Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Gewoon opzeggen. Mijn ervaring leert dat deze angst komt door een gebrek aan basisvertrouwen, welke op haar beurt een combinatie van intuïtie en ratio is. En dat gevoel blijft altijd knagen. Vertrouwen komt te voet en gaat ter paard.thetakman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:30:
[...]
Dit is de hele reden dat ik al maanden nu Bunq heb en er maar niet echt mee durf door te zetten.
Zal in de meeste gevallen om een overtreding van de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme gaan, de Nederlandse uitwerking van know your customer. Bunq mag alleen klanten bedienen die persoonlijk gebruik maken van hun rekening. De rekening gebruiken voor het verplaatsen van geld (als tussenrekening) is niet toegestaan. De bunq uitleg staat hier. Veel mogen ze er ook niet over zeggen, de wet bevat ook een geheimhoudingsplicht.birdibird schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
Ik kan niet bedenken wat dan? Daar gebruik je een bankaccount toch voor: inkomen, betalingen, overschrijvingen? Ik ben dan wel benieuwd wanneer een bank wettelijk verplicht is een account de sluiten.
Dat kan toch niet? Is dat geen verlakkerij?
Ik kan toch helemaal geen gratis zakelijke rekening toevoegen?
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 14-12-2025 19:29 ]
<John O`Mill>
Ja, kennelijk wel. Verbaast mij ook een beetje.Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:41:
Ik heb een bunq Pro abonnement en ik zie op mijn profielpagina een knop staan met de tekst : “Voeg een gratis zakelijke rekening toe”.
Dat kan toch niet? Is dat geen verlakkerij?
Ik kan toch helemaal geen gratis zakelijke rekening toevoegen?
[Afbeelding]
Ik heb er niet op geklikt, maar als je nog steeds als persoon verplicht moet kiezen tussen een pro of persoonlijk account dan heb je er weinig aan als je het voor beiden wil gebruiken.GeEkIe schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:48:
Ik zie dat N26 ook een gratis bankrekening heeft, maar dan speciaal voor freelancers. Ik snap echter niet waarom er verschil moet zijn tussen een "freelancer" en een ander bedrijf.
Dat zit wel Schnorr.
Mag je elk pro account sowieso niet ook privé gebruiken?Stukfruit schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:57:
[...]
Ik heb er niet op geklikt, maar als je nog steeds als persoon verplicht moet kiezen tussen een pro of persoonlijk account dan heb je er weinig aan als je het voor beiden wil gebruiken.
Voor freelancer moet je een personal account hebben, dus lijkt me niet.GeEkIe schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:03:
[...]
Mag je elk pro account sowieso niet ook privé gebruiken?
Maar business kon in het verleden niet bestaan naast personal. Ik heb het een paar jaar terug eens geprobeerd. Vonden ze niet leuk.
Dat zit wel Schnorr.
@GeEkIe Ik zie nu dat bunq zijn productnamen niet eenduidig definieert.GeEkIe schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:43:
[...]
Ja, kennelijk wel. Verbaast mij ook een beetje.
Dus in aanvulling op wat ik schreef: ik heb een Personal Pro account, zo eentje voor 9,99 euro per maand. Ik zal het hierboven aanpassen.
De link die jij geeft is naar een business-account voor 13,99 euro per maand.
En als ik me niet vergis mag/kan je daarbij één zakelijke rekening aanhouden en de rest is dan privé.
Nu dat duidelijk is: het is en blijft vreemd dat ik met mijn Personal Pro account een knop krijg voor een gratis zakelijke rekening.
<John O`Mill>
Al 5 jaar verdedig je Bunq met algemene (loze) statements als bovenstaande.Delay schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:27:
[...]
Zal in de meeste gevallen om een overtreding van de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme gaan, de Nederlandse uitwerking van know your customer. Bunq mag alleen klanten bedienen die persoonlijk gebruik maken van hun rekening. De rekening gebruiken voor het verplaatsen van geld (als tussenrekening) is niet toegestaan. De bunq uitleg staat hier. Veel mogen ze er ook niet over zeggen, de wet bevat ook een geheimhoudingsplicht.
In de meeste gevallen zal het niet om een overtreding van de WWFT gaan, maar Bunq die zo goedkoop mogelijk invulling geeft aan de verplichtingen die uit die wet voortvloeien.
Ik denk dat het nog erger is en dat ze zo snel (en goedkoop) mogelijk op extreme manier reageren als er mogelijk iets speelt dat ergens raakt aan iets dat eventueel fout zou kunnen zitten.Rukapul schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:32:
[...]
Al 5 jaar verdedig je Bunq met loze statements als bovenstaande.
In de meeste gevallen zal het niet om een overtreding van de WWFT gaan, maar Bunq die zo goedkoop mogelijk invulling geeft aan de verplichtingen die uit die wet voortvloeien.
Daar lijkt het tenminste in mijn ogen op.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 14-12-2025 22:47 ]
<John O`Mill>
Vraagje: die potjes, hangen die onder een betaal rekening of onder een spaarrekening? Maw, zijn de potjes rentedragend?thetakman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:30:
[...]
Dit is de hele reden dat ik al maanden nu Bunq heb en er maar niet echt mee durf door te zetten.
Ik zou zoo graag hun functies willen hebben bij een bank die net zo betrouwbaar is als een ABN of iets en me loon erop laten storten.
Het automatisch verdelen van potjes en betalingen in deze potjes automatiseren heeft ons echt het overzicht gegeven wat we nodig hadden in het gezin met onze gezamelijke rekening. Maar holy shit waarom zijn ze zo onbetrouwbaar.
Waar baseer je op dat het niet een overtreding van de WWFT is? Welke bank vult de verplichting niet zo goedkoop mogelijk in?Rukapul schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:32:
Wees blij. Voor je het weet hallucineert Finn het als waarheid terwijl het misschien onzin is.W1ck1e schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:13:
@jorikc Ik stoor mij aan het woord "waarschijnlijk" in het 2de deel van het antwoord, dat moet Finn gewoon zeker weten.
Wat zijn dit voor vreemde en vooral zeeleeuwende uitstapjes in de discussie?Delay schreef op maandag 15 december 2025 @ 00:14:
[...]
Waar baseer je op dat het niet een overtreding van de WWFT is? Welke bank vult de verplichting niet zo goedkoop mogelijk in?
Je bent hier de aandacht van bunq aan het weghalen door te stellen dat andere banken iets wel of niet (of dus zo goedkoop mogelijk) doen, terwijl dat volgens de prijsverhogingen en verhalen over aantallen werknemers niet eens lijkt te kloppen. Waar het in het verleden wel te goedkoop werd afgehandeld wordt het nu aangepakt.
Volgens mij ging het hier over bunq die niet betrouwbaar is gebleken doordat zij opvallend vaak redelijk kleurrijk omgaat met haar klanten.
Dat daar intern wellicht een Wwft overheen komt: tja, dat is nou eenmaal één van de zaken waar je mee te dealen hebt als een bank, maar het lijkt me niet logisch dat dat het gehele foute gedrag verklaart dat met opvallend hoog tempo steeds terug lijkt te komen. Het verklaart hooguit dat Ali selectief niet zou kunnen budgetteren wanneer het om het netjes behandelen van klanten gaat.
Dat zit wel Schnorr.
Betaal rekeningHoi!!! schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:26:
[...]
Vraagje: die potjes, hangen die onder een betaal rekening of onder een spaarrekening? Maw, zijn de potjes rentedragend?
Zo is er een potje voor vaste lasten huis (dus hypotheek, Gas Licht en Water, verzekering etc)
Dan is er een potje voor verzekeringen, potje voor de auto (wegenbelasting en voor onderweg snel laden indien nodig en beurtjes of banden etc) potje voor Abonnement (telefoon, internet, televisie, netflix etc)
zo heb ik met een stuk of 7 potjes alles ingedeeld.
Ik heb geen idee hoeveel geld dat bij elkaar gemiddeld door de tijd is, maar loop je dan niet wat rente mis door het op de betaalrekening te zetten in plaats van op de spaarrekening ?thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:42:
Betaal rekening
Zo is er een potje voor vaste lasten huis (dus hypotheek, Gas Licht en Water, verzekering etc)
Dan is er een potje voor verzekeringen, potje voor de auto (wegenbelasting en voor onderweg snel laden indien nodig en beurtjes of banden etc) potje voor Abonnement (telefoon, internet, televisie, netflix etc)
zo heb ik met een stuk of 7 potjes alles ingedeeld.
Naja ik zou het prima willen haha, maar deze mensen willen om de zoveel weken automatische incasso's aftrekken. Is wat lastig van een spaarrekening.W1ck1e schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:51:
[...]
Ik heb geen idee hoeveel geld dat bij elkaar gemiddeld door de tijd is, maar loop je dan niet wat rente mis door het op de betaalrekening te zetten in plaats van op de spaarrekening ?
Dan is het toch voldoende om op tijd dat bedrag automatisch over te maken van je spaarrekening naar je betaalrekening (waar die incasso loopt).thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:36:
Naja ik zou het prima willen haha, maar deze mensen willen om de zoveel weken automatische incasso's aftrekken. Is wat lastig van een spaarrekening.
En als je dan bij die overschrijvingen een goede tekst zet weet je waarvoor het is.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 15-12-2025 10:01 ]
Het grappigste vind ik nog wel dat doorgeslagen fanboyism een merk waarschijnlijk meer beschadigt dan goed doet. Bunq heeft meer aan de liefhebbers hier die wat gezonder in de discussie staan dan aan iemand die elke actie tot in het lachwekkende komt verdedigen. Aan de andere kant ligt zijn stijl zo dicht bij die van Bunq zelf dat je een connectie die verdergaat dan 'bedrijf-klant-relatie' ook niet uit kunt sluiten.Stukfruit schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:15:
[...]
Wat zijn dit voor vreemde en vooral zeeleeuwende uitstapjes in de discussie?
Je bent hier de aandacht van bunq aan het weghalen door te stellen dat andere banken iets wel of niet (of dus zo goedkoop mogelijk) doen, terwijl dat volgens de prijsverhogingen en verhalen over aantallen werknemers niet eens lijkt te kloppen. Waar het in het verleden wel te goedkoop werd afgehandeld wordt het nu aangepakt.
Volgens mij ging het hier over bunq die niet betrouwbaar is gebleken doordat zij opvallend vaak redelijk kleurrijk omgaat met haar klanten.
Dat daar intern wellicht een Wwft overheen komt: tja, dat is nou eenmaal één van de zaken waar je mee te dealen hebt als een bank, maar het lijkt me niet logisch dat dat het gehele foute gedrag verklaart dat met opvallend hoog tempo steeds terug lijkt te komen. Het verklaart hooguit dat Ali selectief niet zou kunnen budgetteren wanneer het om het netjes behandelen van klanten gaat.
Dat is de reden dat ik graag potjes zou willen hebben die rentedragend zijn. Ik doe namelijk ook reserveringen voor kleding, onderhoud huis, vervangen auto etc. En die bedragen lopen behoorlijk op. Revolut heeft ook potjes waaruit je direct betalingen kunt doen maar die hangen ook aan de betaalrekening welke niet rentedragend is. Ik had gehoopt op een andere opzet hier.thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:36:
[...]
Naja ik zou het prima willen haha, maar deze mensen willen om de zoveel weken automatische incasso's aftrekken. Is wat lastig van een spaarrekening.
Maar moet je een excel sheet bijhouden om het overzicht te hebben. Dat is jammer.W1ck1e schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:00:
[...]
Dan is het toch voldoende om op tijd dat bedrag automatisch over te maken van je spaarrekening naar je betaalrekening (waar die incasso loopt).
En als je dan bij die overschrijvingen een goede tekst zet weet je waarvoor het is.
Ik heb liever een excel sheet dan dat ik gebruik maak van spaarpotjes waarbij ik afhankelijk ben van banken.Hoi!!! schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:14:
[...]
Maar moet je een excel sheet bijhouden om het overzicht te hebben. Dat is jammer.
Ik houd ook potjes aan Voor verschillende doelen om zo fluctuaties in uitgaven op te vangen (vakantie, sommige premies zijn jaarbetalingen). De maandlast op de huishoudrekening waar dagelijkse uitgaven als gewone boodschappen vanaf gaan (en die de potjes maandelijks met vast bedrag vult) en waar de vaste maandelijkse inkomsten op binnenkomen, is op die manier vrij constant.Hoi!!! schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:12:
[...]
Dat is de reden dat ik graag potjes zou willen hebben die rentedragend zijn. Ik doe namelijk ook reserveringen voor kleding, onderhoud huis, vervangen auto etc. En die bedragen lopen behoorlijk op. Revolut heeft ook potjes waaruit je direct betalingen kunt doen maar die hangen ook aan de betaalrekening welke niet rentedragend is. Ik had gehoopt op een andere opzet hier.
Maar er is ook een potje waar ik echt spaar voor onvoorziene uitgaven (dure autoreparatie, wasmachine en zo). Dát potje is wel rentedragend want daar hoef ik niet maandelijks meerdere keren bij te kunnen.
<John O`Mill>
Dit dus, de potjes voor het huishouden en dagelijkse dingen is echt fantastisch en geeft ons als gezin echt enorm overzicht. Beter dan een Excel sheet ooit zou doenHippe Lip schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:02:
[...]
Ik houd ook potjes aan Voor verschillende doelen om zo fluctuaties in uitgaven op te vangen (vakantie, sommige premies zijn jaarbetalingen). De maandlast op de huishoudrekening waar dagelijkse uitgaven als gewone boodschappen vanaf gaan (en die de potjes maandelijks met vast bedrag vult) en waar de vaste maandelijkse inkomsten op binnenkomen, is op die manier vrij constant.
Maar er is ook een potje waar ik echt spaar voor onvoorziene uitgaven (dure autoreparatie, wasmachine en zo). Dát potje is wel rentedragend want daar hoef ik niet maandelijks meerdere keren bij te kunnen.
Nou, beter dan een Excelsheet niet, maar om dat te maken is zo’n bult werk. Daar heb ik geen zin in (en geen tijd voor).thetakman schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:10:
[...]
Dit dus, de potjes voor het huishouden en dagelijkse dingen is echt fantastisch en geeft ons als gezin echt enorm overzicht. Beter dan een Excel sheet ooit zou doen
En of je daarmee inzicht krijgt hangt nogal af van welke potjes (categorieën) je aanmaakt en wat je daar binnen allemaal voor uitgaven verzamelt.
Voor mij:
- Ziektekosten
Premie plus losse uitgaven die niet vergoed worden, zoals vitaminepillen, bril of fysio; we hebben alleen basisverzekering. - Autokosten
Verzekeringspremie, onderweg laden, onderhoud, banden en zo. - Vakantie
Hotel, huisje, uit eten (ook buiten vakantie), maar niet gewone boodschappen, want die heb je anders ook. - Energie
Maandelijks voorschot. Vanaf 2026 op aparte budgetrekening omdat ik over ga naar dynamisch en zicht wil op de jaarkosten. - Regelmatig
Alle regelmatige incasso’s, zoals internet, water, gemeentelijke heffingen, abonnementen en verzekeringen (behalve ziektekosten en auto). - Bijen
Ik ben imker en verkoop mijn honing, ter bestrijding van de kosten. Zo zie ik hoeveel mijn hobby netto kost. - Marktplaats
Soms verkoop ik dingen die ik niet meer gebruik, soms koop ik wat op MP. Als er weinig budget is, is dat een rem om niet teveel te kopen op MP.
<John O`Mill>
Ja erg netjes! stomme vraag maar dit is dus je primaire rekening voor jezelf en het gezin ook?Hippe Lip schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:07:
[...]
Nou, beter dan een Excelsheet niet, maar om dat te maken is zo’n bult werk. Daar heb ik geen zin in (en geen tijd voor).
En of je daarmee inzicht krijgt hangt nogal af van welke potjes (categorieën) je aanmaakt en wat je daar binnen allemaal voor uitgaven verzamelt.
Voor mij:En de rest gaat van de huishoudrekenenig zoals dagelijkse boodschappen en een kopje koffie onderweg.
- Ziektekosten
Premie plus losse uitgaven die niet vergoed worden, zoals vitaminepillen, bril of fysio- Autokosten
Verzekeringspremie, onderweg laden, onderhoud, banden en zo- Vakantie
Hotel, huisje, uit eten (ook buiten vakantie), maar niet gewone boodschappen, want die heb je anders ook- Energie
Maandelijks voorschot. Vanaf 2026 op aparte budgetrekening omdat ik over ga naar dynamisch en zicht wil op de jaarkosten- Regelmatig
Alle regelmatige incasso’s, zoals internet, water, gemeentelijke heffingen, abonnementen en verzekeringen (behalve ziektekosten en auto)- Bijen
Ik ben imker en verkoop mijn honing, ter bestrijding van de kosten. Zo zie ik hieveel mijn hobby netto kost- Marktplaats
Soms verkoop ik dingen die ik niet meer gebruik, soms koop ik wat op MP. Als er weinig budget is, is dat een rem om niet teveel te kopen op MP
Ik heb nu nog ABN en daar komt mijn loon op binnen, ik zou het graag omgooie naar Bunq zodat ik niet iedere maand de totalen hoef te berekenen. Maarja, als de doods dat Bunq ineens me rekening dicht gooit omdat er een AI trigger ergens denkt dat ik een puppetstaat sponser ofzo.
Ik begon met delen van mijn lasten over te zetten
Zo houd je het "veilig" tot zekere hoogte in mijn mening.
@thetakman Het grappige is dat mijn hoofdrekening ook bij ABN zit en dat hou ik graag zo. Dat is onze huishoudrekening. Elke maand komen daar de echte inkomsten binnen tot en met de 25e. Op de 26e gaan er een aantal automatische overschrijvingen, met vaste bedragen dus, van die huishoudbetaalrekening naar de potjes bij bunq. Met wat er bij ABN overblijft is waar we het de maand mee moeten doen. Zo heb ik een vrij constante geldstroom en zitten de sterkere fluctuaties binnen de potjes en heb je toch overzicht.thetakman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:00:
[...]
Ja erg netjes! stomme vraag maar dit is dus je primaire rekening voor jezelf en het gezin ook?
Ik heb nu nog ABN en daar komt mijn loon op binnen, ik zou het graag omgooie naar Bunq zodat ik niet iedere maand de totalen hoef te berekenen. Maarja, als de doods dat Bunq ineens me rekening dicht gooit omdat er een AI trigger ergens denkt dat ik een puppetstaat sponser ofzo.
Het level van de potjes kan aardig fluctueren door het jaar, maar als het onvoldoende is, dan weet je dat je zuiniger moet zijn (potje Vakantie) of dat er elke maand iets meer naartoe moet (potje Ziektekosten). Zo blijf je reëel over hoe ver je kunt gaan met je uitgaven.
En als je bang bent dat het mis gaat, @thetakman, begin dan eens met één potje. Bijvoorbeeld al je incasso’s overhevelen. Het is best een organisatie voordat dat soepel loopt.
En als dat loopt kun je na een paar maanden aan het volgende potje beginnen. Zo bouw je vertrouwen op. Zowel bij bunq als voor jezelf.
<John O`Mill>
Waarom draai je het niet om?Hippe Lip schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:38:
[...]
@thetakman Het grappige is dat mijn hoofdrekening ook bij ABN zit en dat hou ik graag zo. Dat is onze huishoudrekening. Elke maand komen daar de echte inkomsten binnen tot en met de 25e. Op de 26e gaan er een aantal automatische overschrijvingen, met vaste bedragen dus, van die huishoudbetaalrekening naar de potjes bij bunq. Met wat er bij ABN overblijft is waar we het de maand mee moeten doen. Zo heb ik een vrij constante geldstroom en zitten de sterkere fluctuaties binnen de potjes en heb je toch overzicht.
ABN vaste inkomsten en automatisch incasso's eraf (vaste lasten). Voorspelbaar restant naar Bunq Free / Trade Republic / elders.
ABN is solide en stug, past precies daarvoor. Laag wwft blokkade risico vanwege aard geldstromen. Incasso overzicht of basic inzicht van ABN app is voldoende, want alleen automatische incasso's en uitboekingen. En ABN pas is reservepas.
Bunq kan je omzetten naar Bunq Free voor je Google/Apple Pay, ideal, tikkie uitgaven. Maakt Bunq ook meteen een stuk inwisselbaarder, past ook precies als ik de nieuwsberichten/forumposts mag geloven. Geldt ook voor andere Fintechs. Als je een jaar in coma raakt, loopt alles door. Stuk goedkoper ook. Nieuw pasje digitaal aanvragen, kan zo bij Fintechs. Daarom liever die gebruiken dan ABN pas. Bij grootbanken gaat dat stugger, fysiek, kost tijd, kosten, etc.
OT--Even tip: als je zonnepanelen hebt Zonneplan, als je geen zonnepanelen hebt Energiek.Hippe Lip schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:07:
[...]
Voor mij:
- Energie
Maandelijks voorschot. Vanaf 2026 op aparte budgetrekening omdat ik over ga naar dynamisch en zicht wil op de jaarkosten.
Zonneplan rekent geen terugleverkosten en heeft een zonnebonus voor zonnepaneelhouders, Energiek heeft een anti-graai garantie, wat in feite neerkomt op een jaarlijkse bonus. Kijk vooral ook in dit lijstje om dynamische energiekosten te vergelijken! (NB in dat lijstje staat geen korting bij Energiek want zij willen die bonus niet als korting zien, maar de bonus is er natuurlijk wél elk jaar itt bonussen!)
Overigens, zicht hebben op jaarkosten heb je sowieso in de App/website van de energieleverancier. Ook is slimmemeterportal.nl heel erg goed (kan op stad/buurt/huisoppervlakte/enz. vergelijken) en gratis (en heeft opeens sinds gisteren een Pro lifetime actie, wat ik heb gedaan).
[ Voor 37% gewijzigd door GeEkIe op 16-12-2025 13:31 . Reden: aanvulling ]
En ik hoor eigenlijk nooit dat rekeningen bij Revolut zomaar worden geblokkeerd (ooit, 10 jaar geleden overigens wel eens).
Ik heb beiden gratis Revolut en bunq, en Revolut komt op mij veel stabieler over, met voor de gratis rekening véél meer opties, zoals fysieke passen, one-time virtual cards, en vele, vele andere opties. Ik gebruik het nu al meer dan een jaar als hoofdrekening en het bevalt uitermate goed!
[ Voor 60% gewijzigd door GeEkIe op 16-12-2025 13:00 . Reden: aanvulling ]
Zo doe ik het ook, alleen nog iets verder. Mijn inkomsten komen bij RegioBank, met een automatische betaling gaat het maandbudget naar bunq. Alle betalingen doe ik vanuit bunq, wat achterblijft bij RegioBank is spaargeld.Hippe Lip schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:38:
Elke maand komen daar de echte inkomsten binnen tot en met de 25e. Op de 26e gaan er een aantal automatische overschrijvingen, met vaste bedragen dus, van die huishoudbetaalrekening naar de potjes bij bunq.
Die kende ik nog niet! Ik heb zelf goede ervaring met Tibber waar je elke maand gewoon afrekent, zonder voorschot of jaarafrekening. Ik zie op energie vergelijk dat meer partijen dat doen, interessant.GeEkIe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:36:
Kijk vooral ook in dit lijstje om dynamische energiekosten te vergelijken!
Elke bank houdt zich aan de WWFT of de Europese versie daarvan en ook Revolut sluit regelmatig accounts. Zie bijvoorbeeld posts op reddit het afgelopen jaar.GeEkIe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:40:
En ik hoor eigenlijk nooit dat rekeningen bij Revolut zomaar worden geblokkeerd (ooit, 10 jaar geleden overigens wel eens).
Als je Revolut voor persoonlijke bankzaken gebruikt heb je niets te vrezen. Veel mensen gebruiken fintech voor zaken die ze liever niet bij hun gewone bank doen, en dan is het logisch dat je dichter langs de grenzen van de WWFT loopt.
En voor zakelijk is er Board van Budgetbakers: ook één van de goedkoopste en beste die er is!
Niet zo gek ook met meer dan 65 miljoen klanten.Delay schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:16:
[...]
Elke bank houdt zich aan de WWFT of de Europese versie daarvan en ook Revolut sluit regelmatig accounts. Zie bijvoorbeeld posts op reddit het afgelopen jaar.
Wel opvallend overigens dat zelfs de grootste Bunq-adepten in dit topic voor een belangrijk deel toch nog ouderwets bankieren bij een traditionele Nederlandse bank. Ik blijf toch de indruk houden dat een hoop mensen Bunq nog altijd niet genoeg vertrouwen om er volledig op over te stappen of om er echt serieuze bedragen te stallen. Niet geheel onbegrijpelijk ook natuurlijk...
Het is volgens mij verstandig om meer dan 1 betaalrekening te hebben, vanwege redundancy. Velen onder ons zullen een rekening hebben gehad bij een reguliere bank voordat bunq een optie werd. Ik heb de gratis variant van bunq erbij genomen, naast mijn rekeningen bij ING & ASN. Ik zie geen reden om een van de betaalrekeningen op te zeggen, maar ik gebruik de spaarrekening van bunq wel serieus. Ongeveer 6 van de 12 maandenTexMex schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:36:
...
Wel opvallend overigens dat zelfs de grootste Bunq-adepten in dit topic voor een belangrijk deel toch nog ouderwets bankieren bij een traditionele Nederlandse bank. Ik blijf toch de indruk houden dat een hoop mensen Bunq nog altijd niet genoeg vertrouwen om er volledig op over te stappen of om er echt serieuze bedragen te stallen.
Waarom dynamische energievergelijken op kosten zo handig is, is omdat de kosten van de energie zelf (gas en stroom) natuurlijk nog niet bekend zijn. Immers, die wordt in de toekomst op de dagmarkt ingekocht.Delay schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:16:
[...]
Die kende ik nog niet! Ik heb zelf goede ervaring met Tibber waar je elke maand gewoon afrekent, zonder voorschot of jaarafrekening. Ik zie op energie vergelijk dat meer partijen dat doen, interessant.
Daarom zijn de vergelijkingen op energievergelijkingsites voor dynamische energie regelrechte onzin. Er wordt een (gemiddeld) maandbedrag genoemd, maar die zijn gebaseerd op wat de verschillende dynamische enegieleranciers zelf inschatten van wat de energieprijzen zullen gaan doen. Ze hebben dus ook nog eens allemaal verschillende prijzen, die zij aanleveren aan de vergelijkingssites die deze onzin ook nog eens in de vergelijkingstabellen plempen zonder verdere uitleg erbij!
Maar de energie die in de toekomst wordt ingekocht zijn voor alle dynamische energieleveranciers hetzelfde, dus irrelevant voor het vergelijken van de dynamische energieleveranciers. En wat wél relevant is, zijn de kosten die de dynamische energieleveranciers rekenen. Vandaar dat die vergelijking op kosten zo relevant is
Oh, eens hoor, verstandig is het zeker. Maar er wordt in dit topic toch best vaak afgegeven op onze ouderwetse banken, terwijl er maar weinigen lijken te zijn die er daadwerkelijk volledig afscheid van hebben genomen. Als je de berichten hier zo leest hebben ze juist nog een vrij essentiële functie voor veel users. Die stabiliteit en betrouwbaarheid van traditionele banken vinden we stiekem toch allemaal best fijn.W1ck1e schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:43:
[...]
Het is volgens mij verstandig om meer dan 1 betaalrekening te hebben, vanwege redundancy. Velen onder ons zullen een rekening hebben gehad bij een reguliere bank voordat bunq een optie werd. Ik heb de gratis variant van bunq erbij genomen, naast mijn rekeningen bij ING & ASN. Ik zie geen reden om een van de betaalrekeningen op te zeggen, maar ik gebruik de spaarrekening van bunq wel serieus. Ongeveer 6 van de 12 maanden
[ Voor 5% gewijzigd door TexMex op 16-12-2025 14:18 ]
Zo dacht ik er ook over, totdat ik mij besefte dat ik genoeg fallback had aan mijn andere gratis banken (ik heb ook Trade Republic (NL IBAN), N26 (Duits IBAN), Deblock (Frans IBAN), Wise (Belgisch IBAN, en iCard (Bulgaars IBAN, vanaf 1 jan 2026 Euro)). Daarnaast is het tegenwoordig natuurlijk ook zo dat ook een Nederlandse ouderwetse bankrekening in 5 minuten is geopend, mocht dat om wat voor redenen dan ook alsnog nodig zijn.TexMex schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:54:
[...]
Oh, eens hoor, verstandig is het zeker. Maar er wordt in dit topic toch best vaak afgegeven op onze ouderwetse banken, terwijl er maar weinigen lijken te zijn die er daadwerkelijk volledig afscheid van hebben genomen. Als je de berichten hier zo leest hebben ze juist nog een vrij essentiële functie voor veel users.
[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 16-12-2025 14:16 . Reden: aanvulling ]
Mijn ING rekening is mijn tegenrekening bij een aantal van mijn spaarrekening bij ander banken. Mijn ASN rekening is mijn 2de betaalrekening, Daar komt momenteel mijn inkomen op binnen. De beperkte kosten van deze 2 rekeningen neem ik voor lief. Mocht de ASN te duur worden dan zeg ik hem op nadat ik mijn inkomsten (weer) bij ING laat landen. En hop ik voor een 2de rekening wel tussen verschillende banken die welkomst acties hebben (bijvoorbeeld Knab die de eerste 12 maanden gratis is, als ik het goed heb gezien).TexMex schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:54:
Oh, eens hoor, verstandig is het zeker. Maar er wordt in dit topic toch best vaak afgegeven op onze ouderwetse banken, terwijl er maar weinigen lijken te zijn die er daadwerkelijk volledig afscheid van hebben genomen. Als je de berichten hier zo leest hebben ze juist nog een vrij essentiële functie voor veel users.
Alle banken hebben voor- en nadelen, die ik afweeg bij mijn besluit om er klant te worden of er juist te vetrekken. Dat is persoonlijk.
Dat is nu al samen tenminste zo'n € 100 pj (prijspeil 2026, goedkoopste abonnement), even afgezien van de jaarlijkse prijsverhogingen.W1ck1e schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:14:
[...]
De beperkte kosten van deze 2 rekeningen neem ik voor lief.
Dat is elke 5 jaar een wasmachine, terwijl het niet hoeft. Ik bekritiseer jouw beslissing niet want dat is persoonlijk, maar ik zie dat niet als beperkte kosten.
Voor mij zijn het beperkte kosten, niet voor iedereen, voor meer kans dat ik minstens bij een deel van mijn geld kom. De kosten van de rekeningen betaal ik uit de rente die ik elders krijg op mijn spaarrekeningen.GeEkIe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:24:
[...]
Dat is nu al samen tenminste zo'n € 100 pj (prijspeil 2026, goedkoopste abonnement), even afgezien van de jaarlijkse prijsverhogingen.
Dat is elke 5 jaar een wasmachine, terwijl het niet hoeft. Ik bekritiseer jouw beslissing niet want dat is persoonlijk, maar ik zie dat niet als beperkte kosten.
toen ik N26 metal had voor de hogere rente tegen 16,90 euro per maand verdiende ik dat ook terug door de hogere rente. het is nu een gratis rekening (spaar en betaal) zonder saldo. Dus vergeleken met die 16,90 zijn de kosten van ASN & ING samen ook beperkt.
[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 16-12-2025 15:10 ]
Om verschillende redenen.rr7r schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:35:
[...]
Waarom draai je het niet om?
ABN vaste inkomsten en automatisch incasso's eraf (vaste lasten). Voorspelbaar restant naar Bunq Free / Trade Republic / elders.
- Dan heb ik op de huishoudrekening niet maandelijks hetzelfde budget bij aanvang van de maand.
- Je lijkt de essentie te missen: het aanhouden van themapotjes voor regelmatige uitgaven. Dat zijn geen slaarpotjes, maar bufferpotjes om fluctuerende uitgaven uit te middelen, te spreiden.
<John O`Mill>
1) Je kan ook een vast bedrag van dat restant nemen, en dan het overige restant elders parkeren, sparen, etc.Hippe Lip schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:47:
[...]
Om verschillende redenen.
- Dan heb ik op de huishoudrekening niet maandelijks hetzelfde budget bij aanvang van de maand.
- Je lijkt de essentie te missen: het aanhouden van themapotjes voor regelmatige uitgaven. Dat zijn geen slaarpotjes, maar bufferpotjes om fluctuerende uitgaven uit te middelen, te spreiden.
2) Klopt, ik zou jouw manier niet prettig vinden. Blijft persoonlijk. Ik dacht ik stel je de vraag, maar je hebt het al overwogen.
Praktisch probleem waar je nu alleen tegenaan loopt is dat je nu zwaar op Bunq's aanbod leunt, waardoor je wensen misschien niet even pragmatisch zijn.
Als de rekening een budget rekening (geen idee hoe dat heet) is wel toch? Ik heb Flow getest maar vond het niet bijzonder en bunq automatisch verdelen voldoet voor mij.Ebakker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:51:
Helaas stopt Flow eind dit jaar. Ik liet Flow mijn inkomen automatisch verdelen over verschillende rekeningen. De belangrijkste feature was het aanvullen van een rekening tot een x bedrag. Bunq zelf kan wel een inkomen opsplitsen naar verschillende rekeningen maar heeft dus niet een aanvullen optie. Weten jullie een alternatief voor flow?
Je kan je potjes ook bijhouden in een budget, bijvoorbeeld You Need A Budget. Die hebben functies voor aanvullen in allerlei soorten en maten.Ebakker schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:51:
Weten jullie een alternatief voor flow?
In Wallet van Budgetbakers dat ik hierboven noemde kan je ook budgetten bijhouden. Die hebben een actie voor een lifetime abonnement voor eenmalig € 96 (Europees bedrijf). Stuk goedkoper dan YNABBeekforel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:12:
[...]
Als de rekening een budget rekening (geen idee hoe dat heet) is wel toch? Ik heb Flow getest maar vond het niet bijzonder en bunq automatisch verdelen voldoet voor mij.
Automatische import van alle rekeningen, ook investeringen, en heel veel financiële informatie over je inkomsten en uitgaven. Overigens werkt budgetten vooralsnog alleen op de mobiele App en nog niet op de website, maar daar wordt aan gewerkt. Connectie met 15.000 banken wereldwijd.
[ Voor 5% gewijzigd door GeEkIe op 16-12-2025 18:48 . Reden: correctie & aanvulling ]
Laatste keer dat ik keek was er geen IBAN gekoppeld aan Pockets.GeEkIe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:40:
Wat betreft potjes: zijn jullie ervan op de hoogte dat bij Revolut, gratis en met Nederlandse IBAN, je ook 'oneindig veel' potjes kan maken?
Revolut heeft ook een tijd gehad dat er links en rechts accounts werden geblokkeerd, zelfs tot 5 jaar terug. Op reddit zie je af en toe nog een aantal gevallen voorbij komen. (Net nog even gekeken).GeEkIe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:40:
Als je goed genoeg zoekt vind je de gevallen. Net als bij N26
Net als jouw ervaring bij Revolut zijn er mensen die hetzelfde hebben bij bunq. Alleen is bunq actiever in NL en komt dankzij fantastische CEO (sarcasm) vaker in het nieuws.GeEkIe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:40:
Ik heb beiden gratis Revolut en bunq, en Revolut komt op mij veel stabieler over, met voor de gratis rekening véél meer opties, zoals fysieke passen, one-time virtual cards, en vele, vele andere opties. Ik gebruik het nu al meer dan een jaar als hoofdrekening en het bevalt uitermate goed!
Revolut heeft net een aantal dingen die bunq niet heeft en andersom. En dat maakt het hebben van keuzes beter. Je kan je behoefte beter afstemmen. En niet "omdat de rest het ook heeft".
En ook weer crypto verder pushen door stijgers/dalers in diezelfde niet-aanpasbare widget te gooien. Ik erger me echt enorm aan alle in-app advertenties.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Vraag me af of dit verkeerd verwoord is. ABN bijvoorbeeld rekent 1% per resterend jaar over het opgenomen deel (bunq forceert volledige opname) met een maximum van 6%. (Eg: 9 jaar resterend is niet 9% boete, maar 6% boete) Bunq zegt “en”. (“Wij brengen in rekening: 1.) 1% per resterend jaar én 2.) een maximale boete van 6%”).
[ Voor 40% gewijzigd door WhatsappHack op 17-12-2025 02:45 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dit dus, heb geen interesse in bitcoin, dus kap met pushen van die shit op mijn home screen. Dat je die stocks en crypto tabs niet kan verbergen, a là maar nu op mijn overzicht pushen is not done.WhatsappHack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 02:29:
En ook weer crypto verder pushen door stijgers/dalers in diezelfde niet-aanpasbare widget te gooien. Ik erger me echt enorm aan alle in-app advertenties.
Wat de betaalde accounts betreft heb je zeker gelijk. Ze hebben net iets andere plussen en minnen. Maar als het om de gratis accounts gaat is Revolut toch echt wel veel feature rijker dan Bunq. Zelfs zo feature rijk dat veel mensen bij Revolut prima afkunnen zonder betaald account.Ves schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:49:
Net als jouw ervaring bij Revolut zijn er mensen die hetzelfde hebben bij bunq. Alleen is bunq actiever in NL en komt dankzij fantastische CEO (sarcasm) vaker in het nieuws.
Revolut heeft net een aantal dingen die bunq niet heeft en andersom. En dat maakt het hebben van keuzes beter. Je kan je behoefte beter afstemmen. En niet "omdat de rest het ook heeft".
Klopt, Revolut werkt niet met verschillende IBANs. Wel kun je een automatische incasso, periodieke overboeking of een betaalkaart toewijzen aan een specifieke pocket. Of je inkomsten automatisch laten verdelen over de pockets. Ook met een gratis account.Laatste keer dat ik keek was er geen IBAN gekoppeld aan Pockets.
[ Voor 25% gewijzigd door TexMex op 17-12-2025 08:25 ]
Geen idee maar ik vond dit :WhatsappHack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 02:41:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je die boete voor een deposito moet lezen. Als je €1000 stort, dan moet je 1 + 6% = €70 boete betalen bij een vroegtijdige opname? Dat is wel fors meer dan bij andere banken. (En meer dan 3x wat je aan rente kon verdienen.)
Vraag me af of dit verkeerd verwoord is. ABN bijvoorbeeld rekent 1% per resterend jaar over het opgenomen deel (bunq forceert volledige opname) met een maximum van 6%. (Eg: 9 jaar resterend is niet 9% boete, maar 6% boete) Bunq zegt “en”. (“Wij brengen in rekening: 1.) 1% per resterend jaar én 2.) een maximale boete van 6%”).
Naast dat je de opgebouwde rente niet krijgt betaal je 1% per (gedeeltelijk) jaar. Maximaal 6%.What happens if I need my money earlier than my Term Deposit end date?
If you need to access your money before your selected term ends, you can end the Term Deposit early and withdraw the amount deposited.
Should you decide to do so, you’ll be charged a cancellation penalty fee of 1% of your deposit for every year left in your term — and you won’t earn any interest on the money in your Term Deposit. Keep in mind that partial years count as full years, so if your Term Deposit is set to 3 months, you’ll be charged 1% of your deposit for that year. The early withdrawal charge is capped at a maximum of 6%.
Dat betekent dus dat je er sowieso op toelegt. Hiervoor werd ABN al voorbeeld genoemd met 1% boete per nog lopend jaar, maar daar krijg je de inmiddels opgelopen rente wel, waardoor je er tenminste nog een klein beetje positief uit kunt springen?W1ck1e schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:56:
[...]
Geen idee maar ik vond dit :
[...]
Naast dat je de opgebouwde rente niet krijgt betaal je 1% per (gedeeltelijk) jaar. Maximaal 6%.
<John O`Mill>
Klopt, maar ik had van het bericht waarop ik reageerde alleen het eerste deel goed gelezen. En niet het 2de deel.Hippe Lip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:24:
[...]
Dat betekent dus dat je er sowieso op toelegt. Hiervoor werd ABN al voorbeeld genoemd met 1% boete per nog lopend jaar, maar daar krijg je de inmiddels opgelopen rente wel, waardoor je er tenminste nog een klein beetje positief uit kunt springen?
Ik zie het, maar ik ga natuurlijk even uit van de voorwaarden waar je akkoord op moet geven. Die kun je in-app vinden als je kiest voor het openen van een deposito. Die is leidend, want daar “teken” je voor ipv de info op de site. Maar dat geeft wel de indruk dat het inderdaad verkeerd/multi-interpretabel verwoord is in de voorwaarden.
Dit is geen advies :WhatsappHack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:40:
[...]
Ik zie het, maar ik ga natuurlijk even uit van de voorwaarden waar je akkoord op moet geven. Die kun je in-app vinden als je kiest voor het openen van een deposito. Die is leidend, want daar “teken” je voor ipv de info op de site. Maar dat geeft wel de indruk dat het inderdaad verkeerd/multi-interpretabel verwoord is in de voorwaarden.
Ik zou "en" niet lezen als "plus". in "maar 6% boete) Bunq zegt “en”. (“Wij brengen in rekening: 1.) 1% per resterend jaar én 2.) een maximale boete van 6%”).".
Wel een advies :
geen deposito openen (met of zonder vroegtijdig opname boete) indien je niet praktisch vrijwel zeker bent dat je het saldo gedurende de looptijd kunt missen.
[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 17-12-2025 10:52 ]
Ik heb het aan Finn gevraagd:WhatsappHack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 02:29:
Die nieuwe netto-vermogen widget boven in beeld is echt mega-irritant.

Nog wat extra data centrums met nvidia kaarten nodig voor het wat wordt
Me eens, Revolut heeft nog geen IDIN, verder zit alles er op.TexMex schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:05:
Maar als het om de gratis accounts gaat is Revolut toch echt wel veel feature rijker dan Bunq. Zelfs zo feature rijk dat veel mensen bij Revolut prima afkunnen zonder betaald account.
Bunq is meer een premium product waar je zorgeloos gebruik van kan maken. Je kan bij bunq veel promoties uitzetten (rente, punten) en krijgt geen lastige keuzes. Je betaalt hier wel voor.
Ik "vroeg" het als volgt:Delay schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:08:
[...]
Ik heb het aan Finn gevraagd:
[Afbeelding]
...
"ik wil het netto vermogen niet zien in het hoofdscherm"
reactie :
"Even geduld, ik zoek de informatie op over het verbergen van je netto vermogen in het hoofdscherm. Helaas kun je de Net Worth tegel niet verbergen in het hoofdscherm van de bunq app. Maar ..... <blablabla>"
Ik las vanmorgen dat 8 jarige kinderen teksten beter begrijpen dan ai taal modellen. Helaas is kinderarbeid verboden, anders zouden die kunnen gaan helpen bij bunq
[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 17-12-2025 17:17 ]
Uiteraard, maar daar gaat het niet om. Een deposito wordt in de regel vroegtijdig gesloten als er iets onverwachts gebeurt waardoor je toch een extra som geld nodig hebt (daarom dat je ook boetevrij kan annuleren bij werkloosheid ed). En dan wil je vooraf natuurlijk wel zeker weten (zeg bij inleg €10.000) of je bij een looptijd van 2 jaar €200 of €1400 boete krijgt als dat gebeurt; en dan moeten de voorwaarden wel kraakhelder zijn.W1ck1e schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:46:
[...]
Wel een advies :
geen deposito openen (met of zonder vroegtijdig opname boete) indien je niet praktisch vrijwel zeker bent dat je het saldo gedurende de looptijd kunt missen.
Inderdaad, daar ging het niet om, maar ik wilde het wel nog even melden.WhatsappHack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:40:
Uiteraard, maar daar gaat het niet om. Een deposito wordt in de regel vroegtijdig gesloten als er iets onverwachts gebeurt waardoor je toch een extra som geld nodig hebt (daarom dat je ook boetevrij kan annuleren bij werkloosheid ed). En dan wil je vooraf natuurlijk wel zeker weten (zeg bij inleg €10.000) of je bij een looptijd van 2 jaar €200 of €1400 boete krijgt als dat gebeurt; en dan moeten de voorwaarden wel kraakhelder zijn.Is nogal een verschilletje.
En dit ook: Indien ik naar mijn mening dubbelzinnige of tegenstrijdige voorwaarden zie bij producten of diensten ga ik uit van de voor mij meest nadelige uitleg. Als ik dan toch akkoord ga dan kan het alleen maar meevallen. Of ik neem de dienst of het product niet af.
Mocht je toch geld hebben voor een groot deposito dan is het misschien voordelig om het op te delen in meerdere kleinere. Zodat de boete kleiner is als je maar een deel nodig hebt (tenzij er een minimum boete is ongeacht het saldo)
Stocks kan ik nog begrijpen, cryptocurrency is volgens sommigen puur oplichting, zwendel (waarvan akte).bluewalk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:49:
[...]
Dit dus, heb geen interesse in bitcoin, dus kap met pushen van die shit op mijn home screen. Dat je die stocks en crypto tabs niet kan verbergen, a là maar nu op mijn overzicht pushen is not done.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Gelukkig geen oplichting of zwendel, maar wel handel in gebakken lucht met de gebruikelijke marktwerking:Jerie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:37:
[...]
Stocks kan ik nog begrijpen, cryptocurrency is volgens sommigen puur oplichting, zwendel (waarvan akte).
Als er meer mensen wat meer van die lucht willen, dan loopt de prijs op, en als ze later weer uitademen (met teveel tegelijk), dan daalt de prijs.
Verder is het echt nergens van afhankelijk.
<John O`Mill>
Dusdanig vaak genoeg oplichting en zwendel dat je daarover kunt generaliseren. Bovendien ook nog eens te weinig bruikbaar voor het originele doel (betaalmiddel).Hippe Lip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:43:
[...]
Gelukkig geen oplichting of zwendel, maar wel handel in gebakken lucht met de gebruikelijke marktwerking:
Als er meer mensen wat meer van die lucht willen, dan loopt de prijs op, en als ze later weer uitademen (met teveel tegelijk), dan daalt de prijs.
Daar mogen we over verschillen qua mening. Ik vind het schandalig dat ik het niet uit kan zetten/verbergen. Ik erger me ook groen en geel aan cryptocurrency reclames tijdens sportevenementen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat werkt dus niet, Finn zei dat het helaas niet mogelijk is. Maar het zou doorgegeven worden aan de devs (betwijfel of dat überhaupt gebeurd maar dat terzijde).Delay schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:08:
[...]
Ik heb het aan Finn gevraagd:
[Afbeelding]
Is dat ook echt zo? Want zolang er vraag is voldoet het aan een behoefte en is het in feite een door een bepaalde groep geaccepteerd electronisch geld. Bijvoorbeeld: voor criminelen is dit een essentiëel ruilmiddel omdat gewoon geld, zowel chartaal als elektronisch, teveel door de overheid wordt gecontroleerd. En met Rolexes in koffers sjouwen geeft rugklachten; bovendien zijn namaak vaak niet meer van echt te onderscheiden.Hippe Lip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:43:
[...]
Gelukkig geen oplichting of zwendel, maar wel handel in gebakken lucht met de gebruikelijke marktwerking:
Dit voorbeeld geeft meteen aan dat de overheid dit eigenlijk zou moeten verbieden. Een ander probleem lijkt mij dat iedereen crypto's kan beginnen en dát zal wel eens de ondergang kunnen betekenen.
Tja, zo zie ik het in elk geval, zeker als je het vergelijkt met aandelen, waarbij de waarde voor een belangrijk deel beïnvloed wordt door het functioneren en het beleid van de onderliggende onderneming. Of obligaties, waar de waarde voor een belangrijk deel beïnvloed wordt door de waarschijnlijkheid dat de rente betaald blijft worden tijdens de looptijd en de aflossing aan het eind van de looptijd plaats zal vinden.GeEkIe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:35:
[...]
Is dat ook echt zo? Want zolang er vraag is voldoet het aan een behoefte en is het in feite een door een bepaalde groep geaccepteerd electronisch geld.
Crypto kent zulke ‘afhankelijkheden’ niet. Vandaar dat ik het heb over gebakken lucht. Sentiment lijkt me de enige factor die de koers beïnvloed, geen business of zo.
En ja, dan heb je inderdaad de oplichters die een cryptomunt met heel andere bedoelingen in het leven toepen, maar oplichters heb je in elke sector. Dat is geen algemeen kenmerk van cryptocurrency.
Verbieden? Dat zal lastig worden, lijkt me. Maar ik ben het met je eens dat het ongewenst is om buiten het zicht van welke controlerende instantie ook grote sommen geld te kunnen overhevelen, zeker waar dat gaat in relatie tot zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.Bijvoorbeeld: voor criminelen is dit een essentiëel ruilmiddel omdat gewoon geld, zowel chartaal als elektronisch, teveel door de overheid wordt gecontroleerd. En met Rolexes in koffers sjouwen geeft rugklachten; bovendien zijn namaak vaak niet meer van echt te onderscheiden.
Dit voorbeeld geeft meteen aan dat de overheid dit eigenlijk zou moeten verbieden. Een ander probleem lijkt mij dat iedereen crypto's kan beginnen en dát zal wel eens de ondergang kunnen betekenen.
Nu maar weer verder on topic?
<John O`Mill>
Widget met netto vermogen is echt niet mijn ding. En het boeit mijn geen ene **** dat ene hamster Kombat x procent gestegen is. Ga weg.
[ Voor 0% gewijzigd door UninPro op 18-12-2025 08:10 . Reden: typo ]
Na het sluiten van je account kan je nog steeds inloggen om je jaaropgave te downloaden:UninPro schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:07:
Inmiddels ben ik overgestapt van BUNQ en wil ik voor het einde van dit jaar alle rekeningen stoppen en mijn account beëindigen. Echter vraag ik mij af of ik dan mijn jaaropgave nog kan opvragen voor de belasting straks. Kan iemand mij vertellen hoe ze dit organiseren?
https://help.bunq.com/art...-after-i-close-my-accountEven after closing your account, there are several actions you can still perform:
...
- Export an Annual overview
Wat @Delay zegt, maar voor de zekerheid kan je je account naar gratis veranderen zodat je er zeker altijd bij kanUninPro schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:07:
Inmiddels ben ik overgestapt van BUNQ en wil ik voor het einde van dit jaar alle rekeningen stoppen en mijn account beëindigen. Echter vraag ik mij af of ik dan mijn jaaropgave nog kan opvragen voor de belasting straks. Kan iemand mij vertellen hoe ze dit organiseren?
Ik zou het toch echt op een gegeven moment heel graag op willen zeggenGeEkIe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:14:
[...]
Wat @Delay zegt, maar voor de zekerheid kan je je account naar gratis veranderen zodat je er zeker altijd bij kan
Ik begrijp de emotie, maar de kans bestaat dat op een gegeven moment in de toekomst bunq wél een betrouwbare, stabiele, bank wordt, met een goed interface, en met nog steeds superieure technische mogelijkheden.Jerie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:41:
[...]
Ik zou het toch echt op een gegeven moment heel graag op willen zeggen
Ik zie veel van de klachten nog steeds als het gevolg van een startup, en niet is uit te sluiten dat het verbeterd.
En de gratis niet-credit CC is nog steeds heel handig en uniek (!) voor in bepaalde situaties, zoals auto's huren en hotels.
Na dertien jaar is dit nog een startup? Hmmpf.GeEkIe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:45:
[...]
Ik begrijp de emotie, maar de kans bestaat dat op een gegeven moment in de toekomst bunq wél een betrouwbare, stabiele, bank wordt, met een goed interface, en met nog steeds superieure technische mogelijkheden.
Ik zie veel van de klachten nog steeds als het gevolg van een startup, en niet is uit te sluiten dat het verbeterd.
En de gratis niet-credit CC is nog steeds heel handig en uniek (!) voor in bepaalde situaties, zoals auto's huren en hotels.
Eigenlijk is het vooral rationeel i.p.v. emotioneel. Emotioneel zou zijn als je direct je account maar opzegt, ook al heb je die jaarnota nog niet (overigens meen ik dat ze die verplicht moeten leveren). De keuze om je account uiteindelijk na je jaarnota op te zeggen, lijkt mij toch echt rationeel. Waarom account laten bestaan als je die niet meer nodig hebt?
Na zoveel tijd en zoveel enshitification met Niknam aan het roer betwijfel ik ten zeerste dat het nog iets wordt; dat noemen we ook wel valse hoop. Men probeert alle kritiek op bunq te pareren en zelfs censureren. Bovendien kun je, indien ze worden overgenomen (unicorn) dan altijd nog een account nemen. Dat ze continue met enshitification komen, is omdat ze hun huidige clientele uit proberen te knijpen, en ze proberen ook nieuw bloed te lokken met hun relatief hoge rente voor nieuwe accounts. Ik noem het dan ook niet bedienen. Welke fantastische features is bunq de afgelopen twee jaar mee gekomen volgens jou? Ik hoor er graag vijf.
Verder biedt o.a. N26 en Revolut ook een debitcard aan.
Alle andere Nederlandse banken inmiddels ook, zie ook het topic Mastercard stopt met Maestro.Jerie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:59:
Verder biedt o.a. N26 en Revolut ook een debitcard aan.
En juist voor de borg bij autohuur zou ik zelf nog steeds een creditcard gebruiken, dan hoef je er niet je banksaldo voor te gebruiken.
Als je opzegt krijg je natuurlijk een perma-ban en kun je nooit meer een rekening openen?GeEkIe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:45:
[...]
Ik begrijp de emotie, maar de kans bestaat dat op een gegeven moment in de toekomst bunq wél een betrouwbare, stabiele, bank wordt, met een goed interface, en met nog steeds superieure technische mogelijkheden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Jerie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:59:
[...]
Na dertien jaar is dit nog een startup? Hmmpf.
Om er zeker van te zijn dat je altijd bij je data kan.Waarom account laten bestaan als je die niet meer nodig hebt?
Bunq is duidelijk van extreem naar steeds gematigder enshitification gegaan. Extrapoleer dat en je ziet dat het geen valse hoop is maar een kwestie van tijd. Sowieso is Niknam niet eeuwig CEO en lijkt hij mij meer een startup figuur dan een saaie, degelijke, bankier.Na zoveel tijd en zoveel enshitification met Niknam aan het roer betwijfel ik ten zeerste dat het nog iets wordt; dat noemen we ook wel valse hoop.
Nee, anders waren zij niet weer teruggekomen met een gratis account.Men probeert alle kritiek op bunq te pareren en zelfs censureren. Bovendien kun je, indien ze worden overgenomen (unicorn) dan altijd nog een account nemen. Dat ze continue met enshitification komen, is omdat ze hun huidige clientele uit proberen te knijpen
Weet ik veel, ik houd dat niet bij. Maar die gehele vraag is ook irellevant aangezien het er niet om gaat of er wel of niet nieuwe features bij zijn gekomen, maar of bunq die heeft. En wat heeft het getal 5 daar nu weer mee te maken? Het komt op mij nogal emotioneel over.Welke fantastische features is bunq de afgelopen twee jaar mee gekomen volgens jou? Ik hoor er graag vijf.
Maar geen creditcard, zoals ik benoemdeVerder biedt o.a. N26 en Revolut ook een debitcard aan.
Weet ik niet, maar als dat wél kan zegt dat natuurlijk niet of zij jouw data nog hebben. Bovendien: wat is er tegen een gratis account aanhouden voor de zekerheid dat je altijd bij je data kan?YakuzA schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:38:
[...]
Als je opzegt krijg je natuurlijk een perma-ban en kun je nooit meer een rekening openen?
[ Voor 7% gewijzigd door HaydrionRayel op 18-12-2025 18:16 ]
Haal dan nu (vóór 01-01-2026) alle rekeningen leeg en stap over op gratis. Zodra je je jaaropgave binnen hebt hef je de hele boel op.Jerie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:41:
[...]
Ik zou het toch echt op een gegeven moment heel graag op willen zeggen
Op die manier heb je geen fiscale zaken in 2026 en weet je zeker dat je bij je opgaaf van 2025 kan.
<John O`Mill>
Ik heb hetzelfde probleem. Bunq is verder prima te gebruiken en die verschrikkelijke AI support geeft inderdaad ook aan dat er niks mis is met mijn account. MoneyMonk gaat het oppakken maar het werkt al een aantal dagen niet.mwa schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:13:
Even ter dubbelcheck voor degene die Moneymonk gebruiken icm (zakelijk) bunq account, werkt de import (Bank/Kas) voor jullie nog? Hier, en bij mijn vrouw (beide gescheiden accounts) krijgen wij een error code terug (106002). Moneymonk geeft aan dat ze een Frozen melding terugkrijgen van bunq, maar dit lijkt ons stug. Beide accounts werken, via de Bunq app, gewoon prima. En voor we de ellende genaamd bunq AI support ingaan ben ik benieuwd of andere ook issues ervaren met deze koppeling.
Ah kijk, zo een vermoeden had ik al. Bij mij werkt het ineens weer (zonder iets te doen), maar mijn vrouw heeft nog steeds die foutmelding. Bunq AI wijst naar MoneyMonk, die in eerste instantie weer verwees naar Bunq. Magoed, ik neem aan dat de developers daar onderling wel menselijk contact hebben en dit snel opgelost wordt.Ravian18 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:56:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Bunq is verder prima te gebruiken en die verschrikkelijke AI support geeft inderdaad ook aan dat er niks mis is met mijn account. MoneyMonk gaat het oppakken maar het werkt al een aantal dagen niet.
Toen werd het interessant.
Dit gaat de strategie worden, want het vertrouwen is hier ook weg. Doodzonde.Hippe Lip schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:27:
[...]
Haal dan nu (vóór 01-01-2026) alle rekeningen leeg en stap over op gratis. Zodra je je jaaropgave binnen hebt hef je de hele boel op.
Op die manier heb je geen fiscale zaken in 2026 en weet je zeker dat je bij je opgaaf van 2025 kan.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Maar ik heb als ‘hoofdrekening’ altijd nog een account bij een traditionele bank. Zulke grote transacties zoals jij die noemt durf ik niet aan bij bunq. Grote bedragen in combinatie met kritische timing vind zelfs ikke te link. Wegens slechte onbereikbaarheid op directe basis.
<John O`Mill>
Ik ben sinds halverwege vorig jaar klant van bunq. Ik heb bunq als spaarrekening erbij. Als ik grote aankopen of een groot bedrag ga verplaatsen (rekening leeghalen ihkv de 6 maanden periode) weet ik dat wel op tijd van te voren. Dan verhoog ik op tijd het maximale bedrag en zet ik "uitgestelde betalingen" uit. Dat laatste kost een dag/24 uur voordat het aktief wordt. Dan gaat het grote bedrag in 1 keer (want ik heb maar 2 opnames per maand) van de spaarrekening naar de bunq betaalrekening. Vervolgens maak ik het geld in kleinere porties over naar de betaalrekening bij een andere bank. Dat komt allemaal instant aan. Bij mijn eigen ASN rekening die bekend is bij bunq.
Met een beetje planning kan ik om de beperkingen en mechanismen van bunq heen varen.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 20-12-2025 12:20 ]
(Ben echt geen bunq fanboy, maar wil wel een eerlijk beeld schetsen, ook van een andere kant waar het prima gaat!)
Ja, het zal ongetwijfeld in vrijwel alle gevallen goed gaan, want anders was de werkelijke hel allang losgebarsten.
Het probleem is echter dat er zo nu en dan -out of the blue- verrassingen zijn waarbij zaken (bij/door bunq) anders lopen dan logischerwijs te verwachten is.
Ook ik gebruik bunq dus in zeer uitgebreide vorm en tot nu toe op een enkel hikje na probleemloos. Maar zoals ik schreef: met grote bedragen in kritische situaties durf ik er niet op te bouwen. Het gaat meestal goed, maar als je bij de notaris zit voor de aankoopakte van je huis en bunq blijkt toch nét iets anders gedaan te hebben dan je verwachtte, dan wordt het wel héél vervelend.
Dát soort risico’s ga ik dan uit de weg door een ander pad te kiezen.
<John O`Mill>
Gedeeld met wie? Met bunq? Hoe kan een volledig geautomatiseerd systeem rekening houden met jouw vooraankondiging? Lijkt me dat je dat er niet in krijgt. Het lijkt me dat daar geen live medewerker tussen gaat zitten…ChrisM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:40:
Bij 1 grote transactie met bunq en een notaris, heb ik van te voren al de afrekening van de notaris gedeeld, zodat ze weten dat het er aankomt. Misschien heeft dat ook geholpen.
<John O`Mill>
Is niet nodig. Als je bij een bedrijf weggaat, moet je op dat moment een data verzoek doen (AVG, of native de boel exporteren).GeEkIe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:09:
[...]
Om er zeker van te zijn dat je altijd bij je data kan.
Vertrouw je dat niet, dan kun je wachten tot je de jaarnota nodig hebt. In het meest ongunstige geval is dat bijna twee jaar na opzegging.
Ben ik het totaal niet mee eens. Ze hebben support vervangen met een debiele AI waar niemand op zit te wachten. Rechtsboven staat een smiley in schitterend neonlicht af te leiden. Onderaan staat crypto (in mijn woordenboek staat dat nog steeds voor cryptografie) met als symbool een B, in een schild (even lachen: HAHAHA, zo dat is eruit), en stocks.Bunq is duidelijk van extreem naar steeds gematigder enshitification gegaan. Extrapoleer dat en je ziet dat het geen valse hoop is maar een kwestie van tijd. Sowieso is Niknam niet eeuwig CEO en lijkt hij mij meer een startup figuur dan een saaie, degelijke, bankier.
Net als zo'n beetje alle andere banken prostitueren ze mijn data aan Google en Apple middels Google Pay en Apple Pay terwijl ze voorheen native NFC gebruikten.
Bovenaan krijg ik de notificatie die ik niet kan verwijderen dat Bitcoin met 0,00% is gestegen vandaag. Dankjewel, daar zat ik echt op te wachten 🙄
Donder een eind op met je AI, cryptocurrency, en andere Amerikaanse big tech onzinnigheid.
Hoef je niet bij te houden. Als ze er waren, en ze hadden bij jou impact gehad, dan had je ze zo met een glimlach op je gezicht kunnen benoemen.Weet ik veel, ik houd dat niet bij. Maar die gehele vraag is ook irellevant aangezien het er niet om gaat of er wel of niet nieuwe features bij zijn gekomen, maar of bunq die heeft. En wat heeft het getal 5 daar nu weer mee te maken? Het komt op mij nogal emotioneel over.
..maar ze zijn er niet. Tenzij je zou zeggen ze hebben hun bomen wat naar de achtergrond gebracht. Ja, dat klopt (is niet de waan van de dag). En vervangen met cryptocurrency en stocks. Het rad hebben ze vervangen met een puntensysteem, iets dat gangbaar is bij banken maar waar ik persoonlijk ook niet op zit te wachten.
Hopelijk gaan ze snel zijn met ondersteunen digitale euro. Als dat dan ook met NFC zou werken (kind of the point) en bunq is er als de kippen bij t.o.v. de andere partijen dan kan ik eindelijk na jaren weer een objectief positieve feature aan bunq toeschrijven.
Dit is ook geen creditcard. Het is een debitcard die zich blijkbaar voordoet als creditcard. Bij andere banken kan dat ook. Dan moet je instellen dat je niet rood kan staan.Maar geen creditcard, zoals ik benoemde
Via support opgestuurd.Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:54:
[...]
Gedeeld met wie? Met bunq? Hoe kan een volledig geautomatiseerd systeem rekening houden met jouw vooraankondiging? Lijkt me dat je dat er niet in krijgt. Het lijkt me dat daar geen live medewerker tussen gaat zitten…
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"