Schijnt lastig te zijn, de packages zijn er niet meer ofzo: https://github.com/piface/pifacedigital-emulator/issues/919roland70 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:48:
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een piface emulator werkend krijg ?
Dit is het enige wat ik te zien krijg:
code:
1 E: Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator
En dan krijg ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/brZcdc44ZLBKp9H3GIujuH25.png?f=user_large)
Is er misschien een ander idee om I/O 's bedraad aan te sluiten?
[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 15-01-2022 14:28 ]
Ik ben onlangs erachter gekomen dat ik binnen 6 maanden mijn RaspBian Stretch installatie eens gauw moet updaten naar Buster of Bullseye om een beetje up-to-date te blijven qua het een en ander 
Maar overal lees je op de Raspberry Pi website/weblog en het forum dat upgraden van het OS niet echt wordt aangeraden en je het liefst een verse installatie wilt doen.
- Wat is jullie ervaring daarmee ?
- Hoe vaak heb je zoiets gedaan en hoe verliep dat ?
Ik heb al het een en ander gelezen qua dingen die mis kunnen gaan, maar tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen wat je niet makkelijk kan fixen, zoals connman die dhcpcd overneemt en dergelijke : Dat pakt mijn netwerk wel op!
Zijn er eigenlijk Rolling Distro opties voor de Raspberry Pi zoals je Debian Testing of zelfs Unstable kan draaien op een reguliere PC of Laptop
Maar overal lees je op de Raspberry Pi website/weblog en het forum dat upgraden van het OS niet echt wordt aangeraden en je het liefst een verse installatie wilt doen.
Ik heb al het een en ander gelezen qua dingen die mis kunnen gaan, maar tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen wat je niet makkelijk kan fixen, zoals connman die dhcpcd overneemt en dergelijke : Dat pakt mijn netwerk wel op!
Zijn er eigenlijk Rolling Distro opties voor de Raspberry Pi zoals je Debian Testing of zelfs Unstable kan draaien op een reguliere PC of Laptop
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb recentelijk een poging gedaan om een RPi3B+ van Buster naar Bullseye te updaten. Dat lukte niet en was niet te fixen. Om het nog wat leuker te maken, de back-up bleek niet helemaal goed. Resultaat: Die RPi3B+ draait nu een verse installatie van Bullseye.nero355 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
Ik ben onlangs erachter gekomen dat ik binnen 6 maanden mijn RaspBian Stretch installatie eens gauw moet updaten naar Buster of Bullseye om een beetje up-to-date te blijven qua het een en ander
Binnenkort maar eens een verse installatie van de RPi4B doen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Wat voor problemen had je dan precies ?!Freee!! schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:56:
Ik heb recentelijk een poging gedaan om een RPi3B+ van Buster naar Bullseye te updaten. Dat lukte niet en was niet te fixen.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Gewijzigde dependencies met deprecated spul, dat niet meer beschikbaar was voor update en nieuw dat niet gevonden kon worden. Precieze details weet ik niet meer, na een paar uur heb ik het opgegeven en vers geïnstalleerd (nadat diverse back-ups het niet deden
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Om te testen en visueel weer te geven wat er gebeurd.Sine schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:12:
Waarom heb je een emulator nodig als je het echte ding hebt?
Die zul je ook met pip moeten installeren want er is geen package (meer) van.19roland70 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:26:
[...]
En dan krijg ik dit:
[Afbeelding]
Is er misschien een ander idee om I/O 's bedraad aan te sluiten?
Ook geprobeerd werkt ook niet.synoniem schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:40:
[...]
Die zul je ook met pip moeten installeren want er is geen package (meer) van.
Raspi OS biedt inderdaad geen eenvoudig upgrade pad maar adviseert een schone installatie. Dit in tegenstelling tot Debian. Het is me overigens wel indertijd gelukt om een Raspbian Wheezy eerst te converteren naar Debian Wheezy en dan naar Stretch. Moet je wel de Raspi specifieke zaken zoals VC en raspi-config e.d. zelf installeren.nero355 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
De meeste rolling distro's voor Raspberry Pi zijn gebaseerd op Arch Linux en afgeleiden daar van. Werken ook prima maar vraagt wel enige ervaring en zijn minder geschikt voor beginners/gewone gebruikers.
Zelf de laatste release downloaden van https://github.com/piface...lator/releases/tag/v2.0.2 en dan sudo dpkg -i python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb zou moeten werken.
daarom heb ik meer pi's, voor de kosten hoef je het niet te laten, voor mezelf sprekend, uiteraard, alle functionele dingen die ik van belang vind draaien op een andere pi, werkt het ineens niet ? fresh install, opgelostsynoniem schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:53:
[...]
Raspi OS biedt inderdaad geen eenvoudig upgrade pad maar adviseert een schone installatie. Dit in tegenstelling tot Debian. Het is me overigens wel indertijd gelukt om een Raspbian Wheezy eerst te converteren naar Debian Wheezy en dan naar Stretch. Moet je wel de Raspi specifieke zaken zoals VC en raspi-config e.d. zelf installeren.
De meeste rolling distro's voor Raspberry Pi zijn gebaseerd op Arch Linux en afgeleiden daar van. Werken ook prima maar vraagt wel enige ervaring en zijn minder geschikt voor beginners/gewone gebruikers.
Ik heb ook meerdere Pi's en op de Pi Zero 2 na alle modellen tot nu toe. Daarvan zijn er maar 3 voor serieuze dingen in gebruik de rest om dingen uit te proberen zoals een cluster met Docker Swarm. Een groot deel daarvan boot ik vanaf het netwerk zodat een verse installatie meestal geen probleem is. Even de home directory backuppen en een lijst met geïnstalleerde packages maken en dan één voor één aflopen.dss58 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:14:
[...]
daarom heb ik meer pi's, voor de kosten hoef je het niet te laten, voor mezelf sprekend, uiteraard, alle functionele dingen die ik van belang vind draaien op een andere pi, werkt het ineens niet ? fresh install, opgelostop een andere pi kan ik lekker testen en combineren van functionaliteit, leuk om te testen en experimenteren en in de diepere lagen van de techniek te verdiepen
ik ken het maar al te goed, voor mezelf heb ik alles goed gedocumenteerd, zodanig, dat de boel binnen de kortste keren weer in de lucht issynoniem schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:22:
[...]
Ik heb ook meerdere Pi's en op de Pi Zero 2 na alle modellen tot nu toe. Daarvan zijn er maar 3 voor serieuze dingen in gebruik de rest om dingen uit te proberen zoals een cluster met Docker Swarm. Een groot deel daarvan boot ik vanaf het netwerk zodat een verse installatie meestal geen probleem is. Even de home directory backuppen en een lijst met geïnstalleerde packages maken en dan één voor één aflopen.
Dat mag geen probleem heten dus noem eens wat voorbeelden als je tijd en zin hebtsynoniem schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:53:
De meeste rolling distro's voor Raspberry Pi zijn gebaseerd op Arch Linux en afgeleiden daar van.
Werken ook prima maar vraagt wel enige ervaring en zijn minder geschikt voor beginners/gewone gebruikers.
Ja, maar dan moet ik mijn Internet Radio Pi 3B slopen!dss58 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:14:
daarom heb ik meer pi's, voor de kosten hoef je het niet te laten, voor mezelf sprekend, uiteraard, alle functionele dingen die ik van belang vind draaien op een andere pi, werkt het ineens niet ? fresh install, opgelostop een andere pi kan ik lekker testen en combineren van functionaliteit, leuk om te testen en experimenteren en in de diepere lagen van de techniek te verdiepen
Aan de andere kant :
- Ik heb nog een Intel Atom NUC die de nieuwe Internet Radio kan worden!
- Maar die kan ook de nieuwe Pi-Hole + Unbound + UniFi Controller Pi worden inclusief een fatsoenlijke SSD die erin zit!
/First World Problems...

Arch zelf natuurlijk, Manjaro heeft AFAIK alleen een 64 bits versie maar die zou ook op Rpi 3 moeten kunnen draaien. Daarnaast heb je natuurlijk Gentoo maar daar heb je echt heel veel zelf te doen. Funtoo is dan iets gemakkelijker. Ik weet niet zeker of je Slackware een rolling release kan noemen maar ook die heeft een Pi versie. En zoals gezegd je kan natuurlijk Debian en Devuan op je Pi draaien die een vrije goede dist-upgrade hebben. Dat werkt alleen niet heel goed voor de Pi 1 en de Zero 1 omdat die ARMV6 zijn en ArmHF bestanden bij Debian/Devuan zijn alleen ARMV7. Dan zal je naar de Armel versie moeten (ARMV5 zonder hard float ondersteuning).nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:42:
[...]
Dat mag geen probleem heten dus noem eens wat voorbeelden als je tijd en zin hebt
[...]
Ja, maar dan moet ik mijn Internet Radio Pi 3B slopen!
Aan de andere kant :
- Ik heb nog een Intel Atom NUC die de nieuwe Internet Radio kan worden!
- Maar die kan ook de nieuwe Pi-Hole + Unbound + UniFi Controller Pi worden inclusief een fatsoenlijke SSD die erin zit!
/First World Problems...
Ik heb overigens een Pi 3b in gebruik voor Pihole, Icecast met MPD als webradio en een Apache webserver/proxy. Zolang je geen desktop draait kan een Pi best veel aan.
Mmm... Gentoo... "The FreeBSD of the Linux distros!"synoniem schreef op zondag 16 januari 2022 @ 01:10:
Daarnaast heb je natuurlijk Gentoo maar daar heb je echt heel veel zelf te doen.
Interessant!
Verrassend veel inderdaad!Ik heb overigens een Pi 3b in gebruik voor Pihole, Icecast met MPD als webradio en een Apache webserver/proxy. Zolang je geen desktop draait kan een Pi best veel aan.
Mijn "Internet Radio Pi" draait inderdaad ook MPD/Mopidy
Ik krijg dan dit:synoniem schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Zelf de laatste release downloaden van https://github.com/piface...lator/releases/tag/v2.0.2 en dan sudo dpkg -i python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb zou moeten werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| pi@raspberrypi4:/ $ sudo wget https://github.com/piface/pifacedigital-emulator/releases/tag/v2.0.2 --2022-01-16 15:59:52-- https://github.com/piface/pifacedigital-emulator/releases/tag/v2.0.2 Resolving github.com (github.com)... 140.82.121.4 Connecting to github.com (github.com)|140.82.121.4|:443... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: unspecified [text/html] Saving to: ‘v2.0.2.1’ v2.0.2.1 [ <=> ] 138.27K --.-KB/s in 0.06s 2022-01-16 15:59:52 (2.33 MB/s) - ‘v2.0.2.1’ saved [141592] pi@raspberrypi4:/ $ sudo dpkg -i python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb dpkg: error: cannot access archive 'python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb': No such file or directory pi@raspberrypi4:/ $ |
Die link was een verwijzing naar de release zelf met alle bijbehorende bestanden. Daaronder staat het daadwerkelijke bestand namelijk https://github.com/piface...-emulator_2.0.2-1_all.deb.19roland70 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Ik krijg dan dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 pi@raspberrypi4:/ $ sudo wget https://github.com/piface/pifacedigital-emulator/releases/tag/v2.0.2 --2022-01-16 15:59:52-- https://github.com/piface/pifacedigital-emulator/releases/tag/v2.0.2 Resolving github.com (github.com)... 140.82.121.4 Connecting to github.com (github.com)|140.82.121.4|:443... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: unspecified [text/html] Saving to: ‘v2.0.2.1’ v2.0.2.1 [ <=> ] 138.27K --.-KB/s in 0.06s 2022-01-16 15:59:52 (2.33 MB/s) - ‘v2.0.2.1’ saved [141592] pi@raspberrypi4:/ $ sudo dpkg -i python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb dpkg: error: cannot access archive 'python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb': No such file or directory pi@raspberrypi4:/ $
Downloaden is gelukt maar nu krijg ik deze melding.synoniem schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:04:
[...]
Die link was een verwijzing naar de release zelf met alle bijbehorende bestanden. Daaronder staat het daadwerkelijke bestand namelijk https://github.com/piface...-emulator_2.0.2-1_all.deb.
Ik heb ook install geprobeerd maar dit werkt ook niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| pi@raspberrypi4:/ $ sudo dpkg -i python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb (Reading database ... 92576 files and directories currently installed.) Preparing to unpack python3-pifacedigital-emulator_2.0.2-1_all.deb ... Unpacking python3-pifacedigital-emulator (2.0.2-1) over (2.0.2-1) ... dpkg: dependency problems prevent configuration of python3-pifacedigital-emulator: python3-pifacedigital-emulator depends on python3-pifacedigitalio (>= 3.0.0); however: Package python3-pifacedigitalio is not installed. python3-pifacedigital-emulator depends on python3-pifacedigitalio (<< 4.0.0); however: Package python3-pifacedigitalio is not installed. python3-pifacedigital-emulator depends on python3-pifacecommon (>= 4.0.0); however: Package python3-pifacecommon is not installed. python3-pifacedigital-emulator depends on python3-pifacecommon (<< 5.0.0); however: Package python3-pifacecommon is not installed. python3-pifacedigital-emulator depends on python3-pyside; however: Package python3-pyside is not installed. dpkg: error processing package python3-pifacedigital-emulator (--install): dependency problems - leaving unconfigured Processing triggers for hicolor-icon-theme (0.17-2) ... Errors were encountered while processing: python3-pifacedigital-emulator pi@raspberrypi4:/ $ |
@19roland70
Je bent nou heel de tijd aan het prutsen op dezelfde manier i.p.v. deze reactie goed te lezen :
Lees eens de boel door vanaf deze reactie : https://github.com/piface.../9#issuecomment-592191287
De oorzaak lijkt simpelweg in de verschillen tussen RaspBian Jessie en de daarna uitgebrachte hogere versies te zitten : Die lijken dat programma vanaf RaspBian Stretch niet meer te ondersteunen vanuit de reguliere repositories!
Je bent nou heel de tijd aan het prutsen op dezelfde manier i.p.v. deze reactie goed te lezen :
Daar worden meerdere oplossingen genoemd op een totaal andere manier en uiteindelijk heeft degene in de laatste reactie het ook nog eens werkend gekregen!Lizard schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:19:
Schijnt lastig te zijn, de packages zijn er niet meer ofzo: https://github.com/piface/pifacedigital-emulator/issues/9
Lees eens de boel door vanaf deze reactie : https://github.com/piface.../9#issuecomment-592191287
De oorzaak lijkt simpelweg in de verschillen tussen RaspBian Jessie en de daarna uitgebrachte hogere versies te zitten : Die lijken dat programma vanaf RaspBian Stretch niet meer te ondersteunen vanuit de reguliere repositories!
Nou...
Om mezelf maar effe te quoten :
- UniFi Controller + Oracle Java zijn behouden en werken nog steeds prima voor zover ik kan zien!
- Pi-Hole FTLDNS en Unbound draaien!
- De webGUI van Pi-Hole is nog niet levend, maar dat kan best, want ik kreeg wat meldingen over LigHTTPd config files en heb gewoon de oude behouden dus misschien is daar wat stuk...
- Toegang tot de Pi via OpenSSH is ook stuk, maar ook daar hetzelfde verhaal en nog eens een extra file voor SystemD om te wachten totdat de Interfaces UP zijn en daarna pas SSHd te starten...
Stiekem hoop ik dat OpenSSH Server nu gewoon nieuwe keys aan het genereren is en ik morgen gewoon weer op de Pi kan inloggen om de rest te fixen!
Of over een paar dagen...
"I don't care!"
Als ik maar DNS heb en de UniFi Controller en Java geen gezeik geven!
De rest fix ik wel binnenkort...
"To be continued..."
Als de eigenwijze Tweaker die ik ben heeft mijn Raspberry Pi 3B met Stretch zojuist een upgrade ondergaan naar Buster en ik lijk niet heel ver van succes te zitten :nero355 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
- UniFi Controller + Oracle Java zijn behouden en werken nog steeds prima voor zover ik kan zien!
- De webGUI van Pi-Hole is nog niet levend, maar dat kan best, want ik kreeg wat meldingen over LigHTTPd config files en heb gewoon de oude behouden dus misschien is daar wat stuk...
- Toegang tot de Pi via OpenSSH is ook stuk, maar ook daar hetzelfde verhaal en nog eens een extra file voor SystemD om te wachten totdat de Interfaces UP zijn en daarna pas SSHd te starten...
Stiekem hoop ik dat OpenSSH Server nu gewoon nieuwe keys aan het genereren is en ik morgen gewoon weer op de Pi kan inloggen om de rest te fixen!
"I don't care!"
"To be continued..."
Ben benieuwd. Mijn ervaring is dat t/m Buster nog wel te doen was met upgrades, maar Buster naar Bullseye heb ik een aantal maal geprobeerd en is me niet gelukt (en ga ik ook niet meer proberen).nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:34:
Nou...
[...]
Als de eigenwijze Tweaker die ik ben heeft mijn Raspberry Pi 3B met Stretch zojuist een upgrade ondergaan naar Buster en ik lijk niet heel ver van succes te zitten :
"I don't care!"
"To be continued..."
Ik heb later dit jaar als Buster EOL is dus wat verse installs te doen voor de 24/7 draaiende Pi's.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik zal eerdaags voor de gein een keer een Raspbian Buster migreren naar Debian Buster en dan naar Debian Bullseye. Voor Jessie naar Stretch werkte dat heel goed van Stretch naar Buster heb ik nooit geprobeerd.JanPedaal schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:55:
[...]
Ben benieuwd. Mijn ervaring is dat t/m Buster nog wel te doen was met upgrades, maar Buster naar Bullseye heb ik een aantal maal geprobeerd en is me niet gelukt (en ga ik ook niet meer proberen).
Ik heb later dit jaar als Buster EOL is dus wat verse installs te doen voor de 24/7 draaiende Pi's.
Ik heb dus zitten lezen over de volgende stappen :JanPedaal schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:55:
Ben benieuwd. Mijn ervaring is dat t/m Buster nog wel te doen was met upgrades, maar Buster naar Bullseye heb ik een aantal maal geprobeerd en is me niet gelukt (en ga ik ook niet meer proberen).
- Stretch naar Buster
- Buster naar Bullseye
En bij de laatste zijn er zoveel veranderingen van toepassing dat je dat eigenlijk niet eens wilt doen :
- Connman verpest je dhcpcd setup!
- De /boot partitie moet eigenlijk minimaal 256 MB zijn i.t.t. die van de eerdere versies!
Zelfs bij mijn huidige Stretch naar Buster upgrade kreeg ik daar meldingen over en is er het een en ander niet doorgevoerd tijdens de update om die reden!
- Nog een aantal dingen die ik effe niet meer uit mijn hoofd weet, maar je wordt er in ieder geval niet echt vrolijk van...
Wat dat betreft is het jammer dat je een Raspberry Pi niet gewoon kan installeren zoals je dat met een PC of Laptop kan doen, want dan zou je in ieder geval dat /boot gedoe niet hebben : Die maak je gewoon 1 GB groot!
Maar ehh...
Wat betreft :
Ik ben erachter dat zowel OpenSSH Server als LigHTTPd hetzelfde probleem hebben :nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:34:
"To be continued..."
Ze snappen niet dat ze pas moeten opstarten als het IP waaraan ze gekoppeld zijn UP is!

Vroeger had ik ook zoiets met OpenSSH Server en daar had ik dit bestandje voor :
/etc/systemd/system/sshd.service.d# cat override.conf [Unit] After=network-online.target
Maar dat werkt dus niet meer!

De map is veranderd en nu heb ik zelfs dit ervan gemaakt :
# cat /etc/systemd/system/ssh.service.d/override.conf [Unit] Requires=boot-complete.target After=network.target After=network-online.target Wants=network-online.target
Maar dat werkt dus ook niet!
Iemand toevallig ervaring met dit soort ellende
Ik gok dat het iets met mijn VLAN Interfaces te maken heeft en de software dat niet gewend is, echter zijn beiden gewoon aan het IP van eth0 gekoppeld ?!
In een X86 Debian staat bij mij onder het kopje [Service] o.a.
Voor de rest zijn die service files net zo ondoorzichtig als indertijd sysvinit scripts.
code:
1
| After=network.target auditd.service |
Voor de rest zijn die service files net zo ondoorzichtig als indertijd sysvinit scripts.
Best wel ellendig inderdaad, want ik vind er twee en beiden zijn totaal niet wat ik had verwacht, want dergelijke After= regels worden niet onder Service gebruikt :synoniem schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:52:
In een X86 Debian staat bij mij onder het kopje [Service] o.a.
code:
1 After=network.target auditd.service
# cat /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/ssh.service [Unit] Description=OpenBSD Secure Shell server Documentation=man:sshd(8) man:sshd_config(5) After=network.target auditd.service ConditionPathExists=!/etc/ssh/sshd_not_to_be_run [Service] EnvironmentFile=-/etc/default/ssh ExecStartPre=/usr/sbin/sshd -t ExecStart=/usr/sbin/sshd -D $SSHD_OPTS ExecReload=/usr/sbin/sshd -t ExecReload=/bin/kill -HUP $MAINPID KillMode=process Restart=on-failure RestartPreventExitStatus=255 Type=notify RuntimeDirectory=sshd RuntimeDirectoryMode=0755 [Install] WantedBy=multi-user.target Alias=sshd.service
en
# cat /lib/systemd/system/ssh.service [Unit] Description=OpenBSD Secure Shell server Documentation=man:sshd(8) man:sshd_config(5) After=network.target auditd.service ConditionPathExists=!/etc/ssh/sshd_not_to_be_run [Service] EnvironmentFile=-/etc/default/ssh ExecStartPre=/usr/sbin/sshd -t ExecStart=/usr/sbin/sshd -D $SSHD_OPTS ExecReload=/usr/sbin/sshd -t ExecReload=/bin/kill -HUP $MAINPID KillMode=process Restart=on-failure RestartPreventExitStatus=255 Type=notify RuntimeDirectory=sshd RuntimeDirectoryMode=0755 [Install] WantedBy=multi-user.target Alias=sshd.service
Maar effe mee rommelen dan...
Word er echt serieus
Deze toevallig al geprobeerd?
Die heb ik vandaag gebruikt zodat mijn fstab automount niet uitgevoerd wordt (en mislukt) voordat het netwerk beschikbaar is.
Te gebruiken als je met systemd werkt.
sudo systemctl enable systemd-networkd-wait-online.service
Die heb ik vandaag gebruikt zodat mijn fstab automount niet uitgevoerd wordt (en mislukt) voordat het netwerk beschikbaar is.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Daarvoor kun je toch gewoon _netdev in je fstab mount regel opnemen?JanPedaal schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:39:
Dat ken ik niet. Zet ik dat bij de opties?synoniem schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:46:
[...]
Daarvoor kun je toch gewoon _netdev in je fstab mount regel opnemen?
# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> ip.van.share:/share1 /mnt/share1 nfs defaults 0 0
Ik kwam laatst pi.alert tegen; prima tooltje om je netwerk te inventariseren + beheren! Zie hier: https://github.com/jokob-sk/Pi.Alert
ps. ook prima in een docker container te draaien: click.
[ Voor 37% gewijzigd door smeerbartje op 18-01-2022 08:17 ]
Ja onder options achter defaults:JanPedaal schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:03:
[...]
Dat ken ik niet. Zet ik dat bij de opties?
# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> ip.van.share:/share1 /mnt/share1 nfs defaults 0 0
# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> ip.van.share:/share1 /mnt/share1 nfs defaults,_netdev 0 0
Met dank aan @CurlyMo ben ik nu de trotse eigenaar van een Orange Pi PC2. Na wat pielen heb ik Armbian erop draaien met Mopidy. Helaas ben ik erachter gekomen dat de Mopidy-Spotify extensie niet kan draaien op een 64-bit systeem

Dus de Orange Pi wordt mijn nieuwe Retro(range)Pi bordje, en de RPi 3B+ die momenteel in mijn retrogamingbehoeftes voorziet mag audio gaan streamen.
Zo'n project is ook nooit klaar he
Helaas... die draaide al standaard en had ik al ergens anders gelezen :JanPedaal schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:39:
# systemctl status systemd-networkd-wait-online ● systemd-networkd-wait-online.service - Wait for Network to be Configured Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-networkd-wait-online.service; enabled; vendor Active: active (exited) since Tue 2022-01-18 00:41:28 CET; 14h ago Docs: man:systemd-networkd-wait-online.service(8) Main PID: 190 (code=exited, status=0/SUCCESS) Tasks: 0 (limit: 2059) CGroup: /system.slice/systemd-networkd-wait-online.service
Dus de zoektocht gaat verder...
Ik focus me nu effe op LigHTTPd en als ik weet hoe ik die moet fixen dan ga ik OpenSSH ook fixen, want elke keer naar de meterkast moeten lopen is ook weer zoiets dus die draait voorlopig effe in "All Interfaces Mode" i.p.v. gebonden aan één Interface
/EDIT :
FiXeD
Ik ben met mijn duffe kop vergeten om een bestandje terug te plaatsen :
# cat /etc/systemd/system/dhcpcd.service.d/wait.conf [Service] ExecStart= ExecStart=/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd -q -w
dus maar effe zo gedaan :
# systemctl edit dhcpcd
en dan daarin dezelfde inhoud gezet!
Nog effe een :
systemctl daemon-reload
en na meerdere reboots van het gedoe af : Zowel LigHTTPd als SSHd starten gewoon goed op!
* nero355 voelt zich nu echt een prutser!

Leuk als je geen UniFi Controller achtig iets hebt draaien!smeerbartje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:15:
Ik kwam laatst pi.alert tegen; prima tooltje om je netwerk te inventariseren + beheren! Zie hier: https://github.com/jokob-sk/Pi.Alert
[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 18-01-2022 16:41 ]
Nu je het zegt, ik heb Unifi spul hier in huis. Alleen niet de gateway. Weet jij of de Unifi controller software dit soort features ondersteunt? Uitsturen als een device er niet meer is bijvoorbeeld?nero355 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:04:
[...]
[...]
Leuk als je geen UniFi Controller achtig iets hebt draaien!
Blader effe alle soorten meldingen door en check welke allemaal een e-mail optie hebben dan zie je het vanzelf wel!smeerbartje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:39:
Nu je het zegt, ik heb Unifi spul hier in huis. Alleen niet de gateway. Weet jij of de Unifi controller software dit soort features ondersteunt? Uitsturen als een device er niet meer is bijvoorbeeld?
Je zal misschien niet alles voor elkaar krijgen, maar een hoop dingen moeten IMHO gewoon mogelijk zijn.
Kan je bij Armbian geen ARMHF repo's toevoegen zoals?JanPedaal schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Met dank aan @CurlyMo ben ik nu de trotse eigenaar van een Orange Pi PC2. Na wat pielen heb ik Armbian erop draaien met Mopidy. Helaas ben ik erachter gekomen dat de Mopidy-Spotify extensie niet kan draaien op een 64-bit systeem![]()
Dus de Orange Pi wordt mijn nieuwe Retro(range)Pi bordje, en de RPi 3B+ die momenteel in mijn retrogamingbehoeftes voorziet mag audio gaan streamen.
Zo'n project is ook nooit klaar he
dpkg --add-architecture armhf apt-get update
Dat kan wel en heb ik ook geprobeerd. Maar als ik de extensie wilde installeren die op python3 gebaseerd is, wilde hij ca. 100 packages gaan uninstallen waaronder Mopidy en de andere uitbreidingen. Ik had het idee dat dat met python te maken heeft, kan het zijn dat er geen 32-bit en 64-bit naast elkaar mag draaien? Om al die paketten dan allemaal weer als armhf terug te gaan zetten lijkt me meer werk met een kleinere slagingskans dan mijn retropie opnieuw inrichten.synoniem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:08:
[...]
Kan je bij Armbian geen ARMHF repo's toevoegen zoals?
dpkg --add-architecture armhf apt-get update
Je moet inderdaad goed in de gaten houden of hij armhf of armv8 spullen wil installeren. Maar voor Mopidy hoef je toch geen armhf package te installeren?JanPedaal schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
[...]
Dat kan wel en heb ik ook geprobeerd. Maar als ik de extensie wilde installeren die op python3 gebaseerd is, wilde hij ca. 100 packages gaan uninstallen waaronder Mopidy en de andere uitbreidingen. Ik had het idee dat dat met python te maken heeft, kan het zijn dat er geen 32-bit en 64-bit naast elkaar mag draaien? Om al die paketten dan allemaal weer als armhf terug te gaan zetten lijkt me meer werk met een kleinere slagingskans dan mijn retropie opnieuw inrichten.
Tenminste dit zou moeten werken, niet zelf getest.
sudo python3 -m pip install --upgrade mopidy sudo python3 -m pip install Mopidy-Spotify
Had dat niet toevallig iets te maken met de Python 2.x naar 3.x toestand op dat momentJanPedaal schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
Dat kan wel en heb ik ook geprobeerd. Maar als ik de extensie wilde installeren die op python3 gebaseerd is, wilde hij ca. 100 packages gaan uninstallen waaronder Mopidy en de andere uitbreidingen. Ik had het idee dat dat met python te maken heeft, kan het zijn dat er geen 32-bit en 64-bit naast elkaar mag draaien? Om al die paketten dan allemaal weer als armhf terug te gaan zetten lijkt me meer werk met een kleinere slagingskans dan mijn retropie opnieuw inrichten.
/Zomaar een gokje...
synoniem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:02:
[...]
Je moet inderdaad goed in de gaten houden of hij armhf of armv8 spullen wil installeren. Maar voor Mopidy hoef je toch geen armhf package te installeren?
Tenminste dit zou moeten werken, niet zelf getest.
sudo python3 -m pip install --upgrade mopidy sudo python3 -m pip install Mopidy-Spotify
Nee, alles is al python3.nero355 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:55:
[...]
Had dat niet toevallig iets te maken met de Python 2.x naar 3.x toestand op dat moment
/Zomaar een gokje...![]()
Hier wat output van de verschillende commando's:
$ sudo dpkg --add-architecture armhf $ sudo apt update Hit:1 http://deb.debian.org/debian buster InRelease Get:2 http://deb.debian.org/debian buster-updates InRelease [51.9 kB] Get:3 http://security.debian.org buster/updates InRelease [65.4 kB] Get:4 http://deb.debian.org/debian buster-backports InRelease [46.7 kB] Hit:6 https://apt.mopidy.com buster InRelease Hit:5 http://armbian.hosthatch.com/apt buster InRelease Get:7 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main armhf Packages.diff/Index [27.8 kB] Get:8 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main arm64 Packages.diff/Index [27.8 kB] Get:9 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main armhf Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [179 B] Get:9 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main armhf Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [179 B] Get:10 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main arm64 Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [178 B] Get:10 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main arm64 Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [178 B] Fetched 220 kB in 3s (72.8 kB/s) Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done All packages are up to date. $ sudo python3 -m pip install --upgrade mopidy Requirement already up-to-date: mopidy in /usr/lib/python3/dist-packages (3.2.0) $ sudo python3 -m pip install Mopidy-Spotify Collecting Mopidy-Spotify Using cached https://files.pythonhosted.org/packages/fd/8e/cf9d116a69f5149b8555ca84a6ae518414f195e51daecc830a16e3e5cdb8/Mopidy_Spotify-4.1.1-py3-none-any.whl Requirement already satisfied: Mopidy>=3.0.0 in /usr/lib/python3/dist-packages (from Mopidy-Spotify) (3.2.0) Requirement already satisfied: setuptools in /usr/local/lib/python3.7/dist-packages (from Mopidy-Spotify) (60.5.0) Collecting pyspotify>=2.0.5 (from Mopidy-Spotify) Using cached https://files.pythonhosted.org/packages/fe/1d/83d088397d95eacf6281ae748886d024aab50efdea50aedf8f294fc53aa7/pyspotify-2.1.3.tar.gz Installing build dependencies ... done Complete output from command python setup.py egg_info: Failed building wheel for cffi ERROR: Failed to build one or more wheels /tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/installer.py:30: SetuptoolsDeprecationWarning: setuptools.installer is deprecated. Requirements should be satisfied by a PEP 517 installer. SetuptoolsDeprecationWarning, Traceback (most recent call last): File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/installer.py", line 82, in fetch_build_egg subprocess.check_call(cmd) File "/usr/lib/python3.7/subprocess.py", line 347, in check_call raise CalledProcessError(retcode, cmd) subprocess.CalledProcessError: Command '['/usr/bin/python3', '-m', 'pip', '--disable-pip-version-check', 'wheel', '--no-deps', '-w', '/tmp/tmpystzaycq', '--quiet', 'cffi>=1.0.0']' returned non-zero exit status 1. The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "<string>", line 1, in <module> File "/tmp/pip-install-t3703v0g/pyspotify/setup.py", line 5, in <module> cffi_modules=['spotify/_spotify_build.py:ffi'] File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/__init__.py", line 154, in setup _install_setup_requires(attrs) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/__init__.py", line 148, in _install_setup_requires dist.fetch_build_eggs(dist.setup_requires) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/dist.py", line 815, in fetch_build_eggs replace_conflicting=True, File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/pkg_resources/__init__.py", line 773, in resolve replace_conflicting=replace_conflicting File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/pkg_resources/__init__.py", line 1056, in best_match return self.obtain(req, installer) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/pkg_resources/__init__.py", line 1068, in obtain return installer(requirement) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/dist.py", line 883, in fetch_build_egg return fetch_build_egg(self, req) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/installer.py", line 84, in fetch_build_egg raise DistutilsError(str(e)) from e distutils.errors.DistutilsError: Command '['/usr/bin/python3', '-m', 'pip', '--disable-pip-version-check', 'wheel', '--no-deps', '-w', '/tmp/tmpystzaycq', '--quiet', 'cffi>=1.0.0']' returned non-zero exit status 1. ---------------------------------------- Command "python setup.py egg_info" failed with error code 1 in /tmp/pip-install-t3703v0g/pyspotify/ ~$ sudo apt install python3-spotify:armhf Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Some packages could not be installed. This may mean that you have requested an impossible situation or if you are using the unstable distribution that some required packages have not yet been created or been moved out of Incoming. The following information may help to resolve the situation: The following packages have unmet dependencies: python3-spotify:armhf : Depends: python3:armhf (>= 3~) but it is not going to be installed Depends: python3-cffi-backend-api-min:armhf (<= 9729) Depends: python3-cffi-backend-api-max:armhf (>= 9729) Depends: python3-pkg-resources:armhf E: Unable to correct problems, you have held broken packages. $ sudo apt install python3:armhf Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following packages were automatically installed and are no longer required: dconf-gsettings-backend dconf-service fontconfig-config fonts-dejavu-core fonts-font-awesome fonts-lato fonts-roboto-slab gir1.2-glib-2.0 gir1.2-gst-plugins-base-1.0 gir1.2-gstreamer-1.0 gir1.2-packagekitglib-1.0 glib-networking glib-networking-common glib-networking-services gsettings-desktop-schemas gstreamer1.0-plugins-base gstreamer1.0-plugins-good gstreamer1.0-plugins-ugly iso-codes liba52-0.7.4 libaa1 libavc1394-0 libcairo-gobject2 libcairo2 libcdio18 libcdparanoia0 libdconf1 libdrm-amdgpu1 libdrm-common libdrm-etnaviv1 libdrm-nouveau2 libdrm-radeon1 libdrm2 libdv4 libdvdread4 libegl-mesa0 libegl1 libflac8 libfontconfig1 libfreetype6 libgbm1 libgdk-pixbuf2.0-0 libgdk-pixbuf2.0-common libgirepository-1.0-1 libgl1 libgl1-mesa-dri libglapi-mesa libglvnd0 libglx-mesa0 libglx0 libgstreamer-gl1.0-0 libgstreamer-plugins-base1.0-0 libgstreamer1.0-0 libgudev-1.0-0 libiec61883-0 libjack-jackd2-0 libjbig0 libjpeg62-turbo libjs-jquery libjs-modernizr libjs-sphinxdoc libjs-underscore libllvm7 libmp3lame0 libmpdec2 libmpeg2-4 libmpg123-0 libogg0 libopencore-amrnb0 libopencore-amrwb0 libopus0 liborc-0.4-0 libpackagekit-glib2-18 libpixman-1-0 libproxy1v5 libpython3-stdlib libpython3.7-minimal libpython3.7-stdlib libraw1394-11 libshout3 libsidplay1v5 libsoup2.4-1 libspeex1 libtag1v5 libtag1v5-vanilla libtheora0 libtiff5 libtwolame0 libv4l-0 libv4lconvert0 libvisual-0.4-0 libvorbis0a libvorbisenc2 libvpx5 libwavpack1 libwayland-client0 libwayland-egl1 libwayland-server0 libwebp6 libx11-6 libx11-data libx11-xcb1 libx264-155 libxau6 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-glx0 libxcb-present0 libxcb-render0 libxcb-shm0 libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxcb1 libxdamage1 libxdmcp6 libxext6 libxfixes3 libxrender1 libxshmfence1 libxxf86vm1 python-apt-common python-pip-whl python3-certifi python3-chardet python3-distro-info python3-idna python3-pkg-resources python3-pykka python3-requests python3-six python3-uritools python3-urllib3 sphinx-rtd-theme-common Use 'sudo apt autoremove' to remove them. The following additional packages will be installed: gcc-8-base:armhf libbz2-1.0:armhf libc6:armhf libdb5.3:armhf libexpat1:armhf libffi6:armhf libgcc1:armhf liblzma5:armhf libmpdec2:armhf libncursesw6:armhf libpython3-stdlib:armhf libpython3.7-minimal:armhf libpython3.7-stdlib:armhf libreadline7:armhf libsqlite3-0:armhf libssl1.1:armhf libtinfo6:armhf libuuid1:armhf python3-minimal:armhf python3.7:armhf python3.7-minimal:armhf zlib1g:armhf Suggested packages: glibc-doc:armhf locales:armhf python3-doc:armhf python3-tk:armhf python3-venv:armhf python3.7-venv:armhf python3.7-doc:armhf binutils:armhf binfmt-support:armhf Recommended packages: libidn2-0:armhf libgpm2:armhf uuid-runtime:armhf The following packages will be REMOVED: armbian-config command-not-found mopidy mopidy-local mopidy-mpd mopidy-tunein networkd-dispatcher python3 python3-apt python3-dbus python3-distutils python3-gi python3-gst-1.0 python3-lib2to3 python3-minimal python3-pip python3-pycurl python3-software-properties python3-tornado python3.7 python3.7-minimal software-properties-common unattended-upgrades The following NEW packages will be installed: gcc-8-base:armhf libbz2-1.0:armhf libc6:armhf libdb5.3:armhf libexpat1:armhf libffi6:armhf libgcc1:armhf liblzma5:armhf libmpdec2:armhf libncursesw6:armhf libpython3-stdlib:armhf libpython3.7-minimal:armhf libpython3.7-stdlib:armhf libreadline7:armhf libsqlite3-0:armhf libssl1.1:armhf libtinfo6:armhf libuuid1:armhf python3:armhf python3-minimal:armhf python3.7:armhf python3.7-minimal:armhf zlib1g:armhf 0 upgraded, 23 newly installed, 23 to remove and 0 not upgraded. Need to get 10.3 MB of archives. After this operation, 16.7 MB of additional disk space will be used. Do you want to continue? [Y/n] n Abort.
Het is wel het een of het ander je kan niet een arm64 mopidy installeren met armhf spotify extensie.JanPedaal schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:02:
[...]
[...]
Nee, alles is al python3.
Hier wat output van de verschillende commando's:
$ sudo dpkg --add-architecture armhf $ sudo apt update Hit:1 http://deb.debian.org/debian buster InRelease Get:2 http://deb.debian.org/debian buster-updates InRelease [51.9 kB] Get:3 http://security.debian.org buster/updates InRelease [65.4 kB] Get:4 http://deb.debian.org/debian buster-backports InRelease [46.7 kB] Hit:6 https://apt.mopidy.com buster InRelease Hit:5 http://armbian.hosthatch.com/apt buster InRelease Get:7 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main armhf Packages.diff/Index [27.8 kB] Get:8 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main arm64 Packages.diff/Index [27.8 kB] Get:9 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main armhf Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [179 B] Get:9 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main armhf Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [179 B] Get:10 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main arm64 Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [178 B] Get:10 http://deb.debian.org/debian buster-backports/main arm64 Packages 2022-01-18-2008.07.pdiff [178 B] Fetched 220 kB in 3s (72.8 kB/s) Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done All packages are up to date. $ sudo python3 -m pip install --upgrade mopidy Requirement already up-to-date: mopidy in /usr/lib/python3/dist-packages (3.2.0) $ sudo python3 -m pip install Mopidy-Spotify Collecting Mopidy-Spotify Using cached https://files.pythonhosted.org/packages/fd/8e/cf9d116a69f5149b8555ca84a6ae518414f195e51daecc830a16e3e5cdb8/Mopidy_Spotify-4.1.1-py3-none-any.whl Requirement already satisfied: Mopidy>=3.0.0 in /usr/lib/python3/dist-packages (from Mopidy-Spotify) (3.2.0) Requirement already satisfied: setuptools in /usr/local/lib/python3.7/dist-packages (from Mopidy-Spotify) (60.5.0) Collecting pyspotify>=2.0.5 (from Mopidy-Spotify) Using cached https://files.pythonhosted.org/packages/fe/1d/83d088397d95eacf6281ae748886d024aab50efdea50aedf8f294fc53aa7/pyspotify-2.1.3.tar.gz Installing build dependencies ... done Complete output from command python setup.py egg_info: Failed building wheel for cffi ERROR: Failed to build one or more wheels /tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/installer.py:30: SetuptoolsDeprecationWarning: setuptools.installer is deprecated. Requirements should be satisfied by a PEP 517 installer. SetuptoolsDeprecationWarning, Traceback (most recent call last): File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/installer.py", line 82, in fetch_build_egg subprocess.check_call(cmd) File "/usr/lib/python3.7/subprocess.py", line 347, in check_call raise CalledProcessError(retcode, cmd) subprocess.CalledProcessError: Command '['/usr/bin/python3', '-m', 'pip', '--disable-pip-version-check', 'wheel', '--no-deps', '-w', '/tmp/tmpystzaycq', '--quiet', 'cffi>=1.0.0']' returned non-zero exit status 1. The above exception was the direct cause of the following exception: Traceback (most recent call last): File "<string>", line 1, in <module> File "/tmp/pip-install-t3703v0g/pyspotify/setup.py", line 5, in <module> cffi_modules=['spotify/_spotify_build.py:ffi'] File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/__init__.py", line 154, in setup _install_setup_requires(attrs) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/__init__.py", line 148, in _install_setup_requires dist.fetch_build_eggs(dist.setup_requires) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/dist.py", line 815, in fetch_build_eggs replace_conflicting=True, File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/pkg_resources/__init__.py", line 773, in resolve replace_conflicting=replace_conflicting File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/pkg_resources/__init__.py", line 1056, in best_match return self.obtain(req, installer) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/pkg_resources/__init__.py", line 1068, in obtain return installer(requirement) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/dist.py", line 883, in fetch_build_egg return fetch_build_egg(self, req) File "/tmp/pip-build-env-uj2b4b5q/lib/python3.7/site-packages/setuptools/installer.py", line 84, in fetch_build_egg raise DistutilsError(str(e)) from e distutils.errors.DistutilsError: Command '['/usr/bin/python3', '-m', 'pip', '--disable-pip-version-check', 'wheel', '--no-deps', '-w', '/tmp/tmpystzaycq', '--quiet', 'cffi>=1.0.0']' returned non-zero exit status 1. ---------------------------------------- Command "python setup.py egg_info" failed with error code 1 in /tmp/pip-install-t3703v0g/pyspotify/ ~$ sudo apt install python3-spotify:armhf Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done Some packages could not be installed. This may mean that you have requested an impossible situation or if you are using the unstable distribution that some required packages have not yet been created or been moved out of Incoming. The following information may help to resolve the situation: The following packages have unmet dependencies: python3-spotify:armhf : Depends: python3:armhf (>= 3~) but it is not going to be installed Depends: python3-cffi-backend-api-min:armhf (<= 9729) Depends: python3-cffi-backend-api-max:armhf (>= 9729) Depends: python3-pkg-resources:armhf E: Unable to correct problems, you have held broken packages. $ sudo apt install python3:armhf Reading package lists... Done Building dependency tree Reading state information... Done The following packages were automatically installed and are no longer required: dconf-gsettings-backend dconf-service fontconfig-config fonts-dejavu-core fonts-font-awesome fonts-lato fonts-roboto-slab gir1.2-glib-2.0 gir1.2-gst-plugins-base-1.0 gir1.2-gstreamer-1.0 gir1.2-packagekitglib-1.0 glib-networking glib-networking-common glib-networking-services gsettings-desktop-schemas gstreamer1.0-plugins-base gstreamer1.0-plugins-good gstreamer1.0-plugins-ugly iso-codes liba52-0.7.4 libaa1 libavc1394-0 libcairo-gobject2 libcairo2 libcdio18 libcdparanoia0 libdconf1 libdrm-amdgpu1 libdrm-common libdrm-etnaviv1 libdrm-nouveau2 libdrm-radeon1 libdrm2 libdv4 libdvdread4 libegl-mesa0 libegl1 libflac8 libfontconfig1 libfreetype6 libgbm1 libgdk-pixbuf2.0-0 libgdk-pixbuf2.0-common libgirepository-1.0-1 libgl1 libgl1-mesa-dri libglapi-mesa libglvnd0 libglx-mesa0 libglx0 libgstreamer-gl1.0-0 libgstreamer-plugins-base1.0-0 libgstreamer1.0-0 libgudev-1.0-0 libiec61883-0 libjack-jackd2-0 libjbig0 libjpeg62-turbo libjs-jquery libjs-modernizr libjs-sphinxdoc libjs-underscore libllvm7 libmp3lame0 libmpdec2 libmpeg2-4 libmpg123-0 libogg0 libopencore-amrnb0 libopencore-amrwb0 libopus0 liborc-0.4-0 libpackagekit-glib2-18 libpixman-1-0 libproxy1v5 libpython3-stdlib libpython3.7-minimal libpython3.7-stdlib libraw1394-11 libshout3 libsidplay1v5 libsoup2.4-1 libspeex1 libtag1v5 libtag1v5-vanilla libtheora0 libtiff5 libtwolame0 libv4l-0 libv4lconvert0 libvisual-0.4-0 libvorbis0a libvorbisenc2 libvpx5 libwavpack1 libwayland-client0 libwayland-egl1 libwayland-server0 libwebp6 libx11-6 libx11-data libx11-xcb1 libx264-155 libxau6 libxcb-dri2-0 libxcb-dri3-0 libxcb-glx0 libxcb-present0 libxcb-render0 libxcb-shm0 libxcb-sync1 libxcb-xfixes0 libxcb1 libxdamage1 libxdmcp6 libxext6 libxfixes3 libxrender1 libxshmfence1 libxxf86vm1 python-apt-common python-pip-whl python3-certifi python3-chardet python3-distro-info python3-idna python3-pkg-resources python3-pykka python3-requests python3-six python3-uritools python3-urllib3 sphinx-rtd-theme-common Use 'sudo apt autoremove' to remove them. The following additional packages will be installed: gcc-8-base:armhf libbz2-1.0:armhf libc6:armhf libdb5.3:armhf libexpat1:armhf libffi6:armhf libgcc1:armhf liblzma5:armhf libmpdec2:armhf libncursesw6:armhf libpython3-stdlib:armhf libpython3.7-minimal:armhf libpython3.7-stdlib:armhf libreadline7:armhf libsqlite3-0:armhf libssl1.1:armhf libtinfo6:armhf libuuid1:armhf python3-minimal:armhf python3.7:armhf python3.7-minimal:armhf zlib1g:armhf Suggested packages: glibc-doc:armhf locales:armhf python3-doc:armhf python3-tk:armhf python3-venv:armhf python3.7-venv:armhf python3.7-doc:armhf binutils:armhf binfmt-support:armhf Recommended packages: libidn2-0:armhf libgpm2:armhf uuid-runtime:armhf The following packages will be REMOVED: armbian-config command-not-found mopidy mopidy-local mopidy-mpd mopidy-tunein networkd-dispatcher python3 python3-apt python3-dbus python3-distutils python3-gi python3-gst-1.0 python3-lib2to3 python3-minimal python3-pip python3-pycurl python3-software-properties python3-tornado python3.7 python3.7-minimal software-properties-common unattended-upgrades The following NEW packages will be installed: gcc-8-base:armhf libbz2-1.0:armhf libc6:armhf libdb5.3:armhf libexpat1:armhf libffi6:armhf libgcc1:armhf liblzma5:armhf libmpdec2:armhf libncursesw6:armhf libpython3-stdlib:armhf libpython3.7-minimal:armhf libpython3.7-stdlib:armhf libreadline7:armhf libsqlite3-0:armhf libssl1.1:armhf libtinfo6:armhf libuuid1:armhf python3:armhf python3-minimal:armhf python3.7:armhf python3.7-minimal:armhf zlib1g:armhf 0 upgraded, 23 newly installed, 23 to remove and 0 not upgraded. Need to get 10.3 MB of archives. After this operation, 16.7 MB of additional disk space will be used. Do you want to continue? [Y/n] n Abort.
Om onder debian de python3 pypi versie te kunnen installeren moet je vooraf de volgende dependencies installeren/geïnstalleerd hebben staan.
sudo apt install build-essential python3-dev python3-pip sudo apt install \ python3-gst-1.0 \ gir1.2-gstreamer-1.0 \ gir1.2-gst-plugins-base-1.0 \ gstreamer1.0-plugins-good \ gstreamer1.0-plugins-ugly \ gstreamer1.0-tools en daarna pas: sudo python3 -m pip install --upgrade mopidy sudo python3 -m pip install Mopidy-Spotify
Precies, maar dan ben ik dus op slopershoogte omdat apt bij het installeren van die dependencies al die andere pakketten wil verwijderen. Ik zie al een tsunami aan foutmeldingen mijn kant op komen. Aangezien ik ook nog eens geen succesverhaal heb kunnen vinden op internet kies ik de andere routesynoniem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:33:
[...]
Het is wel het een of het ander je kan niet een arm64 mopidy installeren met armhf spotify extensie.
Om onder debian de python3 pypi versie te kunnen installeren moet je vooraf de volgende dependencies installeren/geïnstalleerd hebben staan.
sudo apt install build-essential python3-dev python3-pip sudo apt install \ python3-gst-1.0 \ gir1.2-gstreamer-1.0 \ gir1.2-gst-plugins-base-1.0 \ gstreamer1.0-plugins-good \ gstreamer1.0-plugins-ugly \ gstreamer1.0-tools en daarna pas: sudo python3 -m pip install --upgrade mopidy sudo python3 -m pip install Mopidy-Spotify
Ik wil mijn pi4 gebruiken bij de tv om enerzijds films mee te streamen vanaf mijn laptop en anderzijds te gebruiken als retropie.
Ik kan wel kodi, openelec of tetropie als operating systeem, maar is het ook mogelijk om dit te installeren en via de shell op te starten? Ik vind het niet erg om even in te loggen met ssh en een commando te geven om iets te starten.
Ik ben vooral benieuwd of dit kan en welke video streamer ik het beste kan gebruiken.
Ik kan wel kodi, openelec of tetropie als operating systeem, maar is het ook mogelijk om dit te installeren en via de shell op te starten? Ik vind het niet erg om even in te loggen met ssh en een commando te geven om iets te starten.
Ik ben vooral benieuwd of dit kan en welke video streamer ik het beste kan gebruiken.
Ik heb een stuk of 5 werkeloze Rpi's 3B liggen waar ik 'iets leuks' mee wil doen. Ze zijn vrijgekomen van allerhande projecten maar zijn over de jaren heen weer uitgefaseerd. Nu liggen ze dus te liggen.
Ik had wel een briljant plan om er een cluster van te maken met Kubernetes, maar dat bleek geen succes. Ik kreeg het aan de praat, maar een 3B is daar gewoon niet geschikt voor merkte ik. Alles stond constant in het rood. Wel leuk gespeeld met Ansible om alles in 1x op alle Pi's uit te rollen. Maar helaas werkt het niet.
Ik vraag mij af of ik misschien iets verkeerd heb gedaan en er wél een goede manier is om 3B's op een zinvolle manier te clusteren met Kubernetes. Lijkt mij leuk om mee te spelen. Bij mijn werkgever zijn we bezig met een cloud-gang en Kubernetes en dit lijkt mij een leuke manier om ervaring met dat spul op te doen.
Andere clustersystemen zonder Kubernetes? Ideeën?
Ik had wel een briljant plan om er een cluster van te maken met Kubernetes, maar dat bleek geen succes. Ik kreeg het aan de praat, maar een 3B is daar gewoon niet geschikt voor merkte ik. Alles stond constant in het rood. Wel leuk gespeeld met Ansible om alles in 1x op alle Pi's uit te rollen. Maar helaas werkt het niet.
Ik vraag mij af of ik misschien iets verkeerd heb gedaan en er wél een goede manier is om 3B's op een zinvolle manier te clusteren met Kubernetes. Lijkt mij leuk om mee te spelen. Bij mijn werkgever zijn we bezig met een cloud-gang en Kubernetes en dit lijkt mij een leuke manier om ervaring met dat spul op te doen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Je kan gewoon Docker Swarm gebruiken dat werkt zelfs met Pi Zero nog Synoniem's blog: Een Pi Zero docker cluster. Maar met een Pi 3 kun je k3s draaien en dat werkt best aardig wat ik er zo van lees. (Ik heb zelf nog geen Pi 3's over)mphilipp schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:19:
Ik heb een stuk of 5 werkeloze Rpi's 3B liggen waar ik 'iets leuks' mee wil doen. Ze zijn vrijgekomen van allerhande projecten maar zijn over de jaren heen weer uitgefaseerd. Nu liggen ze dus te liggen.
Een Vero 4K+ i.c.m. een NAS natuurlijk!Mich schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:46:
Ik wil mijn pi4 gebruiken bij de tv om enerzijds films mee te streamen vanaf mijn laptop en anderzijds te gebruiken als retropie.
En de Raspberry Pi 4B ernaast gebruiken als RetroPi Console
- Eentje gebruiken om Ubuntu Touch erop te testen.mphilipp schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:19:
- Eentje gebruiken om Pi-Hole + Unbound erop te draaien.
- Eentje gebruiken als PiVPN Server op basis van OpenVPN of Wireguard.
- Eentje gebruiken als Internet Radio Streamer d.m.v. Pi MusicBox of alles handmatig te installeren op basis van Raspberry Pi OS i.c.m. MPD of Mopidy en een leuke webGUI + Plug-ins erbij...
- Eentje aan mij doneren!

Inclusief officiële adapter als het effe kan graag!
"There... I fixed it!"
[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 27-01-2022 17:54 ]
Ik heb hier een mini pc die gaat dienen als OPNSense machientje. Die doet volgens mij all of the above.nero355 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:53:
- Eentje gebruiken om Pi-Hole + Unbound erop te draaien.
- Eentje gebruiken als PiVPN Server op basis van OpenVPN of Wireguard.
Radio? Dat is wel erg ouderwetsch...- Eentje gebruiken als Internet Radio Streamer d.m.v. Pi MusicBox of alles handmatig te installeren op basis van Raspberry Pi OS i.c.m. MPD of Mopidy en een leuke webGUI + Plug-ins erbij...
Maar ik heb er idd eentje liggen met een DAC erop die ik een poosje als muziektoestandje heb gebruikt. Maar toen zag ik een Logitech Squeezebox en dat vond ik mooier werken eigenlijk.
Je mag er een van mij kopen- Eentje aan mij doneren!
Inclusief officiële adapter als het effe kan graag!
+1 voor de creativiteit!"There... I fixed it!"![]()
![]()
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik vind die setup net wat overzichtelijker dan pfBlockerNG en zo...mphilipp schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:00:
Ik heb hier een mini pc die gaat dienen als OPNSense machientje. Die doet volgens mij all of the above.
Eigen muziek of al die streaming diensten kan ook trouwens!Radio? Dat is wel erg ouderwetsch...
Kan ook!Maar ik heb er idd eentje liggen met een DAC erop die ik een poosje als muziektoestandje heb gebruikt. Maar toen zag ik een Logitech Squeezebox en dat vond ik mooier werken eigenlijk.
Jammer!Je mag er een van mij kopen![]()
+1 voor de creativiteit!
Hallo allemaal,
Ik wil mijn raspberry pi 3b+ voorzien van een ssd. Maakt het hierbij nog uit of de ssd een usb of sata naar usb aansluiting heeft? Kan de pi ook genoeg stroom leveren om de ssd te voorzien? Ik heb de pi nu op een 5v 2.1a adapter aangesloten.
Ik wil deze dingen (gaan) draaien op de pi.
- pihole
- unbound
- unifi
- wireguard
Ik wil mijn raspberry pi 3b+ voorzien van een ssd. Maakt het hierbij nog uit of de ssd een usb of sata naar usb aansluiting heeft? Kan de pi ook genoeg stroom leveren om de ssd te voorzien? Ik heb de pi nu op een 5v 2.1a adapter aangesloten.
Ik wil deze dingen (gaan) draaien op de pi.
- pihole
- unbound
- unifi
- wireguard
@Toet3r
Komt allemaal wel goed!
Pak effe dit erbij : Raspberry Pi - deel 2
Staan een hoop goede tips tussen!
Komt allemaal wel goed!
Pak effe dit erbij : Raspberry Pi - deel 2
Staan een hoop goede tips tussen!
Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met raspberry pi. Een pi 2 model b. Ik heb hier Raspberry Pi OS op geïnstalleerd en daarom Homebridge en Pi-Hole draaien. Het werkt naar behoren. Ik maak gebruik van een unifi netwerk en heb de Pi direct op een poort in mijn UDM Pro geprikt. Nu zie ik dat hij continu data gebruikt. Zo'n 4GB per uur. De data komt echter nergens vandaan. Niet vanaf internet en niet vanaf mijn switch die op de UDM Pro verbonden is. Toen ik homebridge en pihole in docker op mijn NAS draaide gebruikte mijn NAS niet zoveel data. Iemand dezelfde ervaring of een idee waardoor dit komt?
Waar haal je vandaan dat er zoveel data verbruikt wordt?Cloud_VII schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:05:
Vandaag voor het eerst kennis gemaakt met raspberry pi. Een pi 2 model b. Ik heb hier Raspberry Pi OS op geïnstalleerd en daarom Homebridge en Pi-Hole draaien. Het werkt naar behoren. Ik maak gebruik van een unifi netwerk en heb de Pi direct op een poort in mijn UDM Pro geprikt. Nu zie ik dat hij continu data gebruikt. Zo'n 4GB per uur. De data komt echter nergens vandaan. Niet vanaf internet en niet vanaf mijn switch die op de UDM Pro verbonden is. Toen ik homebridge en pihole in docker op mijn NAS draaide gebruikte mijn NAS niet zoveel data. Iemand dezelfde ervaring of een idee waardoor dit komt?
Vanaf mijn unifi controllerWebgnome schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:47:
[...]
Waar haal je vandaan dat er zoveel data verbruikt wordt?
Wat zegt eenCloud_VII schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:05:
Ik maak gebruik van een unifi netwerk en heb de Pi direct op een poort in mijn UDM Pro geprikt.
Nu zie ik dat hij continu data gebruikt. Zo'n 4GB per uur.
ifconfig -a
op die Pi dan
Het zal niet de eerste keer zijn dat de UniFi Controller of die stomme UDM reeks iets verkeerd doet of weergeeft!
nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:08:
[...]
Wat zegt een
ifconfig -a
op die Pi dan
Het zal niet de eerste keer zijn dat de UniFi Controller of die stomme UDM reeks iets verkeerd doet of weergeeft!
/f/image/jQxkdxNbf9K4WursfTAOQUJ7.png?f=fotoalbum_large)
UniFi controller van het padje dus?
Yep!Cloud_VII schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:28:
UniFi controller van het padje dus?
Beste guru`s
Ik krijg steeds deze melding als ik een update wil uitvoeren en weet niet precies wat ik moet doen:
The following packages have unmet dependencies:
vlc-bin : Depends: libvlc-bin (= 3.0.16-1+rpi1+rpt1) but 3.0.16-1+rpi1+rpt2 is to be installed
vlc-plugin-skins2 : Depends: vlc-plugin-qt (= 3.0.16-1+rpi1+rpt2) but 3.0.16-1+rpi1+rpt1 is to be installed
E: Broken packages
Ik krijg steeds deze melding als ik een update wil uitvoeren en weet niet precies wat ik moet doen:
vlc-bin : Depends: libvlc-bin (= 3.0.16-1+rpi1+rpt1) but 3.0.16-1+rpi1+rpt2 is to be installed
vlc-plugin-skins2 : Depends: vlc-plugin-qt (= 3.0.16-1+rpi1+rpt2) but 3.0.16-1+rpi1+rpt1 is to be installed
Groetjes André,
Wel handig om dan ook even je os versie door te geven en wat je precies allemaal al ingetikt hebt. (Wat wel werkt en wat niet werkt)andregroeneveld schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:45:
Beste guru`s
[ Voor 27% gewijzigd door rvk op 31-01-2022 06:57 ]
Ik ben geen expert maar mijn eerste reactie zou zijn:andregroeneveld schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:45:
Beste guru`s
code:
1
| sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade |
In dit geval ligtnoostenb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:19:
[...]
Ik ben geen expert maar mijn eerste reactie zou zijn:
code:
1 sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
code:
1
| sudo apt-get -f install |
meer voor de hand.
jaHendrik55 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:45:
Was er ook niet iets met fix, o.i.d.😳
sudo apt --fix-broken install
Het kan ook zijn dat een apt upgrade wel werkt (anders dan een apt-get upgrade). Daar had in ieder geval iemand succes mee.
Maar vandaar dat het wel handig kan zijn om wat meer te weten over de config en wat er precies gedaan is.
Maar vandaar dat het wel handig kan zijn om wat meer te weten over de config en wat er precies gedaan is.
1e sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgradervk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:56:
[...]
Wel handig om dan ook even je os versie door te geven en wat je precies allemaal al ingetikt hebt. (Wat wel werkt en wat niet werkt)
2e sudo reboot
3e sudo apt-get update
4e sudo apt-get -y --fix-broken install
5e sudo apt-get -y autoremove
Na de 1e krijg ik die melding en bij de andere gebeurt er niet veel. Hij leest wel het een en ander maar doet vervolgens niets.
OS is 2021-10-30-raspios-bullseye-armhf
Groetjes André,
Je zou ook de man pages kunnen lezen om te kijken wat deze commando's precies doen?andregroeneveld schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:48:
Na de 1e krijg ik die melding en bij de andere gebeurt er niet veel. Hij leest wel het een en ander maar doet vervolgens niets.
En gebruik je vlc eigenlijk wel?
[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 31-01-2022 15:58 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Er zijn wat oplossing te vinden over dit probleem.andregroeneveld schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:48:
[...]
1e sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade
Heb je ook al apt upgrade geprobeerd?
(ipv apt-get upgrade).
andregroeneveld schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:48:
[...]
1e sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade
2e sudo reboot
3e sudo apt-get update
4e sudo apt-get -y --fix-broken install
5e sudo apt-get -y autoremove
OS is 2021-10-30-raspios-bullseye-armhf
code:
1
2
| sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade sudo apt-get -f install |
Zou het moeten doen.
De werking is niet precies hetzelfde.synoniem schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:11:
[...]
Klopt, dat commando heeft dezelfde werking maar dan voor apt in plaats van apt-get.
Vandaar apt upgrade ipv apt-get upgrade.apt upgrade allows the installation of new packages by default during upgrades, whereas apt-get upgrade doesn’t. This cascades, so apt-get upgrade refuses to touch any package whose upgrade would result in the installation of a new package;
(Maar misschien werkt apt-get -f install ook maar die zou ik voorzichtig gebruiken om niet in een package-hell te belanden.)
Wat geeft onderstaande weer (let op de versies)?andregroeneveld schreef op maandag 31 januari 2022 @ 06:45:
code:
1 2 3 4 The following packages have unmet dependencies: vlc-bin : Depends: libvlc-bin (= 3.0.16-1+rpi1+rpt1) but 3.0.16-1+rpi1+rpt2 is to be installed vlc-plugin-skins2 : Depends: vlc-plugin-qt (= 3.0.16-1+rpi1+rpt2) but 3.0.16-1+rpi1+rpt1 is to be installed E: Broken packages
code:
1
| apt policy vlc-bin vlc-plugin-skins2 libvlc-bin vlc-plugin-qt |
Soms moet je gewoon een duwtje geven eg:
code:
1
| sudo apt install -V <PACKAGE_NAME>=<VERSION> |
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
En gebruik je vlc eigenlijk wel?
Nee, maar waarom vraagt hij er dan naar?
Bedankt allemaal voor alle info. Ik ga proberen met een duwtje
Nee, maar waarom vraagt hij er dan naar?
Bedankt allemaal voor alle info. Ik ga proberen met een duwtje
Groetjes André,
Ik gebruik de voorgeschreven methode en tot nu toe nog geen problemen ondervonden:rvk schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:59:
[...]
De werking is niet precies hetzelfde.
[...]
Vandaar apt upgrade ipv apt-get upgrade.
(Maar misschien werkt apt-get -f install ook maar die zou ik voorzichtig gebruiken om niet in een package-hell te belanden.)
https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/os.html
En daar gebruiken ze dus ook apt ipv apt-get.Miki schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:28:
[...]
Ik gebruik de voorgeschreven methode en tot nu toe nog geen problemen ondervonden:
Ik denk dat @Miki zijn punt was dat er full-upgrade wordt gebruiktrvk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:04:
En daar gebruiken ze dus ook apt ipv apt-get.
Wat betreft
apt
vs.
apt-get
is het gewoon een kwestie van of je aan het scripten bent of niet voor zover ik het goed heb begrepen
Dus voor normaal gebruik :
apt
Voor scrips :
apt-get
And that's it!
deHakkelaar schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Wat geeft onderstaande weer (let op de versies)?
code:
1 apt policy vlc-bin vlc-plugin-skins2 libvlc-bin vlc-plugin-qt
vlc-bin:
Installed: 3.0.16-1+rpi1+rpt1
Candidate: 3.0.16-1+rpi1+rpt2
Version table:
3.0.16-1+rpi1+rpt2 500
500 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye/main armhf Packages
*** 3.0.16-1+rpi1+rpt1 100
100 /var/lib/dpkg/status
3.0.16-1+rpi1 500
500 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian bullseye/main armhf Packages
Soms moet je gewoon een duwtje geven eg:
code:
1 sudo apt install -V <PACKAGE_NAME>=<VERSION>
Groetjes André,
Deze doet het:Miki schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:28:
[...]
Ik gebruik de voorgeschreven methode en tot nu toe nog geen problemen ondervonden:
sudo apt full-upgrade
Groetjes André,
Yup, het was meer om mee te geven dat er gewoon documentatie is vanuit Raspberry en dat je Apt daarnaast nog voor meer taken kunt gebruiken.andregroeneveld schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:39:
[...]
Deze doet het:
sudo apt full-upgrade
Wat weer min of meer vergelijkbaar is met:andregroeneveld schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:39:
[...]
Deze doet het:
sudo apt full-upgrade
apt-get dist-upgrade
Het belangrijkste verschil tussen apt-get en apt is dat je apt-get in combinatie met
DEBIAN_FRONTEND=noninteractive
probleemloos functioneert in scripts terwijl je bij gebruik van apt in scripts deze waarschuwing krijgt:
WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.
(Of de Nederlandse versie daarvan afhankelijk van je taalinstellingen)
Dat is met name van belang als je een cronjob wil gebruiken maar ook als je een Dockerfile of docker-compose.yml op basis van een Debian of Debian afgeleide wil laten uitvoeren.
Mja, bij apt is dat hernoemd naar full-upgrade en waarschijnlijk uit legacy redenen werkt dist-upgrade ook nog.nero355 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:27:
@synoniem
Fun Fact :
apt dist-upgrade
Werkt ook, ondanks dat het nergens staat vermeld!
Klopt!Lizard schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:08:
Mja, bij apt is dat hernoemd naar full-upgrade en waarschijnlijk uit legacy redenen werkt dist-upgrade ook nog.
Met zowel full-upgrade als dist-upgrade moet je altijd oppassen omdat packages soms ongewenst worden verwijdert of extra geinstalleerd!
Met dat verwijderen worden vaak ook andere "reverse dependencies" verwijdert (eg apt rdepends <PACKAGE>).
Allemaal om de versies conform te maken aan de huidige releases.
Met dat verwijderen worden vaak ook andere "reverse dependencies" verwijdert (eg apt rdepends <PACKAGE>).
$ man apt [..] full-upgrade (apt-get(8)) full-upgrade performs the function of upgrade but will remove currently installed packages if this is needed to upgrade the system as a whole.
$ man apt-get [..] dist-upgrade dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade, also intelligently handles changing dependencies with new versions of packages; apt-get has a "smart" conflict resolution system, and it will attempt to upgrade the most important packages at the expense of less important ones if necessary. The dist-upgrade command may therefore remove some packages. The /etc/apt/sources.list file contains a list of locations from which to retrieve desired package files. See also apt_preferences(5) for a mechanism for overriding the general settings for individual packages.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Dus het is niet goed wat ik gedaan heb?deHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 01:41:
Met zowel full-upgrade als dist-upgrade moet je altijd oppassen omdat packages soms ongewenst worden verwijdert of extra geinstalleerd!
$ man apt [..] full-upgrade (apt-get(8)) full-upgrade performs the function of upgrade but will remove currently installed packages if this is needed to upgrade the system as a whole.
$ man apt-get [..] dist-upgrade dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade, also intelligently handles changing dependencies with new versions of packages; apt-get has a "smart" conflict resolution system, and it will attempt to upgrade the most important packages at the expense of less important ones if necessary. The dist-upgrade command may therefore remove some packages. The /etc/apt/sources.list file contains a list of locations from which to retrieve desired package files. See also apt_preferences(5) for a mechanism for overriding the general settings for individual packages.
Groetjes André,
Ja, maar er staat "intelligently handles changing dependencies" en dat is toch AI en zo en dat is toch heel hip tegenwoordig!deHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 01:41:
/rant...

Ik update al jaren Raspberry Pi OS, en ook Mint (laptop) én OMV nas via apt-update && dist-upgrade. Nooit problemen gehad. Waarom ik dit doe weet ik niet, maar een ex collega die veel weet van linux raad dit aan. Ik ben er nig steeds niet achter wat de verschillen zijn tussen: apt update, apt upgrade, apt dist-upgrade en apt full-upgrade.deHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 01:41:
Wel doe ik bij grote releases heel het apparaat opnieuw installeren. Recent schoon Bullseye geïnstalleerd.
Het verschil tussen update en upgrade is nog vrij eenvoudig, met update werk je de database bij van wat je hebt geïnstalleerd en wat de nieuwste versies zijn (met benodigdheden), met upgrade haal je die nieuwere versies daadwerkelijk binnen en installeer je ze.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:40:
[...]
Ik update al jaren Raspberry Pi OS, en ook Mint (laptop) én OMV nas via apt-update && dist-upgrade. Nooit problemen gehad. Waarom ik dit doe weet ik niet, maar een ex collega die veel weet van linux raad dit aan. Ik ben er nig steeds niet achter wat de verschillen zijn tussen: apt update, apt upgrade, apt dist-upgrade en apt full-upgrade.
Wel doe ik bij grote releases heel het apparaat opnieuw installeren. Recent schoon Bullseye geïnstalleerd.
@Freee!! dus sudo apt update && sudo apt upgrade is het minimum om veilig en bij te blijven? Wat is dan de meerwaarde van dist-upgrade? ik doe dus nooit apt-upgrade.
Ik doe altijd: sudo apt update && sudo apt dist-upgrade.
Ook als je googlet lijken er meningsverschillen te zijn, maar toch komt apt update && apt dist-upgrade vaak voorbij.
Ook als je googlet lijken er meningsverschillen te zijn, maar toch komt apt update && apt dist-upgrade vaak voorbij.
Ik denk, dat het hier heel netjes uitgelegd wordt.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:00:
@Freee!! dus sudo apt update && sudo apt upgrade is het minimum om veilig en bij te blijven? Wat is dan de meerwaarde van dist-upgrade? ik doe dus nooit apt-upgrade.
Grofweg in grote stappen snel thuis, doet apt upgrade een nieuwere versie van een pakket installeren terwijl een apt dist-upgrade ook onderliggende pakketten zal proberen te updaten.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:00:
@Freee!! Zover ik op die site lees klinkt het als “apt upgrade is vaak voldoende, maar met dist-upgrade verwijderd overbodige pakketten óf voegt benodigde pakketten toe.”
@synoniem Zo interpreteer ik het ook op dat linkje wat @Freee!! post. Dan klinkt het voor mij logischer om dist-upgrade ipv upgrade te kiezen, omdat dan hij dan overbodige pakketten verwijderd, en benodigde pakketten toevoegt. Maar echt helder vind ik het niet. Doet me denken aan de SMART discussie, de een kijkt naar dit, de ander kijkt naar dat. en alles wat daartussen zit
@synoniem Zo interpreteer ik het ook op dat linkje wat @Freee!! post. Dan klinkt het voor mij logischer om dist-upgrade ipv upgrade te kiezen, omdat dan hij dan overbodige pakketten verwijderd, en benodigde pakketten toevoegt. Maar echt helder vind ik het niet. Doet me denken aan de SMART discussie, de een kijkt naar dit, de ander kijkt naar dat. en alles wat daartussen zit
Even een vraagje nu de 64-bits versie van Raspberry Pi OS officieel op de downloadpagina staat:
hoe snel zijn ze gewoonlijk bij Raspberry Pi OS met beveiligingsupdates in de arm64 repository te stoppen?
Hoe verhoudt zich dat bijvoorbeeld tot Ubuntu op x86 met livepatch?
hoe snel zijn ze gewoonlijk bij Raspberry Pi OS met beveiligingsupdates in de arm64 repository te stoppen?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Extra's toevoegen omdat dependencies dat vereisen vind ik niet zo'n probleem (apt upgrade), dingen automatisch verwijderen vind ik niet altijd een goed idee.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:03:
@Freee!! Zover ik op die site lees klinkt het als “apt upgrade is vaak voldoende, maar met dist-upgrade verwijderd overbodige pakketten óf voegt benodigde pakketten toe.”
@Freee!! Omdat je dan een risico hebt dat bepaalde zaken niet werken bedoel je? Zeker als je een hoop dingen met de hand hebt aangepast aan je linux install?
Vooral automatisch geïnstalleerd en daarna ook voor andere dingen gebruikt.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:34:
@Freee!! Omdat je dan een risico hebt dat bepaalde zaken niet werken bedoel je? Zeker als je een hoop dingen met de hand hebt aangepast aan je linux install?
@Freee!! Dank voor je adviezen. Ik ga op safe spelen en voortaan geen dist-upgrade meer doen. Dus voortaan alleen apt update en apt upgrade.
Er zijn zeker situaties dat ik full- of dist-upgrade gebruik, vooral bij installatie van een nieuw systeem, maar je moet er gewoon even goed over nadenken wat op dat moment het beste is.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:42:
@Freee!! Dank voor je adviezen. Ik ga op safe spelen en voortaan geen dist-upgrade meer doen. Dus voortaan alleen apt update en apt upgrade.
@Freee!! idd, bij de pi is het minder erg als ik wel dist-upgrade zou doen. Mocht de installatie in de soep lopen, heb ik zo de backup teruggezet. Bij grote wijzigingen maken ik een volledige backup van de microSD met rufus 
Maar nu ik dit zo hoor ga ik zeker bij OMV geen dist-%upgrade meer doen.
Maar nu ik dit zo hoor ga ik zeker bij OMV geen dist-%upgrade meer doen.
Onderwater is RaspberryPi OS gewoon gebaseerd op Debian 11. Een betere vraag is (denk ik) hoe snel Debian beveiligingsupdates doorvoert voor ARM64.aawe mwan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:13:
Even een vraagje nu de 64-bits versie van Raspberry Pi OS officieel op de downloadpagina staat:
Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs