• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:29
hrt schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Het woordje “kunt” zegt mij al meer dan genoeg.
Ja precies, het is gewoon een woordspelletje.

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-07 18:52
Ik zit erover te denken om een rekening te openen bij Bunq, alleen om te kunnen sparen. Ik begrijp dat ik 3,01% krijg en dat ik er dan voor moet zorgen dat het eind december weer eraf is, en op 2 januari kan ik het er weer op zetten, om zodoende de hoge(re) rente te krijgen. Ik lees echter veel over blokkeren rekening ivm herkomst geld etc. Krijg je bij de aanmelding al de vraag waar het geld vandaan komt dat je op de Bunq rekening gaat zetten? Ik kan geld aantonen ivm erfenis. Is dat voldoende? Ik wil namelijk niet dat zij bepalen wat ik moet laten zien, bv hele belastingaangifte of jaaroverzicht loonstrook.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Justie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:43:
Ik zit erover te denken om een rekening te openen bij Bunq, alleen om te kunnen sparen. Ik begrijp dat ik 3,01% krijg en dat ik er dan voor moet zorgen dat het eind december weer eraf is, en op 2 januari kan ik het er weer op zetten, om zodoende de hoge(re) rente te krijgen.
Dit klopt niet. Als je vanaf nu t/m december bij Bunq spaart en je het er eind december afhaalt, dan kan je vanaf 1 juli pas weer sparen tegen volle rente. Je hebt altijd een half jaar lage rente en een half jaar volle rente.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:30
Justie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:43:
Ik zit erover te denken om een rekening te openen bij Bunq, alleen om te kunnen sparen. Ik begrijp dat ik 3,01% krijg en dat ik er dan voor moet zorgen dat het eind december weer eraf is, en op 2 januari kan ik het er weer op zetten, om zodoende de hoge(re) rente te krijgen. Ik lees echter veel over blokkeren rekening ivm herkomst geld etc. Krijg je bij de aanmelding al de vraag waar het geld vandaan komt dat je op de Bunq rekening gaat zetten? Ik kan geld aantonen ivm erfenis. Is dat voldoende? Ik wil namelijk niet dat zij bepalen wat ik moet laten zien, bv hele belastingaangifte of jaaroverzicht loonstrook.
Neen, na "6 maanden" sparen moet je "6 maanden" niet sparen.Als je nu begint, leeghalen voor eind december, wachten tot begin juli 2027 en dan weer storten. Ik heb geen ervaring met vragen van bunq.

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:29
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze niet gewoon continue 2,5% geven. Ik denk dat dan veel meer mensen hun geld laten staan i.p.v. het geschuif nu ieder half jaar.

• W1ck1e
ratzz schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:54:
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze niet gewoon continue 2,5% geven. Ik denk dat dan veel meer mensen hun geld laten staan i.p.v. het geschuif nu ieder half jaar.
Ik denk dat maar een fractie de moeite neemt om geld heen en weer te verplaatsen. Daar zal bunq best cijfers van hebben. En dan beseffen ze dat het is wat ze willen.

• Justie
Ok. Dank. Dat wordt dus na half jaar verplaatsen, half jaartje wachten en weer vullen....het is niet anders. Ik weiger echter om loonstrookje of belastingaangifte aan ze te geven. Ik heb namelijk erfenis en dat zou voldoende moeten zijn.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Ik denk dat maar een fractie de moeite neemt om geld heen en weer te verplaatsen. Daar zal bunq best cijfers van hebben. En dan beseffen ze dat het is wat ze willen.
Dit, we zitten hier natuurlijk in een Tweakers spaarrekeningen bubbel. Mijn vriendin had bijvoorbeeld geen zin om nóg weer een nieuwe spaarrekening aan te vragen. Al heb ik haar nu wel overtuigd om van de Santander bonusrente gebruik te maken het komende half jaar :)

Blijf het wel jammer vinden dat Bunq deze weg heeft gekozen. Heb inderdaad liever gewoon een stabiele rente zonder moeilijke voorwaarden en andere fratsen. Dan zou ik ook m'n spaargeld laten staan.

• W1ck1e
stin00 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Dit, we zitten hier natuurlijk in een Tweakers spaarrekeningen bubbel. Mijn vriendin had bijvoorbeeld geen zin om nóg weer een nieuwe spaarrekening aan te vragen. Al heb ik haar nu wel overtuigd om van de Santander bonusrente gebruik te maken het komende half jaar :)

Blijf het wel jammer vinden dat Bunq deze weg heeft gekozen. Heb inderdaad liever gewoon een stabiele rente zonder moeilijke voorwaarden en andere fratsen. Dan zou ik ook m'n spaargeld laten staan.
Besef maar dat de spaarders buiten deze bubbel ons voordeel mogelijk maken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Justie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:02:
Ok. Dank. Dat wordt dus na half jaar verplaatsen, half jaartje wachten en weer vullen....het is niet anders. Ik weiger echter om loonstrookje of belastingaangifte aan ze te geven. Ik heb namelijk erfenis en dat zou voldoende moeten zijn.
Als je zo graag een paar procentpuntjes extra rente wil zul je wel moeten als er naar de herkomst gevraagd wordt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• W1ck1e
YakuzA schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Als je zo graag een paar procentpuntjes extra rente wil zul je wel moeten als er naar de herkomst gevraagd wordt.
Of "een paar procentpuntjes extra rente" voldoende reden is om die vragen te beantwoorden ligt ook aan het saldo. Daarnaast bij de spaarbanken heb ik niet specifieker hoeven zijn dan "erfenis, spaargeld, salaris". Bij de ING moest ik wat meer ophoesten. Daar heb ik mijn tegenrekening van een aantal banken dus die zien weleens geld langskomen.

• Justie
Het gaat mij erom dat banken niet meer "herkomst" moeten vragen dan noodzakelijk is. Als bv een erfenis het bedrag al dekt dat ze dan niet moeten "eisen" dat je dan ook nog je loonstrook etc moet laten zien. Elke bank is daar anders is, en ik vroeg het mij dus af hoe het bij Bunq zit.

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:42
Omdat ze al een paar keer op de vingers zijn getikt wegens gebrekkige "know your customer" controle zullen ze wel strenger zijn tegenwoordig.

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 10:10
Justie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:15:
en ik vroeg het mij dus af hoe het bij Bunq zit.
Mijn vrouw en ik hebben sinds 2023 spaarrekeningen bij bunq. Het gaat om grote bedragen over en weer. Nooit vragen over gehad. En zo ja, dan zou erfenis voldoende moeten zijn. Een notariële verklaring van erfrecht is een eerste. Maar was er ook wat substantieels te erven? Heb jezelf of een familielid de boedelbeschrijving gemaakt? Of een notaris? In ieder geval moet je wat kunnen produceren dat bij de vragende partij (de bank dus) een voldoende solide indruk maakt. Ik denk dat dit voor alle (spaar)banken geldt en niet specifiek voor bunq.

• W1ck1e
OttiglioM schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 00:21:
[...]

Mijn vrouw en ik hebben sinds 2023 spaarrekeningen bij bunq. Het gaat om grote bedragen over en weer. Nooit vragen over gehad. En zo ja, dan zou erfenis voldoende moeten zijn. Een notariële verklaring van erfrecht is een eerste. Maar was er ook wat substantieels te erven? Heb jezelf of een familielid de boedelbeschrijving gemaakt? Of een notaris? In ieder geval moet je wat kunnen produceren dat bij de vragende partij (de bank dus) een voldoende solide indruk maakt. Ik denk dat dit voor alle (spaar)banken geldt en niet specifiek voor bunq.
@Justie
Ik heb bij andere banken niets hoeven te bewijzen, benoemen (spaargeld, salaris, erfenis, beleggingen, schenking) was voldoende. Ik neem aan dat het bij bunq niet anders is.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 28-07-2026 07:18 ]

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-08 10:10
W1ck1e schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 06:51:
[...]

@Justie
Ik heb bij andere banken niets hoeven te bewijzen, benoemen (spaargeld, salaris, erfenis, beleggingen, schenking) was voldoende.
Je zal wel betrouwbare blauwe ogen hebben :) Zowel openbank als CB vroegen om meer bewijs dan alleen benoeming. En een drietal Italiaanse banken. Maar dat is voor NL ingezetenen niet van toepassing. Mijn advies aan @Justie is om het niet nodeloos ingewikkeld te maken en alleen die bron benoemen die het eenvoudigste te bewijzen is. Zoals een notaris afrekening bij verkoop onroerend goed.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:52
Ik heb bij heel veel banken de verkoopovereenkomst van mijn bedrijf moeten overleggen. bunq heeft mij nooit iets gevraagd. Wel is mij een zakelijke rekening geweigerd.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Huh, valt me net iets op: alle transacties die betaald zijn via een betaalverzoek zijn niet terug te vinden via de zoekfunctie. Niet op de naam/beschrijving van het betaalverzoek zelf, maar ook niet op de namen van de mensen die betaald hebben. De individuele transacties zijn ook niet zichtbaar, want die staan in het betaalverzoek ipv als transacties op de rekening. :/ Om het nog erger te maken verspringt het betaalverzoek qua datum ook nog eens naar de datum van de laatste activiteit, en dat kan dus ook de dag zijn waarop het betaalverzoek afgesloten is (kan weken later zijn). En om het nóg erger te maken: als je een blanco zoekopdracht doet om in een bepaalde datumrange álle betalingen te vinden: dan komen de betaalverzoeken en/of bijbehorende transacties ook niet tevoorschijn. Je moet handmatig naar de datum van laatste activiteit scrollen (als je die weet :X) op de rekening waar het betaalverzoek is aangemaakt (wat bij bunq extreem lang kan duren omdat hij maar een paar transacties per keer laat zien als je naar beneden aan het scrollen bent en je steeds moet wachten op meer transacties, soms is een export maken dan sneller :+)

Heeft dat altijd zo gewerkt? Ik vind het heel raar dat je de individuele transacties dus niet kan zien noch naar zoeken, maar ook niet kan zoeken op naam of datum van het verzoek en dus handmatig het betaalverzoek moet opzoeken in de lijst van alle transacties in een behoorlijke datumrange.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:38:
Huh, valt me net iets op: alle transacties die betaald zijn via een betaalverzoek zijn niet terug te vinden via de zoekfunctie. Niet op de naam/beschrijving van het betaalverzoek zelf, maar ook niet op de namen van de mensen die betaald hebben. De individuele transacties zijn ook niet zichtbaar, want die staan in het betaalverzoek ipv als transacties op de rekening. :/ Om het nog erger te maken verspringt het betaalverzoek qua datum ook nog eens naar de datum van de laatste activiteit, en dat kan dus ook de dag zijn waarop het betaalverzoek afgesloten is (kan weken later zijn). En om het nóg erger te maken: als je een blanco zoekopdracht doet om in een bepaalde datumrange álle betalingen te vinden: dan komen de betaalverzoeken en/of bijbehorende transacties ook niet tevoorschijn. Je moet handmatig naar de datum van laatste activiteit scrollen (als je die weet :X) op de rekening waar het betaalverzoek is aangemaakt (wat bij bunq extreem lang kan duren omdat hij maar een paar transacties per keer laat zien als je naar beneden aan het scrollen bent en je steeds moet wachten op meer transacties, soms is een export maken dan sneller :+)

Heeft dat altijd zo gewerkt? Ik vind het heel raar dat je de individuele transacties dus niet kan zien noch naar zoeken, maar ook niet kan zoeken op naam of datum van het verzoek en dus handmatig het betaalverzoek moet opzoeken in de lijst van alle transacties in een behoorlijke datumrange.
Lijkt me een fout in de frontend. (Hopen we maar :X.) Je zou kunnen verifiëren door te exporteren naar CSV, middels de dev API.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03

d0s

sssst

WhatsappHack schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:38:

Stoorde mij ook al vaker inderdaad. Gemeld maar is nooit iets mee gedaan.

• WhatsappHack
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Lijkt me een fout in de frontend. (Hopen we maar :X.) Je zou kunnen verifiëren door te exporteren naar CSV, middels de dev API.
Ja de exportfunctie had ik al getest (kan in de app trouwens via "Exporteer overzicht :) Iets makkelijker dan de API haha), daar verschijnen netjes de individuele transacties in; en ook nog eens op datum van uitvoering - dus klopt allemaal. :P Enkel in de UI van de app is het onmogelijk om ze terug te vinden. Als het een betaalverzoekje van een week geleden was dan is het nog wel te doen om er heen te scrollen, maar bijvoorbeeld iets van een jaar terug: daar kan je onmogelijk heen scrollen met de bunq app, dan ben je uren bezig met die irritante vertraging. En filteren op datum kan dus niet, want dan worden de betaalverzoeken en bijbehorende transacties weggefilterd :+ De enige optie is dan dus inderdaad om een export te maken van de datumrange waarbinnen je de betalingen denkt te hebben ontvangen. :/

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• WhatsappHack
  • Niet online
d0s schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Stoorde mij ook al vaker inderdaad. Gemeld maar is nooit iets mee gedaan.
Ah, balen dat ze er niets mee gedaan hebben. ;( Het is ook heel raar, want je hebt zelfs een filteroptie "Betaalverzoeken". Maar die aanvinken maakt ook geen enkel verschil, resultaat blijft null.

Eigenlijk heb ik het liefst dat de individuele transacties van een betaalverzoek gewoon netjes in de transactielijst staan, op hun originele datum & tijd van ontvangst!, en niet verstopt zitten onder een betaalverzoek (dat op een compleet willekeurige datum ergens kan staan). Dus net als op het bankafschrift/de export eigenlijk. Dat ze daarnaast in de UI het betaalverzoek zelf óók tonen mét daarbij meteen dat overzicht van de bijbehorende geaggregeerde transacties: dat is natuurlijk fijn, handig en mooi meegenomen. :) (Zeker op het moment dat nog niet iedereen betaald heeft.) Maar de individuele transacties wegfilteren is incosistent en boekhoudkundig incorrect. (Dat het wel correct op het bankafschrift staat doet daar niets aan af, je moet ook zónder export gewoon kunnen zien wat er in/uit gaat.)

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"