Ik heb al een simkaart van Always Connected, maar nog geen tegoed geactiveerd. Dat zal binnenkort gebeuren.
Wat betreft spook verbruik. Dat ligt meestal aan apps die continu verbonden willen zijn.
Bij Lebara One was dat niet anders. Elke dag is er wel wat data verbruikt. Ook als ik de hele dag op wifi zit.
Bij mijn Android smartphone heb ik gecontroleerd welke apps dit betreft en vervolgens van iedere app. waarvan ik vind dat deze geen mobiele data nodig heeft, het gebruik van mobiele data uitgeschakeld.
Dit kan via:
"Instellingen/Netwerk&Internet/Mobiel netwerk/Datagebruik van app"
Tevens heb ik "
Achtergrondnetwerk toegang" en
"Onbeperkt dataverbruik" uitgeschakeld.
Dat laatste kun je ook doen als de apps wel mobiele data mogen gebruiken als je ze bewust opent.
Nu is het alleen nog Google Play Services die het meest verbruikt, maar dat is nodig voor Gmail, Agenda, etc.
Dit kan eventueel nog wat minder als je
"Automatisch synchroniseren" uitschakelt en "
Databesparende modus" inschakelt. Vaak wil je dit niet, maar ik vond het nodig om in ieder geval te vermelden, zodat alle beschikbare opties genoemd zijn.
Als je echter via een mifi unit verbindt, ziet je smartphone deze als gewoon wifi accespoint.
Heb je dan bv automatisch updaten ed aanstaan, dan kan het snel gaan met je verbruik.
Op je smartphone dat desbetreffende mifi/wifi accespoint via wifi instellingen
"behandelen als wifi met datalimiet" is dan de oplossing.
[
Voor 27% gewijzigd door
elinx op 17-09-2025 09:36
]