Wat zijn de kosten bij de geschillen commissie??
€50, wat je terugkrijgt als de klacht gegrond is.Linux gebruiker schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:41:
...
Wat zijn de kosten bij de geschillen commissie??
bron
Denk er aan dat mocht je onderhands schikken met Lebara, dat je deze €50 onderdeel laat zijn van je schikking. Anders ben je het kwijt.elinx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:34:
[...]
€50, wat je terugkrijgt als de klacht gegrond is.
bron
Dat en vergoeding voor gemaakte kosten en tijd en moeite.
Hier hetzelfde verhaal, nou als ik eind september op vakantie ga en dan het dataplafond wil aanzetten is dat toch zeker wel in mijn nadeel dat die 300% duurder wordt gemaakt dan waar ik voor heb getekend.
Ik had al het gevoel dat Lebara zou proberen eronderuit te komen, ik snap echt niet dat ze de prijsverhoging niet enkel voor nieuwe abbo's hebben ingevoerd... dachten ze ermee weg te komen?
Ik had al het gevoel dat Lebara zou proberen eronderuit te komen, ik snap echt niet dat ze de prijsverhoging niet enkel voor nieuwe abbo's hebben ingevoerd... dachten ze ermee weg te komen?
Ik vind het sowieso al belachelijk dat zo'n dataplafond geld moet kosten, laat staan dat het 0,50 moet kosten. 1,50 is gewoon geldklopperij.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Voor eenieder die ook een GCT zaak wil starten, hier mijn tekst:
Op 30 juni 2025 kwam ik erachter dat u mijn abonnement hebt veranderd. Per 1 augustus verandert Lebara het tarief van de dataplafond functie binnen het afgesloten contract. De startdatum van deze verandering is 1 augustus 2025. Ik heb hier een klacht over ingediend met een verzoek tot opzegging conform wettelijk recht. Hier is Lebara niet op ingegaan.
Wat is het probleem?
De verandering in mijn abonnement is niet in mijn voordeel. Dit is een verhoging van de tarieven, specifiek die van het dataplafond, zoals o.a. ook vermeld op https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html conform artikel 12 van het contract.
Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract. Zoals in de algemene voorwaarden, artikel 1.1 gemeld:
1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
te beëindigen als gevolg van zo’n voorgenomen wijziging, mag de klant de
overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat.
Betogen dat er geen nadeel is omdat ik op 1 juli het dataplafond niet aan had staan, snijdt geen hout, want ook als ik het later in de contractstermijn aanzet, betaal ik meer. De wijziging is dus negatief voor mij als klant.
Ik heb gebruik gemaakt het van opzegformulier zoals in de communicatie van 30 juni 2025 van Lebara aangegeven en vervolgens hen schriftelijk nogmaals in de gelegenheid gesteld door een klacht in te dienen.
Hoe is dit wettelijk geregeld?
Als de verandering niet in mijn voordeel is, dan heb ik het recht om mijn abonnement zonder kosten op te zeggen. Ongeacht of ik van de functie gebruik maak of heb gemaakt. Ook moet u mij minimaal een maand van tevoren informeren over veranderingen in mijn abonnement. Dit staat in de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.
Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u mijn abonnement zonder kosten op te zeggen en z.s.m. om te zetten naar prepaid zoals u hebt aangeboden in uw communicatie op 30-06-2025 voor aansluiting:
06xxxxxxxx
Ik verwacht dat u gemaakte kosten vergoed:
- Abonnementskosten Lebara vanaf 1 augustus 2025
- Abonnementskosten nieuw abonnement vanaf 1 augustus 2025. Ik mocht er immers vanuit gaan dat ik dit nieuwe abonnement zou gaan gebruiken met mijn nummer, maar kan hier nu door toedoen van Lebara niet op dergelijke normale wijze gebruik van maken.
- Kosten GCT zaak
- Vergoeding voor gemaakte tijd/moeite dit aanhangig te maken
Zoals aangekondigd in mijn opzegbrief heb ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM ingediend en leg ik bij deze mijn klacht voor aan de Geschillencommissie Telecom.
Op 30 juni 2025 kwam ik erachter dat u mijn abonnement hebt veranderd. Per 1 augustus verandert Lebara het tarief van de dataplafond functie binnen het afgesloten contract. De startdatum van deze verandering is 1 augustus 2025. Ik heb hier een klacht over ingediend met een verzoek tot opzegging conform wettelijk recht. Hier is Lebara niet op ingegaan.
Wat is het probleem?
De verandering in mijn abonnement is niet in mijn voordeel. Dit is een verhoging van de tarieven, specifiek die van het dataplafond, zoals o.a. ook vermeld op https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html conform artikel 12 van het contract.
Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract. Zoals in de algemene voorwaarden, artikel 1.1 gemeld:
1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
Betogen dat er geen nadeel is omdat ik op 1 juli het dataplafond niet aan had staan, snijdt geen hout, want ook als ik het later in de contractstermijn aanzet, betaal ik meer. De wijziging is dus negatief voor mij als klant.
Ik heb gebruik gemaakt het van opzegformulier zoals in de communicatie van 30 juni 2025 van Lebara aangegeven en vervolgens hen schriftelijk nogmaals in de gelegenheid gesteld door een klacht in te dienen.
Als de verandering niet in mijn voordeel is, dan heb ik het recht om mijn abonnement zonder kosten op te zeggen. Ongeacht of ik van de functie gebruik maak of heb gemaakt. Ook moet u mij minimaal een maand van tevoren informeren over veranderingen in mijn abonnement. Dit staat in de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl.
Wat verwacht ik van u?
Ik verwacht dat u mijn abonnement zonder kosten op te zeggen en z.s.m. om te zetten naar prepaid zoals u hebt aangeboden in uw communicatie op 30-06-2025 voor aansluiting:
06xxxxxxxx
Ik verwacht dat u gemaakte kosten vergoed:
- Abonnementskosten Lebara vanaf 1 augustus 2025
- Abonnementskosten nieuw abonnement vanaf 1 augustus 2025. Ik mocht er immers vanuit gaan dat ik dit nieuwe abonnement zou gaan gebruiken met mijn nummer, maar kan hier nu door toedoen van Lebara niet op dergelijke normale wijze gebruik van maken.
- Kosten GCT zaak
- Vergoeding voor gemaakte tijd/moeite dit aanhangig te maken
Zoals aangekondigd in mijn opzegbrief heb ik hierover een klacht in bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM ingediend en leg ik bij deze mijn klacht voor aan de Geschillencommissie Telecom.
Ik ben benieuwd of de geschillencommissie alle zaken inzake het dataplafond gaat bundelen of dat iedere klacht individueel behandeld gaat worden.
Vermoedelijk komt het niet tot een zitting van de GCT, omdat een verantwoordelijke van Lebara ons eerder zal laten benaderen om te schikken.
In de hierboven gedeelde tekst voor de geschillencommissie mis ik 1 belangrijk punt. Er wordt niet genoemd dat Lebara klanten die het dataplafond niet aan hadden staan ook geen mail hebben ontvangen met de wijziging. Als je die fout er niet bij noemt wordt het echt een ieder voor zich kwestie, terwijl als die fout erbij betrokken wordt Lebara alsnog een opzegkans moet bieden aan elke klant, ook de mensen die niet over deze wijziging hebben gelezen op Tweakers en zich nog nergens van bewust zijn.
Dat klopt inderdaad. Hoe zou jij dit verwoorden als aanvulling op de eerder genoemde tekst?Techfreak schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:34:
In de hierboven gedeelde tekst voor de geschillencommissie mis ik 1 belangrijk punt. Er wordt niet genoemd dat Lebara klanten die het dataplafond niet aan hadden staan ook geen mail hebben ontvangen met de wijziging. Als je die fout er niet bij noemt wordt het echt een ieder voor zich kwestie, terwijl als die fout erbij betrokken wordt Lebara alsnog een opzegkans moet bieden aan elke klant, ook de mensen die niet over deze wijziging hebben gelezen op Tweakers en zich nog nergens van bewust zijn.
Volgens mij doet de geschillencommissie alleen bindende uitspraken tussen de partijen in het geschil. De ACM kan Lebara wel dwingen om alsnog actie te ondernemen naar alle abonnees ivm de prijsverhoging. Klacht indienen bij de ACM Consuwijzer is dus raadzaam (en gratis).
Als volgt: ik moest de tariefswijziging in mijn abonnement vernemen via een extern forum omdat Lebara heeft nagelaten klanten die hun dataplafond uit hadden staan van de wijziging op de hoogte te stellen. Als klanten dus niet bij toeval nieuwsberichten over Lebara tegenkomen worden zij onwetend benadeeld.
In dit geval is het relevant want niemand die klaagt heeft zelf van Lebara gehoord dat het tarief voor dataplafond wijzigde. Dus als de geschillencommissie Lebara bij elke klacht verwijt dat de klant niet geinformeerd was vormt dit basis voor een nieuwe kans om op te zeggen voor alle klanten.xxaixx schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:04:
Volgens mij doet de geschillencommissie alleen bindende uitspraken tussen de partijen in het geschil. De ACM kan Lebara wel dwingen om alsnog actie te ondernemen naar alle abonnees ivm de prijsverhoging. Klacht indienen bij de ACM Consuwijzer is dus raadzaam (en gratis).
@flipjevandejam die tekst heb je naar Lebara gestuurd? En ook naar de GCT? Ik heb bij de ACM melding gedaan maar daar verder geen inhoudelijke reactie op gehad. Ook bij Lebara al 2x een klacht ingediend die steeds wordt weggewuifd. Zit even te puzzelen wat nu de vervolgstap moet zijn.
Lebara zal niet meer van standpunt wijzigen. De enige vervolgstap die je nog kan zetten is naar de geschillencommissie stappen en 50 euro investeren om te kijken of j6 in het gelijk wordt gesteld. De doorlooptijd van de geschillencommissie is vrij lang dus voorlopig zal er hier geen uitkomst/uitspraak gemeld worden.
Voor wie ook in discussies zit met Lebara, die betoogt dat de wijziging in tarief niet de overeenkomst zelf betreft, voel je vrij mijn onderstaande snippet te hergebruiken:
Uw verklaring dat het dataplafond los zou staan van het abonnement klopt niet. Het tarief is gecommuniceerd als deel van de overeenkomst.
Of er tot heden gebruik van is gemaakt, staat daar los van.
Ter voorbeeld, u communiceert bijvoorbeeld een tarief voor het bellen naar een vast-telefoonnummer. Zelfs als ik tot heden slechts gebeld zou hebben naar mobiele-nummers, mag u niet eenzijdig een voor mij als klant nadeliger tarief voor vaste-telefoonnummers instellen, zonder mij het recht te geven de overeenkomst te ontbinden.
In dit geval is hetzelfde van toepassing voor het dataplafond, ongeacht of ik in de maand juni 2025 gebruik heb gemaakt daarvan, is dit een nadelige verandering in de tarieven in de overeenkomst.
Ja, in eerste instantie, alleen om de dossiervorming. GCT is je volgende stap.laredo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:13:
@flipjevandejam die tekst heb je naar Lebara gestuurd? En ook naar de GCT? Ik heb bij de ACM melding gedaan maar daar verder geen inhoudelijke reactie op gehad. Ook bij Lebara al 2x een klacht ingediend die steeds wordt weggewuifd. Zit even te puzzelen wat nu de vervolgstap moet zijn.
Dit is geen twijfelgeval, ik heb een verleden in de telecom en heb in de hoogtijdagen van de mobiele telefonie talloze contracten helpen ontbinden door dit soort wijzigingen.
Orange, Telfort, T-Mobile, Vodafone, KPN en alle MVNO’s van die tijd deden om de haverklap aan tariefswijzigingen en leerden maar heel langzaam dat het slimmer/goedkoper was deze vanaf nieuwe contracten te laten ingaan.
Lebara blijft moeilijk met het porten van het nummer, gisteren en vandaag weer veel verspild aan telefoongesprekken, chat, ed.
Krijg nu voor de derde keer een nieuwe simkaart van een andere provider in de hoop dat nummer portering nu wel lukt.
Want die is al twee keer geweigerd door Lebara, omdat ik volgens hun te vroeg opgezegd heb.
Krijg nu voor de derde keer een nieuwe simkaart van een andere provider in de hoop dat nummer portering nu wel lukt.
Want die is al twee keer geweigerd door Lebara, omdat ik volgens hun te vroeg opgezegd heb.
Ook gestuurd nooit reactie gehad. Dit email adres werkt inmiddels niet meer.barrycade82 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Mijn Lebara abonnement staat ook nog op 2027. Ik kreeg via de chat een afwijzing omdat ik het plafond niet had aanstaan. Inmiddels klacht gestuurd naar SIMOnly@lebara.com
Gezien ik al een afwijzing had via het opzegformulier heb ik een case aangemaatkt bij de geschillencommissie.
[ Voor 13% gewijzigd door knakworst op 15-08-2025 12:53 ]
Dat zou toch wel een hele slechte actie zijn van lebara om een email adres bewust te beëindigen. De enige manier waarop je dan nog je klacht kan indienen is via het formulier (zeer beknopt) of per post.als het geen storing is, Lijkt het wel of ze er alles aan doen om het de klanten zo moeilijk mogelijk te maken om een klacht in te kunnen doen en naar de geschillencommissie te kunnen stappen.
Overigens vraagt Lebara een klacht om die kenbaar te maken als volgt:
19 Klachten; geschillencommissie; rechter en toepasselijk recht
19.1 Bent u consument? Dan kunt een klacht over hoe de overeenkomst tot stand komt of uitgevoerd wordt
indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dat kunt u alleen doen binnen 12 maanden
nadat het meningsverschil is ontstaan.
19.2 Voordat u naar de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten gaat, moet u eerst uw klacht bij ons
indienen op het volgende adres:
Lebara Mobile
Ter attentie van de afdeling Customer Care
Postbus 267
1110 AG Diemen
Wij zullen binnen dertig dagen na ontvangst van uw klachtbrief schriftelijk inhoudelijk reageren, tenzij dat
redelijkerwijs niet mogelijk is. In dat geval zullen wij dat schriftelijk kenbaar maken. Binnen dertig dagen na
ontvangst van de inhoudelijke reactie van ons dan wel binnen dertig dagen na het verstrijken van de datum
waarop had moeten worden gereageerd, kan u het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie.
19.1 Bent u consument? Dan kunt een klacht over hoe de overeenkomst tot stand komt of uitgevoerd wordt
indienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Dat kunt u alleen doen binnen 12 maanden
19.2 Voordat u naar de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten gaat, moet u eerst uw klacht bij ons
Lebara Mobile
Postbus 267
1110 AG Diemen
Wij zullen binnen dertig dagen na ontvangst van uw klachtbrief schriftelijk inhoudelijk reageren, tenzij dat
redelijkerwijs niet mogelijk is. In dat geval zullen wij dat schriftelijk kenbaar maken. Binnen dertig dagen na
ontvangst van de inhoudelijke reactie van ons dan wel binnen dertig dagen na het verstrijken van de datum
waarop had moeten worden gereageerd, kan u het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie.
:strip_exif()/f/image/HMZXBjwLFgDQhqfauHoHCbmX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door knakworst op 15-08-2025 15:05 ]
Ik vraag me af of Lebara mag dicteren hoe je een klacht bij hun moet indienen om toegang te krijgen tot een procedure bij de geschillencommissie. Deze voorwaarde voelt meer als het opvoeren van een extra drempel.
Ik denk het ook niet en dat het formulier voldoende is. Maar ik heb een serie postzegels in 2014 gekocht voor de prijsverhoging, die moeten nog opxxaixx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:23:
Ik vraag me af of Lebara mag dicteren hoe je een klacht bij hun moet indienen om toegang te krijgen tot een procedure bij de geschillencommissie. Deze voorwaarde voelt meer als het opvoeren van een extra drempel.

Hebben ze geen Fax nummerxxaixx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:23:
Dat zou toch wel een hele slechte actie zijn van lebara om een email adres bewust te beëindigen. De enige manier waarop je dan nog je klacht kan indienen is via het formulier (zeer beknopt) of per post.als het geen storing is, Lijkt het wel of ze er alles aan doen om het de klanten zo moeilijk mogelijk te maken om een klacht in te kunnen doen en naar de geschillencommissie te kunnen stappen.
Nee dat mogen ze niet, dit is hoofdstuk: tegenstribbelenxxaixx schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:23:
Ik krijg nu een factuur van Lebara van 2 euro (ik heb per 1-8 opgezegd) met de grote bekende knop 'bekijk je factuur'. Echter kan ik die niet meer bekijken omdat ik geen Lebara-nummer meer heb.

Dan zoeken ze het ook maar uit.

Dan zoeken ze het ook maar uit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Dan ben ik niet de enige. Hier een factuur van 50 cent na opzegging vanwege het dataplafond. Wordt het dataplafond soms achteraf gefactureerd?Room42 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:03:
Ik krijg nu een factuur van Lebara van 2 euro (ik heb per 1-8 opgezegd) met de grote bekende knop 'bekijk je factuur'.
Ik gok dat het een restant van het maandbedrag is, hoewel dat eigenlijk raar is, bedenk ik tijdens het schrijven omdat ik per 1-8 overgegaan ben. Maar ik zal het helaas nooit weten.U123456 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Dan ben ik niet de enige. Hier een factuur van 50 cent na opzegging vanwege het dataplafond. Wordt het dataplafond soms achteraf gefactureerd?

@knakworst Welke tekst heb je in de brief naar Lebara gebruikt?
De tekst van hierboven en een klein beetje herschreven.zx9r_mario schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:50:
@knakworst Welke tekst heb je in de brief naar Lebara gebruikt?
Beste Lebara,
Per 1 augustus verandert Lebara het tarief van de dataplafond functie binnen het afgesloten contract, waarbij het tarief wijzigt van 0,50 euro naar 1,50 euro per maand. De startdatum van deze verandering is 1 augustus 2025. Ik heb gebruik gemaakt het van opzegformulier zoals in de communicatie van 30 juni 2025 die ik overigens niet ontvangen heb maar per toeval ontdekt. Hier heb ik een afwijzing op ontvangen (zie bijlage).
Wat is het probleem?
Wat verwacht ik van u?
Goedemorgen mede tweakers,
Wij hadden tot voor kort ook een contract bij Lebara voor de mobiel van mijn dochter. Deze is n.a.v. de forse prijsverhoging van de 'data-cap' tijdig opgezegd en hiervan heb ik ook vanuit Lebara bevestiging gekregen. Per 1/8 is het abonnement stopgezet.
Daarbij stond in dezelfde mail dat "u kunt kiezen voor prepaid of het nummer kunt meenemen naar andere provider". Wij hebben inmiddels een andere provider op het oog (Hollandse Nieuwe) en kiezen dus voor nummbehoud. Mijn dochter heeft sindsdien geen gebruik meer (kunnen) maken van haar abonnement maar toch ontvang ik vandaag een factuur van (hoewel slechts, maar toch) EUR 1,50 van Lebara.
Vermoedelijk zijn dit de kosten van de data-cap maar dien ik die nu te betalen, terwijl mijn abonnement daar is afgelopen (en waarvan ik bevestiging heb)? Hebben jullie eenzelfde ervaring?
Zoals al eerder gezegd door andere gebruikers, is contact opnemen met de klantenservice vrijwel onmogelijk. De chatfunctie lijkt te zijn uitgeschakeld?
BVD
Edit. Ik zie nu net in de laatste reacties dat er blijkbaar meerdere gebruikers zijn die nog een restant bedrag gefactureerd krijgen; mogelijk van dezelfde strekking. Excuus daarvoor.
Ben dan beniewd wat jullie doen in deze; betalen of negeren (aangezien contract officieel per 1-8 is afgelopen en Lebara nauwelijks bereikbaar is)
Wij hadden tot voor kort ook een contract bij Lebara voor de mobiel van mijn dochter. Deze is n.a.v. de forse prijsverhoging van de 'data-cap' tijdig opgezegd en hiervan heb ik ook vanuit Lebara bevestiging gekregen. Per 1/8 is het abonnement stopgezet.
Daarbij stond in dezelfde mail dat "u kunt kiezen voor prepaid of het nummer kunt meenemen naar andere provider". Wij hebben inmiddels een andere provider op het oog (Hollandse Nieuwe) en kiezen dus voor nummbehoud. Mijn dochter heeft sindsdien geen gebruik meer (kunnen) maken van haar abonnement maar toch ontvang ik vandaag een factuur van (hoewel slechts, maar toch) EUR 1,50 van Lebara.
Vermoedelijk zijn dit de kosten van de data-cap maar dien ik die nu te betalen, terwijl mijn abonnement daar is afgelopen (en waarvan ik bevestiging heb)? Hebben jullie eenzelfde ervaring?
Zoals al eerder gezegd door andere gebruikers, is contact opnemen met de klantenservice vrijwel onmogelijk. De chatfunctie lijkt te zijn uitgeschakeld?
BVD
Edit. Ik zie nu net in de laatste reacties dat er blijkbaar meerdere gebruikers zijn die nog een restant bedrag gefactureerd krijgen; mogelijk van dezelfde strekking. Excuus daarvoor.
Ben dan beniewd wat jullie doen in deze; betalen of negeren (aangezien contract officieel per 1-8 is afgelopen en Lebara nauwelijks bereikbaar is)
[ Voor 14% gewijzigd door yinnemans op 18-08-2025 11:45 ]
Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.
Je kan beter 50plusmobiel nemen dan Hollandsnieuwe. Tegenwoordig ook 5g en bellen over 4g, ook op Vodafone netwerk net als Hollandsnieuwe, dataplafond van 0,50. Met kortingscode WELKOM5G is bij een 2jarig abonnement het eerste jaar 1 euro per maand. Actie geldt tot en met woensdag. Als je 2 kortingscodes mag gebruiken voeg dan ook 2GBGRATIS toe voor 2gb extra per maand.yinnemans schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:39:
BVD
Ik negeer hem. Had de automatisch incasso al stopgezet (geblokkeerd bij de bank), dus ze kunnen het niet meer afschrijven. Ik kan de factuur niet meer zien, dus dan kan ik hem ook niet betalen.yinnemans schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:39:
[...]
Heb hetzelfde als jij hebt, ook factuur gekregen van 1.50 euro, kan de factuur historie niet meer inzien, dus ja wat moet je er mee.yinnemans schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:39:
BVD
Een hoop ellende krijgen als Lebara denkt gelijk te hebben met hun factuur, aanmaningen, incasso's je weet immers niet hoe gek ze zijn om 1.50 euro toch binnen te halen.
Anderszijds voelt het onrechtvaardig om dit te betalen, je betaalt voor een niet geleverde dienst om geen gedoe te hebben.
Van de ACM, consumenten wijzer hoef je ook niks te verwachten, die molen draait heel erg langzaam.
Je kunt sowieso wachten op de eerste aanmaning..
@knakworst Bedankt voor de tekst, brief gaat hier ook op de post.
Oei, ik lees deze reactie net te laat... heb gisteren een contract bij HN afgesloten (weliswaar 14 dagen opzegtermijn) en eindelijk alles werkend gekregen, behalve het naar voren halen van de datum voor nummerbehoud... Was even gedoe maar gelukt.Techfreak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Je kan beter 50plusmobiel nemen dan Hollandsnieuwe. Tegenwoordig ook 5g en bellen over 4g, ook op Vodafone netwerk net als Hollandsnieuwe, dataplafond van 0,50. Met kortingscode WELKOM5G is bij een 2jarig abonnement het eerste jaar 1 euro per maand. Actie geldt tot en met woensdag. Als je 2 kortingscodes mag gebruiken voeg dan ook 2GBGRATIS toe voor 2gb extra per maand.
Aangezien wij Ziggo hebben krijgen we 1GB 'gratis' en ontvangen wij 50% korting (standaard) op de eerste 6 maanden van het contract. Betalen dan eerste 6 maanden EUR4,50 voor 3GB bundel (waaruit sms, bellen en internet wordt gehaald) incl. 'gratis' dataplafond/bescherming (wat het hele eieren eten is en waarom we Lebara hebben opgezegd). Ook de downloadsnelheid gaat van 75 Mbps naar max 350 Mbps.
Op zich ook niet verkeerd toch? En we zitten aan slechts 1 jaar vast dus kunnen dan (wanneer dochter naar middelbare gaat) weer kijken naar een iets beter abonnement.
In ieder geval dank voor je tip.
Het stopzetten van auto incasso is inderdaad een goede. Ik kijk dan wel of er een aanmaning volgt of niet. Wil ook weer niet te veel gedoe voor EUR1,50 dus waarschijnlijk zal ik dan alsnog betalenRoom42 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Ik negeer hem. Had de automatisch incasso al stopgezet (geblokkeerd bij de bank), dus ze kunnen het niet meer afschrijven. Ik kan de factuur niet meer zien, dus dan kan ik hem ook niet betalen.

Dank voor reacties!
Mobiel internet van Lebara One gaat per 12 september 10 cent met MB kosten ipv 1 cent. 1000% prijsverhoging
Dan is het beltegoed er snel doorheen met deze verhoging. Dag Lebara.
Ook mijn eerste reactie.rieksie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:23:
..... Dag Lebara.
Echter zijn er mi weinig tot geen vergelijkbare alternatieven.
It was good while it lasted..zx9r_mario schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:25:
Mobiel internet van Lebara One gaat per 12 september 10 cent met MB kosten ipv 1 cent. 1000% prijsverhoging
Deze verhoging heeft natuurlijk maar 1 doel, klanten duwen naar een abbonement die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Echt zonde Lebara One was al jaren 1 cent per mb en nu data eigenlijk goedkoper hoort te worden maken ze het flink duurder.
Echt zonde Lebara One was al jaren 1 cent per mb en nu data eigenlijk goedkoper hoort te worden maken ze het flink duurder.
En? Al een reactie gehad van lebara op je brief?knakworst schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:39:
Overigens vraagt Lebara een klacht om die kenbaar te maken als volgt:
Lebara Mobile
Postbus 267
1110 AG Diemen
[Afbeelding]
Nee nog niet.xxaixx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:59:
[...]
En? Al een reactie gehad van lebara op je brief?
Bijna 2 weken terug ook een brief gestuurd naar Lebara, ook nog geen reactie
Lebara zal waarschijnlijk de volle 30 dagen wachten. Maar ik denk dat ze pas echt zullen reageren als ze door de geschillencommissie worden benaderd. Je kunt nl. wel schrijven dat je een melding gedaan hebt, maar dat wil niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 28-08-2025 09:26 ]
Update:
Hoewel mijn abonnement middels schriftelijke bevestiging per 1/8 is beeindigd (ik had het plafond actief) door Lebara, presteerde men het wél om nog EUR 1,50 af te schrijven middels een automatische incasso.
Als al eerder door een andere gebruiker hier gemeld, kan ik de factuur niet inzien via mijn account omdat er geen abbonement meer is gekoppeld. Overigens is die EUR 1,50 mijn inziens compleet misplaatst want we hebben immers geen overeenkomst meer en sinds 1-8 ook geen gebruik meer gemaakt van de diensten van Lebara.
TLDR:
Ik heb de automatische incasso van Lebara terugedraaid via de bank en vervolgens de incasso's geblokkeerd. Nog geen 3 dagen later een reminder dat ik nog een openstaande factuur heb (die ik dus niet in kan zien).
Stel boeven.
Hoewel mijn abonnement middels schriftelijke bevestiging per 1/8 is beeindigd (ik had het plafond actief) door Lebara, presteerde men het wél om nog EUR 1,50 af te schrijven middels een automatische incasso.
Als al eerder door een andere gebruiker hier gemeld, kan ik de factuur niet inzien via mijn account omdat er geen abbonement meer is gekoppeld. Overigens is die EUR 1,50 mijn inziens compleet misplaatst want we hebben immers geen overeenkomst meer en sinds 1-8 ook geen gebruik meer gemaakt van de diensten van Lebara.
TLDR:
Ik heb de automatische incasso van Lebara terugedraaid via de bank en vervolgens de incasso's geblokkeerd. Nog geen 3 dagen later een reminder dat ik nog een openstaande factuur heb (die ik dus niet in kan zien).
Stel boeven.
Kan het zo zijn dat de kosten van het dataplafond achteraf in rekening worden gebracht? Dus de 1,50 zou dan betrekking op de maand juli.
Daar lijkt het inderdaad heel sterk op. ik heb eind juni mijn dataplafond uitgezet omdat ik de prijsstijging te hoog vond. In juli had ik geen dataplafond meer, maar nog wel een factuur die even hoog was als voor de eerdere maanden.xxaixx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:39:
Kan het zo zijn dat de kosten van het dataplafond achteraf in rekening worden gebracht? Dus de 1,50 zou dan betrekking op de maand juli.
Deze maand geen nieuwe kosten ontvangen (per 1-8 uiteindelijk mijn contract beeindigd).
Wel bijzonder dat de in rekening gebrachtte kosten al 1,50 euro zijn, de verhoging zou pas vanaf 1-8 gelden...
Het is duidelijk dat dit allemaal een automatisch proces is. Ik heb inderdaad ook de betaling geblokkeerd (ik had de incasso al eerder geblokkeerd, aangezien ik geen zaken meer met ze doe). De bal ligt nu bij hun. Ik verwacht er niks van.yinnemans schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
TLDR:
Ik heb de automatische incasso van Lebara teruggedraaid via de bank en vervolgens de incasso's geblokkeerd. Nog geen 3 dagen later een reminder dat ik nog een openstaande factuur heb (die ik dus niet in kan zien).
Dit maakt ze natuurlijk geen boeven. Tenzij je 'boefjes' op een schattige manier bedoelt.Stel boeven.
Heb jij die nog gevonden? De screenshot op radar is gecropped, dus geen goed bewijs.da_Mastah schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:49:
Ik heb nogmaals aangegeven met de nodige verwijzing naar voorwaarden etc dat ik meen het contract te mogen ontbinden, en anders naar de geschillencommissie te gaan.
Heb nu volgende terugontvangen:
[...]
Mijn vraag hier voor andere tweakers op het forum, heeft iemand misschien nog een screenshotje/foto van de opzeg-website van 1 juli of de ochtend van 2 juli, voordat ze de tekst daar hebben aangepast dat het dataplafond aan zou moeten staan?
Nee, helaas alleen die gecropped versieRogers schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Heb jij die nog gevonden? De screenshot op radar is gecropped, dus geen goed bewijs.
Heeft iemand hier een alternatief voor Lebara One? Gaat om een aansluiting waarop misschien 10 belminuten en 20 mb in een drukke maand op wordt verbruikt, er moet wel zekerheid zijn dat het nummer behouden blijft bij een maand of drie zonder verbruik.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Als een tweede simkaart in de smartphone past, kun je overwegen om een 2e kaart naast je Lebara kaart te gebruiken.timmie1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:41:
Heeft iemand hier een alternatief voor Lebara One?....
Ik heb op dit moment nog Lebara ONE als 2e simkaart voor alleen data, vanwege het weinige gebruik en prijs/Mb. Voor het bellen zelf heb ik Simyo prepaid.
Zodra het tegoed op is ga ik het Lebara kaartje vervangen voor een prepaid data only kaart van Always Connected. Deze werkt met Jaarbundels van 1GB/5GB/10GB/25GB/50GB.
De 1GB data jaarbundel kost (momenteel) € 6,95, terwijl dit met Lebara One nog € 10,- is, maar € 100 wordt.
Is die jaarbundel 1GB per maand of totaal voor een heel.jaar?elinx schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Als je een tweede simkaart in de smartphone past, kun je overwegen om een 2e kaart naast je Lebara kaart te gebruiken.
Ik heb op dit moment nog Lebara ONE als 2e simkaart voor alleen data, vanwege het weinige gebruik en prijs/Mb. Voor het bellen zelf heb ik Simyo prepaid.
Zodra het tegoed op is ga ik het Lebara kaartje vervangen voor een prepaid data only kaart van Always Connected. Deze werkt met Jaarbundels van 1GB/5GB/10GB/25GB/50GB.
De 1GB data jaarbundel kost (momenteel) € 6,95, terwijl dit met Lebara One nog € 10,- is, maar € 100 wordt.
Het betreft een jaarbundel, dus het is 1GB die een jaar geldig is.zx9r_mario schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:16:
...
Is die jaarbundel 1GB per maand of totaal voor een heel.jaar?
Zo een kleine bundel is bv handig in GPS trackers, die niet zoveel data nodig hebben.
Wil je meer, dan zal je een grotere bundel moeten nemen of opwaarderen binnen het jaar.
De bundel van Lebara One blijft "eeuwig" geldig, zolang je de simkaart gebruikt, waarbij "eeuwig" in dat geval natuurlijk zeer relatief is. Zeker na 12 september as.
[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 30-08-2025 19:46 ]
De meeste rechtsbijstandverzekeringen hanteren een drempelbedrag (franchise). Ligt de schade onder dat bedrag, dan kun je geen beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Een bedrag van 1 euro per maand, zelfs over 2 jaar, zal onder vrijwel alle drempelbedragen vallen. Als er geen franchise van toepassing is, kiezen verzekeraars bij zeer kleine belangen vaak voor afkoop: zij maken het ‘schadebedrag’ direct aan je over, omdat procederen duurder is dan bijvoorbeeld 24 euro uitkeren. Dat voelt soms wrang als je vooral gerechtigheid wilt, maar in de praktijk draait het om euro’s.Rogers schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:19:
Niemand rechtsbijstand ingeschakeld?
Ik verwacht niet dat de ACM hier iets mee gaat doen. Dit soort zeer kleine bedragen heeft weinig prioriteit; de ACM focust op structurele overtredingen en zaken met brede impact.xxaixx schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:04:
Ook hier is (onterecht) nog 1 euro geïncasseerd. Dat mag niet en ze staan niet in hun recht, maar als het bij die ene euro blijft, laat ik het erbij (pick your battles). Mocht er nog eens 1 euro worden afgeschreven, dan boek ik alles terug en zie ik de boze mails wel tegemoet.yinnemans schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:39:
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Update: Gisteren kreeg ik een SMS en mail dat mijn simkaart nu geblokkeerd is. Oh no, the horror. Ik was al geen klant meer, dus dat is geen probleem. Ik verwacht niet dat ik er nu voor die 2 euro nog wat van ga horen, en ik neem eigenlijk aan dat ze bij de administratie door gaan hebben dat het een foutje was.Room42 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Ik negeer hem. Had de automatisch incasso al stopgezet (geblokkeerd bij de bank), dus ze kunnen het niet meer afschrijven. Ik kan de factuur niet meer zien, dus dan kan ik hem ook niet betalen.
Je kunt de incasso toch gewoon blokkeren? Sowieso zou ik geen incassanten open laten staat waar je geen zaken (meer) mee doet.
[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 04-09-2025 10:17 ]
Ik denk dat de 1 euro verhoging van het dataplafond ze meer heeft gekost dan ze ooit zullen terugverdienen.
Vooral in de klantengroep waar ze zitten zijn er veel mensen die direct overstappen zodra ze kunnen om weer ergens een welkomstbonus op te vangen. ik weet niet of er cijfers worden gepubliceerd, maar het kan zomaar zijn dat ze 1/3e van hun klanten kwijt zijn. Waarvan ze er veel hebben gekocht met dure welkomstbonussen.
Dit jaar geen bonus voor het management en de bedenker van het plan kan een andere baan gaan zoeken....
Vooral in de klantengroep waar ze zitten zijn er veel mensen die direct overstappen zodra ze kunnen om weer ergens een welkomstbonus op te vangen. ik weet niet of er cijfers worden gepubliceerd, maar het kan zomaar zijn dat ze 1/3e van hun klanten kwijt zijn. Waarvan ze er veel hebben gekocht met dure welkomstbonussen.
Dit jaar geen bonus voor het management en de bedenker van het plan kan een andere baan gaan zoeken....
Ik heb het ondertussen aangemeld bij rechtsbijstand. Ik zie het niet als 2x24x€1 schade maar als 2 abbonement die onterecht niet opgezegd mogen worden a €450 schade.Freekers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:39:
[...]
De meeste rechtsbijstandverzekeringen hanteren een drempelbedrag (franchise). Ligt de schade onder dat bedrag, dan kun je geen beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Een bedrag van 1 euro per maand, zelfs over 2 jaar, zal onder vrijwel alle drempelbedragen vallen. Als er geen franchise van toepassing is, kiezen verzekeraars bij zeer kleine belangen vaak voor afkoop: zij maken het ‘schadebedrag’ direct aan je over, omdat procederen duurder is dan bijvoorbeeld 24 euro uitkeren. Dat voelt soms wrang als je vooral gerechtigheid wilt, maar in de praktijk draait het om euro’s.
Benieuwd wat rechtsbijstand gaat zeggen.
Inmiddels contact gehad met de klantenservice en situatie uitgelegd. Nadat ik de automatishce incasso geblokkeerd had begon men mij te bestoken met e-mails met daarin mogelijke escalatie via een incassobureau incl. bijkomende kosten. Daar had ik allemaal geen zin in.
Is mij toegezegd dat de situatie intern rechtgezet zal worden en de zogenaamde betalingsachterstand zou worden verwijderd uit het systeem.
Is mij toegezegd dat de situatie intern rechtgezet zal worden en de zogenaamde betalingsachterstand zou worden verwijderd uit het systeem.
In het mom van je laat alleen iets achter als het fout gaat:
Familielid ging voor langere tijd naar het buitenland maar wilde nummer wel behouden. Huidig nummer geport naar Lebara, sim-only abbo afgenomen en er is 1 cent afgeschreven voor automatische incasso. Telefoon ging alleen aan als ik voor familielid eea moest regelen met DigID. Net na het porten nog getest en telefoon was te bereiken. Dit was rond april.
Vandaag telefoon even checken en helemaal geen verbinding meer. Kon niet meer in Lebara inloggen, afschriften gecheckt en er was geen afschrijvingen behalve de 1 eurocent.
Lebara gebeld en volgens hen in juli 1 sms gekregen om op te waarderen anders werd het nummerm verwijderd. (sms heb ik inderdaad gekregen). Verder konden ze niks meer in het systeem zien.
Is dit normale gang van zaken? We hebben juist een abonnement afgesloten zodat we niet om de zoveel maanden moesten opwaarderen maar gewoon een nummer soort van konden parkeren. Om het geld ging het niet want er was niks afgeschreven en de abbo was 1 van de goedkoopste. Het is alleen zeer vervelend dat we het nummer kwijt zijn en alle accounts moetenm aanpassen naar het nieuwe nummer (dit keer zeker géén Lebara).
Familielid ging voor langere tijd naar het buitenland maar wilde nummer wel behouden. Huidig nummer geport naar Lebara, sim-only abbo afgenomen en er is 1 cent afgeschreven voor automatische incasso. Telefoon ging alleen aan als ik voor familielid eea moest regelen met DigID. Net na het porten nog getest en telefoon was te bereiken. Dit was rond april.
Vandaag telefoon even checken en helemaal geen verbinding meer. Kon niet meer in Lebara inloggen, afschriften gecheckt en er was geen afschrijvingen behalve de 1 eurocent.
Lebara gebeld en volgens hen in juli 1 sms gekregen om op te waarderen anders werd het nummerm verwijderd. (sms heb ik inderdaad gekregen). Verder konden ze niks meer in het systeem zien.
Is dit normale gang van zaken? We hebben juist een abonnement afgesloten zodat we niet om de zoveel maanden moesten opwaarderen maar gewoon een nummer soort van konden parkeren. Om het geld ging het niet want er was niks afgeschreven en de abbo was 1 van de goedkoopste. Het is alleen zeer vervelend dat we het nummer kwijt zijn en alle accounts moetenm aanpassen naar het nieuwe nummer (dit keer zeker géén Lebara).
Wat was het abonnement dat je had afgesloten en hoe duur was het?mr.hypocrite schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:21:
In het mom van je laat alleen iets achter als het fout gaat:
Klinkt meer als een prepaid met bundel waarvan het tegoed niet kon worden afgeschreven, dan een sim-only abonnement.
Heel raar maar ik kan helemaal geen emails meer terug vinden van Lebera. Wel van porteren.nl dat het is geport naar Lebara. SMS van Lebara dat het porten wordt verwerkt en dat ik een sms zou ontvangen als dat is gelukt (nooit gekregen maar nieuwe simkaart kon wel worden gebeld op het oude nummer), 1 sms ontvangen ondertussen dat ik krediet erop moest zetten, moest bellen, sms'en of data moest gebruiken binnen 7 dagen of de simkaart werd geblokkeerd. Maarja, abbo was afgesloten om te parkeren dus sms gemist omdat de telefoon uit stond.knakworst schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:19:
[...]
Wat was het abonnement dat je had afgesloten en hoe duur was het?
Klinkt meer als een prepaid met bundel waarvan het tegoed niet kon worden afgeschreven, dan een sim-only abonnement.
Ik kan het nergens terugvinden maar vanuitgaande dat we het nummer wilde behouden was het het goedkoopste abonnement en er rinkelt wel een belletje als we kijken naar de huidige actie van 2 jarig 4 euro per maand waarvan de eerste 12 maanden 2 euro. (hoeveelheid data was misschien minder dan de actuele 1 gig).
Op de rekening stond ook 100% zeker genoeg geld om af te schrijven.
Raar, die 1 cent IDIN betaling doet vermoeden een abonnement.mr.hypocrite schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:15:
[...]
Heel raar maar ik kan helemaal geen emails meer terug vinden van Lebera. Wel van porteren.nl dat het is geport naar Lebara. SMS van Lebara dat het porten wordt verwerkt en dat ik een sms zou ontvangen als dat is gelukt (nooit gekregen maar nieuwe simkaart kon wel worden gebeld op het oude nummer), 1 sms ontvangen ondertussen dat ik krediet erop moest zetten, moest bellen, sms'en of data moest gebruiken binnen 7 dagen of de simkaart werd geblokkeerd. Maarja, abbo was afgesloten om te parkeren dus sms gemist omdat de telefoon uit stond.
Ik kan het nergens terugvinden maar vanuitgaande dat we het nummer wilde behouden was het het goedkoopste abonnement en er rinkelt wel een belletje als we kijken naar de huidige actie van 2 jarig 4 euro per maand waarvan de eerste 12 maanden 2 euro. (hoeveelheid data was misschien minder dan de actuele 1 gig).
Op de rekening stond ook 100% zeker genoeg geld om af te schrijven.
Ik heb dat ook gedaan toen ik een abonnement moest afsluiten. Maar heb ook PDF gekregen met contract etc. van Lebara.
Dat is ook wat hij wou, van Prepaid naar een abbo zodat ie niet steeds hoeft op te waarderen.
Alleen denk ik dat hij niet weet dat je ook helemaal niet hoeft op te waarderen om je nummer te behouden.
Je moet 1 keer per 90 dagen iets van je beltegoed gebruiken, 1 smsje sturen of 1 pagina op internet openen is genoeg om je nummer steeds met 90 dagen te verlengen.
Met 10 euro beltegoed zou je dus jaren lang je nummer kunnen behouden.
Alleen denk ik dat hij niet weet dat je ook helemaal niet hoeft op te waarderen om je nummer te behouden.
Je moet 1 keer per 90 dagen iets van je beltegoed gebruiken, 1 smsje sturen of 1 pagina op internet openen is genoeg om je nummer steeds met 90 dagen te verlengen.
Dat wist ik inderdaad niet. Weet niet of dat bij alle providers zo is maar volgende keer telefoon denk toch aan laten en wifi uit óf een schedule instellen dat die elke dag even aan is oid.fl2001 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:13:
Dat is ook wat hij wou, van Prepaid naar een abbo zodat ie niet steeds hoeft op te waarderen.
Bij andere providers als vodafone, odido en kpn heb je nog veel langer de tijd.mr.hypocrite schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:42:
[...]
Dat wist ik inderdaad niet. Weet niet of dat bij alle providers zo is maar volgende keer telefoon denk toch aan laten en wifi uit óf een schedule instellen dat die elke dag even aan is oid.
Dan moet je maar 1 keer per 6 maanden een beetje van je beltegoed opmaken.
Ik heb via belsimpel.nl een Lebara 10 GB abonnement besteld. Dit abonnement komt maar niet tot stand.
Op 1 september kreeg ik van Belsimpel bericht dat ze alle gegevens onvingen. De zelfde dag nog een verzoek om het nummer van mijn simkaart.
Op 3 september kreeg ik het volgende bericht: "We hebben geprobeerd je Lebara-abonnementsaanvraag met ordernummer [..] te verwerken. De provider heeft hier echter iets meer tijd voor nodig om zeker te weten dat alles goed komt. Dit duurt in de meeste gevallen 1 à 2 werkdagen."
Op 3 september onving ik de volgende SMS: "Hoi! Beantwoord deze SMS met code 96941 om nummerbehoud aan te vragen. Please reply to this SMS with code 96941 to confirm number porting. Groet van Lebara"
Ik beanwoorde met "96941".
Di leverde de volgende SMS op: "We hebben niet de juiste code ontvangen. Beantwoord deze SMS met code 96941. The code we received is incorrect. Pls reply this SMS with code 96941. Lebara" Dit herhaalde zich.
Op 4 september: "Wat is je klantnummer van je huidige provider?"
Op 5, 8 en 10 september: "Wij hebben je abonnementsaanvraag met ordernummer [...] geprobeerd te verwerken bij Lebara. Dit is nog niet gelukt, omdat de provider aangeeft dat je e-mailadres al bij hen bekend is. Dit kan gebeuren wanneer je bijvoorbeeld al eerder klant bent geweest bij Lebara.
Geef een ander e-mailadres door in reactie op deze e-mail
Het is bij Lebara niet mogelijk om meerdere abonnementen op hetzelfde e-mailadres te bestellen. We hebben daarom een alternatief e-mailadres nodig om je abonnementsaanvraag te verwerken."
Ik gaf in inmiddels drie alternatieve adressen op, de laatste maakte ik speciaal aan en begint met lebara@. Ik heb nooit een abonnement bij Lebara gehad. Misschien heb ik in een zeer grijs verleden eens een gratis simkaart geactiveerd.
De administratieve lasten van deze gang van zaken kunnen bij alle partijen niet de bedoeling zijn. Wat zou er aan de hand zijn?
Op 1 september kreeg ik van Belsimpel bericht dat ze alle gegevens onvingen. De zelfde dag nog een verzoek om het nummer van mijn simkaart.
Op 3 september kreeg ik het volgende bericht: "We hebben geprobeerd je Lebara-abonnementsaanvraag met ordernummer [..] te verwerken. De provider heeft hier echter iets meer tijd voor nodig om zeker te weten dat alles goed komt. Dit duurt in de meeste gevallen 1 à 2 werkdagen."
Op 3 september onving ik de volgende SMS: "Hoi! Beantwoord deze SMS met code 96941 om nummerbehoud aan te vragen. Please reply to this SMS with code 96941 to confirm number porting. Groet van Lebara"
Ik beanwoorde met "96941".
Di leverde de volgende SMS op: "We hebben niet de juiste code ontvangen. Beantwoord deze SMS met code 96941. The code we received is incorrect. Pls reply this SMS with code 96941. Lebara" Dit herhaalde zich.
Op 4 september: "Wat is je klantnummer van je huidige provider?"
Op 5, 8 en 10 september: "Wij hebben je abonnementsaanvraag met ordernummer [...] geprobeerd te verwerken bij Lebara. Dit is nog niet gelukt, omdat de provider aangeeft dat je e-mailadres al bij hen bekend is. Dit kan gebeuren wanneer je bijvoorbeeld al eerder klant bent geweest bij Lebara.
Geef een ander e-mailadres door in reactie op deze e-mail
Het is bij Lebara niet mogelijk om meerdere abonnementen op hetzelfde e-mailadres te bestellen. We hebben daarom een alternatief e-mailadres nodig om je abonnementsaanvraag te verwerken."
Ik gaf in inmiddels drie alternatieve adressen op, de laatste maakte ik speciaal aan en begint met lebara@. Ik heb nooit een abonnement bij Lebara gehad. Misschien heb ik in een zeer grijs verleden eens een gratis simkaart geactiveerd.
De administratieve lasten van deze gang van zaken kunnen bij alle partijen niet de bedoeling zijn. Wat zou er aan de hand zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door Lemur op 11-09-2025 21:21 . Reden: cursieven ]
Rare conclusie van rechtsbijstand: ik gebruikte het dataplatfond niet en wordt dus niet voldoende benadeeld om het contract op te zeggen.Rogers schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:24:
[...]
Ik heb het ondertussen aangemeld bij rechtsbijstand. Ik zie het niet als 2x24x€1 schade maar als 2 abbonement die onterecht niet opgezegd mogen worden a €450 schade.
Benieuwd wat rechtsbijstand gaat zeggen.
En zeggen dat ik zelf maar mijn data verbruik in de gaten moet houden.
Bijzondere conclusie. Je zou bijna zeggen dat ze voor Lebara werken. Voor mij genoeg reden om een andere rechtsbijstandverzekering te zoeken.Rogers schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:57:
[...]
Rare conclusie van rechtsbijstand: ik gebruikte het dataplatfond niet en wordt dus niet voldoende benadeeld om het contract op te zeggen.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik vermoed dat de desbetreffende rechtsbijstandverzekering anders tegen deze vorm van verhoging aankijkt dan wij. Feitelijk hebben zij dezelfde redenatie als Lebara. "Gebruik je het niet, dan heb je het kennelijk niet nodig en heb je geen financieel nadeel"Freekers schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:51:
.....
Bijzondere conclusie. Je zou bijna zeggen dat ze voor Lebara werken. .....
Wat echter mi ook meespeelt is dat ze de kans op een succesvolle interventie inschatten zonder dat kosten/baten uit het oog verloren raakt. Schijnbaar achten ze de kans op succes niet zo hoog. Want hoever zouden ze moeten gaan?
Wat anders zou het zijn als officiële instanties zich al eerder hadden uitgesproken en dat jij persoonlijk slachtoffer was, maar mi is dit niet het geval.
Ik vraag me dan ook af of een andere rechtsbijstandverzekering hier wel in zou stappen.
Misschien dat ze geen zin hebben om moeite te doen. Heb al eerder gehad bij een webwinkel faillissement dat ze initieel niks wilde doen en pas na aandringen iets deden. En hun hulp bij een ontslagprocedure was ook dramatisch. Maar volgensmij eindig je al vlug bij Arag via verzekeringen. Ik zit sowieso nog een tijdje aan ze vast helaas.Freekers schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:51:
[...]
Bijzondere conclusie. Je zou bijna zeggen dat ze voor Lebara werken. Voor mij genoeg reden om een andere rechtsbijstandverzekering te zoeken.
Welke rbv is dit? Toevallig moet in er nog een uitzoeken.
Als je een rechtsbijstandverzekering voor deze Lebara-zaak zoekt dan ben je toch echt te laat, lijkt mij?flipjevandejam schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:30:
Haha, nee klopt, ik zou deze graag mijden, zodoende.
@knakworst Heb je al een reactie op je brief gehad, de 30 dagen zijn zowat voorbij. Ikzelf heb nog niks gezien.
met ingang van wanneer is die verhoging?elinx schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
, terwijl dit met Lebara One nog € 10,- is, maar € 100 wordt.
(ik heb nog 2 sims met enkele euro saldo, en zie tot nu toe nog steeds 0,01/Mb)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Met ingang van 12 september 2025 zou je One tegoed er 10x sneller doorheen moeten gaan met €0,10/Mbsipjohn schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:37:...
met ingang van wanneer is die verhoging?
...
Op die pagina zie ik inderdaad 0,10, maar als je daaronder Nederland>Nederland kiest, staat er 0,01. :strip_exif()/f/image/JGSZK2G3Jt1ml1JhKXHBlaNi.jpg?f=fotoalbum_large)
Datum van 12 spetember zie ik helemaal niet. Op 13 en 14 september bij mij ook nog 0,01 berekend.:strip_exif()/f/image/TETZDZ5pzScswnUcYvNt22Mi.jpg?f=fotoalbum_large)
Of hangt het af van aankoopmoment beltegoed(dat was voor 12/9).
:strip_exif()/f/image/JGSZK2G3Jt1ml1JhKXHBlaNi.jpg?f=fotoalbum_large)
Datum van 12 spetember zie ik helemaal niet. Op 13 en 14 september bij mij ook nog 0,01 berekend.
:strip_exif()/f/image/TETZDZ5pzScswnUcYvNt22Mi.jpg?f=fotoalbum_large)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Nee, wacht maar even af.sipjohn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:40:
....
Ik heb ook wat ouder tegoed, maar vandaag 15sep is het nieuwe 10x tarief doorberekend.
Nee geen reactie ontvangen hier. Wordt tijd voor geschillencommissie.zx9r_mario schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:42:
@knakworst Heb je al een reactie op je brief gehad, de 30 dagen zijn zowat voorbij. Ikzelf heb nog niks gezien.
Dat is jammer. Bij mijn geringe verbruik(alleen onderweg of vakantei) was die 1 Gb voor € 10 met lange houdbaarheid(andere abonnementen meer Gb voor € 10 maar meestal maar 1 maand houdbaar) wel ideaal.
Heeft iemand ervaring met hierboven genoemde Always Connected ?
Dat lijkt mij wel goed alternatief voor mij 2 Lebarakaartjes, i.v.m. jaarbundel( en dan ook nog 2 sims uit 1 tegoed).
(Maar ik lees in sommige reviews over snel verdwijnend tegoed. Klopt het dat zij stelen/ Is verbruik na te gaan?)
Dat lijkt mij wel goed alternatief voor mij 2 Lebarakaartjes, i.v.m. jaarbundel( en dan ook nog 2 sims uit 1 tegoed).
(Maar ik lees in sommige reviews over snel verdwijnend tegoed. Klopt het dat zij stelen/ Is verbruik na te gaan?)
Ik heb al een simkaart van Always Connected, maar nog geen tegoed geactiveerd. Dat zal binnenkort gebeuren.sipjohn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:01:
.....
.....
..... snel verdwijnend tegoed. Klopt het ....
Wat betreft spook verbruik. Dat ligt meestal aan apps die continu verbonden willen zijn.
Bij Lebara One was dat niet anders. Elke dag is er wel wat data verbruikt. Ook als ik de hele dag op wifi zit.
Bij mijn Android smartphone heb ik gecontroleerd welke apps dit betreft en vervolgens van iedere app. waarvan ik vind dat deze geen mobiele data nodig heeft, het gebruik van mobiele data uitgeschakeld.
Dit kan via: "Instellingen/Netwerk&Internet/Mobiel netwerk/Datagebruik van app"
Tevens heb ik "Achtergrondnetwerk toegang" en "Onbeperkt dataverbruik" uitgeschakeld.
Dat laatste kun je ook doen als de apps wel mobiele data mogen gebruiken als je ze bewust opent.
Nu is het alleen nog Google Play Services die het meest verbruikt, maar dat is nodig voor Gmail, Agenda, etc.
Dit kan eventueel nog wat minder als je "Automatisch synchroniseren" uitschakelt en "Databesparende modus" inschakelt. Vaak wil je dit niet, maar ik vond het nodig om in ieder geval te vermelden, zodat alle beschikbare opties genoemd zijn.
Als je echter via een mifi unit verbindt, ziet je smartphone deze als gewoon wifi accespoint.
Heb je dan bv automatisch updaten ed aanstaan, dan kan het snel gaan met je verbruik.
Op je smartphone dat desbetreffende mifi/wifi accespoint via wifi instellingen "behandelen als wifi met datalimiet" is dan de oplossing.
[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 17-09-2025 09:36 ]
Had gevraagd of we niet een brief kunnen sturen om het te proberen, daarop deze reactie. Slaat ook weer nergens op.Rogers schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:57:
[...]
Rare conclusie van rechtsbijstand: ik gebruikte het dataplatfond niet en wordt dus niet voldoende benadeeld om het contract op te zeggen.
"De mogelijkheid tot kosteloze opzegging bestond uitsluitend vóór de ingangsdatum van de wijziging. Nu deze datum verstreken is, heeft het geen zin om Lebara alsnog een brief te sturen met het verzoek tot kosteloze opzegging."
Aragflipjevandejam schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:30:
Heeft Lebara uiteindelijk nog gereageerd op je brief?knakworst schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:58:
[...]
Nee geen reactie ontvangen hier. Wordt tijd voor geschillencommissie.
Helaas kom ik er nu pas achter over de verhoging van het dataplafond.(omdat mijn afschrijving hoger is dan normaal) Heb echter nooit een email ontvangen hierover maar volgens Lebara klantenservice is dit email naar alle klanten verstuurd. Zit ook niet in mijn spam folder. Heeft iemand deze mail nog en mag ik vragen wat het sender email adres is ? Als het een ongebruikelijke sender adres is geweest dan kan het mogelijk zijn dat het in mijn spam folder terecht is gekomen en alweer verwijderd door mijn mail programma. Ben gewoon benieuwd. Alvast bedankt !
Bij prepaid esim provider gosim.nl krijg je voor 2.5€ een databundel van 1 GB en die is 42 dagen geldig.
Als je na elke 42 dagen een nieuwe bundel koopt ben je 22.50 kwijt in een heel jaar.
Dit lijkt mij een uitstekend alternatief voor Lebara One, mischien zelfs wel beter.
Je hebt alleen geen 06 nummer dus daar heb je een andere sim voor nodig, maar dat lijkt me geen probleem.
Wel vreemd dar esim providers veel goedkoper zijn dan normale prepaid aanbieders.
Als je na elke 42 dagen een nieuwe bundel koopt ben je 22.50 kwijt in een heel jaar.
Dit lijkt mij een uitstekend alternatief voor Lebara One, mischien zelfs wel beter.
Je hebt alleen geen 06 nummer dus daar heb je een andere sim voor nodig, maar dat lijkt me geen probleem.
Wel vreemd dar esim providers veel goedkoper zijn dan normale prepaid aanbieders.
Wij gaan thuis over naar lebara. Ik heb echter wat vragen aan hen. Hoe kan ik deze het beste aanvliegen, bellen en of mailen. Ik heb een aantal maal gebeld maar ze nemen niet op of gooien me van de lijn af (na 6 uur s middags)
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Als je beschikt over eSim mogelijkheden is er inderdaad veel mogelijk en vaak ook flink voordeliger.fl2001 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:39:
.... 22.50 kwijt in een heel jaar.
....
Zo heb ik bv Roamles Flex (internationaal) prepaid gezien voor $2,45/GB (= €2,10/GB) onbeperkt geldig. Zo zullen er wel nog meer te vinden zijn.
Echter indien je geen esim mogelijkheid hebt zal je tevens een fysieke programmeerbare esimkaart moeten kopen, welke ca. va €15,- te koop zijn. Deze komt dan op de plek van de 2e simkaart in je smartphone.
Wel vooraf de reviews van jouw keuze bekijken of de ondersteuning op orde is, want niet alle programmeerbare esimkaarten werken vlekkeloos.
Ik heb momenteel een fysieke prepaid data simkaart van Always Connected met jaarbundel, die ik binnenkort in gebruik neem als vervanging voor Lebara One (wat er nu 10x zo snel doorheen is gegaan). Komt neer op €24,95 per jaar voor 10GB.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 02-10-2025 12:56 ]
Wil je dan wel over?wowly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:09:
Wij gaan thuis over naar lebara.....Ik heb een aantal maal gebeld maar ze nemen niet op of gooien me van de lijn af (na 6 uur s middags)
Dan zou ik email eens proberen..wowly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:09:
Wij gaan thuis over naar lebara. Ik heb echter wat vragen aan hen. Hoe kan ik deze het beste aanvliegen, bellen en of mailen. Ik heb een aantal maal gebeld maar ze nemen niet op of gooien me van de lijn af (na 6 uur s middags)
Ja hoor geen probleem. Ik calculeer in dat niet alles goed gaat. Verander vrij vaak van provider en er is altijd wel wat niet goed loopt. Klantenservice is bij ieder bedrijf een typisch dingetje en zo snel als ik weet hoe je het moet aanvliegen vind ik het al prima. Daarbij verwacht ik van Lebara een ander nivo dan van KPN (waar ik 2 x zoveel voor betaal).
Maar mail is dus de weg bij Lebara?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Lebara klantenservice gaat om 18 uur dicht:wowly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:09:
https://www.lebara.nl/nl/call.htmlBel ons
Maandag - vrijdag: 09:00 - 18:00
Zaterdag: 10:00 - 16.00
"Ze nemen niet op of gooien me van de lijn af".wowly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:09:
En jij wil naar zo'n club overstappen? Als het contact nu al beroerd gaat, wat staat je te wachten als je klant bent en een probleem hebt.
Ben er klant geweest en blij dat ik weg kon.