakt.
Nee, een meerderheid van Nederland zou dat zijn. De niet stemmers tellen niet mee.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:37:
@rohy houd het op 29%
[...]
Mag het hopen ja, dat 15%-20% van 18 miljoen mensen iets proberen te saboteren wat 490 miljoen andere mensen aangaat vind ik belachelijk.
Als we nu die andere 472 miljoen ook eens gaan vragen wat ze willen. Dat lijkt me een stuk eerlijker.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:37:
@rohy houd het op 29%
Mag het hopen ja, dat 15%-20% van 18 miljoen mensen iets proberen te saboteren wat 490 miljoen andere mensen aangaat vind ik belachelijk.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit referendum is helemaal geen sabotage. Het associatieverdrag heeft verstrekkende gevolgen voor de Europese burgers, of je hier nu voor of tegen bent. Maar ons burgers is niets gevraagd, en willen daar wel over mee beslissen. Wij hebben ook veel associatieverdragen met andere landen, maar toen hadden wij nog geen mogelijkheid tot referendum. Andere Europese landen hebben deze mogelijkheid helemaal niet, het is dus naïf om te denken dat al deze 490 miljoen mensen voor zijn en wij als Nederland het proberen te saboteren.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:37:
@rohy houd het op 29%
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door ThomasG op 06-04-2016 20:40 ]
Leuk trouwens, nu het mogelijk gehaald gaat worden gaan de voor stemmers opeens wel stemmen, waardoor pas echt de 30% gehaald gaat worden
508 miljoen totaal. 508-18=490alexbl69 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:39:
[...]
Als we nu die andere 472 miljoen ook eens gaan vragen wat ze willen. Dat lijkt me een stuk eerlijker.
Een EU breed referendum heb ik geen probleem mee.
Die heb ik al getekend.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:38:
[...]
Hier in Hoorn zag ik op de kaart alle normale stembussen met normale bezetting. Gewoon, zoals het bij normale verkiezingen altijd gaat.
Oh en er waren mensen die zich voor konden stellen dat er over het TTIP verdrag een referendum zou kunnen komen.. verrassing: Foodwatch, Milieu defensie en meer van deze organisaties hebben die bal opgepakt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed idee. Alleen praktisch niet zo goed uitvoerbaar, zeker niet voor alle regelgeving die in Brussel 'gegenereerd' wordt. Als we nou eens een paar mensen kiezen met z'n allen die daar de hele dag over na mogen denken en dan een weloverwogen besluit kunnen nemen! Oh wacht...alexbl69 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:39:
[...]
Als we nu die andere 472 miljoen ook eens gaan vragen wat ze willen. Dat lijkt me een stuk eerlijker.
Overigens vind ik dat bij een opkomst onder de 30% de aanvragers van het referendum de kosten dienen te vergoeden.
(Vrij naar Cato.)
MIJN BELASTINGCENTEN!!!
(Hier had Cato geen weet van.)
(Vrij naar Cato.)
MIJN BELASTINGCENTEN!!!
Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!
Dat geld kun je halen bij de "strategische thuisblijvers" die de democratie graag frustreren.
Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:37:
@rohy houd het op 29%
[...]
Is dat eerlijk? Al die landen die er bijgekomen zijn? Hoe weet je dat? Ik denk dat er heel veel miljoenen maar als te graag willen, omdat ze dat veel geld en macht oplevert. Wie wil dat nou niet?alexbl69 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:39:
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door Luxicon op 06-04-2016 20:42 ]
...
Voor stemmers hoefde niet te stemmen, als het niet door gingTerranova schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:40:
Leuk trouwens, nu het mogelijk gehaald gaat worden gaan de voor stemmers opeens wel stemmen, waardoor pas echt de 30% gehaald gaat worden
Gaat het wel door, dan kiest het kabinet alsnog voor Ja dus voor het Ja partij lijkt me er niets aan de hand.
Maar goed dat is een imho
Waarom? Het is toch de regering die het referendum organiseert op basis van een handtekeningenactie/petitie?Kalief schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:40:
Overigens vind ik dat bij een opkomst onder de 30% de aanvragers van het referendum de kosten dienen te vergoeden.
(Vrij naar Cato.)
MIJN BELASTINGCENTEN!!!
Zij hebben van jouw belastingcenten deze regels zelf gemaakt.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
TTIP vindt ik persoonlijk misschien nog wel belangrijker dan dit verdrag met de Ukraine, maar iemand in dit topic zei dat er daar nog geen referendum over kon worden gehouden, weet even niet meer waarom.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:38:
[...]
Hier in Hoorn zag ik op de kaart alle normale stembussen met normale bezetting. Gewoon, zoals het bij normale verkiezingen altijd gaat.
Via Volkskrant,
Het meest recente lijstje met gemeenten die de 30 procent qua opkomst zijn gepasseerd:
Vlaardingen 30,84% (20.00 uur)
Brielle 36,90% (20.00 uur)
Katwijk 33,33% (20.00 uur)
Noord-Beveland 30,8% (19.00 uur)
Eemnes 37,71% (19.45 uur)
Waddinxveen 31,37% (20.00 uur)
Dordrecht 30,27% (20.00 uur)
Midden Delfland 32,1% (19.30 uur)
Zeewolde 30,09% (19.00 uur)
Amersfoort 36,1% (19.00 uur)
Castricum 30,17% (18.00 uur)
Blaricum 32,37% (19.00 uur)
Westvoorne 33,50% (19.00 uur)
Noordwijkerhout 32,25% (19.00 uur)
Vlieland 43% (19.00 uur)
Landsmeer 30,72% (18.00 uur)
Schiermonnikoog 33% (16.30 uur)
Het meest recente lijstje met gemeenten die de 30 procent qua opkomst zijn gepasseerd:
Vlieland 43% (19.00 uur)
Kan de eerste kamer het goedkeuren van dit verdrag niet blokkeren? Volgens mij heeft de groep tegen het verdrag een meerderheid in de eerste kamer?
Wij kunnen alleen een referendum aanvragen over Europese zaken wanneer deze door de Tweede Kamer goed gekeurd moeten worden. Bij TTIP verloopt de stemming onder de Europarlementariërs, en hoeft als ik het goed heb daarna niet goed gekeurd te worden door de Tweede Kamer. En is er geen optie om daar een referendum over aan te vragen.De_Bastaard schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
[...]
TTIP vindt ik persoonlijk misschien nog wel belangrijker dan dit verdrag met de Ukraine, maar iemand in dit topic zei dat er daar nog geen referendum over kon worden gehouden, weet even niet meer waarom.
Het zijn vooral kleine gemeenten maar dat zeggen commentatoren ook telkens. De grote steden blijven met verkiezingen altijd achter t.o.v. landelijk. En de grote 4 vertegenwoordigen maar 2 a 3 miljoen mensen dus dat zegt ook niet alles. De middengrote steden en de kleine steden vertegenwoordigen dus nog een best grote groep Nederlanders en daar ligt de opkomst dus altijd hoger.Luxicon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
Dat zijn er niet veel.
Stempas is op naam, en je moet je paspoort erbij hebben. Hoe wil je met een gekocht stembiljet stemmen? (zonder met machtigingen te kloten)
Beetje laat nu:Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
Kan de eerste kamer het goedkeuren van dit verdrag niet blokkeren? Volgens mij heeft de groep tegen het verdrag een meerderheid in de eerste kamer?
Het voorstel (TK 34.116, nr. 2) is op 7 april 2015 aangenomen door de Tweede Kamer. Het CDA, de ChristenUnie, de SGP, de VVD, Houwers, Klein, de Groep Kuzu/Öztürk, 50PLUS, Van Vliet, D66, GroenLinks en de PvdA stemden voor.
Nee, die gaan gewoon de straat op om te demonstrerenThomasG schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:40:
[...]
Dit referendum is helemaal geen sabotage. Het associatieverdrag heeft verstrekkende gevolgen voor de Europese burgers, of je hier nu voor of tegen bent. Maar ons burgers is niets gevraagd, en willen daar wel over mee beslissen. Wij hebben ook veel associatieverdragen met andere landen, maar toen hadden wij nog geen mogelijkheid tot referendum. Andere Europese landen hebben deze mogelijkheid helemaal niet, het is dus naïf om te denken dat al deze 490 miljoen mensen voor zijn en wij als Nederland het proberen te saboteren.
Heel veel gemeenten houden het toch ook niet bij? Van de hoeveel gemeenten die het bijhouden is dit?Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
Via Volkskrant,
Vlieland 43% (19.00 uur)
In mijn gemeente weet ik het van enkele stembureaus die allemaal boven de 30% zitten.
Omdat de referendum wet telt over wetten/verdragen die aangenomen zijn. TTIP zou dus al actief moeten zijn voordat er een referendum over gehouden kan worden.De_Bastaard schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
[...]
TTIP vindt ik persoonlijk misschien nog wel belangrijker dan dit verdrag met de Ukraine, maar iemand in dit topic zei dat er daar nog geen referendum over kon worden gehouden, weet even niet meer waarom.
Van dat lijstje zijn volgens mij alleen Dordrecht, Amersfoort en Vlaardingen nog wat grotere steden
[ Voor 6% gewijzigd door Terranova op 06-04-2016 20:46 ]
Hoop er maar op, dat de EU niks geeft om jouw 'democratische' stem. Als je erover nadenkt, zou het hooguit een NEE standpunt van Nederland gaan worden. En ook daar geeft de EU niks om. Wij, Nederland, moeten luisteren naar de EU en geld afstaan, zodat zij daarmee (de elite) macht uitbreid.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:37:
@rohy houd het op 29%
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 06-04-2016 20:47 ]
...
't was dan ook een grap, al zou ik voor de gein best wel mijn stem willen geven aan iemand voor een ludieke actie. Voor of tegen maakt mij niet uit.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:45:
[...] Stempas is op naam, en je moet je paspoort erbij hebben. Hoe wil je met een gekocht stembiljet stemmen? (zonder met machtigingen te kloten)
Ik heb gewoon het recht om niet te stemmen hoor. Net zo democratisch als wel stemmen.Robkazoe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:41:
Dat geld kun je halen bij de "strategische thuisblijvers" die de democratie graag frustreren.
"Democratie" is overigens een woord wat er te pas en te onpas bij de haren wordt bijgesleept. Dit referendum heeft weinig met democratie te maken naar mijn mening.
People as things, that’s where it starts.
Dat bedoel ik. Als Rutte ondanks een eventueel 'Nee' van de bevolking toch 'Ja' wil zeggen, kan de Eerste kamer dan niet de uitslag van dit referendum overnemen en alsnog Rutte verplichten een 'Nee' over te laten brengen naar Europa?PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:46:
[...]
Hij moet er bij een juiste opkomst toch echt opnieuw doorheen.
NOS blog.Geïnspireerd door het referendum over het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne, hebben een aantal organisaties het Platform TTIP Referendum opgericht om ook hierover de mening van de Nederlandse bevolking te vragen. Dat meldt het ANP. De organisaties zijn volgens het persbureau begonnen met de voorbereiding van een referendum over het Amerikaans-Europese handelsverdrag TTIP en de Canadese variant, CETA.
Misschien dat er dan toch nog iets nuttigs voortkomt uit dit referendum.
Goeie vraag. De Eerste Kamer heeft al ingestemd met het verdrag. Moeten zij een nieuwe beslissing van de Tweede Kamer (opnieuw ja of alsnog nee) nog eens bevestigen?Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:48:
[...]
Dat bedoel ik. Als Rutte ondanks een eventueel 'Nee' van de bevolking toch 'Ja' wil zeggen, kan de Eerste kamer dan niet de uitslag van dit referendum overnemen en alsnog Rutte verplichten een 'Nee' over te laten brengen naar Europa?
Ik weet het niet
[ Voor 34% gewijzigd door RoD op 06-04-2016 20:49 ]
Nederland is niet de EU en de EU is niet alleen Nederland, Nogal wiedes dat het doorgaat als alle lidstaten behalve Nederland voor gestemd hebben.Luxicon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:46:
[...]
Hoop er maar op, dat de EU niks geeft om jouw 'democratische' stem. Als je erover nadenkt, zou het hooguit een NEE standpunt van Nederland gaan worden. En ook daar geeft de EU niks om. Wij, Nederland, moeten luisteren naar de EU en geld afstaan, zodat zij daarmee (de elite) macht uitbreid.
Goed dan, fuck it, ik stem ook tot over 8 minuten.DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:35:
[...]
Nou, ik ga. Het lijkt nu snel op te lopen.
Correct, als minuscule minderheid heb je je te houden aan wat de meerderheid beslist. Overigens mag je niets zeggen over iets wat de EU wel of niet doet als je niet in de EU verkiezingen stemt.Luxicon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:46:
Hoop er maar op, dat de EU niks geeft om jouw 'democratische' stem. Als je erover nadenkt, zou het hooguit een NEE standpunt van Nederland gaan worden. En ook daar geeft de EU niks om. Wij, Nederland, moeten luisteren naar de EU en geld afstaan, zodat zij daarmee (de elite) macht uitbreid.
Dat dacht men initieel ook over de ratificatie van het associatieverdrag met Oekraine, die is praktisch gezien al ingegaan in 2014. Wellicht, omdat het raadgevend is, kan het er parallel of zelfs naderhand ook nog van. Besluiten kun je immers terugdraaien.De_Bastaard schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:43:
[...]
Dat zou kunnen.Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:48:
[...]
Dat bedoel ik. Als Rutte ondanks een eventueel 'Nee' van de bevolking toch 'Ja' wil zeggen, kan de Eerste kamer dan niet de uitslag van dit referendum overnemen en alsnog Rutte verplichten een 'Nee' over te laten brengen naar Europa?
Echter zou ik me dat niet op me geweten willen hebben, want dan kan ik je verzekeren dat dit een voorbeeld gaat worden voor de Brexit en daarna willen we er allemaal uit.
En dan zijn we terug bij af, en nee de gulden brengt geen toekomst
Ik vraag me meer af waarom een verbod op de verkoop bestaat aangezien je er toch niets aan zou moeten hebben. Maar 'just in case' natuurlijk/waarschijnlijkArrogant schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:47:
[...]
't was dan ook een grap, al zou ik voor de gein best wel mijn stem willen geven aan iemand voor een ludieke actie. Voor of tegen maakt mij niet uit.
Lol, daar gaan de twijfelaars.. Run forest run!
Net nog vriend en vriendin opgetrommeld, die hollen ook naar hun stemlokaaltje. Heb nog een stemadvies uitgebracht: gooi het papiertje gewoon in de trommel, of kras erop wat je wilt, als je maar mee doet.
Net nog vriend en vriendin opgetrommeld, die hollen ook naar hun stemlokaaltje. Heb nog een stemadvies uitgebracht: gooi het papiertje gewoon in de trommel, of kras erop wat je wilt, als je maar mee doet.
Goh, die redenatie ging in het in het verleden ook altijd goed met minderheden en zo in tijden van oorlog en onderdrukking.Leo1010 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:49:
[...]
Correct, als minuscule minderheid heb je je te houden aan wat de meerderheid beslist. Overigens mag je niets zeggen over iets wat de EU wel of niet doet als je niet in de EU verkiezingen stemt.
Ik heb mijn ouders nog gecharterd om te stemmen. Inderdaad nog snel even wat laatste stemmen regelenNiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:50:
Lol, daar gaan de twijfelaars.. Run forest run!
Zo 'wiedes' is dat helemaal niet. Volgens de Europese regels moeten alle lidstaten hier unaniem mee instemmen. Stel de Nederlandse regering besluit om wat voor reden dan ook toch tegen te zijn, dan gaat het associatieverdrag volgens Europa's eigen regels niet door.Rmg schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:49:
[...]
Nederland is niet de EU en de EU is niet alleen Nederland, Nogal wiedes dat het doorgaat als alle lidstaten behalve Nederland voor gestemd hebben.
Je loopt natuurlijk het risico dat het rijke deel van de bevolking stempassen op gaat kopen van het arme deel om ze daarna te vernietigen en zo stemmen bij de tegenpartij weg te halen.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:50:
[...]
Ik vraag me meer af waarom een verbod op de verkoop bestaat aangezien je er toch niets aan zou moeten hebben. Maar 'just in case' natuurlijk/waarschijnlijk
ca 20:30 gestemd (stem altijd vrij laat), uitgestorven stembureau. Moest ze bijna wakkerschudden...
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
YouTube: Help! I'm Being Repressed! (Short Version)Ermanon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:51:
[...]
Goh, die redenatie ging in het in het verleden ook altijd goed met minderheden en zo in tijden van oorlog en onderdrukking.
Het is dan ook niet letterlijk de pas die je verhandelt natuurlijk. Bewijs van uitgebrachte stem wordt geleverd aan de hand van een 'stemfie'.Migrator schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:50:
[...]
Ik vraag me meer af waarom een verbod op de verkoop bestaat aangezien je er toch niets aan zou moeten hebben. Maar 'just in case' natuurlijk/waarschijnlijk
Ms brengt een positief brexit stem weer wat meer ratio terug in het hele EU-experiment. Even terug naar de tekentafel.. waarom is het er, wat moet het doen en hoe zorgen we voor voldoende inbreng van lidstaten. EU is uitstekend plan, alleen de invulling is verrot.Mektheb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:49:
[...]
Dat zou kunnen.
Echter zou ik me dat niet op me geweten willen hebben, want dan kan ik je verzekeren dat dit een voorbeeld gaat worden voor de Brexit en daarna willen we er allemaal uit.
En dan zijn we terug bij af, en nee de gulden brengt geen toekomst
Is overigens ook de mening van de UKIP - EU is prima, maar niet op deze manier.
Maurice de hond melde net dat het van amsterdam afhangt. Beter hadden de gemeentes hetzelfde als amsterdam kunnen doen geen tussenstand of eentje. Dit voorkomt strategische stemmers en pushed beide voor en tegenkamp naar de stembus
ik weet niet wat die herziening precies inhoudt, of dat per se nieuwe stemmingen in 1e en 2e kamer inhoudt of niet. Als dat zo is lijkt me dat de eerste kamer het kan blokkeren, ben wel benieuwd welke partijen dan nu tegen zouden gaan stemmen die vorige keer voor stemden.Cubic X schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:48:
[...]
Ik heb 2× de door mij gekozen volksvertegenwoordiger gevolgd
.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ja, dat deed ik ook, en besloten ze toch maar tegen te stemmen.Robkazoe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:51:
[...]
Ik heb mijn ouders nog gecharterd om te stemmen. Inderdaad nog snel even wat laatste stemmen regelen
Als ik nou gewoon mijn klep had gehouden
People as things, that’s where it starts.
Ik las net op de NOS dat Utrecht al op 27,1% zat om 19:45. M. de Hond denkt dat er nog slechts 0,4% van de stemmen bij komen in de laatste 5 kwartier?
Bedoel je daarmee dat je niet gestemd hebt, blanco gestemd hebt, of iets gedaan hebt wat ik niet begrijp?Bananenplant schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:53:
Ik heb 2× de door mij gekozen volksvertegenwoordiger gevolgd.
Haha, beter hadden ze jou gemachtigd danRobinHood schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:53:
[...]
Ja, dat deed ik ook, en besloten ze toch maar tegen te stemmen.
Als ik nou gewoon mijn klep had gehouden

Dit topic is gesloten.
Let op:
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Het bespreken van de referendumwet kan hier:
De referendumwet, wat moet er veranderen?
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Het bespreken van de referendumwet kan hier:
De referendumwet, wat moet er veranderen?