We zullen het zien. De cijfers na de avondspits zullen uitermate relevant zijn, maar zoals het nu staat kan die 30% best gehaald worden. Het is moeilijk door alle geblaat heen te prikken, maar toch, er begint een lijn te komen in het verloop van de opkomst.Auredium schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:39:
Ik heb eventjes zitten kijken naar de opkomstcijfers enne...hoop maar niet al te hard dat de 30% wordt bereikt. De opkomstcijfers zijn best bedroevend laag.
That said is dat wel wat ik wil zien.
Ik ben in principe voor maar omdat het hele referendum is gestart door tegenstemmers is het tegen kamp gewoon erg sterk. Ik stem dus voor door niet te gaan en te hopen dat het ongeldig wordt verklaard.
Twee gescheiden verdragen. TTIP is ook een heel andere discussie, en - als ik zo vrij mag zijn - van veel grotere impact dan deze kwestie.Boerekool_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:36:
[...]
Misschien niet helemaal op zijn plaats, maar hoeveel heeft dit associatieverdrag gemeen met het TTIP en CETA wat momenteel ook speelt? Is het niet grotendeels vergelijkbaar met dit keer als belanghebbende de Nederlandse firma's? Excuses als ik met deze vergelijking de plank volledig mis sla.
[...]
"heel simpel gesteld":![]()
Maar inderdaad, ergens gaat het mis. Waarschijnlijk bij het punt dat er ministers gekozen worden in het opzicht van nationaal belang en vervolgens ook de directe personen zijn die het in de EU te vertellen gaan hebben. Wat als ik landelijk een andere partij wil dan Europees?
Enfin, ik weet niet of we tegenwoordig nog kunnen zeggen dat ministers / politici gekozen worden op basis van nationaal belang. Nederland is geen typische democratie, dat bestaat ook eigenlijk niet, het is een consensusmodel van belangenbehartiging. Er is daarin weinig ruimte voor daadwerkelijk collectief / nationaal belang per sé aangezien dat rust op de schouders van de dans van belangenbehartiging en balans daarin.
Die balans is al heel lang heel ver te zoeken. Logisch dus dat er nauwelijks ruimte is om naar grotere perspectieven te kijken vanuit politiek oogpunt. Er is dus ook weinig beschikbare energie om te kijken naar koppelingen tussen politieke linies vanuit nationaal naar supranationaal niveau.
Voordat de spreekwoordelijke burger in staat zal zijn om effectief mandaat te geven en te laten behartigen op niveau's hoger dan die van de traditionele lokale / regionale / nationale niveau's zullen er verschuivingen moeten plaatsvinden op die niveau's om balans terug te brengen. Daarbij moet ik opmerken dat Nederland in dit opzicht enigszins verdeeld is. Je ziet op lokale en provinciale niveau's veel bestuurlijke aanpassingen, innovatie, inspraak e.d. Maar het nationale niveau blijft achter omdat er geen effectieve relatie is tussen het uit handen geven van mandaat en het controleren van gebruik daarvan.
Tja, wiens know-how en financiering was het ook alweer waar die plofkip fabrieken mee gefinancierd waren? Ik denk dat die partij de laatste week van lobby uit ING, Rabobank en pluimveesector gemist heeftMutatie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:48:
Wat hoorde ik net dan een smerig "reclame" dingetje op de radio van partij vd dieren?!
Oekraine is een corrupt land met kinderarbeid en plofkippen..stem daarom nee? Die zijn ook totaal niet gehinderd door enig realiteitsbesef!
Sorry, moest het ff kwijt, wat een smerig spel wordt er gespeeld...
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.