Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xabre16v schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Dus eventueel vanaf morgen gewoon aan abonnement bij youfone afsluiten met nummerbehoud per 1-8 ?
Yes. Nog lekker goedkoop, het eerste jaar 30GB voor 5 euro. Niet vergeten daar ook het dataplafond te activeren, zodat als zij ook gaan verhogen, je weer elders korting kan pakken. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Yes. Nog lekker goedkoop, het eerste jaar 30GB voor 5 euro. Niet vergeten daar ook het dataplafond te activeren, zodat als zij ook gaan verhogen, je weer elders korting kan pakken. :)
Bedankt. Ik zal 'MyLebara' in de gaten houden en zodra de einde contract datum is aangepast bij Youfone een abonnement afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:19
Ik had vanochtend ook een allervriendelijkste dame op de chat bij Lebara, zelfde naam als eerder is genoemd. Zij kon niet inzien of mijn opzegging was doorgekomen en mij ook niet ter plekke helpen....vreemd toch. Volgens haar was de afdeling opzeggingen nog druk bezig om de achterstand weg te werken. Ik heb voor de zekerheid vandaag als nog het dataplafond aangezet. Daarna nog een keer alle stappen doorlopen om op te zeggen. Mocht ik geen bevredigend antwoord krijgen klim ik morgen weer in de chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
laredo schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:32:
Ik had vanochtend ook een allervriendelijkste dame op de chat bij Lebara, zelfde naam als eerder is genoemd. Zij kon niet inzien of mijn opzegging was doorgekomen en mij ook niet ter plekke helpen....vreemd toch. Volgens haar was de afdeling opzeggingen nog druk bezig om de achterstand weg te werken. Ik heb voor de zekerheid vandaag als nog het dataplafond aangezet. Daarna nog een keer alle stappen doorlopen om op te zeggen. Mocht ik geen bevredigend antwoord krijgen klim ik morgen weer in de chat.
Hier is de einddatum nog steeds niet aangepast. Duurt wel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:33
Same here. En ook hier konden ze het niet inzien. Behoorlijk vreemd dat je dit binnen dezelfde organisatie niet kunt opvragen. Ik moest maar wachten op een mail vandaag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Vandaag weer in de chat geklommen en ongeveer hetzelfde antwoord. Moest maar tot 1-8 wachten dan zou het wel goed komen. Heb de Chat opgeslagen en als het niet op 1-8 is aangepast ga ik door naar de geschillencommissie. Komt vast goed maar jammer dat het zo stroef gaat. Regels zijn toch regels zou je zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn opzegging was netjes verwerkt en in Mijn Lebara stond als einddatum 31 juli. Er is echter iets misgegaan bij het aanvragen van nummerbehoud bij mijn nieuwe provider. Hierna ontving ik meteen van Lebara een e-mail dat mijn opzegging was geannuleerd en nu is de oude contracteinddatum (ergens midden 2026) weer teruggezet. Dat was natuurlijk totaal niet de bedoeling en ik snap ook niet hoe dat kan, maar goed.

Sindsdien heb ik meerdere keren contact gezocht met de klantenservice van Lebara, zowel telefonisch als via de chat. Helaas kom ik daar niet verder mee: medewerkers geven aan niets te kunnen zien of te weten. Uiteindelijk heb ik het opzegformulier maar weer ingevuld. Volgens de informatie in de e-mail kan dat nog tot 31 juli, dus ik ben formeel nog op tijd. Maar omdat ze deze aanvragen handmatig verwerken, maak ik me geen enkele illusie dat het snel opgelost wordt.

Wat ook verwarrend is: op de opzeggingsite van Lebara staat dat ze opzeggingen per 1 augustus verwerken, maar in Mijn Lebara stond eerst als einddatum 31 juli. Daarnaast is me niet duidelijk of mijn abonnement straks wordt omgezet naar prepaid of juist maandelijks opzegbaar. Eerder las ik dat laatste, nu weer wat anders. Tot slot ontvang je na het invullen van het opzegformulier geen enkele bevestigingsmail, waardoor ik nu geen officieel bewijs heb van mijn aanvraag. Je kunt alleen een generieke screenshot maken, maar daar staan nauwelijks gegevens op.

Ik begin het vertrouwen te verliezen in een goede afloop...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-10 10:17
Krijg net voor beide nummers een mail dat mijn opzegging is afgewezen omdat ik niet aan de voorwaarden voldoe van het dataplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:51
Net ook die mail gekregen, vorige week via de chat was wel bevestigd dat contract per 1-8 stopgezet wordt. En de chat werkt momenteel niet :-(

[ Voor 14% gewijzigd door zx9r_mario op 31-07-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Same here, ook afwijzing omdat dataplafond niet aanstond.
You recently submitted a form requesting to cancel your subscription with Lebara. We have received your request and carefully reviewed it.

Your request was made in response to a price change. At the time of cancellation, your subscription did not meet the conditions for free cancellation. One of the conditions is that you had an active data cap at that time. Your contract has therefore not been terminated and your subscription will continue as normal. You do not need to take any action yourself.

We understand that this may not be the answer you were hoping for. If you still wish to cancel your subscription, you can of course still do so via our chatbot. The terms and conditions of your contract apply, with possible additional costs.

Any further questions? Please feel free to contact us. We are happy to support.

Kind regards,
Wie gaat er als eerste naar de geschillencommissie? Of mag daar ook een bundeling van dezelfde kwestie collectief worden ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Nou de chat werkt nog steeds niet. Heb een klacht ingediend via https://www.lebara.nl/nl/contact-form.html. Kreeg daarna gelijk per mail dat ze binnen 5 dagen zouden antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10 10:25
Ik ook net de mail binnen, gebeld en degene aan de telefoon kon mij niet helpen, op mijn vraag waar ik wel naar toe moest bellen of mailen kon deze man geen antwoord geven, hij kan mij niet vertellen wie de contract houder is maar volgens hem was het niet lebara.

Ik wil o.a. opzeggen omdat ik sinds dat ik ben overgestapt slecht tot niet beriekbaar ben (mensen die mij bellen krijgen gelijk voicemail) maar ik krijg daar vervolgens geen SMS of ander bericht van een gemiste oproep, terwijl dit wel goedstaat in de voicemail instellingen.

Daarnaar gebruiken ze volgens mij Deense ip adressen wat ik zie nu telkens Deense advertenties en valuta op diverse websites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Heb ze gebeld, hele discussie blabla of je wel of niet in aanmerking komt. Er zouden 2 batches mbt opzeggingen vannacht verwerkt worden. Dus morgen checken of de opzegging verwerkt is, maar medewerkster gaf me weinig kans. Anders moest ik me maar weer melden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn00pN00b
  • Laatst online: 06-10 11:32
Ik heb vandaag ook de afwijzing gehad omdat het plafond niet aanstond. Al eerder had ik ze gebeld en gezegd het er niet mee eens te zijn. Ook nog een brief gestuurd waarin in aangaf dat dit helemaal niet relevant is. Hier wilden ze een bel afspraak over maken en heb een tijd window afgesproken met ze maar niks gehoord.

Voor mij is het nog maar 3 maanden tot einde contract dus om nou naar de geschillencommissie te stappen hiervoor is maar de vraag of het nog voor die tijd behandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Dit lijkt me de juiste munitie mocht Lebara de poot stijfhouden

knakworst in "[Lebara/Lebara One] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:54
Ik heb al eerder een afwijzing gehad en heb hierna een klacht ingediend met verwijzing naar de voorwaarden en de tarieven zoals zij die zelf publiceren. Daarop dezelfde reactie ontvangen met het blabla dat het dataplafond aan doent te staan. Hierna nogmaals een reactie/klacht gestuurd met de vraag om inhoudelijk te reageren op mijn bezwaren met betrekking tot hun algemene voorwaarden. En wederom hetzelfde blabla van lebara terug ontvangen. Daarna een klacht ingediend bij de ACM en dit ook gemeld aan Lebara. Hierop reactie gehad dat ik altijd mijn contract kan beëindigen dmv het betalen van afkoopsom. In geen enkele reactie dus een daadwerkelijke inhoudelijke reactie van lebara terug ontvangen. Lebara zal naar mijn idee dus niet van standpunt wijzigen. Maar als je naar de geschillencommissie wilt stappen, zul je eerst een klacht bij lebara moeten neerleggen en de afwijzing afwachten voordat je een procedure kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Ik heb nogmaals aangegeven met de nodige verwijzing naar voorwaarden etc dat ik meen het contract te mogen ontbinden, en anders naar de geschillencommissie te gaan.

Heb nu volgende terugontvangen:
Om uw verzoek goed te kunnen beoordelen, willen wij u vragen een screenshot of kopie te sturen van de link of communicatie waarin staat dat u kosteloos kunt opzeggen vanwege de wijziging in uw contractvoorwaarden.

Als u deze informatie kunt aanleveren, zullen wij uw verzoek opnieuw bekijken en kunt u in dat geval kosteloos uw contract beëindigen.

Alvast bedankt voor uw medewerking. Mocht u vragen hebben, dan helpen wij u graag verder.
Mijn vraag hier voor andere tweakers op het forum, heeft iemand misschien nog een screenshotje/foto van de opzeg-website van 1 juli of de ochtend van 2 juli, voordat ze de tekst daar hebben aangepast dat het dataplafond aan zou moeten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
Kijk even op radar forum. Heb daar screenshots geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
da_Mastah schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:49:
Ik heb nogmaals aangegeven met de nodige verwijzing naar voorwaarden etc dat ik meen het contract te mogen ontbinden, en anders naar de geschillencommissie te gaan.

Heb nu volgende terugontvangen:

[...]

Mijn vraag hier voor andere tweakers op het forum, heeft iemand misschien nog een screenshotje/foto van de opzeg-website van 1 juli of de ochtend van 2 juli, voordat ze de tekst daar hebben aangepast dat het dataplafond aan zou moeten staan?
Lebara is van mening dat jouw contract voorwaarden niet zijn gewijzigd omdat jij het dataplafond niet aan had staan. Jij hebt dus geen email gehad met daarin een link voor de opzegging en kan je volgens hun dus niet kostenloos opzeggen. De vraag aan jou is dus een trucje omdat je geen email aan jou persoonlijk kan overleggen. Je hebt in hun ogen dus gebruik gemaakt van een link die niet voor jou bestemd was (volgens Lebara).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Ik heb op 1 juli dataplafond aangezet. Kreeg een SMS dat deze actief was en link naar opzegging als je niet met prijsverhoging eens was of dataplafond niet meer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxaixx
Wat ik zelf aan deze hele situatie vreemd vind is dat als lebara zegt dat het dataplafond geen onderdeel is van je contract. Waarom is het dataplafond dan wel een onderdeel van het contract als je het aan hebt staan? Beide contracten (met dataplafond uit of aan) zijn hetzelfde, met dezelfde voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
xxaixx schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Lebara is van mening dat jouw contract voorwaarden niet zijn gewijzigd omdat jij het dataplafond niet aan had staan. Jij hebt dus geen email gehad met daarin een link voor de opzegging en kan je volgens hun dus niet kostenloos opzeggen. De vraag aan jou is dus een trucje omdat je geen email aan jou persoonlijk kan overleggen. Je hebt in hun ogen dus gebruik gemaakt van een link die niet voor jou bestemd was (volgens Lebara).
Als we alleen hun redenatie volgen, zijn ze ook inconsistent. Want ik heb het contract indertijd afgesloten inclusief dataplafond, deze was van begin contract voor enkele maanden actief. Ik heb die tijdelijk uitgezet.
Als ze van mening zijn dat gebruik en inschakeling van dataplafond geen deel uitmaakt van het contract, dan is het vreemd dat ik die wel bij aangaan van het contract kon kiezen.

Excuus. Schrap dat, ik had niet het plafond aan, maar onbeperkt sms/bellen.

[ Voor 4% gewijzigd door da_Mastah op 31-07-2025 19:10 . Reden: vergissing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
Heeft iemand een goede vooropgezette onderbouwde mail om te reageren dat de afwijzing niet terecht is?

[ Voor 18% gewijzigd door Rogers op 31-07-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:29
xxaixx schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:18:
Wat ik zelf aan deze hele situatie vreemd vind is dat als lebara zegt dat het dataplafond geen onderdeel is van je contract. Waarom is het dataplafond dan wel een onderdeel van het contract als je het aan hebt staan? Beide contracten (met dataplafond uit of aan) zijn hetzelfde, met dezelfde voorwaarden.
Dat werd mij ook medegedeeld.

In de app heb ik al die maanden het dataplafond kunnen aan/uitzetten. Op de site wordt/werd een prijs van 0,50 euro genoemd maar het was geen verplichting om die van dag 1 aan/uit te zetten. Naar mijn idee is de mogelijkheid het dataplafond aan- danwel uit te zetten gewoon onderdeel van de overeenkomst.

Beide contracten zijn idd hetzelfde en het abonnement waar ik toevallig wel het dataplafond aan heb gezet is wel gecancelled. En die heb ik aangezet via dezelfde app, als waarmee ik het dataplafond kan aan/uitzetten, met dezelfde maandelijkse kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door koektrommeltje op 31-07-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Het slaat natuurlijk nergens op dat dat geen onderdeel is van je contract. Wat is het dan wel ? Dat zeggen ze niet. Logisch, wat daar is geen antwoord op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:33
Krijg nu net een mail dat het contract wordt beëindigd en vandaag de laatste dag is. Ik mag dus even snel aan de gang om nog iets te regelen. Op zoek naar een betere aanbieding, Lebara zelf is voor mij uitgesloten vanwege hun manier van zakendoen en de klantenservice die ik ondermaats vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:14
Deze e-mail rond 01.00 uur ontvangen:
On 2025-07-31, you informed us that you want to cancel your Sim Only subscription linked to number xxxxxxxxx. We hereby confirm that your Sim Only subscription will end today.

You can choose to continue using Lebara Prepaid or keep your number when you switch to another provider.

If you incurred any out-of-bundle costs, these will be charged to your account the next month.
In de Lebara App is mijn abonnement inderdaad veranderd in een Prepaid met 0 saldo. Snap alleen zinnetje in de mail over out-of-bundle kosten niet, daar hadden we het dataplafond toch voor? Waarschijnlijk standaard tekst bij opzeggen?

[ Voor 14% gewijzigd door U123456 op 01-08-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Hadden jullie het dataplafond al aanstaan nog voor de aankondiging? Bij mij is contractdatum nog de oude :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
zx9r_mario schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:35:
Hadden jullie het dataplafond al aanstaan nog voor de aankondiging? Bij mij is contractdatum nog de oude :(
Ja, zelfs sinds aanvraag abonnement. Stond ook op contract vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door U123456 op 01-08-2025 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:10
Hier werd voor gehouden meerdere keren dat 1 augustus mijn nummer een prepaid zou worden dus niet, ik heb geen dataplafond aan staan. Ik heb gisteren een klacht ingediend bij de ACM ik hoop dat meerdere mensen dat gaan doen bij dit boeven bedrijf. Ik had inmiddels al een nieuw abonnement aangevraagd bij een andere provider die staat nu on hold .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
Ook melding gedaan. Dit is de link https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer

9:30 update: Heb nog een laatste poging gedaan via de chat, ze blijven hardnekkig :-(

[ Voor 31% gewijzigd door zx9r_mario op 01-08-2025 09:31 . Reden: update met chat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
U123456 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:31:
Deze e-mail rond 01.00 uur ontvangen:
[...]
In de Lebara App is mijn abonnement inderdaad veranderd in een Prepaid met 0 saldo. Snap alleen zinnetje in de mail over out-of-bundle kosten niet, daar hadden we het dataplafond toch voor? Waarschijnlijk standaard tekst bij opzeggen?
If you incurred any out-of-bundle costs, these will be charged to your account the next month.
Dat is natuurlijk gewoon een standaard tekst. Als die niet van toepassing op jou is, mag je die negeren. Overigens kun je ook 'out-of-bundle costs' maken door naar een 090x-nummer te bellen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vsnah schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:42:
Hier werd voor gehouden, meerdere keren, dat 1 augustus mijn nummer een prepaid zou worden. Dus niet. Ik heb geen dataplafond aan staan.
Waar is 'hier'? Op dit forum? Wij hebben geen zeggenschap binnen Lebara. Als jij geen bevestiging hebt dat je opzegging doorgevoerd was, via https://opzeggen.lebaraactie.nl/, dan was jouw abonnement niet opgezegd.
Ik heb gisteren een klacht ingediend bij de ACM. Ik hoop dat meerdere mensen dat gaan doen bij dit boevenbedrijf. Ik had inmiddels al een nieuw abonnement aangevraagd bij een andere provider, die staat nu on-hold.
'boevenbedrijf' :') Je krijgt waar je voor betaalt. Zij denken dat ze juridisch in hun gelijk staan. De klacht bij ACM is een goede eerste stap om dat te bevechten.

[ Voor 28% gewijzigd door Room42 op 01-08-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
zx9r_mario schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:54:
Ook melding gedaan. Dit is de link https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer

9:30 update: Heb nog een laatste poging gedaan via de chat, ze blijven hardnekkig :-(
Ik ben zelf wel wat principieel en zou gewoon nummerportering aanvragen bij een andere provider met de melding dat de eventuele boete geen probleem is (dus geforceerd doorzetten). Die boete kun je dan door Lebara bij jou laten komen halen. Als zij echt denken dat ze in hun recht staan, kunnen ze het hogerop gaan spelen. Je legt dan de bal bij hun. Sowieso is de boete niet superhoog, geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaMaL!
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 10:21
xabre16v schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:28:
Het slaat natuurlijk nergens op dat dat geen onderdeel is van je contract.
Laat je niet afwimpelen: het tarievenoverzicht is niet alleen onderdeel van de overeenkomst, het is volgens de telecommunicatiewet artikel 7.1 zelfs een verplicht onderdeel daarvan. Daarom verwijzen de algemene voorwaarden van lebara zelf (in artikel 12) rechtstreeks naar het tarievenoverzicht op hun website, waarin ook de prijs van het plafond is opgenomen. De prijs van het plafond is dus gewoon een onderdeel van de overeenkomst.

Je rechten in het kader van artikel 7.2 Tw staan prima uitgelegd (in jip-en-jannake-taal) op https://www.consuwijzer.n...n-of-algemene-voorwaarden

Verder is de "Beleidsregel kosteloos beëindigingsrecht artikel 7.2 Telecommunicatiewet" leuk leesvoer als je de dingen een beetje netjes wil opschrijven, zie
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038515/2016-09-14

Is je opzegging geweigerd, dan moet je daarover eerst nog een keer klagen bij lebara. Blijven ze vervolgens bij hun onzin, dan is het tijd om naar de geschillencommissie telecom te stappen. Melding maken bij de ACM kan sowieso, al was het maar omdat iedereen die het plafond niet aan had staan in strijd met de wet niet is geïnformeerd door lebara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:17

migros

Nooit meer een Samsung

Vandaag mail gekregen dat alle abonnementen prepaid zijn geworden. Ook op de app is dit te zien. Blij van ze af te zijn. Nu op zoek naar nieuwe aanbiedingen :+

Leuk man gatheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
migros schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:31:
Vandaag mail gekregen dat alle abonnementen prepaid zijn geworden. Ook op de app is dit te zien. Blij van ze af te zijn. Nu op zoek naar nieuwe aanbiedingen :+
Had je dataplafond aanstaan nog voor de aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:17

migros

Nooit meer een Samsung

zx9r_mario schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Had je dataplafond aanstaan nog voor de aankondiging?
Dat had inderdaad aan staan.

Leuk man gatheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Via de socials heeft ACM mijn melding opgepikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:38
Ok ik ben dus niet de enige hierin. Ook bij mij hebben ze de beëindiging geweigerd omdat ik de dateplafond niet aan had staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo
Rogers schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:55:
Heeft iemand een goede vooropgezette onderbouwde mail om te reageren dat de afwijzing niet terecht is?
Via hun mailoptie kun je maximaal 300 karakters invoeren....bizar. Heb nu dit gestuurd en daar een screenshot van hun mail aan toegevoegd.

Ik ben het niet eens met de afwijzing van mijn opzegging ivm het verhogen van de prijs van het dataplafond. Ik verzoek jullie nogmaals vriendelijk mijn opzegging per 1 augustus te honoreren. Ik heb al melding gedaan bij de ACM. Zie de site met regels van de ACM op https://tinyurl.com/5n82t4vu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-10 12:40
Lycamobile heeft de chaos rond Lebara blijkbaar gevolgd en abonnementen gelanceerd die ex-Lebara klanten zullen bevallen: https://abonnement.lycamobile.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KayW
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
laredo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

Via hun mailoptie kun je maximaal 300 karakters invoeren....bizar. Heb nu dit gestuurd en daar een screenshot van hun mail aan toegevoegd.

Ik ben het niet eens met de afwijzing van mijn opzegging ivm het verhogen van de prijs van het dataplafond. Ik verzoek jullie nogmaals vriendelijk mijn opzegging per 1 augustus te honoreren. Ik heb al melding gedaan bij de ACM. Zie de site met regels van de ACM op https://tinyurl.com/5n82t4vu
Je kan een mail sturen naar simonly@lebara.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:14
da_Mastah schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:23:
Same here, ook afwijzing omdat dataplafond niet aanstond.

[...]

Wie gaat er als eerste naar de geschillencommissie? Of mag daar ook een bundeling van dezelfde kwestie collectief worden ingediend?
Maak hetzelfde mee als in bovenstaande reactie(s),
netjes opgezegd via de link, bevesting ontvangen dat ik per 31-7-2025 weg kon, andere abonnement aangegaan, vertikt Lebara om het nummer te porteren.

Op mails wordt niet gereageerd, heb een klacht in gediend bij ACM consuwijzer.
Op dit forum wordt hetzelfde probleem besproken; https://radar-forum.avrotros.nl/viewtopic.php?t=204180

Hoop dat er nu veel forumleden een klacht indien bij de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
Ook op dat andere forum zie je een oneindige discussie of het wel of niet onder het contract valt en of je dus kunt opzeggen. Maar de enige mening die belangrijk is in deze zijn die van de ACM en de geschillencommissie telecommunicatie.

Van Lebara zal geen ander standpunt volgen dan het huidige (verzoek afwijzen bij dataplafond uit), want ook zij weten dat een andere reactie (alsnog instemmen met opzeggen) direct op dit forum en andere gecommuniceerd zal worden.

[ Voor 34% gewijzigd door xxaixx op 02-08-2025 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

xxaixx schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:47:
Ook op dat andere forum zie je een oneindige discussie of het wel of niet onder het contract valt en of je dus kunt opzeggen. Maar de enige mening die belangrijk is in deze zijn die van de ACM en de geschillencommissie telecommunicatie.

Van Lebara zal geen ander standpunt volgen dan het huidige (verzoek afwijzen bij dataplafond uit), want ook zij weten dat een andere reactie (alsnog instemmen met opzeggen) direct op dit forum en andere gecommuniceerd zal worden.
Natuurlijk valt het onder contract. Op het moment van afsluiten kon je de optie gedurende de looptijd nemen voor 50 cent per maand. Je kan het afsluiten wanneer je wil.

Als bellen in Japan van 1 euro naar 10 euro per minuut gaat, maar je gaat pas volgende maand naar Japan, kan Lebara toch niet zeggen, maar je had niet vanuit Japan gebeld ten tijde van de verhoging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH35p4zTwq7bfKZ3YrQ2md5VCMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4bCUO5dPALYwytAFIyTYS4h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz1CrkTDrFGjTInbOYiwmgwUmmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVM5ptrTwTTRgcr3RJAKa5JZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door knakworst op 03-08-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Laatst online: 24-09 21:53
xxaixx schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:47:

Op de fora van consumentenprogramma's als Kassa en Radar valt het op dat de reacties op klachten erg aggressief zijn en bijna altijd op de hand van de bedrijven waarover wordt geklaagd. Heel bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Laatst online: 30-08 17:38
Helaas krijg ik ook op mijn tweede mail een zelfde reactie.
We begrijpen dat je niet akkoord gaat met de afwijzing van je verzoek tot kosteloze opzegging per 1 augustus in verband met de wijziging van het tarief bij overschrijding van het dataplafond.

Zoals eerder aangegeven is deze wijziging uitsluitend van toepassing op klanten die actief een dataplafond hebben ingesteld. In jouw geval is er nooit gebruikgemaakt van deze functie, wat betekent dat je niet geraakt wordt door de wijziging. Volgens de richtlijnen van de ACM is kosteloze opzegging bij een eenzijdige wijziging alleen mogelijk als die wijziging een nadelig effect heeft op het gebruik of de kosten van het abonnement. Aangezien je geen dataplafond hebt ingesteld, is dat bij jou niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Lijkt mij niet het geval. Als je in Juli het dataplafond had aangezet betaalde je ook nog het oude tarief. En dan heb je die functie wel gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door zx9r_mario op 03-08-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
FvGa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:37:

[...]
Wat Lebara voor het gemak maar even vergeet is dat je het dataplafond per maand aan en uit kan zetten. Als je een 2 jarig abonnement hebt afgesloten, dan heb je dus 24x een keuze. Die keuze wordt èchter vanaf 1 augustus alleen 3x zo duur.

Lebara had gewoon het dataplafond voor nieuwe, verlengende of maandelijkse abonnementen moeten verhogen en de lopende contracten ongemoeid moeten laten (zoals andere providers dat doen)

Ps. Wel leuk dat lebara al praat namens de ACM, ik heb nog nergens een officieel besluit van de ACM gezien 😉

[ Voor 8% gewijzigd door xxaixx op 03-08-2025 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Ik zie de zaak bij de geschillencommissie met vertrouwen tegemoet :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

FvGa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:37:

[...]
In jouw geval is er nooit gebruikgemaakt van deze functie, wat betekent dat je niet geraakt wordt door de wijziging.

Dit is dus precies het Japan voorbeeld. Je hebt dus geen nadeel, want nooit gebruik gemaakt. Maar je kan maandelijks aanpassen en dat wordt ineens drie keer zo duur. Dus zolang het contract loopt heb je nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:29
knakworst schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

In jouw geval is er nooit gebruikgemaakt van deze functie, wat betekent dat je niet geraakt wordt door de wijziging.

Dit is dus precies het Japan voorbeeld. Je hebt dus geen nadeel, want nooit gebruik gemaakt. Maar je kan maandelijks aanpassen en dat wordt ineens drie keer zo duur. Dus zolang het contract loopt heb je nadeel.
Er is weldegelijk nadeel. Het afsluiten van de databundel in de toekomst wordt duurder gemaakt dan er vooraf -ten tijde van het afsluiten van het abonnement- besproken is en dat is aanzienlijk duurder dan de inflatiecorrectie.

Ik heb ook opgezegd voor mn vader en dat is geweigerd omdat ik het dataplafond op 1 juli niet aan had staan. Dat hoefde ook niet, want mn ouweheer maakte nooit gebruik van data. Inmiddels heel soms, maar weinig. Waar het eerst niet nodig was om het dataplafond aan te zetten, zou dat nu wel lonend zijn. En bij het aangaan van het contract, werd vermeld dat dat 0.50 euro kost per maand en je dat ook maandelijks aan/uit kan zetten. Je hoefde het niet te gebruiken, maar die optie was naar mijn idee wel deel van het aanbod van Lebara.

Als ik nu het dataplafond aanzet, kost mij dat meer dan vooraf het geval geweest zou zijn. Ofwel: er is nadeel.

[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 04-08-2025 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik zie ook de zaak bij de geschillencommissie met vertrouwen tegemoet :w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
flipjevandejam schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:43:
Ik zie ook de zaak bij de geschillencommissie met vertrouwen tegemoet :w.
Heb je een geschil ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Wat zijn de kosten bij de geschillen commissie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:09
Linux gebruiker schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:41:
...
Wat zijn de kosten bij de geschillen commissie??
€50, wat je terugkrijgt als de klacht gegrond is.
bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xxaixx
elinx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

€50, wat je terugkrijgt als de klacht gegrond is.
bron
Denk er aan dat mocht je onderhands schikken met Lebara, dat je deze €50 onderdeel laat zijn van je schikking. Anders ben je het kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Dat en vergoeding voor gemaakte kosten en tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:24
Hier hetzelfde verhaal, nou als ik eind september op vakantie ga en dan het dataplafond wil aanzetten is dat toch zeker wel in mijn nadeel dat die 300% duurder wordt gemaakt dan waar ik voor heb getekend.

Ik had al het gevoel dat Lebara zou proberen eronderuit te komen, ik snap echt niet dat ze de prijsverhoging niet enkel voor nieuwe abbo's hebben ingevoerd... dachten ze ermee weg te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik vind het sowieso al belachelijk dat zo'n dataplafond geld moet kosten, laat staan dat het 0,50 moet kosten. 1,50 is gewoon geldklopperij.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• flipjevandejam
Voor eenieder die ook een GCT zaak wil starten, hier mijn tekst:

Op 30 juni 2025 kwam ik erachter dat u mijn abonnement hebt veranderd. Per 1 augustus verandert Lebara het tarief van de dataplafond functie binnen het afgesloten contract. De startdatum van deze verandering is 1 augustus 2025. Ik heb hier een klacht over ingediend met een verzoek tot opzegging conform wettelijk recht. Hier is Lebara niet op ingegaan.

Wat is het probleem?
De verandering in mijn abonnement is niet in mijn voordeel. Dit is een verhoging van de tarieven, specifiek die van het dataplafond, zoals o.a. ook vermeld op https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html conform artikel 12 van het contract.

Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract. Zoals in de algemene voorwaarden, artikel 1.1 gemeld:
1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
te beëindigen als gevolg van zo’n voorgenomen wijziging, mag de klant de
overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat.

Betogen dat er geen nadeel is omdat ik op 1 juli het dataplafond niet aan had staan, snijdt geen hout, want ook als ik het later in de contractstermijn aanzet, betaal ik meer. De wijziging is dus negatief voor mij als klant.

Ik heb gebruik gemaakt het van opzegformulier zoals in de communicatie van 30 juni 2025 van Lebara aangegeven en vervolgens hen schriftelijk nogmaals in de gelegenheid gesteld door een klacht in te dienen.

Hoe is dit wettelijk geregeld?
Als de verandering niet in mijn voordeel is, dan heb ik het recht om mijn abonnement zonder kosten op te zeggen. Ongeacht of ik van de functie gebruik maak of heb gemaakt. Ook moet u mij minimaal een maand van tevoren informeren over veranderingen in mijn abonnement. Dit staat in de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.

Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u mijn abonnement zonder kosten op te zeggen en z.s.m. om te zetten naar prepaid zoals u hebt aangeboden in uw communicatie op 30-06-2025 voor aansluiting:
06xxxxxxxx

Ik verwacht dat u gemaakte kosten vergoed:
- Abonnementskosten Lebara vanaf 1 augustus 2025
- Abonnementskosten nieuw abonnement vanaf 1 augustus 2025. Ik mocht er immers vanuit gaan dat ik dit nieuwe abonnement zou gaan gebruiken met mijn nummer, maar kan hier nu door toedoen van Lebara niet op dergelijke normale wijze gebruik van maken.
- Kosten GCT zaak
- Vergoeding voor gemaakte tijd/moeite dit aanhangig te maken

Zoals aangekondigd in mijn opzegbrief heb ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM ingediend en leg ik bij deze mijn klacht voor aan de Geschillencommissie Telecom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxaixx
Ik ben benieuwd of de geschillencommissie alle zaken inzake het dataplafond gaat bundelen of dat iedere klacht individueel behandeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Vermoedelijk komt het niet tot een zitting van de GCT, omdat een verantwoordelijke van Lebara ons eerder zal laten benaderen om te schikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techfreak
In de hierboven gedeelde tekst voor de geschillencommissie mis ik 1 belangrijk punt. Er wordt niet genoemd dat Lebara klanten die het dataplafond niet aan hadden staan ook geen mail hebben ontvangen met de wijziging. Als je die fout er niet bij noemt wordt het echt een ieder voor zich kwestie, terwijl als die fout erbij betrokken wordt Lebara alsnog een opzegkans moet bieden aan elke klant, ook de mensen die niet over deze wijziging hebben gelezen op Tweakers en zich nog nergens van bewust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Techfreak schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:34:
In de hierboven gedeelde tekst voor de geschillencommissie mis ik 1 belangrijk punt. Er wordt niet genoemd dat Lebara klanten die het dataplafond niet aan hadden staan ook geen mail hebben ontvangen met de wijziging. Als je die fout er niet bij noemt wordt het echt een ieder voor zich kwestie, terwijl als die fout erbij betrokken wordt Lebara alsnog een opzegkans moet bieden aan elke klant, ook de mensen die niet over deze wijziging hebben gelezen op Tweakers en zich nog nergens van bewust zijn.
Dat klopt inderdaad. Hoe zou jij dit verwoorden als aanvulling op de eerder genoemde tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
Volgens mij doet de geschillencommissie alleen bindende uitspraken tussen de partijen in het geschil. De ACM kan Lebara wel dwingen om alsnog actie te ondernemen naar alle abonnees ivm de prijsverhoging. Klacht indienen bij de ACM Consuwijzer is dus raadzaam (en gratis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techfreak
Als volgt: ik moest de tariefswijziging in mijn abonnement vernemen via een extern forum omdat Lebara heeft nagelaten klanten die hun dataplafond uit hadden staan van de wijziging op de hoogte te stellen. Als klanten dus niet bij toeval nieuwsberichten over Lebara tegenkomen worden zij onwetend benadeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
xxaixx schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:04:
Volgens mij doet de geschillencommissie alleen bindende uitspraken tussen de partijen in het geschil. De ACM kan Lebara wel dwingen om alsnog actie te ondernemen naar alle abonnees ivm de prijsverhoging. Klacht indienen bij de ACM Consuwijzer is dus raadzaam (en gratis).
In dit geval is het relevant want niemand die klaagt heeft zelf van Lebara gehoord dat het tarief voor dataplafond wijzigde. Dus als de geschillencommissie Lebara bij elke klacht verwijt dat de klant niet geinformeerd was vormt dit basis voor een nieuwe kans om op te zeggen voor alle klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laredo
@flipjevandejam die tekst heb je naar Lebara gestuurd? En ook naar de GCT? Ik heb bij de ACM melding gedaan maar daar verder geen inhoudelijke reactie op gehad. Ook bij Lebara al 2x een klacht ingediend die steeds wordt weggewuifd. Zit even te puzzelen wat nu de vervolgstap moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxaixx
Lebara zal niet meer van standpunt wijzigen. De enige vervolgstap die je nog kan zetten is naar de geschillencommissie stappen en 50 euro investeren om te kijken of j6 in het gelijk wordt gesteld. De doorlooptijd van de geschillencommissie is vrij lang dus voorlopig zal er hier geen uitkomst/uitspraak gemeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Voor wie ook in discussies zit met Lebara, die betoogt dat de wijziging in tarief niet de overeenkomst zelf betreft, voel je vrij mijn onderstaande snippet te hergebruiken:
Uw verklaring dat het dataplafond los zou staan van het abonnement klopt niet. Het tarief is gecommuniceerd als deel van de overeenkomst.
Of er tot heden gebruik van is gemaakt, staat daar los van.
Ter voorbeeld, u communiceert bijvoorbeeld een tarief voor het bellen naar een vast-telefoonnummer. Zelfs als ik tot heden slechts gebeld zou hebben naar mobiele-nummers, mag u niet eenzijdig een voor mij als klant nadeliger tarief voor vaste-telefoonnummers instellen, zonder mij het recht te geven de overeenkomst te ontbinden.
In dit geval is hetzelfde van toepassing voor het dataplafond, ongeacht of ik in de maand juni 2025 gebruik heb gemaakt daarvan, is dit een nadelige verandering in de tarieven in de overeenkomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
laredo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:13:
@flipjevandejam die tekst heb je naar Lebara gestuurd? En ook naar de GCT? Ik heb bij de ACM melding gedaan maar daar verder geen inhoudelijke reactie op gehad. Ook bij Lebara al 2x een klacht ingediend die steeds wordt weggewuifd. Zit even te puzzelen wat nu de vervolgstap moet zijn.
Ja, in eerste instantie, alleen om de dossiervorming. GCT is je volgende stap.

Dit is geen twijfelgeval, ik heb een verleden in de telecom en heb in de hoogtijdagen van de mobiele telefonie talloze contracten helpen ontbinden door dit soort wijzigingen.

Orange, Telfort, T-Mobile, Vodafone, KPN en alle MVNO’s van die tijd deden om de haverklap aan tariefswijzigingen en leerden maar heel langzaam dat het slimmer/goedkoper was deze vanaf nieuwe contracten te laten ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Lebara blijft moeilijk met het porten van het nummer, gisteren en vandaag weer veel verspild aan telefoongesprekken, chat, ed.
Krijg nu voor de derde keer een nieuwe simkaart van een andere provider in de hoop dat nummer portering nu wel lukt.
Want die is al twee keer geweigerd door Lebara, omdat ik volgens hun te vroeg opgezegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

barrycade82 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Mijn Lebara abonnement staat ook nog op 2027. Ik kreeg via de chat een afwijzing omdat ik het plafond niet had aanstaan. Inmiddels klacht gestuurd naar SIMOnly@lebara.com
Ook gestuurd nooit reactie gehad. Dit email adres werkt inmiddels niet meer.

Gezien ik al een afwijzing had via het opzegformulier heb ik een case aangemaatkt bij de geschillencommissie.

[ Voor 13% gewijzigd door knakworst op 15-08-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxaixx
Dat zou toch wel een hele slechte actie zijn van lebara om een email adres bewust te beëindigen. De enige manier waarop je dan nog je klacht kan indienen is via het formulier (zeer beknopt) of per post.als het geen storing is, Lijkt het wel of ze er alles aan doen om het de klanten zo moeilijk mogelijk te maken om een klacht in te kunnen doen en naar de geschillencommissie te kunnen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Overigens vraagt Lebara een klacht om die kenbaar te maken als volgt:

19 Klachten; geschillencommissie; rechter en toepasselijk recht
19.1 Bent u consument? Dan kunt een klacht over hoe de overeenkomst tot stand komt of uitgevoerd wordt
indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dat kunt u alleen doen binnen 12 maanden
nadat het meningsverschil is ontstaan.
19.2 Voordat u naar de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten gaat, moet u eerst uw klacht bij ons
indienen op het volgende adres:
Lebara Mobile
Ter attentie van de afdeling Customer Care
Postbus 267
1110 AG Diemen
Wij zullen binnen dertig dagen na ontvangst van uw klachtbrief schriftelijk inhoudelijk reageren, tenzij dat
redelijkerwijs niet mogelijk is. In dat geval zullen wij dat schriftelijk kenbaar maken. Binnen dertig dagen na
ontvangst van de inhoudelijke reactie van ons dan wel binnen dertig dagen na het verstrijken van de datum
waarop had moeten worden gereageerd, kan u het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ovg0K5xCGZ8vQuJ8Iiyy2Z5G3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMZXBjwLFgDQhqfauHoHCbmX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door knakworst op 15-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxaixx
Ik vraag me af of Lebara mag dicteren hoe je een klacht bij hun moet indienen om toegang te krijgen tot een procedure bij de geschillencommissie. Deze voorwaarde voelt meer als het opvoeren van een extra drempel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

xxaixx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:23:
Ik vraag me af of Lebara mag dicteren hoe je een klacht bij hun moet indienen om toegang te krijgen tot een procedure bij de geschillencommissie. Deze voorwaarde voelt meer als het opvoeren van een extra drempel.
Ik denk het ook niet en dat het formulier voldoende is. Maar ik heb een serie postzegels in 2014 gekocht voor de prijsverhoging, die moeten nog op O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
xxaixx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:23:
Dat zou toch wel een hele slechte actie zijn van lebara om een email adres bewust te beëindigen. De enige manier waarop je dan nog je klacht kan indienen is via het formulier (zeer beknopt) of per post.als het geen storing is, Lijkt het wel of ze er alles aan doen om het de klanten zo moeilijk mogelijk te maken om een klacht in te kunnen doen en naar de geschillencommissie te kunnen stappen.
Hebben ze geen Fax nummer :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flipjevandejam
xxaixx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:23:
Nee dat mogen ze niet, dit is hoofdstuk: tegenstribbelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik krijg nu een factuur van Lebara van 2 euro (ik heb per 1-8 opgezegd) met de grote bekende knop 'bekijk je factuur'. Echter kan ik die niet meer bekijken omdat ik geen Lebara-nummer meer heb. :? 8)7
Dan zoeken ze het ook maar uit. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:10
Blij wezen dat je van die club af bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
Room42 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:03:
Ik krijg nu een factuur van Lebara van 2 euro (ik heb per 1-8 opgezegd) met de grote bekende knop 'bekijk je factuur'.
Dan ben ik niet de enige. Hier een factuur van 50 cent na opzegging vanwege het dataplafond. Wordt het dataplafond soms achteraf gefactureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
U123456 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Dan ben ik niet de enige. Hier een factuur van 50 cent na opzegging vanwege het dataplafond. Wordt het dataplafond soms achteraf gefactureerd?
Ik gok dat het een restant van het maandbedrag is, hoewel dat eigenlijk raar is, bedenk ik tijdens het schrijven omdat ik per 1-8 overgegaan ben. Maar ik zal het helaas nooit weten. ;) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
@knakworst Welke tekst heb je in de brief naar Lebara gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

zx9r_mario schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:50:
@knakworst Welke tekst heb je in de brief naar Lebara gebruikt?
De tekst van hierboven en een klein beetje herschreven.

Beste Lebara,

Per 1 augustus verandert Lebara het tarief van de dataplafond functie binnen het afgesloten contract, waarbij het tarief wijzigt van 0,50 euro naar 1,50 euro per maand. De startdatum van deze verandering is 1 augustus 2025. Ik heb gebruik gemaakt het van opzegformulier zoals in de communicatie van 30 juni 2025 die ik overigens niet ontvangen heb maar per toeval ontdekt. Hier heb ik een afwijzing op ontvangen (zie bijlage).

Wat is het probleem?
De verandering in mijn abonnement is niet in mijn voordeel. Dit is een verhoging van de tarieven, specifiek die van het dataplafond, zoals o.a. ook vermeld op https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html conform artikel 12 van het contract.

Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract. Zoals in de algemene voorwaarden, artikel 1.1 gemeld:
1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
te beëindigen als gevolg van zo’n voorgenomen wijziging, mag de klant de
overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat.

Betogen dat er geen nadeel is omdat ik op 1 juli het dataplafond niet aan had staan, snijdt geen hout, want ook als ik het later in de contractstermijn aanzet, betaal ik meer. De wijziging is dus negatief voor mij als klant.

Hoe is dit wettelijk geregeld?
Als de verandering niet in mijn voordeel is, dan heb ik het recht om mijn abonnement zonder kosten op te zeggen. Ongeacht of ik van de functie gebruik maak of heb gemaakt. Ook moet u mij minimaal een maand van tevoren informeren over veranderingen in mijn abonnement. Dit staat in de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.

Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u mijn abonnement zonder kosten op te zeggen en z.s.m. om te zetten naar prepaid zoals u hebt aangeboden in uw communicatie op 30-06-2025 voor aansluiting:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 17:08
Goedemorgen mede tweakers,

Wij hadden tot voor kort ook een contract bij Lebara voor de mobiel van mijn dochter. Deze is n.a.v. de forse prijsverhoging van de 'data-cap' tijdig opgezegd en hiervan heb ik ook vanuit Lebara bevestiging gekregen. Per 1/8 is het abonnement stopgezet.

Daarbij stond in dezelfde mail dat "u kunt kiezen voor prepaid of het nummer kunt meenemen naar andere provider". Wij hebben inmiddels een andere provider op het oog (Hollandse Nieuwe) en kiezen dus voor nummbehoud. Mijn dochter heeft sindsdien geen gebruik meer (kunnen) maken van haar abonnement maar toch ontvang ik vandaag een factuur van (hoewel slechts, maar toch) EUR 1,50 van Lebara.

Vermoedelijk zijn dit de kosten van de data-cap maar dien ik die nu te betalen, terwijl mijn abonnement daar is afgelopen (en waarvan ik bevestiging heb)? Hebben jullie eenzelfde ervaring?

Zoals al eerder gezegd door andere gebruikers, is contact opnemen met de klantenservice vrijwel onmogelijk. De chatfunctie lijkt te zijn uitgeschakeld?

BVD

Edit. Ik zie nu net in de laatste reacties dat er blijkbaar meerdere gebruikers zijn die nog een restant bedrag gefactureerd krijgen; mogelijk van dezelfde strekking. Excuus daarvoor.

Ben dan beniewd wat jullie doen in deze; betalen of negeren (aangezien contract officieel per 1-8 is afgelopen en Lebara nauwelijks bereikbaar is)

[ Voor 14% gewijzigd door yinnemans op 18-08-2025 11:45 ]

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
yinnemans schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:39:

Wij hadden tot voor kort ook een contract bij Lebara voor de mobiel van mijn dochter. Deze is n.a.v. de forse prijsverhoging van de 'data-cap' tijdig opgezegd en hiervan heb ik ook vanuit Lebara bevestiging gekregen. Per 1/8 is het abonnement stopgezet.

Daarbij stond in dezelfde mail dat "u kunt kiezen voor prepaid of het nummer kunt meenemen naar andere provider". Wij hebben inmiddels een andere provider op het oog (Hollandse Nieuwe) en kiezen dus voor nummbehoud. Mijn dochter heeft sindsdien geen gebruik meer (kunnen) maken van haar abonnement maar toch ontvang ik vandaag een factuur van (hoewel slechts, maar toch) EUR 1,50 van Lebara.

Vermoedelijk zijn dit de kosten van de data-cap maar dien ik die nu te betalen, terwijl mijn abonnement daar is afgelopen (en waarvan ik bevestiging heb)? Hebben jullie eenzelfde ervaring?

Zoals al eerder gezegd door andere gebruikers, is contact opnemen met de klantenservice vrijwel onmogelijk. De chatfunctie lijkt te zijn uitgeschakeld?

BVD

Edit. Ik zie nu net in de laatste reacties dat er blijkbaar meerdere gebruikers zijn die nog een restant bedrag gefactureerd krijgen; mogelijk van dezelfde strekking. Excuus daarvoor.

Ben dan beniewd wat jullie doen in deze; betalen of negeren (aangezien contract officieel per 1-8 is afgelopen en Lebara nauwelijks bereikbaar is)
Je kan beter 50plusmobiel nemen dan Hollandsnieuwe. Tegenwoordig ook 5g en bellen over 4g, ook op Vodafone netwerk net als Hollandsnieuwe, dataplafond van 0,50. Met kortingscode WELKOM5G is bij een 2jarig abonnement het eerste jaar 1 euro per maand. Actie geldt tot en met woensdag. Als je 2 kortingscodes mag gebruiken voeg dan ook 2GBGRATIS toe voor 2gb extra per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
[...]

Ik negeer hem. Had de automatisch incasso al stopgezet (geblokkeerd bij de bank), dus ze kunnen het niet meer afschrijven. Ik kan de factuur niet meer zien, dus dan kan ik hem ook niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker

BVD

Heb hetzelfde als jij hebt, ook factuur gekregen van 1.50 euro, kan de factuur historie niet meer inzien, dus ja wat moet je er mee.
Een hoop ellende krijgen als Lebara denkt gelijk te hebben met hun factuur, aanmaningen, incasso's je weet immers niet hoe gek ze zijn om 1.50 euro toch binnen te halen.
Anderszijds voelt het onrechtvaardig om dit te betalen, je betaalt voor een niet geleverde dienst om geen gedoe te hebben.
Van de ACM, consumenten wijzer hoef je ook niks te verwachten, die molen draait heel erg langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt sowieso wachten op de eerste aanmaning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
@knakworst Bedankt voor de tekst, brief gaat hier ook op de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Niemand rechtsbijstand ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 17:08
Techfreak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Je kan beter 50plusmobiel nemen dan Hollandsnieuwe. Tegenwoordig ook 5g en bellen over 4g, ook op Vodafone netwerk net als Hollandsnieuwe, dataplafond van 0,50. Met kortingscode WELKOM5G is bij een 2jarig abonnement het eerste jaar 1 euro per maand. Actie geldt tot en met woensdag. Als je 2 kortingscodes mag gebruiken voeg dan ook 2GBGRATIS toe voor 2gb extra per maand.
Oei, ik lees deze reactie net te laat... heb gisteren een contract bij HN afgesloten (weliswaar 14 dagen opzegtermijn) en eindelijk alles werkend gekregen, behalve het naar voren halen van de datum voor nummerbehoud... Was even gedoe maar gelukt.

Aangezien wij Ziggo hebben krijgen we 1GB 'gratis' en ontvangen wij 50% korting (standaard) op de eerste 6 maanden van het contract. Betalen dan eerste 6 maanden EUR4,50 voor 3GB bundel (waaruit sms, bellen en internet wordt gehaald) incl. 'gratis' dataplafond/bescherming (wat het hele eieren eten is en waarom we Lebara hebben opgezegd). Ook de downloadsnelheid gaat van 75 Mbps naar max 350 Mbps.

Op zich ook niet verkeerd toch? En we zitten aan slechts 1 jaar vast dus kunnen dan (wanneer dochter naar middelbare gaat) weer kijken naar een iets beter abonnement.

In ieder geval dank voor je tip.
Room42 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Ik negeer hem. Had de automatisch incasso al stopgezet (geblokkeerd bij de bank), dus ze kunnen het niet meer afschrijven. Ik kan de factuur niet meer zien, dus dan kan ik hem ook niet betalen.
Het stopzetten van auto incasso is inderdaad een goede. Ik kijk dan wel of er een aanmaning volgt of niet. Wil ook weer niet te veel gedoe voor EUR1,50 dus waarschijnlijk zal ik dan alsnog betalen |:(

Dank voor reacties!

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
Mobiel internet van Lebara One gaat per 12 september 10 cent met MB kosten ipv 1 cent. 1000% prijsverhoging :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rieksie
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 19:36
Dan is het beltegoed er snel doorheen met deze verhoging. Dag Lebara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:09
Ook mijn eerste reactie.
Echter zijn er mi weinig tot geen vergelijkbare alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zx9r_mario schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:25:
Mobiel internet van Lebara One gaat per 12 september 10 cent met MB kosten ipv 1 cent. 1000% prijsverhoging :+
It was good while it lasted..
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste