• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik heb bunq support gevraagd (en het expliciet gevraagd naar een medewerker te laten gaan) en kreeg het volgende antwoord:
understand you want to know what the differences are between regular SMS and the SMS you receive for authorising Click to Pay. I am here to clarify this for you.

In Click to Pay, SMS authentication is part of a multi-layered security model. The SMS itself is not encrypted beyond standard carrier-level protection, but the authentication data — such as the one-time verification code — is generated and validated over an encrypted channel (TLS) between the issuer, the payment network, and the Click to Pay service.

This means that even if an SMS were intercepted, it couldn’t be reused or linked to any sensitive information. The verification codes are randomized, time-bound, and bound to a single transaction session.

In short, the ‘secure’ aspect doesn’t come from the SMS transport layer itself, but from the encryption, tokenization, and one-time validation protocols that surround the Click to Pay authentication process.
Is gewoon SMS dus

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Inderdaad, ik kreeg een vergelijkbaar antwoord dat het een gewone sms is, en dat de manier waarop de eenmalige tijdelijke code gemaakt en gecontroleerd wordt, dat dat het geheel “secure” maakt.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:13
Is er inmiddels al een mogelijk om de bovenste blok te verwijderen waarin staat hoeveel ik al wel niet heb uitgegeven. Wil dat echt gewoon weg hebben.

Liefst alleen bank rekeningen en dan recente transacties

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21
Pukson schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:02:
Is er inmiddels al een mogelijk om de bovenste blok te verwijderen waarin staat hoeveel ik al wel niet heb uitgegeven. Wil dat echt gewoon weg hebben.
Helaas...

Ik heb nooit een bank gevonden die doet wat de klant wil. Het is altijd een evenwicht tussen belangen.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:45
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ging dit automatisch of moest je de incasso goedkeuren in de app? Ik heb ook wel eens gehad dat de voorgestelde rekening een andere is dan eerder (of dan waarop de incasso wordt ingediend).

Het is denk ik een feature, dat je een incasso van een andere rekening kunt laten afboeken. Zo kan ik mijn hoofdrekening gebruiken voor de incasso toestemming en als de incasso binnenkomt toch de rekening van mijn internet verbinding van mijn "vast lasten" rekening laten afboeken zonder een iban-wijziging door te geven.

En het is denk ik een bug als de app een rekening van een andere account (bijvb zakelijk vs prive) voorstelt. Ik heb dat volgens mij nog niet eerder gezien bij mij

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:14
Hallo mede Bunqers,

Ik zit sinds 2 weken bij de Bunq bank, de app is super fijn + al de functionaliteiten! Tot zo ver dikke prima!

Maar loop wel tegen problemen aan,

Nu heb ik via tweakers wat verkocht en stuur de beste mede tweaker een betaalverzoek via de bunq app, link werkt niet, afijn kan gebeuren denk ik en het word “handmatig” overgemaakt naar mijn bunq iban. In de app is te zien dat het bedrag onderweg zou moeten zijn maar dat het vanwege veiligheid nog gecheckt moet worden (ook via de mail op de hoogte gebracht) tot dusver prima, verwachte moment van het geld op mijn rekening overmorgen maar kan ook eerder vertelde de support mij(dit was gisteren) .

Ik kijk vanmiddag op mijn rekening, zie ik dat de betaling geannuleerd is en de het bedrag terug gaat naar de gene die het heeft overgemaakt, zonder een duidelijke reden te vermelden, support kon mij ook niet gelijk vertellen waarom het geannuleerd is. Afijn 2 uur later had hij gelukkig zijn geld terug op zijn rekening.

Dus we besluiten de tikkie app te gebruiken, mijn ervaring met de rabobank (en andere banken) is dat het dan instant op mijn rekening staat. Staat de tikkie weer op “hold” en weer een mail voor u veiligheid checken we de overschrijving….

Is dit de standaard procedure bij Bunq? Want dan ben ik er denk ik (helaas) snel klaar mee.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Inhumanous schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:36:
Hallo mede Bunqers,

Ik zit sinds 2 weken bij de Bunq bank, de app is super fijn + al de functionaliteiten! Tot zo ver dikke prima!

Nu heb ik via tweakers wat verkocht en stuur de beste mede tweaker een betaalverzoek via de bunq app, link werkt niet, afijn kan gebeuren denk ik en het word “handmatig” overgemaakt naar mijn bunq iban. In de app is te zien dat het bedrag onderweg zou moeten zijn maar dat het vanwege veiligheid nog gecheckt moet worden (ook via de mail op de hoogte gebracht) tot dusver prima, verwachte moment van het geld op mijn rekening overmorgen maar kan ook eerder vertelde de support mij(dit was gisteren) .

Ik kijk vanmiddag op mijn rekening, zie ik dat de betaling geannuleerd is en de het bedrag terug gaat naar de gene die het heeft overgemaakt, zonder een duidelijke reden te vermelden, support kon mij ook niet gelijk vertellen waarom het geannuleerd is. Afijn 2 uur later had hij gelukkig zijn geld terug op zijn rekening.

Dus we besluiten de tikkie app te gebruiken, mijn ervaring met de rabobank (en andere banken) is dat het dan instant op mijn rekening staat. Staat de tikkie weer op “hold” en weer een mail voor u veiligheid checken we de overschrijving….

Is dit de standaard procedure bij Bunq? Want dan ben ik er denk ik (helaas) snel klaar mee.
Dat heeft denk ik te maken met het feit dat je rekening nog vrij nieuw is. Ik meen me iets te herinneren dat je de eerste weken ook niet meteen aan alle eisen (BSN bijvoorbeeld) hoeft te voldoen en dat ze in die tijd nog wat dingen controleren.

Heb je nog een rekening bij een andere bank? Schrijf eens een paar keer een euro vanaf die bank (met dezelfde tenaamstelling dus) over naar je nieuwe rekening bij bunq. En weer terug.

P.S. De bank heet overigens bunq en niet Bunq. De naam bunq is een ambigram, het kan ondersteboven gelezen worden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:59
Inhumanous schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:36:
Hallo mede Bunqers,

Ik.vind t knap dat er uberhaupt nog nieuwe klanten te vinden zijn voor het bank-experiment dat Bunq/bunq heet. Er zijn zo veel klachten en rare situaties dat je wel echt een liefhebber moet zijn om t te proberen. Ik vind je een moedig persoon.

Maar ontopic: ja betalingen ketsen soms af, bij Bunq kun je meestal
code:
1
vergeten dat er een reactie van de chatAI komt dus als t belangrijk is ff je rabo gebruiken. >:)

• robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:01
Moet toch ook een keer gezegd worden denk ik... En nee, ik werk niet bij bunq en wordt ook niet door ze gesponsord.
Gebruik bunq nu sinds 2015 en sinds 2018 (ish) doe ik (en mijn vrouw) alle bankzaken via bunq. De keren dat ik support nodig heb gehad, zijn op één hand te tellen. In de begin jaren werden problemen supersnel opgelost. De laatste jaren duurt het wat langer maar altijd redelijk vlot opgelost.
Ben ik altijd blij met de keuzes die ze maken met het aanpassen van de UI bij V2/V3/V4? Hell no! En die bomen nemen ik ook maar op de koop toe. Merendeel van de features ben ik blij mee.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Fr33z schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:21:
Ik.vind t knap dat er uberhaupt nog nieuwe klanten te vinden zijn voor het bank-experiment dat Bunq/bunq heet. Er zijn zo veel klachten en rare situaties dat je wel echt een liefhebber moet zijn om t te proberen. Ik vind je een moedig persoon.
Draai eens een weekje mee op een advocatenkantoor en je snapt niet meer waarom je tot nu toe zo’n (relatief) vredig leventje kon leiden. Het lijkt wel of de wereld uitsluitend bestaat uit dieven en mensen die elkaar de hersens inslaan.

Anders gezegd: je ziet hier op GoT een concentratie van de klachten. Het is geen representatieve dwarsdoorsnede van alle bunq-gebruikers.

<John O`Mill>

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:22
robv73 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:59:
Moet toch ook een keer gezegd worden denk ik... En nee, ik werk niet bij bunq en wordt ook niet door ze gesponsord.
Gebruik bunq nu sinds 2015 en sinds 2018 (ish) doe ik (en mijn vrouw) alle bankzaken via bunq. De keren dat ik support nodig heb gehad, zijn op één hand te tellen. In de begin jaren werden problemen supersnel opgelost. De laatste jaren duurt het wat langer maar altijd redelijk vlot opgelost.
Ben ik altijd blij met de keuzes die ze maken met het aanpassen van de UI bij V2/V3/V4? Hell no! En die bomen nemen ik ook maar op de koop toe. Merendeel van de features ben ik blij mee.
Yes, zelfde verhaal voor mij (maar andere jaartallen :D)

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:28:
[...]

Draai eens een weekje mee op een advocatenkantoor en je snapt niet meer waarom je tot nu toe zo’n (relatief) vredig leventje kon leiden. Het lijkt wel of de wereld uitsluitend bestaat uit dieven en mensen die elkaar de hersens inslaan.

Anders gezegd: je ziet hier op GoT een concentratie van de klachten. Het is geen representatieve dwarsdoorsnede van alle bunq-gebruikers.
Van de eeuwige whataboutisms in dit topic blijf ik dit wel echt de slechtste vinden. :p

Maar goed, klachten of niet, en de lachwekkend slechte klantenservice daargelaten: het schrikbewind en de angstcultuur die Ali op zijn medewerkers toepast en de walgelijke censuur zijn voor mij alleen al reden genoeg om nooit meer terug te komen bij deze club.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:06

Louw Post

Cerenas

Ik zit sinds 2019 bij bunq en ook altijd wel tevreden geweest over het bankieren. De lage fees op vreemde valuta met de creditcard zijn ook een fijne extra. De V2 app was echt peak voor puur bankieren, sindsdien is er zoveel onzin en rare UI keuzes ingeslopen dat het de app onnodig lastiger maakt in gebruik.

Voor puur bankieren en sparen vind ik het zeker geen slechte bank, ze hebben best wel wat handige features (zoals het automatisch verdelen van inkomende transacties). Er is ook bijna geen down-time, terwijl de andere Nederlandse banken regelmatig in het nieuws zijn met storingen. Zolang je geen support nodig hebt is het dikke prima en ik moet zeggen dat ik dat ook bijna niet nodig gehad heb in de afgelopen 6 jaar.

Maarrr.. ik zou over het algemeen wel 2x nadenken voordat je één van de features gaat gebruiken die door een derde partij aangeboden worden (zoals crypto en investeren), doe dat lekker bij een first party. Scheelt je een hoop gedoe als je support nodig hebt.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:21
Somebody had to say it!

Ook mijn ervaring. Ik bankier sinds 2017 bij bunq. Het is een heerlijke app die zich snel verder ontwikkelt. Met support heb ik goede ervaring. Het is makkelijk om rekeningen te openen en te sluiten, kaarten aan te vragen en op te zeggen en betaal links te delen. Het beste is dat je voor automatische afschrijvingen toestemming moet geven, zodat je controle hebt over je geld. Dat doet geen andere bank bunq na.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:01
Delay schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:21:
[...]
Het beste is dat je voor automatische afschrijvingen toestemming moet geven, zodat je controle hebt over je geld. Dat doet geen andere bank bunq na.
Sorry hoor, maar wat een kletsverhaal…..je moet gewoon betalen en geeft zelf eerst een machtiging af. Daar begint het mee. En dan heb je blijkbaar niet genoeg geld en ga je afschrijvingen selectief tegenhouden?

Mensen die hun financiën een beetje op orde hebben storneren een machtiging wellicht enkele keren in hun hele leven. Totaal zinloze functie dus omdat in het product ingebakken zit dat je met één druk op de knop nog een flinke tijd kan storneren en je dan bijna gelijk je geld terug hebt zonder gedoe.

En goede support…… 8)7

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:48
TweakGP schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:06:
[...]

Sorry hoor, maar wat een kletsverhaal…..je moet gewoon betalen en geeft zelf eerst een machtiging af. Daar begint het mee. En dan heb je blijkbaar niet genoeg geld en ga je afschrijvingen selectief tegenhouden?

Mensen die hun financiën een beetje op orde hebben storneren een machtiging wellicht enkele keren in hun hele leven. Totaal zinloze functie dus omdat in het product ingebakken zit dat je met één druk op de knop nog een flinke tijd kan storneren en je dan bijna gelijk je geld terug hebt zonder gedoe.

En goede support…… 8)7
Ik vind dit juist wel een fijne functie, al is het maar voor het (denken te ;) ) hebben van controle van wat er van je bankrekening wordt afgeschreven.

En je kunt per afschrijving ook instellen dat ze automatisch worden geaccepteerd, eventueel met een maximum per keer/maand.

• Hippe Lip

Hippe Lip

TweakGP schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:06:
[...]

als ik je reactie lees dan zou ik bijna denken dat je er geen ervaring mee hebt bij bunq. Je hebt daar (bij bunq dus) veel meer controle over je machtigingen dan ik bij welke andere bank ook ooit gezien heb. Je kunt namelijk het maximumbedrag per keer en/of per maand opgeven. Als er dan opeens een incasso voor een hoger bedrag binnenkomt krijg je acuut een alert en wordt de incasso niet zomaar goedgekeurd. Welke ander bank doet je dat na?
Ik heb daar al veel plezier van gehad in het verleden.

Storneren hoeft dan niet en je hoeft het ook niet actief in de gaten te houden. Bij een andere bank kunnen ze opeens een onverwacht hoog bedrag incasseren, maar als jij niet actief al je mutaties blijft monitoren, dan merk je niet dat er iemand over de schreef gaat. Bij bunq dus wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 07-11-2025 18:01 ]

<John O`Mill>

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Hippe Lip Jawel, maar @Delay mag altijd graag een beetje overdrijven. Ook bij andere banken kun je gewoon goedkeuren en blokkeren (en uiteraard storneren). De functie is bij Bunq wel een stuk gelikter met wat meer mogelijkheden. Maar onmogelijk is het bij andere banken zeker niet.

De functie kan zeker handig zijn, maar het ontdoet je uiteraard niet zomaar van je betalingsverplichting als een bedrijf meent recht te hebben op een bepaald bedrag.

• Hippe Lip

Hippe Lip

TexMex schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:43:
[…]De functie kan zeker handig zijn, maar het ontdoet je uiteraard niet van je betalingsverplichting als een bedrijf meent recht te hebben op een bepaald bedrag.
@TexMex Tuurlijk, als je een verplichting aangaat zul je daarvoor moeten betalen, dat is zeker.

Maar ik heb het meer dan eens gehad dat er opeens een stuk meer geïncasseerd werd en dan klim ik eerst in de pen om te vragen hoe dat zit (om vervolgens te horen dat het niet goed zit).

Of dat er per ongeluk een dubbele afschrijving plaatsvindt omdat ze nieuwe software in gebruik namen en de afstemming ‘niet vlekkeloos’ verliep.
Blij met die functie van bunq dus.

<John O`Mill>

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:36
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:48:
[...]

@TexMex Tuurlijk, als je een verplichting aangaat zul je daarvoor moeten betalen, dat is zeker.

Maar ik heb het meer dan eens gehad dat er opeens een stuk meer geïncasseerd werd en dan klim ik eerst in de pen om te vragen hoe dat zit (om vervolgens te horen dat het niet goed zit).

Of dat er per ongeluk een dubbele afschrijving plaatsvindt omdat ze nieuwe software in gebruik namen en de afstemming ‘niet vlekkeloos’ verliep.
Blij met die functie van bunq dus.
Zo heel spannend is het niet; bij bijvoorbeeld ASN krijg je keurig een dag voor de incasso bericht en krijg je tot 11.00 uur de tijd om eventueel te weigeren. En bij de grootbanken kun je een dag van te voren de incasso uitvoering zien in de app.
Bijna altijd zijn het dezelfde bedragen (bij mij) dus waarom zou je dat binnen 5 dagen moeten goedkeuren. En je moet toch betalen!

[ Voor 6% gewijzigd door Datisraar op 07-11-2025 20:33 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Datisraar schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:30:
Zo heel spannend is het niet; bij bijvoorbeeld ASN krijg je keurig een dag voor de incasso bericht en krijg je tot 11.00 uur de tijd om eventueel te weigeren. En bij de grootbanken kun je een dag van te voren de incasso uitvoering zien in de app.
Maar dan moet je je app en alle mutaties dus steeds in de gaten blijven houden. Daar heb ik niet zoveel zin in.
Bij bunq krijg ik expliciet een melding op mijn iPhone als er een incassoverzoek binnenkomt dat niet automatisch afgehandeld kan worden.
Bijna altijd zijn het dezelfde bedragen (bij mij) dus waarom zou je dat binnen 5 dagen moeten goedkeuren. En je moet toch betalen!
Dat laatste beaamde ik al, tenzij er dingen niet goed gaan, zoals ik ook al beschreef.

Maar goed, dit verhaal kunnen we hier stoppen. Het gaat niet om gelijk hebben of krijgen, maar om een beschrijving van een faciliteit.
En iedereen beleeft die toch op zijn/haar eigen manier.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 07-11-2025 23:32 ]

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"