If you choose not to decide, you still have made a choice.
of wat dacht je vand e Cotonu overeenkomst, een associatieverdrag van de EU met 79 landen uit Afrika, het Caraibisch gebied en de Stille Oceaan...Prosac schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:36:
[...]
Turkije tekende associatieovereenkomst in 1963. Wat doet dat met je tijdlijn?
afgesloten in 2000
volgens die stelling zouden die praktisch al bijna lid zijn van de EU?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Maar dat is juist mijn punt om het niet eens te zijn met dít verdrag. Het verdrag is om de handel te bevorderen in profijt van de grote spelers hier en niet in Oekraïne.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:16:
[...]
Mwa, niet mee eens. Nederlanders krijgen niet vaak de kans om zich uit te spreken tegen de EU/een kabinet. Je hebt enkel de keus tussen anti-EU droeftoeters Roemer en Wilders. Dit referendum heeft op dat punt wel degelijk een functie als uitlaatklep. Waar ik echter redelijk boos om word is dat dit over de rug van 45 miljoen arme mensen gaat die een betere toekomst willen. Elitair gedrag van Nederland wat dat betreft.
[...]
Klopt, ik ga ook niet stemmen (voor het eerst in mijn leven), maar dan wel vanwege m'n eerder gegeven reden; ik ga geen legitimiteit verschaffen aan dit boe-geroep naar Brussel over de rug van 45 miljoen hoopvolle mensen. Ik vind het echt schandalig hoe egoïstisch je moet zijn om te kunnen zeggen dat al die Oekraïners je niks kunnen schelen.
Ik ben absoluut voor een goede overeenkomst waarin die 45 miljoen mensen geholpen gaan worden. Maar dat gebeurt met dit verdrag niet. Sterker nog, het gaat gebeuren dat de sterke partijen hier nog groter worden over de rug van de bevolking in Oekraïne.
Herschrijf het verdrag en wees concreter over punten waarmee wij de bevolking wél helpen.
En ik weet dat hij een enorme hekel heeft aan populisten
Nog 7 jaar heRM-rf schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:43:
[...]
volgens die stelling zouden die praktisch al bijna lid zijn van de EU?
En als je nu denkt dat Oekraine, nog een slagje erger na Roemenië en Bulgarije na die mislukking toe mag treden tot de EU terwijl ze defacto in staat van oorlog verkeren met Rusland dan moet je nu afgevoerd worden.PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:23:
[...]
Als ik in 2000 had gevraagd wat de kans was dat Roemenie in de EU mocht, zou ik zijn uitgelachen. Het referendum gaat hier niet over, maar over een paar jaar zullen de eerste stappen richting een lidmaatschap gewoon gestart worden. Overigens tekende Roemenie in 1993 een associatieovereenkomst, dus we kennen de tijdslijn een beetje.
EDIT: Vergeet ik Bulgarije nog mee te nemen. Als ik daarvan de vraag had gesteld een aantal jaar geleden, zou ik in een dwangbuis zijn afgevoerd
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ok, dus de tijdslijn is als ik het goed lees dus zoiets :PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:23:
[...]
Als ik in 2000 had gevraagd wat de kans was dat Roemenie in de EU mocht, zou ik zijn uitgelachen. Het referendum gaat hier niet over, maar over een paar jaar zullen de eerste stappen richting een lidmaatschap gewoon gestart worden. Overigens tekende Roemenie in 1993 een associatieovereenkomst, dus we kennen de tijdslijn een beetje.
EDIT: Vergeet ik Bulgarije nog mee te nemen. Als ik daarvan de vraag had gesteld een aantal jaar geleden, zou ik in een dwangbuis zijn afgevoerd
- Associatieovereenkomst wordt gesloten
- 23 jaar later wordt er gezegd dat over een paar jaar de eerste stappen richting een lidmaatschap gestart wordt.
Oftewel in 2039 gaat er dan gezegd worden dat er over een paar jaar de eerste stappen richting een lidmaatschap gestart worden en als Oekraine die dan in 2042 oid dan niet haalt dan worden ze geen lid van de EU.
Is nou niet echt een tijdslijn waar ik me erg zorgen over kan maken, of de eisen tot toetreding zullen de komende 23 jaar extreem omlaag moeten gaan.
Verwijderd
Maar die 900.000 "Oekraïners" zullen toch vrijwel allemaal etnische Russen zijn die in Sovjet-tijd in Oekraïne geplaatst zijn?Malarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:48:
[...]
Er wordt stelselmatig genegeerd dat 900.000 Oekraïners een verblijfsvergunning in Rusland hebben aangevraagd na het conflict in het Oosten. Ook wordt vaak vergeten dat een groot deel van de industrie sterk verweven is met Rusland en ook vrijwel alleen daar zaken kan doen. Zelfde prijszetting, standaarden en kwaliteitscriteria.
Dit soort volksverhuizingen heb je ook in de Baltische staten gezien, de etnische Russen die daar nu nog wonen zijn diegenen die te weinig skills, geld of relaties hadden om naar Rusland te vertrekken. De Baltische landen doen overigens hun best om die groep nog verder te marginaliseren, maar dat is een andere discussie. Oekraïne zal straks hetzelfde doen, en in Nederland doen we ook al zeer ons best om niet-Nederlanders buiten de deur te houden.
Je moet in de hele discussie met Rusland natuurlijk ook het Russiche perspectief in de gaten houden. Vanaf 1989 hebben we enthousiast politiek en militair in (EU maar ook NATO) in onze invloedsfeer gebracht.
Uiteraard is de industrie sterk op de andere ex-USSR landen georiënteerd (Antonov voorop), maar dat was natuurlijk de industrie in de Baltische landen in 1991 ook. Die heeft zich ondertussen verder doorontwikkeld, en alhoewel er nu vooral een oriëntatie op de EU is, wordt nog volop handel gedreven met Rusland. Dat gaat in Finland net zo.
Je kunt uiteraard zeggen dat de EU nu groot genoeg is en dat het voorlopig mooi geweest is en er eerst orde op zaken gebracht moet worden. Dat is prima, en een valide punt.
Maar dit referendum gaat over het Associatieverdrag, niet over toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie of zelfs het functioneren van de Europese Unie in het algemeen. Dat het daarvoor gebruikt wordt is dieptriest. Als dan één van de argumenten om tegen te stemmen is dat Oekraïne corrupt is, dan lust ik er nog wel een.
Zorgelijk, als ze het zo gaan uitleggen dan gaat het inderdaad fout bij een hoop mensen.PWM schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:36:
Zeg dat tegen gemeente ambtenaren die de passen versturen
[afbeelding]
Dus in de vorm van ontwikkelingshulp oid? Hoe zie je dat voor je dan? Oekraïne moet haar eigen economie vooruit helpen en van daaruit een middenklasse ontwikkelen die koopkrachtig is en kan ondernemen. Er zijn natuurlijk verschillende wegen die naar Rome leiden, maar dat is wel altijd de manier gebleken waarop een land welvarend wordt. En zonder handel en integratie met de economie-reus EU gaat dat Oekraïne niet lukken.Boerekool_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:47:
[...]
Maar dat is juist mijn punt om het niet eens te zijn met dít verdrag. Het verdrag is om de handel te bevorderen in profijt van de grote spelers hier en niet in Oekraïne.
Ik ben absoluut voor een goede overeenkomst waarin die 45 miljoen mensen geholpen gaan worden. Maar dat gebeurt met dit verdrag niet. Sterker nog, het gaat gebeuren dat de sterke partijen hier nog groter worden over de rug van de bevolking in Oekraïne.
Herschrijf het verdrag en wees concreter over punten waarmee wij de bevolking wél helpen.
Oekraïne moet een alternatief geboden worden voor de huidige situatie. Het gaat er nu juist om dat we die beweging in Oekraïne die een einde wil aan dat corrupte systeem kansen bieden om zich aan onze normen en waarden te gaan meten en handel met ons te drijven. Dat dat niet morgen, volgend jaar of over 5 jaar gaat lukken lijkt me evident, maar het momentum is er wel; steunen we Oekraïne in deze poging of laten we ze bungelen tussen een vijand (Rusland) en geen vriend (EU) in.
Absoluut! Handel is een pree en er moet absoluut een alternatief geboden worden voor de huidige situatie. Maar dit verdrag voldoet niet aan de eisen.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:57:
[...]
Dus in de vorm van ontwikkelingshulp oid? Hoe zie je dat voor je dan? Oekraïne moet haar eigen economie vooruit helpen en van daaruit een middenklasse ontwikkelen die koopkrachtig is en kan ondernemen. Er zijn natuurlijk verschillende wegen die naar Rome leiden, maar dat is wel altijd de manier gebleken waarop een land welvarend wordt. En zonder handel en integratie met de economie-reus EU gaat dat Oekraïne niet lukken.
Oekraïne moet een alternatief geboden worden voor de huidige situatie. Het gaat er nu juist om dat we die beweging in Oekraïne die een einde wil aan dat corrupte systeem kansen bieden om zich aan onze normen en waarden te gaan meten en handel met ons te drijven. Dat dat niet morgen, volgend jaar of over 5 jaar gaat lukken lijkt me evident, maar het momentum is er wel; steunen we Oekraïne in deze poging of laten we ze bungelen tussen een vijand (Rusland) en geen vriend (EU) in.
- Eisen die de Oekraïense bevolking zou moeten stellen aan de bedrijven die zij hun grenzen binnen halen. - Eisen welke wij als bevolking zouden moeten stellen om die bevolking een eerlijke kans te geven op de markt.
- Eisen waar Europa jaren mee bezig is op het gebied van milieu en veiligheid (als in voedsel, producten, CE etc.)
- Concrete richtlijnen om algemene mensenrechten te waarborgen en te verbeteren. Niet de vage omschrijving: "We spreken af het te gaan bespreken".
De bedoeling is dat de Oekraïnse wetten aan de onze worden aangepast, de reden dat punten niet meer zijn dan afspraken om een afspraak te maken is omdat het praktisch zeer onhandig is om alle afspraken in één keer te maken. Als dit wordt getekend dan komen er juist die vervolg afspraken. Als we nu alles in één verdrag gaan proppen dan wordt men er nooit over eens.Boerekool_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:13:
[...]
Absoluut! Handel is een pree en er moet absoluut een alternatief geboden worden voor de huidige situatie. Maar dit verdrag voldoet niet aan de eisen.
- Eisen die de Oekraïense bevolking zou moeten stellen aan de bedrijven die zij hun grenzen binnen halen. - Eisen welke wij als bevolking zouden moeten stellen om die bevolking een eerlijke kans te geven op de markt.
- Eisen waar Europa jaren mee bezig is op het gebied van milieu en veiligheid (als in voedsel, producten, CE etc.)
- Concrete richtlijnen om algemene mensenrechten te waarborgen en te verbeteren. Niet de vage omschrijving: "We spreken af het te gaan bespreken".
Maar dit geeft een ander probleem weer, jouw stem komt op één stapel met mensen die de EU willen slopen en mensen die vinden dat Oekraïne maar bij Rusland moet, etc.
Als ik de posts hier goed interpreteer, dan stemmen wij niet over het handelsgedeelte. Voor de handelsgedeelte heeft de EU niet de toestemming van de Nederlandse politiek nodig. Wij stemmen dus over de politieke en militaire punten.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:57:
[...]
Dus in de vorm van ontwikkelingshulp oid? Hoe zie je dat voor je dan? Oekraïne moet haar eigen economie vooruit helpen en van daaruit een middenklasse ontwikkelen die koopkrachtig is en kan ondernemen. Er zijn natuurlijk verschillende wegen die naar Rome leiden, maar dat is wel altijd de manier gebleken waarop een land welvarend wordt. En zonder handel en integratie met de economie-reus EU gaat dat Oekraïne niet lukken.
En dat is precies waarom ze nu en in de nabije toekomst nog geen lid worden. We hebben niet voor niets strenge eisen waar potentiële leden aan moeten voldoen, en zelfs als ze daar aan voldoen, moeten de bestaande leden alsnog voor toetreding stemmen.rik86 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:08:
ik vind bijv. de enorme corruptie die daar schijnt te heersen wel een echt issue, maar kunnen we daar als EU wat aan doen en is dan zo'n verdrag niet juist een goede katalysator (of juist niet?).
En ik denk dat de praktijk dat ook juist uit moet wijzen, maar ja, dat is wel een duur gokje dan
ik ben persoonlijk ook niet tegen Oekraïne bij de EU, ik denk juist, ook vanwege de enorme grootte en het landbouwpotentieel, dat het een goede 'aanwinst' kan zijn, maar dan moet er wel heeeeeeel veel veranderen in de wetgeving/corruptie
Ik zie het zo: als wij willen dat ze qua normen en waarden meer naar ons toe trekken (acceptatie van minderheden, bestrijding van corruptie, kwaliteitsnormen, etc), dan is de beste manier om dat te bereiken het betrekken van de Oekraïners bij ons dagelijks leven. Laat ze door de EU reizen. Laat ze hier studeren. Doe handel met ze. Laat zien hoe wij onze levensstijl bereikt hebben en hoe zij dat ook kunnen doen.
Verwijderd
Dat kan je doen door de politieke macht meer te decentraliseren en de afzonderlijke provincies meer autonomie geven. Dat sluit dan ook beter aan bij het oosten waar men dan zich kan oriënteren op Rusland maar dan zonder dat het land onder te grote invloed komt omdat het merendeel van het land zich op Europa richt. Op die manier kun je ook de economie makkelijker hervormen omdat je Europa en Rusland tegen elkaar kan uitspelen en de grootst mogelijke afzetmarkt hebt.
Als je hervormingen doorvoert is het belangrijk om je op de lange termijn te richten en dus ook rekening houdt met een post Putin Rusland wat meer gematigder kan worden. Als dat niet blijkt dan zullen de oostelijke provincies uit eigen beweging zich ook meer richting Europa richten als zij merken dat die banden beter werken.
Tja, helaas is het met mensenrechten altijd zo dat deze pas opkomen als de macht bij de mensen ligt die ook daadwerkelijk wat hebben aan die mensenrechten. Neem als voorbeeld China; al twee decennia lang enorme economische groei maar nog nauwelijks verbetering van mensenrechten. Dit komt omdat die initiële economische groei komt van lage lonen en niet van een innoverende middenklasse die gebruik maakt van rechten en vrijheden (zoals in bijvoorbeeld NL).Boerekool_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:13:
[...]
Absoluut! Handel is een pree en er moet absoluut een alternatief geboden worden voor de huidige situatie. Maar dit verdrag voldoet niet aan de eisen.
Het klinkt een beetje cru, maar de snelste weg naar welvaart en mensenrechten voor Oekraïne is om als een malle handel te gaan drijven, goederen goedkoop te exporteren en langzamerhand instituties op te bouwen. Op den duur ontstaat er een middenklasse die eist (en ook kan eisen) van haar regering dat mensenrechten verbeterd worden.
Als we morgen een verdrag sluiten met Oekraïne dat zij per direct dezelfde rechten als in West-Europa moet garanderen aan haar bevolking dan gaat het land nog sneller ten onder dan het nu gaat. Het is een geleidelijk proces, vandaar dat wij in Nederland ook altijd spreken van verworvenheden.
Waar we hier precies over stemmen is niet helemaal duidelijk. Het is ten eerste een raadgevend advies en daarmee slechts dat; een advies aan de regering. Daarnaast zijn het handelsdeel en politiek deel in één verdrag gebundeld; als we vandaag dus tegen stemmen en Nederland schrapt haar handtekening dan is het aan de juristen in Brussel om hier uit te komen, want zoals gezegd is het één verdrag. Er is volgens mij niemand die precies weet hoe dit juridisch in elkaar steekt, maar 'we' verzinnen wel weer wat.Russel88 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:20:
Als ik de posts hier goed interpreteer, dan stemmen wij niet over het handelsgedeelte. Voor de handelsgedeelte heeft de EU niet de toestemming van de Nederlandse politiek nodig. Wij stemmen dus over de politieke en militaire punten.
[ Voor 18% gewijzigd door Emgeebee op 06-04-2016 10:26 ]
Oekraïne moet een 'vrij' land blijven als buffer tussen Rusland en Europa. Daar gaat dit verdrag niet bij helpen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Leest er niemand de startpostRussel88 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:20:
[...]
Als ik de posts hier goed interpreteer, dan stemmen wij niet over het handelsgedeelte. Voor de handelsgedeelte heeft de EU niet de toestemming van de Nederlandse politiek nodig. Wij stemmen dus over de politieke en militaire punten.
We stemmen over artikel 4-24 waarin afspraken voor politiek, justitue en één afspraak met betrekking op militair technische samenwerking (deze houd niet in dat er boots on the ground komen).
En wat Oekraïne zelf wil dan? Je zegt lekker makkelijk wat Oekraïne moet doen, maar het is een soevereine staat. Overigens als het land geen verdrag met ons kan en je terug gaat naar de oude staat is het eigenlijk onderdeel van Rusland en heeft bijna niets te maken met de EU dan is het zeker geen vrij land. Dan moet het gewoon doen wat de Russen/Putin&Co willen...Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:23:
Gisteren het debat gekeken, maar mijn stem verandert niet. Ik lees ook bijzondere argumenten als het creëren van een middenklasse. Waarom doet de westerse wereld dan zo haar best deze te marginaliseren in haar eigen landen? Over corruptie zijn al meerdere verdragen geschreven en tig jaar later is er weinig veranderd. Daar gaat dit verdrag niet bij helpen.
Oekraïne moet een 'vrij' land blijven als buffer tussen Rusland en Europa. Daar gaat dit verdrag niet bij helpen.
Waarom veegt men zo makkelijk de soevereiniteit en de democratische wil van het volk onder het tapijt.
En welke verdragen zijn er dan geschreven met betrekking op corruptie?
[ Voor 50% gewijzigd door klaw op 06-04-2016 10:31 ]
You should know better. Topicwarnings worden ook nooit gelezen en die staan op elke pagina.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:25:
[...]
Leest er niemand de startpost![]()
We stemmen over artikel 4-24 waarin afspraken voor politiek, justitue en één afspraak met betrekking op militair technische samenwerking (deze houd niet in dat er boots on the ground komen).
Ja, maar dat is toch juist HET gebrek in de hele "democratie" zoals wij deze kennen.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:19:
[...]
De bedoeling is dat de Oekraïnse wetten aan de onze worden aangepast, de reden dat punten niet meer zijn dan afspraken om een afspraak te maken is omdat het praktisch zeer onhandig is om alle afspraken in één keer te maken. Als dit wordt getekend dan komen er juist die vervolg afspraken. Als we nu alles in één verdrag gaan proppen dan wordt men er nooit over eens.
Maar dit geeft een ander probleem weer, jouw stem komt op één stapel met mensen die de EU willen slopen en mensen die vinden dat Oekraïne maar bij Rusland moet, etc.
Ik mag advies geven: Ja of Nee.
Natuurlijk kan ik daar niet mijn mening of achterliggende gedachten in verwerken. Sterker nog, al kon ik dat, (Bewijzen ik dat ik verdiept was in de kwestie en een duidelijk standpunt in heb genomen, onderbouwd met goede argumenten.) dan zou mijn stem niet meer waard worden dan die van Piet*.
Dit geldt overigens voor iedere stemming, ook de eerste en tweede kamer.
* Piet vind Borsch niet lekker, en wil daarom niets met Ukraïne te maken hebben.
De westerse wereld doet helemaal niet haar best om deze te marginaliseren. Dat impliceert een soort almachtige groep die aan de knoppen draait. Wanneer economische groei en daarmee lonen achterblijven valt het rendement op arbeid achter bij dat op kapitaal. Dat is wat je sinds ongeveer 10-15 jaar ziet gebeuren.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:23:
Gisteren het debat gekeken, maar mijn stem verandert niet. Ik lees ook bijzondere argumenten als het creëren van een middenklasse. Waarom doet de westerse wereld dan zo haar best deze te marginaliseren in haar eigen landen? Over corruptie zijn al meerdere verdragen geschreven en tig jaar later is er weinig veranderd. Daar gaat dit verdrag niet bij helpen.
Dus omdat vorige verdragen niet werken gooien we de handdoek maar in de ring? Zoek corruptiecijfers van andere Oost-Europese landen eens op. Die zijn er de laatste 20 jaar echt flink op vooruit gegaan. Maar nee hoor, dat kan natuurlijk niet komen door de EU.
Zucht, gaan we weer. Mag Oekraïne dat zelf weten? En wat is er meer vrij dan een sterke economie met de mogelijkheid om te kunnen handelen met wie je wilt? Of moeten die 45 miljoen inwoners maar accepteren dat ze geen zelfstandige toekomst hebben. Dit bedoel ik dus met elitair Nederlands gedrag.Oekraïne moet een 'vrij' land blijven als buffer tussen Rusland en Europa. Daar gaat dit verdrag niet bij helpen.

Om 09:00 was dat 1.9% en om 10:00 was het 3% (bron).
Voor de lol een beetje extrapoleren... We pakken de vorige stembusgang, waar het hele land aan mee deed, erbij: Provinciale Staten 2015 (bron), waarbij om 10:00 het opkomstpercentage in Rotterdam op 4.7% lag. De landelijke opkomst voor die verkiezing was uiteindelijk 47.8%. Als je uitgaat van gelijke verhoudingen, betekent dit dat de opkomst voor het referendum heel dicht bij de 30% zal liggen.
Uiteraard zijn er talloze factoren die meespelen waardoor de voorspellende waarde van deze extrapolatie miniem is, maar met de getallen die nu bekend zijn lijkt de 30% drempel mogelijk een belangrijke rol te gaan spelen.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Mag Oekraïne dat lekker zelf bepalen? En hoe zijn ze vrij tussen 2 landen als het ene land ze binnenvalt en het andere "land" weigert om ze te helpen en zn afspraken na te komen. Het land in jouw visie is "vrij" maar compleet geïsoleerd en kapot gemaakt. "Vrij" onder het juk van een door Rusland gesteunde corrupte elite. Het is een enorme opgave om corruptie te bestrijden, maar dat doen zonder hulp van buitenaf lijkt mij onmogelijk. Op basis waarvan kan jij iets nuttigs zeggen over of het verdrag daar aan bijdraagt? Dat is koffiedik kijken en zeker als leek kan je daar niets over zeggen, maar niets doen helpt zeker niet. Juist buitenlanders zijn bij uitstek geschikt om corrupte te bestrijden.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:23:
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Hier gevisualiseerd en actueel.Rannasha schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:34:
Over de opkomst: Zoals misschien bekend publiceert Rotterdam ieder uur het opkomstpercentage.
Om 09:00 was dat 1.9% en om 10:00 was het 3% (bron).
Voor de lol een beetje extrapoleren... We pakken de vorige stembusgang, waar het hele land aan mee deed, erbij: Provinciale Staten 2015 (bron), waarbij om 10:00 het opkomstpercentage in Rotterdam op 4.7% lag. De landelijke opkomst voor die verkiezing was uiteindelijk 47.8%. Als je uitgaat van gelijke verhoudingen, betekent dit dat de opkomst voor het referendum heel dicht bij de 30% zal liggen.
Uiteraard zijn er talloze factoren die meespelen waardoor de voorspellende waarde van deze extrapolatie miniem is, maar met de getallen die nu bekend zijn lijkt de 30% drempel mogelijk een belangrijke rol te gaan spelen.
Alsof de gemiddelde Oekraïner baat gaat hebben bij handel met het westen, terwijl het laatste decennium alle grondstoffen en andere bronnen 'eerlijk' onder een handvol oligarchen zijn verdeeld. Het is net zo elitair en idealistisch om te denken dat de gemiddelde Oekraïners in een land van totale corruptie iets gaan merken van zo'n vooruitgang zoals het JA-kamp het voorstelt. Iedereen geeft er z'n eigen draai aan - maar niemand weet wat er werkelijk zal gebeuren. Behalve dan dat het associatieverdrag gewoon door zal gaan, ongeacht de uitkomst van het referendum vandaag.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:32:
Zucht, gaan we weer. Mag Oekraïne dat zelf weten? En wat is er meer vrij dan een sterke economie met de mogelijkheid om te kunnen handelen met wie je wilt? Of moeten die 45 miljoen inwoners maar accepteren dat ze geen zelfstandige toekomst hebben. Dit bedoel ik dus met elitair Nederlands gedrag.Het komt onze onderbuik niet uit en dus zoeken jullie het maar uit.
Realistischer is dat wij van zowel een voor als tegenstem bijzonder weinig gaan merken, net als de Oekraïners.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nee inderdaad, want Polen, de Baltische staten, Roemenië, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, al die oude Sovjet staten hebben totaal geen baat gehad bij handel met de EU.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:39:
[...]
Alsof de gemiddelde Oekraïner baat gaat hebben bij handel met het westen, terwijl het laatste decennium alle grondstoffen en andere bronnen 'eerlijk' onder een handvol oligarchen zijn verdeeld. Het is net zo elitair en idealistisch om te denken dat de gemiddelde Oekraïners in een land van totale corruptie iets gaan merken van zo'n vooruitgang zoals het JA-kamp het voorstelt. Iedereen geeft er z'n eigen draai aan - maar niemand weet wat er werkelijk zal gebeuren. Behalve dan dat het associatieverdrag gewoon door zal gaan, ongeacht de uitkomst van het referendum vandaag.
Realistischer is dat wij van zowel een voor als tegenstem bijzonder weinig gaan merken, net als de Oekraïners.
Als Oekraïne een vrij land "moet blijven" is en volgens jou in die positie moet zitten is het dus geen vrij land. Er is een opstand uitgebroken vóór dit verdrag en vóór samenwerking met Europa. Wie zijn wij om dan te zeggen dat ze in een andere positie moeten zitten? Dan zijn we geen haar beter dan wat Rusland met haar sattelietstaten doet.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:23:
De Amerikaanse middenklasse is al aardig aan het verdwijnen. Wij gaan dezelfde kant op. Alles voor het grootbedrijf, maar MKB + werknemers betalen het gelag. En dit is al veel langer aan de gang, we zijn als Nederland verhoudingsgewijs goedkoop qua arbeid door 35 jaar loonmatiging. Gevolg is wel dat de binnenlandse economie (zie winkelstraat) redelijk op zijn gat ligt.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:32:
[...]
De westerse wereld doet helemaal niet haar best om deze te marginaliseren. Dat impliceert een soort almachtige groep die aan de knoppen draait. Wanneer economische groei en daarmee lonen achterblijven valt het rendement op arbeid achter bij dat op kapitaal. Dat is wat je sinds ongeveer 10-15 jaar ziet gebeuren.
Dus omdat vorige verdragen niet werken gooien we de handdoek maar in de ring? Zoek corruptiecijfers van andere Oost-Europese landen eens op. Die zijn er de laatste 20 jaar echt flink op vooruit gegaan. Maar nee hoor, dat kan natuurlijk niet komen door de EU.
We sturen 93+ miljard die kant op om te 'helpen'. Er zijn ook genoeg mensen in Oekraïne die bij Rusland willen horen. Dat zal voornamelijk een oost/west scheuring tot gevolg hebben. Het is imo juist elitair om te denken dat wij als Europa dat wel even op kunnen lossen. Je ziet in Oost-Europa al bij de eerste hick-up (vluchtelingen) dat men hun eigen plan trekt, want dat levert geen geld meer op.[...]
Zucht, gaan we weer. Mag Oekraïne dat zelf weten? En wat is er meer vrij dan een sterke economie met de mogelijkheid om te kunnen handelen met wie je wilt? Of moeten die 45 miljoen inwoners maar accepteren dat ze geen zelfstandige toekomst hebben. Dit bedoel ik dus met elitair Nederlands gedrag.Het komt onze onderbuik niet uit en dus zoeken jullie het maar uit.
Dit dus. Ik vind het grenzeloos naïef om te denken dat het heilige Europa dit wel even gaat oplossen. 'Om Putin een lesje te leren!' (die heb ik ook langs horen komen). Rusland is er ook nog na Putin, lijkt me beter om daar een sterke handelspartner in te hebben dan een land dat failliet is en bijkans meer steun dan Griekenland krijgt (in ieder geval kwijtscheldingen, iets wat de Grieken niet krijgen maar wel nodig hebben).NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:39:
[...]
Alsof de gemiddelde Oekraïner baat gaat hebben bij handel met het westen, terwijl het laatste decennium alle grondstoffen en andere bronnen 'eerlijk' onder een handvol oligarchen zijn verdeeld. Het is net zo elitair en idealistisch om te denken dat de gemiddelde Oekraïners in een land van totale corruptie iets gaan merken van zo'n vooruitgang zoals het JA-kamp het voorstelt. Iedereen geeft er z'n eigen draai aan - maar niemand weet wat er werkelijk zal gebeuren. Behalve dan dat het associatieverdrag gewoon door zal gaan, ongeacht de uitkomst van het referendum vandaag.
De bedoeling is dat er door handel meer werk komt, dus de Oekraïners die daardoor een baan krijgen zullen wel wat merken. Daarnaast is het de bedoeling dat de rechtstaat wordt opgebouwd en corruptie wordt tegengegaan daar zullen de Oekraïners toch wel iets van gaan merken...NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:39:
[...]
Daarnaast hebben landen als Polen al voordat ze lid werden van de EU geprofiteerd van de verwestering:
http://www.tradingeconomics.com/poland/gdp-per-capita
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp-per-capita
(even op de max range zetten).
See you in the Galaxies Far, Far Away ....
Verwijderd
Ik denk dat je onderschat hoe gevoelig een volk kan zijn voor de argumenten van een relatief kleine groep.Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:17:
[...]
Oftewel het is allemaal de schuld van Geenstijl en de PVV. Ik geloof er zelf geen barst van dat Geenstijl zo'n groot bereik heeft dat ze heel Nederland kunnen beïnvloeden. Daarnaast is dit een mooi voorbeeld hoe je niet van eigen kracht uit gaat.
Nogmaals ik ben ervan overtuigd dat als de politiek genoeg feiten en voordelen kan noemen voor dit verdrag dan zal de uitslag ook zo zijn. Maja als dat niet lukt of de argumenten weinig steek houden.. Tja dan verlies je.
Ik sluit trouwens helemaal niet uit dat een meerderheid voor het verdrag is. Het verschil zal sowieso niet heel groot zijn.
Mag ik je aanreiken: :Minority rules: Scientists discover tipping point for the spread of ideas
Scientists have found that when just 10 percent of the population holds an unshakable belief, their belief will always be adopted by the majority of the society. The scientists used computational and analytical methods to discover the tipping point where a minority belief becomes the majority opinion.
En verder:
"In politics, an organized minority is a political majority."
-- Jesse Jackson
"Truth always rests with the minority, and the minority is always stronger than the majority, because the minority is generally formed by those who really have an opinion, while the strength of a majority is illusory, formed by the gangs who have no opinion--and who, therefore, in the next instant (when it is evident that the minority is the stronger) assume its opinion . . . while Truth again reverts to a new minority."
-- Sören Kierkegaard (1813 - 1855)
Het is niet de schuld van de PVV. Het woord schuld is hier niet aan de orde. Het gaat om groepsdynamiek. Dit is allemaal neem ik aan behorende topt het bereik van de sociologie en filosofie en daarbinnen de psychologie.
Ik denk dat je onderschat hoe makkelijk social engineering kan werken. Dit referendum laat duidelijk zien hoe een kleine groep mensen met focus en wat doorzettingsvermogen een referendum kan lospeuteren via de handtekeningen van een massa mensen. Mensen die niet nadachten over de gevolgen, het er mee eens zijn dat democratie en een referendum iets goeds is en daarom tekenen. Men kreeg een boel handtekeningen via anti-Eu sentimenten.
GeenPeil heeft de PVVér als ezels voor de kar gespannen. En de ezels hebben het niet eens door, want die snakken naar een anti-Eu rel in Europa en in het kabinet, waar Wilders zich weer uitgebreid kan profileren met een NOS microfoon onder de neus gedrukt.
Ik heb een topic gemaakt over Oekraïne en daar 5 uur aan gewerkt en heb er al maanden over nagedacht daarvoor. Ik ga uit van mijn eigen kracht. Maar dat alles puur omdat ik me moreel verplicht voelde om GeenPeil te counteren omdat ik me zeer persoonlijk geschoffeerd en besmet voel met hun vunzig en immorele kapen van de volksraadpleging om oneigenlijke redenen.
Ik stem vandaag omdat ik vind dat de democratie onderuit wordt getrapt, het referendum wordt misbruikt, ons volk wordt gemanipuleerd en de amerikaanse toestanden zijn uitgebroken in ons land.
De vaststelling is dat GeenPeil een anti-EU sentiment harnaste om genoeg handtekeningen te krijgen om een referendum af te dwingen om over de ruggen van de Oekraïners, hen schofferend in het proces, een anti-EU rel te schoppen. En dat gaat dus over emotie.
In deze campagne, voor zover het de naam mag dragen, is emotie de factor die bepaald waar mensen op gaan stemmen, niet de feitelijkheden. En daarom heb ik in mijn topic ook een emotioneel argument gegeven, bijvoorbeeld dat over de holodomor. (Moord door honger.)
Als GeenPeil emoties kanaliseert en met leugens en schijnargumenten werkt, dan moet je daarin mee gaan EN goede argumenten geven om nog kans te maken.
Verkiezingen en volksraadplegingen zijn zelden een zaak van feiten en logica en van rede. Het gaat steeds meer om emotie en de rol van de media is bedenkelijk. Het lijkt er op dat de media onderdeel zijn geworden van de politiek zelf en hebben als het ware hun eigen zetels in het parlement. Onze verkiezingen zijn niet veel beter dan die in amerika.
De verdwijning van de winkelstraat heeft meer te maken met het internet.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:45:
[...]
De Amerikaanse middenklasse is al aardig aan het verdwijnen. Wij gaan dezelfde kant op. Alles voor het grootbedrijf, maar MKB + werknemers betalen het gelag. En dit is al veel langer aan de gang, we zijn als Nederland verhoudingsgewijs goedkoop qua arbeid door 35 jaar loonmatiging. Gevolg is wel dat de binnenlandse economie (zie winkelstraat) redelijk op zijn gat ligt.
[...]
We sturen 93+ miljard die kant op om te 'helpen'. Er zijn ook genoeg mensen in Oekraïne die bij Rusland willen horen. Dat zal voornamelijk een oost/west scheuring tot gevolg hebben. Het is imo juist elitair om te denken dat wij als Europa dat wel even op kunnen lossen. Je ziet in Oost-Europa al bij de eerste hick-up (vluchtelingen) dat men hun eigen plan trekt, want dat levert geen geld meer op.
[...]
Dit dus. Ik vind het grenzeloos naïef om te denken dat het heilige Europa dit wel even gaat oplossen. 'Om Putin een lesje te leren!' (die heb ik ook langs horen komen). Rusland is er ook nog na Putin, lijkt me beter om daar een sterke handelspartner in te hebben dan een land dat failliet is en bijkans meer steun dan Griekenland krijgt (in ieder geval kwijtscheldingen, iets wat de Grieken niet krijgen maar wel nodig hebben).
En waar in godsnaam haal je die 93 miljard vandaan?
En 50% wil nog steeds bij de EU tegenover 17% dichte banden met Rusland. En dit gaat niet over lidmaatschap maar een associatie verdrag. Er wordt niet gezegd dat we het even gaan oplossen maar het heeft in andere landen gewerkt.
En de reden dat bijv. Polen Slowakije geen vluchtelingen willen is omdat hun versie van Wilders aan de macht is.
En wie zijn schuld is het dat het land misschien failiet gaat? Maar als je Putin erbij wilt betrekken. Het gaat er minder om om Putin een lesje te geven. Maar meer om niet toe te geven aan zijn politiek.
Ik kreeg uit div. gesprekken en interviews met ondernemers die daar al actief zijn, juist het idee dat buitenlanders bij uitstek slachtoffer zijn van de corruptie ...ph4ge schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:35:
[...]
Juist buitenlanders zijn bij uitstek geschikt om corrupte te bestrijden.
(ondanks dat waren er die zeiden toch 'ja' te gaan stemmen)
Kom op man, we zitten hier op Tweakers. Klik even op dat kopje pricewatch bovenaan en je ziet de daadwerkelijke reden van de lege winkelstraat. Je verzint de argumenten gewoon waar je bij staat. Maar goed, we dwalen een tikje af van het onderwerp.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:45:
De Amerikaanse middenklasse is al aardig aan het verdwijnen. Wij gaan dezelfde kant op. Alles voor het grootbedrijf, maar MKB + werknemers betalen het gelag. En dit is al veel langer aan de gang, we zijn als Nederland verhoudingsgewijs goedkoop qua arbeid door 35 jaar loonmatiging. Gevolg is wel dat de binnenlandse economie (zie winkelstraat) redelijk op zijn gat ligt.
We sturen als wereld inderdaad geld naar plekken waar kapitaal veel beter rendeert dan in ontwikkelde gebieden. Dat heet vooruitdenken. Want wat is geld anders dan een middel om de wereld vooruit te helpen?We sturen 93+ miljard die kant op om te 'helpen'.
En dat kan dus niet, want Rusland heeft ook het Boedapest memorandum ondertekend waaruit blijkt dat Oekraïne een soevereine staat is. Ik begin een vreemde kronkel in je denken te constateren, dus nog een keer: Oekraïne is een land met zelfbeschikking.Er zijn ook genoeg mensen in Oekraïne die bij Rusland willen horen.
Wij kunnen dit niet "wel even oplossen". We kunnen gaan samenwerken met Oekraïne net als Rusland samen kan werken met Oekraïne om Oekraïne vooruit te helpen. Je simplificeert de situatie enorm.Dat zal voornamelijk een oost/west scheuring tot gevolg hebben. Het is imo juist elitair om te denken dat wij als Europa dat wel even op kunnen lossen. Je ziet in Oost-Europa al bij de eerste hick-up (vluchtelingen) dat men hun eigen plan trekt, want dat levert geen geld meer op.
Nou ja, nogmaals: niemand heeft gezegd dat de EU "dit wel even gaat oplossen". Daarnaast snap niet zo goed waarom Oekraïne niet zelf mag beslissen dat ze graag met de EU én Rusland wil samenwerken. Ik snap wel waarom dat Oekraïne niet lukt; de eenzijdige agressie van Rusland. Dus in die zin is het wel een kwestie van Poetin een lesje leren; wij accepteren het niet dat soevereine landen binnen worden gevallen en geterroriseerd worden door een grote buur als dat land een eigen zelfstandige koers wil varen.Dit dus. Ik vind het grenzeloos naïef om te denken dat het heilige Europa dit wel even gaat oplossen. 'Om Putin een lesje te leren!' (die heb ik ook langs horen komen). Rusland is er ook nog na Putin, lijkt me beter om daar een sterke handelspartner in te hebben dan een land dat failliet is en bijkans meer steun dan Griekenland krijgt (in ieder geval kwijtscheldingen, iets wat de Grieken niet krijgen maar wel nodig hebben).
Ze hadden last van de corruptie, dus ze gaan voor een verdrag stemmen wat de corruptie in moet perken.Goner schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:54:
[...]
Ik kreeg uit div. gesprekken en interviews met ondernemers die daar al actief zijn, juist het idee dat buitenlanders bij uitstek slachtoffer zijn van de corruptie ...
(ondanks dat waren er die zeiden toch 'ja' te gaan stemmen)
"Ik ga tegen een verdrag stemmen wat de corruptie naar beneden moet brengen omdat het land te corrupt is" is natuurlijk wel een hele rare redenatie.
Er wordt nergens de suggestie gewekt dat we het wel even oplossen. Nee, we steken ze een hand toe en we helpen ze, maar het is maar een eerste stap en zeker geen wondermiddel. Het is nou eenmaal enorm moeilijk om dergelijke diepgewortelde problemen uitsluitend van binnenuit op te lossen, al is het maar omdat simpelweg de expertise er niet is.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:45:
Dit dus. Ik vind het grenzeloos naïef om te denken dat het heilige Europa dit wel even gaat oplossen. 'Om Putin een lesje te leren!' (die heb ik ook langs horen komen). Rusland is er ook nog na Putin, lijkt me beter om daar een sterke handelspartner in te hebben dan een land dat failliet is en bijkans meer steun dan Griekenland krijgt (in ieder geval kwijtscheldingen, iets wat de Grieken niet krijgen maar wel nodig hebben).
En nee, we leren Poetin ook zeker niet een lesje, ook dat is niet de bedoeling. Maar je moet niet de illusie hebben dat een knieval voor Poetin onze relatie met Rusland en de verhoudingen in de wereld verbetert. We lijken dan alleen maar zwakker in zn ogen. Nee, we trekken ons eigen plan en dat is precies wat hij ook doet. Niks aan dit verdrag sluit Rusland uit, Rusland kiest er helemaal zelf voor om zich zo te gedragen.
Verder zeg je dat er genoeg mensen bij Rusland willen. Slechts 10% stemt voor pro-Russische partijen en het is nog lang niet gezegd dat die dan allemaal aansluiting bij Rusland willen. Dat zijn dus helemaal niet genoeg mensen om de overgrote democratische meerderheid te laten stikken. Er is haast geen onderwerp in Nederland waar zo'n consensus over bestaat.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Het turflijstje gaf aan dat er zeker al 300 mensen zijn geweest. En dan moet de meerderheid denk ik nog gaan.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Helemaal waar. Het associatieverdrag is een handreiking, niet meer dan dat. Het is aan de Oekraïners om hun land op te bouwen. En uiteindelijk verandert er voor ons niet, of het nou ja of nee wordt (los daarvan komt het verdrag er sowieso natuurlijk).NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:39:
[...]
Het is net zo elitair en idealistisch om te denken dat de gemiddelde Oekraïners in een land van totale corruptie iets gaan merken van zo'n vooruitgang zoals het JA-kamp het voorstelt. Iedereen geeft er z'n eigen draai aan - maar niemand weet wat er werkelijk zal gebeuren. Behalve dan dat het associatieverdrag gewoon door zal gaan, ongeacht de uitkomst van het referendum vandaag.
Die landen zitten IN de EU. Dat was toch niet de bedoeling met Oekraïne? Handel drijven kon al, kan al en blijft nog steeds mogelijk - ook zonder verder ratificatie van dit verdrag. Ook hulp bij bestrijding van corruptie kan al, geld gaat ook al die kant op. Wat echt handig zou zijn is als ze de paar paragrafen over militaire samenwerking en visumgedoe niet in een 'handelsverdrag' hadden gestopt.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:44:
[...]
Nee inderdaad, want Polen, de Baltische staten, Roemenië, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, al die oude Sovjet staten hebben totaal geen baat gehad bij handel met de EU.
Oke, gedaan.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:47:
[...]
De bedoeling is dat er door handel meer werk komt, dus de Oekraïners die daardoor een baan krijgen zullen wel wat merken. Daarnaast is het de bedoeling dat de rechtstaat wordt opgebouwd en corruptie wordt tegengegaan daar zullen de Oekraïners toch wel iets van gaan merken...
Daarnaast hebben landen als Polen al voordat ze lid werden van de EU geprofiteerd van de verwestering:
1991 ging de economie omhoog in Polen en is dat blijven doen t/m nu. Ze traden in 2004 toe bij de EU. Ik zoeken naar de oorzaak van de kentering in 1991 en enige wat ik kan vinden is dat Duitsland sinds die datum de Polen is gaan helpen.
Dus, we moeten de EU zien voor Oekraïne zoals de Duitsers dat waren voor Polen? Of doel je op toetreding tot de EU in 2004 wat de Polen economisch gezien volgens je bron niets heeft opgeleverd (maar ook niets heeft gekost overigens). Tot de politieke crisis in 2006 deed Oekraïne, na de val van de muur, het bijzonder goed overigens.
Vergelijken we geen appels met peren zo?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja sorry, dat bedoel ik ook ; blijkbaar hebben zij (wel) vertrouwen dat dit verdrag gaat helpen ...Pyramiden schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:56:
[...]
Ze hadden last van de corruptie, dus ze gaan voor een verdrag stemmen wat de corruptie in moet perken.
Dat laatste geldt vanavond om 20:45 ook nogPM_Petrol schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:58:
Net wezen stemmen. Er loopt aardig wat binnen de hele tijd. Vooral de wat oudere mensen.
Het turflijstje gaf aan dat er zeker al 300 mensen zijn geweest. En dan moet de meerderheid denk ik nog gaan.
Houdoe
Haha ja waarschijnlijk wel. Maar ik denk dat de mensen die willen stemmen pas na het werk/school gaan. Ben benieuwd wat de totale opkomst wordt voor het referendum.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
In het winkelmarkttopic al uitgebreid besproken, het was een voortboorduursel op de middenstand die incl. bijbehorende winkels verdwijnt.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:55:
[...]
Kom op man, we zitten hier op Tweakers. Klik even op dat kopje pricewatch bovenaan en je ziet de daadwerkelijke reden van de lege winkelstraat. Je verzint de argumenten gewoon waar je bij staat. Maar goed, we dwalen een tikje af van het onderwerp.
Gezien de schuldenberg in Europa en de wereld wordt het 'geld' van nu eerder de ondergang.[...]
We sturen als wereld inderdaad geld naar plekken waar kapitaal veel beter rendeert dan in ontwikkelde gebieden. Dat heet vooruitdenken. Want wat is geld anders dan een middel om de wereld vooruit te helpen?
Waarom probeert de EU het dan in te lijven? De tekst heeft het verdrag net niet gehaald, maar een significant deel van de EU denkt er wel zo over. Met een handjeklap over iets anders is zo een kandidaatstelling geregeld. Dat wijst het verleden wel uit. En dan heb je directe grenzen met Rusland. Ik zie Frontex al schuiven.[...]
En dat kan dus niet, want Rusland heeft ook het Boedapest memorandum ondertekend waaruit blijkt dat Oekraïne een soevereine staat is. Ik begin een vreemde kronkel in je denken te constateren, dus nog een keer: Oekraïne is een land met zelfbeschikking.
Maar waarom is zo'n associatieverdrag nodig die de relatie tussen Oekraïne en Rusland ook op scherp zet? Een echt handelsakkoord is dan veel logischer.[...]
Wij kunnen dit niet "wel even oplossen". We kunnen gaan samenwerken met Oekraïne net als Rusland samen kan werken met Oekraïne om Oekraïne vooruit te helpen. Je simplificeert de situatie enorm.
[...]
Nou ja, nogmaals: niemand heeft gezegd dat de EU "dit wel even gaat oplossen". Daarnaast snap niet zo goed waarom Oekraïne niet zelf mag beslissen dat ze graag met de EU én Rusland wil samenwerken. Ik snap wel waarom dat Oekraïne niet lukt; de eenzijdige agressie van Rusland. Dus in die zin is het wel een kwestie van Poetin een lesje leren; wij accepteren het niet dat soevereine landen binnen worden gevallen en geterroriseerd worden door een grote buur als dat land een eigen zelfstandige koers wil varen.
Ik snap dat het verdrag een verbetering moet zijn, heb er alleen wel een heel hard hoofd in dat het goed gaat komen.
partijen als de VVD schreeuwen maar met "Dit gaat de corruptie verminderen!" maar hoe willen ze dit werkelijk gaan realiseren?
Het blijft slechts een papiertje met een paar handtekeningen, zolang de top corrupt is en die blijft zitten vrees ik dat het niets zal veranderen.
Stoor me er ook wel aan dat mensen meteen "Nee" stemmers assoscieren met Poetin aanhangers.
Een referendum op zich kan ik voledig begrijpen en ben van mening dat het zelfs goed is om de politiek wakker te schudden en te laten zien wat het volk wil.
Ben alleen wel bang dat GeenSteil het verkeerde topic genomen heeft om het op aan te pakken.
Ze hadden beter wat langer kunnen wachten en het bijvoorbeeld doen op het huidige asielbeleid, dat is een stuk simpeler en makkelijker te volgens dan deze 100+ pagina tellend verdrag.
Verwijderd
Rekening houden met Rusland wat betreft de omgang met Oekraïne is hetzelfde als de dader van een verkrachting toestemming vragen of je het slachtoffer therapie mag geven.E2max schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:20:
Tering, alweer 3 pagina's er bij! Ben bang dat ik dit topic niet bij kan houden.
Mis soms wel de nuance in de media en hier. Sommige zeggen dat Oekraïne zich vooral op de EU moet richten en dat Rusland niks oplevert. Dat vindt ik altijd zo kortzichtig om te horden. Oekraïne grenst voor het grootse deel met Rusland, daar moet men toch gewoon een goede relatie me houden.
Denk ook dat hier veel te veel een keuze van: de EU of Rusland van wordt gemaakt.
Nog steeds geen beslissing genomen wat ik morgen ga doen. Ik heb het TV programma net gekeken maar daar werdt ik niet veel wijzer van. Wordt ook moe van: Poetin heeft de champagne al klaar staan voor een: "Nee".
Ook het eind debat met Thierry en (die andere) ging vooral over sentiment/sensatie naar mijn idee. Aids? Poetin, Poetin, enzovoort.
Zucht
Oekraïners zijn geen Russen. Ze zijn het slachtoffer van decennia aan Russificering, ofwel het systematische vernietigen van de Oekraïense cultuur ten gunste van de Russische cultuur. Als Roemer van de SP stelt dat het land verdeelt is, dan heeft hij het o.a. over het feit dat er ook Russisch wordt gesproken, maar hij verteld je niet dat de Oekraïense taal verboden was. Dat de barden in Oekraïne, de dragers van cultuur werden vermoord en dat onder Stalin tussen 4 en 7 miljoen mensen door honger vermoord werden omdat Stalin de rijke boerenklasse wilde uitschakelen.
Er gingen 25.000 mensen per dag dood.
Ik vind het argument dat wij rekening houden met de Russen immoreel en getuigen van een ernstig gebrek aan empathie. De SP relt niet zo zeer tegen de EU als misschien een PVVC'er doet, maar ze rellen om het rellen, bij wijze van oppositie bieden aan de regering.
Je kunt best stellen dat we realistisch rekening moeten houden met de Russen (die overigens zelf geen moeite hebben met dit verdrag) maar dat is nogal wrang als je het goed vind dat slachtoffers van criminaliteit hun verhaal tegenwoordig mogen doen in de rechtszaal.
De Oekraïense overgrote meerderheid, zo'n 75%, is voor dit verdrag en wil af van de Russen en de oligarchen die zij in hun zak hebben. De Russen annexeren de Krim en hebben aangezet tot opstonden in het Oosten van een soevereine staat, Russische militairen infiltreerden daar en ook dat werd in December vorig jaar nog toegegeven door de Russen en de propagandamachine draait op volle toeren in een poging de Baltische staten te destabiliseren.
En De SP wil rekening houden met de Russen.

Het is nu aan ons om de Russen oppositie te bieden en te beperken in hun totalitaire agressie richting andere soevereine landen. De bezetting van de Krim is wat mij betreft hetzelfde als de handtas stelen van het verkrachte slachtoffer.
En waarin is dat dan anders dan andere verkiezingen? Dat men er openlijk voor uit komt waar hun belang ligt? Je kunt het er niet mee eens zijn - maar de aanstichters van dit referendum draaien niet om hun redenen heen. Dat zie ik bij politieke partijen maar zelden.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:53:
Ik stem vandaag omdat ik vind dat de democratie onderuit wordt getrapt, het referendum wordt misbruikt, ons volk wordt gemanipuleerd en de amerikaanse toestanden zijn uitgebroken in ons land.![]()
De vaststelling is dat GeenPeil een anti-EU sentiment harnaste om genoeg handtekeningen te krijgen om een referendum af te dwingen om over de ruggen van de Oekraïners, hen schofferend in het proces, een anti-EU rel te schoppen. En dat gaat dus over emotie.
Nu zelfs de NOS openlijk vóór stemmen bepleit is het ook wel klaar met de journalistiek ja. Wat ik zelf wel noemenswaardig vind is dat we een referendum als ultiem democratisch middel hebben en de voorstanders die vinden dat Oekraïne democratischer moet dit democratische middel ongeschikt vinden. Als voorbeeld van de democratie die de Oekraïners staat te wachten is het enige wat nog ontbreekt is het negeren van een nee-uitkomst van het referendum. Dan weet elke EU-burger in ieder geval weer even waar die staat.Verkiezingen en volksraadplegingen zijn zelden een zaak van feiten en logica en van rede. Het gaat steeds meer om emotie en de rol van de media is bedenkelijk. Het lijkt er op dat de media onderdeel zijn geworden van de politiek zelf en hebben als het ware hun eigen zetels in het parlement. Onze verkiezingen zijn niet veel beter dan die in amerika.
Hoe democratisch zijn die verlichtte waarden van ons eigenlijk nog? Met al die westerse wijsheid keuren we de Russische aanpak steevast af, maar vanuit hun optiek bezien zijn we hier wel een tikkeltje schijnheilig bezig.
Rusland zoekt gewoon redenen om de invasie goed te praten en zn macht uit te breiden. Daar kunnen we geen rekening mee houden. Die relatie stond overigens al veel langer op scherp. Rusland heeft gewoon niks te zeggen over ons en over Oekraine en als wij een handelsverdrag afsluiten dan is dat jammer voor Rusland. Dat ze boos zijn als er op een of ander manier anti-Rusland afspraken worden gemaakt is nog tot daar aan toe, maar daar is helemaal geen sprake van.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:09:
Maar waarom is zo'n associatieverdrag nodig die de relatie tussen Oekraïne en Rusland ook op scherp zet? Een echt handelsakkoord is dan veel logischer.
Enkel een handelsakkoord heb je niks aan als een staat faalt, je hebt er pas wat aan als er een rechtsstaat ontstaat. Ondernemers aan beide kanten van de grens lopen niet zo zeer aan tegen de formele handelsbarrieres, maar tegen de incompetente, corrupte en bureaucratische overheid.
Even geschiedenis dan;NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:58:
[...]
Die landen zitten IN de EU. Dat was toch niet de bedoeling met Oekraïne? Handel drijven kon al, kan al en blijft nog steeds mogelijk - ook zonder verder ratificatie van dit verdrag. Ook hulp bij bestrijding van corruptie kan al, geld gaat ook al die kant op. Wat echt handig zou zijn is als ze de paar paragrafen over militaire samenwerking en visumgedoe niet in een 'handelsverdrag' hadden gestopt.
[...]
Oke, gedaan.
1991 ging de economie omhoog in Polen en is dat blijven doen t/m nu. Ze traden in 2004 toe bij de EU. Ik zoeken naar de oorzaak van de kentering in 1991 en enige wat ik kan vinden is dat Duitsland sinds die datum de Polen is gaan helpen.
Dus, we moeten de EU zien voor Oekraïne zoals de Duitsers dat waren voor Polen? Of doel je op toetreding tot de EU in 2004 wat de Polen economisch gezien volgens je bron niets heeft opgeleverd (maar ook niets heeft gekost overigens). Tot de politieke crisis in 2006 deed Oekraïne, na de val van de muur, het bijzonder goed overigens.
Vergelijken we geen appels met peren zo?
Meteen nadat Polen (echt) onafhankelijk werd heeft men meteen gesprekken geopend met de EU en is er binnen een jaar in 1991 een (korter) associatie verdrag gesloten en is Polen geholpen door de EU en extra door Duitsland. Men gaf ook meteen aan bij de EU te willen en hebben daaraan gewerkt praktisch vanaf dag één.
De reden dat het EU lidmaatschap niet meteen opvalt omdat de voordelige effecten geleidelijk zijn gegaaan. Geleidelijk werdt het visum beleid aangepast en subsidie voor Polen vrijgemaakt. Het enige dat echt veranderde in mei 2004 dat je niet meer uren voor de grens stil stond.
Als je wilt weten wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn voor Oekraïne moet je naar Polen kijken, beide grote landen ongeveer evenveel inwoners beide voormalig communistisch en grenzen aan elkaar en hebben vergelijkbare economische mogelijkheden. Natuurlijk zijn de problemen groter in Oekraïne maar dat is geen reden om bij voorbaat al op te geven. Wel zal door die problemen het wat langer duren om dezelfde voordelen te krijgen.
De EU lijft niemand in, oekraïne wordt niet lid. Daarnaast kan oekraïne best wel bij Rusland gaan horen maar daar is totaal geen meerderheid voor. Het memorandum erkent de grenzen van Oekraïne en de onafhankelijkheid.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:09:
[...]
...
[...]
Waarom probeert de EU het dan in te lijven? De tekst heeft het verdrag net niet gehaald, maar een significant deel van de EU denkt er wel zo over. Met een handjeklap over iets anders is zo een kandidaatstelling geregeld. Dat wijst het verleden wel uit. En dan heb je directe grenzen met Rusland. Ik zie Frontex al schuiven.
[...]
Maar waarom is zo'n associatieverdrag nodig die de relatie tussen Oekraïne en Rusland ook op scherp zet? Een echt handelsakkoord is dan veel logischer.
Daarnaast als je het zo laat als het was dan zou het westen van Oekraïne verder in de modder zakken;
Oekraïne kan volgens het verdrag best relaties hebben met Rusland, of beter gezegd het verdrag voorkomt het niet. Rusland die voorkomt dat zelf, nu kun je wel proberen de EU de schuld te geven maar het is Rusland die het andere land aanvalt en zijn verdragen opzecht.
Verder wil ik nog even opmerken dat dit werkelijk de meest zinloze stemgang is geweest die ik ooit heb gedaan, ffs, zelfs de waterschappenverkiezingen zijn nog nuttiger.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Als er na 5 uur wel veel mensen besluiten te stemmen dan is er een goede kans dat de 30% wel wordt gehaald.
Betreffende steund aan Oekraine...als de Eu het land links laat liggen en geen steun geeft (los van wel of neit lid worden van de EU) dan zal op magische wijze de pro-Russische opstandelingen weer heel actief gaan worden en zal oekraine over 5 tot 10 jaar Russisch zijn. Ik zou er minder mee zitten als ik niet wist dat Rusland gewoon hetzelfde gaat proberen met andere grenslanden.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Democratie is alleen leuk als je tekent bij het kruisje van wat de gevestigde orde wil. Gisteren werd vakkundig de vraag ontweken door Zijlstra. De meerderheid van de VVD-stemmers is tegen het verdrag, toch voert u een voor-campagne. Daar kwam zes alinea's verhaal op zonder antwoord.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:14:
[...]
En waarin is dat dan anders dan andere verkiezingen? Dat men er openlijk voor uit komt waar hun belang ligt? Je kunt het er niet mee eens zijn - maar de aanstichters van dit referendum draaien niet om hun redenen heen. Dat zie ik bij politieke partijen maar zelden.
[...]
Nu zelfs de NOS openlijk vóór stemmen bepleit is het ook wel klaar met de journalistiek ja. Wat ik zelf wel noemenswaardig vind is dat we een referendum als ultiem democratisch middel hebben en de voorstanders die vinden dat Oekraïne democratischer moet dit democratische middel ongeschikt vinden. Als voorbeeld van de democratie die de Oekraïners staat te wachten is het enige wat nog ontbreekt is het negeren van een nee-uitkomst van het referendum. Dan weet elke EU-burger in ieder geval weer even waar die staat.
Hoe democratisch zijn die verlichtte waarden van ons eigenlijk nog? Met al die westerse wijsheid keuren we de Russische aanpak steevast af, maar vanuit hun optiek bezien zijn we hier wel een tikkeltje schijnheilig bezig.
Excuus dat ik de rest van je post eruit gehaald heb, maar ik geloof wel dat we daar over uitgepraat zijn. ;-)Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:09:
Waarom probeert de EU het dan in te lijven? De tekst heeft het verdrag net niet gehaald, maar een significant deel van de EU denkt er wel zo over. Met een handjeklap over iets anders is zo een kandidaatstelling geregeld. Dat wijst het verleden wel uit. En dan heb je directe grenzen met Rusland. Ik zie Frontex al schuiven.
Ik snap dat "inlijven" niet. Zelfde als dat gezeur over "expansiedrang". Het is Oekraïne zelf wat toenadering zoekt tot de EU en zelf lid wil worden. Dan proberen wij Oekraïne toch niet in te lijven maar probeert Oekraïne er toch in te komen? Het is gewoon een compleet omgekeerde redenering. Het is aan Oekraïne zelf om te bepalen met wie zij handelt of toenadering zoekt. En als je de acties van Rusland in ogenschouw neemt (anexatie/proxy-oorlogen/eenzijdig opschorten handel) dan snap ik de Oekraïense westwaartse blik wel.
Het is niet zo dat wij dreigen met opschortingen/sancties/invasies als Oekraïne weigert om tot de EU toe te treden. Er is een wederzijdse toenadering.
Verwijderd
Het associatieverdrag biedt een raamwerk, sturing en definieerbare doelen om naar te streven en geeft dus richting aan de processen die zijn ingezet om tot een beter functionerende staat te komen.rik86 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:08:
ik vind bijv. de enorme corruptie die daar schijnt te heersen wel een echt issue, maar kunnen we daar als EU wat aan doen en is dan zo'n verdrag niet juist een goede katalysator (of juist niet?).
En ik denk dat de praktijk dat ook juist uit moet wijzen, maar ja, dat is wel een duur gokje dan
ik ben persoonlijk ook niet tegen Oekraïne bij de EU, ik denk juist, ook vanwege de enorme grootte en het landbouwpotentieel, dat het een goede 'aanwinst' kan zijn, maar dan moet er wel heeeeeeel veel veranderen in de wetgeving/corruptie
Dat zal een proces van jaren worden. Het verdrag stelt eisen en biedt perspectief zodat Oekraïne het zichzelf oplegt die doelen na te streven en in de toekomst nog concretere afspraken te kunnen maken tijdens onderhandelingen met de EU over allerlei specifieke zaken.
Democratie is dat er een parlement is gekozen voor 4 jaar door een grote meerderheid van de Nederlanders wat democratisch het recht heeft om dit soort besluiten te nemen dat het die besluiten ook neemt. Ondemocratisch is dat dat wordt tegengewerkt door een commerciële partij met alleen het eigen belang, wat niks geeft om de vraag die gesteld wordt, en wat rond 60% van de bevolking van de 30% die er wat om geeft achter zich weet te krijgen.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:20:
Democratie is alleen leuk als je tekent bij het kruisje van wat de gevestigde orde wil. Gisteren werd vakkundig de vraag ontweken door Zijlstra. De meerderheid van de VVD-stemmers is tegen het verdrag, toch voert u een voor-campagne. Daar kwam zes alinea's verhaal op zonder antwoord.
Het mooie democratische gereedschap is gekaapt en er is een circus van gemaakt. Mooie idealen die misbruikt worden om er een show van te maken en er wordt ook gewoon alles aan gedaan om het onmogelijk te maken om het serieus te nemen.
Maar de Oekraïne wordt toch niet lid? Verder heeft NL in die periode flink 'geprofiteerd' van Poolse seizoensarbeiders. Kan me voorstellen dat als je in dat soort sectoren werkt je niet per se zit te wachten op een volgend decennium concurrentie voor dat dit normaliseert. Want ja, ik weet heus wel dat die overlast zich niet voltrekt in de kantoorpanden of Den Haag en ook nog 's over gaat na 10-15 jaar.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:19:
[...]
Even geschiedenis dan;
Meteen nadat Polen (echt) onafhankelijk werd heeft men meteen gesprekken geopend met de EU en is er binnen een jaar in 1991 een (korter) associatie verdrag gesloten en is Polen geholpen door de EU en extra door Duitsland. Men gaf ook meteen aan bij de EU te willen en hebben daaraan gewerkt praktisch vanaf dag één.
De reden dat het EU lidmaatschap niet meteen opvalt omdat de voordelige effecten geleidelijk zijn gegaaan. Geleidelijk werdt het visum beleid aangepast en subsidie voor Polen vrijgemaakt. Het enige dat echt veranderde in mei 2004 dat je niet meer uren voor de grens stil stond.
Als je wilt weten wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn voor Oekraïne moet je naar Polen kijken, beide grote landen ongeveer evenveel inwoners beide voormalig communistisch en grenzen aan elkaar en hebben vergelijkbare economische mogelijkheden. Natuurlijk zijn de problemen groter in Oekraïne maar dat is geen reden om bij voorbaat al op te geven. Wel zal door die problemen het wat langer duren om dezelfde voordelen te krijgen.
Overigens heb ik niet de illusie iets te zeggen te hebben over de geopolitiek die vanuit Brussel wordt gepleegd - enige wat NL vandaag laat zien is een stuiptrekking van wat ooit bedoeld was als democratie
Maare, nog even he, ik ben gevoelig voor de argumenten die mensen in dit topic aanhalen. De realiteit is echter dan de voorzitter van de Europese Comissie nog niet zo lang geleden het Nederlandse volk als volgt uitlegde hoe de democratie in zijn ogen werkt:de·mo·cra·tie (de; v; meervoud: democratieën)
1
staat(svorm) die aan het hele volk invloed op de regering toekent
Maandje terug voegde hij, de voorzitter van de Europese Comissie, die ook namens NL handelt op het wereldtoneel, het volgende:Een Nederlands "nee" tijdens het Oekraïne-referendum op 6 april kan volgens Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, "de deur openen naar een grote continentale crisis".
Als de Nederlandse kiezer het associatieverdrag tussen Oekraïne en de EU afwijst zal Rusland "de vruchten plukken van een gemakkelijke overwinning", aldus Juncker in een interview zaterdag met NRC.
Hij hoopt niet dat het referendum verandert in een referendum over Europa en hij drukt in de krant Nederlanders op het hart om geen 'nee' te stemmen om redenen die niets met het verdrag zelf te maken hebben.
Verder zegt Juncker dat Nederlanders moeten begrijpen dat de kwestie het Nederlandse belang "overstijgt". Daarbij roept hij de Nederlandse kiezer op te handelen als "een Europese strateeg".
Dus, Russen laten winnen (welke 'strijd' voeren we dan?), vooral handelsverdrag wat we moeten zien als een handelsverdrag, continentale crisis, maar verder allemaal toch niet zo belangrijk.Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie heeft opnieuw gewaarschuwd voor de gevolgen van een Nederlands ‘nee’ bij het Oekraïne-referendum van volgende maand. Volgens hem zal dit leiden tot “destabilisering” in Europa, zo zei Juncker donderdagmiddag tijdens de door het CDA georganiseerde Schmelzer-lezing in Den Haag.
De vorige keer dat Juncker zich over het referendum uitsprak leidde dit in de Nederlandse politiek tot veel commotie. Juncker zei in januari in een interview met NRC dat een ‘nee’ op 6 april “de deur kan openen naar een grote continentale crisis”. Op deze uitspraak kwam Kamerbrede kritiek. “Dreigementen zijn echt niet nodig”, aldus PvdA-leider Samsom toen.
Juncker zei donderdag in de lezing dat veel Nederlanders ten onrechte denken dat het associatieverdrag met Oekraïne gaat om toetreding van het land tot de Europese Unie. Het gaat volgens hem echter vooral om verbetering van de handelsbetrekkingen. Juncker zei zich niet voor te kunnen stellen dat een handelsland als Nederland hier tegen is.
Tjah.. wat moet je daarmee. Misschien had Juncker ook dit topic moeten doorlezen voor die alles erbij ging halen om uit te leggen dat het toch echt alleen om handel gaat

[ Voor 41% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-04-2016 11:35 ]
Dit verdrag gaat echt niet direct corruptie bestrijden of helpen met een middenklasse te formeren. Ik heb geen flauw idee waar dat tweede argument vandaan komt maar het lijkt gebaseerd op lucht. Wat dit verdrag wel doet is de bevolking van Oekraine een signaal gegeven dat als je zich blijven inzetten ze ook hulp kunnen verwachten. Ze moeten het zelf doen maar een beetje morele steun mag wel.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:23:
Ik ben zeer kritisch over vele verdragen en supranationale organisaties maar niet over het deel waar wij nu over mogen stemmen. Zelfs als het in de praktijk niet werkt heb je wel een signaal afgegeven dat Oekraine het recht op zelfbeschikking heeft en het volk het recht om de toekomst van hun land te bepalen. Na de doden op Maidan en de oorlog in de Donbas hebben ze dat meer dan verdient.
Verder herhaal je nu Kremlinpropaganda met het bufferidee. Dat Oekraine helemaal geen buffer wordt, maar zo terug in de Russische invloedssfeer valt waar de bevolking met grote meerderheid uit wilt is ook nog een zeer vervelend detail.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Uhm ik geef aan dat Polen al een flinke groei doormaakte door steun van EU en Duitsland voordat het lid werd.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:28:
[...]
Maar de Oekraïne wordt toch niet lid? Verder heeft NL in die periode flink 'geprofiteerd' van Poolse seizoensarbeiders. Kan me voorstellen dat als je in dat soort sectoren werkt je niet per se zit te wachten op een volgend decennium concurrentie voor dat dit normaliseert. Want ja, ik weet heus wel dat die overlast zich niet voltrekt in de kantoorpanden of Den Haag en ook nog 's over gaat na 10-15 jaar.
Overigens heb ik niet de illusie iets te zeggen te hebben over de geopolitiek die vanuit Brussel wordt gepleegd - enige wat NL vandaag laat zien is een stuiptrekking van wat ooit bedoeld was als democratie
[...]
Ik heb het alleen over het Poolse lidmaatschap omdat je het opviel dat je het lidmaatschap niet terug zag in de cijfers. Seizoens arbeiders krijgen wij geen last van door dit verdrag, maak je daar maar geen zorgen om.
Verwijderd
Vertel dat aan de 400-450 Oekraïners die werken voor een Nederlandse landbouw ondernemer die onlangs in een uitzending bij 1V was.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:39:
[...]
Alsof de gemiddelde Oekraïner baat gaat hebben bij handel met het westen...
Nederlandse bedrijven zijn daar actief en ik vertrouw er op dat een Nederlandse ondernemer onze normen meeneemt en daar invoert en zo actief helpt bij het vertrouwd maken van onze manier van werken en zaken doen.
Dankzij deze Nederlandse investering hebben al deze mensen een betrouwbaar inkomen.
Verder zijn Oekraïners niet dom. De corruptie is tegelijkertijd ook de creativiteit die je nodig hebt om in een collectivistische dictatuur te overleven. De mensen daar behoren tot de hoogste opgeleide in Europa. Wij kunnen misschien nog wat (her)leren over onderwijs.
Ik heb er alle vertrouwen in dat er genoeg kennis en capaciteit en wilskracht is onder de bevolking om bedrijfjes op te zetten en commercieel actief te zijn op allerlei manieren.
Edit: URL metinterview toevoegen over Nederlandse ondernemer in Oekraïne.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2016 14:02 ]
Gezien de voorwaarden was het helemaal niet de bedoeling dat er ooit een referendum over iets zou komen (300+k handtekeningen in 6 weken).ph4ge schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:27:
[...]
Democratie is dat er een parlement is gekozen voor 4 jaar door een grote meerderheid van de Nederlanders wat democratisch het recht heeft om dit soort besluiten te nemen dat het die besluiten ook neemt. Ondemocratisch is dat dat wordt tegengewerkt door een commerciële partij met alleen het eigen belang, wat niks geeft om de vraag die gesteld wordt, en wat rond 60% van de bevolking van de 30% die er wat om geeft achter zich weet te krijgen.
Het mooie democratische gereedschap is gekaapt en er is een circus van gemaakt. Mooie idealen die misbruikt worden om er een show van te maken en er wordt ook gewoon alles aan gedaan om het onmogelijk te maken om het serieus te nemen.
Zou het niks met de vette worst te maken hebben? West-Europa wordt als een soort pinautomaat gezien vanwege allerlei steunfondsen voor o.a. Oost-Europa. En natuurlijk de bescherming dat Rusland nooit de EU zal aanvallen (hoewel...?), maar wel de Oekraïne.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:20:
[...]
Excuus dat ik de rest van je post eruit gehaald heb, maar ik geloof wel dat we daar over uitgepraat zijn. ;-)
Ik snap dat "inlijven" niet. Zelfde als dat gezeur over "expansiedrang". Het is Oekraïne zelf wat toenadering zoekt tot de EU en zelf lid wil worden. Dan proberen wij Oekraïne toch niet in te lijven maar probeert Oekraïne er toch in te komen? Het is gewoon een compleet omgekeerde redenering. Het is aan Oekraïne zelf om te bepalen met wie zij handelt of toenadering zoekt. En als je de acties van Rusland in ogenschouw neemt (anexatie/proxy-oorlogen/eenzijdig opschorten handel) dan snap ik de Oekraïense westwaartse blik wel.
Het is niet zo dat wij dreigen met opschortingen/sancties/invasies als Oekraïne weigert om tot de EU toe te treden. Er is een wederzijdse toenadering.
Als lichtend voorbeeld hebben we nu bijvoorbeeld weer Turkije, waarbij de Turken hun onderhandelingspositie gebruiken om kandidaat-EU staat te willen worden. Als Oekraïne eenzelfde machtsmiddel vindt voor onderhandelingen, dan is die kandidatuur er zo.
Ik reageerde op je opmerking dat je de overgang niet ziet omdat het lidmaatschap vloeiend overliep. Ben benieuwd waar die groei van Oekraine dan daardoor gestopt zal worden, blijkbaar is dat voor Polen wel relevant geweest - dat lidmaatschap. Maakt verder niet uit, ik weet ook dat jij net als ik niet weet wat de werkelijke bedoeling is.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:32:
[...]
Uhm ik geef aan dat Polen al een flinke groei doormaakte door steun van EU en Duitsland voordat het lid werd.
Maak me er eerder zorgen om als ze niet komen, want inmiddels worden de Polen ook aan de dure kant en de NL jeugd heeft er geen zin in. Hoef alleen geen 24 Polen/Oekraïners als buur meer - dat beviel niet zo goedIk heb het alleen over het Poolse lidmaatschap omdat je het opviel dat je het lidmaatschap niet terug zag in de cijfers. Seizoens arbeiders krijgen wij geen last van door dit verdrag, maak je daar maar geen zorgen om.
Enfin, Juncker zal ons vast door de 'continentale crisis' heen loodsen en een manier vinden voor een 'overwinning op de Russen'. Familie van me las dat vanochtend nog even en is daarop prompt nee gaan stemmen. Koude oorlog is haar niet in de koude kleren gaan zitten.
Hoezo waren de Maidan protesten niet bottom-up? Meer bottom-up kan je het ongeveer niet maken dacht ik zo. Bovendien, het moet ergens beginnen, maar, na die moordpartijen aldaar is een 'zachte transitie' (met goede relaties met Rusland) niet meer mogelijk - en ook niet redelijk.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:22:
Het probleem is dat het verdrag de hervorming top down benaderd terwijl de top grotendeels deel uitmaakt van het corrupte conservatieve systeem. De hervormingen zullen juist bottom up uitgevoerd moeten worden zodat de top een voor een vervangen kan worden door mensen die uit de gezonde groepen van de samenleving in een natuurlijke manier komen.
Op die manier is feitelijk is de enige optie nog het land te splitsen. Het aantal doden is onderhevig aan discussie, maar het is vrij algemeen geaccepteerd dat het met vier cijfers geschreven wordt. Again: er is een soort point-of-no-return gepasseerd aldaar. Je gaat toch niet serieus voorstellen dat hun heil uit Rusland moet komen? Ten eerste wil Rusland dat zelf niet, en ten tweede: waarom zou je als Oekrainer nog 'vrienden' willen zijn met Rusland? With friends like that, who needs another enemy. Daar kan je ook geen land, geen economie op bouwen.Dat kan je doen door de politieke macht meer te decentraliseren en de afzonderlijke provincies meer autonomie geven. Dat sluit dan ook beter aan bij het oosten waar men dan zich kan oriënteren op Rusland maar dan zonder dat het land onder te grote invloed komt omdat het merendeel van het land zich op Europa richt. Op die manier kun je ook de economie makkelijker hervormen omdat je Europa en Rusland tegen elkaar kan uitspelen en de grootst mogelijke afzetmarkt hebt.
Ik wil dat omdraaien. Je mag hopen dat Rusland dat wat gematigder zal worden en een wat opener samenleving zal hebben. Maar ga er niet vanuit. Mocht het onverhoopt gebeuren dat Rusland bijdraait en 'sorry' zegt (Извините : izvinite, als ik het goed heb), dan komt die economische trein met een moordtempo (excusez le mot) op gang, dat komt alles dik in orde. Maar weet je, Rusland heeft inmiddels met iets tussen de 5000 en de 9000 doden duidelijk gemaakt dat Oekraine als grensland niet 'mag' bestaan. Óf het plakt nu helemaal tegen Rusland aan, óf het beweegt richting het westen.Als je hervormingen doorvoert is het belangrijk om je op de lange termijn te richten en dus ook rekening houdt met een post Putin Rusland wat meer gematigder kan worden. Als dat niet blijkt dan zullen de oostelijke provincies uit eigen beweging zich ook meer richting Europa richten als zij merken dat die banden beter werken.
Al dat gefilosofeer hier over dat Oekraine 'het best zaken kan doen met Rusland'. Hoe in de vrede zie je dat nog voor je op de korte termijn? Dat is allang een gepasseerd station. En ja, zo langzamerhand moet de EU als politieke entiteit eindelijk eens volwassen worden. Zie de economische crises/vluchtelingen crises en deze geopolitieke crises. Playtime is over.
Nu even niet meer poeslief biertje drinken met Putin. Dat is niet opportuun op dit moment. Of hij zelf nu wel of niet de trekker heeft overgehaald interesseert me niet, maar als gevolg van de oorlog die hij begonnen is zijn er een paar honderd van onze landgenoten de dood in gejaagd. Dat zal een soort-van ongeluk kunnen zijn geweest, maar daar moet toch echt een 'sorry' vandaan komen. Met minder hoef je geen genoegen te nemen.
En je zou door al dit geargumenteer bijna vergeten dat het in hoofdzaak nog steeds een handelsverdrag is. Een verdrag waar de andere kant soeverein over mag beslissen. Daar hoeft echt geen stempel van Putin op. Ik zie echt niet in waarom wij een verdrag met een land (Oekraine) zouden moeten afkeuren als een derde partij (Rusland) zich als een olifant in een porseleinwinkel gedraagt en als het gezien de recente geschiedenis over de afgelopen 10 jaar volstrekt onbetrouwbaar gebleken is op handelsgebied.
Even in het algemeen: Iets anders wat me irriteert is dat men zegt dat het verdrag met .ua niets op zal leveren voor .nl of .eu , omdat het land economisch nauwelijks handel met ons heeft.

Stem gewoon voor het verdrag. Het mag
En hier zie ik weer een voorbeeld van omgekeerd redeneren wat je continue doet. De EU heeft steunfondsen om welvaart en ontwikkeling binnen de hele EU naar een ongeveer gelijk niveau te trekken. Dat is rationeel compleet te verdedigen; we hebben met z'n allen veel meer aan een welvarend Europa, zowel voor handel als om een machtsblok te vormen naar andere grootmachten. En dan hebben we het nog niet eens over het humanitaire karakter van dit alles.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:41:
Zou het niks met de vette worst te maken hebben? West-Europa wordt als een soort pinautomaat gezien vanwege allerlei steunfondsen voor o.a. Oost-Europa.
Hoe jij redeneert: de EU heeft deze steunfondsen in het leven geroepen om landen die dat eigenlijk niet willen in te lijven. Je draait hier dus oorzaak en gevolg om. Het is een gevolg van EU-beleid dat het aanlokkelijk is voor landen buiten de EU om toe te willen treden. Ik wil ook naar een mooier grachtenpand in Amsterdam verhuizen. Is dat huis daar dan neergezet om mij tegen mijn zin en wil in de Prinsengracht op te lokken?
Ja, want dan is er dus een wederzijds belang bij kandidaat toetreding. Maar zo zit de wereld toch in elkaar? Waar ageer je nu eigenlijk tegen?Als lichtend voorbeeld hebben we nu bijvoorbeeld weer Turkije, waarbij de Turken hun onderhandelingspositie gebruiken om kandidaat-EU staat te willen worden. Als Oekraïne eenzelfde machtsmiddel vindt voor onderhandelingen, dan is die kandidatuur er zo.

Je trekt weer dingen veel te ver door, Turkije is nog lang geen lid. En er zullen vast wel mensen zijn die de EU zien als geld bron maar de meesten zien er toch meer in. De EU landen scoren het beste als het gaat om corruptie, democratie. Dat ze geld krijgen is niet de enige reden die landen willen ook groei etc. de EU maakt dat mogelijk.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:41:
[...]
Gezien de voorwaarden was het helemaal niet de bedoeling dat er ooit een referendum over iets zou komen (300+k handtekeningen in 6 weken).
[...]
Zou het niks met de vette worst te maken hebben? West-Europa wordt als een soort pinautomaat gezien vanwege allerlei steunfondsen voor o.a. Oost-Europa. En natuurlijk de bescherming dat Rusland nooit de EU zal aanvallen (hoewel...?), maar wel de Oekraïne.
Als lichtend voorbeeld hebben we nu bijvoorbeeld weer Turkije, waarbij de Turken hun onderhandelingspositie gebruiken om kandidaat-EU staat te willen worden. Als Oekraïne eenzelfde machtsmiddel vindt voor onderhandelingen, dan is die kandidatuur er zo.
NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:42:
[...]
Ik reageerde op je opmerking dat je de overgang niet ziet omdat het lidmaatschap vloeiend overliep. Ben benieuwd waar die groei van Oekraine dan daardoor gestopt zal worden, blijkbaar is dat voor Polen wel relevant geweest - dat lidmaatschap. Maakt verder niet uit, ik weet ook dat jij net als ik niet weet wat de werkelijke bedoeling is.
[...]
Maak me er eerder zorgen om als ze niet komen, want inmiddels worden de Polen ook aan de dure kant en de NL jeugd heeft er geen zin in. Hoef alleen geen 24 Polen/Oekraïners als buur meer - dat beviel niet zo goedal pastten ze wel lief ongevraagd op onze kat toen we op vakantie waren
![]()
Enfin, Juncker zal ons vast door de 'continentale crisis' heen loodsen en een manier vinden voor een 'overwinning op de Russen'. Familie van me las dat vanochtend nog even en is daarop prompt nee gaan stemmen. Koude oorlog is haar niet in de koude kleren gaan zitten.
Uw quote:klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:53:
Goed even opnieuw in het kort; de groei in Polen komt door steun uit Europa, al voordat ze lid werden, waarom zou het niet werken voor Oekraïne? (Polen heeft ook nauwelijks iets gemerkt van de crisis, Oekraïne daarentegen...) En van die groeit hebben wij weer voordeel van want de export naar Polen is verviervoudigt naar 10 Miljard sinds lidmaatschap en als je naar de cijfers van 91 kijkt is het al helemaal veel (toen exporteerder we maar voor een paar honderd miljoen). Maar toen kwamen ze ook net uit comminsime dus is dat misschien een scheve vergelijking.
De groei ging door na toetreding, omdat ze hier vanaf dag 1 naartoe werkten. De situatie met Oekraïne is vergelijkbaar, toch gaan die niet toetreden bij de EU. Of toch wel?klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:19:
[...]
Even geschiedenis dan;
Er vanuit gaande dat Oekraïne niet vanaf dag 1 toewerkt naar toetreding bij de EU is de situatie dus niet het zelfde, los van wat andere factoren zoals een lopende oorlog met Rusland. Dat laat m.i. onverlet dat hulp aan Oekraïne zeker gaat helpen - maar ook andere effecten met zich mee gaan brengen.
Het gelijktrekken betekent in de regel dat we in het westen naar beneden gaan en in het oosten omhoog. Het is een utopie om te denken dat het oosten op het hoge niveau van het westen komt. Er komt een moment dat het oosten netto-betaler wordt en dan moet ik nog maar zien of al die omarmde Europese waarden echt in de praktijk gebracht gaan worden. Daarom refereerde ik ook naar de eerste tegenwind met de vluchtelingen.Michielgb schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:51:
[...]
En hier zie ik weer een voorbeeld van omgekeerd redeneren wat je continue doet. De EU heeft steunfondsen om welvaart en ontwikkeling binnen de hele EU naar een ongeveer gelijk niveau te trekken. Dat is rationeel compleet te verdedigen; we hebben met z'n allen veel meer aan een welvarend Europa, zowel voor handel als om een machtsblok te vormen naar andere grootmachten. En dan hebben we het nog niet eens over het humanitaire karakter van dit alles.
Hoe jij redeneert: de EU heeft deze steunfondsen in het leven geroepen om landen die dat eigenlijk niet willen in te lijven. Je draait hier dus oorzaak en gevolg om. Het is een gevolg van EU-beleid dat het aanlokkelijk is voor landen buiten de EU om toe te willen treden. Ik wil ook naar een mooier grachtenpand in Amsterdam verhuizen. Is dat huis daar dan neergezet om mij tegen mijn zin en wil in de Prinsengracht op te lokken?
[...]
Ja, want dan is er dus een wederzijds belang bij kandidaat toetreding. Maar zo zit de wereld toch in elkaar? Waar ageer je nu eigenlijk tegen?
Ik zie dit verdrag als voorbode op wederom een expansie van de EU met zwakkere landen die voor ons weinig verbetering brengen (wel voor de betrokken landen zelf, mind you). Noem me populistisch, maar ik krijg er een oprechte hekel aan hoe we elk jaar weer een half miljard of meer mogen bijpinnen (nu heeft het kabinet daar ook een rol in gespeeld met het Verdijsselbloemen van e.e.a.).
Als je redeneert vanuit je eigen situatie inderdaad wel. Als jij morgen begint met het geven van geld aan je buren dan word je per saldo armer. Gelukkig werkt het macro-economisch gewoon heel anders. Neem het voorbeeld hierboven van Polen; van enkele honderden miljoen handel naar meer dan 10 miljard. Multiplier effecten over de lange termijn zorgen er gewoon voor dat we er allemaal rijker van worden. Niet door geld in een bodemloze, corrupte put te gooien maar wel door de rest van de wereld op te bouwen. Het is een vreemde gedachte om te denken dat als we al het geld binnen Nederland houden we er rijker van worden. Zeker als je bedenkt hoe open onze economie is.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:01:
[...]
Het gelijktrekken betekent in de regel dat we in het westen naar beneden gaan en in het oosten omhoog. Het is een utopie om te denken dat het oosten op het hoge niveau van het westen komt. Er komt een moment dat het oosten netto-betaler wordt en dan moet ik nog maar zien of al die omarmde Europese waarden echt in de praktijk gebracht gaan worden. Daarom refereerde ik ook naar de eerste tegenwind met de vluchtelingen.
Ik zie dit verdrag als voorbode op wederom een expansie van de EU met zwakkere landen die voor ons weinig verbetering brengen (wel voor de betrokken landen zelf, mind you). Noem me populistisch, maar ik krijg er een oprechte hekel aan hoe we elk jaar weer een half miljard of meer mogen bijpinnen (nu heeft het kabinet daar ook een rol in gespeeld met het Verdijsselbloemen van e.e.a.).
Populistische partijen stellen dat we morgen de grenzen dicht kunnen doen, stoppen met de EU en dat we dan geld overhouden om onze ouderen van luiers te voorzien. Of zo. Dat is een utopie. Met 7 miljard mensen kan je veel meer bereiken dan met 17 miljoen. Maar om samen te werken hebben we wel een gelijk speelveld nodig met kapitaalkrachtige, innoverende mensen. En dat bereik je weer door mensenrechten te respecteren, corruptie uit te bannen en handelsbarrières op te heffen. En dat is wat dit akkoord wil doen.
?NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:58:
[...]
Uw quote:
[...]
De groei ging door na toetreding, omdat ze hier vanaf dag 1 naartoe werkten. De situatie met Oekraïne is vergelijkbaar, toch gaan die niet toetreden bij de EU. Of toch wel?
Er vanuit gaande dat Oekraïne niet vanaf dag 1 toewerkt naar toetreding bij de EU is de situatie dus niet het zelfde, los van wat andere factoren zoals een lopende oorlog met Rusland. Dat laat m.i. onverlet dat hulp aan Oekraïne zeker gaat helpen - maar ook andere effecten met zich mee gaan brengen.
Polen werkte vanaf dag één naar een toetreding toe, Oekraïne zal ongetwijfeld hetzelfde doen. Maar een eventueel EU lidmaatschap is nu niet aan de orde. Een lidmaatschap gaat te ver en dus sluiten we dit verdrag. We stemmen dus echt niet over lidmaatschap.
Nee ze begonnen te werken aan toetreding waardoor er hervorming werden doorgevoerd. Waardoor de economie begon te groeien en langzaam werden meer economische (etc.) hervormingen doorgevoerd. Dat is ook nog na het lidmaatschap doorgegaan daarom zien we niets van een grote verandering na lidmaatschap. Polen ontving ook al geld voordat ze lid werden en zien we daardoor. Overigens is GDP per capita een indicator van hoe gezond een economie is. Van lidmaatschap wordt je economie niet automatisch beter.
Dus als we naar de daadwerkelijke economische groei per jaar kijken:
http://www.tradingeconomics.com/poland/gdp-growth-annual
Zien we wel het lidmaatschap terug (en de crisis en andere dingen).
Volgens mij betalen we altijd al evenveel aan de EU. We hadden het een keer op een andere manier uitgerekend en kwamen op een lagere bijdrage uit. Echter trapte het EU parlement daar niet in.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:01:
[...]
Het gelijktrekken betekent in de regel dat we in het westen naar beneden gaan en in het oosten omhoog. Het is een utopie om te denken dat het oosten op het hoge niveau van het westen komt. Er komt een moment dat het oosten netto-betaler wordt en dan moet ik nog maar zien of al die omarmde Europese waarden echt in de praktijk gebracht gaan worden. Daarom refereerde ik ook naar de eerste tegenwind met de vluchtelingen.
Even over de kosten;
We betalen 4,6 miljard aan de EU we krijgen 2,1 op een of andere manier terug. Echter als je kijkt naar wat de EU oplevert hebben krijgen we dat al dik en dubbel terug in de vorm van export. De export naar Polen is met 7,5 miljard gestegen naar 10 miljard. Dan heb je nog de rest van de nieuwe EU landen waar we ook meer en meer naar exporteren en ook nog de extra stabiliteit die het meebrengt. Meer vakantie mogelijkheden.
Ik zeg toch: 75/25 is PRO verdrag in Oekraïne, daarmee bevestig ik jouw standpunt. Bron: meerdere oekraïners op TV van zowel het voor als het tegen kamp.RoD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:06:
Onzin. Dit verzin je gewoon zelf.
Uhm...."Een besluit over eventueel lidmaatschap kan de EU niet eeuwig boven de markt laten hangen, zeker niet nu we van Oekraïne vragen dat ze alle Europese regels overnemen. Landen als Polen en Hongarije hebben ooit hetzelfde traject doorlopen en die kregen wel het perspectief op lidmaatschap.’ Dat zei Pierre Vimont, voormalig hoogste EU-diplomaat en eerste onderhandelaar met Oekraïne, vrijdag in de Volkskrant. De Fransman vertelde bovendien dat Polen, Groot-Brittannië, de Baltische staten en Zweden Oekraïne graag EU-lid zien worden, maar dat Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Oostenrijk dat tot nu toe tegenhielden.Niemand wil Turkije in de EU. En niemand wil Oekraïne in de EU. Turkije wordt aan het lijntje gehouden omdat men het land nodig heeft ivm vluchtelingen. En wat betreft Oekraïne, gezien de maar matige hulp die Oekraïne is geboden tijdens het conflict met Rusland hoef je ook daar niet bang voor te zijn.
Al die kreten over massaal geld naar Oekraïne en lidmaatschap zijn gebaseerd op onderbuikgevoelens, niets meer. Er is geen draagvlak voor Oekraïne bij de EU.
En daarom gaat het voorlopig niet gebeuren.Malarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:15:
Uhm...."Een besluit over eventueel lidmaatschap kan de EU niet eeuwig boven de markt laten hangen, zeker niet nu we van Oekraïne vragen dat ze alle Europese regels overnemen. Landen als Polen en Hongarije hebben ooit hetzelfde traject doorlopen en die kregen wel het perspectief op lidmaatschap.’ Dat zei Pierre Vimont, voormalig hoogste EU-diplomaat en eerste onderhandelaar met Oekraïne, vrijdag in de Volkskrant. De Fransman vertelde bovendien dat Polen, Groot-Brittannië, de Baltische staten en Zweden Oekraïne graag EU-lid zien worden, maar dat Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Oostenrijk dat tot nu toe tegenhielden.
Aan zon "bron" heb je niets, als je de parlements cijfers aanhaalt: 75% pro EU, 10% pro Russisch 6% kon niet stemmen door oorlog. De rest 10% is onduidelijk want dat zijn losse personen en we zijn te lui om per persoon uit te zoeken wat ze vinden.Malarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:15:
[...]
Ik zeg toch: 75/25 is PRO verdrag in Oekraïne, daarmee bevestig ik jouw standpunt. Bron: meerdere oekraïners op TV van zowel het voor als het tegen kamp.
[...]
Uhm...."Een besluit over eventueel lidmaatschap kan de EU niet eeuwig boven de markt laten hangen, zeker niet nu we van Oekraïne vragen dat ze alle Europese regels overnemen. Landen als Polen en Hongarije hebben ooit hetzelfde traject doorlopen en die kregen wel het perspectief op lidmaatschap.’ Dat zei Pierre Vimont, voormalig hoogste EU-diplomaat en eerste onderhandelaar met Oekraïne, vrijdag in de Volkskrant. De Fransman vertelde bovendien dat Polen, Groot-Brittannië, de Baltische staten en Zweden Oekraïne graag EU-lid zien worden, maar dat Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Oostenrijk dat tot nu toe tegenhielden.
Bron: Wikipedia: Verkhovna Rada
Dat sommige landen Oekraïne lid wilden laten worden wisten we al. En wat is erop tegen om Oekraïne op termijn als het zijn problemen heeft opgelost toe te laten bij de EU? We hebben veel voordelen gehad bij de andere landen waarom niet Oekraïne.
[ Voor 8% gewijzigd door klaw op 06-04-2016 12:35 ]

Die laatste mogen ze van mij invoeren. Kijken of we dan 5% geldige nee stemmen halen.
edit:
YouTube: Test: Weet Zwolle wel waar Oekraïne ligt?
0:55, soontm

[ Voor 22% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-04-2016 12:51 ]
Uiteraard mogen ze toetreden als ze een land zijn naar Westerse maatstaven. Maar ik zie de EU uitstekend instaat zie deze fout weer te maken, kijk naar Polen dat puur uit geopolitiek belang nu al aandringt op toetreding en UK wiens burgers dat zeker niet willen, maar alles doet voor de VS:klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:19:
[...]
Dat sommige landen Oekraïne lid wilden laten worden wisten we al. En wat is erop tegen om Oekraïne op termijn als het zijn problemen heeft opgelost toe te laten bij de EU? We hebben veel voordelen gehad bij de andere landen waarom niet Oekraïne.
Dat bericht van de EC was uit 2012 en dat zijn de huidige groot-denkers van ongetwijfeld al bijna vergeten. De slap hap van de EC tegen de Mediawet van Hongarije en de natuurlijke omgang van het EP (inclusief Nederlanders) met Berlusconi tijdens zijn openlijke wandaden spreken voor mij boekdelen.Het politieke oordeel dat de Europese Commissie woensdag over Roemenië en Bulgarije velde, is ongekend hard. Vijf jaar nadat de twee landen lid werden van de EU concludeert de Commissie feitelijk dat ze het nooit hadden mogen worden.
...
Dat de twee voormalige Sovjetsatellietstaten toch in 2007 tot de EU mochten toetreden, was het gevolg van politieke druk. Het ging om het inlossen van een 'ereschuld' na de val van de Berlijnse Muur. Vergeet ook niet: de andere Oostbloklanden (Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Letland, Estland, Litouwen) hadden het EU-entreebewijs als in 2004 ontvangen. Boekarest en Sofia zaten dus al drie jaar langer in de wachtkamer, nog meer uitstel achtten de regeringsleiders destijds onwenselijk.
Velen in Brussel beaamden in 2007 dat de hand werd gelicht met de toetredingseisen, al werd dat niet aan de grote klok gehangen
Vooral van het EP heb ik totaal geen hoge pet op. Teveel grootdenkers en roeptoeters als Verhofdstad die helaas te veel invloed hebben.
Had Nederland afgelopen najaar zijn poot niet stijf gehouden dan waren nu de voorbereidingen in gang gezet om de grenscontroles met Roemenië en Bulgarije op te heffen. Terwijl ook toen voor iedereen duidelijk was dat de corruptie en misdaad welig tieren in deze landen.
...Niettemin was de druk op Nederland extreem hoog om Bulgarije en Roemenië toch toe te laten tot de Schengenzone
[ Voor 53% gewijzigd door Malarky op 06-04-2016 12:53 ]
Polen dringt aan (samen met andere landen) andere landen zeggen nee, en dan gebeurt het dus niet want ze hebben ook onze goedkeuring nodig en die van Frankrijk etc..Malarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:41:
[...]
Uiteraard mogen ze toetreden als ze een land zijn naar Westerse maatstaven. Maar ik zie de EU uitstekend instaat zie deze fout weer te maken, kijk naar Polen dat puur uit geopolitiek belang nu al aandringt op toetreding en UK wiens burgers dat zeker niet willen, maar alles doet voor de VS:
[...]
Dat bericht van de EC was uit 2012 en dat zijn de huidige groot-denkers van ongetwijfeld al bijna vergeten. De slap hap van de EC tegen de Mediawet van Hongarije en de natuurlijke omgang van het EP (inclusief Nederlanders) met Berlusconi tijdens zijn openlijke wandaden spreken voor mij boekdelen.
Vooral van het EP heb ik totaal geen hoge pet op. Teveel grootdenkers en roeptoeters als Verhofdstad die helaas te veel invloed hebben.
Overigens dringt Polen niet aan op toetreding nu, maar om het land lidmaatschap in het vooruitzicht te stellen. Dat is ook weer iets anders dan waar jij het over hebt.
Dat Bulgarije en Roemenië te vroeg toe traden wisten we ook al, en er zal dus door
Ja ik ben het ermee eens dat de EU ook niet perfect is en als men een simpele wet over de EU had gekozen dan zou ik misschien ook wel tegenstemmen. Maar nu gaat het over de rug van de Oekraïners en dat kan ik niet verkroppen.
[ Voor 8% gewijzigd door klaw op 06-04-2016 12:58 ]
Wat ze precies willen is moeilijk in te schatten, maar hierin wordt beschreven dat Polen een attitude heeft van 'to lobby Ukraine's membership by all possible means as part of the Polish Eastern Policy' die om strategische redenen in Brussel nu meer lijkt op 'laat Oekraïne er zo snel mogelijk bij wanneer wettelijk mogelijk'.klaw schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:54:
[...]
Overigens dringt Polen niet aan op toetreding nu, maar om het land lidmaatschap in het vooruitzicht te stellen. Dat is ook weer iets anders dan waar jij het over hebt.
Ik zie het overigens met het gemis aan steun van een aantal grootmachten nu ook niet binnen 3 jaar gebeuren, maar vrees wel dat het alsnog te snel gebeurd, die toetreding.
Ik denk dat dat het hele referendum wel goed samenvat... Het gaat om de stemmer, niet om de inhoud.
[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 06-04-2016 13:03 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ja, maar je doet het voorkomen alsof er beloften van gouden bergen waren die de Oekraïners hebben doen omslaan.Malarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:15:
[...]
Ik zeg toch: 75/25 is PRO verdrag in Oekraïne, daarmee bevestig ik jouw standpunt. Bron: meerdere oekraïners op TV van zowel het voor als het tegen kamp.
Ik zie Oekraïne ook graag EU-lid worden. Het zit er echter de komende tijd niet in. Een land moet nou eenmaal voldoen aan heel veel voorwaarden om lid te worden. En Oekraïne is nog veel, veel verder weg dan bijvoorbeeld Turkije. Het gaat nog decennia duren voordat Oekraïne uberhaubt er klaar voor is. Het is dus een non-discussie. Die discussie moet je voeren (met eventueel een referendum) als het daadwerkelijk aan de orde is.Uhm...."Een besluit over eventueel lidmaatschap kan de EU niet eeuwig boven de markt laten hangen, zeker niet nu we van Oekraïne vragen dat ze alle Europese regels overnemen. Landen als Polen en Hongarije hebben ooit hetzelfde traject doorlopen en die kregen wel het perspectief op lidmaatschap.’ Dat zei Pierre Vimont, voormalig hoogste EU-diplomaat en eerste onderhandelaar met Oekraïne, vrijdag in de Volkskrant. De Fransman vertelde bovendien dat Polen, Groot-Brittannië, de Baltische staten en Zweden Oekraïne graag EU-lid zien worden, maar dat Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Oostenrijk dat tot nu toe tegenhielden.
Los van het feit dat ik het met je standpunt wel eens ben heb ik eens in mijn eigen gemeente gekeken wat nu het gevolg is.ph4ge schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:37:
Het is heel goed denkbaar dat het volgende referendum wel een hoge opkomst trekt en dat er dan dus meer stemlokalen zijn. Zoals ik aangeef, het wordt van geval tot geval bekeken. Maatwerk lijkt mij ook alleen maar goed om een balans te houden tussen een voldoende locaties en korte wachtrijen zonder met geld te smijten.
Dat de gemeenten nu wat meer geld krijgen moet je volgens mij hier los van zien. Er is de afgelopen jaren enorm bezuinigd op de gemeentes, natuurlijk grijpen die alles aan om wat extra geld uit Den Haag te krijgen, zeker als ze met onvoorziene uitgaven te maken krijgen.
Onder de streep zijn twee derde van de maximaal beschikbare stemlocaties geopend. Dit heeft kort gezegd twee gevolgen:
Binnen de grote stad in de gemeente is het aantal stembureau's verminderd. Zo is mijn eigen bureau niet beschikbaar. De spreiding is echter nog goed en ik vind minder dan één kilometer verderop alsnog een stembureau. Niets te klagen dus, gewoon afgestemd op de geschatte drukte.
In de kleinere dorpen in de gemeente is het nogal wisselend, velen hebben een stembureau maar ook niet meer dan één. Daarnaast zijn er erg veel dorpen die gewoon geen stembureau hebben, dan moet je maar trekker pakken naar het grote dorp verderop zal de gedachtegang zijn. Dit vind ik dan weer een erg bijzondere keuze. Uiteraard zijn die mensen al meer gewend om ergens voor te moeten reizen, maar een bepaald minimum aan stemlocaties zou ik wel verwachten.
Blijkbaar is er dan inderdaad gewoon gekeken naar bevolkingsaantallen waardoor de grote stad veel meer bureau's heeft dan alle andere plaatsen bij elkaar. De verhouding is wat mij betreft gewoon scheef.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vanuit Pools perspectief is het verklaarbaar, je hebt historische factoren, geopolitieke, maar misschien belangrijker nog sociaal-economische factoren. Voor Polen is toetreding absoluut niet slecht geweest, het heeft ze een harde tijd bezorgd, maar wel resultaten geleverd. We merken in Brussel wel dat de Duits-Poolse as zwaar onder druk staat, het is überhaupt merkbaar dat veel Oost-Europese landen moeite hebben met bepaalde aspecten van integratie (verklaarbaar ook, we hebben als West-Europese landen in die processen ook aardig wat steken laten vallen). Polen zou graag een tweede Oost-Europees land binnen de EU zien als lokale partner. Dit is begrijpelijk, Polen gaat echter nog flink wat problematiek tegemoet in eigen land het komende decennium, en vergeet niet dat er een moment van economische krimp aan zit te komen conform de gebruikelijke cycli.Malarky schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:01:
[...]
Wat ze precies willen is moeilijk in te schatten, maar hierin wordt beschreven dat Polen een attitude heeft van 'to lobby Ukraine's membership by all possible means as part of the Polish Eastern Policy' die om strategische redenen in Brussel nu meer lijkt op 'laat Oekraïne er zo snel mogelijk bij wanneer wettelijk mogelijk'.
Ik zie het overigens met het gemis aan steun van een aantal grootmachten nu ook niet binnen 3 jaar gebeuren, maar vrees wel dat het alsnog te snel gebeurd, die toetreding.
Enfin, de Oekraïne wil zich graag richten naar, en op, de EU. Ik snap dat best, gezien de alternatieven. Ik hou echter ook in het achterhoofd dat het land hoe dan ook een brug is tussen daadwerkelijk West en Oost. Het komende decennium zal het echter geen brugfunctie kunnen vervullen, daar zullen de geopolitieke omstandigheden ook niet naar zijn. Na Putin de zondvloed, dus plak er nog maar een decennium achter aan voordat de omstandigheden beschikbaar zullen zijn voor die brugfunctie. Dat is prima, dat geeft Europa opties en tijd. Beide zijn bitter noodzakelijk, omdat we simpelweg niet echt goed zijn als nationale regeringen in verder kijken dan de eigen deur - en dat is niet zonder consequenties gebleken op supranationaal niveau.
Het kan prima zo zijn dat er belangen op tafel zullen ageren voor toetreding, realistisch is dat niet. Meest opvallend is in deze wel dat de Oekraïne daar uitermate realistisch over is, misschien meer nog dan wij in het Westen van de EU. Op zich verklaarbaar, ze hebben goed oog gehad op ontwikkelingen in en rond de EU. Vooralsnog gaat het om oriëntatie op, toegang tot en samenwerking met. Toetreding, leuk, maar dat is voor de kinderen, zo krijg ik dan te horen
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Draai maar om: kijk of je 5% geldige ja-stemmen krijgt als mensen Oekraine op de kaart moeten aanwijzen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:38:
[afbeelding]
Die laatste mogen ze van mij invoeren. Kijken of we dan 5% geldige nee stemmen halen.
Plasterk: stembiljet referendum begrijpelijk:
Er hing HELEMAAL NIETS in het stembureau! Alleen buiten het gebouw een bordje "STEMB|||REAU" en dat is het. Ook opvallend: rechts onder op het stembiljet een heel verhaal over hoe milieuvriendelijk het papier is, dergelijke afleiding hoort er ook niet op thuis.Op de stembiljetten staat dat één wit stipje rood gemaakt moet worden, aldus Plasterk. Ook hangen op alle stembureaus instructies
Maar is het zó belangrijk om te weten waar de Oekraïne precies ligt ?? Mag je pas 'nee' stemmen als je dat weet omdat je anders niet weet waarom het gaat ?DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:38:
[afbeelding]
(als cartoon/grap trouwens istie best leuk
En ach, we (EU) hebben ook zo'n verdrag met Chili ... moet je dat eens aan laten wijzen.
[ Voor 8% gewijzigd door Goner op 06-04-2016 13:34 ]
Maar waarom het steeds vergelijken met een verkiezing? Dat is het niet.Gonadan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:10:
[...]
Los van het feit dat ik het met je standpunt wel eens ben heb ik eens in mijn eigen gemeente gekeken wat nu het gevolg is.
Onder de streep zijn twee derde van de maximaal beschikbare stemlocaties geopend. Dit heeft kort gezegd twee gevolgen:
Binnen de grote stad in de gemeente is het aantal stembureau's verminderd. Zo is mijn eigen bureau niet beschikbaar. De spreiding is echter nog goed en ik vind minder dan één kilometer verderop alsnog een stembureau. Niets te klagen dus, gewoon afgestemd op de geschatte drukte.
In de kleinere dorpen in de gemeente is het nogal wisselend, velen hebben een stembureau maar ook niet meer dan één. Daarnaast zijn er erg veel dorpen die gewoon geen stembureau hebben, dan moet je maar trekker pakken naar het grote dorp verderop zal de gedachtegang zijn. Dit vind ik dan weer een erg bijzondere keuze. Uiteraard zijn die mensen al meer gewend om ergens voor te moeten reizen, maar een bepaald minimum aan stemlocaties zou ik wel verwachten.
Blijkbaar is er dan inderdaad gewoon gekeken naar bevolkingsaantallen waardoor de grote stad veel meer bureau's heeft dan alle andere plaatsen bij elkaar. De verhouding is wat mij betreft gewoon scheef.
Dit is een geheel nieuw instrument wat voor de eerste keer wordt toegepast en nog moeilijk op omvang of waarde te schatten valt.
Dan kan je het aantal stempunten wel gaan vergelijken, maar het gaat uiteindelijk gewoon om het beschikbare budget.
Tevens vind ik om dezelfde reden dat dat argument van 'stemmen is je burgerplicht' hier niet op gaat omdat je het niet met een verkiezing kan vergelijken.
Ik speelde op weg naar het stembureau nog met de gedachte om de medewerkers aldaar even te vragen of die misschien wisten waar die Oerakiene waar iedereen het over heeft nu eigenlijk ligt. Toen ik binnen wandelde kreeg ik echter niet het idee dat ze veel gevoel voor humor hadden. Zou ook gewoon de verveling geweest kunnen zijn, het was nou niet bepaald druk.Goner schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:31:
[...]
Maar is het zó belangrijk om te weten waar de Oekraïne precies ligt ?? Mag je pas 'nee' stemmen als je dat weet omdat je anders niet weet waarom het gaat ?
(als cartoon/grap trouwens istie best leuk)
Opkomst om 13:00 uur gemiddeld ergens rond de 8 procent wat ik er zo van begreep. Zat het even na te rekenen, maar als het in dit tempo doorgaat komt het uiteindelijke opkomstpercentage rond de 20 procent uit
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
Maar de meeste mensen stemmen na 17en.Tribits schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:37:
[...]
Ik speelde op weg naar het stembureau nog met de gedachte om de medewerkers aldaar even te vragen of die misschien wisten waar die Oerakiene waar iedereen het over heeft nu eigenlijk ligt. Toen ik binnen wandelde kreeg ik echter niet het idee dat ze veel gevoel voor humor hadden. Zou ook gewoon de verveling geweest kunnen zijn, het was nou niet bepaald druk.
Opkomst om 13:00 uur gemiddeld ergens rond de 8 procent wat ik er zo van begreep. Zat het even na te rekenen, maar als het in dit tempo doorgaat komt het uiteindelijke opkomstpercentage rond de 20 procent uit
Zal wel rond de 25% liggen en mooi 42 miljoen weggegooid. Toch geld teveel.
Nee, als je het niet kan aanwijzen dan moet je stempas geconfisqueerd worden.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:32:
Als we het niet eens aan kunnen wijzen, waarom zouden we er dan een verdrag mee moeten sluiten?![]()
is niet met elkaar te vergelijken, groot deel van de mensen gaan gewoon werken/studie die gaan echt niet hiervoor een paar uur eerder naar huis.Tribits schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:37:
[...]
Ik speelde op weg naar het stembureau nog met de gedachte om de medewerkers aldaar even te vragen of die misschien wisten waar die Oerakiene waar iedereen het over heeft nu eigenlijk ligt. Toen ik binnen wandelde kreeg ik echter niet het idee dat ze veel gevoel voor humor hadden. Zou ook gewoon de verveling geweest kunnen zijn, het was nou niet bepaald druk.
Meerdere sites gaven al aan dat het verschil nu ongeveer 1-2% is met tweede kamer verkiezingen rond dezelfde tijd en die eindigde op 46% opkomst. als we die lijn doortrekken komen we tussen de 32-40%.
Waar vergelijk je dan mee? Want het lijkt erop dat de opkomstpercentages behoorlijk uit elkaar liggen.HADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:41:
[...]
is niet met elkaar te vergelijken, groot deel van de mensen gaan gewoon werken/studie die gaan echt niet hiervoor een paar uur eerder naar huis.
Meerdere sites gaven al aan dat het verschil nu ongeveer 1-2% is met tweede kamer verkiezingen rond dezelfde tijd en die eindigde op 46% opkomst. als we die lijn doortrekken komen we tussen de 32-40%.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 06-04-2016 13:45 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Klinkt een beetje hetzelfde als tijdens de Free Tibet protesten, een hoop mensen die voor een vrij en onafhankelijk Tibet waren, maar geen idee hebben waar op de kaart dat nou is

Als het nog harder waait en regent dan nu ... dat zou best wel eens wat thuisblijvers kunnen opleveren.
En wat betreft dat aanwijzen ; moet je voor onze 'echte' verkiezingen kunnen aanwijzen waar Den Haag en het Binnenhof liggen ? Zou wel 's een probleem kunnen zijn ...
[ Voor 24% gewijzigd door Goner op 06-04-2016 13:50 ]
Een dergelijk criterium zou voor elke volksraadpleging moeten gelden.DaniëlWW2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:41:
[...]
Nee, als je het niet kan aanwijzen dan moet je stempas geconfisqueerd worden.
het stond eerder op de live pagina van AD, ze hebben momenteel geupdate en de cijfers van de vorige verkiezingen weggehaaldRoD schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:42:
[...]
Waar vergelijk je dan mee? Want het lijkt erop dat de opkomstpercentages behoorlijk uit elkaar liggen.
weet niet of de link hier is toegestaan maar google "huidige opkomst referendum" en eerste/tweede hit op google
Mensen die bij de gemeenteraads/provinciale verkiezingen gingen vragen waar Wilders op de lijst stond.Señor Sjon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:48:
[...]
Een dergelijk criterium zou voor elke volksraadpleging moeten gelden.
Dus alleen als het onderwerp jou aanstaat mag er democratie zijn? Grappig argument is dat toch.Joostje123 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:40:
[...]
Maar de meeste mensen stemmen na 17en.
Zal wel rond de 25% liggen en mooi 42 miljoen weggegooid. Toch geld teveel.
Ons stembureautje leeg als altijd, met gezellige vrijwilligers. Hingen instructies van verkiezigen met kandidaten en een kandidaatlijst, waarop wel stond dat je in het rondje binnen het zwarte vierkantje moest krassen.
Ik denk dat het hem om die 42 miljoen gaat ... en eerlijk gezegd vind ik dat ook bezopen. Stemburo's ja, maar al die subsidies voor voor- en tegenstandersNiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:50:
[...]
Dus alleen als het onderwerp jou aanstaat mag er democratie zijn? Grappig argument is dat toch.

Dit is de eerste keer dat we zo een referendum hebben, gaat vandaag, de dag dat Nederland een democratie werd, een officiële feestdag worden? Of zullen we daar eerst een referendum over gaan houden?NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:50:
[...]
Dus alleen als het onderwerp jou aanstaat mag er democratie zijn? Grappig argument is dat toch.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Welke sites waren dat? Over de tweede kamer verkiezingen van 2012 kom ik het volgende tegen:HADES2001 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:41:
[...]
is niet met elkaar te vergelijken, groot deel van de mensen gaan gewoon werken/studie die gaan echt niet hiervoor een paar uur eerder naar huis.
De kiesraad meldt een opkomstpercentage van 74,6 procent.De opkomst bij de verkiezingen was rond 14.00 uur 27 procent tegenover 29 procent in 2010. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Ipsos Synovate in opdracht van RTL en NOS.
door Redactie NU.nl 12 september 2012 14:04
Dat betekent dat de opkomst nu dus ongeveer een derde is van die in 2012, en dat als de uiteindelijke opkomst ook een derde is we dus blijven steken op 24,9 procent.
Master of questionable victories and sheer glorious defeats
We hebben een democratie dikke onzin dat we dat niet hebben.NiGeLaToR schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:50:
[...]
Ons stembureautje leeg als altijd, met gezellige vrijwilligers. Hingen instructies van verkiezigen met kandidaten en een kandidaatlijst, waarop wel stond dat je in het rondje binnen het zwarte vierkantje moest krassen.
We mogen stemmen eens in de zoveel tijd daar kies je voor de regering.
Mag je ook nog indirect voor de eerste kamer stemmen eens in de zoveel tijd.
Dingen mis met de gemeentes gelukkig hebben we een gemeenteraadsverkiezingen.
Als je zo nodig vaker je "democratisch recht" wilt laten horen, zal ik iets willen doen tijdens prinsjesdag dan debatteren ze allemaal wel altijd over dingen. Maar dan kan de burger eens laten zien waar wij vinden dat het geld naar toe moet.
Laat iedere partij zijn begroting zien en laat ons daar op stemmen.
Ik was vanochtend bij ons in het gemeentehuis voor een geboorteaangifte en het verbaasde mij dat daar geen stemlokaal was. Goede lokatie en bereikbaarheid maar geen stemlokaal. Hetzelfde geintje flikte men ook bij de landelijke verkiezingen. Nee, je moet toch naar 1 of ander aftandse lokatie naar keuze in de gemeente waar de bereikbaarheid ruk is. Apart wel...Goner schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:47:
[...]
Als het nog harder waait en regent dan nu ... dat zou best wel eens wat thuisblijvers kunnen opleveren.
Dit topic is gesloten.
Kaart met uitslagen:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Het bespreken van de referendumwet kan hier:
De referendumwet, wat moet er veranderen?