Precies hetzelfde voor mij. Ik ben destijds naar bunq gegaan omdat ik de Rabo duur vond en de app onbruikbaar. Vrij snel de volledige overstap gemaakt en sindsdien geen andere bank meer.ChrisM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:48:
Ik heb 2 jaar geleden m’n huis verkocht, waarbij de overwaarde op m’n bunq rekening gestald werd, waarvan een deel een lening aan m’n ouders werd terug betaald en grote betalingen aan keuken- en badkamer leverancier werden betaald. 0,0 problemen. Geen 1 transactie niet doorgegaan, of vertraagd. Gebruik Bunq al iets van 8 jaar als main account.
(Ben echt geen bunq fanboy, maar wil wel een eerlijk beeld schetsen, ook van een andere kant waar het prima gaat!)
Hmm crap, m'n (meestgebruikte) maestro kaart van bunq is aangemaakt in de tijd dat je land ff op italie moest zetten om apple pay te kunnen gebruiken. Nu wil Geldmaat €4 in rekening brengen voor elke cash opname met die pas..
Zou eerder alle in-app tracking hekelen die ook plaatsvindt door derde databedrijven in alle bankierapps.Jerie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:03:
[...]
Net als zo'n beetje alle andere banken prostitueren ze mijn data aan Google en Apple middels Google Pay en Apple Pay terwijl ze voorheen native NFC gebruikten.
[...]
Dat herinner ik mij nog. Na het op Italie aanvragen moest je hem snel weer terugzetten zodat hij in Nederland bezorgd werd. Die pas is bij mij al lang verlopen trouwens.AlexFL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:46:
Hmm crap, m'n (meestgebruikte) maestro kaart van bunq is aangemaakt in de tijd dat je land ff op italie moest zetten om apple pay te kunnen gebruiken. Nu wil Geldmaat €4 in rekening brengen voor elke cash opname met die pas..
Wat vindt support hiervan?
@AlexFL Je weet dat je 1x per jaar een kaart gratis mag vervangen?AlexFL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:46:
Plus dan natuurlijk nog elke kaart die verloopt.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ook native NFC betalingen worden instantaan met allerlei organisaties gedeeld.Jerie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:03:
Net als zo'n beetje alle andere banken prostitueren ze mijn data aan Google en Apple middels Google Pay en Apple Pay terwijl ze voorheen native NFC gebruikten.
Er zal iets aan native NFC zijn wat je op de schaal van een bank niet goed uit kan voeren. Bunq is een kleine partij, maar ING en de grote USA banken gebruiken ook allemaal Google Pay.
Klopt (US, maar niet big tech), vandaar ook mijn opmerking over de digitale EUR.Delay schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:06:
[...]
Ook native NFC betalingen worden instantaan met allerlei organisaties gedeeld.
Er zal iets aan native NFC zijn wat je op de schaal van een bank niet goed uit kan voeren. Bunq is een kleine partij, maar ING en de grote USA banken gebruiken ook allemaal Google Pay.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik heb in de loop der jaren grote transacties gedaan zonder enig probleem. Ik had dus ook nooit verwacht dat ik ineens tegen problemen aan zou lopen. Echter nu kun je gewoon niemand meer bereiken. Nu ik zelf heb meegemaakt hoe vervelend het is dat ze out of the blue je account limiteren ben ik wel anders gaan nadenken. Ik ging er altijd wel vanuit dat ze na al die jaren een realistisch beeld van mij hadden.ChrisM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:48:
Ik heb 2 jaar geleden m’n huis verkocht, waarbij de overwaarde op m’n bunq rekening gestald werd, waarvan een deel een lening aan m’n ouders werd terug betaald en grote betalingen aan keuken- en badkamer leverancier werden betaald. 0,0 problemen. Geen 1 transactie niet doorgegaan, of vertraagd. Gebruik Bunq al iets van 8 jaar als main account.
(Ben echt geen bunq fanboy, maar wil wel een eerlijk beeld schetsen, ook van een andere kant waar het prima gaat!)
Waar je vroeger nog een chocoladereep kreeg thuisgestuurd met een persoonlijk briefje 'sorry voor het ongemak' is het nu een emoticon fest van AI bots.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
In mijn ervaring krijg ik binnen een paar dagen netjes antwoord. Wat heb je geprobeerd?Bolk schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:19:
Echter nu kun je gewoon niemand meer bereiken.
In de ervaring van mensen binnen en buiten dit topic gebeurt dit niet. Wat heb jij geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen?Delay schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:29:
[...]
In mijn ervaring krijg ik binnen een paar dagen netjes antwoord. Wat heb je geprobeerd?
Dat zit wel Schnorr.
Lol, dat is niet bepaald goede reclame als je te maken hebt met een probleem zo groot als dat van @Bolk. Het blijft natuurlijk lachwekkend dat de support van Bunq zelfs bij betaalde abonnementen zo bizar slecht is.Delay schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:29:
[...]
In mijn ervaring krijg ik binnen een paar dagen netjes antwoord.
Hier lees je meer over dit soort Noord-Koreaanse praktijken: nieuws: FD: Bunq spoort klant achter anoniem Wikipedia-account op na kritiek .... Lees vooral ook de reacties onder het artikel door. Dit is bij Bunq blijkbaar aan de orde van de dag.Bolk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:44:
[***members only***]
[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 21-12-2025 09:56 ]
Het liefst krijg je meteen antwoord. Dat biedt helaas geen enkele bank. Laatst hielp ik een oudere met de ING, dat was vijf keer bellen, een bezoek aan een ING punt, en daarna mailen met een medewerker. Vergeleken met de concurrentie heeft bunq goddelijke support.TexMex schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:44:
Lol, dat is niet bepaald goede reclame als je te maken hebt met een probleem zo groot als dat van @Bolk. Het blijft natuurlijk lachwekkend dat de support van Bunq zelfs bij betaalde abonnementen zo bizar slecht is.
Account > Support en dan chatten. Ik heb de SOS optie nog nooit nodig gehad.Stukfruit schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:36:
In de ervaring van mensen binnen en buiten dit topic gebeurt dit niet. Wat heb jij geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen?
Lulkoek, en je weet het zelf dondersgoed.Delay schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:34:
Vergeleken met de concurrentie heeft bunq goddelijke support.
Not sure if trolling...Delay schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:35:
[...]
Account > Support en dan chatten. Ik heb de SOS optie nog nooit nodig gehad.
Dat je via de chatoptie moet beginnen kan iedereen bedenken. Noem liever voorbeelden van situaties waarin het voor jou wel werkte zodat mensen kunnen inschatten wat ze blijkbaar verkeerd doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 21-12-2025 10:44 ]
Dat zit wel Schnorr.
Wat ontzettend klote, jouw situatie was precies waar ik ook bang voor was.Bolk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:44:
Ik ben bunq gebruiker van het eerste uur. Ik ben bezig met de aankoop van een huis waarbij ik een aantal grote transacties moet doen. Bij de eerste poging: account in safe mode. Ik gelijk verhaal halen bij support, natuurlijk een AI bot. SOS support, natuurlijk weer een AI bot. Een dag later doe ik de 2e transactie. Wéér safe mode. Nu tikt de tijd echt en ben ik ondertussen echt pissed. Ik plaats een bericht op X, waar natuurlijk weer een AI van bunq op reageert.
Toen werd het interessant.
***members only***
[...]
Dit gaat de strategie worden, want het vertrouwen is hier ook weg. Doodzonde.
Ik had vorig jaar “gelukkig” eerst problemen met het overboeken van behoorlijk wat geld voor een auto ruim voordat ik het geld voor de aankoop van ons huis nodig had. Daarna ook dat zsm overgeboekt om jouw situatie met het huis aankopen te voorkomen
Iemand bekend met de kosten van geldopname bij een Geldmaat (die gele units)? Zojuist wilde ik een vrij klein bedrag (€200) opnemen, en stond erbij dat dit €4 aan kosten met zich meebrengen. Ik heb Bunq pro, en daar zou iets van 6 opnames gratis moeten zijn en daarna €0,99 per keer. Ik verwacht dit soort kosten wel in het buitenland, maar bij een gewone geldmaat? En gebruikte ook geen creditcard, gewoon de normale oude debitcard.
Wellicht dit? AlexFL in "Discussie over & Ervaringen met bunq".mwa schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:07:
Iemand bekend met de kosten van geldopname bij een Geldmaat (die gele units)? Zojuist wilde ik een vrij klein bedrag (€200) opnemen, en stond erbij dat dit €4 aan kosten met zich meebrengen. Ik heb Bunq pro, en daar zou iets van 6 opnames gratis moeten zijn en daarna €0,99 per keer. Ik verwacht dit soort kosten wel in het buitenland, maar bij een gewone geldmaat? En gebruikte ook geen creditcard, gewoon de normale oude debitcard.
Het lijkt ook te spelen bij Openbank.mwa schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:07:
Voorzichtige voorbarige conclusie: het ligt aan Geldmaat.
[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 21-12-2025 12:16 ]
Ah dat zal het inderdaad zijn! Een jaartje of 7/8 geleden idd via de Italië truc Apple Pay werkende gekregen. 2 dingen die wel apart zijn: dit is de eerste keer dat ik die €4 zie, terwijl ik wel eens geld heb opgenomen (niet vaak, maar toch..) en in de afgelopen 8 jaar inmiddels wel een vervangende kaart heb ontvangen.
Magoed, mocht ik in de toekomst weer geld willen pinnen maar een andere kaart gebruiken.
(Full disclaimer, bij betalingen op een pinautomaat zie ik nogsteeds Italiaanse tekst op de pinautomaat. Geeft elke keer een beetje vakantie gevoel
Kwestie van tijd dat Finn geautomatiseerd een vegareep bij Amazon voor je kan bestellen. Moet je alleen Finn wel netjes binnen 1 week bedanken anders neemt Lauren het over.Bolk schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:19:
[...]
Waar je vroeger nog een chocoladereep kreeg thuisgestuurd met een persoonlijk briefje 'sorry voor het ongemak' is het nu een emoticon fest van AI bots.
[ Voor 48% gewijzigd door rr7r op 21-12-2025 13:03 ]
Stukje goddelijke support...rr7r schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:52:
[...]
Kwestie van tijd dat Finn geautomatiseerd een vegareep bij Amazon voor je kan bestellen. Moet je alleen Finn wel netjes binnen 1 week bedanken anders neemt Lauren het over.![]()
Lol @ de comments. De suggestie van iemand dat medewerkerster 'Lauren' een grapje maakte. bunq is altijd verantwoordelijk voor wat hun AI of medewerkerster uitpoept. Ik hoop dat instanties hiernaar kijken want dit gaat de verkeerde kant op met die LLMs.rr7r schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:52:
[...]
Kwestie van tijd dat Finn geautomatiseerd een vegareep bij Amazon voor je kan bestellen. Moet je alleen Finn wel netjes binnen 1 week bedanken anders neemt Lauren het over.![]()
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Inmiddels is dit ook de 2e generatie van die kaart maar blijkbaar blijft men die gewoon met een italiaanse identifier uitgeven, want ook bij mij worden de teksten op de pinapparaten altijd italiaans, ik gok dat ze dat niet op afstand kunnen wijzigen.Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:03:
[...]
@AlexFL Je weet dat je 1x per jaar een kaart gratis mag vervangen?
Plus dan natuurlijk nog elke kaart die verloopt.
Sinds korts is geldmaat begonnen met €4 in rekening brengen voor passen uit andere EU landen.
Ik dacht dat het iets genuanceerder in elkaar stak. Dat de EU-wetten zeggen dat een flappentap geld mag rekenen voor een opname, maar nooit meer dan in het eigen thuisland. Als je eerst 6 opnames hier in NL gratis zijn, dan zijn die ook gratis als je die in Spanje of Italië doet.AlexFL schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:56:
[...]
Sinds korts is geldmaat begonnen met €4 in rekening brengen voor passen uit andere EU landen.
Maar andersom ook: als het voor een Italiaan in eigen land 4 euro kost, dan kan het dat in het buitenland (i.c. NL) ook kosten.
Maar voor een Fransman hier dan weer niet als het in diens eigen land ook gratis is.
<John O`Mill>
Zou goed kunnen, in elk geval mijn Duitse pas en de "Italiaanse" Bunq pas wilden allebei €4 in rekening brengen.. toen heb ik maar gauw m'n nederlandse Bunq pas gebruikt uit m'n wallet.Hippe Lip schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:04:
[...]
Ik dacht dat het iets genuanceerder in elkaar stak. Dat de EU-wetten zeggen dat een flappentap geld mag rekenen voor een opname, maar nooit meer dan in het eigen thuisland. Als je eerst 6 opnames hier in NL gratis zijn, dan zijn die ook gratis als je die in Spanje of Italië doet.
Maar andersom ook: als het voor een Italiaan in eigen land 4 euro kost, dan kan het dat in het buitenland (i.c. NL) ook kosten.
Maar voor een Fransman hier dan weer niet als het in diens eigen land ook gratis is.
Dat is ook zo’n mooie functie van bunq: je kunt met elk bunqpasje betalen en dan meteen in de app die uitgave naar de juiste rekening verschuiven. Op die manier heb je eigenlijk maar één pasje nodig (al kost het dan wel wat extra werk telkens).AlexFL schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:18:
[...]
.. toen heb ik maar gauw m'n nederlandse Bunq pas gebruikt uit m'n wallet.
<John O`Mill>
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Zoals in het artikel al staat, wat een heksenjacht in plaats van de kern van het probleem aan te pakken…
Bronbescherming Een poging van online bank Bunq om via een voorlopig getuigenverhoor te achterhalen of twee oud-medewerkers met NRC hadden gesproken, sneuvelt in de rechtbank.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Weet iemand wie deze expert is, of wanneer deze zaak voor gaat komen?Eerder dit jaar werd een ander voorlopig getuigenverhoor wel toegestaan door de rechter. Een cyberexpert – geen medewerker van Bunq – die met zijn naam werd opgevoerd in hetzelfde artikel over rekeninggluren, oordeelde dat Bunq „een groot beveiligingsrisico” liep door al zijn werknemers toegang te geven tot klantdata. Hij moet daar binnenkort in de rechtbank vragen over beantwoorden.
Die naam moet staan in het bedoelde artikel over rekeninggluren.Jerie schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:39:
[...]
Weet iemand wie deze expert is, of wanneer deze zaak voor gaat komen?
<John O`Mill>
Klopt, ene Jeremy Loman. Ik ken hem niet, hij is oprichter van dit mooie initiatief: https://cyberburger.nl treurig dat hij het moet ontgelden.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:26:
[...]
Die naam moet staan in het bedoelde artikel over rekeninggluren.
Ach, aan de andere kant: dan kan ie wel z'n eerlijke mening geven en wordt dat zwart op wit vastgelegd. Of dat goede of slechte PR oplevert voor bunq is even de vraag. Maar misschien trekken ze die keutel nog in.Jerie schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:40:
[...]
Klopt, ene Jeremy Loman. Ik ken hem niet, hij is oprichter van dit mooie initiatief: https://cyberburger.nl treurig dat hij het moet ontgelden.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Okee, het is al laat... So forgive me if i'm wrong. Maar ben ik nou gek of is die netto-vermogenfunctie creatief aan het boekhouden? Het viel me op dat hij het saldo van alle gezamenlijke rekeningen (betaal/spaar) optelt bij mijn "netto vermogen" als zijnde 100% mijn eigendom. Bij m'n vrouw doet ie hetzelfde. Dat kan niet kloppen, volgens bunq's eigen voorwaarden is het (bij 2 partners) precies een 50/50 split; en dat klinkt ook redelijk logisch. Deze widget lijkt het echter anders te berekenen, waardoor hij meer vermogen toont dan je werkelijk hebt. Als je de cijfers bij elkaar optelt, dan komt de rekensom ook helemaal niet uit.
Rekenvoorbeeld:
Beide partners hebben een prive-betaalrekening met €5000 erop
Beide partners hebben een prive-spaarrekening met €5000 erop
CJ-betaalrekening: €10.000
CJ-spaarrekeningen: €30.000.
Totaalsaldo van de partners bij elkaar: (€5000 * 4) + €10.000 + €30.000 = €60.000
Nu ga je kijken in de app wat je volgens je netto-vermogen in bezit hebt:
Netto-vermogenwidget persoon 1 geeft aan: (€5000 * 2) + €10.000 + €30.000 = €50.000
Netto-vermogenwidget persoon 2 geeft aan: (€5000 * 2) + €10.000 + €30.000 = €50.000
Totaal: €100.000
Gefeliciteerd, er is op magische wijze €40K uit de lucht komen vallen in je gezamenlijke vermogen?
Rekenvoorbeeld:
Beide partners hebben een prive-betaalrekening met €5000 erop
Beide partners hebben een prive-spaarrekening met €5000 erop
CJ-betaalrekening: €10.000
CJ-spaarrekeningen: €30.000.
Totaalsaldo van de partners bij elkaar: (€5000 * 4) + €10.000 + €30.000 = €60.000
Nu ga je kijken in de app wat je volgens je netto-vermogen in bezit hebt:
Netto-vermogenwidget persoon 1 geeft aan: (€5000 * 2) + €10.000 + €30.000 = €50.000
Netto-vermogenwidget persoon 2 geeft aan: (€5000 * 2) + €10.000 + €30.000 = €50.000
Totaal: €100.000
Gefeliciteerd, er is op magische wijze €40K uit de lucht komen vallen in je gezamenlijke vermogen?
[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 24-12-2025 00:37 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"