Voor eenieder die ook een GCT zaak wil starten, hier mijn tekst:
Op 30 juni 2025 kwam ik erachter dat u mijn abonnement hebt veranderd. Per 1 augustus verandert Lebara het tarief van de dataplafond functie binnen het afgesloten contract. De startdatum van deze verandering is 1 augustus 2025. Ik heb hier een klacht over ingediend met een verzoek tot opzegging conform wettelijk recht. Hier is Lebara niet op ingegaan.
Wat is het probleem?
De verandering in mijn abonnement is niet in mijn voordeel. Dit is een verhoging van de tarieven, specifiek die van het dataplafond, zoals o.a. ook vermeld op
https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html conform artikel 12 van het contract.
Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract. Zoals in de algemene voorwaarden, artikel 1.1 gemeld:
1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
te beëindigen als gevolg van zo’n voorgenomen wijziging, mag de klant de
overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat.
Betogen dat er geen nadeel is omdat ik op 1 juli het dataplafond niet aan had staan, snijdt geen hout, want ook als ik het later in de contractstermijn aanzet, betaal ik meer. De wijziging is dus negatief voor mij als klant.
Ik heb gebruik gemaakt het van opzegformulier zoals in de communicatie van 30 juni 2025 van Lebara aangegeven en vervolgens hen schriftelijk nogmaals in de gelegenheid gesteld door een klacht in te dienen.
Hoe is dit wettelijk geregeld?
Als de verandering niet in mijn voordeel is, dan heb ik het recht om mijn abonnement zonder kosten op te zeggen. Ongeacht of ik van de functie gebruik maak of heb gemaakt. Ook moet u mij minimaal een maand van tevoren informeren over veranderingen in mijn abonnement. Dit staat in de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op
www.acm.nl.
Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u mijn abonnement zonder kosten op te zeggen en z.s.m. om te zetten naar prepaid zoals u hebt aangeboden in uw communicatie op 30-06-2025 voor aansluiting:
06xxxxxxxx
Ik verwacht dat u gemaakte kosten vergoed:
- Abonnementskosten Lebara vanaf 1 augustus 2025
- Abonnementskosten nieuw abonnement vanaf 1 augustus 2025. Ik mocht er immers vanuit gaan dat ik dit nieuwe abonnement zou gaan gebruiken met mijn nummer, maar kan hier nu door toedoen van Lebara niet op dergelijke normale wijze gebruik van maken.
- Kosten GCT zaak
- Vergoeding voor gemaakte tijd/moeite dit aanhangig te maken
Zoals aangekondigd in mijn opzegbrief heb ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM ingediend en leg ik bij deze mijn klacht voor aan de Geschillencommissie Telecom.